Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:54
quote:
icecreamfarmer schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:13:
Heb de 7m2 gisteren even in mijn handen gehad en wil he3m eigenlijk wel hebben.
Ga denk ik voor kitlens eerst om te kijken hoe en wat. Nu zit ik met 1 vraag, de kitlens heeft beperkte zoom, kan ik dat opvangen door de camera op aps-c crop modus te zetten voor de keren dat ik verder wil inzoomen? Want wat mij ook opviel is dat de zoomlenzen zelf vrij groot waren allemaal.
In crop-mode ben je gewoon digitaal aan het inzoomen, dit kun je beter achteraf doen. En natuurlijk zijn de zoomlenzen vrij groot: je hebt ook meer millimeters nodig voor hetzelfde beeld als met een crop-camera.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:08
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:28:
[...]

In crop-mode ben je gewoon digitaal aan het inzoomen, dit kun je beter achteraf doen. En natuurlijk zijn de zoomlenzen vrij groot: je hebt ook meer millimeters nodig voor hetzelfde beeld als met een crop-camera.
Dat dacht ik al, dankje. Op internet kreeg ik conflicterende antwoorden.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 21:22
Voordeel van crop modus is dat je in de zoeker de crop ziet en dus tijdens het fotograferen kunt kaderen in plaats van achteraf achter de computer.
Ook is het soms wat makkelijker om een AF punt te plaatsen op het onderwerp wanneer die groter is.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Universal Creations
Het nadeel is dat je meteen je kader vastlegt en je resolutie kwijt bent. Stel dat je achteraf toch een ruimere crop wil hebben?

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DivWhis
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:07

DivWhis

Before Sunrise

Ik gebruik de crop modus eigenlijk nooit. Heel soms om even te kijken of een bepaald beeld wellicht beter werkt met een paar extra millimeters, maar uiteindelijk schiet ik de foto gewoon in full frame. Ik behoudt liever de flexibiliteit achteraf zoals @Universal Creations al aangeeft.

Overigens merk ik wel dat ik steeds een luiere fotograaf wordt. Vaak heb ik mijn 16-35mm op mijn camera en zie dat een compositie beter zou werken met de 55mm. In principe zou ik dan van objectief moeten wisselen, maar ik weet ook dat ik met de a7Rii zoveel resolutie heb dat ik makkelijk achteraf naar de gewenste compositie kan croppen en een heel behoorlijk beeld over houdt.

Om een voorbeeld te geven:

Het Origineel - een waardeloze foto

De Crop - In mijn ogen een heel behoorlijk beeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:08
quote:
DivWhis schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 05:07:
Ik gebruik de crop modus eigenlijk nooit. Heel soms om even te kijken of een bepaald beeld wellicht beter werkt met een paar extra millimeters, maar uiteindelijk schiet ik de foto gewoon in full frame. Ik behoudt liever de flexibiliteit achteraf zoals @Universal Creations al aangeeft.

Overigens merk ik wel dat ik steeds een luiere fotograaf wordt. Vaak heb ik mijn 16-35mm op mijn camera en zie dat een compositie beter zou werken met de 55mm. In principe zou ik dan van objectief moeten wisselen, maar ik weet ook dat ik met de a7Rii zoveel resolutie heb dat ik makkelijk achteraf naar de gewenste compositie kan croppen en een heel behoorlijk beeld over houdt.

Om een voorbeeld te geven:

Het Origineel - een waardeloze foto
[afbeelding]

De Crop - In mijn ogen een heel behoorlijk beeld.
[afbeelding]
Helder. Overigens behalve het af systeem en de resolutie, zijn er nog andere verschillen tussen de r en de normale versie.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DivWhis
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:07

DivWhis

Before Sunrise

quote:
icecreamfarmer schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:00:
[...]
Helder. Overigens behalve het af systeem en de resolutie, zijn er nog andere verschillen tussen de r en de normale versie.
Buiten de resolutie zijn de grootste verschillen in mijn ogen:
  1. Bij de A7Rii kan je gebruik maken van een volledig elektronische sluiter. Waardoor je camera geen geluid maakt bij het maken van een foto. Ideaal voor omstandigheden waar je als fotograaf zo min mogelijk aandacht op jezelf wilt vestigen.
  2. De A7Rii kan 4k opnemen de A7ii niet.
  3. De A7Rii heeft een hoger dynamisch bereik en presteert beter bij een hogere ISO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertJRB
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:36:
Het nadeel is dat je meteen je kader vastlegt en je resolutie kwijt bent. Stel dat je achteraf toch een ruimere crop wil hebben?
Dat risico loop je zonder cropmodus ook ;)

Ben het met je eens hoor dat het achteraf prima kan. Maar soms is het wel fijn om het onderwerp lekker groot in beeld te hebben.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13:49
Ik heb sinds gisteren de A7ii. Ik ben overgestapt van een sony A580. Heb er nu een dag mee gespeeld en moet nog even handigheid krijgen, maar ben er nu al heel erg tevreden over. Was aan het kijken naar de Rii maar het prijs verschil was voor mij te groot.

Alle objectieven die ik had kan ik niet meer gebruiken dus heb er 2 nieuwe bijgehaald.

De 55mm sony 1.8 Zeiss
en de zoom 24 - 240 mm sony

Waar je op beide nu ook een cashback actie krijgt.

Zijn er mensen die zeggen met de functie toetsen je moet echt dit zo instellen. Ik heb nu wel de AF veranderd van de shutter knop naar de AEL knop om zo iets accu te besparen. Hebben meer mensen deze soort hints?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Wij kunnen niet aangeven welke functie toets je onder welke knop moet zetten. Experimenteer hiermee en kijk wat voor jou het beste werkt. Door experimenteren heb ik die van mijn ingesteld.

Youtube ?

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• k5052
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:14
quote:
Robbie521 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:23:
Ik heb sinds gisteren de A7ii. Ik ben overgestapt van een sony A580. Heb er nu een dag mee gespeeld en moet nog even handigheid krijgen, maar ben er nu al heel erg tevreden over. Was aan het kijken naar de Rii maar het prijs verschil was voor mij te groot.

Alle objectieven die ik had kan ik niet meer gebruiken dus heb er 2 nieuwe bijgehaald.

De 55mm sony 1.8 Zeiss
en de zoom 24 - 240 mm sony

Waar je op beide nu ook een cashback actie krijgt.

Zijn er mensen die zeggen met de functie toetsen je moet echt dit zo instellen. Ik heb nu wel de AF veranderd van de shutter knop naar de AEL knop om zo iets accu te besparen. Hebben meer mensen deze soort hints?
Ik weet niet welke objectieven je had, maar je oude A-mount objectieven zijn nog te gebruiken indien je een Sony EA3 of EA4 adapter gebruikt. Maakt je nieuwe camera net wat groter, maar is nog prima bruikbaar!

• Robbie521
  • Laatst online: 13:49
quote:
k5052 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:44:
[...]

Ik weet niet welke objectieven je had, maar je oude A-mount objectieven zijn nog te gebruiken indien je een Sony EA3 of EA4 adapter gebruikt. Maakt je nieuwe camera net wat groter, maar is nog prima bruikbaar!
Ja klopt alleen ben ik van een A580 naar een fullframe gegaan. dus is het wel zonde om over te gaan naar aps-C objectieven.

En wordt ook alle functionaliteit overgenomen met de adapters?

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
Robbie521 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:23:

Eye autofocus voor portretten en focus peaking/magnification icm MF zijn bij mij de meest gebruikte.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• GSamson
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 09:37
Ik was de laatste tijd aan het kijken om een extra body aan te kopen naast mijn A6000 die beter kan omgaan met low-light situaties. De laatste dagen vooral naar de A7 reeks aan het kijken, met name de A7S omdat de prijs serieus aan het zakken is (1.799 voor een nieuwe) en omdat ik ervaring heb met het Sony systeem.

Maar man, wat zijn die prijzen van die lenzen duur. Als ik het vergelijk met een mooi Nikon alternatief (D750) kom ik zovl goedkoper uit! Ik weet dat ze moeilijk te vergelijken zijn maar de D750 presteert toch ook wel goed genoeg in low-light.

A7S + 35mm + 50mm + 85mm => grofweg 4.700 euro
D750 + 35mm + 50mm + 85mm => slechts rond de 2.400 euro!

Het enige wat me tegenhoudt om nu volledig over te stappen naar Nikon is de size van de body. Maar of dat me het dubbele van de prijs waard is :)

Of ben ik nu zo verkeerd ? :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20:32
@GSamson daarom dat veel A7 fans met convertors andere lenzen gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een hele set bejaarde Pentax lenzen erbij. Maar je kunt ook Nikon of Canon convertors erbij nemen - allen met eigen voor- en nadelen.

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

@GSamson Weet niet waar jij een D750 + die lenzen voor 2400 euro op de kop kunt tikken maar das scherpe prijs! De body is volgens mij 2100 en dan 2x 200 en 1 x 400. Maakt 2900 totaal.

Ja de Sony lenzen zijn inderdaad duurder (35mm: 400, 50mm: 270, 85mm: 650). Maar dan kom je in totaal nog steeds op "maar" 3100 euro uit. Scheelt zo'n 200 euro en dat valt best mee.

Misschien mis ik iets maar kun je aangeven welke lenzen je aan het bekijken was? Neem aan de 1.8 versies voor beide merken...

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• GSamson
quote:
sys64738 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:58:
@GSamson Weet niet waar jij een D750 + die lenzen voor 2400 euro op de kop kunt tikken maar das scherpe prijs! De body is volgens mij 2100 en dan 2x 200 en 1 x 400. Maakt 2900 totaal.

Ja de Sony lenzen zijn inderdaad duurder (35mm: 400, 50mm: 270, 85mm: 650). Maar dan kom je in totaal nog steeds op "maar" 3100 euro uit. Scheelt zo'n 200 euro en dat valt best mee.

Misschien mis ik iets maar kun je aangeven welke lenzen je aan het bekijken was? Neem aan de 1.8 versies voor beide merken...
De Nikon D750 body is hier in de winkel 1.700 euro maar meer (bv Art & Craft). Via occasionele Amazon deals heb ik die al zien passeren voor minder:
Amazon DE Nikon D750

Ik heb enkel autofocus + fullframe lenzen bekeken, dus weet niet waar jij 400 haalt voor de 35mm, in de meeste shops zie ik het dubbele. Of heb je het over de APS-C versie?

Sony:
35mm => Sony 35mm 2.8 (800 euro)
55mm => Sony 55mm 1.8 (900 euro)
85mm => 85mm Zeiss Batis 1.8 (1230 euro) / eventueel te vervangen door de Sony FE 85 1.8 (650 euro)

Opmerking:
- Bewust niet gekozen voor de Sony FE 50mm 1.8 omdat ik slechtere reviews had gelezen (trage focus), vandaar nam ik de 55mm mee in de vergelijking
- Initieel niet gekozen voor de SEL85F18, maar deze lijkt toch wel een goede optie te zijn ipv de Batis

Nikon:
35mm => Nikkor AF-S 35mm 1.8G-DX (212 euro)
50mm => Nikkor 50mm 1.8G AF-S (223 euro)
85mm => Nikkor 85mm 1.8G AF-S (523 euro)

Misschien was mijn vergelijk dan niet ideaal (snel gegoogled), maar toch valt het me op dat de Nikkor lenzen heel goedkoop te krijgen zijn en qua kwaliteit ook top zijn.

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

Ja die 50mm van Sony schijnt echt retetraag te zoomen. Toch jammer voor een lens die anderhalf a twee keer zo duur is dan de nifty-fifties van Nikon/Canon.

En een knappe 35mm voor schappelijke prijs is ook probleem. Deze is geweldig maar ook geweldig duur. Misschien toch maar naar 3rd party kijken. Sigma en Samyang maken ook erg mooie lenzen voor de A7.

Die deal met die D750 bij Art&Craft is wel na cash back maar is wel erg goede deal. Je zou er bijna voor naar Belgi rijden.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17:50

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
sys64738 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:22:
Ja die 50mm van Sony schijnt echt retetraag te zoomen. Toch jammer voor een lens die anderhalf a twee keer zo duur is dan de nifty-fifties van Nikon/Canon.

En een knappe 35mm voor schappelijke prijs is ook probleem. Deze is geweldig maar ook geweldig duur. Misschien toch maar naar 3rd party kijken. Sigma en Samyang maken ook erg mooie lenzen voor de A7.

Die deal met die D750 bij Art&Craft is wel na cash back maar is wel erg goede deal. Je zou er bijna voor naar Belgi rijden.
De 50mm van Sony is qua focus inderdaad niet al te geweldig, maar optisch is hij volgens mij prima. Zoomen zal hin sowieso niet doen, aangezien het een prime is.

De 55 1.8 is echter een compleet andere klasse dan het spul van Nikon. Als je puur naar AF modellen kijkt (dus geen Otus) zijn er maar 2 50mm modellen die hij voor zich moet laten qua prestaties: de 1.4 van Sony en de Sigma Art. Nikon en Canon hebben niets wat in de buurt komt. De 1.2 van Canon heeft een bepaalde aantrekkingskracht, maar als je er objectief (pun intended) naar kijkt is het geen concurrentie voor Sony/Zeiss em Sigma. Canon/Nikon hebben nifty fifties, maar wel met oude optische designs. Het is net wat je wilt. Als je de 50mm voor als leuk voor erbij beschouwd dan is Nikon een betere keuze, omdat de goedkoopste Sony 50mm te duur is voor wat hij biedt. Gaat de 55mm veel gebruikt worden en is het belangrijk dat hij echt goed presteert, tja...dan zal je meer geld moeten neertellen voor de Sony 55 1.8.

https://www.dxomark.com/L...-F18__435_0_1252_0_1701_0

De 85mm maakt niet uit qua merk.

Koeitje wijzigde deze reactie 14-06-2017 17:58 (10%)

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Press play on tape

Nee, ik bedoelde natuurlijk focussen. Om te zoomen moet je wel heel hard aan die barrel draaien :-)

Maar dat is dus het probleem: je hebt echt super glas voor de A7 / A9 serie. Maar dat kost gelijk ook een vermogen. Goed budgetvriendelijk glas ontbreekt (alleen die 85mm komt in de buurt... maar nog steeds 200 euro duurder dan vergelijkbaar Nikon spul).

Dus rustig beginnen en later langzaam overstappen op duurder glas is er niet echt bij (of in ieder geval zonde van je geld). En das best jammer want het die FF sensor in zo'n kleine verpakking is natuurlijk heel interessant.

• cedrix5
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:29
quote:
[b]Goed budgetvriendelijk glas ontbreekt (alleen die 85mm komt in de buurt... maar nog steeds 200 euro duurder dan vergelijkbaar Nikon spul).
De 85mm komt in de buurt, maar de 28mm f2 is geweldig voor zijn prijs. Daar heeft Nikon niks vergelijkbaars voor zover ik weet qua prijs/fysiek formaat/snelheid/optische prestaties. Over de algehele linie zijn de lenzen wel onevenredig duurder in vergelijking met de extra kwaliteit. Zodra we meer thirdparty glas met autofocus krijgen (samyang heeft zonet een 35mm f2.8 aangekondigd, en sigma komt met een kleinere 35mm f1.4) kan daar misschien verandering in komen.

Mocht AF optioneel zijn voor je is de value van de vintage objectieven niet te verslaan. Ze hebben zo hun tekortkomingen (voornamelijk AF en slechte coatings) maar sommige zijn echt klasse voor een geringe prijs.

• remon_v
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:24
quote:
Dat is een lens voor crop camera's, voor de D750 moet je dan deze hebben:
https://www.camerashop.be...050-1611061802.1497468050

Zelf heb ik de D750, die doet het heel goed in low light

remon_v wijzigde deze reactie 14-06-2017 21:24 (7%)

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
sys64738 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:52:
Nee, ik bedoelde natuurlijk focussen. Om te zoomen moet je wel heel hard aan die barrel draaien :-)

Maar dat is dus het probleem: je hebt echt super glas voor de A7 / A9 serie. Maar dat kost gelijk ook een vermogen. Goed budgetvriendelijk glas ontbreekt (alleen die 85mm komt in de buurt... maar nog steeds 200 euro duurder dan vergelijkbaar Nikon spul).

Dus rustig beginnen en later langzaam overstappen op duurder glas is er niet echt bij (of in ieder geval zonde van je geld). En das best jammer want het die FF sensor in zo'n kleine verpakking is natuurlijk heel interessant.
130 euro duurder, voor een objectief dat dus net uit is. Lijkt mij niet slecht.

• GSamson
Om voor te gaan op mijn vorige post, heb ik gezien dat de LA-EA4 adapter voor Sony het ook wel mogelijk maakt om heel goede Minolta A-mount lenzen te gaan gebruiken icm een A7S / A7R toestel. Deze zijn alvast een stuk goedkoper dan de native FE lenzen.

Heb de D750 vastgehad in de winkel, en die was toch wel behoorlijk zwaar tegenover de A7 die ertegen stond. De adapter maakt deze set wel bulky, maar biedt toch ook flexibiliteit om later over te schakelen naar andere lenzen.

Heb net een A7R II (inc 4 batterijen) kunnen scoren op Ebay voor "slechts" 1.920 euro en een A7S (shutter count van 5.600) voor 1.390 euro. Ga ik even testen. Bij het niet bekoren, kan ik deze camera's makkelijk doorverkopen.

GSamson wijzigde deze reactie 26-06-2017 11:15 (4%)

• Malfoi
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 03-09 14:06
Ik kom weer even terug op mijn vraag van een tijdje terug.

Heb momenteel een A6000 en was van plan ergens in 2018 over te stappen op FF (A7 serie). Wilde echter toch niet super lang wachten met wat nieuws voor mijn camera, dus dacht erover een FF 85mm lens aan te schaffen (Sony of Batis, ben ik nog niet over uit maar kan ik dan later iig voor een FF camera gebruiken).

Echter vond ik gisteren online een tweedehandse, drie maanden oude A7 II incl. kitlens en 50mm/f1.8 en nog wat extra accessoires (accu's en filters) voor 1920 waardoor het toch begint te kriebelen. Factuur en garantie inclusief. Daarnaast kreeg ik gisteren mijn bonus voor 2017 uitbetaald dus dat maakt het plaatje eigenlijk compleet.

Enige twijfel; die kitlens hoef ik eigenlijk niet (dus daar betaal ik voor terwijl ik hem niet echt gebruik) en de A7II is toch al weer 3 jaar oud.

Optie 1: A7II kopen en nu alvast met FF beginnen en de 85mm (of andere lens) uitstellen.
Optie 2: A6000 houden, 85mm kopen en dan nog iets extra sparen voor de hopelijk volgend jaar uitkomende A7III of de huidige A7RII.

Wat zouden jullie doen?

PS: ik wil de A6000 niet direct vervangen, maar nog naast de A7 blijven gebruiken.

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@Malfoi Niets iets kopen waar je geen gebruik van gaat maken, tenzij je zin hebt om het zelf los te gaan verkopen.

Zowel de kitlens (28-70) als de 50mm worden beide niet hoog aangeschreven.

Ik heb een nieuwe A7II + Kitlens in bestelling staan (Black Friday deal) voor 1199! Dus zo heel spannend is die 1920 niet.

Ik houdt MP al ruim een week in de gaten en heb de A7II voor 1000,- weg zien gaan, maar 1100 is de norm met garantie en eventuele extra's.

Mocht je een mooie deal vinden, dan zeg ik gewoon doen. Voordeel is wel dat de Batis en Sony 85mm alvast op je A6000 passen met een kropfactor van 1.5.

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 21:43
@Malfoi Zelf momenteel ook aan het orienteren om over te stappen vanaf een a58. Na wat tips in dit forum, denkwerk en een eerste passessie (is dat nederlands?) bij de fotowinkel besloten om ook voor een a7ii te gaan.

Momenteel staat de a7ii met kitlens voor 1549 in de pricewatch en daar gaat (denk ik) nog 200 cashback af. De Sony 50 mm f1.8 fe voor 249. Dan kijkt me die marktplaats niet al te beste deal.

Ik denk dat ik in jou positie FF lenzen zou gaan gebruiken voor zowel a6000 en a7ii. Dus optie 2 :) Enige nadeel die ik kan bedenken is het formaat. Op de a6000 zijn kleine lensen te koop waarmee de set in je jaszak past.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

De 50mm 1.8 is vooral te duur in vergelijking met de varianten van Nikon/Canon. Als je de prijs negeert is het een prima lensje (net zoals men tevreden is met de Nikon/Canon varianten).

• MRIdev
@Koeitje Met welke van Canon van Nikon vergelijk je dan precies? Ik zie 50mm van beide fabrikanten die echt stukken goedkopet zijn, maar ook wat meer vergrlijkbare prijsen.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
MRIdev schreef op zondag 3 december 2017 @ 10:42:
@Koeitje Met welke van Canon van Nikon vergelijk je dan precies? Ik zie 50mm van beide fabrikanten die echt stukken goedkopet zijn, maar ook wat meer vergrlijkbare prijsen.
Ik heb het dan over dit rijtje:

https://www.dxomark.com/L...-8-II__1701_0_177_0_187_0

Deze Sony is gewoon net te duur (andere Sony 50-55mm zijn ook duurder, maar die zijn beduidend beter dan de concurrentie). De Canon 1.4 is ongeveer vergelijkbaar met de 1.8 van Canon, alleen dus een groter diafragma. De Nikon 1.4 modellen zijn net een stapje beter.

Koeitje wijzigde deze reactie 03-12-2017 13:29 (18%)

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
Koeitje schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 21:07:
De 50mm 1.8 is vooral te duur in vergelijking met de varianten van Nikon/Canon. Als je de prijs negeert is het een prima lensje (net zoals men tevreden is met de Nikon/Canon varianten).
De pricewatch: Sony E 50mm F1.8 OSS Zwart is n van de beste lenzen die je kan kopen voor de Sony A6x00 reeks, maar de pricewatch: Sony FE 50mm f/1.8 voor Full Frame is echt een slechte lens een minder goede lens (@Universal Creations was inderdaad iets te kort door de bocht.

Heb je hem zelf (gehad)? De focus is tergend traag en je hoort hem ook nog eens constant. Ik zou dus echt wegblijven van deze lens! Zoek je dus iets rond de 50mm, dan raad ik de pricewatch: Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA aan. Dit is tevens n van de scherpste lenzen op full frame, zie DXO voor resultaten.

Het is algemeen bekend dat Sony lenzen een stuk duurder zijn dan die van de Nikon/Canon etc, maar dat weet je hopelijk bij aanschaf van een Sony camera al.

Unidentified wijzigde deze reactie 03-12-2017 14:14 (21%)

• Malfoi
Dank voor jullie advies. Heeft me er toch voor doen besluiten te gaan voor een 85mm lens nu en dan verder door te sparen voor een FF camera uit de A7 serie, ergens in de loop van volgend jaar.

Nu echter de afweging, de Sony 85 of de Zeiss Batis 85... Ik neig naar de Sony om de volgende redenen; MF/AF switch lijkt me handig, beeldkwaliteit is volgens reviews zeer goed, weather sealing van de Batis heb ik niet echt nodig (ik ga niet in de regen naar buiten om portretten/street/urban te schieten en voor landscapes in de natuur ga ik andere lenzen gebruiken) en uiteraard de prijs.

Ik vraag me echter af hoe zeer ik met de Sony de OSS ga missen, aangezien ik voornamelijk handheld schiet.

• Universal Creations
quote:
Unidentified schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:33:
[...]

De pricewatch: Sony E 50mm F1.8 OSS Zwart is n van de beste lenzen die je kan kopen voor de Sony A6x00 reeks, maar de pricewatch: Sony FE 50mm f/1.8 voor Full Frame is echt een slechte lens.

Heb je hem zelf (gehad)? De focus is tergend traag en je hoort hem ook nog eens constant. Ik zou dus echt wegblijven van deze lens! Zoek je dus iets rond de 50mm, dan raad ik de pricewatch: Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA aan. Dit is tevens n van de scherpste lenzen op full frame, zie DXO voor resultaten.
Langzamer en luidruchtiger: ja. Slecht? Nee:

Zeiss Sony 55/1.8

Sony FE 50/1.8

En een eigen test:
Centre Sharpness by Universal Creations, on Flickr

Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

En de rest van mijn ervaringen: productreview: Sony FE 50mm f/1.8 review door Universal Creations (hele korte review).

Zeiss 21mm f/2.8

• MRIdev
quote:
Malfoi schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:57:
Dank voor jullie advies. Heeft me er toch voor doen besluiten te gaan voor een 85mm lens nu en dan verder door te sparen voor een FF camera uit de A7 serie, ergens in de loop van volgend jaar.

Nu echter de afweging, de Sony 85 of de Zeiss Batis 85... Ik neig naar de Sony om de volgende redenen; MF/AF switch lijkt me handig, beeldkwaliteit is volgens reviews zeer goed, weather sealing van de Batis heb ik niet echt nodig (ik ga niet in de regen naar buiten om portretten/street/urban te schieten en voor landscapes in de natuur ga ik andere lenzen gebruiken) en uiteraard de prijs.

Ik vraag me echter af hoe zeer ik met de Sony de OSS ga missen, aangezien ik voornamelijk handheld schiet.
Daar kom je op maar n manier achter, proberen ;) . Vraag bij de fotowinkel of je daar de lenzen kunt proberen op de a6xxx en a7... en kijk wat je bevalt.

In mijn geval was ik er bijvoorbeeld snel achter dat ik een a6xxx een stuk minder prettig in mijn hand vind liggen dan een a7ii.

• Malfoi
quote:
MRIdev schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:27:
[...]

Daar kom je op maar n manier achter, proberen ;) . Vraag bij de fotowinkel of je daar de lenzen kunt proberen op de a6xxx en a7... en kijk wat je bevalt.

In mijn geval was ik er bijvoorbeeld snel achter dat ik een a6xxx een stuk minder prettig in mijn hand vind liggen dan een a7ii.
Ik bedoelde eigenlijk, dat de A7xx gaat komen, dat is zeker. Alleen weet ik nog niet wanneer. En de vraag is dus f en hoe lang ik de OSS kan missen, als ik dus de Sony 85 icm de A6000 ga gebruiken.

• RobertJRB
quote:
Malfoi schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:59:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk, dat de A7xx gaat komen, dat is zeker. Alleen weet ik nog niet wanneer. En de vraag is dus f en hoe lang ik de OSS kan missen, als ik dus de Sony 85 icm de A6000 ga gebruiken.
Volgens mij kun je dat prima missen. De a6000 kan prima met hogere iso’s overweg en de 85 is snel zat om in de meeste gevallen een prima sluitertijd te krijgen.
Daarbij zit er geen klappende spiegel in de A6000 wat nog meer helpt om geen bewogen beelden te krijgen.

Een beetje oefenen helpt ook goed. Stevig staan, goed ondersteunen en niet te hard op de sluiterknop drukken.

OSS is handig wanneer het beschikbaar is maar het is zeker geen vereiste.

• Malfoi
quote:
RobertJRB schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:36:
[...]

Volgens mij kun je dat prima missen. De a6000 kan prima met hogere iso’s overweg en de 85 is snel zat om in de meeste gevallen een prima sluitertijd te krijgen.
Daarbij zit er geen klappende spiegel in de A6000 wat nog meer helpt om geen bewogen beelden te krijgen.

Een beetje oefenen helpt ook goed. Stevig staan, goed ondersteunen en niet te hard op de sluiterknop drukken.

Zoals je zegt geeft het inderdaad een push om meer hierop te oefenen. En daarnaast, mocht ik me er echt aan gaan ergeren, dan wordt de druk om een A7xx met IBIS aan te schaffen alleen maar groter haha.

Thanks, ik weet wat ik mezelf cadeau doe voor kerst. ;)

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Ben aan rond neuzen voor een L bracket voor de A7rIII. Heb die van RRS wel gezien, maar deze vind ik persoonlijk te prijzig en vraag me af hoe weather sealed deze is als je klepje van de batterij is. Iemand tips voor een L bracket ?

Edit:
Had een Markins gevonden voor 138,- alleen was de Markins website zo traag dat bestellen niet lukte. Nog keer gekeken op DX.com en daar stond nu de SUNWAYFOTO PSL a7RIII. Deze nu besteld.

Edit:
Niet elke screenprotector werkt samen met het touchscreen van de a7r3. Zo een JJC getest die ik had liggen en die werkte niet. Zo ook nog ander merkloze screenprotector van DX. Na wat zoeken uitgekomen bij de Sony PCK-LG1 LCD Bescherming. Deze moet wel werken met het touchscreen.

Superdaantje wijzigde deze reactie 04-01-2018 11:39 (89%)
Reden: Gevonden ;-)

• HeyJIJdaar
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 17-09 14:39
Ben ivm de cashback actie aan het rondneuzen voor een A7 of A7II.

De laatste is eigenlijk de camera die ik wil, maar heb nu nog teveel genvesteerd in andere camera's en glas. De A7II kost als body na cashback 1299
De A7 maar 679
Wat nog best een groot prijsverschil is.

Ik wil zelf het proberen hoe de Canon 17-40/4 en 70-200/4 IS het doen op met een Sigma MC11
Ik heb altijd in body stabilisatie of in de lens gehad, maar met de overstap naar full frame A7, ontbreekt dit.

De huidige A7 prijs is eigenlijk zo laag dat ik denk, dat wil ik wel proberen. Tweedehands levert hij vast nog wel 550 op.
De A7II is mij eigenlijk altijd wat duur geweest, 3 jaar geleden bijna de A7II met kitlens nieuw kunnen kopen voor 1299, nu alleen een body.

• MRIdev
@HeyJIJdaar Pas ergens gehoord of gelezen dat de MC-11 gemaakt is voor Sigma lenzen met Canon vatting en niet specifiek voor Canon lenzen. Hierdoor zou de AF niet altijd zo goed werken bij de laatst genoemde.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik iemand die een combi terug heeft gebracht ter faveure van een duurdere Sony lens. Dit had te maken met de trage AF. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
MRIdev schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:57:
@HeyJIJdaar Pas ergens gehoord of gelezen dat de MC-11 gemaakt is voor Sigma lenzen met Canon vatting en niet specifiek voor Canon lenzen. Hierdoor zou de AF niet altijd zo goed werken bij de laatst genoemde.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik iemand die een combi terug heeft gebracht ter faveure van een duurdere Sony lens. Dit had te maken met de trage AF. Zelf heb ik er geen ervaring mee.
De snelheid hangt ook af van De aanwezigheid van fasedetectie of niet. De Gewone A7 heeft dat wel de duurdere A7R had dat niet.

Maar met de A7R II is er een grote snelheidswinst geboekt, en met de A7RIII misschien nog wel meer.
Hoe het met de A7II zit weet ik niet. ik vermoed omdat er dezelfde sensor inzet dat ie hetzelfde zal presteren als de normale a7

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De Sigma te kort getest om er echt iets van te kunnen vinden. Op youtube etc staan genoeg ervaringen met de Sigma in samenwerking met Canon glas. Zo hier met de Canon 200mm
YouTube: My FIRST time using this BEAST of a lens | ft. the Sony A7RIII

Metabones v5 is ook een optie
http://www.metabones.com/products/details/MB-EF-E-BT5

De a7 heb ik altijd als te traag ervaren en heeft mij niet zo kunnen bekoren. De a7II is al een heel stuk beter. Op gebeid van AF is de a7rII niet zo veel beter als de a7II. De a7rIII daarin tegen is enorme vooruitgang als gaat om de AF snelheid.

• JelleMan
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 12:24
Hey leuk. Een A7 topic! Ik ben sinds een paar weken eigenaar van de A7RIII met enkele lenzen (12-24, 20 f2.0, 50 f1.8 en de 24-105 komt nog). Hiervoor heb ik 7 jaar micro four thirds (M43) camera's gehad, maar met de A7RIII vond ik het waard om de overstap naar full frame te maken. Tot nu toe zeker geen spijt. Qua resolutie, ruis en dynamic range grote stappen vooruit. In vergelijk met M43 geen zorgen meer om te hoge iso waarden en ook de info die je uit de highlights en schaduwen kan halen is veel groter. Daarnaast kan je met de resolutie lekker croppen en hou je genoeg pixels over. Ik zie het als gratis zoom en met de aps-c mode hou je 18 mp foto's over en krijgen alle lenzen 1.6x meer zoom.

Enige nadeel (maar dat wist ik) is de omvang/gewicht van de 12-24 en 24-105 lenzen, die toch echt wel groter zijn dan vergelijkbare M43 lensen.

Nu een vraag, ik heb de 50 mm f1.8, maar merk wel dat deze in het donker niet de snelste is met scherpstellen. Ik zit eraan te denken om deze te vervangen door de 55 mm f1.8. Ga ik hier echt verschil merken en is dit de meerprijs van 500 euro waard?

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Ga eens naar een winkel en test het zelf. Geeft het voor jou de gewenste verbetering? Persoonlijk vind ik het de meerprijs niet waard, maar dit komt bij mij meer omdat ik de 55 zelden tot nooit gebruik. ;-)

• Universal Creations
quote:
JelleMan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:19:
Enige nadeel (maar dat wist ik) is de omvang/gewicht van de 12-24 en 24-105 lenzen, die toch echt wel groter zijn dan vergelijkbare M43 lensen.
Er zijn geen vergelijkbare m4/3 lenzen totdat ze komen met een mft 6-12 f/2 en 12-52,5 f/2. En ik kan je alvast verklappen dat als ze die ooit maken, ze waarschijnlijk nog groter en zwaarder gaan zijn dan de 12-24 en 24-105 ;) Physics is a bitch

Zeiss 21mm f/2.8

• JelleMan
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 12:24
quote:
Superdaantje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:39:
Ga eens naar een winkel en test het zelf. Geeft het voor jou de gewenste verbetering? Persoonlijk vind ik het de meerprijs niet waard, maar dit komt bij mij meer omdat ik de 55 zelden tot nooit gebruik. ;-)
Dat is misschien nog wel het beste idee. Mocht je van je 55 mm af willen laat maar weten, misschien ben ik genteresseerd :-)
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:41:
[...]

Er zijn geen vergelijkbare m4/3 lenzen totdat ze komen met een mft 6-12 f/2 en 12-52,5 f/2. En ik kan je alvast verklappen dat als ze die ooit maken, ze waarschijnlijk nog groter en zwaarder gaan zijn dan de 12-24 en 24-105 ;) Physics is a bitch
Haha dat klopt natuurlijk wel. Ik doelde op de panasonic 7-14 mm f4 en de 14-140 zoom die ik hiervoor had. Ik vindt dat de 7-14 voor bijvoorbeeld landschapsfotografie erg vergelijkbaar is met de 12-24 van sony.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

De 55 ligt niet in de weg en zo nu en dan stoffen we hem even af ;-)

• MRIdev
@JelleMan Momenteel zit ik ook te wachten op de nieuwe 24-105 om te testen en proberen om dan de overstap te maken. Formaat is momenteel wel een dingetje bij me, dus ik ben benieuwd hoe de combinatie A7xx met de 24-105 me bevalt.

Momenteel gebruik ik op mijn de a58 vaak de 16-105mm f3.5-5.6 of de 35mm f1.8 als ik op pad ben en zo nu en dan stoor ik me aan het formaat/gewicht met de 16-105, zeker als ik dat vergelijk met de prime opzet. Aan de andere kant is zo'n zoom wel erg prettig. T.z.t. kom ik erachter wat ik vind.

• Malfoi
Ben zoals verder boven vermeld voor de FE85 van Sony gegaan. Heerlijk glas!

OSS mis je soms wel bij donkere omstandigheden, maar dit is een kwestie van rekening mee houden en zeker geen super groot probleem.

Heel blij mee in ieder geval. Nu maar de rumours afwachten i.v.m. de A7mk3. :P

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:55

Deathchant

Don't intend. Do!

quote:
Superdaantje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:36:
De Sigma te kort getest om er echt iets van te kunnen vinden. Op youtube etc staan genoeg ervaringen met de Sigma in samenwerking met Canon glas. Zo hier met de Canon 200mm
YouTube: My FIRST time using this BEAST of a lens | ft. the Sony A7RIII

Metabones v5 is ook een optie
http://www.metabones.com/products/details/MB-EF-E-BT5

De a7 heb ik altijd als te traag ervaren en heeft mij niet zo kunnen bekoren. De a7II is al een heel stuk beter. Op gebeid van AF is de a7rII niet zo veel beter als de a7II. De a7rIII daarin tegen is enorme vooruitgang als gaat om de AF snelheid.
Ik ben ook al een tijdje (sinds de 6D2 is uitgekomen) erover uit om definitief niet meer in Canon body's te investeren en naar Sony over te stappen. Echter het volledig naar sony native lenzen overstappen is het me financieel nog niet waard. Mijn geliefde 70-200L II wil ik niet opgeven, die is gewoon zo ontzettend goed, zeker niet voor een 70-200GM die 2700 euro kost. Canon 16-35/4L ook niet...de 16-35GM kost 3x zoveel. De Zeiss 100MP wil ik ook absoluut niet opgeven door zijn magnefieke scherpte en 3d-pop-effect (is manual focus dus voor AF problemen met adapter hoef ik me geen zorgen te maken).

Maar het gebruik van een metabones is me door verschillende mensen afgeraden omdat het vaak ernaast kan zitten.
Ik wil uiteindelijk overstappen naar de A7R III en ik heb veel overtuigende filmpjes en reviews gevonden waarbij de eye-AF gewoon (bijna) perfect werkt op canon lenzen met een metabones. Nadeel is dat de metabones duur is.
Kun jij als A7R III gebruiker iets zeggen over de AF snelheid en betrouwbaarheid i.c.m. Canon(mount) lenzen?

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Lowepro Flipside 400AW | Carryspeed FS-PRO

• HeyJIJdaar
Ik ben zelf benieuwd naar de ervaringen met de mc11 icm Sigma/ Canon lenzen. Ik vind zelf de prijzen van de nieuwere camera's nog een struikelblok. De A7ii zit net boven mijn comfort zone voor een 3 jaar oude camera. Zeker omdat ik nog niet weet of ik mijn goede goedkopere Canons functioneel bruikbaar zijn.

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Verleden aantal keer metabone gebruikt en tijd terug de Sigma, maar dat was middagje en niet uitgebreid testen. Was wel aangenaam verast door de Sigma deze deed het al erg goed op de a7rII. Heb geen ervaring met adapters op de a7rIII. Hoor erg veel lovende berichten.

Maar mijn voorkeur is toch wel native objectieven. De 70-200GM ben ik zelf erg content mee en ook in samenwerking met de extender 2.0. Was voor mij de prijs dan welwaard (extender was dan wel gratis ;-) ). De Sony 16-35 f/4 is meer in vergelijking met de Canon die je noemt.

Beste wat je kunt doen neem je objectieven mee en test het eens in de winkel of huur een set. Eigen ervaring gaat boven die van andere. Zou dan wel de Sigma en metabone V testen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Er flink geld op toe moeten leggen om dan maar dezelfde setup te hebben, overstijgt voor mij het nut van overstappen. Ik zie geen enkele manier hoe ik mijn Canon 70-200L II "ingeruild" krijg voor een 70-200GM, zeker niet niet met die achterlijke prijs, vergeef me mijn woordkeuze ;) Als ik nou 300 of 400 euro moet bijleggen, soit.
Volgens mij is de Sony 16-35/4 niet echt gelijkwaardig aan kwaliteit van de Canon....maar goed. We gaan het eens bekijken allemaal :)

Deathchant wijzigde deze reactie 05-01-2018 22:23 (5%)

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Kocht de 70-200 II van Canon toen die net uitkwam en dat was toen de hoofdprijs. In de jaren is die ook mooi gedaald in prijs. Verwacht dat dit bij de Sony ook gaat gebeuren. Je ziet het al met de 24-70GM gebeuren.

Met Sony moet je geluk hebben met aanbiedingen. Kan cashback zijn of winkel die leuke opmaat aanbieding maakt. Koop mijn camera's en objectieven afgelopen jaren altijd bij de zelfde winkel (SmitsArnhem). En dan is men sneller bereid iets te doen met de prijs. ;-)

De 16-35 vind ik persoonlijk nog niet zo slecht of ik heb een goede kopie. Of ben snel tevreden :D De 16-35GM wel overwogen, maar voorlopig houdt ik het wel bij de f/4.

Zelf testen en keuzes maken op eigen ervaring is beste wat je kunt doen!

Superdaantje wijzigde deze reactie 05-01-2018 22:59 (7%)

• Universal Creations
quote:
Deathchant schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:23:
Er flink geld op toe moeten leggen om dan maar dezelfde setup te hebben, overstijgt voor mij het nut van overstappen. Ik zie geen enkele manier hoe ik mijn Canon 70-200L II "ingeruild" krijg voor een 70-200GM, zeker niet niet met die achterlijke prijs, vergeef me mijn woordkeuze ;) Als ik nou 300 of 400 euro moet bijleggen, soit.
Aangezien jij jouw 70-200 IS II voor een spotprijs hebt kunnen bemachtigen, valt dat stuk al aardig mee. Maar goed, de GM 70-200 is absurd duur.
quote:
Volgens mij is de Sony 16-35/4 niet echt gelijkwaardig aan kwaliteit van de Canon....maar goed. We gaan het eens bekijken allemaal :)
Volgens mij liggen die aardig dicht bij elkaar.

Zeiss 21mm f/2.8

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:06

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
quote:
Deathchant schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:23:
Waarom verkoop je niet je 6D en koop je geen 5D4? Ik begrijp het hele punt van overstappen in jouw geval niet erg..

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 85L, 100L, MR14-EX, 2x 580EXII
Voigt: 20, 40, 90
FD: 2x F1, F1n, EF, SSC-primes 7.5-500mm
RF: VI-T/L, P, 7, 2x 7sZ, 110ED(20), 19-200mm LTM
Compact: G7x

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@mennovanw Oh sorry volgens mij heb je dan een eerdere post gemist. Ik wil absoluut geen discussie hier starten, maar omdat je ernaar vraagt zal ik wel de redenen vertellen waarom ik wil overstappen. Ik ben al een tijdje nu aan de dslr en het mag allemaal wel wat minder zwaar, wat minder bulky op den duur tenminste. Ik stond met smart op de 6D2 te wachten als upgrade van mijn 6D vanwege het brakke AF systeem. Ng meer DR, zodat ik minder multiexposures hoef te maken is natuurlijk altijd welkom.
Maar afgelopen tijd, zeer zeker bij het uitkomen van de 6D2, is eigenlijk de emmer volgelopen; ik houd al het Canon gerelateerde nieuws en ontwikkelingen allang in de gaten. Ik ben van mening dat ze maar altijd achter de feiten aanhobbelen; elke keer heeft nikon en Sony iets nieuws dat echt op bijna alle gebieden echt beter is en echt dingen toevoegt; canon focust alleen op het echte high end segment waar dan ook de grootste bruikbare veranderingen inzitten maar in het entry level FF valt het altijd tegen. Bijvoorbeeld slechte AF of je moet peperdure 5D3 (inmiddels 5ds of 5d4) kopen. Ik heb voor de 6D gekozen omdat ik geen 1400 euro extra wilde betalen voor een 5D3 (wat voor mij de logische opvolger van mijn 40d zou zijn), en ik ga nu dus geen 2100 (inmiddels goedkoper) voor de 6D2 uitgeven als de DR niet verbeterd is, de AF nog niet helemaal betrouwbaar is ondanks de upgrade en zeker niet als op base iso eigenlijk de 80D nog beter is (overdreven gezegd). Wat is nou voor mij echt on par met de rest aan die 6D2? Helemaal niks. Je bent veel beter af met een Nikon D750 van een paar jaar oud dan met een 6D2.

Ik werk ook met zeiss lenzen en met de 6D en EgS matglas is het nog steeds lastig om uit te hand te manual focussen.
Dus ja wat zijn mijn opties dan nog? 5D4 van 4100 euro... Nee, gewoon nee :) Voor dat geld heb ik een A7RIII + adapter en wl een fatsoenlijke body upgrade met vl meer handige dingen dan dat de 5D4 me kan bieden.

Ik weet dat ik met een A7RIII ongeveer net zoveel moet betalen als dat ik niet bereid was om te doen bij toen een 5D3 of nu 5D4, maar vandaar dat ik niet meer in Canon body's ga investeren: ik ben het vertrouwen kwijt geraakt dat ze een body kunnen maken die wl voldoet aan hetgeen ik wil en ik ben niet bereid om te blijven wachten.
Een volledige overstap naar Nikon heb ik ook overwogen, maar als Sony hetzelfde of beter biedt in een compactere behuizing, die mijns inziens ook toekomstvaster is voor hoe ik het gebruik, zag ik ook daar het nut niet van in.
Met de Sony krijg ik veel betere DR, een compacte body voor de toekomst, 4K filmmogelijkheden, focus peaking (zowel in LV en EVF), IBIS (wat mijn zeiss lenzen gestabiliseerd maakt) en eye-AF.
Tja de Sony A7R III is ook meer op het professionele fullframe segment net hetzelfde als toen de 5D3 en nu de 5D4, maar ook gevoelsmatig voel ik me er niet meer zo goed bij om bij Canon te blijven om al bovenstaande redenen. Als ik het geld dan tch moet uitgeven, dan wil ik het gewoon nu eens bij Sony proberen.

So there you have it :)

@Universal Creations Ik snap even niet wat het ertoe doet of ik mijn 70-200L voor een goeie prijs gekregen heb of niet? Feit is dat ik een behoorlijke smak geld bovenop moet leggen om mijne te verwisselen tegen een GM, wat dan niet eens een verbetering is maar gelijk oversteken qua kwaliteit.

Deathchant wijzigde deze reactie 06-01-2018 21:28 (9%)

• Universal Creations
Dat je er vergeleken met vele anderen minder bij moet opleggen.
Maar even buiten dat: hoe licht en compact denk je dat jouw setup gaat zijn met een GM 70-200 f/2.8 van bijna 1,5kg?

Zeiss 21mm f/2.8

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Lichter en compacter zijn dingen naar de toekomst toe natuurlijk. Ik hoef niet a la minute al het gewicht met 1/2e te reduceren, maar het is zeker iets dat meespeelt (maar nog steeds wel ondergeschikt aan kwaliteit).

Een 70-200GM is lichter dan een 70-200L II :) Niet veel lichter, maar alle beetjes helpen :) Overstappen op een 70-200/4 G kan nog een optie zijn, maar dan mis ik wel de scherptediepte van 2.8....

Maar goed, ik ga iig de overstap maken. Wanneer (en hoe) is nog even de vraag, maar in ieder geval ben ik wel erg enthousiast over die A7RII en A7RIII.

• mennovanw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:06

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
quote:
Deathchant schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:15:
@mennovanw Oh sorry volgens mij heb je dan een eerdere post gemist.
Naja ik bespeur toch de twijfel in de (ondertussen toch wel erg lang lopende) serie overwegingen. Zie hieronder mijn (goed bedoelde) gedachten.
quote:
Ik wil absoluut geen discussie hier starten, maar omdat je ernaar vraagt zal ik wel de redenen vertellen waarom ik wil overstappen.
[long verhaal kort - 6D2 is meuk en niet wat we ervan verwacht hadden]
Ik werk ook met zeiss lenzen en met de 6D en EgS matglas is het nog steeds lastig om uit te hand te manual focussen.
Dus ja wat zijn mijn opties dan nog? 5D4 van 4100 euro... Nee, gewoon nee :) Voor dat geld heb ik een A7RIII + adapter en wl een fatsoenlijke body upgrade met vl meer handige dingen dan dat de 5D4 me kan bieden.
Je kan een grijze import 5D4 nieuw kopen voor 2.500. Ik heb het zelf wel gezien met die stijgende prijzen hier in NL. Ik ben het overigens wel eens met de stelling dat Canon qua bodies nou niet gods gift to vooruitstrevendheid is gebleken. Als je het hebt over stabiliteit en continuteit heb ik wel weer een rotsvast vertrouwen in het merk.
quote:
Ik weet dat ik met een A7RIII ongeveer net zoveel moet betalen als dat ik niet bereid was om te doen bij toen een 5D3 of nu 5D4, maar vandaar dat ik niet meer in Canon body's ga investeren: ik ben het vertrouwen kwijt geraakt dat ze een body kunnen maken die wl voldoet aan hetgeen ik wil en ik ben niet bereid om te blijven wachten.
De 5D4 is een prima camera - net als de 5D3. De Nederlandse prijzen zijn alleen bezopen hoog. Ik durf te beweren dat als je netto voor 1000 kon overstappen naar een 5D4 je dit gelijk had gedaan.. En waarschijnlijk heel tevreden was geweest
quote:
Een volledige overstap naar Nikon heb ik ook overwogen,
Nikon haalt in de huidige vorm 2020 niet als ze zo doorgaan. Het gaat erg slecht met de tent, zelfs in deze tijden van hoogconjunctuur. Te veel een 'one-trick-pony' qua bedrijfsmodel.
quote:
maar als Sony hetzelfde of beter biedt in een compactere behuizing, die mijns inziens ook toekomstvaster is voor hoe ik het gebruik, zag ik ook daar het nut niet van in.
Met de Sony krijg ik veel betere DR, een compacte body voor de toekomst, 4K filmmogelijkheden, focus peaking (zowel in LV en EVF), IBIS (wat mijn zeiss lenzen gestabiliseerd maakt) en eye-AF.
Tja de Sony A7R III is ook meer op het professionele fullframe segment net hetzelfde als toen de 5D3 en nu de 5D4, maar ook gevoelsmatig voel ik me er niet meer zo goed bij om bij Canon te blijven om al bovenstaande redenen. Als ik het geld dan tch moet uitgeven, dan wil ik het gewoon nu eens bij Sony proberen.
Qua keuze voor een fotomerk gaat het in mijn optiek om de objectieven, en daarin is Canon gewoon king (zowel qua breedte aanbod als qua kwaliteit). Bovendien bezit je al goede objectieven waar je tevreden mee bent. Ook zijn vergelijkbare lenzen op Sony niet veel kleiner en is de zaak door de lichtere body een stuk minder in balans (je weet dat ik een van de eerste was met een A7 in NL).
quote:
So there you have it :)
Het beste advies wat ik je kan geven is eens voor langere tijd een A7 serie huren / lenen om te kijken of ie bevalt qua bediening. Dan zal je merken dat een overstap uit meer bestaat dan alleen maar technische specificaties, en voornamelijk dus uit een andere manier van werken met je camera. En dan kan ik (wederom uit eigen ervaring) mededelen dat Sony nog veel te leren heeft..

mennovanw wijzigde deze reactie 07-01-2018 12:52 (3%)

EF: 5D4, 8-15L, 16-35 f4L, 24LII, 24-70 f4L, 35LII, 50L, 85L, 100L, MR14-EX, 2x 580EXII
Voigt: 20, 40, 90
FD: 2x F1, F1n, EF, SSC-primes 7.5-500mm
RF: VI-T/L, P, 7, 2x 7sZ, 110ED(20), 19-200mm LTM
Compact: G7x

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
JelleMan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Dat is misschien nog wel het beste idee. Mocht je van je 55 mm af willen laat maar weten, misschien ben ik genteresseerd :-)

[...]
Het objectief afgestoft en merk dat de 55mm niet mijn objectief is ook al is die rete scherp. Is nu twee jaar oud en heb hem wel geteld vier keer gebruikt. Denk dat het toch goed is om afscheid te nemen ....

De Loxia 35 en Batis 85 zijn mijn favoriete primes. Waarvan de Loxia 35 meest gebruikt word. Op n of andere manier mis ik een objectief in de 50mm bereik niet.

Superdaantje wijzigde deze reactie 07-01-2018 17:01 (36%)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@mennovanw Ik kan me wel vinden in je post. Als de 6D2 wl echt goed was (meer DR dan de 6D1 en wl een goeie implementatie van de 80D-AF unit, dan had ik die waarschijnlijk gewoon gekocht ja.
Grijze import begin ik niet aan sorry. Is me teveel gedoe.
Over de objectieven, volledig eens, daarom dat ik ook de Sony body wil gebruiken met canon (mount) lenzen :)
Ik fotografeer ook al sinds 2005 (2009 mijn eerste DSLR) en ik inmiddels weet dat technische specs niet alles is ;) Ook geloof ik prima dat qua bediening een Sony wennen is. Ik heb op vakantie namelijk toevallig een dagje met een Sony A7 II mogen spelen en die beviel ook al goed, maar de balans tussen zo'n camera en een grotere lens is idd erg "raar".
Qua ergonomie en bediening ben ik naar mijn mening sowieso al achteruit gegaan met 40D->6D.
Sony zal ongetwijfeld nog veel te leren hebben, maar Canon zit naar mijn idee gewoon vastgeroest en ze komen niet meer echt vooruit. De lenzen die ze nu uitbrengen zijn wel goed, maar ook bijna on par met Sony objectieven qua prijs....Het feit dat ze er 3x over gedaan hebben om eindelijk een goeie 16-35 uit te brengen en dan echt de ultieme prijs vragen vind ik best vervelend moet ik zeggen. Grote middelvinger naar de mensen die versie 1 en 2 gekocht hebben. Ik ben uiteindelijk "maar" gegaan voor de 4L IS wat een retescherpe lens is, alleen mis ik de 2.8 in donkere omstandigheden wel degelijk. Maar ik ga geen 2300 euro voor een 16-35 uitgeven. Krankzinnig bedrag als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertJRB
quote:
Deathchant schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:51:
@mennovanw Ik kan me wel vinden in je post. Als de 6D2 wl echt goed was (meer DR dan de 6D1 en wl een goeie implementatie van de 80D-AF unit, dan had ik die waarschijnlijk gewoon gekocht ja.
Grijze import begin ik niet aan sorry. Is me teveel gedoe.
Over de objectieven, volledig eens, daarom dat ik ook de Sony body wil gebruiken met canon (mount) lenzen :)
Ik fotografeer ook al sinds 2005 (2009 mijn eerste DSLR) en ik inmiddels weet dat technische specs niet alles is ;) Ook geloof ik prima dat qua bediening een Sony wennen is. Ik heb op vakantie namelijk toevallig een dagje met een Sony A7 II mogen spelen en die beviel ook al goed, maar de balans tussen zo'n camera en een grotere lens is idd erg "raar".
Qua ergonomie en bediening ben ik naar mijn mening sowieso al achteruit gegaan met 40D->6D.
Sony zal ongetwijfeld nog veel te leren hebben, maar Canon zit naar mijn idee gewoon vastgeroest en ze komen niet meer echt vooruit. De lenzen die ze nu uitbrengen zijn wel goed, maar ook bijna on par met Sony objectieven qua prijs....Het feit dat ze er 3x over gedaan hebben om eindelijk een goeie 16-35 uit te brengen en dan echt de ultieme prijs vragen vind ik best vervelend moet ik zeggen. Grote middelvinger naar de mensen die versie 1 en 2 gekocht hebben. Ik ben uiteindelijk "maar" gegaan voor de 4L IS wat een retescherpe lens is, alleen mis ik de 2.8 in donkere omstandigheden wel degelijk. Maar ik ga geen 2300 euro voor een 16-35 uitgeven. Krankzinnig bedrag als je het mij vraagt.
Je kunt je afvragen hoe nodig die f/2.8 nog echt is voor een zoom. Toen ik begon met digitale fotografie in het 10D tijdperk was 1600 ISO al echt iets wat je liever niet nodig had. Je had echt wel snel glas nodig om berhaupt fotos te kunnen maken.

Nu met mijn huidige camera's staat de ISO bijna altijd op automatisch. Ik hoef er niet over na te denken omdat het er toch wel prima uitziet. ISO 12000 is zelfs bruikbaar.
Bij canon zal dat niet heel veel anders zijn lijkt me.

Voor mij is een snelle 2.8 zoom dus ook echt niet meer nodig en alleen onnodig duur en groot. Met de combo van f/4 zoom objectieven en een snelle prime krijg ik betere resultaten.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@RobertJRB Dan kom je wel in het subjectieve gebied terecht; voor jou is iso12800 prima. Ik zou toch eigenlijk liever niet hoger willen dan iso5000, maar ik ben 't met je eens dat als de kwaliteit van de iso waardes omhoog zouden gaan (iso12800 hetzelfde resultaat zou geven als iso3200 bijvoorbeeld) dan zou qua lichtsterkte f/4 wel kunnen op zooms. Ik loop er toch wel regelmatig tegenaan dat ik op 16mm en iso6400 zit te hikken met 25sec sluitertijd.... Als het 2.8 zou zijn zou ik op iso5000 en 20sec zitten. Liefst wil ik iso3200 en 15 sec.

• J03llV
  • Laatst online: 06-08 15:12
De A7 wordt niet veel meer besproken in dit topic zie ik? Deze doet niet veel onder voor de A7II volgens mij of zie ik dat verkeerd?

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe camera, zit te twijfelen tussen Mirrorless en DSLR.. Ben van plan om wel te gaan reizen dus qua formaat zou een mirrorless goed uitkomen maar tegenwoordig zit je met een dergelijke body + zoomlens al op entry-level dSLR formaat..

Wat is jullie kijk op de A7? Hij is inmiddels 4 jaar oud dat wel, maar hoe lang zou ie nog mee kunnen?

• lasharor
  • Laatst online: 16:18
quote:
J03llV schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:38:
De A7 wordt niet veel meer besproken in dit topic zie ik? Deze doet niet veel onder voor de A7II volgens mij of zie ik dat verkeerd?

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe camera, zit te twijfelen tussen Mirrorless en DSLR.. Ben van plan om wel te gaan reizen dus qua formaat zou een mirrorless goed uitkomen maar tegenwoordig zit je met een dergelijke body + zoomlens al op entry-level dSLR formaat..

Wat is jullie kijk op de A7? Hij is inmiddels 4 jaar oud dat wel, maar hoe lang zou ie nog mee kunnen?
Ik schiet ook nog altijd op mijn A7. Prima camera alhoewel de AF zeker in donkere situaties soms wel eens te wensen overlaat. Camera is ook niet altijd super stabiel maar is prima voor de gemiddelde hobby fotograaf.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:

Hoe lang die mee kan hangt helemaal van je zelf af. En als jij tevreden bent met de AF snelheid van de a7. Persoonlijk zou ik de a7II kiezen. Voor mij zou de reden zijn dat deze voorzien is van IBIS. (5-axis in body stabilisatie)

Voor reizen/straatfotografie gebruik ik zelf graag de Loxia 35 en Batis 85. En als ik landschappen of stadsaanzichten fotografeer dan gebruik ik de 16-35. De 24-70GM gebruik ik zelden hiervoor.

• Mud.Starrr
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-09 00:01

Mud.Starrr

I shoot people for money

quote:

Ik heb mijn A7 ook nog, als 2e camera.
Maar de A7 en A7II zit wel degelijk een groot verschil in.
Ten eerste heeft de A7II beeldstabilisatie, wat in veel gevallen zeker een voordeel kan zijn.
Maar vooral ook het focus systeem is vele maten beter, de A7 focus is echt traag, en bij weinig licht ronduit slecht te noemen.
Verder zijn het kleinere verschillen, beeldkwaliteit is iets beter (betere processor/software), knopjes iets handiger ingedeeld, grotere grip die fijner vasthoud, dat soort dingen.

www.dekunstvanfotografie.nl
Sony A7 III | Sony A7R III
Zeiss 25mm F/2.0 | Zeiss 55mm F/1.8 | Zeiss 85mm F/1.8
Minolta 17-35 F/3.5 G | Sony 24-70 F/2.8 GM | Sony 100-400 F/4.5-5.6 GM

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:27

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Vragen over keuzes uit verschillende merken/systemen zijn hier off-topic. Zie: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Woutoud.com

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:20
quote:
Superdaantje schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:17:
[...]

Voor reizen/straatfotografie gebruik ik zelf graag de Loxia 35 en Batis 85. En als ik landschappen of stadsaanzichten fotografeer dan gebruik ik de 16-35. De 24-70GM gebruik ik zelden hiervoor.
Dan vraag ik mij af waar je de 24-70 dan wel voor gebruikt ;) >:)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Loxia 50mm | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Gebruik deze gewoon weinig. En als ik deze gebruik dan gebruik ik hem om foto's te maken :P

• Kerstbom
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13-04 17:48
Binnenkort is er waarschijnlijk weer lens-nieuws voor Sony gebruikers.
De geruchten zijn dat er op de CP+ beurs in Japan in maart Sigma nieuwe lenzen zal aankondigen.
Vast-brandpunt lenzen in de Art-serie. Niet heel spannend maar elke nieuwe lens draagt bij aan een compleet aanbod voor E-mount.
Op welke lens zitten jullie te wachten?

Canon 8000d, EF 13-1300, Sony Nex 4s, Zeiss 16-70, GoPro Hero 1

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

135 GM (met f/2.0?)

• Kerstbom
quote:
Interessant, maar een f/2,8 lens zou al heel mooi zijn. Ook een tele-lens in de 85/1,8 klasse zou al aardig zijn.
135 f/2 is in de 85/1,4 klasse.
Dat gaat dan over Sony lenzen.
Waar Sigma mee komt, is ook afwachten maar het zal een aangename verrassing worden.

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-09 12:27

majic

Art = Life

quote:
RobertJRB schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:36:
[...]

De viewfinder van de A6000 is echter een ramp. Ben zelf overgestapt en het is echt een hele fijne camera maar alleen als je hem gebruikt als een compact camera - voor je snufferd, niet aan je oog. De A7II zoeker is een genot echter, een wereld van verschil (zeker als je veel met zonlicht te maken hebt).

http://www.instagram.com/suahuatica

• FireBladeX
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online
quote:
Kerstbom schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:55:
Binnenkort is er waarschijnlijk weer lens-nieuws voor Sony gebruikers.
De geruchten zijn dat er op de CP+ beurs in Japan in maart Sigma nieuwe lenzen zal aankondigen.
Vast-brandpunt lenzen in de Art-serie. Niet heel spannend maar elke nieuwe lens draagt bij aan een compleet aanbod voor E-mount.
Op welke lens zitten jullie te wachten?
In principe ben ik verzadigd met mijn 16-35GM F2.8 en 70-200GM 2.8. Ik ga vanuit dat sommige wel 400MM+ willen met F2.8, maar die dingen zijn niet te dragen & te betalen. Althans voor mij niet waard en in mijn ogen ook wel een echte niche product.

• Universal Creations
Sigma gaat een behoorlijk deel van hun line-up uitbrengen in e-mount. Welke het zijn, weet ik (nog) niet.

Zeiss 21mm f/2.8

• cedrix5
quote:
FireBladeX schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:16:
[...]

In principe ben ik verzadigd met mijn 16-35GM F2.8 en 70-200GM 2.8. Ik ga vanuit dat sommige wel 400MM+ willen met F2.8, maar die dingen zijn niet te dragen & te betalen. Althans voor mij niet waard en in mijn ogen ook wel een echte niche product.
Ik heb een keer een de 70-200 GM gehuurd, vond het toen al een zwaar ding.
Dit artikel kan ik me wel bij aansluiten:
https://phillipreeve.net/...ower-less-perfect-lenses/
Een variant van de nikon 300mm f4 PF voor sony mirrorless zou echt heel fijn zijn.

Ik heb momenteel primes in 15/28/55/90mm, maar zou dat eigenlijk willen terugbrengen naar 3 lenzen, en een 100-400 toevoegen (Of 300mm f4 die nog wat lichter is).

• Kerstbom
quote:
Universal Creations schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 17:06:
Sigma gaat een behoorlijk deel van hun line-up uitbrengen in e-mount. Welke het zijn, weet ik (nog) niet.
Ik had ook gelezen dat het waarschijnlijk nieuwe ontwerpen worden, net zoals de APS-c lenzen (16/30).
Dat is positief, beter dan DSLR lenzen met een extra stukje ertussen geplakt.
Ik hoop op enkele groothoek lenzen, daar zou iets toevoegen aan het bestaande aanbod. 14/20/24mm
Hopelijk niet nog een 50/1,4 hoewel dat onvermijdelijk is. :)

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@Kerstbom Er is toch alleen maar de pricewatch: Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA op FF?

De 85MM werd hoog aangeschreven door DPREVIEW, dus persoonlijk ben ik wel benieuwd naar de prijs/kwaliteit verhouding ;)

• Universal Creations
quote:
Kerstbom schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:06:
Ik had ook gelezen dat het waarschijnlijk nieuwe ontwerpen worden, net zoals de APS-c lenzen (16/30).
Dat is positief, beter dan DSLR lenzen met een extra stukje ertussen geplakt.
Ik hoop op enkele groothoek lenzen, daar zou iets toevoegen aan het bestaande aanbod. 14/20/24mm
Hopelijk niet nog een 50/1,4 hoewel dat onvermijdelijk is. :)
Ik weet niet beter dan dat er weinig opnieuw ontworpen is. Daarnaast is dat ook geen slechte keuze, aangezien de sensoren van de A7-serie veel beter overweg kunnen met retrofocus ontwerpen, dan met symmetrische groothoeklenzen (dit door de dikke glasplaat voor de sensor).
quote:
Ik denk dat Kerstbom doelt op de grote hoeveelheid 50mm lenzen voor Sony en niet zozeer een f/1.4. Aangezien Sigma alleen maar een 50mm f/1.4 heeft, zal Sigma daar wel mee komen. En dat is geen straf:

Centre Sharpness by Universal Creations, on Flickr

Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr
quote:
De 85MM werd hoog aangeschreven door DPREVIEW, dus persoonlijk ben ik wel benieuwd naar de prijs/kwaliteit verhouding ;)
De 85mm is een toffe lens, de 135mm is zelfs nog beter _/-\o_

Universal Creations wijzigde deze reactie 25-01-2018 18:15 (47%)

Zeiss 21mm f/2.8

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@Universal Creations Mooi overzicht. Heb je toevallig ook een vergelijking van de

pricewatch: Sony FE 85mm f/1.8 en pricewatch: Sony FE 90 mm F2.8 Macro G OSS

Heb de Macro een tijdje geleden verkocht, maar achteraf toch een beetje spijt vanwege de minimale focus afstand met (beauty)portretten. Volgens DXO zou het de scherpste lens zijn in de hele sony line up.

• Universal Creations
quote:
Unidentified schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:37:
@Universal Creations Mooi overzicht. Heb je toevallig ook een vergelijking van de

Heb de Macro een tijdje geleden verkocht, maar achteraf toch een beetje spijt vanwege de minimale focus afstand met (beauty)portretten. Volgens DXO zou het de scherpste lens zijn in de hele sony line up.
Ik heb ze nog niet vergeleken. Maar 1 tip: vertrouw niet op DxO. Hun lenstesten zijn waardeloos. En zonder een discussie te starten: veel testen van hun druisen tegen logica en andere testen in.

Zeiss 21mm f/2.8

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

De foto's gemaakt op 1.8 met de sigma zijn visueel bijna evenscherp als de f/8 versie en behoorlijk veel scherper dan de Sony en Zeiss.

@Bean77 Zelfs UC zegt dat DxO niet heilig is ;)

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:09
quote:
Unidentified schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:37:

Ik kan je alleen vertellen dat de FE 90 scherper is dan de Batis 85, maar jammer dat die geen F1.8 is 8)

Heb beide lenzen al meer dan 2 jaar, maar de FE 90 blijft mijn favoriete. Puur om zijn minimale focus afstand en scherpte.

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:20
quote:
Deathchant schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:45:
De foto's gemaakt op 1.8 met de sigma zijn visueel bijna evenscherp als de f/8 versie en behoorlijk veel scherper dan de Sony en Zeiss.

@Bean77 Zelfs UC zegt dat DxO niet heilig is ;)
Dat zijn ze ook niet @Deathchant. Het is altijd makkelijk om altijd alles ter discussie te stellen. Uiteindelijk is het de mening van UC, maar er zijn er genoeg die een andere mening hebben.

Tenzij UC de heilige in testland is :+ ;)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Loxia 50mm | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• Universal Creations
Ik ben verre van heilig, maar zeggen dat een Sigma 20/1.8 (ja, die oude) scherper is dan een Zeiss 21/2.8, of met droge ogen beweren dat de Milvus lenzen met hetzelfde optische ontwerp stukken scherper zijn dan de classic versies, terwijl Zeiss dezelfde MTF grafieken geeft... Sorry, maar dan ben je simpelweg niet te vertrouwen als tester.

Zeiss 21mm f/2.8

• Kerstbom
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:04:
[...]

Ik weet niet beter dan dat er weinig opnieuw ontworpen is. Daarnaast is dat ook geen slechte keuze, aangezien de sensoren van de A7-serie veel beter overweg kunnen met retrofocus ontwerpen, dan met symmetrische groothoeklenzen (dit door de dikke glasplaat voor de sensor).
Als ik het herinner, was dit een probleem met de eerste A7R.
Nieuwere camera's hebben dat probleem niet, maar Sony lenzen moesten backwards compatible zijn.
Sigma hoeft daar in principe geen rekening mee te houden.
Van de groothoeklenzen verwacht ik dat ze iets compacter zijn.
Hoewel 16/1,4 ook niet echt compact is.
Het blijft koffiedik kijken.

• Universal Creations
Nee, dat probleem is er nog steeds. Kijk maar eens rond op het alternative gear subforum van fredmiranda.com De reden waarom veel users daar hun A7-serie sensor laten aanpassen, zodat bijvoorbeeld Leica M lenzen fatsoenlijk functioneren.

De nieuwe Sony 12-24 f/4 is redelijk compact, maar de 24-70 f/2.8 is dat verre van.

Zeiss 21mm f/2.8

• Kerstbom
quote:
Unidentified schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:04:
@Kerstbom Er is toch alleen maar de pricewatch: Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA op FF?

Samyang heeft ook een 50/1,4.
En verder zijn er nog enkele 50mm Sony lenzen vandaar dat het op een gegeven moment ging opvallen.
Eerst was er de 50mm aps-c lens 1,8.
Toen kwam er de FF 50mm 1,8.
Daarna de 50mm 1,4 en ook nog de 50mm 2,8 macro.

Er is ook nog de Zeiss Loxia 50mm f/2...

• Kerstbom
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 00:54:
Nee, dat probleem is er nog steeds. Kijk maar eens rond op het alternative gear subforum van fredmiranda.com De reden waarom veel users daar hun A7-serie sensor laten aanpassen, zodat bijvoorbeeld Leica M lenzen fatsoenlijk functioneren.

De nieuwe Sony 12-24 f/4 is redelijk compact, maar de 24-70 f/2.8 is dat verre van.
Leica M functioneert waarschijnlijk op geen enkele andere mainstream digitale camera fatsoenlijk. Dus dat zegt niet zoveel.

• LLEEDD
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 15-09 14:11
Deze late adaptor heeft gister de Sony A7 met 28-70mm kitlens gekocht :). Voor 908 incl btw + 100 euro cashback van Sony (die t/m gister liep) heb ik de stap van mijn Nikon D5000 naar mirrorless full frame eindelijk gemaakt.

Voor mij was de combi van full frame en een redelijk compacte camera voor dit geld wel iets wat ik niet wilde laten liggen. De A7II & III waren voor mij toch een flinke stap te ver qua financien.

Ik kom dus van een Nikon D5000 en heb naast twee nikon lensen (de 18-55 kit lens en de 35mm 1,8), ook een groot aantal handmatige oudere lensen (Nikon 50mm 1.8 pancake achtig, Olympus 50mm EOS 1.4, Tonaka 28mm 2.8 en twee hele oude M42 lenzen uit de USSR de Helios 55mm 2.0 en Mir 37mm 2.8).
Op de D5000 was het haast niet te doen om te schieten met die oudere lensen, dit kon namelijk alleen op full manual mode. Dus moest je zelf iso, sluiterijd, scherpstellen en diafragma instellen. Als gevolg gebruikte ik vooral de kit lens en de 35mm nikon en bleven deze mooie oude lensen in de kast liggen.

Hoe ervaren jullie het gebruik van manual lensen op de A7?
Wat ik heb begrepen werken ze wel op aperature priority mode dus kan de camera zelf de sluitertijd bepalen. Dus word niet alles altijd over of onderbelicht zoals mijn ervaring met de D5000.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

De A7 serie is een van de beste camera's om met handmatige lenzente werken. Focus peaking en A of M is alles wat je nodig hebt.

• cedrix5
Ken je deze blog? https://phillipreeve.net/blog/manual-lenses-sony-a7/
Ik heb zelf ook enkele manuele lenzen. Het is super fijn in alle situaties waarbij er niet teveel beweging is. De autofocus op de A7 is over het algemeen ook vrij slecht vergeleken met de duurdere versies. De focus peaking/magnification functionaliteit is echter vrijwel identiek. Samen met de geweldige price/performance van die lenzen is de a7 er ideaal voor als je een budget setup zoekt voor landschappen en travel.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm deze blog vertelt niet echt een nieuwe blik op de voor- en nadelen van manualfocussen, maar zeker leuk om te lezen. Hij heeft het over dat focuspeaking naast een hulp ook een downside kan zijn doordat de rooie strepen dusdanig in de weg zitten dat compositioneren en bepalen of het nou echt scherp is bemoeilijkt wordt. Ervaren jullie dat zelf ook?
Ik heb nu een 6D en manual focus met mijn zeiss lenzen is nog steeds even uitdagend als eerst. Ik ga overstappen op Sony (A7RIII) en ik hoop in ieder geval dat het manual focussen inderdaad een stuk gemakkelijker wordt nu (al dan niet m.b.v. focuspeaking, IBIS dat zorgt voor een stiller zoekerbeeld e.d.)

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Klopt dat dit zo is, maar..... je kunt deze ook instellen door bijvoorbeeld Peaking level in te stellen.

• cedrix5
Peaking is voor mij alleen nuttig als ik geen kritisch scherpe foto nodig heb. Anders is het gewoon 2x inzoomen met de EVF, scherpstellen en dan pas afdrukken. Het truucje wat zij beschrijven met aliasing in de viewfinder werkt soms ook goed. Peaking is iets wat bij bepaalde onderwerpen zijn nut kan hebben, of voor van die situaties als feestjes waar bijna-scherp goed genoeg is en je niet genoeg tijd hebt om degelijk te focussen zonder af. Als het echt donker is (f1.8, iso 6400, 1/100) gaat dat vaak nog beter dan AF met de a7.

Het punt van manuele lenzen is ook dat ze in bepaalde situaties veel fijner zijn dan AF lenzen. Dus soms gebruik ik het ene en mis ik het ander, of andersom. Twijfel vaak of ik mijn fe55mm nu genoeg gebruik als af lens om hem niet te vervangen door iets goedkopers manueel. Op een a7rII is het al anders daar de oude lenzen vaak het voordeel van je 42mp sensor teniet doen doordat ze niet scherp genoeg zijn.

• Chefbierrr
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17-09 10:11
En topic is genoeg: Chefbierrr in "Het Sony Alpha objectieventopic v2016"

PowerUp wijzigde deze reactie 02-02-2018 13:45 (90%)

• HeyJIJdaar
Ik heb gisteren mijn Sigma MC11 binnen gekregen. Ik heb mijn Canon 70-200/4 IS uitgeprobeerd op mijn A6000, maar vind de Af snelheid nogal sloom.

Iets sneller als de Lea1 met SAL85F28. Maar dat is echt sloom.

Ik wilde de A6000 upgraden naar A7II, is op die camera snellere AF te verwachten?

• Superdaantje
  • Nu online

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Kijk eens op youtube daar staan meerdere filmpjes waar je de snelheid kunt zien. Zelf zou ik naar de winkel gaan en deze testen. Ik kan wel zeggen dit is acceptable of niet, maar hebben wij beide het zelfde referentie kader?

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True