Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:24
Ik denk dat ik inmiddels ook wel klaar ben voor een overstap naar het Sony kamp. Ik gebruik momenteel een Canon 5DII en ik ben helemaal klaar voor een camera waarbij ik meer vrijheid heb om de RAW files lekker te manipuleren. Ja, de 5D4 is vast heel fijn, maar €4000,-? Ik dacht het niet. En ook de prijs die gevraagd wordt voor een A7rII trek ik niet helaas. En dus twijfel ik tussen de A7II en de originele A7r. Ik kan me van de voor-en nadelen van beide een redelijk beeld vormen, maar waar het voor mij een beetje op blijft steken is het compressed vs uncompressed RAW verhaal. Daar kom ik niet uit.

Het gebruik is voornamelijk architectuurfotografie dus voor wat betreft details (en dus pixels) gaat de voorkeur uit naar de A7r. Van de andere kant kom ik op zich niet tekort met de huidige MP. Ik kom wel tekort als ik de schaduwen in foto's (die ik al zoveel mogelijk ETTR belicht heb) ga manipuleren. Kan iemand iets zinnigs zeggen over de vraag of ik dan bij de A7r tegen de compressie aan ga lopen of niet? Als het om puur het pushen van de belichting gaat, is er dan een wezenlijk verschil tussen de A7r en de A7II?

Hij wil.

• klaaas
Ok, moeilijke vraag blijkbaar. Laat ik de vraag dan wat anders stellen: zijn er hier eigenaren die al tegen de beperkingen van de 12bits RAW bestanden van de A7r zijn aangelopen (bij het bewerken)?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens mij is de lossy compressie van Sony iets waar je in specifieke situaties tegen aan kan lopen. Even een zoek actie op "Sony camera lossy compression" levert bv dit op. In hoeverre dat een probleem gaat zijn in dagelijks gebruik? Ik weet het niet, ik heb er geen ervaring mee, en het zal afhangen van wat je wilt fotograferen.

Ik geloof dat Sony ondertussen een optie beschikbaar heeft gemaakt met een firmware update om uncompressed RAW files op te slaan, waarmee je dat soort dingen zou kunnen vermijden. Nadeel is dat Sony er een beetje met de botte bijl op los is gegaan, compressie is namelijk niet het probleem, het lossy gedeelte is het probleem. Uncompressed is het kind met het badwater weggooien, ze hadden beter een lossless compressed optie kunnen aanbieden (zoals in principe alle andere camera fabrikanten ook doen).

• klaaas
Er is via google idd wel e.e.a. te vinden, maar ik was vooral benieuwd naar real life ervaringen. Als iemand hier zegt dat hij de camera wekelijks / dagelijks gebruikt en zelden of nooit problemen ziet dan geeft me dat meer vertrouwen dan een 1 of andere nerd die vooral op zoek is naar gebreken. Als je begrijpt wat ik bedoel ;-)

Voor de mkII camera's heeft Sony idd een fw update uitgebracht waardoor de 'problemen' verholpen zijn. Voor de A7r die ik overweeg helaas niet...

Hij wil.

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

klaaas, nee geen problemen. Ik kan niet vergelijken met de 14bit lossless compressie van de nieuwere modellen maar de lossy 12bits van mijn a7r is prima, kan er veel informatie uithalen in bewerken.
Overigens wint capture one pro het van de adobe tools.

Overigens die ''update'' is er voor de A7R niet. Als eigenaar van de eerste A7 modelen kan je denken dat je overgeslagen wordt op meerdere punten maar das oud nieuws.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

klaaas schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:23:

Voor de mkII camera's heeft Sony idd een fw update uitgebracht waardoor de 'problemen' verholpen zijn. Voor de A7r die ik overweeg helaas niet...
De update was niet zozeer om problemen te verhelpen, maar meer om aan de wensen te voldoen van veel gebruikers. Nu kun je zelf kiezen....

Gebruik zelf de a7r II en heb deze op uncompressed staan, maar zien geen enorme verschillen tussen beide opties. Heb deze erop staan omdat het kan, maar niet omdat het heel erg veel extra toevoegt ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• klaaas
Superdaantje schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:54:
[...]

De update was niet zozeer om problemen te verhelpen, maar meer om aan de wensen te voldoen van veel gebruikers. Nu kun je zelf kiezen....
Vandaar ook 'problemen' tussen aanhalingstekens ;-)
Gebruik zelf de a7r II en heb deze op uncompressed staan, maar zien geen enorme verschillen tussen beide opties. Heb deze erop staan omdat het kan, maar niet omdat het heel erg veel extra toevoegt ;-)
Dat is goed om te horen! En dat geldt ook voor de reactie van Prozac. Thx.

[ Voor 4% gewijzigd door klaaas op 22-09-2016 16:12 ]

Hij wil.

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Voor de mensen met de originele a7 en a7r, deze heeft een aluminium mount met plastic onderdelen/ring eronder. Deze vervangt het geheel met (verkoper zegt koper geheel maar ik denk:) een messing ring die beiden vervangen. Kosten ~15euro.
Het verwijderen van de tijds limiet van 30 min: zie hier of alpha r.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Verwijderd

D0gtag schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:33:
Voor de mensen met de originele a7 en a7r, deze heeft een aluminium mount met plastic onderdelen/ring eronder. Deze vervangt het geheel met (verkoper zegt koper geheel maar ik denk:) een messing ring die beiden vervangen. Kosten ~15euro.
Het verwijderen van de tijds limiet van 30 min: zie hier of alpha r.
Wat is het voordeel van die mount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:22:
[...]

Er was de angst dat de plastic onderdelen eerder zouden slijten waardoor de mount en lens speling zouden kunnen krijgen. Ik heb er geen last van maar bij de nieuwere modellen waaronder de a7s is het volledig van metaal.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:22:
[...]

Steviger. zware en lange lenzen kunnen een beetje gaan hangen als je alleen de camera vastpakt.

De standaard mount heeft ook licht lekkage. die van mij kan ik niet fatsoenlijk lange exposures mee maken.
maar t kan zijn dat de lichtlekkage met de latere modellen zijn opgelost.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alleen draaiende speling van links en naar rechts, maar op een andere manier krijg ik er geen beweging in. Lange sluitertijden heb ik nog niet getest. Zal er een lamp opzetten met de lensdop erop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb meer dan een jaar genoten van mijn A6000 + pricewatch: Sony SEL-1018 10-18mm f/4 , pricewatch: Sony Vario Tessar T* E 16-70mm f/4 ZA OSS en pricewatch: Sony E 50mm F1.8 OSS Zilver

Ik schiet voornamelijk landschappen met een statief en portretten los uit de hand.

Nu heb ik mijn eerste stap gemaakt naar Fullframe (A7R) met de pricewatch: Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4.0 ZA OSS en pricewatch: Sony Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS Het enige wat nu nog ontbreekt is een portretlens en hier twijfel ik een beetje over omdat zowel de pricewatch: Sony Distagon T* Zeiss FE 35mm f/1.4 ZA als de pricewatch: Sony FE 85 mm F1.4 GM niet gestabiliseerd zijn en ook de A7R geen IBIS heeft.

Nu vraag ik me af of dit in de praktijk echt een ramp gaat worden. Zijn er hier mensen die deze lenzen gebruiken zonder stabilisatie van bijvoorbeeld de A7II of de A7RII en hoe bevalt dat ?

Ik neig nu naar de 85mm Batis omdat die wel stabilisatie heeft, maar ben stiekem toch benieuwd naar de 2 genoemde lenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 23-09-2016 16:56 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:50

KL643

beeldaandemuur

Ondertussen is er een firmware update voor de A7II :)

Improvements over version 3.10:

Adds support for the Radio-controlled Lighting System

Benefits provided by previous updates and included in version 3.20:

New lenses are supported.
Note: Please refer to the latest compatibility information on the Web.
Phase-detection AF is supported
The lens name will be correctly recorded in the EXIF
The AF can be used in movie recording mode with the SEL85F14GM
Adds the 14-bit uncompressed RAW format option

Note: PlayMemories Camera Apps™ currently does not support shooting or recording using uncompressed RAW format
Adds Phase-detection AF support for A-mount Lens Adaptor LA-EA3 (LA-EA1)
Adds a MOVIE button custom key settings that can be assigned for the movie recording function
Improves camera function and provides picture improvement for the new lenses (SEL35F14Z, SEL24240, SEL28F20, SEL90M28G)
Provides enhanced image stabilization system in half-pressing the shutter, in Focus Magnifier, in movie recording, and other functions

https://esupport.sony.com...d_id=10934&os_group_id=29

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Destianto schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 16:29:
Het enige wat nu nog ontbreekt is een portretlens en hier twijfel ik een beetje over omdat zowel de pricewatch: Sony Distagon T* Zeiss FE 35mm f/1.4 ZA als de pricewatch: Sony FE 85 mm F1.4 GM niet gestabiliseerd zijn en ook de A7R geen IBIS heeft.

Nu vraag ik me af of dit in de praktijk echt een ramp gaat worden. Zijn er hier mensen die deze lenzen gebruiken zonder stabilisatie van bijvoorbeeld de A7II of de A7RII en hoe bevalt dat ?

Ik neig nu naar de 85mm Batis omdat die wel stabilisatie heeft, maar ben stiekem toch benieuwd naar de 2 genoemde lenzen.
Voor portretten wil je denk meestal toch al de sluitertijd niet al te langzaam maken, dus ik denk niet dat stabilisatie daar veel voor uit gaat maken. En voor landschappen geef je aan dat je vaak van statief schiet, dus daar heb je stabilisatie ook niet echt voor nodig.

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

In reactie op d0gtag zijn post over e commlite....

Zijn hier mensen die met bv een commlite of een andere bv de tough e mount ook daadwerkelijk dit vervangen hebben?
Ik heb er wel oren naar maar zijn het degelijke producten die niet dikker of dunner zijn dan de originele die op mijn a7r aanwezig is, lijkt me dat je dan nml problemen krijgt met je flange afstand toch?

Ik heb er wel eens zwaar ouder MF glas aan hangen nml via adapter dus veel gewicht op de mount.

[ Voor 6% gewijzigd door Prozac[NL] op 24-09-2016 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Prozac[NL] schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 23:22:
In reactie op d0gtag zijn post over e commlite....

Zijn hier mensen die met bv een commlite of een andere bv de tough e mount ook daadwerkelijk dit vervangen hebben?
Ik heb er wel oren naar maar zijn het degelijke producten die niet dikker of dunner zijn dan de originele die op mijn a7r aanwezig is, lijkt me dat je dan nml problemen krijgt met je flange afstand toch?

Ik heb er wel eens zwaar ouder MF glas aan hangen nml via adapter dus veel gewicht op de mount.
Ik heb alleen maar zwaar & oud glas er aan hangen maar ik heb zelf zoals gezegd geen problemen mee.
Ik wil hem zelf ook kopen, maar ik wacht even tot al me pakketten binnen zijn voordat ik een nieuwe bestel. Maar ik verwacht geen problemen met de form en fit, het is gewoon een copie van de nieuwe mount of die van de a7s en adapters maken ze tegenwoordig ook uitstekend. En voor die paar tientjes.... buy and try.

Ik heb hem besteld, ik zie wel als hij verdwaald is bij de post. Als hij binnen is krijg je een review.

[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 25-09-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

d0gtag, okay. Grappige is dat jij ook wel aangeeft dat het klinkt als een verstandig plan de plastick te vervangen maar eigenlijk met de plastick ook geen problemen hebt...hoe dan ook erg benieuwd naar je ervaring als je de mount vervangen hebt!

Wat ik wel herken is wat koeitje meld, speling links rechts vast lijkt niet vast zoals ik bij Nikon gewent was en bij mijn Olympus cams ook zo is, er is wel speling op de plastick mount dus. Heb niet het idee dat daar ook licht door lekt maar wie weet helpt het vervangen van de mount ook daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ben ook wel benieuwd naar je bevindingen Dogtag.

Mijn A7 heeft speling in de mount, en het rubber bij het klepje van de geheugenkaart laat los.
Het is een fijne camera met geweldige output maar dit soort mankementen irriteren me mateloos.

Ik vind het eigenlijk idioot dat we zelf met vervangende onderdelen aan de slag moeten omdat Sony geen deugdelijk product kan afleveren.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

RobertJRB schreef op zondag 25 september 2016 @ 10:12:
Ben ook wel benieuwd naar je bevindingen Dogtag.

Mijn A7 heeft speling in de mount, en het rubber bij het klepje van de geheugenkaart laat los.
Het is een fijne camera met geweldige output maar dit soort mankementen irriteren me mateloos.

Ik vind het eigenlijk idioot dat we zelf met vervangende onderdelen aan de slag moeten omdat Sony geen deugdelijk product kan afleveren.
Ja wat moet ik zeggen, ik heb er preorder 1300€ voor betaald, aardig wat geld voor veel zaken, maar voor wat hij doet en wat de concurrentie toen koste, erg weinig. Het was de eerste generatie en heeft gewoon een aantal fouten, hem een beetje modden om hem zo beter te maken vind ik dan maar een kleine moeite.
Het is inderdaad geen leica, maar daar betaal je dan ook niet voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
D0gtag schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:20:
[...]

Ja wat moet ik zeggen, ik heb er preorder 1300€ voor betaald, aardig wat geld voor veel zaken, maar voor wat hij doet en wat de concurrentie toen koste, erg weinig. Het was de eerste generatie en heeft gewoon een aantal fouten, hem een beetje modden om hem zo beter te maken vind ik dan maar een kleine moeite.
Het is inderdaad geen leica, maar daar betaal je dan ook niet voor :+
De oude canon 30D die hier ligt is na 10 jaar ook nog in prima staat.

Kleine moeite inderdaad om het te verhelpen maar toch vind ik het wel jammer. Sony heeft genoeg ervaring met camera's om dit soort fouten te kunnen voorkomen.

Dat ze het dan in versie twee verhelpen is een schrale troost voor mensen die de eerste versie hebben gekocht.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

RobertJRB schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:52:
[...]

De oude canon 30D die hier ligt is na 10 jaar ook nog in prima staat.

Kleine moeite inderdaad om het te verhelpen maar toch vind ik het wel jammer. Sony heeft genoeg ervaring met camera's om dit soort fouten te kunnen voorkomen.

Dat ze het dan in versie twee verhelpen is een schrale troost voor mensen die de eerste versie hebben gekocht.
Je mist het punt, ze hebben de beste sony tech. in een zo'n klein mogelijke verpakking proberen te stoppen en daarbij de prijs laag weten te houden. Niet zoals canon nog steeds doet een canon 30d lanceren met specs. van de 20d en daar (weer) de hoofdprijs voor vragen. Ze hebben gewoon concessies moeten doen op bouwkwaliteit, wilde je die technische kwaliteit wel dan kwam je voorheen uit op de veel duurdere a99/a900 of canon nikon variant. In de meeste gevallen, als je de beste tech wilt kom je gewoon uit op de duurste camera's (Zie canon 1DX, 5D, 6D 80D iedere afname in prijs is een afname in technologie & capaciteit, dat is gewoon hun business model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 08:50
Ik heb wat van de linkjes uit dit topic bekeken maar wilde toch ook even aan jullie gebruikers vragen. Hoe doet een APS-C lens als de SEL55210 het op de A7? Je zou de foto moeten croppen, maar ik lees dat je dan alsnog een respectabele 10mpx overhoudt, en als die 10mpx beter/scherper/mooier zijn dan wat een a6000/a63000 zou kunnen met dezelfde lens, zou een A7 een mooie opvolger van mijn NEX kunnen zijn. En (vast domme vraag) maakt het zoomlevel daarin nog uit, hou je dan nog minder mpx over? Ik heb namelijk nog een 3tal lenzen bij mijn NEX, die ik liever niet direct weggooi bij een cameraupgrade... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eswa schreef op maandag 26 september 2016 @ 17:05:
Ik heb wat van de linkjes uit dit topic bekeken maar wilde toch ook even aan jullie gebruikers vragen. Hoe doet een APS-C lens als de SEL55210 het op de A7? Je zou de foto moeten croppen, maar ik lees dat je dan alsnog een respectabele 10mpx overhoudt, en als die 10mpx beter/scherper/mooier zijn dan wat een a6000/a63000 zou kunnen met dezelfde lens, zou een A7 een mooie opvolger van mijn NEX kunnen zijn. En (vast domme vraag) maakt het zoomlevel daarin nog uit, hou je dan nog minder mpx over? Ik heb namelijk nog een 3tal lenzen bij mijn NEX, die ik liever niet direct weggooi bij een cameraupgrade... :)
Crop glas op een A7 is echt zonde. Op een A6000/6300 ga je er meer plezier aan beleven, op een A7 gaat het echt minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
D0gtag schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:16:
[...]

Je mist het punt, ze hebben de beste sony tech. in een zo'n klein mogelijke verpakking proberen te stoppen en daarbij de prijs laag weten te houden. Niet zoals canon nog steeds doet een canon 30d lanceren met specs. van de 20d en daar (weer) de hoofdprijs voor vragen. Ze hebben gewoon concessies moeten doen op bouwkwaliteit, wilde je die technische kwaliteit wel dan kwam je voorheen uit op de veel duurdere a99/a900 of canon nikon variant. In de meeste gevallen, als je de beste tech wilt kom je gewoon uit op de duurste camera's (Zie canon 1DX, 5D, 6D 80D iedere afname in prijs is een afname in technologie & capaciteit, dat is gewoon hun business model).
Ik begrijp best wat je bedoelt hoor. Mij hoor je ook echt niet klagen over het bezuinigen door het gebruik van NEX 5 knopjes, het simpele menu, de kunstof body of ontbreken van een simpele oplader. Ik wist van tevoren wat ik kocht en dat het vooral om de sensor/ EVF ging.

Een mount die binnen een jaar al speling krijgt (van notabene een 55/1.8 wat nou niet echt een zware lens is) en rubber dat er na iets meer dan een jaar al los hangt vind ik niet prima.
Dat is geen bezuinigen of concessies doen maar een fout maken.
Dat je fouten maakt kan prima, zeker met een heel nieuw product. Maar los het wel zelf op en laat je klanten er niet zelf voor opdraaien.

Om leica dan als voorbeeld te nemen, daar zijn er bij de M9 problemen met de top laag van de sensor. Wordt gratis ook buiten de garantie vervangen. Maakt niet uit of je eerste of de vijftiende eigenaar bent. Je krijgt een totaal nieuwe sensor en leica heeft een nieuwe top laag laten maken om het probleem in de toekomst ook op te lossen.

Sony doet net of zijn neus bloed maar pakt het probleem wel aan in het volgende model.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

RobertJRB schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:39:
[...]

Ik begrijp best wat je bedoelt hoor. Mij hoor je ook echt niet klagen over het bezuinigen door het gebruik van NEX 5 knopjes, het simpele menu, de kunstof body of ontbreken van een simpele oplader. Ik wist van tevoren wat ik kocht en dat het vooral om de sensor/ EVF ging.

Een mount die binnen een jaar al speling krijgt (van notabene een 55/1.8 wat nou niet echt een zware lens is) en rubber dat er na iets meer dan een jaar al los hangt vind ik niet prima.
Dat je fouten maakt kan prima, zeker met een heel nieuw product. Maar los het wel zelf op en laat je klanten er niet zelf voor opdraaien.

Om leica dan als voorbeeld te nemen, daar zijn er bij de M9 problemen met de top laag van de sensor. Wordt gratis ook buiten de garantie vervangen. Maakt niet uit of je eerste of de vijftiende eigenaar bent. Je krijgt een totaal nieuwe sensor en leica heeft een nieuwe top laag laten maken om het probleem in de toekomst ook op te lossen.

Sony doet net of zijn neus bloed maar pakt het probleem wel aan in het volgende model.
Ik heb me niet verdiept in de technische mankementen van de a7 aangezien ik zelf niet echt last heb van mankementen, maar om een bedrijf aan te halen die leeft van zijn reputatie als kwaliteits- producent met een product wat rond de 6k heeft gekost om te zeggen dat die het gratis vervangen? Ja dat hoort bij hun business model. Sony's model is 'koop onze camera voor 1/6 van de prijs maar verwacht ook de service van die prijs'. Het is gewoon geen leica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:04

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
klaaas schreef op zondag 18 september 2016 @ 01:06:
Ik denk dat ik inmiddels ook wel klaar ben voor een overstap naar het Sony kamp.
Ik zou er even over nadenken en zo'n A7 eerste generatie eens proberen. Ik was er na 2 jaar volkomen klaar mee - wat een boutcamera om te gebruiken zeg (om over de volkomen droevige batterijtijd maar te zwijgen). 6D ervoor in de plaats gekocht en (binnen de limieten van het apparaat) volkomen tevreden. Heb de afgelopen 3 maanden meer foto's gemaakt dan de 2 jaar ervoor.. :P
Ik gebruik momenteel een Canon 5DII en ik ben helemaal klaar voor een camera waarbij ik meer vrijheid heb om de RAW files lekker te manipuleren. Ja, de 5D4 is vast heel fijn, maar €4000,-? Ik dacht het niet.
Ik verwacht dat de 6DII ook een sensor gaat hebben met een groter dynamisch bereik.. ik wacht het even af.
RobertJRB schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:39:
Bij mij waren die plastic 'tabjes' van die brakke mount van mijn A7 na 6 maanden al kuis versleten na gebruik van mijn metabones adapter icm wat L-lenzen.. Maar zo'n metalen mount gekocht - en prompt geen focus meer op oneindig met mijn oude lenzen.. :(
Zijn de meningen over verdeeld: heb al verschillende fotografen gesproken die never nooit meer iets met Leica te maken willen hebben na hun misère met hun M8, de paarse foto's en de 1200 euro (!) die de Leica boys wilden hebben om van hun M8 een M8.2 te laten maken om een aantal serieuze gebreken op te lossen..
Typisch Sony. Alleen maar slechte ervaringen mee qua garantie. Nooit de verantwoordelijkheid nemen - altijd afschuiven. Waardeloos bedrijf. Wel leuke camera's qua techniek.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
D0gtag schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:35:
[...]

Ik heb me niet verdiept in de technische mankementen van de a7 aangezien ik zelf niet echt last heb van mankementen, maar om een bedrijf aan te halen die leeft van zijn reputatie als kwaliteits- producent met een product wat rond de 6k heeft gekost om te zeggen dat die het gratis vervangen? Ja dat hoort bij hun business model. Sony's model is 'koop onze camera voor 1/6 van de prijs maar verwacht ook de service van die prijs'. Het is gewoon geen leica.
Dan Nikon met hun D600 terugroep actie, of Canon met hun G10.

Vind de A7 nog steeds een hele fijne camera maar voor een camera van 1500 euro zonder lens of zelfs maar een oplader had ik gewoon meer service verwacht.
mennovanw schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:50:

[...]

Zijn de meningen over verdeeld: heb al verschillende fotografen gesproken die never nooit meer iets met Leica te maken willen hebben na hun misère met hun M8, de paarse foto's en de 1200 euro (!) die de Leica boys wilden hebben om van hun M8 een M8.2 te laten maken om een aantal serieuze gebreken op te lossen..
Voor die paarse randen kreeg je 2 filters cadeau. Die upgrade was saffierglas op het schermpje, andere afstelling van de meetzoeker en een iets stillere sluiter. Niet echt een serieus gebrek volgens mij :)

Zijn trouwens inderdaad ook veel klachten. Lijkt alsof die vooral uit de VS komt. Op de een of andere manier is de service voor de VS anders dan die in europa.
Typisch Sony. Alleen maar slechte ervaringen mee qua garantie. Nooit de verantwoordelijkheid nemen - altijd afschuiven. Waardeloos bedrijf. Wel leuke camera's qua techniek.
Zeker leuke camera's :) Ben nog helemaal blij met de output van de A7.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RobertJRB schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:34:
[...]
Zeker leuke camera's :) Ben nog helemaal blij met de output van de A7.
Ik ben redelijk tevreden, ik vind de output "sony kleuren" hebben, en de ruisprestaties vielen mij een beetje tegen, ik had beter verwacht. De a7 is dan ook wat minder efficiënt dan de GX7. (bron http://www.sensorgen.info/ )

En de ergonomie, er valt mee te werken maar fijn is het allemaal niet. Batteijduur is ok, ben ~300 shots gewend met andere systeemcamera's. accu's zijn gelukkig ook niet zo groot.

Voor mij is er gewoon weinig keus, alle andere A7's zijn 2-4.5x zo duur. om maar te zwijgen over de leica sl of fuiji GFX50S.

Ik hoop wel dat sony met de a7 weer een leuk betaalbaar model op de markt zet met nieuwe sensor en betere ergonomie.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 27-09-2016 00:09 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
mennovanw schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:50:
[...]

Ik zou er even over nadenken en zo'n A7 eerste generatie eens proberen. Ik was er na 2 jaar volkomen klaar mee - wat een boutcamera om te gebruiken zeg (om over de volkomen droevige batterijtijd maar te zwijgen).
Ben wel benieuwd waarom je het zo'n boutcamera vindt. Ik ga de camera 99% van de tijd op statief met MF gebruiken. Als ik de reviews en ervaringen zo lees zie ik nog geen onoverkomelijke problemen. En die batterijtijd zal niet optimaal zijn maar dat is die van de 5DII in Liveview ook niet...
Ik verwacht dat de 6DII ook een sensor gaat hebben met een groter dynamisch bereik.. ik wacht het even af.
Dat verwacht ik ook, maar die is er nog niet en ik had eigenlijk gisteren al een backupcamera moeten hebben. Ik neig nu sterk naar een originele A7 met een wat goedkopere adapter. Kan ik voor €1200 het Sony verhaal eens uitproberen. Als de 6DII dan idd een sensor met meer dynamisch bereik en meer mp krijgt kan ik tegen die tijd altijd nog kijken wat ik doe.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
klaaas schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 00:07:
Ben wel benieuwd waarom je het zo'n boutcamera vindt. Ik ga de camera 99% van de tijd op statief met MF gebruiken. Als ik de reviews en ervaringen zo lees zie ik nog geen onoverkomelijke problemen. En die batterijtijd zal niet optimaal zijn maar dat is die van de 5DII in Liveview ook niet...
Laat ik eerst maar eens beginnen met wat ik er wel fijn aan vond (en das wel een belangrijke): de RAW's die het ding uitspuugde (zeker bij lage iso's). Bijna HDR-achtige kwaliteiten - en 0,0 ruis in de schaduwpartijen (ook niet met een push van 4-5 stops). Vanaf iso 1600 trouwens een stuk minder bruikbaar.. Het klapschermpje was trouwens ook goed in orde.

Wat ik er niet zo prettig aan vond:
- traag (zeker met adapter en L-lenzen) aanzetten en 10 seconden+ moeten wachten voor je een foto kan maken. Je kan de camera ook niet aan laten staan wanneer ie om je nek hing - dan waren de batterijen in mum van tijd leeg.
- Batterijtijd = volkomen waardeloos (ik haalde met een grip waar 2 batterijen in zaten net een dag schieten) en de batterijen gingen om de haverklap kapot (heb er 4 versleten in 2 jaar).
- Menustructuur die onbegrijpelijk en onlogisch is (zeker als je de uitmuntende menustructuur van canon ermee vergelijkt).
- Bouwkwaliteit zozo: kraakt in je hand, originele grip sluit net niet netjes aan. Plastic mount die slijt als een gek. Flimsy klepjes.
- Ergonomisch een draak van een apparaat. Ontspanknop op een rare plek. Knopjes erg dicht bij elkaar. Vervelende vierpunts-rol-druktoets achterop.
Dat verwacht ik ook, maar die is er nog niet en ik had eigenlijk gisteren al een backupcamera moeten hebben. Ik neig nu sterk naar een originele A7 met een wat goedkopere adapter. Kan ik voor €1200 het Sony verhaal eens uitproberen. Als de 6DII dan idd een sensor met meer dynamisch bereik en meer mp krijgt kan ik tegen die tijd altijd nog kijken wat ik doe.
Prima plan. Ik zou zo'n A7 lekker tweedehands kopen (kan je er ook niet veel verlies op lijden - wel set nieuwe accu's incalculeren). Ik kan me voorstellen dat op statief een aantal nadelen van de A7 wegvallen. En het moet gezegd worden: de files waren echt meer dan prima! ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
mennovanw schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 09:46:
[...]

Laat ik eerst maar eens beginnen met wat ik er wel fijn aan vond (en das wel een belangrijke): de RAW's die het ding uitspuugde (zeker bij lage iso's). Bijna HDR-achtige kwaliteiten - en 0,0 ruis in de schaduwpartijen (ook niet met een push van 4-5 stops). Vanaf iso 1600 trouwens een stuk minder bruikbaar.. Het klapschermpje was trouwens ook goed in orde.
Die plooibare RAWs zijn voor mij DE reden om een Sony te proberen. Ik schiet 90% of meer op iso100 dus volgens mij zit ik dan wel goed ;-) Als ik met de 5DII de schaduwen ook maar iets push moet ik ook al lokaal de ruis weer aanpakken. En dan moet ik het niet te gek maken, want dan krijg ik banding...
Wat ik er niet zo prettig aan vond:
- traag (zeker met adapter en L-lenzen) aanzetten en 10 seconden+ moeten wachten voor je een foto kan maken. Je kan de camera ook niet aan laten staan wanneer ie om je nek hing - dan waren de batterijen in mum van tijd leeg.
- Batterijtijd = volkomen waardeloos (ik haalde met een grip waar 2 batterijen in zaten net een dag schieten) en de batterijen gingen om de haverklap kapot (heb er 4 versleten in 2 jaar).
- Menustructuur die onbegrijpelijk en onlogisch is (zeker als je de uitmuntende menustructuur van canon ermee vergelijkt).
- Bouwkwaliteit zozo: kraakt in je hand, originele grip sluit net niet netjes aan. Plastic mount die slijt als een gek. Flimsy klepjes.
- Ergonomisch een draak van een apparaat. Ontspanknop op een rare plek. Knopjes erg dicht bij elkaar. Vervelende vierpunts-rol-druktoets achterop.
Helder. Zoals ik al verwachtte zijn dat (gelukkig) geen zaken die mij echt raken. Ik schiet architectuur / interieur en dan wijzig ik slechts zelden iets aan de instellingen, heb geen autofocus troubles en kan gerust een keer een accu wisselen. Met de 5DII red ik met 2 accu's ook niet een hele dag dus ik hoop dat me dat mee gaat vallen. Ik hoop alleen dat de bouwkwaliteit wel zodanig is dat ie het een tijdje uithoudt. Ik gebruik mijn 5DII nu precies 6 jaar en hij houdt zich nog prima... Joystick achterop zal ik wel gaan missen ben ik bang. Die gebruik ik nu om snel een punt te selecteren dat ik vervolgens handmatig scherpstel. Van de andere kant: daar heeft de A7 natuurlijk weer handige hulpmiddelen voor. Ik schiet meestal op f/11 dus dan komt het niet zo kritisch. Wellicht dat ik met focus peaking het inzoomen wel helemaal kan vermijden.
Prima plan. Ik zou zo'n A7 lekker tweedehands kopen (kan je er ook niet veel verlies op lijden - wel set nieuwe accu's incalculeren). Ik kan me voorstellen dat op statief een aantal nadelen van de A7 wegvallen. En het moet gezegd worden: de files waren echt meer dan prima! ;)
Ik koop de camera zakelijk en dan is 2e hands niet direct een heel grote besparing, dus het zal gewoon een nieuwe worden. Als dan de bouwkwaliteit dusdanig tegenvalt dat er iets kapot gaat zit ik ook beter qua garantie.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
klaaas schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:15:
Helder. Zoals ik al verwachtte zijn dat (gelukkig) geen zaken die mij echt raken. Ik schiet architectuur / interieur en dan wijzig ik slechts zelden iets aan de instellingen, heb geen autofocus troubles en kan gerust een keer een accu wisselen. Met de 5DII red ik met 2 accu's ook niet een hele dag dus ik hoop dat me dat mee gaat vallen. Ik hoop alleen dat de bouwkwaliteit wel zodanig is dat ie het een tijdje uithoudt. Ik gebruik mijn 5DII nu precies 6 jaar en hij houdt zich nog prima... Joystick achterop zal ik wel gaan missen ben ik bang. Die gebruik ik nu om snel een punt te selecteren dat ik vervolgens handmatig scherpstel. Van de andere kant: daar heeft de A7 natuurlijk weer handige hulpmiddelen voor. Ik schiet meestal op f/11 dus dan komt het niet zo kritisch. Wellicht dat ik met focus peaking het inzoomen wel helemaal kan vermijden.
Manual focus werkt prima - zowel peaking als vergroten. Je moet er alleen wel tijd voor hebben en ik schiet voornamelijk reportagestijl..
Ik koop de camera zakelijk en dan is 2e hands niet direct een heel grote besparing, dus het zal gewoon een nieuwe worden. Als dan de bouwkwaliteit dusdanig tegenvalt dat er iets kapot gaat zit ik ook beter qua garantie.
Begrepen. Als je een 1e serie A7(r) koopt hou dan echt rekening met de plastic mount en de onwijze slijtage ervan. Als je een elektrische adapter gebruikt krijg je contactproblemen en vastlopers e.d. Ik zou zeker investeren in een metalen mount (van de A7II schijnt erop te passen of third party).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

RobertJRB schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:34:
[...]

Dan Nikon met hun D600 terugroep actie, of Canon met hun G10.
Beiden hadden problemen met hun hoofd functie: foto's nemen. De één had stof op en rond de sensor, de andere had lijnen op de foto's. Toch iets ander kaliber dan los flapje na veel gebruik of schade aan de flange door gebruik. (wat overigens wel binnen de garantie valt).
Je vergeet dat sony tijdens de a7ii launch problemen had met camera's waarbij de sensor permanent scheef stond door het ibis systeem. Deze exemplaren zijn gewoon omgewisseld door sony.
klaaas schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 10:15:
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Zelfde sensor als de a7 alleen betere bouwkwaliteit (en ibis natuurlijk) a7ii, 1800 nieuw, 1300mp.
Of de a7 bij je past is gewoon uit testen. Je hebt gewoon geen andere camera's met een ff sensor en deze formfactor en de sensor die hij heeft is gewoon beter dan wat canon weet te produceren. Wil je lange accu duur, ja dan is de spiegel en prisma altijd zuiniger dan een oled zoeker en lcd. Wil je canon/nikon lenzen gebruiken dan moet je ook beseffen dat deze aanzienlijk minder presteren op ergonomisch en AF gebied.
Zo heeft ieder systeem ze voor en nadelen maar wat goed is hangt van je gebruik en wensen af, maar over IQ kunnen we heel snel overeenstemming bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Zo zo, ik hoor flink wat negatieve geluiden over de a7 serie ineens.
Nee het is geen geweldige camera, zo was mijn d90 ook niet en is mijn e-m10mk2 ook niet der is altijd wel iets dat niet bij je voorkeur past.Maar ik ben er na 3 jaar zonder problemen nog altijd super blij mee, en toch ook wel tegen de 100000clicks ondertussen. Ow en de accus ook prima werkend nog, natuurlijk niet de 100% fitheid van toen maar niet uit elkaar gevallen ;)

Ieder zijn voorkeur en zijn ding, ik hoef geen dslr meer of het nu een canon of nikon is. Ik hoef ook geen snelle camera of sport te schieten en ik heb geduld met de traagheid van mijn a7r en mijn fotografiestijl staat dat toe.

Je kan een camera niet enkel beoordelen op wat jou persoonlijke ervaring is, in mijn ogen heb je dan gewoon niet de juiste camera gekocht en dat is op te lossen door iets te vinden dat wel bij je past :)
Zoals al gezegt is de beeld kwali is geweldig, en voor mij is dat doorslaggevend, ook nog na 3 jaar.

Bovenstaande is geen bashing of fanboy maar even een reactie op mennovanw met alle respect. Het verhaal heeft 2 kanten en jij belicht de jouwne ik vul even mijn ervaring aan.
Hoop dat een ieder het ook zo gelezen heeft.

• klaaas
Het was mij in ieder geval duidelijk dat Menno enkel zijn eigen mening gaf. En door de specifieke manier waarop hij dat deed kan ik ook prima inschatten of zijn bezwaren ook voor mij zouden gelden.

Als slow- shooter denk ik dat wat hij als nadelen ervaart voor mij minder relevant zijn. Jouw aanvulling bevestigt dat ;-)

Hij wil.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
Zo is het hoor! Alles is een kwestie van perceptie - en ik zou zeker adviseren om zelf de potentiële voor- en nadelen te ervaren! Dat de A7 het 'm voor mij niet bleek te zijn wil niet zeggen dat dat voor een ieder geldt ;)

Toch bevat mijn betoog ook enige 'harde' observaties: de zwakke accu's en de slijtende plastic mount zijn gewoon feitelijkheden (en worden ondersteund door anderen hier op het WWW).

Het mooie van fotografie is toch dat de ene heel vrolijk wordt van analoge meuk uit de tijd van koning Clovis - de ander schiet fancy DSLR's met z'n 14-500 f2 - weer een ander is hotel-de-botel van meetzoekers: en het is allemaal prima - zo lang je je maar vermaakt! :P

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Haha dat doe ik hoor.
Gelukkig gelden de feiten die je noemt niet voor iedereen, mijn plastick mount lijkt niet anders dan 3 jaar geleden bv. Ik wilde gewoon wat nuanceren en geen battle beginnen. Blijkbaar kan dat op t.net zonder dat men meteen in de hoogste boom klimt :)
Dank voor je reactie op mijn reactie.

Waar ik dan wel van schrok(nou ja schrok) is dat jij wel degelijk aangeeft dat de focus verandert na plaatsen metalmount op een a7. Dus blijf benieuwd na d0gtag zijn ervarig.

• klaaas
Nog een aanvullend vraagje over de plastic mount (spacer): als ik de A7 gebruik op statief met een adapter die ik het het statief bevestig (dus niet de camera op het statief) dan rust toch alleen het gewicht van de camera zelf op de mount? Zijn er dan ook problemen te verwachten?

Hij wil.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Prozac[NL] schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:00:
Haha dat doe ik hoor.
Gelukkig gelden de feiten die je noemt niet voor iedereen, mijn plastick mount lijkt niet anders dan 3 jaar geleden bv. Ik wilde gewoon wat nuanceren en geen battle beginnen. Blijkbaar kan dat op t.net zonder dat men meteen in de hoogste boom klimt :)
Dank voor je reactie op mijn reactie.

Waar ik dan wel van schrok(nou ja schrok) is dat jij wel degelijk aangeeft dat de focus verandert na plaatsen metalmount op een a7. Dus blijf benieuwd na d0gtag zijn ervarig.
Nog even wachten dan, want hij moet uit China komen :+ Ik zal aangeven of ik daar ook last van heb en/of wat ik er tegen gedaan heb. Ik zal uiteraard beginnen met meten, want meten is....
klaaas schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:19:
Nog een aanvullend vraagje over de plastic mount (spacer): als ik de A7 gebruik op statief met een adapter die ik het het statief bevestig (dus niet de camera op het statief) dan rust toch alleen het gewicht van de camera zelf op de mount? Zijn er dan ook problemen te verwachten?
Geen verschil, het probleem is niet zo zeer door compressie of vervorming maar ik geloof dat de slijtage ontstaat door in en uitdraaien van de lens in de mount, waardoor er elke keer materiaal af gaat en de lens dus steeds losser komt te zitten. Met een metalen mount (wat kwa materiaal harder is) duurt dat dus gewoon langer.

[ Voor 31% gewijzigd door D0gtag op 28-09-2016 12:27 ]

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
D0gtag schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:24:
Nog even wachten dan, want hij moet uit China komen :+ Ik zal aangeven of ik daar ook last van heb en/of wat ik er tegen gedaan heb. Ik zal uiteraard beginnen met meten, want meten is....
Ik had er één van fotodiox - die was net iets dikker dan de originele waardoor de 'hard-stop' klassieke MF lenzen geen oneindig meer haalden wide-open (vanaf 35 f2 en kortere DoF een probleem). Het was geen groot verschil - met diafragmeren (of gebruik van groothoeklenzen) had je er geen last van. De Canon EF-lenzen kunnen allemaal iets voorbij oneindig scherpstellen dus daar was het geen issue mee..
Geen verschil, het probleem is niet zo zeer door compressie of vervorming maar ik geloof dat de slijtage ontstaat door in en uitdraaien van de lens in de mount, waardoor er elke keer materiaal af gaat en de lens dus steeds losser komt te zitten. Met een metalen mount (wat kwa materiaal harder is) duurt dat dus gewoon langer.
Ik denk dat als je een statiefgondel gebruikt je relatief safe bent. De echte slijtage begon bij mij met het gebruik van zwaardere L-lenzen (de 85L, de 28-80L - beide 1 kilo) op de metabones adapter. Ik denk dat je met een 70-200 2.8 van Sony zelf ook moet oppassen icm de 1e A7's..

• klaaas
Weet je dat zeker? Als ik het zo bekijk hebben we het niet over een 'echte' plastic mount, maar over een spacer in de mount. De lensen draaien gewoon over een metalen ring dus dat verhaal van slijtage lijkt me sterk. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er wat speling ontstaat door de krachten van de schroefbeweging. En dan met name op de schroeven waarmee e.e.a. vastzit.

Daar komt bij dat ik bijna overal lees dat het vooral een probleem is met zwaardere lenzen. Dat suggereert ook dat het wel degelijk gaat om vervorming (en daardoor speling) door het gewicht.

Maar goed, zolang ik mijn adapter op de body laat zitten zit ik dus ook goed. ;)

Hij wil.

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
klaaas schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:37:

Weet je dat zeker? Als ik het zo bekijk hebben we het niet over een 'echte' plastic mount, maar over een spacer in de mount. De lensen draaien gewoon over een metalen ring dus dat verhaal van slijtage lijkt me sterk. Wat ik me wel kan voorstellen is dat er wat speling ontstaat door de krachten van de schroefbeweging. En dan met name op de schroeven waarmee e.e.a. vastzit.

Daar komt bij dat ik bijna overal lees dat het vooral een probleem is met zwaardere lenzen. Dat suggereert ook dat het wel degelijk gaat om vervorming (en daardoor speling) door het gewicht.

Maar goed, zolang ik mijn adapter op de body laat zitten zit ik dus ook goed. ;)
Het probleem zijn de plastic 'tabjes' achter de metalen mount. Bij een fatsoenlijk ontwerp zijn die (in 1 deel) uit metaal gevormd. Bij de A7 bestaat die uit 2 delen - en de tabjes (dus waar je lens daadwerkelijk achter blijft hangen) slijten wel degelijk fors (want goedkoop zacht pikkepoelie plastic). Bij die van mij braken gewoon stukjes af op een gegeven moment en zat er merkbaar speling tussen de adapter en de mount (wat weer leidde tot verbroken contacten, vastlopers, hangende diafragma's en ongewenste resets) :(

• klaaas
Ik snap nog niet helemaal hoe ik die tabjes moet zien, maar ik begrijp dat ik in 1e instantie weinig te vrezen heb als ik weinig wissel en een statiefgondel gebruik. Dan ga ik eerst de boel maar eens goed uitproberen in originele toestand. Het is goed om te weten dat er eventueel een oplossing voor is.

Hij wil.

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

mennovanw schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:37:

Ik denk dat als je een statiefgondel gebruikt je relatief safe bent. De echte slijtage begon bij mij met het gebruik van zwaardere L-lenzen (de 85L, de 28-80L - beide 1 kilo) op de metabones adapter. Ik denk dat je met een 70-200 2.8 van Sony zelf ook moet oppassen icm de 1e A7's..
mennovanw schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:42:
[...]

Het probleem zijn de plastic 'tabjes' achter de metalen mount. Bij een fatsoenlijk ontwerp zijn die (in 1 deel) uit metaal gevormd. Bij de A7 bestaat die uit 2 delen - en de tabjes (dus waar je lens daadwerkelijk achter blijft hangen) slijten wel degelijk fors. Bij die van mij braken gewoon stukjes af op een gegeven moment en zat er merkbaar speling tussen de adapter en de mount (wat weer leidde tot verbroken contacten, vastlopers, hangende diafragma's en ongewenste resets) :(
Ik kan niet uitsluiten dat het door gewicht komt, maar technische gezien heb je vrij veel gewicht nodig om hard plastic in te drukken en permanente schade te verrichten, ik denk eerlijk gezegt dat je met 10kg lens gewicht nog steeds niks zal indrukken, maar probeer het thuis of in de sportschool met een halter of andere last op een stukje hard plastic :) (Het is een ander verhaal of de 4 mount schroeven mount schroeven en schroefdraad dit aankunnen) niet alleen moet het plastic ingedrukt worden ook de schroeven in de mount moeten dan gecomprimeerd worden, wat het geheel nog onwaarschijnlijker maakt. Je tweede verhaal bevestigd eigenlijk mijn verhaal over slijtage.
Als ik naar de mount kijk zie ik spring metalen tabjes die in de plastic mount gedeelte zitten de achterkant van de lens mount glijdt over dat plastic en vind sluiting door die metalen tabs. Maar elke keer dat je de lens erin draait gaat het metaal van de lens mount over het plastic heen, tenzij je consequent de lens tegen het metaal aan drukt zal de slijtage gelijk zijn maar in de praktijk pakt dat kennelijk dus anders uit.
klaaas schreef op woensdag 28 september 2016 @ 12:49:
Ik snap nog niet helemaal hoe ik die tabjes moet zien, maar ik begrijp dat ik in 1e instantie weinig te vrezen heb als ik weinig wissel en een statiefgondel gebruik. Dan ga ik eerst de boel maar eens goed uitproberen in originele toestand. Het is goed om te weten dat er eventueel een oplossing voor is.
Dat is wel wat ik denk, plus je zet de lens op je statief :)

[ Voor 10% gewijzigd door D0gtag op 28-09-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Nou, ik heb hem hoor. Als het niks is weet ik jullie te vinden!!! 8)

Eerste indruk is goed, alleen bracketing is wel een ramp zeg. AF valt me met de 28-70 niks tegen.
Volgende week komt de adapter dus dan maar eens echt aan de slag met de TS-E.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bracketing is inderdaad wel een dingetje. Ik heb maar een afstandsbediening besteld om te kijken of dat beter wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik probeer het voorlopig even met een universele IR trigger op mijn telefoon. Dat werkt op zich wel, maar ik denk dat er binnenkort maar een goedkope afstandsbediening met een draadje moet komen. Vind ik denk ik prettiger dan een remote half voor de camera houden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
klaaas schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:10:
Nou, ik heb hem hoor. Als het niks is weet ik jullie te vinden!!! 8)
Nou dan krijg je van mij een 'I told you so' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Volgens Amazon zou mijn EF-NEX adapter pas woensdag aankomen, maar de pakketbezorger verraste me gisteren al met het pakketje. Omdat ik hier op het forum zo snel niks over deze adapter zag hierbij even snel een paar bevindingen. Wie weet heeft iemand er wat aan.

Ik had gekozen voor de Fotodiox pro EF-Sny(E) Fusion Smart AF Lens Mount Adapter i.p.v. de veelgebruikte Metabones. Enerzijds omdat ik mijn investering in het Sony systeem beperkt wil houden en anderzijds omdat volgens het internet het verschil met name in de AF zou zitten. En aangezien ik hem voor MF wilde zag ik niet de noodzaak om €300,- meer te investeren.

De adapter ziet er op het 1e gezicht degelijk uit en zit ook lekker stevig op de camera. Ook de lenzen zitten goed vast. De adapter heeft een (afneembare) statiefvoet en ondanks dat deze niet erg groot is staat de A7 met adapter en Canon 24mm TS-E II mooi stevig op het statief. Belangrijk bij de TS-E lens is uiteraard dat alle tilt- en shiftbewegingen goed mogelijk zijn en dat gaat prima. Ik gebruik een standaard manfrotto plaatje op een Manfrotto MHXPRO-3W kop en dan kan ik volledig shiften en tilten.

Wat wel direct opvalt is dat de camera automatisch naar APS-C schakelt. Hij doet dat ongeacht de lens dus blijkbaar zit hem dat in de adapter. Ik heb geen APS-C lenzen dus ik heb het automatisch omschakelen uitgezet, maar als je geregeld wisselt is dit een aandachtspuntje.

Ik had ergens gelezen dat de Metabones adapter een extra grote opening had om gebruik van TS lenzen mogelijk te maken en over de Fotodiox kon ik dat nergens vinden. Ook even uitgeprobeerd gisteren en ik zie geen extra vignettering t.o.v. gebruik op de 5DII.

De kwaliteit van de beelden lijkt ook nagenoeg gelijk te zijn aan de beelden die ik gewend ben van de 5DII. Ik heb een paar beelden met beide bodies naast elkaar geschoten en de overall en hoekscherpte is prima. Niks op aan te merken. Het enige verschil (los van de kleuren) is dat de 24mm op de Sony net een ietsie meer kleurafwijkingen geeft langs randen. Of dat gerelateerd is aan de sensor of ook te maken heeft met de adapter zou ik niet weten, maar ik zie het wel. Niks onoverkomelijks, maar wel iets dat ik in de gaten ga houden. De electronische communicatie met de camera lijkt ook probleemloos te verlopen dus al met al lijkt niets een professionele inzet in de weg te staan.

Hoewel de 24mm TS-E mijn meest gebruikte lens is heb ik ook mijn andere lenzen even gecheckt. Niet zo uitgebreid maar zo op het 1e oog lijkt het allemaal te werken. Omdat ik toch wel benieuwd was naar de AF prestaties heb ik ook even gecheckt of de camera met adapter eventueel ook in te zetten zou zijn voor wat meer casual fotografie. Voor dat werk houd ik de AF van Fuji X100s een beetje aan als ondergrens (daar kom ik de vakantie wel mee door) dus ik leg de lat niet al te hoog. Maar ondanks dat lage lat redt de camera/adapter combi het niet. Mijn Tamron 180mm macro vertikt het uberhaupt om te focussen. Niet geheel onverwacht maar toch. Met de Canon 17-40 f/4, de 85mm f/1.8 en de 70-200 f/4 IS werkt de AF wel. Maar wel dusdanig langzaam dat dit alleen voor statische objecten bruikbaar is. Voor mij geen probleem maar als je hoopt met deze adapter en de A7 een goedkope FF te kopen die je met AF kunt gebruiken dan kom je van een koude kermis thuis.

Tot zover mijn 1e impressie. Als er nog specifieke vragen zijn dan hoor ik het wel!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Hm, dit ziet er niet goed uit. Lijkt er op dat de adapter toch niet helemaal voldoet...

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8806/30032584791_a8417a79fa_c.jpgDSC00270 by Klaas Tuin, on Flickr

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Topicstarter
klaaas schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:45:
Hm, dit ziet er niet goed uit. Lijkt er op dat de adapter toch niet helemaal voldoet...
Doel je op dat lichtlekje aan de rechterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Yep. Lichtlek of een flare / reflectie. Als ik wat google lijkt een lichtlek er wat anders uit te zien. In andere situaties was het nog erger. Word ik niet blij van...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
klaaas schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:23:
Yep. Lichtlek of een flare / reflectie. Als ik wat google lijkt een lichtlek er wat anders uit te zien. In andere situaties was het nog erger. Word ik niet blij van...
Een troost, ik gebruik de metabones samen met de 17 TSE en dat werkt prima.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ja, het ziet er naar uit dat deze terug moet en dat ik toch de meerprijs voor de Metabones moet gaan betalen. Nou ja, niet geschoten...

Edit: even 2 andere voorbeeldjes waarbij het probleem van 2 kanten en/of op een andere plek zit. Vandaar ook mede mijn veronderstelling dat het geen lek is. En ja, die 1e is overbelicht. Het is de lichtste van een trappetje omdat je daar het probleem het beste op kunt zien.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8420/29823790170_b0a39d1e39_c.jpgDSC00314 by Klaas Tuin, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7519/30083958056_05e17caeff_c.jpgDSC00328 by Klaas Tuin, on Flickr

[ Voor 73% gewijzigd door klaaas op 04-10-2016 23:03 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Dit is toch echt een lichtlek en geen gewone flare.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik ben geen expert op het gebied van dit soort gebreken en ik zeg ook niet dat het een gewone flare is. Het is het soort flare dat ik terug zie in discussie over (met name) de Metabones III adapter waarbij de binnenkant van de adapter blijkbaar voor de problemen (reflecties) zorgt. Een lichtlek zou bij mijn weten normaal gesproken ook optreden bij langere sluitertijden en dat is hier niet aan de orde(1/100s). Ook wordt het niet minder bij een groter diafragma.

Maar goed, zoals ik zei ben ik geen expert, Ik ga morgen nog even terug om het met een andere lens en afgedekt nog eens te proberen. In ieder geval lijkt het me een adapter issue. Het A7 lichtlek probleem dat ik her en der voorbij zie komen ziet er toch echt anders uit.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Lichtlekkage doet mij denken aan een vermindering in contrast over de hele foto (of grote delen)
Ook dat je schaduw krijgt van de sluiteropening/lensmount

Hier een extreem voorbeeld (10 stops+4 stops+cpl) 15s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4R4zPEEe4Z3XF1vVrW5K2JAy/full.jpg

Dit was wel met een goedkope chinese adapter. maar ik schrok wel, ik dacht eerst dat mijn ND wonky deed.
Wat zoals je zelf ook al aangeeft, met norlmale sluitertijden had ik totaal geen last van lichtlekkage.

Maar toen ik mn andere chinese adapter pakte had ik een stuk minder last met dezelfde lens en lange sluitertijden. maar alsnog toch dat lage contrast. Adapters maken wel een groot verschil!

(licht komt hier van een andere kant) 30s
Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7183/26988609051_217ae47e29_c.jpgfountain by Frank Van Dijk, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 05-10-2016 01:04 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Adapters maken wel een groot verschil!
Ja, als je er even induikt is er best veel te vinden over dit soort problemen. Blijkbaar is het maken van een adapter toch wat lastiger dan een buisje met de juiste contactjes...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een aantal chinese adapters kon ik gewoon de opening zien zitten tussen de lens en de adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Vanavond nog even wat andere lenzen geprobeerd en het probleem is eenvoudig te reproduceren met mijn 17-40. Met de Sony 28-70 geen enkel probleem dus ik neem aan dat ik mag concluderen dat het aan de adapter ligt. Binnenkort maar eens kijken of de Metabones het beter doet.

Edit: Metabones inmiddels binnen. Problem solved.

Met de Fotodiox:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8547/30120731416_f07dd84c24_c.jpgDSC00405 by Klaas Tuin, on Flickr

Met de Metabones IV:
Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8653/29526943383_d2fe71c38c_c.jpgDSC00406 by Klaas Tuin, on Flickr

Achteraf gezien geef ik degenen die lichtlek zeiden gelijk. Waar ik de vorige keren nog een irritante laagstaande zon had was er nu 0,0 zon. Dus dan zijn interne reflecties wel erg onwaarschijnlijk. Het lijkt erop dat de Fotodiox adapter of een productiefout heeft of het gewicht van de lens niet helemaal kan hebben. Ik vond de lens in 1e instantie stevig op de adapter zitten, maar nu met de Metabones erbij zit de lens bij die laatste toch duidelijk steviger.

Nu kan ik eindelijk kijken wat deze camera echt kan :)

[ Voor 67% gewijzigd door klaaas op 06-10-2016 19:49 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Laatst online: 14-09 19:49

Don Quijote

El Magnifico

Met de goedkope adapter moet je een beetje mazzel hebben. Ik heb twee op papier identieke adapter waarbij er eentje niet normaal te gebruiken is.

Hier de E-mount familie ook weer verder uitgebreid. De a7ii heeft gezelschap gekregen van de a7Rii. En gelijk ook maar mijn eerste Macro objectief erbij genomen. De Sony 90mm f/2.8

Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/evfozhjvt/DSC08296.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Mooi spul!
Als dit je 1e Macro lens is had je dan een specifieke reden om niet een goedkope MF lens te proberen? (Ervan uitgaande dat je adapters hebt)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lenzen lijken mij redelijk waardevast, maar even iets anders ;) Moet je dit niet showen in Show hier je nieuwe en oude apparatuur.?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ventieldopje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:27:
Lenzen lijken mij redelijk waardevast,
2e hands lenzen helemaal ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

klaaas schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:20:
Mooi spul!
Als dit je 1e Macro lens is had je dan een specifieke reden om niet een goedkope MF lens te proberen? (Ervan uitgaande dat je adapters hebt)
De 90mm is ook nog wel te gebruiken als portretlens en ondanks dat ik aardig wat adapters heb, genieten native (F)E-mount objectieven bij mij nog de voorkeur. Daarnaast was dit een tweedehands, dus de kop was er al af.
Ventieldopje schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:27:
Lenzen lijken mij redelijk waardevast, maar even iets anders ;) Moet je dit niet showen in Show hier je nieuwe en oude apparatuur.?
Excuses. Ik ben redelijk eenkennig, dus ik dacht "Lekker met de Sony fanboys onder elkaar" ;). Maar je mag het uiteraard verplaatsen (want volgens mij kan ik dat zelf niet). Geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Die 90 macro is een mooie aanwinst. Ben er zelf ook erg content. Zelf nog even getest met een Canon 100L, maar verkies zelf ook liever native objectieven.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

DivWhis schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:42:
[...]

De 90mm is ook nog wel te gebruiken als portretlens en ondanks dat ik aardig wat adapters heb, genieten native (F)E-mount objectieven bij mij nog de voorkeur. Daarnaast was dit een tweedehands, dus de kop was er al af.

[...]

Excuses. Ik ben redelijk eenkennig, dus ik dacht "Lekker met de Sony fanboys onder elkaar" ;). Maar je mag het uiteraard verplaatsen (want volgens mij kan ik dat zelf niet). Geen probleem :)
Oh ik ga daar verder geen moeite voor doen, je bent het niet verplicht en je mag het ook alleen hier delen ;) Was maar een observatie :>

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Laatst online: 16:50

KL643

beeldaandemuur

Net even mijn eerste foto bewerkt die uit de A7rII kwam...wat een fantastische camera is dat zeg, ben diep onder de indruk. De dynamic range is echt fantastisch. Ik vond mijn A7II al geweldig maar dit is nog even een paar trappen hoger. Hier ga ik veel plezier aan beleven _/-\o_

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 15:52
Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van Nikon lenzen op een A7 met behoud van autofocus? Ik probeer mijn moeder over te halen om over te stappen van een Nikon D7100 (die begint kuren te vertonen) naar de A7 serie, maar ze heeft geen zin om haar hele lenzen arsenaal weg te doen. Ik heb gezegd dat ze die kan blijven gebruiken met behulp van een adapter op de A7, maar het is lastig om goede reviews te vinden van verschillende adapters en Nikon lenzen.

[ Voor 3% gewijzigd door Who Am I? op 20-10-2016 11:28 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je zit naast autofocus ook nog te kijken met aps-c lenzen en ernaast nog met een camera die sowieso al met native lenzen niet zo'n goed AF systeem heeft als de d7100. De lenzen voor de A7 zijn ook behoorlijk prijzig en niet bepaald kleiner dan die van een dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Inderdaad het lijkt me verstandiger om naar de 7200 te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb onlangs de A7R gekocht omdat ik voornamelijk landschappen fotografeerde, nu begeef ik me op nieuw terein en ben steeds meer bezig met portretten. Ik twijfel om de A7R te ruilen voor de A7II i.v.m. de stabilisatie.

Iemand toevallig ervaring met beide?

Als ik met HSS aan de slag zou gaan (shutter tussen de 1000 - 4000), is stabilisatie in de lens of camera dan uberhaubt nog nodig en/of zichtbaar?

Ik heb de volgende 2 lenzen op het oog en beide hebben dus geen OSS. Ik heb al wel een Batis 85 met OSS.

pricewatch: Sony Distagon T* Zeiss FE 35mm f/1.4 ZA
pricewatch: Sony FE 85 mm F1.4 GM

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 24-10-2016 20:39 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 14:01
We hebben op dit moment een Canon 1000D die inmiddels enkele jaartjes oud is. Kwaliteit van de shots zijn nog prima maar we willen eigenlijk wel een stapje nieuwer/beter. Vooral functionaliteit om beelden direct van camera op smartphone te kunnen gebruiken lijkt ons zeer handig. (We hebben een winkel en gebruiken veel Instagram)

Nu lijkt de Sony A7R een camera die de nieuwste snufjes heeft echter hebben we een Tamron 18-270mm lens die we wel willen blijven gebruiken. Als ik dan een Metabones adapter koop kan ik dan deze lens probleemloos gebruiken, en is de autofocus snelheid bruikbaar? Ik lees namelijk veel berichten dat het soms zo maar een paar seconden kan duren tot focus, dat lijkt me niet echt wenselijk.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Dat wordt niks. De Tamron is een APS-C lens terwijl de A7R een full frame sensor is. Waardoor je ofwel maar een deel van je sensor gaat gebruiken (in crop modus) ofwel zwarte randen in je foto krijg (full frame modus).
Dit nog buiten het feit dat de A7R van zichzelf al niet de snelst focussende camera is (en dat is een understatement) en dit met een adapter waarschijnlijk nog minder indrukwekkend wordt.

Als je perse die Tamron wilt blijven gebruiken zou ik lekker bij Canon blijven en een nieuwere APS-C camera kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De 18-270 is daarnaast verre van een lens die je per se wil meenemen en er ook nog een dure metabones voor wil aanschaffen. Voor dat geld kun je ook een 24-240 kopen (2dehands). Als je nieuwe snufjes wil hebben (de A7R is trouwens ook al niet meer de nieuwste), kun je ook kiezen voor een Canon 80D (en een fatsoenlijke lens zoals de 18-135 STM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Fuji xt2 een optie? Zoveel keuze tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Mijn vriendin heeft de Tamron 18-270 en die heb ik gister op mijn A7 met metabones IV geprobeerd.

Ik zou het niet aanraden. De cropmodus is tot daar aan toe maar ook de AF werkt ook niet goed. Hij blijft maar heen en weer focussen totdat die na wel 5 keer opeens beet heeft en de focus locked.

Het is wel jammer. Het bereik van de tamron is vrij uniek in zo'n kleine verpakking en hij heeft op reis al meerdere keren geweldige foto's geleverd.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt natuurlijk altijd nog de 24-240. Niet zo klein, maar wel hetzelfde bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:00:
Je hebt natuurlijk altijd nog de 24-240. Niet zo klein, maar wel hetzelfde bereik.
De tamron heeft wel een veel groter bereik. Vergeet niet dat de 18-270 voor cropcamera's bedoelt is. Bereik is 28-430mm ongeveer.

Je kunt wel de camera in cropmodus zetten voor een flink bereik. Of gewoon twee objectieven gebruiken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Vraagje om ervaringen,

Ik ben op zoek naar een lange lens voor op de A7. Bedoeling is in eerste instantie een safari maar verder mis ik een lange lens vaker en vaker.

Uitgangspunt is sowieso AF. Dus MF glaswerk met een adapter is niet de bedoeling.

Nou heb ik de volgende opties:

FE 70-200/4
Mooi compact, wel maar 200mm wat een beetje kort is en geen tele converter (grootste misser van sony).

FE 70-200/2.8 met converter.
Een dagje kunnen proberen, op 200mm meer dan prima maar met de 2x converter op 400mm vond ik hem toch wat tegenvallen voor de 3650 euro (lens met converter).

FE 70-300/ 4.5-5.6
Lijkt tot nu toe de beste optie. Mooi bereik. Reviews zijn echter een beetje wisselend en voor maar een 70-300 vind ik het vrij prijzig. Prijs is gelijk aan die van de 70-200/4.

SAL 70-400
Mooi bereik, goede scherpte maar een adapter nodig (hoe is de AF daarbij?) en volgens mij geen OSS.

Canon EF 100-400L
Geprobeerd met de metabones maar geen optie. AF werkte maar was erg traag en voelde niet betrouwbaar.

Iemand nog meer opties die ik mis? Iemand ervaring met een van de bovenstaande?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJRB schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:27:
[...]

De tamron heeft wel een veel groter bereik. Vergeet niet dat de 18-270 voor cropcamera's bedoelt is. Bereik is 28-430mm ongeveer.

Je kunt wel de camera in cropmodus zetten voor een flink bereik. Of gewoon twee objectieven gebruiken.
Nee, ze hebben een zo goed als identiek bereik. Met de 24-240 maak je voor 24 tot 240 mm gebruik van je volledige sensor. Voor het bereik van 240-360mm gebruik je de crop modus op je camera.

De 18-270 werkt alleen in crop modus.

Een 100 mm lens is een 100 mm lens, of het nu op crop wordt gebruikt of niet doet er niet toe. De lens blijft 100 mm. Je beeldhoek wordt alleen anders, waardoor je effectief brandpunt veranderd.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:37:
[...]

Nee, ze hebben een zo goed als identiek bereik. Met de 24-240 maak je voor 24 tot 240 mm gebruik van je volledige sensor. Voor het bereik van 240-360mm gebruik je de crop modus op je camera.

De 18-270 werkt alleen in crop modus.

Een 100 mm lens is een 100 mm lens, of het nu op crop wordt gebruikt of niet doet er niet toe. De lens blijft 100 mm. Je beeldhoek wordt alleen anders, waardoor je effectief brandpunt veranderd.
De theorie ken ik.

Toch hebben ze echt niet hetzelfde of een identiek bereik. De tamron begint al bij 18mm en de Sony pas bij 24. Een flink verschil.

Met het gebruiken van de cropmodus kun je met de Sony inderdaad ook nog wat winnen op het lange eind en zelfs tot 360mm op kleinbeeld komen. Dat is echter gewoon croppen en gebeurt niet optisch.
Op die manier kun je de tamron achteraf ook nog croppen tot wel 600mm kleinbeeld equivalent.

De tamron bied van groothoek tot flinke tele en dat doet de Sony ook, maar niet zo extreem.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJRB schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 23:34:
[...]

De theorie ken ik.

Toch hebben ze echt niet hetzelfde of een identiek bereik. De tamron begint al bij 18mm en de Sony pas bij 24. Een flink verschil.

Met het gebruiken van de cropmodus kun je met de Sony inderdaad ook nog wat winnen op het lange eind en zelfs tot 360mm op kleinbeeld komen. Dat is echter gewoon croppen en gebeurt niet optisch.
Op die manier kun je de tamron achteraf ook nog croppen tot wel 600mm kleinbeeld equivalent.

De tamron bied van groothoek tot flinke tele en dat doet de Sony ook, maar niet zo extreem.
Je zegt de theorie te kennen, maar uit je posts blijkt wat anders. De Sony is 24mm de Tamron is 18mm. Dat brandpunt staat vast, maar de Tamron kan niet een FF sensor vullen met beeld. De cropfactor komt hierbij kijken. Pas bij een beeldhoek die overeen komt met een FF equivalent van 27mm (1.5 x 18mm). De Sony is gemaakt voor FF camera's en is dus daadwerkelijk 24 mm. Met de Sony heb je dus méér groothoek (en meer pixels, want je gebruikt de hele sensor).

Hetzelfde verhaal geld voor het lange eind. De Tamron komt op het lange eind overeen met 270x1.5=405mm FF equivalent . De Sony gaat tot 240 mm gebruik maken van de volledige sensor. Wil je meer bereik dan gebruik je alleen het middelste gedeelte (de crop modus/aps-c modus) en haal je 240x1.5 = 360 mm. De Tamron heeft dus inderdaad een langer bereik, maar tot aan de 240 mm zal je met de Sony een bak meer detail hebben omdat je daar de volledige sensor gebruikt (24MP) terwijl je dat bij de Tamron nooit doet (Crop modus is 10MP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Naast het feit dat de Tamron 18-270 vreselijk soft is aan het langere eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:03:
[...]

Je zegt de theorie te kennen, maar uit je posts blijkt wat anders. De Sony is 24mm de Tamron is 18mm. Dat brandpunt staat vast, maar de Tamron kan niet een FF sensor vullen met beeld. De cropfactor komt hierbij kijken. Pas bij een beeldhoek die overeen komt met een FF equivalent van 27mm (1.5 x 18mm). De Sony is gemaakt voor FF camera's en is dus daadwerkelijk 24 mm. Met de Sony heb je dus méér groothoek (en meer pixels, want je gebruikt de hele sensor).

Hetzelfde verhaal geld voor het lange eind. De Tamron komt op het lange eind overeen met 270x1.5=405mm FF equivalent . De Sony gaat tot 240 mm gebruik maken van de volledige sensor. Wil je meer bereik dan gebruik je alleen het middelste gedeelte (de crop modus/aps-c modus) en haal je 240x1.5 = 360 mm. De Tamron heeft dus inderdaad een langer bereik, maar tot aan de 240 mm zal je met de Sony een bak meer detail hebben omdat je daar de volledige sensor gebruikt (24MP) terwijl je dat bij de Tamron nooit doet (Crop modus is 10MP).
Nogmaals, de theorie ken ik. Al sinds 2002 trouwens met de canon D60.

Volgens mij praten we langs elkaar. Uit bovenstaande bericht begrijp ik de verwarring.

Ik ga uit van gebruik van de tamron op een crop camera en van de sony op full frame. Waarvoor ze op de markt gezet zijn. Daarbij hoeft er geen verschil te zijn in aantal pixels en heeft de sony dus ook geen voordeel in pixels.

Hierbij geeft de tamron een (kleinbeeld equivalent) van 27mm tot 405mm en de sony slechts van 24mm tot 240mm.
Dat de full frame camera ook in crop modus kan en de sony daarmee van 240mm tot 360mm komt is fijn maar blijft gewoon croppen.

Vergelijk je beide op een full frame camera zoals jij doet dan is de sony inderdaad een meer logische keuze met 24mm tegenover 28mm en meer pixels van 24 tot 240mm maar verder blijft dat een oneerlijk vergelijk.

Ben je het bereik van de tamron gewent op een cropcamera en stap je over op een A7 dan kun je alleen met een 24-240 en croppen tot eenzelfde bereik komen.
Universal Creations schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:12:
Naast het feit dat de Tamron 18-270 vreselijk soft is aan het langere eind.
Dat valt bij het exemplaar van mijn vriendin heel erg mee. Die is prima bruikbaar op het lange eind. Niet top maar zeker niet vreselijk soft.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, jij snapt het niet. Je wilt de Tamron op je A7 gebruiken met een metabones. Dan moet je de crop modus gebruiken. Bij de 24-240 mag dat, want dat is wel een full frame objectief. Maar het liefst gebruik je m natuurlijk FF.

Bij crop modus is er geen voordeel in pixels, sterker nog je verliest 14 megapixels (op een A7).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
RobertJRB schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 20:35:
Vraagje om ervaringen,

Ik ben op zoek naar een lange lens voor op de A7. Bedoeling is in eerste instantie een safari maar verder mis ik een lange lens vaker en vaker.

Uitgangspunt is sowieso AF. Dus MF glaswerk met een adapter is niet de bedoeling.

Nou heb ik de volgende opties:

FE 70-200/4
Mooi compact, wel maar 200mm wat een beetje kort is en geen tele converter (grootste misser van sony).

FE 70-200/2.8 met converter.
Een dagje kunnen proberen, op 200mm meer dan prima maar met de 2x converter op 400mm vond ik hem toch wat tegenvallen voor de 3650 euro (lens met converter).

FE 70-300/ 4.5-5.6
Lijkt tot nu toe de beste optie. Mooi bereik. Reviews zijn echter een beetje wisselend en voor maar een 70-300 vind ik het vrij prijzig. Prijs is gelijk aan die van de 70-200/4.

SAL 70-400
Mooi bereik, goede scherpte maar een adapter nodig (hoe is de AF daarbij?) en volgens mij geen OSS.

Canon EF 100-400L
Geprobeerd met de metabones maar geen optie. AF werkte maar was erg traag en voelde niet betrouwbaar.

Iemand nog meer opties die ik mis? Iemand ervaring met een van de bovenstaande?
Ik heb laatst op een trouwerij met de A7II en de A-mount Tamron SP 70-200mm f2.8 (€1300) met een sony adapter gefotografeerd. Dat werkte erg goed! Prima autofocus snelheid en altijd spot-on met de focus! Echt heel erg fijne combinatie! De Tamron is ook nog eens heel erg scherp. Volgens Dxo ontloop die de Sony lenzen nauwelijks, maar voor de helft van het geld.

[ Voor 19% gewijzigd door Who Am I? op 09-11-2016 10:03 ]

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Modbreak:En bij deze een einde aan de eindeloze discussie (hier althans) over crop/FF, zie daarvoor: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen. Iedereen die er nu nog over begint betaalt voor mij een kop koffie vandaag :Y)

Who Am I? is onschuldig overigens O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 09-11-2016 09:57 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Who Am I? schreef op woensdag 09 november 2016 @ 09:10:
[...]

Ik heb laatst op een trouwerij met de A7II en de A-mount Tamron SP 70-200mm f2.8 (€1300) met een sony adapter gefotografeerd. Dat werkte erg goed! Prima autofocus snelheid en altijd spot-on met de focus! Echt heel erg fijne combinatie! De Tamron is ook nog eens heel erg scherp. Volgens Dxo ontloop die de Sony lenzen nauwelijks, maar voor de helft van het geld.
Dank je, ga die optie bekijken.

Zo zonde dat de sony A 70-400 geen stabilisatie heeft. Met de A7II geen probleem maar met mijn A7 toch wel erg jammer. Zou de mooiste optie zijn.

Heb je de tamron ook gebruikt met extender? Heb de sony GM 70-200 met 2x gebruikt maar vond hem op 400mm niet heel erg overtuigen.

@Koeitje
Prima joh.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
RobertJRB schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:53:
[...]

Zo zonde dat de sony A 70-400 geen stabilisatie heeft. Met de A7II geen probleem maar met mijn A7 toch wel erg jammer. Zou de mooiste optie zijn.

Heb je de tamron ook gebruikt met extender? Heb de sony GM 70-200 met 2x gebruikt maar vond hem op 400mm niet heel erg overtuigen.

@Koeitje
Prima joh.
Nee, helaas niet met extender. Ik heb ook geen idee of het nou een strak plan is om een adapter + extender + lens op een A7 te schroeven... De combinatie A7II + adapter + lens voelde wel heel erg degelijk aan trouwens. Geen enkele speling ofzo, terwijl ik dat met mijn A77II + lens wel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

RobertJRB schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:53:
[...]

@Koeitje
Prima joh.
Waar kan ik de rekening naar toe sturen? :>

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ventieldopje schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:25:
[...]

Waar kan ik de rekening naar toe sturen? :>
PM me maar :)
Who Am I? schreef op woensdag 09 november 2016 @ 17:00:
[...]

Nee, helaas niet met extender. Ik heb ook geen idee of het nou een strak plan is om een adapter + extender + lens op een A7 te schroeven... De combinatie A7II + adapter + lens voelde wel heel erg degelijk aan trouwens. Geen enkele speling ofzo, terwijl ik dat met mijn A77II + lens wel heb.
De extender op de 70-200 GM zat echt heel solide aan de lens vast. Als dat bij de tamron ook zo zit denk ik dat het geen probleem moet zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door RobertJRB op 09-11-2016 23:47 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Ik weet niet of je er veel aan hebt. Maar ik heb een A-Mount Sony G 70-200 f/2.8 en ook een Sony 2x. Extender. Ik was daar zelf op de A-mount in ieder geval niet kapot van. Het verschil in kwaliteit tussen schieten met en zonder extender was zo groot, dat zonder extender schieten en croppen net zo goed was. En een stuk makkelijker om scherp te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

He-le-maal vergeten, kleine review van de mount ring replacement. Ik ben er erg tevreden over. Installatie kost wel wat moeite aangezien sony hem origineel erin heeft gezet met dubbelzijdig tape (vooral de onderste ring) Maar na de juiste installatie zit hij als gegoten en de lensen /adapters zitten er strakker op dan het origineel dus ik ben een happy camper. Ik kreeg er trouwens een goed schroeven draaiertje bij wat waarschijnlijk duurder is dan de adapter... gelagerde schroevendraaier. Dat alles voor 15 euro.
De nieuwe mount ring heeft ook geen 'ring' structuur (ga er met je nagel over heen) als in het aluminium origineel en het geheel ziet er strakker uit ik heb die ribbels ook nooit begrepen, willen ze er juist vuil en zand er in vast houden? Focus afstand en oneindig zijn nog steeds intact dus ik vraag me af of mennovanw wel alle dubbelzijdige tape verwijderd heeft en/of ook de tweede ring niet vergeten is weg te nemen.

(Het ging om dit product)

[ Voor 20% gewijzigd door D0gtag op 15-11-2016 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Dank je d0gtag.

Moet je een techneut zijn dit zelf te kunnen? Ben niet super handig nml.

edit:
Der is er een onderweg ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Prozac[NL] op 15-11-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Prozac[NL] schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:48:
Dank je d0gtag.

Moet je een techneut zijn dit zelf te kunnen? Ben niet super handig nml.

edit:
Der is er een onderweg ;)
Nee dat hoeft niet, met geduld kom je er ook. Zorg er voor dat de schroevendraaier goed is en het bitje past. De schroeven zitten vast met locktite, je moet redelijk kracht gebruiken en je wilt dus niet dat je de schroeven stript of dat je uitschiet en in de sensor land. Pincet is handig voor de tape.
Het kost ook enige moeite om de ringen uit de behuizing te halen, forceer het geheel niet. gebruik een (kleine platte) schroevendraaier tussen de ringen om langzaam los te maken van het plaksel. Niet tussen de oranje ring en mount wikken.

[ Voor 17% gewijzigd door D0gtag op 16-11-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Heb al wat filmpjes van foto diox gekeken, ziet er naar uit dat het wel te doen is. Enige wat echt mis kan gaan is dat je uitschiet met schroevendraaier idd.
Na ruim 3 jaar met de a7r is het wel wiebeliger geworden en ik heb er regelmatig zwaar glas aanhangen, dus denk dat ik er wel blij van wordt.

Ben benieuwd, Thanx d0gtag voor reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-07 22:46

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Iemand een idee of er nog 'Black Friday' aanbiedingen te vinden zijn voor de Sony NEX objectieven? Fotografeer de laatste tijd steeds meer dus ik ben aan het kijken voor een leuke uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 14:01
Bedankt voor jullie adviezen van laatst en afgezien van de aankoop van de EOS M5, voornamelijk vanwege het beperkte lens aanbod. Dus de knoop doorgehakt en afgelopen zondag de Sony A7R gekocht icm Sony 24-240mm OSS voor op reis en de Zeiss 35mm f/2.8 als dagelijkse lens.

Paar dagen wat aan het testen geweest en vinden de 35mm echt heel goed! Zeker ook in weinig licht situatie nog goede beelden uit de losse pols. Echter nog wel wennen aan de auto focus, vaak focust hij toch op het verkeerde onderwerp in de foto. Iemand tips om dit beter te krijgen?

De zoom lens nog niet kunnen testen omdat deze door de verkopen in de winkel werd afgekeurd, de zoomlens leek wel vast te zitten en ging erg stroef dus er wordt een nieuwe naar ons opgestuurd.

[ Voor 22% gewijzigd door ChiLLeR op 29-11-2016 12:13 ]

>> Signature?

Pagina: 1 ... 15 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies