Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• jayjey
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online
Welke instelling pak je dan, gewoon std of pas je dat nog wat aan qua verzadiging of scherpte of contrast (je hebt dan nog 5 standen om uit te kiezen van -2 tot +2)

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
jayjey schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:23:
Welke instelling pak je dan, gewoon std of pas je dat nog wat aan qua verzadiging of scherpte of contrast (je hebt dan nog 5 standen om uit te kiezen van -2 tot +2)
Meestal ga ik voor portret met de standaard waarden, of zwartwit met wat extra contrast. 't is maar net wat voor gevoel ik wil neerzetten. 't kan echter maar zo zijn dat ik in post besluit wat compleet anders er van te maken :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Yargo
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-12 01:36
Hallo,

Ik heb een vraagje over de RAW+J optie.

Wanneer je enkel JPEG aanduid kan je kiezen tussen Normal en Fine. Nu zou ik graag beginnen experimenteren met RAW maar zou toch nog willen dat ie JPEG ook op slaat, maar mijn vraag is nu, in welke kwaliteit slaat hij die JPEG op, als Normal of Fine? Kan het zo niet snel terug vinden? Bij andere merken kun je dit wel aanduiden dacht ik.

Tx!

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Yargo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:30:
Hallo,

Wanneer je enkel JPEG aanduid kan je kiezen tussen Normal en Fine. Nu zou ik graag beginnen experimenteren met RAW maar zou toch nog willen dat ie JPEG ook op slaat, maar mijn vraag is nu, in welke kwaliteit slaat hij die JPEG op, als Normal of Fine? Kan het zo niet snel terug vinden? Bij andere merken kun je dit wel aanduiden dacht ik.

Tx!
Ik vermoed dat dit gewoon Fine is, als je raw+jpg schiet zit je doorgaans niet in over bestandsgroote. Je kunt dat natuurlijk zelf even controleren. Schiet 3 foto's in een zo laag mogelijk iso vanaf een statief. Eentje in Normal, eentje in Fine, en een in RAW+JPG, en kijk vervolgens naar de bestandsgrootte van de JPG's. De JPG uit de RAW+JPG zal dan vrijwel identiek groot zijn aan een van de 2 andere bestanden.

Desnoods een paar keer herhalen voor de zekerheid :)

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17:39
quote:
Yargo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:30:
Hallo,

Tx!
De link is naar een tip&tricks site voor de a5100. Er staat wel een uitleg over de bestanden.

https://www.wimarys.com/sony-a5100-settings-tips-and-tricks/

Quality:
Do you edit your pictures on your desktop? If so, set to RAW or RAW+jpeg. A RAW file saves all information the camera pixels register during shooting and will make for better quality images if you want to edit in something like Adobe Lightroom.

A RAW file saves all information the camera pixels register during shooting and will make for better quality images if you want to edit in something like Adobe Lightroom.
A jpeg is a compressed image (available in FINE (larger) and STANDARD (smaller, less quality) which takes up less space on your SD card but is less suited for editing afterward. Jpeg images will also have in-camera noise reduction applied, something you might or might not want to take care of yourself later, depending on your use.

Jpeg images will also have in-camera noise reduction applied, something you might or might not want to take care of yourself later, depending on your use.

• Yargo
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 06-12 01:36
Hey,

Bedankt jongens! Ik heb de test gedaan en het zal waarschijnlijk Fine zijn, tx!

• jayjey
  • Niet online
Goed te weten! Bedankt want ik heb ook alles in ARW+JPG

• vacuumcleaner
  • Laatst online: 14:20
Gisteren een A6000 aangeschaft met de Sony SEL18200LE. Nu maakt de lens/camera bij het aan- en uitzetten van het toestel wat geluid. Is dit normaal?

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• lapino
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:35
Zeker, is de OSS die je hoort werken.

• EcoR
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:19
Sinds vandaag ook eigenaar van een tweedehands A6000. Had hiervoor een omd em10, maar kon er niet aan wennen. Met de A6000 direct weer het echte fotografiegevoel terug (zoals bij mn D7000 vroeger). Nu nog met alleen de 18-55 zoom, maar ik ga waarschijnlijk de sigma 30mm 1.4 erbij halen. Voorlopig erg tevreden en onder de indruk van het apparaat.

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@EcoR Veel plezier ermee, maak gelijk even kennis met "Eye" autofocus, Focus Peaking en Focus Magnify, daarna kan je nooit meer zonder ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• z0rk0l
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12-12 08:43
Ik heb gisteren een nieuwe a6000 gekocht bij de mediamarkt na lang twijfelen. Ik heb de 2 kitlenzen erbij. Heb zeer lang zitten twijfelen tussen de a600 of de lumix gx80 (twijfel nog steeds een beetje) Heeft iemand ervaring met beide? Ik las iets van het formaat sensor wat ophoud bij een van de 2?

• jayjey
  • Niet online
Die Lumix heeft gewoon een kleinere sensor en met name de fotoverhouding is anders namelijk 3:4 ipv 2:3 voor de Sony. Dus de Lumix maakt foto's die 'vierkanter' zijn dan gangbaar. Daarnaast zijn de lenzen aanzienlijk kleiner omdat de sensor ook een stuk kleiner is. Er zijn veel lenzen voor en natuurlijk 4k video, dat heeft de Sony niet.

jayjey wijzigde deze reactie 03-11-2017 23:37 (7%)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:28

sys64738

Press play on tape

quote:
z0rk0l schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:09:
Ik heb gisteren een nieuwe a6000 gekocht bij de mediamarkt na lang twijfelen. Ik heb de 2 kitlenzen erbij. Heb zeer lang zitten twijfelen tussen de a600 of de lumix gx80 (twijfel nog steeds een beetje) Heeft iemand ervaring met beide? Ik las iets van het formaat sensor wat ophoud bij een van de 2?
Het zijn allebei prima camera's. Zoals hierboven al genoemd schiet die GX80 "vierkantere" foto's wat ik juist heel mooi vind in de meeste gevallen (ik heb zelf de GX8). De sensor is iets kleiner maar dat scheelt niet heel veel.

Wat wel een verschil is, is dat de GX80 ingebouwde stabilisatie heeft, terwijl dit bij de A6000 ontbreekt (en bij sommige lenzen in de lens zit). Dat betekent dat je bij moeilijke situatie (weinig licht) iets scherpere foto's maakt met de GX80 (zolang je onderwerp redelijk stil staat). En voor de GX80 zijn mee lenzen te vinden en betere video

De A6000 focust weer sneller, zeker bij trackiing (het volgen van onderwerpen).

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• cedras
quote:
z0rk0l schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:09:
2 kitlenzen?

• EcoR
quote:
Ik gok de 16-50 en de 55-210

• z0rk0l
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12-12 08:43
quote:
EcoR schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:37:
[...]

Ik gok de 16-50 en de 55-210
Klopt inderdaad

• jayjey
  • Niet online
Koop de SEL 50/1.8 prime lens, veel plezier van en niet duur.

jayjey wijzigde deze reactie 05-11-2017 13:20 (5%)

• d4jo
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:32
Ik heb sinds kort de SEL35F18, gebruik die veel en veel meer dan de SEL50F18. Voor portretten is die 50MM op crop echt perfect. De 35mm gebruik ik nu veel meer, werkt op zich OK voor portretten maar vooral als ik er mee rondloop voel ik me niet zo beperkt. Zat eerst te kijke naar de 24mm zeiss, erg mooi maar geen OSS en ruim 2x zo duur... Misschien nog een keer de sigma 19mm aanschaffen!

@EcoR toevallig bij Piers gekocht die A6000? Heb ook wat via hem besteld. Fijne verkoper vanuit Texel!

d4jo wijzigde deze reactie 05-11-2017 14:09 (12%)

• EcoR
quote:
Jarnowtje schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:26:
Ik heb sinds kort de SEL35F18, gebruik die veel en veel meer dan de SEL50F18. Voor portretten is die 50MM op crop echt perfect. De 35mm gebruik ik nu veel meer, werkt op zich OK voor portretten maar vooral als ik er mee rondloop voel ik me niet zo beperkt. Zat eerst te kijke naar de 24mm zeiss, erg mooi maar geen OSS en ruim 2x zo duur... Misschien nog een keer de sigma 19mm aanschaffen!

@EcoR toevallig bij Piers gekocht die A6000? Heb ook wat via hem besteld. Fijne verkoper vanuit Texel!
Ja klopt, camera van Piers overgenomen. Inderdaad fijne verkoper, deed er nog wat sensorswabs en een foto vanaf Texel bij :)

• wickedm3n
  • Laatst online: 11-12 14:43

wickedm3n

Always having fun!

Ik heb de sel50f1.8 besteld van de week, helaas de full frame versie voor de a7 binnen gekregen :'( dus die gaat weer terug. Wel even snel getest natuurlijk komen prima plaatjes uit maar is erg hoorbaar als hij focust.
Heb zitten twijfelen tussen de 50 en de 35... Het is de bedoeling om in de toekomst foto's van de kleine te maken die op komst is. Uiteindelijk dus voor de 50mm gekozen. :)

PSN : X-Wickedm3n-X

• larrylaffer3000
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17-02 15:41
Ik heb de A6000 nu een aantal maanden. Daarbij heb ik de 16-50mm kitlens, maar inmiddels ook de SEL 35mm/F1.8 prime lens gekocht.

Wat me opvalt is het grote verschil in kwaliteit van de 2 lenzen.
Is de kitlens zo slecht? Ik snap dat een snelle prime lens betere resultaten zal geven, maar je mag van een kitlens ook goede foto's verwachten nietwaar..
Ik wil een test gaan doen (zelfde instellingen etc) en dan wellicht de lens terug te brengen.

Wat zijn jullie ervaringen?

• jayjey
  • Niet online
zou je ook meteen kunnen kijken of je verschil ziet met filmen?

verschil met 50/1.8 is groot maar welk diafragma kies je, je moet minstens f/5.6 aanhouden met de kit lens denk ik.

• Viper-xfx
  • Laatst online: 11-12 09:41
quote:
larrylaffer3000 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:59:
Ik heb de A6000 nu een aantal maanden. Daarbij heb ik de 16-50mm kitlens, maar inmiddels ook de SEL 35mm/F1.8 prime lens gekocht.

Wat me opvalt is het grote verschil in kwaliteit van de 2 lenzen.
Is de kitlens zo slecht? Ik snap dat een snelle prime lens betere resultaten zal geven, maar je mag van een kitlens ook goede foto's verwachten nietwaar..
Ik wil een test gaan doen (zelfde instellingen etc) en dan wellicht de lens terug te brengen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Hallo allemaal!

Ik ben sinds een paar maanden de trotse eigenaar van mijn A6000, tevens mijn eerste eigen camera. Bij mijn A6000 heb ik de 16-50 f3.5-5.6 kit lens en later de 55-210 f4.5-6.63 en de 35mm f1.8 aangeschaft.

@larrylaffer3000
Ik had het idee dat het wel aan mijn foto skills zou liggen maar ik merk ook dat mijn foto's een stuk scherper/mooier(subjectief) zijn met de SEL 35mm/F1.8 in vergelijking met de 'kit' lenzen. Het is inmiddels wel mijn lens geworden die zijn vaste plek heeft gevonden op de A6000.

Viper-xfx wijzigde deze reactie 16-11-2017 16:27 (4%)

• d4jo
quote:
Ik heb oa de 35f18, 50f18 en de kitlens. De primes (35/50) zijn beide scherper dan de kitlens op dezeflde f-stop. Ik vond het nou ook weer niet een wereld van verschil maar dat ligt misschien ook aan de kitlens of je daar een goed exemplaar van hebt.
Maar juist de mogelijkheid om vanaf 1.8 te fotograferen vind ik een wereld van verschil. Bij weinig licht is het enorm fijn. Ook de scherptediepte en bokeh ziet er geweldig uit op 1.8. Voor video vind ik de kitlens bij goed licht best aardig, de 35mm moet ik nog goed uittesten.

Ik wil zelf nog een uitgebreide test doen met verschillende lenzen, heb inmiddels een tripod en ben losgegaan met lenzen kopen. Daarnaast heel veel rondgelopen met juist maar één lens, oa de 35mm vind ik wel heel fijn. Soms net wat te tele voor binnen maar details en personen kun je er heel mooi mee vastleggen zonder dat het gelijk té veel tele is zoals de 50 wat meer een portret wordt.

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@larrylaffer3000 Kan je wat foto's plaatsen dan? Ben wel benieuwd naar je instellingen en de foto omstandigheden.

• larrylaffer3000
Dank voor jullie reacties.
Mbt instellingen; ik gebruik met name Aperture modus. ISO waarde staat op automatisch met maximum 3200.
Single auto focus, focus area op zone in het midden. Afhankelijk van het onderwerp / de situatie RAW of JPG.
Ik maak met name portretten (oa mijn zoontje van 1 die niet blijft stil zitten..), familie fotos etc. Als het licht iets minder wordt, schiet de ISO waarde omhoog bij de kitlens, is er veel noise en is de foto niet scherp (langere sluitertijd..).

Wellicht zijn mijn verwachtingen te hoog, dat kan ook. Ik zal proberen binnenkort een testje te doen en wat foto's te plaatsen. Wel even kijken hoe ik dat ga doen. Als ik een statief gebruik, beide op 35mm (f-stop is dan 5.6), goed licht.. Dan zal de kitlens vast goede fotos maken (ga ik vanuit, anders is er iets mis mee lijkt me).

De A6000 icm de 35mm bevalt me overigens prima! Wel moet je met de 35mm soms iets meer achteruit kunnen lopen, daarom zou ik de 16-55mm vaker willen gebruiken.

• jayjey
  • Niet online
Zeker AF-C gebruiken voor bewegend kind. Eye focus is ook handig maar dat kan alleen met AF-S geloof ik. ISO tot max. 1600 lijkt me beter. Kitlens is pas beter bij f/5.6 en hoger, dus voor buiten. SEL 35/1.8 is ook beter bij f/3.5 en hoger en wat is de sluitertijd? En welke mode gebruik je, Standard of Vivid?

Wat een echt scherpe lens is, dat is de Sigma ART 60/2.8. Die is het allerscherpst.

jayjey wijzigde deze reactie 21-11-2017 14:23 (19%)

• larrylaffer3000
Je hebt gelijk, bij bewegende kinderen AF-C. Ik switch tussen de focus modes moet ik zeggen. Single focus met name bij focus & recompose (sorry weet niet hoe je dit vertaalt in het Nederland).

Ik gebruik standard mode. Dat soort instellingen nog niet geprobeerd, maar ik bewerk de foto's ook in Lightroom..

• kayintveen
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 03-07 21:44
Ik lees hier nog veel over aanschaf a6000. Naar is dat inmiddels niet erg oud? Kan me voorstellen dat de iso prestaties niet al te best zijn.

Heb zelf net een a6500 besteld.
Reden, lekker klein. En de video features.
Nu draag ik steeds een canon 1dx of 5d Mark iv mee. Wordt ik ook niet echt gelukkig van de hele dag met de kids op pad met zo’n blok aan je heup in dit geval.

follow: Twitter | Facebook | Instagram

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@kayintveen De A6000 is nu 3,5 jaar oud, maar nog steeds een uitstekende aankoop.

Vooral qua budget zeer toegankelijk als beginner en de ISO is nou niet bepaald iets waar ik me zorgen over maak. Schiet je vaak in een slecht belichte omgeving dan is een externe flits of LED verlichting de ideale oplossing.

Unidentified wijzigde deze reactie 22-11-2017 18:37 (21%)

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:06
quote:
kayintveen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:11:
Ik lees hier nog veel over aanschaf a6000. Maar is die inmiddels niet erg oud? Kan me voorstellen dat de iso prestaties niet al te best zijn.

Zou het met het prijskaartje te maken hebben? :?
In de prijsklasse van de a6000 bied Sony nog geen alternatief aan, dus moet je bij andere merken gaan kijken voor nieuwer. De a6000 is van begin '14 en nog niet verouderd, dus een nieuw model in deze prijsklasse is vooralsnog overbodig.
Het kleine apparaatje bied imho veel bang for buck, en met een aantrekkelijker lensaanbod had ik er al één aangeschaft. Het aanbod aan gebruikte E-mount lenzen is mij echter nog veel te duur. Dat weerhoud me.

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 22-11-2017 18:43 (25%)

gezocht: Panasonic GM5

• kayintveen
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 03-07 21:44
quote:
Vanoverdegrens schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:33:
[...]

Zou het met het prijskaartje te maken hebben? :?
In de prijsklasse van de a6000 bied Sony nog geen alternatief aan, dus moet je bij andere merken gaan kijken voor nieuwer. De a6000 is van begin '14 en nog niet verouderd, dus een nieuw model in deze prijsklasse is vooralsnog overbodig.
Het kleine apparaatje bied imho veel bang for buck, en met een aantrekkelijker lensaanbod had ik er al één aangeschaft. Het aanbod aan gebruikte E-mount lenzen is mij echter nog veel te duur. Dat weerhoud me.
mja lens range is wat smal, maar vind veel relatief goedkoop. Zolang je weg blijft van al die zoom's heb je veel mooi's. Ben voor mn canon's inmiddels als ernstige Sigma fan geworden. 24mm 1.4 50mm 1.4 verslaan met gemak de canon compatitors. Als ik zie wat de 50mm 1.8 van sony doet, de 30mm 1.4 . an sigma.. er is ook een hele reeks 2.8 lensjes die erg goedkoop zijn.

moet bekennen het is mijn eerste stap in mirrorless en ondanks mn uitgebreide test met de a9 zal ik nog niet zosnel overstappen, maar dit is een eerste stap ;-)

follow: Twitter | Facebook | Instagram

• jayjey
  • Niet online
quote:
larrylaffer3000 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:33:
Je hebt gelijk, bij bewegende kinderen AF-C. Ik switch tussen de focus modes moet ik zeggen. Single focus met name bij focus & recompose (sorry weet niet hoe je dit vertaalt in het Nederland).

Ik gebruik standard mode. Dat soort instellingen nog niet geprobeerd, maar ik bewerk de foto's ook in Lightroom..
Probeer Capture One Express eens dat is voor Sony gratis te downloaden

• larrylaffer3000
quote:
kayintveen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:11:
Ik lees hier nog veel over aanschaf a6000. Naar is dat inmiddels niet erg oud? Kan me voorstellen dat de iso prestaties niet al te best zijn.

Reden, lekker klein. En de video features.
Nu draag ik steeds een canon 1dx of 5d Mark iv mee. Wordt ik ook niet echt gelukkig van de hele dag met de kids op pad met zo’n blok aan je heup in dit geval.
Dat was initieel ook mijn eerste reactie, waarom zou ik een camera van x jaar oud kopen. Maar na een uitgebreide zoektocht was het voor mij de beste keus. Wellicht missen er wel nieuwe features die van deze tijd zijn (betere connectivity, touch screen, (spat)waterdicht, etc...). Maar dat was voor mij minder van belang in deze prijsklasse.

Canon 1dx -> dat kan ik me voorstellen!

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-12 07:59
Hallo Allemaal,

Ik ben toch wel benieuwd naar de handzaamheid van de camera. Ik heb vrij grote handen en mijn broer geeft aan dat dat voor mij waarschijnlijk nog wel een ding gaat worden. Bij eventueel lang instellen voor een mooie foto kan het zijn dat ik wat verkrampt raak.
Hoe zit het uberhaupt met het instellen op deze camera? Ik heb nu een oude compactcamera van 12 jaar oud. Namelijk de olympus sp510 uz pricewatch: Olympus SP-510 UZ

Is het verstandig om de tweede kitlens er gelijk bij te kopen? Of kan ik als echte beginner beter alleen de eerste lens er gelijk bij kopen?

(budget is eigenlijk ¤600,-)

stevens20 wijzigde deze reactie 27-11-2017 23:00 (11%)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@stevens20 Het is een zeer compacte camera, maar dat is juist de reden waarom ik hem erbij heb genomen. Hij weegt echt niks, als je hem voor de eerste keer vasthoudt, lijkt het wel speelgoed.

Wat bedoel je met lang instellen? Een beetje (beginnend) fotograaf weet welke instellingen hij wilt gebruiken en is hier een kleine 10 sec mee bezig. Als je daarnaast ook nog eens gebruikt maakt van de memory slots, dan schakel je in een kwestie van een paar seconde om. Eenmalig de belangrijkste functies instellen op de camera en daarna zal je er heel veel plezier aan hebben.

De kittens is prima om mee te beginnen, je kan altijd nog besluiten om te upgraden. Qua formaat misschien even handig om langs een winkel als Kamera Express, CameraNu etc te gaan om hem even vast te houden.

In het ergste geval bestel je hem online (wet koop of afstand) en stuur je hem terug als het niks voor je is.

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-12 07:59
quote:
Unidentified schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:35:
@stevens20 Het is een zeer compacte camera, maar dat is juist de reden waarom ik hem erbij heb genomen. Hij weegt echt niks, als je hem voor de eerste keer vasthoudt, lijkt het wel speelgoed.

Wat bedoel je met lang instellen? Een beetje (beginnend) fotograaf weet welke instellingen hij wilt gebruiken en is hier een kleine 10 sec mee bezig. Als je daarnaast ook nog eens gebruikt maakt van de memory slots, dan schakel je in een kwestie van een paar seconde om. Eenmalig de belangrijkste functies instellen op de camera en daarna zal je er heel veel plezier aan hebben.

De kittens is prima om mee te beginnen, je kan altijd nog besluiten om te upgraden. Qua formaat misschien even handig om langs een winkel als Kamera Express, CameraNu etc te gaan om hem even vast te houden.

In het ergste geval bestel je hem online (wet koop of afstand) en stuur je hem terug als het niks voor je is.
Mijn broer had het er over dat je je camera soms langer vast hebt en dat hij dan door het gewicht voor verkramping zorgt waardoor je minder stabiel bent in je hand. Dit met alle gevolgen van dien.

Inmiddels heb ik de a5000 even vast gehad bij een vriend van me. Wat mij op valt is dat hij (in RAW?) hele erge kromming lat zien wanneer je binnen fotografeert. Kan dit voorkomen worden? Daarbij viel mij op dat er in de Ai+ mode vrij snel ruis is bij het binnen fotograferen. Dat is iets wat ik ook ga doen.

Heeft de standaard lens voldoende zoom om bijvoorbeeld bij hockey of voetbal actiefoto's te maken?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@stevens20 Vervorming heeft meer te maken met de lens dan de camera. Maar dit is meestal simpel te verhelpen in Lightroom.

Ruis komt door "verkeerde" ISO instellingen. Met de A6000 zou ik het max bij ISO 3200 houden, maar de beste oplossing voor moeilijk belichte situaties is natuurlijk flits of LED verlichting. Denk hier dus alvast over na.

De standaardlens heeft een cropfactor van 1.5. Dus 50mm wordt 75mm. Voor sport is dat meestal wel aan de korte kant, afhankelijk van wat voor (sport) foto's je wilt maken.

quote:
stevens20 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:37:
[...]

Mijn broer had het er over dat je je camera soms langer vast hebt en dat hij dan door het gewicht voor verkramping zorgt waardoor je minder stabiel bent in je hand. Dit met alle gevolgen van dien.

Inmiddels heb ik de a5000 even vast gehad bij een vriend van me. Wat mij op valt is dat hij (in RAW?) hele erge kromming lat zien wanneer je binnen fotografeert. Kan dit voorkomen worden? Daarbij viel mij op dat er in de Ai+ mode vrij snel ruis is bij het binnen fotograferen. Dat is iets wat ik ook ga doen.

Heeft de standaard lens voldoende zoom om bijvoorbeeld bij hockey of voetbal actiefoto's te maken?
De 'kromming' (vervorming) is een eigenschap van de lens, niet van de camera. Dat is bij goedkope lenzen meestal meer aanwezig dan bij duurdere lenzen. De camera corrigeert hier voor, en als je in RAW fotografeert kan je het net zo makkelijk achteraf corrigeren.
Ruis hangt ook weer voornamelijk van de lens af: als je een lichtsterke lens op de camera zet, kan de ISO laag blijven en heb je weinig ruis. Overigens is het meestal voordelig om niet in Ai+ te fotograferen, tenzij je echt niet weet wat je aan het doen bent :)

Voor het bereik van lenzen kan je bijvoorbeeld op Flickr een groep opzoeken met alleen foto's die met die lens gemaakt zijn. Dan krijg je een goed gevoel voor de onderwerpen waarbij de lens goed werkt.

• d4jo
Ik heb de 20F28 tegen de kitlens 1650 in een donkere omgeving vergeleken. Mijn conclusie is dat op een tripod de 20mm wel echt een stuk scherper is. Beide op F4 in het midden maar vooral de hoeken zijn met de kitlens wijd open erg soft. Omdat het donker was heb ben ik niet verder dan F5.6 gegaan waar het verschil nog steeds erg groot was in het voordeel van de 20mm. Dit was op een statief met een trage sluiter tijd (1/4e seconde).

Handheld lag het veel dichter bij elkaar. De 20mm wijd open op 2.8 was vergelijkbaar met de kitlens op 20mm op 4.0 qua scherpte. Beide op 4.0 was de kitlens een stuk scherper door OSS. De 20mm had duidelijk last van de lagere sluitertijd waardoor het net wat onscherp begon te worden.

Conclusie: De 20mm hou ik om overdag mee te nemen, de kitlens is als ik compact wil blijven 's avonds wat mij betreft de betere keuze door OSS + zoombereik.

/edit: indien er mensen geinteresseerd zijn in raw files kan ik ze wel ergens uploaden

d4jo wijzigde deze reactie 20-12-2017 10:49 (4%)

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 14:14
Ik heb net een A6000 (inmiddels betaalbaar) voor mijn vrouw gekocht maar wil hem ook proberen met mijn telelenzen.

Daarvoor heb ik de adapter LA-EA1 die een lens vereist met focus motor . Ik heb de Tamron SP 70-300 op deze lens gezet. Hij pakt de AF wel maar met verschikkelijk hunten en moeilijk fosussen.
Welke instelling op de A6000 kan ik het beste gebruiken? Wie weet er wat van op dit forum?

Natuurlijk kan ik een LA-EA4 (270 eur) er bij kopen maar toch eerst dit proberen.

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Tomexergie schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:41:
Ik heb net een A6000 (inmiddels betaalbaar) voor mijn vrouw gekocht maar wil hem ook proberen met mijn telelenzen.

Daarvoor heb ik de adapter LA-EA1 die een lens vereist met focus motor . Ik heb de Tamron SP 70-300 op deze lens gezet. Hij pakt de AF wel maar met verschikkelijk hunten en moeilijk fosussen.
Welke instelling op de A6000 kan ik het beste gebruiken? Wie weet er wat van op dit forum?

Natuurlijk kan ik een LA-EA4 (270 eur) er bij kopen maar toch eerst dit proberen.
Met de LA-EA1 adapter ondersteund de camera enkel contrastdetectie, zeker bij weinig licht en kleine diafragma's is dat zeer nadelig vergeleken met de fasedetectie welke hij met native objectieven en de LA-EA2 en LA-EA4 ondersteund.

• Tomexergie
quote:
Magic schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:54:
[...]

Met de LA-EA1 adapter ondersteund de camera enkel contrastdetectie, zeker bij weinig licht en kleine diafragma's is dat zeer nadelig vergeleken met de fasedetectie welke hij met native objectieven en de LA-EA2 en LA-EA4 ondersteund.
Bedankt. Dus het zou de moeite waar zijn om LA-EA4 te kopen met het nadeel de spiegel dus lichtverlies. Of is de LA-EA2 voor dit toestel een betere optie?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
Tomexergie schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:23:
[...]

Bedankt. Dus het zou de moeite waar zijn om LA-EA4 te kopen met het nadeel de spiegel dus lichtverlies. Of is de LA-EA2 voor dit toestel een betere optie?
Ik heb geen directe ervaring met deze convertors, maar de LA-EA2 is specifiek bedoeld voor crop-factor systeemcamera's als de nex- en de a6xxx serie. De LA-EA4 is bedoeld voor de full frame systeemcamera's als de a7 serie. Volgens mij bevatten beide spiegels. De LA-EA2 is wel kleiner, maar naar wat ik gelezen heb nog steeds een best groot ding.

Ik zou zelf geen convertor kopen van 300 euro voor een objectief wat pakweg hetzelfde kost. Ik zou zelf dan de 55-210 van Sony overwegen, je verliest daar wat licht, maar daar krijg je wel IS voor terug.

• Tomexergie
quote:
Magic schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:16:
[...]

Ik heb geen directe ervaring met deze convertors, maar de LA-EA2 is specifiek bedoeld voor crop-factor systeemcamera's als de nex- en de a6xxx serie. De LA-EA4 is bedoeld voor de full frame systeemcamera's als de a7 serie. Volgens mij bevatten beide spiegels. De LA-EA2 is wel kleiner, maar naar wat ik gelezen heb nog steeds een best groot ding.

Ik zou zelf geen convertor kopen van 300 euro voor een objectief wat pakweg hetzelfde kost. Ik zou zelf dan de 55-210 van Sony overwegen, je verliest daar wat licht, maar daar krijg je wel IS voor terug.
Ik had de LA-EA1 nog liggen, en probeerde de telelenzen van mijn A77 uit op de A6000.
Voor de tele activiteiten houd ik mijn A-mount en ga niet extra lenzen kopen in E-mount.

Inderdaad heeft de in-body beeld stabilisatie er nu voor gezorgd dat ik allemaal niet gestabiliseerde lenzen heb niet geschikt voor de A6000. Toch een valkuil geweest. Ik wacht op een betaalbare bridge camera met 600mm. RX10m4 is mij veel te duur.

• Kerstbom
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-04 17:48
quote:
Magic schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:16:
[...]

Hier ben ik het mee eens.
Je kan proberen de firmware van de adapter te updaten.

Verder vind ik het uitgangspunt raar. Waarom koop je een compacte E-mount camera om er vervolgens een grote lens met adapter op te monteren? Neem dan een A68.

Maar je schreef dat je meerdere telelenzen hebt, heb je die ook getest?
Als je vertelt welke dat zijn, kunnen we meedenken over een adapter die daarvoor geschikt is.

Je had de compatibiliteit vooraf kunnen checken op de website van de fabrikant:
http://support.d-imaging....ng=en&mdl=ILCE-6000&cat=7

Duidelijker kan niet:
•Autofocus functions (AF-S (single AF) by upgrading the firmware for the Mount Adaptor (LA-EA1) to Ver.02 or later.
•The Photo Creativity function does not work.
•Outside the A (Aperture priority), S (Shutter priority), and M (Manual) modes, the shutter speed and the aperture can not be adjusted during the movie recording.
•The [Lens Comp] (Lens Compensation) function does not work.
•The "Focal plane phase detection AF" function does not work.

Kerstbom wijzigde deze reactie 13-03-2018 15:35 (26%)

Canon 8000d, EF 13-1300, Sony Nex 4s, Zeiss 16-70, GoPro Hero 1

quote:
Kerstbom schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:24:
[...]
Verder vind ik het uitgangspunt raar. Waarom koop je een compacte E-mount camera om er vervolgens een grote lens met adapter op te monteren? Neem dan een A68.
Omdat het de volgende dag, met een E-mount lens, wel een heel compact apparaat is. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

• Kerstbom
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-04 17:48
quote:
kpg schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:32:
[...]

Omdat het de volgende dag, met een E-mount lens, wel een heel compact apparaat is. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Dat begrijp ik, maar er is een A-mount camera aanwezig. Dus het is logisch om daar de telelens op te gebruiken en de compacte lens op de A6000.

Canon 8000d, EF 13-1300, Sony Nex 4s, Zeiss 16-70, GoPro Hero 1

• jayjey
  • Niet online
Als ik met exiftool kijk naar de *.jpg files van sony (en ik heb zomertijd aanstaan op de camera) dan zie ik allemaal verschillende tijden:

File Modification Date/Time : 2018:04:01 10:03:16+02:00
File Access Date/Time : 2018:04:06 14:42:05+02:00
File Inode Change Date/Time : 2018:04:06 14:13:49+02:00
....
Make : SONY
Camera Model Name : ILCE-6000
....
Software : ILCE-6000 v3.10
Modify Date : 2018:04:01 09:03:17
....
Exif Version : 0230
Date/Time Original : 2018:04:01 09:03:17
Create Date : 2018:04:01 09:03:17

8)7

Ik zou wel eens willen weten, waarom zoveel dubbele vermeldingen en dat uur tijdsverschil 9.03 v 10.03 hoe zit dat? Heeft iemand enig idee, ik neem aan dat het met de zomertijd te maken heeft? Er staat eigenlijk 10.03 + 2.00, dus 8.03 ? GMT?
@jayjey Het zijn geen dubbele vermeldingen, maar verschillende eigenschappen (die wel hetzelfde tijdstip kunnen hebben, maar niet noodzakelijk). Bijvoorbeeld:
File mod. date/time: Laatste wijziging aan het bestand
Date/time original: Moment van foto maken
Create date: Moment van raw-jpg conversie

Het wel/niet vermelden van of corrigeren voor tijdzone is wel vaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
overdreven dus al die data.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Heb je er last van?

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:11
Mijn scrollwieltje dat bovenop de camera zit werkt niet meer goed. Ik gebruikte het altijd in de A-stand om het diafragma te kiezen, maar vaak werkt het helemaal niet of maar een of twee stapjes ondanks dat ik er een flinke zwieper aan geef. Soms wisselt het diafragma ook de verkeerde kant op.

Mijn quick-fix was om de instelling zo te veranderen dat ik nu het wieltje achterop de camera voor het instellen van het diafragma gebruik, maar het is niet ideaal.

Iemand dit al eens meegemaakt? Terug naar de winkel (Amazon in dit geval) er mee (Koopdatum: Dec 2016)?

Argh, Amazon is me te snel af. Ik kan de camera terugsturen en het geld terug, of ik krijg een nieuwe camera. What to do... ik tendeer naar geld terug en nu, twee jaar later, een nieuwere camera kopen.

Garyu wijzigde deze reactie 09-04-2018 10:38 (17%)

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 06-12 20:15
quote:
Garyu schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:29:

Argh, Amazon is me te snel af. Ik kan de camera terugsturen en het geld terug, of ik krijg een nieuwe camera. What to do... ik tendeer naar geld terug en nu, twee jaar later, een nieuwere camera kopen.
De keuze of je dezelfde wil of een nieuwe model. Hangt meer af van de beslissing hoeveel je er bij wil leggen.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:29
Deze week is mijn A6000 met 16-50 kitlens na trouwe dienst van 2 1/2 jaar overleden. :'( Was het gras aan het sproeien en de camera stond nog op een bankje in de tuin.... doet nu niks meer. Al laten drogen maar doet niks, ook opladen gaat niet, lampje brand ook niet.

Ben stomverbaasd, alsof de cameramarkt al die tijd nauwelijks vooruitgang kent. De A6000 kost nog altijd 549 euro met kitlens, precies waarik m toen voor heb gekocht, wtf?

En verder weer wtf? Nog altijd 4k 60fps een onbetaalbare zeldzaamheid?

Zie de meerwaarde richting A6300 en A6500 niet zo, dus toch maar weer een A6000 nemen?

Of een A7 die inmiddels wel flink in prijs is gezakt? Maar dan zit ik met een gare 28-70 kitlens? Of valt dat wel mee? Andere zooms van sony zijn direct mega duur....

Any thoughts?

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 20-04-2018 22:18 (4%)

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

V&A aangeboden: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart
Is wel interessant.

Ik vind eerlijk gezegd de kitlens bij de A6000 teleurstellend, heb zelf geen ervaring met de 28-70mm.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19:13

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 22:16:
Deze week is mijn A6000 met 16-50 kitlens na trouwe dienst van 2 1/2 jaar overleden. :'( Was het gras aan het sproeien en de camera stond nog op een bankje in de tuin.... doet nu niks meer. Al laten drogen maar doet niks, ook opladen gaat niet, lampje brand ook niet.

Ben stomverbaasd, alsof de cameramarkt al die tijd nauwelijks vooruitgang kent. De A6000 kost nog altijd 549 euro met kitlens, precies waarik m toen voor heb gekocht, wtf?

En verder weer wtf? Nog altijd 4k 60fps een onbetaalbare zeldzaamheid?

Zie de meerwaarde richting A6300 en A6500 niet zo, dus toch maar weer een A6000 nemen?

Of een A7 die inmiddels wel flink in prijs is gezakt? Maar dan zit ik met een gare 28-70 kitlens? Of valt dat wel mee? Andere zooms van sony zijn direct mega duur....

Any thoughts?
Oeiii dat is vervelend. Maar voldeed de A6000 + 16-50 aan je wensen. Het is nog steeds goede camera. De 16-50 is geen hoogvlieger, maar voor vele een prima objectief. De 28-70 is al wel stukje beter, maar meer ontworpen voor de Full Frame camera's. En de eerste generatie A7 zou ik zelf nu niet meer kiezen. Dan kom ik persoonlijk al uit op de A7 II.

Als je zelf de meerwaarde niet ziet voor de A6300 of A6500. Dan zou ik ook weer lekker omgaan kijken naar de A6000. Je kunt altijd nog voor je zelf een overzichtje maken wat je wenst in je nieuwe toekomstige camera. Welke van de drie passen daarbij?

Als de 16-50 altijd voldeed. Dan weer lekker verder gaan met dit objectief. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar de nieuwe Sony FE 18-105. Deze is dan wel gelijk stuk duurder groter en zwaarder dan de 16-50.

Ik zou eerst voor mij zelf overzicht maken van mijn eigen wensen op papier of excel wat dan ook en kijken welke camera hier dan in past.

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• MaStar
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:53
quote:
Phuncz schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 07:49:
V&A aangeboden: Sony A6000 + 16-50mm f/3.5-5.6 Zwart
Is wel interessant.

Ik vind eerlijk gezegd de kitlens bij de A6000 teleurstellend, heb zelf geen ervaring met de 28-70mm.
Welke lensen zou jij aanraden voor de Sony A6000?

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Voor een compacte 16-50mm zoomlens op Sony E-mount heb je weinig keuze buiten de kitlens, ik vind deze gewoon kwalitatief niet bij de A6000 passen. Als ik de foto’s vergelijk met de pricewatch: Sony NEX 30mm f/3.5 en de pricewatch: Sigma 60mm F2.8 DN Art Zwart (Sony) die ik allebei heb, is het verschil drastisch beter, op zowat alle diafragma’s.

Persoonlijk zou ik eerder voor deze gaan als betaalbare maar degelijke allrounder: pricewatch: Sigma 30mm F2.8 DN Art (Sony E)

Als het een kwalitatieve zoomlens moet zijn, zou ik bv. naar deze kijken (geen ervaring mee): pricewatch: Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS

Phuncz wijzigde deze reactie 22-04-2018 13:52 (14%)

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
MaStar schreef op zondag 22 april 2018 @ 10:01:
[...]

Welke lensen zou jij aanraden voor de Sony A6000?
Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je graag schiet. Landschappen, straatfotografie, portretten, dieren, macro etc.

• MaStar
quote:
Unidentified schreef op zondag 22 april 2018 @ 17:39:
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van wat je graag schiet. Landschappen, straatfotografie, portretten, dieren, macro etc.
Met name landschappen en straatfotografie!

• MaStar
quote:
Phuncz schreef op zondag 22 april 2018 @ 13:48:
Voor een compacte 16-50mm zoomlens op Sony E-mount heb je weinig keuze buiten de kitlens, ik vind deze gewoon kwalitatief niet bij de A6000 passen. Als ik de foto’s vergelijk met de pricewatch: Sony NEX 30mm f/3.5 en de pricewatch: Sigma 60mm F2.8 DN Art Zwart (Sony) die ik allebei heb, is het verschil drastisch beter, op zowat alle diafragma’s.

Persoonlijk zou ik eerder voor deze gaan als betaalbare maar degelijke allrounder: pricewatch: Sigma 30mm F2.8 DN Art (Sony E)

Als het een kwalitatieve zoomlens moet zijn, zou ik bv. naar deze kijken (geen ervaring mee): pricewatch: Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS
Thanks. Ik zoek wel iets voor landschap en straatfotografie. Bereik tussen 16-70 is ideaal.
Alleen is de prijs nog boven mijn budget. eiss lens van bijna 800 euro.
quote:
MaStar schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:20:
[...]

Thanks. Ik zoek wel iets voor landschap en straatfotografie. Bereik tussen 16-70 is ideaal.
Sony heeft het nadeel dat er geen mooie standaard-zoomlenzen voor APS-C zijn. Je hebt de compacte maar niet heel goede 16-50, en de dure 16-70 die best goed, maar voor dat geld ook niet geweldig is.
Als je met primes kan werken is het een mooi systeem - anders heb je bij Fuji (als je focus op fotografie ligt) of Panasonic (video) betere opties.

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
MaStar schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:20:
[...]

De investering zit hem juist in de lenzen. De waarde van de camera daalt elk jaar behoorlijk en vooral als er nieuwere versies worden aangekondigd.

Lenzen blijven doorgaans waardevast, 60-70% van de nieuwwaarde is normaal. Als je budget dus wat kleiner is, zou ik zeker de tweedehands markt aanraden.

Ik heb zowel de 10-18 voor landschappen als de 16-70 voor straat fotografie en beide zijn zeer fijne lenzen. Op MP zie ik ze tussen de 500 en 600 staan en daar valt meestal ook nog wel wat op af te dingen.

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
kpg schreef op zondag 22 april 2018 @ 21:41:
[...]

Sony heeft het nadeel dat er geen mooie standaard-zoomlenzen voor APS-C zijn. Je hebt de compacte maar niet heel goede 16-50, en de dure 16-70 die best goed, maar voor dat geld ook niet geweldig is.
Zeker in het begin waren er nogal wat quality control issues, voornamelijk modellen welke niet goed gecentreerd waren. Hier zijn de eerste (en grote) reviews op gebaseerd, vandaar dat reviews nogal uiteenlopen. Voor zover ik kan beoordelen zijn deze opgelost. In ieder geval heb ik vorig jaar die stap gemaakt, uiteraard met de toezegging dat ik hem kon omruilen wanneer hij last had van de bekende problemen, en dit is de beste 800 euro geweest die ik op fotografiegebied heb uitgegeven. Heerlijke lens, en mijn primes vrijwel niet meer nodig gehad tenzij ik mezelf wil uitdagen :)

Tuurlijk is ie niet perfect, en zou er best wat minder plastic in mogen zitten, maar ik heb aardig wat lenzen gehad waar ik minder gelukkig mee was. Dus voor die 800 euro vind ik hem wél geweldig :)

Overigens ben ik het wel met je eens dat de APS-C lineup wel wat liefde kan gebruiken.

Magic wijzigde deze reactie 23-04-2018 08:26 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
quote:
Magic schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:22:
[...]

Zeker in het begin waren er nogal wat quality control issues, voornamelijk modellen welke niet goed gecentreerd waren. Hier zijn de eerste (en grote) reviews op gebaseerd, vandaar dat reviews nogal uiteenlopen. Voor zover ik kan beoordelen zijn deze opgelost. In ieder geval heb ik vorig jaar die stap gemaakt, uiteraard met de toezegging dat ik hem kon omruilen wanneer hij last had van de bekende problemen, en dit is de beste 800 euro geweest die ik op fotografiegebied heb uitgegeven. Heerlijke lens, en mijn primes vrijwel niet meer nodig gehad tenzij ik mezelf wil uitdagen :)

Tuurlijk is ie niet perfect, en zou er best wat minder plastic in mogen zitten, maar ik heb aardig wat lenzen gehad waar ik minder gelukkig mee was. Dus voor die 800 euro vind ik hem wél geweldig :)

Overigens ben ik het wel met je eens dat de APS-C E-mount lineup wel wat liefde kan gebruiken.
Geen specifiek APS-C probleem hoor, de full-frame variant is helaas niet veel beter. De 24-70 FE is wel vergelijkbaar met de 16-70 E, ongeveer net zo duur en de enige nog betaalbare lens in het standaardbereik.
Sigma, Tamron en nog een paar andere hebben best mooie lenzen, maar helaas (nog) niet uitgebracht voor Sony E-mount.

Overigens timmers Sigma dus wel flink aan de weg met primes, maar om de een of andere reden zie ik zoomlenzen maar niet verschijnen. Zou Sony hier wat interoperabiliteits-issues hebben? Ik kan me niet voorstellen dat de markt te klein is, ik zie de A6x00-serie echt heel veel om me heen, meer nog dan de wat nieuwere Canons en Nikons voor zover ik zie. Maar aan de andere kant hebben ze wel de Sigma MC-11 converter in hun lineup, dus dan zou je verwachten dat ze ook native lenzen kunnen uitbrengen.

Garyu wijzigde deze reactie 23-04-2018 09:52 (16%)

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Voor meer informatie/overzicht m.b.t. e-mount objectieven zie Het Sony E-Mount objectieven topic 2018 Hier staan objectieven voor APS-C (Zoals de Sony A6000) en voor Full Frame (zoals voor de Sony A7)

• MaStar
quote:
Magic schreef op maandag 23 april 2018 @ 08:22:
[...]

Overigens ben ik het wel met je eens dat de APS-C lineup wel wat liefde kan gebruiken.
Over welke lens heb jij het nu?

Die 16-70 zou ideaal zijn qua bereik - maar ook zeer prijzig. Dan kom je inclusief camera Sony wel op een 1000k euro. ;)

• Magic
  • Niet online

Magic

Multi-OS

quote:
MaStar schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:29:
[...]

Die 16-70 zou ideaal zijn qua bereik - maar ook zeer prijzig. Dan kom je inclusief camera Sony wel op een 1000k euro. ;)
De zeiss 16-70 :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
MaStar schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:29:
[...]

Het is 1K of ¤1000,- niet 1000K ;)

Tweedehans staat de A6000 + 16-70 op MP voor 850.

• MaStar
quote:
Unidentified schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:59:
[...]

Het is 1K of ¤1000,- niet 1000K ;)

Tweedehans staat de A6000 + 16-70 op MP voor 850.
Thanks! 2e hands lijkt me bij dit soort camera's niet echt top ;)

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@MaStar Hoezo niet? Ik koop 95% van mijn camera's en objectieven tweedehands.
Kwestie van goed testen voordat je iets aankoopt.

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
MaStar schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:03:
[...]

Thanks! 2e hands lijkt me bij dit soort camera's niet echt top ;)
Waarom zou je de Sony A6000 en Zeiss 16-70 niet (snel) tweedehands willen kopen? Als je budget nieuw niet toelaat of het er niet voor over hebt. Dan is tweedehands juist een optie? Er wordt genoeg tweedehands aangeboden waar nog garantie op zit. En zoals hierboven wordt aangehaald. Ophalen en ter plekke testen.

Koop zelf niet tweedehands moet ik eerlijk bekeken, maar verkoop wel geregeld. En mijn voorkeur heeft altijd ophalen. Laat de koper zelf de spullen testen. Niet testen is bij mij dan ook geen optie. ;-)

• MaStar
quote:
Superdaantje schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:27:
[...]

Waarom zou je de Sony A6000 en Zeiss 16-70 niet (snel) tweedehands willen kopen? Als je budget nieuw niet toelaat of het er niet voor over hebt. Dan is tweedehands juist een optie? Er wordt genoeg tweedehands aangeboden waar nog garantie op zit. En zoals hierboven wordt aangehaald. Ophalen en ter plekke testen.

Koop zelf niet tweedehands moet ik eerlijk bekeken, maar verkoop wel geregeld. En mijn voorkeur heeft altijd ophalen. Laat de koper zelf de spullen testen. Niet testen is bij mij dan ook geen optie. ;-)
Dat zou een optie zijn ja. Alleen staat er nu niks meer op MP ;)

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De Sony A6000 is meermaals op MP te vinden losse body als met kitlens. 16-50 O-)

De Sony 16-70 worden wat minder vaak aangeboden dan bijvoorbeeld de Sony 16-50. Marktplaats in de gaten houden evenals de V&A van Tweakers

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Nadat mijn A6000 door de tuinsproeier om zeep is geholpen, heb ik vandaag een A6300 gekocht in de 18-105 F4 kit en nog een 35 1.8 OSS. Eerste indruk: weer een flinke stap vooruit.

Oude 16-50 lens werkt nog voor het geval het echt klein moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09-11 10:40
Heb nu toch maar besloten de koop van een A7 III nog een jaartje uit te stellen en heb als alternatief wat rotzooitjes gekocht voor mijn A6000; polsstrap, siliconenhoes (of ik hem ga gebruiken is een tweede). Ben eventueel nog in de markt voor een kleine dolly, iemand hier die wat kan aanraden?

Misschien nog handige gadgets voor de A6000 die leuk zijn voor de heb?

Ga over een maand een weekje hiken in de Kaukassus en wil hier veel landschappen en bij nacht fotograferen, zit eigenlijk nog te dubben om een wide angle FE lens aan te schaffen (die ik later kan meenemen naar de A7), maar heb op het moment de pancake al. Maar toch, iemand ervaring met de Samyang wide angles?

Acties:
  • +1Henk 'm!
De Samyang 12mm F2 is al een aantal jaar dé lens bij uitstek als APS-C ultrawide. Goedkoop, compact, lichtsterk en super scherp. Daar ga je geen spijt van krijgen voor landschappen of sterrenhemels. Alleen niet geschikt voor een A7 (kan wel, maar hij dekt niet het hele frame).

Leuk voor de heb-spulletjes zou ik trouwens zonde van het geld vinden. Besteed het beter aan filters of een statief o.i.d., daar worden je foto's tenminste (potentieel) beter van :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cedras
quote:
kpg schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:14:
De Samyang 12mm F2 is al een aantal jaar dé lens bij uitstek als APS-C ultrawide. Goedkoop, compact, lichtsterk en super scherp. Daar ga je geen spijt van krijgen voor landschappen of sterrenhemels. Alleen niet geschikt voor een A7 (kan wel, maar hij dekt niet het hele frame).

Leuk voor de heb-spulletjes zou ik trouwens zonde van het geld vinden. Besteed het beter aan filters of een statief o.i.d., daar worden je foto's tenminste (potentieel) beter van :)
edit: Uitermate suf. Ik moet mijn dag beëindigen, het gaat niet goed :)

cedras wijzigde deze reactie 09-05-2018 23:31 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:54
Das geen e-mount ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cedras
Zie edit :)

• JAHRASTAFARI
Iemand goede tips voor een microfoon voor op de A6300. Merk dat de mooie beeldkwaliteit met video duidelijk ontsierd wordt door de wind in de microfoon en mijn eigen ademhaling telkens...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:23
quote:
Malfoi schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:59:
Ga over een maand een weekje hiken in de Kaukassus en wil hier veel landschappen en bij nacht fotograferen, zit eigenlijk nog te dubben om een wide angle FE lens aan te schaffen (die ik later kan meenemen naar de A7), maar heb op het moment de pancake al. Maar toch, iemand ervaring met de Samyang wide angles?
Ik gebruik de Samyang 12mm nu al zo goed als een jaar op mijn Sony A6300 en kan hem zeker aanraden. Vrij compact, licht en scherp en bied prima performance bij landschappen en nachtfotografie.

Wel is het even wennen dat hij volledig manual is, maar doordat het een 12mm is hoef je niet veel moeite te doen om alles scherp te hebben ;) . Enige minpunt imo is het gebrek aan informatie in de exif-gegevens.

Fractal Design Define XL | Asus Maximus IV Extreme-Z | Intel Core i7 2600K | Prolimatech Genesis | Crucial M4 128Gb | HDD 3TB |G-Skill Ripjaws-X 16Gb | MSI N560GTX | Corsair HX850W | Samsung SH-B123L | Razer Lycosa, Lachesis, Sphex&Scarab | Logitech G35

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09-11 10:40
quote:
Hogader schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:08:
[...]

Ik gebruik de Samyang 12mm nu al zo goed als een jaar op mijn Sony A6300 en kan hem zeker aanraden. Vrij compact, licht en scherp en bied prima performance bij landschappen en nachtfotografie.

Wel is het even wennen dat hij volledig manual is, maar doordat het een 12mm is hoef je niet veel moeite te doen om alles scherp te hebben ;) . Enige minpunt imo is het gebrek aan informatie in de exif-gegevens.
Daar heb ik ook naar zitten kijken ja, maar valt af vanwege APS-C. En die missende exif, wist niet dat exif dan niet overgedragen wordt... is toch wel een native lens?
quote:
kpg schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:14:

V.w.b. dat laatste, klopt wel ja. Maar ontdekte deze week het bestaan van de Capture Clip. Noem ik ook een hebbedingetje, maar is wel retehandig.

Malfoi wijzigde deze reactie 11-05-2018 11:59 (45%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:23
quote:
Malfoi schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:56:
[...]
Daar heb ik ook naar zitten kijken ja, maar valt af vanwege APS-C. En die missende exif, wist niet dat exif dan niet overgedragen wordt... is toch wel een native lens?
Voor zover ik weet wel, maar er is simpelweg geen elektronische koppeling tussen de lens en de body. Je F-stop informatie wordt dus niet overgedragen en daarom niet opgeslagen in de foto's

Fractal Design Define XL | Asus Maximus IV Extreme-Z | Intel Core i7 2600K | Prolimatech Genesis | Crucial M4 128Gb | HDD 3TB |G-Skill Ripjaws-X 16Gb | MSI N560GTX | Corsair HX850W | Samsung SH-B123L | Razer Lycosa, Lachesis, Sphex&Scarab | Logitech G35

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11-12 20:09
Is het gezien de huidige prijsstelling van o.a. de A6300 en de A7 I nog verstandig om een A6000 aan te schaffen? Hij voldoet prima voor mijn gebruik, echter wil ik ook niet een 'te' oude camera kopen en achterlopen op bepaalde features.

A6300 is begrijp ik voornamelijk een upgrade qua filmen, daarom niet heel belangrijk. A6500 nog best duur, eigenlijk buiten budget. A7 best een topper, maar dan kan ik niet al mijn lenzen blijven gebruiken (nu een NEX 5-N die het heeft opgegeven).

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@UTADDICT Ik heb de stap naar fullframe gezet vanaf een A6000, maar simpelweg omdat het kon, niet omdat het echt moest. Nu heb ik hem er echter weer bij genomen omdat het gewoon geen geld is en echt een fijne compacte camera vindt.

Of het je waard is kan je alleen zelf bepalen, maar maak voor jezelf een kostenplaatje zou ik zeggen. Welke body en lenzen zou je graag willen en waarom, welke features zijn voor jou dan echt zo doorslaggevend?

Wat en hoe vaak schiet je met je camera, ben je van plan er vaker op uit te gaan? Loop je nu al tegen beperkingen aan?

Vergeet ook niet dat Full Frame lenzen ook gewoon op de A6000 kunnen worden gebruikt, op die manier kan je toch al rustig investeren in de toekomst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 10-12 23:44

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Dat laatste vind ik toch vaak een onhandig argument. Een lens gedraagd zich op APS-C toch behoorlijk anders dan op full frame, dus je komt automatisch in een compromis.

Woutoud.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
quote:
UTADDICT schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:19:
Is het gezien de huidige prijsstelling van o.a. de A6300 en de A7 I nog verstandig om een A6000 aan te schaffen? Hij voldoet prima voor mijn gebruik, echter wil ik ook niet een 'te' oude camera kopen en achterlopen op bepaalde features.

A6300 is begrijp ik voornamelijk een upgrade qua filmen, daarom niet heel belangrijk. A6500 nog best duur, eigenlijk buiten budget. A7 best een topper, maar dan kan ik niet al mijn lenzen blijven gebruiken (nu een NEX 5-N die het heeft opgegeven).
Ik vind het prijsverschil tussen de A6000 en de A6300 nog best pittig en zou zo weer een A6000 aanschaffen, ik zie de meerwaarde van de A6300 gewoon niet zo voor mijn gebruik. Ja je hebt wat meer AF punten en AF is ietsje pietsje sneller geworden, maar de AF van de A6000 is prima in orde. Dan heb je nog weather sealing en 4k video.

Die features zijn mij (nog steeds) het prijsverschil niet waard. De a6000 is gewoon nog steeds een prima camera, ondanks dat ie al een aantal jaartjes op de markt is.

Garyu wijzigde deze reactie 15-05-2018 12:55 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• UTADDICT
quote:
Unidentified schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:14:
@UTADDICT Ik heb de stap naar fullframe gezet vanaf een A6000, maar simpelweg omdat het kon, niet omdat het echt moest. Nu heb ik hem er echter weer bij genomen omdat het gewoon geen geld is en echt een fijne compacte camera vindt.

Of het je waard is kan je alleen zelf bepalen, maar maak voor jezelf een kostenplaatje zou ik zeggen. Welke body en lenzen zou je graag willen en waarom, welke features zijn voor jou dan echt zo doorslaggevend?

Wat en hoe vaak schiet je met je camera, ben je van plan er vaker op uit te gaan? Loop je nu al tegen beperkingen aan?

Vergeet ook niet dat Full Frame lenzen ook gewoon op de A6000 kunnen worden gebruikt, op die manier kan je toch al rustig investeren in de toekomst.
Fair enough! De Nex-5n voldeed in principe prima, enige gemist was een zoeker die de A6000 gelukkig wel heeft en wat programmeerbare knopjes..

Ik denk dat ik uiteindelijk voor de A6000 ga dan inderdaad!

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:08

majic

Art = Life

quote:
Woutoud schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:21:
Dat laatste vind ik toch vaak een onhandig argument. Een lens gedraagd zich op APS-C toch behoorlijk anders dan op full frame, dus je komt automatisch in een compromis.
Ik heb er zelf weinig moeite mee gehad om full frame lenzen op de A6000 te gebruiken. Je moet natuurlijk wel rekening er mee houden dat aan de wijde kant je inderdaad wat gaat missen, verder eigenlijk alleen maar positieve ervaringen aan over gehouden.

Zo heb ik de 100mm F3.5 Cosina met een speedbooster gebruikt. Ragscherpe resultaten - fullframe bokeh én hogere lichtsterkte (t.o.v. fullframe). Verder worden 50mm lenzen prachtige portretlenzen. En 24-28mm lenzen zijn perfect als walk-around lens voor straatfotografie.

Het enige grote minpunt van de A6000 is de zoeker, die is gewoon ruk. Verder een prachtige camera, mét of zonder fullframe lenzen.

http://www.instagram.com/suahuatica

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Objectief dat ontwikkeld is voor FF werkt net zo goed op een Crop is mijn ervaring. Bijvoorbeeld 10mm blijft 10mm. Echter is de beeldhoek anders op FF. (Crop factor)

Voor de gene die het interessant vinden [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTADDICT
Laatste vraag, gaat meer om ervaring(en). Ik lees veel over de A6300 dat hij bij filmen echt last heeft van oververhitting. Dat klinkt natuurlijk best eng, iemand praktijkervaring?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superdaantje

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De kans is nog steeds aanwezig, maar Sony heeft als ik het goed heb in juni 2016 een firmware update uitgebracht voor de Sony A6300. De firmware zou er voor moeten zorgen dat de camera niet zo snel over verhit raakt. Google eens en je vind veel informatie ;-)
https://www.google.nl/sea...69.0..0i3k1.0.b3JIfHScKwk

Superdaantje wijzigde deze reactie 18-05-2018 15:32 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• UTADDICT
quote:
Superdaantje schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:28:
De kans is nog steeds aanwezig, maar Sony heeft als ik het goed heb in juni 2016 een firmware update uitgebracht voor de Sony A6300. De firmware zou er voor moeten zorgen dat de camera niet zo snel over verhit raakt. Google eens en je vind veel informatie ;-)
https://www.google.nl/sea...69.0..0i3k1.0.b3JIfHScKwk
Je hebt gelijk. De daaropvolgende firmware schijnt dat nog meer te hebben verbeterd lees ik, dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12-12 23:58
Naja... ze hebben gewoon de limiet opgeschroefd. Hij wordt nog steeds zo heet, maar hij slaat niet meer zo snel af dan. Schermpje iig altijd uitklappen, dat helpt voor de koeling van de sensor.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 16:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

*knip*

Woutoud wijzigde deze reactie 18-05-2018 19:34 (94%)
Reden: Wel even nuttig aub, het is niet de huiskamer of zo.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Heb op mijn A6300 wat filmpjes gemaakt, maar nu krijg ik 1 bestand niet gekopieerd naar de PC. Melding "bestand in gebruik" op de mac en een andere rare melding op de PC. Allemaal rond de 2,57GB van het betreffende video bestand. Ik heb het bestand ook al proberen te converteren met VLC maar ook die loopt vast.

VLC Speelt dit bestand af tot 3:30min. Omdat dit een filmpje van mijn kids betreft, zou ik het graag willen bewaren. Kan ik dit op de een of andere manier toch doen t/m 3:30min? Dus een copy tool die wel doorkopieert ondanks fouten? Of omzetten tot dat moment?

En dan nog de vraag: is dit een corrupte file of een corrupte SD kaart (die ik pas heb). Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@JAHRASTAFARI Op welke manier kopieer je het bestand naar de pc/mac?

Lukt importeren via Lr of C1 ook niet?

Speelt het bestand op de camera wel gewoon af?

Unidentified wijzigde deze reactie 21-05-2018 10:38 (18%)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True