Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
https://www.sonyalpharumo...nd-a-third-unknown-model/

Ik word er hoofdzakelijk gelukkig van omdat dat de prijzen tweedehands omlaag gaat duwen (al heb ik daar vooralsnog niet veel van gemerkt bij de A7 iii. Maar dat is misschien nog wat vroeg dag omdat de A7 iv nog niet geleverd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
@bucovaina89

Daar hoop ik ook op.
Maar ik kan me ook voorstellen dat er nogal wat fotografen hun oude modellen bijhouden als tweede body….

Maar die e- mount lenzen blijven reteduur.
Ik zou graag een 24-70 of 28-75 F2.8 op de kop tikken.

[ Voor 25% gewijzigd door Tommie12 op 08-11-2021 20:17 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@Tommie12 : idd het is nu ook niet dat de A7 iii onbruikbaar verouderd is omdat de A7 iv uit komt :).

Maar toch, ik vermoed dat het aanbod A7 iii en A7rii/iii de komende maanden wel zal vergroten vanaf de A7r V uit is gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik wilde weten of het doenbaar is (mocht het ooit nodig zijn) om zelf de sluiter van mijn A7r te vervangen. Blijkbaar vind je niet veel maar deze site heeft wel coole pics van een teardown: https://www.scotttorborg.com/teardowns/sony-a7r/

Ik heb de originals/*.jpeg files gedownload. Op filename staan ze op de juiste volgorde.

Ik denk dat gecombineerd met deze site: https://www.lensrentals.c...-frame-mirrorless-camera/ . Dat het me wel zou moeten lukken :).

Weet iemand toevallig hoe je die shims "uitlijnt" bij opnieuw monteren? Of is het "cannot go wrong?" (I guess not :) )
Note that the sensor doesn’t mount to the shutter. It mounts directly to the metal chassis of the camera, with shims in three locations to make sure that the sensor is properly aligned to the lens mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
eswa schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:51:
[Afbeelding]
Toch leuk om even te proberen. ...
(...Heel verhaal om mijn Xperia 1ii telefoon als monitor voor mijn A7Rii te gebruiken...)
Half jaar verder, camera 1 generatie geupdate (A7Riii nu dus) kijken of dit inmiddels wat smoother kan. Kwam namelijk deze app tegen op youtube: https://monitorplus.cc/
Iemand hier ervaringen mee? Heb m net gedownload en via usb-c/usb-c met mijn telefoon proberen te verbinden met alle settings correct, maar zonder resultaat. Heb in het topic van mijn smartphone (eveneens Sony: Xperia 1ii) gevraagd of daar nog iets in te stellen is (USB-OTG kan ik niet vinden in de settings). Maar los van dat, iemand ervaringen met deze app en een 3e generatie camera wired (of een andere camera)?

[ Voor 4% gewijzigd door eswa op 12-11-2021 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Ondertussen heeft mijn a7R (1) er een broertje bij gekregen. De a7S (1). Het is wat een zorgenkindje: Een barst in de LCD die nauwelijks opvalt, het scrollwiel op de achterkant dat wat moeilijk gaat (vooral de knop naar onder moet je erg hard op duwen), het rubber dat onderaan wat begint te lossen (dat heb ik ondertussen al vakkundig opgelost 8) ) en de camera die af en toe eens reboot bij afdrukken. De prijs was er ook naar dus allemaal geen probleem en ik schep best wel voldoening uit defect materiaal kopen en dat kunnen maken. Ik gebruik mijn fototoestellen toch voor familiefoto's dus geen kritische shoots, ever :). Nu moet ik wel zeggen dat dit de meest defecte camera is die ik ooit kocht :*) .

Maar de A7s is goed terecht gekomen. Ik heb de twee service manuals die ik kon vinden al afgedrukt (sorry een van de weinige keren dat ik echt iets af druk, wel handig tijdens herstellingen) en doorgenomen, een nieuwe LCD-assembly en scrollwiel op aliexpress (*) gekocht. Dat van die reboots ga ik moeilijker opgelost krijgen, maar ik heb het zelf nog niet kunnen reproduceren en toch al wel wat foto's mee genomen. Het probleem lijkt dus mild te zijn.

Ik ben ook wel positief verrast door de kwaliteit van de foto's ondanks "maar" 12MP. Het lijkt er me op dat het weer maar eens een bewijs is dat megapixels iets zegt maar lang niet alles.

(*) weet iemand toevallig waar je in Europa A7 onderdelen kan kopen voor een normale prijs? (geen ebay prijzen).

A7r heeft er een broertje bij gekregen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bPzVnl4EhZ-j3xqymes2WhvxaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ij9HzSwtcqvF3WNM3VXACEd7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RsNONmeRBXBnKMOHHfRO3NWRaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqn4lyIcdP8AmBKEc1n06pea.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet echt goed zien, ik denk eerder dat de barst in de behuizing zit dan op de lcd zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u56tSRAHRvu_MsPbLloeVwQbnG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAG111AaKFdPHixMjG0s822T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
eswa schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:48:
[...]

Half jaar verder, camera 1 generatie geupdate (A7Riii nu dus) kijken of dit inmiddels wat smoother kan. Kwam namelijk deze app tegen op youtube: https://monitorplus.cc/
Iemand hier ervaringen mee? Heb m net gedownload en via usb-c/usb-c met mijn telefoon proberen te verbinden met alle settings correct, maar zonder resultaat. Heb in het topic van mijn smartphone (eveneens Sony: Xperia 1ii) gevraagd of daar nog iets in te stellen is (USB-OTG kan ik niet vinden in de settings). Maar los van dat, iemand ervaringen met deze app en een 3e generatie camera wired (of een andere camera)?
Heb 'm inmiddels aan de praat! Weet alleen niet welke instelling doorslaggevend was helaas.
Wel gek dat Sony's eigen External Monitor app op een Xperia het videosignaal uit de camera's USB-C poort niet kan vertalen, maar een 3rd party app wel. Anyway, ik ben blij met mijn 4k OLED monitor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 00:00
Na 15 jaar Pentax (waaronder meer dan 10 jaar een K-5), vorige week na maanden twijfelen overgegaan tot de aankoop van een a7C. Ik heb een aantal mooie lenzen voor de Pentax, maar door hun relatieve broosheid (SDM motoren...) gebruikte ik die minder en minder, en meer en meer een simpele 18-135 waar ik overal wel mee uit de voeten kon en waarvan de fotokwaliteit me nog steeds ok was.

Ik was eerst over een a6600 aan het denken, maar met de a7C kon ik voor een aanvaardbare meerprijs toch naar full-frame. Ik weet dat de a7C best wel veel kritiek krijgt, maar ik vond het persoonlijk een aantrekkelijke aanbieding. Relatief compact, zit in het goedkope spectrum voor een full-frame, de uitstekende AF was voor mij een belangrijk punt en daarnaast ook het uitgebreide native lenzenaanbod. Daarnaast heb ik ook weather sealing en IBIS wat ik in de K-5 ook had. Deze leek echt wel een grote sprong vooruit te bieden en op basis van de eerste resultaten lijkt dat bevestigd.

Gestart met een Tamron 28-200 f/2.8-5.6 die uitstekende reviews kreeg. Ik begrijp waarom, scherpte is uitstekend, vlotte AF, mooie foto's. En zeker aanvaardbaar qua grootte en gewicht. Voor een lens waarmee ik overal uit de voeten kan is dit uitstekend en ik kan later nog wel voor aanvullingen kijken.

Ik ga dit topic dus met veel interesse meevolgen vanaf nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
MatthiasDS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:50:
Dat is toch een prima setje om mee te beginnen! De A7C is gewoon een beetje een vreemde eend in de lineup, maar met een A7C2 zal dat ziezo rechtgetrokken worden.
Voor 1500-1700 euro is het gewoon een mooie kleine camera die eigenlijk alles kan. Ik denk dat je er een hoop lol mee zult hebben.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Krijg net een mailtje van CameraNU dat ze vandaag de Sony A7 IV binnen krijgen welke ik ge-preordered had (voor een familielid). Dat is mooi op tijd voor de feestdagen. Valt me niets tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Dat is heel snel. Sony heeft eerder vanaf 12 december gezegd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cannoli schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:35:
Krijg net een mailtje van CameraNU dat ze vandaag de Sony A7 IV binnen krijgen welke ik ge-preordered had (voor een familielid). Dat is mooi op tijd voor de feestdagen. Valt me niets tegen.
Proficiat!

(OT: heb je geen A7 III te koop nu voor een goed prijsje. :o _/-\o_ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:43
MatthiasDS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:50:
Na 15 jaar Pentax (waaronder meer dan 10 jaar een K-5), vorige week na maanden twijfelen overgegaan tot de aankoop van een a7C. Ik heb een aantal mooie lenzen voor de Pentax, maar door hun relatieve broosheid (SDM motoren...) gebruikte ik die minder en minder, en meer en meer een simpele 18-135 waar ik overal wel mee uit de voeten kon en waarvan de fotokwaliteit me nog steeds ok was.

Ik was eerst over een a6600 aan het denken, maar met de a7C kon ik voor een aanvaardbare meerprijs toch naar full-frame. Ik weet dat de a7C best wel veel kritiek krijgt, maar ik vond het persoonlijk een aantrekkelijke aanbieding. Relatief compact, zit in het goedkope spectrum voor een full-frame, de uitstekende AF was voor mij een belangrijk punt en daarnaast ook het uitgebreide native lenzenaanbod. Daarnaast heb ik ook weather sealing en IBIS wat ik in de K-5 ook had. Deze leek echt wel een grote sprong vooruit te bieden en op basis van de eerste resultaten lijkt dat bevestigd.

Gestart met een Tamron 28-200 f/2.8-5.6 die uitstekende reviews kreeg. Ik begrijp waarom, scherpte is uitstekend, vlotte AF, mooie foto's. En zeker aanvaardbaar qua grootte en gewicht. Voor een lens waarmee ik overal uit de voeten kan is dit uitstekend en ik kan later nog wel voor aanvullingen kijken.

A7C is een uitstekende camera! Het is bijna de A7III in een kleiner jasje. Waarom de camera soms wat kritiek krijgt is vanwege de kleinere viewfinder, grip en het ontbreken van een tweede card slot voor backup. Is dat geen probleem voor jou heb je gewoon een ideale camera in handen.

Ik heb zelf voor de A7III gekozen een paar maanden geleden vanwege de grip en het hebben van een tweede card slot, maar kijk nu al uit naar een eventuele tweede versie van de A7C.

• Universal Creations
Een A7C is een A6600 met een grotere sensor, geen kleinere A7 III. Dat klinkt flauw, maar er zijn te veel zaken die een A7C mist t.o.v. de A7 III om het een kleinere versie te noemen. Ook de joystick, 3 Custom knoppen en een draaiwiel missen.
Het enige waar de A7C scoort, is de realtime AF en het lagere gewicht. Misschien is dat laatste het enige echte verkoopargument voor de gemiddelde koper ervan.

• Ricktachtig
Universal Creations schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:06:
Een A7C is een A6600 met een grotere sensor, geen kleinere A7 III. Dat klinkt flauw, maar er zijn te veel zaken die een A7C mist t.o.v. de A7 III om het een kleinere versie te noemen. Ook de joystick, 3 Custom knoppen en een draaiwiel missen.
Het enige waar de A7C scoort, is de realtime AF en het lagere gewicht. Misschien is dat laatste het enige echte verkoopargument voor de gemiddelde koper ervan.
Vergeet niet dat de A7C ook een volledig draaibare scherm heeft wat voor video schieters vaak wel als een voordeel word gezien. En bij video schieters komt de verbeterde autofocus ook goed tot zijn recht.

• MatthiasDS
Ik geef weinig om die missende zaken tov de A7 III eerlijk gezegd. Veel van die zaken heeft m'n K-5 immers ook niet, en ik heb nooit echt een gebrek ervaren.
De zaken die ik wel op m'n K-5 had zijn de meer uitgesproken grip (ik heb geen issues met de grip van de a7C), de kleinere viewfinder (even wennen) en het extra draaiwiel - dit laatste beschouw ik dan wel als een relatief gemis, want dit zit wel in mijn muscle memory ingebakken. Dat wordt extra werk voor m'n duim, want dat verschuift dan in principe naar de draairing rond de centrale knop achteraan.

Waar ik heel veel om geef is uitstekende AF en tracking.

Elk zijn voorkeuren natuurlijk. Ik begrijp perfect dat een A7C niet de camera bij uitstek is voor wie zijn brood ermee wil verdienen bijvoorbeeld. Voor mijn situatie lijkt het gewoon een perfecte match, het is nog wat vroeg om te zeggen of hij dat waarmaakt maar ik vermoed dat dat wel zo zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Kort vraagje. In Aperture Priority mode, veranderen beide wieltjes op mijn A7RIII de aperture. Kan ik instellen dat 1 van de 2 bijvoorbeeld ISO verandert? Schiet 99% van de tijd in A-mode en vind dat beide wieltjes hetzelfde doen een beetje overbodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik lag weer voor 3u vannacht wakker. Ik heb toch nog een a7S liggen met een slecht scroll wieltje achteraan en een vervangingsonderdeel dus wat kan je dan beter doen dan opstaan en dat vervangen? ... Juist, niets. O-) .

Het probleem was dat het scrollwieltje erg stroperig aanvoelde. Het tegenovergestelde van 'klik', 'klik', ... als je draait. Maar vooral de knop naar onder had best wel veel kracht nodig om geactiveerd te geraken. Het is best irritant om zo door menu's te gaan :X .

De reparatie is best goed te doen met de officiële service manual. Het enige moeilijke was een beetje deftig de achterkant eraf krijgen. Nu heb ik die een minimaal beetje stuk gemaakt aan het statief door aan de verkeerde kant te beginnen met de achterkant eraf te halen. Je moet dus eerst aan de kant van de batterij zien dat de achterkant los zit. De rest volgt dan.

Verder heb ik het defecte scrollwieltje eens verder open gehaald om te zien hoe die verder in elkaar zit. Die is nu wel stuk. Het zwarte plastic is op het metaal geperst en kan je enkel destructief open doen. Zie de 4 zwarte kleine stukjes. Die zijn afgebroken. Maar geen erg, kost 12 euro en was toch defect. Wel raar, als ik nu het wieltje terug op z'n plaats leg, werkt de knop naar onder wel 8)7 . Het stroperige gevoel is er wel nog altijd dus goed dat ik die toch vervangen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agH54Qhbg6lMJfCeg7Bkenlihn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5XOZDtkNoAwnn9cUYvQvfCJ.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_Q3mQa7YJ8VV6jdmDu20vHoVy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6IRm4sP5sWwgBRMEP4bJRyv.jpg?f=fotoalbum_small

Ondertussen heb ik al een volgend projectje op het oog. Ik heb van een mede-tweaker een a7 (en spare moederbordje) over genomen voor een leuk prijsje. De LCD werkt niet meer en de camera had volgens de mede-tweaker best al wel een leven achter de rug en dat was ook aan de camera te zien :o . De prijs was er naar dus best OK voor mij. Het moederbordje is al vervangen geweest maar dat verhielp het probleem niet. Daarna is hij gestopt met proberen. Het schijnt een bekend probleem te zijn met de LCD flex-flat-kabel. Dus heb ik dat onderdeel al besteld op AliExpress. Ben benieuwd hoe dat gaat gaan. Die herstelling is al een klein stapje verder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bucovaina89
Vandaag is de defecte A7 toegekomen. En meteen maar de stoute schoenen aangetrokken en een verkenningstochtje gewaagd. Ik moet zeggen dat het al bij al wel mee valt. Ik heb hem nog niet terug in elkaar gestoken, maar met een beetje geduld en geluk komt ook dat weer goed :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGlv6_iPpNjT_Q3KpXLKs1Eg_dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pX7N0NJJZCJ8bWKPj9kyLPux.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahJRJWtCE7B_V142Y_3ZJ-YKJ7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHPHV0uEDixKIjHWe95Wju1q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ha en ondertussen heb ik de reden van het defect volgens mij gespot. De flex kabel die van de body naar de pcb in het tilt scherm loopt is fysisch beschadigd. Waar het lichtgevende puntje is zou volgens mij een donker spoor moeten lopen van het koper van 1 van de kabeltjes en dat is er volgens mij mechanisch af "geschraapt".

Ik had me al ingelezen toen ik de camera vorige week half blind kocht dat die flex kabel een zwak punt is van de ILCE-7 met als symptoom: geen beeld meer op de LCD. Dus al op aliexpress meteen maar 2 kabeltjes aangekocht. Die zijn ondertussen al bij de douane in Belgie aangekomen. Als ik heb en de camera terug in elkaar krijg, ga ik deze volgens mij werkend krijgen *O* *O* *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8tOCmxnhLJPOk2LC3lvlVYWUNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvuXZmDEtzVH140EmU8zbmZm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMt1EmNn8HtsjrkP0UFTbgFuEjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jSb7eqOOtKgafoRc1xxzN4xm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
Even een vraag voor de bezitters van een A7RIII of IV: als ik handmatig scherpstel met mijn good old A7 krijg ik een afstandsbalkje te zien als focushulp. Mijn A6000 had dat ook, maar ik kwam er gisteren achter dat mijn A6400 dat niet heeft. Met het oog op een upgrade naar de RIII of IV zou ik graag weten of deze het balkje (nog) wel hebben. Iemand die dat zo weet of even kan checken?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik stel eigenlijk nooit handmatig scherp, maar heb even voor je gekeken op mijn IV
Dan zie je inderdaad een balkje met links een icoontje voor portret en rechts een bergje.
De camera zoomt zelf in tijdens het scherpestellen zodat je dat heel nauwkeurig kan doen

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
Arrien schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:00:
Ik stel eigenlijk nooit handmatig scherp, maar heb even voor je gekeken op mijn IV
Dan zie je inderdaad een balkje met links een icoontje voor portret en rechts een bergje.
De camera zoomt zelf in tijdens het scherpestellen zodat je dat heel nauwkeurig kan doen
Bedankt voor het checken! Ik maak veel gebruik van de Canon 24mm TS en moet dus wel handmatig scherpstellen. Met dat balkje weet ik precies waar ik moet zitten in een specifieke situatie, zonder dat ik de focus moet checken. Zo'n balkje is typisch iets wat je in reviews niet terug ziet, maar wat in specifieke use cases heel belangrijk is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Net een A7 iii tweedehands gescoord.

Nu nog een goede lens. Ik neig naar de Tamron 28-75 2.8, maar overweeg ook de 24-70 4.0 van Sony/Zeiss of de 24-105 4.0.

Iemand wat tips. Ik wil ze wel tweedehands scoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:19
Persoonlijk zou ik de 24-70 4.0 van dat lijstje wegstrepen (biedt het slechtste van beiden) en kiezen tussen de Tamron 28-75 of Sony 24-105. En dan is het gewoon heel persoonlijk, vooral een keuze tussen meer bereik of meer licht/bokeh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb de 24-70/4 vanaf het begin toen die geïntroduceerd werd.
Weet dat de reviews vaak niet super zijn maar ik vind het persoonlijk best een fijne lens. Hij is aardig compact en de beeldkwaliteit is prima.
De bouw is fijn met metaal en ik ben er niet voorzichtig mee maar hij houdt zich prima.

Met het prijsverschil tussen deze en de 24-105 zou ik hem zeker overwegen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tommie12 schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:48:
Onder de 1200? Dat lijk nu zo'n beetje de magische grens te zijn.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Greatsword schreef op zondag 12 december 2021 @ 15:56:
[...]

Onder de 1200? Dat lijk nu zo'n beetje de magische grens te zijn.
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations

Nu nog een goede lens. Ik neig naar de Tamron 28-75 2.8, maar overweeg ook de 24-70 4.0 van Sony/Zeiss of de 24-105 4.0.

Tamron 28-75. f/2.8 en echt heel scherp. De nieuwe G2 is zelfs nog iets beter, maar ook duurder. De 24-70/4 zou ik echt niet doen, dan verlies je op teveel vlakken. En ik blijf het zonde vinden van je fullframe sensor om er een f/4 lens op te zetten. Het is ook niet een lens die je zo af en toe eens gebruikt. Voor een lens die je weinig gebruik kun je best wat concessies doen om wat geld te besparen, maar bij een lens die vaak op de je camera staat, is het imho een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Ik ben van de 24-70/4.0 naar de 28-75/2.8 overgestapt. De bouwkwaliteit van de Sony is fijner en compacter, de Tamron wint op beeldkwaliteit. Ik vind de plaatjes belangrijker dan de bouwkwaliteit...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb nu de Sigma 14-24mm f/2.8 en de Sigma 35mm f/1.4 DN DG. De Sony 16-35mm f/2.8 GM biedt een combinatie van beiden in één lens: ideaal dus. Ik lees verschillende verhalen over de performance: scherp is de 16-35mm niet op 35mm, terwijl dat mijn meest gebruikte focal length is. Een 24-70mm heb ik gehad, maar dat vind ik te weinig wide range geven. Jullie ervaring met de 16-35mm?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
iApp schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:29:
Ik lees verschillende verhalen over de performance: scherp is de 16-35mm niet op 35mm, terwijl dat mijn meest gebruikte focal length is. Jullie ervaring met de 16-35mm?
Ik heb de lens zelf niet, maar lees inderdaad altijd dezelfde verhalen over de 16-35. Minder quality control en vaak zwakkere performance op 35mm. Ik heb al zat verhalen gelezen van mensen die dan 5 lenzen kopen waarvan er dan met geluk 1 echt goed is. Ik weet niet wat je budget is, maar dat is een optie die voor veel mensen werkt ;(

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Garyu schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:24:
[...]

Ik ben van de 24-70/4.0 naar de 28-75/2.8 overgestapt. De bouwlealiteit van de Sony is fijner en compacter, de Tamron wint op beeldkwaliteit. Ik vind de plaatjes belangrijker dan de bouwkwaliteit...
Bedankt, net een 28-75 Tamron gescoord op ebay.
Met wat geluk heb ik ze deze week. Het ging snel ineens.

Ik had een A77 met wat a-mount lenzen, en die gaan allemaal naar mijn zoon behalve de 70-400 G ssm.
Die wil ik met een adapter gaan gebruiken op de A7iii, maar de info over combatibiliteit is nogal onduidelijk.
Klopt het dat voor fotografie zowat alles zou moeten werken met de La-EA5?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Universal Creations
iApp schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:29:
Ik heb nu de Sigma 14-24mm f/2.8 en de Sigma 35mm f/1.4 DN DG. De Sony 16-35mm f/2.8 GM biedt een combinatie van beiden in één lens: ideaal dus. Ik lees verschillende verhalen over de performance: scherp is de 16-35mm niet op 35mm, terwijl dat mijn meest gebruikte focal length is. Een 24-70mm heb ik gehad, maar dat vind ik te weinig wide range geven. Jullie ervaring met de 16-35mm?
Je hebt de DN? Dan heb je al de beste (ok, de Sony 12-24mm f/2.8 GM is on par) en zou ik gebruiken als echt uwa. De 35mm is toch echt voor andere shots en je hebt de betere lichtsterkte, zodat je wat meer kunt spelen met scherptediepte. Als 35mm sowieso al het meest gebruikt wordt, waarom dan niet gewoon de 35mm f/1.4 blijven gebruiken?
De enige echte goede reden voor de 16-35 GM (of Tamron 17-28) is het makkelijk kunnen gebruiken van filters.
Tommie12 schreef op zondag 12 december 2021 @ 19:54:
[...]

Bedankt, net een 28-75 Tamron gescoord op ebay.
Met wat geluk heb ik ze deze week. Het ging snel ineens.
Topkeuze!
Ik had een A77 met wat a-mount lenzen, en die gaan allemaal naar mijn zoon behalve de 70-400 G ssm.
Die wil ik met een adapter gaan gebruiken op de A7iii, maar de info over combatibiliteit is nogal onduidelijk.
Klopt het dat voor fotografie zowat alles zou moeten werken met de La-EA5?
De LA-EA5 heeft beperkte functionaliteit met de A7 III. De LA-EA4 gaat denk ik het beste werken.
Verkoop de 70-400G voor een mooie prijs en zet een Sigma DN 100-400 op je A7III. Optisch ook echt beter.

BTW: deze vragen over objectieven horen eigenlijk in het E-mount objectieven topic.

[ Voor 26% gewijzigd door Universal Creations op 12-12-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Goede info @Universal Creations (en met je eens).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:59

bobcom

Dedicated dabbler

Even een vraagje inzake "dissonantiereductie". Ik wil mijn A7Rii al een poosje vervangen door een A7iii. maar die dingen kosten stevig wat. Twee jaar gebruik scheelt hoogop €300 op de nieuwprijs.
Ik kan de Rii nu vaarwel zeggen en voor bijna de revenuen erop een A7iii kopen met 70000 clicks. Het zal mij moeite kosten daar nog eens 70000 aan toe te voegen.Ziet er verder goed uit, maar ja: eBay. Hij is besteld, maar kan retour.

Your votes, please?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:09

KL643

beeldaandemuur

bobcom schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:36:
Even een vraagje inzake "dissonantiereductie". Ik wil mijn A7Rii al een poosje vervangen door een A7iii. maar die dingen kosten stevig wat. Twee jaar gebruik scheelt hoogop €300 op de nieuwprijs.
Ik kan de Rii nu vaarwel zeggen en voor bijna de revenuen erop een A7iii kopen met 70000 clicks. Het zal mij moeite kosten daar nog eens 70000 aan toe te voegen.Ziet er verder goed uit, maar ja: eBay. Hij is besteld, maar kan retour.

Your votes, please?
Ligt eraan wat die kost.. Eventueel nieuw te verkrijgen (grijze import dus 1 jaar garantie i.p.v.3) voor €1579

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
bobcom schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:36:

Your votes, please?
Ik begrijp je woord dissonantiereductie niet...

In elk geval, je hebt besteld, dus ik zou die laten aankomen, en dan er eens uitgebreid testen.

Je kan alvast Youtube uitpluizen naar de verschillen.

(ik mag mijn A7 iii vanavond ophalen, gescoord op MP aan een behoorlijk goed prijsje)

Wel zie ik ze op ebay nog te veel aangeboden worden voor 1500-1600€, mits wat zoeken scoor je ze onder de 1200€, wat ik ook logisch vind voor een model met 20-50.000 clicks.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 14-12-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Tommie12 Sorry voor de misschien wat opgeblazen formulering. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik bij de aankomende A7iii aan de ene kant "jaah, jottem" denk, en aan de andere "oh jee, als, nou...".Dat testen was ik zeker van plan, maar tips type "waarop te letten" zijn zeker welkom. Nauwkeurige inspectie en f16-fotootje van de lucht groot op scherm komt zeker, maar verder??
Prijzen liggen hier dito, €50- €100 lager misschien. Honderden euri hoger dan in oktober. Maar goed, achteraf gezien kijk je een koe in de kont.

@KL643 Ik zit al tijden te loeren op de advertentiesites, fotografenforum en eBay. Onder de €1200 zijn ze weg voor ze erop staan - meestal rond de 10-30k clicks. Deze moet €1100 opbrengen, en als ik mijn A7Rii redelijk verkoop kan ik het trekken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

bobcom schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:45:
@Tommie12 Sorry voor de misschien wat opgeblazen formulering. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik bij de aankomende A7iii aan de ene kant "jaah, jottem" denk, en aan de andere "oh jee, als, nou...".Dat testen was ik zeker van plan, maar tips type "waarop te letten" zijn zeker welkom. Nauwkeurige inspectie en f16-fotootje van de lucht groot op scherm komt zeker, maar verder??
Prijzen liggen hier dito, €50- €100 lager misschien. Honderden euri hoger dan in oktober. Maar goed, achteraf gezien kijk je een koe in de kont.

@KL643 Ik zit al tijden te loeren op de advertentiesites, fotografenforum en eBay. Onder de €1200 zijn ze weg voor ze erop staan - meestal rond de 10-30k clicks. Deze moet €1100 opbrengen, en als ik mijn A7Rii redelijk verkoop kan ik het trekken.
Maar waarom wil je van een A7RII naar een A7III? De eerste is een dijk van een camera.. zeker wat beeldkwaliteit betreft (en een 42MP sensor).

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@bobcom
Tja, alles hangt af van je verwachtingen.
De Rii is nog een generatie ouder dan de iii.

Ik heb die ook overwogen, maar toch de A7iii gekozen onwille van:
- minder ruis bij hoge iso
- compactere files (24 MP lijkt me genoeg)
- snellere burst
- langere batterijduur
- prijsrange gelijkaardig aan de Rii

Het hangt toch een beetje af van wat je wil doen. Ik doe wel eens graag lange shots in het donker, en ik haat flitsers, daarom was voor mij hoge ISO nogal belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@KL643 Helemaal mee eens, het extra gemak van de III (af, focuspunt snel instellen, langere batterijduur, snel schakelen tussen mf en af, ev-meting koppelen aan focuspunt) geven voor mij de doorslag, plus dat de 42 Mp van de Rii gewoon meer zijn dan ik gebruik / kan gebruiken.
Tussen de meer dan 25000 foto's in mijn cataogus gemaakt met meer dan 20 verschillende camera's zitten er echt geen die significant beter zijn dan andere.
Conclusie: ik heb meer aan een makkelijkere dan aan een betere camera zolang ik geen betere fotograaf ben dan ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gebruiken jullie een app om de camera te bedienen?
Ik las al meer dat de native app van Sony niet echt stabiel is.

Om opnames te maken vanop statief lijkt me het wel handig dat je de camera met een app kan bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:04:
[...]

Tamron 28-75. f/2.8 en echt heel scherp. De nieuwe G2 is zelfs nog iets beter, maar ook duurder. De 24-70/4 zou ik echt niet doen, dan verlies je op teveel vlakken. En ik blijf het zonde vinden van je fullframe sensor om er een f/4 lens op te zetten. Het is ook niet een lens die je zo af en toe eens gebruikt. Voor een lens die je weinig gebruik kun je best wat concessies doen om wat geld te besparen, maar bij een lens die vaak op de je camera staat, is het imho een ander verhaal.
Ik merk dat ik de 24-70 minder snel pak, mede door de verhalen over dat die niet goed genoeg is.
Gisteren er weer eens op gezet en nu ik door de fotos ga zie ik zowel op 24mm als op 70mm echt prima scherpe beelden, zelfs op 100%. Ook qua kleuren doet die het fijn.
Hij doet het beter dan mijn 70-200/2 van sony.

Heb als referentie denk ik best wel ervaring met goed glaswerk dus het is volgens mij niet dat mijn standaard lager ligt.
Misschien heb ik gewoon geluk gehad met mijn exemplaar maar ik zie echt niet waarin je jezelf te kort zou doen met de 24-70. Zeker niet nu die in prijs toch wel flink gezakt is. Ik dacht hem gezien te hebben voor 440 euro..

Over de F/4 ben ik het deels met je eens. Een f/4 geeft ook voordelen zoals een compactere bouw of lager gewicht. Zeker in combinatie met een paar lichtsterke primes heb je een mooie set die beter te verdelen is, en meer mogelijkheden geeft dan enkel een f/2.8 zoom.

F/4 als maximale opening vraagt wel wat meer nadenken over compositie. Maar dat kan ook juist wel weer een leuke uitdaging zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als ik een zoomlens in die range zou halen zou het zijn om die als allrounder te gebruiken voor dagjes met het gezin of wat toeristische uitjes. Juist met als doel om dan (bijna) niet te hoeven wisselen en een kleine tas mee te kunnen nemen.
Zo heb ik wel eens gespeeld met f/4 lenzen (24-105 recent nog) maar écht compact wordt het ook weer niet en voor je gevoel gooi je toch wat van je potentiële voordeel van een fullframe weg. Als compact dan het doel zou zijn kan ik beter MFT halen (al vind ik die bodies minder fijn) of m'n compact (de naam zegt het al :+) mee nemen. Als je dan toch al met een fullframebody gaat zeulen maakt dat beetje extra gewicht voor het glas ook niet meer uit toch? ;)

Overigens herken ik wel wat je zegt, dat je bepaalde lenzen minder gebruikt omdat je weet/denkt dat ze minder presteren, maar dat het dan nog niet meteen slecht is en nog steeds hele mooie foto's kan opleveren. Soms even de knop omzetten dat niet alleen maar draait om scherpte en dergelijke meetbare technische kwaliteiten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:07:
Als ik een zoomlens in die range zou halen zou het zijn om die als allrounder te gebruiken voor dagjes met het gezin of wat toeristische uitjes. Juist met als doel om dan (bijna) niet te hoeven wisselen en een kleine tas mee te kunnen nemen.
Zo heb ik wel eens gespeeld met f/4 lenzen (24-105 recent nog) maar écht compact wordt het ook weer niet en voor je gevoel gooi je toch wat van je potentiële voordeel van een fullframe weg. Als compact dan het doel zou zijn kan ik beter MFT halen (al vind ik die bodies minder fijn) of m'n compact (de naam zegt het al :+) mee nemen. Als je dan toch al met een fullframebody gaat zeulen maakt dat beetje extra gewicht voor het glas ook niet meer uit toch? ;)

Overigens herken ik wel wat je zegt, dat je bepaalde lenzen minder gebruikt omdat je weet/denkt dat ze minder presteren, maar dat het dan nog niet meteen slecht is en nog steeds hele mooie foto's kan opleveren. Soms even de knop omzetten dat niet alleen maar draait om scherpte en dergelijke meetbare technische kwaliteiten.
De nagel op de kop.
Bij mijn afglopen reis in Noorwegen heb ik regelmatig dezelfde foto gemaakt met mijn iPhone 12 pro en mijn Sony A77 met 17-50 2.8 lens.
Als dat foto's bij goed daglicht zijn, en zonder spannende omstandigheden, dan is het verdomd moeilijk om achteraf zonder in de exif te kijken direct te zeggen welke foto met welke lens gemaakt is.

Maar toch... als je dan de moeite neemt om een grote camera mee te nemen, dan wil ik ook dat alles goed zit, en daar hoort dan goed glas bij.
Zo'n 2.8 lens is voor mij dan toch onontbeerlijk... of gewoon leuk.
Een kitlensje op een A7 gaat dan zeker geen verschil geven dat je kan zien tov een goede telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 13:19
Wat vinden jullie een acceptabele shuttercount voor een 2dehands camera?
Zelf nu aan het kijken naar een sony A7III 2dehands, maar met een shuttercount van rond de 100.000 heeft deze toch al wel wat meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Margu schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:33:
Zelf nu aan het kijken naar een sony A7III 2dehands, maar met een shuttercount van rond de 100.000 heeft deze toch al wel wat meegemaakt.
Goede vraag…
Het hangt wat af van het gebruik. Je kan deze camera in silent mode laten werken zonder dat de sluiter beweegt.
Maar 100k … ik zou even verder zoeken, tenzij de prijs zowat de helft is van eentje met 20k. Maar veelal vragen gewoon te veel.
Ik heb net 1100 betaald voor een heel proper exemplaar met 20k en heb er nog een extra batterij bij gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
Tommie12 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:36:
[...]

Goede vraag…
Het hangt wat af van het gebruik. Je kan deze camera in silent mode laten werken zonder dat de sluiter beweegt.
Maar 100k … ik zou even verder zoeken, tenzij de prijs zowat de helft is van eentje met 20k. Maar veelal vragen gewoon te veel.
Ik heb net 1100 betaald voor een heel proper exemplaar met 20k en heb er nog een extra batterij bij gekregen.
Oke, top prijs dat je hebt betaald. Mag ik weten via waar? Of gewoon goed gekeken op marktplaats.
Die ik op het oog had was inderdaad ook rond die prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Margu op 15-12-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Margu schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:38:
[...]

Oke, top prijs dat je hebt betaald. Mag ik weten via waar? Of gewoon goed gekeken op marktplaats.
Die ik op het oog had was inderdaad ook rond die prijs.
2dehands.be
En niet eens afgeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Elektronische sluiter telt niet voor shutter count, dus kan wel degelijk meer gebruikt zijn. De sluiter is namelijk niet het enige dat slijt met het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Margu schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:33:
Ik heb mijn A7iii vorige week op Marktplaats verkocht voor 1.000,- Shuttercount was 42.000
100.000 vind ik best veel, deze camera's staan wel bekend om mechanische shutter problemen, maar ik weet niet hoe vaak dat voorkomt.

http://www.avfoto.nl

• Margu
Arrien schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:54:
[...]

Ik heb mijn A7iii vorige week op Marktplaats verkocht voor 1.000,- Shuttercount was 42.000
100.000 vind ik best veel, deze camera's staan wel bekend om mechanische shutter problemen, maar ik weet niet hoe vaak dat voorkomt.
Oke, dan moet ik het eens in de gate houden. €1000 is inderdaad een mooie prijs voor zo een camera
Universal Creations schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:43:
Elektronische sluiter telt niet voor shutter count, dus kan wel degelijk meer gebruikt zijn. De sluiter is namelijk niet het enige dat slijt met het gebruik.
Inderdaad, maar wel het enigste dat je kan navragen toch? Of zijn er nog andere waardes welke beter het gebruik/slijtage van de camera aangeven?

[ Voor 32% gewijzigd door Margu op 16-12-2021 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Margu schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:25:
[...]

Oke, dan moet ik het eens in de gate houden. €1000 is inderdaad een mooie prijs voor zo een camera

[...]

Inderdaad, maar wel het enigste dat je kan navragen toch? Of zijn er nog andere waardes welke beter het gebruik/slijtage van de camera aangeven?
Je ziet wel aan de buitenkant of een camera heel veel gebruikt is...
Ik zag er eentje met 120k shuttercount, en aan elke hoek was de verf er af.
Gewoon niet te ongeduldig zijn, en de gebruikelijke kanalen volgen (V&A, MP, 2dehands, ebay) en snel toeslaan als er iets goeds voorbij komt. En dan liefst zelf gaan ophalen.

• Ricktachtig
1000 euro is een mooie tweedehands prijs. Ik heb mijn A7 III nieuw gekocht voor 1499 een paar maanden geleden.

• Tommie12
Ricktachtig schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:27:
1000 euro is een mooie tweedehands prijs. Ik heb mijn A7 III nieuw gekocht voor 1499 een paar maanden geleden.
Nieuw voor die prijs is ook "a steal".

• Ricktachtig
Tommie12 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:56:
[...]

Nieuw voor die prijs is ook "a steal".
Klopt. Ik had mazzel met een aanbieding en 200 euro cashback actie tegelijk. Voor dat geld echt een prachtige camera. En ondanks dat ik soms watertandend zit te kijken naar de IV weet ik dat ik meer dan genoeg camera heb aan de III.

• Tommie12
Ricktachtig schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:18:
[...]

Klopt. Ik had mazzel met een aanbieding en 200 euro cashback actie tegelijk. Voor dat geld echt een prachtige camera. En ondanks dat ik soms watertandend zit te kijken naar de IV weet ik dat ik meer dan genoeg camera heb aan de III.
Dat gevoel ken ik, en wordt gestuurd door marketing.
Zonder twijfel is de iV weer net iets beter, maar ik maak mezelf dan wijs dat voor die 1500€ extra die een iV zou kosten ten opzichte wat ik nu betaal ik een extra reis kan maken. Dat is me dan weer meer waard.

Nu... als ik door mijn fotocataloog kijk, dan kan ik niet direct zien waar en wanneer ik van camera gewisseld ben.
Mijn reeks aan digitale camera's was
Kodak DX4330 (3MP compact) - nieuw
Kodak ZX7590 (5MP bridge) - nieuw
Sony A300 (10 MP DSLR) - 2dehands
Sony A77 (20 MP DSLR) - 2dehans
Sony A7 iii - 2dehands

Zelfs met dat 3MP toestelletje heb ik foto's gemaakt die in ons familiegeheugen gegrift staan.

Bij elke camera was er wel ergens iets dat niet helemaal beviel. Bij de A77 was dat duideljk ruis bij hoge ISO, maar voor de rest een beest van een camera.

De verschillen tussen generaties worden kleiner, en waar ik vroeger een telefoonfoto (Nokia xxx, of Blackberry) er zo tussen uit haalde is dat nu zeker niet meer het geval op een computerscherm.

dus daarom koop ik altijd 1-2 generaties terug. Als de A7ii niet zo pover was in bediening en met batterijduur had ik daarvoor gekozen.

• Ricktachtig
Tommie12 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:48:
[...]

Dat gevoel ken ik, en wordt gestuurd door marketing.
Zonder twijfel is de iV weer net iets beter, maar ik maak mezelf dan wijs dat voor die 1500€ extra die een iV zou kosten ten opzichte wat ik nu betaal ik een extra reis kan maken. Dat is me dan weer meer waard.

Nu... als ik door mijn fotocataloog kijk, dan kan ik niet direct zien waar en wanneer ik van camera gewisseld ben.
Mijn reeks aan digitale camera's was
Kodak DX4330 (3MP compact) - nieuw
Kodak ZX7590 (5MP bridge) - nieuw
Sony A300 (10 MP DSLR) - 2dehands
Sony A77 (20 MP DSLR) - 2dehans
Sony A7 iii - 2dehands

Zelfs met dat 3MP toestelletje heb ik foto's gemaakt die in ons familiegeheugen gegrift staan.

Bij elke camera was er wel ergens iets dat niet helemaal beviel. Bij de A77 was dat duideljk ruis bij hoge ISO, maar voor de rest een beest van een camera.

De verschillen tussen generaties worden kleiner, en waar ik vroeger een telefoonfoto (Nokia xxx, of Blackberry) er zo tussen uit haalde is dat nu zeker niet meer het geval op een computerscherm.

dus daarom koop ik altijd 1-2 generaties terug. Als de A7ii niet zo pover was in bediening en met batterijduur had ik daarvoor gekozen.
Ben het met je eens. En dan heb je het over iemand die weet waar hij / zij op moet letten. Laat staan wanneer je foto's laat zien aan vrienden en/of familie. Die vinden bijna alles prima zolang de herinnering er maar op staat en ze er zelf leuk genoeg op staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthiasDS

Wat wil je ermee gaan doen? Er zijn heel veel "goede lenzen", maar als je een uitstekende lens koopt die niet goed aansluit op je gebruik, dan is dat ook jammer.

Mijn eerste aankoop voor m'n A7C was de Tamron 28-200 (F/2.8-5.6). Die krijgt ook laaiende reviews, bvb. Dustin Abbott die het de beste travel zoom voor Sony noemt: YouTube: Traveling with the Tamron 28-200 RXD (A071) | 4K

Ben er zelf heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MatthiasDS schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:54:
[...]

Wat wil je ermee gaan doen? Er zijn heel veel "goede lenzen", maar als je een uitstekende lens koopt die niet goed aansluit op je gebruik, dan is dat ook jammer.

Mijn eerste aankoop voor m'n A7C was de Tamron 28-200 (F/2.8-5.6). Die krijgt ook laaiende reviews, bvb. Dustin Abbott die het de beste travel zoom voor Sony noemt: YouTube: Traveling with the Tamron 28-200 RXD (A071) | 4K

Ik heb ondertussen de 28-75 2.8 van Tamron gescoord op ebay, die is nog onderweg.
Ik wil daarmee landschappen doen, en de gewone huist/tuin/keuken fotografie. Feestje, wandeling, etc, maar ook eens wat nightshots.

Morgen mag ik in mijn lokale fotowinkel (ondertussen deel van Kamera Express) een LA-EA5 gaan proberen met mijn body en mijn 70-400 Sony G lens. Als ik daarmee kan focussen aan redelijke snelheid, en de rest werkt, dan ga ik die kopen. Ik heb die lens ooit tweedehands gekocht voor 600€ in A-Mount en vind het eigenlijk zonde om ze weg te doen voor minder.
A-Mount lenzen verkopen echt slecht nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
MatthiasDS schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:54:
[...]

Ik heb ook de 28-200 maar binnenskamers had ik liever de 28-75 gehad. Gelukkig heb ik ook lichtsterke primes om dat gat te dichten. Op trips overdag buitenshuis is de reach wel erg lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ben de La-ea5 gaan testen met mijn A7iii.

De Sony 70-400 SSM 4.0 5.6 G A-Mount werkt perfect.
Focus en controle over diaphragma gaan vlot. Focussnelheid is niet top, maar wel goed en zonder hunten.

Mijn oude Beercan 70-210 f4 Minolta: noppes…. Je kan foto’s maken, maar enkel manueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Screw-drive AF wordt niet ondersteund op de A7III + LA-EA5 adapter.

Momenteel werkt screw-drive AF alleen bij de A7RIV, de A6600, de A1 en de A7IV.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
EXX schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:05:
Screw-drive AF wordt niet ondersteund op de A7III + LA-EA5 adapter.

Momenteel werkt screw-drive AF alleen bij de A7RIV, de A6600, de A1 en de A7IV.
Dank U!
Mijn screw drive lenzen geef ik door aan mijn zoon, maar als ik iets breeds op de kop kan tikken in a-mount met ingebouwde motor is het te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Een vraagje…

We plannen op oudejaarsavond om middernacht een kleine straatdrink. (Buiten, vuurkorfje, afstand, toegelaten in België, dus graag geen discussie hierover….)

Nu heb ik vanuit mijn slaapkamer een perfect zicht op de locatie en wil ik graag een timelapse maken.

Na wat zoeken lijken er 2 mogelijkheden:

Ofwel via de intervalometer, en dan kan ik nadien de fotos assembleren tot een filmpje, ofwel via de S&Q functie met 1-2 fps.

Wat zou het beste zijn?
Ik wil zowat een half uur opnemen en dan condenseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 19-12-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Tommie12 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:08:
A-Mount lenzen verkopen echt slecht nu...
Tsja, het zit een risico aan. Ikzelf gebruik nog A-mount (een A77II en een A55, met behoorlijk wat lenzen) maar heb ook mijn twijfels om überhaupt nog geld uit te geven aan A-mount lenzen. Laatst nog gekeken naar een 70-400 SSM, maar de vraagprijs was 700 euro, en dat vond ik echt teveel. Als zo een lens stuk gaat, is hij waarschijnlijk niet meer te repareren omdat Sony domweg aangeeft geen onderdelen meer te hebben. Wat dat betreft zijn screw-drive lenzen een kleiner risico.

Ik heb mijn hele A-mount spullen eigenlijk economisch afgeschreven. Ik gebruikt het zolang het nog werkt, en als de camera's het opgeven wordt het waarschijnlijk een E-mount camera met LA-EA5, met screw-drive AF ondersteuning.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
EXX schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:29:
[...]

Tsja, het zit een risico aan. Ikzelf gebruik nog A-mount (een A77II en een A55, met behoorlijk wat lenzen) maar heb ook mijn twijfels om überhaupt nog geld uit te geven aan A-mount lenzen. Laatst nog gekeken naar een 70-400 SSM, maar de vraagprijs was 700 euro, en dat vond ik echt teveel. Als zo een lens stuk gaat, is hij waarschijnlijk niet meer te repareren omdat Sony domweg aangeeft geen onderdelen meer te hebben. Wat dat betreft zijn screw-drive lenzen een kleiner risico.

Ik heb mijn hele A-mount spullen eigenlijk economisch afgeschreven. Ik gebruikt het zolang het nog werkt, en als de camera's het opgeven wordt het waarschijnlijk een E-mount camera met LA-EA5, met screw-drive AF ondersteuning.
Die 70-400 was mijn enige A-mount lens die eigenlijk nog wat waarde heeft. De rest is inderdaad economosch afgeschreven.

Blijkbaar werkt enkel de A7 iv en Riv met die adapter met screw AF lenzen.
Maar die camera’s kan ik voor mezelf niet verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het ligt wel in de lijn der verwachting dat toekomstige E-mount camera's ook volledige ondersteuning (incl. screw-drive AF) zullen bieden voor de LA-EA5.

Er zijn best wel wat A-mount full frame lenzen met interne AF motor die nog enigszins waard zijn om gebruikt te worden:

* Sony Carl Zeiss 16-35 F2.8 ZA SSM (II) Vario-Sonnar T*
* Sony Carl Zeiss 24 F2 ZA SSM (II) Distagon T*
* Sony Carl Zeiss 24-70 F2.8 ZA SSM (II) Vario-Sonnar T*
* Sony 70-200 G SSM (II)
* Sony 70-300 G SSM
* Sony 70-400 G SSM (II)
* Minolta/Sony 300 F2.8 G SSM (II)

Ondersteunt de camera screw-drive AF dan zijn er bv. ook nog de volgende:

* Minolta 80-200 F2.8 HS APO G
* Minolta 200 F2.8 HS APO G
* Minolta 85 F1.4 of Sony Carl Zeiss 85 F1.4
* Minolta/Sony 100 F2.8 Macro

De A-mount lens moet dan wel in de aanschaf een heel stuk goedkoper zijn dan zijn E-mount equivalent, anders is er geen enkele reden tot aanschaf.

[ Voor 8% gewijzigd door EXX op 20-12-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
EXX schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:53:
Het ligt wel in de lijn der verwachting dat toekomstige E-mount camera's ook volledige ondersteuning (incl. screw-drive AF) zullen bieden voor de LA-EA5.

Er zijn best wel wat A-mount full frame lenzen met interne AF motor die nog enigszins waard zijn om gebruikt te worden:

* Sony Carl Zeiss 16-35 F2.8 ZA SSM (II) Vario-Sonnar T*
* Sony Carl Zeiss 24 F2 ZA SSM (II) Distagon T*
* Sony Carl Zeiss 24-70 F2.8 ZA SSM (II) Vario-Sonnar T*
* Sony 70-200 G SSM (II)
* Sony 70-300 G SSM
* Sony 70-400 G SSM (II)
* Minolta/Sony 300 F2.8 G SSM (II)

Ondersteunt de camera screw-drive AF dan zijn er bv. ook nog de volgende:

* Minolta 80-200 F2.8 HS APO G
* Minolta 200 F2.8 HS APO G
* Minolta 85 F1.4 of Sony Carl Zeiss 85 F1.4
* Minolta/Sony 100 F2.8 Macro

De A-mount lens moet dan wel in de aanschaf een heel stuk goedkoper zijn dan zijn E-mount equivalent, anders is er geen enkele reden tot aanschaf.
Dat vind ik ook, maar ik weet niet of Sony daar nog veel tijd en moeite in gaat steken.

Hoe lang zouden ze nog updates aanbieden voor bv de Sony A7 iii?
Die wordt nog wel nieuw verkocht, maar ze verkopen liever de iV schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De A7III met LA-EA5 gaat nooit ondersteuning bieden voor A-mount screw-drive lenzen. Dat heeft met de AF mogelijkheden van de sensor te maken. Alleen de laatste generatie sensoren biedt screw-drive AF icm de LA-EA5.

Je kan natuurlijk een LA-EA4 ombouwen tot LA-EA4r. Die biedt wel screw-drive AF op de A7III met een select aantal lenzen.

Zie dit topic op dyxum.com

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• carlpls
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:12
Zojuist een Sony A7 III met 24-70/f4 lens weten te scoren, weinig gebruik (één vakantie volgens de verkoper) voor 1600, ik ben erg benieuwd! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
carlpls schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:08:
Zojuist een Sony A7 III met 24-70/f4 lens weten te scoren, weinig gebruik (één vakantie volgens de verkoper) voor 1600, ik ben erg benieuwd! :)
Proficiat!

Ik heb mijn eerste fotos gemaakt met de A7 iii en de 28-75 2.8 van Tamron.
Heerlijke combinatie, en wat een camera. Heel leuk, en heel tevreden dat ik de stap gemaakt heb.
Vandaag een paar timelapses gemaakt, maar nog niet in detail bekeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Inmiddels heb ik een testmodel (of een model om te testen) van de Sony A7IV binnen en ben er al mee aan het spelen geweest. Zijn er nog specifieke dingen die iemand zou willen weten over deze camera? Zo ja, dan kan ik even checken of ik er antwoord op kan geven

[ Voor 5% gewijzigd door Royz op 30-12-2021 11:55 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Royz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:55:
Inmiddels heb ik een testmodel (of een model om te testen) van de Sony A7IV binnen en ben er al mee aan het spelen geweest. Zijn er nog specifieke dingen die iemand zou willen weten over deze camera? Zo ja, dan kan ik even checken of ik er antwoord op kan geven
Nice. Geen specifieke vragen eigenlijk. Ben vooral geinteresseerd in je algemene indruk en de handling tov de oudere mk iii (maar dat laatste is vrij persoonlijk natuurlijk).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Royz

Ik zou dat je eens een goede vergelijking maakt met de A7 iii wat betreft ruis bij hoge ISO.

Bij de A7 iii vind ik alles tot ISO 6400 best bruikbaar. Dat is de ISO waarde waar ik uit kom voor foto’s in de woonkamer bij kunstlicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Tommie12 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:52:
@Royz

Ik zou dat je eens een goede vergelijking maakt met de A7 iii wat betreft ruis bij hoge ISO.

Bij de A7 iii vind ik alles tot ISO 6400 best bruikbaar. Dat is de ISO waarde waar ik uit kom voor foto’s in de woonkamer bij kunstlicht.
Ja dat is een goeie, maar ik heb zelf de A7RIV. Ik zal aan @tommyz vragen of hij nog een avond tijd kan maken ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Royz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:55:
Zijn er nog specifieke dingen die iemand zou willen weten over deze camera? Zo ja, dan kan ik even checken of ik er antwoord op kan geven
Ik lees zelf een aantal goede verhalen over mooie skintones op de A7IV. Dat zou je ook eens kunnen testen t.o.v. de A7III.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Royz schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Ja dat is een goeie, maar ik heb zelf de A7RIV. Ik zal aan @tommyz vragen of hij nog een avond tijd kan maken ;)
Goed idee, je moet sowieso gaan vergelijken met een andere camera.

Ik verwacht op pure beeldkwaliteit geen grote verschillen als je niet gaat pixelpeepen.
Het zou vooral zitten in autofocus, makkelijkere menu’s en algemene handling, al is dat ook wat subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Weet iemand of je een VG-C3EM (of vergelijkbare) grip ook met 1 batterij kunt gebruiken? Moet je er altijd twee batterijen instoppen of werkt hij ook wanneer er maar 1 in zit?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
RobertJRB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:03:
Weet iemand of je een VG-C3EM (of vergelijkbare) grip ook met 1 batterij kunt gebruiken? Moet je er altijd twee batterijen instoppen of werkt hij ook wanneer er maar 1 in zit?
In principe lijkt het me dat dat ook met 1 zou moeten werken; het lijkt me niet dat de twee batterijen fysiek in het apparaat moeten zitten om het hele spul te laten werken. Maar dit zijn typisch van die dingen die het handigst gewoon in een camerawinkel te proberen zijn. Laat die lui het voor je demonstreren/ondervinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
@RobertJRB Is dat niet in de handleiding te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
zzzzz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:18:
[...]

In principe lijkt het me dat dat ook met 1 zou moeten werken; het lijkt me niet dat de twee batterijen fysiek in het apparaat moeten zitten om het hele spul te laten werken. Maar dit zijn typisch van die dingen die het handigst gewoon in een camerawinkel te proberen zijn. Laat die lui het voor je demonstreren/ondervinden.
Ik heb inmiddels een review gevonden waarin ze aangeven dat het met 1 ook werkt. Maar inderdaad eerst maar eens gewoon proberen.
MRIdev schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:52:
@RobertJRB Is dat niet in de handleiding te vinden?
Goed idee, ga ik proberen te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertJRB op 14-01-2022 12:53 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
RobertJRB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:52:
Ik heb inmiddels een review gevonden waarin ze aangeven dat het met 1 ook werkt. Maar inderdaad eerst maar eens gewoon proberen.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Ik gebruik zelf in ieder geval brick&mortar stores als gratis troubleshoot. Ik ga echt niet zelf zitten pielen als zij het voor mij gratis doen in de hoop dat ik iets koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RobertJRB schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:03:
Bij mijn A7III en A7rIV werkt het ook met 1 batterij erin.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Tommie12 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:52:
@Royz

Inmiddels staat de video online, inclusief wat hoge ISO RAW files:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Royz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Inmiddels staat de video online, inclusief wat hoge ISO RAW files:

[YouTube: Kennismaken met de SONY A7IV (inclusief RAW's!)]
Ik mis in de video nog een beetje wat je er tot nu toe zelf van vind. Zou je zelf vaker naar de camera grijpen of hem zelf aanschaffen?
Ik moet zeggen dat ik je kwaliteit van video's zeer kan prijzen; je neemt echt de professionele stijl van anderen over en dat zal best een investering zijn met nog een beperkt aantal abonnees! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

zzzzz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Ik mis in de video nog een beetje wat je er tot nu toe zelf van vind. Zou je zelf vaker naar de camera grijpen of hem zelf aanschaffen?
Ik moet zeggen dat ik je kwaliteit van video's zeer kan prijzen; je neemt echt de professionele stijl van anderen over en dat zal best een investering zijn met nog een beperkt aantal abonnees! _/-\o_
Ik snap je punt. Thanks voor je positieve feedback, in de beperkte tijd dat je een camera mag lenen en daar iets over zeggen is inderdaad een behoorlijke investering. Overigens komen er nog meer video's specifiek over deze camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Royz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Ik snap je punt. Thanks voor je positieve feedback, in de beperkte tijd dat je een camera mag lenen en daar iets over zeggen is inderdaad een behoorlijke investering. Overigens komen er nog meer video's specifiek over deze camera.
Komt in orde!
Ik heb je video goed bekeken, en je mag gerust hier en daar een statement maken.

Ik neem mee dat de verschillen vooral zitten in de video mogelijkheden naast de 30 megapixels.
Op gebied van low light is de prestatie naar mijn observaties vrij gelijklopend met de A7 iii.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 10:25
Ik heb gisteren een sony a7IV mogen ontvangen.
Lang heb ik geschoten met een a7II, dus het is een flinke upgrade. Vooral het verschil in autofocus snelheid is komisch.

Eerste indruk is dus heel goed. Van het weekend maar eens uitgebreid testen!

HandsomePotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08

WoutF

Hoofdredacteur
mard0 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:11:
Ik heb gisteren een sony a7IV mogen ontvangen.
Lang heb ik geschoten met een a7II, dus het is een flinke upgrade. Vooral het verschil in autofocus snelheid is komisch.

Eerste indruk is dus heel goed. Van het weekend maar eens uitgebreid testen!
Waar heb je die gekocht? Voor zover ik kan zien is hij al een tijd overal uitverocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 10:25
WoutF schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Waar heb je die gekocht? Voor zover ik kan zien is hij al een tijd overal uitverocht.
Bij ringfoto Meppel.
Hij is inderdaad slecht leverbaar. Ik heb veel geluk gehad denk ik. Ik ging uit van een wachttijd van een maand of langer, maar uiteindelijk duurde het iets meer dan 2 weken.

HandsomePotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Eergisteren is mijn A7rIII uit mijn handen gevallen (niet de eerste keer) en op wat rotsen terecht gekomen. Gelukkig zat mijn Voigtländer 12mm erop (net zoals bij de vorige keer) en die is niet kapot te krijgen. Echter is het pinnetje wat de batterij op zijn plaats houdt, afgebroken. Nu heb ik het vermoeden dat de hele camera uit elkaar moet om die te vervangen. Zijn er mensen met ideeën hierover? Verder reageerde de camera niet helemaal lekker op de knoppen gisteren maar vandaag had ik daar geen last van.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Greatsword schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:53:
Probeer net een A7III te updaten via een MacBook maar het blijkt dat de benodigde Cameradriver van Sony software en nog een boel andere software niet compatible is met M1 8)7

https://www.sony.nl/elect...lce-7m3/software/00258098
https://www.sony.com/electronics/support/articles/00254052

Heb al een jaar geen Intel Mac's meer dus daar ben je dan mooi klaar mee.
Royz schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:24:
[...]

Drama die support op M1, zelfde geldt voor de software om je Sony als webcam te gebruiken. :(
Inmiddels hebben ze beide gefixed, zojuist de Webcam functie gebruikt met Teams en ook de firmware van de A7III geüpdatet naar 4.01.

https://www.sony.nl/elect...series/ilce-7m3/downloads

Ben nu even met die "nieuwe" FTP functie aan het spelen, heb daarvoor deze handige guide gebruikt https://sonyalpha.blog/20...acos-with-sony-a1-a9-a7x/ en ik kan nu als het ware Wireless Tetheren naar mijn Mac oOo

Uiteraard ook gelijk even een hot folder gekoppeld aan Capture One en het werkt op zich best goed, de fotos worden netjes ingeladen. Natuurlijk niet zo snel als bekabeld maar toch wel fijn als je even geen zin hebt in bekabeling e.d. De batterij lijkt op die manier wel snel leeg te lopen, dus dat is wel iets om even in de gaten te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Greatsword schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:18:
[...]

[...]

Inmiddels hebben ze beide gefixed, zojuist de Webcam functie gebruikt met Teams en ook de firmware van de A7III geüpdatet naar 4.01.
Als ik op jouw link klink en dan klik op het onderwerp "Een camera van Sony als webcam bij de Imaging Edge-webcamsoftware gebruiken" dan is het eerste wat ik zie: "Apple® MacOS® 10.13 - 10.15 en MacOS 11.0 besturingssystemen (met uitzondering van Macs met Apple Silicon)".

Ik draai het ook al een tijdje maar lang niet alle apps herkennen de camera (bij mij...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:47
Gisteren de A7IV besteld samen met de FE24-70 2.8 GM2. Die laatste moet ik wel op wachten helaas, wordt ergens in juni begreep ik.

Kom van een Fuji X-T2 set af, dus ben benieuwd.

Online...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

remoss schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:02:
Gisteren de A7IV besteld samen met de FE24-70 2.8 GM2. Die laatste moet ik wel op wachten helaas, wordt ergens in juni begreep ik.

Kom van een Fuji X-T2 set af, dus ben benieuwd.
Hopelijk heb je wel een andere lens in de tussentijd of anders even tijdelijk huren of zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remoss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:47
Die heb ik helaas niet, ik begin met Sony op 0 :)
Zal even rondvragen om er een te lenen voor een poosje.

Online...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

remoss schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:29:
Die heb ik helaas niet, ik begin met Sony op 0 :)
Zal even rondvragen om er een te lenen voor een poosje.
Als het niet lukt kan ik deze tent wel aanbevelen, schappelijke prijzen en leuk voor bijvoorbeeld een weekendje experimenteren.

https://budgetcam.nl/nl/p...ce_in_cents&direction=asc

Pagina: 1 ... 29 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies