Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Sinds niet zo lang heb ik een Sony A7Rii als favoriet speeltje - opvolger van de A7mk1. Als pensionado kan ik niet eindeloos doorsparen voor een nog betere lens, bovendien hoef ik geen razendsnele autofocus of 666 lpm resolutie. Ik ben iha heel tevreden met wat ik heb - merendeels adapted lenzen, en een enkele OEM.

Voor de rondwandelfotografie ben ik echter wel op zoek naar iets beters dan mijn huidige tuttofare: een Canon 28-105mm 3.5-4.5 usm op een Metabones IV adapter. Bereik is OK, optische kwaliteit niet - nogal vaag, deze lens. Zoekend naar iets met meer scherpte en contrast dat ook geen tonnen weegt en kost kom ik weinig tegen. Ik vergelijk vooral lenzen op Digital Picture, en de enige die op mijn camera past en niet al te dramatisch slecht lijkt is de Canon 28-135 mm - maar ik vind amper een lens om hem mee te vergelijken. Misschien de Canon 24-85mm 3.5-4.5 usm, of de Tamron 28-75mm 2.8, maar dat scheelt toch aardig op tele.

Enige alternatief dat ik verder nog zie is de Sony Fe 24-240mm 3.5-6.3 oss - gebruikt te vinden voor zo'n €600,- en daarmee ook wel aan mijn limiet. Op vergelijkingssites komt hij evenwel niet voor, behalve bij DXO, en de resultaten daar zijn bijna ongeloofwaardig veel gunstiger dan wat er elders over deze lens gezegd en geschreven wordt. Bovendien weet ik niet hoe ik DXO-resultaten moet interpreteren - hebben voor mij een hoog ze-doen-maar-wat-gehalte.

Andere 24-105 lenzen - de Canon 24-105mm f4 is, de Sigma 24-105mm f4 is en de OEM Sony walkarounds vallen voor mij af - te massief, te ver boven budget of beide. Ik denk dat ik niet boven de 700gr / €600 wil gaan.

Mijn dilemma: adapted Canon 28-135mm 3.5-5.6 is usm of Sony 24-240mm 3.5-6.3 oss voor rondwandelfotografie? Of toch iets anders - zoals een kortere, betere lens en meer croppen? Of gewoon een alternatief dat ik over het hoofd zie?

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 16-04-2019 14:53 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 21:03
Lastige vraag inderdaad. Je geeft aan dat het bereik van de 28-105 prima is. Zelf zou ik denk ik toch kijken voor een tweedehands Canon 24-105 F4L. Deze moet binnen je budget te vinden zijn maar wellicht dat deze aan de zware kant is. Ik loop zelf regelmatig met een Sigma 150-600 rond, dus dan zijn de meeste lenzen vrij licht in vergelijking hahaha.

Hier kan je nog een best buy guide lezen voor jouw camera: https://www.dpreview.com/...ses-for-sony-mirrorless/3

https://www.dxomark.com/ is een andere handige site waar je lenzen kan vergelijken op alle specs die je maar wil weten.

Succes met het maken van je keuze!

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
Ik heb zelf de Sony FE 24-105mm, is echt een heel uitstekende lens qua scherpte (al heb ik een 24MP sensor, je A7Rii is natuurlijk iets veeleisender) als je die voor een mooi bedrag op de kop kan tikken krijg je daar denk ik geen spijt van. Met 24-105mm heb je een bereik te pakken waar je heel veel mee kan. Tamron 28-75mm F2.8 is waarschijnlijk ook een goede optie, maar natuurlijk wel weer wat minder bereik.

De Sony 24-240mm heb ik zelf geen ervaring mee, maar als je dat extra zoombereik wil hebben en maar 1 lens dan is er natuurlijk niet echt een alternatief. Maar optisch schijnt het niet echt de beste lens te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@nixjuh Ik heb me zo ongeveer scheel gekeken op DXO-mark, maar kom daar niet veel verder mee. Als ik de staatjes op DXO-mark mag geloven kan ik beter voor zo'n €200,- de 28-70 kitlens nemen, want die zou scherper zijn op de A7Rii dan de Canon 24-105L op een 5DsR. Terwijl diezelfde kitlens door Optical Limits zo ongeveer de grond wordt ingeschreven.

Idem dito scoort volgens DXO-mark mijn nou niet echt bijster scherpe 28-105mm 3.5-4.5 flink wat hoger dan de 28-135mm 3.5-5.6 is usm, terwijl de Digital Picture het absolute tegendeel beweert. En nou geloof ik echt niet alles wat er op Internet staat, maar dit verschil is zichtbaar.

Vandaar mijn hoop dat een ervaringsdeskundige mij wat wijzer kan maken. De 24-105mm van Sony (@Hielko) kom ik nergens onder de €1000 tegen, en hoewel hij zo'n beetje alle hokjes aanvinkt zal dat dus wel een wensdroom blijven.

Ik heb hier mijn voornaamste adapted alternatieven naast elkaar gezet, en daarachter drie native Sony-alternatieven (waarvan de 24-105 qua kosten afvalt, helaas). Dan is de Canon 28-135 de lichtste, meest betaalbare maar optisch waarschaaijnlijk ook minste mogelijkheid. Beter, zwaarder en duurder zou de Canon 24-105 L moeten zijn, de 24-105 STM zweeft er zo'n beetje tussen in, maar is volgens Digital Picture ook wat minder.

De Sony FE 24-240 is de zwaarste en duurste optie; of de beeldkwaliteit opweegt tegen het verschil in massa en kassa in vergelijking met andere opties zou ik graag weten, maar vind ik nergens.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:09
DXO lenstests zijn waardeloos. Totaal niet betrouwbaar.
Ik zou, mits je er het budget voor hebt, gaan voor de Tamron 28-75 f/2.8 RXD. Prima scherpte, relatief compact en licht (voor een f/2.8 iig) en geen adapter nodig (dus nog iets compacter).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
+1 met Universal. DXO is echt waardeloos qua lenstests. Zo krijgt Canon's nieuwe 16-35/4 IS maar een puntje meer ten opzichte van de voorganger de 17-40/4, terwijl er een wereld van verschil tussen de 2 lenzen zit.

Ik zou ook voor de Tamron 28-75 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Da's duidelijk. Helaas kom ik als ik mijn foto's doorloop tot de slotsom dat minder dan de helft ervan op brandpuntsafstanden korter dan zo'n 80mm FF-equivalent is genomen - dus een rondwandellens met iets meer mm aan de lange kant is wel zo welkom. Gezien de prijs van zo'n €800,- kom ik met de Tamron 28-75mm denkelijk zowel in financieel en als in praktisch opzicht te kort.

Lijkt erop dat mijn dilemma nog springlevend is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 18:58
Oude Canon FD 35-105? Schijnen wel ok te zijn. Wel manual focus en je hebt een FD-adapter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:12
Zijn er geen goede, niet te dure, a-mount objectieven te krijgen? Ik heb ze even niet zo snel op een rijtje, maar als je de juiste kiest dan is volgens mij met een la-ea3 adapter de volledige (of bijna volledige) AF functionaliteit beschikbaar.

Brain Smith heeft hier meer info over: https://briansmith.com/sony-a7-a7r-lens-mount-adapters/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
@Kwintessens FD-adapter heb ik, met FD-mount primes van 24 tot 135mm - daar schort het niet aan. Bij het rondlopen en automatisch willen scherpstellen zonder veel te wisselen begint de schoen te wringen.

@MRIdev Voor de La-ea3 is het aanbod walk-aroundglas beperkt - en de la-ea4 is behalve lomp ook fors prijzig. Maar je reactie zet me wel op het spoor van third party Canon (ik heb immers al een Metabones adapter)- Als ik Digital Picture mag geloven is de Tamron 28-300 3.5-6.3 VC PZD een niet al te verkeerde optie - enigszins vergelijkbaar met de 28-135 is usm van Canon, ook qua gewicht. Lichter en betaalbaarder dan ander glas dat hier de revue gepasseerd is, maar niet voor mij is weggelegd.

Ik heb hem i.i.g. als nieuwe kandidaat aan mijn vergelijkingslijstje toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 05:58
Mag ik misschien vragen waarom je een A7R II hebt gekocht, en niet een A7 II? Het geld wat je daarmee bespaart kan dan in glas, waarmee de Sony 24-105 F4 misschien wel in bereik komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Met de aankoop van een A7ii had ik t.o.v. de A7Rii zo'n €400,- bespaard - misschien dichter bij een Sony 24-105, maar dat is voor mij geen absolute must. Ik noem mezelf graag een dilettant, speel graag met oude lenzen, maar de laatste pixels uit 42Mp halen ligt niet in mijn lijn. Lenzen als de Sony 24-105, Zeissen, de Tamron 28-75 liggen dan ook in mijn categorie "nice to have"- Met minder kan ik ook makkelijk toe - getuige het feit dat ook de Canon 28-105 usm goed genoeg voor mij was. Beter is leuk, maar geen heilige must.

Wat betreft mijn keus voor de A7Rii: na een proef met het huren van een A7Rii vond ik de beeldkwaliteit zo saillant beter t.o.v. mijn A7 Mk1, dat ik de A7ii (die dezelfde sensor als de A7 heeft) heb overgeslagen. Ook het feit dat ik met de A7Rii als mijn foto het toelaat veel meer ruimte biedt om te croppen zonder met een pasfotootje te eindigen sprak mij aan - hoewel ook dit eerder in de categorie "leuk" valt dan onder de noodzakelijkheden.

Al met al ben ik eerder nieuwsgierig naar een walkaround lens met een aardig bereik die het predicaat "goed genoeg" verdient dan naar het neusje van de zalm. Criteria als betaalbaarheid (< €500-), bereik, gewicht, hanteerbeerheid wegen voor mij zwaarder dan de beeldkwaliteit - dan zou ik wel voor primes kiezen. Het gaat mij om gemaksfotografie onderweg of tijdens uitstapjes die zonder al te veel omhaal niet al te slechte plaatjes oplevert.

MIsschien ter toelichting: mijn 28-105 scoort op alle punten behalve één. Hij is licht, compact, betaalbaar (want al jaren uit productie), heeft inner focus en inner zoom. Alleen de scherpte laat soms wel echt te wensen over - dat kon een tikje beter. Maar de vlieg op de torenspits hoef ik echt niet tot in details op de sensor te hebben: de kerkklok scherp is goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tussen de A7ii en de A7Rii zit op dit moment nog 700 euro verschil. En dat is altijd (ook rond black friday) zo geweest. Ik heb zelf namelijk ook vorig jaar een A7Rii op de kop getikt in de aanbieding en toen ook de A7ii overwogen.

Voor dat verschil had je de Tamron 28-75mm erbij kunnen kopen en dat is echt een heerlijke lens (of inderdaad was de Sony 24-105 binnen bereik gekomen). Denk dat die combi waarschijnlijk ook veel betere resultaten oplevert dan een A7R met middelmatig glas.

En ja, je kunt wel veel meer croppen maar als je lens de resolutie van je sensor niet aan kan, levert croppen echt geen scherpe plaatjes op. Dan begint het meer op digitaal zoomen te lijken en dat kan je ook wel in Photoshop doen.

Je wilt dus eigenlijk gemak en comfort (kleine lens met veel zoombereik) en ook de kwaliteit van je 42MP sensor benutten (want anders had je wel de non-R genomen). Maar aan de andere kant wil je een kleine lens (< 700 gram) en heb je een budget van 600 euro. Ik denk dat je jezelf in een onmogelijke spagaat hebt gewerkt waar je niet makkelijk uit gaat komen.

Ik denk dat een mooie Fuji APS-C set een stuk beter bij jouw situatie en wensen aan zou sluiten. De Sony A7 (en elke FF camera eigenlijk) is niet gericht op comfort en medium-budget. Wil je daar het meeste uithalen, dan moet je de kosten en ongemak (lees formaat en gewicht) op de koop toe nemen.

My 2 cents.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Onmogelijke spagaat? Nou ja, zo dramatisch is het niet. Ik ben heel tevreden met mijn spulletjes, maak er op mijn manier ook met plezier foto's mee, maar zou wel eens willen weten welke lichte lens met veel bereik het wat beter doet dan mijn Canon 28-105 zonder daarvoor een fortuin uit te hoeven geven of me een breuk te sjouwen, op tripjes en dagjes-uit.

Dat is wat anders dan het maximum uit een FF camera halen, maar dat hoef ik ook niet. Met andere van mijn (manual focus)lenzen haal ik wellicht wat meer uit de sensor van de A7Rii, maar ook dat is vast niet het maximale - al was het maar vanwege het feit dat de fotograaf ook een beperkende factor is.

Voor mij is het acceptabel als de lenzen die ik gebruik hun beperkingen hebben. Beetje vager aan de randen, wat CA - alle waar is naar zijn geld, en ik ga niet mee in het geloof dat "je voor glas veel meer moet uittrekken dan voor een camera" omdat "glas veel langer meegaat dan een toestel" of "het veel langer zijn waarde houdt". Dan ben ik niet bezig met fotograferen maar met beleggen.

Eigenlijk vind ik de zoektocht naar lenzen die voor een beperkt budget zoveel mogelijk beeldkwaliteit leveren boeiender dan de zoektocht naar de lens met de beste beeldkwaliteit zonder meer. Dan is het i.h.a. vooral een kwestie van meer knaken voor meer kwaliteit. Vandaar ook mijn collectie van zo'n 30 oude lensjes - waarschijnlijk geen van alle absolute hoogvliegers, maar in hun tijd maakten ze toch echt acceptabele foto's - op film, en zonder autofocus. (die lensjes zijn trouwens ook de reden dat aps-c voor mij geen eerste keus is). Voor mij mag fotografie zo'n beetje hetzelfde als veertig jaar geleden blijven: een bezigheid, waarin het minstens evenzeer draait om de beperkingen als om de mogelijkheden van de techniek.

Dat neemt niet weg dat voor onderweg een minder tijdrovende vorm van schieten wel eens welkom is - met autofocus, en zonder elke keer van lens te wisselen. Daarvoor ben ik op zoek naar de lichtste, minst slechte walkaround lens met een flink bereik die ik onder de pakweg €600,- kan vinden, en die geschikt is voor Sony E of Canon EF-mount. Dit lijstje geeft mijn voorlopige resultaten weer - allemaal onder de €600, allemaal onder de 700g inclusief de 150g van de metabones. Enige uitzondering is de native Sony 24-240mm. Geen van alle zijn ze bedoeld om het maximum uit de sensor van de A7Rii te halen, maar ik ben wel benieuwd welke me het best in staat zou stellen op wandelingetjes en uitjes aardige foto's te maken met een camera die me bevalt.

Pagina: 1