Ik heb vandaag enorm veel interessante informatie verzameld over de 5G deployment van T-Mobile. Spoiler: Ze zijn op dit moment al dekkend op een groot deel van het land, maar de zenders staan nog uit. Hierover straks meer.
Zoals in de laatste updates op antennekaart.nl te zien is (zoals bijvoorbeeld
https://antennekaart.nl/m...02-41a1-88ec-964045e8b714 van afgelopen week) is T-Mobile elke maand heel veel antennes aan het aanpassen. Bij de details in deze update is meestal te zien dat het gaat om een aanpassing aan de hoogte van de antenne of het zendvermogen, verder niks.
Ik heb vandaag een stuk gereden door de provincie drenthe en heb hier een aantal aangepaste en nieuw geplaatste antennes van t-mobile uit de afgelopen maanden bekeken. Op deze locaties, maar ook op een aantal locaties waar geen aanpassing bekend is op antennekaart.nl (welke dus nog moeten verschijnen in het antenneregister) zag ik nieuwe, grote, 6-band antennes hangen (zie onderstaande afbeelding).
Bovenstaande foto is van de locatie in Borger in drenthe. Hier wordt 900, 1800, 2100 en 2600 uitgezonden.
Een aantal opvallende zaken op deze foto. Punt 1: Het is een antenne met 12 aansluitingen, dus 6 banden. Hiervan zijn 10 aansluitingen benut. Er zijn dus nog 2 aansluitingen vrij voor toekomstige zaken, maar omdat op deze locatie 4 banden actief zijn zou je verwachten dat er 8 kabels in plaats van 10 de antenne in gaan. Ik had helaas geen camera bij me die de situatie beter kon vastleggen.
Punt 2: De antenne is geplaatst op een brede houder, waar nog iets naast geplaatst kan worden. Een toekomstig 5G massive mimo panneel misschien?
Na heel veel van dit soort nieuwe locaties gezien te hebben terug naar huis, even langs de wasstraat, en nog even kijken of de nieuwe KPN mast in emmen het al doet. Op de terugweg daarweg valt me op dat mijn telefoon een bepaalde t-mobile zendmast overslaat waar deze normaal wel mee verbindt. Bijzonder, even op locatie kijken. Op locatie tref ik het onderstaande aan:
Deze kans om meer informatie te verzamelen kon ik natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Ik ben naar de mast gelopen en naast de kasten stond iemand met een laptop de apparatuur te configureren. Deze vertelde me dat het in dit geval om een upgrade van de locatie gaat, met het toevoegen van een extra carrier (De 2600MHz TDD dus). Ik zag dat er een aantal zenders in de mast geplaatst werden, maar er hingen nog steeds zenders in de kast. Daarom gevraagd of die zenders oud waren. Hierop reageerde hij dat ze in de mast in dit geval 2 zenders per sector hangen (eentje voor de 2600TDD, en een gecombineerde zender voor 700, 800 en 900MHz, welke ze bij elke upgrade nu standaard plaatsen). Daarnaast verdubbelen ze bij deze locatie de capaciteit op 1800MHz door de dubbele hoeveelheid zenders te plaatsen (6 zenders 1800MHz, voor 3 sectoren. Dit verklaart de grotere hoeveelheid kabels bij de locatie in borger). Ik heb gevraagd of het hier om een 4x4mimo constructie gaat, maar dat is niet waar, het gaat om een 'verdubbeling van de capaciteit binnen hetzelfde sector'. Ik snap zelf niet echt hoe dit zou moeten werken, misschien met 2 sectoren van 60 graden per 120 graden sector. Misschien heeft iemand op dit forum wat meer informatie.
Maar de gecombineerde zender voor 700/800/900MHz wordt nu dus standaard op alle locaties van T-Mobile geplaatst, waar de 700MHz in de toekomst wordt gebruikt voor 5G, en de 800MHz in de toekomst om de frequentieruimte van tele2 over te nemen. Voor nu is alleen de 900MHz nog maar actief. Gezien de grote hoeveelheid locaties welke in de laatste paar maanden zijn aangepast betekent het dus dat t-mobile een groot deel van het land al kan dekken met de 700MHz band, en dus met een druk op de knop 5G kan activeren na de frequentieveiling.