• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
Greatsword schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:35:
Uhmm Tony speculeert dat de A7IV duurder zal worden dan de A7III bij launch.

Die kostte hier in NL toen 2300,-

Het zou dus zomaar kunnen dat we hier zometeen 2700,- mogen gaan betalen. :-(

[YouTube: Sony a7 IV LEAKED! Sorry, Canon 😔]
Jammer, was mooi geweest als ze die voor gelijke introductieprijs als A7III hadden weggezet en vervolgens de A7III goedkoper zouden maken. Die heb ik op het oog namelijk..

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
SquareOne schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:06:
Jammer, was mooi geweest als ze die voor gelijke introductieprijs als A7III hadden weggezet en vervolgens de A7III goedkoper zouden maken. Die heb ik op het oog namelijk..
De prijs van de A7III gaat heus wel dalen straks. Daar hoef je je geen zorgen over te maken; zeker omdat het verschil tussen A7III en A7IV best groot gaat zijn qua specs en features.
Ik denk dat je straks best wel een A7III voor 1400-1700 euro op kan pikken wanneer de A7IV voor 2500-2700 euro in de markt gezet gaat worden.
In principe schuift het hele segment gewoon 700 a 800 euro op. De A7II word het nieuwe instapmodel op 800-1000 euro, de A7III naar 1400-1700 euro en dan vervangt de A7IV de A7III, maar dan iets hoger geprijst. De A7 zal dan niet meer verkocht worden neem ik aan.

[ Voor 17% gewijzigd door zzzzz op 02-09-2021 11:35 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Greatsword schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:35:
Uhmm Tony speculeert dat de A7IV duurder zal worden dan de A7III bij launch.

Die kostte hier in NL toen 2300,-

Het zou dus zomaar kunnen dat we hier zometeen 2700,- mogen gaan betalen. :-(

[YouTube: Sony a7 IV LEAKED! Sorry, Canon 😔]
Als ik het mij goed herinner suggereerde Tony dat ze hem net onder de R6 zouden zetten, dus dan 2500 o.i.d.?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gonadan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:20:
[...]

Als ik het mij goed herinner suggereerde Tony dat ze hem net onder de R6 zouden zetten, dus dan 2500 o.i.d.?
Klopt 2500 USD, maar de A7III was dus ook 2000 USD en dat werd €2300,- incl alle belastingen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Greatsword schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:43:
Klopt 2500 USD, maar de A7III was dus ook 2000 USD en dat werd €2300,- incl alle belastingen.
Nee zo bedoel ik hem niet, ik heb het over euro's. Als ze hem 2500 USD maken wordt hij niet onder de R6 gezet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:43
zzzzz schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:22:
[...]

De prijs van de A7III gaat heus wel dalen straks. Daar hoef je je geen zorgen over te maken; zeker omdat het verschil tussen A7III en A7IV best groot gaat zijn qua specs en features.
Ik denk dat je straks best wel een A7III voor 1400-1700 euro op kan pikken wanneer de A7IV voor 2500-2700 euro in de markt gezet gaat worden.
In principe schuift het hele segment gewoon 700 a 800 euro op. De A7II word het nieuwe instapmodel op 800-1000 euro, de A7III naar 1400-1700 euro en dan vervangt de A7IV de A7III, maar dan iets hoger geprijst. De A7 zal dan niet meer verkocht worden neem ik aan.
Ik heb laatst tijdens de cashback een nieuwe A7 III voor 1499 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:57
Over twee weken ga ik op een bruiloft fotograferen. Heb het al eens gedaan voor vrienden, daar was de druk niet zo hoog. Nu wel... :P

Ik wil deze keer op juiste manier gebruik maken van de twee SD slots van de A7III. Mijn vraag is, hoe ga ik dat het beste doen?

Mijn idee: RAWs op een UHS-II kaartje in slot 1 en de JPGs (als backup) op een standaard kaartje in slot 2.

Aan de andere kant: "There is also no benefit if you shoot simultaneous to both slot 1 and 2 because the slower UHS-I slot 2 drags down the performance of the faster slot 1." (uit https://www.alphashooters...iii/dual-card-slot-setup/)

Overigens alleen foto's, geen film.

Maar misschien heeft iemand nog een beter idee?

Bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door Malfoi op 20-09-2021 11:34 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Malfoi schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:31:
Over twee weken ga ik op een bruiloft fotograferen. Heb het al eens gedaan voor vrienden, daar was de druk niet zo hoog. Nu wel... :P

Ik wil deze keer op juiste manier gebruik maken van de twee SD slots van de A7III. Mijn vraag is, hoe ga ik dat het beste doen?

Mijn idee: RAWs op een UHS-II kaartje in slot 1 en de JPGs (als backup) op een standaard kaartje in slot 2.

Aan de andere kant: "There is also no benefit if you shoot simultaneous to both slot 1 and 2 because the slower UHS-I slot 2 drags down the performance of the faster slot 1." (uit https://www.alphashooters...iii/dual-card-slot-setup/)

Overigens alleen foto's, geen film.

Maar misschien heeft iemand nog een beter idee?

Bedankt!
Bij die laatste comment gaat het alleen over het verschil UHS-I vs UHS-II, en een sneller kaartje in Slot 1 gaat je niet heel veel helpen dus. Maar dat betekent niet dat jouw Setup niet nog steeds de beste optie is volgens mij. Zeker als je de SD kaartjes sowieso al hebt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:05

lasharor

7 december 2004

Waarom niet 2x raw? Als je dan toch al een backup maakt kan je het net zo goed gelijk goed doen.

Lijkt mij ook vrij sterk dat je zoveel burst foto's gaat maken dat je tegen buffer limieten aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

lasharor schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:58:
Waarom niet 2x raw? Als je dan toch al een backup maakt kan je het net zo goed gelijk goed doen.

Lijkt mij ook vrij sterk dat je zoveel burst foto's gaat maken dat je tegen buffer limieten aanloopt.
2x RAW betekent (iets) langer data wegschrijven, want dan ben je gelimiteerd qua bandbreedte door het tweede slot.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Garyu schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:54:
[...]

Bij die laatste comment gaat het alleen over het verschil UHS-I vs UHS-II, en een sneller kaartje in Slot 1 gaat je niet heel veel helpen dus. Maar dat betekent niet dat jouw Setup niet nog steeds de beste optie is volgens mij. Zeker als je de SD kaartjes sowieso al hebt.
Daar heb je een punt. Ik kan idd werken met de kaartjes die ik al heb, al zijn dat niet de snelste kaartjes.

Ik had alleen in gedachte dat ik eventueel wat bursts moet maken, zoals @lasharor net zei. Daarop reagerend, dat zal inderdaad wel meevallen.

Wat me wel stoort is dat ik het altijd vrij lang vind duren om de buffer te legen. Eergisteren is het me weer opgevallen toen ik een bracket opname van 5 foto's nam (raw). Duurt dan echt gewoon 8 seconden voordat die foto's weggeschreven zijn. Dus misschien vanuit dat perspectief wel een UHS-II kaartje overwegen (en dan niet simultaan het tweede slot gebruiken).

Samenvattend ga ik op die bruiloft dan voor een raw/raw set up, meest veilige setup. En idd, waarom niet 2x raw schieten. En dan een UHS-II kaartje aanschaffen om die "bracket-bursts" sneller te verwerken.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Malfoi schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:09:
[...]
Daar heb je een punt. Ik kan idd werken met de kaartjes die ik al heb, al zijn dat niet de snelste kaartjes.

Ik had alleen in gedachte dat ik eventueel wat bursts moet maken, zoals @lasharor net zei. Daarop reagerend, dat zal inderdaad wel meevallen.

Wat me wel stoort is dat ik het altijd vrij lang vind duren om de buffer te legen. Eergisteren is het me weer opgevallen toen ik een bracket opname van 5 foto's nam (raw). Duurt dan echt gewoon 8 seconden voordat die foto's weggeschreven zijn. Dus misschien vanuit dat perspectief wel een UHS-II kaartje overwegen (en dan niet simultaan het tweede slot gebruiken).

Samenvattend ga ik op die bruiloft dan voor een raw/raw set up, meest veilige setup. En idd, waarom niet 2x raw schieten. En dan een UHS-II kaartje aanschaffen om die "bracket-bursts" sneller te verwerken.
Als je er op gaat letten dan merk je inderdaad soms dat het wat langzaam gaat. Maar, in welke real-world scenario heb je er écht last van? Je moet echt super lang die knop indrukken wil het echt problematisch worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
lasharor schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:14:
[...]

Als je er op gaat letten dan merk je inderdaad soms dat het wat langzaam gaat. Maar, in welke real-world scenario heb je er écht last van? Je moet echt super lang die knop indrukken wil het echt problematisch worden.
Goed, "last van" is misschien overdreven. Maar vind het irritant als ik de instellingen niet in kom omdat ie bezig is met "writing to card".

Concreet voorbeeld, ik ben vaak in de bergen (ook afgelopen zaterdag) en ik wilde het moment vastleggen dat de zon over de bergkam komt (5 foto bracket). Dan heb je dus maar een minuut of twee dat het licht perfekt is. Dan heb ik geen zin om steeds te moeten wachten tot die foto's zijn weggeschreven.

Heb het gevoel dat de A6000 zelfs sneller was wat dat betreft.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Ik schiet met een a7rIII altijd 2x raw (42MP compressed). In slot 1 zit een UHS-II kaartje en in slot een gewone UHS-I. Voor normaal mensen fotograferen en bracketing shots is het 2de slot nooit te traag. Ga ik lange bursts maken van meer dan 10 shots, dan merk ik dat het 2de kaartje echt tijd nodig heeft.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Op mijn A9 heb ik 4 normale drive modus. Mechanische sluiter met ik geloof 5 FPS, en dan 3x electronisch (L, M en H) met in H 20 fps.
Welke FPS je haalt in L en M weet ik niet, maar het lijkt sneller dan de mechanische sluiter en dus meer dan 5 fps. Ik maak meermaals dubbele foto's terwijl ik er een wil maken. Gebruik wel het liefst de elektronische sluiter.

Is er een mogelijkheid om zelf de FPS aan te passen voor de L en M modus? Dus L op 5 fps en M of 10 ofzo?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
RobertJRB schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:45:
Op mijn A9 heb ik 4 normale drive modus. Mechanische sluiter met ik geloof 5 FPS, en dan 3x electronisch (L, M en H) met in H 20 fps.
Welke FPS je haalt in L en M weet ik niet, maar het lijkt sneller dan de mechanische sluiter en dus meer dan 5 fps. Ik maak meermaals dubbele foto's terwijl ik er een wil maken. Gebruik wel het liefst de elektronische sluiter.

Is er een mogelijkheid om zelf de FPS aan te passen voor de L en M modus? Dus L op 5 fps en M of 10 ofzo?
Volgens mij niet. Hier staan de frame rates, en er wordt geen custom setting genoemd:

https://helpguide.sony.ne....html?search=drive%20mode

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
@lasharor @Universal Creations

Ik heb het vandaag eens getest. Ik schiet in compressed raw 24MP naar beide slots. In slot 1 een pricewatch: Sandisk Ultra SDHC UHS-I Class 10 40MB/s 16GB (SDSDUN) en in slot 2 ook.

Het wegschrijven van 1 foto duurt ongeveer 3-3,5 seconden (met de hand een stopwatch gebruikt, dus niet extreem nauwkeurig). En hier heb ik een video gemaakt van het wegschrijven van 4 foto's (niet eens burst:

Ligt het aan mij of is dit gewoon enorm traag? Of ligt het aan het langzame kaartje?

En dit vind ik dus wel lastig, want tijdens het wegschrijven kan je bepaalde instellingen niet veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Malfoi op 28-09-2021 19:09 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Malfoi 40MB/s is inderdaad niet erg snel, geen idee hoe oud je kaartje is maar ik zou even een andere proberen.

Gebruik zelf al een paar jaar pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 64GB

Rond BF / feestdagen ook vaak voor leuke prijzen te krijgen ;)

[ Voor 62% gewijzigd door Greatsword op 28-09-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Malfoi schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:06:
@lasharor @Universal Creations

Ik heb het vandaag eens getest. Ik schiet in compressed raw 24MP naar beide slots. In slot 1 een pricewatch: Sandisk Ultra SDHC UHS-I Class 10 40MB/s 16GB (SDSDUN) en in slot 2 ook.

Het wegschrijven van 1 foto duurt ongeveer 3-3,5 seconden (met de hand een stopwatch gebruikt, dus niet extreem nauwkeurig). En hier heb ik een video gemaakt van het wegschrijven van 4 foto's (niet eens burst:

[YouTube: Sony A7mk3 schrijfsnelheid]

Ligt het aan mij of is dit gewoon enorm traag? Of ligt het aan het langzame kaartje?

En dit vind ik dus wel lastig, want tijdens het wegschrijven kan je bepaalde instellingen niet veranderen.
Ik gebruik 2x https://www.amazon.nl/dp/B08DYCTMLH

Wat jij laat zien heb ik geen last van. Bij mij blijft het constant zelfs bij 20+ foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Greatsword schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:16:
@Malfoi 40MB/s is inderdaad niet erg snel, geen idee hoe oud je kaartje is maar ik zou even een andere proberen.

Gebruik zelf al een paar jaar pricewatch: Sandisk Extreme Pro SDHC/XC UHS-I (170MB/s) 64GB

Rond BF / feestdagen ook vaak voor leuke prijzen te krijgen ;)
Tijd om kaartjes te wisselen dus... Maar wat ik dus wel raar vind is dat ik dit "probleem" niet had met mijn A6000 (tevens 24MP raw) terwijl ik dezelfde kaartjes gebruikte.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Malfoi schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:59:
[...]

Tijd om kaartjes te wisselen dus... Maar wat ik dus wel raar vind is dat ik dit "probleem" niet had met mijn A6000 (tevens 24MP raw) terwijl ik dezelfde kaartjes gebruikte.
Hou er rekening mee dat het per camera kan verschillen en dat 40MB/s de maximale sequentiële leessnelheid is, niet de schrijfsnelheid. Die ligt een stuk lager.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:25
Ventieldopje schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:15:
[...]

Hou er rekening mee dat het per camera kan verschillen en dat 40MB/s de maximale sequentiële leessnelheid is, niet de schrijfsnelheid. Die ligt een stuk lager.
Dit dus. Ik raad aan om de SD Ultra (zilvergrijze) kaartjes te vermijden, en het liefst Extreme Pro (zwart) te gebruiken. En zelfs daarin moet je goed opletten, want sommige shops verkopen meerdere generaties van hetzelfde kaartje, wat het verschil kan zijn tussen 95 en 170 MB/s.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Veneficus schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:34:
[...]

Dit dus. Ik raad aan om de SD Ultra (zilvergrijze) kaartjes te vermijden, en het liefst Extreme Pro (zwart) te gebruiken. En zelfs daarin moet je goed opletten, want sommige shops verkopen meerdere generaties van hetzelfde kaartje, wat het verschil kan zijn tussen 95 en 170 MB/s.
Heb nu Extreme Pro's van 64GB besteld (en, als het goed is 170MB/s). Ik laat later deze week wel even weten of het heeft geholpen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Veneficus schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:18:
[...]

Volgens mij niet. Hier staan de frame rates, en er wordt geen custom setting genoemd:

https://helpguide.sony.ne....html?search=drive%20mode
Thx!
Vreemd dat hij in de laagste setting nog steeds maar 5 fps heeft. Voelt veel sneller.
Ben er achter dat ik in single modus de sluiter ook op elektrisch kan zetten. Staat nu ingesteld op een steltoets en werkt prima.
Scheelt me een hele hoop foto's uitzoeken :)
Malfoi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:41:
[...]

Heb nu Extreme Pro's van 64GB besteld (en, als het goed is 170MB/s). Ik laat later deze week wel even weten of het heeft geholpen.
Ik heb in mijn A9 kaartjes van Lexar met 95 en 150 mb/s (die 150 is type 2) en met beide kaartjes kan die een burst prima aan.
Denk dat je met de nieuwe kaartjes van 170 mb/s dus meer dan goed zit.

[ Voor 28% gewijzigd door RobertJRB op 29-09-2021 11:15 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfoi
Malfoi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:41:
[...]

Gisteren de kaartjes binnen gekregen en getest. Het wegschrijven van 1, 5 of 10 raws vanuit de buffer naar de kaart gaat inderdaad een stuk sneller. Top!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Volgens de geruchten zal de A7IV over twee weken op 21 oktober aangekondigd worden :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

zzzzz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:24:
Volgens de geruchten zal de A7IV over twee weken op 21 oktober aangekondigd worden :)
Werd ondertussen wel eens tijd ook. Sony nam er lekker haar tijd voor. Ben benieuwd of de geruchten beetje kloppen (30MP, full-flip screen?). En natuurlijk niet onbelangrijk: wat gaat het kosten?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Heb een prijs van 2700 EUR gehoord.
33MP, flipscreen en top AF systeem, ik ruil er graag 1 van mijn A7iii's voor in

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08

WoutF

Hoofdredacteur
Arrien schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:40:
Heb een prijs van 2700 EUR gehoord.
33MP, flipscreen en top AF systeem, ik ruil er graag 1 van mijn A7iii's voor in
Ik vind het ook een leuke upgrade, maar wat vang je nu voor een tweedehands A7 III? Net geen 1500? Da's nog een flink bedrag bijbetalen voor de IV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
WoutF schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:40:
Ik vind het ook een leuke upgrade, maar wat vang je nu voor een tweedehands A7 III? Net geen 1500? Da's nog een flink bedrag bijbetalen voor de IV.
Voor 21 oktober ca. 1400-1500. Daarna zal het snel minder worden ben ik bang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
[...]

Denk een beetje optimistisch voor 2e hands toestel.
Ik hoop juist dat ik een nieuwe kan scoren voor 1500 tegen die tijd :D .
Hij is wel eens rond de 1700 nieuw geweest met acties en ooit bij Amazon voor 1772 EUR met 300 EUR amazon tegoed waardoor de camera netto maar 1472 EUR was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
[...]

Ik kan hem op mijn eenmanszaakje zetten, dat scheelt ;)

Maar ik wacht wel even de reviews af, op zich zouden mijn A7iii's nog jaren meekunnen, ben er erg tevreden over.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

Ligt al een stuk lager, 1300,- is nu zo de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
[...]

Drie maanden geleden gingen ze op Marktplaats voor ~€1300 (modellen van 1-2 jaar oud). Maar toen was de losse body, vanwege acties, voor €1599 te koop. Rond de release van een nieuw model liggen de tweedehands prijzen vaak ook wat lager omdat er dan opeens veel mensen zijn die upgraden en hun oude model in de verkoop doen. De A7 III was een erg populair model, maar inmiddels vrij oud, dus verwacht veel upgraders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Upgraden van een III naar een IV is misschien aantrekkelijk voor de video (eindelijk 10bit), maar voor fotografie (24 -> 33MP) niet echt in mijn gedachte. Realtime autofocus is beter dan de AF in de III, maar ook weer niet zoveel beter. De accuduur gaat hetzelfde zijn en ik verwacht ook niet een veel andere ergonomie. Het zijn allemaal kleine verschillen. Veel kleiner dan toen van de II naar de III.
Overstappen van een II naar een IV zie ik veel sneller gebeuren.

De grootste groep verwacht ik van dslr gebruikers die overstappen naar spiegelloos. Dit was al de afgelopen jaren de grootste groep die een A7 III kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08

WoutF

Hoofdredacteur
Universal Creations schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:06:
Upgraden van een III naar een IV is misschien aantrekkelijk voor de video (eindelijk 10bit), maar voor fotografie (24 -> 33MP) niet echt in mijn gedachte. Realtime autofocus is beter dan de AF in de III, maar ook weer niet zoveel beter. De accuduur gaat hetzelfde zijn en ik verwacht ook niet een veel andere ergonomie. Het zijn allemaal kleine verschillen. Veel kleiner dan toen van de II naar de III.
Overstappen van een II naar een IV zie ik veel sneller gebeuren.

De grootste groep verwacht ik van dslr gebruikers die overstappen naar spiegelloos. Dit was al de afgelopen jaren de grootste groep die een A7 III kocht.
Voor beeldkwaliteit hoef je het denk ik niet te doen idd, wellicht wel voor de gebruikservaring. Betere EVF, beter LCD, dat kan draaien (als je dat belangrijk vindt), verbeterde IBIS, verbeterd menusysteem, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

En volledige ondersteuning voor de LA-EA5 adapter, waardoor je ook screw-drive A-mount lenzen kunt autofocussen. Net zoals op A1, A7RIV en A6600.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
WoutF schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Voor beeldkwaliteit hoef je het denk ik niet te doen idd, wellicht wel voor de gebruikservaring. Betere EVF, beter LCD, dat kan draaien (als je dat belangrijk vindt), verbeterde IBIS, verbeterd menusysteem, etc.
Dat zijn uiteraard valide argumenten, al zijn het kleine verbeteringen.
EXX schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:57:
En volledige ondersteuning voor de LA-EA5 adapter, waardoor je ook screw-drive A-mount lenzen kunt autofocussen. Net zoals op A1, A7RIV en A6600.
Dat is een niche. Ik heb nog maar weinig klanten met lenzen die 1) full frame 2) de moeite zijn 3) meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dan kan best een niche zijn, maar het zou toch raar zijn dat je een nieuwe camera op de markt brengt, die dan niet de volledige functionaliteit van de A-mount adapter ondersteunt.

Bovendien zijn er veel redelijke, niet te dure A-mount lenzen in omloop, wat de instap in het FF E mount systeem makkelijker maakt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
EXX schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:48:
Bovendien zijn er veel redelijke, niet te dure A-mount lenzen in omloop, wat de instap in het FF E mount systeem makkelijker maakt.
Precies, ik zit op andere fora en daar zweert men nog steeds bij enkele Minotla objectieven. Zeker de 200/2.8 is nog zeer populair en heeft nog een trouwe userbase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Wat mag ik daaronder verstaan?

https://www.sonyalpharumo...mpled-from-4-8k-s35-mode/

Waarom is 4k30p bijv niet oversampled van 7k?

Is dat dan een soort van crop a la apc-mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
bucovaina89 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:05:
Is dat dan een soort van crop a la apc-mode?
Ja, maar hoe dat dan precies zit is nog lastig te zeggen. Hij lijkt erop dat je dus in een standard-crop zit (super35=aps-c), maar dat de video zelf wel weer oversampled is en dus hq readout... ik zou het een raar verhaal vinden.
Wat dit zijn juist items waarom Canon en Nikon nat zijn gegaan met afgelopen releases (cripple hammer). Het zou vreemd zijn als Sony dit met een nieuwe sensor ook toepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

zzzzz schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Precies, ik zit op andere fora en daar zweert men nog steeds bij enkele Minotla objectieven. Zeker de 200/2.8 is nog zeer populair en heeft nog een trouwe userbase.
En verder nog de 80-200/2.8 HS APO G, de 85/1.4 en de 100/2.8 Macro. Goede lenzen voor niet al te veel geld. Zo zullen er vast nog een paar zijn (500/8 Reflex, 135/2.8, 135/T4.5 STF), Minolta of van Sony zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 08-10-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Heeft de A7iii een anti-kus-focus ingeprogrammeerd? :P

Afgelopen weekend een bruiloft vastgelegd. Mijn eigen A7iii i.c.m een 24-70GM (gehuurd). Het grootste deel van de foto's is (haar)scherp, maar juist die paar foto's waarop het bruidspaar kust (direct na het ja-woord en nog wat andere momenten) zijn de foto's echt dik out of focus. :')

Beetje matig... Natuurlijk niet serieus, mijn eerste zin. Maar het viel me bij 2, 3 scènes op dat het moment voor en na de kus scherp zijn, en de kus zelf niet.

Of misschien is een carrière als bruiloftsfotograaf gewoon niet voor me weggelegd, kan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Malfoi op 12-10-2021 14:12 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Malfoi Hahah, Wel AF-C gebruikt en schiet je dan in burst mode of 1 foto per keer?

Heb soms in de studio ook wel eens dat een foto net niet in focus is hoor, maar denk toch zeker wel 85% scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Greatsword schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:30:
@Malfoi Hahah, Wel AF-C gebruikt en schiet je dan in burst mode of 1 foto per keer?

Heb soms in de studio ook wel eens dat een foto net niet in focus is hoor, maar denk toch zeker wel 85% scherp.
Zeker AF-C gebruikt icm burst op "mid". Daarom vind ik het zo raar...

Ik denk dat het gewoon toeval is en dat er niks achter zit, maar opvallend is het gewoon wel.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Malfoi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

Zeker AF-C gebruikt icm burst op "mid". Daarom vind ik het zo raar...

Ik denk dat het gewoon toeval is en dat er niks achter zit, maar opvallend is het gewoon wel.
Ja inderdaad, de Auto Focus van de A7III is goed hoor, gebruik hier dan ook grotendeels Eye Focus en de meeste shots zijn dan echt scherp, maar zeker geen 100% terwijl ik ook nog eens met flits schiet.

Als de A7IV er straks is dus eens kijken of dat een verbetering is ;)

Vergeet verder ook niet op je firmware te updaten waar nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 12-10-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Malfoi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:11:
Heeft de A7iii een anti-kus-focus ingeprogrammeerd? :P

Afgelopen weekend een bruiloft vastgelegd. Mijn eigen A7iii i.c.m een 24-70GM (gehuurd). Het grootste deel van de foto's is (haar)scherp, maar juist die paar foto's waarop het bruidspaar kust (direct na het ja-woord en nog wat andere momenten) zijn de foto's echt dik out of focus. :')

Beetje matig... Natuurlijk niet serieus, mijn eerste zin. Maar het viel me bij 2, 3 scènes op dat het moment voor en na de kus scherp zijn, en de kus zelf niet.

Of misschien is een carrière als bruiloftsfotograaf gewoon niet voor me weggelegd, kan ook.
Mensen doen hun ogen vaak dicht tijdens een kus, dus dan moet de AF overgaan naar gezichtsherkenning. Aangezien het gezicht deels afgedekt wordt door het hoofd van de ander, valt dat soms ook weg. Dus dan valt het terug op de gebruikte focuszone. Als die niet te groot is afgesteld, zou je die redelijk goed moeten krijgen. De vraag is alleen, waarop die zone valt. Als dat op de achterkant is van het dichtstbijzijnde hoofd, dan zit het ernaast voor je gevoel.

Realtime autofocus van de A7 IV zal dit wel oplossen (zoals het ook doet met de andere camera's met realtime autofocus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Universal Creations schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Mensen doen hun ogen vaak dicht tijdens een kus, dus dan moet de AF overgaan naar gezichtsherkenning. Aangezien het gezicht deels afgedekt wordt door het hoofd van de ander, valt dat soms ook weg. Dus dan valt het terug op de gebruikte focuszone. Als die niet te groot is afgesteld, zou je die redelijk goed moeten krijgen. De vraag is alleen, waarop die zone valt. Als dat op de achterkant is van het dichtstbijzijnde hoofd, dan zit het ernaast voor je gevoel.

Realtime autofocus van de A7 IV zal dit wel oplossen (zoals het ook doet met de andere camera's met realtime autofocus).
Dat zou inderdaad kunnen. Eye-AF werkte eigenlijk over het algemeen erg goed!

Wat misschien nog had kunnen helpen, is om de gezichten vooraf te registreren. Daaraan heb ik pas later gedacht. Weet ook niet of die gezichtsregsitratie zó goed werkt, want geen ervaring mee.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wordt een spannende week, maandag de nieuwe MacBook Pro's en hopelijk donderdag de nieuwe Sony A7IV.

Sony A7IV rumored specs:
  • launch on October 21 (if chip supply permits this)
  • Newly developed 33MP sensor
  • 15 stops of DR
  • 3.69m dot EVF and LCD is improved too (1.44m dot???)
  • 4k30 video is oversampled from 7K
  • 4k 60p will be oversampled from 4.8k s35 mode and 10bit 4:2:2
  • 4k streaming (and FHD 60p streaming)
  • 5.5 stops of IBIS (+ AS)
  • Same A7sIII body design and same heatsink system.
  • Full size HDMi
  • Fully articulating LCD screen
  • Improved touchscreen functions
  • UHS-II SD-cards and CF Xpress cards
  • Same new Sony menu system of the A7sIII
  • I am still not sure about this but price might be around $2,499???
Blurry foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2021/10/Teaser.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Haha in de tags van de youtube page van de live stream hebben ze nog meer prijs gegeven: https://www.sonyalpharumo...-youtube-teaser-keywords/

Maar wel fijn te weten dat de a7 IV er nu uiteindelijk wel aan komt! Ik ben benieuwd, ik heb een paar maanden geleden een a7r gekocht als eerste mirrorless (overstap van de Canon 5DMkII) en ben er erg tevreden van. De A7 IV ga ik waarschijnlijk wel aankopen :9~

(edit: typo)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bucovaina89
@WoutF : nu valt trouwens mijn euro wie die 'youtoube-tags hint' heeft gegeven op sonyalpharumors.com 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
SAR heeft het inmiddels over €2799 :X
Release is in week 48/49, dus we kunnen nog even sparen haha

[ Voor 48% gewijzigd door zzzzz op 19-10-2021 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
zzzzz schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:04:
Dit bedrag heb ik vaker voorbij horen komen in de afgelopen maanden en leek mij persoonlijk ook het meest waarschijnlijk.

In het begin zal de vraag veel groter zijn dan het aanbod (dus zijn er genoeg mensen die hem kopen voor €2799). En de camera wordt min of meer tegenover de, inmiddels meer dan een jaar oude, Canon R6 gezet. Die heeft een adviesprijs van ~€2700 en is tijdens acties nooit echt goedkoper geweest dan €2300. Door de A7 IV op €2799 te zetten zeg je 'wij zijn nieuwer en beter dan de R6 en daarom mag het wat kosten.'

Dus €2799 leek mij logisch. Alles lager dan dat vind ik een meevaller.

[ Voor 5% gewijzigd door Cannoli op 19-10-2021 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

zzzzz schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:04:
Release is in week 48/49, dus we kunnen nog even sparen haha
Ach ja, de iii kwam uit voor 2300 en is daar best lang op blijven hangen. Maar dan nog, 500 euro is een beste stap omhoog en ik had zelf ook 2600 a 2700 verwacht/gehoopt.

Van de andere kant zit ie tussen de A7 en de A7R (ii en iii) in dus dat maakt die hogere prijs weer beetje goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik was al eerder aan het twijfelen tussen een A7RIV tweedehands of een A7IV nieuw. Nu de prijs hoogstwaarschijnlijk zo dicht tegen een tweedehands A7RIV gaat liggen, ga ik waarschijnlijk die laatste dan toch maar doen. Dat die niet nieuw is, is voor mij niet zo'n ramp.

Ook jammer dat de prijs zo hoog ligt dat de prijzen van de A73 ook waarschijnlijk niet gaat zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Pfff, 2799.- vind ik ook echt veel.

Eigenlijk belachelijk dat bij elke nieuwe generatie de prijs zoveel hoger wordt.

Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met een iPhone of Macbook dan stijgt de prijs iets maar dan eens in de zoveel jaar.

Als we naar de A7III kijken was die 2300 bij launch en de laatste jaren ligt de prijs zo tussen de 1600-1800 bij aanbiedingen.

Tweedehands mag je blij zijn met biedingen van 1250 dus dat is nog aardig wat bijleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Greatsword schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:48:
Pfff, 2799.- vind ik ook echt veel.
Eigenlijk belachelijk dat bij elke nieuwe generatie de prijs zoveel hoger wordt.
Dit sentiment merk ik ook heel sterk hoor; zeker voor mensen waarvoor dit de daily driver word. Voor mensen die nu een A1 hebben er daar naast een A9 hebben en die willen upgraden is het misschien wat makkelijker.
Ik vind 2799 voor de 'kale' specs zoals we die nu weten ook veel, maar wie weet zijn er nog verrassingen vanuit Sony. Ik denk dat een stacked sensor bijvoorbeeld echt meerwaarde kan bieden. Als de A7IV dat niet heeft dan klinkt een A7RIV (bijvoorbeeld van Marktplaats) opeens weer interessant. Ik wil zoiezo upgraden binnenkort, maar als de A7IV niet echt de prijs/upgrade verhouding die ik zoek biedt dan zou het zomaar ook een ander model kunnen worden. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Vorig jaar is mijn A7III helaas te water gegaan, daarna had ik de keuze om te wachten op de A7IV of voor de A7RIV te gaan. De A7RIV had toen allerlei cashbacks etc waardoor ik hem voor rond de 3400 kon kopen en dat heb ik toen gedaan en zeker als je dat vergelijkt met de nieuwprijs van de A7IV was dit een goede keuze denk ik. Heb er inmiddels toch alweer een jaar van kunnen genieten :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
zzzzz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Dit sentiment merk ik ook heel sterk hoor; zeker voor mensen waarvoor dit de daily driver word. Voor mensen die nu een A1 hebben er daar naast een A9 hebben en die willen upgraden is het misschien wat makkelijker.
Ik vind 2799 voor de 'kale' specs zoals we die nu weten ook veel, maar wie weet zijn er nog verrassingen vanuit Sony. Ik denk dat een stacked sensor bijvoorbeeld echt meerwaarde kan bieden. Als de A7IV dat niet heeft dan klinkt een A7RIV opeens weer interessant. Ik wil zoiezo upgraden binnenkort, maar als de A7IV niet echt de prijs/upgrade verhouding die ik zoek dan zou het zomaar ook een ander model kunnen worden. :z
Kan me niet voorstellen dat ze er een stacked sensor in zouden stoppen. Dat is, samen met de betere focus juist wat de A9 onderscheid van de A7 serie. Lijkt me niet dat ze in hun eigen topmodellen gaan snijden met een goedkoper model?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
RobertJRB schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:28:
Kan me niet voorstellen dat ze er een stacked sensor in zouden stoppen. Dat is, samen met de betere focus juist wat de A9 onderscheid van de A7 serie. Lijkt me niet dat ze in hun eigen topmodellen gaan snijden met een goedkoper model?
Dat is denk ik wel de vraag die veel mensen zich zullen stellen. De A9 is gewoon oud inmiddels (2017 is in tech-land gewoon lang geleden) en niet echt meer onderscheidend t.o.v. de A1 qua snelheid en mogelijkheden. De A9II heeft wel wat 'Pro' features, maar ik denk dat de meeste Pro's gewoon overgestapt zijn naar een A1 i.v.m. quality of life improvements.
Daarmee is de A9 serie niet direct meer marktleider of echt concurrerend. Zolang dit zo is bestaat de kans dat de A7IV net zo goed een stacked sensor krijgt, zeker omdat het een helemaal nieuwe is; waarvan de development gestart is nadat de originele A9 uit kwam.
Dat geeft ook de mogelijkheid om Sony straks een 33MP A9III uit te laten brengen met hogere fps (ik heb al 60 fps gehoord) wanneer de tijd en tech daar rijp voor is.

[ Voor 9% gewijzigd door zzzzz op 20-10-2021 11:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
€2799 is geen vreemde prijs en ook wat ik had verwacht. Kijk eens wat een R6 kostte bij introductie: €2739. En dan nog fatsoenlijke lenzen erbij....
Prijzen stijgen nu eenmaal in 3 jaar. Kijk voor de grap eens naar wat lenzen vele jaren na introductie nog kosten. Daar zijn de R&D echt wel van terugverdiend, maar ze vragen ondertussen (een stuk) meer dan bij introductie.
Ieder moet voor zichzelf beslissen of de A7 IV waar voor zijn geld biedt. Als dat niet het geval is, dan kies je voor iets dat dat wel doet, zoals een A7 III.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Universal Creations schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:54:
€2799 is geen vreemde prijs en ook wat ik had verwacht. Kijk eens wat een R6 kostte bij introductie: €2739. En dan nog fatsoenlijke lenzen erbij....
Prijzen stijgen nu eenmaal in 3 jaar. Kijk voor de grap eens naar wat lenzen vele jaren na introductie nog kosten. Daar zijn de R&D echt wel van terugverdiend, maar ze vragen ondertussen (een stuk) meer dan bij introductie.
Ieder moet voor zichzelf beslissen of de A7 IV waar voor zijn geld biedt. Als dat niet het geval is, dan kies je voor iets dat dat wel doet, zoals een A7 III.
Tsja, het is maar hoe je het bekijkt.

De A7III heeft zijn succes mede te danken aan zijn lage prijs en featureset.

Iemand die zijn brood er mee verdient zal een dure camera als de R,S,9,A1 serie wel kunnen terugverdienen maar voor de hobbyist / semi-proffesional die net iets meer wilt dan ASP-C wordt de lat toch weer een stuk hoger gelegd waardoor ze het bijna niet kunnen veroorloven of verantwoorden.

De tweedehands prijzen van lenzen hebben zo ook een ondergrens, dus qua afschrijving valt dat allemaal gelukkig nog mee als je ze voor leuke prijzen op MP of V&A koopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
En waarom moet een semi-pro of hobbyist per se een a7 IV hebben? Een a7 III is dan ook enorm goed. Je moet het ook ruimer zien, verder dan de prijs voor de camera. Ga maar eens een R6 met een native 24-70mm f/2.8 kopen, dan is een a7 IV met Tamron 28-75 of Sigma 24-70 een stuk goedkopere optie. Een 70-200mm f/2.8? Een 1:1 macro, een f/2.8 of f/4 ultrawide zoom? Een f/1.4 portretlens? Een telezoom? Wat je ook kiest, je bent sowieso veel minder kwijt. Dus wat Sony doet, is een prijs vragen die past in de markt en voor de consument is er sowieso genoeg keuze om een mooie set samen te stellen. De a7 III is na 3 jaar nog altijd een hardlopende camera, ondanks de R6 en Z5/Z6 (II).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:44
€2799 is na mijn mening best oky. Ik had hem rond €3200 verwacht. Want andere merken kosten tegenwoordig veel meer!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
zzzzz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:33:
[...]

Dat is denk ik wel de vraag die veel mensen zich zullen stellen. De A9 is gewoon oud inmiddels (2017 is in tech-land gewoon lang geleden) en niet echt meer onderscheidend t.o.v. de A1 qua snelheid en mogelijkheden. De A9II heeft wel wat 'Pro' features, maar ik denk dat de meeste Pro's gewoon overgestapt zijn naar een A1 i.v.m. quality of life improvements.
Daarmee is de A9 serie niet direct meer marktleider of echt concurrerend. Zolang dit zo is bestaat de kans dat de A7IV net zo goed een stacked sensor krijgt, zeker omdat het een helemaal nieuwe is; waarvan de development gestart is nadat de originele A9 uit kwam.
Dat geeft ook de mogelijkheid om Sony straks een 33MP A9III uit te laten brengen met hogere fps (ik heb al 60 fps gehoord) wanneer de tijd en tech daar rijp voor is.
Wat bedoel je precies met de pro functies die de orginele a9 niet heeft?
Voor zover ik weet is het enige echte grote verschil de snellere mechanische sluiter en het tweede kaartslot dat sneller is geworden. Verder weinig verschil tussen de a9 en a92.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
RobertJRB schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:29:
Wat bedoel je precies met de pro functies die de orginele a9 niet heeft?
Voice memo en betere connectivity aansluitingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Leaked Sony A7IV video from Tony Northrup

https://www.sonyalpharumo...y-northrup/#disqus_thread

Video is verwijderd maar wel door iemand gecaptured

https://drive.google.com/...Pvk9rJBL7&export=download

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4nCekAJtN3Cwl15WhVGq_MqxBw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6l0bmOVrbb5YxnjWdeUcVUHR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPORpL9q5ofZKa3-70wtmDTYP4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VT0UFQGHvE2vsbX9NXRJFeIK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp-0f5dA-tOeL2ibKefV1772tbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/krxeAzAeUh0VTv9Vr6wKPT6N.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 20-10-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
Tsja, hij ziet er weer hetzelfde uit als alle anderen. Ik ben benieuwd of ze na alle rumors nog met een verrassing uit de hoek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Hier overheerst de teleurstelling toch een beetje na het bekijken van de early-review gister. De A74 zal top-of-the-line AF hebben, maar als dat ten koste gaat van IBIS performance en DR dan zie ik de upgrade niet echt zitten. Ik vraag me oprecht af wat die nieuwe sensor in de A74 nu echt voor upgrade is.
Ik ga denk ik gewoon een mooie A7R4 uitzoeken op de tweedehands markt. Ik krijg dan naar mijn idee heel veel meer waar voor mijn geld. Die camera is misschien twee jaar oud, maar heeft 90% van de technologie die de A74 straks heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door zzzzz op 21-10-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Waarom zou de DR en IBIS minder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Dat volgde uit de video van het koppel Northrup. Niet mijn interpretatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

zzzzz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:47:
[...]

Dat volgde uit de video van het koppel Northrup. Niet mijn interpretatie.
@Universal Creations Hij bedoelt dit. Ik zou de cijfers echter nog wel even met een korreltje zout nemen.

Vooral de AF cijfers van de A7III lijken ineens veel slechter te zijn geworden bij hem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQfluWFa2uB0P0xyDYL0hqlLlVE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/F6l9466NGn5bUF9G622Pxmag.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOZoYReqgbfskJDXDPnV7nFLoAo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/OB1bbybqqbjoMwawjMMOLUl9.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Ik heb maar gewoon een tweedehands A7R4 gekocht... ik kon niet wachten. Als het toch niet bevalt kan ik hem altijd nog terugbrengen. Kost netto hetzelfde als een nieuwe A7IV straks moet kosten.

[ Voor 23% gewijzigd door zzzzz op 21-10-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
€2799. CameraNu heeft hem online staan.

edit: Gerald Undone heeft ook al een review online staan. Denk dat ik die ga kijken ipv de presentatie. :)

YouTube: Sony a7 IV Review: The Best Hybrid Camera for the Money!

[ Voor 45% gewijzigd door Cannoli op 21-10-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
"Met de Sony A7 IV film je in 4K met 60fps, met volledige pixeluitlezing zonder pixel binning, voor beeldmateriaal van topkwaliteit."

Wat was dan dat hele geneuzel over super-35 4K 60fps? Ik snap hem niet meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Leverbaar vanaf December 2021

Dat is nog behoorlijk lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 17:47
zzzzz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

"Met de Sony A7 IV film je in 4K met 60fps, met volledige pixeluitlezing zonder pixel binning, voor beeldmateriaal van topkwaliteit."

Wat was dan dat hele geneuzel over super-35 4K 60fps? Ik snap hem niet meer :D
Volgens mij klopt dat niet. Je kan 4K met volledige pixeluittlezing alleen op 30fps doen. Voor 60fps heb je een crop nodig, aldus dpreview

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[ Voor 43% gewijzigd door Greatsword op 21-10-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik vind die nieuwe manier van Focus Peaking wel nice! Beter dan al die losse puntjes op je scherm haha

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Royz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:50:
Ik vind die nieuwe manier van Focus Peaking wel nice! Beter dan al die losse puntjes op je scherm haha
Bedoel je Focus map?

Ik had het idee dat dat alleen in videomodus is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7mubLRfdm-KTAp-fnnTcNpPrnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4NwW7M0mqSvAUdMed3FqiGif.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Greatsword schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

Bedoel je Focus map?

Ik had het idee dat dat alleen in videomodus is.

[Afbeelding]
Ja inderdaad Focus map. Vooralsnog zie ik in alle voorbeelden inderdaad gebruik in video mode, maar zal in photo mode toch net zo werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Royz Video mode only volgens mij.

Die power-off shutter close zou voor mij eigenlijk al een reden zijn om deze camera te kopen. Ik noem mijn A7Rii ook wel "het vlekkenmonster". Hoe voorzichtig je ook lenzen wisselt, dat ding zuigt stof aan als een magneet. Met al mijn andere camera's nooit last van maar die Sony.... aaaargh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

sys64738 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:27:
@Royz Video mode only volgens mij.

Die power-off shutter close zou voor mij eigenlijk al een reden zijn om deze camera te kopen. Ik noem mijn A7Rii ook wel "het vlekkenmonster". Hoe voorzichtig je ook lenzen wisselt, dat ding zuigt stof aan als een magneet. Met al mijn andere camera's nooit last van maar die Sony.... aaaargh.
Shutter close off is inderdaad wel erg nice.

Met landscape maar vooral seascape foto's heel vaak vlekken gehad met long exposures die in post bijna niet te herstellen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Shutter close off vind ik enorm gevaarlijk. Ik hoef zelden mijn sensor te reinigen, maar 1 keer per ongeluk met je vinger de sluiter aanraken en je hebt een dikke rekening voor het vervangen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het ziet er naar uit dat de A7IV volledige ondersteuning biedt voor de LA-EA5 adapter, inclusief AF voor screw-drive A-mount lenzen.

Hiermee is de A7IV met de LA-EA5 de opvolger van de A99II.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:05:
Shutter close off vind ik enorm gevaarlijk. Ik hoef zelden mijn sensor te reinigen, maar 1 keer per ongeluk met je vinger de sluiter aanraken en je hebt een dikke rekening voor het vervangen ervan.
Is dat niet een beetje overdreven? Buiten dat wanneer iemand z'n vingers in z'n body gaat steken zowel sluiter als sensor zoiets niet echt leuk vinden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 00:27:
[...]

Is dat niet een beetje overdreven? Buiten dat wanneer iemand z'n vingers in z'n body gaat steken zowel sluiter als sensor zoiets niet echt leuk vinden. :P
Ik zie regelmatig vingers op sensoren staan van spiegelloze camera's, omdat mensen soms rare dingen doen met lenzen op- of afschroeven. Dus nee, dat is niet overdreven. Ik ben trouwens iemand die gerust zijn body even open laat staan, terwijl de camera op z'n kop aan mijn strap hangt en ik een lens aan het verwisselen ben... Met apparatuur van anderen ben ik altijd voorzichtig, maar mijn apparatuur is voor mij een stuk gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik doelde meer op de kwetsbaarheid van de sluiter ten opzichte van die van de sensor.

Heb je trouwens wel eens mensen binnen gehad die de boel gesloopt hadden omdat de camera zonder lensdop op een felle lichtbron gericht was?
De camera waarschuwt daarvoor maar ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat je hem zo kunt weg leggen dat hij per ongeluk op de zon gericht is o.i.d.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Probeer net een A7III te updaten via een MacBook maar het blijkt dat de benodigde Cameradriver van Sony software en nog een boel andere software niet compatible is met M1 8)7

https://www.sony.nl/elect...lce-7m3/software/00258098
https://www.sony.com/electronics/support/articles/00254052

Heb al een jaar geen Intel Mac's meer dus daar ben je dan mooi klaar mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Greatsword op 28-10-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik overweeg een A7 III tweedehands te kopen, en zou graag met de adapter LA-EA5 een paar van mijn A-Mount lenzen gebruiken, onder andere een 70-400 G SSM en een oude Beercan 70-210 F4.

Heeft iemand dat al geprobeerd?
De compatibility website is niet geheel duidelijk. Deze adaper zou ook een schroefaangedreven AF moeten kunnen aansturen, maar blijkbaar niet allemaal...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Greatsword schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:53:
Probeer net een A7III te updaten via een MacBook maar het blijkt dat de benodigde Cameradriver van Sony software en nog een boel andere software niet compatible is met M1 8)7

https://www.sony.nl/elect...lce-7m3/software/00258098
https://www.sony.com/electronics/support/articles/00254052

Heb al een jaar geen Intel Mac's meer dus daar ben je dan mooi klaar mee.
Drama die support op M1, zelfde geldt voor de software om je Sony als webcam te gebruiken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:23:
Ik doelde meer op de kwetsbaarheid van de sluiter ten opzichte van die van de sensor.
De sensor is veel minder gevoelig dan de sluiter.
Heb je trouwens wel eens mensen binnen gehad die de boel gesloopt hadden omdat de camera zonder lensdop op een felle lichtbron gericht was?
Niet dat ik weet. Laserschade heb ik wel vaker bij klanten geconstateerd, maar dat staat hier los van.[/quote]
De camera waarschuwt daarvoor maar ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat je hem zo kunt weg leggen dat hij per ongeluk op de zon gericht is o.i.d.
[/quote]
Je heb dan sowieso een telelens nodig en die moet je goed mikken. Maar ik sluit zeker niet uit dat het kan gebeuren in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:22:
[...]

De sensor is veel minder gevoelig dan de sluiter.

[...]

Niet dat ik weet. Laserschade heb ik wel vaker bij klanten geconstateerd, maar dat staat hier los van.[/quote]
[/quote]
Je heb dan sowieso een telelens nodig en die moet je goed mikken. Maar ik sluit zeker niet uit dat het kan gebeuren in de praktijk.
Tele primes zet je vaak ook op de lens neer en niet liggend. Maar zelfs liggend lijkt mij die kans enorm klein.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Gezien de resease van de A7IV, is de A7iii een stukje gezakt op de 2ehands markt. Ik ben een hobby-fotograaf, schiet vooral vakantie en zo nu en dan wat random uitdagingen (vind het gewoon leuk om te doen). Van de vakanties schiet ik vooral landschappen waarvan ik een paar toppers soms wel wil printen op 70cm x 100cm. Ik heb nu een A7Rii met 42mpx, dus dat is geen probleem. Ik ben nu vanwege de prijs geinteresseerd om mijn A7RII te upgraden naar een A7III. Hoofdzakelijk de grotere batterij, 2 SD kaarten en AF (en misschien dat ik iets meer met video wil gaan proberen). Het enige waar ik niet helemaal zeker van ben is de megapixel daling. In hoeverre lever ik in op 70 x 100 cm prints met 24mpx vs 42 (er van uit gaande dat ik niet hoef te croppen want dan wint 42 vanzelfsprekend)?

Ook de A7C komt binnen bereik, en die vind ik als prosumer ook wel interessant, al blijft die lastig te verdedigen vs een A7iii. Lever een wiel, wat knopjes, en SDkaartslot in, en de EVF is kleiner (en niet in het midden), maar win een flip-scherm, betere flapjes en is iets lichter en kleiner. Ga eens in de winkels kijken hoe de A7C voelt, en uiteindelijk waar ik een goede deal voor kan krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
Het enige voordeel van de A7C is de realtime autofocus, verder is het imho een stap terug t.o.v. de A7 III.
De A7III ligt ook een stuk beter in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik kijk er naar uit om een A7 III tweedehands op te pikken binnen een aantal maanden (upgrade vanaf de A77).
Alhoewel ik nog altijd aan het twijfelen ben.

Nu heb ik een mooie glascollectie met nog een paar "oudjes" als de 70-210 F4 Minolta Beercan, maar ook een 17-50 2.8 Tamron en de 70-400 Sony G mark I.
De 17-50 is sowieso een crop lens, dus die gaat in de verkoop, maar is bijzonder weinig waard gezien de A-Mount.

Maar die 70-400 en de Minolta screw drive had ik nog graag gebruikt.
Nu heb ik al wat gezocht naar de converters, maar het lijkt dat de LA-EA5 niet werkt op de A7 III....

Iemand tips wat ik zou kunnen doen? Zijn er andere converters die wel werken?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij werkt LA-EA4 wel op de A7III.

De LA-EA4 heeft nog het AF systeem van de Sony A65 met SLT spiegel, dus of je daar nou zo blij van wordt. Je kan natuurlijk een LA-EA4 ombouwen tot de LA-EA4r monster adapter.... :P

SSM en SAM A-mount lenzen kunnen ook gekoppeld worden met de LA-EA3 adapter, met behoud van AF. In dat geval wordt de camera AF gebruikt.

Hier een vergelijkende AF test tussen de A99 en de A7III + LA-EA4:

[ Voor 21% gewijzigd door EXX op 04-11-2021 14:06 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies