Voor degene die zich afvragen of het 4gvoorthuis van T-Mobile wat is;
Ik woon zelf in de verre buitengebieden ten noorden van Roosendaal en het enige wat ik tot mijn beschikking heb qua vaste lijn is een ADSL 2mbit verbinding die gedeeld wordt met 5 man.
Behoeft geen uitleg dat dit voor een gamer + online enthousiast niet genoeg is, zeker niet als een gemiddelde update van een spel 4gb is, zo ongeveer elke week.
Ik heb daarom het 4gvoorthuis aangevraagd bij T-Mobile; ik had me in augustus ingeschreven om eventueel mee mogen te doen en ik kreeg afgelopen maandag de uitnodiging om mijn reservering in een bestelling om te zetten.
Vandaag heb ik een pakketje binnengekregen en alles (zelf) aangesloten. m.a.w binnen 4 dagen is alles geregeld.
In het pakketje zit:
Huawei E5186s-22a 4g/wifi modem
Externe antenna: Konig ANT-4g20-KN externe antenne met 2.5m kabel
handleidingen + sim kaart
Ik maakte al gebruik van 4g via T-Mobile met de uitbreiding van 3 apparaten op 4g op 1 abonnement, maar de max was 12GB. Ik heb destijds daarom een Huawei B593 gekocht en dit werkte vlekkeloos.
Dit was genoeg om (onafhankelijk van anderen) WOT te spelen, maar niet genoeg om updates voor BF4, DCS A10 etc binnen te halen. Mijn ping schoot naar 2000ms als ik via ADSL gamede en iemand anders ging naar Nu.nl o.i.d.
Helaas moet je perse de 99 euro betalen voor de 4g modem, ondanks dat ik aangegeven had dat ik al een 4g modem heb. Echter nu ik alles ontvangen heb, heb ik de simkaart in mijn 'oude' 4g modem gestopt en dit werkt out-of-the-box met de instellingen van mijn 12GB simkaart.
Ik heb de externe antenne aangesloten en modem+antenne bij het raam gezet (in de B593 moet je niet vergeten in te stellen dat je een externe antenne hebt aangesloten, anders blijft hij werken op de interne; ik verwacht het zelfde met de geleverde modem). Ik heb nog geen uitgebreide metingen gedaan, paar positite in de kamer geprobeerd, maar BF4 update met 6MB/s op moment van schrijven; m.a.w. overdag.
Ik denk dat als ik de tijd vind om de externe antenne buiten op te hangen dat ik richting de 10MB/s toch wel moet lukken gezien de antenne nu verre van ideaal opgesteld is.
Enige minpunt is dat je niet al standaard de 20m SMA kabel om de antenne buiten te installeren meegeleverd krijgt; als je gebruik maakt van de gratis installatie dienst dan staat in de voorwaarden dat dit de max afstand is die vergoed wordt. Echter heb ik nauwelijks tijd om op een monteur te wachten/afspraak te maken, dus neem ik mijn verlies, koop ik zelf een verlengkabel en ga op een rustige dag zelf de antenne ophangen.
All-in-all dus een hele goede deal denk ik. Ja 59 euro is (heel)duur voor 100gb, maar gezien 's nachts ongelimiteerd en de zware restricties die ik had met ADSL en slechts 12GB via telefoon abbo, ben ik er erg blij mee! En de flexibiliteit van omhoog en omlaag stellen van het abonnement maakt dat je eigenlijk geen risico loopt om geld weg te gooien; als het niet werkt heb je 1 maand probeer termijn en de kosten kunnen binnen de perken blijven.
Jammer dat je niet zonder modem kan bestellen, maar als ik besluit de modem te verkopen, omdat ik er al een heb, dan maak ik er denk ik nog winst op ook

.....
Uiteraard hoop ik dat de concurrentie met KPN betekend dat de limieten omhoog/prijzen omlaag gaan, maar voor nu kan ik met 100gb wel uit, kan altijd opwaarderen naar 200gb/maand (en weer terug) en 's nachts ongelimiteerd vereist wat flexibiliteit vanuit mijn download gedrag, maar niet onoverkoombaar gezien mijn opties.
Last note voor degene die zich afvragen of dit ook geschikt is om te gamen; gemiddelde ping die ik haal is zo'n 30ms, via wifi en 4g. m.a.w. erg geschikt voor ook FPS en bijvoorbeeld WOT.
Ik denk nog steeds niet dat dit voldoende geschikt is om met een familie ook te kunnen netflixen etc (ook niet met 200GB), maar voor mij is het gamen en snelle updaten + eventueel een klein servertje runnen het belangrijkste; ik ben in mijn eentje die ervan gebruik gaat maken dus ik kan zelf de prio's leggen waar mijn limieten aan besteed gaan worden.
PS; als ik het zo terug lees lijk ik wel een TMobile fanboy/gesponserde reviewer maar heel eerlijk gezegd is het een van de weinige keren dat iets zo vlekkeloos en snel geregeld is en dat ik met een probleem geholpen ben waar ik al een paar jaar op wachtte om een oplossing voor te kunnen vinden in de markt.
[
Voor 16% gewijzigd door
Seesar op 08-09-2016 13:52
]