Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wickedm3n
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10-12 06:10

wickedm3n

Always having fun!

quote:
loekf2 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:28:
[...]

Zou zelf nooit een camera rugtas kopen. Je valt op (meer kans dat ze je beroven in bepaalde landen) en die dingen zijn vaak niet 100% waterdicht. Te vaak mensen op vakantie meegemaakt die met een dure camera in een camera rugtas (van bv. Lowpro) gaan hiken en met een tas vol water terugkomen. Ik heb zelf een tasje van Lowpro (dacht ik) waar een A6000 met kitlens (en voorheen een 5N met kitlens) inpast + SEL55210 lens. Die gaat dan onderin een Deuter Alpine 30L rugzak. Die rugzak met regenhoes is echt waterdicht, nooit problemen gehad, ook niet in een tropische hoosbui of hele dag in de regen lopen.
Ik begrijp dat sommige mensen zo kunnen denken maar ik ben er niet zo bang voor allemaal. 8) ik ga sowieso niet fotograferen in de regen :+
Ik loop liever met dit compacte tasje waar je de camera snel uithaalt dan met een 30l rug zag waar weer een tas in zit met de camera..
Dit heb Ik namelijk afgelopen 4 weken vakantie gedaan omdat ik ging backpacken en ik dan als tweede tas liever die 30l tas mee had dan de vanguard :P
Maar baalde er wel van dat ik de vanguard niet had meegenomen :|

PSN : X-Wickedm3n-X

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10-12 22:03
quote:
loekf2 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:28:
[...]

Zou zelf nooit een camera rugtas kopen. Je valt op (meer kans dat ze je beroven in bepaalde landen)
En hoe maak jij foto's? Want je zult die camera ook weleens in je handen hebben en dan zien ze toch wel dat je iets interessants bij je hebt.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• jayjey
  • Niet online
Ik zoek iets voor mijn A6000. Ik heb de kitlens en de Sony E 50/1.8 OSS en de Sigma EX DN 30/2.8 maar ik kan nu ook een gebruikte Zeiss Touit 32/1.8 kopen. Zou de Touit nog een zinvolle aanvulling zijn?

Er zijn best wel wat opties. Ook de Sigma 30/1.4 is er nog en die is nieuw ongeveer even duur en er is natuurlijk nog de Sony 35/1.8 of de Sony FE 28/2 full frame lens. Zou de Sigma 30/1.4 mijn Sigma 30/2.8 beter kunnen vervangen? Ik heb al een en ander opgezocht en ik dacht eigenlijk van niet maar ik kan dat niet goed geloven.

Voor meer geld is er verder de Zeiss 24/1.8 of helemaal iets anders de full frame manual focus Samyang 35/1.4. Die is weer heel licht sterk.

Of nog duurder de Sony Vario Tessar T* E 16-70mmf/4 ZA OSS om alles te vervangen, of de Sony 10-18/4 als aanvulling op mijn Sigma 30 en sony 50?.

jayjey wijzigde deze reactie 10-08-2016 00:49 (47%)

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:25

Grin

Ride si sapis.

Wat wil je met je nieuwe lens doen?
Ik heb zelf de 16-70 zoom en de 24, 35, 50 prime's. volgens mij zijn dat ook de leukste lenzen voor de E-mount @ APSC. De 16-70 F4 zou ik nooit weer kopen. Hij is aardig maar krankzinnig duur; de prijs/kwaliteit verhouding is m.i. zoek en een echt goede lens is het zeker niet. Kers op de taart van deze lens zijn de exemplarische verschillen; je kan geluk/pech hebben met dit ding. De 24 is mijn favoriete lens, dat is echt een topper voor dit systeem(!).
De 32 Touit zou ik als ik jou was niet kopen, lijkt wel heel veel op je 30. De 24 lijkt me dan meer toevoegen, maar wie ben ik? :)
De 10-18 hoor ik leuke dingen over maar hoe bruikbaar is die lens voor jouw fotografie? Is wel behoorlijk groothoek.

Grin wijzigde deze reactie 10-08-2016 11:52 (8%)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Universal Creations
quote:
jayjey schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 00:38:
Ik zoek iets voor mijn A6000. Ik heb de kitlens en de Sony E 50/1.8 OSS en de Sigma EX DN 30/2.8 maar ik kan nu ook een gebruikte Zeiss Touit 32/1.8 kopen. Zou de Touit nog een zinvolle aanvulling zijn?

Er zijn best wel wat opties. Ook de Sigma 30/1.4 is er nog en die is nieuw ongeveer even duur en er is natuurlijk nog de Sony 35/1.8 of de Sony FE 28/2 full frame lens. Zou de Sigma 30/1.4 mijn Sigma 30/2.8 beter kunnen vervangen? Ik heb al een en ander opgezocht en ik dacht eigenlijk van niet maar ik kan dat niet goed geloven.

Voor meer geld is er verder de Zeiss 24/1.8 of helemaal iets anders de full frame manual focus Samyang 35/1.4. Die is weer heel licht sterk.

Of nog duurder de Sony Vario Tessar T* E 16-70mmf/4 ZA OSS om alles te vervangen, of de Sony 10-18/4 als aanvulling op mijn Sigma 30 en sony 50?.
Het komt nu aardig over alsof je gewoon geld wil uitgeven. Wat mis je in je huidige lenzen?

Zeiss 21mm f/2.8

• GSamson
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13:15
Heel kort mijn bijdrage aan de "tas-discussie".

Ikzelf heb de Lowepro 250 AW:
Lowepro 250 AW

Supertas, zeker voor de prijs. Het ding valt absoluut niet op en heeft een handige opening aan de zijkant om snel je camera vast te kunnen nemen, waarbij je de tas gewoon aan je schouder laat hangen. Het filmpje bij de link toont het systeem duidelijk :)

Enige nadeel van de tas is dat je linkerschouder na een lange dag wel pijn kan beginnen doen.

• Universal Creations
quote:
GSamson schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:47:
Heel kort mijn bijdrage aan de "tas-discussie".

Ikzelf heb de Lowepro 250 AW:
Lowepro 250 AW

Supertas, zeker voor de prijs. Het ding valt absoluut niet op en heeft een handige opening aan de zijkant om snel je camera vast te kunnen nemen, waarbij je de tas gewoon aan je schouder laat hangen. Het filmpje bij de link toont het systeem duidelijk :)

Enige nadeel van de tas is dat je linkerschouder na een lange dag wel pijn kan beginnen doen.
Lowepro 250 AW is niet de naam van de tas (er zijn er nog vele die zo heten) ;)
Een slingtas is ook niet bedoeld om lang te dragen. Het is handig voor op een locatie als je regelmatig moet wisselen van spullen. Voor lange stukken lopen gebruik ik een rugzak.

Zeiss 21mm f/2.8

• jayjey
  • Niet online
Op mijn A6000 zijn datum en tijd goed ingesteld, tijd in cameramenu klopt met mijn horloge, EN daylight saving staat ON.

Het is nu 22.10 op mijn horloge.
Daylight saving staat ON, Tijd in menu is ingesteld op 22.10 --> Tijdstempel file 23.10 volgens verkenner Ubuntu. Hij telt er dus een uur boven op, ok dat wist ik niet, ergens logisch.
Maar dan...
Daylight saving zet ik op OFF, Tijd in menu staat dan opeens op 21.10 --> Maarrrr Tijdstempel file blijkt 22.11 in Ubuntu.

Ik snap het niet...kan iemand dit uitleggen? Telt Ubuntu er ook nog een uur boven op? Ubuntu pakt de tijd van internet van zone Amsterdam.

jayjey wijzigde deze reactie 18-08-2016 22:26 (44%)

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Het kan goed mogelijk zijn dat ubuntu hier de mist in gaat, weet je zeker dat de tijdszone en zomertijd in ubuntu wel goed staat?.

Om het eea te verduidelijken, over welke datum/tijd heb je het. De bestandstijd, of de tijd die in de EXIF wordt opgeslagen, en indien EXIF, welk programma gebruik je om te lezen? En schiet je RAW of JPG.

Misschien kun je het eens ergens op een windows/mac systeem proberen om je camera of systeem uit te sluiten?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• jayjey
  • Niet online
Ja het is nog ingewikkelder, wat de verkenner in ubuntu laat zien was een file met tijd 00.12 wat 23.12 had moeten zijn. Maar de exif tijd was wel 23.12, jpg en raw beide.

Ik heb nu maar gewoon de tijd ingesteld op de camera en Daylight Saving staat uit. Dan heb ik de tijd in de exif neem ik aan gewoon goed staan. Wat ubuntu er dan van maakt nog maar eens uitzoeken.

PS ik heb trouwens de Sigma 60mm 2.8 gekocht en die is scherper en heeft meer contrast dan de SEL 50/1.8 zoals voorspeld door tests. Of het in de praktijk moet ik nog zien. Binnen loopt de iso wel snel door naar 1600 natuurlijk.

jayjey wijzigde deze reactie 23-08-2016 23:27 (7%)

• RuudCV
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22-11-2016
Goedemorgen allen,

Ik zit nu al een tijd redelijk serieus naar de Sony A6000 te kijken. Vooral ook in combinatie met de kitlens. Dit is namelijk een ideaal formaat om mee op reis te nemen. Echter lees en zie ik niet al te positieve verhalen over deze combi. Vooral de hoeken van de foto's zouden 'erg' slecht zijn.

Wat zijn jullie ervaringen (en wellicht tips) hierover?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

quote:
RuudCV schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:51:
Goedemorgen allen,

Ik zit nu al een tijd redelijk serieus naar de Sony A6000 te kijken. Vooral ook in combinatie met de kitlens. Dit is namelijk een ideaal formaat om mee op reis te nemen. Echter lees en zie ik niet al te positieve verhalen over deze combi. Vooral de hoeken van de foto's zouden 'erg' slecht zijn.

De kitlens op een A6000 vind ik echt zonde van deze mooie camera. De body is echt een prachtig stukje techniek - ook nu nog(!) - maar met deze lens schroef je daar een flinke beperking op. Dat is mijn ervaring.
Zie ook mijn reacties, hier, hier en hier.

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:11
quote:
RuudCV schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:51:
Goedemorgen allen,

Het ligt er maar net aan hoe veeleisend je als gebruiker bent. Ik heb zelf alleen de kitlens (en de zoomlens) van Sony en ben zeer tevreden over de foto's. Even een voorbeeld foto:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/DSC00352.JPG

Universal Creations wijzigde deze reactie 24-08-2016 15:03 (0%)
Reden: Plaatjes maximaal 800pixel breed

• jayjey
  • Niet online
Mooi, maar welk brandpunt en welke f stop is dit?

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:11
quote:
jayjey schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:09:
Mooi, maar welk brandpunt en welke f stop is dit?
Met de kitlens maximaal ingezoomd (50mm). Ik wou RuudCV gewoon een willekeurig voorbeeld geven.

MeltedForest wijzigde deze reactie 24-08-2016 14:18 (8%)

• Universal Creations
Afgestopt naar f/11, tsja dan mag je aannemen dat een lens scherp is. Het is gewoon een zwakke lens met enorm veel vignettering. Vroeger waren kitlenzen nooit echt scherp, maar moderne kitlenzen van de concurrentie zijn beduidend beter.

Zeiss 21mm f/2.8

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Dat is zeker waar, maar lenzen van de concurrentie zijn ook beduidend groter. Draagbaarheid is een groot goed. Als je hem toch niet meer in een jaszak kwijt kan, kun je dan niet net zo goed een spiegelreflex nemen? (beetje kort door de bocht, maar ik hoop dat je mijn gedachte kan volgen). Daarom gebruik ik de kitlens nog best regelmatig als ik licht wil reizen. Ga ik er op uit om mooie foto's te maken dan pak ik mijn primes wel mee.

Magic wijzigde deze reactie 24-08-2016 15:46 (18%)

• Universal Creations
quote:
Magic schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:45:
Dat is zeker waar, maar lenzen van de concurrentie zijn ook beduidend groter. Draagbaarheid is een groot goed. Als je hem toch niet meer in een jaszak kwijt kan, kun je dan niet net zo goed een spiegelreflex nemen? (beetje kort door de bocht, maar ik hoop dat je mijn gedachte kan volgen). Daarom gebruik ik de kitlens nog best regelmatig als ik licht wil reizen. Ga ik er op uit om mooie foto's te maken dan pak ik mijn primes wel mee.
De pancake kitlenzen van de concurrentie zijn zelfs kleiner (verhoudingsgewijs ook iets minder lichtsterk).

Zeiss 21mm f/2.8

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:49:
[...]

De pancake kitlenzen van de concurrentie zijn zelfs kleiner (verhoudingsgewijs ook iets minder lichtsterk).
Hebben we het dan wel over APS-C formaat, en met zoom? Ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n scheef beeld hierbij heb.

Edit: als ik in de pricewatch even de kit-lenzen van de populairste APS-C systeemcamera's bij elkaar zet krijg ik het volgende lijstje:
https://www.dpreview.com/...ucts=fujifilm_xc_16-50_ii

de sony kitlens is half zo groot en bijna half zo zwaar als de eerst volgende in de lijst, en de prijs is ook naar kwaliteit.

Magic wijzigde deze reactie 24-08-2016 16:24 (37%)

• Universal Creations
quote:
Magic schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:18:
[...]

Hebben we het dan wel over APS-C formaat, en met zoom? Ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n scheef beeld hierbij heb.

Edit: als ik in de pricewatch even de kit-lenzen van de populairste APS-C systeemcamera's bij elkaar zet krijg ik het volgende lijstje:
https://www.dpreview.com/...ucts=fujifilm_xc_16-50_ii

de sony kitlens is half zo groot en bijna half zo zwaar als de eerst volgende in de lijst.
Fuji doet niet aan kleine kitlenzen, maar in het m4/3 kamp wel.
Die van de EOS-M is weer wel net iets groter dan die van Sony, maar kleiner dan die van Fuji.
https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000904638.jpeg

Universal Creations wijzigde deze reactie 24-08-2016 16:27 (10%)

Zeiss 21mm f/2.8

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Universal Creations schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:24:
[...]

Fuji doet niet aan kleine kitlenzen, maar in het m4/3 kamp wel.
Die van de EOS-M is weer wel net iets groter dan die van Sony, maar kleiner dan die van Fuji.
https://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000904638.jpeg
Dat vind ik wel appels met peren vergelijken, het oppervlak van zo'n sensor is 40% kleiner, uiteraard kan de lens dan ook 40% kleiner. (even de natuurkunde enorm versimpelen).

Natuurlijk kan dan wel de specifieke combinatie camera met kitlens dan in totaal wat minder uitkomen, waardoor je (als je alleen met de kitlens schiet) bij een m4/3 camera beter zit. Maar als je geen lenzen gaat wisselen, kun je wellicht ook een bridge of compact overwegen.

• Universal Creations
quote:
Magic schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:31:
Dat vind ik wel appels met peren vergelijken, het oppervlak van zo'n sensor is 40% kleiner, uiteraard kan de lens dan ook 40% kleiner. (even de natuurkunde enorm versimpelen).
Dan versimpel je verkeerd. Bij gelijke equivalente lichtsterkte heb je ongeveer dezelfde grootte lenzen nodig (als het gaat om spiegelloze camera's). En ja, de m4/3 pancakes zijn minder lichtsterk, vandaar dat ze ook nog kleiner zijn. Kijk je naar de EOS-M kitlens (de compactere), dan is die iets lichtsterker en ook iets groter, maar is optisch ook een stuk beter.

Zeiss 21mm f/2.8

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

quote:
MeltedForest schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:38:
[...]

Het ligt er maar net aan hoe veeleisend je als gebruiker bent. Ik heb zelf alleen de kitlens (en de zoomlens) van Sony en ben zeer tevreden over de foto's. Even een voorbeeld foto:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/11908310/DSC00352.JPG
Ik las laatst een discussie dat de pricewatch: Sony E 16-50mm F3.5-5.6 OSS PZ redelijk beeld geeft als je maar tussen 20 en 35mm blijft en een f-stop of twee hoger gebruikt.

Dat vind ik eigenlijk niet kunnen, ik heb de pricewatch: Sigma 60mm F2.8 DN Art Zwart (Sony) besteld, deze zou best scherp zijn, zeker voor die prijs.

Phuncz wijzigde deze reactie 24-08-2016 16:45 (23%)

• zerokill
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 07:50
quote:
Grin schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:50:
Wat wil je met je nieuwe lens doen?
Ik heb zelf de 16-70 zoom en de 24, 35, 50 prime's. volgens mij zijn dat ook de leukste lenzen voor de E-mount @ APSC. De 16-70 F4 zou ik nooit weer kopen. Hij is aardig maar krankzinnig duur; de prijs/kwaliteit verhouding is m.i. zoek en een echt goede lens is het zeker niet. Kers op de taart van deze lens zijn de exemplarische verschillen; je kan geluk/pech hebben met dit ding. De 24 is mijn favoriete lens, dat is echt een topper voor dit systeem(!).
De 32 Touit zou ik als ik jou was niet kopen, lijkt wel heel veel op je 30. De 24 lijkt me dan meer toevoegen, maar wie ben ik? :)
De 10-18 hoor ik leuke dingen over maar hoe bruikbaar is die lens voor jouw fotografie? Is wel behoorlijk groothoek.
Kan je iets meer vertellen over wat er mis is met de 16-70 F4? Ik ben opzoek naar een nieuwe lens voor mijn A5100 en deze was mij aangeraden door een vriend.

Op dit moment bezit ik de kitlens en de SEL35F18. Over de prime ben ik zeer tevreden. Ik ben eigenlijk opzoek naar een extra "all round" lens.

PSN: Zerokill

• jayjey
  • Niet online
Als ik mijn kaartje formatteer dan reset de A6000 de nummering van de video's. Vervelend want nu krijgen latere video's een lager nummer. De nummering van de foto's loopt wel gewoon door, die wordt in de camera opgeslagen los van het kaartje. Dus een vreemde inconsistentie. Kan iemand dat gedrag nagaan of weet iemand hoe ik dit kan opheffen? Ik heb nog niet gecheckt wat er gebeurt als ik de video met het hoogste nummer delete. Of er dan doorgenummerd wordt zoals bij de fotos of dat het nummer dan opnieuw terugkomt (met een andere nieuwe video).

En ik zoek een microfoon, klein maar goed voor op de A6000. Iemand ervaring mee?

jayjey wijzigde deze reactie 20-09-2016 16:31 (29%)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 09:12

psy

Kennis is macht

quote:
jayjey schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:08:
Als ik mijn kaartje formatteer dan reset de A6000 de nummering van de video's. Vervelend want nu krijgen latere video's een lager nummer. De nummering van de foto's loopt wel gewoon door, die wordt in de camera opgeslagen los van het kaartje. Dus een vreemde inconsistentie. Kan iemand dat gedrag nagaan of weet iemand hoe ik dit kan opheffen? Ik heb nog niet gecheckt wat er gebeurt als ik de video met het hoogste nummer delete. Of er dan doorgenummerd wordt zoals bij de fotos of dat het nummer dan opnieuw terugkomt (met een andere nieuwe video).

En ik zoek een microfoon, klein maar goed voor op de A6000. Iemand ervaring mee?
Dat probleem heb ik ook met de A6300 en is voor zover ik weet niet te voorkomen.
Daarom gebruik ik nu altijd Camera importer, een tooltje wat ik van een andere fotograaf heb gekregen. Deze kijkt bij het importeren wanneer de video is genomen en zet er een date/timestamp voor zodat de nummering uniek wordt.
https://1drv.ms/u/s!AtEsZnBbD_7gg0z3Q9H-NFj0yw54

• jayjey
  • Niet online
Dus je renamed de file helemaal. Dan moet je ook de bijbehorende video files renamen (.XML).
Dat moet dan wel maar een bug vind ik dat de video en de foto files anders behandeld worden. Na formatteren blijft de nummer ing van de foto' s doorlopen maar van de mp4's start de nummering opnieuw.

Ik denk dat op Ubuntu dat daar gthumb wel handig is.

jayjey wijzigde deze reactie 21-09-2016 22:16 (8%)

• eswa
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-12 14:06
Ik ben dus toe aan een opvolger van mijn oude Nex3, en alles wijst op een A6000. Heb hem nu een paar keer vast gehad bij de MediaMarkt, maar ben gewoon niet overtuigd: hij voelt zo goedkoop plastic aan. Ik weet het: puur tussen de oren, maar die a6300 voelt gewoon zoveel beter aan. Maar of dat het gigantische prijsverschil rechtvaardigt is mijn twijfelpunt. Ik ben niet van plan 4k video te gaan schieten namelijk, en doe voornamelijk landschapsfotografie op vakanties dus de supersnelle autofocus hoeft ook niet. De betere EVF en de spatwaterdichtheid zijn dan wel weer fijn, maar dat is de dubbele prijs niet waard.

Neig bijna nog naar een 2ehands Nex7 gezien het kleine verschil in foto kwaliteit, en wel steviger bouw...
Ik moet gewoon voor de a6000 gaan en me niet aanstellen toch? :)

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
eswa schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:12:
Ik ben dus toe aan een opvolger van mijn oude Nex3, en alles wijst op een A6000. Heb hem nu een paar keer vast gehad bij de MediaMarkt, maar ben gewoon niet overtuigd: hij voelt zo goedkoop plastic aan. Ik weet het: puur tussen de oren, maar die a6300 voelt gewoon zoveel beter aan. Maar of dat het gigantische prijsverschil rechtvaardigt is mijn twijfelpunt. Ik ben niet van plan 4k video te gaan schieten namelijk, en doe voornamelijk landschapsfotografie op vakanties dus de supersnelle autofocus hoeft ook niet. De betere EVF en de spatwaterdichtheid zijn dan wel weer fijn, maar dat is de dubbele prijs niet waard.

Neig bijna nog naar een 2ehands Nex7 gezien het kleine verschil in foto kwaliteit, en wel steviger bouw...
Ik moet gewoon voor de a6000 gaan en me niet aanstellen toch? :)
Uitstekende keus hoor, heb er meer dan een jaar van genoten. Voor landschappen grotendeels de 10-18 gebruikt naar alle tevredenheid. A6000 tweedehands 400 en de lens 600, prima geschikt als dat je budget is.

Indien je meer te besteden hebt een A7R + 16-35 voor ongeveer 1700 tweedehands.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• eswa
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-12 14:06
Dank!
Ik had inderdaad ook naar de A7(R) gekeken, maar ik heb nog een 2 tal APS-C lenzen hier (de SEL55210 zoom en de SEL30M35 macro) en het werd me afgeraden in het topic aldaar om die 2 op een fullframe als de A7 te schroeven.

• Haay
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
quote:
eswa schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:54:
Dank!
Ik had inderdaad ook naar de A7(R) gekeken, maar ik heb nog een 2 tal APS-C lenzen hier (de SEL55210 zoom en de SEL30M35 macro) en het werd me afgeraden in het topic aldaar om die 2 op een fullframe als de A7 te schroeven.
Ikzelf ben overgestapt van de NEX C3 naar de A6000. Mede omdat ik ook al een paar APS-C lenzen voor m'n C3 gekocht had (SEL55210 en SEL50f18 portret).

De A6000 vind ik een heerlijke camera. Fijne EVF, ingebouwde flitser, WiFi, lekker compact en voldoende stevig. Ik vind het een aanrader!

• PrinsPils
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10-12 21:01
Hier even een praktische vraag. Als ik foto's verwijder van het SD-kaartje, blijft er op de een of andere manier toch iets achter. Als ik vervolgens namelijk op de camera kijk, staat er op de plek van de verwijderde foto 'Unable to show' of iets dergelijks. Moet vervolgens met de hand alles op de camera verwijderen om ze er helemaal vanaf te krijgen. Is dit makkelijker op te lossen?

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
jayjey schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:13:
Dus je renamed de file helemaal. Dan moet je ook de bijbehorende video files renamen (.XML).
Er staat volgens mij niks zinnigs in die XML's dus ik neem die moeite niet.

• Dudester77
  • Laatst online: 12:34
quote:
PrinsPils schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:31:
Hier even een praktische vraag. Als ik foto's verwijder van het SD-kaartje, blijft er op de een of andere manier toch iets achter. Als ik vervolgens namelijk op de camera kijk, staat er op de plek van de verwijderde foto 'Unable to show' of iets dergelijks. Moet vervolgens met de hand alles op de camera verwijderen om ze er helemaal vanaf te krijgen. Is dit makkelijker op te lossen?
Hoi, je kunt heel makkelijk de database rebuilden, dan moet je naar het laatste menu gaan en vervolgens blz 5. Daar is een optie ''Recover image DB'.

• JoepW
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12:58

JoepW

GoT iRacing coördinator

quote:
Dudester77 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:47:
[...]

Hoi, je kunt heel makkelijk de database rebuilden, dan moet je naar het laatste menu gaan en vervolgens blz 5. Daar is een optie ''Recover image DB'.
Dat klopt, maar het is wel vervelend dat ik dat elke keer weer moet doen nadat fotos verwijderd heb via mijn computer.

iRacing info GoT iRacing iR Profiel Rig GoT YT Live

• Haay
  • Nu online
quote:
PrinsPils schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:31:
Als je alle foto's van de SD kaart verwijderd (of naar je PC gekopieerd) hebt, dan is de menu-keuze om de SD kaart te formatteren misschien wel de snelste manier om het helemaal leeg te maken.

• PrinsPils
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10-12 21:01
Helder, thanks voor de reacties!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het staat nog niet op T.net, maar de A6500 is aangekondigd: http://www.sony.com/elect...le-lens-cameras/ilce-6500

1700¤ voor een body voor een APS-C, hoe komen ze erbij.

• Universal Creations
quote:
Phuncz schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:14:
Want die waren er nog niet eerder....

Zeiss 21mm f/2.8

• lapino
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06:39
En uiteraard kocht ik drie weken geleden een a6300 :)

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 09-12 21:32
quote:
Het staat nog niet op T.net, maar de A6500 is aangekondigd: http://www.sony.com/elect...le-lens-cameras/ilce-6500

Inderdaad dat zijn veel pegels. Maar In-body 5-axis image stabilization O+ . Het is al een genot om met een Sony Nex thirdparty lenzen te gebruiken (focus peaking) met behulp van een X- naar e-mount adapter. Hiermee wordt dat nog interessanter!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 12:38
quote:

Ja zo ga je nooit camera's verkopen :P

De A6000 was zo'n enorm succes omdat hij met ¤600 heel toegankelijk was. ¤1300 (A6300) en ¤1700 (¤6500) zijn gewoon compleet andere doelgroepen, veel kleinere doelgroepen.

Bijna alle Tweakers die hier een eerste camera willen kopen hebben tussen de ¤500 en ¤800 te besteden. En jan-de-familieman zal ook niet gek meer uit willen geven aan een goede camera, zeker voor minder dan ¤800 uitstekende camera's kan kopen.

Qua features is het wel een mooie camera. Stabilisatie was hard nodig en zeer nuttig, een touchscreen is anno 2016 essentieel voor touch focus en gemakkelijke interfaces en de grotere buffer is leuk meegenomen. Veel completer, maar veel te duur.

Het is nog steeds jammer dat Samsung na hun uitstekende NX1 en NX500 de handdoek in de ring hebben gegooid.

• Weakling
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07-12 08:20

Weakling

available in strong mint

quote:
ToFast schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:32:
[...]

Inderdaad dat zijn veel pegels. Maar In-body 5-axis image stabilization O+ . Het is al een genot om met een Sony Nex thirdparty lenzen te gebruiken (focus peaking) met behulp van een X- naar e-mount adapter. Hiermee wordt dat nog interessanter!
Alleen heb je voor vrijwel net zoveel geld een A7II die ook 5-axis heeft en fullframe is. Okay, ik weet het: op allerlei vlakken niet vergelijkbaar, maar als je zit na te denken om van APS-C naar FF te gaan, dan schurkt de nieuwe a6500 wel heel dicht tegen die prijsklasse aan.

Oh en wat is er met de belofte van Sony gebeurt dat ze bij elke camera voortaan ook minstens één nieuwe lens zouden aankondigen? Zeker met zo'n vlaggenschip op APS-C mag daar na jaren stilte wel weer eens een nieuwe lens er bij komen. Snellere zoom, 16-50 f/2.8 of iets dergelijks.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• lapino
Klopt. Eigenlijk zeer bizar dit. Sony is echt wel top qua bodies, zeker als je puur naar de specs kijkt (gebruiksvriendelijkheid even buiten beschouwing gelaten). Maar verdorie zeg met zo een APS-C body, zou je toch enorm kunnen scoren met enkele lichte en zeer goede APS-C lenzen. Kijk maar naar de Fuji lineup. Een compacte 23mm en 35mm, een zeer goede 85mm en eventueel een ultrazoom zoals een 70-300 maar dan voor APS-C ipv FF. En dan een leuke zoom zoals een 16-55/2.8. Not gonna happen maar goed...

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:15

WoutF

Hoofdredacteur
Ik heb vorige maand op IFA met een engineer van Sony gesproken die toegaf dat de focus de laatste twee jaar duidelijk op fullframe lag. Nu er een redelijke selectie aan FF-lenzen is, gaan de APS-C-camera's weer meer aandacht en liefde krijgen, zo werd mij verteld. De vraag is natuurlijk wel wat voor lenzen dat zijn; met camera's als de A6300 en A6500 kunnen het natuurlijk peperdure semiprof-dingen worden.

• lapino
Zou me niet verbazen. Heb overigens gemerkt dat de a6500 een zachtere eyecup heeft dan de a6300. Hopelijk komt deze ook als accessoire naar de a6300, want die eyecup vind ik al sinds de nex6 veel te hard. Zal toch moeilijk worden om die a6500 niet in huis te halen...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Wederom een zeer toffe body van Sony, dat kunnen ze wel! Nu nog een paar mooie native APS-C lenzen en de A6xxx serie zou zo maar eens een vlucht kunnen nemen. Tot die tijd is m.i. de A6xxx lijn dood, hoe blij ik ook ben met mijn A6000(!). 1700 Euro voor een body zonder, voor mij, interessante native APS-C lenzen is weinig kansrijk.

• lapino
Zonder is ook wat overdreven. De Sony 24/1.8 is zonder meer fantastisch, de Sel50/1.8 is spotgoedkoop voor wat ie biedt, Sigma heeft zeer goede en goedkope 30mm/60mm primes. De Sony 16-70 is (in mijn geval) zeeer scherp en een perfecte all rounder en de Sel10-18 is ook allesbehalve rommel. En voor video is de 18-105 ook super.

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 12:55
Op verzoek van miss Highland, de volgende vraag: zij zoekt voor fotografie van gebouwen een goede camera. Type foto's die ze wil kunnen nemen: interieurs (soms donker), overzicht van ruimtes, maar ook details die hoog in de nok kunnen zitten en overzichtsfoto's van de buitenkant van het pand. Ze is soms de hele dag op pad om foto's te nemen, dus de batterijcapaciteit is ook van belang.

Uit haar vergelijkend onderzoek kwam: pricewatch: Sony A6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS + E 55-210mm F4.5-6.3 OSS...

Is dit een geschikte camera en wellicht belangrijker: zijn dit geschikte lenzen? Is er een flitser die goed combineert? Nog meer tips?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat zijn zeker leuke lenzen maar voor een body van 1700(!) Euro wil ik toch ook iets lekkerders d'r kunnen opschroeven. Die 24 is echt een plaatje maar de rest zijn leuke 'bang for buck' lenzen. Een paar nette native f1.2, f1.4 of f2 primes, een een paar goede/snelle zooms horen m.i. echt bij een camera uit die prijsklasse.
Ik heb alle lenzen die jij noemt behalve de 10-18, maar op een body van 1700 Euro wil ik echt leuker spul dan dat. Maar dat ben ik, hopelijk voor Sony zijn er genoeg klanten die daar anders over denken.

Grin wijzigde deze reactie 07-10-2016 20:46 (7%)

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Nu er 5 axis in de a6500 zit zou ik juist naar FF glas kijken zoals de 28mm FE niet al te prijzig en goede performance.

Flickr

• Universal Creations
quote:
Grin schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:41:
Een paar nette native f1.2, f1.4 of f2 primes, een een paar goede/snelle zooms horen m.i. echt bij een camera uit die prijsklasse.
Ik heb alle lenzen die jij noemt behalve de 10-18, maar op een body van 1700 Euro wil ik echt leuker spul dan dat.
Zoiets: lichtsterk E-mount glas

Zeiss 21mm f/2.8

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat valt me inderdaad niet tegen, 24mm: check, 35mm: sort of check (m.i. een sub-topper), 55mm: check. Mis ik nog iets tussen de 12-16mm, zou ik niet zonder kunnen. En een leuke snelle zoom (70-200 eqv) en standaard zoom (24-70 eqv), ik zie ze niet. In ieder geval niet voor een body van 1700.

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Kijk naar de pricewatch: Sony FE 28mm F2

Dan voor wide angle de pricewatch: Samyang Optics 12mm f/2.0 NCS CS (Sony E) Zwart

De pricewatch: Sony E 50mm F1.8 OSS Zwart is een goede portret lens

Alleen voor tele zit je met vrij dure objectieven.

Flickr

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Het zal wel aan mij liggen maar de indruk: 'hakken over de sloot/soms net niet' blijft. Die 12mm vind ik een bang for buck lens zonder AF, niks mis mee! Maar dat zoek ik niet bij een camera van 1700 Euro. Net als 3000 Euro voor een 70-200 en 2200+ voor een 24-70... Dat is dan net weer een stap te gortig en zitten m.i. in het territorium van de A7R2, niet een A6xxx.
Het blijft een uiterst subjectieve zaak en ik hoop dat veel het met me oneens zijn. Sony verdient echt wel applaus voor de innovaties die ze gebracht hebben maar hun APS-C wereldje is het voor mij net niet. M2C :)

• Universal Creations
quote:
Grin schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:22:
Dat valt me inderdaad niet tegen, 24mm: check, 35mm: sort of check (m.i. een sub-topper), 55mm: check. Mis ik nog iets tussen de 12-16mm, zou ik niet zonder kunnen. En een leuke snelle zoom (70-200 eqv) en standaard zoom (24-70 eqv), ik zie ze niet. In ieder geval niet voor een body van 1700.
De 70-200 f/2.8 is er, maar zoals jezelf al zegt: absurd duur. Een 17-55 f/2.8 achtige lens is er inderdaad niet. Maar ja, de pro schiet gewoon met primes :+ Zijn vaak ook een stuk compacter dan f/2.8 zooms.
Ik ben het met je eens dat Sony iets te weinig inzet op aps-c qua lenzen, maar het valt ook niet mee om op 4 fronten oorlog te voeren met andere systeemcamera's (inclusief dslr's dus). Al hebben ze op het gebied van fullframe mirrorless nagenoeg een monopoly (Leica M is niet echt een concurrent te noemen).

Universal Creations wijzigde deze reactie 07-10-2016 22:11 (15%)

Zeiss 21mm f/2.8

• lapino
Stel je voor dat Sony ineens een aankondiging doet met zeer compacte 23/2, 35/2 en dan een 50/1.2 en 16-55/2.8. Zeg maar de Fuji lineup :) Een mens kan dromen he...

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Heel stiekem ben ik een grote Sony fanboy; mja echt!
Wat Sony doet op het gebied van MILC is gewoon damn impressive! De (sensor) techniek die ze hebben is innovatief en top of the line! Maar inderdaad, zelf Sony kan maar zo veel en niet alles/meer...
Sony A6500 internals in een Fuji X-T2 body+grip met het Fuji glaswerk; get out of my head Lapino! :+

Grin wijzigde deze reactie 07-10-2016 22:57 (7%)

• Universal Creations
quote:
Grin schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:51:
Sony APS-C bodies met het Fuji glaswerk (en dials/GUI); get out of my head Lapino! :+
Uhmm, je beschrijft nu gewoon een Fuji camera, want die hebben ook een Sony sensor.

Zeiss 21mm f/2.8

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10-12 10:59

Koeitje

Back-up tiems now?

Tja Sony richt zich niet echt op compacte objectieven. Als je compact zoekt moet je ergens anders zijn, als je kwaliteit voor een hoge prijs zoekt zit je bij Sony goed. Alleen zit je dan wel op FF.

Koeitje wijzigde deze reactie 08-10-2016 00:08 (7%)

• jayjey
  • Niet online
Heeft iermand goede ervaringen met een bepaalde microfoon voor op de A6000?

• zerokill
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 07:50
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:56:
[...]

Uhmm, je beschrijft nu gewoon een Fuji camera, want die hebben ook een Sony sensor.
Fuji's gebruiken dacht ik de x-trans sensoren die ze zelf hebben ontworpen. Of zie ik nu iets over het hoofd?

PSN: Zerokill

• Grin

Grin

Ride si sapis.

quote:
zerokill schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:28:
[...]

Fuji's gebruiken dacht ik de x-trans sensoren die ze zelf hebben ontworpen. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Ja, je ziet iets over het hoofd. :)
De rauwe CMOS komt van Sony, het afbakken doet Fuji middels het X-Trans filter, zie Wikipedia

• jayjey
  • Niet online
microfoon?

• sympa
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 05-12 21:14
Is het in plaats van een f/1.2 lens willen op APS-C niet logischer om te kijken naar een f/1.8 op FF? Zo'n lens is makkelijker te ontwerpen en geeft daardoor waarschijnlijk meer 'bang for the buck'. En aangezoen Sony ook FF camera's maakt zou ik zo'n lens niet verwachten voor APS-C.

• jayjey
  • Niet online
Hoe kan je bij manual focus die enorme vergroting een beetje minderen, het is nu wel heel erg uitvergroot. Je ziet met een adapted lens eerst een klein rechthoekje dat de uitvergroting wordt, ik denk dat het wel 20x is of zo...

• Blue Knight
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

MF assist uitzetten in het menu, hij doet dan nog wel focus peaking

Sony A77II | A68 | 35/1.8 | 50/1.4 | 85/2.8 | Sigma 90/2.8 | 16-50/2.8 | Tamron 70-200/2.8

• jayjey
  • Niet online
het is met een oude manuele lens, j emoet dan 2x op de center button drukken

• kimmelis
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 11-01-2017
Hoort hier niet thuis

Universal Creations wijzigde deze reactie 11-01-2017 21:26 (92%)

• M-ThijZ
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 13:07

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik ben nog op zoek naar een cameratas voor de a6000 + SEL55210.

Nu heb ik een Lowepro Apex 100 AW. Die is ideaal i.c.m. de kitlens. Gaat makkelijk mee in een rugtas en heeft een regenhoes.

Ik zoek nu eigenlijk een slagje groter waar de camera met SEL55210, een paar filters, lenspen, blaasbalgje en nog een objectief in kwijt kan.

Liefst die ik ook nog in een normale rugtas kwijt kan. Iemand tips?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik heb een Thinktank Mirrorless Mover 20, waar je met wat puzzelen wel wat spul in kwijt kan:

Flexibel design doordat je de dividers kunt verplaatsen.

Phuncz wijzigde deze reactie 30-04-2017 22:01 (28%)

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Bedankt! Ik ga eens meten of dit past.

Later dit jaar ben ik van plan om naar Costa Rica te gaan, vandaar dat het ook goed tegen regen moet beschermen.

Met de tijd verzamelen je natuurlijk steeds meer gear. Ik zou het ook nog kunnen omdraaien en een rugzak kopen waar ik apparatuur en eten, drinken voor een dagtocht in kwijt kan. Want zelfs die Thinktank Mirrorless Mover 20 is lastig om zelf nog weer in een grotere rugzak te plaatsten, of niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psy

psy

Kennis is macht

quote:
M-ThijZ schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:46:
Bedankt! Ik ga eens meten of dit past.

Later dit jaar ben ik van plan om naar Costa Rica te gaan, vandaar dat het ook goed tegen regen moet beschermen.

Met de tijd verzamelen je natuurlijk steeds meer gear. Ik zou het ook nog kunnen omdraaien en een rugzak kopen waar ik apparatuur en eten, drinken voor een dagtocht in kwijt kan. Want zelfs die Thinktank Mirrorless Mover 20 is lastig om zelf nog weer in een grotere rugzak te plaatsten, of niet?
Ik had hetzelfde probleem. Heb een A6300 plus een aantal lenzen maar wilde ook mijn laptop en ipad kwijt kunnen. Had eerst een Slingshot maar moest deze tijdens de reis zelf in mijn rugtas proppen, dat was niet fijn. Heb dus nu een rugzak waar alles in past en met ook zo'n handig zijvak waar ik zo de body+lens uit kan halen en die aan de bovenkant een groot vak heeft voor overige spullen. Is een Lowepro Fastpack 250 AW II.
Nu in gebruik tijdens een vakantie naar Aruba. Ook als handbagage in vliegtuig prime geschikt bevonden :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wickedm3n
  • Laatst online: 10-12 06:10

wickedm3n

Always having fun!

Zelf had ik voor deze combinatie de vanguard adapter 45 maar die is toch te klein om extra spullen mee te nemen. (hij is er ook in een slagje groter volgens mij).
Afgelopen zaterdag een dakine mission photo voor een mooi prijsje gevonden bij de lokale tassen winkel. Ik was niet op zoek maar liep er tegen aan. Genoeg ruimte over voor andere spullen. Erg fijn draagcomfort en een losse camera box erin die zelfs apart te dragen is met een schouderband. Statief makkelijk aan te binden. Erg complete tas voor het geld naar mijn idee.

PSN : X-Wickedm3n-X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
M-ThijZ schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:46:
Want zelfs die Thinktank Mirrorless Mover 20 is lastig om zelf nog weer in een grotere rugzak te plaatsten, of niet?
Hij is ruwweg zo groot als drie 1L pakken melk, volgens de website is ie 4 liter in uitwendig volume maar dat lijkt me iets teveel in de realiteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

quote:
psy schreef op maandag 1 mei 2017 @ 02:05:
[...]

Ik had hetzelfde probleem. Heb een A6300 plus een aantal lenzen maar wilde ook mijn laptop en ipad kwijt kunnen. Had eerst een Slingshot maar moest deze tijdens de reis zelf in mijn rugtas proppen, dat was niet fijn. Heb dus nu een rugzak waar alles in past en met ook zo'n handig zijvak waar ik zo de body+lens uit kan halen en die aan de bovenkant een groot vak heeft voor overige spullen. Is een Lowepro Fastpack 250 AW II.
Nu in gebruik tijdens een vakantie naar Aruba. Ook als handbagage in vliegtuig prime geschikt bevonden :-)
Is de ruimte voor de camera in de Lowepro Fastpack niet te groot voor een a6300? Het ziet er uit gemaakt voor een typische DSLR (flinke Canon of Nikon).

Schud je camera niet de hele tijd heen en weer in zo'n groot vak?

Edit: De Lowepro Photo Hatchback BP 250AW II lijkt mij ook wel handig. Net iets compacter, met de mogelijkheid om het camera compartiment eruit te halen zodat je een "gewone" rugzak hebt.

Als er ook een statief aan te hangen is ga ik daarvoor.

M-ThijZ wijzigde deze reactie 01-05-2017 23:38 (12%)

• Smok3yNL
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16-11 18:14
Vraagje,

Ik heb zojuist via bol.com mijn gloednieuwe A6000 binnengekregen, erg mooi toestel!
Alleen heb ik een klein vraagje.

Als ik mijn LCD flipcover dichtklik,dan heb ik in de linker onderhoek 1 mm speling.
Alsof ie niet helemaal kaarsrecht dicht wil tegen de body.

Meer mensen dit,of is dit normaal?
Het is misschien wat mieren neuken,maar voor 600 euro verwacht je het toch niet. :D

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
Smok3yNL schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:25:
Vraagje,

Ik heb zojuist via bol.com mijn gloednieuwe A6000 binnengekregen, erg mooi toestel!

Als ik mijn LCD flipcover dichtklik,dan heb ik in de linker onderhoek 1 mm speling.

Het is misschien wat mieren neuken,maar voor 600 euro verwacht je het toch niet. :D
Dat klinkt niet als normaal. Zo hoort ie te zitten:

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• jayjey
  • Niet online
Als ik linksonder of rechtonder op de hoek druk van het display dan beweegt het minder dan 0,50 mm, het ligt ook mooi recht, dus 1 mm speling heb ik ook niet.

• Smok3yNL
Dank jullie. Heb de camera inmiddels terug gestuurd en om een vervangende gevraagd. Wat is trouwens volgens jullie de beste lens om als eerste te kopen naast mijn kitlens?

• blupmans
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08-12 23:32
quote:
Smok3yNL schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:11:
Dank jullie. Heb de camera inmiddels terug gestuurd en om een vervangende gevraagd. Wat is trouwens volgens jullie de beste lens om als eerste te kopen naast mijn kitlens?
Hangt er vanaf wat je zoekt voor bereik. Als je puur voor kwaliteit gaat moet je eens kijken naar de sigma 19, 30 en 60 mm f2.8 primes. Die zijn zéér goed.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat kan ik ook bevestigen, heb zelf een Sony Macro 30mm f/3.5 gehaald naast de kitlens en de Sigma DN 60mm f/2.8, die laatste is kwalitatief een zeer sterke lens. De Macro is leuk voor productfotografie maar zijn korte focale afstand wel moeilijk om goed te belichten zonder een bulky macro-flitser.

• Weakling

Weakling

available in strong mint

quote:
blupmans schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:13:
Hangt er vanaf wat je zoekt voor bereik. Als je puur voor kwaliteit gaat moet je eens kijken naar de sigma 19, 30 en 60 mm f2.8 primes. Die zijn zéér goed.
Helemaal mee eens dat de Sigma's uitstekende lenzen zijn voor een zacht prijsje (heb ze ook), MAAR weet wel dat ze geen stabilisatie hebben, waardoor je bij minder licht al snel in de hogere ISO's komt. Persoonlijk vind ik dan de Sony 35mm f/1.8 en 50mm f/1.8 beter. Meer licht en OSS.
https://www.dpreview.com/forums/post/50515430

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Weakling schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:49:
[...]

Helemaal mee eens dat de Sigma's uitstekende lenzen zijn voor een zacht prijsje (heb ze ook), MAAR weet wel dat ze geen stabilisatie hebben, waardoor je bij minder licht al snel in de hogere ISO's komt. Persoonlijk vind ik dan de Sony 35mm f/1.8 en 50mm f/1.8 beter. Meer licht en OSS.
https://www.dpreview.com/forums/post/50515430
Kan ik ook zeker aanraden, als het budget de 35 toelaat zou ik dat zeker doen. Maar als het budget wat krapper is dan is de 30mm sigma ook een hele goede optie. Ikzelf vind de 30mm zelfs een wat prettigere uitsnede hebben, de 35mm is me soms net te lang.

• Smok3yNL
Sony e 35 mm 1.8 is al lastig te krijgen zie ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

quote:
M-ThijZ schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:39:
[...]
Edit: De Lowepro Photo Hatchback BP 250AW II lijkt mij ook wel handig. Net iets compacter, met de mogelijkheid om het camera compartiment eruit te halen zodat je een "gewone" rugzak hebt.

Als er ook een statief aan te hangen is ga ik daarvoor.
En bij deze een geschreven review: Lowepro Photo Hatchback BP 250 AW II Blauw review door M-ThijZ :)

• Haay
  • Nu online
quote:
Als je ook wel eens mooie portretten wilt maken (partner, kinderen, bv.) dan vind ik de 50mm f/1.8 een echte aanrader. Heb met die lens al hele mooie foto's van mijn vrouw en kinderen gemaakt met haarscherpe gezichten en mooie bokeh op de achtergrond.

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
Dat is afhankelijk van wat je wilt schieten. Tips:

Landschappen 10-18
Straatfotografie / dagjes uit 16-70
Portretten = 50mm

Tweedehands vaak voor 60~75% van de nieuw waarde te vinden.

Unidentified wijzigde deze reactie 31-07-2017 19:22 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:45
quote:
Haay schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:40:
[...]

Als je ook wel eens mooie portretten wilt maken (partner, kinderen, bv.) dan vind ik de 50mm f/1.8 een echte aanrader. Heb met die lens al hele mooie foto's van mijn vrouw en kinderen gemaakt met haarscherpe gezichten en mooie bokeh op de achtergrond.
Ik heb op een vorige camera veel met een 50/1.4 rondgelopen, maar was telkens net te lang (teveel tele) voor mijn wensen. Ik gebruik tegenwoordig voor portretten eigenlijk vooral de 30/2.8, waardoor je net iets meer context op de foto krijgt en je uiteindelijk een mooiere plaat hebt. Ook is de 30mm veelzijdiger qua aantal situaties waarin je hem kan gebruiken. Als je een (betaalbare) prime wil, zou ik daardoor al snel naar de Sigma grijpen dus.

• Jellez1
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 25-11 22:02
Sigma heeft ook een fantastische 30mm f/1.4 beschikbaar; waarschijnlijk een van de beste lenzen voor het E mount systeem.

Iemand ervaring met upgraden vanaf de Nex 6 naar de a6500? Ik twijfel erg sterk of de investering het waard gaat zijn of dat ik zal wachten op de pricedrop. Ik vind de IBIS wel erg belangrijk (zeker omdat ik veel sportfotografie wil doen) dus de a6300 valt dan toch af.

• Yargo
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-12 01:36
quote:
Smok3yNL schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 19:25:
Vraagje,

Hey,

Ik heb dit ook. Heb het toestel sinds deze week en dat was ook het eerste wat me opviel. Beetje slordig van Sony. Als ik in de spleet kijk heb je linksonder het lcd scherm een bolletje waar het scherm zou moeten tegen rusten veronderstel ik. Maar bij mij staat het scherm er toch bijna een mm van. Rechtsonder lijkt iets beter te zijn.

Vraagje aan de anderen. Voor te testen heb ik wat foto's gemaakt van mijn zoon. Na het trekken komt er een soort kader willekeurig formaat rond zijn gezicht en het lijkt alsof hij die uitsnede ook nog eens opslaat, kan dat? Hoe zet ik dat af? Tx!

Yargo wijzigde deze reactie 27-08-2017 21:04 (12%)

• lexvandoef
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 10-12 15:36
quote:
Yargo schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:02:
[...]

Hey,

Ik heb dit ook. Heb het toestel sinds deze week en dat was ook het eerste wat me opviel. Beetje slordig van Sony. Als ik in de spleet kijk heb je linksonder het lcd scherm een bolletje waar het scherm zou moeten tegen rusten veronderstel ik. Maar bij mij staat het scherm er toch bijna een mm van. Rechtsonder lijkt iets beter te zijn.

Vraagje aan de anderen. Voor te testen heb ik wat foto's gemaakt van mijn zoon. Na het trekken komt er een soort kader willekeurig formaat rond zijn gezicht en het lijkt alsof hij die uitsnede ook nog eens opslaat, kan dat? Hoe zet ik dat af? Tx!
Ola, ik heb net een A6000 en heb ook last van een net niet mooi passend scherm. Ik ben ermee terug gegaan naar de mediamarkt, en heb hem omgeruild. En die had dat ook, toen heb ik nog 5 A6000 cams gechecked in de mediamarkt, waarvan 2 demo's die er al maanden stonden volgens de ongelovige verkoper, ze hadden het allemaal, op 1 na. Dat was een body only, alle body's met de kitlens in de doos had hier last van. Ik heb diegene mee genomen die er het minste last van had maar niet zo'n beste kwaliteitscontrole bij Sony zeg....

Wat betreft je tweede vraag, dat is de auto object framing functie die aan staat, die staat in het menu onder het camera menu, tabje 6.

Overigens, wat betreft fotokwaliteit, super ding zeg.

• Yargo
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-12 01:36
Bedankt!! Misschien toch maar een naar Sony mailen hierover. Zou toch niet mogen.

Ik heb het toestel nog maar net, maar ik vindt wel dat de foto's er op het scherm flets uit zien. Ofwel is dat een gedacht. Het scherm van mijn vorige nex-5 leek veel levendiger?

Yargo wijzigde deze reactie 28-08-2017 10:07 (52%)

• jayjey
  • Niet online
Kan je foto's behalve in standard tegelijkertijd in vivid en bijv. neutral saven? Zal wel niet, maar kun je ze achteraf nog veranderen van bijv. vivid naar standard, in of out-of-camera?
Neutral stand leek me ook wel mooi, welke stand gebruiken jullie en passen jullie standen aan of neem je een hele andere stand?

jayjey wijzigde deze reactie 07-09-2017 23:41 (25%)

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@jayjey Nooit deze standen gebruiken, gewoon lekker in RAW schieten op standaard en daarna bewerken in Lightroom of Capture one.

• jayjey
  • Niet online
jpgs zijn tegenwoordig zo goed dat RAW vaak niet zinvol is, maar je mag met alle plezier al mijn raw files omzetten naar jpg van mij :). Ik neem beide op, jpg+raw, echter lightroom en c1 werken niet op mijn computer en het is trouwens ook geen antwoord op mijn vraag maar een mening. Ook als je in raw schiet neem ik aan dat je de jpg ook op laat slaan door de camera al was het maar als ijkpunt. En als je meerdere jpg versies kunt opslaan - en waarom zou dat niet kunnen - dan heb je achteraf ook nog wat te kiezen. Kan ik dan met de raw files deze omzetten EXACT zoals de camera dat doet met de sony raw converter?

jayjey wijzigde deze reactie 15-09-2017 12:47 (72%)

• jayjey
  • Niet online
Is de jpg van de RAW+JPG stand trouwens wel de FINE jpg stand?

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
jayjey schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:41:
jpgs zijn tegenwoordig zo goed dat RAW vaak niet zinvol is, maar je mag met alle plezier al mijn raw files omzetten naar jpg van mij :). Ik neem beide op, jpg+raw, echter lightroom en c1 werken niet op mijn computer en het is trouwens ook geen antwoord op mijn vraag maar een mening. Ook als je in raw schiet neem ik aan dat je de jpg ook op laat slaan door de camera al was het maar als ijkpunt. En als je meerdere jpg versies kunt opslaan - en waarom zou dat niet kunnen - dan heb je achteraf ook nog wat te kiezen. Kan ik dan met de raw files deze omzetten EXACT zoals de camera dat doet met de sony raw converter?
Je kunt met de image data convertor van Sony inderdaad de files omzetten precies zoals de camera dat zou doen, bij het openen van een raw file neemt hij de camera setting zelfs als default mee. Je kunt echter ook achteraf een van de andere settings selecteren zoals die in je camera beschikbaar zijn, echter in je camera kun je ook 5 waardes contrast en levendigheid kiezen. In de image data convertor heb je nog meer mogelijkheden. Hoe deze in relatie staan met de waarden in de camera zul je even moeten proberen :)

Magic wijzigde deze reactie 15-09-2017 16:41 (3%)

• jayjey
  • Niet online
Dan moet ik de raw files alleen daarvoor al bewaren, en nog eens op een windows machine die sony converter installeren en proberen. Ik zit nu op ubuntu namelijk dus dan kon ik daar niet toe.
Wat ik wil is meerdere jpg versies maken, dus niet alleen std, maar ook vivid en portrait en neutral en die eens een keertje achter elkaar bekijken en dan kiezen. Omzetten met darktable van arw -> jpg was nooit een succes. Camera kan het beter....

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
jayjey schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:29:
Dan moet ik de raw files alleen daarvoor al bewaren, en nog eens op een windows machine die sony converter installeren en proberen. Ik zit nu op ubuntu namelijk dus dan kon ik daar niet toe.
Wat ik wil is meerdere jpg versies maken, dus niet alleen std, maar ook vivid en portrait en neutral en die eens een keertje achter elkaar bekijken en dan kiezen. Omzetten met darktable van arw -> jpg was nooit een succes. Camera kan het beter....
DIe optie ben ik nog nooit tegengekomen, maar ik schiet dan ook nooit alleen jpg. Ik moet me echter ernstig vergissen als die optie er wel ergens inzit.

Wellicht kun je de Image converter software mbv wine toch onder linux draaien?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True