[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 105 Laatste
Acties:
  • 754.064 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leroy98ecker schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:56:
Het proces gaat zo, wat er door een netwerkexpert verteld is.
1. De mast gaan offline.
2. Ze halen de Kathrein antenne's eraf
3. Ze halen de bekabeling en BTS weg.
4. Ze planten een nieuwe (verkleinde) BTS.
5. Ze hangen de nieuwe Huawei SRAN antenne's op.
6. De kabels worden aangesloten.
7. De BTS wordt afgesteld.
8. Als alles goed is vertrekt het montage team weer.
9. Je hebt meteen H (idle) H+ (active) en EDGE.
9. Na 2-8 weken wordt 4G geactiveerd.
10. Gemiddeld 4 weken daarna wordt UMTS 900 geactiveerd.
Tsja, wat een expert is weet ik niet, maar vrijwel alle operators hanteren het principe dat de apparatuur los van de antennes wordt vervangen. Dit zijn 2 afzonderlijke projecten. Bij Vodafone is het vaak zo dat dit gelijktijdig wordt gedaan omdat dit vaak samen hangt met de nieuwe apparatuur, maar bijvoorbeeld bij KPN maakt dit niet uit, ze hangen de nieuwe apparatuur gewoon aan de oude antennes, en later worden deze vervangen door nieuwe. Bij T-Mobile gaat dit exact hetzelfde. Er kunnen zelfs nieuwe antennes hangen voordat de apparatuur is vervangen, maar ook andersom. Vraag me dus af waar deze info vandaan komt, maar opzich maakt dat verder niet uit, op veel vlakken hoor ik dagelijks verschillende verhalen dus verbaas me nergens meer over :)

Wat de BSC/RNC betreft, het kan best zijn dat er centrale apparatuur wordt vervangen zodat de Huawei apapratuur op site ook met Huawei apparatuur in de centrale communiceert. Daar merk je als buitenstaander helemaal niets van, daar wordt gewoon stapsgewijs Huawei capaciteit bijgebouwd en Nokia afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:08:
[...]

Tsja, wat een expert is weet ik niet, maar vrijwel alle operators hanteren het principe dat de apparatuur los van de antennes wordt vervangen. Dit zijn 2 afzonderlijke projecten. Bij Vodafone is het vaak zo dat dit gelijktijdig wordt gedaan omdat dit vaak samen hangt met de nieuwe apparatuur, maar bijvoorbeeld bij KPN maakt dit niet uit, ze hangen de nieuwe apparatuur gewoon aan de oude antennes, en later worden deze vervangen door nieuwe. Bij T-Mobile gaat dit exact hetzelfde. Er kunnen zelfs nieuwe antennes hangen voordat de apparatuur is vervangen, maar ook andersom. Vraag me dus af waar deze info vandaan komt, maar opzich maakt dat verder niet uit, op veel vlakken hoor ik dagelijks verschillende verhalen dus verbaas me nergens meer over :)

Wat de BSC/RNC betreft, het kan best zijn dat er centrale apparatuur wordt vervangen zodat de Huawei apapratuur op site ook met Huawei apparatuur in de centrale communiceert. Daar merk je als buitenstaander helemaal niets van, daar wordt gewoon stapsgewijs Huawei capaciteit bijgebouwd en Nokia afgebouwd.
Wat ik heb gelezen is dat eerst alles vervangen moet zijn voordat er LTE geactiveerd kan worden.
Ook de zo'n 60 clusters die over het land verspreid liggen waarin het netwerk is ingedeeld.
Misschien heb je dit filmpje van T-Mobile al gezien: YouTube: Vernieuwing T-Mobile mast
Info krijg ik van mod forum. ;)

Ik vind het dan wel dubbel. Eerst BTS vervangen. Later nieuwe masten eraan hangen.
Het is wel mogelijk maar of ze dat ook echt doen is de vraag. Aangezien het dubbel werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11

The Wizard

Moderator Mobile
Het is niet dubbel werk, vaak zijn het aparte teams. Onder de streep is het net zoveel werk.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Daar heb je gelijk in. ;)

Nu ik voor de 2e keer erover heen lees begrijp ik het.
Dat verklaard dus waarom het uitrollen van 4G langer duurt dan bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:58

Steeffoon

Smartphone-nerd

Overigens, het bereik was paar weken terug al slecht, toen ze begonnen waren met de 4G ontwikkelingen hier in Breda,maar nu is het helemaal om te janken. Als ik wil bellen moet ik bij het raam gaan staan, en heb binnen alleen maar GPRS. Mag hopen dat ze dit snel gaan oplossen, want het is echt bloedirritant :O

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:53
Kijk anders op http://www.t-mobile.nl/se...k-en-bereik/werkzaamheden . Daar zie je dat ze op 1 sept in Breda aan de slag gaan. Zou me niets verbazen als je daarna geen problemen meer hebt met ontvangst binnen enkele dagen na die werkzaamheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat de sms betreft: ik kreeg de SMS dat mijn regio werd omgebouwd op 1 nummer al 2 maanden voor ik het bericht op mijn andere nummer binnen kreeg. Het eerste nummer is van MTV Mobile. Op mijn T-Mobile sim kreeg ik een sms met een voorspelde datum die klopte ongeveer 2 weken voor ik het 4G netwerk kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leroy98ecker schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:02:
Dat verklaard dus waarom het uitrollen van 4G langer duurt dan bij KPN.
Eh dat schreef ik, KPN doet dit ook. Daar zijn (waren) aparte teams voor de BTS, antennes en restpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Nieuw update dekkingskaart 3 maanden vooruit:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/jrxt0p.png
Hier heb ik de vergrootte dekkingskaart voor jullie: http://dekking.t-mobile.n...52fCoverageComplaint.aspx

[ Voor 58% gewijzigd door leroy98ecker op 08-08-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14
Heel apart dat ze helemaal in Zuid-Limburg beginnen en dat het erop lijkt dat bijvoorbeeld de drukke plaats Heerlen niet gelijk wordt meegenomen maar het heuvelland wat vrij dunbevolkt is (waar T-Mobile nu vaak maar 1 3G-carrier inzet en op veel plekken geen goed 3G-signaal biedt trouwens).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:34:
Heel apart dat ze helemaal in Zuid-Limburg beginnen en dat het erop lijkt dat bijvoorbeeld de drukke plaats Heerlen niet gelijk wordt meegenomen maar het heuvelland wat vrij dunbevolkt is (waar T-Mobile nu vaak maar 1 3G-carrier inzet en op veel plekken geen goed 3G-signaal biedt trouwens).
´
Ja, dat vind ik ook al.
Ik denk dat ze vanuit die plek gaan uitrollen naar boven, wat aansluit op Eindhoven en Nijmegen.

Wat dacht je van Ede, Veenendaal, Barneveld, Wageningen en Voorthuizen.
Ze hadden net zo goed die plekken mee kunnen nemen. Hadden ze ook de A1 en A12 nog verder kunnen dekken..

Raar maar een mast midden op de Veluwe waar niemand woont krijgt wel 4G :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Zo, opvallend dat ze gelijk heel Oost-Twente mee pakken in plaats van alleen Enschede. Zou T-Mobile 4G hier dan toch binnenkort (>3mnd) al beschikbaar zijn in heel Twente of zullen ze het hier voorlopig bij laten?

Verder opvallen dat ze Zuid-Limburg tot aan de grens pakken, net als in Twente. Willen ze hiermee de frequenties blokkeren zodat ze eerder zijn dan de netwerken in het buitenland en dus zo een betere dekking in Nederland kunnen garanderen? Echt veel mensen wonen er niet in Oost-Twente namelijk.. Zuid-Limburg kan ik niet beoordelen.

Verder is ook opvallend dat de geplande 4G dekking beter is dan de huidige 3G dekking. Dan gaat T-Mobile hier nog een serieuze concurrent worden voor Vodafone..

Opvallend is ook dat ze de A50 van dekking gaan voorzien en de omliggende plaatsen niet. Zou hetzelfde gaan gebeuren voor de A1 en A28 naar het noorden?

[ Voor 42% gewijzigd door Jassy op 08-08-2014 12:31 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:11
Verder is ook opvallend dat de geplande 4G dekking beter is dan de huidige 3G dekking. Dan gaat T-Mobile hier nog een serieuze concurrent worden voor Vodafone..
Er zijn al plaatsen waar 2G only masten vervangen zijn voor 2G+4G. Zo zijn er gebieden waar geen 3G is, maar wel 4G (als ik het antenneregister icm de dekkingskaart mag geloven). Iets wat ik niet helemaal snap, de antennes en kast zijn aanwezig, waarom wordt er dan geen 3G geboden?

Voor wat betreft de geplande dekking over 3 maanden: Ze hebben ergens een datum moeten kiezen. Op die datum zijn ze in Limburg nog niet overal geweest. Wat dat betreft past de planning nog steeds in de "alles ombouwen" strategie.

[ Voor 10% gewijzigd door henk_dh op 08-08-2014 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
"Frequenties blokkeren" is niet echt relevant; als 4G wegvalt zoekt hij eerst naar 2G/3G en dat vindt hij altijd wel. Door de komst van 4G is de kans om per ongeluk op buitenlands netwerk te zitten iets kleiner geworden maar het lijkt me zeker geen reden.

Van onder naar boven bouwen klinkt wel plausibel verder. En inderdaad, T-Mobile rolt op sommige plekken bewust geen 3G uit, maar wel 4G. Reden onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leroy98ecker schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:44:
[...]

Wat dacht je van Ede, Veenendaal, Barneveld, Wageningen en Voorthuizen.
Ze hadden net zo goed die plekken mee kunnen nemen. Hadden ze ook de A1 en A12 nog verder kunnen dekken..

Raar maar een mast midden op de Veluwe waar niemand woont krijgt wel 4G :?
Ik weet nog steeds niet beter, dan dat we in regio Veenendaal over ongeveer 2 weken 4G gaan krijgen bij T-mobile. Op 22 juli hebben zowel mijn vrouw als ik hier bericht over gehad van T-mobile. Het activeren van 4G in onze regio zou ons 1 maand lang wat verstoringen kunnen geven, maar daarna kunnen we genieten van nog sneller en stabieler internet. (Einde commercial.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:00:
[...]

Ik weet nog steeds niet beter, dan dat we in regio Veenendaal over ongeveer 2 weken 4G gaan krijgen bij T-mobile. Op 22 juli hebben zowel mijn vrouw als ik hier bericht over gehad van T-mobile. Het activeren van 4G in onze regio zou ons 1 maand lang wat verstoringen kunnen geven, maar daarna kunnen we genieten van nog sneller en stabieler internet. (Einde commercial.)
Inderdaad, verschillende familieleden van mij in Voorthuizen kregen die SMS ook, en ik zelf.
Allemaal op: 4 augustus met het volgende bericht:
''Goed nieuws! We zijn gestart met activeren van 4G in jouw regio. Hiermee krijg je automatisch stabieler en sneller internet zonder extra kosten. Aankomende maand kun je nog wat storingen ervaren, onze excuses hiervoor. Bekijk de actuele 4G dekking hier http://tmnl.nu/1q Groeten, T-Mobile''

Ik had het al aangegeven bij de 'product manager netwerk/4G' van T-Mobile. Die zei het volgende: ''Deze SMS'en zijn vooral bedoeld om mensen die een 4G toestel hebben om te informeren dat er 4G bij hun in de 'regio' (buurt) al is. Zij worden gezonden nadat het netwerk al geswapt is maar nog in de "optimalisatie' periode zit. Dus kan er wel werkzaamheden nog plaatsvinden maar het hoeft niet.'' Kort om geen 4G dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leroy98ecker schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:14:
[...]

Ik had het al aangegeven bij de 'product manager netwerk/4G' van T-Mobile. Die zei het volgende: ''Deze SMS'en zijn vooral bedoeld om mensen die een 4G toestel hebben om te informeren dat er 4G bij hun in de 'regio' (buurt) al is. Zij worden gezonden nadat het netwerk al geswapt is maar nog in de "optimalisatie' periode zit. Dus kan er wel werkzaamheden nog plaatsvinden maar het hoeft niet.'' Kort om geen 4G dus..
Dat staat er niet. Als ze B bedoelen, moeten ze geen communicatie met A rond gaan sturen. We zullen het vanzelf wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt wel dat ze nu vooral de gebieden met 4G gaan dekken die naast de randstad het ondergeschoven kindje zijn geweest bij de 3G uitrol. Het Limburgse heuvelland kreeg T-Mobile slecht dekkend met 3G2100. Vergeet niet dat in deze gebieden ook 3G900 wordt geactiveerd. In die gebieden maak je nu het verschil voor het behouden en werven van klanten ten opzichte van het oude T-Mobile netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Gezien de capaciteit van het netwerk in het heuvelland (vaak maar 1 carrier actief) zijn er niet veel klanten met T-Mobile daar en kunnen ze op andere plekken meer verschil maken. Betwijfel dat dat de reden is dus.

Verder had T-Mobile een tijd geleden op allerlei plekken gewoon geen 3G-antennes daar, dus was echt een keuze. Ook Vodafone heeft het pas een paar jaar goed voor mekaar, daar had je ook vaak alleen 2G omdat er heel veel 2G-only was. Nu hebben ze er in een flink deel al best goede 4G-dekking (vooral richting Vaals). Dus tja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan de keuze nu juist niet zijn geworden dat ze 3G willen brengen naar plaatsen waar nu geen 3G is?

En het verkopen van 4G in 1 stad(je) in een hele regio zal eerder ontevredenheid geven, dan ontevredenheid wegnemen. Ik snap dus best dat ze liever een heel gebied tegelijk dekken. Dan heeft de klant meteen in het gebied waar deze zich doorgaans het meeste beweegt 4G. De drukke steden in het gebied krijgen extra capaciteit en de landelijkere gebieden eromheen krijgen flink betere 3G dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Verwijderd schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 16:58:
[...]

Dat staat er niet. Als ze B bedoelen, moeten ze geen communicatie met A rond gaan sturen. We zullen het vanzelf wel zien.
Volgende week gaat er wat gebeuren. :)
https://forum.t-mobile.nl.../index20.html#post1193950

Ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sorry guys,
Liefst zou ik het SRAN in een w/e in het hele land willen uitrollen maar dat is niet praktisch dus moeten wij harde keuzes maken.

De 'lege' clusters langs de a1 en bijv. ten zuide van Rotterdam hebben wij 'íngeruild' voor de grote steden: Arnhem, Nijmegen, Maastricht, enz. waar de meeste klanten wonen en werken.

De rest van het netwerk zullen we heus wel swappen; alleen zal dat hierna volgen.

In de tussentijd zullen wij onze best doen om in de oude gebieden toch iets te doen waar mogelijk is. Kijk volgende week naar deze forum...
Apart stukje tekst. Zou T-Mobule 4G roaming op het Tele2 netwerk gaan aanbieden soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birelissimo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:10
ucsdcom schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:34:
[...]

Apart stukje tekst. Zou T-Mobule 4G roaming op het Tele2 netwerk gaan aanbieden soms?
Nee, dat gebied is lastiger/minder snel te swappen ivm andere verouderde apparatuur. Ze willen grote stappen zetten, waar het commercieel belang groter is. Vandaar de keuze om nu eerst de grotere steden te doen. Zoals er staat, de rest doen ze ook, maar niet nu.

EDIT: Dit weet ik omdat ik een maand of 5 geleden met Micky gesproken heb. :)

EDIT2: In zekere zin gaat die roaming tussen Tele2 - T-Mobile ook wel komen in de toekomst, zowel vanuit Tele2 als vanuit T-Mobile. De samenwerking is groter dan dat je denkt tussen die 2. Vergeet niet dat T-Mobile heel erg veel van Tele2 wil hebben om uiteindelijk weer een tripleplay aanbieder te worden, ik sluit een overname op niet heel lange termijn niet uit :)

[ Voor 31% gewijzigd door Birelissimo op 09-08-2014 17:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:37
ucsdcom schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 16:34:
[...]

Ongetwijfeld dat een van de voorwaarden, van die goedkope licentie van Tele2, is dat ze dat niet mogen doen. Anders had een van de grote drie wel heel goedkoop aan nieuwe frequenties kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel tof dat 4g tussen Den Dolder en Amersfoort, in the middle of nowhe r e wel werkt. Zat vandaag in de trein en zag ineens 4g op het scherm staan.

Ik ga overigens geen forum volgen om geinformeerd te worden. Tmobile weet me ook elke maand te vinden met de rekening. Ik heb, puur uit interesse, eens aan de bedrijfsjurist gevraagd wat de juridische status van de "Goed Nieuws SMS" nou precies is. Hoor het wel als hij terug is van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien volgt de overname dan wel volgende week.....

Wel raar dat T-Mobile eerst Online eruit gooit en dan weer triple play zou willen gaan doen door Tele2 in te lijven. Of zie ik nu iets geks over het hoofd?

T-mobile en Tele2 zouden een enorme slag slaan als ze over en weer roaming aanbieden. Ze hebben eigen apparatuur en delen wat toegestaan is. Als een lijntje van de een naar de ander mag,dan mag een lijntje van de ander naar de een ook.

Een overname zou zo kunnen, maar ik zou het wel jammer vinden. Tele2 kan solo volgens mij ook best een hele goede concurrerende speler worden.

Kan het niet andersom: dat het moederbedrijf van Tele2 T-Mobile Nederland overneemt? Dan kan T-Mobile zich op de andere markten richten...

Ook dat zou ik jammer vinden. Hun travel & surf buitelandbundels waardeer ik wel. Ondanks dat je nog geen 4G kan gebruiken met deze bundels op de buitenlandse netten.

Nog steeds geen 4G roaming bij T-Mobile. Blijft jammer in deze vakantieperiode. Ook in het buitenland is het 4G-800 netwerk vaak het snelste met een goede dekking rondom toeristencentra.

[ Voor 14% gewijzigd door ucsdcom op 09-08-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 17:13

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

ucsdcom schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 21:14:
Kan het niet andersom: dat het moederbedrijf van Tele2 T-Mobile Nederland overneemt? Dan kan T-Mobile zich op de andere markten richten...
Dat kan heel zeker, Deutsche Telekom wil al een tijdje af van o.a. de Nederlandse tak:

Nieuwsbericht op Allaboutphones uit 2012
Link naar Duits bronartikel

Tele2 heeft het nooit uitgesloten

Zou wel leuke LTE-Advanced snelheden opleveren :9

[ Voor 3% gewijzigd door Maestro op 09-08-2014 22:39 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birelissimo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:10
Maestro schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 22:36:
[...]

Dat kan heel zeker, Deutsche Telekom wil al een tijdje af van o.a. de Nederlandse tak:

Nieuwsbericht op Allaboutphones uit 2012
Link naar Duits bronartikel

Tele2 heeft het nooit uitgesloten

Zou wel leuke LTE-Advanced snelheden opleveren :9
Die kans lijkt vrij klein, ze zijn onlangs juist verder losgekoppeld van DTAG

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ze meer losgekoppeld zijn dan ooit,mdan zijn ze toch juist een overname prooi?

Verwijderd

Sinds enkele weken is in onze regio 4G operationeel, echter in een heel groot deel van het gebied geen bereik. Bij de Efteling pima 1km voorbij bagger!!
De dekkingskaart is snel bijgewerkt het netwerk niet :(

• leroy98ecker
Nieuws: T-Mobile gaat nu EDGE in niet omgebouwde gebieden uitrollen! :)
Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:19:
Sinds enkele weken is in onze regio 4G operationeel, echter in een heel groot deel van het gebied geen bereik. Bij de Efteling pima 1km voorbij bagger!!
De dekkingskaart is snel bijgewerkt het netwerk niet :(
Het zit nog in de optimalisatie fase. Dit moet nog beter worden. ;)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
leroy98ecker schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:20:
Bron?

Verwijderd

leroy98ecker schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:20:

[...]

Het zit nog in de optimalisatie fase. Dit moet nog beter worden. ;)
Cool, gaan we van 3G naar een opgevoerde 2G i.p.v. 4G. "Reversed innovation?"

• Sorcerer8472
Op zich hebben ze al een redelijk modern netwerk liggen nu, waarop EDGE al langer mogelijk was. Best raar dat het nog niet aan stond eigenlijk :P

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ok, thanks :). Zat al op de persgedeelte te kijken, kon niks vinden. Dan zal er vast nog wel een persbericht volgen as maandag.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
http://newsroom.t-mobile....etert-bereik-binnenshuis/

Edge is oud nieuws werd aangekondigd naast UMTS900 en HSPA+. Onderdeel van 'Samen meer bereiken'. Het SRAN project.

• leroy98ecker
Gillie schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:52:
http://newsroom.t-mobile....etert-bereik-binnenshuis/

Edge is oud nieuws werd aangekondigd naast UMTS900 en HSPA+. Onderdeel van 'Samen meer bereiken'. Het SRAN project.
HSPA+ is eind februari '14 landelijk geactiveerd. Behalve op Nokia apparatuur.

Voorheen werd het alleen op het vernieuwde netwerk uitgerold.
Vanaf nu wordt EDGE ook op het verouderde netwerk uitgerold.

Ik wist dat het er 'ooit' aan zat te komen. Maar nu gebeurd het ook echt, daarom mijn bericht. ;)
Op KPN en Vodafone was ik ook blij met EDGE. Tot ik merkte dat het niet vooruit te branden was. Bij KPN is de snelheid weer beter geworden, maar nog steeds erg traag in vergelijking tot EDGE in het buitenland. Ik ben erg benieuwd wat T-Mobile weet te leveren. Het 4G netwerk steekt in snelheid al met kop en schouders boven dat van KPN en Vodafone uit. Bij T-Mobile geef ik EDGE dus toch goede kansen.

• leroy98ecker
ucsdcom schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:38:
Op KPN en Vodafone was ik ook blij met EDGE. Tot ik merkte dat het niet vooruit te branden was. Bij KPN is de snelheid weer beter geworden, maar nog steeds erg traag in vergelijking tot EDGE in het buitenland. Ik ben erg benieuwd wat T-Mobile weet te leveren. Het 4G netwerk steekt in snelheid al met kop en schouders boven dat van KPN en Vodafone uit. Bij T-Mobile geef ik EDGE dus toch goede kansen.
Met EDGE haal ik rond deze snelheden met T-Mobile:
Afbeeldingslocatie: https://tmobile-nl.s3.amazonaws.com/default/user/attachments/0b1dd1cb-3676-4491-b82a-6aa13f2be26c.jpg

• netblade
  • Laatst online: 09:53

netblade

Sunrise

ucsdcom schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:38:
Zoals leroy98ecker al aangaf zit dit echt wel goed. Je haalt zo'n 25 tot 30 Kb/s met Edge bij T-Mobile.
Bij KPN zit het tegenwoordig een stuk beter in elkaar omdat een gedeelte van hun M2M netwerk over CDMA450 loopt en ze blijkbaar meer ruimte hebben weten vrij te maken voor de overige gebruikers.

Bij Vodafone heb je nagenoeg niks aan GPRS/EDGE, zit standaard vol met M2M en andere zakelijke klanten waardoor er voor consumenten helemaal niks meer over blijft. (Misschien is dat ook wel de reden dat ze in plaatsen waar ze slecht vertegenwoordigd zijn, zoals mijn woonplaats, het vermogen gigantisch hoog hebben staan van 3G/4G zodat klanten niet snel naar het EDGE/GPRS netwerk worden teruggesmeten).

Ik ben wel benieuwd wat Edge over oude apparatuur van T-Mobile doet, en of ze ook daadwerkelijk hun oude Nokia netwerk gaan upgraden met Edge. HSPA+ is immers ook nooit uitgerold over het Nokia netwerk.

De volgende stap zal vast HDVoice over het gehele 3G netwerk zijn, heb ik zo'n idee.

[ Voor 12% gewijzigd door netblade op 14-08-2014 22:45 ]

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
Vorige week voor het eerst (!) gebruik kunnen maken van het T-Mobile 4G netwerk in Amsterdam. De helft van de tijd had ik geen bereik.. Hopelijk wordt dit beter in mijn omgeving in de toekomst. Helaas is dat waarschijnlijk pas het tweede deel van 2015.

Een medewerker vertelde mij dat het zolang duurde omdat ze alle masten vernieuwen ipv enkel 4G toevoegen. Weet iemand of we hier wat van gaan merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het goed is heb je daar in ieder geval als alternatief een prima 3G verbinding door de inzet van 3G-900 frequentie. Klopt dat? Voor 4G zou ik als ik jou was inloggen op myTmobile en daar op de dekkingskaart een 4G dekkingsklacht doorgeven vanuit je account. Wie weet dat je daar bij een optimalisatie in de toekomst nog voordeel van gaat krijgen.

Voor wat betreft de nieuwe dekkingskaart: daarop lijkt T-Mobile zowel in te zetten op belangrijke steden met veel inwoners en belangrijke wegen. Daarnaast lijkt het of ze ook versneld een aantal dunner bevolkte gebieden meepakken,waar nu geen of slechte 3G dekking is. In een aantal gaten komt 4G-1800. Als daar 3G-900 aan wordt toegevoegd, dan zijn opeens plaatsten bedekt voor bellen en internet die jaren "vergeten" zijn. Vooral de verbeterde dekking op de Veluwe valt op. Ik ben wel benieuwd of ze daar nu meeliften op Tele2 masten of dat T-Mobile eindelijk zijn kans schoon ziet om hier masten te plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 17-08-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindhoven is nu eindelijk ook bedekt en de dekking is men aan het verdichten. Wat wel opvalt is dat het zuiden van Eindhoven (high-tech campus, A2, N2 ring zuid nog niet gehaald is. Er staan wel al nieuwe basisstations.

De dekking schuift op van Eindhoven naar Breda, waarbij opvalt dat Breda zelf nog steeds niet bedekt is. Langs snelweg A59 valt op dat bijna overal de bewoonde gebieden bedekt zijn, de landelijkere stukken zijn niet bedekt. Er wordt echt ingezet op bedekken van bevolking lijkt het of het zou moeten zijn dat het een moeilijk gebied is voor glasvezel of dat sommige gemeenten lastig zijn met vergunningen?

Bijvoorbeeld Vlijmen had bij KPN ook pas laat dekking. Is dit zo'n moeilijke gemeente? Net als voorheen Culemborg etc. Waar KPN toen op de grond van een andere gemeente een hoge mast aan de overkant van de rivier heeft gezet om de lastige vergunningverstrekking te omzeilen?

Afgelopen dagen de sensorly app eens ingezet om T-Mobile 4G te mappen in het gebied Utrecht-Rotterdam-Eindhoven. Ook leuk om te zien dat je ook anderen bezig ziet met de app in de nieuwe gebieden. Watt de app laat zien klopt prima met wat je op de T-Mobile dekkingskaart ziet. Vooral de hoofdwegen worden inmiddels prima met 4G bediend. Wat mij betreft juist de plaats waar je 4G nog het beste kan missen. Ik zit liever online bij klanten etc. In de stad dan dat ik achter het stuur op de snelweg met een laptop op schoot zit ;) of mis ik nu iets?

[ Voor 24% gewijzigd door ucsdcom op 24-08-2014 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
ucsdcom schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:17:
Eindhoven is nu eindelijk ook bedekt en de dekking is men aan het verdichten. Wat wel opvalt is dat het zuiden van Eindhoven (high-tech campus, A2, N2 ring zuid nog niet gehaald is. Er staan wel al nieuwe basisstations.

De dekking schuift op van Eindhoven naar Breda, waarbij opvalt dat Breda zelf nog steeds niet bedekt is. Langs snelweg A59 valt op dat bijna overal de bewoonde gebieden bedekt zijn, de landelijkere stukken zijn niet bedekt. Er wordt echt ingezet op bedekken van bevolking lijkt het of het zou moeten zijn dat het een moeilijk gebied is voor glasvezel of dat sommige gemeenten lastig zijn met vergunningen?

Bijvoorbeeld Vlijmen had bij KPN ook pas laat dekking. Is dit zo'n moeilijke gemeente? Net als voorheen Culemborg etc. Waar KPN toen op de grond van een andere gemeente een hoge mast aan de overkant van de rivier heeft gezet om de lastige vergunningverstrekking te omzeilen?

Afgelopen dagen de sensorly app eens ingezet om T-Mobile 4G te mappen in het gebied Utrecht-Rotterdam-Eindhoven. Ook leuk om te zien dat je ook anderen bezig ziet met de app in de nieuwe gebieden. Watt de app laat zien klopt prima met wat je op de T-Mobile dekkingskaart ziet. Vooral de hoofdwegen worden inmiddels prima met 4G bediend. Wat mij betreft juist de plaats waar je 4G nog het beste kan missen. Ik zit liever online bij klanten etc. In de stad dan dat ik achter het stuur op de snelweg met een laptop op schoot zit ;) of mis ik nu iets?
Als er al nieuwe basisstations staan, dan duurt het invoeren van 4G ook niet lang meer.

Breda komt later aan de beurt, omdat Eindhoven, Tilburg en 's-Hertogenbosch een hogere rang hadden. Wat ik weet door aantal inwoners met klanten.

Er gebeurd wel eens dat de pandeigenaar niet komt opdagen op de afgesproken tijd. Dan wordt het vervangen van die locatie op een andere datum ingepland. Er kunnen inderdaad lastige gemeentes tussen zitten.

Ik had vorige maand Utrecht-Vught op de kaart gezet.
En Nijkerk, Amersfoort, Soest, Baarn, Amsterdam-Amersfoort.

Heb je het volgende ook? Je staat 75 meter voor de mast en je krijgt maar 3/4 streepjes 4G.
Het lijkt mij dat dit er 4 horen te zijn. Niet dat de snelheid hier drastisch op achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat snap ik ook niet, langs de snelwegen is de dekking al goed geregeld, elke provider heeft gewoon 3G dekking. In de auto heb je geen dataintensieve toepassingen nodig. De masten langs de snelweg zijn normaal gesproken al voorzien van glasvezel, de meeste glasverbindingen liggen nl ook deze wegen.

Klopt, dat is bij KPN ook zo, op 100 meter vrij zicht kun je 3 v/d 4 streepjes hebben. 4G daalt sowieso snel met het aantal streepjes, zegt gelukkig helemaal niks over de dekking/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
Mijn ervaring is dat dat ook verschilt per telefoon. Mijn telefoon had voor deze update een probleemet de weergave waardoor ik eigenlijk bijna altijd 1 streepje had, tenzij ik naast de mast stond. Je kunt alleen de signaal waarden vergelijken, niet het aantal streepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bij aantallen streepjes is het bij 4G zo, zover ik begrijp, dat als je precies tussen 2 sectoren in zit, de signaalverhouding tussen cel-specifieke referentiesignalen en overige ontvangen signalen relatief laag is (RSRP/RSRQ). Omdat dit bij LTE meetelt heb je minder streepjes. Op grotere afstand van de mast is dit effect kleiner.

Bij UMTS telt hij die signalen bij elkaar op (RSSI) waardoor je vooral weet of er hard een signaal of combinatie van signalen binnenkomt, niet wat de sterkte is van de specifieke mast waar je verbinding mee hebt. Die kan sterker lijken dan hij daadwerkelijk is door andere masten dichtbij.

Ik heb geen idee wat precies bepaalt hoeveel streepjes je ziet, kan evt. ook zo zijn dat een netwerk-specifieke instelling daar een rol bij speelt. Bijvoorbeeld bij Vodafone de grens van -115 dBm waarbij je het netwerk afgeschopt wordt, terwijl KPN het nog prima vindt als je er met -125 dBm op zit, wat effectief resulteert in groter dekkingsgebied :P Heb op mijn telefoon bij Vodafone nog nooit 0 streepjes LTE gehad, maar wel 0 streepjes UMTS met wel nog iets van snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Bij T-Mobile ligt die grens op -118 dBM.
Had een enkele keer -123 dBm gehaald. Maar dan is het echt onbruikbaar.
Bij -113 dBm haalde ik nog een snelheid van 14 mbps download en 7 mbps upload en een ping van 31.
Bij -118dBm schakelt deze weer terug naar HSPDA/HSPA+ of EDGE.

Is het jullie al opgevallen dat de toekomstige 4G dekking ver in Duitsland gestraald wordt?
Bij Aken. Ter vergelijking met het 3G of 2G netwerk. Wel mooi natuurlijk. :) Had in Aken Centrum nog gewoon T-Mobile NL al moest ik het wel doen met 1 streepje GPRS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• largovich
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 19:06
Sinds vorige week Edge kunnen ervaren in Alkmaar en sinds vanavond 4G, werkt mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Dan hebben Purmerend, Beverwijk, Heemskerk en Breda ook al 4G.
Zaterdag zag ik dat ze bezig waren met het ophangen van nieuwe T-Mobile apparatuur in Almere. Dus dat gaat ook niet lang meer duren voordat ze dat activeren. :) Lelystad volgt daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
leroy98ecker schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:31:
Bij T-Mobile ligt die grens op -118 dBM.
Had een enkele keer -123 dBm gehaald. Maar dan is het echt onbruikbaar.
Bij -113 dBm haalde ik nog een snelheid van 14 mbps download en 7 mbps upload en een ping van 31.
Bij -118dBm schakelt deze weer terug naar HSPDA/HSPA+ of EDGE.

Is het jullie al opgevallen dat de toekomstige 4G dekking ver in Duitsland gestraald wordt?
Bij Aken. Ter vergelijking met het 3G of 2G netwerk. Wel mooi natuurlijk. :) Had in Aken Centrum nog gewoon T-Mobile NL al moest ik het wel doen met 1 streepje GPRS.
Vodafone lijkt de grens bij -116 dBm te leggen. Daarboven accepteert de zendmast het signaal van je telefoon niet meer (denk ik), terwijl mijn telefoon de zendmast nog kan horen tot -126 dBm of nog langer...

Bij T-Mobile kan dit ook het verschil tussen huidige dekking en +3 maanden verklaren eventueel. Bij Vodafone speelt net zoiets. Ik vraag me af of dit misschien is zodat ze sneller zien waar de zwakke plekken in het netwerk zijn zodat ze daar op in kunnen spelen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Heb vanmorgen een mail gekregen van T-Mobile dat ze nu in Breda ook 4G-werkzaamheden gaan uitvoeren. Eindelijk. Hopelijk hoef ik dan niet meer bij het raam te gaan staan om fatsoenlijk te kunnen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

leroy98ecker schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:57:
[...]

Dan is het netwerk daar nog niet vervangen. Deze zou dan in rust stand op H moeten staan i.p.v. 3G.
Ik was vorige week met die braderie nog in Veenendaal en heb nog geen Huawei masten gezien.

[...]

Ik heb geen problemen met de batterij als deze op H staat in rust modus.
Als het algemeen bekend is dat de accu er sneller van leegloopt, dan had T-Mobile dit niet gedaan, denk ik.

Vodafone DE past het ook toe.
Vodafone DE past het inderdaad ook toe maar Telekom (T-Mobile D) weer niet. Apart... :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 08:54
ucsdcom schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:17:
Bijvoorbeeld Vlijmen had bij KPN ook pas laat dekking. Is dit zo'n moeilijke gemeente?
Ik was vandaag in Vlijmen op visite en daar heb je met T-Mobile het grootste deel van de tijd slechts GPRS verbinding en op de schaarse momenten dat je 3G hebt is nauwelijks data traffic mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vonkie
  • Laatst online: 21-02-2022
In Vlijmen zijn zo te zien nog niet alle masten vervangen, zal wel snel komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Mijn voorspelling komt uit :P
nieuws: Klanten T-Mobile verbruiken via 4g vier keer zoveel data voor torrents

900 MHz wordt vanaf zomer 2015 gebruikt in het netwerk voor 4G. Waarschijnlijk gebruiken ze dan 5 MHz voor LTE900, 5 MHz voor UMTS900 en 5 MHz voor GSM900. Hoe lang die laatste nog bljft bestaan? Geen idee... In een aantal gebieden is nog sprake van redelijk intensief gebruik van GSM900, en dat kunnen ze niet zomaar uitschakelen. Alleen nog GSM1800 aanbieden betekent dat de dekking op een aantal plekken flink zal verslechteren namelijk, maar T-Mobile is naar mijn verwachting de eerste partij die GSM helemaal zal gaan uitschakelen. In 2016 misschien al, waarna ze hun LTE-dekking naar 10 MHz kunnen uitbreiden, en in de verre toekomst naar 15 MHz als ook 3G uit kan. Dan krijg je echt snelheden van 100en Mbps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Sorcerer8472 schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:55:
Mijn voorspelling komt uit :P
nieuws: Klanten T-Mobile verbruiken via 4g vier keer zoveel data voor torrents

900 MHz wordt vanaf zomer 2015 gebruikt in het netwerk voor 4G. Waarschijnlijk gebruiken ze dan 5 MHz voor LTE900, 5 MHz voor UMTS900 en 5 MHz voor GSM900. Hoe lang die laatste nog bljft bestaan? Geen idee... In een aantal gebieden is nog sprake van redelijk intensief gebruik van GSM900, en dat kunnen ze niet zomaar uitschakelen. Alleen nog GSM1800 aanbieden betekent dat de dekking op een aantal plekken flink zal verslechteren namelijk, maar T-Mobile is naar mijn verwachting de eerste partij die GSM helemaal zal gaan uitschakelen. In 2016 misschien al, waarna ze hun LTE-dekking naar 10 MHz kunnen uitbreiden, en in de verre toekomst naar 15 MHz als ook 3G uit kan. Dan krijg je echt snelheden van 100en Mbps...
Dit had ik zelf ook al voorspeld.
Zelf merk ik dat GSM 1800 sterker doordringt dan GSM 900 waar ze beide op 1 locatie geïnstalleerd zijn.
Ze kunnen nu met LTE 1800 20 MHz al snelheden tot 150 mbit/s aan.
Dan is ook LTE-advanced mogelijk. In totaal 25 MHz, dat zal mooie snelheden opleveren. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

leroy98ecker schreef op maandag 08 september 2014 @ 17:17:
[...]

Dit had ik zelf ook al voorspeld.
Zelf merk ik dat GSM 1800 sterker doordringt dan GSM 900 waar ze beide op 1 locatie geïnstalleerd zijn.
Ze kunnen nu met LTE 1800 20 MHz al snelheden tot 150 mbit/s aan.
Dan is ook LTE-advanced mogelijk. In totaal 25 MHz, dat zal mooie snelheden opleveren. :9
Hoe heb je dat dan ontdekt en gemeten? Je moet flink meer vermogen op GSM1800 zetten om hetzelfde bereik als GSM900 te krijgen namelijk, is mijn ervaring ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Ik was zelf ook aanwezig bij de presentatie maar ik had het idee dat ze op sommige sites GSM900 gewoon in haar geheel uit gaan schakelen. Bellen kan ook over UMTS900 en een paar m2m klanten zullen vast wel dualband apparatuur hebben. Toch maar geen jaartje langer doen met de HTC One M7, een van de weinige toestellen die de LTE900 band niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zomer 2015, netblade! :P
@leroy: dat betwijfel ik ten zeerste. Wat wel zo is, is dat je telefoon een voorkeur heeft voor GSM1800 (door netwerksettings T-Mobile), dit om balans te houden tussen de 2 banden omdat de meeste mensen anders GSM900 zouden gaan gebruiken. Zo lang GSM1800 enigszins sterk binnenkomt (vaak mag het tegen de 10 dB minder sterk zijn), zal je telefoon die band willen gebruiken en GSM900 links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Niet online
Ik verwacht dat UMTS eerder uitgefaseerd wordt dan GSM.

Waarom? Een GSM kanaal gebruikt minder bandbreedte dan een UMTS kanaal, 200kHz vs. 5Mhz. M2M toepassingen, dat zijn kleine datawaarden welke middels een GPRS/SMS doorgestuurd kunnen worden. Soortgelijk met SNMP data uitlezen op een router/switch. Weinig bandbreedte nodig. En realtime/lage latency is niet nodig. Een paar keer per dag voor de meetwaarden voor een kWh meter is genoeg.

De 5MHz voor UMTS kan je dan weer hergebruiken voor LTE. De gebruikte radiotechniek, daar zit het verschil. LTE is minder storingsgevoelig. Lagere latency. Efficiëntere bandbreedte allocatie voor de gebruiker. Minder kans op congestie in de air interface. Gunstiger voor de accu duur.

Tegen de tijd dat UMTS uitgefaseerd kan worden zijn de IMS/SIP platformen gereed en gebruikt men VOIP om te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik denk dat je gelijk hebt als je kijkt naar Vodafone en misschien ook KPN, maar ik verwacht dat T-Mobile GSM900 (wellicht nog niet GSM1800) eerder zou uitfaseren eerlijk gezegd. Dit ook omdat zij veel datagebruikers hebben sinds de iPhone-tijd.

Er zijn nog erg veel (budget) gebruikers die alleen 3G op hun telefoon hebben bij T-Mobile. Dat kunnen ze niet zomaar opdoeken. De 2G-dekking wat laten afnemen is echter een ander verhaal. Er blijft zo nog 5 MHz over op de GSM1800-band, bij gebruik van 10 MHz LTE en 5 MHz UMTS...

Vodafone en KPN zullen hun GSM900-netwerken veel langer in de lucht laten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Niet online
In het begin waren/zijn er niet veel telefoons welke LTE900 ondersteunen. Terwijl UMTS900 vaak wel ondersteunt word. T-Mobile heeft hier overigens 5MHz meer dan VF/KPN. Het zou zo maar kunnen dat Timo 10MHz gebruikt voor UMTS/LTE en 5MHz voor GSM/EDGE. Afgezien dat het SRAN van Huawei in staat is om de guardschannels te (her)gebruiken voor GSM/EDGE. Waarschijnlijk geeft dat storingen, dus dat is een noodgreep als de bandbreedte krap is.

Timo gebruik 20MHz LTE in de 1800MHz band. Iets wat ik VF en KPN niet zie doen, ze hebben 'maar' 20MHz. En nog steeds 10MHz over voor GSM/EDGE/UMTS.

En 2100MHz, oorspronkelijk voor UMTS bedoelt. Dat zal naar mijn inziens wel blijven. En LTE2100 ligt weer wat lastiger. Verder hebben de operators voor extra capaciteit nog een band liggen voor LTE, 2600MHz. Beiden minder geschikt voor indoordekking. Maar wel geschikt voor menigtes bij evenementen op straat/terreinen/stadions. Of nanocellen of specifieke indoor dekking bij bedrijven.

Vergis je niet maar de jas van Timo met beschikbare bandbreedte is ruim, ruimer dan KPN/VF. En dat voor het bedrag wat ze ervoor betaalt hebben. KPN/VF hebben mijn inziens te veel betaald. De 10MHz in de 800 band gaan ze niet missen. Bandbreedte is het sleutelwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zit wat in, maar KPN/Voda hadden door het intensieve huidige GSM900-verbruik minder ermee kunnen doen, dus zij hadden er ook minder aan gehad...

Timo zal wel 5+5+5 doen op de 900-band voorlopig. Vodafone doet nu al 15 MHz @ 1800 en KPN gaat dat waarschijnlijk ook doen voorlopig, aangezien ze GSM1800 niet opgeruimd krijgen. Vodafone zou GSM1800 makkelijker opgeruimd krijgen, ze gebruiken dat veel minder intensief dan KPN.

LTE2100 is voor de verre toekomst. Intussen wordt er ook al gewerkt aan LTE op de vergunningsvrije 5 GHz-band, voor evenementen e.d. in de toekomst naast LTE2600. Over een paar jaar ziet het er misschien weer heel anders uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:03:
Zomer 2015, netblade! :P
@leroy: dat betwijfel ik ten zeerste. Wat wel zo is, is dat je telefoon een voorkeur heeft voor GSM1800 (door netwerksettings T-Mobile), dit om balans te houden tussen de 2 banden omdat de meeste mensen anders GSM900 zouden gaan gebruiken. Zo lang GSM1800 enigszins sterk binnenkomt (vaak mag het tegen de 10 dB minder sterk zijn), zal je telefoon die band willen gebruiken en GSM900 links laten liggen.
Haha wat ik bedoelde is dat ik eigenlijk nog wel een jaartje langer had willen doen met dit toestel, maar gezien ik ook wel benieuwd ben hoe LTE900 gaat presteren zal ik toch wel naar een LTE900 capabel toestel gaan ;).
Verder ben ik zeer zeker niet ontevreden over het huidige netwerk, Edge is hier nagenoeg nergens meer zichtbaar in de regio, UMTS900 presteert uitermate goed. LTE1800 is indoor soms wel wat lastig te ontvangen iid.

Over het uitfaseren van GSM900, dat zie ik ook wel gebeuren omdat T-Mobile zeker in stedelijk gebied over het algemeen veel meer opstelpunten heeft dan Voda/KPN GSM1800 pakt dit (zeker met de nieuwe antennes en SRAN) prima op aldaar. Landelijk gebied is een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door netblade op 09-09-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
[b][message=42853559,noline]
Timo zal wel 5+5+5 doen op de 900-band voorlopig.
Ik vond online een afbeelding die doet vermoeden dat T-Mobile 10+5 (4G/3G) gaat doen in de 900-band, of trek ik te snel conclusies uit de regel LTE900 75Mbps?

http://www.mobilecowboys....TMo-Preso-Vergelijk-a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
henk_dh schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 17:36:
[...]

Ik vond online een afbeelding die doet vermoeden dat T-Mobile 10+5 (4G/3G) gaat doen in de 900-band, of trek ik te snel conclusies uit de regel LTE900 75Mbps?

http://www.mobilecowboys....TMo-Preso-Vergelijk-a.jpg
De regel "Veel betere dekking met GSM(1800) dan ooit mogelijk was" doet dat misschien nog wel meer vermoeden ;) Wellicht betekent dit ook nog dat een aantal UMTS2100/LTE1800-locaties nog met GSM1800 wordt uitgebreid om GSM900-gaten op te vullen (er zijn nu redelijk wat locaties met alleen UMTS+LTE namelijk).

Dus inderdaad 10+5 in de 900-band en 20+5 in de 1800-band. Ze hebben daarmee een totale GSM-capaciteit van maar 5 MHz in gebruik nog. Vodafone en KPN kunnen dit matchen, maar daarvoor moeten ze eerst heel GSM1800 uitzetten. Voor Vodafone is dit nog wel te doen, voor KPN gaat het moeilijk worden. Ik verwacht dat vooral KPN straks (ook 2015, misschien iets later) haar UMTS2100-locaties met LTE1800 gaat uitbreiden en dat men hiermee in feite hetzelfde als T-Mobile bereikt (eventueel aanvankelijk met maar 15 MHz LTE1800, dus iets langzamer). Vodafone heeft op veel plekken nu al de mogelijkheid om 15+10 aan te bieden, echter zij zullen dit waarschijnlijk pas jaren later aanbieden in heel Nederland (2016?)

Echter, vergis je niet: eer dat T-Mobile LTE900 in heel Nederland heeft uitgerold zitten we ook al in 2016 of misschien 2017. Hoe dan ook geeft dit wel aan dat ze flink aan de weg timmeren en dat de verschillen in dekking van de drie providers steeds kleiner worden.

Verwijderd

Weet iemand of er een goede 4G dekking is op het treintraject Utrecht - Gouda?

• henk_dh
Verwijderd schreef op woensdag 10 september 2014 @ 15:01:
Weet iemand of er een goede 4G dekking is op het treintraject Utrecht - Gouda?
Ik heb daar recent nog gereden/gemeten, en er is prima 4G daar onderweg. Zie de resultaten hier

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

robertwebbe

Robert Webbe

Kan iemand met een iPhone 5s of 5c misschien eens een screendump maken van de netmonitor waarin je ziet dat het toestel 20 MHz bandbreedte gebruikt op de 1800 MHz frequentie?

Om in de netmonitor te komen toets je in de dialer *3001#12345#* in (alsof je dit telefoonnummer wilt bellen), dan kom je in het hoofdmenu (Field Test), hier kies je Serving Cell Info. Het scherm dat dan wordt getoond zoek ik, maar dan met T-Mobile NL 4G bovenin, Download bandwith op 20 MHz en Frequency Band Indicator op band 3.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Voorbeelden van hoe dit er ongeveer uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3899/15205229915_52a6b36c80.jpg Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3921/15018592400_37b5bafc84.jpg

[ Voor 104% gewijzigd door robertwebbe op 11-09-2014 08:39 ]

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-09 17:52

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Met de 5S geeft hij bij mij 15MHz aan,
met download snelheden van circa 95Mbit/s op rustige tijdstippen in Amsterdam.

En nee, ik sla de iPhone 6 even over, helaas was ik niet zo onder de indruk.
Maar eens kijken wat de 6S doet volgend jaar..

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• robertwebbe
  • Nu online

robertwebbe

Robert Webbe

Volgens mij kun je die 95 Mbps alleen halen met 20 MHz. Zou je dan nog eens kunnen kijken carnager?

• Sorcerer8472
Ik heb eerder al wisselende dingen gehoord over T-Mo's LTE. Mogelijk hebben ze gebieden waar ze 15 MHz gebruiken omdat op die plekken GSM1800 voorlopig nog meer ruimte nodig heeft. In Amsterdam kan ik me dat wel voorstellen. LTE kent geen stapjes tussen 15 en 20 namelijk.

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Nog eens gecheckt een paar km ten Westen van Amsterdam en alhier krijg ik 20MHz.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat Sorcerer z'n theorie wel eens kan kloppen dus.
Snelheid hier blijft overigens steken bij 78Mbit down(!) terwijl ik in 15MHz gebied weldegelijk die 95Mbit heb aangetikt. Waarschijnlijk is dat wel het maximum real-world bij 15MHz trouwens (3x37,5MHz zou theoretisch 112,5Mbit kunnen doen)

NB De upload lijkt vrijwel altijd te stagneren bij 23 a 24Mbit, dat lijkt hier op de 20MHz niet anders. Maar misschien heeft dat met het tijdstip van de dag te maken?

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

• robertwebbe
  • Nu online

robertwebbe

Robert Webbe

Kun je nog een screendump posten met die 20 MHz?

• Sorcerer8472
Waarschijnlijk zijn dit wel dingen waar ze gewoon antwoord op willen geven als je ze ernaar vraagt trouwens, aangezien het publieke info is (na te gaan door een ieder met apparatuur die dat kan uitlezen).

Datzelfde geldt trouwens voor de vragen over indoor 4G-dekking van het Vodafone-netwerk waar ik nog mee zit. Alleen heb ik de juiste apparatuur/kennis niet om het zelf uit te zoeken :P

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Robert bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BxQAR4xCIAADz-0.jpg

• leroy98ecker
robertwebbe schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:11:
Kun je nog een screendump posten met die 20 MHz?
Heb je hier ook wat aan?
Is alleen geen Apple telefoon. :P

Op de mast waar de telefoon mee verbonden was, zit GSM 1800, LTE1800, UMTS 900/2100 (Was in Amersfoort).
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/8wfr6u.png

[ Voor 3% gewijzigd door leroy98ecker op 11-09-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T-Mobile heeft de dekkingskaart weer bijgewerkt. Dekking is nu ook in Almere en Lelystad aangekomen. Wat verder opvalt is dat dekking in het grootste deel van Breda, het zuidelijke deel van Eindhoven en aan de randen van Tilburg niet veranderd is.

Ik ben benieuwdcwanneercLelystad en Almere in decSensorly app verschijnen. NB het valt mij op dat Sensorly de dekking prima mapt op een HTC One, maar er niets gemapt wordt op een Iphone 5S. Iemand daar een verklaring of tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissey123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:26
Daar heb ik ze een mail over gestuurd, het werkt alleen op Android...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
@leroy: je hing zowat in de mast zo te zien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 16:57:
Haha nou je moet echt in lijn met de mast staan anders heb je een streepje minder, nu maakt dat bij T-Mobile weinig uit, met 1 streepje haal ik nog 20Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 16:57:
Nah, viel wel mee.
Stond voor een stoplicht op ongeveer 300 meter afstand van de mast. Die gericht was op het kruispunt.
Het is overigens wel de hoogste waarde (-67dBm) die ik heb gezien tot nu toe met T-Mobile.

Ik krijg heel weinig 4 strepen te zien, komt volgens mij doordat deze RSRP en RSRQ bij elkaar optelt.
In Terschuur staat een mast, die is op de rand van het netwerk geplaatst. Ik had tot net iets voorbij afslag Voorthuizen nog 1 streepje 4G (snelheid 17mbit/s down 6 mbit/s up). De mast ligt iets meer dan 7 km hemelsbreed van dat punt af. Dus dat is erg netjes. :)

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Breda heeft 4G, en hoe!
47,97 downloadsnelheid
8,91 Upload.
:D

@Steeffoon: Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat ;)

Eerlijk gezegd bleef ik het een raar gat in de dekking dat volgens mij eigenlijk eerder in de uitrol was gepland.

• netblade

netblade

Sunrise

Het valt me op dat de laatste weken de upload niet meer boven de 11Mbit uitkomt, de download ligt nog steeds rond de 50Mbit. Heeft iemand anders ook deze 'problemen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Gistermiddag toevallig nog getest, 73Mbit down 23Mbit up. Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Netblade: dit weekend ook getest.tot nu toe haalde ik topwaarden. Dit weekend zag ik download ca. 15 Mbp/s en upload 20 Mbp/s en daarboven. Goed dat je dit postte, ik vroeg mij al af of de problemen die Vodafone eerder had nu ook T-Mobile treffen. Daar was de upload ook hoger dan de download snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade

netblade

Sunrise

Het gaat hier enkel om de upstream snelheid, de downstream is dik in orde.
Nu heb ik een test simkaart van T-Mobile, wellicht dat het daar mee te maken heeft, maar zodra ik het kaartje in een cat6 toestel schuif gaat de upload weer prima...
In mijn eigen M7 kom ik niet boven de 10 uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

https://forum.t-mobile.nl...langer-voor-4g-heb-246100

Grappige uitleg van T-Mobile, ook vooral dat ze vertellen dat de snelheden van het huidige (oude) netwerk stevig onder die van KPN en Vodafone zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tmobile-nl.s3.amazonaws.com/default/user/attachments/07feaee7-a3f0-489d-b768-eb560a0bfb0a.jpg

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk stukje inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
4G900 op al die locaties? Dan gaan ze inderdaad harder dan KPN en Vodafone, met straks totaal 30 MHz LTE-Advanced. Apart ook dat zij wel op afstand alles lijken te kunnen omschakelen. KPN en Vodafone (tenminste volgens user WCDMA die nu niet meer actief is op GoT) kunnen dat niet en moeten on-site hardware vervangen om bijvoorbeeld 3G900 mogelijk te maken.

Het zou zomaar kunnen dat T-Mobile inderdaad het beste netwerk van Nederland krijgt uiteindelijk, met sowieso verreweg de meeste capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:26:
Het zou zomaar kunnen dat T-Mobile inderdaad het beste netwerk van Nederland krijgt uiteindelijk, met sowieso verreweg de meeste capaciteit.
Niet te snel juichen hoor :) T-Mobile is nog meer dan 1,5 jaar bezig om überhaupt landelijke dekking te krijgen met 4G. In die tijd zal ook KPN wel de nodige mastjes hebben omgebouwd voor 4G op 1,800MHz.

Is het verschil niet vooral met Vodafone?
1) De samenwerking tussen T-Mobile en Tele2 zorgt volgens mij vooral voor dat hun masten meteen op glasvezel zit, terwijl Vodafone veel meer gebruik lijkt te maken van wireless connecties welke nog wel eens willen uitvallen bij slecht weer.
2) Daarnaast lijkt Vodafone niet alle masten in een gebied om te bouwen, of in ieder geval niet zo grondig als T-Mobile.
Anekdotisch: ik zit veel in de Randstad (Utrecht/Gouda/Rotterdam) met zowel Vodafone als T-Mobile. Waar mijn Vodafone 4G regelmatig niet thuisgeeft, heb ik vol bereik met T-Mobile. Andersom komt eigenlijk niet voor.

Maar ook Vodafone is de komende maanden nog wel aan het verbeteren, dus het lijkt mij erop dat de netwerken qua kwaliteit steeds dichter bij elkaar komen. De vraag is echter: wat is de capaciteit van het spectrum? Want KPN heeft 2x40MHz in 800/900/1800 band, Vodafone heeft 2x40MHz in 800/900/1800 band, en T-Mobile heeft 2x45MHz in 800/900/1800 band. Daarnaast hebben ze nog capaciteit in 1900/2100/2600, en wellicht wordt ook 700MHz nog vrijgemaakt in de toekomst.

KPN heeft ca. 40% marktaandeel, dus potentieel lopen zij tegen de eerste issues aan qua 4G capaciteit. Maar wat is de maximale capaciteit? Dat lijkt erg moeilijk te beantwoorden, omdat dit samenhangt met stijging gebruik door klanten, toevoegen zendmasten, efficiëntere technologie, gebruik hogere frequenties in drukke gebieden, pico-zendmasten/wifi-offloading/integratie.

Ter informatie: SK Telecom (Zuid-Korea) gebruikt 2x10Mhz op 800 en 2x20MHz op 1800 voor >15m 4G klanten (gemiddeld verbruik >3GB per maand). Ze willen nu 2x10MHz op 2100 erbij betrekken om niet in capaciteitsproblemen te komen. Mijn conclusie voor Nederlandse telcos: de maandelijkse databundels kunnen nog wel wat omhoog om niet in de problemen te komen met capaciteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Vergeet niet dat KPN ook een grotere dichtheid heeft qua zendmasten en dat daarmee deels ook meer capaciteit binnen hetzelfde stuk spectrum wordt gerealiseerd. Zelfde geldt voor T-Mobile.

Vodafone heeft op dit moment een wat lagere dichtheid qua zendmasten, maar daar is voor gekozen om zo wel landelijk 4G aan te kunnen bieden, met helaas wel minder goede dekking dan de providers die gelijk een hele stad vol hebben gebouwd.

Doordat ze wat minder masten hebben kunnen ze ook wat hogere vermogens gebruiken, wat ook weer voordelen kan hebben (ook nadelen, maar goed). De manier waarop ze de capaciteit van 3G goed op peil hebben weten te houden in de steden op plekken waar de andere providers meer moeite hadden, stemmen mij wel positief.

T-Mobile zou met een jaartje toch klaar zijn? Of was het echt december 2015? In ieder geval gaan ze voor de zomer dus al LTE900 aanbieden. Erg interessant om te zien welke gevolgen dat heeft. Ik gok dat VoLTE is geactiveerd voordat ze dat doen, scheelt handovers naar UMTS900...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:57:
T-Mobile zou met een jaartje toch klaar zijn? Of was het echt december 2015? In ieder geval gaan ze voor de zomer dus al LTE900 aanbieden. Erg interessant om te zien welke gevolgen dat heeft. Ik gok dat VoLTE is geactiveerd voordat ze dat doen, scheelt handovers naar UMTS900...
http://www.4gdekking.nl/n...-netwerk-150-mbps-bieden/
http://btg.org/2014/09/10...n-samenwerking-met-tele2/

Eind 2015 volgens T-Mobile als je het interview mag geloven. Landelijke dekking is natuurlijk een rekbaar begrip; met het aanzetten van de 900MHz zal de dekking al vrij snel omhoog kunnen gaan.

VoLTE? Interconnectie lijkt me hier het grootste probleem. De 3 telcos kunnen HD Voice al niet eens doorgeven over elkaars netwerken, dus VoLTE zal nog wel een grotere stap zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik ben vandaag op bezoek geweest bij T-Mobile in Den Haag, en zal je post aanvullen.
SooK schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:39:
[...]

Niet te snel juichen hoor :) T-Mobile is nog meer dan 1,5 jaar bezig om überhaupt landelijke dekking te krijgen met 4G. In die tijd zal ook KPN wel de nodige mastjes hebben omgebouwd voor 4G op 1,800MHz.

Is het verschil niet vooral met Vodafone?
1) De samenwerking tussen T-Mobile en Tele2 zorgt volgens mij vooral voor dat hun masten meteen op glasvezel zit, terwijl Vodafone veel meer gebruik lijkt te maken van wireless connecties welke nog wel eens willen uitvallen bij slecht weer.
T-Mobile en Tele2 werken niet samen op glasvezel gebied, dat is bevestigd vandaag, T-Mobile zorgt ervoor dat ze 2 glasvezels per locatie aanleggen (redunantie), maar niet in samenwerking met Tele2. Wat ik zo begreep wordt er niet veel samengewerkt met Tele2.

Daarnaast zal T-Mobile geen gebruik (meer) maken van het doorlinken van microwave verbindingen, het worden alleen single point verbindingen. Minstens 75% v/d locaties is voorzien van glasvezel.
2) Daarnaast lijkt Vodafone niet alle masten in een gebied om te bouwen, of in ieder geval niet zo grondig als T-Mobile.
Anekdotisch: ik zit veel in de Randstad (Utrecht/Gouda/Rotterdam) met zowel Vodafone als T-Mobile. Waar mijn Vodafone 4G regelmatig niet thuisgeeft, heb ik vol bereik met T-Mobile. Andersom komt eigenlijk niet voor.
T-Mobile bouwt elke locatie om, en zorgt ervoor dat alle locaties hetzelfde zijn, dwz: Alle locaties kunnen 2G900/1800, 3G900/2100 en 4G900/1800 aan. Alle locaties zijn dus al geschikt voor 4G900.

Wanneer ze 4G900 activeren zal 2G900 niet meer aanwezig zijn, dit moet opgevangen worden door 2G1800 en 3G900/2100. Daarom activeren ze pas in de zomer van 2015, in oude gebieden is (in de grensstreken) geen 2G900 meer mogelijk door de hergebruik v/d frequenties.
Maar ook Vodafone is de komende maanden nog wel aan het verbeteren, dus het lijkt mij erop dat de netwerken qua kwaliteit steeds dichter bij elkaar komen. De vraag is echter: wat is de capaciteit van het spectrum? Want KPN heeft 2x40MHz in 800/900/1800 band, Vodafone heeft 2x40MHz in 800/900/1800 band, en T-Mobile heeft 2x45MHz in 800/900/1800 band. Daarnaast hebben ze nog capaciteit in 1900/2100/2600, en wellicht wordt ook 700MHz nog vrijgemaakt in de toekomst.

KPN heeft ca. 40% marktaandeel, dus potentieel lopen zij tegen de eerste issues aan qua 4G capaciteit. Maar wat is de maximale capaciteit? Dat lijkt erg moeilijk te beantwoorden, omdat dit samenhangt met stijging gebruik door klanten, toevoegen zendmasten, efficiëntere technologie, gebruik hogere frequenties in drukke gebieden, pico-zendmasten/wifi-offloading/integratie.
Je ziet al dat KPN tegen een bepaalde verzadiging aanloopt, de maximale snelheden zijn minder gemakkelijk te halen. T-Mobile heeft door het fijnmazige netwerk wel meer capaciteit tot zijn beschikking (verstedelijkt gebied) en zal dus het netwerk minder snel verzadigd raken.
SooK schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:54:
[...]

http://www.4gdekking.nl/n...-netwerk-150-mbps-bieden/
http://btg.org/2014/09/10...n-samenwerking-met-tele2/

Eind 2015 volgens T-Mobile als je het interview mag geloven. Landelijke dekking is natuurlijk een rekbaar begrip; met het aanzetten van de 900MHz zal de dekking al vrij snel omhoog kunnen gaan.

VoLTE? Interconnectie lijkt me hier het grootste probleem. De 3 telcos kunnen HD Voice al niet eens doorgeven over elkaars netwerken, dus VoLTE zal nog wel een grotere stap zijn...
Ja, eind 2015 zal er landelijke dekking zijn. VoLTE staat nog niet op de agenda van T-Mobile, ze geven dat het nu (nog) niet noodzakelijk is, vooral door de toepassing van 3G900.

Met KPN zal binnenkort wel een interconnect zijn voor HD Voice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoe zit het eigenlijk met grensgebieden en 4G? Wordt 4G daar itt 3G/G wél fatsoenlijk uitgerold?

(Doelend op de nieuwsberichten over het slecht/niet kunnen bereiken van 112 in grensgebieden door geen dekking.)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 23-09-2014 17:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je blijft "last" houden van de buurlanden, dus het zal niet (veel) verbeteren. Het kan wel zijn dat de dekking verbetert door de antennes meer te richten. Uit de uitrol ervaring van T-Mobile is wel gebleken dat de dekking van bestaande technieken (GSM1800 / UMTS2100) verbetert is door betere implementatie en afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SooK
The Wizard schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 17:08:
Daarnaast zal T-Mobile geen gebruik (meer) maken van het doorlinken van microwave verbindingen, het worden alleen single point verbindingen. Minstens 75% v/d locaties is voorzien van glasvezel.

Wanneer ze 4G900 activeren zal 2G900 niet meer aanwezig zijn, dit moet opgevangen worden door 2G1800 en 3G900/2100. Daarom activeren ze pas in de zomer van 2015, in oude gebieden is (in de grensstreken) geen 2G900 meer mogelijk door de hergebruik v/d frequenties.

Je ziet al dat KPN tegen een bepaalde verzadiging aanloopt, de maximale snelheden zijn minder gemakkelijk te halen.
Leuke informatie, dank! Paar vragen hieraan gerelateerd:
- >75% is voorzien van glasvezel. Dwz eind-2015 of is dat op dit moment al het geval?
- 4G900 betekent het uitzetten van 2G900. Dus 2x10MHz voor 4G900 en 2x5MHz voor 3G900 vanaf dat moment? Of net andersom? En willen ze 2G of 3G ook een keer uitzetten?
- KPN gebruikt nu voornamelijk 800MHz voor 4G. Ik neem aan dat ze de komende maanden veel gaan uitbreiden op 1800MHz. Volgende stap zou 2600MHz zijn voor stedelijke gebieden. Maar goed de netwerkcapaciteit is wel een risico voor KPN. Vraag blijft: wanneer vinden gebruikers het irritant? Niet halen van maximale snelheden is niet relevant; een stotterend filmpje wel.
Pagina: 1 ... 5 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes