Tsja, wat een expert is weet ik niet, maar vrijwel alle operators hanteren het principe dat de apparatuur los van de antennes wordt vervangen. Dit zijn 2 afzonderlijke projecten. Bij Vodafone is het vaak zo dat dit gelijktijdig wordt gedaan omdat dit vaak samen hangt met de nieuwe apparatuur, maar bijvoorbeeld bij KPN maakt dit niet uit, ze hangen de nieuwe apparatuur gewoon aan de oude antennes, en later worden deze vervangen door nieuwe. Bij T-Mobile gaat dit exact hetzelfde. Er kunnen zelfs nieuwe antennes hangen voordat de apparatuur is vervangen, maar ook andersom. Vraag me dus af waar deze info vandaan komt, maar opzich maakt dat verder niet uit, op veel vlakken hoor ik dagelijks verschillende verhalen dus verbaas me nergens meer overleroy98ecker schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:56:
Het proces gaat zo, wat er door een netwerkexpert verteld is.
1. De mast gaan offline.
2. Ze halen de Kathrein antenne's eraf
3. Ze halen de bekabeling en BTS weg.
4. Ze planten een nieuwe (verkleinde) BTS.
5. Ze hangen de nieuwe Huawei SRAN antenne's op.
6. De kabels worden aangesloten.
7. De BTS wordt afgesteld.
8. Als alles goed is vertrekt het montage team weer.
9. Je hebt meteen H (idle) H+ (active) en EDGE.
9. Na 2-8 weken wordt 4G geactiveerd.
10. Gemiddeld 4 weken daarna wordt UMTS 900 geactiveerd.
Wat de BSC/RNC betreft, het kan best zijn dat er centrale apparatuur wordt vervangen zodat de Huawei apapratuur op site ook met Huawei apparatuur in de centrale communiceert. Daar merk je als buitenstaander helemaal niets van, daar wordt gewoon stapsgewijs Huawei capaciteit bijgebouwd en Nokia afgebouwd.