[T-Mobile Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 105 Laatste
Acties:
  • 754.126 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1988
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-09 09:04
Hoe zit het eigenlijk met verdere uitbreidingen van het T-Mobile netwerk de komende maanden?
Ik las dat er in juni veel 4G-900 geactiveerd zal worden, maar wordt er ook nagedacht over nieuwe opstelpunten?
Ik ken in de regio midden/zuid-Limburg nog wel een aantal plekken waar een extra zendmast / antennes geen kwaad kunnen, ondanks dat er hier al volop 4G-900 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dave1988 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 17:48:
Hoe zit het eigenlijk met verdere uitbreidingen van het T-Mobile netwerk de komende maanden?
Ik las dat er in juni veel 4G-900 geactiveerd zal worden, maar wordt er ook nagedacht over nieuwe opstelpunten?
Ik ken in de regio midden/zuid-Limburg nog wel een aantal plekken waar een extra zendmast / antennes geen kwaad kunnen, ondanks dat er hier al volop 4G-900 draait.
Na de afronding van de uitrol van 4G+ (1e kwartaal 2017) zal er bekeken gaan worden waar en of er nieuwe masten moeten/gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hmhm vandaag in rond de 9503GD geen 3/4G.. alleen 2G (edge) zal wel ergens een hickup zijn, gezien de 4G+ ombouw daar ook nog moet gebeuren :)
viel me wel op dat er over EDGE nog gewoon 200/100kbits gehaald wordt.. en fotos op Facebook etc nog best "acceptabel" snel inladen.. kan ik van een edge verbinding bij VF niet zeggen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 19:18
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:15:
[...]

Na de afronding van de uitrol van 4G+ (1e kwartaal 2017) zal er bekeken gaan worden waar en of er nieuwe masten moeten/gaan komen.
Het tempo is er volledig uit bij T-Mobile. Zo staan op hun dekkingskaart gebieden ingekleurd was een half jaar geleden volgens het "over 3 maanden" plaatje dekking zou moeten zijn, maar waar er niets meer gebeurd is.
Kijk bijvoorbeeld eens rond Buurse (Achterhoek), zo zijn er veel plekken waar er alleen denkbeeldig bereik is - want "licht roze" staat gewoon gelijk aan geen indoor bereik, en zeer matig outdoor bereik.

Ook in de Betuwe, op de Wadden, in Zuid- en Oost Nederland ken ik zo nog heel wat plekken waar T-Mobile echt niet kan tippen aan KPN.

In eerste instantie zou de uitrol in Q5-2015 klaar zijn, met 4G+ activatie compleet in Q1-2016. Dit schoof begin dit jaar naar juni en nu spreek jij alweer over Q1-2017. In al die tussentijd gebeurd er dus niets noemenswaardig aan het netwerk.

Hardlopers zijn doodlopers, wellicht heeft T-Mobile teveel geld uitgegeven aan de overhaaste modernisatie van veel te veel masten (vaak op bar slechte opstelpunten (laag/veel demping)) terwijl de overige 3 providers rustig doorbouwen - inclusief compleet nieuwe sites op punten met minder dekking. Ik ken locaties in Amsterdam (binnenshuis) waar je maximaal 500 meter van een stuk of 4 T-Mobile sites zit, maar er toch amper bereik is, doordat alle omliggende sites niet veel hoger dan 15m boven de grond staan op platte daken; terwijl KPN en zelfs VF dan wel binnenkomt op 4G van een veel verder gelegen locatie, maar die wel veel hoger staat.

Inmiddels heeft KPN een behoorlijk 4G+ netwerk aangelegd met veel goede opstelpunten; zij bouwen de rest van 2016 vrolijk verder dus de kwaliteit van dat netwerk blijft gewoon beter worden. Vanuit dat perspectief verliest T-Mobile de voorsprong gewoon weer net zo snel als dat ze die opgebouwd hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

PWA777 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 08:09:
[...]

Het tempo is er volledig uit bij T-Mobile. Zo staan op hun dekkingskaart gebieden ingekleurd was een half jaar geleden volgens het "over 3 maanden" plaatje dekking zou moeten zijn, maar waar er niets meer gebeurd is.
Kijk bijvoorbeeld eens rond Buurse (Achterhoek), zo zijn er veel plekken waar er alleen denkbeeldig bereik is - want "licht roze" staat gewoon gelijk aan geen indoor bereik, en zeer matig outdoor bereik.

Ook in de Betuwe, op de Wadden, in Zuid- en Oost Nederland ken ik zo nog heel wat plekken waar T-Mobile echt niet kan tippen aan KPN.

In eerste instantie zou de uitrol in Q5-2015 klaar zijn, met 4G+ activatie compleet in Q1-2016. Dit schoof begin dit jaar naar juni en nu spreek jij alweer over Q1-2017. In al die tussentijd gebeurd er dus niets noemenswaardig aan het netwerk.

Hardlopers zijn doodlopers, wellicht heeft T-Mobile teveel geld uitgegeven aan de overhaaste modernisatie van veel te veel masten (vaak op bar slechte opstelpunten (laag/veel demping)) terwijl de overige 3 providers rustig doorbouwen - inclusief compleet nieuwe sites op punten met minder dekking. Ik ken locaties in Amsterdam (binnenshuis) waar je maximaal 500 meter van een stuk of 4 T-Mobile sites zit, maar er toch amper bereik is, doordat alle omliggende sites niet veel hoger dan 15m boven de grond staan op platte daken; terwijl KPN en zelfs VF dan wel binnenkomt op 4G van een veel verder gelegen locatie, maar die wel veel hoger staat.

Inmiddels heeft KPN een behoorlijk 4G+ netwerk aangelegd met veel goede opstelpunten; zij bouwen de rest van 2016 vrolijk verder dus de kwaliteit van dat netwerk blijft gewoon beter worden. Vanuit dat perspectief verliest T-Mobile de voorsprong gewoon weer net zo snel als dat ze die opgebouwd hadden.
Exact ook mijn ervaring: op sommige plaatsen kan ik 3 of 4 T-Mobile sites tegelijk zien terwijl Vodafone en KPN dan slechts 1 site hebben en een vergelijkbare dekking bieden. Vraag me enorm af waar dat goed voor is behalve dat je meer dan 100Mbit/s kan halen in een Speedtest 8)7

Heb liever een hoog opstelpunt dat een gigantisch groot gebied dekt dan 4 sites die plaatselijk extreem sterk zijn en daarbuiten geen of weinig dekking bieden. Je ziet ook in Duitsland dat dit veel gebeurt in landelijke gebieden :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11

swv

Maar het is toch niet zo zwart wit zoals jullie nu beschrijven? Ik bedoel in stedelijk gebied wil je toch juist zo min mogelijk een paraplu dekking hebben en zoveel mogelijk lokaal dekken voor veel capaciteit? Anders zou je de ontwikkelingen van small cells ook niet toejuichen.

Ik kan mij zo voorstellen dat al die masten op elkaar gepropt, zo zijn afgesteld dat ze elkaar niet of nauwelijks in de weg zitten. Zorgt deze manier er dan voor dat je daardoor indoor slechter bereik ervaart bij T-Mobile t.o.v. van Vodafone en KPN? En houden jullie er bij het constateren dan ook rekening met het feit dat je voornamelijk op 4G1800 zit en als het echt niet meer kan 4G900? Een parapludekking garandeert toch ook geen indoor dekking?

Ik probeer het even te begrijpen aangezien ik nu in mijn proefmaand zit. Tot nu toe is mij de dekking van T-Mobile niet tegen gevallen t.o.v. van KPN in Noord Holland. Al ben ik nog niet op die specifieke plaatsen -waar dat ook moge zijn in Amsterdam- geweest. Twee weken terug wel op Texel waar ik voor het eerst een geen service melding had indoor. Dat wist ik echter van te voren. Het betrof Oudeschild en daar staat, net als in De Cocksdorp geen T-Mobile mast. Bij Ecomare in de duinen alleen 2G. Nou weet ik niet of er toen wel al 4G900 actief was en voor verbetering had kunnen zorgen, aangezien de uitrol op Texel is blijven hangen. Het Antenneregister heeft dat in ieder geval ook nog niet op de kaart staan en ik heb dat op dat moment niet gecontroleerd met mijn toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip oving
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02-2022
Ben het wel gedeeltelijk met de kritiek eens, er wordt iets te snel gesproken oven landelijke dekking en de kaart op de t.mobile site is vaak rooskleuriger dan de praktijk. wel merk ik een erg grote verbetering ten opzichte van hoe het netwerk presteerde voor de 4G uitrol. Neemt niet weg dat ik vind dat de binnenhuisdekking van het netwerkt wel beter kan. Vooral in landelijke gebieden. T mobile zou daar mijnsinziens. goed aan doen om de dekking in de buitengebieden te verbeteren. Juist uit concurrentie overwegingen ten opzichte van ADSL. en Kabel. Hier laat T mobile verdienmogelijkheden liggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sowieso is het netwerk op de lokaties die al omgebouwd zijn naar 4G/4G+ enorm verbeterd, en uh ja soms heb ik slechts 1* streepje bereik op 4G(+) maar haalt het toch nog snelheden van 40+mbit.

pas als je gaat bellen val je terug op 2/3G voor de spraak, en die dekking is prima wmbt..
pas als je VoLTE gaat inzetten op grote schaal wordt de dekking van 4G(+) pas belangrijker..

* 1 streepje is tussen de -100 en -115dBm signaal sterkte..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:23
sww89 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:41:
Maar het is toch niet zo zwart wit zoals jullie nu beschrijven? Ik bedoel in stedelijk gebied wil je toch juist zo min mogelijk een paraplu dekking hebben en zoveel mogelijk lokaal dekken voor veel capaciteit? Anders zou je de ontwikkelingen van small cells ook niet toejuichen.

Ik kan mij zo voorstellen dat al die masten op elkaar gepropt, zo zijn afgesteld dat ze elkaar niet of nauwelijks in de weg zitten. Zorgt deze manier er dan voor dat je daardoor indoor slechter bereik ervaart bij T-Mobile t.o.v. van Vodafone en KPN? En houden jullie er bij het constateren dan ook rekening met het feit dat je voornamelijk op 4G1800 zit en als het echt niet meer kan 4G900? Een parapludekking garandeert toch ook geen indoor dekking?

Ik probeer het even te begrijpen aangezien ik nu in mijn proefmaand zit. Tot nu toe is mij de dekking van T-Mobile niet tegen gevallen t.o.v. van KPN in Noord Holland. Al ben ik nog niet op die specifieke plaatsen -waar dat ook moge zijn in Amsterdam- geweest. Twee weken terug wel op Texel waar ik voor het eerst een geen service melding had indoor. Dat wist ik echter van te voren. Het betrof Oudeschild en daar staat, net als in De Cocksdorp geen T-Mobile mast. Bij Ecomare in de duinen alleen 2G. Nou weet ik niet of er toen wel al 4G900 actief was en voor verbetering had kunnen zorgen, aangezien de uitrol op Texel is blijven hangen. Het Antenneregister heeft dat in ieder geval ook nog niet op de kaart staan en ik heb dat op dat moment niet gecontroleerd met mijn toestel.
Volgens mij is er minimaal 3G900 op de locaties van T-Mobile die wel zijn omgebouwd. Als je ergens no service krijgt dan gaat dat niet verbeteren zonder extra locaties.

En hoewel het verhaal inderdaad niet zwart-wit is, heeft T-Mobile relatief veel lage locaties vergeleken met KPN/Vodafone. Qua capaciteit is dat ideaal, zeker op de wat langere termijn, maar qua dekking heeft het ook nadelen.

Ik denk dat T-Mobile in steden gemiddeld indoor net wat beter zal zijn dan de andere twee vanwege de hoge dichtheid. Echter in kleinere steden en grote dorpen is het soms juist minder omdat er dan minder locaties zijn en die locaties dan vaak ook net wat minder "premium" zijn...

Het hangt dus echt af van waar je woont. Op een aantal plekken doen ze het juist ook beter en is het ook echt sneller dan KPN/Vodafone tegenwoordig. Maar ik zou toch eerder voor die twee gaan, juist omdat ik regelmatig op de wat mindere plekken kom.

Overigens nog een mooi voordeel van T-Mobile: met hun nieuwe netwerk vallen gesprekken minder snel weg. Wel kunnen ze secondenlang stil zijn bij slechte ontvangst; het netwerk laat niet gauw een gesprek helemaal droppen. Doen ze goed!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:27

knakworst

Get more sats!

En voor de mensen die zich druk maken om SAR (stralingswaarde). Door de hoge dichtheid heb je over het algemeen een veel lagere SAR-waarde. Mijn telefoontjes zijn meestal op volle 3G ontvangst. Bij Vodafone val ik meestal terug op 2G, dat heeft altijd een veel hogere SAR-waarde > 100 keer tov 3G telefoongesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, de enorme dichtheid van het T-Mobile netwerk in dichtbebouwd stedelijk gebied ervaar ik juist als enorm voordeel. Ik mis juist bij KPN en Vodafone nog wel eens binnendekking met name op 3G en 4G in de oude stadscentra.

Doordat de T-Mobile masten relatief laag staan opgesteld dekken ze ook maar een relatief klein gebiedje. En hoeven dus ook maar een klein gebiedje te bedekken. Dat betekent dat er zat capaciteit is die bijvoorbeeld in Amsterdam ook in stand blijft bij evenementen, calamiteiten en dingen als koninginnedag. 1 goed signaal heb je meer aan dan aan 7 matige signalen. En...je snelheden blijven ook dan bruikbaar goed. Reken maar dat we die overcapaciteit die er nu nog is al sneller nodig gaan hebben dan we allemaal nu nog kunnen voorzien.

Wat ik wel echt hoop is dat T-Mobile buiten de randstad en de grotere steden ook nog wat extra masten gaat bijbouwen rond natuurgebieden, op de eilanden, in Limburg, de grensregio's. Ik beschouw de lichtroze gebieden op de kaart als geen dekking. Een toestel met topontvangst wil in die gebieden op den duur nog wel eens iets van signaal oppakken, maar helaas is dat niet wat gemiddeld genomen in de verkoop is bij toestellen.

[ Voor 12% gewijzigd door ucsdcom op 21-05-2016 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1988
  • Laatst online: 11-09 09:04
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 21:15:
[...]

Zijn er dan nog zoveel gebieden waar 4G-900 niet draaiende is?
Hoop dat er komende week weer een update zal volgen bij 4gmasten.nl zodat we kunnen zien hoe het er nu voor staat.

Weet jij meer over het wisselen van de aparatuur in hoogspanningsmasten? Dit zou ook in 2016 gebeuren werd vorig jaar gezegd. Hier in Limburg hangen nog steeds de oude antennes erin (o.a. Hulsberg/Valkenburg, Rothem/Meerssen, Bunde, Born, Herten) met het gevolg dat hier op relatief hoge locaties alleen 4G-1800 draait.
Misschien dat andere gebieden voorrang krijgen?

Dan staat er nog een locatie in Simpelveld/Huls, ik geloof dat deze alleen 2G is, wordt deze ook nog omgebouwd? Denk dat hierdoor de ontvangst richting Ubachsberg en Mingersberg kan verbeteren.
Hier hebben zowel KPN als Vodafone locaties in de hoogspanningsmasten die door Ubachsberg lopen, T-Mobile dan weer niet.

Zou eigenlijk toch vrij makkelijk voor T-Mobilen zijn om zo in de buitengebieden/kleinere gemeenten voor goede dekking te zorgen. Hoogspanningsmasten zijn nogal hogere locaties dan de gemiddelde 15-20m. masten die je vaak ziet. Of zijn deze locaties te duur qua huur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het grappige vind ik eigenlijk wel dat T-Mobile en KPN beide precies andersom werken bij de uitrol van 4G(+) en dat je op beide dezelfde kritiek hoort dat ze het beter net zoals de ander kunnen doen :D

Ik bedoel KPN heeft duidelijk gekozen voor eerst dekking met als gevolg relatief beperkte capaciteit en T-Mobile voor overal waar ze uitrollen gelijk flinke capaciteit met als gevolg dat de dekking op sommige plaatsen nog wat achter blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dave1988 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 10:29:
[...]

Zijn er dan nog zoveel gebieden waar 4G-900 niet draaiende is?
Hoop dat er komende week weer een update zal volgen bij 4gmasten.nl zodat we kunnen zien hoe het er nu voor staat.

Weet jij meer over het wisselen van de aparatuur in hoogspanningsmasten? Dit zou ook in 2016 gebeuren werd vorig jaar gezegd. Hier in Limburg hangen nog steeds de oude antennes erin (o.a. Hulsberg/Valkenburg, Rothem/Meerssen, Bunde, Born, Herten) met het gevolg dat hier op relatief hoge locaties alleen 4G-1800 draait.
Misschien dat andere gebieden voorrang krijgen?

Dan staat er nog een locatie in Simpelveld/Huls, ik geloof dat deze alleen 2G is, wordt deze ook nog omgebouwd? Denk dat hierdoor de ontvangst richting Ubachsberg en Mingersberg kan verbeteren.
Hier hebben zowel KPN als Vodafone locaties in de hoogspanningsmasten die door Ubachsberg lopen, T-Mobile dan weer niet.

Zou eigenlijk toch vrij makkelijk voor T-Mobile zijn om zo in de buitengebieden/kleinere gemeenten voor goede dekking te zorgen. Hoogspanningsmasten zijn nogal hogere locaties dan de gemiddelde 15-20m. masten die je vaak ziet. Of zijn deze locaties te duur qua huur?
In Juni/Juli worden heel wat locaties geactiveerd, waar of welke gebieden precies, geen idee. Wel weet ik dat in Drenthe flink wat op de planning staat.

Het ombouwen en vervangen van de hoogspanningsmasten gebeurt ná de uitrol van 4G+. Dat de planning hiervan 'achter loopt', dat zou kunnen. T-Mobile geeft nu aan dat in Q1 2017 de grootste 4G+ uitrol klaar is. Wellicht gaat het sneller, dat is gewoon moeilijk te voorspellen. Maw, ik weet het niet precies ;)

Nee, er zijn geen andere locaties die voorrang krijgen (op het nog niet uitgerolde gebieden na). Om als voorbeeld Zuid-Limburg te nemen. Ja, het klopt dat er heel wat locaties op hoogspanningsmasten zijn, echter maakt dit het juist extra lastig te vervangen. Je kunt niet even een kraantje tegen zo'n mast neerzetten en gan vervangen, daar komt heel wat meer bij kijken. Dan met name vergunningen en de samenwerking met het elektriciteitsbedrijf.

Alle locaties worden op den duur geheel omgebouwd naar 2G1800 / 3G900/2100 / 4G900/1800, dus ook die locatie in Huls (Simpelveld), die trouwens 2G900 en 3G900 doet.

Wanneer ik tzt meer weer, laat ik dat weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2016 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hoogspanningsmasten zijn nou eenmaal lastige sites.. maar ook op gebouwen, gedeelde sites etc kan je niet zomaar even andere antennes op hangen.. gezien je dan ook rekening moet houden met een gebouwbeheerder, andere antennes in de mast die actief zijn en misschien wel tijdelijk op een lager vermogen moeten uitzenden, of zelfs uit moeten voor de veiligheid..

en tja als bv KPN zegt uh nee die antenne kan op datum XX-YY-ZZZZ niet even uit.. dan heb je gewoon pech

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
ucsdcom schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 00:31:
Doordat de T-Mobile masten relatief laag staan opgesteld dekken ze ook maar een relatief klein gebiedje.
Is dat zo? Of alleen een bepaald gebied? Enerzijds ervaar ik dat niet zo, ze staan immers vaak genoeg samen op hetzelfde dak. Anderzijds kan een KPN of Vodafone die wat hoger staat hun cellen ook verkleinen door de antennes verder te tilten. Volgens mij heeft dat juist voordelen tov een lagere mast. Een lage mast heeft immers meer last van hogere bebouwing en bomen terwijl een hogere mast beter in zijn cel kan kijken.
sww89 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:41:
Ik weet uit de vroegere GSM-tijd dat paraplu's handig waren voor snel bewegende UE's. Als jij op de snelweg rijdt dan regent het (woordspeling) hand-overs en is het netwerktechnisch praktischer om naar een paraplu-site te hand-overen. Hoe die techniek daarachter exact zit en op basis van welke parameters het netwerk bepaalt dat jij te snel beweegt, weet ik niet. Ook niet of dit nog steeds en bij 3G/4G ook toegepast wordt.

Ook kan het natuurlijk handig zijn dat als een kleinere cel uitvalt dat je toch nog dekking hebt van een grotere cel. Het ene bouwen betekent niet automatisch het andere uitfaseren, je hebt een soort backup nodig.
SMSfreakie schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:24:
hoogspanningsmasten zijn nou eenmaal lastige sites.. maar ook op gebouwen, gedeelde sites etc kan je niet zomaar even andere antennes op hangen.. gezien je dan ook rekening moet houden met een gebouwbeheerder, andere antennes in de mast die actief zijn en misschien wel tijdelijk op een lager vermogen moeten uitzenden, of zelfs uit moeten voor de veiligheid..
Sterker nog, er was eerder al discussie over C2000 en dat gaat nu nog een stapje verder. De C2000 antennes gaan/moeten binnenkort vervangen worden en naar alle waarschijnlijkheid worden dat grotere/zwaardere antennes. Dit betekent dat in sommige gevallen de masten "te zwaar" worden en medegebruikers het veld zullen moeten ruimen en een alternatieve locatie moeten zien te vinden. Om hoeveel sites dit gaat en hoe concreet het is weet ik niet, maar de operators zijn ongetwijfeld al bezig op de achtergrond :).

Graag de volgende keer multi quote gebruiken :).

[ Voor 67% gewijzigd door The Wizard op 22-05-2016 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
Raider095 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:51:
[...]

Sterker nog, er was eerder al discussie over C2000 en dat gaat nu nog een stapje verder. De C2000 antennes gaan/moeten binnenkort vervangen worden en naar alle waarschijnlijkheid worden dat grotere/zwaardere antennes. Dit betekent dat in sommige gevallen de masten "te zwaar" worden en medegebruikers het veld zullen moeten ruimen en een alternatieve locatie moeten zien te vinden. Om hoeveel sites dit gaat en hoe concreet het is weet ik niet, maar de operators zijn ongetwijfeld al bezig op de achtergrond :)
Zware antennes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raider095 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:42:
[...]

Is dat zo? Of alleen een bepaald gebied? Enerzijds ervaar ik dat niet zo, ze staan immers vaak genoeg samen op hetzelfde dak. Anderzijds kan een KPN of Vodafone die wat hoger staat hun cellen ook verkleinen door de antennes verder te tilten. Volgens mij heeft dat juist voordelen tov een lagere mast. Een lage mast heeft immers meer last van hogere bebouwing en bomen terwijl een hogere mast beter in zijn cel kan kijken.
User 'ik222" slaat de spijker op de kop met het verwoorden hoe ik het bedoel:
Het grappige vind ik eigenlijk wel dat T-Mobile en KPN beide precies andersom werken bij de uitrol van 4G(+) en dat je op beide dezelfde kritiek hoort dat ze het beter net zoals de ander kunnen doen :D

Ik bedoel KPN heeft duidelijk gekozen voor eerst dekking met als gevolg relatief beperkte capaciteit en T-Mobile voor overal waar ze uitrollen gelijk flinke capaciteit met als gevolg dat de dekking op sommige plaatsen nog wat achter blijft.
(volgens Cruijf samengevat: Elk voordeel heb zijn nadeel") ;)

T-Mobile werd in het verleden veguisd om het gebrek aan capaciteit op 3G. Vast niet geheel toevallig kiest T-Mobile meteen voor een snelle uitbouw van capaciteit en flexibiliteit, dus op de bestaande vaak minder optimale opstelpunten o.a. uit de Ben/Orange tijd. Voordeel: veel capaciteit. Nadeel: focus op snelwegen en sterk verstedelijkt gebied en minder ruime dekking. Door de vele locaties in de steden misschien niet de beste opstelpunten, maar toch goed bruikbare ontvangst en hoge snelheden. Landelijk voegen de 900 frequenties voor 3G en 4G nog wat dekking voor snel internet en bellen toe ten opzichte van het GSM-1800 netwerk wat ze eerst hadden.

Daarna volgt een herorientering waar ze staan met de dekking en de gaten daarin. Het lijkt mij nuttig dat T-Mobile klanten nu hun problemen bij T-Mobile melden via de klantenlogin en de interactieve dekkingskaart. Ik hoop dat dat zowel in de stad als op het platte land nog wat aanvullende opstelpunten op gaat leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 22-05-2016 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Nu worden er voornamelijk rondstralers gebruikt. Je kunt je hopelijk voorstellen dat als er panalen cq sector antennes gebruikt worden, de mast zwaarder wordt belast en dus ook een hogere windlast heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Raider095 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 00:59:
[...]

Nu worden er voornamelijk rondstralers gebruikt. Je kunt je hopelijk voorstellen dat als er panalen cq sector antennes gebruikt worden, de mast zwaarder wordt belast en dus ook een hogere windlast heeft.
klinkt logisch, verder zouden ze voor de C2000/P2000 ook kunnen kijken of ze daar ook nog extra opstelpunten voor kunnen realiseren.. het lijkt me dat er inmiddels wel genoeg ervaring is opgedaan mbt doordringen in gebouwen etc.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Raider095 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 00:59:
[...]

Ik denk niet dat ze snel van rondstralers zullen afstappen omdat je bij panelen nooit exact 360 graden dekking hebt. En dat is iets dat de hulpdiensten wel nodig hebben. Je wilt niet net in een schaduw van een lob zitten...

Dat van die windlast klopt natuurlijk wel, maar voor portofoonnetwerken heb je liever rondstralers in de masten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
pa2ra schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:51:
Ik denk niet dat ze snel van rondstralers zullen afstappen omdat je bij panelen nooit exact 360 graden dekking hebt. En dat is iets dat de hulpdiensten wel nodig hebben. Je wilt niet net in een schaduw van een lob zitten...
Don't shoot the messenger. Er zijn inmiddels al zat sites waar geen rondstralers meer zijn. Er wordt dus al enige tijd vanaf gestapt. Heb helaas geen goede foto beschikbaar, maar ik weet dat kort voor de NSS top in Den-Haag diverse sites in die regio zijn omgebouwd. Nu zit er een frequentieuitbreiding aan te komen die niet volledig aansluit op de huidige, daarom moeten oa de antennes van de basisstations vervangen worden. Geen flauw idee of de reeds bestaande panelen ook vervangen moeten worden. Je zou zeggen dat zeker die rondstralers wel een flinke bandbreedte hebben, maar ik heb het ook maar van horen zeggen. In die zin, de bron is zeer betrouwbaar, alleen de details ontbreken.
SMSfreakie schreef op zondag 22 mei 2016 @ 12:00:
klinkt logisch, verder zouden ze voor de C2000/P2000 ook kunnen kijken of ze daar ook nog extra opstelpunten voor kunnen realiseren.. het lijkt me dat er inmiddels wel genoeg ervaring is opgedaan mbt doordringen in gebouwen etc.
Dat staat los van elkaar, zie mijn reactie hierboven. Het *moeten* vervangen van antennes staat los van eventuele gaten in de dekking. Gaten hou je toch wel, maar je zou toch verwachten dat dit beter wordt met sectorisering, lobs of geen lobs. Als de sectoren verder reiken dan heft het verdere bereik van de ene sector een dip in de ander wel weer op. En de capaciteit neemt toe, maar dat zal ook een reden zijn voor de extra frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zullen we de aluhoedjes beweging vast even tippen? :P

even zonder gekheid, het mooiste zou zijn als C2000 + GSM naast elkaar kon werken.. voor de hulpdiensten.. C2000 signaal te zwak? oh wel GSM signaal? dan daar maar een spraakkanaal over openen..

[ Voor 65% gewijzigd door SMSfreakie op 22-05-2016 19:43 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
SMSfreakie schreef op zondag 22 mei 2016 @ 19:41:
even zonder gekheid, het mooiste zou zijn als C2000 + GSM naast elkaar kon werken.. voor de hulpdiensten.. C2000 signaal te zwak? oh wel GSM signaal? dan daar maar een spraakkanaal over openen..
Da's niet zo eenvoudig, de verbindingsopbouw duurt veel te lang bij GSM. De hulpdiensten hebben push to talk nodig om direct te kunnen spreken binnen een gespreksgroep, niet point to point. De doelen van deze netwerken liggen hiervoor veel te ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raider095 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:04:
[...]

Da's niet zo eenvoudig, de verbindingsopbouw duurt veel te lang bij GSM. De hulpdiensten hebben push to talk nodig om direct te kunnen spreken binnen een gespreksgroep, niet point to point. De doelen van deze netwerken liggen hiervoor veel te ver uit elkaar.
Vodafone heeft daar een oplossing voor. Als backup wellicht handig, maar ook weer een extra 'apparaat' aan je riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Raider095 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 00:04:
[...]

je kan natuurlijk de apparatuur zo afstellen dat die zodra het signaal al slecht wordt alvast een voice kanaal openen.... en als je endpoints hebt die in de zelfde "gespreksgroep" aanmelden ook als er geen voice kanaal open is..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Vodafone heeft daar een oplossing voor. Als backup wellicht handig, maar ook weer een extra 'apparaat' aan je riem.
Alleen jammer dat ze geen goede dekking hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:05:
[...]

Met apps kun je van alles. Maar dat is echt niet te vergelijken met C2000 en al helemaal niet te integreren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raider095 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 01:56:
[...]

Met apps kun je van alles. Maar dat is echt niet te vergelijken met C2000 en al helemaal niet te integreren :D
Eens. Ik was ook niet echt heel serieus erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
SMSfreakie schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:24:

en tja als bv KPN zegt uh nee die antenne kan op datum XX-YY-ZZZZ niet even uit.. dan heb je gewoon pech
Dat zeg je nu wel, maar die dingen blijven gewoon aan staan tijdens werkzaamheden meestal. Ik heb nog nooit gezien dat bijv. KPN werd uitgeschakeld omdat Vodafone direct ernaast werkzaamheden had. Medewerkers lopen dan gewoon in een te hoog stralingsveld rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:12:
Medewerkers lopen dan gewoon in een te hoog stralingsveld rond.
Onzin! Heb jij de veldsterkte gemeten? Ben jij bekend met de normen? (die onlangs nog veranderd zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Raider095 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:00:
[...]

Onzin! Heb jij de veldsterkte gemeten? Ben jij bekend met de normen? (die onlangs nog veranderd zijn)
Als er iemand in een kraanbakje op 1 meter afstand van de antenne in de zendmast hangt die op dat moment gewoon aan staat en het paneel zelfs aanraakt dan is er een mogelijkheid dat de veldsterkte niet wordt overschreden?... Of als iemand telkens ivm ruimtegebrek op het dak op minder dan 1m afstand er langs moet lopen terwijl die aan staan?

Ik twijfel er niet aan dat de normen (kortstondig) regelmatig worden overschreden qua blootstelling... dus tenzij de normen zo ontzettend veel zijn versoepeld lijkt het me dat wat ik heb gezien gewoon hoe dan ook niet kan. Heb echt het idee dat er laks mee om wordt gegaan, hoewel ik vermoed dat kortstondige blootstelling op die niveaus niet zo ontzettend veel kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
4G roaming is weer verder uitgebreid. Op tijd voor de Olympische Spelen kun je nu ook van 4G gebruik maken in Brazilië. Daarnaast is het netwerk van NTT DoCoMo in Japan ook open voor 4G roamers.

- Australië (Optus)
- België (Mobistar)
- Brazilië (VIVO)
- Bulgarije (Telenor)
- Canada (Bell)
- China (China Mobile)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Estland (Telia / EMT)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange, Bouygues)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Hong Kong (CSL)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Italië (TIM, WIND)
- Japan (NTT DoCoMo)
- Kroatië (Croatia Telecom)
- Letland (LMT)
- Litouwen (Omnitel)
- Luxemburg (Orange, POST Luxembourg)
- Marokko (IAM)
- Noorwegen (TeliaSonera)
- Oman (Omantel)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Roemenië (Orange)
- Rusland (MTS)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Slovenië (SI.MOBIL)
- Slowakije (Slovak Telecom)
- Spanje (Orange / XFera)
- Thailand (DTN)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Verenigd Koninkrijk (EE)
- Verenigde Arabische Emiraten (Etisalat)
- Verenigde Staten (T-Mobile)
- Zweden (Telia)
- Zwitserland (Swisscom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 08:12
In Luxemburg heb je ook 4G op het Orange netwerk.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:14:
[...]

Als er iemand in een kraanbakje op 1 meter afstand van de antenne in de zendmast hangt die op dat moment gewoon aan staat en het paneel zelfs aanraakt dan is er een mogelijkheid dat de veldsterkte niet wordt overschreden?... Of als iemand telkens ivm ruimtegebrek op het dak op minder dan 1m afstand er langs moet lopen terwijl die aan staan?

Ik twijfel er niet aan dat de normen (kortstondig) regelmatig worden overschreden qua blootstelling... dus tenzij de normen zo ontzettend veel zijn versoepeld lijkt het me dat wat ik heb gezien gewoon hoe dan ook niet kan. Heb echt het idee dat er laks mee om wordt gegaan, hoewel ik vermoed dat kortstondige blootstelling op die niveaus niet zo ontzettend veel kwaad kan.
gok dat de meer dan de helft ook niet weet wat de veilige afstand is.. laat staan hoeveel vermogen een bepaald paneel afstraalt (gezien dat niet voor elke sector gelijk hoeft te zijn, nochtans per site)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
T-Mobile introduceert vanaf 6 juni een voordeelbundel voor 90 euro per maand, waarmee je binnen Nederland onbeperkt data kunt verbruiken en in het buitenland 2GB internet hebt

Lijkt een interessante optie?

Meer info: https://www.t-mobile.nl/k...neindig-online-smartphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-09 17:52

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Leuk dat T-mobile hiermee komt.
Echter vind ik het als bundel bovenop je stel samen - stel bij abonnement toch wat hoog geprijst.
Waarom?
- In de EU mag je er maar 2GB van gebruiken.
- Op apparaten anders dan de telefoon/tablet, dus door te tetheren of via de mifi, mag je maximaal 20GB gebruiken, dat is erg minimaal
- Videostreams worden aangetast en in een lagere resolutie doorgezet.

Als deze bundel bijvoorbeeld 40 Euro had gekost bovenop het stel samen - stel bij abonnement, dan had ik het vermoeddelijk wel gedaan.
Maar met de opgeworpen beperkingen weegt het niet op tegen mijn huidige 12GB bundel en internet europa bundel, aangevuld met WiFi en eventuele tijdelijk-internet bundels en/of MB-aanvuller.

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Aanbod van KPN vind ik dan interessanter, ook al zit daar maar 1 GB roaming bij (+ ook onbeperkt bellen EU + US + Canada). Tenzij je veel met video doet is dat toch wel redelijk hoor :)

Vodafone is raar bezig met een duur Vodafone Black maar dan wel weer goedkoop Vodafone You :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Raider095 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:00:
[...]

Wat zijn de veldsterktes dan zo dicht op de antenne? Ben wel benieuwd eigenlijk :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip oving
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02-2022
T mobile is in noord Nederland inmiddels lekker op stoom met de uitrol van 4G+ Heb gister een rondje met de trein door Friesland en Groningen gemaakt en had op heel veel plaatsen 4G+. Het kaartje van T mobile is inmiddels behoorlijk achterhaald. Goed bezig T Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
  • Laatst online: 09-09 22:09
Het valt me op dat veel masten al geen 2G900 meer hebben wel 3G900 maar weer geen 4G900. Moeten daar nog de antennes vervangen worden? In het antenne register zie ik meerdere met Tele2 op de zelfde hoogte en daar draaien zij wel 4G800/4G2600. weet iemand of dit een reden heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
MensionXL schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:40:
Wat zijn de veldsterktes dan zo dicht op de antenne? Ben wel benieuwd eigenlijk :)
Ik heb niet beweerd dat ik het weet, ik vroeg iemand die stelt dat ze "te hoog" zijn of hij het wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Gijsj16 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:43:
Het valt me op dat veel masten al geen 2G900 meer hebben wel 3G900 maar weer geen 4G900. Moeten daar nog de antennes vervangen worden? In het antenne register zie ik meerdere met Tele2 op de zelfde hoogte en daar draaien zij wel 4G800/4G2600. weet iemand of dit een reden heeft?
Dit heeft meer te maken met omliggende masten waar nog 2G900 op actief is. Er moet namelijk in de hele regio geen 2G900 meer actief zijn, voordat die sector over gaat naar 4G900.
Het is puur een kwestie van geduld; maar het gaat uiteindelijk echt wel gebeuren.

Als Tele2 gebruik maakt van dezelfde antenne panelen, dan zijn deze al vervangen en hoeft dit dus niet alsnog te gebeuren.

De antennes in hoogspanningsmasten zijn vaak de enige die nog vervangen moeten worden, vaak zitten die ook nog alleen op UMTS2100, soms aangevuld met 4G1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Raider095 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 01:17:
[...]

Ik heb niet beweerd dat ik het weet, ik vroeg iemand die stelt dat ze "te hoog" zijn of hij het wist.
http://www.antennebureau....lige-afstand-bij-antennes

Vroeger was men hier specifieker in en vermeldde het Antenneregister ook een minimumafstand per antenne, uitgerekend met de maximumveldsterkte in V/m die was uitgerekend met vermogen + antenneversterking - atennuatie.

Hoe vaak heb jij meegemaakt dat andere operators hun installaties tijdelijk hebben moeten uitzetten ivm werkzaamheden bij een andere operator eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 15:11:
Hoe vaak heb jij meegemaakt dat andere operators hun installaties tijdelijk hebben moeten uitzetten ivm werkzaamheden bij een andere operator eigenlijk?
Hoe vaak komt het voor dat je recht voor een antenne werkt? Als dat al zo is dan is dat in 99% van de gevallen de antenne van de provider waar je voor aan het werk bent en die staat dan ook weer in 99% van de gevallen gewoon uit, anders kun je er niet aan werken. Met kraanwerkzaamheden beweeg je je soms langs andere antennes, maar als je in de telecom werkt dan moet je ook je gezonde boerenverstand kunnen gebruiken en zelf in kunnen schatten wanneer je het risico loopt in een verhoogd electromagnetisch veld te moeten werken. In dat geval bel je die andere operator om de betreffende antenne uit te laten schakelen. Lukt, of gebeurt dat niet; werkzaamheden afblazen. Eigen veiligheid eerst en dat is en blijft een persoonlijke afweging, in elke tak van sport.

Er was een tijd dat mensen met aluminium hoedjes ageerde tegen de UMTS antennes (Stop Onzichtbare Terreur, Stop UMTS), allemaal lariekoek van mensen die de klok hadden horen luiden en graag angst verspreiden. Nederland heeft lange tijd vrije hoge richtlijnen gehad mbt EMV. Het is slechts recentelijk dat deze richtlijnen zijn afgezwakt, simpelweg om in lijn met Europa te komen. Dat wil niet automatisch zeggen dat dat een verslechtering is. Ik werk dagelijks bij die antennes en vind het 1 groot onzinverhaal. Tuurlijk zit er een kern van waarheid in maar in veel kleinere mate dan hij soms door angsthazen wordt verkondigd.

Als al het EMV in de lucht (lees: ether) een kleur zou krijgen dan weet je niet wat je ziet. Mobiele telefonie is daar slechts een fractie van, maar de antennes op die daken en die masten zijn zo zichtbaar en daardoor veel "enger", blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Na 3 weken toch besloten mijn contract te laten ontbinden, althans; mijn nummer is weer vrijgegeven en nu staat er een overstap naar Robin Mobile op de planning. De reden? Eigenlijk is alles aan T-Mobile aantrekkelijk als je dataverbruiker bent. Voorwaarden zijn goed en de opties (MB-verdeler, gratis buitenlandbundels e.d.) ook. Er is echter een ding wat mij stoort. De batterij van mijn iPhone gaat minder lang mee en ik zou zweren dat dat door T-Mobile komt. Ik heb de afgelopen weken namelijk gemerkt dat ik regelmatig met 1 of 2 streepjes 4G1800 rond loop en dit is echt een aanslag op de batterij. Met name thuis woon ik op het randje van 4G1800 dekking en ik krijg met geen mogelijkheid 4G900. KPN (met de mastlocatie op een ander dak naast T-Mobile op gelijke hoogte dus vergelijkbaar) heeft op dit punt de handover beter voor elkaar en zit ik meestal op 3 a 4 streepjes 4G800 diep in huis en bij het raam 2 streepjes 4G1800. Tevens heb ik al meegemaakt dat ik bij T-Mobile op een streepje 4G(900?) zit, maar het netwerk mij op 3G gooit omdat er anders geen data verbinding mogelijk is blijkbaar. Is al eens gemeld in dit topic volgens mij en het duurt dan ook even voor de dataverbinding op gang komt.

Daar komt bij dat ik mij eigenlijk toch niet voor 2 jaar aan een contract wil binden, ook gezien het feit dat ik binnen mijn contractperiode zeker ga verhuizen. Daarnaast is de abonnementenmarkt in beweging en loopt er nog een data abonnement van KPN voor mijn iPad over niet zo'n lange tijd af. Ik hoop dan eigenlijk na dat abonnement een keuze te maken voor een nieuwe voor iPad en iPhone.

Gisteren nog een nadeel meegemaakt wat mij al eerder is opgevallen: de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. De optie chatten bleek het snelste volgens de indicator. Na een uur in de wachtrij gezeten te hebben, ben ik vriendelijk (dat dan weer wel) geholpen door een medewerker die mijn situatie begreep en alles in orde heeft gemaakt.

Nu dus even kijken hoe Robin bevalt. Ik maak een flinke downgrade naar 800Kbit/s 3G :p Dat wordt wel wennen maar mijn datahonger is nu even niet zo groot dat ik behoefte heb aan meer snelheid en ik kan natuurlijk maandelijks upgraden en/of opzeggen. Ik zit dan wel weer bij KPN zonder zorgen voor €20 :)

Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer T-Mobile klant wordt (als de portemonnee mag kiezen), maar KPN blijft ook op 4G allround de beste heb ik al gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
sww89 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 16:44:
Na 3 weken toch besloten mijn contract te laten ontbinden, althans; mijn nummer is weer vrijgegeven en nu staat er een overstap naar Robin Mobile op de planning. De reden? Eigenlijk is alles aan T-Mobile aantrekkelijk als je dataverbruiker bent. Voorwaarden zijn goed en de opties (MB-verdeler, gratis buitenlandbundels e.d.) ook. Er is echter een ding wat mij stoort. De batterij van mijn iPhone gaat minder lang mee en ik zou zweren dat dat door T-Mobile komt. Ik heb de afgelopen weken namelijk gemerkt dat ik regelmatig met 1 of 2 streepjes 4G1800 rond loop en dit is echt een aanslag op de batterij. Met name thuis woon ik op het randje van 4G1800 dekking en ik krijg met geen mogelijkheid 4G900. KPN (met de mastlocatie op een ander dak naast T-Mobile op gelijke hoogte dus vergelijkbaar) heeft op dit punt de handover beter voor elkaar en zit ik meestal op 3 a 4 streepjes 4G800 diep in huis en bij het raam 2 streepjes 4G1800. Tevens heb ik al meegemaakt dat ik bij T-Mobile op een streepje 4G(900?) zit, maar het netwerk mij op 3G gooit omdat er anders geen data verbinding mogelijk is blijkbaar. Is al eens gemeld in dit topic volgens mij en het duurt dan ook even voor de dataverbinding op gang komt.

Daar komt bij dat ik mij eigenlijk toch niet voor 2 jaar aan een contract wil binden, ook gezien het feit dat ik binnen mijn contractperiode zeker ga verhuizen. Daarnaast is de abonnementenmarkt in beweging en loopt er nog een data abonnement van KPN voor mijn iPad over niet zo'n lange tijd af. Ik hoop dan eigenlijk na dat abonnement een keuze te maken voor een nieuwe voor iPad en iPhone.

Gisteren nog een nadeel meegemaakt wat mij al eerder is opgevallen: de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. De optie chatten bleek het snelste volgens de indicator. Na een uur in de wachtrij gezeten te hebben, ben ik vriendelijk (dat dan weer wel) geholpen door een medewerker die mijn situatie begreep en alles in orde heeft gemaakt.

Nu dus even kijken hoe Robin bevalt. Ik maak een flinke downgrade naar 800Kbit/s 3G :p Dat wordt wel wennen maar mijn datahonger is nu even niet zo groot dat ik behoefte heb aan meer snelheid en ik kan natuurlijk maandelijks upgraden en/of opzeggen. Ik zit dan wel weer bij KPN zonder zorgen voor €20 :)

Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer T-Mobile klant wordt (als de portemonnee mag kiezen), maar KPN blijft ook op 4G allround de beste heb ik al gemerkt.
Heb ook T-Mobile
Het aantal strepen 4G zegt niks over de batterij, zo lang je op 4G blijft verbruikt het bijna geen batterij, ik heb op zolder 0 a 1 streepje 4G1800, beneden heb ik 0 a 1 streepje 4G900 note 4

Pas alles hij steeds wisselt tussen 3G en 4G, gaat mij note 4 batterij gebruiken
ook 3G gebruikt bij de note 4 meer batterij dan bij 4G

Ik vermoed dat hij schakeld tussen 3G en 4G omdat 4G900 er niet is bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

HcBlids schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:11:
[...]

Heb ook T-Mobile
Het aantal strepen 4G zegt niks over de batterij, zo lang je op 4G blijft verbruikt het bijna geen batterij, ik heb op zolder 0 a 1 streepje 4G1800, beneden heb ik 0 a 1 streepje 4G900 note 4

Pas alles hij steeds wisselt tussen 3G en 4G, gaat mij note 4 batterij gebruiken
ook 3G gebruikt bij de note 4 meer batterij dan bij 4G

Ik vermoed dat hij schakeld tussen 3G en 4G omdat 4G900 er niet is bij jou
Ik zie dat mijn uitleg door elkaar loopt. Ter verduidelijking: Het schakelen tussen 3g en 4g ervaar ik niet bij mij thuis maar gewoon elders. Ik woon in Noord Holland dus daar is het niet rijk aan T-Mobile locaties en dan komt het schakelen tussen 4G900 en 3G900 eerder voor. Bij mij thuis (Alkmaar) is het echter puur een drempelwaarde kwestie van 4G1800, namelijk rond de -119 dBm. Blijkbaar net genoeg om mij niet op 4G900 over te zetten, want dat kan ik hier thuis wel ontvangen getuige het gegeven dat ik wel over 4G+ beschik en het antenneregister bevestigt dat. Maar ik neem aan dat 4G+ (Met dus 4G900) alleen wordt bijgeschakeld als ik een datasessie begin, wat dus nooit gebeurd aangezien ik thuis op Wi-Fi zit.

Nou weet ik dat ik mij niet veel van streepjes (of bolletjes) moet aantrekken in die zin dat het weinig zegt over de kwaliteit van het signaal, want internetten gaat best. Daar ben ik mij wel bewust van. Maar -119dBm trekt toch een zwaardere wissel op de accu? Of wil je zeggen dat mijn toestel voor 4G1800 (-119dBm) niet harder hoeft terug te zenden dan voor 4G900 (zal wel -100dBm zijn, als voorbeeld) om gehoord te worden door de T-Mobile antenne? Dat strookt dan niet met mijn ervaring die ik heb uit het 3G tijdperk met slecht 3G2100 ontvangst.

Nou zou ik het bij mij thuis niet heel erg vinden, maar onderweg schakelt mijn toestel toch ook veel tussen frequenties? Doordat 4G1800 als basis wordt gebruikt, wordt er toch tussen veel masten gehopt tijdens het reizen en in die zin dus ook een hogere batterijverbruik? 4G900 wordt krampachtig vermeden heb ik het idee. Dat las ik in dit topic ook al terug. En mocht ik wel naar 4G900 hoppen en vervolgens 3G900 als laatste vangnet zo nu en dan dan is dat toch ook niet bevorderlijk voor de batterij? Of verkondig ik nu onzin?

Het is niet dat ik alleen vanwege dit weer terug wil naar KPN hoor zoals ik ook mijn andere redenen heb gegeven. Ik krijg alleen het gevoel dat ik er bij KPN in veel situaties toch een krachtiger, stabieler, 'rustiger' (hoe moet ik het noemen) signaal aan over houd mede vanwege gunstigere mastlocaties?

Hopelijk is het duidelijker zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
sww89 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 20:00:
[...]

Ik zie dat mijn uitleg door elkaar loopt. Ter verduidelijking: Het schakelen tussen 3g en 4g ervaar ik niet bij mij thuis maar gewoon elders. Ik woon in Noord Holland dus daar is het niet rijk aan T-Mobile locaties en dan komt het schakelen tussen 4G900 en 3G900 eerder voor. Bij mij thuis (Alkmaar) is het echter puur een drempelwaarde kwestie van 4G1800, namelijk rond de -119 dBm. Blijkbaar net genoeg om mij niet op 4G900 over te zetten, want dat kan ik hier thuis wel ontvangen getuige het gegeven dat ik wel over 4G+ beschik en het antenneregister bevestigt dat. Maar ik neem aan dat 4G+ (Met dus 4G900) alleen wordt bijgeschakeld als ik een datasessie begin, wat dus nooit gebeurd aangezien ik thuis op Wi-Fi zit.

Nou weet ik dat ik mij niet veel van streepjes (of bolletjes) moet aantrekken in die zin dat het weinig zegt over de kwaliteit van het signaal, want internetten gaat best. Daar ben ik mij wel bewust van. Maar -119dBm trekt toch een zwaardere wissel op de accu? Of wil je zeggen dat mijn toestel voor 4G1800 (-119dBm) niet harder hoeft terug te zenden dan voor 4G900 (zal wel -100dBm zijn, als voorbeeld) om gehoord te worden door de T-Mobile antenne? Dat strookt dan niet met mijn ervaring die ik heb uit het 3G tijdperk met slecht 3G2100 ontvangst.

Nou zou ik het bij mij thuis niet heel erg vinden, maar onderweg schakelt mijn toestel toch ook veel tussen frequenties? Doordat 4G1800 als basis wordt gebruikt, wordt er toch tussen veel masten gehopt tijdens het reizen en in die zin dus ook een hogere batterijverbruik? 4G900 wordt krampachtig vermeden heb ik het idee. Dat las ik in dit topic ook al terug. En mocht ik wel naar 4G900 hoppen en vervolgens 3G900 als laatste vangnet zo nu en dan dan is dat toch ook niet bevorderlijk voor de batterij? Of verkondig ik nu onzin?

Het is niet dat ik alleen vanwege dit weer terug wil naar KPN hoor zoals ik ook mijn andere redenen heb gegeven. Ik krijg alleen het gevoel dat ik er bij KPN in veel situaties toch een krachtiger, stabeler, 'rustiger' (hoe moet ik het noemen) signaal aan over houd mede vanwege gunstigere mastlocaties?

Hopelijk is het duidelijker zo ;)
het kan toestel afhangelijk zijn, onderweg wisselt mij note 4 ook in het bos maar zo lang hij op 4G blijft gebruikt die weinig batterij dat is mij ervaring, de note 4 schakeld al bij -110 naar 4G900 of kiest voor 4G900 en heb dan soms 4 strepen 4G+, en houd 4G vast tot -140dbm geld voor 4G900 en 1800, en het werkt tot dat het weg valt

Note 4 pakt snel 4G+ kiest er voor 4G900 te kiezen terwijl 4G1800 op die locaties met -105dbm binnen komt en 4G900 -71dbm vol strepen aan

Dan komt Samsung S4 -127dbm als laatste Note 3 gaat tot -123dbm daarna valt 4G weg en tot die grenzen werkt 4G internet

Ik krijg ook het idee dat de masten hier anders afgesteld staan, dat ze je sneller naar 4G900 laten schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:38
Ik weet dat T-Mobile de idle timer hoger heeft staan dan de de andere operators. Het duurt dus langer voordat een toestel naar idle mode gaat op het T-Mobile netwerk. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Een nadeel is dus een accu die sneller leeg gaat, omdat het toestel langer blijft 'luisteren' naar het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
SafariFlow schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 21:50:
Ik weet dat T-Mobile de idle timer hoger heeft staan dan de de andere operators. Het duurt dus langer voordat een toestel naar idle mode gaat op het T-Mobile netwerk. Dit heeft zo zijn voor- en nadelen. Een nadeel is dus een accu die sneller leeg gaat, omdat het toestel langer blijft 'luisteren' naar het netwerk.
Bij 4G1800 ervaar ik dat niet, 4G900 blijft de verbinding inderdaad langer open, accu die sneller leeg gaat ervaar ik niet met de note 4 geeft 96% aan 10 min later is er 1% eraf gegaan, ervaring heb ik wel als ik over de bundel ben de snelheid is verlaagt naar 64kbit/sec

Ook is mij ervaring dat 4G+ toestel goed schakeld tussen 4G900, 1800 zonder naar 3G te schakelen, dan een niet 4G+ toestel schakeld bij weg vallen van 4G1800 naar 3G schakeld ipv 4G900

4G900 is wel trager dan 4G800 van Kpn
voorbeeld T-Mobile 2 strepen -101dbm 4G900 snelheid 21 mbit/sec Samsung S4
Kpn 2 strepen -103dbm 4G800 snelheid 28mbit/sec Samsung S4

Wat ik ook merk is dat Kpn sneller van 3G naar 4G schakeld naar active data sessie
Terwijl T-mobile nog op 3G blijft hangen al lijkt het wel iets verbeterd

En zo heeft iedereen zijn eigen ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

HcBlids schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:48:
En zo heeft iedereen zijn eigen ervaring
Dat is zeker een ding dat duidelijk is. Daarnaast legt ieder het op zijn eigen manier uit. Ik zit dan ook nog steeds met een vraag. Daarom wil ik een simpel gedachte-experiment doen welke aansluit op wat ik al geschreven heb. Belangrijk om op te letten:
- We praten over het batterijverbruik van een 4G modem/chip
- Er wordt gebruik gemaakt van hetzelfde toestel
- De afstand tot de mast en frequentie verschilt
- De signaalsterktes zijn bij benadering en verzonnen
- We gaan uit van de ideale laboratorium situatie :P

Toestel A
Afstand: 1km
Frequentie: 4G1800
Signaalsterkte: -120dBm

Toestel B
Frequentie: 4G900
Signaalsterkte: -90dBm

Toestel C
Afstand: 2km

Mijn vragen:
- Is de afstand leidend voor het batterijverbruik? M.a.w. verbruikt toestel A net zoveel als toestel B bij gelijke afstand maar andere signaalsterkte?
- Of is de signaalsterkte leidend voor het batterijverbruik? M.a.w. verbruikt toestel A net zoveel als toestel C bij gelijke signaalsterkte maar andere afstand?
- Of ligt de situatie anders?

Hopelijk wordt het nu nóg duidelijker :) A en B zou bij mij thuis van toepassing kunnen zijn. Dan begrijp je wel dat ik liever situatie B heb dan A als de signaalsterkte leidend is en ik op die manier dan KPN prefereer. Maar als de afstand leidend is dan hoef ik niet naar het aantal streepjes te kijken (als indicatie voor signaalsterkte). Dan heeft T-Mobile haar netwerk gewoon goed ingeregeld en hoef ik het niet te vergelijken met wat ik bij KPN gewend ben.

Graag een onderbouwd antwoord en geen speculatie :)

Ik heb trouwens een iPhone 6s Plus mocht je dat nog willen weten.

[ Voor 8% gewijzigd door swv op 29-05-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Wat sowieso uitmaakt als je een actieve (data) verbinding hebt. Als je thuis op WiFi zit, dan doet het mobiele netwerk niet veel, hooguit af en toe een ping naar de mast. Het zendvermogen van je toestel wordt pas omhoog gegooid wanneer je een verbinding opbouwt (bellen/data).

Daarnaast is de mastafstand niet zo cruciaal, maar meer de kwaliteit/sterkte van de verbinding. Antenne kan op 10 meter hoogte hangen of 30 meter, maar je kan net ook tussen 2 sectoren invallen, dat scheelt ook veel ontvangststerkte.

Met andere woorden, ben je gewoon met WiFi verbonden, dan doet de ontvangststerkte op je mobiel er niet zoveel toe. 4G is sowieso een stuk zuiniger in standby (en data) modus, (Het zendvermogen is immers de slurpende factor, niet het ontvangst gedeelte) alleen de eerste toestellen hadden een relatief hoog verbruik wanneer ze verbonden waren op 4G (bijv. de iPhone 5(s)).

1 of 2 bolletjes/streepjes is in "leken" taal meer dan voldoende voor een goed bereik zonder extra accubelasting.

Daarnaast heb je nog provider instellingen, T-Mobile bijv. heeft de cut-off grens naar 4G900 behoorlijk hoog staan zodat je zo lang mogelijk op 4G1800 blijft (hoofdfrequentie). Wanneer VoLTE gaat lopen dan zal de cut-off naar 4G900 en 3G900 waarschijnlijk wel aangepast gaan worden om de verbinding stabiel te houden, ze willen ook niet dat je naar 3G900 over gaat, dat is immers een extra stap vanaf VoLTE met een verhoogde kans op een wegvallende verbinding.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 08:16
Zal het seamless handoveren van een VoLTE gesprek tussen LTE800/900 en LTE1800 ook werken?
Ik merk namelijk bijvoorbeeld dat wanneer ik een radiostream of VOIP gesprek start op LTE800/900, mijn iPhone met geen mogelijkheid overschakelt naar LTE1800.
Zelfs niet als ik tussen meerdere cellen beweeg.
Dit is trouwens wel op KPN, dus wellicht kan het een KPN iets zijn.
Andersom werkt dit uiteraard (gelukkig) wel, en ik zie ook dat m'n iPhone dan echt heel erg snel overschakelt op LTE800.

[ Voor 14% gewijzigd door AlesT op 29-05-2016 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blids
sww89 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 09:56:
[...]

Dat is zeker een ding dat duidelijk is. Daarnaast legt ieder het op zijn eigen manier uit. Ik zit dan ook nog steeds met een vraag. Daarom wil ik een simpel gedachte-experiment doen welke aansluit op wat ik al geschreven heb. Belangrijk om op te letten:
- We praten over het batterijverbruik van een 4G modem/chip
- Er wordt gebruik gemaakt van hetzelfde toestel
- De afstand tot de mast en frequentie verschilt
- De signaalsterktes zijn bij benadering en verzonnen
- We gaan uit van de ideale laboratorium situatie :P

Toestel A
Frequentie: 4G1800

Toestel B
Signaalsterkte: -90dBm

Toestel C
Afstand: 2km

Mijn vragen:
- Is de afstand leidend voor het batterijverbruik? M.a.w. verbruikt toestel A net zoveel als toestel B bij gelijke afstand maar andere signaalsterkte?
- Of is de signaalsterkte leidend voor het batterijverbruik? M.a.w. verbruikt toestel A net zoveel als toestel C bij gelijke signaalsterkte maar andere afstand?
- Of ligt de situatie anders?

Hopelijk wordt het nu nóg duidelijker :) A en B zou bij mij thuis van toepassing kunnen zijn. Dan begrijp je wel dat ik liever situatie B heb dan A als de signaalsterkte leidend is en ik op die manier dan KPN prefereer. Maar als de afstand leidend is dan hoef ik niet naar het aantal streepjes te kijken (als indicatie voor signaalsterkte). Dan heeft T-Mobile haar netwerk gewoon goed ingeregeld en hoef ik het niet te vergelijken met wat ik bij KPN gewend ben.

Graag een onderbouwd antwoord en geen speculatie :)

Ik heb trouwens een iPhone 6s Plus mocht je dat nog willen weten.
Je heb gelijk heb nu een iphone 6s even te leen, op zolder pakt die soms 4G1800 -115dbm maar schakeld steeds naar 4G900 -105dbm 1% batterij eraf in 10 min,
Uit het dakraam blijft die op 4G1800 -111dbm 4% batterij eraf in 10 min
Beneden pakt die alleen 3G900 aan -108dbm tot 113dbm 6% batterij eraf in 10 min data overdracht werkt zo nu en dan niet

Note 4 gaat tot -140dbm bij 4G+ terug naar 4G valt die gelijk terug naar 3G900, Bij de iphone 6s gaat die bij 4G+ al kan ik dat niet zien tot -136dbm daarna valt hij terug naar 3G900

Werk bij het Antennebureau ben toch wel benieuwd hoe de convergentie is bij jou van de masten, maar daar heb ik wel de postcode voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

HcBlids schreef op zondag 29 mei 2016 @ 18:50:
[...]

Je heb gelijk heb nu een iphone 6s even te leen, op zolder pakt die soms 4G1800 -115dbm maar schakeld steeds naar 4G900 -105dbm 1% batterij eraf in 10 min,
Uit het dakraam blijft die op 4G1800 -111dbm 4% batterij eraf in 10 min
Beneden pakt die alleen 3G900 aan -108dbm tot 113dbm 6% batterij eraf in 10 min data overdracht werkt zo nu en dan niet

Note 4 gaat tot -140dbm bij 4G+ terug naar 4G valt die gelijk terug naar 3G900, Bij de iphone 6s gaat die bij 4G+ al kan ik dat niet zien tot -136dbm daarna valt hij terug naar 3G900

Werk bij het Antennebureau ben toch wel benieuwd hoe de convergentie is bij jou van de masten, maar daar heb ik wel de postcode voor nodig
Leuk om jouw resultaten te lezen. Dank daarvoor! The Wizard ook bedankt :)

De iPhone mag volgens Apple dan een geniaal antenne ontwerp hebben; vergeleken met andere telefoons heeft een iPhone moeite om een signaal lang vast te houden dus dat zal ongetwijfeld de 'slechtere' resultaten kunnen verklaren in de communicatie iPhone <> (netwerkinstellingen) T-Mobile ten opzichte van de Note 4. Daarnaast zal het een en ander afhangen van de gebruikte 4G modems in de iPhone 6s serie en de Note 4 lijkt mij, welke natuurlijk ook steeds beter en zuiniger worden. Goed om te zien dat mijn gevoelens -ik heb immers geen harde cijfers net als jou- waarschijnlijk toch een kern van waarheid bevatten wat betreft het batterijverbruik. Kunnen we voorzichtig concluderen dat een iPhone het moeilijker heeft op het T-Mobile netwerk? (Wat overigens lang niet voor iedereen hoeft te gelden!)

Ik heb even een screenshot gemaakt van de mastlocatie waarvan ik aanneem dat ik daarmee verbonden ben aangezien ik binnen een straal van 700 meter in westelijke richting van die locatie woon (genoeg hints lijkt mij zo ;)). Er zijn in de wijdere omtrek namelijk geen andere locaties te vinden waar ik anders mee verbonden kan zijn. Ik heb de pech in een 'kom' te wonen waardoor de signaalsterkte onwijs snel afneemt. T-Mobile deelt het dak met Vodafone op slechts ± 20 meter hoogte. KPN zit op ongeveer gelijke hoogte maar zit een dak verderop (zuidelijke locatie van de screenshot). Al met al heb ik nu 3G en 4G kunnen ervaren van Vodafone, KPN en T-Mobile en de signaalsterktes van de diverse frequenties is bij allen dus ongeveer gelijk op mijn adres en dat biedt dan ook mooi vergelijkingsmateriaal.

4G T-Mobile

Edit: Ik heb een plek in huis gevonden waar ik wel op 4G900 kom en dan ook blijf, door mede het toestel een beetje af te schermen met mijn handen. Wellicht komt dat ook door de onrustige luchtlagen aangezien er kans op onweer is vandaag want ik heb het idee dat de ontvangst sowieso iets minder is nu. Enfin, de signaalsterkte 4G900 is slechts 112-114dBm volgens de iPhone fieldtestmode. Als ik mijn KPN iPad sim in mijn iPhone doe krijg ik 4G800 op 106dBm op de betreffende plek in huis. Enerzijds vanwege de iets lagere frequentie lijkt mij, anderzijds wellicht ook een iets gunstigere invalshoek (KPN locatie staat zoals gezegd op een ander dak) en/of gunstige in-/afstellingen van de KPN antenne's en netwerk. Misschien is dat dan toch de algemene tendens waardoor KPN (voor iPhone gebruikers :P) dan toch net de gunstigere kan zijn. Ik kan mij zo voorstellen dat een T-Mobile locatie in stedelijk gebied locatiegebonden een kleinere radius heeft dan KPN, vanwege meer masten en dus meer overlap. Alkmaar Noord kent drie T-Mobile locaties en twee KPN locaties. In mijn geval pakt T-Mobile dan -denk ik- nadeliger uit zoals ook al een paar dagen terug besproken over 'lokale' versus 'paraplu' dekking ;) Toch?

Ik quote even:
PWA777 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 08:09:
[...]

[ Voor 25% gewijzigd door swv op 30-05-2016 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4G Roaming is weer verder uitgebreid met netwerken in Canada, Japan, Roemenië en Turkije.

Canada: Telius toegevoegd
Japan: Softbank toegevoegd
Roemenië: Telekom Romania
Turkije: Turk Telecom, Turkcell

Het totaal aantal landen waarin je op 4G kunt roamen bedraagt nu 43.

- Australië (Optus)
- België (Orange voorheen Mobistar)
- Brazilië (VIVO)
- Bulgarije (Telenor)
- Canada (Bell, Telius)
- China (China Mobile)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (Telekom)
- Estland (Telia Eesti)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange, Bouygues)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Hong Kong (CSL)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Italië (TIM, WIND)
- Japan (NTT DoCoMo, Softbank)
- Kroatië (Croatia Telecom)
- Letland (LMT)
- Litouwen (Omnitel)
- Luxemburg (Orange, POST Luxembourg)
- Marokko (IAM)
- Monaco (Orange, Bouygues)
- Noorwegen (Telia)
- Oman (Omantel)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal + Azoren (MEO)
- Roemenië (Orange, Telekom Romania)
- Rusland (MTS)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Slovenië (SI.MOBIL)
- Slowakije (Slovak Telecom)
- Spanje (Orange / XFera)
- Thailand (DTN)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Turkije (Turk Telecom, Turkcell)
- Verenigd Koninkrijk (Everything Everywhere)
- Verenigde Arabische Emiraten (Etisalat)
- Verenigde Staten + Hawaï + Maagdeneilanden(T-Mobile)
- Zweden (Telia)
- Zwitserland (Swisscom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of jullie het al wisten, maar T-Mobile verhoogd haar XL bundel van 12GB naar 20GB. Vanaf 6 juni wordt de bundel automatisch naar 20GB verhoogd.

Ontvang ik op 6 juni direct 20GB?
Je totale XL internetbundel wordt op 6 juni verhoogd naar 20GB. het tegoed wordt dus niet naar verhouding uitgekeerd!

Waarom wordt de XL bundel verhoogd
We zagen dat vooral klanten van de XL bundel behoefte hadden aan een grotere bundel. Op dit moment zien we geen aanleiding om de andere bundels ook te vergroten. We zijn altijd kritisch op de samenstelling van onze bundels en indien nodig worden deze gewijzigd.

De stap tussen 6GB en 20GB is erg groot, waarom is er geen tussenstap?
De hoeveelheid data die iemand gebruikt is erg afhankelijk van de toepassingen die iemand gebruikt. We zien dat het datagebruik bij intensieve gebruikers vaak niet dubbel zo groot is als gemiddeld, maar met een factor 3 a 4 toeneemt (exponentieel). De opbouw van onze bundels is daarop ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Komen ze nu mee net nadat ik weer bij hun weg ga. Iets bekend over de prijs? Blijft die hetzelfde? In dat geval zijn ze sim only erg concurrent met Tele2 en wederom een reden om in de toekomst nog eens voor T-Mobile te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:56:
Ik weet niet of jullie het al wisten, maar T-Mobile verhoogd haar XL bundel van 12GB naar 20GB. Vanaf 6 juni wordt de bundel automatisch naar 20GB verhoogd.

Ontvang ik op 6 juni direct 20GB?
Je totale XL internetbundel wordt op 6 juni verhoogd naar 20GB. het tegoed wordt dus niet naar verhouding uitgekeerd!

Waarom wordt de XL bundel verhoogd
We zagen dat vooral klanten van de XL bundel behoefte hadden aan een grotere bundel. Op dit moment zien we geen aanleiding om de andere bundels ook te vergroten. We zijn altijd kritisch op de samenstelling van onze bundels en indien nodig worden deze gewijzigd.

De stap tussen 6GB en 20GB is erg groot, waarom is er geen tussenstap?
De hoeveelheid data die iemand gebruikt is erg afhankelijk van de toepassingen die iemand gebruikt. We zien dat het datagebruik bij intensieve gebruikers vaak niet dubbel zo groot is als gemiddeld, maar met een factor 3 a 4 toeneemt (exponentieel). De opbouw van onze bundels is daarop ingesteld.
De 1 gb,3gb hoeveel worden die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sww89 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:06:
Komen ze nu mee net nadat ik weer bij hun weg ga. Iets bekend over de prijs? Blijft die hetzelfde? In dat geval zijn ze sim only erg concurrent met Tele2 en wederom een reden om in de toekomst nog eens voor T-Mobile te kiezen :)
De prijs blijft zoals hij is.
De 1 gb,3gb hoeveel worden die dan?
Deze worden vooralsnog niet verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
Weet iemand of 4Gmasten ook nog met de 4G update komt? Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
vind het jammer dat de 1/3/6 gb bundels voorals nog geen verhoging krijgen.. als ze daar bv 2/5/9GB van maken zetten ze zich wel weer beter op de markt :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:10

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Gijsj16 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:01:
Weet iemand of 4Gmasten ook nog met de 4G update komt? Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig!
Ja die komt. Tele2 heeft hopelijk vandaag naar Antennebureau geüpload zodat we die morgen kunnen zien in het antenneregister. Daarna kunnen we de update downloaden en nieuwe kaarten tonen.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Inmiddels wel 4g+ dekking in nieuw buinen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
The_Wireless_Guy schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 00:03:
[...]

Ja die komt. Tele2 heeft hopelijk vandaag naar Antennebureau geüpload zodat we die morgen kunnen zien in het antenneregister. Daarna kunnen we de update downloaden en nieuwe kaarten tonen.
Ik bedoelde eigenlijk die van t-mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:10

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Gijsj16 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:17:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk die van t-mobile
T-Mobile doet dat meestal halverwege de maand. Als ik zie dat AR upload van Tele2 heeft verwerkt, download ik toch alles van 4G dus dan zie ik ook gauw of er een update van T-Mobile , KPN of Vodafone bij zit.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien stome vraag maar stel hem toch, hoe kan het dat mijn ma haar s5 neo ( die cat 6 ondersteunt dus 4g+) alleen op 4g blijft hangen?

Komt dat omdat de combinatie 900mhz en 1800mhz niet gemaakt kan worden maar 800mhz en 1800mhz zoals bij kpn of een tele2 of vodafone wel 4g+ kan ontvangen?

Ps: Ze heeft ben als provider maar dit zou toch niks uit moeten maken toch?

[ Voor 11% gewijzigd door dutchnltweaker op 02-06-2016 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:19:
Misschien stome vraag maar stel hem toch, hoe kan het dat mijn ma haar s5 neo ( die cat 6 ondersteunt dus 4g+) alleen op 4g blijft hangen?

Komt dat omdat de combinatie 900mhz en 1800mhz niet gemaakt kan worden maar 800mhz en 1800mhz zoals bij kpn of een tele2 of vodafone wel 4g+ kan ontvangen?

Ps: Ze heeft ben als provider maar dit zou toch niks uit moeten maken toch?
Geen idee volgens de specs zou die het afaik gewoon moeten kunnen :?
is er wel 4G+ actief daar?

en om hier even op aan te haken: stel je hebt een gewone S5 (G900F), deze ondersteunt wel de LTE banden maar is slechts een CAT4 toestel, gebruikt die dan wel waar beschikbaar LTE over 900mhz?
dattie geen CA doet snap ik ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat kan zeker kloppen, de S6 ondersteunt ook geen 4G+ van T-Mobile, LTE-CA op 900/1800 is niet ondersteunt. Dat zal ook zijn voor de S5 Neo.

De S7 heeft dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsj16
The_Wireless_Guy schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 17:48:
[...]

T-Mobile doet dat meestal halverwege de maand. Als ik zie dat AR upload van Tele2 heeft verwerkt, download ik toch alles van 4G dus dan zie ik ook gauw of er een update van T-Mobile , KPN of Vodafone bij zit.
Oké! Ik zag er nu t-mobile er ook niet bij staan maar dat gaat dus zo. Succes en alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
Het was een stukje terug al eens gemeld in dit topic, maar nu heb ik ook officieel bericht vanuit T-mobile ontvangen. 1 minuut geleden ontving ik een mailtje met als titel: "We hebben een verrassing voor jou".
Nou is het officieel afkomstig van T-mobile maar anders was het toch wel een zwaar subjectief subject geweest als je begrijpt wat ik bedoel.

Enfin, in de mail staat:
Goed nieuws! Volgende week verhogen wij gratis jouw internetbundel.

Stel je voor: geen zoektochten meer naar wifi, maar vrijuit mobiel internetten. Zodat jij je gewoon niet laat beperken. Dit brengen we voor jou een stap dichterbij door volgende week jouw internetbundel gratis te verhogen naar 20 GB per maand. Dit gebeurt automatisch, dus daar heb je geen omkijken naar. Live Forward.

Meer informatie met een link naar https://www.t-mobile.nl/12gb-20gb
Oneindig online met een link naar https://www.t-mobile.nl/k...neindig-online-smartphone
Ter informatie dus..

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update 'Oneindig Bundel' en haar Fair Use Policy.

T-Mobile heeft Fair Gebruik aangepast op het gebied van video optimalisatie en voorwaarden voor het type apparaat waarmee de klant de bundel gebruikt. Dit onder andere naar aanleiding van de feedback die jullie allen hebben gegeven. Oneindig Online op je Smartphone raakt de grenzen van wat technisch mogelijk is. De bundel is specifiek bedoeld voor gebruik op smartphones en tablets, en zal hoe dan ook een nieuwe groep intensieve gebruikers op ons netwerk brengen. We kiezen hier bewust voor, maar vinden het tegelijkertijd belangrijk dat de snelheid en capaciteit van ons beste netwerk voor al onze klanten beschikbaar is het beste is en blijft. In het begin zal de extra belasting nog relatief beperkt zijn, en daarom hebben we besloten om op het moment van lanceren geen proactieve verkeersmanagement maatregelen toe te passen.

Wij verwachten namelijk dat de geringe klantengroep in de eerste periode nog geen bedreiging vormt voor de capaciteit van het netwerk. Concreet houdt dit in dat de videokwaliteit niet wordt teruggebracht naar 480p zoals eerder aangekondigd en dat er geen gelimiteerde bundel voor gebruik anders dan op de smartphone/tablet komt.

Wat doen wij wel?
Vanzelfsprekend is een belangrijke vraag hoe wij er nu op gaan toezien dat klanten zich aan het Fair Gebruik houden. Binnen de wettelijke en technische mogelijkheden kan T-Mobile in haar systemen zien of er overmatig veel data door een klant gebruikt wordt dat niet past bij het normaal gebruik van smartphone of tablet. We zullen indien van toepassing hier met de klant over in contact treden. Belangrijk om te vermelden is dat alles wat wij mogelijk gaan doen binnen de privacywetgeving valt. T-Mobile kijkt ook niet naar de inhoud van de content. We kijken zogezegd wel naar het adres op de envelop, maar we kijken niet in de envelop.

Toekomst
In de toekomst zullen wij indien nodig maatregelen treffen om congestie op het netwerk te voorkomen. Welke maatregelen dit exact zullen zijn is niet bekend. Uiteraard zullen wij wanneer deze worden toegepast in contact treden met gebruikers van Oneindig Online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Dus de 20GB beperking is komen te vervallen en tethering is niet meer toegestaan? Ik vind dit nogal een ingewikkelde zin uit de voorwaarden:
De bundel is uitdrukkelijk niet bedoeld als vervanging van je vaste internetverbinding en/of voor gebruik op andere apparaten dan je smartphone en tablet, zoals laptops, MiFi-routers, WiFi-routers, dongels, IP- camera’s, onafhankelijk ervan of er een directe verbinding wordt gemaakt door de simkaart in een dergelijk apparaat te gebruiken, of dat er via een mobiele hotspot (tethering) of een MB-Verdeler simkaart verbinding wordt gemaakt.
Kan je beter voor €29 de 120 min en 20GB XL bundel afnemen en dan een klein beetje op je verbruik letten als 2GB EU je ook niet interesseert. In het ergste geval koop je nog voor €25 4GB data bij en zit je nog ruim onder de €100.

Edit: duidelijk verhaal :) nieuws: T-Mobile schrapt voorlopig beperkingen bij Oneindig Online-abonnement

[ Voor 17% gewijzigd door swv op 03-06-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Wizard schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 07:14:
Dat kan zeker kloppen, de S6 ondersteunt ook geen 4G+ van T-Mobile, LTE-CA op 900/1800 is niet ondersteunt. Dat zal ook zijn voor de S5 Neo.

De S7 heeft dit probleem niet.
Eigenlijk toch krom dat de 900/1800mhz combinatie niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
dutchnltweaker schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:05:
[...]

Eigenlijk toch krom dat de 900/1800mhz combinatie niet werkt?
Het is niet meegenomen in de modem specs voor die toestellen. Voor elke combinatie van frequenties (zogenaamde banden) moet de fabrikant kiezen wat wordt ondersteund.

Daarnaast moet er per combinatie worden gespecificeerd welke bandbreedtes er op elkaar gestapeld kunnen worden; dit kan bijv zijn 10 + 10 Mhz, of zoals in NL gebruikelijk 10 + 20 Mhz; maar er zijn allerlei combinaties denkbaar (zeker als er 3 banden gestapeld gaan worden).

Zo heeft de iPhone 6/6S en SE bijvoorbeeld wel 4G+ (ook op 900/1800 Mhz), maar ondersteund dit toestel niet meer dan 10Mhz + 10 Mhz. Aangezien T-Mobile 20 Mhz bandbreedte gebruikt op 1800, zul je dus alsnog géén 4G+ ondersteuning hebben met bovengenoemde toestellen.

Mocht T-Mobile in de toekomst ooit 4G gaan uitzenden op 2100 Mhz, dan zal dit waarschijnlijk met 10 Mhz zijn; in dat geval ondersteunen bovengenoemde toestellen ineens 4G+ op de combinatie van 900/2100 Mhz met elk 10Mhz, echter dit zal niet sneller zijn dan 1800 - only (immers, daar gebruikt T-Mobile al 20 Mhz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
1800+2100 kan dan ook, dan is het wel sneller, maar kan idd niet op de SGS6.

Vodafone combineert in NL ook 800+2600 trouwens, maar als dat gebeurt dan zie je geen 4G+-icoontje in beeld omdat je daarvoor meer dan 20 MHz totaal nodig hebt. Als ze 900+2100 doen dan zul je ook geen 4G+-icoontje zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpbosk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 18:10
PWA777 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:13:
[...]

Zo heeft de iPhone 6/6S en SE bijvoorbeeld wel 4G+ (ook op 900/1800 Mhz), maar ondersteund dit toestel niet meer dan 10Mhz + 10 Mhz. Aangezien T-Mobile 20 Mhz bandbreedte gebruikt op 1800, zul je dus alsnog géén 4G+ ondersteuning hebben met bovengenoemde toestellen.
Weet je dat wel zeker? Volgens mij heb ik gewoon 4G+ op mijn iPhone 6S...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
jpbosk schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:24:
[...]

Weet je dat wel zeker? Volgens mij heb ik gewoon 4G+ op mijn iPhone 6S...
Sorry je hebt gelijk ik bedoelde de iPhone 6, de iPhone 6 Plus en de iPhone SE.

De iPhone 6S en 6S Plus hebben wél 4G+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:18:
1800+2100 kan dan ook, dan is het wel sneller, maar kan idd niet op de SGS6.

Vodafone combineert in NL ook 800+2600 trouwens, maar als dat gebeurt dan zie je geen 4G+-icoontje in beeld omdat je daarvoor meer dan 20 MHz totaal nodig hebt. Als ze 900+2100 doen dan zul je ook geen 4G+-icoontje zien.
Yes de volgende combinaties zijn mogelijk voor de Nederlandse operators, je ziet dat het er veel zijn, alleen de dikgedrukte betreft "4G+":
Ik ga even uit van behoud van spectrum voor 2G/3G, anders wordt het aantal combinaties te groot. Ik laat het TDD spectrum ook buiten beschouwing.

- KPN:
+ 10 Mhz 800 + 10 Mhz 2100 = 20 Mhz
+ 10 Mhz 800 + 10 Mhz 2600 = 20 Mhz
+ 10 Mhz 2100 + 10 Mhz 2600 = 20 Mhz
+ 10 Mhz 800 + 20 Mhz 1800 = 30 Mhz
+ 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2100 = 30 Mhz
+ 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2600 = 30 Mhz
+ 10 Mhz 800 + 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2600 = 40 Mhz
+ 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2100 + 10 Mhz 2600 = 40 Mhz
+ 10 Mhz 800 + 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2100 + 10 Mhz 2600 = 50 Mhz

- Vodafone:
+ 10 Mhz 800 + 10 Mhz 2100 = 20 Mhz
+ 10 Mhz 800 + 10 Mhz 2600 = 20 Mhz
+ 10 Mhz 2100 + 10 Mhz 2600 = 20 Mhz
+ 10 Mhz 800 + 20 Mhz 1800 = 30 Mhz
+ 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2600 = 30 Mhz
+ 10 Mhz 800 + 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2600 = 40 Mhz
+ 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2100 + 10 Mhz 2600 = 40 Mhz
+ 10 Mhz 800 + 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2100 + 10 Mhz 2600 = 50 Mhz

- T-Mobile:
+ 10 Mhz 900 + 10 Mhz 2100 = 20 Mhz
+ 10 Mhz 900 + 5 Mhz 2600 = 15 Mhz
+ 10 Mhz 900 + 20 Mhz 1800 = 30 Mhz
+ 20 Mhz 1800 + 5 Mhz 2600 = 25 Mhz
z
+ 10 Mhz 2100 + 5 Mhz 2600 = 15 Mhz
+ 10 Mhz 900 + 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2100 = 40 Mhz
+ 10 Mhz 900 + 20 Mhz 1800 + 5 Mhz 2600 = 35 Mhz
+ 10 Mhz 900 + 20 Mhz 1800 + 10 Mhz 2100 + 5 Mhz 2600 = 45 Mhz

Als de ondersteuning voor grotere blokken dan 20 Mhz op gang komt, kan T-Mobile theoretisch het 1800 Mhz blok nog iets oprekken naar 25 Mhz, dan wordt ook bij T-Mobile 4CA mogelijk tot max 50 Mhz.

- Tele2:
+ 10 Mhz 800 + 20 Mhz 2600 = 30 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
PWA777 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:41:
[...]

Yes de volgende combinaties zijn mogelijk voor de Nederlandse operators, je ziet dat het er veel zijn, alleen de dikgedrukte betreft "4G+":
Ik ga even uit van behoud van spectrum voor 2G/3G, anders wordt het aantal combinaties te groot. Ik laat het TDD spectrum ook buiten beschouwing.
handig :-) nu eens opzoeken hoeveel mbit er bv op een 10mhz 800mhz blok past, etc ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
SMSfreakie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 18:21:
[...]

handig :-) nu eens opzoeken hoeveel mbit er bv op een 10mhz 800mhz blok past, etc ;)
Elk blok van 10 Mhz kan een transfer rate van 75 mbps aan; ongeacht de gebruikte frequentie.
Dus op 4G800 halen de providers maximaal 75 mbps (net zoals T-Mobile op 4G900) en op 1800 Mhz halen de providers 150 mbps (net zoals Tele2 op 2600).

Met 10 Mhz haal je 75 mbps
Met 15 Mhz haal je 112,5 mbps
Met 20 Mhz haal je 150 mbps
Met 30 Mhz haal je 225 mbps
Met 40 Mhz haal je 300 mbps
Met 45 Mhz haal je 337,5 mbps
Met 50 Mhz haal je 375 mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Er zijn ook nog combinaties mogelijk met 15 MHz 2100 MHz bij Vodafone en KPN. Na de herverdeling waarschijnlijk ook met blokken van 20 MHz. T-Mobile inderdaad maar 10 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 00:39:
Er zijn ook nog combinaties mogelijk met 15 MHz 2100 MHz bij Vodafone en KPN. Na de herverdeling waarschijnlijk ook met blokken van 20 MHz. T-Mobile inderdaad maar 10 MHz.
Klopt je hebt helemaal gelijk, maar dan neemt het aantal combinaties enorm toe (daar had ik even geen trek in) en ik denk dat ze voorlopig toch wel minimaal 10 Mhz voor 3G willen bewaren. Ik dacht dat door de re-farming op 2100Mhz straks zowel KPN, T-Mobile als VF een mooi blok van 20 Mhz krijgen - het zou net moeten passen door het verwijderen van wat 'buffer spectrum'.

Voor de volledigheid hieronder een overzicht van wat er theoretisch mogelijk is, als de operators alle bandbreedte inzetten voor 4G (en er dus geen 2G/3G meer is):

Zonder gebruik van TDD:
- KPN: 10 + 10 + 20 + 20 + 10 = 70 Mhz (525 mbps max)
- VF: 10 + 10 + 20 + 20 + 10 = 70 Mhz (525 mbps max)
- T-Mobile: 15 + 30 + 20 + 5 = 70 Mhz (525 mbps max)
- Tele2: 10 + 20 = 30 Mhz (225 mbps max)

Met gebruik van TDD:
- KPN: 70+ 30 = 100 Mhz (750 mbps max)
- VF: blijft 70 MHz (525 mbps max)
- T-Mobile: 70 + 25 = 90 Mhz (712,5 mbps max)
- Tele2: 30 + 5 = 35 Mhz (262,5 mbps max)

Ten slotte als VF de ZUM (Ziggo) licenties mag/kan gaan gebruiken:
- KPN: blijft 100 Mhz (750 mbps max)
- VF: 70 + 20 = 90 MHz (675 mbps max)
- T-Mobile: blijft 95 Mhz (712,5 mbps max)
- Tele2: blijft 35 Mhz (262,5 mbps max)

Je ziet dus dat Tele2 een rare positionering in de markt heeft met hun "nieuwste 4G netwerk" en "trek het internet helemaal leeg" want op de lange termijn zullen zij flink spectrum bij moeten kopen om dit waar te blijven maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
PWA777 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 10:29:
Je ziet dus dat Tele2 een rare positionering in de markt heeft met hun "nieuwste 4G netwerk" en "trek het internet helemaal leeg" want op de lange termijn zullen zij flink spectrum bij moeten kopen om dit waar te blijven maken.
Moet je de hoogste datasnelheid kunnen bieden dan, om "het internet leeg te kunnen trekken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Onbeperkte bundel uiteraard.

Maar PWA777 heeft toch wel een punt als het gaat om het kunnen blijven garanderen van een minimale downloadsnelheid in de toekomst?

Nou komt daar straks natuurlijk nog de 700MHz frequentie bij als de EU een beetje opschiet en de snelheid van een blok van 5MHz kan uiteindelijk toch ook nog opgerekt worden naar 40Mbps 50Mbps of hoger? Of niet? Net als dat je over koper en kabel nog meer snelheid uit kan persen door gebruik van betere protocollen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 08:16
Inderdaad zoals sww89 zegt, wordt er in de posts hierboven niets genoemd over bijvoorbeeld QAM256, wat een van de technieken is om hogere snelheden; lees: spectrale efficiëntie te bereiken, zoals ook bij DSL en DOCSIS wel plaatsvindt. :)

Het is wel eens besproken in een van de topics op tweakers.net en tweemaal op de frontpage.
Zoals in dit artikel.
Ook een tweaker die reageerde onder dit artikel over KPN en VoLTE melde al de snelheden die per 5MHz blok mogelijk zijn met 256QAM.
Dan ga je dus al gauw richting de 100 mbit/s op bijvoorbeeld een blok van 10MHz LTE800 :p

Nu moet ik wel zeggen dat ik persoonlijk verder vrij weinig weet over 256QAM, maar het zal ongetwijfeld hogere investeringskosten en/of ook nadelen (storingsgevoeligheid is er zo eentje die ik wel eens heb horen vallen) met zich meebrengen, anders hadden de providers het vast wel al lang uitgerold.
Naar mijn weten wordt er in Nederland nog niets op grote schaal mee gedaan, behalve de testopstelling van KPN in Delft, waar óók 3CA (ook 4CA?) LTE-Advanced wordt 'getest'.

Toch ben ik wel benieuwd naar wat de providers er mee zullen gaan doen en wellicht op welke termijn, mocht iemand hier daar meer over weten.
Zal er dan trouwens ook op nieuwere smartphones moeten worden gewacht met nieuwere (qualcom) modems, of hebben de huidige high-end smartphones hier al ondersteuning hiervoor?

[ Voor 5% gewijzigd door AlesT op 04-06-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

AlesT schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:22:
Zoals in dit artikel.
Ook een tweaker die reageerde onder dit artikel over KPN en VoLTE melde al de snelheden die per 5MHz blok mogelijk zijn met 256QAM.
Dan ga je dus al gauw richting de 100 mbit/s op bijvoorbeeld een blok van 10MHz LTE800 :p
Wat goed! Dat is inderdaad de reactie waar ik voor het eerst hierover las :) Maar als Tele2 hiervan kan profiteren, kunnen andere providers dat ook en zullen ze altijd achterlopen wat beschikbare frequentieruimte betreft. Wellicht snoepen ze nog wat ruimte op 5GHz net als T-Mobile om het niet hebben van de 2100MHz band te compenseren. Maar dat is eigenlijk een discussie voor in het Tele2 topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Hmm ze hebben dus toch de prijs verhoogd. Huidige klanten met de 12GB bundel die daarvoor €16 betaalden komen er nog goed vanaf met de gratis upgrade naar 20GB, maar nieuwe klanten betalen €21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
sww89 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:05:
Hmm ze hebben dus toch de prijs verhoogd. Huidige klanten met de 12GB bundel die daarvoor €16 betaalden komen er nog goed vanaf met de gratis upgrade naar 20GB, maar nieuwe klanten betalen €21.
Hebben ze de korting niet gewoon verlaagd? De 'adviesprijs' is volgens mij nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Jeffrey87NL schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:06:
[...]

Hebben ze de korting niet gewoon verlaagd? De 'adviesprijs' is volgens mij nog steeds hetzelfde.
Dat is de verkopersbenadering inderdaad. Feit is dat de consument onder de streep €5 duurder uit is ten opzichte van de abonnementsstructuur van vóór vandaag. Iets dat mij meer tot de verbeelding spreekt omdat dat gegoochel met kortingen toch altijd een wassen neus is :) Tenminste, ik ben daar niet gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Laatst online: 28-08 18:51
En weer geen NL-alert ontvangen. Veilig gevoel als de sirenes straks weg zijn eind 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Topicstarter
De nieuwe 'oneindig' bundel is effektief toch niet oneindig maar staat gecapt op 1TB.
Knappe jongen die dat haalt, trouwens, maar tóch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Schrudde schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:14:
En weer geen NL-alert ontvangen. Veilig gevoel als de sirenes straks weg zijn eind 2017.
Hier wel gewoon gekregen op T-Mobile (zakelijk) met S7 edge. Staan je telefoon instellingen wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Schrudde schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:14:
ik gelukkig wel :) stipt tegelijk met de sirenes :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Laatst online: 28-08 18:51
Ja staan goed volgens instructie site nl-alert en ik had bereik. Ik was aan het internetten via 4g.
Ik had het nog expliciet nagelopen omdat ik vorige keer ook niks had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
Heb je toevallig een Oneplus One? Er zijn telefoons waarbij NLalert niet werkt en ook niet gaat werken, ook al heb je de juiste instellingen. OPO is daar een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 21:29
ik heb de NL-alert melding wel gehad.
op een chinees toestel.
Xiaomi Redmi note 3
mn toestel was verbonden met 4G.

kreeg vanmiddag ook een sms dat mn bundel van 12GB vandaag omhoog zou gaan naar 20GB.
krijg ik net een paar minuten geleden een sms dat het toch niet vandaag gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:37
ikdedinges schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:30:
ik heb de NL-alert melding wel gehad.
op een chinees toestel.
Xiaomi Redmi note 3
mn toestel was verbonden met 4G.

kreeg vanmiddag ook een sms dat mn bundel van 12GB vandaag omhoog zou gaan naar 20GB.
krijg ik net een paar minuten geleden een sms dat het toch niet vandaag gebeurd.
Ik niet op dezelfde Redmi Note 3. Gebruik je een andere SMS app toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 21:29
dutchgio schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:34:
[...]

Ik niet op dezelfde Redmi Note 3. Gebruik je een andere SMS app toevallig?
nope gewoon standaard,
gebruik wel een xiaomi.eu ROM
Pagina: 1 ... 37 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes