Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:39
Als je camera op het verkeerde focust, dan heb je focuszone te groot staan. Hoe meer je die zone beperkt hoe meer precisie.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• ChiLLeR
  • Laatst online: 15-02 13:22
quote:
Universal Creations schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:10:
Als je camera op het verkeerde focust, dan heb je focuszone te groot staan. Hoe meer je die zone beperkt hoe meer precisie.
Ga ik eens kijken of dat gaat helpen, lees ook dat een firmware update kan helpen dus dat ga ik vanavond ook even proberen. En de 24-240mm uitproberen :)

>> Signature?

• DivWhis
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:29

DivWhis

Before Sunrise

Wat voor soort foto's maak je? Als je met vrij ruime scherptediepte werkt vind ik het persoonlijk altijd het makkelijkste om gewoon het middelste AF punt te pakken. Scherpstellen op je onderwerp en dan recomposen. Dit werkt alleen niet als er maar een paar millimeter van je foto in focus moet zijn.

Verder kan je natuurlijk gewoon met de hand focussen. Met focuspeeking een fluitje van een cent en vind ik persoonlijk ook vermakelijker omdat je wat meer in het proces betrokken wordt.

Flickr

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:30

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik was buiten aan het fotograferen toen plots mijn sony a7 een vreemd sluiter geluid maakte.

Ik gebruik efcs, en de sluiter lijkt nog prima te werken, maar moet ik mij nu zorgen gaan maken?

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Peter_Aragorn
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07:56
quote:
mrc4nl schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:20:
Ik was buiten aan het fotograferen toen plots mijn sony a7 een vreemd sluiter geluid maakte.

[video]

Ik gebruik efcs, en de sluiter lijkt nog prima te werken, maar moet ik mij nu zorgen gaan maken?
Dat klinkt niet goed inderdaad. Maar geen idee of je je zorgen zou moeten gaan maken overigens. Misschien komt het door de kou?!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Misschien gaat het inderdaad over, en zo niet... uuueh gewoon blijven gebruiken :/

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

Gelukkig nieuwjaar!

Sinds ik een drone heb, begin ik steeds meer geÔnteresseerd te raken in video. Echter is een drone niet altijd de handigste optie om iets te filmen. Gelukkig kan mijn camera (a7Rii) ook filmen aldus geruchten, dus daar ben ik nu voor het eerst een beetje naar aan het kijken. Het eerst wat me opviel is dat ik fysiek niet in staat lijkt om de te bewegen en de camera stil te houden. Elk shot waarbij ik moet lopen met de camera leidt bij kijker binnen 15 seconden tot misselijkheid.

Om dit een beetje tegen te gaan ben ik benieuwd of er mensen zien hier die ervaring hebben met een gimbal voor de A7 serie. Ik heb wel wat opties gezien die interessant lijken zoals de Pilotfly H2 of de Zhiyun maar hoor graag of er nog Tweakers zijn met ervaring?

Een alternatief wat ik overweeg is om de a7Rii gewoon lekker als fotocamera te houden en er een DJI Osmo bij te kopen wanneer ik wil filmen. Het nadeel daarbij is dat ik er maar even van uit ga dat het qua kwaliteit in beeld niet een stap vooruit is. Voordeel is uiteraard dat het veel relaxter filmen is en geen set-up etc. vergt.

Flickr

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb deze maand de 10000 foto's met mijn sony gepasseerd en kwam tegen het onvermijdelijke aan: Dubbele bestandsnamen. Man man wan wat een chaos zeg, en ik maakte het ook nog eens erger.

Ik verdeel mijn foto's in mapjes per 1000, maar sony verdeeld ze in mapjes per 10000, dus ik kopieer handmatig van SD naar de map op de NAS. ik had nu dus 2 mappen met de naam "6000" De oude "6000" en de nieuwe \2017\6000

Had ik per ongelijk met Capture One alle nummers van 6000-6999 in \2017\6000 gezet, zonder het door te hebben.

Lang verhaal kort.
1. Bestanden van de oude \6000 stonden in \2017\6000
2. De nieuwste \6000\ bestanden van sd gekopieerd naar \2017\6000
3. Dubbele bestanden niet overschrijven
4. Nummers 6000 tot 6999 van sd verwijderd
5. er achter komen dat je een fout hebt gemaakt.

Ik kan het zelf niet navertellen wat ik alemaal heb gedaan maar het komt er dus op neer dat ik een backup van de oude heb moeten terugzetten en bijna niet gekopieerde originelen van mn sd kaart onherstelbaar had gewist. :F

Met mn panasonic ging deze workflow ook veel beter, omdat de bestandsnamen langer waren en de telling netjes doorging als je m in een nieuwe camera stopte.

Sony: DSC06873.ARW
Panasonic: P1060873.JPG

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:29

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
mrc4nl schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:29:
Ik heb deze maand de 10000 foto's met mijn sony gepasseerd en kwam tegen het onvermijdelijke aan: Dubbele bestandsnamen. Man man wan wat een chaos zeg, en ik maakte het ook nog eens erger.

Ik verdeel mijn foto's in mapjes per 1000, maar sony verdeeld ze in mapjes per 10000, dus ik kopieer handmatig van SD naar de map op de NAS. ik had nu dus 2 mappen met de naam "6000" De oude "6000" en de nieuwe \2017\6000

Had ik per ongelijk met Capture One alle nummers van 6000-6999 in \2017\6000 gezet, zonder het door te hebben.

Lang verhaal kort.
1. Bestanden van de oude \6000 stonden in \2017\6000
2. De nieuwste \6000\ bestanden van sd gekopieerd naar \2017\6000
3. Dubbele bestanden niet overschrijven
4. Nummers 6000 tot 6999 van sd verwijderd
5. er achter komen dat je een fout hebt gemaakt.

Ik kan het zelf niet navertellen wat ik alemaal heb gedaan maar het komt er dus op neer dat ik een backup van de oude heb moeten terugzetten en bijna niet gekopieerde originelen van mn sd kaart onherstelbaar had gewist. :F

Met mn panasonic ging deze workflow ook veel beter, omdat de bestandsnamen langer waren en de telling netjes doorging als je m in een nieuwe camera stopte.

Sony: DSC06873.ARW
Panasonic: P1060873.JPG
Ook goeiemorgen 8)7 Misschien toch nog een beetje aan je workflow sleutelen? :>

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Ventieldopje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:24:
[...]

Ook goeiemorgen 8)7 Misschien toch nog een beetje aan je workflow sleutelen? :>
Wat ik niet vertelde is dat ik ook heb gerommeld met partities op mn nas en daardoor mn films/series en downloadsfolder ook naar zn grootje had geholpen. (bewust geen backups van want je kan het toch opnieuw downloaden,maar achteraf baal ik wel.) het was echt mijn dag even niet.

Ik wil best mn workflow verbeteren maar ik ga niet via Capure one mn bestanden beheren. Dat werk gewoon niet:

1.De inport functie is veel te traag. als je bijv even snel de 5 laatst geschoten foto's wil importeren moet je wachten tot de preview van de vorige foto is gegenereerd (en dat ~1000 ot 2000 maal) lightroom was daar veel sneller in.
2. Capture one doet niet aan gegevensontdubbeling. als er in je catalogus het bestand al staat, maakt ie er vrolijk een _1 bestand ernaast.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
mrc4nl schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 14:34:
[...]

Wat ik niet vertelde is dat ik ook heb gerommeld met partities op mn nas en daardoor mn films/series en downloadsfolder ook naar zn grootje had geholpen. (bewust geen backups van want je kan het toch opnieuw downloaden,maar achteraf baal ik wel.) het was echt mijn dag even niet.

Ik wil best mn workflow verbeteren maar ik ga niet via Capure one mn bestanden beheren. Dat werk gewoon niet:

1.De inport functie is veel te traag. als je bijv even snel de 5 laatst geschoten foto's wil importeren moet je wachten tot de preview van de vorige foto is gegenereerd (en dat ~1000 ot 2000 maal) lightroom was daar veel sneller in.
2. Capture one doet niet aan gegevensontdubbeling. als er in je catalogus het bestand al staat, maakt ie er vrolijk een _1 bestand ernaast.
Er zijn wel meer tools die foto's kunnen importeren/kopiŽren en foefjes uit kunnen halen (metadata, hernoemen etc.).

PhotoMechanic gebruik ik zelf om dat te doen o.a. en FastStone Image Viewer kan het volgens mij ook wel. In ieder geval met PM kun je helemaal customizen waar je foto's komen, ook aan de hand van metadata in je foto's. Kwestie van op ingest rammen en klaar, meerdere kaartjes tegelijk :)

Echter meer iets voor in FVW ;)

www.maartendeboer.net

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vorige week wilde ik mijn A7 gebruiken, en zag dat ik de schakelaar op "aan" had laten staan.

Geen probleem, ik doe m wel even aan de lader. Maar toen ik m daarna probeerde aan te zetten zag ik dat er iets vreemds aan de hand was.Sindsdien schrijft de camera niet meer naar sd kaart,blijft de rode lamp(sd indicator) rood branden, gaat de lcd achterop niet meer aan, en knippert er "no card" bovenin het scherm.

Ik heb al veel geprobeerd, andere sd kaart, andere batterij, reset, camera 2 dagen met rusy laten (zonder batterij erin)

Ik denk dat ie gewoon kapot is. En reparatiebedrijven heb ik geen hoge pet van op. Ik heb verder geen garantie meer dus t zou mij ook (veel) geld gaan kostten.

Gelukkig zie ik net dat je een compleet mainboard vanuit china kan kopen. Dan repareer ik m zelf wel! 8)

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

lukt (nieuwe) firmware er op zetten wel?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 06:43
quote:
mrc4nl schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:53:
Vorige week wilde ik mijn A7 gebruiken, en zag dat ik de schakelaar op "aan" had laten staan.

Geen probleem, ik doe m wel even aan de lader. Maar toen ik m daarna probeerde aan te zetten zag ik dat er iets vreemds aan de hand was.Sindsdien schrijft de camera niet meer naar sd kaart,blijft de rode lamp(sd indicator) rood branden, gaat de lcd achterop niet meer aan, en knippert er "no card" bovenin het scherm.

Ik heb al veel geprobeerd, andere sd kaart, andere batterij, reset, camera 2 dagen met rusy laten (zonder batterij erin)

Ik denk dat ie gewoon kapot is. En reparatiebedrijven heb ik geen hoge pet van op. Ik heb verder geen garantie meer dus t zou mij ook (veel) geld gaan kostten.

Gelukkig zie ik net dat je een compleet mainboard vanuit china kan kopen. Dan repareer ik m zelf wel! 8)
Toch zou ik contact opnemen met de winkel. Ik weet niet oud de camera is, maar tenzij je de camera ruw hebt behandeld, is dit geen slijtage die je mag verwachten.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Kwintessens schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:20:
[...]

Toch zou ik contact opnemen met de winkel. Ik weet niet oud de camera is, maar tenzij je de camera ruw hebt behandeld, is dit geen slijtage die je mag verwachten.
Ik heb m niet in een winkel gekocht maar van marktplaats, zonder factuur.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

Ik zie een nieuw frankenstein A7 topic aankomen? :+

www.maartendeboer.net

• Kwintessens
quote:
mrc4nl schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:19:
[...]
Ik heb m niet in een winkel gekocht maar van marktplaats, zonder factuur.
Dan zou ik contact opnemen met Sony. Misschien levert dat wat op.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tja ik heb exacit dit probleem

https://community.sony.co...SD-Card-error/td-p/616289
https://www.dpreview.com/...60441#forum-post-55984138

Ik heb zelf maar een mainboard uit china gekocht, en hoop m zelf te kunnen repareren op die manier.

• Maager
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 25-05-2017
quote:
D0gtag schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:57: Focus afstand en oneindig zijn nog steeds intact
Dat kan ook bijna niet fout gaan.
Sony doet bij Nex namelijk een soort reset bij het opstarten. Ze hoeven daardoor de apparatuur veel minder nauwkeurig op elkaar te laten aansluiten (grotere toleranties).
Tevens wordt alle AF op de sensor gemeten dus hier hoeft niets gecalibreerd te worden, kunnen ook geen fouten optreden door afstand tot sensor. Scherp is gewoon scherp.

http://webcache.googleuse...&cd=8&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
"The E/FE lens-body system is built round a concept of achieving final accuracy in alignment and focus without needing precision in every component. The nominal 18mm mount to sensor register doesn’t have to be perfect (and seems to vary by at least Ī0.1mm). All Sony E and FE mount lenses compensate for variations and use free-floating magnetic focus often combined with floating OSS – they don’t have fixed infinity stops. Just as the bodies don’t have to be all that precise, the lenses themselves don’t need to be. As long as both work with the sensor to AF perfectly, the overall system is self-correcting."

Maager wijzigde deze reactie 24-03-2017 14:18 (43%)

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Maager schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:14:
[...]

Dat kan ook bijna niet fout gaan.
Sony doet bij Nex namelijk een soort reset bij het opstarten. Ze hoeven daardoor de apparatuur veel minder nauwkeurig op elkaar te laten aansluiten (grotere toleranties).
Tevens wordt alle AF op de sensor gemeten dus hier hoeft niets gecalibreerd te worden, kunnen ook geen fouten optreden door afstand tot sensor. Scherp is gewoon scherp.

http://webcache.googleuse...&cd=8&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
"The E/FE lens-body system is built round a concept of achieving final accuracy in alignment and focus without needing precision in every component. The nominal 18mm mount to sensor register doesn’t have to be perfect (and seems to vary by at least Ī0.1mm). All Sony E and FE mount lenses compensate for variations and use free-floating magnetic focus often combined with floating OSS – they don’t have fixed infinity stops. Just as the bodies don’t have to be all that precise, the lenses themselves don’t need to be. As long as both work with the sensor to AF perfectly, the overall system is self-correcting."
Zoals je erboven kan lezen kan het wel fout gaan en heeft een handmatige lens geen free floating focus of OSS en zeker wel een infinity stiop dus alignment & ffd is wel degelijk van belang aangezien ik geen AF lenzen gebruik.

H87 Xeon 1230v3 970gtx 16gb SSD+2TB raid 0, α7 & nex 7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's etc etc

• Maager
quote:
D0gtag schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 06:56:
[...]

Zoals je erboven kan lezen kan het wel fout gaan en heeft een handmatige lens geen free floating focus of OSS en zeker wel een infinity stiop dus alignment & ffd is wel degelijk van belang aangezien ik geen AF lenzen gebruik.
O, dan is jouw situatie anders dan ik dacht. Maar die toleranties zijn onderdeel van de specificaties van de mount. Fabrikanten van handmatige lenzen en adapters zullen hier rekening mee houden.

Er zijn ook andere redenen voor. Temperatuurverschillen kunnen het scherpstelbereik ook beinvloeden. Daarom kunnen veel lenzen tegenwoordig wel voorbij "oneindig".

• Koeitje
  • Registratie: november 2005

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
D0gtag schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 06:56:
[...]

De meeste handmatige lenzen focussen voor zover ik weet iets voorbij oneindigheid.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Maager schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 09:55:
[...]

O, dan is jouw situatie anders dan ik dacht. Maar die toleranties zijn onderdeel van de specificaties van de mount. Fabrikanten van handmatige lenzen en adapters zullen hier rekening mee houden.

Er zijn ook andere redenen voor. Temperatuurverschillen kunnen het scherpstelbereik ook beinvloeden. Daarom kunnen veel lenzen tegenwoordig wel voorbij "oneindig".
De meeste lenzen die handmatig zijn -in mijn geval- zijn een jaar of 40 oud, mijn minst oude lens is een leica maar dan nog komt hij uit '92.
quote:
Koeitje schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 12:05:
[...]

De meeste handmatige lenzen focussen voor zover ik weet iets voorbij oneindigheid.
En die oude lenzen hebben wel een infinity hard stop.

Heeft deels te maken dat lens maker overstapten naar plastic als constructie materiaal waarbij de toleranties dus lager liggen dan met staal/aluminium.

Gelukkig kunnen jullie hier wat leren :P

H87 Xeon 1230v3 970gtx 16gb SSD+2TB raid 0, α7 & nex 7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's etc etc

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
D0gtag schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 18:19:
[...]

De meeste lenzen die handmatig zijn -in mijn geval- zijn een jaar of 40 oud, mijn minst oude lens is een leica maar dan nog komt hij uit '92.

[...]

En die oude lenzen hebben wel een infinity hard stop.

Heeft deels te maken dat lens maker overstapten naar plastic als constructie materiaal waarbij de toleranties dus lager liggen dan met staal/aluminium.

Gelukkig kunnen jullie hier wat leren :P
Dat is een van de verklaringen bij lenzen als die van Samyang, glas is goed maar de constructie laat wat te wensen over qua precisie.

Bij duurdere lenzen is het over het algemeen om te compenseren voor temperatuur en infraroodfotografie, zoals ook beschreven in dat artikel.

www.maartendeboer.net

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Ventieldopje schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 18:50:
[...]

Dat is een van de verklaringen bij lenzen als die van Samyang, glas is goed maar de constructie laat wat te wensen over qua precisie.

Bij duurdere lenzen is het over het algemeen om te compenseren voor temperatuur en infraroodfotografie, zoals ook beschreven in dat artikel.
Inderdaad en de opkomst van AF, het is ook meer een optelsom van factoren dan een specifieke reden.

Maar hoe dan ook, je hebt nog steeds een goed sluitende/passende adapter nodig voor oud glas. Kenmerk van een slechte adapter = no infinity.

• Maager
Als je lenzen met andere mount gebruikt, dan heb je ook een adapter nodig. Zoals ik al schreef, dient de adapter rekening te houden met onnauwkeurigheden. In dit geval moet die dus wat korter zijn zodat een objectief altijd op oneindig kan scherpstellen. Als er problemen zijn, dan ligt dat aan de adapter, niet aan de mount.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

quote:
Maager schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 19:26:
Als je lenzen met andere mount gebruikt, dan heb je ook een adapter nodig. Zoals ik al schreef, dient de adapter rekening te houden met onnauwkeurigheden. In dit geval moet die dus wat korter zijn zodat een objectief altijd op oneindig kan scherpstellen. Als er problemen zijn, dan ligt dat aan de adapter, niet aan de mount.
Het probleem is niet de adapter het probleem ligt aan je lees vaardigheid, als je even terug lees kan je zien dat je gereageerd hebt op mijn verhaal, waarbij ik nog reageerde op mijn eigen bevindingen en die van anderen: dat ik (en anderen) de mount heb aangepast van een aluminium/plastic (originele) versie naar een messing versie. Dit omdat het origineel slijtgevoelig was (de originele A7, aangepast bij de a7S en A7II etc)

Een goede adapter is accuraat en zal nauwelijks over ∞ gaan (en zo goed als gelijk op oneindig gaan op een warme dag). Een slechte adapter heeft juist een te hoge tolerantie bij productie waardoor hij of niet of veelte ver over ∞ gaat, Waarbij het laatste niet erg is het eerste wel. Vroeger moest ik nog wel is met een schuurpapiertje aan de haal tegenwoordig maken de chinezen voor iets meer dan een 10tje een prima adapter.

• Maager
quote:
Jammer dat je het niet wil begrijpen. Verkeerde aannames zijn de oorzaak van vele problemen. Ik heb er verder geen last van, ik wilde jou alleen op de hoogte brengen van de feiten.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

En daar laten we het bij.. terug on-topic

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maager
http://www.prnewswire.com...era-market-300439821.html

Weer een bericht over marktaandeel, dit keer van merk Sony. Het opmerkelijke van dit nieuws, is dat mirrorless in de VS aanvankelijk niet snel populair werd, maar daar lijkt nu dus verandering in te komen.

Fijn om te zien dat een bedrijf dat zo veel investeert, er ook voor beloond wordt.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Tja, als je de beste FF sensoren op de markt produceert wordt het allemaal wat makkelijker. Daarnaast draagt de push naar meer e-mount glas behoorlijk bij. De line-up is wel toe aan refresh, maar die komt er snel aan als ik de geruchten mag geloven.

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-02 20:51
Ik heb enige tijd geleden mijn A6000 vervangen voor een A7, ik was eigenlijk al langer op zoek naar een full-frame camera en dacht dat ik in de A7 wel een prima compacte body te vinden.

Graag wil ik ook een compacte 35mm lens erbij. 35mm is voor mij voldoende in dagelijks gebruik daar ik de meeste van mijn foto's nu toch al op deze brandpuntafstand maak.

Ik kan echter niets compacts vinden :S wat dan ook nog redelijk in mijn beperkte budget past. Ik heb eigenlijk geen zin om meer dan 600 EUR uit te geven voor zo'n objectief. Volgens mij is de SONY 35/2 het goedkoopste maar valt deze eigenlijk net boven mijn budget.

Er zijn nog wat andere alternatieven maar deze zijn allemaal voor crop sensors gemaakt of zijn in mijn ogen te qua formaat te groot. Ik heb ook enkele adapters voor oude lenzen bekeken (AF is niet zo belangrijk) maar ook die zorgen ervoor dat de lens wel erg ver van het body af komt. Dus echt compact is een compacte vintage lens dan niet meer 8)7 .

Hebben jullie suggesties? Eisen zijn dus eigenlijk 600 EUR max, compact, 35mm. Oud glas kan zolang de totale setup met adapter maar niet te groot is.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
lasharor schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:16:

Ik kan echter niets compacts vinden :S wat dan ook nog redelijk in mijn beperkte budget past. Ik heb eigenlijk geen zin om meer dan 600 EUR uit te geven voor zo'n objectief. Volgens mij is de SONY 35/2 het goedkoopste maar valt deze eigenlijk net boven mijn budget.
volgens mij ben je in de war met de 28 f2 en de 35 f2.8, de f2 is goedkoper dan de f2.8
pricewatch: Sony FE 28mm F2
pricewatch: Sony Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA
quote:
Hebben jullie suggesties? Eisen zijn dus eigenlijk 600 EUR max, compact, 35mm. Oud glas kan zolang de totale setup met adapter maar niet te groot is.
nou nee, ik heb geen ervaring met 35mm, wel met de 28 f2 mm en andere 28mm lenzen :P

edit ik herriner mij wel handevision op photokina, en dat ze ook een mooie compacte 35 voor sony hadden,
https://www.bhphotovideo....berit_35mm_f_2_4_for.html

mrc4nl wijzigde deze reactie 16-04-2017 22:31 (9%)

• tms5dmark2
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
Ik heb een A7R2 met firmware 3.30 erop. Weet iemand hoe ik terug kan naar 3.20 of 3.00? TL;DR: vanwege dit issue http://www.sonyalpharumor...ophotography-fix-request/

• Kwintessens
quote:
Ik heb enige tijd geleden mijn A6000 vervangen voor een A7, ik was eigenlijk al langer op zoek naar een full-frame camera en dacht dat ik in de A7 wel een prima compacte body te vinden.

Graag wil ik ook een compacte 35mm lens erbij. 35mm is voor mij voldoende in dagelijks gebruik daar ik de meeste van mijn foto's nu toch al op deze brandpuntafstand maak.

Er zijn nog wat andere alternatieven maar deze zijn allemaal voor crop sensors gemaakt of zijn in mijn ogen te qua formaat te groot. Ik heb ook enkele adapters voor oude lenzen bekeken (AF is niet zo belangrijk) maar ook die zorgen ervoor dat de lens wel erg ver van het body af komt. Dus echt compact is een compacte vintage lens dan niet meer 8)7 .

Tweedehands is de 35mm f2.8 wel te vinden op Marktplaats voor jouw budget.

Verder zou je kunnen kijken naar objectieven met een M-mount in combinatie met een adapter. Voigtlander heeft betaalbare opties.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

De 28mm is overigens echt wel een aanrader voor het geld.

• Maager
quote:
Ik heb enige tijd geleden mijn A6000 vervangen voor een A7,
De a6000 is een betere camera voor jou. Anders 1 van de nieuwere APS-c camera's.
Daarom ben ik benieuwd wie jou de A7 geadviseerd en verkocht heeft?

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:

Welke +/-22mm gebruikte je samen met de A6000? De Sigma 19mm?

• Maager
quote:
Koeitje schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:40:
Tja, als je de beste FF sensoren op de markt produceert wordt het allemaal wat makkelijker. Daarnaast draagt de push naar meer e-mount glas behoorlijk bij. De line-up is wel toe aan refresh, maar die komt er snel aan als ik de geruchten mag geloven.
Ja, de line-up van objectieven is inmiddels goed uitgebreid. Als ze het huidige hoge tempo aanhouden, zal er ook snel ruimte zijn om bestaande ontwerpen te verbeteren.
Goede auto-focus heeft ook bijgedragen aan het succes, denk ik. Dat was vroeger het grote nadeel van mirrorless camera's.

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-02 20:51
Dank voor de adviezen. Ik heb enige ervaring met de Sony 20mm pancake lens. Nu begrijp ik echt wel dat een A7 met lens een groter pakket is. Neemt niet weg dat er ook wat kleinere setups mogelijk zouden moeten zijn. Ga in ieder geval die 35mm en 28mm die jullie suggereren bekijken.

Heb natuurlijk helemaal niemand om advies gevraagd bij aanschaf van deze body. De a6000 voldeed niet helemaal aan mijn eisen, ik had behoefte om eens full-frame te proberen en een upgrade naar een a7 lukte ook financieel prima. Dus heb ik dat maar gedaan. De afgelopen tijd de nodige foto's en videos mee gemaakt en daar ben ik zeer tevreden over. Ik verwacht echter in de toekomst een compacte setup nodig te hebben vanwege de nodige vakanties. Derhalve ben ik aan het kijken naar een setup die wat minder groot is.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 18-02 16:58
Het is een persbericht van Sony zelf. Het zegt niets over marktaandeel, maar zoals zelf te lezen staat: groei. En dit alleen voor :

- the VS
- twee maanden: jan/feb 2016 en 2017

Als Sony 2 camera's verkocht vorig jaar en Nikon 5. En Sony groeit met 50% en Nikon daalt met 20%... heeft Nikon nog steeds meer marktaandeel. Bijvoorbeeld.
Maar de groei is toegenomen met 50%.

Toch beetje kritisch blijven.

• GSamson
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19-02 11:57
quote:
lasharor schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:00:
Dank voor de adviezen. Ik heb enige ervaring met de Sony 20mm pancake lens. Nu begrijp ik echt wel dat een A7 met lens een groter pakket is. Neemt niet weg dat er ook wat kleinere setups mogelijk zouden moeten zijn. Ga in ieder geval die 35mm en 28mm die jullie suggereren bekijken.

Heb natuurlijk helemaal niemand om advies gevraagd bij aanschaf van deze body. De a6000 voldeed niet helemaal aan mijn eisen, ik had behoefte om eens full-frame te proberen en een upgrade naar een a7 lukte ook financieel prima. Dus heb ik dat maar gedaan. De afgelopen tijd de nodige foto's en videos mee gemaakt en daar ben ik zeer tevreden over. Ik verwacht echter in de toekomst een compacte setup nodig te hebben vanwege de nodige vakanties. Derhalve ben ik aan het kijken naar een setup die wat minder groot is.
Ik heb ook een hele tijd rondgelopen met het dilemma om naast mijn huidige A6000 een full-frame Sony aan te kopen. Maar als ik kijk naar wat ik met de A6000 kan produceren met legacy full frame lenzen (zelfs in low-light), weet ik niet of ik echt erg veel baat ga hebben aan een veel groter en zwaarder systeem. En daar bovenop komen nog eens de hoge prijzen van de FE lenzen.

Gezien ik allemaal APS-C lenzen heb (en een 3-tal legacy) denk ik dat ik persoonlijk beter ga af zijn met een A6300/A6500. Zoals je zelf aanhaalt maakt dit een enorm verschil op vakantie bijvoorbeeld.

Om de prijs van een full-frame te compenseren, zou ik in jouw geval ook naar legacy of lenzen van andere fabrikanten kijken. Zo is er bijvoorbeeld de goedkope Canon EF 40mm die goede resultaten geeft.

• KL643
  • Laatst online: 19-02 22:47

KL643

La vita Ť Bella!

https://www.flickr.com/photos/from-reinier/

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15:57
quote:
Heb hem net ingediend voor de voorpagina.

• Dr. Ego
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-01 12:45
quote:
Ik ben benieuwd of Sony net als bij de A7 serie ook een A9R en een A9S gaat maken.
Het ziet er uit alsof met de A9 er eindelijk een echte mirrorless prof body is.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:21

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Specs zien er goed uit. Voorlopig nog tevreden met de a7rII.

-_- . Workshops fotografie -_- . April 2016/17 workshops reisfotografie @ Jakarta & Bali IndonesiŽ

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:32
Pff net 3 maanden te laat. A9 met 100-400 was echt geweldig geweest voor wildlife.
Prijs is wel even slikken maar dit lijkt nu qua specks veruit de beste camera op dit moment. Wat een camera zeg..

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10:34
Heb hem toegevoegd aan de Pricewatch, zal morgen wel goedgekeurd worden.

• Mooya
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:26
Mooie camera! Jammer dat de A7 III niet is gekomen.
Sta al tijden op het punt om over te stappen naar de Sony A7 II (of III) indien die uitkomt.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:21

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

gewoon doen krijg je geen spijt van. De a7 II is al een prima camera. ;-)

-_- . Workshops fotografie -_- . April 2016/17 workshops reisfotografie @ Jakarta & Bali IndonesiŽ

• Mooya
Klopt, is een prachtige camera ;)
Heb nu de Canon 6D, en de Sony spreekt me veel meer aan.

Is alleen zo jammer als net de Sony A7 III uitkomt indien ik net ben overgestapt.
Een joystick voor de bediening zal het bedienen van de camera een stuk makkelijker maken. (geruchten zijn dat die Mark iii tochscreen heeft + een joystick).

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15:10
Hele mooie camera weer van Sony. Die zijn samen met Fuji echt heel goed bezig. Canikon blijven wat aanmodderen met wat minimale updates.

Deze A9 is voor mij een utopie, maar mooi om te zien hoe Sony innoveert.

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

Mooi die A9. Sony laat Nikon en Canon toch echt wel zien wie er op dit moment voorop loopt als het om innovatie in de camerawereld gaat. Wel weer een echte Sony prijs... maar ik zie dat maar als de kosten voor innovatie.

Gelukkig is het wel een camera met een redelijk specifieke use case. Ik geloof dat ik voorlopig nog wel goed zit met de A7rII. De keren dat ik meer dan 1FPS nodig heb is in een jaar is op een hand te tellen, voor mij zijn de MPs belangrijker.

Flickr

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

quote:
DivWhis schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:47:
Mooi die A9. Sony laat Nikon en Canon toch echt wel zien wie er op dit moment voorop loopt als het om innovatie in de camerawereld gaat. Wel weer een echte Sony prijs... maar ik zie dat maar als de kosten voor innovatie.

Gelukkig is het wel een camera met een redelijk specifieke use case. Ik geloof dat ik voorlopig nog wel goed zit met de A7rII. De keren dat ik meer dan 1FPS nodig heb is in een jaar is op een hand te tellen, voor mij zijn de MPs belangrijker.
Sony prijs? Heb je gezien wat een D5 of 1DXmkII kost? Dat is de concurrentie voor een camera als dit.

Koeitje wijzigde deze reactie 20-04-2017 20:52 (3%)

• DivWhis

DivWhis

Before Sunrise

quote:
Koeitje schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:52:
[...]

Sony prijs? Heb je gezien wat een D5 of 1DXmkII kost? Dat is de concurrentie voor een camera als dit.
Je hebt eigenlijk wel gelijk. De prijs valt in de licht bezien nog redelijk mee.

Flickr

• Mooya
Ik wil binnenkort overstappen naar een Sony A7 II of de Sony A7RII.

Nu heb ik de Canon 6D met een aantal L lenzen. (16-35mm F4, 24-70 F4, 70-300)
Na een dagje fotograferen merk je wel dat het spul allemaal erg zwaar is.

Heeft iemand ervaring met de Sony 24-240mm lens? (evt icm de A7RII)
Ik gebruik de 70-300mm lens nu vooral op statief, dus het maakt me niet echt uit dat de lens niet zo lichtsterk is.

• KL643

KL643

La vita Ť Bella!

quote:
Mooya schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:16:

Nu heb ik de Canon 6D met een aantal L lenzen. (16-35mm F4, 24-70 F4, 70-300)
Na een dagje fotograferen merk je wel dat het spul allemaal erg zwaar is.

Ik gebruik de 70-300mm lens nu vooral op statief, dus het maakt me niet echt uit dat de lens niet zo lichtsterk is.
Verwacht geen wonderen van de 24-240mm t/m 100mm is hij best wel okay maar daarna wordt hij softer. Ik heb hem na 1 week terug gebracht. Inmiddels heb ik de 70-300 variant van Sony, 854gr en een prima reislens. Wel langzame AF maar voor mij niet heel erg belangrijk.

• ChiLLeR
quote:
Mooya schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:16:

Wij hebben de 24-240mm icm A7R. Ik vind het een mooie lens voor reizen. AF is langzaam maar dat kan ook te maken met de AF-contrast-focus van de A7R, met een ii kan dat wel eens een stuk beter zijn.

Met f6.3 op het maximale bereik is het geen super lens maar voor ons doel (reis fotografie) zeker wel voldoende. f/4 is alleen maar haalbaar op 24mm, daarna wordt hij al snel kleiner.

De Zeiss 35mm die we daarnaast hebben maakt zeker scherpere foto's echter kan je daar weinig mee met zoom :)

>> Signature?

• Mooya
Thanks KL643 en ChiLLeR

Ik vind het ook een lastige keuze. Het bereik van de lens spreekt me enorm aan en het gewicht is ook prima.
Naast deze lens wil ik ook een 16-35mm F4 halen welke ik voor landschappen ga gebruiken.

Ik vraag me alleen af of het niet overkill is om de A7R II te halen en dan de 24-240 lens te gebruiken ;)

Mooya wijzigde deze reactie 21-04-2017 16:18 (0%)
Reden: typo

• ChiLLeR
quote:
Mooya schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:28:
Thanks KL643 en ChiLLeR

Ik vind het ook een lastige keuze. Het bereik van de lens spreekt me enorm aan en het gewist is ook prima.
Naast deze lens wil ik ook een 16-35mm F4 halen welke ik voor landschappen ga gebruiken.

Ik vraag me alleen af of het niet overkill is om de A7R II te halen en dan de 24-240 lens te gebruiken ;)
Achteraf hebben wij spijt dat we toch niet voor de II zijn gegaan, vooral omdat de aanwezig in-body stabilisatie wel echt een goede toevoeging is. De 24-240mm heeft OSS dus dat werkt al prima maar (als ik diverse fora moet geloven) is de combinatie van in-body and OSS echt een paar stops winst.

Met de 35mm uit de hand moet je echt goed opletten dat je geen beweging maakt want omdat je zoveel pixels hebt heb je ook heel snel een bewogen foto. Dat is op kleiner formaat niet te zien hoor maar wel als je op pixel niveau inzoomt.

>> Signature?

• KL643

KL643

La vita Ť Bella!

quote:
Mooya schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:28:
Thanks KL643 en ChiLLeR

Ik vind het ook een lastige keuze. Het bereik van de lens spreekt me enorm aan en het gewicht is ook prima.

Tsja, wat is overkill? Ik ben destijds ook overgestapt van een 6D naar een A7II maar na een tijdje begon het toch weer te jeuken en heb ik een A7rII gekocht. Overkill voor mij...vast maar het is mijn hobby en die mag geld kosten (omdat het kan). De 24-240mm is een handige all rounder voor op vakantie maar voor mij niet goed genoeg omdat ik toch de voorkeur geef voor wat meer kwaliteit. Ik denk altijd, waarom een camera kopen met verwisselbare lens en dan met maar 1 lens rond gaan lopen?? Handig ja maar dan kan je ook een zoom camera kopen.

• Mud.Starrr
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-02 09:55
Sony A9 ziet er echt als de ultieme camera uit.
Wat een specs!

http://www.sony.com/elect...eable-lens-cameras/ilce-9

|| De Kunst van Fotografie ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dr. Ego
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-01 12:45
Eindelijk stopt Sony een touchscreen in een fullframe mirrorless camera, kun je het alleen gebruiken voor het selecteren van focuspunten. Je kunt nog steeds alleen met knopjes door het menu gaan, erg jammer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:00
quote:
Dr. Ego schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:38:
Eindelijk stopt Sony een touchscreen in een fullframe mirrorless camera, kun je het alleen gebruiken voor het selecteren van focuspunten. Je kunt nog steeds alleen met knopjes door het menu gaan, erg jammer.
Apart, bij hun consumenten videocamera's kan dat al jaren.

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Weten jullie nog dat ik een probleem had met mijn sony a7 en hij telkens aangaf "no sd card" en lcd achterop het niet meer deed?

Nou ik had dus een moederbord uit china gekocht voor 150 euro en vervangen.
helaas had daarna ik nog steeds hetzelfde probleem.

daarna kocht ik een nieuw SD-Board uit china voor 42 euro, de eerste kwam niet aan, dus ik kreeg een nieuwe die ik vandaag heb ontvangen, en:

Hij maakt weer foto's *O* *O* *O* *O* *O*

Alleen het achterste lcd werkt nog steeds niet, misschien ook kapot of gewoon niet goed aangesloten bij het in elkaar zetten van de camera.

Maar goed ik ben blij oOo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maager
quote:
mrc4nl schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:33:
daarna kocht ik een nieuw SD-Board uit china voor 42 euro, de eerste kwam niet aan, dus ik kreeg een nieuwe die ik vandaag heb ontvangen, en:
Hij maakt weer foto's *O* *O* *O* *O* *O*
Respect voor je repair-skills. Maar je gear niet misbruiken en regelmatig schoonmaken helpt ook! :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Jammer dat het LCD nog steeds niet werkt, maar chapeau voor je doorzettingsvermogen!
@Maager: ik denk dat je mrc4nl nog niet goed kent ;)

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mooya
Ik ben ook de nieuwe eigenaar van een Sony A7 II camera.

Voorheen had ik de Canon 6D dus het is even wennen aan de bediening, maar de meeste dingen kan ik nu wel blindelings vinden.

Er is 1 ding waar ik nog niet aan kan wennen.
Op mijn Canon 6D gebruikte ik de bracket functie veel in combinatie met de self timer.
Dan druk je 1x op de opname knop, krijg je een timer van 2 seconde, en dan worden daarna alle brackets gemaakt.

Met de Sony krijg ik de self timer niet voor elkaar (icm brackets).
Ik kan daarbij alleen brackets maken indien ik de opname knop ingedrukt houdt, of indien ik deze elke keer opnieuw indruk.
- Dus knop ingedrukt houden, en er worden 3 brackets gemaakt (is vrij lastig met long exposures)
- Of ik moet 3x de knop indrukken voor de 3 verschillende belichtingen. (is ook niet handig)

Op internet lees je dat Sony een functie heeft gemaakt om een self timer te activeren voor de HDR Brackets. Maar deze optie mist bij mij.

Dit is de bewuste optie:

Zie ook dit topic: http://www.sonyalphaforum...ii-selftimer-during-brkt/

Is dit alleen een optie voor de Sony A7R II ?

Het liefste wil ik de knop 1x indrukken, dan de self timer, en dat dan alle brackets gemaakt worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Ik kan je daarmee niet helpen (heb eem A7), maar kan je wel de tip geven gewoon een remote te gebruiken. Dat is wat ik doe om camera shake te voorkomen bij bracketing. Heb een ding van 12 euro van ebay.

Koeitje wijzigde deze reactie 08-05-2017 11:24 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-02 22:54

PowerUp

Moderator Foto & Video
Een eventuele gratis oplossing is een beta app van Sony: Touchless Shutter. Hiermee reageert de camera als je je hand voor de oogsensor houdt. Ik heb alleen geen idee of dit goed werkt en samen kan met bracketing.

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mooya
Thanks, ik wil inderdaad nog een remote kopen, en via de Sony app zou het ook kunnen.

Ik lees alleen dat Sony (eindelijk) een optie heeft ingebouwd om brackets te combineren met de self timer.
Maar met de laatste firmware op de A7II is deze optie dus niet te vinden.

Vroeg me af of deze bracket functie dan ook alleen in de A7R II zit, en dat Sony hem bewust niet in de A7II heeft gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19-02 20:24
quote:
[b]
Vroeg me af of deze bracket functie dan ook alleen in de A7R II zit, en dat Sony hem bewust niet in de A7II heeft gezet.
Dit is een van de meest vervelende zaken aan Sony naar mijn mening. In de A7rII zitten volgens mij ook meer functies wat betreft het instellen van de minimum shutter speed, deze zijn niet terug te vinden op mijn A7 met de laatste firmware. Ze zouden beter fuji's voorbeeld hierin volgen en gewoon fatsoenlijke updates uitbrengen, ook voor de wat oudere camera's (zolang ze dezelfde menustructuur/opbouw hebben lijkt me dat zeer simpel.)

Wat de brackets betreft, de touchless shutter app werkt niet met bracketing voor zover ik weet. Ik gebruik zelf zo'n chinese IR remote van 2$, heb er een aantal gekocht. Dat werkt prima voor brackets te schieten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maager
quote:
Mooya schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:20:
Ik kan daarbij alleen brackets maken indien ik de opname knop ingedrukt houdt, of indien ik deze elke keer opnieuw indruk.
- Dus knop ingedrukt houden, en er worden 3 brackets gemaakt (is vrij lastig met long exposures)
- Of ik moet 3x de knop indrukken voor de 3 verschillende belichtingen. (is ook niet handig)

Het liefste wil ik de knop 1x indrukken, dan de self timer, en dat dan alle brackets gemaakt worden.
Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat twee verschillende type camera's niet exact dezelfde opties hebben.

De twee door jou genoemde mogelijkheden zijn correct. Is aan jou om de optie te kiezen die best bij de omstandigheden past.

Een korte self-timer is bij een mirrorless camera overigens niet nodig, omdat er geen mirror is! ;)

Continuous bracketing (drive mode) is de functie die je zoekt. Gebruik inderdaad een remote control, er zijn verscheidene oplossingen.

DRO bracketing is een andere functie (ophalen van schaduwen).

HDR kan je gebruiken, als een HDR-foto je einddoel is. De camera doet dan alles automatisch.

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
quote:
Maager schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:17:
[...]

Een korte self-timer is bij een mirrorless camera overigens niet nodig, omdat er geen mirror is! ;)
Dat is waar, maar tegen trillingen als je camera op een statief staat, is het wel weer handig :)

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:32
quote:
Maager schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:17:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk mirror lock up. Het van tevoren omhoog zetten van de spiegel zodat dit niet hoeft wanneer je de foto maakt en het zo voorkomen van beweging.

De self-timer kun je gebruiken als vervanger van de draad ontspanner of afstandsbediening en is dus ook handig voor mirrorless camera's.

RobertJRB wijzigde deze reactie 10-05-2017 09:06 (4%)

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Mud.Starrr
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-02 09:55
Waarom niet gewoon de Sony playmemories app op je telefoon gebruiken om de ontspanner te triggeren?

|| De Kunst van Fotografie ||

• cedrix5
quote:
Mud.Starrr schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:37:
Waarom niet gewoon de Sony playmemories app op je telefoon gebruiken om de ontspanner te triggeren?
Kun je op deze manier ook automatisch gelijk een bracket schieten met -/+ 2EV foto's? Of moet je dan zelf even de exposure compensation regelen?

• Mooya
Ik krijg het met de app niet voor elkaar om een bracket te schieten. Dus je moet na elke shot de exposure comp. aanpassen.
(heb de app ook ge-update en toen had hij wel meer functies, maar nog steeds geen brackets)

@Maager: "Ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat twee verschillende type camera's niet exact dezelfde opties hebben."
Tuurlijk snap ik dat, maar het is niet dat er een wereld van verschil zit tussen de camera's. :)

Daarnaast vind ik het vrij dom dat je met een Sony A7 de shutterknop ingedrukt moet houden tijdens de brackets. (of 3x de knop indrukken waardoor je op alle 3 de shots kans op trillingen op je foto krijgt).
Met de Canon was dat gewoon handiger doordat deze een self timer had van 2 sec, en dan meteen alle brackets maakte.
Dan snap ik de keuze niet om dit wel in de A7R te bouwen, maar niet in de A7ii.

Na het overstappen van de Canon naar de Sony lukt het me redelijk snel om de camera helemaal onder de knie te krijgen en blindelings te bedienen. Dus ik ben blij met de overstap, maar baal een beetje van het bracket gebeuren.
Maar het is wel weer positief dat het dynamisch bereik van de Sony een stuk beter is, waardoor ik minder vaak brackets hoef te gebruiken ;)

• Prozac[NL]
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17-02 20:34

Prozac[NL]

zucht.......

Ik heb een Meike grip aangeschaft voor de A7R (de mk1 niet de II), deze komt met remote. Moet wel de knop ingedrukt houden idd maar op een remote is dat geen probleem natuurlijk. Tevens vind ik de grip uberhaupt een fijne toevoeging, beter vast te houden en meer juice.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Op mijn remote (met kabel) zit een shutterknop die je gewoon vast kan zetten. Dat is voor de bulb stand, maar bij langere brackets ook handig en geen camera shake ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online
Ik heb nu een Nikkon D5000 met een 18-105mm (f3,5) en een prime van 35MM (F1,8).
Als ik eerlijk ben gebruik ik hem met name op vakantie en dan vaak alleen de 18-105mm. En deze ook nog eens vaak op alleen de 18mm stand omdat ik vaak steden fotografeer.

Nu wil ik een upgrade en zat te kijken naar de a7 II mijn vraag is nu welke lens is verstandig om aan te schaffen. Omdat er geen flitser opzit lijkt het mij verstandig om een lichsterkere lens te hebben dan de kitlens. Maar dan kom je vaak erg duur uit (Zeiss 25mm f2).

Enige tips en kan iemand vertellen in hoeverre ik een flitser ga missen. Bij mijn D5000 is alles boven iso 800 eigenlijk onbruikbaar en moet ik binnen dus vaak flitsen als ik een foto wil hebben.
Ook lees ik her end er dat de autofocus slecht is. Is dat dan tov prijsklasse of is hij ook slechter dan die van mijn d5000.

Tevens zag ik deze aanbieding:
https://www.amazon.de/dp/...4&creativeASIN=B00Q2KEUFI

Is die goed? Ook qua garantie?

icecreamfarmer wijzigde deze reactie 04-06-2017 12:47 (6%)

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
icecreamfarmer schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:32:
Ik heb nu een Nikkon D5000 met een 18-105mm (f3,5) en een prime van 35MM (F1,8).
Als ik eerlijk ben gebruik ik hem met name op vakantie en dan vaak alleen de 18-105mm. En deze ook nog eens vaak op alleen de 18mm stand omdat ik vaak steden fotografeer.

Nu wil ik een upgrade en zat te kijken naar de a7 II mijn vraag is nu welke lens is verstandig om aan te schaffen. Omdat er geen flitser opzit lijkt het mij verstandig om een lichsterkere lens te hebben dan de kitlens. Maar dan kom je vaak erg duur uit (Zeiss 25mm f2).
Wil je hetzelfde als een 18mm op je d5000 dan is er de goed betaalbare 28mm F2 voor de Sony a7 series. Ook de 35mm heeft Sony een goed betaalbaar alternatief: de 50mm f1.8, die wel luidruchtig is met autofocus.

(er zijn heel veel 50mm lenzen te krijgen voor de Sony, zeker als je kunt leven zonder autofocus)

De Sony a7 was geen low light monster, en ook de a7II zal niet uitblinken, maar zal toch een merkbare upgrade zijn omdat ie een full frame sensor heeft. En de d5000 gedateerd is.

Of je een flitser nodig hebt kan ik moeilijk inschatten. Ik zelf vind ISO 3200 de limiet voor ruisarme foto's, maar aan de andere kant heb je geen ingebouwde flitser en kan een externe flitser handig zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online
quote:
mrc4nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:21:
[...]

Wil je hetzelfde als een 18mm op je d5000 dan is er de goed betaalbare 28mm F2 voor de Sony a7 series. Ook de 35mm heeft Sony een goed betaalbaar alternatief: de 50mm f1.8, die wel luidruchtig is met autofocus.
Ik heb groothoek nodig maar over Sony lees ik niet zo'n beste reviews.
Overigens vraag ik mij af in hoeverre ik zoom nodig heb want dan wordt de keuze voor lens nog lastiger.
quote:
(er zijn heel veel 50mm lenzen te krijgen voor de Sony, zeker als je kunt leven zonder autofocus)

De Sony a7 was geen low light monster, en ook de a7II zal niet uitblinken, maar zal toch een merkbare upgrade zijn omdat ie een full frame sensor heeft. En de d5000 gedateerd is.

Of je een flitser nodig hebt kan ik moeilijk inschatten. Ik zelf vind ISO 3200 de limiet voor ruisarme foto's, maar aan de andere kant heb je geen ingebouwde flitser en kan een externe flitser handig zijn.
Als iso 6400 bruikbaar is dan heb ik praktisch geen flitser nodig.

Overigens lees ik op allerlei sites over cashbacks maar ik krijg dat op de sony website niet gevonden.
Kan iemand helpen, ben namelijk benieuwd of dat ook geld voor systemen gekocht in Duitsland.

icecreamfarmer wijzigde deze reactie 04-06-2017 13:44 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cedrix5
De sony fe 28mm f2 is een geweldige lens, met als enige minpunt een sterke barrel vervorming. Dit is echter makkelijk automatisch te corrigeren in Lightroom of Capture one. Ik zou je zelf die aanraden als je budget gelimiteerd is en je groothoek zoekt. (ik vind hem ook fijner dan de Batis 25mm f2 vanwege de beperkte grootte.)

Wat betreft de af, ik ken de d5000 niet dus kan niet vergelijken. Heb zelf de oudere a7, deze heeft nog slechtere af dan de a7ii. In goed licht is de af altijd zeer snel. Bij minder licht gaat hij soms wat zoeken en duurt het wel eens een seconde of 2 als het echt donker wordt (iso 6400 f2 1/100 bv.). Het fotograferen van sport of tracken van bewegende onderwerpen lukt zeer slecht zodra het sneller gaat dan wandelen. Ik heb ooit squash geprobeerd vast te leggen, dat voelde niet echt lekker op de a7. Voor op reis vind ik het echter prima, en daarvoor gebruik ik hem vooral. De hoge dynamic range in combinatie met de kleine afmetingen maken hem voor mijn gebruik geweldig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
icecreamfarmer schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:40:
[...]

Ik heb groothoek nodig maar over Sony lees ik niet zo'n beste reviews.
Ow? die 28mm doet het prima, en doet zeker niet onder voor de lenzen die je op je nikon had.
Ik zelf was er best positief over: productreview: Sony FE 28mm F2 review door mrc4nl
quote:
Overigens vraag ik mij af in hoeverre ik zoom nodig heb want dan wordt de keuze voor lens nog lastiger.
zooms zijn niet het sterke punt van de sony lineup helaas. vaak duurder dan de concurentie, zonder beter te zijn. of beter dan de concurrentie en meteen onbetaalbaar.

dus als je zit te kijken naar een a7 kan je beter met primes aan de gang,
quote:
Als iso 6400 bruikbaar is dan heb ik praktisch geen flitser nodig.
hier kun je vergelijken: https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7-ii/9 de d3200 kun je denk ik het beste pakken omdat de d5000 niet in de lijst staat
quote:
Overigens lees ik op allerlei sites over cashbacks maar ik krijg dat op de sony website niet gevonden.
Kan iemand helpen, ben namelijk benieuwd of dat ook geld voor systemen gekocht in Duitsland.
Sony doet zover ik weet niet aan cashbacks, wat wel helpt is kijken op amazon.de daar willen soms nog wel eens leuke aanbiedingen zijn. zo heb ik mijn 28 fe gekocht voor 334 euro, terwijl ie in Nederland nu 459 euro kost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online
quote:
mrc4nl schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:20:
[...]

Ow? die 28mm doet het prima, en doet zeker niet onder voor de lenzen die je op je nikon had.
Ik zelf was er best positief over: productreview: Sony FE 28mm F2 review door mrc4nl

[...]

zooms zijn niet het sterke punt van de sony lineup helaas. vaak duurder dan de concurentie, zonder beter te zijn. of beter dan de concurrentie en meteen onbetaalbaar.

dus als je zit te kijken naar een a7 kan je beter met primes aan de gang,

[...]

hier kun je vergelijken: https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7-ii/9 de d3200 kun je denk ik het beste pakken omdat de d5000 niet in de lijst staat

[...]

Sony doet zover ik weet niet aan cashbacks, wat wel helpt is kijken op amazon.de daar willen soms nog wel eens leuke aanbiedingen zijn. zo heb ik mijn 28 fe gekocht voor 334 euro, terwijl ie in Nederland nu 459 euro kost.
Dank u beiden. Meerdere webshops hebben het dus het zal wel kloppen.
Laatste vraag, hoe verhoudt de kitlens zich? Kan ik die beter overslaan of voor die §200 er beter bijnemen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Ongeveer hetzelfde als de kitlens van je huidige camera: verwacht er niet teveel van. Je kunt er natuurlijk prima foto's mee maken, maar de lichtsterkte is redelijk prut en de scherpte is ook niet al te best.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cedrix5
Hij is wel beter dan de nikon aps-c kitlensjes denk ik, maar het blijft een saaie lens. Ik heb mijn kitlens verkocht een paar maanden na aanschaf van mijn A7. Iets als een canon FD 50mm f1.4 gebruikte ik toen al veel meer dan de kitlens, en zodra ik de FE 28mm/55mm combo had gebruikte ik de kitlens niet meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17-02 20:34

Prozac[NL]

zucht.......

Ben van een D90 (zelfde sensor als d5000) met moi glas ook 50 1.4 80-200 2.8 over gegaan naar een Sony A7R...

Dat verschil was toch enorm te noemen.

De 28 2.0 is een erg leuk objectief, kan ik ook aanbevelen.

Ga wel voor een van de mark 2 versies als je naar de A7 series wil.

Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
quote:
cedrix5 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:25:
Hij is wel beter dan de nikon aps-c kitlensjes denk ik
Nope. Het is lood om oud-ijzer wat dat betreft.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwintessens
quote:
icecreamfarmer schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:06:
[...]

Dank u beiden. Meerdere webshops hebben het dus het zal wel kloppen.
Laatste vraag, hoe verhoudt de kitlens zich? Kan ik die beter overslaan of voor die §200 er beter bijnemen?
Cashback Sony:
https://www.sony.nl/cashback/Lenzen

De kitlens is prima. Niet zo scherp als een prime, maar zeker geen prutlens. De meeste kitlenzen zijn tegenwoordig prima. Hij zal dus niet onderdoen voor de 18-105. Voor de meerprijs, zou ik hem meenemen. Als hij niet bevalt, kun je hem makkelijk voor §200~§250 verkopen op Marktplaats.

Let wel op, scherptediepte op fullframe is zeer beperkt dus zelfs op f5.6 moet je opletten waar je scherp stelt en of f5.6 niet al een te groot diafragma is. Ik heb de indruk dat veel mensen claimen dat objectieven soft zijn, terwijl ze niet weten hoe beperkt de scherptediepte is bij de instellingen die ze gebruiken. Of ze weten niet dat het objectief last heeft van 'field curvature', waardoor de hoeken onscherp lijken. De kitlens heeft dat ook, dus als ik er iets mee fotografeer dat in de hoeken scherp moet zijn, hou ik daar rekening mee.

Ik heb zelf de A7ii gekocht om te gebruiken met fd-objectieven. Mooi, goedkoop glas. Makkelijk handmatig te gebruiken op de A7. De site van Phillip Reeve heeft mij hierbij erg op weg geholpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online
quote:
Kwintessens schreef op maandag 5 juni 2017 @ 08:37:
[...]

Cashback Sony:
https://www.sony.nl/cashback/Lenzen

De kitlens is prima. Niet zo scherp als een prime, maar zeker geen prutlens. De meeste kitlenzen zijn tegenwoordig prima. Hij zal dus niet onderdoen voor de 18-105. Voor de meerprijs, zou ik hem meenemen. Als hij niet bevalt, kun je hem makkelijk voor §200~§250 verkopen op Marktplaats.

Let wel op, scherptediepte op fullframe is zeer beperkt dus zelfs op f5.6 moet je opletten waar je scherp stelt en of f5.6 niet al een te groot diafragma is. Ik heb de indruk dat veel mensen claimen dat objectieven soft zijn, terwijl ze niet weten hoe beperkt de scherptediepte is bij de instellingen die ze gebruiken. Of ze weten niet dat het objectief last heeft van 'field curvature', waardoor de hoeken onscherp lijken. De kitlens heeft dat ook, dus als ik er iets mee fotografeer dat in de hoeken scherp moet zijn, hou ik daar rekening mee.

Ik heb zelf de A7ii gekocht om te gebruiken met fd-objectieven. Mooi, goedkoop glas. Makkelijk handmatig te gebruiken op de A7. De site van Phillip Reeve heeft mij hierbij erg op weg geholpen.
Dankje, die had ik ook gevonden maar meerdere webshops adverteren ook met §200 cashback voor een a7 II.

Ben zelf niet van het manueel focussen dus af is nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwintessens
quote:
icecreamfarmer schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:57:
[...]
Dankje, die had ik ook gevonden maar meerdere webshops adverteren ook met §200 cashback voor een a7 II.
Volgens mij liep die actie tot eind april. Heb er zelf ook gebruik van gemaakt. Check dus even bij de winkel.
quote:
Ben zelf niet van het manueel focussen dus af is nodig.
Ik weet niet welke AF-objectieven je op het oog hebt, maar voor andere fullframe-systemen is meer te vinden op de tweedehandsmarkt dan voor Sony FE. En nieuw is duur. (Net als bij de andere merken.) Maar als je genoeg hebt aan de 28mm en de kitlens, zit je prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Nu online
quote:
Kwintessens schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:11:
[...]

Volgens mij liep die actie tot eind april. Heb er zelf ook gebruik van gemaakt. Check dus even bij de winkel.

[...]

Ik weet niet welke AF-objectieven je op het oog hebt, maar voor andere fullframe-systemen is meer te vinden op de tweedehandsmarkt dan voor Sony FE. En nieuw is duur. (Net als bij de andere merken.) Maar als je genoeg hebt aan de 28mm en de kitlens, zit je prima.
Tot juli zelfs.

Overigens herinner ik mij dat een kennis van mijn exvriendin een 7s had en die had daar een converter opzitten of iets waarmee hij een oude zeiss lens uit de jaren 90 ofzo kon gebruiken. Zou dat voor het konica minolta systeem kunnen zijn. Dus daar kan ik ook nog naar kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
Zeiss uit de jaren 90 is waarschijnlijk een C/Y (Contax/Yashica) mount.

Zeiss 21mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwintessens
quote:
Ah. Dat valt mee.
quote:
Overigens herinner ik mij dat een kennis van mijn exvriendin een 7s had en die had daar een converter opzitten of iets waarmee hij een oude zeiss lens uit de jaren 90 ofzo kon gebruiken. Zou dat voor het konica minolta systeem kunnen zijn. Dus daar kan ik ook nog naar kijken.
Klopt. De LA-EA3 en LA-EA4. Daarmee kun je objectieven met de Sony/Minolta a-mount gebruiken op de e-mount.

De 3 heeft geen autofocusmotor ingebouwd. De 4 wel. Dus de oudere objectieven kunnen geen AF met de 3.

De 4 heeft het volledige AF-systeem van de Sony SLT-camera's ingebouwd, inclusief AF-motor. Dat maakt hem zwaar en groot. Maar hij focust lekker snel. Ik had deze adapter op de A7. Ik heb hem weer weggedaan omdat ik het gewicht en de grootte niet fijn vond.

• Mooya
Sinds kort heb ik de 'Sony FE 50mm F/1.8' voor mijn A7II.

Ik heb de focus mode gewoon op 'AF-S' (single shot af) staan, maar toch blijft de lens automatisch focussen zodra ik het beeld beweeg.
Mijn andere lenzen doen dat alleen zodra ik de focus mode op 'AF-C' (continuous AF).
Is dit iets bijzonders van deze lens?

Daarnaast vind ik de Autofocus wel enorm traag. Het kan makkelijk 2 seconde duren voordat iets in focus is zodra ik de ontspanknop half indruk.
De 16-35mm f4 is supersnel met focussen, maar de 50mm is echt een drama.
Is dat ook normaal voor deze lens?

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
Mooya schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:59:
Sinds kort heb ik de 'Sony FE 50mm F/1.8' voor mijn A7II.

Ik heb de focus mode gewoon op 'AF-S' (single shot af) staan, maar toch blijft de lens automatisch focussen zodra ik het beeld beweeg.
Mijn andere lenzen doen dat alleen zodra ik de focus mode op 'AF-C' (continuous AF).
Is dit iets bijzonders van deze lens?

Daarnaast vind ik de Autofocus wel enorm traag. Het kan makkelijk 2 seconde duren voordat iets in focus is zodra ik de ontspanknop half indruk.
De 16-35mm f4 is supersnel met focussen, maar de 50mm is echt een drama.
Is dat ook normaal voor deze lens?
Klinkt bekend, denk dat de 85mm een betere optie is, men is zowel over die van Sony als van Batis erg lovend.

https://www.dxomark.com/R...-review-Affordable-choice

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Mooya
Ik heb de 50mm om het gat op te vullen tussen de 16-35F4 en de 70-300mm.

Voorlopig wou ik het daar bij laten (naast 2 samyang lenzen) ;)

Ik vind het ook gek dat hij continu blijft focussen, terwijl dat gewoon uitstaat..

• icecreamfarmer
  • Nu online
Heb de 7m2 gisteren even in mijn handen gehad en wil he3m eigenlijk wel hebben.
Ga denk ik voor kitlens eerst om te kijken hoe en wat. Nu zit ik met 1 vraag, de kitlens heeft beperkte zoom, kan ik dat opvangen door de camera op aps-c crop modus te zetten voor de keren dat ik verder wil inzoomen? Want wat mij ook opviel is dat de zoomlenzen zelf vrij groot waren allemaal.

Tevens hoe groot zijn de bestanden qua MB's op jpeg fine?

icecreamfarmer wijzigde deze reactie 08-06-2017 17:28 (7%)

Pagina: 1 ... 16 17 18 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*