Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:07
Op Sony Alpha instagram net gelezen dat de A9III uit gaat komen, en een 300mm F/2.8.

Global shutter en 120 FPS zonder blackout waren de 2 belangrijkste dingen die ik voorbij zag komen.

Als ik wat verder lees op internet heeft die A9III nog steeds slechts 24MP. Genoeg voor sport natuurlijk, maar ik had op z'n minst wel 33MP verwacht.

Sony A1II hobby fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04 10:07
DutchEZmoder schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:49:
Op Sony Alpha instagram net gelezen dat de A9III uit gaat komen, en een 300mm F/2.8.

Global shutter en 120 FPS zonder blackout waren de 2 belangrijkste dingen die ik voorbij zag komen.

Als ik wat verder lees op internet heeft die A9III nog steeds slechts 24MP. Genoeg voor sport natuurlijk, maar ik had op z'n minst wel 33MP verwacht.
heeft met de techniek van Global Shutter te maken wat ik gelezen heb.

verdere specificaties die in het oog springen:

- zelfde display als de A7R5
- extra C-knop naast de Mount
- EVF zoals de A1/R5
- Flash sync met elke mogelijke snelheid
- pre-capture shots
- Ai chip

sommige dingen waren te verwachten natuurlijk, andere zijn behoorlijke upgrades. zelf vind ik het ook jammer dat er geen hogere MP sensor in zit, maar ik snap de keuze wel.

de 120fps is volgens mij ook in RAW, en niet zoals bij Nikon Z8/9 in 5mp jpeg (ik weet niet of de resolutie van die raws dan ook 24mp is.)

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 16:04
eswa schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:54:
Ik heb helaas sinds kort een buts in het scherm van mijn A7R3. Het LCD scherm zelf werkt nog volledig evenals de touch-laag, dus de buts zit alleen in de buitenste lagen van het scherm (glasplaat etc). Weet iemand of het mogelijk is om alleen die buitenste laag te vervangen? Of is het toch een kwestie van het hele scherm vervangen?
https://community.sony.nl...en-repareren/td-p/3822453
Bij een reparateur informeren:
https://www.techrepair.nl/
https://www.rofarepair.nl/

[ Voor 7% gewijzigd door Xfile op 07-11-2023 21:50 ]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Oh die A9 is weer een grensverleggende camera. Ik ben echt benieuwd naar de reviews straks! Sony is, technisch gezien, de concurrentie zo ver vooruit!

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
FeareX schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:15:
Oh die A9 is weer een grensverleggende camera. Ik ben echt benieuwd naar de reviews straks! Sony is, technisch gezien, de concurrentie zo ver vooruit!
Ergens is dat natuurlijk niet zo heel gek; Sony is nog een van de weinige producenten van sensors. Als er echt een doorbraak komt is de kans dat deze vanuit hun komt natuurlijk gewoon heel groot ;)
Ik ben zelf ook heel benieuwd wat dit nu echt in de praktijk gaat brengen; voor nu klinkt het vooral mooi voor het handje vol fotografen wat bij een Olympic Games langs de lijn staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXHT3L1M3yVWkV2LLe-Qro2MQn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xJLUGre5VB07rYpCoUfNF06m.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door zzzzz op 08-11-2023 12:42 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16
CurlyMo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:44:
Als het voor niet al teveel geld kan, dan zou ik wel eens willen experimenteren met de EF-S 10-22 op mijn Sony A7-III. Ik lees wisselende verhalen over de commlite adapter. Op dpreview.com geven meerdere gebruikers aan deze lens succesvol i.c.m. met de commlite adapter te gebruiken. Anderen schrijven weer dat de adapter in de loop van de tijd de lens electronica heeft gemold.
Al weer lang geleden eventjes geprobeerd, maar direct retour gestuurd. Werkte voor geen meter. Een Sony 12-24 f/4 is dan toch een betere optie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:16

SomerenV

It's something!

Foutje. Verkeerde topic.

:w

[ Voor 97% gewijzigd door SomerenV op 04-12-2023 01:14 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Gewoon eens een wild idee. Ik heb nu een Sony A7 III met de Sigma 24-70 en de Tamron 50-400. Nu zijn mijn partner en ik met zijn tweeën en hebben we twee lenzen. Als ik kijk naar camera's die compatible zijn met de Sony E mount, dan komt ik hier een lijstje tegen: https://cameradecision.com/mounttype/Sony-E-mount-cameras

Een kleine blik op marktplaats leert me dat ik de Sony Nex-5 al kan kopen voor € 50,-. Ze zeggen dat de beste camera degene is die je bij je draagt. Oftewel, wat zou er op tegen zijn om die camera voor dat geld gewoon op de lens te houden die niet op de A7 III zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:30

Grozno

acts without consequence!

Eventueel het verschil in sensorformaat, en het feit dat een NEX-5 een ernstig inferieure camera is. Maar praktisch is er niks op tegen.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

CurlyMo schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:15:
Gewoon eens een wild idee. Ik heb nu een Sony A7 III met de Sigma 24-70 en de Tamron 50-400. Nu zijn mijn partner en ik met zijn tweeën en hebben we twee lenzen. Als ik kijk naar camera's die compatible zijn met de Sony E mount

Wat zou er op tegen zijn om die camera gewoon op de lens te houden die niet op de A7 III zit?
Ik heb zelf nog geschoten met een A6000 en die zou ik vandaag de dag nog nog steeds kunnen aanbevelen voor een beginner. Grootste verschil is natuurlijk dat het geen Full Frame is dus hou er rekening mee dat je lenzen een crop factor van x1.5 krijgen ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-04 15:41
Gewoon eens een wild idee. Ik heb nu een Sony A7 III met de Sigma 24-70 en de Tamron 50-400. Nu zijn mijn partner en ik met zijn tweeën en hebben we twee lenzen. Als ik kijk naar camera's die compatible zijn met de Sony E mount, dan komt ik hier een lijstje tegen: https://cameradecision.com/mounttype/Sony-E-mount-cameras

Een kleine blik op marktplaats leert me dat ik de Sony Nex-5 al kan kopen voor € 50,-. Ze zeggen dat de beste camera degene is die je bij je draagt. Oftewel, wat zou er op tegen zijn om die camera voor dat geld gewoon op de lens te houden die niet op de A7 III zit?
Vooral de cropfactor, autofocus, geen eye piece, kleinere batterij, ...
Maar wil je het puur voor de kleine camera te hebben? Of niet van lens te moeten verwisselen?

Zelf ook heel lang de a6000 gebruikt en heel tevreden over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:55

Dat die NEX-5 aan 50€ verkocht wordt zegt wel iets... Blijkbaar wil niemand die camera hebben.
En op die Nex-5 wordt je 24-70 een 36-105 met F4. Het verschil in 'range' aan de onderkant tov je 50-400 wordt dan klein.

Kijk dan eerder naar een tweedehandse A7 die een paar jaar ouder is. Beeldkwaliteit zal veel beter zijn, en voor vakantiefoto's zal je enkel wat extra ruis krijgen op hogere ISO waarden, maar daar heb je bij foto's buiten geen last van. AF zal wat trager zijn, maar dat is niet onoverkomelijk.

Hier heb je alvast een voorbeeld, een A7 voor 300€.
https://www.2dehands.be/v...atterijen-met-batterygrip

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Margu schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:43:
[...]
Maar wil je het puur voor de kleine camera te hebben? Of niet van lens te moeten verwisselen?
Nee, de A7 III blijft de hoofdcamera, dus als daar een bepaalde lens voor nodig is, dan heeft dat voorrang. Het gaat er puur om dat als mijn partner en ik bijv. op vakantie zijn of een dagje uit hebben altijd maar één iemand een camera heeft. Het gaat dus niet persé om de mooiste en hoogst kwalitatieve foto's, maar ook over foto's van elkaar. Van de sfeer en het gezellig samen zijn.

Dan ben ik bijv. straks 80 en heb ik een prachtig archief van foto's van alleen maar mijn partner. We gingen erover nadenken toen we gisteren op een uitvaart waren en dat letterlijk de casus was. Man was doodgegaan en vrouw had bijna geen foto's van hem (met de kinderen), want hij was altijd degene die de camera bediende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CurlyMo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:47:
[...]

Nee, de A7 III blijft de hoofdcamera, dus als daar een bepaalde lens voor nodig is, dan heeft dat voorrang. Het gaat er puur om dat als mijn partner en ik bijv. op vakantie zijn of een dagje uit hebben altijd maar één iemand een camera heeft. Het gaat dus niet persé om de mooiste en hoogst kwalitatieve foto's, maar ook over foto's van elkaar. Van de sfeer en het gezellig samen zijn.

Dan ben ik bijv. straks 80 en heb ik een prachtig archief van foto's van alleen maar mijn partner. We gingen erover nadenken toen we gisteren op een uitvaart waren en dat letterlijk de casus was. Man was doodgegaan en vrouw had bijna geen foto's van hem (met de kinderen), want hij was altijd degene die de camera bediende.
Zelfde casus hier.
Daarom heeft mijn vrouw een mobiel met een redelijk goede camera. En toch neem ze zelden een foto...
Vandaag is het toch zo dat de meeste telefoons (tenzij je echt de goedkoopste neemt) behoorlijk goede foto's maken. Ik zou dan eerder daar op inzetten, want ik vrees dat je partner die grotere camera toch niet mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:00:
[...]
Ik vrees dat je partner die grotere camera toch niet mee neemt.
Dat kunnen we dan zien wanneer beschikbaarheid niet meer de beperkende factor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CurlyMo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:02:
[...]

Dat kunnen we dan zien wanneer beschikbaarheid niet meer de beperkende factor is :)
We gaan wat OT. Maar voor je geld uit geeft, zou ik haar dan toch eens motiveren om wat meer foto's te maken met haar mobieltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Laatst online: 16:30

Grozno

acts without consequence!

Het risico met €50,- is beperkt, dus kopen en even kijken is geen superdom idee of zo.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Grozno schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:07:
Het risico met €50,- is beperkt, dus kopen en even kijken is geen superdom idee of zo.
tja, de vraag is of je dan betere foto's gaat krijgen dan met een recente telefoon....

Niemand wordt arm van 50€ hoop ik, maar 50€ weg gooien is ook spijtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:03:
[...]

We gaan wat OT. Maar voor je geld uit geeft, zou ik haar dan toch eens motiveren om wat meer foto's te maken met haar mobieltje.
Of zelf meer met de mobiel en zij meer met de camera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Henri. schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:20:
[...]

Of zelf meer met de mobiel en zij meer met de camera
Nog beter!
Ik duw af en toe mijn A7III ook in het handen van mijn vrouw. Het eerste wat ze doet is de knop op AUTO draaien, waar ik meestal werk op standje A of S afhankelijk van de situatie.

Waar ze vroeger nog met een DSLR met film gewerkt heeft, en zelfs een fotocursus is die interesse heel erg gedaald.
Als ik foto's wil van mezelf, dan is het meestal met statief te doen, of vragen aan voorbijgangers, maar dat gaat niet altijd goed.

[ Voor 54% gewijzigd door Tommie12 op 23-04-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Zojuist heb ik tweedehands voor een prima prijs een A7II op de kop getikt. Nu vraag ik mij alleen nog af hoe het zit met SD-kaartjes en accu's. Uiteraard heb ik al even door dit topic gezocht wat betreft accu's en SD-kaartjes, maar ben benieuwd of daar nog ontwikkelingen in zijn.

Ik heb het vermoeden dat voor 1080p filmen (wat de A7II maximaal kan filmen) je niet meer dan 80 (?) MB/s nodig hebt. Klopt dat? Verder las ik ook iets over "B-merken" wat betreft accu's. Worden die doorgaans ook in fysieke winkels zoals CoolBlue (of Kamera Express) verkocht? Zo zie ik bijvoorbeeld B-merken als https://www.123accu.nl/Camera-accu/Sony/NP-FW50-p269754.html. Zijn dat betrouwbare accu's?

[ Voor 11% gewijzigd door Anonymoussaurus op 28-04-2024 23:12 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-04 12:58
Anonymoussaurus schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:02:
Ik heb het vermoeden dat voor 1080p filmen (wat de A7II maximaal kan filmen) je niet meer dan 80 (?) MB/s nodig hebt. Klopt dat?
Daar heb je de uhs-klasse voor. Dat geeft de min. snelheid aan. Belangrijker dan de veel te rooskleurige max. snelheid die met grote letters op de verpakking staat.
De A7II heeft een uhs-I kaartslot. En snellere kaart heeft daarom niet veel zin.
https://alikgriffin.com/b...y-card-for-the-sony-a7ii/

[ Voor 15% gewijzigd door wappiewappie op 28-04-2024 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Anonymoussaurus schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:02:
Zojuist heb ik tweedehands voor een prima prijs een A7II op de kop getikt. Nu vraag ik mij alleen nog af hoe het zit met SD-kaartjes en accu's. Uiteraard heb ik al even door dit topic gezocht wat betreft accu's en SD-kaartjes, maar ben benieuwd of daar nog ontwikkelingen in zijn.

Ik heb het vermoeden dat voor 1080p filmen (wat de A7II maximaal kan filmen) je niet meer dan 80 (?) MB/s nodig hebt. Klopt dat? Verder las ik ook iets over "B-merken" wat betreft accu's. Worden die doorgaans ook in fysieke winkels zoals CoolBlue (of Kamera Express) verkocht? Zo zie ik bijvoorbeeld B-merken als https://www.123accu.nl/Camera-accu/Sony/NP-FW50-p269754.html. Zijn dat betrouwbare accu's?
Tegenwoordig kosten die kaartjes amper wat dus ik zou gewoon voor zoiets gaan.uitvoering: Sandisk Extreme Pro Extreme PRO (UHS-I (200MB/s) 64GB).

Merkte zelf eigenlijk nooit verschil tussen de originele en 3rd party. Wel een verademing toen ik overstapte naar een A7III met veel betere accu ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 28-04-2024 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Dank voor de reacties tot zover. :D

Ik las ergens in dit topic dat er door middel van software-/firmware-updates door Sony de third-party accu's niet meer werken (AKA Apple-praktijken). Is dat nog steeds zo of hebben ze dat teruggedraaid o.i.d.?

Trouwens, ik snap dat ik veel ook kan Googelen (ben nog een noob, heb alleen basiskennis), maar ik wil graag reacties van ervaren personen. Bij Googelen kom je vaak al gauw op websites die je niet kent en/of commercieel ingesteld zijn. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anonymoussaurus op 28-04-2024 23:46 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:34
Mijn A7iv geeft wel een waarschuwing, maar het werkt gewoon een 3rd party batterij. Weet niet hoe het met andere modellen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 21:03

Mud.Starrr

I shoot people for money

De Nex serie is wel echt oud en beperkt.
Het werkt wel, en je kunt er best ok fotos mee maken. Autofocus is vrij hopeloos, resolutie zal ook niet fantastisch zijn. Maar met de beperkingen voor lief nemen kan je er mee werken.

Je zou ook naar de 6000 serie kunnen kijken wil je nog bruikbare autofocus hebben en technisch gewoon een goede camera. Maar dat is al wat duurder natuurlijk. Maakt het wel een stuk comfortabeler werken.

Een oude a7ii is dan weer een stapje beter.
Want fullframe, focus wel trager dan 6000 serie, maar zeker bruikbaar.
De a7 zelf zou ik ook skippen wegens hopeloze focus.

De keuze is reuze.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb een A7iii en heb net de iPad air besteld.
Kan ik met de USB-C kabel makkelijk foto’s in volle resolutie en kwaliteit over brengen van de camera naar de tablet….
Als me dat op vakantie lukt, dan kan ik ze via een lokale wifi ook in iCloud krijgen en zijn mijn foto’s veilig.

Ik verwijder mijn foto’s het liefst niet op de camera, maar wel op de tablet nadat ik ze op een deftig scherm kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
Tommie12 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:41:
Ik heb een A7iii en heb net de iPad air besteld.
Kan ik met de USB-C kabel makkelijk foto’s in volle resolutie en kwaliteit over brengen van de camera naar de tablet….
Als me dat op vakantie lukt, dan kan ik ze via een lokale wifi ook in iCloud krijgen en zijn mijn foto’s veilig.

Ik verwijder mijn foto’s het liefst niet op de camera, maar wel op de tablet nadat ik ze op een deftig scherm kan bekijken.
Zelf niet zeker of het zou lukken. je zou ook van micro usb naar usb-c moeten gaan toch? Misschien eerder met een tether functie?

Ik heb al wel met een usb-c hub met SD kaart lezer gewerkt op mijn Iphone, tijdens de vakantie. Dat werkte opzich perfect. Dus zou ook moeten lukken op Ipad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Margu schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Zelf niet zeker of het zou lukken. je zou ook van micro usb naar usb-c moeten gaan toch? Misschien eerder met een tether functie?

Ik heb al wel met een usb-c hub met SD kaart lezer gewerkt op mijn Iphone, tijdens de vakantie. Dat werkte opzich perfect. Dus zou ook moeten lukken op Ipad
Ja, dat heb ik ook al gelezen, maar ik vind het nogal dom om nog een SD kaartlezer te kopen als de verbinding in principe moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Margu schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:03:
[...]

A7III heeft gewoon een USB-C poort hoor.

@Tommie12 Heb nu geen iPad (Pro) meer maar vorig jaar nog getest met Capture One en werkte prima. In de praktijk wel vaker gewoon draadloos overgezet met de ingebouwde functie send to smart(phone) je kan dan JPEG of RAW kiezen en RAW duurt dan natuurlijk langer vanwege de bestandsgrootte.

Zelf ook de Shutter app gekocht in de Apple App Store voor draadloos Tethering en erg over te spreken. https://apps.apple.com/app/id1459044148

[ Voor 32% gewijzigd door Greatsword op 08-05-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Greatsword schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:07:
[...]

A7III heeft gewoon een USB-C poort hoor.

@Tommie12 Heb nu geen iPad (Pro) meer maar vorig jaar nog getest met Capture One en werkte prima. In de praktijk wel vaker gewoon draadloos overgezet met de ingebouwde functie send to smart(phone) je kan dan JPEG of RAW kiezen en RAW duurt dan natuurlijk langer vanwege de bestandsgrootte.

Zelf ook de Shutter app gekocht in de Apple App Store voor draadloos Tethering en erg over te spreken.
Het is me een paar keer gelukt om draadloos een paar foto's over te zetten met de Imaging edge app van Sony. Wat is die app en de verbinding een drama zeg...
En zelfs via wifi gaat het dan verschrikkelijk traag...

Als je na een dag wat shooten terug komt met 300 foto's en je wil die sorteren, dan kan ik 's avonds de verbinding op zetten en de volgende morgen wat sorteren...

Maar de shutter app ga ik eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tommie12 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Het is me een paar keer gelukt om draadloos een paar foto's over te zetten met de Imaging edge app van Sony. Wat is die app en de verbinding een drama zeg...

Als je na een dag wat shooten terug komt met 300 foto's en je wil die sorteren, dan kan ik 's avonds de verbinding op zetten en de volgende morgen wat sorteren...

Ja om precies die reden heb ik die app gekocht. Je mag hem 7 dagen proberen als het niks is kan je nog een refund aanvragen. Zie ook de site van de dev https://shutter.dev/guides/faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
Tommie12 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Hmmm, bij mij toch een andere ervaring met de app. Denk 2s per foto om over te zetten. En ik shoot enkel in RAW, dus ook groot genoege bestanden.
Ik leg de telefoon ook altijd tegen de camera aan en laat het zijn gang gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Anonymoussaurus schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:45:
Dank voor de reacties tot zover. :D

Ik las ergens in dit topic dat er door middel van software-/firmware-updates door Sony de third-party accu's niet meer werken (AKA Apple-praktijken). Is dat nog steeds zo of hebben ze dat teruggedraaid o.i.d.?

Trouwens, ik snap dat ik veel ook kan Googelen (ben nog een noob, heb alleen basiskennis), maar ik wil graag reacties van ervaren personen. Bij Googelen kom je vaak al gauw op websites die je niet kent en/of commercieel ingesteld zijn. ;)
Bij mij werkt een 3rd party batterij prima, maar je krijgt wel een waarschuwing.
Nu ben ik geen extreme knopjesduwer, en met de originele en de 3rd party kom ik meestal wel een paar dagen toe op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:21

Prosperot

Today is a gift...

Ik kan het niet zo gauw vinden, is met de A7 iv ook dubbelopname mogelijk (dus tijdens filmen een foto/still maken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Prosperot schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:03:
Ik kan het niet zo gauw vinden, is met de A7 iv ook dubbelopname mogelijk (dus tijdens filmen een foto/still maken)?
Volgens mij niet, toch geen volwaardige foto’s bij mijn weten (“frame grab” zou kunnen, dat weet ik nu niet onmiddellijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat ik nou afvroeg. We hebben onze nieuwe A7 III vorig jaar mee op vakantie gehad. Een paar foto's zouden zich best lenen voor een grote afdruk boven de bank. Ik zit alleen te pielen met de resolutie. Even een lijstje:

- A7 III: 24.2MP = ~ 51 x 34cm bij 300DPI
- A7 IV: 33MP = ~ 59 x 39cm bij 300DPI
- A7R IV: 61MP = ~ 81 x 54cm bij 300DPI

Die 61MP komt in de buurt van wat ik zoek in afdrukgrootte. Is dat nu eenmaal de beperking van de A7 III, moet ik de volgende keer mijn foto's beter anticiperen en bijv. vier foto's aan elkaar plakken voor meer resolutie, of sla ik de plank sowieso volledig mis?

Komend jaar gaan we weer de natuur in en zou graag van tevoren wat tips en trucs horen om die grotere afdrukken mogelijk te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Je staat toch niet op 5 centimeter afstand je afdruk aan de muur te bekijken? 300dpi is natuurlijk perfect, maar echt niet nodig voor een mooie foto aan de muur imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Mja, als je echt die DPI wil halen, dan moet je inderdaad gaan plakken. Als het beeld statisch is (landschap), dan is dat perfect te doen ook (met statief of gewoon uit de hand). Als het mensen zijn of iets in beweging, dan heb je daar echter weinig aan…

Nu heb je echt die DPI nodig voor iets wat tegen de muur hangt? Ik maak zelf niet zo’n grote prints, maar het is niet zo dat we vroeger ook geen prints konden maken.

Of heb je al eens gekeken naar het opschalen van je bestaande foto’s (kan in Adobe, ik heb ook PhotoAI en daarmee kan het ook). De resultaten zijn tegenwoordig meer dan goed genoeg. Dat is ook een optie, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41
Met bovenstaande. Bestel voor de grap maar eens een (goedkope) poster met een eigen foto als test. Je zult versteld staan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 04-06-2024 22:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik heb net een 90x60 cm afdruk besteld geschoten met mijn 20mp MFT camera. Dat ziet er echt geweldig uit (weet ik want ik heb er al meerdere hangen).

Ooit is die 300 DPI heilig geworden maar das voor magazines. Voor grote afdrukken heb je 150DPI al zat en ook 100 DPI ziet er nog prima uit.

Dus lekker focussen op het schieten van mooie platen, dan komt het wel goed met die grote afdrukken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
CurlyMo schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:32:
Wat ik nou afvroeg. We hebben onze nieuwe A7 III vorig jaar mee op vakantie gehad. Een paar foto's zouden zich best lenen voor een grote afdruk boven de bank. Ik zit alleen te pielen met de resolutie. Even een lijstje:

Die 61MP komt in de buurt van wat ik zoek in afdrukgrootte. Is dat nu eenmaal de beperking van de A7 III, moet ik de volgende keer mijn foto's beter anticiperen en bijv. vier foto's aan elkaar plakken voor meer resolutie, of sla ik de plank sowieso volledig mis?

Komend jaar gaan we weer de natuur in en zou graag van tevoren wat tips en trucs horen om die grotere afdrukken mogelijk te maken.
Als je nu zat te klagen over de A7 IV, dan had ik je gelijk gegeven, en je de RIV aangepraat (om dan een lowball offer voor je A7 IV te doen).

Ik heb hier een 50x70 afdruk aan de muur van een A7iii, en ook een canvas van een vorige camera die maar 10 MP had, en zelfs dat is prima (Sony A300).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 09:05

Waarom moet het 300DPI zijn? Volgens mij kan je een printje maken van een A7S III (12MP) en dan heb je nog genoeg detail, toch? Of ga je met je neus voor je afdruk staan om te kijken of je de neusharen ziet zitten van toeristen?

Ik zou lekker je A7 III houden. 61MP is "maar" 2.5x zoveel pixels. Dat verschil zie je alleen in de meest optimale condities. Als de focus net iets ernaast zit, of je hebt een hogere ISO, of er is enige vorm van beweging, of je hebt geen lens met rode stickers erop, dan zie je waarschijnlijk het verschil niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 05-06-2024 11:43 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:04

Steeffoon

Smartphone-nerd

Van mijn Sony A7 III ben ik het oogschelpje kwijt. Ik zie op Amazon wel wat alternatieven, maar zit hier verschil in met de originele? Of weet iemand een plek waar ik de originele kan bestellen?

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Steeffoon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:53:
Van mijn Sony A7 III ben ik het oogschelpje kwijt. Ik zie op Amazon wel wat alternatieven, maar zit hier verschil in met de originele? Of weet iemand een plek waar ik de originele kan bestellen?
Kijk eens of je een vestiging hebt van kamera-express in je buurt. Daar kan je dat zeker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Kijk eens of je een vestiging hebt van kamera-express in je buurt. Daar kan je dat zeker vinden.
Thanks, zal ze eens contacten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Steeffoon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:53:
Ik zou zelf aanraden een groter ooglapje te bestellen. Dat heb ik zelf ook een tijd geleden gedaan. 9 dukaten op Amazon meen ik.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

zzzzz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Ik zou zelf aanraden een groter ooglapje te bestellen. Dat heb ik zelf ook een tijd geleden gedaan. 9 dukaten op Amazon meen ik.
Wat vind je fijner aan een grotere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Steeffoon schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:23:
[...]
Wat vind je fijner aan een grotere?
Minder inschijn en minder kans op regen in de EVF. Daarnaast geeft het mij meer gevoel dat ik 'in' de foto zit. Het past gewoon net wat beter naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
zzzzz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Minder inschijn en minder kans op regen in de EVF. Daarnaast geeft het mij meer gevoel dat ik 'in' de foto zit. Het past gewoon net wat beter naar mijn idee.
Welke heb je dan?
Kan je een fotootje zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrien
  • Niet online

Ik heb vroegah foto's van mijn Nikon D70 (6 MP) op 60x90 laten afdrukken, dat ging helemaal prima.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Tommie12 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Zie hem nu online staan, 20 euro.. zouden deze dan daadwerkelijk beter zijn dan die van Amazon?
zzzzz schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Ah, interessant. Heb je een linkje van welke jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Of je pakt er een van Ali? In het verleden wel eens setjee van 5-10 stuks gezien voor een grijpstuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:35

KL643

beeldaandemuur

Iemand ervaring met een silicone protection cover en een L-Bracket op een Sony A7RV? Gaat dat samen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqYVWiw-NizYxL7aiRObTpOVl1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8nd4RW2b5KvaxWl2fj4gR9Qj.png?f=user_large

Ik heb het idee dat die cover wat extra bescherming biedt als het regent en de L-Bracket is voor mij ook een onmisbaar hulpstuk .

Mijn huidige A7R3 begint toch wel kuren te vertonen als het regent. Ik krijg dan regelmatig de melding "this accessory not supported the device and cannot be used". Dit wil ik natuurlijk voorkomen op mijn nieuwe camera.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
KL643 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:50:
Iemand ervaring met een silicone protection cover en een L-Bracket op een Sony A7RV? Gaat dat samen?

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat die cover wat extra bescherming biedt als het regent en de L-Bracket is voor mij ook een onmisbaar hulpstuk .

Mijn huidige A7R3 begint toch wel kuren te vertonen als het regent. Ik krijg dan regelmatig de melding "this accessory not supported the device and cannot be used". Dit wil ik natuurlijk voorkomen op mijn nieuwe camera.
Zou ik niet veel van verwachten.
Water komt eventueel binnen langs knoppen en aan naden, niet waar dit rubber over zit.

En ik denk dat het niet compatibel is met een L-bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

br00ky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:27:
Of je pakt er een van Ali? In het verleden wel eens setjee van 5-10 stuks gezien voor een grijpstuiver.
Dat bestaat natuurlijk ook nog, hoe kan ik dat nou vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[Afbeelding]

Als het regent kan je beter een een Rain Cover gebruiken, heb die zelf van Think Tank gehaald. https://www.thinktankphot...ctions/camera-rain-covers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Greatsword schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:43:
[...]

Als het regent kan je beter een een Rain Cover gebruiken, heb die zelf van Think Tank gehaald. https://www.thinktankphot...ctions/camera-rain-covers
Die zijn niet handig voor mij omdat ik vaak in de regen op straat fotografeer.Ik heb wel van die plastic regenhoezen en die doen ook wel zijn werk maar ik dacht dat die siliconen hoes misschien ook al wat tegen zou houden.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

KL643 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Die zijn niet handig voor mij omdat ik vaak in de regen op straat fotografeer.Ik heb wel van die plastic regenhoezen en die doen ook wel zijn werk maar ik dacht dat die siliconen hoes misschien ook al wat tegen zou houden.
Doe je dat dan ook met de L-Bracket en Statief? Wat is er dan precies niet handig? Je kan namelijk nog steeds de camera bedienen en er zit ook een doorzichtig plastic/venster op zodat je het scherm nog steeds kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Greatsword schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Doe je dat dan ook met de L-Bracket en Statief? Wat is er dan precies niet handig? Je kan namelijk nog steeds de camera bedienen en er zit ook een doorzichtig plastic/venster op zodat je het scherm nog steeds kan zien.
Statief heb ik altijd bij mij maar op straat fotografeer ik 9 van de 10 keer uit de hand (bij voorkeur 's avonds). Die L-Bracket laat ik er altijd opzitten. Die hoezen zijn meer voor landscape fotografie en zijn niet echt handig voor snel op straat.

Edit : iemand trouwens een idee waardoor de melding : "this accessory not supported the device and cannot be used" getriggerd wordt? Zelf vermoed ik dat het komt door vocht en de hot shoe.

[ Voor 13% gewijzigd door KL643 op 05-06-2024 17:08 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordfragger
  • Laatst online: 19:26
KL643 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:59:
[...]
Edit : iemand trouwens een idee waardoor de melding : "this accessory not supported the device and cannot be used" getriggerd wordt? Zelf vermoed ik dat het komt door vocht en de hot shoe.
Vocht in de hot shoe, inderdaad. Heb er vorig jaar ook dagen last van gehad in een heel vochtige omgeving.

Je kan het meestal verhelpen met een microfiber doek en eventueel een blaasbalgje. Nog geen echte oplossing tegengekomen om het te voorkomen. Enige dat ik kan bedenken is ook een hot shoe cover (dat stukje plastic dat er in zit) in rubber of zo zodat het goed afsluit. Bij gewone regen helpt een regenhoes natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

lordfragger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:34:
[...]

Vocht in de hot shoe, inderdaad. Heb er vorig jaar ook dagen last van gehad in een heel vochtige omgeving.

Je kan het meestal verhelpen met een microfiber doek en eventueel een blaasbalgje. Nog geen echte oplossing tegengekomen om het te voorkomen. Enige dat ik kan bedenken is ook een hot shoe cover (dat stukje plastic dat er in zit) in rubber of zo zodat het goed afsluit. Bij gewone regen helpt een regenhoes natuurlijk ook.
Misschien een stukje tape erover heen zou ook kunnen helpen.. Na ja, hij gaat toch de deur uit binnenkort.

beeldaandemuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 22:20

[Afbeelding]

Die siliconen dingen zijn vooral tegen stoten. Verder zorgen ze alleen maar voor meer schade. Water en stof gaat eronder zitten, met alle gevolgen van dien.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-04 08:01

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zit wat te kijken of een A7II een mooie upgrade is ten opzichte van mijn A6100.
Buiten de gebruikelijke kiekjes ben ik vooral bezig met kermisfotografie op hogere sluitersnelheden, waar ik hoop gebruik te kunnen maken van IBIS tov de A6100.
Een Tamron 28-200 is in mijn bezit, en ik was eigenlijk benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken, of ik hier daadwerkelijk erop vooruit ga

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

NLBUURMAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:40:
Ik zit wat te kijken of een A7II een mooie upgrade is ten opzichte van mijn A6100.
Buiten de gebruikelijke kiekjes ben ik vooral bezig met kermisfotografie op hogere sluitersnelheden, waar ik hoop gebruik te kunnen maken van IBIS tov de A6100.
Een Tamron 28-200 is in mijn bezit, en ik was eigenlijk benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken, of ik hier daadwerkelijk erop vooruit ga
Van Crop naar Full Frame is sowieso een upgrade qua dynamisch range e.d.

Inmiddels echter wel een oud beestje, zou eerder doorsparen voor een A7III, die zie ik tweedehands tegenwoordig al voor rond de 999,- weg gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 19-06-2024 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 22:57
NLBUURMAN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:40:
Toevallig zelf heel veel uit zitten zoeken omdat ik ook twijfelde om van mijn A6300 naar een FF Sony te gaan. Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor een A6700, wat op de sensor en bediening na vrijwel een A7rV is (qua AF, menu) én eindelijk een front dial. Dit omdat ik alleen maar APS-C glas heb en het kleinere formaat van met name de APS-C lenzen ideaal vindt.

Maar goed, dus ook flink verdiept in de Ff’s en ik zou de A7II echt links laten liggen. Het is een zwaar gedateerd model dat zelfs 5 jaar ouder is dan je 6100. Dat zal je merken aan de AF en snelheid van het systeem an sich.

De A7III is dan een betere keuze die tweedehands voor <€1000 te vinden is op het moment. Een A7C zou ook nog kunnen, die is qua formaat en bediening vergelijkbaar met je 6100, alleen mis je dan wat bedieningsknoppen (front dial, joystick) en een veel betere EVF op de A7III. De A7C heeft dan wel weer de betere AF als dat echt belangrijk is voor bv tracking e.d.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik zou ook aanraden om voor de A7III te gaan. De redenen staan hierboven, en als extra: batterijduur is een pak beter.

Wat je wel in de gaten moet houden: de meeste FF lenzen zijn een pak duurder dan de APS-C lenzen.
Die Tamron 28-200 is een goede, maar als je nog wat lichtsterk glas er bij wil, dan loopt het op. Tamron heeft wel een heel mooie line-up die je tweedehands ook nog goed kan scoren voor redelijke prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een lichtsterke lens win je meer dan met aps-c naar fullframe gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
En let ook op dat je met je overstap naar FF 33% bereik inlevert. (Van 300mm op APS-C naar 200mm op FF). En dat lichtgevoelig FF glas >200mm heel duur is.

Dus als dat relevant is, heb je nog een reden om op APS-C te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RobbieB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:09:
En let ook op dat je met je overstap naar FF 33% bereik inlevert. (Van 300mm op APS-C naar 200mm op FF). En dat lichtgevoelig FF glas >200mm heel duur is.

Dus als dat relevant is, heb je nog een reden om op APS-C te blijven.
Ligt aan de pixel dichtheid, als hij het budget kan strekken naar een A7rIII dan heb je met 42mp de voordelen van FF en de pixel dichtheid die in de buurt komt van aps-c en verlies je dat tele bereik ook niet.

Mijn A7RV heeft zelfs een hogere pixel dichtheid dan de meeste crop cameras, maar die noem ik niet vanwege budget.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
Voor de grap eens mijn hele camera-historie op een rijtje gezet qua omvang met de door mij meest gebruikte standaardlens en het is nog steeds fascinerend hoe compact camera's zijn geworden door de jaren heen. Ondanks dat ze inmiddels weer wat groter worden, ik denk vooral gedreven door het feit dat een fatsoenlijke grip toch wel gewaardeerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp9FyMIm45R6-EFnz55_rz45o9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mLc92PWcJr45H4zCro86eGVN.png?f=fotoalbum_large

De NEX-6 met 16-50 kitlens was wel echt een gouden combinatie qua formaat, zoom en kwaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door RobbieB op 20-06-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 16-50mm kitlens noem jij kwaliteit??? Volgens mij is het de slechtste kitlens ooit gemaakt en die lat ligt niet erg hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Universal Creations schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:46:
De 16-50mm kitlens noem jij kwaliteit??? Volgens mij is het de slechtste kitlens ooit gemaakt en die lat ligt niet erg hoog...
Het was vooral de QC die een probleem was. Dat zie je ook terug in de reviews, die uiteenlopen van waardeloos tot prima prijs/kwaliteit verhouding.

Tuurlijk, het blijft een kitlens, maar het enige betaalbare alternatief binnen de E-mount was destijds de 18-55 die optisch vergelijkbaar was maar 3x zo groot.

Het E-mount landschap heeft zich gelukkig goed ontwikkeld de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

https://www.photozone.de/...-sony1650f3556oss?start=1

Dat zijn 2 van de 4 respectabele testers die ik zeer serieus neem (Lenstip en Cameralabs hebben de lens helaas niet getest). Ik ben benieuwd naar de reviews waar ze positief zijn over de optiek.
kwaliteit/prijs-verhouding is leuk en aardig, maar als je de lens ongeveer gratis krijgt, maakt dat de kwaliteit nog altijd slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Iemand nog een tip voor een goed werkende en betaalbare Bluetooth afstandsbediening voor de A7rV? Had voor mijn A7r3 een Aodelan maar die krijg ik tot op heden niet werkend.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Geen directe ervaring mee, maar JJC maakt doorgaans prima alternatieve producten:
https://www.amazon.nl/-/e...er-replaces/dp/B08CVH4NWF

Het schijnt dat ze met de A7R V een update hebben uitgevoerd bij deze remote, waardoor die ook werkt op een A7R V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Universal Creations schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:07:
Geen directe ervaring mee, maar JJC maakt doorgaans prima alternatieve producten:
https://www.amazon.nl/-/e...er-replaces/dp/B08CVH4NWF

Het schijnt dat ze met de A7R V een update hebben uitgevoerd bij deze remote, waardoor die ook werkt op een A7R V.
Heb hem besteld 😊

Edit : Vandaag ontvangen en hij werkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door KL643 op 22-06-2024 19:54 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Universal Creations schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:54:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0

https://www.photozone.de/...-sony1650f3556oss?start=1

Dat zijn 2 van de 4 respectabele testers die ik zeer serieus neem (Lenstip en Cameralabs hebben de lens helaas niet getest). Ik ben benieuwd naar de reviews waar ze positief zijn over de optiek.
kwaliteit/prijs-verhouding is leuk en aardig, maar als je de lens ongeveer gratis krijgt, maakt dat de kwaliteit nog altijd slecht.
Ken Rockwell: https://kenrockwell.com/sony/lenses/16-50mm-pz.htm

Photography Blog:
https://www.photographybl..._50mm_f3_5_5_6_oss_review

Imaging Resource:
https://www.imaging-resou...6-pz-oss-selp1650/review/

En omdat het verschil dus echt zo groot is tussen de reviews moet het bijna wel een QC dingetje zijn en er grote verschillen tussen de individuele lenzen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Welke van de full res voorbeelden is dan scherp?
Hele vreemde resultaten, want afstoppen op 16mm geeft meer onscherpte.
Ze zeggen het zelf trouwens ook:
At 16mm and f/3.5, the Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS is fairly soft in the corners and across much of the frame, but the very center of the frame remains fairly sharp. As you stop down, f/5.6 and f/8 appear to be the sweet spot with the largest center area of sharpness; however, the far corners still remain relatively soft. Zoomed in to 35mm, overall sharpness improves, and at f/8, the corners start to look pretty good, although still not tack sharp. At 50mm, you'll see the best results at f/8. Based on the numbers, the best results overall are at 35mm at f/8.

Strangely, at 16mm at f/8, we saw the largest difference between sharpness at the center vs. the corners. The center of the frame was quite sharp, but the corners, conversely, were very soft. This is unusual in our experience; normally sharpness becomes more uniform across the frame as you stop down.

In hun eigen sample kun je ook goed zelf de onscherpte zien en ook de CA die ze dan zelf niet "meten".
En omdat het verschil dus echt zo groot is tussen de reviews moet het bijna wel een QC dingetje zijn en er grote verschillen tussen de individuele lenzen zitten.
De lens is gewoon slecht tot het tegendeel bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Over precies 24 uur, woensdag 10 juli 2024 om 16:00, kondigt Sony nieuwe producten aan. Het gaat in ieder geval om een ZV-series camera.

De geruchten hebben het over:
Sony ZV-E10II
  • 26MP sensor (same of the A6700 and FX30)
  • larger grip to accommodate the NP-FZ100 battery
  • no EVF
  • no mechanical shutter
  • no AI chip (Human and Animal AF recognition still included)
  • no IBIS
  • active stabilization (with 1.5x crop)
  • 4k 10bit 4.2.2
  • 5.6k oversampling
  • LUT support
  • Same Audio mic of the ZV-E1
  • Price slightly above $1000
Sony E 16-50mm F/3.5-5.6 OSS II lens
  • lighter
  • new polished look
  • can now track while zooming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Balance schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:03:
Over precies 24 uur, woensdag 10 juli 2024 om 16:00, kondigt Sony nieuwe producten aan. Het gaat in ieder geval om een ZV-series camera.

[YouTube: New product announcement on July 10th, 2024 | Sony]
De geruchten hebben het over:

[...]
Zolang het geen A7 en A9 is niet interessant/relevant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Eerder dit jaar heb ik een A7iii gekocht.
Ik ben over het algemeen tevreden met de camera.

De laatste tijd ben ik wat meer aan het experimenteren met fotografie, waaronder exposure bracketing.

Wat ik nu doe is dat ik expose voor de highlights; in veel gevallen de lucht. En vervolgens nog 2 foto’s op +0,7 of +1 afhankelijk van de situatie.

Het valt me op dat de meer overbelichte foto’s telkens veel minder scherp zijn. Soms zou ik het zelfs blurry willen noemen.

De sluitertijd wordt logischerwijs langer, maar de camera staat op een statief dus zou bij landschapsfotografie niet zo snel een blurry beeld verwacht, ook niet met een sluitertijd van 1/6 sec o.i.d.

Een HDR merge werkt hierdoor niet echt fijn, qua kleuren gaat het wel goed, maar de scherpte van de meest donkere foto ben ik dan kwijt.

Iemand bekend met dit soort issues :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Nope, komt mij niet bekend voor, (met een A7R III) behalve je blooming krijgt. Overigens haal je vooral veel uit onderbelichte foto's. Ik schiet meestal standaard op -1 stop. Als het shot veel DR bevat, schiet ik een bracket van 5 shots (vanaf -3 t/m +1). Meestal kies ik achteraf de belichting uit waarmee ik beste resultaat bereik. Als dat niet genoeg is, maak ik een hdr van de bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Laatst online: 20:54

bobcom

Dedicated dabbler

@SquareOne Ik ben geen HDR expert - verre van dat - maar een paar dingen uit je betoog vat ik toch niet. Je zegt dat je je basisbelichting instelt voor de hoge lichten, en er dan nog al naar gelang je inschatting nog twee overbelichtingen tegen aan gooit. Afaik is de bedoeling van een HDR-setje om zowel in de schaduwen als in de hoge lichten voldoende dekking te krijgen: je basisbelichting voor het gemiddelde van het plaatje, dan nog één,. twee of drie foto's die een stuk(je) onderbelicht zijn om zeker te zijn dat je alle tonen in je hoge lichten vangt en een setje overbelichte om ook in je schaduwen zeker te zijn van genoeg doortekening. Maar goed, dat is maar wat ik dacht. En dat heeft op zich niets te maken met de scherpte van je highlight-opnames.

Het enige wat mij zo in gedachten komt is dat je je diafragmawaarde als variable in je belichtingen hanteert. Dat zou verklaren waarom juist je overbelichte foto's minder scherp zijn: kleinere scherptediepte en verder van de "sweet spot" van je lens.

Ik neem niet aan dat je autofocus op eigen houtje aan de slag gaat bij je langer belichte opnames - die zul je sowieso uit hebben staan als je gaat bracketen . Backbutton focus is in dit soort situaties trouwens wel zo praktisch.

Dus de eerstverantwoordelijke lijkt me je diafragma. Er wordt niet voor niets alom gesteld dat je bij een belichtingstrap je sluitertijd als enige variabele moet kiezen: die heeft geen invloed op de scherptediepte van je foto. Diafragma, ISO en witbalans blijven ongewijzigd, en voor de rest voorkom je trillingen door elektronisch eerste sluitergordijn en eventueel door een 2s-interval tussen je opnames (waarbij de wind dan weer roet in het eten gooit).

Maar misschien moet je even een prentje plaatsen van de scherpteverschillen die je storen.. Allicht is er een dokter in de zaal die direct de juiste diagnose kan stellen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
bobcom schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:50:
@SquareOne Ik ben geen HDR expert - verre van dat - maar een paar dingen uit je betoog vat ik toch niet. Je zegt dat je je basisbelichting instelt voor de hoge lichten, en er dan nog al naar gelang je inschatting nog twee overbelichtingen tegen aan gooit. Afaik is de bedoeling van een HDR-setje om zowel in de schaduwen als in de hoge lichten voldoende dekking te krijgen: je basisbelichting voor het gemiddelde van het plaatje, dan nog één,. twee of drie foto's die een stuk(je) onderbelicht zijn om zeker te zijn dat je alle tonen in je hoge lichten vangt en een setje overbelichte om ook in je schaduwen zeker te zijn van genoeg doortekening. Maar goed, dat is maar wat ik dacht. En dat heeft op zich niets te maken met de scherpte van je highlight-opnames.

Het enige wat mij zo in gedachten komt is dat je je diafragmawaarde als variable in je belichtingen hanteert. Dat zou verklaren waarom juist je overbelichte foto's minder scherp zijn: kleinere scherptediepte en verder van de "sweet spot" van je lens.

Ik neem niet aan dat je autofocus op eigen houtje aan de slag gaat bij je langer belichte opnames - die zul je sowieso uit hebben staan als je gaat bracketen . Backbutton focus is in dit soort situaties trouwens wel zo praktisch.

Dus de eerstverantwoordelijke lijkt me je diafragma. Er wordt niet voor niets alom gesteld dat je bij een belichtingstrap je sluitertijd als enige variabele moet kiezen: die heeft geen invloed op de scherptediepte van je foto. Diafragma, ISO en witbalans blijven ongewijzigd, en voor de rest voorkom je trillingen door elektronisch eerste sluitergordijn en eventueel door een 2s-interval tussen je opnames (waarbij de wind dan weer roet in het eten gooit).

Maar misschien moet je even een prentje plaatsen van de scherpteverschillen die je storen.. Allicht is er een dokter in de zaal die direct de juiste diagnose kan stellen.
Deze bijvoorbeeld. Eerste foto ingesteld op beetje fatsoenlijke belichting voor de lucht. Foto 2 en 3 zijn automatisch genomen. Camera past sluitertijd zelf aan, diafragma en iso blijven gelijken.

In dit geval zou ik waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met alleen de twee foto zonder dat HDR nodig is. De belichting van de heide is wel prima en de highlights in de lucht kunnen wel omlaag. Het gaat me dus niet zozeer erom wanneer je HDR gebruikt maar het probleem is dus dat de 2e foto niet scherp is. En de 3e nog minder.

Sluitertijd gaat van
1/250 naar 1/60 naar 1/15
Camera stond op statief

Enige variable in de foto is dus de sluitertijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97rCwcm14F7msOt4vevTQEucpO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POcUId9thGnyOKOlClIzZSbm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgQirrBCOMkNiLCc8y6WP2QRJLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptWOWmfeSWGoCpD3Br7Nw7Hl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcmZqSCjj9hUz6sBcpuGps1ie6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqXsw3Ir7bNc5QZ83qOVSJek.jpg?f=fotoalbum_tile

Inzoomend op de toppen van de bomen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OTCHXZwecgHa-30vvkLT6ox1S8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDacZeTV3hOpNVrhOGvQnbVC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7TgAnNgX15V7u6EPe_BAxyIBWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Zxcht1oDJSMe0TjZzn968VZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcxStTRuIzgA4KJ8CgzcJd7WEh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqDOcZ4bAkEuo6i0cXRiOVok.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

SquareOne schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Deze bijvoorbeeld. Eerste foto ingesteld op beetje fatsoenlijke belichting voor de lucht. Foto 2 en 3 zijn automatisch genomen. Camera past sluitertijd zelf aan, diafragma en iso blijven gelijken.

In dit geval zou ik waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met alleen de twee foto zonder dat HDR nodig is. De belichting van de heide is wel prima en de highlights in de lucht kunnen wel omlaag. Het gaat me dus niet zozeer erom wanneer je HDR gebruikt maar het probleem is dus dat de 2e foto niet scherp is. En de 3e nog minder.

Sluitertijd gaat van
1/250 naar 1/60 naar 1/15
Camera stond op statief

Enige variable in de foto is dus de sluitertijd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Inzoomend op de toppen van de bomen
Waaide het een beetje? Is namelijk ook een variabele..

Autofocus of manueel? In geval van AF aan, zet hem uit en stel handmatig scherp.

Stabilisatie aan of uit? Zelf heb ik hem uit staan wanneer ik een statief gebruik. Kan wel eens de mist in gaan maar met name in het donker met langere sluitertijden.

[ Voor 4% gewijzigd door KL643 op 16-08-2024 16:45 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SquareOne Schiet je wel op handmatige focus en heb je IBIS/Steadyshot uitgezet?

Voor dat soort dingen gebruikte ik altijd Focus Peaking/Magnify.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 16-08-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
KL643 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Waaide het een beetje? Is namelijk ook een variabele..

Autofocus of manueel?

Stabilisatie aan of uit?
Wind... mhhh. Het waarde voor mijn gevoel niet dusdanig dat ik het merkte. Wellicht een briesje.

Autofocus o.b.v. flexible spot

Stabilisatie in body en van de lens (24-105) staan aan.

Nog een ander voorbeeld. Ik heb de exposure van alle drie de foto's even in Lightroom gelijk gezet. Dus van de meest donkere foto exposure 2 stops verhoogd, van de 2e 1 stop verhoogd.
1/80 naar 1/40 naar 1/20.

Ook hier zie je dat de eerste foto beduidend scherper is.

Ik vind de sluitertijden niet dusdanig langzaam dat ik veel beweging zou verwachten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mznu8M0NKW7K_Ab9nzYD2vX8SNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7a0OM0hleaycOsu6vc4iWft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEwCsCcuVGuPH1LtFWCsbH2kgeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKzzVGKq0H6s3q6OvTmJH8EX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbwBZz8UVwDP2MRWOd0iLAfHShY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bitMoP6pfekvSW5qwfhgxAo9.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit @KL643 @Greatsword
Gaat die zelf nog opnieuw focussen tussen de foto's door dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

SquareOne schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Wind... mhhh. Het waarde voor mijn gevoel niet dusdanig dat ik het merkte. Wellicht een briesje.

Autofocus o.b.v. flexible spot

Stabilisatie in body en van de lens (24-105) staan aan.

Nog een ander voorbeeld. Ik heb de exposure van alle drie de foto's even in Lightroom gelijk gezet. Dus van de meest donkere foto exposure 2 stops verhoogd, van de 2e 1 stop verhoogd.
1/80 naar 1/40 naar 1/20.

Ook hier zie je dat de eerste foto beduidend scherper is.

Ik vind de sluitertijden niet dusdanig langzaam dat ik veel beweging zou verwachten.

Edit @KL643 @Greatsword
Gaat die zelf nog opnieuw focussen tussen de foto's door dan?
Staat die AF dan midden op de boom? Anyways, zet hem de volgende keer maar op manueel en dan ga ik er vanuit dat ze allemaal rete scherp zijn.

beeldaandemuur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieB
Je moet je stabilisatie van je lens en camera uitzetten als je van een statief fotografeert. Want nu activeert hij je gyro’s als je gaat scherpstellen, maar omdat je al stil staat zorgt dat voor onnodige trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Laatst online: 21:35
Is er intussen nog geen oplossing voor de niet r qua automatisch bracketing zoals bij de Nikons het geval is?
Dat vond ik grootste tegenvaller na overstap van D7500 na de MK4

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

RobbieB schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:46:
Je moet je stabilisatie van je lens en camera uitzetten als je van een statief fotografeert. Want nu activeert hij je gyro’s als je gaat scherpstellen, maar omdat je al stil staat zorgt dat voor onnodige trillingen.
12 jaar geleden, de conclusie van een lange draad over bewogen foto's op Stack Exchange:

"Ok, I tested with IS off, and, guess what? ALL blur problems and series images being off by 1-5 pixels (causing me to have to align the images in photoshop before merging them beforehand) went away. It was the IS after all, even using a 2 second delay. As a poster noted above, they got significantly better results on a 10 second delay when dealing with a system where visible camera shake could be caused by the most insignificant vibrations. Bottom line for this type of situation: turn off IS, tack on as long of a delay as you can, enable mirror lock-up, and be vewwwy, vewwy quietttt....

Thanks to all who chipped in a LOT of sage advice!"

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Oké bedankt! Duidelijk verhaal. Image stabilisation uit. Komende week maar weer eens op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aangezien ik nogal wat vlekjes zie (meestal bij ver dichtgeknepen diafragma) en ook je donkerste foto nog altijd niet echt scherp is: welke lens gebruik je en welk diafragma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Universal Creations schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:40:
Aangezien ik nogal wat vlekjes zie (meestal bij ver dichtgeknepen diafragma) en ook je donkerste foto nog altijd niet echt scherp is: welke lens gebruik je en welk diafragma?
F10 in dit geval. Maar komt ook nog voor bij F8 of lager.
Gaat om een 24-105mm F4 lens van Sony.

Wat betreft de vlekjes... dat is een ander ding waar ik gek van wordt. Ik krijg de vlekjes/sensor spots niet weg.

Op de sensor van de camera is niks te zien en ook al paar keer schoon geblazen. Maar net even terug gezocht naar foto's toen de camera net uit de doos was. Daar had ik ook al last van die 'sensor' spots. Maar lijkt dan eerder de lens dan de camera.

@bobcom @RobbieB @KL643
Zojuist camera er even bij gepakt. Tot mijn verbazing stond SteadyShot al uit (via het knopje op de lens). Schijnbaar al eens aan gezeten.

Voor de zekerheid de EXIF data van een aantal foto's erbij gepakt en staar zie ik inderdaad terug dan SteadyShot ("anti blur) uit staat.

Misschien maar eens overstappen op de Silent Shutter ipv Mechanical shutter. Wellicht dat die trilling veroorzaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 17-08-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hmmm, op f/10 zo onscherp, dat valt me tegen. Diffractie is dan nog niet zo sterk aanwezig.

Werk je met een afstandsbediening of sluitervertraging als je vanaf statief werkt? Want als je de sluiter indrukt op de camera en meteen een foto maakt, kun je nog steeds beweging krijgen.

Kleinere vlekjes zitten toch echt op je sensor. Grotere zitten op je achterste lenselement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Universal Creations schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:17:
Hmmm, op f/10 zo onscherp, dat valt me tegen. Diffractie is dan nog niet zo sterk aanwezig.

Werk je met een afstandsbediening of sluitervertraging als je vanaf statief werkt? Want als je de sluiter indrukt op de camera en meteen een foto maakt, kun je nog steeds beweging krijgen.

Kleinere vlekjes zitten toch echt op je sensor. Grotere zitten op je achterste lenselement.
5 seconden vertraging.
Wellicht gaat er ook wat scherpte verloren met het uploaden op Tweakers.

Maar scherpte probleem licht eerder bij de lens dan bij de body, toch?

Net alle settings nog eens door gelopen. Wat raden jullie aan bij landschapsfotografie icm exposure bracketing?
AF w/ shutter - aan of uit?
Pre-AF - aan of uit?
E-front Curtain shutter - aan of uit?

Edit toevoeging: toch nog eens de hele reeks doorgenomen. Maar eigenlijk alles met een tragere sluitertijd dan 1/100 sec is niet bruikbaar. Waarschijnlijk was het briesje toch harder dan ik dacht.

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 17-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

SquareOne schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:28:
[...]
5 seconden vertraging.
Na 5 secondewn moet de boel wel zo'n beetje uitgetrild zijn, lijkt mij.
Beetje curieus als meer overbelichte foto's minder scherp worden ge/upload dan preciezer belichte ;)
[...]
Maar scherpte probleem ligt eerder bij de lens dan bij de body, toch?
Daar zijn de geleerden nog niet uit. Iha. krijgt lens-stabilisatie eerder de schuld van onscherpte en scherpteverschuiving dan ibis, maar er zijn hele forumdraden aan gewijd
[...]

Net alle settings nog eens door gelopen. Wat raden jullie aan bij landschapsfotografie icm exposure bracketing?
Pre-AF - aan of uit?
  • Ik ben zelf een fan van back button focus: één van de customknoppen (C2) voor AF, de sluiter voor het vastleggen van de belichting. Voor landschap heeft AF-s (expand flexbile spot) mijn voorkeur, omdat je dan meteen met de focusvergroter (C1) je scherpte ingezoomd kunt controleren. Daarna moet het goed zijn voor je bracket.
  • Pre-AF zou ik uit zetten. Helpt je lens om sneller scherp te stellen, maar voor landschappen niet zo relevant. En het zou ook wel eens je scherpte tijdens je belichtingen kunnen vernaggelen omdat de pre-af tijdens je belichtingsreeks de focus gaat corrigeren (?)
  • E-front curtain - heb ik standaard aan staan, want minder kans op shutter shock bij eerste gordijn, zeker nuttig als je tijden richting 1/15 gaan. Maar is niet relevant als je silent shooting gaat, want dan is je sluitergordijn werkeloos
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

[...]

5 seconden vertraging.

Maar scherpte probleem licht eerder bij de lens dan bij de body, toch?

Pre-AF - aan of uit?

Edit toevoeging: toch nog eens de hele reeks doorgenomen. Maar eigenlijk alles met een tragere sluitertijd dan 1/100 sec is niet bruikbaar. Waarschijnlijk was het briesje toch harder dan ik dacht.
Aan de camera en lens zal het niet liggen. Heb zelf ook de 24-105mm en die is altijd rag scherp.

Wat ik zelf altijd doe met bracketing is : Stabilisatie uit, 1 x autofocus om scherp te stellen en daarna zet ik de AF uit (check altijd wel of de scherpte klopt).

Met bewegende objecten moet je rekening houden met het weer.

beeldaandemuur

Pagina: 1 ... 32 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies