Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• hikhakhok
  • Registratie: juni 2010
  • Nu online
De storingen die te zien zijn op de dekkingskaart (omgeving Kampen/IJsselmuiden) heeft dat te ook te maken aanpassen van de masten? Als ik verder kijk op die kaart geven ze ook voor latere periode aan dat er hinder kan zijn in verband met werkzaamheden.
wel meer plekken waar werkzaamheden zijn morgen / komende periode..

mogelijk om antennes te vervangen nog?

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 11:05
SMSfreakie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:18:

Op masten waar Tele2 “beter” hing dan T-Mobile (bijvoorbeeld hoger in de mast) zijn er locaties waar de Tele2 apparatuur versneld verwijderd wordt, en de T-Mobile apparatuur naar de “betere” locatie wordt verhuisd.

Maar er zijn ook gewoon heel veel werkzaamheden om de masten 5G-ready te maken (compleet nieuwe antennes etc) dus alle werkzaamheden die je ziet op de kaart zijn niet perse gerelateerd aan het afbouwen van Tele2.

Overigens is het in regio Rotterdam & Utrecht zo geweest dat het ongeveer een week duurde na afschakelen Tele2 netwerk dat B20 uitgerold werd, in eerste instantie met hele lage prio setting en pas na 1,5 tot 2 weken op een “volwaardige” manier (B20 qua prio gelijk aan band 1,3,8). Het verbaasd mij dus niet dat in Drenthe en Groningen nog geen band 20 aan staat; dat zal de komende dagen echt wel komen.
@PWA777 heb jij B20 al in CA combinaties voorbij zien komen dan?
Zo ja, met welke banden en heb je daar mogelijk screenshots van/kun je die maken?

• michelc85
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:21
SMSfreakie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:18:

Zijn de geplande werkzaamheden alleen op de kaart te zien? Of is er ergens ook een lijst?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Hier (Heerenveen Zuid) b1/3/3/8/20/38 on air

Met alle banden te verbinden.. Maar wat ik ook probeer.. B20 en b38 komen niet in enige vorm van CA...
Terwijl B20 toch een beter signaal leverd dan B8

[Voor 64% gewijzigd door SMSfreakie op 24-06-2020 12:56]

• TomSt
  • Registratie: januari 2020
  • Nu online
SMSfreakie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:54:

Met alle banden te verbinden.. Maar wat ik ook probeer.. B20 en b38 komen niet in enige vorm van CA...
Hier ook in Delfzijl zit met een mast in Roodeschool verbonden

https://ibb.co/hDcNmfV

Cellmapper:
https://ibb.co/FnnTCmz

[Voor 8% gewijzigd door TomSt op 24-06-2020 12:59]

Valt heerenveen onder het uitschakelgebied van vorige week of van deze? In emmen nog niks. Ik heb net in zwolle wel een aantal geprobeerd en het lukte mij ook niet om CA te krijgen, puur b20-only nog. In zwolle staat ook nog niet alles dat het ondersteunt aan

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Na deze berichten en uitleg @jk-5 denk ik dat T-Mobile B20+B28 4G+5G gaat doen.
En mogelijk B38 erbij? Omdat je toch een 4G master moet hebben, moet het wel dus.

• Brad
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:22
Ik merk de laatste tijd dat op 4G (met een iPhone 8 ) erg vaak de verbinding even wegvalt of terugschakelt naar 3G. En omdat Ben nog geen VoLTE heeft, heb ik mijn telefoon voor zolang maar op 3G gezet. Kan dit te maken hebben met het overzetten van frequenties zoals dat de laatste tijd plaatsvindt? Of kan het ook aan mijn telefoon liggen?

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:28
Hoe zie je dat bellen via wifi aanstaat/werkt op een iPhone? Bij mijn vorige provider (KPN) veranderde de netwerknaam linksboven, maar bij T-mobile zie ik dat niet.

• dreester
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Soepstengel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:43:
Hoe zie je dat bellen via wifi aanstaat/werkt op een iPhone? Bij mijn vorige provider (KPN) veranderde de netwerknaam linksboven, maar bij T-mobile zie ik dat niet.
Van T-Mobile:
"Bellen via WiFi inschakelen: ga naar Instellingen > Mobiel netwerk. Schakel daar de optie ‘Bellen via WiFi’ in."

Bellen via WiFi staat nog niet aan bij T-Mobile, althans nog niet voor iedereen. Bij wie het wel werkt is onduidelijk.

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:28
dreester schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Van T-Mobile:
"Bellen via WiFi inschakelen: ga naar Instellingen > Mobiel netwerk. Schakel daar de optie ‘Bellen via WiFi’ in."

Bellen via WiFi staat nog niet aan bij T-Mobile, althans nog niet voor iedereen. Bij wie het wel werkt is onduidelijk.
Oh dat laatste is raar! Ik heb een medewerker aan de lijn gehad en die stuurt me een nieuwe simkaart en heeft gevraagd de huidige simkaart ook nog in een ander toestel te proberen. :+
Soepstengel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Oh dat laatste is raar! Ik heb een medewerker aan de lijn gehad en die stuurt me een nieuwe simkaart en heeft gevraagd de huidige simkaart ook nog in een ander toestel te proberen. :+
Oh grappig, het is inderdaad alleen nog beschikbaar voor bedrijven, en mensen die heel hard klagen over slechte dekking thuis en het daarlangs aankrijgen. Dan zitten ze daar niet helemaal op een lijn

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• juliank
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:47
Heeft iemand toevallig last van de upload snelheid? Ik kom niet bijna niet boven de 5mbit met 4g T-Mobile

• TomSt
  • Nu online
juliank schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:56:
Heeft iemand toevallig last van de upload snelheid? Ik kom niet bijna niet boven de 5mbit met 4g T-Mobile
Hier in het noorden gwn de normale snelheid van boven de 60mbps. Maar ik heb vorige week ook gehad dat ik een lage snelheid had op verschillende plekken hier en dat is nu weer opgelost.
Het is wel rustig op B20... Mooie downlonk snelheden... Idem op b38 trouwens...

• TomSt
  • Nu online
Op meerdere plekken in de provincie Groningen staat band 20 aan wat me wel opvalt is dat de ping hoog is op band 20 meer dan 40ms meestal maar 20ms met T-Mobile. De masten staan op cellmapper.
helaas kan ik dat nu niet checken.. masten hier in het dorp doen geen B20 denk ik :(

TomSt schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:17:
Op meerdere plekken in de provincie Groningen staat band 20 aan wat me wel opvalt is dat de ping hoog is op band 20 meer dan 40ms meestal maar 20ms met T-Mobile. De masten staan op cellmapper.
Als ik zo naar cellmapper kijk verbind je steeds met masten op een hele flinke afstand, dus ik denk dat je een hele lage modulatierate hebt, of een hoge BER waardoor je veel retries ziet voordat je verkeer goed aankomt, en dus een hogere ping. Dat weet ik niet zeker, maar dat lijkt me logisch op zo'n afstand

• TomSt
  • Nu online
jk-5 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:32:
[...]

Als ik zo naar cellmapper kijk verbind je steeds met masten op een hele flinke afstand, dus ik denk dat je een hele lage modulatierate hebt, of een hoge BER waardoor je veel retries ziet voordat je verkeer goed aankomt, en dus een hogere ping. Dat weet ik niet zeker, maar dat lijkt me logisch op zo'n afstand
De site in Bareveld reed ik vlak langes en daar had ik een ping van over de 50. Normaal rond de 20 en over de 300mbps. Hopelijk straks op de terugweg door de stad Groningen nog een mogelijkheid om meer te testen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-07 22:03
Als naar t,Harde, Nunspeet gaat op de bovenweg heb je 100% b20 met CA
B20 - B3 - B3 of B20 - B1 - B3 Note 10

Acties:
  • +1Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 12:40

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Soepstengel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:43:
Ik heb mijn iPhone in het Engels staan en hij draait normaal (dus geen jailbreak ofzo).
Wanneer het mobiele signaal in de kelder helemaal wegvalt, verdwijnt bij mij de netwerknaam van T-Mobile en verschijnt er "WLAN Call".
Links daarvan staan er 4 grijze puntjes (normaal het trappetje met netwerkbereik) en rechts ervan de WiFi boogjes (voluit in dit geval)
Hopelijk beantwoordt dat je vraag. :)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• Naafkap
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18:20
carnager schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Ik heb mijn iPhone in het Engels staan en hij draait normaal (dus geen jailbreak ofzo).
Wanneer het mobiele signaal in de kelder helemaal wegvalt, verdwijnt bij mij de netwerknaam van T-Mobile en verschijnt er "WLAN Call".
Links daarvan staan er 4 grijze puntjes (normaal het trappetje met netwerkbereik) en rechts ervan de WiFi boogjes (voluit in dit geval)
Hopelijk beantwoordt dat je vraag. :)
Dan heb je of een zakelijk abonnement of een particulier abonnement waarbij het handmatig is aangezet aan de hand van een dekkingsklacht. Voor particuliere abonnementen is VoWiFi nog steeds niet actief. Zou vorige zomer al gebeuren.

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Naafkap schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:11:
[...]

Dan heb je of een zakelijk abonnement of een particulier abonnement waarbij het handmatig is aangezet aan de hand van een dekkingsklacht. Voor particuliere abonnementen is VoWiFi nog steeds niet actief. Zou vorige zomer al gebeuren.
Ik heb ooit in een testgroep voor VoLTE gezeten, VoWiFi is daarbij ook geactiveerd geloof ik. Hoedanook, het werkt feilloos, kristalzuiver (HD voice misschien?) en kan het zeker aanbevelen. Eerlijkgezegd verbaast het me wel dat het, kennelijk, niet voor iedereen aan staat want het is een uitkomst. :Y

NB. Is het eigen 4G netwerk van Tmo krachtig genoeg, dan kun je nog zo'n geweldige WiFi hebben maar dan blijf je wel op VoLTE plakken. In het buitenland sowieso geen VoLTE/VoWiFi voor zover ik weet, al ben ik wegens de hele pandemie al zeker een half jaar niet meer NL uitgereist dus misschien is dat inmiddels veranderd.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 00:18
carnager schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:27:
[...]

Ik heb ooit in een testgroep voor VoLTE gezeten, VoWiFi is daarbij ook geactiveerd geloof ik. Hoedanook, het werkt feilloos, kristalzuiver (HD voice misschien?) en kan het zeker aanbevelen. Eerlijkgezegd verbaast het me wel dat het, kennelijk, niet voor iedereen aan staat want het is een uitkomst. :Y

NB. Is het eigen 4G netwerk van Tmo krachtig genoeg, dan kun je nog zo'n geweldige WiFi hebben maar dan blijf je wel op VoLTE plakken. In het buitenland sowieso geen VoLTE/VoWiFi voor zover ik weet, al ben ik wegens de hele pandemie al zeker een half jaar niet meer NL uitgereist dus misschien is dat inmiddels veranderd.
Werkte de HD voice koppeling met Vodafone en/of KPN toen?

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

• Naafkap
RSB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Goede vraag inderdaad. Ik vrees van niet omdat het systeem erg lijkt op VoLTE. Ik heb zelf VoLTE nog steeds uit staan. Via 3G kristalhelder HD-Voice naar KPN en Vodafone.
ik heb (tele2 klant dan wel maar ach 1 pot nat eigenlijk) gewoon thuis wifi aan en dus ook VoLTE :-) gewoon omdat geen enkele partij hier goede indoor dekking kan leveren eigenlijk.. ik zo inhuis gewoon perfect bereikbaar ben :)

afgelopen zomer (en deze denk ik ook weer) via een 4G hotspot verbinding van T-Mobile ook gewoon gebruik kunnen maken van VoWiFi.... Telefoon -> Wifi -> hotspot -> 4G -> zendmast -> etc etc :+

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
RSB schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Ik weet niet of het zichtbaar is op een stock iPhone als je gesprek 'HD' is, het is me in ieder geval nog nooit opgevallen.
Wel belt T-Mobile VoWiFi i.m.o. kristalhelder met T-Mobile en KPN (vast en mobiel), duidelijk beter dan naar Vodafone. Met Tele2 ken ik niemand dus daar kan ik niet mee vergelijken. MVNO's zijn regelmatig (altijd?) minder goed trouwens, valt me ook op.
En als ik zelf bel via VoLTE ipv VoWiFi of 3G vind ik de gesprekskwaliteit ook nogal eens minder van kwaliteit.
Anyway, nogal subjectief natuurlijk daar ik geen symbooltje zie dat duidt op al dan niet HDvoice, maargoed, in ieder geval wat ervaringen van mij die mss met andere iPhone gebruikers gepoold kunnen worden voor een completer beeld.

Ik heb inmiddels in Emmen ook werkende 800MHz! Niet alles wat het ondersteunt staat aan, maar wel een aantal plekken

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:28
jk-5 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:29:
Ik heb inmiddels in Emmen ook werkende 800MHz! Niet alles wat het ondersteunt staat aan, maar wel een aantal plekken
Hier in Twente in Oldenzaal nu ook B20! Ben benieuwd waar dat aan staat want dat gaat geheid interferentie geven...

[Voor 8% gewijzigd door Jassy op 25-06-2020 15:54]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Jassy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Hier in Twente in Oldenzaal nu ook B20! Ben benieuwd waar dat aan staat want dat gaat geheid interferentie geven...
Interferentie is geen extreem groot probleem bij 4G. De RSRQ van masten die dichterbij staan gaat wat omlaag en het kan de drempel van ontvangst voor andere gebruikers iets verlagen, maar da's vaak maar een paar dB verschil.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Jassy
Thuis heb ik ook B20 nu... B20 is de hoofdband met Band 3 als CA dus heb 3CA. As we speak is die naar B8 met 2x B3 en B1 dus 4CA gewisseld.

Eens de komende dagen in de gaten houden wat er allemaal gebeurd nu.

in heerenveen zuid kreeg mn S10e alleen B1 en B3 nog automatisch toegewezen.. B8 en B20 alleen zonder CA te gebruiken :o

Ik ben net van Emmen naar Groningen gereden, met heen en terug een redelijke omweg, maar ik ben de hele rit constant met b20 verbonden geweest, muziek te streamen. Hij is geen seconde gedropt. Dat werkt dus al supergoed met de dekking die nog lang niet volledig is

• Jassy
jk-5 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:38:
Ik ben net van Emmen naar Groningen gereden, met heen en terug een redelijke omweg, maar ik ben de hele rit constant met b20 verbonden geweest, muziek te streamen. Hij is geen seconde gedropt. Dat werkt dus al supergoed met de dekking die nog lang niet volledig is
Dat is mijn ervaring ook. Ik ben op mijn rit naar huis van mijn werk (20 minuten, 16km) met slechts twee cellen verbonden geweest... De verbinding was uitstekend op alleen B20. Erg tevreden mee zo!

Ben benieuwd wat er volgende week allemaal weer uitgaat.. En weer terug komt..

Sowieso heel benieuwd naar de nieuwe kaart zodra ze weer eens een upload doen...

Acties:
  • +3Henk 'm!
SMSfreakie schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 07:11:
[...]

Sowieso heel benieuwd naar de nieuwe kaart zodra ze weer eens een upload doen...
Dan kan ik straks rond 11 uur wel eens een leuke verrassing hebben ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Daar is hij dan, de langverwachte band 20 update van T-Mobile. Los van dat hebben ze ook een flinke hoeveelheid locaties omgebouwd deze maand. https://antennekaart.nl/k...2.14191683&lng=4.97131348

Edit: Overal waar 800MHz op Woensdag is aangezet staat op de kaart, overal waar het gisteren is aangezet (heel Drenthe) staat er niet op

[Voor 21% gewijzigd door jk-5 op 26-06-2020 10:54]

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 03-07 16:30

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

jk-5 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:50:
Daar is hij dan, de langverwachte band 20 update van T-Mobile. Los van dat hebben ze ook een flinke hoeveelheid locaties omgebouwd deze maand. https://antennekaart.nl/k...2.14191683&lng=4.97131348

Edit: Overal waar 800MHz op Woensdag is aangezet staat op de kaart, overal waar het gisteren is aangezet (heel Drenthe) staat er niet op
Geinig die ene site in Delft waar je alle banden op aanbieden: 1-3-3-7-8-20-38

Redacteur 4Gmasten.nl

The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Geinig die ene site in Delft waar je alle banden op aanbieden: 1-3-3-7-8-20-38
Ja inderdaad, de huidige renderer voor de icoontjes ondersteunt nog 1 extra band, daarna wordt het lastig

De snelheid waarmee T-Mobile dit doet is wel echt vrij hoog. Biedt goede vooruitzichten voor het activeren van 700 MHz 5G straks.

Zal men ook de band 7 van Tele2 snel in gebruik nemen? Kan zijn dat ik er hier overheen gelezen heb, maar heeft iemand dat al in de praktijk gezien? Zijn ook lekkere stukjes spectrum. Wellicht voor gebruik in 5G straks, dus nooit op 4G geactiveerd?

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:58:
De snelheid waarmee T-Mobile dit doet is wel echt vrij hoog. Biedt goede vooruitzichten voor het activeren van 700 MHz 5G straks.

Zal men ook de band 7 van Tele2 snel in gebruik nemen? Kan zijn dat ik er hier overheen gelezen heb, maar heeft iemand dat al in de praktijk gezien? Zijn ook lekkere stukjes spectrum. Wellicht voor gebruik in 5G straks, dus nooit op 4G geactiveerd?
Nee ik heb nog nooit zenders daarvoor zien hangen, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er niet zijn. Ik kom helaas niet vaak in de randstad

Grappig B20 staat aan in de steden (niet buiten gebieden) maar je kunt er (nog) niet mee connecten.
Tenmnste niet in een veel banden CA vorm.

B20 moet wel de B28 (5G) mainband worden.
Thanks voor de update!
jk-5 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Nee ik heb nog nooit zenders daarvoor zien hangen, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er niet zijn. Ik kom helaas niet vaak in de randstad
Trouwens, ik heb een feature request: zou je op antennekaart een soort teller kunnen weergeven van hoeveel locaties er zichtbaar zijn in de huidige selectie?

Ik vroeg me bijvoorbeeld af hoeveel antennes er zouden overblijven als ik de 700/800 filter aanzet, maar dat kun je alleen op het oog zien, er is geen teller die laat zien hoeveel locaties er na het maken van de selectie nog overblijven.

Zou gaaf zijn, geeft de mogelijkheid om snel meer inzicht te krijgen in aantallen :)
neeecht schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:09:
Grappig B20 staat aan in de steden (niet buiten gebieden) maar je kunt er (nog) niet mee connecten.
Tenmnste niet in een veel banden CA vorm.

B20 moet wel de B28 (5G) mainband worden.
Thanks voor de update!
Of men is nog aan het configureren en het komt allemaal nog. Maar zou tuurlijk goed kunnen dat band 20 de pilot band wordt voor 5G-klanten en dat deze daarom ook lekker vrij gehouden wordt (wel een beetje zonde van de capaciteit).

[Voor 27% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-06-2020 11:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Trouwens, ik heb een feature request: zou je op antennekaart een soort teller kunnen weergeven van hoeveel locaties er zichtbaar zijn in de huidige selectie?

Ik vroeg me bijvoorbeeld af hoeveel antennes er zouden overblijven als ik de 700/800 filter aanzet, maar dat kun je alleen op het oog zien, er is geen teller die laat zien hoeveel locaties er na het maken van de selectie nog overblijven.

Zou gaaf zijn, geeft de mogelijkheid om snel meer inzicht te krijgen in aantallen :)
Ja dat is wel een hele nuttige! Die getallen linksboven bij de providers betekenen niet heel veel, die nu ik ze zo bekijk zijn die laatst stuk gegaan. Ik zal dat dit weekend regelen

@jk-5 @Sorcerer8472 hmm de Samsung A8 connect wel met B38 van T-Mobile.
(Had ik nog nooit getest.)

Mogelijk omdat de A8 geen B3+B3 ULCA kan is dit een betere banden combinatie.
Sowieso max 3CA.

B3+B3+B1 op een site zonder B38

B3+B38+B8 op een site met B38 (zelfde site)
of
B3+B3+B1 op een site met B38 (zelfde site)

Ook nogmaals met KPN getest, daar blijft B38 een no-go.

B20 nog niet gezien in de stad. De dekking is te goed hier. Om de 1-2km een site. :P
neeecht schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:27:
@jk-5 @Sorcerer8472 hmm de Samsung A8 connect wel met B38 van T-Mobile.
(Had ik nog nooit getest.)

Mogelijk omdat de A8 geen B3+B3 ULCA kan is dit een betere banden combinatie.
Sowieso max 3CA.

B3+B3+B1 op een site zonder B38

B3+B38+B8 op een site met B38 (zelfde site)
of
B3+B3+B1 op een site met B38 (zelfde site)

Ook nogmaals met KPN getest, daar blijft B38 een no-go.

B20 nog niet gezien in de stad. De dekking is te goed hier. Om de 1-2km een site. :P
Samsung A8 heeft ook een Exynos modem? Dan moet die samsung band locking app werken om op b20 te komen. b38 bij T-Mobile staat overal aan en is ook zeker in gebruik, ik verbind er regelmatig mee (nooit primair omdat ze weinig uploadruimte hebben toegekend, maar zeker wel in CA).

Ik heb op de S9 (maximaal 3CA bij de meeste banden, bij KPN lukt 4CA) meestal deze combinaties:
3-38-8
3-3-1
8-3-1
8-3-38

@jk-5 helaas ook Fail als ik Band Selection Mode kies.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Ik zie trouwens ook al een interessante verandering in de 4G signalling, ~2 maanden geleden nog niet zo was. Tijdens het verbinden met het netwerk vraagt het netwerk ook of mijn telefoon 5G band n28 ondersteunt. Voor mijn S9 komt daar een negatief antwoord op omdat deze geen 5G ondersteunt, maar in die zin zijn ze zich al aan het voorbereiden op de ingebruikname.

De reselection priority voor idle mode is ook aangepast. (In idle mode bepaalt je telefoon met welke band hij verbindt ipv het netwerk, maar wel met een priolijst). Daar zijn de tele2 banden nu ook hoger in opgenomen:

b3 groot: 7
b1: 6
b3 klein: 6
b38: 5
b8: 4
b20: 3
(tele2) b7: 3
3G b1: 2

jk-5 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:17:
Ik zie trouwens ook al een interessante verandering in de 4G signalling, ~2 maanden geleden nog niet zo was. Tijdens het verbinden met het netwerk vraagt het netwerk ook of mijn telefoon 5G band n28 ondersteunt. Voor mijn S9 komt daar een negatief antwoord op omdat deze geen 5G ondersteunt, maar in die zin zijn ze zich al aan het voorbereiden op de ingebruikname.

De reselection priority voor idle mode is ook aangepast. (In idle mode bepaalt je telefoon met welke band hij verbindt ipv het netwerk, maar wel met een priolijst). Daar zijn de tele2 banden nu ook hoger in opgenomen:

b3 groot: 7
b1: 6
b3 klein: 6
b38: 5
b8: 4
b20: 3
(tele2) b7: 3
3G b1: 2
Welke app laat dat zien? En heb je daar screenshots van?
neeecht schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Welke app laat dat zien? En heb je daar screenshots van?
Via scat (https://github.com/fgsect/scat) kun je het verkeer van je telefoon (user-plane en control-plane) zien in wireshark, dan daar een beetje rondkijken. Aanvraag van banden zit in de UECapabilityInquiry en het antwoord (met dus alle ondersteunde combinaties) in de UECapabilityInformation. Na een deattach voor idle mode zie je een aantal reconfigurations, daar zit een idle mode prio lijst in

• juliank
ik doe nu een aantal speedtestjes, download en upload zijn dikke prima nu alleen is mijn jitter rond gemiddeld 10ms, is normaal rond 1,8, en de Ping/latency zit op 28ms wat normaal rond 18 was

[Voor 17% gewijzigd door juliank op 26-06-2020 12:51]

juliank schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:48:
ik doe nu een aantal speedtestjes, download en upload zijn dikke prima nu alleen is mijn jitter rond gemiddeld 10ms, is normaal rond 1,8, en de Ping/latency zit op 28ms wat normaal rond 18 was
Dat hoeft niet heel veel te betekenen, dat kan simpelweg een teken zijn dat het drukker is dan normaal in het sector waar je zit. Het is een shared medium, wanneer er meer telefoons actief zijn en bandbreedte vragen kan het even duren voordat je een tijdslot krijgt toegekend.

• juliank
jk-5 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Dat hoeft niet heel veel te betekenen, dat kan simpelweg een teken zijn dat het drukker is dan normaal in het sector waar je zit. Het is een shared medium, wanneer er meer telefoons actief zijn en bandbreedte vragen kan het even duren voordat je een tijdslot krijgt toegekend.
wel grappig, ik heb namelijk ook nog kpn hier, aantal speedtestjes gedaan, en nu heeft die een lagere ping en jitter dan daarvoor was het hoger, alleen snelheid komt kpn nog lange na niet aan tmobile
jk-5 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Via scat (https://github.com/fgsect/scat) kun je het verkeer van je telefoon (user-plane en control-plane) zien in wireshark, dan daar een beetje rondkijken. Aanvraag van banden zit in de UECapabilityInquiry en het antwoord (met dus alle ondersteunde combinaties) in de UECapabilityInformation. Na een deattach voor idle mode zie je een aantal reconfigurations, daar zit een idle mode prio lijst in
Ohja, had ik al eerder gevraagd. Zon op bolletje en ik was niet helemaal alert. :)

• knakworst
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 13:44

knakworst

Get Dilberted!

juliank schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:58:
[...]

wel grappig, ik heb namelijk ook nog kpn hier, aantal speedtestjes gedaan, en nu heeft die een lagere ping en jitter dan daarvoor was het hoger, alleen snelheid komt kpn nog lange na niet aan tmobile
Het scheelt dat KPN niet al het verkeer via Duitsland laat gaan. Als je een speedtest op een Duitse server doet, wint KPN dan nog steeds qua ping?

• juliank

Lagere ping en jitter dan T-Mobile

• juliank
knakworst schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:11:
[...]

Het scheelt dat KPN niet al het verkeer via Duitsland laat gaan. Als je een speedtest op een Duitse server doet, wint KPN dan nog steeds qua ping?
jup KPN wint nog steeds, zie screebshot^

• TomSt
  • Nu online
Ik gebruik altijd de Tele2 server in Amsterdam altijd rond de 20ms en vorig jaar in Amsterdam zelfs 14ms ping overal.
knakworst schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:11:
[...]

Het feit dat deutsche telekom (DTAG) een duits bedrijf is, en dat je misschien .de hops tegenkomt in een traceroute, betekent niet dat al het verkeer door duitsland gaat. In tegendeel. Ze hebben ladingen routers en peering lijnen in Amsterdam liggen, omdat al het mobiele verkeer van T-Mobile nederland al jaren via dat netwerk loopt. Een traceroute bevestigt dit:

Vanaf thuis (ziggo) naar het 4G ip van mijn T-Mobile abonnement (89.205.135.197)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
traceroute to 89.205.135.197 (89.205.135.197), 30 hops max, 60 byte packets
1 cherry-eth1-220.core.as64516.net (172.24.136.1) 0.404 ms 0.580 ms 0.767 ms
2 213.51.1.124 (213.51.1.124) 28.748 ms 28.926 ms 29.747 ms
3 213.51.7.102 (213.51.7.102) 37.453 ms 37.530 ms 37.628 ms
4 * * *
5 nl-ams04a-ri3-ae-9-0.aorta.net (84.116.130.242) 38.852 ms 37.487 ms 37.739 ms
6 unbelievable-machine-gateway.dtag.de (80.157.129.1) 33.918 ms 31.811 ms 31.973 ms
7 217.239.53.130 (217.239.53.130) 32.649 ms 17.041 ms 20.972 ms
8 * * *
9 * * *

Vanaf KPN in Amsterdam (https://lg.eurorings.net/index.cgi), naar hetzelfde 4G ip (89.205.135.197)

code:
1
2
3
4
5
6
7
1 asd2-rou-1043.NL.eurorings.net (62.132.1.6) 0.499 ms 0.425 ms 1.376 ms
2 asd2-rou-1022.NL.eurorings.net (134.222.48.222) 4.036 ms 1.516 ms 1.380 ms
3 asd-s4-rou-1041.NL.eurorings.net (134.222.48.241) 1.333 ms 0.806 ms 0.766 ms
4 194.25.208.137 (194.25.208.137) 1.135 ms 1.328 ms 1.421 ms
5 217.239.53.130 (217.239.53.130) [AS 3320] 1.695 ms 1.717 ms 1.575 ms
6 * * *
7 * * *

Met een ping van 1ms van KPN naar de PDN-GW van T-Mobile, als het verkeer via duitsland was verlopen was dit minstens 10 tot 20ms geweest, de snelheid van het licht is van Amsterdam naar oost-nederland, en terug veel langer dan 1ms onderweg.

• Naafkap
juliank schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:21:
[...]

jup KPN wint nog steeds, zie screebshot^
Dit lijkt me dan een lokaal probleem. Hier lagere Ping en jitter met T-Mobile dan jouw test met KPN.

• juliank
Naafkap schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:23:
[...]

Dit lijkt me dan een lokaal probleem. Hier lagere Ping en jitter met T-Mobile dan jouw test met KPN. [Afbeelding]
ik merk het eigenlijk al sinds een paar dagen eigenlijk dat kpn weer wint met Latency en Jitter ipv tmobile dat zo sterk was

• PWA777
De T-Mobile update met band 20 staat op antennekaart.

• Sterkwachtwoord
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
In Maassluis nog geen uitrol van de Tele2 frequenties. Maar een telefoongesprek naar een Tele2 nummer is geen HD-voice... Gaat die infrastructuur nog bij elkaar komen? Tele2 klanten zitten op het T-Mobile radio netwerk denk ik nu, en dat er pas later extra capaciteit komt zodra dat de masten hier een upgrade hebben gekregen.

[Voor 58% gewijzigd door Sterkwachtwoord op 26-06-2020 21:36]

• juliank
ik weet niet wat tmobile hier aan het doen is op 4g, de jitter is gestegen naar 32ms, die 20 was en daarvoor 1,8ms.. en de ping is ook iets gestegen met 28ms naar 32... dus hier ook weet getest met kpn op de zelfde manieren en servers, zou het weer iets te maken hebben met dtag?

kpn heeft ook een veel stabielere ping wat minder hobbelig is ook en de jitter blijft mooi onder de 5ms+- en een stabielere ping ook
@jk-5 en @Sorcerer8472 het is me gelukt!

In een lift, telefoon tegen de plafond verlichting aan, een beetje heen en weer bewegen en hoppa:
Band: 20!

Zelfs bij RSRP -130 hield de telefoon vast aan B8 (die al snel de hoofdband werd) + B3 + B3 + B1.
We hebben eindelijk een screenshot, haha. Band Hunters! Nu op Discovery! 8)

Wel apart dat B20 nog geen CA combinaties maakt.
B20+B8 zou ook prima werken in deze situatie.

• juliank
juliank schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:48:
Volgensmij heeft dit idd te maken dat het tele2 netwerk in onze regio is uitgezet en de klanten op het T-Mobile netwerk zitten nu, vandaar de capaciteit impact

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:21
Leiden binnenstad in een winkel.
Buiten ging die weer terug naar band 3

[Voor 22% gewijzigd door michelc85 op 27-06-2020 13:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jassy

Hier doet B20 wel CA met 2x B3... Hier kom je niet zomaar op.. eerst band lock B20 doen, vervolgens deze releasen. Dan blijft die een tijdje op B20 en doet die ook CA.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik kwam vandaag bij schiphol een T-Mobile site tegen met antenne voor 8T8R 3500MHz. Ging een beetje snel dus niet een fatsoenlijke foto kunnen maken. Ook lijkt het erop dat T-Mobile daar massive mimo antennes voor 2600 heeft staan. Ze zijn in ieder geval niet van KPN, die stonden verderop met sectorstrepen.

Antenne links is 8T8R 1800MHz, kleintje rechts is 8T8R n78.

Ik weet niet 100% zeker of dit T-Mobile is, maar er stond op hetzelfde dak een KPN setup met sectorstrepen op de massive mimo antennes, vrijwel dezelfde kant op gericht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PWA777
Blijf het toch verbazingwekkend vinden hoeveel harder Band 20 binnenkomt tov Band 8. In mijn lokale supermarkt was ik tot voor kort op WiFi aangewezen, waar nu prima en stabiele dekking is via Band 20. Er zijn geen nieuwe masten geplaatst, en nog niet eens alle masten in de buurt zijn voorzien van B20.

Acties:
  • 0Henk 'm!
PWA777 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:12:
Blijf het toch verbazingwekkend vinden hoeveel harder Band 20 binnenkomt tov Band 8. In mijn lokale supermarkt was ik tot voor kort op WiFi aangewezen, waar nu prima en stabiele dekking is via Band 20. Er zijn geen nieuwe masten geplaatst, en nog niet eens alle masten in de buurt zijn voorzien van B20.
Van boven in de 900 MHz band; 950 MHz
Naar onderin de 800 MHz band; 796 MHz

Een verschil van 154 MHz, dat kan al snel de drempel voor afstand en/of materialen zijn om wel te kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Of hoger vermogen, en/of sweet spot qua frequentie voor de antenne in telefoon en/of zendmast, en/of minder drukte op de frequentie wat leidt tot meer dB's nuttig signaal, en/of sowieso andere apparatuur in zendmast die nu ook band 8 beter maakt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Het viel me gisteren in het buitengebied in drenthe wel op dat ik automatisch op b20 word gezet op plekken waar ik vroeger alleen b8 had met -110 of minder. b20 kwam daar toch nog rond de -100 binnen. Het is echt een hele waardevolle toevoeging in de bosachtige gebieden hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juliank
De problemeem(pjes) lijken hier ook opgelost te zijn jitter en ping zijn weer helemaal prima

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Victor Belli
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 15:22
jk-5 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:02:
Ik kwam vandaag bij schiphol een T-Mobile site tegen met antenne voor 8T8R 3500MHz. Ging een beetje snel dus niet een fatsoenlijke foto kunnen maken. Ook lijkt het erop dat T-Mobile daar massive mimo antennes voor 2600 heeft staan. Ze zijn in ieder geval niet van KPN, die stonden verderop met sectorstrepen.

Antenne links is 8T8R 1800MHz, kleintje rechts is 8T8R n78.
[Afbeelding]

Ik weet niet 100% zeker of dit T-Mobile is, maar er stond op hetzelfde dak een KPN setup met sectorstrepen op de massive mimo antennes, vrijwel dezelfde kant op gericht.
[Afbeelding]
Heuj de 5G-pilotsite Schiphol. 3500 mHz apparatuur van T-Mobile is daar afgelopen zomer neergezet volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blids
jk-5 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:04:
Het viel me gisteren in het buitengebied in drenthe wel op dat ik automatisch op b20 word gezet op plekken waar ik vroeger alleen b8 had met -110 of minder. b20 kwam daar toch nog rond de -100 binnen. Het is echt een hele waardevolle toevoeging in de bosachtige gebieden hier
Ik ben ook vandaag met de app cellmapper op pad gegaan.

Op het evenemententerrein in Walibi is de Tele2 site omgebouwd na T-Mobile 3 site's in 1 met een gigantische capaciteit.
51 sectoren een paneel van 5 b1 - b3-3, 2 panelen van 6 b1 - b3-3 en en een normale b1 -b3-3 - b8 - b38.
b20 is er nog niet.

Ook tussen Heerde, de Dellen, de Knobbel.
Tussen Wezep Heerde zuidweg naar de weg na Heerde hele tijd verbonden met B20 vanuit het Heerderstrand site de Dbm kwam heel even op -120 a -124 Dbm terecht
Tweede deel vanaf de dellenweg zuidweg na de Knobbel verbonden met b20 vanuit de industrieterrein site t,Harde.

De dellenweg naar Epe inclusief het hertenkamp eerste deel verbonden met b20 vanuit het harde en het tweede deel vanuit het heerderstrand b20.

Op de laatst genoemde locaties is normaal gesproken helemaal geen fatsoenlijke dekking vaak is het er geen servie.

Nu kon ik er normaal Spotify en sites bekijken, bellen via 4G, Dat noem ik een flinke vooruitgang en dat slecht van 2 sites die online zijn in dat gebied met b20.

Paar dagen geleden was er een stroomstoring 4 uur duurde in Nunspeet, Vierhouten en omgeving zelfs in het dorp b20 vanuit Doornspijk en de site aan de A28 tussen Nunspeet en het t,Harde.

Bij de kruising naar Vierhouten, Stakenberg en Elspeet verbond die zelfs met de site uit het t,Harde industrieterrein meer dan 11 kilometer verderop en je kon gewoon ermee internetten geen enkel probleem ook Spotify was geen probleem.

Na onderzoek zie ik zojuist dat de site bij de heerderstrand is verhoogd waar Tele2 zat dat verklaart ook de betere dekking in het bos hoogte was 21.3m nu 36.3m

[Voor 8% gewijzigd door Blids op 29-06-2020 12:33]

ben benieuwd hoe het dit jaar gaat uitpakken op de camping :-) afgelopen jaar in de caravan alleen B20 (voor mij als Tele2 user) en B8 voor de aanhang (T-Mobile aansluiting) dus ben benieuwd of daar ook nog wat verhangen is (achterhoek) en of B20 daar over een 3 weken ook gewoon mee draait in het T-Mo netwerk :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:26
Als het goed is zou VoWifi vanaf 1 juli dan eindelijk toch geactiveerd moeten worden.
https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:42
Melkunie schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:33:
Als het goed is zou VoWifi vanaf 1 juli dan eindelijk toch geactiveerd moeten worden.
Dat heeft dan toch nog even geduurd. Ik deed vorig jaar mei al mee met de eerste test.
Melkunie schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:33:
Misschien lees ik er overheen, maar waar op die pagina zie je 1 Juli staan? Of heb je die informatie via een andere route?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Melkunie
@jk-5, andere route inderdaad ;)

• Naafkap
@Melkunie Weet je ook meer over HD-Voice naar KPN en Vodafone via VoLTE?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Melkunie
@Naafkap, helaas, kan ik niets over vinden in de communicatie. Wel dat het nu specifiek gaat om de Go-abonnementen, en dat klanten bij wie het geactiveerd is er een sms over krijgen. Nadat het bij de klanten met Go-abonnementen aangezet is worden pas andere consumenten prijsplannen worden geactiveerd, maar hier wordt een planning over vermeld.

• Jassy
@Melkunie Dank je wel! Dat zou tijd worden.. Ik neem aan dat Ben voorlopig geen VoLTE/VoWIFI krijgt?

• rensvanaarden
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 01-07 21:52
Naafkap schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:54:
@Melkunie Weet je ook meer over HD-Voice naar KPN en Vodafone via VoLTE?
Dit moet echt geregeld worden, ik bel via 3G, maar dit is van verre uit chill. Gesprekken worden nooit in HD geleverd als iemand mij belt.

• Blids
rensvanaarden schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Dit moet echt geregeld worden, ik bel via 3G, maar dit is van verre uit chill. Gesprekken worden nooit in HD geleverd als iemand mij belt.
Hier gaat bellen over 4G in HD beneden helaas af en toe op 2G ik ben dan niet meer te verstaan krakerige verbinding ook ik hoor de andere met veel gekraak ruis

VoLTE werkt wel VoWIFI werkt nog niet

• PWA777
Hier al bijna een jaar VoWiFi met zakelijke T-Mobile aansluiting. Het werkt goed maar geen HD-voice naar klanten anders dan T-Mobile. Dit heb ik ook niet via VoLTE.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jassy
Vanmorgen was VoWifi hier al even te zien. Het lijkt dus al aan te staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• semve
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15:55

Bij mij werkt het nu ook.

• Naafkap
Ook hier werkt het. Heel blij mee!

• Jeroen O
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:05
Dan hebben ze mij denk ik overgeslagen. Bij mij werkt het namelijk nog niet.
Jeroen O schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:25:
Hier hetzelfde. Waarschijnlijk doen ze elke dag een groep mensen en zijn wij later aan de beurt.

• Naafkap
Ik heb wel even geforceerd middels vliegtuigmodus aan en uit en VoWIFi toggle aan en uit.

• PWA777
Jeroen O schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:25:
Je kunt proberen een "carrier update" te forceren; op de iPhone kan dat door te gaan naar "Instellingen" -> "Algemeen" -> "Info", als er een update is dan verschijnt deze vanzelf als je in dit menu zit.

• basmq
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:04
PWA777 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Je kunt proberen een "carrier update" te forceren; op de iPhone kan dat door te gaan naar "Instellingen" -> "Algemeen" -> "Info", als er een update is dan verschijnt deze vanzelf als je in dit menu zit.
welke versie van de aanbieder instellingen zou je moeten hebben voor WiFiCall?

• Jeroen O
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:05
Ik heb aanbiederversie 41.0.

Inmiddels doet hij het wel, dus ik had nog even geduld moeten hebben.

• PWA777
basmq schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:23:
[...]

welke versie van de aanbieder instellingen zou je moeten hebben voor WiFiCall?
De juiste carrier settings zijn geactiveerd als je in het Info menu onder Netwerk provider ziet staan "T-Mobile 41.0" en als je daar op drukt verschijnt er "IMS status"
Als er niets verschijnt als je daar op drukt is VoWiFi nog niet voor jou geactiveerd door T-Mobile; dan heeft het ook geen zin om een carrier update proberen te forceren.

• jpbosk
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-07 14:35
Ik heb T-Mobile NL 41.0 en als ik erop druk verschijnt IMS-status: Gesprekken en sms. Maar als ik vliegtuigmodus aanzet en wifi aanzet, dan kan ik niet bellen. Er verschijnt ook geen 'WLAN Call' als provider... Nog ff geduld denk ik :)
Pagina: 1 ... 92 93 94 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True