Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• carnager
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23-01 21:36

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Heeft Tmobile in de nieuwe proposities ook stilaan de datavrije muziek de nek omgedraaid, bij de niet-unlimited hoge-data abonnementen? Ik zit dit niet meer vermeldt staan, namelijk. Toch jammer voor wie niet veel 'normale' data nodig heeft maar wel de hele dag spotify aan het streamen is.

Iedere dag nieuwe videos op AmsterdamVideo ||| Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:11
carnager schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:54:
Heeft Tmobile in de nieuwe proposities ook stilaan de datavrije muziek de nek omgedraaid, bij de niet-unlimited hoge-data abonnementen? Ik zit dit niet meer vermeldt staan, namelijk. Toch jammer voor wie niet veel 'normale' data nodig heeft maar wel de hele dag spotify aan het streamen is.
Staat nog steeds vermeld als je door-klikt:
https://www.t-mobile.nl/s...4&pr=GOP41,GAP43,27506114

Datavrije Muziek
Datavrije Muziek: muziek streamen in NL zonder dat je dit MB's kost

Zou mooi zijn als T-mobile binnenkort met een E-sim optie voor de Apple Watch (5) komt :)

xares wijzigde deze reactie 10-09-2019 19:57 (6%)

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-01 14:15
ucsdcom schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:00:
[...]

Soms kan verlengen je een even goede of betere deal opleveren. Ik bel steeds minder en kreeg voor 1 jaar de 5gb + 120 minuten bellen inclusief 2,50 klantvoordeel voor 13,50 met 2gb klantvoordeel extra wat dus 7gb maakt. Bij 2 jaar was dat 12,50 geworden voor 7gb en 120 minuten.

Ik moestwel met de “eigen” Tele2 dit wil ik actie en de inclusief 4g optie toch goedkopere “eigen” Ben acties schermen bij opzeggingen voor ik een aangepast (goedkoper) voorstel kreeg.

En dan in het algemeen:

Unlimited nu standaard 5,- euro korting? Bij unlimited kon de korting voorheen echter oplopen van 2,50, naar 6,50 naar 10,- of 12,50 per maand korting bij meerdere unlimited abonnementen op 1 adres en evt. met T-Mobile thuis combineren. Het abonnement is echter standaard 5,- per maand goedkoper geworden. (30,- ipv. 35,-). Met klantvoordeel en deze 5,- standaard korting kom je dan al op een concurrerend abonnement van unlimited 25,- inclusief 4g in het buitenland. Geen reden om nog Tele2 te nemen. Meer reden om meteen naar T-Mobile unlimited te gaan.

NB. Als je een te oud unlimited abonnement hebt, dan mag je via de klantenservice overstappen naar een nieuwe abonnementsvorm. Heeft iemand ervaringen daarmee?
Klantvoordeel is als je ook vast internet afneemt?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• ucsdcom
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 23:56
Inderdaad combi voordeel daarvan.

• kevertje1977
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-01 13:57
Weet iemand of het Tmobile aanbod gaat wijzigen binnenkort ?
Ik kan verlengen maar het gaat pas 20 januari in. Dat vind ik nog wat vroeg om nu te beslissen.
Voorstel is onbeperkt bellen + onbeperkt data voor 26 euro ex btw

http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:17
kevertje1977 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:51:
Weet iemand of het Tmobile aanbod gaat wijzigen binnenkort ?
Ik kan verlengen maar het gaat pas 20 januari in. Dat vind ik nog wat vroeg om nu te beslissen.
Voorstel is onbeperkt bellen + onbeperkt data voor 26 euro ex btw
T-Mobile heeft net afgelopen maandag de abonnementen aangepast...
Je hoeft hier geen voorstel te doen... Maar waarom geen Tele2, krijg je het voor 25euro incl. BTW.

• kevertje1977
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-01 13:57
tele2 is buiten je bundel heel duur, vooral in amerika bijvoorbeeld

http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 06:27

Leoon.

waka waka hey hey

Vanaf volgend jaar weer terug bij T-mobile met onze abonnementen in huize Leoon.

Via mobiel.com een actie met 127 euro cashback!
Zie: https://nl.pepper.com/kortingscode/mobiel.nl

@kevertje1977 als je via deze actie onbeperkt doet en T-mobile Thuis of andere met een abo bij T-mobile hebt in huis kost onbeperkt je voor 1 jaar 17,50..

De rest:

1 jaar 7g onbeperkt bellen 10 euro
2 jaar 7g onbeperkt bellen 13,25
1 jaar 12g onbeperkt bellen 15 euro
2 jaar 12g onbeperkt bellen 18,25
1 jaar alles onbeperkt 17,50
2 jaar alles onbeperkt 20,75

De 7gb en de 12gb kunnen ook met 120min bellen, dan gaat er nog 2.50 euro extra vanaf.

Leoon. wijzigde deze reactie 15-09-2019 08:10 (57%)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• basmq
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 12:03
Leoon. schreef op zondag 15 september 2019 @ 08:08:
Vanaf volgend jaar weer terug bij T-mobile met onze abonnementen in huize Leoon.

Dank! Hier ook 4 abonnementen afgesloten!

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 06:27

Leoon.

waka waka hey hey

basmq schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:41:
[...]

Dank! Hier ook 4 abonnementen afgesloten!
Kijk dat vind ik leuk te lezen dat er gebruik van gemaakt wordt. Heb toch de moeite genomen om 't te delen op m'n welverdiende vakantie in Italië. :D

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• krakendmodem
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:16

@kevertje1977 als je via deze actie onbeperkt doet en T-mobile Thuis of andere met een abo bij T-mobile hebt in huis kost onbeperkt je voor 1 jaar 17,50..

De rest:

De 7gb en de 12gb kunnen ook met 120min bellen, dan gaat er nog 2.50 euro extra vanaf.
Ik snap eigenlijk niet waar die 127 euro cashback vandaan komt. Of ik snap mobiel.nl niet.

Deze vraag komt misschien nogal dom over, maar ik bereken het op de volgende manier.

- geen aansluitkosten a 30 euro, die TMobile zelf wel rekent.
- Indien T-Mobile voor thuis-klant, 24 maanden 5 euro korting. (Gaat niet voor mij op).

Ik kom dus momenteel op 30 euro voordeel. :+.

edit. Toch maar eens doorklikken op de site van pepper kan soms ook handig zijn...

krakendmodem wijzigde deze reactie 15-09-2019 23:00 (10%)

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:00

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

kevertje1977 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:26:
tele2 is buiten je bundel heel duur, vooral in amerika bijvoorbeeld
Dat is maar net wat je gebruikt.

Heb je het over bellen en gebeld worden dan is Tele2 inderdaad een stuk duurder buiten de bundel t.ov KPN en Vodadone maar buiten de bundel data is enorm veel goedkoper per MB( € 0,10 t.o.v. € 2,50)

Redacteur 4Gmasten.nl

• mark1541
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23-01 21:23
icecreamfarmer schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:42:
[...]

Klantvoordeel is als je ook vast internet afneemt?
Ik zou ook graag naar T mobile willen maar ik betaal dan 30 voor unlimmeted omdat we verder geen andere abbos hebben en geen internet en tv.

Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn als ik op een ander adres m'n contract invul waar wel T-Mobile diensten zijn ?
Zou iemand me hier mee kunnen helpen ?

Of kan iemand anders die T-Mobile heeft mijn nummer invullen bij zijn klantenvoordeel of controleren ze dit ?
Vind het zonde om 30 euro te betalen als het goedkoper kan (nu helemaal met die actie van mobiel.nl )

• RayenM
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:21
mark1541 schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:46:
[...]

Ik zou ook graag naar T mobile willen maar ik betaal dan 30 voor unlimmeted omdat we verder geen andere abbos hebben en geen internet en tv.

Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn als ik op een ander adres m'n contract invul waar wel T-Mobile diensten zijn ?
Zou iemand me hier mee kunnen helpen ?

Of kan iemand anders die T-Mobile heeft mijn nummer invullen bij zijn klantenvoordeel of controleren ze dit ?
Vind het zonde om 30 euro te betalen als het goedkoper kan (nu helemaal met die actie van mobiel.nl )
Ja ik lift mee op het adres van mijn broer. Geen probleem en ook bekend bij Tmobile. Geven ze niks om.

• mark1541
RayenM schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:17:
[...]

Ja ik lift mee op het adres van mijn broer. Geen probleem en ook bekend bij Tmobile. Geven ze niks om.
Hoe heb je dat gedaan dan?
Stuur je anders wel even een PB

Heeft je broer dan alleen jouw telefoon nummer ingevuld in het klantenvoordeel of staat je adres van je contract ook op die van je broer ?

mark1541 wijzigde deze reactie 16-09-2019 23:00 (6%)

• dreester
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
mark1541 schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:50:
[...]

Hoe heb je dat gedaan dan?
Stuur je anders wel even een PB

Heeft je broer dan alleen jouw telefoon nummer ingevuld in het klantenvoordeel of staat je adres van je contract ook op die van je broer ?
Nee, het is gewoon simpel sjoemelen met je adresgegevens. Ik stond in de T-Mobile winkel met m'n oren te klapperen toen een medewerker mij doodleuk vertelde dat ik mijn adresgegevens in mijn account gewoon kon veranderen naar dat die van m'n zus voor klantenkorting. 8)7

• traxxion
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12:24
dreester schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:21:
[...]

Nee, het is gewoon simpel sjoemelen met je adresgegevens. Ik stond in de T-Mobile winkel met m'n oren te klapperen toen een medewerker mij doodleuk vertelde dat ik mijn adresgegevens in mijn account gewoon kon veranderen naar dat die van m'n zus voor klantenkorting. 8)7
Toen ik in het T-Mobile Samen tijdperk mijn abonnement in de winkel afsloot vertelde de winkelmedewerker mij dat ie m'n nummer wel een een random groep zou toevoegen voor de Samen korting. :+

• mark1541
traxxion schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:51:
[...]

Toen ik in het T-Mobile Samen tijdperk mijn abonnement in de winkel afsloot vertelde de winkelmedewerker mij dat ie m'n nummer wel een een random groep zou toevoegen voor de Samen korting. :+
Hahhaa

Maar dat samen korting 8s nu niet meer, heet nu klantenvoordeel

• mark1541
[...]

Haha, en dat kan nu nog steeds in je t mobile account dan ?

mark1541 wijzigde deze reactie 17-09-2019 08:00 (6%)

• dreester
  • Niet online
mark1541 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:59:
[...]

Haha, en dat kan nu nog steeds in je t mobile account dan ?
Net gekeken in de app, je hebt nog steeds de mogelijkheid om je adres te wijzigen.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
logisch, je verhuist ook zo nu en dan :) ze willen echt niet nonstop gaan controleren.
Raarder wordt het als je zowel thuis als mobiel hebt, en dit op 2 verschillende adressen is. Maar, zelfs dat wordt volgens mij niet gecontroleerd. Veel te duur, het is goedkoper om die paar "fraude" gevallen oogluikend toe te staan.
Want, het zorgt ervoor dat jullie elkaar stimuleren klant te blijven, en dat is waar het hun EIGENLIJK om gaat, die paar euro korting is veel minder dan de winst die ze draaien op extra klanten.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:17
[...]

Is ook geen probleem. Alleen als je dat doet met een wanbetaler krijg jij de aanmaningen en heb jij een deurwaarder op de stoep staan...

• Imnoa
  • Laatst online: 13:13

Imnoa

Noobmaster69

Nog meer mensen die ineens alleen H+ internet hebben? Sinds een minuut of 10 hier, al een reboot gedaan en vliegtuigstand aan/uit maar geen verschil

Ik zie deze grafiek ook nog niet drastisch stijgen https://allestoringen.nl/storing/t-mobile

민족의 위대한 태양

• harmentiem
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:52
Even een vraag,
Ik maak gebruik van T-mobile Klantvoordeel voor 9 september 2019, Ik krijg 2,50 korting. nu kreeg ik het volgende mail van t-mobile
Het vernieuwde Klantvoordeel is toegankelijker dan ooit! Ontdek wat er voor jou verandert.

Unlimited abonnement
Heb je een abonnement met onbeperkt data? Met het vernieuwde Klantvoordeel betaal je voortaan € 25,- per maand* wanneer je dit abonnement combineert met elk ander T-Mobile abonnement op jouw adres.

Een ander abonnement
Ik heb onbeperkt data en ander het go 5gb + 2gb extra, Krijgen wij dan met het akkoord gaan nou 5 euro korting? ipv 2,50? Want vind het beetje verwarrend.

harmentiem wijzigde deze reactie 17-09-2019 11:40 (3%)

• neeecht
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:41
Imnoa schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:17:
Nog meer mensen die ineens alleen H+ internet hebben? Sinds een minuut of 10 hier, al een reboot gedaan en vliegtuigstand aan/uit maar geen verschil

Ik zie deze grafiek ook nog niet drastisch stijgen https://allestoringen.nl/storing/t-mobile
Lokaal of in een groter gebied?
Mast upgrades gebeuren altijd overdag. Kan zijn dat een mast uit is, de andere 4G te ver is en daarom je 3G hebt.

• Imnoa

Imnoa

Noobmaster69

neeecht schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:04:
[...]

Lokaal of in een groter gebied?
Mast upgrades gebeuren altijd overdag. Kan zijn dat een mast uit is, de andere 4G te ver is en daarom je 3G hebt.
Lokaal, en het wisselt wat, ik had net heel even weer LTE maar ondertussen of "Geen internet" of Edge

민족의 위대한 태양

• mark1541
dreester schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:51:
[...]

Net gekeken in de app, je hebt nog steeds de mogelijkheid om je adres te wijzigen.
Dus dat kan ik ook achteraf doen als k m'n simkaart heb ontvangen neem ik aan

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Imnoa schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:10:
[...]

Lokaal, en het wisselt wat, ik had net heel even weer LTE maar ondertussen of "Geen internet" of Edge
Heb je al in de storingen kaart van T-Mobile gekeken en je postcode opgezocht: www.t-mobile.nl/storing

Redacteur 4Gmasten.nl

• Imnoa

Imnoa

Noobmaster69

The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:52:
[...]

Heb je al in de storingen kaart van T-Mobile gekeken en je postcode opgezocht: www.t-mobile.nl/storing
Heb even gekeken, ik zit net naast een grote oranje vlek op die kaart. Zal de oorzaak zijn dus, Thanks

민족의 위대한 태양

• F!sher
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22-01 18:44

De rest:

Bedankt voor de tip! Hier ook een Abbo gesloten.

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

We hebben een nieuwe update op 4gmasten.nl van T-Mobile met interessant nieuws!

Of kijk op het artikel over dit nieuws op de site.

The_Wireless_Guy wijzigde deze reactie 27-09-2019 16:16 (28%)

Redacteur 4Gmasten.nl

• neeecht
The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:50:

Ik neem aan dat dit na de laatste omschakeling van KPN is?
Of minimaal vanaf 2 oktober dan?

En even wat meer offtopic, 4gmasten.nl kaart gericht.
@The_Wireless_Guy zonder banden icoontjes, is de site echt een stuk minder bruikbaar geworden.
Je moet al heel ver inzoemen en dan heb je nog geen idee welke sites wat doen. Overal op klikken is ook geen doen. Dit is mijn persoonlijke ervaring en kijk eerlijk gezegd nooit meer naar de kaart.
De oude kaarten gebruikte ik heel vaak.
The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:50:

Grappig dat Tmobile dit gaat testen :-)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, Custom HTPC j4205 Based

• jk-5
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 11:38
De nieuwe 5G locaties van T-Mobile zijn inmiddels zichtbaar op https://antennekaart.nl/k...ae-4794-86af-ac7c60a2ba78

Kijkend naar de hoogtes van de antennes zijn er een aantal locaties waar ze een extra antenne hebben geplaatst voor 5G, en geen gebruik maken van de gecombineerde 700/800/900MHz zenders

Kaart met alle mobiele antennes in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• Xandrios
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 11:05
...en op 26Ghz. Dat is leuk om mee te testen om een idee te krijgen van bereik en snelheden als 5G straks wat meer gemeengoed gaat worden. Per wanneer laat T-Mobile haar klanten gebruik maken van het 5G netwerk?

• jk-5
Xandrios schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:32:
...en op 26Ghz. Dat is leuk om mee te testen om een idee te krijgen van bereik en snelheden als 5G straks wat meer gemeengoed gaat worden. Per wanneer laat T-Mobile haar klanten gebruik maken van het 5G netwerk?
Ik weet niet wat de voorwaarden zijn van een testlicentie, maar ik kan me voorstellen dat deze niet mogen worden ingezet voor commerciele doeleinden, en dus in ieder geval gewacht zal moeten worden tot de frequentieveiling begin volgend jaar

Kaart met alle mobiele antennes in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Xandrios schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:32:
Daar moet toch eerst een frequentieveiling overheen. Startdatum daarvan ligt nog niet vast maar staat nog steeds op eind dit jaar begin volgend jaar voor de 700 MHz , 1400 MHz en 2100 MHz

De 3500 MHz en 26.6 GHz staan voor later op de rol. Er is zelfs nog geen beslissing genomen om 26.6 GHz te gaan veilen.

Redacteur 4Gmasten.nl

• jant
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
neeecht schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:26:

En even wat meer offtopic, 4gmasten.nl kaart gericht.
@The_Wireless_Guy zonder banden icoontjes, is de site echt een stuk minder bruikbaar geworden.
Je moet al heel ver inzoemen en dan heb je nog geen idee welke sites wat doen. Overal op klikken is ook geen doen. Dit is mijn persoonlijke ervaring en kijk eerlijk gezegd nooit meer naar de kaart.
De oude kaarten gebruikte ik heel vaak.
Je hebt hier een punt. @jk-5 heeft het momenteel beter voor elkaar met zijn antennekaart.nl/map. Niet alleen qua interfacing, maar ook snelheid van updates (automatisering) en revisies.

• neeecht
@jk-5 hey wat interessant! Je hebt alle T-Mobile updates meegenomen. Blijkbaar gaat dat nu vanzelf.
En wat zien we?

Nou ja, 2G, GSM, zoek de verschillen. :)

http://x264.nl/dump/spectrum-2019-08-25-1800mhz.jpg

http://x264.nl/dump/spectrum-2019-09-28-1800mhz-gsm-t-mobile.jpg

Op een paar verdwaalde signalen na lijkt het er weer een stuk bij te komen voor..... 4G?

Wel leuk, een kennis vertelde mij ooit: Er zijn best nog wat spook zenders on air, waarvan providers niet meer weten dat deze aanstaan.Vooral met GSM (2G). Op het spectrum lijkt dit hier te gebeuren.
Stel dat dit blok van 5 MHz wordt ingezet voor 4G, zul je deze spookzenders nooit meer kunnen opsporen. Of tenminste vele malen lastiger.

Nu kunnen we het andersom vragen: @jk-5 zie jij nog GSM frequenties van T-Mobile boven 1870 MHz in het register staan?

Update: Hmm het kunnen ook buiten de band DECT signalen zijn.
Antenne binnen en de signalen lijken wat harder. Nog steeds het checken waard. :)

neeecht wijzigde deze reactie 28-09-2019 18:37 (7%)

ik wacht met smart op dat de 800 + 2600mhz echt worden toegevoegd aan de frequentie ruimte..

• Raider095
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11:23
neeecht schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:29:
Wel leuk, een kennis vertelde mij ooit: Er zijn best nog wat spook zenders on air, waarvan providers niet meer weten dat deze aanstaan.
Sorry, maar die moet je toch even uitleggen. Als een zender (site) overbodig wordt, dan wordt deze zowel administratief als fysiek uit het netwerk gehaald. Dat begint dus met het administratief uitschakelen, waardoor de fysieke installatie niet meer actief is. Als een site nog wel in de lucht is en dus verkeer trekt, dan heeft hij een toegevoegde waarde. Een site die nog wel actief is maar waarvan de operator dat niet weet, dat hoor ik toch echt voor het eerst :) Elke site/zender geeft vroeg of laat een keer een alarm en daar krijgt het NOC automatisch een melding van. Daarop wordt dan weer geacteerd en de storingsdienst op afgestuurd. Zou ook niet nodig zijn als het een overbodige installatie betreft :)

• Jeffrey87
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 22-01 06:19
SMSfreakie schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 20:26:
ik wacht met smart op dat de 800 + 2600mhz echt worden toegevoegd aan de frequentie ruimte..
Waarom? Omdat het maar sneller sneller sneller moet ;)

Dit nog niet snel genoeg?

Overigens wacht ik ook wel op die 800 MHz band, want hopelijk wordt de indoor capaciteit bij mij thuis dan wat beter. Momenteel zit ik thuis uitsluitend op 900 MHz met meestal maximaal 10-15 Mbps.

Jeffrey87 wijzigde deze reactie 29-09-2019 07:59 (21%)

• neeecht
Raider095 schreef op zondag 29 september 2019 @ 00:33:
[...]

Sorry, maar die moet je toch even uitleggen. Als een zender (site) overbodig wordt, dan wordt deze zowel administratief als fysiek uit het netwerk gehaald. Dat begint dus met het administratief uitschakelen, waardoor de fysieke installatie niet meer actief is. Als een site nog wel in de lucht is en dus verkeer trekt, dan heeft hij een toegevoegde waarde. Een site die nog wel actief is maar waarvan de operator dat niet weet, dat hoor ik toch echt voor het eerst :) Elke site/zender geeft vroeg of laat een keer een alarm en daar krijgt het NOC automatisch een melding van. Daarop wordt dan weer geacteerd en de storingsdienst op afgestuurd. Zou ook niet nodig zijn als het een overbodige installatie betreft :)
Ja klopt! Met nieuwe sites nu.
Maar met de eerste/eerdere GSM sites was dit toch anders.
Ik zeg ook niet dat het zo nog steeds zo is. Maar die enkele sigmalen leken erop en deden me er aan denken. Ik ging daarom ook meteen verder zoeken. :)
Thanks voor de uitleg!

Update:
De signalen zijn nu weg. Dus het was of DECT of nog de laatste die off air ging.
Hier zie je ook het verschil tussen antenne buiten en antenne binnen.

http://x264.nl/dump/t-mobile-1800mhz-gsm-2019-09-29-ant-outside.jpg

http://x264.nl/dump/t-mobile-1800mhz-gsm-2019-09-29-ant-inside.jpg

Nog even extra info voor als we dit later terug lezen: https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten
Wij zijn van plan om het 2G-netwerk in november 2020 uit te zetten. Ga jij hier iets van merken? Dat is mogelijk. Wanneer je namelijk een toestel hebt dat enkel geschikt is voor een 2G-netwerk, dan is dit toestel na november 2020 niet langer te gebruiken in combinatie met je T-Mobile abonnement. In dat geval heb je een 4G-toestel nodig.

neeecht wijzigde deze reactie 29-09-2019 08:57 (25%)

Jeffrey87 schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:56:
[...]

Waarom? Omdat het maar sneller sneller sneller moet ;)

[Afbeelding]

Dit nog niet snel genoeg?

Overigens wacht ik ook wel op die 800 MHz band, want hopelijk wordt de indoor capaciteit bij mij thuis dan wat beter. Momenteel zit ik thuis uitsluitend op 900 MHz met meestal maximaal 10-15 Mbps.
Dat niet maar meer omdat ik als Tele2 Klant dan met een beetje geluk ook 800+900 kan combineren :) en op de meeste Tmobile sites mag ik nu nog niet echt roamen (omdat er gewoon 4G van Tele2 zelf nog is) en dan valt de snelheid wel wat tegen..

Like: goede Tele2 lokaties boven de 200/40mbit
minder goede val je al gauw naar de helft
en ook plekken waar die amper boven de 15mbit down uit komt, amper boven de 5 ;)

• jk-5
neeecht schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:29:
Nu kunnen we het andersom vragen: @jk-5 zie jij nog GSM frequenties van T-Mobile boven 1870 MHz in het register staan?
Ik zie nog ongeveer 60 locaties met 1870-1875MHz. Het grootste deel hiervan zijn micro locaties of locaties met maar 1 sector. Ze hebben dus inderdaad bijna deze hele band uitgeruimd.

Het inzetten van deze band voor 4G is een mogelijkheid. Een andere speculatie kan zijn om het als een klein blokje van 1800MHz in te zetten voor 5G. Dat zou voor T-Mobile wel geniaal zijn omdat ze daarmee al landelijk dekkend zijn en het vrij simpel in kunnen schakelen. Ondersteuning voor telefoons zal nog niet overal zo top zijn als de standaardbanden, hoewel ik hier nog niet naar gekeken heb. Vergeet niet dat T-Mobile druk bezig is om alle 1800MHz locaties te upgraden naar 4T4R of zelfs actieve antennes met 8T8R. Het is maar een speculatie, het in in ieder geval wel heel interessant om te zien wat ze hiermee gaan doen

jk-5 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:27:
De nieuwe 5G locaties van T-Mobile zijn inmiddels zichtbaar op https://antennekaart.nl/k...ae-4794-86af-ac7c60a2ba78

Kijkend naar de hoogtes van de antennes zijn er een aantal locaties waar ze een extra antenne hebben geplaatst voor 5G, en geen gebruik maken van de gecombineerde 700/800/900MHz zenders
Op een aantal plekken zoals hun hoofdkantoor op 2521cc, staat de 700 MHz-band onder het LTE-kopje. Wordt deze dan ook voor LTE gebruikt? (kan wel...)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• jk-5
Sorcerer8472 schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:30:
[...]

Op een aantal plekken zoals hun hoofdkantoor op 2521cc, staat de 700 MHz-band onder het LTE-kopje. Wordt deze dan ook voor LTE gebruikt? (kan wel...)
Ja dat is wel een beetje apart. Ik denk eerder dat dat puur komt wegens 'gebrek aan beter', en ik hoop dat ze snel een 5G laag toevoegen aan het antenneregister voor dit doel

• neeecht
@jk-5
Zover ik weet gaan ze gewoon alle 4G en 5G frequenties mixed gebruiken.
Zo niet, dan hebben we nog jaren dat 4G vele malen sneller zal zijn dan 5G.

En in november 2020 het laatste stukje 5 MHz ook erbij paken.

T-Mobile:
2G uitzetten: 2020-11 https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten#2g-toestel

Vodafone:
3G uitzetten: 2020-01 https://groeimeenaar4g.vodafone.nl/

KPN:
3G uitzetten: 2022-01 https://www.kpn.com/beleef/mobiel/de-toekomst-van-4g.htm
Het kan wel iig, je kunt resource blocks/elements mixen in 4G/5G en zelfs dynamisch laten balanceren geloof ik. 4G en 5G delen dan capaciteit op dezelfde frequentie, vergelijkbaar in hoe je bij 4G ook features hebt die per device verschillen (bijv. MIMO en modulatie-features).

Denk dat ze in november 2020 er gewoon 20+10 van maken trouwens :)

• jk-5
@neeecht Dat wist ik nog niet. Het wordt blijkbaar tijd om me meer te gaan verdiepen in de mogelijkheden met 5G.

Van vrijdag op zaterdagnacht kwamen er nog een aantal nieuwe 26GHz licenties tevoorschijn in het antenneregister. Zie https://antennekaart.nl/k...82-428a-8f45-f88434ce5c65

Ik heb geen idee welke provider dit zou kunnen zijn. Hij is voor nu automatisch aan T-Mobile gekoppeld omdat die al iets in die band hebben, dat kan ik later handmatig wel corrigeren als dat een andere provider blijkt te zijn.

Het frequentieregister is helaas stuk, anders hadden we het daar kunnen zien

jk-5 wijzigde deze reactie 29-09-2019 17:55 (6%)

• neeecht
@jk-5

Ja, dit een beetje voor je kunnen vinden:
https://www.telit.com/blog/what-is-5g-nr/
https://www.nokia.com/networks/portfolio/lte/

Dit is ook een van de redenen waarom WiFi-Calling zo makkelijk gaat.
Allemaal OFDM. En de verschillende QAM modus kunnen nu al.

Een nieuwe toevoeging in het register op 26 GHz kan gewoon een provider (of iets anders) point to point link zijn.

mmWave wordt 24-28 GHz, wat we 26 GHz gaan noemen omdat het in het midden zit.

Voorbeeldje: 1506CK
66 m / 19 gr / 25.977 GHz / 17.2 dBW
26.086 GHz stond ook ergens.

Ik zal je een lijst spammen met mogelijk leuke frequenties om een andere aparte map mee te maken.
Dit geeft ook wat meer inzicht.

Edit: Oh wacht, die lijst had ik je al gespamt, zie mijn eerste PM. :)

neeecht wijzigde deze reactie 29-09-2019 18:06 (5%)

• jk-5
neeecht schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:05:
@jk-5

Een nieuwe toevoeging in het register op 26 GHz kan gewoon een provider (of iets anders) point to point link zijn.
Ja oke, dat kan ook. Deze nieuwe staan er wel echt in als experimentele vergunning, net als alle andere 5G zaken. Voor nu dus nog een beetje onder voorbehoud van wijzigingen totdat een trotse provider weer gaat roepen op nieuwe plekken dekking te hebben toegevoegd

• neeecht
@jk-5
Ah super, dat was ik even vergeten. Nou top, weer eén gevonden dan!
Hopelijk binnenkort ook in mijn regio. :)
we zullen het op 2-10 gaan mee maken denk ik

Dit is ook een van de redenen waarom WiFi-Calling zo makkelijk gaat.
Allemaal OFDM. En de verschillende QAM modus kunnen nu al.
Dat heeft toch niks met wifi-calling te maken? Maakt niet uit wat de draadloze techniek is, het gaat gewoon oIP. In theorie zou het ook via een usb-kabel moeten kunnen als de telefoon zo internet krijgt.

Verder lijkt die 26 GHz-frequentie me idd een straalverbinding te zijn. Als je iets met 3/4 sectoren ziet, 0-365 graden ziet, of een groter frequentiegebied, dan is het misschien wat anders.

• neeecht
Iemand al wat 5G - 700 MHz signalen op het spectrum gezien?

Na de omschakeling vannacht zijn bij mij de signalen hetzelfde gebleven.
Wat bevestigd wat ik al vermoedde, de resterende DVB-T2 signalen die nog verplaatst moeten worden ontvang ik via Ijsselstein.

Dit was 2019-10-01, maar vandaag precies hetzelfde:
http://x264.nl/dump/700mhz-2019-10-01-dvbt-2.jpg

2019-10-08 zal de 700 MHz band leeg zijn.
https://forum.kpn.com/dig...5/index52.html#post830583
Weekje wachten nog. :)

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10:16
Zijn hier mensen met praktijkervaring met T-Mobile op het treintraject Arnhem-Utrecht? Ik zit nu bij KPN en met name in de spits is Internet gewoon onbruikbaar. Nu wil ik gaan overstappen naar T-Mobile of Vodafone maar dan moet dit natuurlijk wel verbetering bieden...

• menzo
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Ascension schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:47:
Zijn hier mensen met praktijkervaring met T-Mobile op het treintraject Arnhem-Utrecht? Ik zit nu bij KPN en met name in de spits is Internet gewoon onbruikbaar. Nu wil ik gaan overstappen naar T-Mobile of Vodafone maar dan moet dit natuurlijk wel verbetering bieden...
Ik weet wel dat er een stuk in de buurt van Arnhem bij zit dat het bij t-mobile ook niet zo veel soeps is. Maar ik heb er al een tijd niet gereisd.

• Sipio
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Ik heb altijd een abonnement gehad met een telefoon, ik kan op dit moment verlengen maar de galaxy note 10 plus is mij nog iets te prijzig (+50 euro p.m)

Zit er dus aan te denken om zolang een sim only abonnement te nemen maar stel nu dat de note 10 plus over een paar maand onder de 50 euro p. m komt, kun je dan een sim only abonnement gelijk omzetten naar een nieuw abbo met de telefoon of zit ik dan ook echt vast aan minimaal een jaar die sim only?

Ze hadden mijn vriendin verteld dat dit mogelijk was maar ik betwijfel het, waarom anders alleen de optie om een sim only af te sluiten voor 1 of 2 jaar en niet gewoon vrijblijvend.

Iemand ervaring hiermee misschien?

• Jassy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:48
Sipio schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:25:
Ik heb altijd een abonnement gehad met een telefoon, ik kan op dit moment verlengen maar de galaxy note 10 plus is mij nog iets te prijzig (+50 euro p.m)

Zit er dus aan te denken om zolang een sim only abonnement te nemen maar stel nu dat de note 10 plus over een paar maand onder de 50 euro p. m komt, kun je dan een sim only abonnement gelijk omzetten naar een nieuw abbo met de telefoon of zit ik dan ook echt vast aan minimaal een jaar die sim only?

Ze hadden mijn vriendin verteld dat dit mogelijk was maar ik betwijfel het, waarom anders alleen de optie om een sim only af te sluiten voor 1 of 2 jaar en niet gewoon vrijblijvend.

Iemand ervaring hiermee misschien?
Ik heb 2 maanden geleden een 2 jarige SIM only afgesloten bij T-Mobile, en heb afgelopen vrijdag mijn abo met een nieuwe S10 verlengd voor opnieuw 2 jaar. De teller begint gewoon opnieuw te lopen vanaf dat moment.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• SebasFM
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
neeecht schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:41:
Nope, nog niet. Ik woon -volgens antennekaart.nl- ongeveer een kilometer hemelsbreed van de dichtstbijzijnde band 28 site van T-Mobile in Den Haag, nog geen signaal:

SebasFM wijzigde deze reactie 02-10-2019 22:33 (3%)

/dev/pc0: i5-6600 | Asus Z170 Pro Gaming | 16 GB Kingston HyperX | 512 GB Samsung SSD 950 Pro | Corsair Carbide 200R ]|[ /dev/pc1: Asus EeeBook F205TA

• Raider095
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11:23
neeecht schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:41:
Ik kan verder geen details geven, maar KPN heeft al de nodige sites (om)gebouwd met 700MHz, maar ook 1400MHz. Of deze aan staan weet ik niet (lijkt me sterk), maar de voorbereiding is in elk geval in volle gang.

• Sipio
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Jassy schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:17:
[...]

Ik heb 2 maanden geleden een 2 jarige SIM only afgesloten bij T-Mobile, en heb afgelopen vrijdag mijn abo met een nieuwe S10 verlengd voor opnieuw 2 jaar. De teller begint gewoon opnieuw te lopen vanaf dat moment.
Zo had t mobile dat ook aan mijn vriendin uitgelegd dat dat kon, dus dan klopt het toch, bedankt 👍 ga ik ook eerst maar voor een sim only en wacht nog even op een prijsdaling van de note 10 plus.

• AMD and INTEL
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 11:16
T-mobile ligt eruit voor mij, andere ook?
Edit: lijkt een landelijke storing te zijn.
https://allestoringen.nl/storing/t-mobile

AMD and INTEL wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:22 (51%)

• Jassy
  • Laatst online: 11:48
Ik kreeg net een appje binnen via 4G en speedtest werkt ook gewoon. Dit allemaal in Oost-Nederland, Twente.

Jassy wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:29 (22%)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• RayenM
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:21
AMD and INTEL schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:16:
T-mobile ligt eruit voor mij, andere ook?
Edit: lijkt een landelijke storing te zijn.
https://allestoringen.nl/storing/t-mobile
Ja correct. Volledig Limburg ligt eruit. Geen service.

• StraightOn.NL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13-01 19:41
RayenM schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Dat kan ik ook bevestigen inderdaad. Sinds 10.10 deze ochtend ongeveer.

• AMD and INTEL
RayenM schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:31:
[...]

Lijkt ook dat brabant eruit ligt.

• DarkForce
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-01 21:45
T-Mobile geeft via het forum al aan druk bezig te zijn de storing te onderzoeken.

DarkForce wijzigde deze reactie 03-10-2019 11:11 (9%)

• JeroenT
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-01 19:36
Geen issues in Almelo (Oost-Nederland).

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Nu online
Ook hier in Almelo geen probleem. T-Mobile zakelijk.

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone 11 Pro Max 64GB

• menonv
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:13
Zojuist weer signaal in Heerlen te ontvangen.

i5-8600K OC @ 5Ghz - Corsair H110i | MSI-Z370 Gaming Pro Carbon | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | MSI GTX1080 OC 8G @ 2Ghz | SSD / 256GB & 512GB | Storage / 6TB

• AMD and INTEL
Het werkt ook weer voor mij!

• StraightOn.NL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13-01 19:41
Limburg ook weer!

• don_jorg
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 01:34
Zijn hier mensen met praktijkervaring met T-Mobile op het treintraject Arnhem-Utrecht?
Utrecht Centraal is een absolute ramp: de keren dat ik daar 0 data doorkrijg, zijn allang niet meer op m'n vingers en tenen te tellen. Verder heb ik alleen ervaring tot Veenendaal: dat stuk is het prima te doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 23-01 22:25
don_jorg schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:38:
[...]

Utrecht Centraal is een absolute ramp: de keren dat ik daar 0 data doorkrijg, zijn allang niet meer op m'n vingers en tenen te tellen. Verder heb ik alleen ervaring tot Veenendaal: dat stuk is het prima te doen.
Staat niet op zichzelf. Utrecht Centraal is idd echt om te janken met T-Mobile. Zelfs appjes komen (tijdens spitsuren) niet binnen.
Traject Utrecht - Amsterdam is in een drukke trein ook behelpen, met Spotify die niet eens kan streamen zonder haperen.
Ik was dit weekend op de Kinkerstraat in Oud West in Amsterdam, gewoon 14h ‘s middags ook hier amper werkend internet.

Ik merk dat 4G van T-Mobile laatste tijd echt traag is op drukke plekken/momenten. Gebruik iPhone XS dus toestel ondersteunt alle T-Mobile frequenties.
Is het niet eens tijd dat Tweakers een kritische mobiel internet-test gaat doen? En dan echt in de spits in de trein en in de auto, op de drukste plekken etc?

Hopelijk wordt T-Mobile op deze drukke plekken beter bij het samenvoegen van de Tele2-frequenties en het verder uitschakelen van 2G waar ze op dit moment mee bezig lijken te zijn...

• neeecht
@Sorcerer8472 een gedeelte 2G frequenties zijn idd al uitgeschakeld.
Waarschijnlijk eerst een maand of wat aankijken wat de effecten daarvan zijn.

En nu is de keuze: Gaan we 4G direct uitbreiden of gaan we wachten tot na de 5G veiling.
Dan alles in één keer goedkoper doen. Ik vermoed zelf het laatste.

En op rampplekken nog proberen een nieuwe site on air te krijgen.
Er zijn nog zat Tele2 lokaties die daarvoor gebruikt kunnen worden. Op Utrecht Centraal zie ik ook de small cells.

Sowieso Band 38 + Band 7 heeft extra filters nodig, dus die zullen ze ook overal moeten plaatsen.
Verklaard ook waarom T-Mobile Band 7 nooit echt heeft gebruikt en alleen als test heeft gebruikt.

- Tele 2 frequenties inzetten
- Band 38 en Band 7 filters
- 5G 700 MHz (en 1400 MHz neem ik ook aan)
- 2G gedeelte opnieuw indelen voor 4G/5G

Ik denk dat je dat allemaal in 1x wilt doen.
Als het even kan in één keer ja, maar dan wel nu probleemlocaties oplossen. Hoewel als ik dat hierboven lees dan zijn hele treintrajecten nu al een probleem.

Met de 3G-problemen van T-Mobile in het achterhoofd vind ik dit wel een beetje spannend klinken. Bij KPN zie ik trouwens ook best wel wat congestie op allerlei plekken na mijn overstap vanaf Vodafone, waar ik veel van deze problemen nooit heb gehad.

• neeecht
@Sorcerer8472 zoals ik al eerder aangegeven had: de nieuwe intercity's zijn echt mega goed geïsoleerd.

Met 4G zijn er gewoon te weinig lokaties voor alle providers om dit goed af te dekken.
Snelwegen en spoorlijnen blijven altijd lastig als je OOK nog een wijk moet instralen. Het is al 100x beter dan 10 jaar geleden, maar het blijft lastig.

Een oplossing zou kunnen zijn 5G met 3500 MHz en/of mmWave op elke/om de zoveel lantaarnpaal/lantaarnpalen (snelweg) en hetzelfde op de stalen constructies die de bovenleiding overeind houden (spoorlijnen). Dit zou zeker moeten gaan gebeuren, maar het blijft lastig. Nederland loopt altijd achter met dit soort projecten en nu we het nodig gaan hebben lopen we weer jaren achter.
@neeecht, het gaat om een capaciteitsprobleem, niet om een dekkingsprobleem.

• neeecht
@Sorcerer8472 ja, daarom 3500 MHz en/of mmWave :-)
Bij Vodafone zijn er geen/minder problemen puur omdat ze minder klanten/dataverbruik hebben, of geen onbeperkte data aanbieden? Of iets meer spectrum inzetten op een aantal plekken?

Die hoge frequenties gaan echt een drama zijn in de trein trouwens, echt niet bruikbaar (dat bedoelde je dus?) ... Oplossing ligt eerder in MIMO en complexere modulatie, en microcellen op zeer drukke locaties zodat de macrocellen daar fors worden ontlast. En T-Mobile heeft nog meerdere plekken met alleen 2CA / 3CA langs het spoor. En ze kunnen net als Vodafone / KPN ook om de hoogspanningsmast een locatie bouwen langs de A2 bij Utrecht (Vodafone 3 naast elkaar, KPN 2 naast elkaar).

NB: 5G gaat straks net zo werken als 4G in Seoul of in drukke Amerikaanse steden gok ik: een aantal macrocellen, maar dan aangevuld met veel microcellen op drukke plekken, met name waar mensen moeten wachten op bijvoorbeeld OV. Alleen op die plekken wordt mmWave ingezet, op andere plekken lagere frequenties. In de natuur ga je geen mmWave zien, alleen op drukke plekken in steden, stations, stadions, etc.

Sorcerer8472 wijzigde deze reactie 07-10-2019 23:13 (35%)

• PWA777
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 23-01 22:25
Sorcerer8472 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:39:

Die hoge frequenties gaan echt een drama zijn in de trein trouwens, echt niet bruikbaar (dat bedoelde je dus?) ... Oplossing ligt eerder in MIMO en complexere modulatie, en microcellen op zeer drukke locaties zodat de macrocellen daar fors worden ontlast. En T-Mobile heeft nog meerdere plekken met alleen 2CA / 3CA langs het spoor. En ze kunnen net als Vodafone / KPN ook om de hoogspanningsmast een locatie bouwen langs de A2 bij Utrecht (Vodafone 3 naast elkaar, KPN 2 naast elkaar).
De basis frequentie van T-Mobile is nu uiteraard 1800 Mhz, de dekking is prima te noemen als het specifiek gaat om het spoortraject tussen Utrecht en Amsterdam. Voor 5G is mn de 700Mhz van waarde op dergelijke trajecten.
Het grote euvel in de huidige situatie is dat elke mast langs de route maar een paar minuten overbelast is (tot de trein voorbij is), maar als je in de trein zit, hop je dus van overbelaste mast naar overbelaste mast en is de ervaring dus prut. De nabijheid van de A2 helpt uiteraard niet mee. Ik weet niet hoe actief T-Mobile zijn netwerk monitort, maar ik kan me zo voorstellen dat aan hun kant de gemiddelde belasting van die sites wel mee valt - wanneer er geen trein langs rijdt of wanneer de spits voorbij is zullen die sites niet meer dan gemiddeld veel verkeer verwerken.

Ik heb overigens de indruk dat de issues snel aan het verergeren zijn, sinds de introductie van VoLTE bellen (maar kan net zo goed het toelaten van Tele2 klanten op 4G zijn hoor) bij T-Mobile ervaar ik langzamer 4G op drukke plekken, daarnaast groeit het data gebruik natuurlijk ook organisch. Hoe dan ook: vanuit T-Mobile wordt er op het oog niets gedaan, men wacht duidelijk op de Tele2 frequenties en is druk met het 5G-geschikt maken van het netwerk. De problemen op Utrecht Centraal (0,0 data in de spits) spelen al een jaar en daar wordt tot op heden niets aan gedaan.

Hoe dat zit met Vodafone weet ik niet, wellicht minder klanten inderdaad. Maar ook met KPN ervaar ik capaciteits issues, ook voornamelijk op Utrecht CS, waarbij bij KPN het internet vooral erg langzaam is (maar nog wel enige data doorvoer heeft).
Tuurlijk, je hopt van de ene naar de andere mast, maar daar zit dus echt nog wel ruimte om te upgraden. Vervelend is alleen dat het weer om hoogspanningsmasten gaat, maar ik denk dat ze er toch echt aan moeten nu...

Het inschakelen van VoLTE kan idd gevolgen hebben, maar ik vermoed eerder dat het Tele2-effect een rol speelt.

Vodafone op Utrecht Centraal doet het trouwens prima, wordt aangestraald vanuit 2 richtingen (Jaarbeurs en noordkant Movare-gebouw), en KPN heeft iig in de stationshal een flinke upgrade gedaan (band 1+3+7 microcellen, voorheen alleen band 3), alleen op het spoor zelf als je in de trein zit is het minder. Ben er niet meer geweest sinds ik 4G forceer. Dat KPN nu onbeperkt internet gaat aanbieden vind ik wel enigszins zorgwekkend...

Overigens is 4G forceren niet handig in sommige tunnels, in een paar tunnels is er enkel nog 3G-dekking. Dit blijft een onhandig probleem bij KPN.

• netblade
  • Laatst online: 23-01 21:51

netblade

Sunrise

Het 'Tele2' effect noem ik gemakshalve even het 'orange' effect. Een Overbelast netwerk heb ik 10 jaar geleden ook meegemaakt, en dat heeft bijna een jaar geduurd eer er verbetering optrad (wellicht vertrekkende klanten?)
Ik snap niet dat T-Mobile Tele2 klanten maar toelaat zonder dat de extra frequenties zijn geïmplementeerd.
Hoe zit het trouwens met de 3g belasting? Daar nagenoeg elk toestel op 4g staat vraag ik me af of er ook totaal geen data door komt met 3g, dat netwerk is tamelijk leeg namelijk.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:39
netblade schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:52:
Het 'Tele2' effect noem ik gemakshalve even het 'orange' effect. Een Overbelast netwerk heb ik 10 jaar geleden ook meegemaakt, en dat heeft bijna een jaar geduurd eer er verbetering optrad (wellicht vertrekkende klanten?)
Ik snap niet dat T-Mobile Tele2 klanten maar toelaat zonder dat de extra frequenties zijn geïmplementeerd.
Hoe zit het trouwens met de 3g belasting? Daar nagenoeg elk toestel op 4g staat vraag ik me af of er ook totaal geen data door komt met 3g, dat netwerk is tamelijk leeg namelijk.
Het is ook niet alsof je nu als Tele2 klant gemakkelijk even het T-Mobile netwerk selecteert. Enkel in gevallen dat Tele2 geen dekking of beperkte dekking heeft val je terug op het T-Mobile netwerk (Schipholtunnel, Pathe bioscopen etc), anders wordt je weer teruggestuurd naar Tele2. Dus dat lijkt mij (nog) niet heel veel effect te hebben.
Volgens mij heette het ook al T-Mobile toen en geen Orange, toch?

Het 3G-netwerk is al flink uitgekleed de afgelopen tijd, op veel plekken is er maar 15 MHz beschikbaar en op sommige maar 10 MHz. En voor een aantal oude mobieltjes en voor roaming is het noodzakelijk dat er een plukje beschikbaar blijft, zeker als het wederzijds is dat T-Mobile minder 4G-roamingovereenkomsten heeft dan KPN en Vodafone en deze toeristen/zakenlui dus aangewezen zijn op 3G voor internet en bellen als ze roamen op T-Mobile.

En ik dacht idd dat de T-Mobile-roaming nog maar heel beperkt was.

• netblade
  • Laatst online: 23-01 21:51

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:38:
Volgens mij heette het ook al T-Mobile toen en geen Orange, toch?

Het 3G-netwerk is al flink uitgekleed de afgelopen tijd, op veel plekken is er maar 15 MHz beschikbaar en op sommige maar 10 MHz. En voor een aantal oude mobieltjes en voor roaming is het noodzakelijk dat er een plukje beschikbaar blijft, zeker als het wederzijds is dat T-Mobile minder 4G-roamingovereenkomsten heeft dan KPN en Vodafone en deze toeristen/zakenlui dus aangewezen zijn op 3G voor internet en bellen als ze roamen op T-Mobile.

En ik dacht idd dat de T-Mobile-roaming nog maar heel beperkt was.
Nouja het was een combinatie van sites uitschakelen zonder bijbouwen (oude Orange netwerk uit, geen nieuwe sites erbij), de iPhone 3g die exclusief bij T-Mobile te krijgen was. Dat zorgde ervoor dat er echt 0 data binnen te halen was. Zelfs bellen was vaak niet mogelijk.
Merk weinig van die weinige bandbreedte, als ik mn toestel op 3g forceer haal ik nog steeds een fijne 10Mbit down en 4 up. Nu merk ik persoonlijk weinig van een overbelasting daar ik via N wegen naar schiphol rijd en in mijn stad zo ongeveer op elke hoek een T-Mobile site te vinden is.
KPN heeft voorals nog waar 2tot4ca te vinden is wel het meest snelle netwerk in veel gevallen, waarschijnlijk omdat nagenoeg iedereen nog aan een databundel vast zit. Dit zal wel gaan veranderen nu onbeperkt daar ook een optie is geworden.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

netblade schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:52:
......
T-Mobile kan de Tele2 frequenties pas inzetten als ze in hetzelfde gebied helemaal niet meer gebruikt worden door Tele2. Met de zeer verspreide uitgezette locaties zijn ze nog lang niet zover. Pas als ze hele gebieden uitgaan zetten kunnen de daarna pas de Tele2 frequenties gaan inzetten in het T-Mobile netwerk.

Dus ze moeten de Tele2 klanten eerst op hun netwerk toelaten en dan kunnen ze pas Tele2 locaties uitzetten en dan moeten ze nog even wachten om de Tele2 frequenties ook daadwerkelijk in te zetten in Het T-Mobile netwerk.

Redacteur 4Gmasten.nl

netblade schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 11:24:
[...]

Nouja het was een combinatie van sites uitschakelen zonder bijbouwen (oude Orange netwerk uit, geen nieuwe sites erbij), de iPhone 3g die exclusief bij T-Mobile te krijgen was. Dat zorgde ervoor dat er echt 0 data binnen te halen was. Zelfs bellen was vaak niet mogelijk.
Merk weinig van die weinige bandbreedte, als ik mn toestel op 3g forceer haal ik nog steeds een fijne 10Mbit down en 4 up. Nu merk ik persoonlijk weinig van een overbelasting daar ik via N wegen naar schiphol rijd en in mijn stad zo ongeveer op elke hoek een T-Mobile site te vinden is.
KPN heeft voorals nog waar 2tot4ca te vinden is wel het meest snelle netwerk in veel gevallen, waarschijnlijk omdat nagenoeg iedereen nog aan een databundel vast zit. Dit zal wel gaan veranderen nu onbeperkt daar ook een optie is geworden.
Uiteindelijk had dat niet veel met Orange te maken volgens mij hoor, het probleem was er gewoon in volledige grote steden en grote gebieden in die steden. Ook op momenten dat uitschakelen e.d. totaal geen effect meer zou moeten hebben.

Het klinkt wel alsof dat uitschakelen nog wel even spannend wordt bij T-Mobile/Tele2, wellicht per regio grote nachtelijke omschakelingen? En dan moet er natuurlijk nog 800 MHz en 2600 MHz worden bijgebouwd bij T-Mobile!

PS: is het niet zo dat juist alleen het gebruik van band 38 een filter behoeft, en dat als die er is band 7 ook eenvoudig kan werken, maar dat dat filter niet nodig is om band 7 naast band 38 te gebruiken?

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Sorcerer8472 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:48:
[...]

.......

Het klinkt wel alsof dat uitschakelen nog wel even spannend wordt bij T-Mobile/Tele2, wellicht per regio grote nachtelijke omschakelingen? En dan moet er natuurlijk nog 800 MHz en 2600 MHz worden bijgebouwd bij T-Mobile!
Dat omschakelen kan niet in één nacht. Er moet een soort van guard area tussen de gebieden zijn waar 800+2600 MHz worden gebruikt in Tele2 netwerk en waar T-Mobile ze kan inzetten. Twee mastlocaties naast elkaar dezelfde frequenties laten gebruiken in twee verschillende netwerken is niet zo handig.
PS: is het niet zo dat juist alleen het gebruik van band 38 een filter behoeft, en dat als die er is band 7 ook eenvoudig kan werken, maar dat dat filter niet nodig is om band 7 naast band 38 te gebruiken?
Tele2 heeft bij alle locaties waar T-Mobile band 38 inzet en zij band 7 gebruiken filters ingebouwd. Het gaat er om dat als de download van een band(dus vanaf de mast met relatief groot vermogen) naast de upload van de andere band(dus van het toestel af naar mast met relatief laag vermogen) dan blaast de download de upload weg en heb je weinig aan je upload en zonder upload kakt je download ook gelijktijdig in.

Dat gebeurd dus bij band 7 en band 38 rond de 2565 MHz waarbij Tele2 klanten de uploadende partij is en T-Mobile wisselend up- en download(TDD) en bij 2620 MHz waarbij KPN klanten wisselend uploaden en downloaden in band 38 en Vodafone het begin van hun dwonloadblok heeft in band 7.

Kan wel alleen gebeuren als beide aanbieders op dezelfde locatie zitten.

Redacteur 4Gmasten.nl

• r_buren956
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 20-01 20:10
Ik zit elke dag in de trein van Arnhem tot Ede Wageningen en ik kan zeggen dat het grootste gedeelte goed is. Meestal 4G en soms 4G+. Alleen bij Oosterbeek is het soms H+. Maar ja dat was toen ik bij Vodafone zat ook al zo. Dat is een gewoon een plek waar blijkbaar niemand zeurt om langzaam internet :)

• maarten013
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 13:06
Hi iedereen,
Mijn abonnement bij KPN loopt komende maand af. Dus ik ben opzoek naar een nieuwe. Nu wil ik unlimited, ik heb gekeken bij Tele2 en T-Mobile. Nu neig ik meer naar T-mobile toe aangezien er Europees 4G is. Maar hoe zit het bij T-mobile met die aanvullers. Die kan je niet via SMS aanvullen. Maar als je een tweede aanvuller wil moet je dus eerst alles opmaken en dan in de app een nieuwe aanvuller activeren. Maar als je data op is, hoe wil je dan in de app een aanvuller activeren? Of is dat al bij 95% mogelijk?

Alvast bedankt!
The_Wireless_Guy schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:04:
[...]

Dat omschakelen kan niet in één nacht. Er moet een soort van guard area tussen de gebieden zijn waar 800+2600 MHz worden gebruikt in Tele2 netwerk en waar T-Mobile ze kan inzetten. Twee mastlocaties naast elkaar dezelfde frequenties laten gebruiken in twee verschillende netwerken is niet zo handig.
Okee, maar als de T-Mobile-locatie het filter krijgt en er helemaal klaar voor is, dan kan het toch wel in een nachtelijke switch voor die specifieke locaties? Tele2 uit, T-Mobile aan.
[...]

Tele2 heeft bij alle locaties waar T-Mobile band 38 inzet en zij band 7 gebruiken filters ingebouwd. Het gaat er om dat als de download van een band(dus vanaf de mast met relatief groot vermogen) naast de upload van de andere band(dus van het toestel af naar mast met relatief laag vermogen) dan blaast de download de upload weg en heb je weinig aan je upload en zonder upload kakt je download ook gelijktijdig in.

Dat gebeurd dus bij band 7 en band 38 rond de 2565 MHz waarbij Tele2 klanten de uploadende partij is en T-Mobile wisselend up- en download(TDD) en bij 2620 MHz waarbij KPN klanten wisselend uploaden en downloaden in band 38 en Vodafone het begin van hun dwonloadblok heeft in band 7.

Kan wel alleen gebeuren als beide aanbieders op dezelfde locatie zitten.
Okee, helemaal duidelijk! Per locatie kijken naar de eisen dus.

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:39
maarten013 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:50:
Hi iedereen,
Mijn abonnement bij KPN loopt komende maand af. Dus ik ben opzoek naar een nieuwe. Nu wil ik unlimited, ik heb gekeken bij Tele2 en T-Mobile. Nu neig ik meer naar T-mobile toe aangezien er Europees 4G is. Maar hoe zit het bij T-mobile met die aanvullers. Die kan je niet via SMS aanvullen. Maar als je een tweede aanvuller wil moet je dus eerst alles opmaken en dan in de app een nieuwe aanvuller activeren. Maar als je data op is, hoe wil je dan in de app een aanvuller activeren? Of is dat al bij 95% mogelijk?

Alvast bedankt!
Je kunt nog wel data gebruiken om de T-Mobile app of website te gebruiken. Dus al heb je 0MB over, een bundel aanvragen kan altijd.

• wardjj
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
PWA777 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:24:
[...]

Staat niet op zichzelf. Utrecht Centraal is idd echt om te janken met T-Mobile. Zelfs appjes komen (tijdens spitsuren) niet binnen.
Traject Utrecht - Amsterdam is in een drukke trein ook behelpen, met Spotify die niet eens kan streamen zonder haperen.
Ik was dit weekend op de Kinkerstraat in Oud West in Amsterdam, gewoon 14h ‘s middags ook hier amper werkend internet.

Ik merk dat 4G van T-Mobile laatste tijd echt traag is op drukke plekken/momenten. Gebruik iPhone XS dus toestel ondersteunt alle T-Mobile frequenties.
Dit kan ik alleen maar beamen. De laatste tijd echt huilen met de pet op op het grootste gedeelte van traject Alkmaar - Amsterdam en vv. Vaak gewoon geen data mogelijk of een download van 0,3Mbps.

Voorheen nooit in deze mate de problemen gehad... Ook om 10:00, niet alleen in de hyperspits. Hopen dat er snel verbetering komt.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een andere provider dan KPN, bijvoorbeeld T-Mobile.

Op zich vallen de klachten mee van KPN, heb zelfs thuis in nieuwbouw Utrecht gewoon goede dekking. Maar met de trein rond Utrecht Centraal is ellende, met name het spoor net buiten het station. Kilometers 3G en dan nog geen internet.

Nu weet ik dat het deels aan stations en sporen ligt. En ik weet dat T-Mobile voor het zoveelste jaar op rij beste netwerk is. Maar hoe zijn de ervaringen tussen KPN en T-Mobile uiteindelijk. Ik ben daar zeer benieuwd naar.

Qua abonnement is het voor mij 14 euro bij KPN voor 300 minuten en 6GB of 17,50 bij T-Mobile voor onbeperkt bellen en 7GB met aansluitkosten.

MacBook  iPhone 11 Pro  Apple Watch  Apple TV  AirPods  AirPort Express

Capaciteitsproblemen liggen niet aan treins en aan sporen. Bij Vodafone gewoon het hele traject Utrecht - Amsterdam perfect 4G-internet. Bij KPN kun je ook op 4G zitten als je hem erop lockt. Helaas gooit KPN je vrij snel van 4G naar 3G echter, wat m.i. totaal onnodig is (bij Vodafone gebeurt dat ook niet sinds men de limieten anders heeft ingesteld).

• THE_BASE
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 01:21:
Capaciteitsproblemen liggen niet aan treins en aan sporen. Bij Vodafone gewoon het hele traject Utrecht - Amsterdam perfect 4G-internet. Bij KPN kun je ook op 4G zitten als je hem erop lockt. Helaas gooit KPN je vrij snel van 4G naar 3G echter, wat m.i. totaal onnodig is (bij Vodafone gebeurt dat ook niet sinds men de limieten anders heeft ingesteld).
Volgens mij kan ik met een iPhone geen 4G locken. Althans. Nooit gezien.

Dat zou een hoop schelen.

MacBook  iPhone 11 Pro  Apple Watch  Apple TV  AirPods  AirPort Express

Pagina: 1 ... 82 ... 86 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True