7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Het is ten noorden van Knooppunt Holendregt.
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Trommelrem schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 00:22:
4G gaat zelfs beter worden dan 2G. T-Mobile heeft voor 2G immers alleen regionale frequenties, waar Vodafone en PTT landelijke frequenties bezitten. Voor 4G heeft T-Mobile wel landelijke frequenties.
Ik denk dat Trommelrem de Multiband frequentie veiling van eind 2012 is ontgaan. Alle operators staan ongeveer gelijk met hoeveelheid frequentie ruimte. Ook zijn er geen 'regionale' kavels meer.The Wizard schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:37:
Regionale frequenties? Wat bedoel je precies? En de PTT bestaat al een geruime tijd niet meer
D'r valt alleen niks van te merken. Bij mijn neef in de wijk helmerhoek-noord in Enschede is de 3G dekking zeer slecht, gesprekken vallen gewoon weg en op de dekkingskaart stond tot voor kort een witte vlek precies daar waar hij woont. Nu is het helemaal paars (oftewel goed bereik), maar verbinding/bereik nog steeds net zo slecht.leroy98ecker schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 00:20:
Zie net op de dekkingskaart van T-Mobile dat ze 3G 900 hebben toegevoegd.
Dekking verschil kun je hieronder vergelijken. Op sommige plekken is dit echt gigantisch verbeterd!
[afbeelding]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb de optie niet om te kiezen voor UMTS900, of zijn die gegevens gewoon toegevoegd zonder aparte optie?leroy98ecker schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 00:20:
Zie net op de dekkingskaart van T-Mobile dat ze 3G 900 hebben toegevoegd.
Dekking verschil kun je hieronder vergelijken. Op sommige plekken is dit echt gigantisch verbeterd!
[afbeelding]
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
iPhone 3GS of andere telefoon zonder 3G900 misschien? Geïmporteerde telefoons hebben het vaak ook niet (de oudere Nexus-toestellen geloof ik, en de meeste geïmporteerde Motorola's).Raven schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:52:
[...]
D'r valt alleen niks van te merken. Bij mijn neef in de wijk helmerhoek-noord in Enschede is de 3G dekking zeer slecht, gesprekken vallen gewoon weg en op de dekkingskaart stond tot voor kort een witte vlek precies daar waar hij woont. Nu is het helemaal paars (oftewel goed bereik), maar verbinding/bereik nog steeds net zo slecht.
[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 10-01-2015 19:30 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
3G900 is nog niet landelijk. Alleen in de gebieden die eind 3e kwartaal vorig jaar 4G hadden is nu ook 3G900 gactiveerd (zo ongeveer dan).Raven schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:52:
[...]
D'r valt alleen niks van te merken. Bij mijn neef in de wijk helmerhoek-noord in Enschede is de 3G dekking zeer slecht, gesprekken vallen gewoon weg en op de dekkingskaart stond tot voor kort een witte vlek precies daar waar hij woont. Nu is het helemaal paars (oftewel goed bereik), maar verbinding/bereik nog steeds net zo slecht.
Sony Xperia Z3 Compact en een Galaxy S2, geen import bij mijn weten.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:30:
[...]
iPhone 3GS of andere telefoon zonder 3G900 misschien? Geïmporteerde telefoons hebben het vaak ook niet (de oudere Nexus-toestellen geloof ik, en de meeste geïmporteerde Motorola's).
Of 3G900 hier daadwerkelijk actief is weet ik niet, maar die dekkingskaart geeft dus op dit moment wél goed bereik aan (nog geen 2 weken terug juist niet) maar merk er niks van.ReneX schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:50:
[...]
3G900 is nog niet landelijk. Alleen in de gebieden die eind 3e kwartaal vorig jaar 4G hadden is nu ook 3G900 gactiveerd (zo ongeveer dan).
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Die gegevens zijn toegevoegd zonder aparte optie.netblade schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 18:11:
[...]
Ik heb de optie niet om te kiezen voor UMTS900, of zijn die gegevens gewoon toegevoegd zonder aparte optie?
Ook op 2G only locaties is standaard 3G 900 toegevoegd.
Het viel me al op dat ik in Driedorp (onder Nijkerk) volle bak 3G had.
Maar is het gebruikelijk eerst de dekkingskaart bij te werken voor daadwerkelijk de verbeteringen door te voeren?ucsdcom schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 22:25:
Je ziet inderdaad alleen een flinke verbetering in het omgebouwde gebied. Het zal erom spannen. Enschede heeft nog niet zo lang omgebouwde masten en 4G dekking. 3G900 zetten ze pas een paar weken na de 4G activatie aan. Rond de feestdagen is weinig gebeurd, dus het zou kunnen dat 3G900 daar nu pas actief wordt gezet.
Oscar Wilde
Mijn ervaring is wel dat 2G-900 dekking beter in gebouwen/stedelijke omgeving doordringt dan 3G-900 signalen. Heb je de dekking ook buiten getest?
Buiten is het niet veel beter overigens.
[ Voor 61% gewijzigd door Raven op 11-01-2015 18:07 ]
Oscar Wilde
Dat wist ik inderdaad niet. Vroeger had T-Mobile wat meer moeite om een landelijk dekkend netwerk te maken door die beperking.Gillie schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:38:
[...]
[...]
Ik denk dat Trommelrem de Multiband frequentie veiling van eind 2012 is ontgaan. Alle operators staan ongeveer gelijk met hoeveelheid frequentie ruimte. Ook zijn er geen 'regionale' kavels meer.
Hoe zit het trouwens met seamless roaming? In een artikel in NRC Handelsblad (meer dan 10 jaar geleden) had NL-Ben medegedeeld dat zij seamless roaming mogelijk wilden maken tussen Nederland en Belgie. Je kon dan bellend de grens over en zonder onderbreking van het telefoongesprek zou je telefoon dan overschakelen naar een ander netwerk. Zijn die plannen in de ijskast gezet? Of werkt dat inmiddels wel?
Inter-PLMN handovers, staat in de specificaties. Maar...Trommelrem schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:32:
[...]
Dat wist ik inderdaad niet. Vroeger had T-Mobile wat meer moeite om een landelijk dekkend netwerk te maken door die beperking.
Hoe zit het trouwens met seamless roaming? In een artikel in NRC Handelsblad (meer dan 10 jaar geleden) had NL-Ben medegedeeld dat zij seamless roaming mogelijk wilden maken tussen Nederland en Belgie. Je kon dan bellend de grens over en zonder onderbreking van het telefoongesprek zou je telefoon dan overschakelen naar een ander netwerk. Zijn die plannen in de ijskast gezet? Of werkt dat inmiddels wel?
Of dit (nog) werkt? Hier durf ik geen antwoord op te geven. Wat ik wel weet is dat het zeer complex qua configuratie. Het is niet even een inter-PLMN handover. Toen was het 2G only. Maar nu bijvoorbeeld ook inter-system handover (2G -> 3G). Immers aan de ene kant van de grens kan 2G dekking zijn. En aan de andere kant 3G dekking.
Om maar te zwijgen over verschillen in netwerk opbouw, technologieën en leveranciers. Software levels per netwerkelement. En 3GPP releases.
Daarnaast is het vaak een feature en dat kost geld.
Het bijhouden van de configuratie, de adjacencies tussen de masten. De mobiel dient het netwerk in het buitenland al te 'zien' voor überhaupt een handover mogelijk is.
Daarnaast noodzakelijke regressie testen bij elke wijziging aan elke kant. Het zal me niks verbazen dat vanuit kosten/baten dit niet bijgehouden word.
Het heeft gewerkt, maar of het nu nog steeds werkt weet ik niet... Overigens heeft het volgens mij ook gewerkt bij de grens met Oostenrijk en Tsjechië.

Je hebt op de pont 4G omdat je over water geen weerstand hebt. Dus er is niets dat signalen blokkeert.Gijsj16 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 20:39:
[afbeelding] Had vanavond 4G dekking in Opheusden / Wageningen. (pont) Volgens T-mobile forum stond het gepland in maart..(regio Wageningen) Zijn er sommige gebieden al zover omgebouwd dat een groot deel al actief is? In Rhenen zelf had ik afwisselend 2G / 3G!
Dat verklaart waarom je 4G hebt. In de Betuwe heeft T-Mobile 4G uitgerold, dat klopt. In Wageningen nog niet, dat komt inderdaad pas in maart. Ga je verder richting Wageningen, dan wordt het 4G bereik gauw minder.
Wel lekkere snelheden!
Volgens de Geplande werkzaamheden bij T-mobile komen ze 21-01 tussen 12:00 en 19:00 twee uur klussen aan de masten hier. Verder heb ik hier in mijn deel van de Betuwe (Kesteren) geen 3G /4G signaal kunnen ontdekken laat staan 2Gleroy98ecker schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 21:49:
[...]
Je hebt op de pont 4G omdat je over water geen weerstand hebt. Dus er is niets dat signalen blokkeert.
Dat verklaart waarom je 4G hebt. In de Betuwe heeft T-Mobile 4G uitgerold, dat klopt. In Wageningen nog niet, dat komt inderdaad pas in maart. Ga je verder richting Wageningen, dan wordt het 4G bereik gauw minder.
Wel lekkere snelheden!
Tja, we hebben in Kesteren twee masten bij gekregen afgelopen jaren.. In de ene hangt LTE Tele2 4G800, 4G2600 en UMTS KPN 3G900. In de andere hangt ook LTE Tele2 4G800, 4G2600, UMTS KPN 3G2100 en Vodafone 3G2100. Wat mij betreft kan T-Mobile er ook nog een zender in kwijt.. Maar ja, wie ben ik om dat te mogen beslissen..The Wizard schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 07:50:
Als je nu al geen 2G ontvangst hebt, is de kans erg klein dat je straks wel 2G/3G/4G ontvangt. De nieuwe apparatuur is wel wat efficiënter en het bereik zal iets beter zijn in de meeste gevallen, maar verwacht geen wonderen.
Niet mee eens. Een 3G-only site zou zomaar 2G/3G/4G kunnen worden na de ombouwThe Wizard schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 07:50:
Als je nu al geen 2G ontvangst hebt, is de kans erg klein dat je straks wel 2G/3G/4G ontvangt. De nieuwe apparatuur is wel wat efficiënter en het bereik zal iets beter zijn in de meeste gevallen, maar verwacht geen wonderen.
Das waar, dat was ik even vergetenRaider095 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:36:
[...]
Niet mee eens. Een 3G-only site zou zomaar 2G/3G/4G kunnen worden na de ombouw
Zie je wel, had gewoon gelijkReneX schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:38:
Probleem is dat rond Kesteren, zo te zien, al 900MHz sites staan en dan zal het idd niet veel beter worden.
Dat heb ik vorige maand gedaan.. het zal vast ooit goed komenThe Wizard schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:12:
T-Mobile breidt op dit moment het netwerk niet echt uit, alleen spoedgevalletjes. De ombouw heeft de hoogste prio. Maar je kan altijd een klacht indienen, T-Mobile pakt dit wel serieus op.
Verwijderd
Even niet geheel over 4G (Maar binnenkort worden de masten wel verbouwd :-)), maar de volgende vraag.
Ik woon dus relatief dichtbij een T-Mobile mast en heb eens gezocht nar de mast ID om te kijken op welke mast ik nu precies zit. Onderstaand plaatje is de situatie hier:

Antenneregister zegt dit:

Mijn GSM zegt dit:

Hoe weet ik nu welke ID klopt en op welke mast ik aangesloten ben? Lijkt me duidelijk de dichtsbijzijnde (gezien de Db's?).
Sorry voor het offtopic, weet even niet waar ik hem anders moest plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 14:13 ]
Waar ik voorheen geen mobiel internet had, bepaalde gebouwen. Kan ik nu eigenlijk overal internetten dan wel via 3g of 4g.
Zelfs binnen een lift in een flatgebouw haal ik nu 3g snelheden! Waar ik daarvoor nooit internet haalde.
[ Voor 49% gewijzigd door Trommelrem op 16-01-2015 15:23 ]
Zijn dergelijke vermogens niet juist slecht voor de stabiliteit van de verbinding?
Bij 2G wel, bij 3G niet.SafariFlow schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 14:49:
Mast ID is geen Cell ID. Je kunt er van uit gaan dat je met die site verbonden bent.
T-Mobile bouwt GSM 1800 locaties om naar 4G-1800 en gaat ook GSM 900 afbouwen om 4G op de 900 band in te kunnen zetten. Voor bezitters van oude telefoons die geen 4G ontvangen wordt naast 3G-2100 ook 3G-900 ingezet. Voor wie geen 3G toestel heeft en voor machine2machine communicatie blijft een beetje 2G-1800 noodzakelijk. Ik kan mij in de buurt van een station voorstellen dat je daar alleen GSM1800 kan behouden als deze mast een groter gebied kan bestrijken. Meer vermogen is dan nodig. Andersom kan ook: voorheen stonden daar misschien meerdere 2G GSM-1800 masten die elkaar konden storen. Dit voorkom je bijvoorbeeld door het vermogen terug te schroeven, waardoor de masten een kleinere dekkingsradius krijgen en elkaar dus niet of minder kunnen storen.Brad schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 16:17:
Het was me opgevallen dat het vermogen bij de T-Mobile masten niet meer in het Antenneregister stond, nu is het echter weer terug maar dan met flink opgeschroefde vermogens. Op Station Haarlem wordt GSM1800 bijvoorbeeld nu uitgezonden rond de 35 dBW.
Zijn dergelijke vermogens niet juist slecht voor de stabiliteit van de verbinding?
Bij T-Mobile staat er altijd alleen het pilotkanaal, maar dan wel het vermogen van alle kanalen bij elkaar opgeteld. Tenminste dat vermoed ik aangezien de vermogens zo hoog zijn... (een mobieltje kan helemaal niet hard genoeg zenden om aan de dekkingsrand nog iets terug te kunnen zeggen tegen de mast)Brad schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 16:17:
Het was me opgevallen dat het vermogen bij de T-Mobile masten niet meer in het Antenneregister stond, nu is het echter weer terug maar dan met flink opgeschroefde vermogens. Op Station Haarlem wordt GSM1800 bijvoorbeeld nu uitgezonden rond de 35 dBW.
Het vermogen wordt niet teruggeschroefd, als men een cel wil vergroten of verkleinen gebruikt men de tilting. Immers; als het zendvermogen verandert, verandert het ontvangstniveau niet mee. Dat moet natuurlijk wel in balans blijven.ucsdcom schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 20:12:
Dit voorkom je bijvoorbeeld door het vermogen terug te schroeven, waardoor de masten een kleinere dekkingsradius krijgen en elkaar dus niet of minder kunnen storen.
Maar ook het vermogen van 3G en 4G zijn flink verhoogd, dus wat kan daar dan de verklaring voor zijn?ucsdcom schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 20:12:
[...]
T-Mobile bouwt GSM 1800 locaties om naar 4G-1800 en gaat ook GSM 900 afbouwen om 4G op de 900 band in te kunnen zetten. Voor bezitters van oude telefoons die geen 4G ontvangen wordt naast 3G-2100 ook 3G-900 ingezet. Voor wie geen 3G toestel heeft en voor machine2machine communicatie blijft een beetje 2G-1800 noodzakelijk. Ik kan mij in de buurt van een station voorstellen dat je daar alleen GSM1800 kan behouden als deze mast een groter gebied kan bestrijken. Meer vermogen is dan nodig. Andersom kan ook: voorheen stonden daar misschien meerdere 2G GSM-1800 masten die elkaar konden storen. Dit voorkom je bijvoorbeeld door het vermogen terug te schroeven, waardoor de masten een kleinere dekkingsradius krijgen en elkaar dus niet of minder kunnen storen.
Edit : Vanavond was ik in de parkeergarage onder mijn huis en waar ik voorheen alleen een volle bak Edge had, was er nu opeens 3 strepen 3G/HSDPA aanwezig, zou dit toch met het vermogen te maken kunnen hebben, of is er gewoonweg een vorm van tilting toegepast?
[ Voor 37% gewijzigd door netblade op 20-01-2015 21:58 ]
Heeft eerder te maken met dat 3G900 voorheen niet aan stond of dat handover niet zo lekker ging denk ik. 3 streepjes is vaak al zo'n -100 dBm, te groot verschil met "niets"netblade schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:26:
Overal zijn de vermogens aangepast tot rond de 30 tot 35dBw, de mast voor mijn huis was voorheen volgens het antenneregister nog rond de 20dBw op 4G, niet dat ik verschil merk overigens, het bereik is niet merkbaar beter.
Edit : Vanavond was ik in de parkeergarage onder mijn huis en waar ik voorheen alleen een volle bak Edge had, was er nu opeens 3 strepen 3G/HSDPA aanwezig, zou dit toch met het vermogen te maken kunnen hebben, of is er gewoonweg een vorm van tilting toegepast?
Verwijderd
Zuid-Limburg is inderdaad flink uitgebreid (Op flinke gaten in Gulpen na). Wat me wel opvalt is het volgende; Bekijk je de dekking nu (bv tussen Wijlre en Simpelveld) en vergelijk je die met de 3 maanden planning, dan vallen er complete gaten in de dekking. Wat is/kan daar de reden van zijn?Gijsj16 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:58:
Weer een kaartupdate... vooral het zuiden volgens mij...
4G nu:

4G 3 maanden:

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 00:03 ]
Mijn wijk heeft ook enkele maanden als 4G dekkingsgat op de dekkingskaart gestaan, terwijl de 4G dekking binnen en buiten al top was. De dekkingsstrepen op de Sensorly dekkings kaarten toonde dit ook aan.inmiddels is dit ook aangepast op de kaart. Mogelijk verwachten ze soms ergens niet erbij te kunnen op een locatie ofzoiets.
[ Voor 8% gewijzigd door ucsdcom op 23-01-2015 21:10 ]
[...]
Zuid-Limburg is inderdaad flink uitgebreid (Op flinke gaten in Gulpen na). Wat me wel opvalt is het volgende; Bekijk je de dekking nu (bv tussen Wijlre en Simpelveld) en vergelijk je die met de 3 maanden planning, dan vallen er complete gaten in de dekking. Wat is/kan daar de reden van zijn?
Hoi KMeijers, de reden hiervan is dat de sterkte van het signaal wordt weergegeven op basis van wiskundige formules die berekent zijn op de type masten, omgeving en sterkte van uitzenden.
Blijkbaar is er iets mis met de input van deze berekening waardoor dit wordt weergegeven. De verwachting is dat de dekking over 3 maanden minstens zo goed blijft als het nu is.
Groet Floor
T-Mobile Netherlands BV
Dat is een beetje vergezocht. In de basis heb je gelijk, maar de "bomendichtheid" verschilt per site/gebied/regio en ze gaan natuurlijk niet per site in kaart brengen hoeveel bomen er aanwezig zijn, laat staan dit opnemen in propagatiemodellen.robertwebbe schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:47:
Vergeet ook niet dat de seizoenen mee spelen bij het bereik. In de winter met geen bladeren aan de bomen is de dekking altijd beter dan de zomer. Mogelijk wordt er rekening mee gehouden in het algoritme.
Sterker nog, je moet eens weten (vooral bij T-Mobile en Vodafone) hoe vaak straalverbindingen verplaatst moeten worden omdat de tussenliggende bomen in de loop der jaren zo hoog zijn gegroeid dat de straalverbindingen elkaar niet meer kunnen zien. Dat is misschien nog wel belangrijker dan de seizoensgebonden propagatie
Mijn ervaring is dat het seizoenseffect niet zo heel groot is trouwens. Misschien merk je het in een bos, maar in de meeste regio's en op de meeste plekken ga je niet heel veel verschil merken gok ik.
Komt edge nog op het oude netwerk of kunnen we dat definitief schudden?
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Verwijderd
Denk dat het een zoethouder is omdat in bijna de helft van de hieronder genoemde plaatsen het netwerk ondertussen al is omgebouwd en er dan als vanzelf Edge beschikbaar komt.
Het onderstaande werd gemeld door MickeyM op het Tmobile forum begin November 2014.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Guys,
Laatste status EDGE-uitrol:
Bij deze de laatste status van het uitrollen van EDGE. Op dit moment is EDGE al beschikbaar in een aantal plaatsen rondom de volgende steden:
Culemborg, Rosmalen, Tiel
Hellevoetsluis, Zevenbergen
Ede, Veenendal, Barneveld
Wageningen, Oss, Wijchen
Apeldoorn
Zwolle, Haarderwijk,
Helmond, Udel
Deurne, Venray
Hoorn, Enkhuizen
Den Helder, Heerhugowaard
Kampen, Dronten
Roosendaal, Etten Leur
Valkenswaard
De uitrol is echter tijdelijk stopgezet vanwege het upgraden van het oude netwerk. De verwachting is dat de EDGE-werkzaamheden vanaf half november worden hervat en het doel is vóór eind januari 2015 klaar te zijn.
Rustig maar, hènig an. T-mobile is nog druk bezig met de uitrol dus woorden als 'definitief schudden' lijkt me niet op z'n plaats.Jassy schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:47:
Hier in her uiterste noord-oosten van twente nog geen edge op het t-mobile netwerk, uitsluitend GPRS. In Oldenzaal, in het omgebouwde gebied uiteraard wel.
Komt edge nog op het oude netwerk of kunnen we dat definitief schudden?
T-Mobile kan ik haar oude netwerk edge activeren door een software update. Hier zijn ze mee bezig.Raider095 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:00:
Nouja, eerlijk gezegd kan ik mij ook niet voorstellen dat apparatuur die binnenkort vervangen wordt nog even snel wordt omgebouwd om Edge te ondersteunen. Dat is eigenlijk weggegooid geld. Ga er maar vanuit dat Edge alleen beschikbaar komt in de omgebouwde gebieden
http://www.gsmhelpdesk.nl...ge-techniek-weer-van-stal
"Om EDGE te kunnen activeren in het netwerk, moet T-Mobile de software die de antennes aanstuurt aanpassen. Hiervoor moet de antenne 'herstart' worden en valt tijdelijk het bereik van die mast weg. Om de overlast bij klanten te beperken, activeert T-Mobile EDGE op haar netwerk alleen in de nachtelijke uren."
nieuws: T-Mobile begint met activeren edge
''T-Mobile is begonnen met het aanbieden van zijn snellere 2g-netwerk op basis van edge. De opwaardering van het 2g-netwerk naar edge gebeurt juist in gebieden waar T-Mobile zijn netwerk nog niet heeft gemoderniseerd en dus geen 4g-dekking biedt.''

Met Hi (KPN) haal ik slechts 58 Down, 10 Up
Wat mij betreft duurt de uitrol echt te lang van T-Mobile, maar ze doen het in mijn ogen wel goed.
In Hilversum heb ik ook uitstekend bereik, evenals Amersfoort (plekken waar ik vaak kom).
Helaas Zwolle nog niet, daar woon ik als student zijnde vlak bij het station, dus de snelheid op mijn kamer valt enigszins tegen (3G overbelast 24/7).
Zwolle lijken ze nog even te "offeren" om bouwcapaciteit elders in te kunnen zetten. Dekking daar komt pas in maart.
[ Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 27-01-2015 22:02 ]
De masten staan nu toch inmiddels in Culemborg? Ze vervangen veelal de antennes en in elk geval de BTS, daar is neem ik aan geen nieuwe gemeentelijke vergunning voor nodig?ucsdcom schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:58:
De vorderingen van de dekking passen bij de dekking binnen 3 maanden kaart. Ze willen nu blijkbaar zo snel mogelijk de 4G dekking uit het westen verbinden met de 4G dekking in het Oosten: Arnhem, Nijmegen, Enschede en de grens. Culemborg was altijd moeilijk met vergunningen, dus de eerste 3G mast die daarop afstraalde kwam aan de overkant van het water. Voorlopig eerst een dun spoortje dekking langs de A15 denk ik. Er staan daar regelmatig files en er is veel vrachtverkeer richting Rotterdam op deze corridor. Niet zo gek om daar nu eerst de capaciteit en snelheid een boost te willen geven.
Zwolle lijken ze nog even te "offeren" om bouwcapaciteit elders in te kunnen zetten. Dekking daar komt pas in maart.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Tsja, ik ken gebouweigenaren die contractueel vast (willen) leggen welke systemen een provider op het dak mag zetten, maar in de meeste gevallen zou het inderdaad geen probleem mogen zijn, nee.netblade schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:53:
De masten staan nu toch inmiddels in Culemborg? Ze vervangen veelal de antennes en in elk geval de BTS, daar is neem ik aan geen nieuwe gemeentelijke vergunning voor nodig?
Die dus op deze manier innovatie en internetplezier voor anderen verpesten....Raider095 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:09:
[...]
Tsja, ik ken gebouweigenaren die contractueel vast (willen) leggen welke systemen een provider op het dak mag zetten, maar in de meeste gevallen zou het inderdaad geen probleem mogen zijn, nee.
Als mobiel internet het enige is waar je plezier aan kunt beleven op zo'n moment dan heb je een leeg leven hoormarkiebiboy schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:46:
[...]
Die dus op deze manier innovatie en internetplezier voor anderen verpesten....
Dat vastleggen doen alleen eigenaren die er een slaatje uit willen slaan in de toekomst. ..Genoeg eigenaren die het gelukkig niet uitmaakt. Door dit fenomeen zijn er veel gaten en blindspots in netwerken.MensionXL schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:13:
[...]
Als mobiel internet het enige is waar je plezier aan kunt beleven op zo'n moment dan heb je een leeg leven hoorLijkt me niet meer dan normaal dat dit in het contract wordt vastgelegd
Er zijn zelfs antennes beschikbaar waar uit één paneel 2g/3g/4g komt. Bovendien zijn de nieuwe kasten vaak net zo groot als de huidige of zelfs kleiner.
Dat heeft niets te maken met een leeg leven. Ik heb het over het internetplezier. Jijzelf trekt er meteen deze conclusie uit.......... Kan ik ook wel wat zeggen in die trend als ik je Twitter bekijk :-)https://twitter.com/MensionXL Ervanuit gaande dat ie van jou is;-)
[ Voor 23% gewijzigd door markiebiboy op 28-01-2015 17:25 ]
Inderdaad, gelukkig gebeurd dat ook wel. In Arnhem kan ik diverse gebouwen aanwijzen waar nog oude meuk op het dak staat....Sorcerer8472 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:31:
Tja, providers moeten gewoon niet akkoord gaan met zulke contracten in de toekomst. Dan maar een ander gebouw in de buurt uitzoeken.
Mocht een gebouweigenaar extra antennes niet zien zitten, dan zijn er alles in één panelen beschikbaar. Wellicht iets minder bereik, maar het ziet er voor het oog van iemand die zich er aan ergert wel beter uit.
Helaas draait alles om geld. Soms boeit het ze wel. Hoofdstraat/president Kennedy laan in Velp bijvoorbeeld. Staat zo'n combi antenne met 3 panelen in totaal. Hier wilde men niet een extra paneel erbij. Zoals de standaardconfiguratie..Sorcerer8472 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:35:
Gebouweigenaar boeit het aantal antennes niet, maar vooral het geld dat ze eraan verdienen. Zo nu en dan kan een VVE eventueel problemen zien omdat ze denken dat ze doodbestraald worden, maar het gaat vooral om geld (zoals zo veel in het leven helaas).
2*2*2 groot voor 3g/2g(zomer 4g) 900mhz en klein voor 1800(2g/4g) 2100(3g)
Jij komt regelmatig op daken lees ik? Helaas is de praktijk een stuk anders. Het maakt veel gebouweigenaren wel degelijk uit, aangezien velen van hen 10 jaar geleden een contract tekenden, er 3 antennes werden geplaatst en er tegenwoordig ineens 6 antennes hangen, twee kasten, soms extra straalverbindingen, bij bepaalde providers allemaal extra kastjes (remote units) en vele extra sitebezoeken tot gevolg. Naast de extra inkomsten brengt het vaker dan incidenteel ook extra problemen met zich mee. Bewoners die klagen over de vele bezoeken, lawaai, al dan niet veroorzaakt door de apparatuur, vermeende lekkage of andere schade aan het gebouw. Operators zijn echt geen "ideale huurders" en in de praktijk speelt er veel meer mee dan mensen zich realiserenSorcerer8472 schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:35:
Gebouweigenaar boeit het aantal antennes niet, maar vooral het geld dat ze eraan verdienen. Zo nu en dan kan een VVE eventueel problemen zien omdat ze denken dat ze doodbestraald worden, maar het gaat vooral om geld (zoals zo veel in het leven helaas).
Yes, de dag van plaatsing heb ik even gebabbeld:-)
Van T-Mobile weet ik dat het vervangen van straalverbindingen door glasvezel (als voorbereiding op de 4G ombouw) het aantal bezoekjes aan sites al aardig heeft verminderd.
Volgens planning:
Apeldoorn, Epe, Elspeet (medio januari 2015)
Maastricht, Gulpen (deels), Vaals (medio januari 2015)
Culemborg, Rosmalen (deels), Tiel (medio januari 2015)
Dik gedrukte plekken zijn deels voorzien volgens de planning van vanmorgen... Gaat zo'n locatie nu door naar februari?
[ Voor 99% gewijzigd door Gijsj16 op 29-01-2015 17:49 ]
Je weet nooit wat de reden van vertraging is en dus ook niet hoe ver het wordt doorgeschoven. Gebouweigenaar die toch lastig doet, meer geld wil zien, materialen die niet (op tijd) geleverd kunnen worden, asbest aangetroffen in gebouw, etc.Gijsj16 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:39:
Apeldoorn, Epe, Elspeet (medio januari 2015)
Maastricht, Gulpen (deels), Vaals (medio januari 2015)
Culemborg, Rosmalen (deels), Tiel (medio januari 2015)
Dik gedrukte plekken zijn deels voorzien volgens de planning van vanmorgen... Gaat zo'n locatie nu door naar februari?
Verwijderd
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Nou je had voorspellende gaven blijkbaar, want het is gereedGijsj16 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:24:
Ik had vanmiddag een goede stabiele 4G dekking op de A15 vanaf de A2 tot Wadenoijen! Ik verwacht dat Tiel ook eerdaags omgaatOf Culemborg al 4G heeft, weet ik niet...
4g op de 4G-1800 band dekt sowieso beter dan 3G, Daarnaast volgt voor de zomer nog 4G-900 en brengt T-Mobile in de omgebouwde gebieden 3G op de beter dekkende 3G-900 band.NiGeLaToR schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 19:53:
Wat gewoon vervelend is, is dat de 3G dekking nu al zo matig is - heb er weinig hoop op dat dat met 4G beter zal gaan. Bijvoorbeeld in polders ten oosten van Alkmaar is GPRS het best haalbare - terwijl je in Alkmaar in ene (paar honderd meter verder) bij vlagen 4G hebt. Dus ga van 12kbit naar 40mbit en terug. Onpraktisch.
Kortom: ik kan je garanderen dat je een heel veel betere dekking gaat krijgen zodra T-Mobile alle masten in je regio gaat ombouwen.
https://forum.t-mobile.nl...ing-4g-uitrol-2015-243666Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 19:48:
Dat is toch een oude planning? Maastricht, gedeelte van Gulpen en Vaals en tussenliggende gebieden zijn reeds voorzien van 4G.
Dit feit lijkt meer dan logisch, immers propageert een lagere frequentie een stuk beter dan een hogere frequentie.ucsdcom schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:42:
[...]
4g op de 4G-1800 band dekt sowieso beter dan 3G, Daarnaast volgt voor de zomer nog 4G-900 en brengt T-Mobile in de omgebouwde gebieden 3G op de beter dekkende 3G-900 band.
Kortom: ik kan je garanderen dat je een heel veel betere dekking gaat krijgen zodra T-Mobile alle masten in je regio gaat ombouwen.
Echter krijg ik steeds meer het gevoel dat de dekking van een LTE1800 netwerk in vergelijking met UMTS2100 zo ongeveer gelijk , zo niet minder is.
Uit ervaring kan ik namelijk spreken dat, ervaren met verschillende soorten telefoons, dat UMTS2100 van Vodafone altijd een dBm sterker binnenkwam dan LTE1800.
Wellicht heeft dit te maken met bepaalde instellingen die Vodafone toepast (RRH op UMTS2100?).
Hierin heb ik geprobeerd mij wat meer in te verdiepen en zodoende ben ik ook op het volgende artikel gestuit.
Downtilted Base Station Antennas – A Simulation Model Proposal and Impact on HSPA and LTE Performance
Hierin wordt bijvoorbeeld gerept over 'Macro Diversity', wat ondersteund wordt door 3G/UMTS, maar niet door 4G/LTE.
Daarom wordt er iets verder in het artikel ook aangehaald dat het bij LTE netwerken een stuk wenselijker is om minder cell-overlap te hebben dan bij 3G netwerken.
Wellicht dat dit meer verklaard over het feit dat in ieder geval bij Vodafone het LTE1800 minder sterk is dan het UMTS2100 netwerk, waarbij beide netwerken vanaf hetzelfde opstelpunt komen.
Verder moet ik wel eerlijk toegeven dat mijn technische kennis over Mobiele Telefoon netwerken tot op een zekere hoogte gelimiteerd is, waardoor ik ook niet honderd procent met zekerheid kan zeggen dat wat ik hierboven suggereer, ook in de praktijk werkelijk waar is.
Het lijkt mij in ieder geval wel een heel interssant artikel, wat naar mijn mening ook zeker niet van een hele onbekende speler komt in de telecomindustrie.
[ Voor 4% gewijzigd door AlesT op 30-01-2015 00:16 ]
In de oude situatie (voor ombouw); geen remote units aan aanwezig.AlesT schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 00:13:
Wellicht heeft dit te maken met bepaalde instellingen die Vodafone toepast (RRH op UMTS2100?).
In geval van AIR antennes komt 2100 uit de antenne zelf en dus niet uit de remote unit. Dat kan wat winst geven aangezien er geen kabelverliezen zijn.
In een nieuwe situatie zonder AIR antennes zijn er werkelijk waar teveel uiteenlopende configuraties (zowel qua 2100, als qua combinatie met 1800) waardoor er geen zinnig woord over te zeggen is.
Nog niet eerder van gehoord en me erin geprobeerd te verdiepen. Wat ik eruit afleid; buursites (dus niet waar je telefoon mee verbonden is) kunnen het signaal van jouw telefoon al oppikken voor de daadwerkelijke handover. Dat past volledig in de definitie van "diversity", wat in mijn beleving uitsluitend op de uplink wordt gebruikt, dus de ontvangst op basestation niveau. Dit kan dus nooit van invloed zijn op het signaal wat jouw telefoon ontvangt, dat is immers de downlink.AlesT schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 00:13:
Hierin wordt bijvoorbeeld gerept over 'Macro Diversity', wat ondersteund wordt door 3G/UMTS, maar niet door 4G/LTE.
Daarom wordt er iets verder in het artikel ook aangehaald dat het bij LTE netwerken een stuk wenselijker is om minder cell-overlap te hebben dan bij 3G netwerken.
Wellicht dat dit meer verklaard over het feit dat in ieder geval bij Vodafone het LTE1800 minder sterk is dan het UMTS2100 netwerk, waarbij beide netwerken vanaf hetzelfde opstelpunt komen.
Qua propagatie zou 1800 logischerwijs (natuurkundig feit) iets gunstiger moeten zijn. Waarom jij op 2100 betere ervaringen hebt is lastig te zeggen. Ook al gebruik je verschillende telefoons, het kan nog steeds aan de telefoons liggen. Waren deze niet toevallig allemaal van hetzelfde merk? Immers; we weten allemaal wat voor antennes er op de daken staan, maar weinig realiseren zich hoe lastig het is om een mini-multiband antenne in een toestel te verwerken waarbij de banden elkaar onderling niet interfereren. Voorts ondersteunt een telefoon dikwijls meer banden dan er in een bepaald land gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan 850 en 1900 die in Nederland niet gebruikt worden.
Dat klinkt goed; vooral de dekking is slecht. Gebruik mijn telefoon tegenwoordig zakelijk en her gebrek aan bereik zowel binnen als buiten valt in ene pijnlijk op. Spontaan voicemails en onderweg te vaak geen of slecht data bereik is itritant. Zodra ik over paar maanden door mijn contract heen ben stap ik over tenzij ik merk dat het inderdaad beter wordt, blijf verder net zo lief bij tmobile.ucsdcom schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 21:42:
[...]
4g op de 4G-1800 band dekt sowieso beter dan 3G, Daarnaast volgt voor de zomer nog 4G-900 en brengt T-Mobile in de omgebouwde gebieden 3G op de beter dekkende 3G-900 band.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ede
Veenendaal
Barneveld
Voorthuizen
Wageningen
Lunteren
Bennekom
Rhenen
Kootwijkerbroek
Zevenbergen
Klundert
Fijnaart
Dinteloord
Willemstad
Strijen
Numansdorp
Zuid-Beijerland
Oude-Tonge
Middelharnis
Dirksland
Hellevoetsluis
Zuidland
Brielle
Rockanje
Oostvoorne
Stellendam
Goedereede
Ouddorp
Let er op dat het niet alleen aan je telefoon hoeft te liggen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 06:45:
[...]
Dat klinkt goed; vooral de dekking is slecht. Gebruik mijn telefoon tegenwoordig zakelijk en her gebrek aan bereik zowel binnen als buiten valt in ene pijnlijk op. Spontaan voicemails en onderweg te vaak geen of slecht data bereik is itritant. Zodra ik over paar maanden door mijn contract heen ben stap ik over tenzij ik merk dat het inderdaad beter wordt, blijf verder net zo lief bij tmobile.
Mijn laptop (3G) heeft bijvoorbeeld een veel beter bereik dan zo'n Huawei 3G stick. Echter het WiFi internet mijn auto heeft een veel beter bereik dan andere apparatuur, omdat er een kleine 4G-antenne aan hangt. Een iPhone kan lang niet zo snel downloaden als het WiFi in de auto.
Ook ben ik gestopt met iPhone voor zakelijk gebruik, omdat het bereik van die dingen gewoon veel minder is dan andere merken, waardoor ik dus automatisch klachten had over T-Mobile. Met een ander merk, bijv. Nokia, was het bereik ineens veel beter. Hopelijk blijft dat nu het Microsoft is.
Thuis kan ik ook alleen maar bellen met goede telefoons. Een iPhone werkt bij mij thuis helemaal niet. Zowel 2G, 3G als 4G niet. Sommige andere merken werken wel gewoon op 2G. Met sommige merken heb ik zelfs 4G. Maar dat geldt bij mij thuis voor PTT en Vodafone.
(Ik wil geen discussie starten hoor :-) ).
Het hangt o.a. van het type af. De 4 heeft bv een mindere antenne t.o. de 4S. Het aantal streepjes zegt daarnaast bv ook niet zo veel. Met 4 van de 5 streepjes op de iPhone geeft Android bv al het maximaal aantal streepjes aan (elk "toestel" maakt hierbij weer zijn eigen mapping).
Wellicht dat het dus misschien daar aan licht, toch best apart dan eigenlijk.
Alhoewel het wel zo is dat zoals ReneX zei er veel meer variabelen zijn en het helemaal niet hoeft te betekenen dat de ontvangstkwaliteit van iPhones slechter is.
Ik las jullie discussie over onze rollout strategie en dacht dat het volgende jullie zouden interesseren:
De planning van nu tot eind juni staat vast. Echter wel onder voorbehoud i.v.m. winters weer.
Met deze strategie willen we een spanningsveld creeeren met aan de ene kant een uitstekend nieuw netwerk en aan de andere kant behoud van kwaliteit en zo min mogelijk hinder voor de klant.
Daarom hebben wij gekozen voor het zgn. "olievlek" strategie ipv in de centra van steden beginnen.
Voor de eerste helft van dit jaar gaan wij de door ons gekozen strategie vervolgen. De open plekken tussen de grote steden worden nu eerst ingevuld; en dan gaan wij naar grotere steden als Zwolle, Roermond, enz.
Zelf vind ik het vervelend dat wij niet sneller onze klanten de voordelen van het nieuwe T- Mobile netwerk kunnen bieden; maar de uitrol doen wij bewust niet alleen zo snel mogelijk maar ook met de nodige zorg en kwaliteit. Bij twijfel kiezen wij in dit geval voor een kwalitatief beter uitrol. Bijv. uit de 2750 sites die wij tot nu toe hebben geswapt is 99,7% van deze sites binnen onze service normen vervangen.
Wanneer wij sneller zouden uitrollen dan ben ik bang dat wij deze mate van kwaliteit niet zouden kunnen bieden.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan; en blijf vooral volop posten!
MickyM
Product Manager 4G, T-Mobile NL
[ Voor 15% gewijzigd door T-Mobile Experts op 30-01-2015 17:07 . Reden: corrigeren ]
T-Mobile Netherlands BV
Dan heb ik nog vier vragen. Staat het nog steeds op de planning deze zomer LTE-900 te activeren?T-Mobile Webcare schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:17:
Hi Guys,
Ik las jullie discussie over onze rollout strategie en dacht dat het volgende jullie zouden interesseren:
Ten eerste, staat de planning tot eind juni nu vast. (Voorbehouden dat wij niet te veel winterse weer krijgen dit jaar...)
Wat wel achter deze planning staat is altijd een spanningsveld tussen zo veel mogelijk van onze klanten een excellente netwerk ervaring bieden met het nieuwe netwerk; tegenover het feit dat wij dit met zo min mogelijk hinder willen doen EN met de beste kwaliteit.
Daarom hebben wij gekozen voor het zgn. "olievlek" strategie ipv in de centra van steden beginnen.
Voor de eerste helft van dit jaar gaan wij onze gekozen strategie verder volgen. De open plekken tussen de grote steden worden nu eerst ingevuld; en dan gaan wij naar de gebieden met wat grotere bevolking zoals Zwolle, Roermond, enz.
Zelfs vind ik het heel erg dat wij niet sneller alle klanten de voordelen van onze nieuwe netwerk kunnen bieden; maar de uitrol doen wij bewust niet alleen zo snel mogelijk maar ook met de nodige zorg en kwaliteit, en bij twijfel keizen wij in dit geval voor een kwalitief beter uitrol. Bijv. uit de 2750 sites die wij tot nu toe hebben geswapt is 99,7% van deze sites binnen onze service normen vervangen.
Als wij sneller zouden uitrollen dan ben ik bang dat wij deze mate van kwaliteit niet zouden kunnen halen.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan; en blijf vooral volop posten !
MickyM
Product Manager 4G, T-Mobile NL
Gaan jullie dan ook meteen LTE-advanced aanbieden. Aangezien jullie alles sites ombouwen geven jullie de concurrentie het nakijken.
Is het mogelijk LTE2100 MHZ en en LTE2600 aan te bieden op de bestaande sites? Of moet voor deze laatste toch worden omgebouwd..
[ Voor 3% gewijzigd door markiebiboy op 30-01-2015 16:57 ]
om de gestelde vragen zo goed mogelijk te beantwoorden het volgende:
Dan heb ik nog vier vragen. Staat het nog steeds op de planning deze zomer LTE-900 te activeren?
Yes.
Gaan jullie dan ook meteen LTE-advanced aanbieden. Aangezien jullie alles sites ombouwen geven jullie de concurrentie het nakijken.
Nee, anders. Wij hebben bij de frequentie veiling een andere strategie gekozen dan de andere twee netwerk operators. Daar hebben wij bewust een grote blok 1800Mhz gekocht om een zo stabiel mogelijk LTE ervaring te geven aan zo veel mogelijk van onze klanten op dit moment. Het gaat ons niet zo zeer om de laatste technieken met de hoogste snelheden aan een kleinere groep klanten bieden. LTE gaat immers niet alleen over snelheden maar ook over bijv. responsietijden en beschikbaarheid.
Op dit moment bieden wij met onze SRAN technologie, gekoppeld aan de nieuwe antenne lijn, met bijna overal fiber to the sites kwalitatief de best 4G ervaring voor al onze smartphone klanten.
En wie weet gaan we in de toekomst misschien andere vormen van carrier aggregation toepassen...
Want de LTE tijdperk is pas begonnen !
Is het mogelijk LTE2100 MHZ en en LTE2600 aan te bieden op de bestaande sites? Of moet voor deze laatste toch worden omgebouwd..
Onze hele netwerk modernisatie strategie; en ook mede de reden waarom het langer duurt is omdat onze nieuwe netwerk ook een zeker mate van toekomstvastigheid biedt. Wij hoeven in de toekomst niet weer de hele netwerk om te bouwen bij een update. L900 zal bijv worden gecontroleerd uitgerold vanuit onze Operations Centre in DH. Wij hoeven niet overal weer het dak op te gaan...
Antwoord is dus, in theorie hoeven wij niets meer te doen; echter in de praktijk zou er wel wat software updates of antenna upgrades moeten plaatsvinden...enz.
Hopelijk geeft dit weer wat meer duidelijkheid...
Fijn weekend
MickyM
T-Mobile Netherlands BV
Dat vind ik dan persoonlijk nog wel een van de meest verstandige dingen die ik de laatste tijd heb gelezen. Iedereen komt altijd maar met speedtests en dergelijken, dat heb ik zelf nog nooit gebruikt. Ik vind snelheid volstrekt irrelevant. In die zin; als het voor mij persoonlijk snel genoeg binnen komt dan hoef ik echt niet te weten welke getallen daar aan vast hangen. Een betrouwbaar netwerk is in mijn ogen belangrijker dan een snel netwerk. Verder heb je nog abonnementskosten, kwaliteit van de klantenservice, etc.T-Mobile Webcare schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 15:01:
LTE gaat immers niet alleen over snelheden maar ook over bijv. responsietijden en beschikbaarheid.
Mee eens, voor mij is 3G - mits het werkt, snel zat. Alleen is de latency nu hoog en de betrouwbaarheid laag. Bied je me 14mbit en dan continu en voorspelbaar - heb ik dat liever dan 'n keertje een benchmarkje op > 40mbit draaien en 2 tellen later weer gezellig GPRS te hebben.Raider095 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 15:16:
[...]
Dat vind ik dan persoonlijk nog wel een van de meest verstandige dingen die ik de laatste tijd heb gelezen. Iedereen komt altijd maar met speedtests en dergelijken, dat heb ik zelf nog nooit gebruikt. Ik vind snelheid volstrekt irrelevant. In die zin; als het voor mij persoonlijk snel genoeg binnen komt dan hoef ik echt niet te weten welke getallen daar aan vast hangen. Een betrouwbaar netwerk is in mijn ogen belangrijker dan een snel netwerk. Verder heb je nog abonnementskosten, kwaliteit van de klantenservice, etc.
Verwijderd
Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:45:
Ik rij momenteel via Nijswiller richting Maastricht. Continu wegvallende verbinding op 3g. Het 4g signaal is ver te zoeken. Hopelijk opstartproblemen.

Of ben je passagier
Verwijderd
Passagier :-)
In Maastricht in een vol stadion lage downloadsnelheid, maar goede latency. Internetten en appen ging super.
Zo ook te zien op de Sensorly map; Gulpen en Nijswiller dus nog niet gedekt. Zullen nog wel niet geactiveerd zijn, daar was het 4G signaal echt 0.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2015 19:21 ]
Wat me wel opvalt is dat er voorlopig langs deze rand niet verder lijkt te worden uitgebreid, terwijl Hoorn integreren in het dekkingsgebied ogenschijnlijk weinig extra moeite lijkt terwijl dat nog een redelijk grote plaats is, waarmee dus een goede portie extra klanten kan worden bediend.
Ter illustratie:

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes