Ik ook, maar niks ontvangen. Zat wel op 3g.
hm mischien zit er wel een verschil tussen 3G en 4G? ik zat op dat moment zeker op 4g
404 Signature not found
Hebben jullie wel kanaal 919 ingesteld voor NL Alert? Op mijn HTC 10 is weliswaar NL Alert voorgeconfigureerd maar echter met het verkeerde kanaal...!
Edit: Kanaal 4371 is óók goed, dat is het Amerikaanse nummer wat tevens door NL Alert wordt gebruikt.
Edit: Kanaal 4371 is óók goed, dat is het Amerikaanse nummer wat tevens door NL Alert wordt gebruikt.
[ Voor 25% gewijzigd door Jassy op 06-06-2016 21:04 ]
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik kan sowieso helemaal niks instellen, geen opties voor.
Klopt inderdaad, miui heeft daar geen opties voor blijkbaar. Heb gister ochtend gekeken of alles goed stond maar kon niks vinden.dutchgio schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:27:
Ik kan sowieso helemaal niks instellen, geen opties voor.
Blijkbaar staat alles toch wel goed op mijn toestel. 😃
Is in omgeving Emmen nog steeds 2G actief?
2G blijft actief op 1800Mhz op alle vernieuwde masten.Gijsj16 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:18:
Is in omgeving Emmen nog steeds 2G actief?
In de omgeving van Emmen lijkt op een aantal plaatsen ook nog steeds 2G900 actief, want in enkele landelijke gebieden val ik binnenshuis nog regelmatig terug op E. Of 2G1800 moet voorkeur hebben boven 3G900, maar dat lijkt me sterk.
Ook 4G900, laat staan 4G+ is nog steeds niet uitgerold in Zuid-Oost Drenthe. Het schijnt dat dat voor halverwege juli op de planning staat. Waarom dat in vredesnaam zo lang moet duren, terwijl het alleen maar software is...
Ook 4G900, laat staan 4G+ is nog steeds niet uitgerold in Zuid-Oost Drenthe. Het schijnt dat dat voor halverwege juli op de planning staat. Waarom dat in vredesnaam zo lang moet duren, terwijl het alleen maar software is...
Ik bedoelde 2G900PWA777 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:52:
[...]
2G blijft actief op 1800Mhz op alle vernieuwde masten.
Ik denk dat ze een tijd lag monitoren hoe vaak er nog terugval op 2g900 is.
Als ze dat zien gaan ze masten bijregelen of eventueel zelfs bijplaatsen. Omdat het elkaar stoort moet het met een hele regio tegelijk en moet er dan ook alles ongebouwd zijn, of uit of vervangen.
Maar het verbaast mij ook. Dit kost klanten en reputatie. Had dan voor de laatste gebieden meteen 4g 900 aangezet en 3g 900 laten wachten. De betere 3g valt velen niet op, "nog steeds heel vaak geen 4G " wordt een dingetje en zo continueren ze een beeld als B provider terwijl dat met deze spullen en stedelijke dichtheid niet hoeft.
Vandaag ook in het nieuws dat ze aardig stuk management vervangen.
Ik zou zeggen: Toedeledokie Ali B. Hoe sympathiek die gast ook mag zijn, voor velen is een rapper geen pre. Ik zou ook zeggen: met prioriteit 4G 900 in buitengebieden en vul de belangrijkste laatste gaten op . Ze willen gaten vullen er na doen, maar juist het feit dat her en der op het platteland het netwerk te dun is om 2G 900 uit te zetten vertraagt het lijkt me.
Als ze dat zien gaan ze masten bijregelen of eventueel zelfs bijplaatsen. Omdat het elkaar stoort moet het met een hele regio tegelijk en moet er dan ook alles ongebouwd zijn, of uit of vervangen.
Maar het verbaast mij ook. Dit kost klanten en reputatie. Had dan voor de laatste gebieden meteen 4g 900 aangezet en 3g 900 laten wachten. De betere 3g valt velen niet op, "nog steeds heel vaak geen 4G " wordt een dingetje en zo continueren ze een beeld als B provider terwijl dat met deze spullen en stedelijke dichtheid niet hoeft.
Vandaag ook in het nieuws dat ze aardig stuk management vervangen.
Ik zou zeggen: Toedeledokie Ali B. Hoe sympathiek die gast ook mag zijn, voor velen is een rapper geen pre. Ik zou ook zeggen: met prioriteit 4G 900 in buitengebieden en vul de belangrijkste laatste gaten op . Ze willen gaten vullen er na doen, maar juist het feit dat her en der op het platteland het netwerk te dun is om 2G 900 uit te zetten vertraagt het lijkt me.
Een kleiner stukje 4G900 had ook nog gekund: 5 MHz voor 2G, 5 MHz voor 3G, 5 MHz voor 4G.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
In mijn woonplaats is in sep 2015 alles omgebouwd, maar de belangrijkste mast in het centrum draait ook nog geen 4G900. De oude antennes hangen hier nog in. Aangezien het 2 verschillende typen zijn kunnen ze nog geen 4G900 draaien.Schrudde schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:47:
Ik denk dat ze een tijd lag monitoren hoe vaak er nog terugval op 2g900 is.
Ondanks dat 3G900 vanaf een andere mast komt, heb ik thuis zeer slecht bereik (binnen). Af en toe 4G1800, maar switched al snel naar 3G2100 en daarna naar 2G1800. In mijn geval zit ik te springen om 4G900/3G900.
Ach, het is maar een zakelijk nummer, lekker rustig...
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
gister is toch een massive 4G+ uitrol geweest?
404 Signature not found
Afgelopen weekend ben ik naar Vlieland geweest. Heel toevallig waren ze daar een mast aan het ombouwen (vervangen antennes).
Ik ben er niet de hele tijd bij gebleven, maar heb wel wat foto's gemaakt wanneer ik er toevallig langs kwam.
Voor zover ik na heb kunnen gaan, zijn dit antenne's van T-Mobile, hoewel KPN ook in deze mast zit bovenaan. Dit werd bevestigd door de 4G ontvangst, die tijdens de werkzaamheden een stuk lager was in vergelijking met na de werkzaamheden.

De foto's zijn op vrijdag 10 juni gemaakt.
Blijkbaar waren ze nog niet helemaal klaar, want bij het vertrek op zondag hingen er wederom weer een paar mannetjes in de mast. Geen idee wat ze aan het doen waren. Wellicht iets aan het fine-tunen, maar misschien is er iemand op het forum hier die daar wat zinnigs over kan zeggen.
Van de week kwam het bericht dat ze het 4G+ netwerk landelijk dekkend hebben, dus dan zal dit wel één van de laatste sites zijn waarvan de antennes vervangen moesten worden.
Ik ben er niet de hele tijd bij gebleven, maar heb wel wat foto's gemaakt wanneer ik er toevallig langs kwam.
Voor zover ik na heb kunnen gaan, zijn dit antenne's van T-Mobile, hoewel KPN ook in deze mast zit bovenaan. Dit werd bevestigd door de 4G ontvangst, die tijdens de werkzaamheden een stuk lager was in vergelijking met na de werkzaamheden.

Blijkbaar waren ze nog niet helemaal klaar, want bij het vertrek op zondag hingen er wederom weer een paar mannetjes in de mast. Geen idee wat ze aan het doen waren. Wellicht iets aan het fine-tunen, maar misschien is er iemand op het forum hier die daar wat zinnigs over kan zeggen.
Van de week kwam het bericht dat ze het 4G+ netwerk landelijk dekkend hebben, dus dan zal dit wel één van de laatste sites zijn waarvan de antennes vervangen moesten worden.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Ik mist op de foto nog één RRH unit. Wellicht hangt deze nu wel in de mast..Jeroen O schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:56:
Afgelopen weekend ben ik naar Vlieland geweest. Heel toevallig waren ze daar een mast aan het ombouwen (vervangen antennes).
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
Nee 2G900 wordt overal uitgeschakeld. Alleen 2G1800 blijft actief.
Emmen is de laatste gemeente/plaats waar 2G900 zal draaien. Eind Juli (volgens de planning) zullen hier de allerlaatste 2G900 frequenties worden uitgeschakeld. Daarna is de eerste fase voorbij en zullen ze langzaamaan gaan starten met de overgebleven masten en nog 'wat anders'
Verwijderd
Dit zijn inderdaad de T-Mobile panelen. KPN staat bovenop. Dit zal echter niet één van de laatste antennes zijn die vervangen moeten worden. Er zijn nog meer dan genoeg (elektriciteits-)masten die vervangen moeten worden.Jeroen O schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:56:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kan ik hier uit lezen dat ze na de zomer starten met ombouw van de antennes op elektriciteitsmasten? Enig idee hoeveel tijd hier voor uit wordt getrokken? Is dat iets wat dit jaar nog afgerond moet worden of duurt zoiets gauw een jaar?Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:52:
[...]
Nee 2G900 wordt overal uitgeschakeld. Alleen 2G1800 blijft actief.
Emmen is de laatste gemeente/plaats waar 2G900 zal draaien. Eind Juli (volgens de planning) zullen hier de allerlaatste 2G900 frequenties worden uitgeschakeld. Daarna is de eerste fase voorbij en zullen ze langzaamaan gaan starten met de overgebleven masten en nog 'wat anders'
Trust me, I'm an engineer | PVOutput
Verwijderd
De planning van de uitrol van 4G+ ligt op eerste kwartaal van 2017. Ga er dus maar van uit dat dan alle locaties zijn omgebouwd en op 4G+ draaien.wouter1981 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:36:
[...]
Kan ik hier uit lezen dat ze na de zomer starten met ombouw van de antennes op elektriciteitsmasten? Enig idee hoeveel tijd hier voor uit wordt getrokken? Is dat iets wat dit jaar nog afgerond moet worden of duurt zoiets gauw een jaar?
Betreft de bouw aan elektriciteitsmasten. Het is al vaker ter sprake gekomen, maar hier zit echt een hele planning aan. Dat is niet 1,2,3 geregeld en wordt vaak icm andere providers gedaan (daar sommige antenne's op een zogenaamd rijtje staan).
Zit de ombouw van de electriciteitsmasten ondanks de planning die eraan vast hangt ook binnen de 1e kwartaal 2017 termijn?
Over dat "andere" weet je dat je ons bloody nieuwsgierig maakt. Dan toch maar speculeren: VoLTE activeren? De andere mogelijkheid lijkt mij een intensievere samenwerking op opstelpunten met Tele2. Het valt mij namelijk op dat de masten die Tele2 nu zelf bijbouwt precies staan waar T-Mobile en soms een andere provider zwakke of geen ontvangst heeft. Mocht die samenwerking de andere richting op uiteindelijk toch niet komen, dan is dat voor T-Mobile denk ik toch wel een gemiste kans om relatief goedkoop gaten in de dekking aan te kunnen vullen.
Over dat "andere" weet je dat je ons bloody nieuwsgierig maakt. Dan toch maar speculeren: VoLTE activeren? De andere mogelijkheid lijkt mij een intensievere samenwerking op opstelpunten met Tele2. Het valt mij namelijk op dat de masten die Tele2 nu zelf bijbouwt precies staan waar T-Mobile en soms een andere provider zwakke of geen ontvangst heeft. Mocht die samenwerking de andere richting op uiteindelijk toch niet komen, dan is dat voor T-Mobile denk ik toch wel een gemiste kans om relatief goedkoop gaten in de dekking aan te kunnen vullen.
Het kan ook de activatie van 4G2100 zijn.ucsdcom schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:45:
Over dat "andere" weet je dat je ons bloody nieuwsgierig maakt. Dan toch maar speculeren: VoLTE activeren?
Daar dacht ik ook aan. Dat is toch geen geheim?
nieuws: T-Mobile test verhoging snelheid 4g met gebruik frequentie 3g
T-Mobile verwacht toch ook in augustus een besluit te nemen over een eventuele aanpassing van het oneindig online abonnement? 4g2100 sluit mooi aan op deze abonnementsontwikkelingen samen met 4g voor thuis.
nieuws: T-Mobile schrapt voorlopig beperkingen bij Oneindig Online-abonnement
nieuws: T-Mobile test bundels met 'onbeperkt' internet tijdens specifieke mom...
nieuws: T-Mobile biedt 's nachts onbeperkt internet tijdens pilot met 4g voor...
Veel ontwikkelingen 'verraden' toch hun strategie? Of er moet nog 'iets anders' op de stapel liggen...;)
nieuws: T-Mobile test verhoging snelheid 4g met gebruik frequentie 3g
T-Mobile verwacht toch ook in augustus een besluit te nemen over een eventuele aanpassing van het oneindig online abonnement? 4g2100 sluit mooi aan op deze abonnementsontwikkelingen samen met 4g voor thuis.
nieuws: T-Mobile schrapt voorlopig beperkingen bij Oneindig Online-abonnement
nieuws: T-Mobile test bundels met 'onbeperkt' internet tijdens specifieke mom...
nieuws: T-Mobile biedt 's nachts onbeperkt internet tijdens pilot met 4g voor...
Veel ontwikkelingen 'verraden' toch hun strategie? Of er moet nog 'iets anders' op de stapel liggen...;)
Ach, dat bericht had ik niet meer in gedachten. Bedankt voor de links. Het zal dan wel een combi worden: spraak naar 4G overzetten met het inschakelen van VoLTE, waarmee de 3G-2100 band weer ietsjes ontlast wordt en dan het overtolligge 3G 2100 spectrum overzetten naar 4G. Dat zal toch vast alleen zinvol zijn als er voldoende 4G-2100 spectrum wordt vrijgemaakt, als je anders op een 4G-2100 only frequentie beland wordt dan je 4G verbinding niet heel erg traag? Dat zou dan eerder afbreuk doen aan de ervaring als je geen CA kan gebruiken.
Hoe zit het met de 2100 band, is dat niet een standaard 4G band in de USA? Zodat buitenlandse bezoekers wel 4G ondersteuning hebben als hun toestellen de overige Europese banden niet ondersteunen?
Het is mij een raadsel hoeveel klanten in Nederland bij de VoLTE start daar ook echt gebruik van kunnen maken. Voor de Samsung S6, S6 EDGE, S6 EDGE plus, S7 en S7 EDGE werkt het met de laatste software vermoedelijk out of the box zonder aanvullende instellingen. Dat geldt echter niet voor de HTC's, One plussen en Iphones. Alles wat met de hand door gebruikers moet worden aangezet en ingesteld zorgt voor een trage acceptatie, dus je zoekt dan toch naar VoLTE bellen via een automatische inschakeling en instelling. We zullen zien wie de eerste provider hiermee is en welke toestelondersteuning er dan is.
Hoe zit het met de 2100 band, is dat niet een standaard 4G band in de USA? Zodat buitenlandse bezoekers wel 4G ondersteuning hebben als hun toestellen de overige Europese banden niet ondersteunen?
Het is mij een raadsel hoeveel klanten in Nederland bij de VoLTE start daar ook echt gebruik van kunnen maken. Voor de Samsung S6, S6 EDGE, S6 EDGE plus, S7 en S7 EDGE werkt het met de laatste software vermoedelijk out of the box zonder aanvullende instellingen. Dat geldt echter niet voor de HTC's, One plussen en Iphones. Alles wat met de hand door gebruikers moet worden aangezet en ingesteld zorgt voor een trage acceptatie, dus je zoekt dan toch naar VoLTE bellen via een automatische inschakeling en instelling. We zullen zien wie de eerste provider hiermee is en welke toestelondersteuning er dan is.
Verwijderd
Zover ik begrepen heb zal de volledige activatie van 4G+ in het eerste kwartaal klaar moeten zijn. We spreken dan niet over 'Landelijke dekking' (die er al is) maar over dat alle locaties met 4G+ werken, inclusief de elektriciteitsmasten. Nieuw te plaatsen locaties zullen uiteraard meteen alles krijgen.ucsdcom schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:45:
Zit de ombouw van de electriciteitsmasten ondanks de planning die eraan vast hangt ook binnen de 1e kwartaal 2017 termijn?
4G op 2100mhz.. nice.. alleen nou nog kijken of mijn S5+ daar mee overweg kan ism 1800/900
404 Signature not found
Wellicht is tmobile nu hun masten aan het bijwerken in het Antenne register.. Zowel 3G/4G is niet of nauwelijks te vinden.. Geldt ook voor KPN dacht in de gauwigheid heid zo te zien.
Het Antenne Register is inderdaad leeg. Ik mis inderdaad UMTS van T-Mobile maar ook veel van KPN. Ik heb begrepen dat de providers niet direct in het AR updaten maar dat ze een bestand uploaden en dat het Antenne bureau die daarna laad in de database zodat het zichtbaar wordt op de kaart. Lijkt erop dat dat laden in de database niet helemaal lekker is gegaan.Gijsj16 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:57:
Wellicht is tmobile nu hun masten aan het bijwerken in het Antenne register.. Zowel 3G/4G is niet of nauwelijks te vinden.. Geldt ook voor KPN dacht in de gauwigheid heid zo te zien.
Update:
Er staat nu op site van het Antennebureau de volgende melding:
Storing Antenneregister: er zijn problemen met het Antenneregister. We doen er alles aan dit zo snel mogelijk op te lossen. De verwachting is dat het register woensdagochtend 22 juni weer in de lucht is. Excuses voor het ongemak.
[ Voor 19% gewijzigd door The_Wireless_Guy op 21-06-2016 10:15 ]
Antenne en masten malloot
Laten we hopen dat de update er meteen ook in zit :-)
404 Signature not found
Dat klopt en Kpn ontbreekt helemaal, T-Mobile 3G en 4G
T-Mobile 2G is wel goed gegaan, aan de update kun je zien dat T-Mobile nog maar handje vol 2G900 heeft actief staan, de rest moet morgen opgelost zijn
T-Mobile 2G is wel goed gegaan, aan de update kun je zien dat T-Mobile nog maar handje vol 2G900 heeft actief staan, de rest moet morgen opgelost zijn
[ Voor 5% gewijzigd door Blids op 21-06-2016 22:45 ]
Hoewel 3G en 4G al vele jaren bestaan, zweer ik nog steeds bij 2G (edge)
Mij is opgevallen dat het batterijgebruik bij 3G en 4G vele malen hoger is dan bij 2G.
De snelheid is natuurlijk wel stukken hoger.
Voor het downloaden van updates, of streamen van video gebruik ik zoveel mogelijk 4G, maar de rest van de dag schakel ik zo spoedig mogelijk over naar 2G.
Het onderstaande plaatje maakt dit ook wat duidelijker
Dit is het signaal op 4G na een dag smartphone gebruik

Dit is het signaal op 2G na een dag smartphone gebruik

Ik hoor veel mensen zweren bij 4G en 3G, alleen ik zie mijn batterij omlaag vliegen, terwijl dat op 2G (Edge) veel minder is.
Ik woon in Den Haag en heb goed 4G bereik, maar als je onderweg bent in de trein, of een pand binnenloopt, fluctueert het 4G signaal enorm, en mag je blij zijn als je 1 a 2 streepjes bereik hebt op 4G/3G.
Op 2G heb ik altijd vol bereik.
Wie herkend dit probleem en werkt ook op deze manier.
Wat is het nut van 3G/4G als het bereik zo enorm fluctueert en je batterij leeg wordt geslurpt
Mij is opgevallen dat het batterijgebruik bij 3G en 4G vele malen hoger is dan bij 2G.
Voor het downloaden van updates, of streamen van video gebruik ik zoveel mogelijk 4G, maar de rest van de dag schakel ik zo spoedig mogelijk over naar 2G.

Ik hoor veel mensen zweren bij 4G en 3G, alleen ik zie mijn batterij omlaag vliegen, terwijl dat op 2G (Edge) veel minder is.
Ik woon in Den Haag en heb goed 4G bereik, maar als je onderweg bent in de trein, of een pand binnenloopt, fluctueert het 4G signaal enorm, en mag je blij zijn als je 1 a 2 streepjes bereik hebt op 4G/3G.
Wat is het nut van 3G/4G als het bereik zo enorm fluctueert en je batterij leeg wordt geslurpt
[ Voor 4% gewijzigd door Gabriel_Knight op 22-06-2016 10:29 ]
Met dat vol bereik op 2G kan je nog geen fractie doen dan met je magere ene streepje op 4G. En ik kom de dag aardig door met mijn batterij. geen reden voor mij om mijn telefoon vast te zetten op 2G. Ik baal tegenwoordig al als ik op 3G zit want dan duurt het laden van een webpagina of facebook app al veel langer dan op 4G.
Waarom je bereik fluctueert is omdat 3G en 4G op hoge en lage frequenties worden uitgezonden. Je toestel zal vaker op de hoge frequentie zitten en dus matig signaal hebben maar met dat is nog altijd sneller dan de volle bak op 2G.
Waarom je bereik fluctueert is omdat 3G en 4G op hoge en lage frequenties worden uitgezonden. Je toestel zal vaker op de hoge frequentie zitten en dus matig signaal hebben maar met dat is nog altijd sneller dan de volle bak op 2G.
Goed punt, hoop dat de providers dat 3G en 4G bereik es gaan verbeteren dat het landelijk dekkend wordt.
Heb op 4G vaak ook domweg geen bereik, en op 2G is er niets aan de hand.
Niet handig voor mail of whatsapp
T-Mobile heeft op 4G nog een hoop werk te verrichten...
Heb op 4G vaak ook domweg geen bereik, en op 2G is er niets aan de hand.
Niet handig voor mail of whatsapp
T-Mobile heeft op 4G nog een hoop werk te verrichten...
Maar nu 2g900 bijna uitgefaseerd is, zal dat 2g verhaal toch ook niet meer standhouden bij T-Mobile? Daarnaast is het toch zo dat een 3g of 4g signaal veel complexer is dan een 2g signaal en een telefoon daarom veel meer moeite (energie) moet doen om een goede dataverbinding op te zetten? Dat brengt dan toch een andere mate van signaalkwaliteit met zich mee die je dan terugziet in het aantal streepjes? Of eerder het verschil in ontvangst tussen de verschillende technologieën? 2g is ontwikkelt om te bellen en te smsen. Zo'n signaal houd veel langer stand dan wanneer er geinternet moet worden. Immers als je een paar kilometer van een 2g mast zit, dan is internetten -voor zover dat al kan over 2g- haast onmogelijk. Toch? Bij 3g zie je dit ook in mindere mate maar is 1 streepje vaak nog wel werkbaar en bij 4g is dit probleem al helemaal niet meer aan de orde. Het gevolg is dan wel dat -op gelijke frequentie- de 4g techniek als eerste niet meer te ontvangen is, vervolgens 3g en als laatste 2g. Toch?
Daarnaast dien je toch meer de hedendaagse smartphones en wellicht regelgeving de schuld te geven dan de providers? Het ontvangen van een signaal is immers niet zozeer het probleem, maar het terugzenden van de telefoon naar de mast is toch het probleem? En hier komen stralingsnormen om de hoek kijken. Een telefoon heeft een beperkt zendvermogen. Enerzijds vanwege de regelgeving, anderzijds vanwege batterijconsumptie en de manier hoe de antenne in de telefoon ontworpen is. Het is toch ook zo dat een telefoon op 2g met meer vermogen terugzend dan op 3g of 4g vanwege deze oude technologie. En vandaar ook het feit dat 2g het laatste netwerk is om op terug te vallen als je de andere niet meer ontvangt? Of was het op meer vermogen uitzenden vooral bij oudere telefoons zo? Dat verklaart waarom een oude Nokia nog mijlenver bereik heeft en een iPhone niet.
Zoals je ziet heel veel vraagtekens van mijn kant, omdat ik het ook niet zeker weet. Door dit soort topics echter jaren te volgen, denk ik wel een eind in de goede richting te zitten. Iemand verbeterpunten?
Ik heb trouwens liever dat fabrikanten die telefoons niet meer zo dun maken. Zoals dun als het nu is vind ik het prima. Laat nu maar eerst de batterijtechnologieen stappen maken om stroomvreters als displays en 4g te compenseren. Daarnaast ben ik niet dag in dag uit bezig met het handmatig schakelen tussen 2g, 3g en 4g. Koop een telefoon die een goede batterij heeft en neem een provider die goed bereik heeft op plekken waar jij vaak komt. Op het KPN netwerk heb ik bijvoorbeeld een goede batterijduur met mijn iPhone.
Daarnaast dien je toch meer de hedendaagse smartphones en wellicht regelgeving de schuld te geven dan de providers? Het ontvangen van een signaal is immers niet zozeer het probleem, maar het terugzenden van de telefoon naar de mast is toch het probleem? En hier komen stralingsnormen om de hoek kijken. Een telefoon heeft een beperkt zendvermogen. Enerzijds vanwege de regelgeving, anderzijds vanwege batterijconsumptie en de manier hoe de antenne in de telefoon ontworpen is. Het is toch ook zo dat een telefoon op 2g met meer vermogen terugzend dan op 3g of 4g vanwege deze oude technologie. En vandaar ook het feit dat 2g het laatste netwerk is om op terug te vallen als je de andere niet meer ontvangt? Of was het op meer vermogen uitzenden vooral bij oudere telefoons zo? Dat verklaart waarom een oude Nokia nog mijlenver bereik heeft en een iPhone niet.
Zoals je ziet heel veel vraagtekens van mijn kant, omdat ik het ook niet zeker weet. Door dit soort topics echter jaren te volgen, denk ik wel een eind in de goede richting te zitten. Iemand verbeterpunten?
Ik heb trouwens liever dat fabrikanten die telefoons niet meer zo dun maken. Zoals dun als het nu is vind ik het prima. Laat nu maar eerst de batterijtechnologieen stappen maken om stroomvreters als displays en 4g te compenseren. Daarnaast ben ik niet dag in dag uit bezig met het handmatig schakelen tussen 2g, 3g en 4g. Koop een telefoon die een goede batterij heeft en neem een provider die goed bereik heeft op plekken waar jij vaak komt. Op het KPN netwerk heb ik bijvoorbeeld een goede batterijduur met mijn iPhone.
Tmobile heeft de kaart idd geüpdatet. Zeeland heeft ook veel 4G900 masten
2G-data doet het ook heel ver van de mast met slechte verbinding hoor, o.a. door het hoge vermogen. Als spraak het doet, dan doet data het ook. Bij EDGE is dat subtiel anders geloof ik. Maar 3G/4G doen het ook allebei bij slecht signaal, alleen is het hier zo dat bij grote drukte het bereik kleiner wordt (omdat de mast je telefoon niet meer hoort).
Het vermogen op 2G is bij de meeste mobieltjes nog steeds gewoon 2 Watt. Het signaal is relatief smalbandig en het is eenvoudiger om een signaal tot 2 Watt te versterken (zendt 1/8e van de tijd bij GSM en GPRS) met micro-elektronica dan een LTE-signaal van 20 MHz breed tot 200 mW. Da's iig wat ik begrepen heb.
Wat betreft die vergelijking 2G/3G/4G: welke regio is dat? En welke meetmethode? Want bij 2G wordt signaalkwaliteit eigenlijk nooit meegenomen in de vergelijking en bij 3G/4G wel.
Het vermogen op 2G is bij de meeste mobieltjes nog steeds gewoon 2 Watt. Het signaal is relatief smalbandig en het is eenvoudiger om een signaal tot 2 Watt te versterken (zendt 1/8e van de tijd bij GSM en GPRS) met micro-elektronica dan een LTE-signaal van 20 MHz breed tot 200 mW. Da's iig wat ik begrepen heb.
Wat betreft die vergelijking 2G/3G/4G: welke regio is dat? En welke meetmethode? Want bij 2G wordt signaalkwaliteit eigenlijk nooit meegenomen in de vergelijking en bij 3G/4G wel.
Hopelijk kunnen we het resultaat snel op 4Gmasten.nl aanschouwen. Ben erg benieuwd naar de status namelijk.Gijsj16 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 14:46:
Tmobile heeft de kaart idd geüpdatet. Zeeland heeft ook veel 4G900 masten
[ Voor 5% gewijzigd door wouter1981 op 22-06-2016 15:09 ]
Verwijderd
We zullen de kaarten zsm updaten.wouter1981 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:08:
[...]
Hopelijk kunnen we het resultaat snel op 4Gmasten.nl aanschouwen. Ben erg benieuwd naar de status namelijk.
Bij T-Mobile zul je het 'nieuwtje' ook op de kaart zien
Je bedoeld de dekkingskaart van T-Mobile?Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:17:
[...]
We zullen de kaarten zsm updaten.
Bij T-Mobile zul je het 'nieuwtje' ook op de kaart zien
Verwijderd
Sorry, de T-Mobile 4G kaart op 4Gmasten.nlwouter1981 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:39:
[...]
Je bedoeld de dekkingskaart van T-Mobile?
Ah! Nog even geduld dus. Was de T-Mobile dekkingskaart al aan het ontleden. Haha!
Ik was in Italië bij de familie daar was de verbinding niet zo best, van daar dat het zo lang duurdesww89 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:07:
[...]
Leuk om jouw resultaten te lezen. Dank daarvoor! The Wizard ook bedankt
De iPhone mag volgens Apple dan een geniaal antenne ontwerp hebben; vergeleken met andere telefoons heeft een iPhone moeite om een signaal lang vast te houden dus dat zal ongetwijfeld de 'slechtere' resultaten kunnen verklaren in de communicatie iPhone <> (netwerkinstellingen) T-Mobile ten opzichte van de Note 4. Daarnaast zal het een en ander afhangen van de gebruikte 4G modems in de iPhone 6s serie en de Note 4 lijkt mij, welke natuurlijk ook steeds beter en zuiniger worden. Goed om te zien dat mijn gevoelens -ik heb immers geen harde cijfers net als jou- waarschijnlijk toch een kern van waarheid bevatten wat betreft het batterijverbruik. Kunnen we voorzichtig concluderen dat een iPhone het moeilijker heeft op het T-Mobile netwerk? (Wat overigens lang niet voor iedereen hoeft te gelden!)
Ik heb even een screenshot gemaakt van de mastlocatie waarvan ik aanneem dat ik daarmee verbonden ben aangezien ik binnen een straal van 700 meter in westelijke richting van die locatie woon (genoeg hints lijkt mij zo). Er zijn in de wijdere omtrek namelijk geen andere locaties te vinden waar ik anders mee verbonden kan zijn. Ik heb de pech in een 'kom' te wonen waardoor de signaalsterkte onwijs snel afneemt. T-Mobile deelt het dak met Vodafone op slechts ± 20 meter hoogte. KPN zit op ongeveer gelijke hoogte maar zit een dak verderop (zuidelijke locatie van de screenshot). Al met al heb ik nu 3G en 4G kunnen ervaren van Vodafone, KPN en T-Mobile en de signaalsterktes van de diverse frequenties is bij allen dus ongeveer gelijk op mijn adres en dat biedt dan ook mooi vergelijkingsmateriaal.
[afbeelding]
Edit: Ik heb een plek in huis gevonden waar ik wel op 4G900 kom en dan ook blijf, door mede het toestel een beetje af te schermen met mijn handen. Wellicht komt dat ook door de onrustige luchtlagen aangezien er kans op onweer is vandaag want ik heb het idee dat de ontvangst sowieso iets minder is nu. Enfin, de signaalsterkte 4G900 is slechts 112-114dBm volgens de iPhone fieldtestmode. Als ik mijn KPN iPad sim in mijn iPhone doe krijg ik 4G800 op 106dBm op de betreffende plek in huis. Enerzijds vanwege de iets lagere frequentie lijkt mij, anderzijds wellicht ook een iets gunstigere invalshoek (KPN locatie staat zoals gezegd op een ander dak) en/of gunstige in-/afstellingen van de KPN antenne's en netwerk. Misschien is dat dan toch de algemene tendens waardoor KPN (voor iPhone gebruikers) dan toch net de gunstigere kan zijn. Ik kan mij zo voorstellen dat een T-Mobile locatie in stedelijk gebied locatiegebonden een kleinere radius heeft dan KPN, vanwege meer masten en dus meer overlap. Alkmaar Noord kent drie T-Mobile locaties en twee KPN locaties. In mijn geval pakt T-Mobile dan -denk ik- nadeliger uit zoals ook al een paar dagen terug besproken over 'lokale' versus 'paraplu' dekking
Toch?
Ik quote even:
[...]
Ik heb de locaties naar gekeken, het komt er op neer dat T-Mobile 1800 provider daar eigenlijk te weinig opstelpunten heeft staan
Bereik slechter bij zware regen, zeer zware regen, wolkbreuk, Dat kan verschillende oorzaken hebben, 1800, 2100mhz heeft daar meer last van dan 800, 900mhz, mast waar jij mee verbonden bent is op glasvezel aangesloten, van af die locatie zijn er 2 straalverbindingen die lopen naar de 2 masten in het noorden van Alkmaar
2G gebruikt weinig batterij als de data verbinding idle is, merk juist bij active data verbinding dat het juist batterij vreet, merk ook dat de verbinding dan hele tijd blijft open staan omdat het toestel facebook enzo etc etc up to date houd, ben 4% kwijt in 10 min op de note 4, 2G 1 a 2 strepen, woonkamer is geen 2GGabriel_Knight schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:27:
Hoewel 3G en 4G al vele jaren bestaan, zweer ik nog steeds bij 2G (edge)
[afbeelding]
[afbeelding]
3G gebruikt inderdaad batterij, ben al snel 9% kwijt in 10 min, 1 a 3 strepen
4G bij 1 streepje gebruikt bij de note 4 vrijwel niks, 1 streepje 1% in 10min
als je het toestel van 2G terug naar 2G/3G/4G, wordt je bij active 2G data verbinding naar 3G geschakeld, pas bij een idle verbinding geschakeld naar 4G
Na telefoon gesprek wordt er trouwens ook gelijk van 3G naar 4G geschakeld
[ Voor 20% gewijzigd door Blids op 22-06-2016 18:30 ]
Bij Woerden 3CA gesignaleerd
.

Gevonden bij 3442AB
38.3 m / 0 gr / 950 MHz / 31.4 dBW
38.3 m / 0 gr / 1860 MHz / 32.3 dBW
38.3 m / 0 gr / 2144.7 MHz / 32.5 dBW
38.3 m / 120 gr / 950 MHz / 31.4 dBW
38.3 m / 120 gr / 1860 MHz / 32.3 dBW
38.3 m / 120 gr / 2144.7 MHz / 32.5 dBW
38.3 m / 240 gr / 950 MHz / 31.4 dBW
38.3 m / 240 gr / 1860 MHz / 32.3 dBW
38.3 m / 240 gr / 2144.7 MHz / 32.5 dBW
[ Voor 26% gewijzigd door Blids op 22-06-2016 20:28 ]
Op de iPhone 6 / 6 Plus / SE zou nu theoretisch ook 4G+ mogelijk moeten zijn in het 4G2100 gebied. Daar kan nl 4G900 + 2100 gestapeld worden tot max 20 Mhz (dus 150 mbps). Dit zal echter geen vebetering betekenen van de maxinale snelheid (die blijft 150 mbps op die toestellen, wat ook gewoon gehaald kan worden op 4G1800).
Verwijderd
https://4gmasten.nl/nieuw...ate-t-mobile-4g-juni-2016
Bij deze de kaart update. Nog met grove data dus verder nog niet uitgewerkt. Komt nog. Zo kunnen jullie al kijken!
Credits voor de kaart gaan naar mijn collega The Wireless Guy.
Bij deze de kaart update. Nog met grove data dus verder nog niet uitgewerkt. Komt nog. Zo kunnen jullie al kijken!
Credits voor de kaart gaan naar mijn collega The Wireless Guy.
Het is niet zozeer dat op 3G de mast je niet hoort, maar bij UMTS deel je een kanaal met veel gebruikers. Hoe meer gebruikers, hoe minder jij 'krijgt' van timeslots die beschikbaar zijn. Dat is ook de reden waarom gesprekken over 3G soms ineens heel slechte spraakkwaliteit krijgen. Het is dan gewoon druk 'op de paal'. Op de radio zeggen ze dan 'gaat u even wat dichter bij het raam staan', maar dat is niet de oorzaakSorcerer8472 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:03:
2G-data doet het ook heel ver van de mast met slechte verbinding hoor, o.a. door het hoge vermogen. Als spraak het doet, dan doet data het ook. Bij EDGE is dat subtiel anders geloof ik. Maar 3G/4G doen het ook allebei bij slecht signaal, alleen is het hier zo dat bij grote drukte het bereik kleiner wordt (omdat de mast je telefoon niet meer hoort).
Bij 2G is het aantal terminals (telefoons) dat gelijktijdig gebruik kan maken van de mast (dus een actief gesprek heeft) beperkt en daarom hou je de bandbreedte die je hebt. De spraakkwaliteit is daardoor constant.
apart.. dat de site op de AVEBE silo in nieuw-buinen (naast zuiderdiep 34) er niet meer op staat
404 Signature not found
Staat ie niet op de 4gmasten kaart? Heb je gekeken of ie in het AR staat?SMSfreakie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:22:
apart.. dat de site op de AVEBE silo in nieuw-buinen (naast zuiderdiep 34) er niet meer op staat
Weet iemand wat de Cell id is van de masten in Sauwerd en Bedum in Groningen.
Op deze beide masten moet nog 4g 900 komen.
Alvast bedankt
Alvast bedankt
De mast in Sauwerd hangt boven in een hoogspanningsmast, hier zijn de antenne panelen nog niet vervangen (er is nu 4G geactiveerd op de oude antennes). Het aanvragen van toegang tot de hoogspanningsmast kan lang duren, aangezien toestemming nodig is van de netbeheerder (van het elektriciteitsnet).philip oving schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:37:
Weet iemand wat de Cell id is van de masten in Sauwerd en Bedum in Groningen.
Alvast bedankt
De antenne in Bedum hangt in een C2000 mast. Als gevolg van mogelijke interferentie met het C2000 systeem is daar ook nog geen 4G900 actief; dit kan pas verholpen worden als hier een goede oplossing voor gevonden is.
op de 4GMkaart stond ze niet meer.. in het AR moet ik nog even checken.. maar het zou natuurlijk kunnen dat de site foutief ingevoerd is.. al die zuiderdiepen daar in de buurtThe_Wireless_Guy schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:48:
[...]
Staat ie niet op de 4gmasten kaart? Heb je gekeken of ie in het AR staat?
of hij gewoon verhuist is.. maar dat kan ik deze middag zo checken
404 Signature not found
Aanhakend op de laatste alinea: dit lijkt dan volgensmij ook het geval te zijn in De Cocksdorp op Texel. Als inwoner van het eiland houd ik regelmatig 4Gmasten.nl en de dekkingskaart van T-Mobile in de gaten voor deze site, maar hij staat echt al maanden in status '4G verwacht in drie maanden'. Ook deze antenne hangt in een C2000 installatie.PWA777 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:24:
[...]
De mast in Sauwerd hangt boven in een hoogspanningsmast, hier zijn de antenne panelen nog niet vervangen (er is nu 4G geactiveerd op de oude antennes). Het aanvragen van toegang tot de hoogspanningsmast kan lang duren, aangezien toestemming nodig is van de netbeheerder (van het elektriciteitsnet).
De antenne in Bedum hangt in een C2000 mast. Als gevolg van mogelijke interferentie met het C2000 systeem is daar ook nog geen 4G900 actief; dit kan pas verholpen worden als hier een goede oplossing voor gevonden is.
Naar mijn weten is daar ook nog geen 4G1800 live. Iemand die mijn vermoeden kan bevestigen? Of hier toelichting op kan geven?
Wat jij bedoelt is 2G. 3G (WCDMA) werkt niet met timeslots maar met virtuele kanalen waarbij meerdere mobieltjes tegelijkertijd een breedbandsignaal uitsturen. Daarbij zijn er allerlei trucjes om ervoor te zorgen dat mobieltjes niet te veel door elkaar heen praten, maar dat werkt net wat minder goed en geraffineerd dan bij 4G (LTE).pa2ra schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:08:
[...]
Het is niet zozeer dat op 3G de mast je niet hoort, maar bij UMTS deel je een kanaal met veel gebruikers. Hoe meer gebruikers, hoe minder jij 'krijgt' van timeslots die beschikbaar zijn. Dat is ook de reden waarom gesprekken over 3G soms ineens heel slechte spraakkwaliteit krijgen. Het is dan gewoon druk 'op de paal'. Op de radio zeggen ze dan 'gaat u even wat dichter bij het raam staan', maar dat is niet de oorzaak
Bij 2G is het aantal terminals (telefoons) dat gelijktijdig gebruik kan maken van de mast (dus een actief gesprek heeft) beperkt en daarom hou je de bandbreedte die je hebt. De spraakkwaliteit is daardoor constant.
Het is wel degelijk zo dat grote drukte ervoor zorgt dat een individueel mobieltje op grote afstand niet meer te ontvangen is. Een soortgelijk probleem doet zich ook voor bij 4G, en in kleine mate bij 2G (als de planning heel strak is en kanalen erg vaak hergebruikt worden kan het voorkomen).
Zie: Wikipedia: UMTS (telecommunication)
Als ik deze informatie mag geloven (en dat doe ikVerwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:55:
https://4gmasten.nl/nieuw...ate-t-mobile-4g-juni-2016
Bij deze de kaart update.
Er zijn idd 3 masten waarbij wordt aangegeven dat er op 2580 Mhz gezonden wordt. Dit valt idd in het TDD spectrum (band 38 LTE)henk_dh schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:30:
[...]
Als ik deze informatie mag geloven (en dat doe ik) heeft T-Mobile ook haar TDD spectrum in gebruik genomen op een aantal sites. De 2580MHz zit namelijk in het TDD deel van de band. Zie ook http://www.spectrummonito...es/index.html#Netherlands
Eerste foto zie je dat ze de oud antenne's vervangen voor de nieuweJeroen O schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:56:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bij foto 2 zie je dat ze de nieuwere grotere antenne's aan plaatsen zijn
bij 3 is het bijna klaar alleen mis je nog de RRH units
Die hebben dan zondag de RRH units opgehangen, waarna 4G900 geactiveerd kon worden, ga er maar vanuit dat hij bij de eerst volgende update in het antenneregister staat
Ik heb voor je gekeken hij staat er gewoon in op antenneregister en 4Gmasten, T-Mobile, Vodafone zijn daar actiefSMSfreakie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:22:
[ Voor 9% gewijzigd door Blids op 23-06-2016 19:01 ]
Zoals ik elders ook al schreef; het zou zelfs zo kunnen zijn dat T-Mobile helemaal uit de mast moet, aangezien C2000 voornemens is landelijk andere antennes te gaan plaatsen die zwaarder zijn, waardoor een andere windlastberekening onstaat en de mast te zwaar kan worden. Dit geldt overigens net zo goed voor de overige operators. Het contract wordt dan simpelweg opgezegd en de operator moet dan een andere locatie zoeken.WiseDise schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:12:
Aanhakend op de laatste alinea: dit lijkt dan volgensmij ook het geval te zijn in De Cocksdorp op Texel. Als inwoner van het eiland houd ik regelmatig 4Gmasten.nl en de dekkingskaart van T-Mobile in de gaten voor deze site, maar hij staat echt al maanden in status '4G verwacht in drie maanden'. Ook deze antenne hangt in een C2000 installatie.
Wordt nog leuk dan. Tele2 is hier ook al haastig op zoek en heeft moeite met het vinden van geschikte locaties.Raider095 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 19:09:
[...]
Zoals ik elders ook al schreef; het zou zelfs zo kunnen zijn dat T-Mobile helemaal uit de mast moet, aangezien C2000 voornemens is landelijk andere antennes te gaan plaatsen die zwaarder zijn, waardoor een andere windlastberekening onstaat en de mast te zwaar kan worden. Dit geldt overigens net zo goed voor de overige operators. Het contract wordt dan simpelweg opgezegd en de operator moet dan een andere locatie zoeken.
Misschien is dat wel de reden dat T-Mobile op deze locatie nog geen enkele stappen zet (nieuwe antennes hangen er overigens wel al).
Duidelijk verhaal. Bedankt voor de info.HcBlids schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:15:
[...]
Eerste foto zie je dat ze de oud antenne's vervangen voor de nieuwe
Bij foto 2 zie je dat ze de nieuwere grotere antenne's aan plaatsen zijn
bij 3 is het bijna klaar alleen mis je nog de RRH units
Die hebben dan zondag de RRH units opgehangen, waarna 4G900 geactiveerd kon worden, ga er maar vanuit dat hij bij de eerst volgende update in het antenneregister staat
Ik moest zondag de boot halen, dus ik was niet meer in de gelegenheid om te blijven kijken wat ze gingen doen.
In mijn weekend op Vlieland ben ik ook op het uiteinde van de Vliehors geweest en kan bevestigen dat ik daar 3G had, geen 4G.WiseDise schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 14:12:
[...]
Aanhakend op de laatste alinea: dit lijkt dan volgensmij ook het geval te zijn in De Cocksdorp op Texel. Als inwoner van het eiland houd ik regelmatig 4Gmasten.nl en de dekkingskaart van T-Mobile in de gaten voor deze site, maar hij staat echt al maanden in status '4G verwacht in drie maanden'. Ook deze antenne hangt in een C2000 installatie.
Naar mijn weten is daar ook nog geen 4G1800 live. Iemand die mijn vermoeden kan bevestigen? Of hier toelichting op kan geven?
Vorige maand ben ik met de motor op Texel geweest en toen was het volgens mij ook 3G bij de vuurtoren, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Vanavond ben ik polshoogte gaan nemen bij de 2580 Mhz sites in Delft en Rotterdam - telefoon is niet van band 3 af te krijgen en ik kan helaas ook niet ontdekken of band 38 daadwerkelijk live is. Misschien iemand meer geluk?
Kun je het niet zien bij de provider /signaal instellingen van de telefoon zelf?PWA777 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:29:
Vanavond ben ik polshoogte gaan nemen bij de 2580 Mhz sites in Delft en Rotterdam - telefoon is niet van band 3 af te krijgen en ik kan helaas ook niet ontdekken of band 38 daadwerkelijk live is. Misschien iemand meer geluk?
Helaas niet. Ik heb wel ontdekt dat er in Leiden een 2580Mhz only site staat (dus alleen TDD, zonder FDD - als de gegevens in Antenneregister kloppen).Gijsj16 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:15:
[...]
Kun je het niet zien bij de provider /signaal instellingen van de telefoon zelf?
Postcode 2317NZ.
Het zou hier makkelijker moeten zijn om op band 38 te komen, aangezien dit signaal de omliggende masten dan zal gaan overstemmen. Helaas heb ik geen plannen om op korte termijn naar Leiden te gaan.
Wordt B38 ook daadwerkelijk commercieel gebruikt of is het louter een vergunningsverplichting?PWA777 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:06:
Het zou hier makkelijker moeten zijn om op band 38 te komen, aangezien dit signaal de omliggende masten dan zal gaan overstemmen. Helaas heb ik geen plannen om op korte termijn naar Leiden te gaan.
Welke telefoon gebruik je? Veel Europese modellen ondersteunen het niet eens.PWA777 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:29:
Verder zou het best kunnen dat ze alleen in de lucht zijn ivm vergunningsverplichting en dat je er alleen op kunt als je toestel geen andere banden op die locatie aankan. Het netwerk moet wel 'openbaar' zijn als voorwaarde van de vergunning (als in: je moet een abonnement kunnen nemen waarmee je erop kan), dus ik neem aan dat ze zich daaraan houden en dat ze ze voor het gemak ook in het grote netwerk hebben meegenomen.
In de vergunning staat dat de aanbieder binnen 2 jaar naar afgifte 20 vierkante kilometer in gebruik moet hebben en na 5 jaar 200 vierkante kilometer. De vergunning is 2 januari 2013 afgegeven dus T-Mobile (en KPN) zullen waarschijnlijk nu ergens op het platteland deze band in gebruik hebben via 1 of 2 masten. In de vergunning staat alleen "in gebruik moeten hebben", dat wil nog niet zeggen dat alle klanten er gebruik van kunnen maken. Vaak wordt er een pilot groep aangemaakt (die meestal bestaat uit een aantal network engineers) en alleen zij kunnen op dit band 38 netwerkje.Raider095 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 22:24:
[...]
Wordt B38 ook daadwerkelijk commercieel gebruikt of is het louter een vergunningsverplichting?
Onder andere de iPhone 6 en 6s ondersteunen deze band. Gezien de vergunning tot 31/12/2029 loopt en er op sommige plekken toch al een 2600 MHz antenne hangt verwacht ik wel dat dit op termijn ondersteund zal gaan worden. Maar niet op korte termijn, de netwerken hebben net al mega investeringen gedaan en daar zullen ze eerst de resultaten van willen zien.
je hebt gelijk. 2G is TDMA en kent dus timeslots. Daardoor zit je elkaar dus veel minder in de weg dan bij 3G/UMTS (code division multiple access) want in jouw timeslot ben jij de enige die mag zenden. Dat is bij WCDMA niet zo.Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 15:44:
[...]
Wat jij bedoelt is 2G. 3G (WCDMA) werkt niet met timeslots maar met virtuele kanalen waarbij meerdere mobieltjes tegelijkertijd een breedbandsignaal uitsturen. Daarbij zijn er allerlei trucjes om ervoor te zorgen dat mobieltjes niet te veel door elkaar heen praten, maar dat werkt net wat minder goed en geraffineerd dan bij 4G (LTE).
Het is wel degelijk zo dat grote drukte ervoor zorgt dat een individueel mobieltje op grote afstand niet meer te ontvangen is. Een soortgelijk probleem doet zich ook voor bij 4G, en in kleine mate bij 2G (als de planning heel strak is en kanalen erg vaak hergebruikt worden kan het voorkomen).
Zie: Wikipedia: UMTS (telecommunication)
Da's ook gelijk de reden dat je op sommige plekken wel GPRS/EDGE hebt maar geen of zwak LTE: als je precies tussen meerdere LTE-locaties in zit dan geven die relatief veel storing op elkaar (je RSRQ wordt dan lager; -3 dB is ongeveer optimaal en als je precies tussen 3 locaties in zit dan is het al snel -15).pa2ra schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:33:
[...]
je hebt gelijk. 2G is TDMA en kent dus timeslots. Daardoor zit je elkaar dus veel minder in de weg dan bij 3G/UMTS (code division multiple access) want in jouw timeslot ben jij de enige die mag zenden. Dat is bij WCDMA niet zo.
Je signaal is dan slechter dan wanneer je alleen GPRS of EDGE ontvangt, omdat dat van maar één van die 3 locaties afkomstig is. Dat geeft net een paar dB meer ademruimte waardoor je alsnog soms terugvalt op deze oudere techniek.
De providers moeten dus nieuwe locaties bijbouwen om de ontvangst te versterken op een aantal locaties, met name voor indoor ontvangst. T-Mobile rolt alles overal uit en in de stedelijke gebieden doen zij het perfect, alleen in buitengebieden is het soms wel huilen, maar ik begreep dat men hier wel werk van gaat maken? Want Vodafone staat wat mij betreft nog steeds op de 2e plek nu.
KPN heeft dit gewoon in de stedelijke omgeving actief, hetzij met dusdanige parameters dat er geen commercieel gebruik van wordt gemaakt.Zxui schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:46:
In de vergunning staat dat de aanbieder binnen 2 jaar naar afgifte 20 vierkante kilometer in gebruik moet hebben en na 5 jaar 200 vierkante kilometer. De vergunning is 2 januari 2013 afgegeven dus T-Mobile (en KPN) zullen waarschijnlijk nu ergens op het platteland deze band in gebruik hebben via 1 of 2 masten. In de vergunning staat alleen "in gebruik moeten hebben", dat wil nog niet zeggen dat alle klanten er gebruik van kunnen maken. Vaak wordt er een pilot groep aangemaakt (die meestal bestaat uit een aantal network engineers) en alleen zij kunnen op dit band 38 netwerkje.
Dit vereist radio componenten voor 2600 Mhz, zo heel veel gebruikt KPN dat niet.Raider095 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:52:
[...]
KPN heeft dit gewoon in de stedelijke omgeving actief, hetzij met dusdanige parameters dat er geen commercieel gebruik van wordt gemaakt.
Klopt, maar voldoende om aan de vergunningsverplichting te kunnen voldoen.PWA777 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:16:
Dit vereist radio componenten voor 2600 Mhz, zo heel veel gebruikt KPN dat niet.
Ik dacht dat LTE-FDD wereldwijd was en dat LTE-TDD vooral een Chinese ontwikkeling was en dus ook alleen daar in gebruik/ondersteund. Dat blijkt dus heel anders te zijn. Als ik o.a. de wiki lees, dan is LTE-TDD breder in beeld dan alleen in China. O.a. het E-Plus netwerk wat voorheen van KPN was participeert. Wikipedia: LTE (telecommunication) .Als ik de netwerk/frequentie lijst bekijk zie ik dat band 38, 39, 40 best al in veel landen in gebruik zijn. Wikipedia: List of LTE networks .Met name de toepassing in Afrikaanse netwerken is breder dan ik verwachtte. Is dat vanwege "the low cost of deploying these TDD networks" zoals de wiki aangeeft? Ik kan mij hier weinig bij voorstellen.
Ook ga ik er vanuit dat het ook voor een Nederlandse operator slim kan zijn hier gewoon een bruikbare band van te maken. Als alle nieuwe Iphones dit ondersteunen, dan zouden Nederlanders dit toch ook gewoon moeten kunnen gebruiken? Met vooral een flink groeiende stroom Chineze toeristen zou het ook niet ondenkbaar zijn om de band in te zetten op Schiphol en in regio Amsterdam. Dan kunnen zij in iedergeval met hun Chinese toestellen op 4G roamen en ongemerkt flink wat omzet genereren. Hier roamen voor een Chinees is vast niet goedkoop. De overige klanten met een geschikt toestel is dan bijvangst.
Sla ik de plank nu compleet mis of komt dit in de buurt van hoe het zit?
Ook ga ik er vanuit dat het ook voor een Nederlandse operator slim kan zijn hier gewoon een bruikbare band van te maken. Als alle nieuwe Iphones dit ondersteunen, dan zouden Nederlanders dit toch ook gewoon moeten kunnen gebruiken? Met vooral een flink groeiende stroom Chineze toeristen zou het ook niet ondenkbaar zijn om de band in te zetten op Schiphol en in regio Amsterdam. Dan kunnen zij in iedergeval met hun Chinese toestellen op 4G roamen en ongemerkt flink wat omzet genereren. Hier roamen voor een Chinees is vast niet goedkoop. De overige klanten met een geschikt toestel is dan bijvangst.
[ Voor 3% gewijzigd door ucsdcom op 28-06-2016 10:01 ]
Het TDD spectrum is inderdaad wereldwijd in de LTE specificatie opgenomen, en wordt al een geruime tijd door veel handsets ondersteund. Dit is dus zeker niet alleen "een Chinees iets".ucsdcom schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 09:53:
Ik dacht dat LTE-FDD wereldwijd was en dat LTE-TDD vooral een Chinese ontwikkeling was en dus ook alleen daar in gebruik/ondersteund. Dat blijkt dus heel anders te zijn. Als ik o.a. de wiki lees, dan is LTE-TDD breder in beeld dan alleen in China. O.a. het E-Plus netwerk wat voorheen van KPN was participeert. Wikipedia: LTE (telecommunication) .Als ik de netwerk/frequentie lijst bekijk zie ik dat band 38, 39, 40 best al in veel landen in gebruik zijn. Wikipedia: List of LTE networks .Met name de toepassing in Afrikaanse netwerken is breder dan ik verwachtte. Is dat vanwege "the low cost of deploying these TDD networks" zoals de wiki aangeeft? Ik kan mij hier weinig bij voorstellen.
Het is doorgaans goedkoper om een TDD netwerk uit te rollen, omdat de benodigde spectrum ruimte niet eerder in gebruik was door GSM of UMTS. Het is dus meestal goedkoper om deze licenties te bemachtigen dan het populaire gepaarde spectrum (FDD). Het voordeel van TDD is dat zowel het zenden- als ontvangen van data via één kanaal kan gebeuren, dat wil dus zeggen dat er minder bandbreedte nodig is dan bij FDD. Daarnaast heeft FDD ook nog "reserve spectrum" nodig, om te voorkomen dat zender en ontvanger elkaar gaan storen. Al met al is TDD dus veel efficiënter als het gaat om spectrum gebruik dan FDD; met hetzelfde radio spectrum kan dus meer snelheid gehaald worden op TDD.
Het nadeel van TDD is dat er over het algemeen meer masten nodig zijn (dit komt omdat al het lage spectum al geblokkeerd is door FDD diensten zoals op de 800/900/1800/2100 Mhz range). Daarom zie je TDD diensten vooral op (1900) / 2600 / 3500 Mhz.
Je moet wel heel veel Chinese roamers hebben wil je de kosten van een speciaal netwerk er uit willen halen - temeer omdat die nu prima via de bestaande 4G netwerken bediend kunnen worden ("onze" eigen iPhones komen niet voor niets uit China...).
Neemt niet weg dat TDD een interessante uitbreiding kan zijn voor de Nederlandse providers daar waar er extra bandbreedte nodig is, vooralsnog zullen ze toch meer inzetten op het FDD spectrum aangezien daar alle apparatuur al voor staat en ze operators daar nog lang niet aan de grenzen zitten van de capaciteit.
Als ik je uitleg goed begrijp, dan heb je voor het gebruik van LTE-TDD extra netwerkapparatuur nodig. T-Mobile heeft systemen van Huawei een van de voorvechters van LTE-TDD. Is er in een Huawei netwerk ook zoveel extra effort nodig om TDD te ondersteunen? Of is het simpelweg zo dat de antennes al bezet zijn door de huidige frequentiebanden?
Je kunt TDD gewoon uitzenden met de bestaande antennes, echter T-Mobile maakt bijna geen gebruik van 2600 Mhz radio en daar waar ze het in de mast hebben hangen wordt het gebruikt door Tele2. Maw de antennes zijn al bezet door de huidige frequenties. Ze zullen dus extra moeten investeren in masten met TDD; daarom loont het voor hen ook veel meer om gewoon 3CA te creëren met 4G900/1800/2100, aangezien ze dit op afstand kunnen doen zonder ingrijpende wijzigingen in de mast. De 300 mbps die je daarmee kunt halen is voorlopig echt wel genoeg.ucsdcom schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 10:40:
Als ik je uitleg goed begrijp, dan heb je voor het gebruik van LTE-TDD extra netwerkapparatuur nodig. T-Mobile heeft systemen van Huawei een van de voorvechters van LTE-TDD. Is er in een Huawei netwerk ook zoveel extra effort nodig om TDD te ondersteunen? Of is het simpelweg zo dat de antennes al bezet zijn door de huidige frequentiebanden?
en als VoLTE straks ook uitgerold wordt wordt het 2/3G nog rustiger.. en kunnen ze nog meer schuiven
404 Signature not found
Voor de geïnteresseerden:
Op weg naar m'n werk vanmiddag kwam ik deze jongens tegen.
Ze lijken de oude T-Mobile antennes, die gevestigd zijn op een hoogte van ~ 31 meter en daarmee de laagst gepositioneerde provider zijn in de KPN mast, te vervangen voor de nieuwe antennes.
Zou Tele2 hier dan in kunnen sharen?
Van boven naar onder:
KPN 4G/3G/2G (~ 59 meter)
Vodafone 4G/2G (~ 44 meter)
Vodafone 3G (~ 32 meter)
T-Mobile 4G/3G/2G. (~ 31 meter)
Foto (klik=groot).
Ze lijken de oude T-Mobile antennes, die gevestigd zijn op een hoogte van ~ 31 meter en daarmee de laagst gepositioneerde provider zijn in de KPN mast, te vervangen voor de nieuwe antennes.
Van boven naar onder:
Vodafone 3G (~ 32 meter)
Foto (klik=groot).

Voor zover ik weet wordt er in masten van externe partijen niet geshared.WiseDise schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:18:
Voor de geïnteresseerden:
Van boven naar onder:
Vodafone 3G (~ 32 meter)
Foto (klik=groot).
[afbeelding]
Leuke update. Ondanks dat er in masten van externe partijen niet geshared wordt door T-Mobile/Tele2 kan ik mij voorstellen dat er niet zoveel opstelpunten te kiezen zijn op de eilanden. Daardoor kan ik mij ook voorstellen dat Tele2 daar toch een dik gevulde envelop voor beschikbaar maakt om hier toch ook zijn kasten neer te kunnen zetten en wel te sharen. Juist Tele2 heeft er het grootste belang bijnom overal zijn eigen 4G netwerk beschikbaar te hebben. Het lijkt mij dat ze de roaming met T-Mobile nu willen beperken, maar niet verbieden of afsluiten, en er over een jaar of 3 vanuit gasn dat ze de binnenlandse T-Mobile roaming kunnen stopzetten.
in groningen bij de Makro staat ook een mooi opgetuigd exemplaar
404 Signature not found
Weet iemand wat de Cell id is van het Edge signaal uit Bedum en Sauwerd.
Hmm, een storing? Hele dag alleen H/H+, ook bij volle bak signaal, in Woudenberg, Amersfoort, Naarden, Zeist, Bussum en Hilversum. Even vliegtuigmodus aan uit of restart lost t niet op.
Edit: niks aan de hand, telefoonnetwerkinstelling om vokstrekt onduidelijke redenen op 3g/2g only geschoten.
Edit: niks aan de hand, telefoonnetwerkinstelling om vokstrekt onduidelijke redenen op 3g/2g only geschoten.
[ Voor 26% gewijzigd door Schrudde op 02-07-2016 17:21 ]
Die staat er inderdaad al een tijdje volgens mij.SMSfreakie schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:51:
in groningen bij de Makro staat ook een mooi opgetuigd exemplaar
Morgen wordt Elburg eindelijk aangepakt, de antenne's worden vervangen van 1 mast, 4 juli en op 8 juli
Deze locatie wordt morgen eerst aan gepakt, daar is nu alleen 2G900 en 3G900 actief
[img=597,770]undefined[/img]
Deze locatie is 8 juli aan de beurt, daar is nu alleen 2G1800, 3G2100 en 4G1800 actief
[img=418,770]undefined[/img]
Deze locatie is een C2000 locatie, daar is nu alleen 2G1800, 3G900, 2100 actief
[img=800,450]undefined[/img]
De mast bij Gortel is ook een C2000 locatie, daar werd ook 4G1800 steeds uitgeschakeld, nu is daar al een lange tijd daar 4G900 en 1800 actief
Deze locatie wordt morgen eerst aan gepakt, daar is nu alleen 2G900 en 3G900 actief
[img=597,770]undefined[/img]
Deze locatie is 8 juli aan de beurt, daar is nu alleen 2G1800, 3G2100 en 4G1800 actief
[img=418,770]undefined[/img]
[img=800,450]undefined[/img]
De mast bij Gortel is ook een C2000 locatie, daar werd ook 4G1800 steeds uitgeschakeld, nu is daar al een lange tijd daar 4G900 en 1800 actief
[ Voor 177% gewijzigd door Blids op 05-07-2016 23:12 ]
Zou leuk zijn als jouw inspanningen ook door anderen kunnen worden gewaardeerd. M.a.w. de foto's doen het niet
Vandaag is mijn nieuwe maand ingegaan, nu zie ik ineens dat ik een bundel van 4gb heb ipv 3, heb geen wijziging doorgevoerd.
Cadeautje of hebben meer mensen dit ?
Bij mij (nog) niet. Maar mijn nieuwe maand gaat de 10e in.. Ben heel benieuwd. Denk dat het een foutje of cadeautje is omdat het anders wel bekend zou zijn..Banshee schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:56:
Vandaag is mijn nieuwe maand ingegaan, nu zie ik ineens dat ik een bundel van 4gb heb ipv 3, heb geen wijziging doorgevoerd.
* SMSfreakie pakt een hengel en zet een achterdeur lijntje uit naar tmobileBanshee schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:56:
404 Signature not found
Jammer, is zojuist al terug gecorrigeerd naar 3gb.Banshee schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:56:
Helaas...Banshee schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:15:
[...]
Jammer, is zojuist al terug gecorrigeerd naar 3gb.
*Banshee heeft spijt dat ie het vroeg*
Ja, inderdaad voortaan maar niks meer zeggen

Gebeurt er nog iets met de 4g+ uitrol. Ik heb de indruk dat het tempo eruit is. Ben ook benieuwd hoe 3ca zich gaat ontwikkelen
[ Voor 7% gewijzigd door philip oving op 05-07-2016 12:56 ]
Verwijderd
Het tempo is er inderdaad uit, omdat de uitrol (fase 1) van 4G+ i.p. klaar is. T-Mobile is nu bezig met de locaties die voorheen overgeslagen zijn. Zoals al meerdere malen eerder aangegeven zal ergens 1e kwartaal 2017 de gehele ombouw gereed moeten zijn. Maar ook dit is al meerdere malen uitgelegd.philip oving schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 12:53:
Gebeurt er nog iets met de 4g+ uitrol. Ik heb de indruk dat het tempo eruit is. Ben ook benieuwd hoe 3ca zich gaat ontwikkelen
Betreffende 3CA. Er loopt momenteel een test in Woerden. Niet meer of minder. Wanneer T-Mobile tevreden is met de resultaten en stabiliteit van 3CA zullen ze het verder gaan uitbreiden.
Prioriteit 1 zijn de overgeslagen locaties ombouwen.
Gisteren werd Elburg eindelijk aangepakt, de antenne's worden vervangen van 1 mast, 4 juli en op 8 juli omdat alles vervangen moet worden
Deze locatie werd gisteren aangepakt, daar was alleen 2G900 en 3G900 actief

Deze locatie blijft verlopig zo, daar is nu alleen 2G1800, 3G2100 en 4G1800 actief

Deze locatie is nu alleen 2G1800 en 3G900, 2100 actief, 2G900 is daar vandaag uitgeschakeld, 3G2100 is er vandaag al bij gekomen, deel van kabels zijn vandaag vervangen, 8 juli wordt de rest van de kabels vervangen dan wordt 4G900 en 1800 ingeschakeld daar, Zoekt de verschillen

Als extra de 2 masten in t,Harde
Deze locatie De Koekoek draait 2G1800, 3G900, 2100 en 4G900, 1800

Deze locatie A28 eperweg t,Harde draait 2G1800, 3G900, 2100 en 4G900, 1800

T-Mobile is zeer goed in t,Harde, dan komt Tele2 is ook erg goed, Vodafone is ook goed en Kpn is rond uit slecht schakeld tussen 2G 3G en 4G tot regelmatig geen service in het in het noorden van t,Harde
Deze locatie werd gisteren aangepakt, daar was alleen 2G900 en 3G900 actief

Deze locatie blijft verlopig zo, daar is nu alleen 2G1800, 3G2100 en 4G1800 actief

Deze locatie is nu alleen 2G1800 en 3G900, 2100 actief, 2G900 is daar vandaag uitgeschakeld, 3G2100 is er vandaag al bij gekomen, deel van kabels zijn vandaag vervangen, 8 juli wordt de rest van de kabels vervangen dan wordt 4G900 en 1800 ingeschakeld daar, Zoekt de verschillen

Als extra de 2 masten in t,Harde
Deze locatie De Koekoek draait 2G1800, 3G900, 2100 en 4G900, 1800

Deze locatie A28 eperweg t,Harde draait 2G1800, 3G900, 2100 en 4G900, 1800

T-Mobile is zeer goed in t,Harde, dan komt Tele2 is ook erg goed, Vodafone is ook goed en Kpn is rond uit slecht schakeld tussen 2G 3G en 4G tot regelmatig geen service in het in het noorden van t,Harde
Als goed werkt het nu wel, denk dat de Google+ weg doe, eerder was het geen probleem maar nu kan ik alleen de foto's zien, ze moeten iets veranderd hebbensww89 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:11:
Zou leuk zijn als jouw inspanningen ook door anderen kunnen worden gewaardeerd. M.a.w. de foto's doen het niet
[ Voor 6% gewijzigd door Blids op 05-07-2016 14:22 ]
Iemand al op die 3CA testsite geweest en zelf wat getest? Of is de 3CA niet mogelijk voor reguliere abonnees aldaar?
Welke toestellen zouden eigenlijk deze specifieke banden aankunnen voor 3CA.. Zullen er niet veel zijn.
Dat banden afzonderlijk gesupport worden betekent namelijk nog niet direkt dat ze ook willekeurig geaggregeerd kunnen worden.
Misschien de SGS7(edge)?
Zou leuk zijn als ze ook gelijk Cat10 activeren, dan krijg je ook geaggregeerde upload (max 100Mbit up ipv de thans gebruikelijke 50Mbit)
Welke toestellen zouden eigenlijk deze specifieke banden aankunnen voor 3CA.. Zullen er niet veel zijn.
Dat banden afzonderlijk gesupport worden betekent namelijk nog niet direkt dat ze ook willekeurig geaggregeerd kunnen worden.
Misschien de SGS7(edge)?
Zou leuk zijn als ze ook gelijk Cat10 activeren, dan krijg je ook geaggregeerde upload (max 100Mbit up ipv de thans gebruikelijke 50Mbit)
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Zoals eerder aangehaald is 3CA gewoon zichtbaar op de S7 (edge), en dus actief. Ik heb alleen geen speedtest gedaan, zat op de A12 en je bent zo uit range van de 2100, ook stond de mast niet zo dicht bij de snelweg. Je hebt wel gewoon toegang tot 3CA, je zal alleen niet hoger komen dan 150/120 Mbit/s (vaste limiet bij T-Mobile).
Goed nieuws dan dat de toegang er in ieder geval is.
Wel een beetje raar dat er een daadwerkelijke cap op zit dan. Bij regulier LTE valt die cap te verantwoorden als de technische limiet bij de gebruikte bandbreedte maar je zou verwachten dat je, zeker met de hoogste abonnementsvormen, gewoon alles kunt gebruiken dat er aan capaciteit leverbaar is, deste eerder ben je weer klaar en is er ruimte voor de volgende. Enige reden van de cap die ik me dan nog kan indenken is dat die er onder het mom van 'er moet iets staan in het profiel' is ingezet, omdat men niet bijv. 999 of 0 wilde danwel kon invullen..
Wel een beetje raar dat er een daadwerkelijke cap op zit dan. Bij regulier LTE valt die cap te verantwoorden als de technische limiet bij de gebruikte bandbreedte maar je zou verwachten dat je, zeker met de hoogste abonnementsvormen, gewoon alles kunt gebruiken dat er aan capaciteit leverbaar is, deste eerder ben je weer klaar en is er ruimte voor de volgende. Enige reden van de cap die ik me dan nog kan indenken is dat die er onder het mom van 'er moet iets staan in het profiel' is ingezet, omdat men niet bijv. 999 of 0 wilde danwel kon invullen..
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Het is eerder om de klanten waar voor hun geld te geven, je snelheid is max 120 Mbit en dat haal je dus ook door de ruime overcapaciteit. Voor de capaciteit/ruimte hoef je het niet te doen, bij die hoge snelheden is er nauwelijks extra piekbelasting boven de 100 Mbit/s. Er zijn niet veel servers die daarboven zitten. Ik ga even uit van de standaard mobiele gebruiker, met bijbehorende toepassingen. (YouTube, Netflix, browsen, etc).
Je kunt als bedrijf zijnde ook een stukje goodwill kweken.
Communiceren dat de limiet zoals altijd gewoon 120Mbps (of 150Mbps) is, echter daar waar de situatie het toestaat gewoon meer snelheid geven. Als je meer krijgt dan waar je (denkt dat je) voor betaald, waarderen mensen dat enorm. Tegelijkertijd zal men niet zeuren als de snelheid boven de 120(150) niet hoger komt immers, dat was sowieso al boven de (gecommuniceerde) limiet.
Maar zoals je zegt zal het er in de praktijk inderdaad voor de meeste mensen weinig meer toe doen qua gebruikservaring.
Het is gewoon leuk voor de statistieken. 'Snelste mobiele netwerk' en dergelijke kreten.
Communiceren dat de limiet zoals altijd gewoon 120Mbps (of 150Mbps) is, echter daar waar de situatie het toestaat gewoon meer snelheid geven. Als je meer krijgt dan waar je (denkt dat je) voor betaald, waarderen mensen dat enorm. Tegelijkertijd zal men niet zeuren als de snelheid boven de 120(150) niet hoger komt immers, dat was sowieso al boven de (gecommuniceerde) limiet.
Maar zoals je zegt zal het er in de praktijk inderdaad voor de meeste mensen weinig meer toe doen qua gebruikservaring.
Het is gewoon leuk voor de statistieken. 'Snelste mobiele netwerk' en dergelijke kreten.
Ze zullen vast nog wel abonnementen aanpassen aan de hogere snelheden, maar ik denk dat ze liever adverteren met 120 Mbit stabiel dan met 200 Mbit max. Kijk maar eens hoeveel mensen er zeuren bij ADSL, max 20 Mbit en maar 4 krijgen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes