[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 105 Laatste
Acties:
  • 752.718 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 19:37
jk-5 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:39:
[...]

Dit is een softwareprobleem van de telefoon. Hij herkent een 5G band van T-Mobile maar is er niet actief mee verbonden. Ze zenden op een aantal plekken in het land, waaronder bepaalde delen van de randstad, 5G uit op 700MHz om mee te testen. Ze zijn samen met de toestelfabrikanten bezig dit te verhelpen. Helaas nog geen 5G dus.
Wat zegt deze 5G dan precies? Welke mast al 5G heeft maar waar je niet mee kan verbinden?
Ik heb de bug ook. (OPPO Find X2 Pro)
Ik heb de bug alleen niet op iedere mast. Zo heb ik hier thuis '5G', als ik een stuk ga rijden en overga op een andere mast hier in de wijk dan niet meer (gewoon weer 4G+). Als ik dan de wijk weer uitrij, dan heb ik het weer.
Kleine schatting dat ik gemaakt heb: https://i.imgur.com/AT9cxRn.png (zonder vinkje of kruisje ben ik niet geweest vandaag)
Als ik '5g' heb, dan zijn het altijd de masten met 5 banden. In de instellingen onder SIM kaart status staat ook de dbm van 5G (NA) maar verder geen band gekoppeld in Netmonster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vandeven66 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:47:
[...]

Wat zegt deze 5G dan precies? Welke mast al 5G heeft maar waar je niet mee kan verbinden?
Ik heb de bug ook. (OPPO Find X2 Pro)
Ik heb de bug alleen niet op iedere mast. Zo heb ik hier thuis '5G', als ik een stuk ga rijden en overga op een andere mast hier in de wijk dan niet meer (gewoon weer 4G+). Als ik dan de wijk weer uitrij, dan heb ik het weer.
Kleine schatting dat ik gemaakt heb: https://i.imgur.com/AT9cxRn.png (zonder vinkje of kruisje ben ik niet geweest vandaag)
Als ik '5g' heb, dan zijn het altijd de masten met 5 banden. In de instellingen onder SIM kaart status staat ook de dbm van 5G (NA) maar verder geen band gekoppeld in Netmonster.
Ja Oppo is inderdaad ook een van de merken waarbij dat probleem speelt. Je telefoon ziet een 5G signaal van dezelfde provider en dezelfde zendmast (PCI) als waarmee hij is verbonden, daarom laat hij dat icoontje zien, zonder dat hij er iets actief mee doet. T-Mobile heeft een landelijke testvergunning voor de 700MHz band en test daarop op een aantal plekken met 5G. Ik heb je kaartje bekeken, de masten waar je een kruisje in hebt gezet ondersteunen de 700MHz band allemaal nog niet, dus die zenden dus ook geen 5G. Die met vinkje wel, dus dat daar zo veel verschil in zit klopt in dat opzicht. Ongeveer 1/3 tot 1/2 van de zendmasten ondersteunen die 700MHz band nu, maar daar zijn ze hard mee aan het uitbouwen.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 09:32

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Hoe kan ik checken of ik echt 5G heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeqQ2J4foBW7EVK222zLYM6QRNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j5LOjlHzPhtxreSDPufHwOJC.png?f=user_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Huigie merk + type telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

Oneplus 8 Pro

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dit zijn iig snelheden die ik op 4G+ ook prima haal :p

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

Die upload ook?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:27
De upload is sinds beging dit jaar op 4G verhoogd door ULCA op band 3+3. Met een goed bereik kan je 90mbps halen. Mijn record is 102 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

Dan heb ik vast geen 5G.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja inderdaad. Bij oneplus geldt inderdaad helaas hetzelfde probleem als bij oppo

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 @Sorcerer8472 @ iedereen:
Wie het weet... hoelang mag T-Mobile de 20 MHz Band 7 van Tele 2 ongebruikt laten?
Ik snap dat andere providers hier niet over zullen zeuren, want dit maakt T-Mobile enorm veel sneller.
Maar hoe lang mag een provider een band niet gebruiken?

De huidige T-Mobile Band 7 slaat ook nergens op:
https://antennekaart.nl/k...rier-combinations=191,273

Maar mag dit allemaal maar?
Aan de consument wordt de prijs doorberekend. De prijs waar providers veel geld hebben betaald voor frequenties.
Net als de aankomende dekkings eis en snelheid. Dit gaat dus puur om 700 MHz.
Ik snap wel dat providers uiteindelijk alle frequenties willen gaan inzetten, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dit wettelijk allemaal is geregeld.

En een andere vraag. Ik las dat 2100 MHz (samen met 1900 MHz) opnieuw wordt geveild.
nieuws: Nederlandse frequentieveiling voor 5g start op 29 juni
De 2100MHz-band bestaat uit twee banden: 1900 en 2100MHz. De frequenties daarvoor zijn ook geveild met de umts-veiling in 2000 en daarna in gebruik geweest voor zowel 3g als 4g.
Iemand enig idee wat er met het 'ongebruikte' deel van 1900 MHz gaat gebeuren?
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-1900mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-2100mhz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
neeecht schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:44:
Wie het weet... hoelang mag T-Mobile de 20 MHz Band 7 van Tele 2 ongebruikt laten?
Ik snap dat andere providers hier niet over zullen zeuren, want dit maakt T-Mobile enorm veel sneller.
De vraag is volgens mij andersom. Mag je een andere provider kopen die frequenties heeft gekregen als nieuwkomer tegen een lager tarief die je zelf niet kon krijgen en die door de overname wel kan inzetten?

Voor de rest snap ik je hele betoog niet mbt kosten. Tmobile en tele2 zijn de goedkoopste providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
neeecht schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:44:

De huidige T-Mobile Band 7 slaat ook nergens op:
https://antennekaart.nl/k...rier-combinations=191,273

Maar mag dit allemaal maar?
Aan de consument wordt de prijs doorberekend. De prijs waar providers veel geld hebben betaald voor frequenties.
Net als de aankomende dekkings eis en snelheid. Dit gaat dus puur om 700 MHz.
Ik snap wel dat providers uiteindelijk alle frequenties willen gaan inzetten, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dit wettelijk allemaal is geregeld.

En een andere vraag. Ik las dat 2100 MHz (samen met 1900 MHz) opnieuw wordt geveild.
nieuws: Nederlandse frequentieveiling voor 5g start op 29 juni

[...]

Iemand enig idee wat er met het 'ongebruikte' deel van 1900 MHz gaat gebeuren?
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-1900mhz.jpg
http://x264.nl/dump/spectrum-2018-11-06-2100mhz.jpg
Die huidige paar b7 zenders die ze hebben staan staan allemaal super hoog, zonder enige vorm van downtilt. Daarmee zenden ze extreem ver om maar aan de dekkingsverplichting te voldoen, die voor 5MHz nog niet zo groot is. Er was hier laatst iemand die daar een speedtest op had gedaan en niet veel meer dan 1 tot 2 Mbps kreeg. Zie onderstaande screenshot van de hoogste in Rotterdam. Die in leiden is op cellmapper zelfs ontvangen (en actief mee verbonden) door iemand in de UK, met rond de -110dBm, dat geeft aan hoe ver ze kunnen zenden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9c4dBm2STqcxU4O1kXbFxZCpBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DldDutoDptPXhoOjmfLnyV5v.png?f=fotoalbum_large

Hoe lang ze de Tele2 ruimte ongebruikt kunnen/mogen laten weet ik niet. Ik heb helaas de PDFjes van de vergunningen niet meer op mijn schijf staan, en het frequentieregister is inmiddels offline. Als we hier echt antwoord op willen hebben kan ik voor de grap wel eens een mailtje naar AT sturen. (Misschien weet @The_Wireless_Guy meer over de eisen die aan zo'n vergunning worden gesteld?). Die dekkingsverplichtingen zijn meestal in de eerste 5 jaar weinig en daarna wordt het meer. Ziggo kon voor de overname van vodafone nog aan zijn verplichting voldoen voor 20MHz van deze frequentie met ongeveer 10 hoge locaties verspreid over het land.

Wat betreft de 2100MHz band, 1900MHz is de uploadband die daarbij hoort. Een jaar geleden (toen het frequentieregister nog wel werkte) kon ik daar helemaal niks vinden over vergunningen voor de ongepaarde ruimte in de 1900MHz band. Het document over de frequentieveiling van over 2 weken noemt alleen de gepaarde ruimte. Los daarvan is ondersteuning hiervan op telefoons dramatisch slecht, in LTE als banden 33 en 34. Deze zijn van oorsprong bedoeld als 3G TDD banden, die (naar mijn weten) ook in het 3G tijdperk in nederland nooit zijn gebruikt. Hoe het toen zat met de ondersteuning hiervan in telefoons is mij onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 09:43

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

jk-5 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Die huidige paar b7 zenders die ze hebben staan staan allemaal super hoog, zonder enige vorm van downtilt. Daarmee zenden ze extreem ver om maar aan de dekkingsverplichting te voldoen, die voor 5MHz nog niet zo groot is. Er was hier laatst iemand die daar een speedtest op had gedaan en niet veel meer dan 1 tot 2 Mbps kreeg. Zie onderstaande screenshot van de hoogste in Rotterdam. Die in leiden is op cellmapper zelfs ontvangen (en actief mee verbonden) door iemand in de UK, met rond de -110dBm, dat geeft aan hoe ver ze kunnen zenden.

[Afbeelding]

Hoe lang ze de Tele2 ruimte ongebruikt kunnen/mogen laten weet ik niet. Ik heb helaas de PDFjes van de vergunningen niet meer op mijn schijf staan, en het frequentieregister is inmiddels offline. Als we hier echt antwoord op willen hebben kan ik voor de grap wel eens een mailtje naar AT sturen. (Misschien weet @The_Wireless_Guy meer over de eisen die aan zo'n vergunning worden gesteld?). Die dekkingsverplichtingen zijn meestal in de eerste 5 jaar weinig en daarna wordt het meer. Ziggo kon voor de overname van vodafone nog aan zijn verplichting voldoen voor 20MHz van deze frequentie met ongeveer 10 hoge locaties verspreid over het land.

Wat betreft de 2100MHz band, 1900MHz is de uploadband die daarbij hoort. Een jaar geleden (toen het frequentieregister nog wel werkte) kon ik daar helemaal niks vinden over vergunningen voor de ongepaarde ruimte in de 1900MHz band. Het document over de frequentieveiling van over 2 weken noemt alleen de gepaarde ruimte. Los daarvan is ondersteuning hiervan op telefoons dramatisch slecht, in LTE als banden 33 en 34. Deze zijn van oorsprong bedoeld als 3G TDD banden, die (naar mijn weten) ook in het 3G tijdperk in nederland nooit zijn gebruikt. Hoe het toen zat met de ondersteuning hiervan in telefoons is mij onbekend.
Volgens een eerder artikel hier op Tweakers is de dekkingsverplichting van de 2600 Mhz band een gebied van twee steden. Dat is dus niet zoveel. Als T-Mobile straks de Tele2 band 7 frequenties gewoon bij die paar band 7 masten die ze nu hebben erbij zet hebben ze al voldaan aan de verplichting.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:21:
[...]

Volgens een eerder artikel hier op Tweakers is de dekkingsverplichting van de 2600 Mhz band een gebied van twee steden. Dat is dus niet zoveel. Als T-Mobile straks de Tele2 band 7 frequenties gewoon bij die paar band 7 masten die ze nu hebben erbij zet hebben ze al voldaan aan de verplichting.
Ja kijk, daar heb je het al dan. Dan hoeft dat niet zo spannend te zijn, in het ergste geval zetten ze die carrier tijdelijk aan op die paar b7 locaties die ze nu al hebben, als ze niet al bezig zijn met de uitrol ervan op bepaalde plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 @The_Wireless_Guy ik vind het gewoon raar dat je als provider ergens op biedt en dan niet gebruikt.
Toegevende dat 5 MHz op B7 niet veel toevoegd, maar ja dan is het weer raar dat het zo is geveild.
Blijft een apart wereldje, de telecomwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
neeecht schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:28:
@jk-5 @The_Wireless_Guy ik vind het gewoon raar dat je als provider ergens op biedt en dan niet gebruikt.
Klopt, maar meer dan 'raar' is het ook niet. Jij kunt ook een telefoon kopen en die niet gebruiken. Waarom zou daar wetgeving voor moeten zijn? Dekkingsplicht en gebruiksplicht zijn 2 verschillende dingen. Het feit dat het al raar genoeg is maakt dat er geen verdere wetgeving nodig is, het zal ze zelf geld kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-05 12:09
jk-5 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Gespot geloof ik zeker wel, maar verbonden vanuit de UK niet. Ook al gaan radiogolven bijna met de lichtsnelheid door de atmosfeer, ontstaat er toch een vertraging als de telefoon te ver van de mast verwijdert raakt. Het gebruikte protocol (GSM, UMTS, LTE) voorziet in een maximale toegestane vertraging om te voorkomen dat een signaal verstoord raakt. Bij LTE ligt die theoretische grens bij mijn beste weten op zo’n 100 km, met veelal een striktere beperking ingegeven door het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
PWA777 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Gespot geloof ik zeker wel, maar verbonden vanuit de UK niet. Ook al gaan radiogolven bijna met de lichtsnelheid door de atmosfeer, ontstaat er toch een vertraging als de telefoon te ver van de mast verwijdert raakt. Het gebruikte protocol (GSM, UMTS, LTE) voorziet in een maximale toegestane vertraging om te voorkomen dat een signaal verstoord raakt. Bij LTE ligt die theoretische grens bij mijn beste weten op zo’n 100 km, met veelal een striktere beperking ingegeven door het netwerk.
Jaren geleden toen 3G nog in de kinderschoenen stond, tijdens een vakantie aan de zeeuwse kust (Cadzand-bad zeg maar) kunnen roamen via 2G (GPRS) op BT Cellnet..(2000-2002) nu O2 UK

stacaravan, achter de duinen op de camping.. en tja t lijkt me niet dat ze toen ook al masten ongeveer in Zee hadden ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SMSfreakie gaaf!
Ik ontvang af en toe 2680 MHz signalen op mijn hackrf. Alleen met mega condities.
Ik ben er nog niet achter welk land dit is.

HackRF + WiFi buiten antenne, maar dan binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
neeecht schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:44:
@SMSfreakie gaaf!
Ik ontvang af en toe 2680 MHz signalen op mijn hackrf. Alleen met mega condities.
Ik ben er nog niet achter welk land dit is.

HackRF + WiFi buiten antenne, maar dan binnen.
tja.. tis leuk maar je had er geen fluit aan.. want dat siemens toestelltje kon alleen WAP paginas laden.. en dat ging op eigen netwerk (KPN) ook traag :-P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27
SMSfreakie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:25:
[...]

Jaren geleden toen 3G nog in de kinderschoenen stond, tijdens een vakantie aan de zeeuwse kust (Cadzand-bad zeg maar) kunnen roamen via 2G (GPRS) op BT Cellnet..(2000-2002) nu O2 UK

stacaravan, achter de duinen op de camping.. en tja t lijkt me niet dat ze toen ook al masten ongeveer in Zee hadden ;)
Er ook mee verbinden is zo goed als onmogelijk met 2G vanwege de beperkingen van de GSM-standaard. Misschien in Calais ja, maar niet vanuit Nederland. Standaard is de beperking iets van 35 km, met halvering timeslots 70 km, en met nog maar 2 timeslots is het 140 km, maar zviw is zoiets alleen in Noorwegen en Australië uitgerold om extreem grote afstanden resp. offshore en in de outback mogelijk te maken.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:14
T-Mobile heeft de drempelwaarden op het 4G netwerk dusdanig staan dat je niet eens meer op EDGE komt.

Vandaag was ik in een blinde vlek, en ik bleef op 4G hangen met een ontvangst voor -129dBm. Er ging amper data overheen. Eenmaal handmatig op EDGE gezet had ik ook bijna geen ontvangst, dus omschakelen was ook weinig zinvol.

Het lijkt er dus op dat EDGE en 3G uitsluitend voor bellen en legacy telefoons zijn en dat data het allerliefst over het 4G netwerk wordt afgewikkeld.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Jassy schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:44:
T-Mobile heeft de drempelwaarden op het 4G netwerk dusdanig staan dat je niet eens meer op EDGE komt.

Vandaag was ik in een blinde vlek, en ik bleef op 4G hangen met een ontvangst voor -129dBm. Er ging amper data overheen. Eenmaal handmatig op EDGE gezet had ik ook bijna geen ontvangst, dus omschakelen was ook weinig zinvol.

Het lijkt er dus op dat EDGE en 3G uitsluitend voor bellen en legacy telefoons zijn en dat data het allerliefst over het 4G netwerk wordt afgewikkeld.
Op zich een logische zet. Zou KPN ook moeten doen vind ik maar goed :+
3G gaat bij T-Mobile misschien wel nog veranderen als 2G straks uit staat (en na de veiling ws ook band 1 in één 20 MHz-blok vrij komt, waarna 3G logischer zou zijn op band 8) maar de drempelwaarde zal wel lekker hoog blijven gok ik. Deze kan veranderen afhankelijk van VoLTE aan of uit staat trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:32
Zojuist voor het eerst verbonden met 4G op band 20 (800MHz). Regio Zuid-Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:10
Naafkap schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:48:
Zojuist voor het eerst verbonden met 4G op band 20 (800MHz). Regio Zuid-Holland.
Alleen met 800mhz of met meerdere tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
dutchnltweaker schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:47:
[...]

Alleen met 800mhz of met meerdere tegelijk?
Meerdere tegelijk. Voorkeur van mijn iPhone 7 is 1800 MHz-band. Maar als ik mijn toestel afscherm springt hij naar 800 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-05 12:24
Sinds een paar maanden heb ik T-Mobile ipv KPN en het valt me enorm tegen. Vooral zodra je in gebouwen bent heb ik soms geen bereik meer (of heel slecht bereikbaar). Regio Gelderland en Utrecht met een iPhone XS (eSIM).

Kwaliteit van telefoongesprekken waren bij KPN ook veel beter, zijn er meerdere mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Tamerciaga schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:57:
Sinds een paar maanden heb ik T-Mobile ipv KPN en het valt me enorm tegen. Vooral zodra je in gebouwen bent heb ik soms geen bereik meer (of heel slecht bereikbaar). Regio Gelderland en Utrecht met een iPhone XS (eSIM).

Kwaliteit van telefoongesprekken waren bij KPN ook veel beter, zijn er meerdere mensen die hier last van hebben?
Kwaliteit komt doordat HD Voice nog steeds niet met alle providers volledig is ingeregeld. Indoor dekking zal sterk afhangen van je locatie. In de stad Utrecht heeft T-Mobile bijvoorbeeld erg veel locaties, daar zou het juist vaak (niet altijd) beter moeten werken dan KPN, maar op andere kleine plekken zijn ze wat dunner bezaaid en bovendien hangen ze ook vaak lager in de mast, dus kan kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
Tamerciaga schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:57:

Om de gesprekskwaliteit naar KPN en Vodafone-klanten te verbeteren, kun je het beste VoLTE uitschakelen. Dit onder Instellingen -> mobiel netwerk -> Opties mobiele data -> Gesprekken en data en dan kiezen voor 4G, VoLTE uit. Je belt dan weer via het 3G netwerk en hebt dan wel HD-Voice naar KPN en Vodafone.

Ik vind dit ook zeer storend en zou graag via 4G bellen, maar de belabberde belkwaliteit heeft me doen besluiten het uit te zetten.

Verder erg tevreden over T-Mobile overigens. Ik kom ook van KPN en snelheden zijn bij T-Mobile significant hoger en dekking is prima/vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
tjah HD voice.. heet hangijzer

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naafkap schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Om de gesprekskwaliteit naar KPN en Vodafone-klanten te verbeteren, kun je het beste VoLTE uitschakelen. Dit onder Instellingen -> mobiel netwerk -> Opties mobiele data -> Gesprekken en data en dan kiezen voor 4G, VoLTE uit. Je belt dan weer via het 3G netwerk en hebt dan wel HD-Voice naar KPN en Vodafone.

Ik vind dit ook zeer storend en zou graag via 4G bellen, maar de belabberde belkwaliteit heeft me doen besluiten het uit te zetten.

Verder erg tevreden over T-Mobile overigens. Ik kom ook van KPN en snelheden zijn bij T-Mobile significant hoger en dekking is prima/vergelijkbaar.
Wees daar wel heel voorzichtig mee. 3G werkt nu alleen op 2100MHz dus zal je dekking sterk achteruitgaan. Met de overige 5MHz in de 900MHz band op 2G is er op een aantal plekken in het land veel drukte op het netwerk, zodat je daar mogelijk helemaal niet goed kan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
jk-5 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:08:
[...]

Wees daar wel heel voorzichtig mee. 3G werkt nu alleen op 2100MHz dus zal je dekking sterk achteruitgaan. Met de overige 5MHz in de 900MHz band op 2G is er op een aantal plekken in het land veel drukte op het netwerk, zodat je daar mogelijk helemaal niet goed kan bellen.
Dat valt wel mee hoor. T-Mobile heeft een heel dicht netwerk en 2100 MHz 3G werkt prima voor spraak is mijn ervaring. Heb deze setting al maanden zo staan en geen enkel probleem met bellen. Ook is de verwachting dat, als 2G wordt uitgeschakeld, 3G weer naar de 900 MHz-band zal gaan. Maar goed, hopelijk heeft T-Mobile tegen die tijd HD-Voice naar KPN en Vodafone ook op VoLTE werkend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naafkap schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Dat valt wel mee hoor. T-Mobile heeft een heel dicht netwerk en 2100 MHz 3G werkt prima voor spraak is mijn ervaring. Heb deze setting al maanden zo staan en geen enkel probleem met bellen. Ook is de verwachting dat, als 2G wordt uitgeschakeld, 3G weer naar de 900 MHz-band zal gaan. Maar goed, hopelijk heeft T-Mobile tegen die tijd HD-Voice naar KPN en Vodafone ook op VoLTE werkend...
Ah oke, nu heb ik als drentenaar ook niet altijd de luxe van een goede high-band dekking. Er zijn hier (vooral bossen of hele afgelegen gebieden) nog genoeg plekken waar je het van de 900MHz band moet hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 06:49
Helaas geld dat niet schakelen na 2G schakelen niet overal.

Bij Lelystad larserbos op camping Bos en Heide buiten 4G900 -123 a -126dbm binnen -124 a -130bdm

Ik had daar T-Mobile opgebeld meneer wat bent u slecht te verstaan is dat ja dat komt omdat ik op 2G zit, maar meneer U zal ook 4G moeten hebben ja dat heb ik wel dan moet ik mijn toestel forceren na 4G anders zit ik de hele dag op 2G vreemd Ik ga hier een zaak van maken en je wordt teruggebeld

Terug gebeld, Er stond daar een mast in de planning op vliegveld Lelystad die is momenteel uitgesteld de opening van vliegveld Lelystad is uitgesteld en voor nu is de capaciteit in dat gebied, genoeg, de mast aan de Rietweg staat niet heel gunstig voor de camping er ging niets veranderen Ik kon er korting voor krijgen

Toestel hangt de hele dag op 2G900 1 a 2 strepen dat was daar eerst 3G900 nu is 3G daar helemaal niet meer te bekennen, er laad helemaal niks

Toestel forceren op 4G geeft mij weer internet, dat ik muziek kan streamen of YouTube, Netflix, Videoland kan kijken, alleen 4G900

Ook thuis beneden in de gang gelukkig ben ik daar alleen als ik mijn jas moet pakken zit het toestel af en toe op 2G, met forceren krijg ik alsnog 4G900 met internet, woonkamer -109 a 117bdm heel soms 4G+ 8+3+1 of 8+3+3+1 gang -120 a -128bdm

Conclusie op echt slechte plekken kom je toch op 2G terecht, waar eigenlijk 4G900 het ook gewoon nog doet

Ik hoop dan ook dat ze 4G800 snel aanzetten mij oom heeft Tele2 gaf namelijk behoorlijk wat verschil in strepen die had gewoon 4G800 in de woonkamer op -97 a -113bdm gang -110 a -124dbm komt van de plek waar Tele2 shared met T-Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearmun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:08
Ik zie steeds meer band 20 verschijnen op Cellmapper. Toevallig vandaag ook langs een mast gereden in Soest waar deze aanwezig is!

Nu hopen dat deze uitrol een beetje vlot gaat, maar als ik de dekkingskaart van Tele2 zo zie, zit dat wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
Bearmun schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:51:
Ik zie steeds meer band 20 verschijnen op Cellmapper. Toevallig vandaag ook langs een mast gereden in Soest waar deze aanwezig is!

Nu hopen dat deze uitrol een beetje vlot gaat, maar als ik de dekkingskaart van Tele2 zo zie, zit dat wel goed. :)
Ik heb ook even op de Tele2 kaart gekeken op alle Waddeneilanden staat Tele 2 uit

Zeeland ook zo goed als heel zeeuws-vlaanderen op Terneuzen, Kloosterzande na ook gebied rond het Grevelingenmeer op een locatie na

Limburg gebied bij Herkenbosch, Maria-Hoop zuid-
noord-limburg op de grens met Brabant op paar plukjes na
zuid-limburg het gebied Schinveld, Brunssum, Rumpen Landgraaf, Kerkrade

Noord-holland staat Tele2 uit op Schagen, Heerhugowaard Haarlem en een klein stipje bij Amsterdam en Hilversum naar

Zuid-holland staat grotendeels uit vanaf Maasvlakte, Rotterdam, Gouda uitgezonderd Leiden en Waddinxveen

Utrecht voor ongeveer de helft staat tele 2 uit Woerden, Leidsche Rijn, Utrecht, De Bilt, Zeist
, Austerliltz, Soesterberg, Soest, Baarn, Eemnes

Flevoland heel Almere en Lelystad, Biddinghuizen en Dronten

Gelderland op de Veluwe ook al een deel uitgeschakeld Vierhouten Nunspeet, Elburg, Oosterwolde, Oldebroek, Wezep, Zalk, Hattem, Wapenveld, Heerde, Epe, Emst
De hele Achterhoek op Borculo en Geesteren na

Overijssel ten noorden van Almelo, Hengelo, Enschede ook Kampen, Zwolle, Wijhe, Olst, Diepenveen, Dijkerhoek, Haarle, Raalte, Heino, Hasselt

Drenthe ook groot gebied op de grens met Friesland nog langgerekt gebied tussen Hardenberg, Assen

Groningen de hele noordkust en Duitse grens tot aan Ter Apel

Friesland uitgezonden Dokkum vanaf grens noord groningen tot aan Hallum, Waddeneilanden, van Harlingen, Bolsward, Woudsend, tot Sondel een flink gebied op de grens met Drenthe

Noord-brabant alle grens plaatsjes in het zuiden zoals baarle-nassau gebied op de grens met Limburg

Conclusie Ik vermoed dat in alle gebieden waar Tele2 op grote schaal uit staat dat daar 4G800 actief is, Soest behoort daar nu ook toe dus dat is heel goed mogelijk

Ik ontvang nog wel Tele2 hier op zolder maar dat komt vanuit Hulshorst daar is Tele2 nog wel actief en dat is goed te zien aan het dekkingskaart van Tele2

[ Voor 12% gewijzigd door Blids op 12-06-2020 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
@Blids houd er trouwens rekening mee dat als je je toestel op 4G forceert, je mogelijk geen 112 meer kunt bellen. Iig bij KPN niet. Dus in dat geval heel snel terugswitchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05 00:13
Hier in bij ons in Ochten (4051CE) krijgt t-mobile nieuwe antennes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2OJx_xULBRPElwH8ELVnIsb544=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zofXVNDOabcDOB2WyaEbhhSQ.jpg?f=user_large

Ook is bij ons is Kesteren (4041BA) al de Tele2 antennes weggehaald en de T-Mobile antennes omhoog gehangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZgOsb90j2rXIn_eUiiSJqblUlw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NB3fcDTCc5UcO62w7IQVSPn5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vergeet altijd dat ik nog een ontvanger heb die 24-1800 MHz kan doen.

Afbeeldingslocatie: http://x264.nl/dump/700-800mhz-2020-06-13-spectrumspy.jpg

Op de hackrf is T-Mobile B20 een stuk zachter nog.
Maar op de Airspy is het signaal het hardste!
Hackrf antenne staat binnen en aan eén kant van de kamer. Dus wel een goede indicatie voor indoor dekking.
Airspy antenne staat op het dak en ontvangt alle richtingen. Het wordt echt tijd voor een update. :P

B28, 700 MHz, test signaal ook mooi zichtbaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:54:
@Blids houd er trouwens rekening mee dat als je je toestel op 4G forceert, je mogelijk geen 112 meer kunt bellen. Iig bij KPN niet. Dus in dat geval heel snel terugswitchen.
Bij KPN lukt dat wel maar bij T-Mobile lukt dat inderdaad niet, Je kunt dan helemaal niet bellen gewoon,

Overigens heb ik dat met de Note 8 de Koreaanse Note 9 N en een Note 9 F na 2G schakelen veel minder

Overigens is bij de Koreaanse Note 9 betekend nul strepen ook echt geen data niks meer

Ook merk ik dat de oude 2G1800 functie gedeelte nu arfcn1656 harder binnenkomt dan de huidige 4G1800 gedeelte op arfcn1800

De masten bij t'Harde naar Zwolle toe staan allemaal aan met b20 ook in Doornspijk en tussen Nunspeet het t'Harde A28
Uitgezonderd Mast op de Knobbel, bij Epe, Gortel Vierhouten, Nunspeet

In Vaassen, Elspeet, Hulshorst staan de Tele 2 masten nog steeds aan

Blijkbaar moet Tele2 op een grote afstand uit staan om op T-Mobile b20 geactiveerd te worden

B20 lijkt niet samen te gaan met B8 ook 4Ca is niet mogelijk met Note 10
Met een Note 10 krijg je
20 + 3 + 3
20 + 3 + 1
Bij de Note 8, Note 9 hetzelfde, de Koreaanse Note 9 doet wel 4CA 20 + 3 + 3 + 1
Ik blijf het apart vinden dat Europese modellen het niet ondersteunen en een Aziatische model ondersteund het wel gaat er toch iets niet goed

Met B8 wel de Note 10 en de Koreaanse Note 9 alleen kent de laatste band b38 niet

Alleen kan ik er maar niet aan wennen dat er met de Note 10 zoveel verschil is in bdm met Note 8, Note 9 en de Koreaanse Note 9 verschil is 10 tot 11 bdm

[ Voor 4% gewijzigd door Blids op 13-06-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Blids schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:07:
[...]

Bij KPN lukt dat wel maar bij T-Mobile lukt dat inderdaad niet, Je kunt dan helemaal niet bellen gewoon,
Ik heb het over bellen naar 112. Dat lukt zeker weten niet met KPN omdat 112 bellen niet kan via VoLTE. Dit kan bij T-Mobile ook waarschijnlijk niet over VoLTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:33:
[...]

Ik heb het over bellen naar 112. Dat lukt zeker weten niet met KPN omdat 112 bellen niet kan via VoLTE. Dit kan bij T-Mobile ook waarschijnlijk niet over VoLTE.
Je hebt gelijk ik heb net gekeken je krijg gelijk oproep beëindigd bij Kpn heb hem trouwens weer normaal staan

Dat doe ook als ik de grens over ga dan is de telefoon binnen 3 sec op buitenlands netwerk heb ik gelijk 4G en dan zet ik hem weer op normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Meer mensen last van dat bij T-Mobile TV het beeld af en toe een seconde blijft hangen?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blids schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 22:07:
[...]

Overigens heb ik dat met de Note 8 de Koreaanse Note 9 N en een Note 9 F na 2G schakelen veel minder

Overigens is bij de Koreaanse Note 9 betekend nul strepen ook echt geen data niks meer

Ook merk ik dat de oude 2G1800 functie gedeelte nu arfcn1656 harder binnenkomt dan de huidige 4G1800 gedeelte op arfcn1800

De masten bij t'Harde naar Zwolle toe staan allemaal aan met b20 ook in Doornspijk en tussen Nunspeet het t'Harde A28
Uitgezonderd Mast op de Knobbel, bij Epe, Gortel Vierhouten, Nunspeet

In Vaassen, Elspeet, Hulshorst staan de Tele 2 masten nog steeds aan

Blijkbaar moet Tele2 op een grote afstand uit staan om op T-Mobile b20 geactiveerd te worden

B20 lijkt niet samen te gaan met B8 ook 4Ca is niet mogelijk met Note 10
Met een Note 10 krijg je
20 + 3 + 3
20 + 3 + 1
Bij de Note 8, Note 9 hetzelfde, de Koreaanse Note 9 doet wel 4CA 20 + 3 + 3 + 1
Ik blijf het apart vinden dat Europese modellen het niet ondersteunen en een Aziatische model ondersteund het wel gaat er toch iets niet goed

Met B8 wel de Note 10 en de Koreaanse Note 9 alleen kent de laatste band b38 niet

Alleen kan ik er maar niet aan wennen dat er met de Note 10 zoveel verschil is in bdm met Note 8, Note 9 en de Koreaanse Note 9 verschil is 10 tot 11 bdm
Yup providers en telefoonmakers moeten vaak hun lijsten updaten.
De S10 heeft heel lang minder CA gedaan dan de S9 en zelfs S8. Dit was bij KPN dan.

T-Mobile zou nu al kunnen doen: B1+B3+B7+B8+B20 (waar B7 dan nog uit staat)
Echter maar 1x B3 dan vrees ik.

Het hele CA verhaal dat zo statisch is blijf ik maar vreemd vinden;
https://www.sqimway.com/lte_ca_band.php

Ik denk en hoop dat toekomstige telefoons dynamisch gewoon alle banden kunnen koppelen en dat de sites deze dan gaan dirigeren.
Een toekomstige telefoon 'luistert' gewoon van 600 Mhz tot 6000 MHz.
Of 700 - 3800 MHz ligt eraan per regio en kan dan een X aantal carriers koppelen.

Sowieso blijft het super vreemd dat KPN B38 helemaal niet meer gebruikt en T-Mobile zo goed als ook niet meer. Terwijl mijn S10 perfect op B38 werkt en hogere snelheden haalt dan met een andere CA combinatie die alleen FDD is met 10 MHz carriers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bij Vodafone zie je anders wel redelijk dynamisch banden verschijnen, en ook bij KPN zie ik vrij vaak bijvoorbeeld zaken als alleen 3+1, of 3+1+7. Wel telkens band 3 als basis wat toch niet altijd een goed idee lijkt, ik kan me een keer tijdens een congres in de RAI herinneren waar ik alleen maar telkens band 3 zag en het hele netwerk niet vooruit te branden was. Bij Vodafone zie je je telefoon qua hoofdband continu heen en weer hoppen. En bij T-Mobile lijkt het misschien wat meer op KPN, maar dan wel met de plot twist dat je bij andere MVNO's andere hoofdbanden hebt? :+

En ik zeg het je, band 38 wordt gewoon 5G straks bij zowel KPN als T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Sorcerer8472 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:57:
Bij Vodafone zie je anders wel redelijk dynamisch banden verschijnen, en ook bij KPN zie ik vrij vaak bijvoorbeeld zaken als alleen 3+1, of 3+1+7. Wel telkens band 3 als basis wat toch niet altijd een goed idee lijkt, ik kan me een keer tijdens een congres in de RAI herinneren waar ik alleen maar telkens band 3 zag en het hele netwerk niet vooruit te branden was. Bij Vodafone zie je je telefoon qua hoofdband continu heen en weer hoppen. En bij T-Mobile lijkt het misschien wat meer op KPN, maar dan wel met de plot twist dat je bij andere MVNO's andere hoofdbanden hebt? :+

En ik zeg het je, band 38 wordt gewoon 5G straks bij zowel KPN als T-Mobile.
Dat ja... Simpel lijkt B1 als hoofdband te hebben. Gisteren weer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sorcerer8472 @Jassy ja Vodafone pakt actief B3/B1/B7 als hoofdband, afhankelijk van het bereik.
Nu B1 15 MHz is, lijkt te telefoon en/of site het nu vaker te doen op B1.

Sommige sites doen dan B7+B7 only als er ook ULCA wordt ingezet. Op mijn S10 dan.
Of B3+B1+B20 dan.
Bij dit soort sites lijkt de telefoon constant B7 te connecten/testen en laat weer los bij te lage waardes.
Om naar B7+B7 over te gaan bij goede waardes. Dus eigelijk een 2-sites in 1-site setup.

Letterlijk een andere site in een andere kamer doet wel altijd 5CA, maar zonder B7+B7 ULCA dan.
Vodafone switched ook van hoofdband tijdens een data sessie. KPN en T-Mobile volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Vodafone lijkt de stabiele settings te hebben voor een stabiele verbinding iig. KPN zie ik hier bijvoorbeeld VoWIFI aanzetten omdat band 3 te zwak is voordat hij naar band 20 switcht, dat soort ongein allemaal.

Bij Vodafone (een ms ook T-Mobile?) Kom je sneller op band 20 en dan pakt hij de rest gewoon erbij. Lijkt een stabielere ervaring te geven dan koste wat kost op band 3 zitten. Wordt het druk dan zie je TxPwr van de telefoon ook erg omhoog fluctueren. Ik gok dat intussen de andere banden qua upload vrij leeg zijn...

Verder zou je kunnen zeggen dat Vodafone niet echt een vaste hoofdband heeft. Ze selecteren gewoon de hoogst mogelijke frequentie vaak. Bij drukte kan het afwijken maar da's bij KPN ook (dan zie ik band 1).

[ Voor 16% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-06-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 @The_Wireless_Guy @ iedereen:

Kan T-Mobile straks met een 2600 MHz RRU: 5 + 20 MHz inzetten?
Of vanwege dat KPN ertussen zit is dat teveel gedoe met filters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:59:
@jk-5 @The_Wireless_Guy @ iedereen:

Kan T-Mobile straks met een 2600 MHz RRU: 5 + 20 MHz inzetten?
Of vanwege dat KPN ertussen zit is dat teveel gedoe met filters?
Dat lukt wel. Zelfde doen ze nu in feite ook al op 2100MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:07:
[...]

Dat lukt wel. Zelfde doen ze nu in feite ook al op 2100MHz
Ohja, natuurlijk. Mij benieuwen of ze dat gaan doen.

En dan nog een vraag: Enig idee waarom T-Mobile niet overal B20 aan heeft staan in gebieden waar Tele2 al een tijdje uitstaat? Verschil testen tussen B20+B8 en B8 alleen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:09:
[...]

Ohja, natuurlijk. Mij benieuwen of ze dat gaan doen.

En dan nog een vraag: Enig idee waarom T-Mobile niet overal B20 aan heeft staan in gebieden waar Tele2 al een tijdje uitstaat? Verschil testen tussen B20+B8 en B8 alleen?
Bij dat soort zenders gaat het om de simultaneous bandwidth. Dat is in feite hoe breed de SDR in die RRU kan gaan. Dat verschilt per type, maar 40MHz of 60MHz is vrij gangbaar. Daarnaast zit er een limiet in de hoeveelheid LTE/UMTS/GSM carriers die het ding ondersteunt. Ik weet niet welk exact type ze van Huawei gebruiken, maar bij een aantal Ericsson dingen heb je meestal een limiet van 2 of 4 LTE carriers. Dus dat zal wel werken.

Het is interessanter bij TDD (b38 specifiek). Daar is de zender niet hard gekoppeld aan een bepaalde frequentieband zoals dat bij de meeste FDD banden wel zo is. Daar heb je gewoon een range van ~40MHz breed waarin het ding kan zenden/ontvangen. Voor 2600TDD is dat vooral practisch omdat je zit met de overlap van b38 en b41 waar beide banden even gangbaar zijn. KPN en T-Mobile gebruiken bijvoorbeeld allebei 8T8R zenders voor b38 van Huawei. Ze gebruiken allebei de RRU5258, maar die die KPN gebruikt gaat van 2575-2615MHz, terwijl ik T-Mobile zenders heb zien gebruiken die 2570-2610MHz doen. Zie de foto hieronder van eentje van KPN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-C0r_j_dAGFYuhyOlW8cqpO0xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEs9w0w12FY2SymrE8c813wl.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft uitschakelen Tele2 en aanzetten b20, ik denk dat ze gewoon hetzelfde gebied als waarin ze T2 uitzetten het aanzetten voor T-Mobile en niet meteen verder kijken naar wat het ook ondersteunt. Ik zit dit bericht in de auto te typen naast een zendmast midden in het uitschakelgebied van vandaag, met een hele nieuwe T-Mobile setup die 800MHz ondersteunt, maar het staat hier helaas nog nergens aan. Dat is een beetje jammer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIEY7RFAzACXaHg1HF12C7r5YJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ieX0xCEf04ECTJtZFRBjl0P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jk-5 Thanks for de info!
En ja, nu zie ik het ook op je kaart:

De nieuwe T-Mobile Huawei sites doen 33.x dBW.
En de oude varieren onder 33.x dBW

De 33.x dBW sites zijn dan de nieuwe 5G sites denk ik.
De signalen op mijn spectrum kloppen nu ook. Ik denk dat je in prima gedekt gebieden dus nooit B20 gaat zien met een Samsung S10/S20. Tenzij ze echt een 5CA config gaan inzetten, maar dat gebeurt sowieso nog niet.
Ook wat we eerder hadden gelezen met de lagere prio van de B20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:41:
@jk-5 Thanks for de info!
En ja, nu zie ik het ook op je kaart:

De nieuwe T-Mobile Huawei sites doen 33.x dBW.
En de oude varieren onder 33.x dBW

De 33.x dBW sites zijn dan de nieuwe 5G sites denk ik.
De signalen op mijn spectrum kloppen nu ook. Ik denk dat je in prima gedekt gebieden dus nooit B20 gaat zien met een Samsung S10/S20. Tenzij ze echt een 5CA config gaan inzetten, maar dat gebeurt sowieso nog niet.
Ook wat we eerder hadden gelezen met de lagere prio van de B20.
Jup, 33.0dBW is nieuwe generatie apparatuur. Dus als je een 900MHz ziet op 33.0dBW weet je zeker dat hij 700 en 800MHz ready is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
jk-5 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Jup, 33.0dBW is nieuwe generatie apparatuur. Dus als je een 900MHz ziet op 33.0dBW weet je zeker dat hij 700 en 800MHz ready is.
De grap is hier dat ze de Tele2 radio op de T-Mobile antenne hebben aan gesloten... Hier zullen ze dus denk ik nog een keer de mast in moeten voordat hij daadwerkelijk B20 kan vanaf de T-Mobile radio, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Net als altijd, lijkt wel of de providers precies weten waar ik test.
Voorkant kamer geen B20 updates, achterkant kamer wel B20 updates.
Zelfde laatste met Vodafone wel en geen B1-15 MHz update.
En KPN met de eerste Huawei sites. :*)

Maar 2 of 3 lokale sites hier hebben dan de B20 upgrade gehad.
Wordt echt tijd voor de registerupdate. :P
Jassy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:00:
[...]

De grap is hier dat ze de Tele2 radio op de T-Mobile antenne hebben aan gesloten... Hier zullen ze dus denk ik nog een keer de mast in moeten voordat hij daadwerkelijk B20 kan vanaf de T-Mobile radio, of maakt dat niet uit?
Dan is het gewoon nog een Tele2 signaal dus?
En ja, als er geen T-Mobile RRU in hangt moet deze nog vervangen worden voor een 5G variant.
Maar zonder 5G zou het wel kunnen denk ik. Tenminste ligt eraan, welke RRU er hangt en welke software er gebruikt kan worden. Interessante case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jassy schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Nope. Als de T-Mobile zenders het ondersteunen kan dat zo blijven. Die antennes hebben 4 low-band poorten. T-mobile gebruikt ze zelf ook alle 4 (2T4R) en heeft dus bij 2 van de 4 een setje combinators ertussen met Tele2 erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
@neeecht @jk-5 ze hebben destijds hier de antennes vervangen voor de 5G variant en deze op de plek van de antenne van Tele2 gehangen, grofweg 15m hoger. Omdat er toen geen sprake was van het afschakelen van Tele2 hebben ze de RRU van Tele2 eenvoudigweg op de T-Mobile antenne aangesloten. Trouwens staat deze zender nu uit maar RRU en radio staan er nog.

Goed om te weten dat, ondanks de apparatuur van Tele2 is aangesloten, ze toch nog B20 kunnen doen! Ik ben benieuwd wanneer ze de rommel op gaan ruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semve
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-05 07:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQzpt9fVwF2PVEv2wU5voCdUTgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0WQkyNmTtFiH7E90SRAqSky.jpg?f=fotoalbum_large

Paneel er af gevallen/afgehaald? Er zat eerst altijd een lang en een kort paneel op, maar eentje is nu weg. Is al 1-2 maanden zo. Aan de andere kant zitten wel twee panelen, zie foto. Is in Rijnsburg aan de Oegstgeesterweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
semve schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:04:
[Afbeelding]

Paneel er af gevallen/afgehaald? Er zat eerst altijd een lang en een kort paneel op, maar eentje is nu weg. Is al 1-2 maanden zo. Aan de andere kant zitten wel twee panelen, zie foto. Is in Rijnsburg aan de Oegstgeesterweg.
Dan is hij toen omgebouwd, wat ze toen met 2 antennes deden kunnen ze nu met 1 doen. Die extra houder op rechts is alvast vooruitdenkend op de toekomst met 3500MHz voor 5G. Daar houden ze nu al rekening mee zodat ze dan veel sneller kunnen uitrollen, in plaats van dan alsnog al het staalwerk moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb net ook op de kaart een filtertje toegevoegd waarmee je kunt bekijken welke T-Mobile masten 700 en 800MHz ondersteunen. Staat links in de balk onder de kpn huawei filters. Dan zul je zien dat het er al best veel zijn inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airweb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-05 13:13
Ik heb het idee dat het filter niet alle 700 en 800Mhz masten laten zien. Kan dit kloppen? Als ik in mijn omgeving kijk waar ik woon zijn er meer masten door T-Mobile omgebouwd of worden niet alle masten voorzien met 700 en 800Mhz ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
airweb schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:44:
Ik heb het idee dat het filter niet alle 700 en 800Mhz masten laten zien. Kan dit kloppen? Als ik in mijn omgeving kijk waar ik woon zijn er meer masten door T-Mobile omgebouwd of worden niet alle masten voorzien met 700 en 800Mhz ondersteuning?
Los van het achterlopen van de data (soms 2 tot 3 maanden) weet ik niet hoe dat zou komen. In heel noord nederland klopt deze view wel met wat ik in mijn hoofd heb. Heb je een paar voorbeelden voor me? Dan zal ik er eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:09:
Ik heb net ook op de kaart een filtertje toegevoegd waarmee je kunt bekijken welke T-Mobile masten 700 en 800MHz ondersteunen. Staat links in de balk onder de kpn huawei filters. Dan zul je zien dat het er al best veel zijn inmiddels.
Heel heel gaaf.
Je ziet prachtig hoe ze de steden 5G ready hebben gemaakt en ook strategisch sites hebben geupdate.
Mooi voorbeeld:

Emmeloord en erboven
https://antennekaart.nl/k...oom=11&providers=t-mobile

In de stad en grote weg. Natuurlijk is T-Mobile nog bezig, maar ze zijn zeker klaar voor na de veiling.

Het stuk tussen Haarlem en Amsterdam krijgt zeker nog wat updates. Daar zal 5G dekking nu lastig worden.
Zeker in de trein. :)
De volgende update gaat super interessant worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:06:
[...]

De volgende update gaat super interessant worden!
Nu heb ik een klein beetje een lastige situatie. T-Mobile heeft net een update gedaan aan de 3G laag, maar niet op 2G en 4G. De update is al helemaal afgerond dus ik denk ook niet dat ze vandaag 4G nog gaan doen. Ik wacht het nog even af tot de middag, anders publiceer ik de 3G update gewoon, en dan moeten we maar hopen dat de deze week de rest nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:45:
[...]

Nu heb ik een klein beetje een lastige situatie. T-Mobile heeft net een update gedaan aan de 3G laag, maar niet op 2G en 4G. De update is al helemaal afgerond dus ik denk ook niet dat ze vandaag 4G nog gaan doen. Ik wacht het nog even af tot de middag, anders publiceer ik de 3G update gewoon, en dan moeten we maar hopen dat de deze week de rest nog doen.
Ze spelen gewoon met ons :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Wireless_Guy weet jij (en mag je het vertellen) hoe T-Mobile Band 20 in gaat zetten?
5CA bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de 3G update net geplaatst. Het blijkt dat ze bij de vorige update van vorige maand alleen 2G en 4G hebben gedaan en dat met deze update hebben gecorrigieerd Dan zal binnenkort de volledige update wel komen. Misschien opvallend puntje: Ze zijn op een aantal plekken teruggegaan van 2 3G2100 carriers naar maar eentje. Waarschijnlijk een teken dat ze na de veiling 15MHz 4G gaan doen en nog maar 5MHz 3G. Maar het kan ook een foutje zijn.

https://antennekaart.nl/k...a6-4c69-94b6-9186de133583

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 09:43

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

neeecht schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:22:
@The_Wireless_Guy weet jij (en mag je het vertellen) hoe T-Mobile Band 20 in gaat zetten?
5CA bijvoorbeeld?
Ik weet het niet en als ik het wist mag ik het vast niet vertellen ;-)

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
neeecht schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:22:
5CA bijvoorbeeld?
Er is maar één logische manier, en dat is "zo effeciënt mogelijk" inclusief allerlei combinaties van CA, afhankelijk van je signaalsterkte :p
jk-5 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:57:
Ik heb de 3G update net geplaatst. Het blijkt dat ze bij de vorige update van vorige maand alleen 2G en 4G hebben gedaan en dat met deze update hebben gecorrigieerd Dan zal binnenkort de volledige update wel komen. Misschien opvallend puntje: Ze zijn op een aantal plekken teruggegaan van 2 3G2100 carriers naar maar eentje. Waarschijnlijk een teken dat ze na de veiling 15MHz 4G gaan doen en nog maar 5MHz 3G. Maar het kan ook een foutje zijn.

https://antennekaart.nl/k...a6-4c69-94b6-9186de133583
Vodafone gaf destijds aan dat verbruik van 3G drastisch afnam, ik denk dat dat bij T-Mobile ook nog steeds gebeurt nu. Mogelijk gaan ze straks alleen nog 3G900 doen. Dat lijkt mij het meest logisch, zeker met band 20 erbij en aangezien het onmogelijk is om 15 MHz 4G te doen op band 8 (volgens de wikipedia-pagina over LTE-banden dan :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Sorcerer8472 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:38:
[...]
Vodafone gaf destijds aan dat verbruik van 3G drastisch afnam, ik denk dat dat bij T-Mobile ook nog steeds gebeurt nu. Mogelijk gaan ze straks alleen nog 3G900 doen. Dat lijkt mij het meest logisch, zeker met band 20 erbij en aangezien het onmogelijk is om 15 MHz 4G te doen op band 8 (volgens de wikipedia-pagina over LTE-banden dan :+)
Ik ben benieuwd hoe dit dan uitpakt voor de 3G only abonnementen van BEN. Lijkt me dat dat bereik dan een stuk slechter wordt hoe minder frequenties voor 3G worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
jongetje schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dit dan uitpakt voor de 3G only abonnementen van BEN. Lijkt me dat dat bereik dan een stuk slechter wordt hoe minder frequenties voor 3G worden ingezet.
Dit is nu al sinds 3G900 uit staat. Als de gemiddelde vrije capaciteit verder hetzelfde blijft dan is er niets aan de hand.

Ze zullen ooit ook wel standaard 4G gaan aanzetten voor die abonnementen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
3G terug op 900 en de rest van de banden voor 4G en 5G lijkt mij :)

gezien die laatste 5mhz op de 900 toch niet leuk in te zetten is voor 4G

[ Voor 47% gewijzigd door SMSfreakie op 17-06-2020 18:32 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSt
Meerdere mensen weer last van een langzamere snelheid, ik heb sinds gisteren weer in Delfzijl 10-120 Mbps. Precies het zelfde als in April vandaag ook in Assen geweest daar ook max 30 Mbps. Stad Groningen wel weer volle bak 200+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
👍

[ Voor 100% gewijzigd door HereIsTom op 17-06-2020 22:46 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Even vanuit het Tele2 topic hier heen verhuisd:
Jassy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Signaal is sterk genoeg, en haal op alle andere masten wel 4CA en Upload CA. Ook met de S10e slechts 3CA... Ik denk een configuratie fout bij deze mast.
Hier een screenshot van de 3CA die deze mast doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPlWKHDFWDF2JbZDYwArnWke4m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe3vamaInPNxjoOuWGSdeT5M.jpg?f=fotoalbum_large

En hier een screenshot van een willekeurige andere mast die wel 4CA plus Upload CA doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2R6iSO9AJ_dGvpZS4DHU14po44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aX2Qa3rdL0kGDsmxOQstygnh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Jassy op 19-06-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als je nu geen unlimited abonnement hebt en een 50/30 DSL abonnement, kan je dan in de toekomst wanneer glasvezel beschikbaar komt op je adres alsnog overstappen op een unlimited mobiel abonnement met 1000mb glasvezel voor 50 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767041

Even een kort vraagje, preferen we kpn of T-Mobile, zit een beetje rond te zoeken welke tusseb die 2 nou het best landelijke dekkend heeft in 4g netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 767041 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:14:
Even een kort vraagje, preferen we kpn of T-Mobile, zit een beetje rond te zoeken welke tusseb die 2 nou het best landelijke dekkend heeft in 4g netwerk
Ik gebruik zelf T-Mobile voor het dagelijkse gebruik. Technisch zit er met de nieuwe Huawei locaties van KPN niet veel verschil meer in, maar T-Mobile is nog steeds wel veel goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767041

jk-5 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Ik gebruik zelf T-Mobile voor het dagelijkse gebruik. Technisch zit er met de nieuwe Huawei locaties van KPN niet veel verschil meer in, maar T-Mobile is nog steeds wel veel goedkoper
Welke zou je kiezen als ze alle 2 de zelfde prijs hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Als ze allebei dezelfde prijs zouden hebben... Oef!

Ik zit bij T-Mobile omdat ze domweg dekking hier thuis hebben. Vodafone is erg zwak en KPN doet helemaal niks. Ook is Telekom.de de preferred roaming partner in Duitsland; voor mij een dikke pre ten opzichte van KPN. Ik heb echter wel een KPN Sim in mijn telefoon als backup, want ik heb met T-Mobile af en toe geen dekking waar KPN wel werkt. Ook laat ik KPN compleet nu schieten maar dat heb ik er wel voor over.

Het is dus, behalve prijs, een persoonlijke keuze waarbij je voor en nadelen tegen elkaar moet afstrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
Jassy schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:14:
Als ze allebei dezelfde prijs zouden hebben... Oef!

Ik zit bij T-Mobile omdat ze domweg dekking hier thuis hebben. Vodafone is erg zwak en KPN doet helemaal niks. Ook is Telekom.de de preferred roaming partner in Duitsland; voor mij een dikke pre ten opzichte van KPN. Ik heb echter wel een KPN Sim in mijn telefoon als backup, want ik heb met T-Mobile af en toe geen dekking waar KPN wel werkt. Ook laat ik KPN compleet nu schieten maar dat heb ik er wel voor over.

Het is dus, behalve prijs, een persoonlijke keuze waarbij je voor en nadelen tegen elkaar moet afstrepen.
Goedkoper unlimited kan bij KPN ook wel, alleen met een "omweg". Bijvoorbeeld door een toestel bij KPN los aan te schaffen.
Dat is jammer, maar dan kan je, bij KPN, ook voor 27 euro unlimited hebben. (Dat betaal ik namelijk). Uiteraard dien je dan wel Thuis KPN te hebben. T-Mobile wil hier (nog) niet op de glasvezel leveren, dus die overstap is er nog even niet mogelijk.

Overigens kun je ook bij KPN roamen op Telekom.de
Vodafone.de is de voorkeursprovider, maar ik kan zonder problemen ook op Telekom roamen. Tijdens een nachtrit de hele nacht op Telekom.de aan het streamen geweest. Al had Vodafone op dat traject ook gewoon goede dekking.

Hoewel T-Mobile momenteel aan het aankloten is met de vaste verbindingen (ruzie zoeken met KPN, niet willen leveren en verbindingen die niet stabiel zijn) hebben ze het 4G netwerk wel goed voor elkaar. Door vervangen van de Tele2 masten hier in het dorp hebben ze in één klap de meeste dekking, waar dat voorheen de slechtste 4G dekking was.

Zoals je al aangaf is het persoonlijke voorkeur. Ik zit voorlopig nog wel even goed bij KPN. Maar het mobiele netwerk van T-Mobile is echt niet slecht meer en misschien wel een overstap waard. Qua glasvezel en TV heeft KPN op dit moment wel het snelste / stabiele platform, dus dat laten we even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hier was het destijds de keuze om T-mobile weer af te zwaaien in favor voor Tele2..

Vodafone, en KPN hadden destijds nog geen unlimited, en Tmobile bood nog geen VoWiFi en VoLTE aan..
Tele2 wel oftewel meteen indoor prima bereikbaar (immers prima wifi thuis)

en dat ze ook nog 10,- goedkoper waren dan T-mobile was een mooie bijvangst :)
en dat we toen alleen nog op 3G mochten roamen bij T-mobile was geen issue eigenlijk.. en nu hebben we gewoon het beste van beide :P

granted 4G dekking in t buitenland is nog een kleine issue

[ Voor 6% gewijzigd door SMSfreakie op 22-06-2020 14:56 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 767041 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:49:
[...]

Welke zou je kiezen als ze alle 2 de zelfde prijs hadden
Als jaren lange KPN mobiel klant heb ik een keer een uitstapje naar T-Mobile gemaakt vanwege unlimited bij T-Mobile en het dan wel hele forse prijsverschil. Doorslag gaf trouwens dat de KPN mast bij mijn werk bijna geen ontvangst gaf en KPN ook geen voornemens had daar iets aan te gaan doen. Inmiddels staat er een mast van zowel KPN, als T-Mobile en Tele 2 bij mijn werkgever. Alleen Vodafone ontvangt niet.

Maar ondanks de nieuwe KPN mast voor de deur heb ik echt geen enkele reden om bij T-Mobile te vertrekken kunnen vinden. Dekking goed. Snel netwerk. Mijn vrouw zit bij KPN en merkt helaas dat de dekking de laatste tijd minder aan het worden is. Daarbovenop is het op sommige plaatsen echt flink trager dan bij T-Mobile.

De komende maanden komen de Tele2 klanten bij T-Mobile er bij op het netwerk. Ik ben wel benieuwd wat dat gaat doen met de performance. Maar hoeveel snelheid heb je echt nodig? In mijn omgeving was Vodafone altijd het traagste, met grote afstand zelfs, en toch was het voor bijna alles vlot genoeg.

Anderzijds komen de frequenties van Tele2 er ook weer als extra ruimte bij. Dan wordt het netwerk nog “zwaarder” uitgevoerd. En over een paar weken echt 5g in plaats van half 5g zoals bij Vodafone.

We zijn verwend. In Nederland zijn alle netwerken echt goed. KPN is zeker goed. Maar kan je T-Mobile zeker aanbevelen als zij in jouw situatie evenveel of minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:20
Ik vraag me nu tijdje af... Bijna jaar geleden gingen t mobile en Tele2 fuseren. Afgelopen week ging ik met Tele2 aan de lijn voor buurvrouw, en de man vertelde me dat het enkel samenwerking is, geen fusie. Toch lees ik overal online dat Tele2 klanten bij t mobile komen.
Gaan ze ooit nog fuseren (zoals Vodafone en Ziggo), of blijft het netwerk delen (zoals bijvoorbeeld simpel op het netwerk van t mobile zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:39:
Ik vraag me nu tijdje af... Bijna jaar geleden gingen t mobile en Tele2 fuseren. Afgelopen week ging ik met Tele2 aan de lijn voor buurvrouw, en de man vertelde me dat het enkel samenwerking is, geen fusie. Toch lees ik overal online dat Tele2 klanten bij t mobile komen.
Gaan ze ooit nog fuseren (zoals Vodafone en Ziggo), of blijft het netwerk delen (zoals bijvoorbeeld simpel op het netwerk van t mobile zit).
gewoon een fusie hoor.. immers het Tele2 radionetwerk wordt compleet uitgeschakeld en de frequenties worden bij T-Mobile ingevoegd.. met een samenwerking zou ik niet zo ingrijpend gaan lijkt mij..

en Tele2 verkoopt geen prepaid meer en wijst je naar Tmobile. en zakelijk wijst Tele2 ook het nodige door ri TMo

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:20
hmmm raar, vanaf wanneer gaan t mobile thuis en tele 2 "thuis" ook samen?
Want op dit moment is het nog dat je niet kan combineren van tele 2 en t mobile (en volgens de meneer aan telefoon van tele 2 ging dit ook niet gebeuren komende tijd) . Tele 2 heeft sowieso geen "mobiel + vast korting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
ucsdcom schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:35:
[...]

Als jaren lange KPN mobiel klant heb ik een keer een uitstapje naar T-Mobile gemaakt vanwege unlimited bij T-Mobile en het dan wel hele forse prijsverschil. Doorslag gaf trouwens dat de KPN mast bij mijn werk bijna geen ontvangst gaf en KPN ook geen voornemens had daar iets aan te gaan doen. Inmiddels staat er een mast van zowel KPN, als T-Mobile en Tele 2 bij mijn werkgever. Alleen Vodafone ontvangt niet.

Maar ondanks de nieuwe KPN mast voor de deur heb ik echt geen enkele reden om bij T-Mobile te vertrekken kunnen vinden. Dekking goed. Snel netwerk. Mijn vrouw zit bij KPN en merkt helaas dat de dekking de laatste tijd minder aan het worden is. Daarbovenop is het op sommige plaatsen echt flink trager dan bij T-Mobile.

De komende maanden komen de Tele2 klanten bij T-Mobile er bij op het netwerk. Ik ben wel benieuwd wat dat gaat doen met de performance. Maar hoeveel snelheid heb je echt nodig? In mijn omgeving was Vodafone altijd het traagste, met grote afstand zelfs, en toch was het voor bijna alles vlot genoeg.

Anderzijds komen de frequenties van Tele2 er ook weer als extra ruimte bij. Dan wordt het netwerk nog “zwaarder” uitgevoerd. En over een paar weken echt 5g in plaats van half 5g zoals bij Vodafone.

We zijn verwend. In Nederland zijn alle netwerken echt goed. KPN is zeker goed. Maar kan je T-Mobile zeker aanbevelen als zij in jouw situatie evenveel of minder kosten.
Hier hetzelfde. Jarenlang KPN gehad. Zeer tevreden. Bang om over te stappen maar na positieve ervaringen van mijn vrouw met T-Mobile het een jaartje geprobeerd. Het bevalt zo goed dat ik weer bij T-Mobile verlengd heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-12-2024
jk-5 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Een goed netwerk betekent nog niet dat het een goede provider is.
Wij hebben echt hele slechte ervaringen met T-Mobile (de druppel was het hele bedrijf voor de 2e keer offline halen en er dagen over doen om het weer recht te zetten en de SIMetjes weer te activeren). Wij betalen graag wat meer voor 24/7 service. Over Voda zijn we best tevreden geweest maar op dat netwerk verbrak de VPN constant. Dus we zijn terug bij KPN en denk niet dat we snel terug naar Voda gaan.
T-Mobile is echt een low budget en low service merk, leuk voor particulier gebruik idd. Tenminste, als je er niet te hoge verwachtingen van hebt of er gewoon niet veel geld voor over hebt.

De laatste cijfers laten ook een groei van consumenten bij T-mo zien dat evenredig bij KPN en Voda afneemt. (Telecompaper).
imo zit er naast het financiële voordeel een (groot) nadeel in service bij deze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@trankilo Dat de klantenservice niet geweldig is en dat dit zeker zakelijk een belangrijke factor is ben ik met je eens.

Maar wat betreft mobiel zit ik vooral nog steeds bij T-Mobile omdat het netwerk gewoon superieur is aan wat KPN en Vodafone kunnen bieden. Dat geldt in Nederland maar vooral ook in de rest van Europa waar T-Mobile veruit de beste roaming overeenkomsten heeft.

T-Mobile thuis is een ander verhaal, dat is inderdaad kwalitatief juist weer ver onder de maat t.o.v. KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:25
Ik zie in de dekkingskaart van Tele2 dat Almere Centrum “afgekoppeld” is, althans geen dekking heeft voor 4G. Kan iemand mij vertellen of dit betekent dat men nu op T-Mobile zit en of dat een verbetering van snelheid gebracht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DanielAlm schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:21:
Ik zie in de dekkingskaart van Tele2 dat Almere Centrum “afgekoppeld” is, althans geen dekking heeft voor 4G. Kan iemand mij vertellen of dit betekent dat men nu op T-Mobile zit en of dat een verbetering van snelheid gebracht heeft?
Ja, op plekken waar Tele2 nog actief is zit je op dat netwerk, maar op andere plekken zit je op het T-Mobile netwerk. Over het algemeen is op het T-Mobile netwerk veel meer capaciteit doordat ze veel meer spectrum hebben, maar ook omdat ze meer zendmasten hebben. Dus op het moment dat je met het T-Mobile netwerk verbonden bent is er zeker een snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helaas lijkt de dekkingskaart van Tele2 off line te zijn. Ik was nieuwsgierig naar de laatste wijzigingen. Hopelijk komt deze snel weer online. Het is juist fantastisch het proces op deze manier te kunnen volgen.

Deze dus: https://www.tele2.nl/mobiel/bereik-netwerk/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ucsdcom schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:14:
Helaas lijkt de dekkingskaart van Tele2 off line te zijn. Ik was nieuwsgierig naar de laatste wijzigingen. Hopelijk komt deze snel weer online. Het is juist fantastisch het proces op deze manier te kunnen volgen.

Deze dus: https://www.tele2.nl/mobiel/bereik-netwerk/
https://mim.tele2.com/MIM...iewType=1&initalMapSize=1

Die werkt nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
@jk-5 Hebben ze B20 al bij jou aan gezet of nog niet gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jassy schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:48:
@jk-5 Hebben ze B20 al bij jou aan gezet of nog niet gezien?
Nee ik heb hier nog geen b20. Dat verbaast me eigenlijk een beetje. Gezien het nu al bijna 17 uur is gebeurt het misschien morgen pas. De site waar ik vanuit huis mee verbind ondersteunt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSt
jk-5 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Nee ik heb hier nog geen b20. Dat verbaast me eigenlijk een beetje. Gezien het nu al bijna 17 uur is gebeurt het misschien morgen pas. De site waar ik vanuit huis mee verbind ondersteunt het wel.
Hier in het hoge noorden ook nog niet masten in Spijk, Roodeschool en Uithuizen nog geen band 20. Zeker de masten in Roodeschool en Uithuizen hadden al wel band 20 kunnen doen na vorige week denk ik qua interferentie met het Tele2 signaal.

Als ik me telefoon op band 20 lock komt hij nog op O2 terecht.

Edit: denk dus dat behalve Zwolle en omgeving hier nog niks aan staat in het noorden

[ Voor 15% gewijzigd door TomSt op 23-06-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TomSt schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Hier in het hoge noorden ook nog niet masten in Spijk, Roodeschool en Uithuizen nog geen band 20. Zeker de masten in Roodeschool en Uithuizen hadden al wel band 20 kunnen doen na vorige week denk ik.
Ik heb vorige week ook nog geprobeerd in Ter Apel, Vlagtwedde, Alteveer, oud/nieuw Pekela en Veendam, zonder resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik heb hier (omg sneek) ook nog geen B20 gezien.. maar goed als de prio ligt op B1/3/3/8 denk ik niet dat ik hem te zien krijg :o

404 Signature not found

Pagina: 1 ... 92 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes