Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik heb voor mijn A7rii vijf lenzen en vind het moeilijk om een keuze te maken welke ik weg wil doen. Hoewel ik sommige lenzen minder vaak gebruik, blijven het geweldige lenzen. #dilemma
Hoe gaan jullie zo'n issue te lijf?

Ik heb de:
24-105mm (wordt zelden gebruikt)
35mm f1.4 (wordt zelden gebruikt)
90mm macro (voor productfotografie gebruikt)
70-300mm (voor wildlife gebruikt)
85mm f1.4 (standaard lens, want: messcherp)

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij mij is het simpel :) Niks wegdoen, als je niet weet waarom.

[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 19-04-2019 17:59 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-07 09:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hou je van primes, doe de 24-105 weg. Wil je minder slepen? Doe de 35 weg ;) De rest lijkt me dat je die nog wel gebruikt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

iApp schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:27:
Ik heb voor mijn A7rii vijf lenzen en vind het moeilijk om een keuze te maken welke ik weg wil doen. Hoewel ik sommige lenzen minder vaak gebruik, blijven het geweldige lenzen. #dilemma
Hoe gaan jullie zo'n issue te lijf?

Ik heb de:
24-105mm (wordt zelden gebruikt)
35mm f1.4 (wordt zelden gebruikt)
90mm macro (voor productfotografie gebruikt)
70-300mm (voor wildlife gebruikt)
85mm f1.4 (standaard lens, want: messcherp)
Paar jaar terug had ik het zelfde probleem, belangrijk aspect is dan het financiële plaatje, heb je alles voor de hoofdprijs gekocht, of voor een mooie tweedehands prijs opgepikt?

Stel gewoon je prioriteiten, wat is voor jou echt een must om te kunnen en blijven doen?

Voor mij was dat landschappen en portretten, waardoor ik nu 3 lenzen heb, die ik ook daadwerkelijk gebruik.
Zo nu en dan heb ik een apart project of interesse, en in dat geval huur ik gewoon de lenzen die ik dan nodig heb.

Voorbeeldje, ik had ook de 90mm Macro, gekocht voor 500, (ja echt waar) verkocht voor 750,- (Daarna gehuurd via https://budgetcam.nl/producten?q=sony%2090 voor 14,- per dag ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Malfoi schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:39:
Advies gevraagd;

Sinds 3 jaar A6000 gebruiker. Sinds een jaar de wens om naar fullframe over te stappen. Ook bij het kopen van lenzen al rekening mee gehouden (50 en 85mm FF aangeschaft bijv.). Verder ben ik geen pro, maar wel een heel enthousiaste amateur en wil ook wel wat professioneler aan de slag wil.
Ben bijvoorbeeld door een vriendin gevraagd om in maart/april portretten/productfotos (ze start een eigen kleine kledinglijn) te maken.

Nu ben ik eigenlijk aan het sparen voor een A7iii maar budget laat dit nog niet toe. Verwachting is volgende herfst/winter. Nu zag ik gisteren een tweedehands A7ii body incl. Sony batterygrip staan, bij mij om de hoek voor €800, zeg dat ik tot €750 kan afdingen.

Dit zou een tussenstap zijn om met de het A7-platform en FF te leren schieten zonder meteen €2200 neer te hoeven tellen. Over een jaar zou ik dan alsnog kunnen zeggen, ik verkoop de A7ii en koop dan de A7iii (dan wellicht in prijs gezakt).

Ik ben er wel enthousiast over. Denk ook niet dat je met de A7ii iets fout doet (uitgaande van goede kwaliteit van dit tweedehands exemplaar), ben me natuurlijk sinds een jaar al in het inlezen in de A7 serie.

Maar toch, zie ik hier iets over het hoofd?
Ik heb beide camera's professioneel gebruikt in de meest extreme omstandigheden (onderwater freediving grot-fotografie, weinig licht, weinig rood licht, veel beweging enz) alsmede voor high end fashion en portretfotografie. En er is bar weinig echt verschil tussen een A7-II en een A7-III voor 99.9% van de mensen.

Output is heel erg vergelijkbaar, tiksie meer dynamic range, wat betere high-iso enz. Maar echt, koop voor elk geld wat je hebt gewoon beter glas en wacht op a7-IV :) Een a7-II met een Tamron 28-75 is dé ideale betaalbare combo voor beginner en professional voor een extreem breed scala aan onderwerpen.

Als ik geen onderwater grot-fotografie zou doen had ik nooit geupgrade naar een A7-III vanaf mijn II, kan ik je verklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@Greatsword €500 voor die macrolens? You lucky bastard! :)

De 24-105mm heb ik gekocht om tijdens het reizen te gebruiken (stad, musea, bossen). Het tegendeel is waar: voor die locaties gebruik ik nu de 85mm f1.4 óf 70-300mm (die ik ooit wil upgraden naar een 100-400mm).

Daarmee kan ik eigenlijk zeggen dat die 24-105 weg kan.

Dan nog de 90mm macro: heeft minder mooie bokeh dan de 85mm f1.4, maar is tegelijkertijd lichter en sneller in focus. Can't decide. Laat ik eerst maar die 35mm f1.4 en 24-105mm voor een nette prijs verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:47
@iApp Mocht je hem weg doen, dan is er misschien nog een geïnteresseerde ;)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1918538

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 14:28

bobcom

Dedicated dabbler

Na, joh! Die lens is niks voor een dilettant _/-\o_

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:38
majic schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 18:04:
[...]

En er is bar weinig echt verschil tussen een A7-II en een A7-III voor 99.9% van de mensen.
Maar vind je het verschil in autofocus niet enorm groot. Dat is voor mij toch wel een heel groot pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
walletje-w schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:28:
[...]

Maar vind je het verschil in autofocus niet enorm groot. Dat is voor mij toch wel een heel groot pluspunt.
Ik moet eerlijk bekennen dat met de lenzen die ik voornamelijk gebruik (Sigma 16mm F1.4, ja dat is een APS-C lens, gebruik hem full-frame met 5:4 crop, Tamron RXD 28-75 2.8) ik eigenlijk heel erg weinig verschil merk.

Mogelijk als je met tele-lenzen aan de slag gaat of heel veel met sport werkt dat je het duidelijker merkt. Maar als ik realistisch ben dan maak ik _precies_ dezelfde fotos als met mijn A7-II. Het enige ik echt merk is dat er een tikkeltje meer dynamisch bereik is, de ruis op ISO6400 een stukje beter en de autofocus mogelijk wat sneller.

Uiteindelijk denk ik dat je beter high-end lenzen kunt kopen ipv een A7-III. En dat je fotos daar véél mooier mee worden dan de 5% zichtbare verschillen tussen de II en III.

Waarom heb ik de upgrade gedaan? Ik moest voor een project 4K video schieten. Én ik werk veel in extreem donkere omstandigheden dus elk beetje betere ruis is hard nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

@majic de enige reden voor mij om over te stappen, is de bluetooth verbinding met je smartphone in plaats van WiFi. Gemakkelijk bestandsoverdracht en locatietracking zijn voor mij een musthave - maar niet eentje die €2.000 mag kosten (nieuwprijs A7Riii - marktwaarde A7Rii). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-07 22:49
Voor het verschil in prijs tussen de A7 III en A7 II heb je natuurlijk maar een halve high-end lens, dus dat schiet ook niet zo heel hard op. Goede lenzen zijn natuurlijk belangrijk om het maximale uit de camera te halen, maar dat loopt ook snel op qua kosten.

De A7 III heeft natuurlijk her en der wel de nodige upgrades die de camera een stuk beter maken, maar hangt er natuurlijk ook vanaf waarvoor je hem gebruikt hoe nuttig het is. Als je 4K video wilt dan is de A7 III natuurlijk een must (maakt met zelf weinig uit), maar dingen zoals eye AF, veel grotere batterij, hogere burstsnelheid etc kan ik dan wel weer waarderen. Ook heeft de A7 ii geen silent shutter dacht ik? Al met al is de A7 III toch wel een flinke upgrade tov de mark II, maar goed, denk dat je uiteindelijk wel gelijk hebt dat je in veel gevallen gewoon praktisch identieke foto's schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Hielko schreef op zondag 21 april 2019 @ 09:58:
Voor het verschil in prijs tussen de A7 III en A7 II heb je natuurlijk maar een halve high-end lens, dus dat schiet ook niet zo heel hard op. Goede lenzen zijn natuurlijk belangrijk om het maximale uit de camera te halen, maar dat loopt ook snel op qua kosten.

De A7 III heeft natuurlijk her en der wel de nodige upgrades die de camera een stuk beter maken, maar hangt er natuurlijk ook vanaf waarvoor je hem gebruikt hoe nuttig het is. Als je 4K video wilt dan is de A7 III natuurlijk een must (maakt met zelf weinig uit), maar dingen zoals eye AF, veel grotere batterij, hogere burstsnelheid etc kan ik dan wel weer waarderen. Ook heeft de A7 ii geen silent shutter dacht ik? Al met al is de A7 III toch wel een flinke upgrade tov de mark II, maar goed, denk dat je uiteindelijk wel gelijk hebt dat je in veel gevallen gewoon praktisch identieke foto's schiet.
In de praktijk (behalve extreme high-iso, sportfotografie & 4k) merk ik dus eigenlijk dat ik - professioneel fotograaf, zowel extreme onderwater/grot fotografie als fashion fotografie + wat bruiloft - gewoon eigenlijk dezelfde fotos maak.

Verder : Je kunt voor het bedrag wat je je bespaard o.a. kopen:
Tamron 28-75 RXD F2.8 (Aanrader)
1x 20mm F1.4 Sigma
1x 24mm F1.4 Sigma
Sony 85mm 1.8 + 50mm 1.8 (2x medium end lenzen)
Sigma 85mm F1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 08:38

Royz

Kleurenblind!!

majic schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:39:
[...]

In de praktijk (behalve extreme high-iso, sportfotografie & 4k) merk ik dus eigenlijk dat ik - professioneel fotograaf, zowel extreme onderwater/grot fotografie als fashion fotografie + wat bruiloft - gewoon eigenlijk dezelfde fotos maak.
Wat had je verwacht dan? Dat je ineens enorm andere foto's zou maken? Een camera is een tool en hoe meer features hoe makkelijker het je jezelf maakt om een doel te bereiken (zoals betere ISO prestraties, groter dynamisch bereik, eye-AF etc). Ik maak ook geen andere foto's dan ik deed met mijn 10 jaar oude 5DII, maar ik heb het mezelf wel veel gemakkelijker gemaakt. In plaats van 3 brackets omdat ik tekort kwam in dyn bereik kan ik nu voldoen met 1 foto. Ook focus peaking is een tool die ik hiervoor niet had, maar het leven wel gemakkelijker maakt. Maar of ik andere foto's maakt? Nee dat niet.

Overigens ben ik altijd voor het kopen van lenzen ipv camera-upgrades, maar ik snap dit betoog niet helemaal.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• majic
Royz schreef op zondag 21 april 2019 @ 15:50:
[...]

Wat had je verwacht dan? Dat je ineens enorm andere foto's zou maken? Een camera is een tool en hoe meer features hoe makkelijker het je jezelf maakt om een doel te bereiken (zoals betere ISO prestraties, groter dynamisch bereik, eye-AF etc). Ik maak ook geen andere foto's dan ik deed met mijn 10 jaar oude 5DII, maar ik heb het mezelf wel veel gemakkelijker gemaakt. In plaats van 3 brackets omdat ik tekort kwam in dyn bereik kan ik nu voldoen met 1 foto. Ook focus peaking is een tool die ik hiervoor niet had, maar het leven wel gemakkelijker maakt. Maar of ik andere foto's maakt? Nee dat niet.

Overigens ben ik altijd voor het kopen van lenzen ipv camera-upgrades, maar ik snap dit betoog niet helemaal.
Iemand zegt graag een A7-III te willen, uiteindelijk een A7-II te hebben gekocht en nu gaat sparen voor de voorheen genoemde A7-III. Ik heb toen geadviseerd om lekker dat geld in lenzen te stoppen en vervolgens de A7-III over te slaan en te wachten op iets significant beters.

Niet alleen zijn overigens mijn fotos heel vergelijkbaar, de ervaring met de A7-II en A7-III is ook heel vergelijkbaar en eigenlijk niet het geld waard tenzij je een professional bent met enorme druk/eisen of gewoon geld te veel. En dat is, volgens mij, beide in zijn geval niet het geval :). Sorry voor de verwarring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Dit is wel weer interessant:
https://www.sonyalpharumors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

70% kans op een A9II in September dus, zodat de (sport)fotografen genoeg tijd hebben om te wennen voor de Olympische spelen van 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorkoTheBeast
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-07 14:34
Iemand een idee of het verschil in DR goed merkbaar is in real-life tussen een A7 III & A9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DorkoTheBeast Zie http://photonstophotos.ne...%20ILCE-7M3,Sony%20ILCE-9 DR zou geen doorslaggevende factor moeten zijn voor aanschaf van deze camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Heeft iemand al de nieuwe firmware, welke beschikbaar is voor meerder modellen, al geprobeerd? Iets gemerkt?

Ik vind het namelijk een beetje vaag om voor, in mijn geval de A7II, een update uit te brengen met als opmerking 'verbetert de algehele stabiliteit van de camera'. Voor nieuwere modellen snap ik het nog wel, maar voor een a7ii.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MRIdev schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 09:10:
Heeft iemand al de nieuwe firmware, welke beschikbaar is voor meerder modellen, al geprobeerd? Iets gemerkt?

Ik vind het namelijk een beetje vaag om voor, in mijn geval de A7II, een update uit te brengen met als opmerking 'verbetert de algehele stabiliteit van de camera'. Voor nieuwere modellen snap ik het nog wel, maar voor een a7ii.
Gezien dit nu stabiliteit update is zoals je aangeeft zou je kunnen updaten als de camera problemen heeft met de stabiliteit. En anders even afwachten op de ervaringen van andere gebruikers. Die deze enkele weken draaien ;-) Zelf update ik meestal gelijk...

Helaas zijn de change logs die naar de gebruikers gaan niet altijd voorzien van alle informatie.
DorkoTheBeast schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:42:
Iemand een idee of het verschil in DR goed merkbaar is in real-life tussen een A7 III & A9?
Staan genoeg onbewerkte JPEG en RAW vergelijkingen online. Persoonlijk vind ik het pixel poepen ;)
Zover ik weet kun je dergelijke vergelijking zien op dpreview.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 03-06-2019 13:19 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Daan_ Dat was inderdaad precies mijn vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 22:35

Grozno

acts without consequence!

Als iedereen jouw instelling heeft, update niemand en krijg je geen antwoord op de vraag. ;)
Ik heb mijn A7III net laten helpen, hij doet het nog steeds!

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik heb hem ook gewoon geïnstalleerd. Nog nooit problemen gehad met vastlopers of haperingen, maar ik ga niet wachten totdat ik wel een keer tegen een edge case aanloop die niet goed gaat om te denken "misschien moet ik toch maar eens updaten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik vind het ook waanzin dat er niet meer in de changelog staat. Dit geeft me toch een beetje een vreemd gevoel, aangezien ik het gevoel heb dat er stiekem nog meer is gedaan.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Grozno grapjas ;)

Meestal ben ik de eerste die updates installeert, maar dit vind ik vaag. Inderdaad het idee dat er onder water, bijvoorbeeld voor tegen third-party, wat meer aan de hand is. Het kan natuurlijk ook een update zijn met nieuwe lensprofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:31
Vandaag zal de nieuwe Sony A7rIV aangekondigd worden zie bron

Blij dat ik destijds de R3 niet heb gehaald (vond de upgrade vanaf de R2 niet waard). Nu maar eens gaan verdiepen in wat de R4 allemaal extra gaat brengen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:28

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Bean77 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:58:
Vandaag zal de nieuwe Sony A7rIV aangekondigd worden zie bron

Blij dat ik destijds de R3 niet heb gehaald (vond de upgrade vanaf de R2 niet waard). Nu maar eens gaan verdiepen in wat de R4 allemaal extra gaat brengen.
Wat voor verbeteringen verwacht je in de R iv dan? Of liever gezegd: wat mis je in de II?

Ik schiet zelf ook met de ii omdat ik de snelheid van de 3 niet nodig heb (landschappen bewegen niet zo erg hard :9) en verder zit er gewoon dezelfde sensor in. De 4 zal wel weer iets sneller zijn. En een nieuwe sensor? Denk niet dat ze de resolutie enorm gaan verhogen. En laten we eerlijk zijn: hoe vaak heb je echt 45+ MP nodig? Ik niet zo vaak in ieder geval.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
sys64738 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:41:
[...]

Wat voor verbeteringen verwacht je in de R iv dan? Of liever gezegd: wat mis je in de II?

Ik schiet zelf ook met de ii omdat ik de snelheid van de 3 niet nodig heb (landschappen bewegen niet zo erg hard :9) en verder zit er gewoon dezelfde sensor in. De 4 zal wel weer iets sneller zijn. En een nieuwe sensor? Denk niet dat ze de resolutie enorm gaan verhogen. En laten we eerlijk zijn: hoe vaak heb je echt 45+ MP nodig? Ik niet zo vaak in ieder geval.
Ik mis weinig in de a7rII die ik ook al geweldig vind. Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tov de r3. Volgens geruchten zou er een 61mp versie in komen.
Over 10 minuten gaan we het horen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hoop op een beter (uitklap) scherm.
Volwaardig touchscreen (inclusief menu bediening)

Verder is hij eigenlijk al heel goed, maar innovatie is natuurlijk altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Bean77 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:49:
[...]

Ik mis weinig in de a7rII die ik ook al geweldig vind. Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tov de r3. Volgens geruchten zou er een 61mp versie in komen.
Over 10 minuten gaan we het horen.
Dat klopt nog ook :o

61mp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Greatsword schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:57:
Hoop op een beter (uitklap) scherm.
Volwaardig touchscreen (inclusief menu bediening)

Verder is hij eigenlijk al heel goed, maar innovatie is natuurlijk altijd welkom.
Ja! Als ie een fully articulating touchscreen krijgt, verkoop ik mijn andere gear en bestel deze. Das de grootste handycap van alle Sony A7's en de meest gebruikte feature op mijn Panasonic GX8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

61MP, dat worden weer flinke RAW files.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Royz schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Dat klopt nog ook :o

61mp....
Weer een nieuwe grens over. Ben benieuwd naar de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bean77 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:14:
[...]

Weer een nieuwe grens over. Ben benieuwd naar de prijs.
Ik gok 3999,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
16-shot pixel shift, voor 244 megapixel met volledige RGB-data. Worden flinke kiekjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Real-Time Eye AF in MOVIE, Wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Balance schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:19:
16-shot pixel shift, voor 244 megapixel met volledige RGB-data. Worden flinke kiekjes :P
niveau van detail is echt bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
3500 usd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wireless Tethering, Say what? Ben benieuwd hoe snel dit werkt en of Capture One het gaat ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
Holy shit, een gigantische upgrade voor dezelfde prijs. Je kan zeggen wat je wilt, maar de competitie helpt zeker. Desondanks, Canon, Nikon en Panasonic kunnen terug naar de tekentafel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dl2qakDm7N4938aNU2rcrAJO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Balance schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:29:
Holy shit, een gigantische upgrade voor dezelfde prijs. Je kan zeggen wat je wilt, maar de competitie helpt zeker. Desondanks, Canon, Nikon en Panasonic kunnen terug naar de tekentafel!

[Afbeelding]
Denk dat de anderen op dit moment even knock-out op de grond liggen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
What do you think of that? - Sony guy 2019

Edit: Oh, dat was hem? Weer geen APS-C?

Edit 2: Review: Taking The New Sony a7R IV to Alaska

[ Voor 72% gewijzigd door Balance op 16-07-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Balance schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:31:
What do you think of that? - Sony guy 2019

Edit: Oh, dat was hem? Weer geen APS-C?
Verwachting is dat de komende maanden nog een 3 -tal camera's aangekondigd gaan worden.
Misschien dat die daarbij zit.
Ben blij dat ze in ieder geval met deze aankondiging niet gewacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 18:22

Gutteguttegut

CEO of TFD

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sony A7R IV Specs

•New 61mp Full-Frame Backlit Sensor
•APS-C Crop Mode = 26.2mp Image
•10 FPS Shooting
•New 5 Axis IBIS designed specifically for the high resolution of this sensor
•New AF AI from the a9 includes Real-Time AF Tracking + Eye AF with Touch Support for tracking subjects
•Dual UHS-II Card Slots
•Not Blackout Free, but improved minimal visual lag when shooting high FPS
•Redesigned shutter mechanism to suppress all vibrations
•Increased Shutter life span (500k)
•16-bit processing with 14-bit image files
•NEW 1:1 image ratio option (along with 4:3, 16:9 & 3:2 options)
•NEW Custom WB improvements (similar to the a9)
•NEW Pixel Shift Option (16 images at 1/2 pixel distance) = 240 MP images
•NEW AF down to -3 EV
•NEW AF doesn’t have to stop down the aperture to focus
•NEW Eye AF for Movies (coming after launch via firmware)
•NEW Adjustable Focus Spot color selection: White or Red)
•NEW option to save camera settings to SD card
•You can access the menu while the buffer is being used
•I didn’t see any Video changes from the a7R III, but I will update this if I missed something
•USB C 3.2
•Improved Weather Sealing on all gaskets, including far superior protection for the bottom of the camera.

Bron: https://www.colbybrownpho...ew-sony-a7r-iv-to-alaska/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
800 a 900 euro meer dan de adviesprijs in USD? Dat zou best flink crimineel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-07 21:14
Bean77 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:32:
[...]

800 a 900 euro meer dan de adviesprijs in USD? Dat zou best flink crimineel zijn.
Adviesprijs in USD is toch ex btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Kwintessens schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:36:
[...]

Adviesprijs in USD is toch ex btw?
8)7 je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

En onze eigen Albert Dros heeft er natuurlijk ook weer mee gespeeld.

https://www.albertdros.co...ny-A7R4-First-Impressions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Greatsword schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:56:
En onze eigen Albert Dross heeft natuurlijk ook weer er mee gespeeld.

https://www.albertdros.co...ny-A7R4-First-Impressions
Hij weer wel :p

Ik zat nog te denken dat wanneer je met primes werkt je gratis nieuwe primes erbij krijgt met deze camera. De 26mp aps-c optie is dan best acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik ben benieuwd naar de batterij; de A7Rii gaat snel leeg. Verder zie ik dat de camera FTP support heeft; erg nuttig. Al met al een waardige upgrade. :D

Helaas, helaas, nog geen GPS tracking. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@iApp De batterij is hetzelfde als de mark III serie, dus echt fantastisch.

https://www.sony.nl/elect...atterijen-laders/np-fz100

Heb’ m tot nu toe nog niet leeg gekregen op 1 dag, laatst op vakantie een timelapse gemaakt van 2000 foto’s en nog 56% over oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07 19:42

icecreamfarmer

en het is

Ik hoop dat er binnenkort een nieuwe reguliere A7 aangekondigd wordt. Dan kan ik de mk3 gaan aankopen.
Enig zicht hierop?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-07 23:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

icecreamfarmer schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:12:
Ik hoop dat er binnenkort een nieuwe reguliere A7 aangekondigd wordt. Dan kan ik de mk3 gaan aankopen.
Enig zicht hierop?
Zou mogelijk einde dit jaar nog kunnen gebeuren, van de mark III kwam hij 4 a 5 maanden na de R variant.
Maar de huidige III is nog populairder dan de mark II toen, dus ik zie de kans groot dat het pas rond januari/februari zal gebeuren.
In ieder geval niet op korte termijn. De mark III is ook nog maar een goed jaar op de markt he.

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 23-07-2019 15:25 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@icecreamfarmer Waarom zou je de A7III nu niet kopen? Is een fantastische camera en ook tweedehands al voor 1800-1900 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Greatsword schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:22:
@icecreamfarmer Waarom zou je de A7III nu niet kopen? Is een fantastische camera en ook tweedehands al voor 1800-1900 te vinden.
Omdat hij vaak bij aankondiging snel in prijs daalt.
Ik nu een Nikon d5000 heb van 10 jaar oud en dit zowel qua prestaties als prijs nogal een stap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Bean77 Ga je die Voigtlander nog omruilen naar de pricewatch: Carl Zeiss Batis 40mm f/2.0 CF om je set compleet te maken :*)

@icecreamfarmer Als je geduld heb, zal Black Friday waarschijnlijk de laagste prijs zijn, maar dan kan je er deze zomer dus niet meer van genieten.

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 23-07-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Greatsword schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:54:
@Bean77 Ga je die Voigtlander nog omruilen naar de pricewatch: Carl Zeiss Batis 40mm f/2.0 CF om je set compleet te maken :*)

@icecreamfarmer Als je geduld heb, zal Black Friday waarschijnlijk de laagste prijs zijn, maar dan kan je er deze zomer dus niet meer van genieten.
Dan moet ik de 18mm batis ook weer terugkopen ;)

Maar nee. Ik ben gek op de Voigtlander. Super leuk klein compacte lens. Geweldige bouwkwaliteit. Zelfde (of misschien wel ietsjes beter) dan de Zeiss ZE lenzen die ik destijds in canon mount had. F/1.2 is ook wel erg veel fun. Alleen geen AF, maar dat geeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Iemand een idee of de A7R4 ook bij minder pixels en in cropmodus ook in RAW kan fotograferen? Heb gelezen dat dit uiteraard in JPG kan, maar wil niet buiten RAW.

Files van 61mpix is fijn maar in veel gevallen nogal overkill.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Neem aan dat dat zonder problemen kan. Dat kunnen alle voorlopers immers ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 23:51

Mud.Starrr

I shoot people for money

RobertJRB schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:42:
Iemand een idee of de A7R4 ook bij minder pixels en in cropmodus ook in RAW kan fotograferen? Heb gelezen dat dit uiteraard in JPG kan, maar wil niet buiten RAW.

Jazeker dat kan.

Edit:
De vraag is alleen, waarom een 61mpix camera kopen als je het overkill vindt?
Vergeet niet dat de crop modus ook andere foto resultaten geeft (Brandpunt, DOF).

[ Voor 37% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-07-2019 10:20 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Mud.Starrr schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:05:
[...]

Jazeker dat kan.

Edit:
Vergeet niet dat de crop modus ook andere foto resultaten geeft (Brandpunt, DOF).
Omdat het naast mijn leica de enige camera zal zijn die ik heb en ik niet altijd behoefte heb aan zulke grote bestanden. Zeker voor het huis tuin en keukenwerk kan ik met de 24 mpix van mijn A7 of zelfs de 18 mpix van mijn leica's ook prima uit de voeten.

Van de crop begrijp ik. Heb nu naast de A7 een A6300. Beide 24 mpix waardoor ik zonder in megapixels te in te hoeven boeten een "gratis" crop krijg van 1,5x. Dit vooral vanwege mijn 400mm en 17mm TSE welke respectievelijk de uitsnede krijgen van een 600mm en 24mm TSE.
Dat dit in het vervolg binnen dezelfde camera kan zonder onder de 26 mpix uit te komen zou erg fijn zijn. Hoewel met de 200-600 de behoefte voor het lange eind wel wat minder is.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertJRB op 24-07-2019 14:40 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

RobertJRB schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:38:
[...]

Omdat het naast mijn leica de enige camera zal zijn die ik heb en ik niet altijd behoefte heb aan zulke grote bestanden. Zeker voor het huis tuin en keukenwerk kan ik met de 24 mpix van mijn A7 of zelfs de 18 mpix van mijn leica's ook prima uit de voeten.

Van de crop begrijp ik. Heb nu naast de A7 een A6300. Beide 24 mpix waardoor ik zonder in megapixels te in te hoeven boeten een "gratis" crop krijg van 1,5x. Dit vooral vanwege mijn 400mm en 17mm TSE welke respectievelijk de uitsnede krijgen van een 600mm en 24mm TSE.
Dat dit in het vervolg binnen dezelfde camera kan zonder onder de 26 mpix uit te komen zou erg fijn zijn. Hoewel met de 200-600 de behoefte voor het lange eind wel wat minder is.
Om een fullframe hoge resolutie camera en APSC camera te combineren is het inderdaad een mooi apparaat. Dat doe ik met mijn A7RIII ook regelmatig, de 18 megapixel die ik dan overhoud is vaak meer dan genoeg. Overigens is er ook nog de clear image zoom optie, ook erg interessant.

Edit:
Om daar aan toe te voegen. Gek genoeg geeft crop mode betere resultaten dan later croppen in post.
Dit merkte ik de eerste keer dat ik het gebruikte meteen, en ben toen gaan zoeken en meer mensen hebben dit geconstateerd. Hoe het komt?...... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Mud.Starrr op 24-07-2019 14:57 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mud.Starrr schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:53:
[...]

Om daar aan toe te voegen. Gek genoeg geeft crop mode betere resultaten dan later croppen in post.
Dit merkte ik de eerste keer dat ik het gebruikte meteen, en ben toen gaan zoeken en meer mensen hebben dit geconstateerd. Hoe het komt?...... 8)7
Dat is bijzonder, heb je ook wat voorbeelden, ben wel benieuwd nu. Van het weekend misschien ook maar eens even testen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Greatsword schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Dat is bijzonder, heb je ook wat voorbeelden, ben wel benieuwd nu. Van het weekend misschien ook maar eens even testen;)
Zo snel even geen voorbeeld bij de hand. Maar probeer het vooral zelf zou ik zeggen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Lijkt me eigenlijk sterk dat het zo zou zijn. Hoe zou dat theoretisch gezien mogelijk zijn? Misschien minder rolling shutter oid kan ik nog wel bijkomen, want het is natuurlijk wel sneller uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 08-07 22:02
Mud.Starrr schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:05:
[...]

Jazeker dat kan.
Je kunt ook full-frame lagere mp RAW foto's maken (resolutie kun je op een aantal settings instellen).

Edit:
Wordt er niet bedoelt een sRAW zoals bij Canon, waarbij wel het hele full frame beeld wordt gebruikt, maar een kleinere resolutie? 15MP zou bijvoorbeeld heel makkelijk kunnen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:35:
[...]

Wordt er niet bedoelt een sRAW zoals bij Canon, waarbij wel het hele full frame beeld wordt gebruikt, maar een kleinere resolutie? 15MP zou bijvoorbeeld heel makkelijk kunnen.
Dat bedoel ik inderdaad. Full frame in RAW maar dan bijvoorbeeld 26 mpix.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-07 09:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

RobertJRB schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:53:
[...]

Dan nog, als je maar in een klein aantal gevallen de resolutie nodig hebt is het verstandiger om te huren ipv te kopen. Kun je zelfs nog een 100+ mp middenformaat overwegen te huren.

Wat dat betreft vrees ik dat het een niche markt is die 50/60 mp camera's. Met name mensen die nu al een middenformaat hebben en kleiner willen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ventieldopje op 25-07-2019 01:31 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

RobertJRB schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:42:

RobertJRB schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:53:
[...]

Ok, in de quote die ik hierboven nog eens aanhaal had je het over cropmodus.
Maar de enige optie die Sony momenteel heeft voor fullframe foto's is cRaw (compressed raw), en niet zoiets als sRaw (small raw) zoals Canon/Nikon.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ventieldopje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 01:30:
[...]

Dan nog, als je maar in een klein aantal gevallen de resolutie nodig hebt is het verstandiger om te huren ipv te kopen. Kun je zelfs nog een 100+ mp middenformaat overwegen te huren.

Wat dat betreft vrees ik dat het een niche markt is die 50/60 mp camera's. Met name mensen die nu al een middenformaat hebben en kleiner willen.
Het gaat mij er om mocht ik bijvoorbeeld een keer een avondje foto's maken van een feest ik niet direct een extra HDD moet kopen om al die foto's kwijt te kunnen. Voor dat soort foto's is 24 mpix al meer dan genoeg.
De mogelijkheid om naar 61 mpix te gaan en dat je een cropmodus van 26 mpix krijgt lijkt mij echter wel erg fijn om te kunnen zonder steeds te hoeven huren.

Bovendien vond ik in het verleden het omslagpunt tussen huren of kopen/ afschrijven er al vrij vroeg zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Mud.Starrr schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:19:
[...]

[...]

Ok, in de quote die ik hierboven nog eens aanhaal had je het over cropmodus.
Maar de enige optie die Sony momenteel heeft voor fullframe foto's is cRaw (compressed raw), en niet zoiets als sRaw (small raw) zoals Canon/Nikon.
Ja ik was niet helemaal duidelijk, "bij minder pixels en in cropmodus ook in RAW kan fotograferen? Ging me om beide mogelijkheden.

Jammer dat het vooralsnog niet lijkt te kunnen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mocht ik bij Sony blijven is de combinatie A7III + A7Riv op zich wel mooi, gewoon vlotte camera (A7III) die niet te duur is als backup of voor de feestjes zoals Robert aangeeft...en de A7rIV als primaire werk camera voor mijn day job.

Vooralsnog best wel tevreden over de Canon lenzen op Sony met de MC-11. Maar heb er nog geen werk klussen mee gedaan, alleen prive mee gespeeld. Misfocus gebeurt in ieder geval zelden/niet...hooguit iets langzamere focus....maar dat valt mij reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

RobertJRB schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:56:
[...]

Ja ik was niet helemaal duidelijk, "bij minder pixels en in cropmodus ook in RAW kan fotograferen? Ging me om beide mogelijkheden.

Jammer dat het vooralsnog niet lijkt te kunnen.
Ik ga het voor je navragen of dat er nu toevallig wel inzit, of nog in de planning staat als FW update. (ik doe wat dingen voor Sony benelux, en daardoor direct contact, altijd handig :9 ).
Nomad schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:17:
Mocht ik bij Sony blijven is de combinatie A7III + A7Riv op zich wel mooi, gewoon vlotte camera (A7III) die niet te duur is als backup of voor de feestjes zoals Robert aangeeft...en de A7rIV als primaire werk camera voor mijn day job.

Vooralsnog best wel tevreden over de Canon lenzen op Sony met de MC-11. Maar heb er nog geen werk klussen mee gedaan, alleen prive mee gespeeld. Misfocus gebeurt in ieder geval zelden/niet...hooguit iets langzamere focus....maar dat valt mij reuze mee.
Die combi lijkt mij ook super, ik vind mijn huidige A7III en A7RIII ook al zo'n perfecte combi.
Ik verwacht dat begin 2020 ook wel de nieuwe A7IV zou kunnen komen, wellicht brengt dat weer wat interessants. En voor de mensen die een A7III willen maar te duur vinden wordt die weer doorgeschoven naar een lagere instap prijs.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Greatsword schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:22:
dat zie ik helaas op Tweakers of marktplaats nog niet terug en nieuw is hij voor 100 meer te vinden. Dan doe ik liever dat.

Overigens welke lens zou ik er uberhaupt bij moeten nemen, heb nu standaard de 18-105mm van nikon erop zitten maar iets met een vergelijkbare zoom kom ik bij enorme lenzen uit.
De kit lens lijkt niet te voldoen maar de andere lenzen zijn rap duurder en ook veel groter.

Heb overigens uit ene erfenis nog een hoop konica lenzen en lenzen voor de A35 liggen. Zijn die compatible of heb ik daar niets aan?

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 25-07-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@icecreamfarmer DM + daarvoor hebben we het Het Sony E-Mount objectieven topic 2018 -2019

Natuurlijk geheel afhankelijk van wat je wilt en vaak doet.

Tip: Gebruik in Lightroom of Capture one bijvoorbeeld filters op mm, zo krijg je een goed beeld van wat je het meeste schiet en op welke afstand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

icecreamfarmer schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:12:
[...]

dat zie ik helaas op Tweakers of marktplaats nog niet terug en nieuw is hij voor 100 meer te vinden. Dan doe ik liever dat.

Overigens welke lens zou ik er uberhaupt bij moeten nemen, heb nu standaard de 18-105mm van nikon erop zitten maar iets met een vergelijkbare zoom kom ik bij enorme lenzen uit.
De kit lens lijkt niet te voldoen maar de andere lenzen zijn rap duurder en ook veel groter.

Heb overigens uit ene erfenis nog een hoop konica lenzen en lenzen voor de A35 liggen. Zijn die compatible of heb ik daar niets aan?
Stiekem antwoord (moet eigenlijk in het lenzen topic):
Tamron 24-70 F2.8, heb je een fantastische lens aan.
Je minolta A mount lenzen werken prima met de LA-EA3 adaptor.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Mud.Starrr schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:01:
[...]

Stiekem antwoord (moet eigenlijk in het lenzen topic):
Tamron 24-70 F2.8, heb je een fantastische lens aan.
Je minolta A mount lenzen werken prima met de LA-EA3 adaptor.
Welke Tamron? Je bedoelt neem ik aan de Tamron 28-75/2.8? Een Tamron 24-70 is er niet voor Sony E vziw.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Eh ja 28-70 ipv 24-70 inderdaad.
My bad.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@icecreamfarmer Afhankelijk van de lenzen en wensen dien je een LA-EA3 of 4 aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-07 22:43
Gisteren een A7R ii gekocht voor 1299 euro (na cashback), ik kon mijn ogen niet geloven.

En wat een ongelooflijk goed cameraatje is dat (ik kom van een Canon 7D).

Met een Viltrox adaptor mijn 50mm f1.4 erop gezet en dan in een donkere ruimte (ik kon zelf niets zien) even op mijn schermpje gekeken en ik zag gewoon alles in de kamer staan. Ik had dit al gehoord maar ik geloofde het toch echt niet ;-). In dit geval moest ik wel MF doen want AF vond het toch echt wat te donker.

Portretfoto's op ISO3200 zien er ongelooflijk scherp uit (het was schemerdonker).

Het enige wat me tegenvalt zijn de schrijfsnelheden naar de SD-kaart. Iemand een tip voor een SD-kaartje? 64 GB is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

TPar schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:36:
Gisteren een A7R ii gekocht voor 1299 euro (na cashback), ik kon mijn ogen niet geloven.

Met een Viltrox adaptor mijn 50mm f1.4 erop gezet en dan in een donkere ruimte (ik kon zelf niets zien) even op mijn schermpje gekeken en ik zag gewoon alles in de kamer staan. Ik had dit al gehoord maar ik geloofde het toch echt niet ;-). In dit geval moest ik wel MF doen want AF vond het toch echt wat te donker.

Portretfoto's op ISO3200 zien er ongelooflijk scherp uit (het was schemerdonker).

Het enige wat me tegenvalt zijn de schrijfsnelheden naar de SD-kaart. Iemand een tip voor een SD-kaartje? 64 GB is ok.
Gefeliciteerd, mooie nieuw prijs!

Ik gebruik al jaren exclusief de Sandisk Extreme Pro SD kaartjes naar alle tevredenheid (zie DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

TPar schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:36:

Das een hele mooie prijs!

Mijn ervaring is dat het type of merk kaartje niet zoveel uitmaakt (helaas). De Rii schrijft gewoon erg traag weg. Maar goed, het is dan ook geen sport/action camera en die landschappen en gebouwen lopen gelukkig niet weg. En geduldige modellen ook niet, toch?

Maar veel plezier met deze (nog steeds) geweldige camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:45

mrc4nl

Procrastinatie expert

de 28-75 is in de aanbiedingnu voor 748, geen idee hoelang nog

pricewatch: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@mrc4nl Ja zag het gisteren al, twijfel om hem te ruilen met mijn pricewatch: Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Niet doen. Dat is een van de beste lenzen voor de E mount die je daar hebt!
Ga je spijt van krijgen als je die weg doet.
Een zoom is leuk, maar beter ernaast dan ipv.
Zelf gebruik ik 80% van de tijd mijn primes, oa veel die 55mm.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik kan er niet aan wennen, 50/55mm. Ik gebruik veel liever een combinatie van 35/85mm; want:

35mm voor omgevingen (festival, natuur, landschap => panorama)
85mm voor close ups (festival, portretten, auto's, panorama (12 foto's = 240mp panorama :D )

Wat doen jullie met die 50mm?

[ Voor 50% gewijzigd door iApp op 07-08-2019 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

iApp schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:06:
Ik kan er niet aan wennen, 50/55mm. Ik gebruik veel liever een combinatie van 35/85mm; want:

35mm voor omgevingen (festival, natuur, landschap => panorama)
85mm voor close ups (festival, portretten, auto's, panorama (12 foto's = 240mp panorama :D )

Wat doen jullie met die 50mm?
half body portretten, zakelijke portretten met een tafel als context. 2 mensen die overleggen. Iemand, fullbody, in een deurpost die wacht...kortom, half tot full body portretten met context erbij.

Ik heb de 35/50/85 allemaal 1.4, de 50mm gebruik ik alsnog. De 35mm voor als het persoonlijk moet, close-up..engagement/toenadering....de 85mm als ik puur op het beeld focus en kleine DoF wil, strakke kadering...maar de 50mm is voor mij een 85mm met iets meer persoonlijke benadering...iets minder toekijken op afstand. Voor mij is de 50 een 85 maar dan met meer lef en dus betere beelden (vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Nomad schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:18:
[...]

half body portretten, zakelijke portretten met een tafel als context. 2 mensen die overleggen. Iemand, fullbody, in een deurpost die wacht...kortom, half tot full body portretten met context erbij.

Ik heb de 35/50/85 allemaal 1.4, de 50mm gebruik ik alsnog. De 35mm voor als het persoonlijk moet, close-up..engagement/toenadering....de 85mm als ik puur op het beeld focus en kleine DoF wil, strakke kadering...maar de 50mm is voor mij een 85mm met iets meer persoonlijke benadering...iets minder toekijken op afstand. Voor mij is de 50 een 85 maar dan met meer lef en dus betere beelden (vind ik)
Aha, interessant. Ik vind het vanwege de kleine bokeh mooier om met een 85mm met iets meer afstand te fotograferen. De foto's worden hierdoor platter, waardoor elementen op de achtergrond dichter naar voren komen; maar alsnog een stuk waziger zijn dan op 50/35/24mm.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/3S8ayxeBmek/maxresdefault.jpg

Over een tijdje wil ik met een 70-200F2.8 gaan fotograferen; maar denk eigenlijk niet dat ze die 85mm van mij snel kunnen vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door iApp op 07-08-2019 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

iApp schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:23:
[...]

Aha, interessant. Ik vind het vanwege de kleine bokeh mooier om met een 85mm met iets meer afstand te fotograferen. De foto's worden hierdoor platter, waardoor elementen op de achtergrond dichter naar voren komen; maar alsnog een stuk waziger zijn dan op 50/35/24mm.

[Afbeelding]

Over een tijdje wil ik met een 70-200F2.8 gaan fotograferen; maar denk eigenlijk niet dat ze die 85mm van mij snel kunnen vervangen.
Wel grappig, dit soort shots zie je vaker ter vergelijk en veelal is meer mm steeds een beetje mooier. Zo ook hier denk ik voor jou? (al is dit vergelijk wel heel scheef, de 200mm heeft ook meer contrast, betere blik, mooier licht etc)
Maar niet elk gezicht wordt er mooier van, ik heb regelmatig mensen met een wat bol hoofd, die niet flatteuzer worden met meer mm, je slaat hun hoofd nog platter namelijk.
Dus ook om die reden is het sowieso fijn om te kunnen wisselen en ligt het echt aan de situatie en persoon wat werkt...en soms zie ik het zelf ook pas nadat ik met de 85 schoot en denk shit, die moet minimaal 50 worden, zo niet 35.

Maar laten we in dit body topic niet te lang over lenzen doorkletsen. Mocht je verder willen kletsen, quote dit dan even in het lenzen mount topic en kunnen we daar verder.

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 07-08-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mud.Starrr schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:28:
[...]

Niet doen. Dat is een van de beste lenzen voor de E mount die je daar hebt!
Ga je spijt van krijgen als je die weg doet.
Een zoom is leuk, maar beter ernaast dan ipv.
Zelf gebruik ik 80% van de tijd mijn primes, oa veel die 55mm.
Ik heb het uiteindelijk ook maar niet gedaan. Probeer mijn setje zo simpel mogelijk te houden, en zo nu en dan huur ik een exotische lens voor specifieke doeleinde.

pricewatch: Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4.0 ZA OSS voor landschappen, steden etc
pricewatch: Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA voor 1/2 en 3/4 portretten.
pricewatch: Sony FE 85mm f/1.8 voor headshots en beautyportretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Greatsword schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:29:
[...]

Ik heb het uiteindelijk ook maar niet gedaan. Probeer mijn setje zo simpel mogelijk te houden, en zo nu en dan huur ik een exotische lens voor specifieke doeleinde.

pricewatch: Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4.0 ZA OSS voor landschappen, steden etc
pricewatch: Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA voor 1/2 en 3/4 portretten.
pricewatch: Sony FE 85mm f/1.8 voor headshots en beautyportretten
Snap ik helemaal.
Ik heb ook 90% van de tijd mn 3 prime's bij me, en de rest blijft thuis.
De andere lenzen gebruik ik voor hele specifieke doelen. Wellicht overdreven om ze dan wel te hebben, want huren kan ook. Maar ik krijg ook vaak last minute opdrachten waarbij het handig is als ik ze zo in mn tas kan doen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Mud.Starrr schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Ik ga het voor je navragen of dat er nu toevallig wel inzit, of nog in de planning staat als FW update. (ik doe wat dingen voor Sony benelux, en daardoor direct contact, altijd handig :9 ).
En intussen antwoord gehad, nope het zit er niet in.
Of het nog komt kreeg ik geen duidelijk antwoord op.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Ik heb geen idee of ik mijn probleem hier of in het e-mount topic moet posten maar ik heb dus volgend probleem ervaren.

Onlangs had ik een fotoshoot en merkte daar op sommige momenten op dat het scherpstellen niet altijd deed wat het zou moeten doen.
Ik fotografeer met een A7II en een Sony 85mm F2.8 lens.

Tijdens het scherpstellen heb ik gemerkt dat hij soms blijft zoeken naar een scherpstelpunt en dan zie je hem continue zoeken doordat hij heel de tijd probeert scherp te stellen. Dat merk je omdat het op het scherm scherp is en dan weer niet. En dat herhaaldelijk.
Moeilijk om uit te leggen maar ik hoop dat jullie mij begrijpen.

Ik stel de camera in op af-c doordat ik met bewegende onderwerpen zit. Hier was het wel een stilstaand beeld.
Mijn focuspunt stond op small ingesteld waarbij het gezicht net in dat kleine veld paste op beeld.

Doet de camera dit omdat het focuspunt te ver ligt of kan dit aan iets anders liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Waar zat precies het focus punt, in het centrum van de foto of meer richting de randen? Want als je niet in het centrum zit dan heeft de camera geen phase detection point(s) en gaat het focussen iig een stuk lastiger. Zou een mogelijk oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Nu online
Hielko schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:53:
Waar zat precies het focus punt, in het centrum van de foto of meer richting de randen? Want als je niet in het centrum zit dan heeft de camera geen phase detection point(s) en gaat het focussen iig een stuk lastiger. Zou een mogelijk oorzaak kunnen zijn.
Het focuspunt zat in het center van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Asterion Welk diafragma gebruik je? Als ik het goed heb schakelt de camera bij f/9 om naar contrastdetectie.

Daarnaast heb je het over een bewegend onderwerp met je focuspunt in het midden. Beweegt het onderwerp zich buiten dat ene focuspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Nu online
MRIdev schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:33:
@Asterion Welk diafragma gebruik je? Als ik het goed heb schakelt de camera bij f/9 om naar contrastdetectie.

Daarnaast heb je het over een bewegend onderwerp met je focuspunt in het midden. Beweegt het onderwerp zich buiten dat ene focuspunt?
Op dat moment was het f/4.
Het onderwerp zat op dat moment stil en haar hoofd zat in het focuspunt (dat op small stond)

Ik vermoed dat het het focuspunt te klein zal geweest zijn icm met het hoofd dat er net gepast in stond.
Wel raar dat zoiets kan gebeuren.
Pagina: 1 ... 24 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies