Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Vanavond komt mijn A7 III binnen, en daarvoor ben ik op zoek naar twee nieuwe SD-kaarten. M'n ouwe trouwe 64 GB Transcend-kaartjes hebben het 8 jaar prima uitgehouden met de RX10, maar voor de nieuwe camera mogen er zeker nieuwe komen.

Eisen
  • Betrouwbaar
  • (minimaal) 256 GB
  • Kan de RAW-buffer van een A7 III redelijkerwijs snel wegschrijven
  • Kan 100 Mb/s video-opnames continue maken
Budget is redelijk flexibel, maar ik denk dat we met €40 per kaart een eind moeten komen.

Ik heb zowel in de Pricewatch als de Hardware Info Prijsvergelijker een aantal mogelijke kaarten vergeleken. Vervolgens heb ik op CameraMemorySpeed.com de snelheden opgezocht die deze kaarten halen. Daar kwam het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/t1DxM6RPtws1XV3gu635j3E7.png

Op basis daarvan lijken me de volgende kaarten het meest geschikt:Qua prijzen maakt het bijster weinig uit, daarom neig ik naar het Samsung Pro Plus kaartje. Ik vermoed dat die het meest betrouwbaar is.

Transcend heeft ook nog de 300S en 340S series. De Transcend SDXC 340S (256 GB) is redelijk vergelijkbaar met de rest, maar dan nog de wildcard: De Transcend SDXC 300S 512GB kost € 94,25 voor twee kaartjes en zou 100/55 MB/s read/write halen. En dan heb je dus de dubbele capaciteit.

Hebben jullie adviezen/ervaringen over deze SD-kaartjes? Of nog andere opties die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Een uitvoering: Transcend SDXC 300S 1TB is ook wel een hilarisch idee. Nu €80 in de aanbieding. Kan je de SD kaart bijna als semi-permanente opslag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 16:22
Het punt is, dat enkel schrijfsnelheid in de camera telt. De rest heb je weinig aan.
Als je 2 kaartjes tegelijk wil gebruiken, wordt de snelheid bepaald door het traagste slot. Slot 2 dus.
Die snelheid is zo'n 60-70 MB/s.
Als je de raw buffer enigszins wil bijhouden, zul je met een goed UHS-II kaartje in slot 1 moeten werken (dus geen dual card mode). Dan haal je 140MB/s max schrijfsnelheid.:
https://alikgriffin.com/best-memory-cards-sony-a7iii/

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Universal Creations Dank voor je reactie!

Ik heb vorige week eens een rondje gezocht en wat kaartjes aan de Pricewatch toegevoegd, en twee relatief nieuwe kaartjes vallen me nu op het oog:Beide UHS-II, rond de €60 voor 256GB en opgegeven schrijfsnelheden van 170 a 180 MB/s. Dat lijkt me snel genoeg en een mooie balans tussen snelheid en de nog veel duurdere kaartjes zoals de Kingston Canvas React Plus of Sandisk Extreme PRO.

Standaard draai ik dan op gedupliceerd opslaan op beide slots, en als ik de burstsnelheid even nodig heb sla ik ze alleen op het UHS-II slot op en maak ik daarna gelijk een backup.

Ik zou nog voor één UHS-II en één UHS-I kaartje kunnen gaan, maar het gemakt van twee dezelfde vind ik wel fijn, en €120 voor twee kaartjes is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik kreeg een prijsalert voor de Sabrent Rocket V60 256GB en heb er twee op Amazon gekocht voor €46,74 per stuk (in totaal €93,48). Iets duurder dan de UHS-I kaartjes, maar ook flink sneller en een mooie balance tussen prijs en prestaties. En geen gedoe met twee verschillende soorten kaartjes hebben.

Gaan we ook gelijk eens zien hoe snel het SD-kaartslot van m'n XPS 15 9520 is (die zou UHS-II moeten zijn, Notebookcheck meet in ieder geval rond de 200 MB/s).

[ Voor 36% gewijzigd door Balance op 27-02-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47

DirtyBird

Praktiserend denker

256gb voor 24mpix foto's? Ik raak het overzicht al kwijt met 64gb kaartjes, maar kleiner kan niet als je snelle kaarten wilt :p

Hoe organiseer je dat als ik vragen mag? :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@DirtyBird Om heel eerlijk te zijn, ik heb ze meer gekocht omdat het kan en ik m'n oude geheugenkaartjes bij m'n oude camera wilde houden (als back-up, uitlenen, etc.).

2x 256GB hebben geeft wel mogelijkheden om te spelen met redundantie etc. En om niet een geheugenkaart leeg te hoeven gooien voordat foto's verwerkt/gepubliceerd zijn.

Ik huur ook nog wel eens wat (voor de studentenvereniging bv) en dan is het makkelijk om je eigen kaartje erin te kunnen gooien i.p.v. een meegeleverd gehuurd kaartje snel leeg te moeten gooien.
Pagina: 1