• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 22:53
James3 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:49:
[...]

Ik denk dat deze niet specifiek op vloggers gericht is. Hoewel dat met een extra microfoon en bijvoorbeeld Samyang 18mm lens wel kan. Maar touch- en flip-screen, verbeterde menu's enzovoorts zullen simpelweg op elk nieuw model zitten. Volgens mij is het gewoon een compacte FF camera. Er waren veel geluiden dat FF lenzen groot, zwaar en duur zijn. Daarom maken ze nu een kleine, lichtgewicht, goedkope lens. Ik denk dat Fuji en Olympus hier wel wakker van zullen liggen.
Ik denk niet dat dit model echt wat uitmaakt voor Fujifilm en Olympus. Beide hadden cameras in het assortiment met deze vormfactor en die werden niet goed verkocht, waardoor ze die niet meer maken. Daarnaast is dit een veel duurdere camera. En als laatste denk ik dat beide merken al zo niche zijn dat potentiële kopers niet afgeleid worden door Sony-producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik kreeg vanochtend een Prijsalert van de A7RIV voor 3385 bij bol.com Plaza. Ik heb deze al een tijdje op het oog, dus leek me een goede deal en heb direct besteld.

Nu zie ik alleen dat ik het niet bij bol.com heb gekocht, maar bij een verkooppartner (Titan Trading). Het laatste in de naam doet mij vermoeden dat het een import model is. Iemand hiermee ervaringen (of met kopen via een verkooppartner van bol.com)?

[ Voor 27% gewijzigd door Rebunted op 20-09-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Rebunted als je dan toch naar import zit te kijken zou ik er gelijk grijze import van maken voor 2439,-

https://www.e-infin.com/eu/category/mirrorless_cameras

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 20-09-2020 21:56 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Rebunted schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:59:
Ik kreeg vanochtend een Prijsalert van de A7RIV voor 3385 bij bol.com Plaza. Ik heb deze al een tijdje op het oog, dus leek me een goede deal en heb direct besteld.

Nu zie ik alleen dat ik het niet bij bol.com heb gekocht, maar bij een verkooppartner (Titan Trading). Het laatste in de naam doet mij vermoeden dat het een import model is. Iemand hiermee ervaringen (of met kopen via een verkooppartner van bol.com)?
Hoewel je een Sony hebt gekocht, gaat je vraag over de verkoper. Daarom kan je dit beter in het Shopping forum vragen.
Shopping Forum

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
de A7ii is in de aanbieding, is dat nog een relevante camera? Ik zelf neig ernaar van wel. Uiteraard zijn er al weer betere, maar die zijn ook veel duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-06 09:04
Batsu schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:56:
de A7ii is in de aanbieding, is dat nog een relevante camera? Ik zelf neig ernaar van wel. Uiteraard zijn er al weer betere, maar die zijn ook veel duurder
Of de A7ii nog relevant is ligt aan je toepassing. Als je veel bij weinig licht fotografeert is de A7iii het misschien wel waard, ivm back-lit sensor en resulterende extreem lage ruisniveau. Het andere grote verschil is het aantal focuspunten, wat met portretten en sport/wildlife handig kan zijn.

Als dit niet zo van belang is en je een allround camera zoekt, dan kan het nog steeds een goede deal zijn.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Batsu
Veneficus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:00:
[...]

Of de A7ii nog relevant is ligt aan je toepassing. Als je veel bij weinig licht fotografeert is de A7iii het misschien wel waard, ivm back-lit sensor en resulterende extreem lage ruisniveau. Het andere grote verschil is het aantal focuspunten, wat met portretten en sport/wildlife handig kan zijn.

Als dit niet zo van belang is en je een allround camera zoekt, dan kan het nog steeds een goede deal zijn.
Bedankt. Het zou mijn eerste FF zijn, en budget is voor nu beperkt, en dan een 5jaar oude camera kopen voelt raar. Maar ja, geld he....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Batsu schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:02:
[...]

Bedankt. Het zou mijn eerste FF zijn, en budget is voor nu beperkt, en dan een 5jaar oude camera kopen voelt raar. Maar ja, geld he....
Je zou kunnen overwegen om nog even te wachten. Veel mensen verwachten voor het eind van het jaar een A7iv (of in ieder geval de aankondiging). Dan gaan de prijzen van de A7iii waarschijnlijk wat zakken. Misschien dat je tegen die tijd een A7iii (tweedehands) voor een leuke prijs kunt krijgen.

Of black friday / eindejaarsacties afwachten. A7iii was december 2019 een keer te krijgen voor €1549.

• Veneficus
Cannoli schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:24:
[...]
Of black friday / eindejaarsacties afwachten. A7iii was december 2019 een keer te krijgen voor €1549.
Black Friday is inderdaad een goeie, als je nog even twee maanden geduld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:58
Batsu schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:02:
[...]

En welke lens ga je erop zetten? Zoveel mensen kopen een FF om er vervolgens een matig presterende f/4 zoom of nog erger een f/3.5-5.6 kitlens erop te zetten. Dan kun je beter op aps-c een f/2.8 zoom voor minder geld zetten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Hielko
  • Laatst online: 14:22
Of je koopt gewoon voor weinig de 50mm F1.8 en je hebt een combi waar geen enkele APS-C bij in de buurt kan komen, ondanks dat het niet het beste is wat je uit de camera kan persen.

• Universal Creations
Hielko schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:48:
Of je koopt gewoon voor weinig de 50mm F1.8 en je hebt een combi waar geen enkele APS-C bij in de buurt kan komen, ondanks dat het niet het beste is wat je uit de camera kan persen.
Dat is zeker een goede optie, maar veel mensen voelen zich aardig beperkt met enkel een 50mm en hebben liever een zoom. De Tamron 28-75mm f/2.8 RXD is dan de goedkoopste fatsoenlijke optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-07 16:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hielko schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:48:
Dan moet je wel héél erg graag naar FF willen. Betere primes zijn stukken duurder en zooms ook. Als budget beperkt is dan heb je veel meer lol aan een APS-C met een goeie f/2.8 zoom én een 50mm f/1.8. Ben je even veel kwijt en kun je weer een tijd door.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 14:22
APS-C met f2.8 zoom maakt toch weinig uit met F4 zoom op full frame? En geloof dat die APS-C f2.8 zooms ook niet bepaald goedkoop zijn.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hielko schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:57:
APS-C met f2.8 zoom maakt toch weinig uit met F4 zoom op full frame? En geloof dat die APS-C f2.8 zooms ook niet bepaald goedkoop zijn.
Voor de totaalprijs wel ;) Een APS-C body is in alle opzichten stukken goedkoper.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Kwintessens
.

[ Voor 99% gewijzigd door Kwintessens op 24-09-2020 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
Dat hangt natuurlijk ook af van de body die je koopt. Er zijn zat cropsensorbody’s die duurder zijn dan de A7II.

Maar de 50mm 1.8 van Sony zou ik niet kopen voor de A7II. Dat is echt geen pretje. AF is veel te traag.

Bovendien vraag ik me af of die sensor nog wel echt meekan met de betere cropsensoren.

Wil je lekker aan de slag met oudere objectieven en adapters, dan is het een prima keuze. Ik vond de A7II erg fijn met Canon FD-glas. En het is alleen al vanwege het gewicht van FF-glas gewoon zonde als je dat op een cropsensor zet.

[ Voor 9% gewijzigd door Kwintessens op 24-09-2020 08:15 ]

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:00

Steef

GoT's Most Eaten

Hielko schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:57:
pricewatch: Sony E 16-55mm f/2.8 G

;( €1200+ op het moment van schrijven, ~€1000 bij grijze import. En dan ook zonder OSS, waardoor je eigenlijk de 6500 of 6600 APS-C body nodig hebt.

Dan kruipt e.a. aardig naar elkaar toe.

[ Voor 20% gewijzigd door Steef op 24-09-2020 08:20 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het punt is niet wat het gemiddelde prijsverschil van alle edgecases is, het gaat er om waarom je naar fullframe zou willen.
Als je alleen maar met een standaardzoom met f/4 of zelfs een f/3.5-f/5.6 (of erger) kitvariant gaat lopen op je fullframe kan je je afvragen waarom je per se fullframe wilt. Zeker als je daardoor gedwongen wordt een oudere body te kiezen terwijl die cropset kwalitatief misschien wel beter zou zijn.

Daarmee is niet gezegd dat het een slechte keuze is, maar je moet hem wel kunnen onderbouwen. Er zijn meer genoeg redenen om voor zo'n full frame te kiezen maar niet iedereen denkt er zo bewust over na, vandaar de vraag van @Universal Creations .

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Batsu
Nou inderdaad, goede vragen.

Ik heb momenteel een oude dslr die ik wil vervangen, en een m4/3 van olympus.

De reden dat ik de DSLR wil vervangen omdat ik getriggered werd door een paar weken geleden, toen ik bij kinderdijk in de lichtweek foto's wilde maken. Kleuren waren flets en de camera is simpelweg echt verouderd (10 jaar), alhoewel ik het een heerlijke camera vind om in de hand te hebben.

In eerste instantie zou ik die inderdaad met een matige kitlens kopen, vooral vanwege budget en de aanbieiding, samen met de 50mm 1.8. Daarna wil ik die uitbreiden met een goede zoom en macro en wellicht enkele primes.

[ Voor 6% gewijzigd door Batsu op 24-09-2020 09:38 ]

• Veneficus
Batsu schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:30:
Kleuren waren flets en de camera is simpelweg echt verouderd (10 jaar), alhoewel ik het een heerlijke camera vind om in de hand te hebben.
Vergeet niet dat de A7ii intussen ook al 5 jaar oud is. Dus over 5 jaar is 'ie al relatief even verouderd als je huidige model nu is. Daarmee moet je jezelf dus afvragen hoe lang je met je body wilt gaan doen en hoeveel afschrijving je accepteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wanneer is c.q. vind je een body verouderd? Als er zoveel nieuwe features zijn dat je het gevoel hebt wat te missen? Dat er tegenwoordig meer pixels en DR te krijgen zijn? Of wanneer de knopjes niet soepel meer lopen en hij af en toe een reboot moet krijgen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
Er is natuurlijk ook niets mis met gewoon nieuw speelgoed willen hebben :+

Je kunt met camera's vaak ook vrij makkelijk naar een speciaalzaak gaan om ze eens uit te proberen. Wel handig om daar van tevoren over te bellen, want anders hebben ze niet altijd een volle batterij voor je (uit ervaring).

Helemaal makkelijk als je in de buurt van een vestiging van CameraNu woont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Universal Creations schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:54:
[...]

Dat is zeker een goede optie, maar veel mensen voelen zich aardig beperkt met enkel een 50mm en hebben liever een zoom. De Tamron 28-75mm f/2.8 RXD is dan de goedkoopste fatsoenlijke optie.
De 28-200 is ook heerlijk van tamron :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-07 12:03
Het wordt weer spannend :)

https://www.sonyalpharumo...lpha-event-on-january-26/

Niet dat ik verwacht inde nabije toekomst een andere camera te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:03

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

MRIdev schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:08:
Het wordt weer spannend :)

https://www.sonyalpharumo...lpha-event-on-january-26/

Niet dat ik verwacht inde nabije toekomst een andere camera te kopen.
Nog paar uurtjes.

Wat gaan ze aankondigen? A9ii en hopelijk de A7 iv. Die laatste graag met 30MP sensor en verder alle A7c specs in grotere body (mag nog wel iets groter dan de iii).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@sys64738 Het frappante wat ook genoemd is op SAR, is dat normaal zo vlak voor een aankondiging heel veel/alle specs al op straat liggen. Dat is nu niet, Er wordt ook gesuggereerd dat one in the one never seen een aanwijzing is naar een nieuwe naam, A1. Dan zou het een nieuwe lijn zijn.

Altijd leuk om geruchten te volgen.

Ik ben benieuwd!

Een nieuwe cameralijn, A1: https://www.sonyalpharumo...-sony-alpha-a1-in-1-hour/

Live stream link:
https://alphauniverse.com/live/theoneneverseen/

[ Voor 20% gewijzigd door MRIdev op 26-01-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
https://www.sony.com/elec...eable-lens-cameras/ilce-1
Dit is echt wel weer even een doorbraak na de A9II! Mooi spul, zeker voor de professionals.

[ Voor 55% gewijzigd door zzzzz op 26-01-2021 16:10 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Ik hoop dat er nog wat van de technologie via een firmware update bij de A7mk2 terecht komt. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
MRIdev schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:20:
Ik hoop dat er nog wat van de technologie via een firmware update bij de A7mk2 terecht komt. }:O
Dat kun je vergeten. Veel van deze techniek zal wel de nieuwe processor vereisen. Ik denk dat we met de A7IV aan de beurt zijn in het 'budget' segment. Daar zet ik thans mijn geld op in.

Ik ben wel heel blij voor de vogelaars onder ons. Je zag de laatste tijd veel mensen toch een R5 proberen vanwege de resolutie etc, maar nu zie je met deze A1 (of A9R) dat je alle voordelen van de A9 serie in een R format krijgt, en dan nog een hele berg extra horsepower.
Voor 7300 euro zal je straks echt op de eerste rij zitten, en zul je niet meer hoeven te twijfelen wat de concurrentie doet. :X

[ Voor 33% gewijzigd door zzzzz op 26-01-2021 16:29 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ziet er goed uit hoor, ben benieuwd wat het gaat kosten en wat hij in de praktijk gaat doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@zzzzz die verwachting heb ik echt niet, dat er ook maar iets bij de A7mk2 terecht komt ;).

Indrukwekkend stukje techniek!

In deze link van SAR staan wat verder naar onder de mitsen en maren, Ik heb het niet helemaal doorgelezen.
https://www.sonyalpharumo...-in-professional-imaging/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zo wat een specs. Ook die 9.5 miljoen dots 0,90 magnification EVF mag er wezen, zeg. Alleen wel vaag dat alle merken zo stug vast blijven houden aan 3" 1.4 miljoen dots display. Dat mag ook wel mee omhoog hoor.

OT: Wat een oerlelijke foto van die skispringer. Das toch niet echt reclame voor je camera/merk?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik denk dat de LCD op de achterkant qua functioneel gebruik langzaam gaat verschuiven van chimptool naar je menu bedienen en een beetje bladeren door foto's, daar heb je geen resolutie voor nodig. En als je een foto echt goed wilt bekijken doe je het via de EVF, heb je ook geen last van omgevingslicht.

Waar ze in mijn optiek eens van af moeten stappen is dat geneuzel over dots en gewoon de resolutie noemen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:37:
Ik denk dat de LCD op de achterkant qua functioneel gebruik langzaam gaat verschuiven van chimptool naar je menu bedienen en een beetje bladeren door foto's, daar heb je geen resolutie voor nodig. En als je een foto echt goed wilt bekijken doe je het via de EVF, heb je ook geen last van omgevingslicht.

Waar ze in mijn optiek eens van af moeten stappen is dat geneuzel over dots en gewoon de resolutie noemen. ;)
Ja, zullen we dat ook doen met camerasensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

Kijken of de AF van deze A1 ook werkt met de LA-EA5 adapter icm screw-drive A-mount lenzen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:38:
Ja, zullen we dat ook doen met camerasensoren?
Op zich geen slecht idee, al is dat natuurlijk wel een pietsje anders. Dat getal komt tenminste nog een beetje in de buurt bij waarin het echt resulteert. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
EXX schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:39:
Kijken of de AF van deze A1 ook werkt met de LA-EA5 adapter icm screw-drive A-mount lenzen.
Dat lijkt mij wel? Vast niet met alle lenzen, maar wel met een geselecteerd aantal 'sport' lenzen. Ten minste, als ze bij Sony wakker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat valt nog te bezien. Het gaat om de screw-drive lenzen; AF met SSM en SAM A-mount lenzen werkt sowieso op alle huidige E-mount cameras icm de LA-EA5 adapter.

Voor de screw-drive A-mount lenzen moet je echter een A6600 of A7RIV gebruiken om werkende AF te hebben icm de LA-EA5. Bij gebruik van de A7c (op de markt gekomen na de LA-EA5) heb je geen AF bij A-mount screw-drive lenzen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-07 21:53
Eigenlijk best goedkoop!

In plaats van 3 camera's haal je 1 die alles aankan.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hamed schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:14:
Eigenlijk best goedkoop!

In plaats van 3 camera's haal je 1 die alles aankan.
Als je het zo bekijkt dan wel inderdaad. Denk alleen dat de markt voor mensen die een top specs videocamera en dito action/sports en landschap-camera zoeken, vrij klein is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
sys64738 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:17:
[...]

Als je het zo bekijkt dan wel inderdaad. Denk alleen dat de markt voor mensen die een top specs videocamera en dito action/sports en landschap-camera zoeken, vrij klein is. 8)
Voor een combo tussen A7R4 en A9 ben ik bereid te betalen :) maar filmen doen we hier niet.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Hamed schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Voor een combo tussen A7R4 en A9 ben ik bereid te betalen :) maar filmen doen we hier niet.
De vraag is inderdaad wat er met de A9R gaat gebeuren waar men het vaak over had. En de A9III.
Ik vraag me toch een beetje af of de A6x00/A9/A7/A7R/A7S/A7C/A1 segmenten allemaal nog blijven bestaan nu Sony met een supercamera kan die alle segmenten een plek bied bijna.
Het zou zomaar kunnen dat we van sommige form-factors de laatste versie gezien hebben. Het is namelijk nogal een woud aan opties als je diverse interesses hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Snap de keuze voor een tiltscreen niet.

Hier waren we toch net van af? > A7SIII, A7c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@zzzzz ik denk dat de A1de A9R is. De A9 blijft de sportcamera en daar komen dan geen R en S versies van. De A7x zal verschillende versies blijven houden. Al vind ik de A7c wel een vreemde eend in de bijt. En de A6xxx de APS camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 20:20

Deathchant

Don't intend. Do!

De A1 lijkt dus een samensmelting van de A7R4 en de A9II, dus ik denk idd dat deze net zo goed een A9R genoemd kon worden. Welke dingen heeft deze nieuwe A1 dan van de A7S serie? Het aantal MPIX (lager) was toch zo belangrijk om een zeer cleane high-iso performance te krijgen toch? Of doelen ze op de extraatjes qua videomogelijkheden die niet op de A7R4 of A9II zitten?
Of gaat het juist om de volledige sensor-readouts? Record 8K/30p or 4K/60p video continuously for up to 30 minutes; volgens mij kan de Canon R5 ook 8K/30p voor een half uur. Of de menustructuur van de A7SIII?

Een A7R4 kost 4000 euro, een A9II kost 5200 euro...Wat verklaart de extreme bump van 2100 euro nou eigenlijk?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Deathchant schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:54:
Een A7R4 kost 4000 euro, een A9II kost 5200 euro...Wat verklaart de extreme bump van 2100 euro nou eigenlijk?
Je hebt bijna de resolutie van de R4, de snelheid hoger dan de A9II, de videoopties van de SIII en het nieuwe menu van de A7SIII in combinatie met een nieuwe dual-processor voor blackout-vrij knallen tot 30 FPS.
Voor veel mensen (professionals in wildlife, events of sport) zal dat de meerprijs rechtvaardigen waardoor je echt weer top of the line met sensor-readout aan de gang kan. Items als refreshrate en resolutie van de EVF zijn natuurlijk ook mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Deathchant schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:54:
De A1 lijkt dus een samensmelting van de A7R4 en de A9II, dus ik denk idd dat deze net zo goed een A9R genoemd kon worden. Welke dingen heeft deze nieuwe A1 dan van de A7S serie?
De video-opties, de zoeker, dual gain (niet officieel bevestigd, maar er is wel aangegeven dat op iso4000 de video erg clean is). Ook de menu-structuur en touchscreen functionaliteit in de menu's zijn uit de a7s3 overgenomen.
Het aantal MPIX (lager) was toch zo belangrijk om een zeer cleane high-iso performance te krijgen toch?
Dat is helaas in een misconcept. Lagere megapixelcount doet daar enkel iets aan op absurd hoge iso's. Het is vooral makkelijk om sneller de sensor uit te lezen met minder pixels, dus minder last van rolling shutter. Met de A1 hebben dit verholpen door een stacked cmos te gebruiken zoals in de A9 en A9II, die nog veel sneller uitgelezen kan worden (sneller dan 1/200sec).
Record 8K/30p or 4K/60p video continuously for up to 30 minutes; volgens mij kan de Canon R5 ook 8K/30p voor een half uur.
25minuten met 1.1 firmware, waarbij de camera vooral veel heter mag worden. De ellende bij de R5 is dat het heel lang (makkelijk meer dan een uur) voordat de camera weer fatsoenlijk kan filmen (langer dan 5 minuten) in 8k. Bij de A7S3 kun je veel sneller na oververhitting weer filmen.
Je moet eens kijken wat een 1DX III of D6 kost en dan wat de A1 kan en kost. Dat is de verklaring.
zzzzz schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:21:
[...]
het nieuwe menu van de A7C/SIII
De A7C heeft nog het oude Sony menu.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 27-01-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb een A7, gekocht direct na de introductie dus inmiddels een oud beestje.

Nou heb ik het volgende probleem. Als ik een foto maak loopt de camera vaak vast. Batterij eruit en erin en hij werkt weer. Maar vervelend is het wel. Je kunt er niet meer van op aan dat hij de foto maakt. Resultaat is dat ik vaker de andere camera pak, een A6300 maar uiteraard liever full frame gebruik.

Nou valt me op, met een beetje proberen dat dit vooral gebeurt als de camera in staande positie gehouden wordt.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? En zou het iets kunnen zijn dat zelf te verhelpen is?
En anders, de camera is een grote reparatie niet meer waard maar ik wil hem ook niet zomaar afschrijven. Zijn er adressen waar je voor reparatie terecht kunt?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-07 13:55
RobertJRB schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:47:

Nou heb ik het volgende probleem. Als ik een foto maak loopt de camera vaak vast. Batterij eruit en erin en hij werkt weer. Maar vervelend is het wel. Je kunt er niet meer van op aan dat hij de foto maakt. Resultaat is dat ik vaker de andere camera pak, een A6300 maar uiteraard liever full frame gebruik.

Nou valt me op, met een beetje proberen dat dit vooral gebeurt als de camera in staande positie gehouden wordt.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? En zou het iets kunnen zijn dat zelf te verhelpen is?
En anders, de camera is een grote reparatie niet meer waard maar ik wil hem ook niet zomaar afschrijven. Zijn er adressen waar je voor reparatie terecht kunt?
Loopt de software vast? Of is het een hardwareprobleem (sluitermechanisme loopt op z'n eind)?

Een combinatie van sinds 2,5 jaar willen, mijn A6000 die kuren begint te vertonen en een paar geplande (betaalde) opdrachtjes hebben eraan bijgedragen dat ik vrijdag eindelijk een A7mk3 heb gekocht. Tweedehands wel, 6 maandjes oud en 7000 shuttercount. Hopelijk vandaag of morgen hopelijk in huis.

Rest van de week vrij gepland om te gaan spelen met dat ding. :9~

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemd
  • Niet online
Heeft Sony een soort standaard jaarpatroon van cashbacks?

[knip]

edit: Ik zie nu de link naar het aankoop-advies-forum. Dus heb het maar daar gevraagd, pardon. :D
Hoe vaak heeft Sony een cashback-actie voor de camera's?

[ Voor 74% gewijzigd door willemd op 19-03-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Een nieuweling in dit topic!

Door Corona kwam er ineens meer tijd vrij om oude hobby's op te pakken. Na veel wikken en wegen heb ik een Sony A7III aangeschaft. Wat een super camera en leuk om hier mee te spelen. Vooralsnog maak ik voornamelijk korte filmpjes die ik daarna monteer in Final Cut Pro X.

Hier komt mijn vraag ook direct uit naar voren. Final Cut Pro X ziet mijn shots als HDR, waardoor ik een vertekend beeld krijg van de kleuren. Input van mijn GoPro en DJI geven dit niet.

Ik ben op internet gaan browsen, maar vind geen duidelijk antwoord. Ze geven wel aan dat je auto HDR aan / uit kunt zetten in het menu. Dit heb ik gecontroleerd en het staat uit. Iemand enig idee hoe ik mijn "probleem" kan oplossen?

Stack Sats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Was iemand dit al opgevallen? Goede reclame voor Sony :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrD7FP9yoYWlzJjE1GjJIT4FDWQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VzqI4m6ZmGpKdEUmNoAYpsnI.png?f=fotoalbum_medium

https://nos.nl/nieuwsuur/...weer-van-voor-af-aan.html

[ Voor 11% gewijzigd door psy op 01-04-2021 09:59 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ja, dat is meerdere mensen opgevallen. IIRC is dit een A9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:56

KL643

beeldaandemuur

Leuk voor Sony maar zou de cameraman trots zijn op wat hij bereikt heeft?

Zie het nut er namelijk niet van in behalve dat hij heeft kunnen scoren voor zijn ego....

beeldaandemuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 18:20
Net een A7C besteld. Mooie deal bij Coolblue met 300 euro kassakorting en ook nog een gratis 50m F1.8 lens voor in totaal 1800 euro. Niet het objectief dat ik uiteindelijk wil, maar gratis is een mooie prijs.

Ik was eigenlijk in afwachting van wat de A7IV gaat brengen, maar met een kleine op komst is de kans toch klein dat ik die op tijd zou hebben.

Gezien mijn track record met Sony compact camera's had ik hem liever bij een zaak met 5 jaar garantie gekocht, maar het verschil in prijs was wel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Nu ik de camera een paar dagen heb mogen uittesten moet ik zeggen dat ik blij ben met mijn aankoop.

De 50mm f1.8 lens die er bij zit is wel een beetje prut voor hetgene dat ik het meeste doe, fotograferen van bewegende objecten en video. Focus afstand van een halve meter is karig en de autofocus motor lijkt uit een oude Lada te komen. Echt scherp is ie bij 1.8 ook niet, wellicht ook niet geholpen door de trage focus. Ik doe hem nog niet weg, omdat er vast nuttige toepassingen zijn waarvoor de lens wel geschikt is en wellicht moet ik die nog vinden. Eerste indruk is echter dat je voor het geld beter een RX100 mk1 zou kunnen aanschaffen dan deze lens.

Momenteel nog een beetje in dubio over:
- Sony 35mm f1.8
- Tamron 17-28mm f2.8
- Sony 20mm 1.8 g

Ik heb tot dusver altijd compactcamera's gebruikt en ben nu toe aan mijn 3e RX100, na twee vorige generaties te hebben versleten. Over gegaan op fullframe in de hoop beter met weinig licht, zonder kunstmatige belichting te kunnen fotograferen en filmen. De 35mm krijgt overal lovende kritieken, maar twijfel nog omdat ik bang ben het niet wijd genoeg te vinden. Ik ben gewend aan de RX100 waarbij ik zelden de zoom functie gebruik, wat een equivalent is van 24mm. Een groothoeklens staat sowieso op mijn wish list, maar is niet bepaald allround. Primes spreken mij aan vanwege de lichtsterkte en vaak het relatief compacte formaat, maar ben niet op zoek naar een grote collectie. Heb er over nagedacht of een 24-70 GM lens wat is als start, maar zie het niet zitten om altijd met het equivalent van een vol pak melk van 2000 euro rond te lopen. Daarnaast komt dit qua mogelijkheden dan erg overeen met de RX100VA die op zich al geen heel belabberde kiekjes maakt, dan met minder bokeh. Arggh decisions decisions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
PHiXioN schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:29:
Nu ik de camera een paar dagen heb mogen uittesten moet ik zeggen dat ik blij ben met mijn aankoop.

De 50mm f1.8 lens die er bij zit is wel een beetje prut voor hetgene dat ik het meeste doe, fotograferen van bewegende objecten en video. Focus afstand van een halve meter is karig en de autofocus motor lijkt uit een oude Lada te komen. Echt scherp is ie bij 1.8 ook niet, wellicht ook niet geholpen door de trage focus. Ik doe hem nog niet weg, omdat er vast nuttige toepassingen zijn waarvoor de lens wel geschikt is en wellicht moet ik die nog vinden. Eerste indruk is echter dat je voor het geld beter een RX100 mk1 zou kunnen aanschaffen dan deze lens.

Momenteel nog een beetje in dubio over:
- Sony 35mm f1.8
- Tamron 17-28mm f2.8
- Sony 20mm 1.8 g

Ik heb tot dusver altijd compactcamera's gebruikt en ben nu toe aan mijn 3e RX100, na twee vorige generaties te hebben versleten. Over gegaan op fullframe in de hoop beter met weinig licht, zonder kunstmatige belichting te kunnen fotograferen en filmen. De 35mm krijgt overal lovende kritieken, maar twijfel nog omdat ik bang ben het niet wijd genoeg te vinden. Ik ben gewend aan de RX100 waarbij ik zelden de zoom functie gebruik, wat een equivalent is van 24mm. Een groothoeklens staat sowieso op mijn wish list, maar is niet bepaald allround. Primes spreken mij aan vanwege de lichtsterkte en vaak het relatief compacte formaat, maar ben niet op zoek naar een grote collectie. Heb er over nagedacht of een 24-70 GM lens wat is als start, maar zie het niet zitten om altijd met het equivalent van een vol pak melk van 2000 euro rond te lopen. Daarnaast komt dit qua mogelijkheden dan erg overeen met de RX100VA die op zich al geen heel belabberde kiekjes maakt, dan met minder bokeh. Arggh decisions decisions.
Je zou ook kunnen kijken of de 50 1.8 voorzien is van de laatste firmware. Want ik dacht in het begin ook wat een k... ding. Tot firmware upgrade. Is het proberen zeker waard!

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Hamed schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:54:
[...]

Je zou ook kunnen kijken of de 50 1.8 voorzien is van de laatste firmware. Want ik dacht in het begin ook wat een k... ding. Tot firmware upgrade. Is het proberen zeker waard!
Die had ik inderdaad al gecheckt naar aanleiding van reviews die dit ook benoemden. De versie was al v03 en dus de meest recente. Wellicht is het een prima foto lens en ligt het nog aan mijn skills om er het beste uit te halen. Er zijn best wat mooie foto's uit gekomen maar veel ook niet, met name bij minder licht. Voor video is deze volgens mij simpelweg niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Weten jullie vanaf welk model A7 of A7R er een autofocus in zat die vergelijkbaar is in snelheid of beter is dan die van de A6300?
Ik zie wel het aantal focus punten uiteraard maar gaat ook om hoe goed die kan tracken, continue AF werkt, gezichts herkenning ect.

Heb nu een A7 en A6300 en wil deze twee wegdoen voor een nieuwer model A7X of A7RX maar vind de A7III nieuw te duur op dit moment en ben sowieso klaar met het nieuw kopen van snel afschrijvende camera's.

Als het moet kan ik eventueel een lens verkopen maar kan me daar niet toe zetten....

Zie nu A7R2 of A7R3's te koop staan voor nette prijzen maar wil liever niet inleveren ten opzichte van de A6300.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertJRB op 17-04-2021 13:58 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:56

KL643

beeldaandemuur

A7r3 heeft een betere af 👍

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Okey, dus vanaf de a7r3 zit ik dus goed.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
RobertJRB schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:09:
[...]

Okey, dus vanaf de a7r3 zit ik dus goed.
De bonus bij de R3 is ook dat daar bijvoorbeeld Animal AF op zit en wat andere features die je op de R2 niet hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 01:23

Royz

Kleurenblind!!

Ik zou alleen de A7R3 al kiezen voor de accu's :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 23:41

bobcom

Dedicated dabbler

Af van mijn A7Rii is on par met mijn A6500. Riii is ongetwijfeld beter, maar de betere af, tapschermpje, langere accuduur en animal af kosten dus €1000,-, oftewel bijna evenveel als een hele Rii.

[ Voor 11% gewijzigd door bobcom op 18-04-2021 14:21 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-07 22:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RobertJRB schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:57:
Weten jullie vanaf welk model A7 of A7R er een autofocus in zat die vergelijkbaar is in snelheid of beter is dan die van de A6300?
Ik zie wel het aantal focus punten uiteraard maar gaat ook om hoe goed die kan tracken, continue AF werkt, gezichts herkenning ect.

Heb nu een A7 en A6300 en wil deze twee wegdoen voor een nieuwer model A7X of A7RX maar vind de A7III nieuw te duur op dit moment en ben sowieso klaar met het nieuw kopen van snel afschrijvende camera's.

Als het moet kan ik eventueel een lens verkopen maar kan me daar niet toe zetten....

Zie nu A7R2 of A7R3's te koop staan voor nette prijzen maar wil liever niet inleveren ten opzichte van de A6300.
De a7III zie ik 2e hands regelmatig voor 1450 of minder. En soms nieuw via amazon.de e.d. ook voor 1650 nieuw zelfs....ik denk dat je met dat soort prijzen qua afschrijving ook wel ok zit.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
RobertJRB schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:47:

Beetje laat, maar misschien is het nog niet opgelost: heeft de A7, net als z'n opvolgers, de optie voor volledige electronische sluiter? Dan zou je die eens moeten instellen om te kijken of het inderdaad aan de mechanische sluiter ligt. Het klinkt als een zwaartekracht-gerelateerd probleem 8)7

En sensor cleaning mode? Daarvoor moet de sluiter ook geforceerd open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Okey duidelijk allen,

@ bobcom. Dat de A7r2 on par is klinkt goed. Zie ze nieuw voor 1400 en gebruikt voor 1100 wat best goede prijzen zijn.

@ nomad. Ja zag ook een A73 voor 1450 staan op marktplaats maar vaak wordt er wel flink op geboden. Koop sowieso het liefst een occasion bij een winkel. Daar zie ik er echt geen een te koop staan.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Veneficus schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:06:
[...]

Beetje laat, maar misschien is het nog niet opgelost: heeft de A7, net als z'n opvolgers, de optie voor volledige electronische sluiter? Dan zou je die eens moeten instellen om te kijken of het inderdaad aan de mechanische sluiter ligt. Het klinkt als een zwaartekracht-gerelateerd probleem 8)7

En sensor cleaning mode? Daarvoor moet de sluiter ook geforceerd open.
Dank, geen idee of hij dat heeft. Zal het eens gaan proberen.
Snap niet goed wat ik dan met de sensor cleaning modus kan controleren. De sluiter staat standaard open als de camera uit is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 23:41

bobcom

Dedicated dabbler

@RobertJRB Sensor cleaning mode zal idd niet veel zoden aan de dijk zetten: dat doet alleen de sensor trillen, en niks met de sluiter.. Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de camera "omgekeerd verticaal" gebruikt - andere oog voor de zoeker. Als de sluiter sputtert als hij tegen de zwaartekracht in terug moet (het is toch een vericale spleetsluiter?) dan heeft hij misschien minder moeite met bewegen als de zwaartekracht meewerkt.
Of het nuttig is, is een tweede. Meer een diagnose van het type "patient niet te redden, maar we weten nu tenminste zeker waaraan hij straks overlijdt"

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Vreemd,

Keuze is alleen tussen 1e& 2e sluiter, of elektronische en 2e sluiter. Bij beide opties de vastloper gehad.
Net de camera een paar keer zonder lens laten klikken om te zien of ik iets zie aan de sluiter, maar bleef gewoon werken. En nu met lens zo'n 500 fotos gemaakt zonder fout... Heb de camera in alle mogelijke hoeken gehouden maar maakt geen verschil.

Blijft natuurlijk wel irritant dat je er niet van op aan kan of die een foto zal maken of niet.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpe36UTjQe8QRUieVNl2ZyWNTIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JnzAJ7NNF1kKckboCXIzqOD.jpg?f=fotoalbum_large
Toch leuk om even te proberen. Had al een capturecard liggen (gebruik mn A7RII soms als webcam), maar nu ik sinds de laatste update een externe monitor app op mijn Xperia 1 ii heb, kan ik ineens mijn telefoon als camera monitor gebruiken! Wel tof aangezien de schermpjes op de camera's zelf vergeleken met hedendaagse telefoons nou niet om over naar huis te schrijven zijn.
Anyway, het ging opzich vrij soepel. Eerst een micro-hdmi naar normale hdmi kabel, dan de capturecard die op gewone usb uitkomt, die ik met een dongletje weer omzet naar usb-c. Dan moest ik in ieder geval wel even in de camera settings (toolbox pagina 3 in het menu) in de HDMISettings de resolutie van Auto afhalen en op 1080i zetten, anders werkte het of niet of was het een groene brij aan pixels. Misschien dat een techneut me kan uitleggen wat dat kan zijn. Toen ik ter controle het zwikje aan mijn laptop verbond, zag het er perfect uit, dus zal het in de app kunnen zitten. Op 1080i zag het er uiteindelijk iig prima uit op mn telefoon.
Al met al is het wel een aanzienlijke hoeveelheid producten (welcome to dongle-life) waarbij ik zou denken dat indien Sony/camerabouwers de microHDMI blijft houden, het wel een idee zou zijn om een kabel uit te brengen die alles in 1 kan (maw. van microhdmi naar usb-c met een capturecard erin). Of bestaan die al, of kan dit allemaal in latere cameras dan mijn A7RII via usb-c naar usb-c? Gezien laptops ook steeds meer usb-c krijgen is dat sowieso misschien wel een handige toevoeging die dan zowel de A7 als webcam en ook telefoons als de 1ii als monitor mogelijk maakt. Beide opties zijn mijns inziens best chique.
Anyway, dit waren allemaal relatief goedkope producten (de capturecard komt van marktplaats voor €75, de rest is ebay-achtig) en het weegt ook niet bar veel, dus al met al prima tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
-nevermind

[ Voor 96% gewijzigd door Malfoi op 14-05-2021 14:19 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Ik loop hier ook al een tijdje naar te zoeken. Is die capture card echt nodig, of kan het ook via HDMI naar USB-C? Ik heb ook nog geen goede info van Sony hierover gevonden. Ik had wel verwacht dat ze bij de aankondiging van deze feature voor de Xperia 1II en 5II ook wel de juiste hardware zouden kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:03
Ik stel de vraag hier toch even opnieuw, een quote vanuit 2016;
Don Quijote schreef op zaterdag 2 juli 2016 @ 17:13:
Sensor reinigen van de a7 is echt een koud kunstje. Met een sensor swab en het juiste vloeistof ben je zo klaar (wel even checken of de swab/vloeistof wordt aangeraden voor de a7 serie). Dat hoeft niet langer dan een paar minuten te duren ;).

Dat is maar goed ook want ik moet zo ongeveer elke keer wanneer ik foto's heb gemaakt en lenzen heb verwisseld mijn sensor schoonmaken. Het gemis van een spiegel voor je sensor merk je wel :). Wat mij betreft het grootste nadeel van mirrorless.
Is het hedendaags nog steeds zo dat je met een sensor swab en vloeistof de beste manier is om je sensor schoon te maken? Welke vloeistof gebruiken jullie en welke sensor swab? Heb zelf de Sony A73, welke raden jullie aan? Zie verschillende merken voorbij komen en ben van plan de sensor zelf schoon te willen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door rudyman85 op 21-05-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
rudyman85 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:06:
Is het hedendaags nog steeds zo dat je met een sensor swab en vloeistof de beste manier is om je sensor schoon te maken? Welke vloeistof gebruiken jullie en welke sensor swab? Heb zelf de Sony A73, welke raden jullie aan? Zie verschillende merken voorbij komen en ben van plan de sensor zelf schoon te willen maken.
Ja in principe is het nog steeds iets wat je zelf kan doen als je het aandurft. Daar zijn best videos over te vinden op YouTube. De lokale camera boer heeft daar spullen voor.
Ik durfde het zelf vorig jaar niet aan met mijn A7II en toen heb ik hem bij KE voor 20 euro laten reinigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik doe zelf de sensorcleaningen in de winkel voor klanten en werk (ook persoonlijk) met Eclipse Lens Cleaner Fluid en Visible Dust VSwabs (groen). Ook gebruik ik een Dust Patrol 16mm zachte borstel voor droge reiniging (als natte niet nodig is). Die borstel is eigenlijk voor aps-c, maar in de praktijk werkt dat heel fijn voor fullframe, omdat je dan met wat meer druk kunt werken en zo meer stof weghaalt.
Uiteraard gebruik ik tussendoor een blaasbalg om alles voor iedere aanraking met de sensor even af te blazen.
Op het werk gebruik ik een loep met lampjes om snel tussendoor te kijken of de sensor schoon is, maar voor de echte check maak ik een foto op f/22 iso 100 van een wit oppervlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfoi
Na in maart te zijn opgelicht bij de koop van een 2e hands A7III, heb ik gisteren dan toch maar een nieuwe besteld. In combinatie met de Sony cashback zal ie uiteindelijk net iets boven de 1500 euro uitkomen, goedkoper dan sommige tweedehands exemplaren die ik heb gevonden.

Na 10 jaar NEX-3 en A6000 in gebruik te hebben gehad, ben ik super benieuwd naar de A7III. Heb 2 middagen met de A7II van een vriend mogen fotograferen en dat gaf echt een goed gevoel.

Can't wait! >:)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-07 01:23

Royz

Kleurenblind!!

Malfoi schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:45:
Na in maart te zijn opgelicht bij de koop van een 2e hands A7III, heb ik gisteren dan toch maar een nieuwe besteld. In combinatie met de Sony cashback zal ie uiteindelijk net iets boven de 1500 euro uitkomen, goedkoper dan sommige tweedehands exemplaren die ik heb gevonden.

Na 10 jaar NEX-3 en A6000 in gebruik te hebben gehad, ben ik super benieuwd naar de A7III. Heb 2 middagen met de A7II van een vriend mogen fotograferen en dat gaf echt een goed gevoel.

Congrats! De stap van de A7II naar A7III is nog best een mooie stap dus de ervaring wordt alleen maar mooier

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Royz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Congrats! De stap van de A7II naar A7III is nog best een mooie stap dus de ervaring wordt alleen maar mooier
Dankje! Ik heb genoeg (uiteenlopende) projecten gepland, dus kan de komende maanden naar hartelust fotograferen. Zal waarschijnlijk geregeld in dit topic een kijkje komen nemen. :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Malfoi schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:45:

Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt? Dat die net boven de 1500 zal komen. Klinkt als een goede prijs :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
RobertJRB schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:16:
[...]

Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt? Dat die net boven de 1500 zal komen. Klinkt als een goede prijs :)
Ik woon in Duitsland, daar zijn de prijzen over het algemeen ietsje lager dan in Nederland. Via het corporate benefits portaal van mijn werkgever kan ik hem voor 1739 euro kopen. Daar dan nog de €200 cashback van Sony af (in Duitsland de "Sommer Cashback") en voilá: €1539.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:39
Veneficus schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:52:
[...]

Ik loop hier ook al een tijdje naar te zoeken. Is die capture card echt nodig, of kan het ook via HDMI naar USB-C? Ik heb ook nog geen goede info van Sony hierover gevonden. Ik had wel verwacht dat ze bij de aankondiging van deze feature voor de Xperia 1II en 5II ook wel de juiste hardware zouden kunnen leveren.
Om beter laat dan nooit nog even terug te komen op deze vraag: Heb hem net even via HDMI-USB-c direct aan mijn telefoon gekoppeld, maar dan gebeurt er niks...Helaas!
En als ik even google zie ik inderdaad ook nog niks wat lijkt op een mini-HDMI0=>USB-c kabel met geintegreerde capturecard lijkt. Lijkt me toch niet zo moeilijk, maar de markt zal te klein zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Edit:

FTP opties gevonden en FTP server op Windows 10 ingesteld. Ik krijg het nu alleen niet voor elkaar om daadwerkelijk te verbinden. Ik log op mijn PC in met Windows Hello, en ben er nog niet uit welke inloggegevens ik nu moet gebruiken op de camera.

Edit2: opgegeven dit via Windows FTP te doen. Via FileZilla was het in een paar minuten gefixt. Wel enorm trage transfer, dus helaas niet handig om tijdens een shoot tussendoor te checken.

[ Voor 106% gewijzigd door Veneficus op 23-06-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Ik krijg de locatiebepaling via BT niet ingesteld. Er komt wel een BT verbinding tot stand tussen de A7 en de Edge app op mijn Google Pixel, maar als ik dan de locatieinstelling wil opzetten lukt dat niet.

Iemand hier een idee wat ik kan proberen?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
A7C is nu voor 1500 euro bij Coolblue te krijgen. Een erg goede deal als je het mij vraagt. Jammer dat ik hem al heb. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:00
PHiXioN schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:00:
A7C is nu voor 1500 euro bij Coolblue te krijgen. Een erg goede deal als je het mij vraagt. Jammer dat ik hem al heb. :-)
Inmiddels lijkt het aangepast te zijn naar €2099 met €300 kassakorting, dus 1799 euro in totaal :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
bcome schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:13:
[...]

Inmiddels lijkt het aangepast te zijn naar €2099 met €300 kassakorting, dus 1799 euro in totaal :'(
Ah, dan was het een foutje. Ik vond het al bijzonder, aangezien het oudere A7iii broertje ook significant hoger zat qua prijs.

Dan is het nog steeds geen heel slechte deal, maar had ik een paar maanden geleden een betere, want toen kreeg je ook nog de 50mm f1.8 er gratis bij. Ik zou die niet snel hebben gekocht, maar het is best een leuk ding als je de beperkingen voor lief neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Het is al een tijdje geleden dat ik de A7III voor zo'n scherpe prijs ben tegengekomen.
1589,- ligt doorgaans in de buurt van de tweedehands prijs.

pricewatch: Sony A7 III Zwart

Waarschijnlijk tussen September en December de A7IV maar daar hangt dan natuurlijk ook weer een prijkaartje aan van >2300,-

Voor dit bedrag kan je hem nu kopen, gebruiken en bij wijze van over een half jaar verkopen tegen minimaal verlies.

EDIT: Zie nu ook kassakorting i.c.m. cashback acties bij o.a. CameraNU, scheelt onder aan de streep een tientje met de Amazon deal maar dan heb je wel 5 jaar garantie. Als je dus een maandje of 2 kan wachten op die 200,- cashback is dat de betere deal.

[ Voor 30% gewijzigd door Greatsword op 24-07-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Het lijkt er langzaam op dat de A7IV wel eens een 33-36MP sensor kan krijgen; uit dit patent: http://image-sensors-worl...me-33mp-60fps-sensor.html
Het zou een mooie opsteker zijn als de resolutie van het 'basismodel' omhoog gaat van 24 naar 36MP. Dit zou ook weer goed de druk opvoeren bij Nikon en Canon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

zzzzz schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:07:
Het lijkt er langzaam op dat de A7IV wel eens een 33-36MP sensor kan krijgen; uit dit patent: http://image-sensors-worl...me-33mp-60fps-sensor.html
Het zou een mooie opsteker zijn als de resolutie van het 'basismodel' omhoog gaat van 24 naar 36MP. Dit zou ook weer goed de druk opvoeren bij Nikon en Canon.
Want de Canon R5 heeft geen 45mp sensor bedoel je? :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Ventieldopje schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:36:
[...]

Want de Canon R5 heeft geen 45mp sensor bedoel je? :Y)
Ik zou de R5 meer vergelijken met de A7RIV met 61mp. Althans prijstechnisch. De Canon is daarin zelf duurder. De R6 meet zich momenteel met de A7III en straks met de A7IV. Qua prijs zal de A7IV tussen de R6 en R5 in gaan vallen; en dan qua resolutie ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

zzzzz schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:54:
[...]

Ik zou de R5 meer vergelijken met de A7RIV met 61mp. Althans prijstechnisch. De Canon is daarin zelf duurder. De R6 meet zich momenteel met de A7III en straks met de A7IV. Qua prijs zal de A7IV tussen de R6 en R5 in gaan vallen; en qua qua resolutie ook.
Tsja het is maar wat je wil vergelijken. Canon (en vast ook Nikon) trekken hele andere lijnen. Canon heeft bijv ooit de 5Ds en 5Ds R uitgebracht (allebei 50mp), dat kun je imho vergelijken met de A7R series misschien maar alsnog vind ik het een hele andere lijn.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Nu online
Sony A7 III + 85mm 1.8 + 50mm 1.8 voor €2250 (bij kamera-express en cameranu) wat zeggen jullie, goede deal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
colorsone schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:02:
Sony A7 III + 85mm 1.8 + 50mm 1.8 voor €2250 (bij kamera-express en cameranu) wat zeggen jullie, goede deal?
Dat hangt er vanaf of je al een 50mm f/1.8 hebt liggen, en of je die daadwerkelijk gaat gebruiken. De combo met de 85mm is ideaal, maar als je er vervolgens een 24-70 f/2.8 op gaat zetten en de 50mm laat liggen, dan is het zonde, en niet echt een super deal volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Dat ligt er maar net aan. De 85/1.8 is een prettige lens die ik zelf ook nog regelmatig gebruik, maar de 50/1.8 is nu niet echt een lens waar je binnen het Sony eco-systeem enthusiast over hoeft te worden.
Ik zou zelf eerder kijken naar een tweedehands-optie voor een losse A7III en dan kijken welke lenzen je er zelf bij zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Nu online
zzzzz schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Dat ligt er maar net aan. De 85/1.8 is een prettige lens die ik zelf ook nog regelmatig gebruik, maar de 50/1.8 is nu niet echt een lens waar je binnen het Sony eco-systeem enthusiast over hoeft te worden.
Ik zou zelf eerder kijken naar een tweedehands-optie voor een losse A7III en dan kijken welke lenzen je er zelf bij zou willen hebben.
Was ik al bang voor idd, heb nu een D610 met 50mm en 85mm vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Moet het persé nieuw zijn?

Laatst nog een A7III (maandje oud gekocht voor 1300,-) De 85mm is echt een top lens en gaat doorgaans al voor 350,- weg.

Die 50mm zou ik links laten liggen en als je dan toch primes wilt eerder voor een 35mm of de 55mm gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colorsone
  • Nu online
Greatsword schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Moet het persé nieuw zijn?

Laatst nog een A7III (maandje oud gekocht voor 1300,-) De 85mm is echt een top lens en gaat doorgaans al voor 350,- weg.

Die 50mm zou ik links laten liggen en als je dan toch primes wilt eerder voor een 35mm gaan.
Nee hoeft niet persé nieuw zijn te zijn maar ik krijg de btw terug :-)

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Uhmm Tony speculeert dat de A7IV duurder zal worden dan de A7III bij launch.

Die kostte hier in NL toen 2300,-

Het zou dus zomaar kunnen dat we hier zometeen 2700,- mogen gaan betalen. :-(

Pagina: 1 ... 27 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies