Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:47
Greatsword schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Als het niet lukt kan ik deze tent wel aanbevelen, schappelijke prijzen en leuk voor bijvoorbeeld een weekendje experimenteren.

https://budgetcam.nl/nl/p...ce_in_cents&direction=asc
Oké, dank voor de tip d:)b

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:29
remoss schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:02:
Gisteren de A7IV besteld samen met de FE24-70 2.8 GM2. Die laatste moet ik wel op wachten helaas, wordt ergens in juni begreep ik.

Kom van een Fuji X-T2 set af, dus ben benieuwd.
Heb exact dezelfde set sinds vorige week (de body al een week of 3 eerder). Erg fijne set, maar moet nog even tijd maken om het allemaal echt goed uit te gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:08

SomerenV

It's something!

remoss schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:02:
Gisteren de A7IV besteld samen met de FE24-70 2.8 GM2. Die laatste moet ik wel op wachten helaas, wordt ergens in juni begreep ik.

Kom van een Fuji X-T2 set af, dus ben benieuwd.
Ik kom van Canon (en Panasonic) af en heb nu de A7II, maar die overstap ging vrij smooth eigenlijk. Nou moet ik bekennen dat ik wel al een heel klein beetje ervaring had met de A7-lijn omdat ik ooit met de A7III gefilmd heb, maar de horrorverhalen kennende van de belabberde menu's heb je dan toch een soort angst dat het lastig gaat worden.

Maar in no time heb je je custom knopjes (en andere knopjes) geconfigureerd zoals je dat fijn vindt en ben je good to go. Hij houdt ook lekker vast, al heb ik altijd dit formaat camera gehad dus ik weet niet beter. Als je dan opeens een 5DIV met batterygrip in je klauwen hebt dan ben je opeens heel blij met de wat kleinere formfactor (ik althans :+ )

De Budgetcam-tip kan ik overigens beamen. Als er een locatie bij je in de buurt zit is het top om voor weinig geld een weekend te spelen met wat toffe lenzen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
Ik ben wel een knopjes fan dus die heb ik vast wel snel in de vingers, daar ben ik niet zo bang voor. De A7IV heeft een menu wat helemaal ge-redesigned is en blijkbaar een stuk beter gezien de reviews.

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

remoss schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:44:
Ik ben wel een knopjes fan dus die heb ik vast wel snel in de vingers, daar ben ik niet zo bang voor. De A7IV heeft een menu wat helemaal ge-redesigned is en blijkbaar een stuk beter gezien de reviews.
Ja, dan zal je hier echt dik tevreden mee zijn.

Moet eerlijk zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met het menu, juist omdat er zoveel aanpassingen mogelijk zijn. Enige wat voor mij beter had gemogen is de omschrijving zodat je echt begrijpt wat het het allemaal betekend.

Afhankelijk van wat je doet/schiet zal iedereen natuurlijk zijn favoriete settings hebben, maar ik ben al een paar keer van Sony camera gewisseld en dit is uiteindelijk mijn configuratie voor o.a. in de studio en landschappen. Zoals je ziet sommige dingen niet eens veranderd en dus eigenlijk opties te veel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2084iPtCn-9GAIGx2Us-YC_k9Os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ujwlXx6VxQlFtC8GPjYLXbM0.png?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remoss
Zo, de Sony A7IV is binnen, meteen maar een SmallRig L-bracket eronder geschroefd. Nu kan ik het statief ook meteen gebruiken en het dient tevens ter bescherming van de body.

Komt vandaag nog een extra accu binnen en dan even wachten op het objectief. Als dat te lang duurt kan ik er een lenen, dus dat komt wel goed.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5G5PPKN/20220530-184433.jpg

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@remoss Zeer belangrijke accessoire inderdaad die L Bracket, kan zelf ook niet zonder.

Heb je ook al een screenprotector gehaald? Die Sony Displays zijn best bekend om hun krasgevoeligheid, dus wellicht het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:29
remoss schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:30:
Zo, de Sony A7IV is binnen, meteen maar een SmallRig L-bracket eronder geschroefd. Nu kan ik het statief ook meteen gebruiken en het dient tevens ter bescherming van de body.

Komt vandaag nog een extra accu binnen en dan even wachten op het objectief. Als dat te lang duurt kan ik er een lenen, dus dat komt wel goed.
[Afbeelding]
Welke type / model SmallRig heb je precies? Zijn er een paar van zie ik…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

renegrunn schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Denk dat het deze is https://www.amazon.nl/SMA...ase-L-plaat/dp/B09PD3WJXS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
Greatsword schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:17:
Heb je ook al een screenprotector gehaald? Die Sony Displays zijn best bekend om hun krasgevoeligheid, dus wellicht het overwegen waard.
Nee nog niet. Bij de A7IV kan wel het display omgekeerd dichtgeklapt worden, dus met de zwarte kant naar buiten. Dat scheelt wel behoorlijk met beschadigingen oplopen.

Online...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remoss
renegrunn schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:19:
Deze idd, model 3660

Online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Mag ik vragen wat de grote voordelen zijn van zo'n small rig?
Is dat enkel vast zetten op een statief? Of zijn er andere dingen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tommie12 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:43:
De meesten kunnen daardoor de camera beter vasthouden, volgens mij is dat de grootste winst? (naast de statief bevestigingen hori/verti arca-swiss)

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 31-05-2022 10:56 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Voor mij is het veranderen van landschapstand naar portret stand op een statief en vice versa het grootste voordeel.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:09

KL643

beeldaandemuur

Snel van landscape naar portrait mode EN bescherming van je camera. Heb al een aantal keren de stuiterproef gedaan en dan ben je bij dat je er een rig omheen hebt.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Zoals al genoemd: je kunt je camera dan zowel horizontaal als verticaal op je statief zetten (zonder tussenkomst van nog een quickplate). Het voordeel van deze constructie is dat het zwaartepunt van je camera, en midden van de sensor, boven het midden van je statief blijven. Dat in tegenstelling van het kantelen van een balhoofd of 3-way head, waarbij de zaak verplaatst bij het roteren. Je heb dus met een L-bracket 1) de mogelijkheid om makkelijker dezelfde scene in portrait en landscape te nemen en 2) een stabielere opstelling.

Daarnaast voegt een bracket (afhankelijk van het merk en uitvoering) iets meer body toe, waardoor de kleine camera's makkelijker vast te houden zijn met grote handen. Hier zijn overigens ook minimalere accessoires voor te krijgen.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 12:16
Sinds een paar dagen de (gelukkige) eigenaar van een A7 III die ik voor een zeer goede (tweedehands) deal heb kunnen bemachtigen. Het is mijn 'ticket' naar full frame en daarmee is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. (Ik weet dat FF niet per se beter is als APS-C (ik kom van de A6300), maar man, die depth-of-field is heerlijk!)

Anyway, ik heb het ding overgenomen met een handmatige prime lens en ik zit te kijken naar een meer veelzijdige lens. Dit is mijn lijst tot nu toe:
  • Tamron 28-200 f/2.8
  • Tamron 17-28 f/2.8
  • Sony Zeiss 16-24 f/4 OSS
Ik heb me voorgenomen om te beginnen met een van deze lenzen, gecombineerd met een goedkope (en ook prima prijs/kwaliteitverhouding zo schijnt) 50mm f/1.8 lens.

Nu neemt het verhaal een iets ingewikkeldere wending. Ik wil namelijk buiten fotografie ook videografie doen. Regelmatig ben ik een dag op pad en wil ik regelmatig snel kunnen schakelen. Een redelijk flexibele uitrusting is dan handig (het gewicht van FF is zwaarder, maar dat heb ik er voor over).

Ik heb wat testclips gemaakt uit de hand (4K 25 fps) en ik was redelijk teleurgesteld. Eigenlijk is 25fps net te weinig voor handheld shots, zelfs als je de camera nog zo stabiel probeert te houden. Het beeld is all over the place. In NTSC mode (30 fps) is er een duidelijke verbetering zichtbaar, maar dan zit ik wel direct met een crop van 1,2 opgezadeld. En dat wil ik niet, want juist groothoek is in mijn situaties een must.

Dat laat me met de volgende opties:
  • Een gimbal voor de camera regelen. Maakt het geheel meer bulky, voegt 1,2-1,5 KG (afhankelijk van het model) aan gewicht toe. Schakelt minder snel als ik even een losse foto wil maken zonder gimbal, het telkens (de)monteren kost denk ik veel tijd en dat is jammer.
  • In Full-HD schieten op 50fps. Maar dan is de beeldkwaliteit dramatisch (eigen mening na een paar testclips) en past niet in een tijd waarin werkelijk alles 4K is.
  • In NTSC-mode schieten met een lens die een nog grotere hoek heeft, waarmee het met crop op een acceptabele (16mm) hoek uitkomt. Wel een heel dure optie, want dan heb ik zeker een 12mm lens nodig.
  • Filmen met een APS-C lens in NTSC, maar dan raak je de 6K naar 4K supersampeling kwijt en neemt de beeldkwaliteit zienderogen af.
  • Bovenstaande twee opties gaan bovendien problemen geven als er kunstmatig licht in het beeld komt ivm. de afwijkende netfrequentie.
  • Uitsluitend met OSS-lenzen schieten die gecombineerd worden met de IBIS, maar die resultaten zijn ook niet altijd even goed, dunt de lenskeuze enorm uit en kost heel veel geld (meer dan ik op dit moment uit wil geven).
  • Kijken of er andere methodes zijn om het beeld op 25fps full frame acceptabel te krijgen. Maar ik heb daar weinig hoop op.
Dat gezegd hebbende, de beelden die deze camera maakt zijn om je vingers bij af te likken! In ieder geval kan ik de lenzen altijd meenemen naar een nieuwe body in de toekomst, dus dat geld is in principe niet verkeerd geïnvesteerd.

Wie heeft raad voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:35
A7 III is gewoon niet zo’n goede camera voor 4K video. Toen hij werd geïntroduceerd was men er wel heel enthousiast over, maar vooral omdat het überhaupt 4K kon filmen en dat toen veelal niet mogelijk was of met nog meer beperkingen. Dus ja, je zult ergens een compromis moeten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Voor de lenzenset zou ik je naar Het Sony E-Mount objectieven topic 2020 verwijzen, genoeg advies daaro :).

Qua videostabilisatie zou ik toch naar een gimbal kijken, dat lijkt me de enig structurele oplossing.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Als video zo belangrijk is voor je, dan was de s versie een betere keuze geweest.
Je mist wat pixels voor foto, maar je krijgt er minder ruis bij hoge ISO voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 21:30
Tommie12 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 07:10:
Als video zo belangrijk is voor je, dan was de s versie een betere keuze geweest.
Je mist wat pixels voor foto, maar je krijgt er minder ruis bij hoge ISO voor terug.
De A7S III kost het dubbele... Daarnaast is de ruis nauwelijks minder dan bij iedere andere moderne full frame camera. Een A7S III is enkel beter met ruis als de tweede native iso op iso12800 gebruikt kan worden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Joseph schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:09:
Sinds een paar dagen de (gelukkige) eigenaar van een A7 III die ik voor een zeer goede (tweedehands) deal heb kunnen bemachtigen. Het is mijn 'ticket' naar full frame en daarmee is een lang gekoesterde wens in vervulling gegaan. (Ik weet dat FF niet per se beter is als APS-C (ik kom van de A6300), maar man, die depth-of-field is heerlijk!)

Anyway, ik heb het ding overgenomen met een handmatige prime lens en ik zit te kijken naar een meer veelzijdige lens. Dit is mijn lijst tot nu toe:
  • Tamron 28-200 f/2.8
  • Tamron 17-28 f/2.8
  • Sony Zeiss 16-24 f/4 OSS
Ik heb me voorgenomen om te beginnen met een van deze lenzen, gecombineerd met een goedkope (en ook prima prijs/kwaliteitverhouding zo schijnt) 50mm f/1.8 lens.

Nu neemt het verhaal een iets ingewikkeldere wending. Ik wil namelijk buiten fotografie ook videografie doen. Regelmatig ben ik een dag op pad en wil ik regelmatig snel kunnen schakelen. Een redelijk flexibele uitrusting is dan handig (het gewicht van FF is zwaarder, maar dat heb ik er voor over).

Ik heb wat testclips gemaakt uit de hand (4K 25 fps) en ik was redelijk teleurgesteld. Eigenlijk is 25fps net te weinig voor handheld shots, zelfs als je de camera nog zo stabiel probeert te houden. Het beeld is all over the place. In NTSC mode (30 fps) is er een duidelijke verbetering zichtbaar, maar dan zit ik wel direct met een crop van 1,2 opgezadeld. En dat wil ik niet, want juist groothoek is in mijn situaties een must.

Dat laat me met de volgende opties:
  • Een gimbal voor de camera regelen. Maakt het geheel meer bulky, voegt 1,2-1,5 KG (afhankelijk van het model) aan gewicht toe. Schakelt minder snel als ik even een losse foto wil maken zonder gimbal, het telkens (de)monteren kost denk ik veel tijd en dat is jammer.
  • In Full-HD schieten op 50fps. Maar dan is de beeldkwaliteit dramatisch (eigen mening na een paar testclips) en past niet in een tijd waarin werkelijk alles 4K is.
  • In NTSC-mode schieten met een lens die een nog grotere hoek heeft, waarmee het met crop op een acceptabele (16mm) hoek uitkomt. Wel een heel dure optie, want dan heb ik zeker een 12mm lens nodig.
  • Filmen met een APS-C lens in NTSC, maar dan raak je de 6K naar 4K supersampeling kwijt en neemt de beeldkwaliteit zienderogen af.
  • Bovenstaande twee opties gaan bovendien problemen geven als er kunstmatig licht in het beeld komt ivm. de afwijkende netfrequentie.
  • Uitsluitend met OSS-lenzen schieten die gecombineerd worden met de IBIS, maar die resultaten zijn ook niet altijd even goed, dunt de lenskeuze enorm uit en kost heel veel geld (meer dan ik op dit moment uit wil geven).
  • Kijken of er andere methodes zijn om het beeld op 25fps full frame acceptabel te krijgen. Maar ik heb daar weinig hoop op.
Dat gezegd hebbende, de beelden die deze camera maakt zijn om je vingers bij af te likken! In ieder geval kan ik de lenzen altijd meenemen naar een nieuwe body in de toekomst, dus dat geld is in principe niet verkeerd geïnvesteerd.

Wie heeft raad voor me?
Zoals reeds gezegd is een gimbal zoals de Zhiyun Weebil S of DJ Roning RSC2 een fantastische manier om je videos te stabiliseren. Ik heb zelf de laatstgenoemde.

Als je uit de hand schiet wil je denk ik ook de Sony F4 24-105 op je lijst zetten. Zelf heb ik hem niet, maar wel de 28-200 van Tamron. Al is die voor foto's erg veelzijdig en kan je hem voor video's ook gebruiken, zou ik als de nadruk video is de voorkeur geven aan de OSS ten opzichte van de lichtsterkte.

De f1.8 50mm heb ik ook (kreeg ik gratis bij mijn camera). Al komen er zeer mooie foto's uit, voor video kan ik hem sterk afraden. De autofocus is langzaam en rumoerig.

Wat je ook kan overwegen is de Tamron 17-28. Die heb ik zelf en voor video vind ik hem erg goed. Je kan je video's verder ook softwarematig stabiliseren met bvb DaVinci Resolve software. Als ik mij niet vergis kan dat ook met de gratis versie. Je moet dan wel voldoende wijd schieten zodat je voldoende aan de randen overhoudt om af te snijden. Werkt trouwens wat minder bij action shots met snelle bewegingen. Dan is een goede gimbal een must.

Als je 25fps niet goed genoeg vind vraag ik mij af of je niet ergens verkeerde instellingen gebruikt. Als bioscoopfilms er mee worden geschoten, zou het toch moeten werken. Heb je je shutter speed wel op 1/50 staan? Ik maakte vroeger ook de fout om in Auto te schieten en dan krijg je veel hogere shutter speeds met schokkerig beeld, of juist heel wazig vanwege een te lage snelheid. Je kan beter je ISO aanpassen dan je shutter speed laten afwijken van de 180 rule.

[ Voor 5% gewijzigd door PHiXioN op 05-06-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
PHiXioN schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:26:
[...]
Je kan je video's verder ook softwarematig stabiliseren met bvb DaVinci Resolve software. Als ik mij niet vergis kan dat ook met de gratis versie. Je moet dan wel voldoende wijd schieten zodat je voldoende aan de randen overhoudt om af te snijden. Werkt trouwens wat minder bij action shots met snelle bewegingen. Dan is een goede gimbal een must.
Sony heeft software die ook met snellere beweging werkt: Catalyst Browse. Die gebruikt de info die de camera in de videobeelden opslaat (afkomstig van de gyro-sensor) om het beeld te stabiliseren.
Het schijnt wel veel van je CPU en GPU te vragen, er vindt een crop plaats en er is een afname van de scherpte (overeenkomstig met de mate van croppen).
https://www.sonycreativesoftware.com/catalystbrowse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Een occasion model a7c en a7iii gekocht, uiteindelijk vond ik de a7c toch prettiger na beide te testen. De grip niet, maar dat is zo opgelost met deze smallrig cage + siliconengrip. Tamron's 28-200mm is ook haarscherp voor een superzoom, met f2.8-f4 binnen 28-75mm, dus verlies maar 1 stop itt de standaard zoomlens. De extra bereik tot 200mm wilde ik graag, maar een 70-180/200 vond ik te duur voor iets wat ik niet heel vaak gebruik. Mooie compromis. Heb er ook de 17-28mm naast, uiteindelijk voeg ik er nog een 85mm aan toe en is het setje compleet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqLcOsdD7EuXyG-uYvTS8WUHSAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6SiJkWj1eZfm50zJiNjYZfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Ik heb hem al en heb hem niet nodig, maar voor 489 staat nu op Amazon de 35mm f1.8 te koop. Best een leuke aanbieding voor een lens die voor 700 euro in de markt was gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Misschien een domme vraag, maar is het mogelijk om de standaard sluitertijd aan te passen?

De camera staat meestal in aperture priority staan. De ISO staat op auto.
Enige wat ik dan bedien is het diafragma. De camera zoekt er de sluitertijd en zo laag mogelijke ISO.
Die sluitertijd wordt bepaald afhankelijk van het brandpunt.

Naar mijn smaak is de sluitertijd vaak net iets te langzaam. Bijvoorbeeld bij 600mm zit ik liever standaard op 1/1000 dan 1/400 wat die nu doet.

Is het mogelijk dit in te stellen? Gaat om de A9.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

RobertJRB schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:02:
Misschien een domme vraag, maar is het mogelijk om de standaard sluitertijd aan te passen?

De camera staat meestal in aperture priority staan. De ISO staat op auto.
Enige wat ik dan bedien is het diafragma. De camera zoekt er de sluitertijd en zo laag mogelijke ISO.
Die sluitertijd wordt bepaald afhankelijk van het brandpunt.

Naar mijn smaak is de sluitertijd vaak net iets te langzaam. Bijvoorbeeld bij 600mm zit ik liever standaard op 1/1000 dan 1/400 wat die nu doet.

Is het mogelijk dit in te stellen? Gaat om de A9.
Als ik je goed begrijp, kun je dat inderdaad doen via het menu-item "ISO AUTO min. sl.td.". Ik gok dat je hem dan op FASTER wilt hebben.

Wat je ook kan doen, is de minimale sluitertijd instellen. Dan heb je minimaal 1/1000e.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Gebruik zelf in 99% van de gevallen ook de A stand. Bij mij zet ik de iso standaard op 100 en dan krijg in daar de sluitertijd bij. (1 variabele). Wordt die te laag, dan zet ik mijn iso hoger (of mijn diafragma gaat naar beneden). Zo hou ik controle over mijn instellingen.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Royz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Als ik je goed begrijp, kun je dat inderdaad doen via het menu-item "ISO AUTO min. sl.td.". Ik gok dat je hem dan op FASTER wilt hebben.

Wat je ook kan doen, is de minimale sluitertijd instellen. Dan heb je minimaal 1/1000e.
Top! Dat was het inderdaad. Stond op standaard en kan nog op fast of faster.
Het lijkt net alsof de A9 op standaard langzamere sluitertijden doet dan al mijn andere camera's.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Normaal houdt een Sony rekening met 1/brandpuntsafstand. Dus met 600mm, zal die variëren tussen 1/500sec en 1/640sec. Iedere stap sneller of trager, is 1 stop verschil. Dus "faster" zal dan naar 1/1000sec tot 1/1250sec gaan. "Slower" zal dan naar 1/250sec tot 1/320sec gaan.

Ik gebruik bijna altijd A met auto-iso en heb de minimale sluitertijd instelling in mijn Fn menu zitten, zodat ik die makkelijk kan aanpassen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:20:
Normaal houdt een Sony rekening met 1/brandpuntsafstand. Dus met 600mm, zal die variëren tussen 1/500sec en 1/640sec. Iedere stap sneller of trager, is 1 stop verschil. Dus "faster" zal dan naar 1/1000sec tot 1/1250sec gaan. "Slower" zal dan naar 1/250sec tot 1/320sec gaan.

Ik gebruik bijna altijd A met auto-iso en heb de minimale sluitertijd instelling in mijn Fn menu zitten, zodat ik die makkelijk kan aanpassen als dat nodig is.
Ja dat zou je wel verwachten maar op 600mm zat die op 1/400sec. Ik ga het nog eens testen wat die nu doet.
Onder Fn is wel handig inderdaad.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wat een drama is die app van Sony toch….

Ik wil eens de app als afstandsbediening gebruiken en ook nagaan of de gps locatie nog mooi doorkomt (lukte vroeger wel), maar nu ik op vakantie ben al een uur zitten proberen, en het ding is niet meer deftig geconnecteerd te krijgen…

En om 20€ voor een betalende app uit te geven…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Tommie12 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:23:

Ik wil eens de app als afstandsbediening gebruiken en ook nagaan of de gps locatie nog mooi doorkomt (lukte vroeger wel), maar nu ik op vakantie ben al een uur zitten proberen, en het ding is niet meer deftig geconnecteerd te krijgen…

Is dit een concrete vraag om hulp? Of wilde je gewoon even je frustraties kwijt... :)
Welke camera (+handleiding) gebruik je hiervoor en welk mobile device?

Bij mij werkte het verbinden soepel en dan heb je ook echt de wow-factor en het opent nieuwe mogelijkheden. Dus gewoon morgen opnieuw proberen.

"De" app gebruik ik verder nauwelijks dus daar ook nooit een probleem mee gehad, en raw conversie doe ik toch liefst op een PC.

Ik zou eerst verbinding maken met het wi-fi netwerk van je camera, daar heb je geen app voor nodig (zelfs niet de app van Sony).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Johan1995 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:43:
[...]

Is dit een concrete vraag om hulp? Of wilde je gewoon even je frustraties kwijt... :)
Welke camera (+handleiding) gebruik je hiervoor en welk mobile device?

Bij mij werkte het verbinden soepel en dan heb je ook echt de wow-factor en het opent nieuwe mogelijkheden. Dus gewoon morgen opnieuw proberen.

"De" app gebruik ik verder nauwelijks dus daar ook nooit een probleem mee gehad, en raw conversie doe ik toch liefst op een PC.

Ik zou eerst verbinding maken met het wi-fi netwerk van je camera, daar heb je geen app voor nodig (zelfs niet de app van Sony).
Sony A7 iii
IPhone 12 met de Imaging edge app

Wat dus niet lukt is om de telefoon met de wifi van de camera te verbinden. Bluetooth is een paar keer gelukt, maar daarna niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tommie12 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:23:

Tommie12 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Sony A7 iii
IPhone 12 met de Imaging edge app

Wat dus niet lukt is om de telefoon met de wifi van de camera te verbinden. Bluetooth is een paar keer gelukt, maar daarna niet meer.
Ik ben net terug van vakantie en toevallig best vaak gebruik gemaakt van de app maar dan voornamelijk voor File transfer om even goed de focus e.d. Te checken op mijn iPhone. Werkte in de praktijk wel, maar best omslachtig.

Moest steeds opnieuw verbinding maken als ik opnieuw een foto wilden versturen maar hij deed het wel gewoon elke keer.

20,- is inderdaad niet mis, neem aan dat je het over onderstaande hebt, maar ziet er ieder geval wel goed uit ;)
https://apps.apple.com/nl...amera-remote/id1459044148

[ Voor 37% gewijzigd door Greatsword op 17-07-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vandaag werkte alvast de location services.

Straks eens kijken of ik ook een paar foto’s kan overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Tommie12 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:18:
Vandaag werkte alvast de location services.

Straks eens kijken of ik ook een paar foto’s kan overzetten.
En probeer het eens op een ander tijdstip/locatie want in het buitenland (of kamping) is de kans op storing door overige elektrische apparatuur groter. Minder strenge regels en meer mensen op een kluitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ben nu 10 dagen aan het spelel met de A7iii in Ijsland, en wat een fijne camera is dit toch.
Uiteindelijk ook de app werkend gekregen.

Wat opvalt is iedere keer dat gevoel van kwaliteit, snappy gedrag en gewoon plezier om die vast te pakken en te beginnen schieten.
Ben heel tevreden over mijn lenskeuzes. (Tamron 17-28 en 28-75, naast een A mount Sony G70-400 met adapter).
Nu merk ik wel dat de AF met de 70-400 niet de snelste is, maar ik heb toch een pak meer keepers dan vroeger met mijn A77.

Beide foto’s hieronder op mijn iPad en iPhone kunnen overzetten, maar dus niet in de hoogste kwaliteit, maar vind ze behoorlijk gelukt.

Ik heb ook wat gespeeld met statief, grijsfilter en lange sluitertijden op watervallen, en dat lukt ook aardig.

Alleen is me het verschil met een live foto met de iphone en dan instellen als ‘long exposure’ nogal klein. Dan zie je toch ook wat een goede telefooncamera ook al kan…. (En dan durf je je toch wel eens af te vragen… is dat nu echt nodig zo’n vette camera…)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGhZMmIBf-kwwYY8kCYT1hkU2yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8WnwcYaIld2h06d3x3G5jZi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fx6pzYAW7XzfgQD_s4RkCpm95oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvuqtSyP4ytugKdaIffViH13.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tommie12 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:23:
Ben nu 10 dagen aan het spelel met de A7iii in Ijsland, en wat een fijne camera is dit toch.
Let op dat de A7III niet waterdicht is hé, hopelijk heb je voorzorgsmaatregelen genomen of een plastic tas of iets voor als het weer ineens omslaat😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Greatsword schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:47:
[...]

Let op dat de A7III niet waterdicht is hé, hopelijk heb je voorzorgsmaatregelen genomen of een plastic tas of iets voor als het weer ineens omslaat😏
Er zijn toch al wat druppels op gevallen hoor. Maar helemaal nat…. Dat laat ik niet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tommie12 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:51:
[...]

Er zijn toch al wat druppels op gevallen hoor. Maar helemaal nat…. Dat laat ik niet gebeuren.
Hopelijk heb je ook wat spul bij om je sensor schoon te maken want ik zie aardig wat vlekken op je foto's ;
Voordat ik op pad ga schiet ik altijd even een test foto op F22 de lucht in om dit te checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Greatsword schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:14:
[...]

Hopelijk heb je ook wat spul bij om je sensor schoon te maken want ik zie aardig wat vlekken op je foto's ;
Voordat ik op pad ga schiet ik altijd even een test foto op F22 de lucht in om dit te checken.
Jep, net gezien.
Ben even met borsteltje en blaaspeer over de sensore en de lenzen gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Tommie12 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:27:
[...]

Jep, net gezien.
Ben even met borsteltje en blaaspeer over de sensore en de lenzen gegaan.
Wat voor soort borsteltje? Want met een lenspen is dat vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 11:36
Greatsword schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:47:
[...]

Niet? Ik dacht dat deze gewoon spatwaterdicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Limbo92 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:34:
[...]

Niet? Ik dacht dat deze gewoon spatwaterdicht was.
Er is nogal een verschil tussen wat ongedefinieerde 'weather sealing' tegen wat incidentele spatjes en echt waterdicht (bijvoorbeeld een IP-rating voor een meter onder water houden).
Voor een apparaat wat echt IP-44 heeft is stromende regen geen probleem, bij een camera meestal minder verstandig. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Behalve Pentax (meen ik) durft niemand zich aan een IP rating te branden meen ik.

Verschilt een beetje per camera dus. Wees gewoon voorzichtig ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Ventieldopje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:09:
Behalve Pentax (meen ik) durft niemand zich aan een IP rating te branden meen ik.
Bij Pentax is er niets dat defect kan raken... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gonadan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Er is nogal een verschil tussen wat ongedefinieerde 'weather sealing' tegen wat incidentele spatjes en echt waterdicht (bijvoorbeeld een IP-rating voor een meter onder water houden).
Voor een apparaat wat echt IP-44 heeft is stromende regen geen probleem, bij een camera meestal minder verstandig. :P
Ventieldopje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:09:

Verschilt een beetje per camera dus. Wees gewoon voorzichtig ;)
Ik ga in September naar de Faroe Islands, daar is het weer net als in IJsland ook onvoorspelbaar en wisselvallig. Zit daarom voor de zekerheid naar een Regenhoes te kijken voor mijn A7 III, wat gebruiken jullie voornamelijk?

https://www.cameranu.nl/n...mergency-rain-cover-small

Zoiets dus: Afbeeldingslocatie: https://static.cmra.nu/154/1542809385_549.jpg
Afbeeldingslocatie: https://static.cmra.nu/154/1542809376_112.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Greatsword schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:48:
Ik ga in September naar de Faroe Islands, daar is het weer net als in IJsland ook onvoorspelbaar en wisselvallig. Zit daarom voor de zekerheid naar een Regenhoes te kijken voor mijn A7 III, wat gebruiken jullie voornamelijk?
Ik heb zelf ook een soortgelijk iets, maar eigenlijk maar 1x of 2x gebruikt. Ik heb met de A7RIV iets meer vertrouwen in regenachtige omstandigheden (miezer) als met de A7II. Daar durfde ik eigenlijk niet mee de regen in.
Als je echt tripod slow-paced foto's gaat maken dan zou ik inderdaad een jasje kopen zoals je linkt, maar als je gewoon 90% uit de hand schiet en af en toe je camera onder je jas kan houden dan hoeft het misschien niet.

[ Voor 4% gewijzigd door zzzzz op 26-07-2022 16:33 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

[...]

[...]

Zoiets dus: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen om eerlijk te zijn, de keren dat ik in de volle regen sta te fotograferen zijn op 1 hand te tellen. Mijn spullen hebben die keren prima de regen overleefd, ik zelf wat minder :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

zzzzz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Ik heb zelf ook een soortgelijk iets, maar eigenlijk maar 1x of 2x gebruikt. Ik heb met de A7RIV iets meer vertrouwen in regenachtige omstandigheden (miezer) als met de A7II. Daar durfde ik eigenlijk niet mee de regen in.
Als je echt tripod slow-paced foto's gaat maken dan zou ik inderdaad een jasje kopen zoals je linkt, maar als je gewoon 90% uit de hand schiet en af en toe je camera onder je jas kan houden dan hoeft het misschien niet.
Ja, ik ben echt zo iemand die 8KG aan camera apparatuur meesleurt voor Long Exposures en TimeLapses ;)
Ventieldopje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:11:
[...]

Geen om eerlijk te zijn, de keren dat ik in de volle regen sta te fotograferen zijn op 1 hand te tellen. Mijn spullen hebben die keren prima de regen overleefd, ik zelf wat minder :+
Tot nu toe ook altijd goed gegaan, maar ik ben vorige maand in Madeira geweest en daar was het soms ook aan het miezeren of erg vochtig van de mist. Op een gegeven moment droop het water echt van camera/lens af. Gelukkig tot nu toe alles goed gegaan, maar ik verwacht Faroe Island wel next level gaat zijn dus dit lijkt me wel een verstandige investering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Heb ook eens gedacht dat ik zo'n hoes nodig had, gekocht en nooit gebruikt en weer weggegeven. Wat ik wel altijd bij mij heb is een plastic camera zak. Makkelijk mee te nemen en die gebruik ik wel als het erg nat is buiten. Oh ja, kost ook bijna niets :)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
KL643 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:16:
Heb ook eens gedacht dat ik zo'n hoes nodig had, gekocht en nooit gebruikt en weer weggegeven. Wat ik wel altijd bij mij heb is een plastic camera zak. Makkelijk mee te nemen en die gebruik ik wel als het erg nat is buiten. Oh ja, kost ook bijna niets :)
Camerazak🤔 geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen. Heb je misschien een foto of link. Het lijkt me nm wel makkelijk om voor nood een propje plastic mee te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zoiets dus: [Afbeelding]
[Afbeelding]
Niets. Ik probeer erg slecht weer te voorkomen maar het is ook gewoon erg onvoorspelbaar. M'n vorige camera heeft tegen en zandstralen overleefd, maar een wandeling met een paar foto's in de regen en verder in een vochtige tas heeft hem de nek omgedraaid. Als je de kans hebt, gewoon proberen te beschermen, dat werkt het beste.

@Henri. Regenhoes is een bekendere term. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Henri. schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Camerazak🤔 geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen. Heb je misschien een foto of link. Het lijkt me nm wel makkelijk om voor nood een propje plastic mee te nemen
https://www.kamera-expres...rainsleeve-small-2-stuks- Zoiets

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri.
  • Niet online
Nu fotografeer ik al wat jaren, maar zo'n regenhoes nog nooit gezien
Kan je een lekker klein propje van maken
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die regenhoezen zijn meer veredelde diepvrieszakjes, dus na 2x gebruiken, kun je ze vaak wegdoen. Er zitten er 2 in de verpakking. Is ideaal als nood, maar minder geschikt als je vaker in regen of stoffige/zanderige omgeving wil fotograferen. Daarvoor zijn vaak wat stevigere regenhoezen voor. Thinktank maakt goede, maar er zijn veel merken op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Universal Creations schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 02:04:
[...]

Wat voor soort borsteltje? Want met een lenspen is dat vragen om problemen.
Welke problemen?

Ik heb de camera op de stand reinigen gezet, dan even met de blaaspeer, borsteltje ( heel zacht), en dan nog eens met de peer.

Thuis doe ik nog wel eens met swabs en isoprop alcohol.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 26-07-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een lenspenborstel kan krassen achterlaten. Daarnaast is het verstandig om niet dezelfde borstel voor je lenzen als je sensor te gebruiken. De kans dat er zand op zit, is dan een stuk groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 03:14:
Een lenspenborstel kan krassen achterlaten. Daarnaast is het verstandig om dezelfde borstel voor je lenzen als je sensor te gebruiken. De kans dat er zand op zit, is dan een stuk groter.
Daar mist nog een 'niet' of een 'on-' volgens mij. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat is het stil hier?

Waarschijnlijk later op de dag een stuk drukker ;)

First confirmed Sony A7rV price info: It’s £3999 in the UK! ( In Europe I fear, the price might be above 4000€! )

Sony A7rV specs summary:
  • 61MP sensor (70% chance this is a new BSI sensor with better light gathering performance).
  • New BionZ XR processor
  • TOTALLY New Autofocus system with AI deep learning
  • 693 phase detection points (A7rIV had 567 points)
  • 8k 24p (cropped)
  • 4k60p 4k24p (full read out)
  • heat sink design of the Sony A7sIII (up to 30min 8K recording without overheating)
  • S cinetone is available
  • AI assisted auto WB
  • 8 stop IBIS
  • improved buffer up to 88 uncompressed RAW (at least with 2x CF Express A),
  • in lossless RAW you get large / medium / small full frame file sizes
  • New Pixelshift function with movement correction
  • Fully articulating LCD screen
  • Body looks like a mix between the Sony A7sIII and Sony A7IV.
Not confirmed yet, but likely:
  • two “dual SD Type A card slots”
  • 9,437,184 Dot EVF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlWPuLwS6jOG-Gxb6DM-zCXzHE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDY3MYp7sULGz2xtFSGcbK3E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Greatsword schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 00:26:

New Pixelshift function with movement correction

two “dual SD Type A card slots”
Het blijft grappig, die man/vrouw van de rumor sites. Heeft totaal geen verstand van fotografie/techniek en recente camera's, of is een echte Belg die de vooroordelen bevestigt.

Als je een beetje bekend bent met pixelshift, dan weet je dat het werkt door de sensor een klein stukje te bewegen tussen twee/vier of meerdere opnamen. De sensor kan bewegen dankzij IBIS, het systeem dat oorspronkelijk ontwikkeld is als image stabilization. Bekend nadeel van meerdere opnames combineren, is dat je bij bewegende onderwerpen problemen krijgt. Die staan dan niet meer op dezelfde plaats. Olympus kon hier beter mee omgaan dan Sony. Sony voert nu een verbetering hier in door. Maar wat zegt SAR? "Hopelijk kan pixelshift via IBIS nu ook gebruikt worden als IS". Dan denk je dus echt niet na over wat je zegt.

two “dual SD Type A card slots”
SD type A bestaat niet. Er zijn card slots die compatible zijn met SD enerzijds en CFexpress anderzijds. Dat zou ook iedereen moeten weten die de persberichten van de laatste jaren heeft gelezen. Ik denk dat hij/zij de info uit berichtjes knipt-en-plakt zonder er zelf over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

En nu ook officieel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dimocvWP9OzhkAzq533UufTUfhU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9fme2XoZQorHUhxcjekDsOZN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 26-10-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Mooie camera natuurlijk! Goed voor in de studio en alle andere situaties waar je behoefte hebt aan 60 megapixels... Past niet in mijn budget, maar leuk om aan hetzelfde ecosysteem deel te nemen met alle voordelen er van. Het meest waardeer ik nog dat dit geen op zichzelf staande introductie is, maar dat Sony naar gebruikers luistert en hun wensen naar betere producten vertaalt (bijvoorbeeld de high-end APS-c en een 20mm lens voor 1 inch vloggers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ben benieuwd wat ik zou terugkrijgen voor mijn R IV als ik zou willen upgraden. Ergens kriebelt het altijd wel natuurlijk. Focus bracketing en > 30 sec sluitertijd zijn (buiten alle andere voordelen) wel echt een wens. Keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Royz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:46:
Ben benieuwd wat ik zou terugkrijgen voor mijn R IV als ik zou willen upgraden. Ergens kriebelt het altijd wel natuurlijk. Focus bracketing en > 30 sec sluitertijd zijn (buiten alle andere voordelen) wel echt een wens. Keuzes...
Heb je de review van DP gezien? Focus bracket werkt blijkbaar alleen met de software van Sony zelf. En > 30 sec is toch gewoon BULB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Greatsword schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Heb je de review van DP gezien? Focus bracket werkt blijkbaar alleen met de software van Sony zelf. En > 30 sec is toch gewoon BULB?
Volgens de review van @adros is dit wel in te stellen:
In the BULB timer menu you simply select the amount of seconds you want. That way you can take exposures of any time you want (let’s say 2 minutes) simply within the camera. Then you simply press the shutter and the camera takes the shot. You’ll see a countdown on the display so you don’t have to wonder when it’s finished.
Ik zie inderdaad op DP dat het eigen software nodig heeft:
As with the pixel-shift mode, if you wish to stack and combine a set of focus bracketed images, you'll need to use Imaging Edge Desktop.
Ben wel nieuwsgierig hoe wat en waarom dan, immers het is gewoon een serie foto's?

[ Voor 6% gewijzigd door Royz op 26-10-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Greatsword schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:11:
[...]

Is dat een nadeel? Die software staat toch al op mijn PC (immers gratis RAW-converter) en ook handig voor veel andere dingen zoals tethering. Ik ben nu al twee dagen tevergeefs bezig met installeren van Premiere en/of Davinci resolve dus ik zie wel voordelen in software die gewoon werkt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Johan1995 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:15:
[...]

Is dat een nadeel? Die software staat toch al op mijn PC (immers gratis RAW-converter) en ook handig voor veel andere dingen zoals tethering. Ik ben nu al twee dagen tevergeefs bezig met installeren van Premiere en/of Davinci resolve dus ik zie wel voordelen in software die gewoon werkt... :)
Ja C1 > PS Workflow, maar wie weet komt het met een update ook die kant op, voor in de studio wel interresant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb details over focus stacking nagevraagd bij iemand die de camera op dit moment mag testen en er is niets van waar. Het zijn gewoon RAW bestanden (.ARW) net zoals normale foto's, desgewenst wel in een apart mapje zodat je weet welke foto's bij elkaar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
Royz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:38:
Ik heb details over focus stacking nagevraagd bij iemand die de camera op dit moment mag testen en er is niets van waar. Het zijn gewoon RAW bestanden (.ARW) net zoals normale foto's, desgewenst wel in een apart mapje zodat je weet welke foto's bij elkaar horen.
Als je de DPR video bekijkt dan is het ook wel aardig duidelijk dat ze niet bedoelen dat je het exclusief in de Sony software moet doen, maar vooral dat het niet in camera kan.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 21:39
8stops IBIS, draai/kantel/klapscherm, AI autofocus, nieuwe processor, EVF, dit zijn voor mij wel goede upgrades.

Ben benieuwd wat de eerste echte gebruikers reviews zullen uitwijzen.

Nu een A7RIII, en dat is al een heel fijne camera, zeker de resolutie e.d. met macrowerk. Zeker daarbij is de 8stops IBIS ideaal natuurlijk. Net als het nieuwe scherm, merk nu wel eens op de gok te schieten bij bepaalde perspectieven.

Heel benieuwd :)

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Ik vind het technisch inderdaad ook echt een mooi product, maar ik word er als bezitter van een A7R4 niet warm van. Ik snap ook echt niet zo goed voor wie dit nu is, zeker met het Europese prijspeil op €4600. Dat is gewoon echt te veel geld, zeker met de huidige situatie in de markt/maatschappij.
Beter ISO en IBIS performance is welkom, maar misschien dat firmware updates naar A7R4 en A1 ook wel op hun plaats zijn.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oviMivo
zzzzz schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 10:38:
Ik vind het technisch inderdaad ook echt een mooi product, maar ik word er als bezitter van een A7R4 niet warm van. Ik snap ook echt niet zo goed voor wie dit nu is, zeker met het Europese prijspeil op €4600. Dat is gewoon echt te veel geld, zeker met de huidige situatie in de markt/maatschappij.
Beter ISO en IBIS performance is welkom, maar misschien dat firmware updates naar A7R4 en A1 ook wel op hun plaats zijn.
Het laatste punt snap ik zeker, afhankelijk welke zaken er verbeterd moeten worden, is het wel zo netjes om dergelijk dure apparatuur geregeld even een update te geven.

Prijs van de A7R5 is natuurlijk niet mals, maar zeker in verhouding met een A7R4 wel in lijn met de verwachtingen. 600eu erbij voor nieuwe tech en huidige inflatie/tekorten grondstoffen, had niet veel anders verwacht.

wat ik zo lees streeft de A7R5 op vlakken als IBIS, AF en resolutie de andere modellen voorbij. voor mij zou de A7R5 dus veel interessanter zijn dan een A1. die overigens 2500eu duurder is. een eventuele A1II zal dan ook bijna 8k gaan kosten verwacht ik.

Al met al denk ik dat voor mensen die graag hoge resolutie schieten, maar óók zo nu en dan wat vogels/sport willen doen, dit een schot in de roos kan zijn. persoonlijk word ik er ook wel warm van, juist vanwege de snellere AF, IBIS en ook het schermpje.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
oviMivo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:24:
Al met al denk ik dat voor mensen die graag hoge resolutie schieten, maar óók zo nu en dan wat vogels/sport willen doen, dit een schot in de roos kan zijn. persoonlijk word ik er ook wel warm van, juist vanwege de snellere AF, IBIS en ook het schermpje.
Ik heb met mijn A7R4 ook al een hitrate van ~85% bij het schieten van sport/actie. Recentelijk bij een vliegshow zo veel scherpe foto's gemaakt dat ik eigenlijk amper kon kiezen. Die 15% extra foto's gaat niet tot significant andere keepers leiden. Ik heb nu al niet het idee dat ik plaatjes mis of niet kan maken als gevolg van een 'te langzame' camera. Met real-time tracking is alles al raak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
zzzzz schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Ik heb met mijn A7R4 ook al een hitrate van ~85% bij het schieten van sport/actie. Recentelijk bij een vliegshow zo veel scherpe foto's gemaakt dat ik eigenlijk amper kon kiezen. Die 15% extra foto's gaat niet tot significant andere keepers leiden. Ik heb nu al niet het idee dat ik plaatjes mis of niet kan maken als gevolg van een 'te langzame' camera. Met real-time tracking is alles al raak.
Dan zou ik gewoon niks doen, en lekker verder genieten van die R4.

Ik sta hier altijd dubbel in.
In 2007 waren er ook al goede digitale camera's en werden er "amazing" foto's gemaakt.
Kijk naar oude foto's (en dan bedoel ik foto's van 10-15 en 20 jaar terug). Kan je dan zo zien dat die een pak minder waren?

Maar als je zin hebt in iets nieuws, laat je dan vooral niet tegen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
zzzzz schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Absoluut een sterk argument ook. ik denk dat het heel persoon specifiek is. zoals @Tommie12 ook terecht aangeeft; er zijn al jaren fantastische foto's te maken. nieuwe hardware kan echter wel helpen dit te vergemakkelijken.

Echter denk ik inderdaad ook dat eigen expertise en kunde veel meer kan opvangen dan een AI chipje hier of daar. maakt niet dat het wel weer een toegevoegde waarde heeft voor anderen natuurlijk :)

Vanuit de reviews zie je ook dat vanaf de R4 minder noodzaak is tot upgraden, mede doordat de sensor natuurlijk gelijk is gebleven. wel dat je echt een grote stap vooruit in AF zet met de R5, vooral als je vogels e.d. wil schieten. of minder ervaren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
oviMivo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:07:
[...]
Absoluut een sterk argument ook. ik denk dat het heel persoon specifiek is. zoals @Tommie12 ook terecht aangeeft; er zijn al jaren fantastische foto's te maken.
Ik vind het geen goed argument, want AI gaat niet over snelheid maar over keuzes maken. Bijvoorbeeld op welk onderwerp wordt scherpgesteld. Maar het is nieuwe techniek en niet iedereen neemt de moeite om de youtube video's te bekijken...

En in 2007 kostten de high-performance camera's van Nikon en Canon meer dan deze nieuwe A7. Voordeel was dat je er ook een taliban-lid de kop mee kon inslaan, maar dat kon je dan weer niet filmen voor youtube...

[ Voor 26% gewijzigd door Johan1995 op 27-10-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Johan1995 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Ik vind het geen goed argument, want AI gaat niet over snelheid maar over keuzes maken. Bijvoorbeeld op welk onderwerp wordt scherpgesteld. Maar het is nieuwe techniek en niet iedereen neemt de moeite om de youtube video's te bekijken...

En in 2007 kostten de high-performance camera's van Nikon en Canon meer dan deze nieuwe A7. Voordeel was dat je er ook een taliban-lid de kop mee kon inslaan, maar dat kon je dan weer niet filmen voor youtube...
De top is nu de Sony A1, en ja die is nog duurder.
Maar bv de Nikon D2x ging op de markt aan 5000$ in 2005, en dat was een topmodel toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Tommie12 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

De top is nu de Sony A1, en ja die is nog duurder.
Maar bv de Nikon D2x ging op de markt aan 5000$ in 2005, en dat was een topmodel toen.
En nu mét inflatie gerekend? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Johan1995 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

En nu mét inflatie gerekend? ;)
Volgens de belgische indexcijfers zou dat nu 7000 zijn.

De A1 kost nu 7200€.

Conclusie: die topmodellen zijn nu ongeveer even duur als toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Johan1995 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Mijn perceptie is vooral de de verschillen tussen een goed camera en de top camera kleiner geworden zijn.

Mijn eerste digitale reflexcamera was een Sony A300. Ik liep vrij snel aan tegen de ruis in donkere omstandigheden. Een ISO van 800 was net bruikbaar, en ja de AF had zijn kuren en was heel basic. Topmodellen toen waren nog goed bruikbaar tot 3200 ISO.

Vergelijk nu een A7iii met zo’n A1, en je moet echt al sport of vogels gaan fotograferen om echte verschillen te ontdekken. (Ja, ik ga een beetje kort door de bocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vraagje, ik heb hier net een A7IV binnen, maar de sensor of shutter lijkt een beetje scheef.

Weet iemand of dit normaal is of kwaad kan? Mijn A7III heeft het in ieder geval niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkDXndpb424b3xy5wYSNVPD4bAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9a9Qf4e4Z2N3AxdUxcT1VMNq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8jVYe7mUUCvHkZ20Kf_k6OKL0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvNi3vgczGK5ToSlsmcAWrF0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Greatsword Lijkt me niet de bedoeling nee. Zie je geen donkere randen op je foto's?

Ik zou hier mee terug gaan naar de winkel.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

sys64738 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:28:
@Greatsword Lijkt me niet de bedoeling nee. Zie je geen donkere randen op je foto's?

Ik zou hier mee terug gaan naar de winkel.
Nee dat niet, verwacht je dat het mogelijk wel zichtbaar wordt bij bepaalde instellingen?
Heb nu getest met F1,8 - F22 en ISO 50 - 12800 en sluitertijden van 1/20 - 250

Ik heb hem tweedehands overgenomen, maar mag nog wel retour als ik wat geks zou tegenkomen.

Als ik de camera aanzet is hij wel recht, mogelijk iets met IBIS te maken :?

Hebben er hier nog meer mensen last van?

[ Voor 31% gewijzigd door Greatsword op 31-10-2022 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:48

JTfoto

Work hard

Greatsword schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Nee dat niet, verwacht je dat het mogelijk wel zichtbaar wordt bij bepaalde instellingen?
Heb nu getest met F1,8 - F22 en ISO 50 - 12800 en sluitertijden van 1/20 - 250

Ik heb hem tweedehands overgenomen, maar mag nog wel retour als ik wat geks zou tegenkomen.

Als ik de camera aanzet is hij wel recht, mogelijk iets met IBIS te maken :?

Hebben er hier nog meer mensen last van?
Ik denk dat de IBIS dit idd veroorzaakt. Op het moment dat de camera dan uit staat, kan de sensor vrij bewegen en deze centreert zichzelf zodra de camera aangaat en dus ook de IBIS. Heb ik ook (maar dan bij een niet-sony body)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het zou inderdaad heel goed de IBIS kunnen zijn. Helemaal niet aan gedacht.

De A7 iv heeft ook een shutter close functie als je de camera uitzet (misschien staat ie dan wel recht). Die zou ik sowieso aanzetten want die Sony's zijn echte vlekkenmonsters. Ik heb zo vaak stof op mijn A7 sensor en nooit op andere camera's.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-09 11:40
klaaas schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Als je de DPR video bekijkt dan is het ook wel aardig duidelijk dat ze niet bedoelen dat je het exclusief in de Sony software moet doen, maar vooral dat het niet in camera kan.
Denk dit inderdaad. Zolang je toegang tot deze RAW-files hebt kan je het altijd in Photoshop/Lightroom stacken. Vermoedelijk verwijzen ze naar Imaging Edge omdat Sony dit ook zegt. Die pushen natuurlijk eigen software i.p.v. Adobe.

Iemand enig idee wanneer de A7RV aan de Pricewatch wordt toegevoegd? Allemaal nog pre-order en shipping pas in december, waarschijnlijk, maar een overzicht van alle aanbieders is wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan1995
MWSAH schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:56:
[...]

Denk dit inderdaad. Zolang je toegang tot deze RAW-files hebt kan je het altijd in Photoshop/Lightroom stacken. Vermoedelijk verwijzen ze naar Imaging Edge omdat Sony dit ook zegt. Die pushen natuurlijk eigen software i.p.v. Adobe.
De eigen software van sony heeft natuurlijk het voordeel dat de meta-data gebruikt kan worden om het combineren (merge) te optimaliseren. Denk aan beweging van de camera en de grootte van de focus steps tussen opnamen.

Dat moet adobe reverse-engineren en dan moet je nog naar de laatste versie updaten om er gebruik van te maken. Net zoals dat de laatste raw versie niet altijd door camera raw geopend kan worden.

Zoals gezegd als het met de gratis software gewoon werkt, dan ga ik niet rommelen aan mijn photoshop installatie want met die updates gaat er ook soms iets stuk en dat wil ik dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08

WoutF

Hoofdredacteur
MWSAH schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:56:
[...]

Iemand enig idee wanneer de A7RV aan de Pricewatch wordt toegevoegd? Allemaal nog pre-order en shipping pas in december, waarschijnlijk, maar een overzicht van alle aanbieders is wel fijn.
Hij is nog niet verwerkt, maar staat al wel in onze feeds: unsorted: Sony Alpha A7R V systeemcamera Body (ILCE7RM5B.CEC). Ik zal mijn collega's bij de PW even vragen hem op te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48

Steeffoon

Smartphone-nerd

Ik meld me ook even in dit topic.

Ik ben sinds van de week in het bezit van de Sony A7 III. Ik kom van een Nikon D5600; er gaat een wereld aan mogelijkheden voor me open, en dan heb ik het enkel nog over de vele menu's :9 . Ik heb, daar ik werk in de telecomwereld, veel ervaring met smartphones en apps; maar het koppelen van de Imaging Edge Mobile app op mijn Android-toestel krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar. Ook een vriend die werkzaam is in de ICT, lukt het niet de app te koppelen. Tal van zaken al geprobeerd, maar het werkt niet. Steeds krijg ik de melding dat de verbinding verbroken is. Op de OnePlus 10 Pro heb ik het succesvol kunnen koppelen, maar dat is niet mijn telefoon voor dagelijks gebruik. Dat is de Samsung Galaxy S22+ met Android 13.

De Google Play Store staat bomvol negatieve recensies van mensen bij wie de app niet werkt. Maar ik zou heel graag foto's willen oversturen van de camera, naar mijn smartphone. Iemand dé gouden tip?

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Steeffoon schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:47:

Ik ben sinds van de week in het bezit van de Sony A7 III. Ik kom van een Nikon D5600; er gaat een wereld aan mogelijkheden voor me open, en dan heb ik het enkel nog over de vele menu's :9 . Ik heb, daar ik werk in de telecomwereld, veel ervaring met smartphones en apps; maar het koppelen van de Imaging Edge Mobile app op mijn Android-toestel krijg ik met geen mogelijkheid voor elkaar. Ook een vriend die werkzaam is in de ICT, lukt het niet de app te koppelen. Tal van zaken al geprobeerd, maar het werkt niet. Steeds krijg ik de melding dat de verbinding verbroken is. Op de OnePlus 10 Pro heb ik het succesvol kunnen koppelen, maar dat is niet mijn telefoon voor dagelijks gebruik. Dat is de Samsung Galaxy S22+ met Android 13.

De Google Play Store staat bomvol negatieve recensies van mensen bij wie de app niet werkt. Maar ik zou heel graag foto's willen oversturen van de camera, naar mijn smartphone. Iemand dé gouden tip?
Ik heb er met mijn iphone ook enorm mee gesukkeld… maar uiteindelijk is het gelukt.

Ik,weet niet meer hoe ik het gedaan heb, maar het heeft me tal van pogingen gekost.

Verwacht niet te veel van die fotos overzetten , het gebeurt sowieso in lagere resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Steeffoon @Tommie12 Ik heb een tijdje terug deze app gekocht https://shutter.dev voor mijn iPhone en tot nu toe wel een stuk blijer mee dan die van Sony, was wel wat aan de prijs maar gelukkig een refund policy als je niet tevreden bent.

https://camrote.app ook geprobeerd, maar iets minder tevreden over i.c.m. Long Exposures maar was volgens mij wel gratis.

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 06-01-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

De Google Play Store staat bomvol negatieve recensies van mensen bij wie de app niet werkt.
en terecht, het is een draak van een app!! Je mag van Sony toch verwachten dat ze dit voor elkaar hebben maar not! Heb zo vaak moeite om verbinding te maken met mijn telefoon (Android) dat ik het allang op heb gegeven.

beeldaandemuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henri.
  • Niet online

Ik gebruik de app niet meer, maar had ook moeite om hem aan het werk te krijgen. Bij mij zat het probleem in de adblocker van mij telefoon.

Sony heeft geweldige cameras en lenzen, maar maken veel nodeloos ingewikkeld, kijk naar de app of het menu van de camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Inderdaad. Ik gebruik de app nog wel, maar heb ook een SD kaartlezer met USB-C kabeltje gekocht. Dat gaat sneller en stabieler. Even kaartje uit de camera, aan mn telefoon hangen en kopiëren maar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Henri. schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Ik gebruik de app niet meer, maar had ook moeite om hem aan het werk te krijgen. Bij mij zat het probleem in de adblocker van mij telefoon.
Daar houdt die inderdaad niet van. Draaide Blokada op mijn telefoon en dat werkte ook niet. Na een uitzondering te maken voor de Sony (cr) app werkte het soms wel.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Dank voor de reacties. Dan zit er niks anders op dan maar hopen dat Sony ooit een stabiele update uitbrengt voor de app.
Tommie12 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Ik heb er met mijn iphone ook enorm mee gesukkeld… maar uiteindelijk is het gelukt.

Ik,weet niet meer hoe ik het gedaan heb, maar het heeft me tal van pogingen gekost.

Verwacht niet te veel van die fotos overzetten , het gebeurt sowieso in lagere resolutie.
Ja, hier op de iPad is het ook gelukt. Dat het in lagere resolutie gebeurt vind ik geen ramp. Is meestal om even te delen op de socials of naar iemand in WhatsApp.
Greatsword schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:29:
@Steeffoon @Tommie12 Ik heb een tijdje terug deze app gekocht https://shutter.dev voor mijn iPhone en tot nu toe wel een stuk blijer mee dan die van Sony, was wel wat aan de prijs maar gelukkig een refund policy als je niet tevreden bent.

[YouTube: The ultimate iOS app to control a Sony Alpha camera]

https://camrote.app ook geprobeerd, maar iets minder tevreden over i.c.m. Long Exposures maar was volgens mij wel gratis.
Helaas zijn die niet voor Android.
Garyu schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:24:
Inderdaad. Ik gebruik de app nog wel, maar heb ook een SD kaartlezer met USB-C kabeltje gekocht. Dat gaat sneller en stabieler. Even kaartje uit de camera, aan mn telefoon hangen en kopiëren maar.
Goed alternatief inderdaad. Ga ik ook even naar kijken! :) Alleen jammer dat ik niet dán kan selecteren dat ik de beelden in 2MP of dergelijke op mijn telefoon wil hebben. Gaat dan snel met het geheugen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Steeffoon op 07-01-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Nog een ander vraagje.

Van mijn Nikon was ik gewend dat direct na het maken van een foto, direct deze op het scherm getoond werd. De Sony laat direct weer hetgeen zien wat er door de zoeker te zien is. Kan ik dat aanpassen zodat na het maken van een foto direct de foto op het scherm getoond wordt?

Pagina: 1 ... 30 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies