Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hugo__Boss schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Een 084 nummer als telefoonnummer? Dat ben ik eigenlijk nooit tegengekomen. Meestal is het een fax 2 email of ander servicedienst nummer met een enorm hoog tarief voor de beller. Want je betaalt niet het normale beltarief voor deze nummers. Dus ook met het oog op de kosten volr de beller is een ander nummer wellicht het overwegen waard.
Mensen betalen er voor zover ik weet ook niks extra's voor. Maar het nummer gaat ook al heel lang terug.

We zitten daarvoor bij XIOP en die geven het volgende aan:
XOIP 084/087-nummers
XOIP exploiteert een specifiek nationaal nummertype met netcode 084 of 087 dat speciaal is bestemd voor IP-telecommunicatiediensten. Vroeger kon het beltarief van deze nummers hoger worden gesteld door de serviceprovider maar dat is sinds medio 2023 niet meer toegestaan.

[ Voor 27% gewijzigd door rens-br op 22-06-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:31
rens-br schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:13:
[...]
Mensen betalen er voor zover ik weet ook niks extra's voor. Maar het nummer gaat ook al heel lang terug.

We zitten daarvoor bij XIOP en die geven het volgende aan:
[...]
Hmm, van consuwijzer: De kosten voor het bellen kunnen hoger zijn dan voor het bellen naar een vast telefoonnummer. Is dat dan verouderd? Ook bij mijn mobiele provider vallen ze buiten de bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 08:14
Ik heb zelf een FreePBX opgespind en een SIP trunk ingericht waar een Nederlands en Amerikaans telefoonnummer overheen gaan. Nu met het Nederlandse nummer krijgt de beller wel netjes het caller ID te zien, maar als ik uitbel met m'n Amerikaans telefoonnummer krijgt men een prive nummer te zien, iets wat ik in m'n eigen tests zie maar ook kennissen in de US die ik opbel.

M'n call ID instellingen staan zo ver ik zie wel gewoon goed maar toch wordt het nummer niet gepropageerd. Loop ik wellicht tegen limitaties aan vanuit CheapConnect toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:01
VikeeVeekie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:50:
Ik heb zelf een FreePBX opgespind en een SIP trunk ingericht waar een Nederlands en Amerikaans telefoonnummer overheen gaan. Nu met het Nederlandse nummer krijgt de beller wel netjes het caller ID te zien, maar als ik uitbel met m'n Amerikaans telefoonnummer krijgt men een prive nummer te zien, iets wat ik in m'n eigen tests zie maar ook kennissen in de US die ik opbel.

M'n call ID instellingen staan zo ver ik zie wel gewoon goed maar toch wordt het nummer niet gepropageerd. Loop ik wellicht tegen limitaties aan vanuit CheapConnect toevallig?
Hoe of waar heb je het Amerikaanse nummer geregistreerd staan? Ik zie dat je bij Cheapconnect
een Amerikaans nummer kunt kopen en dan zou ik verwachten dat je het op precies dezelfde manier als een NL nummer kunt instellen zonder limitaties of wat dan ook. In het geval dat je een nummer van een andere provider gebruikt om via Cheapconnect uit te bellen, zal dat waarschijnlijk geblokkeerd worden. Betamax providers bieden die optie wel, maar dan moet je het nummer eerst verifiëren. Ik zie in Cheapconnect zo’n optie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
areyouben schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Hoe of waar heb je het Amerikaanse nummer geregistreerd staan? Ik zie dat je bij Cheapconnect
een Amerikaans nummer kunt kopen en dan zou ik verwachten dat je het op precies dezelfde manier als een NL nummer kunt instellen zonder limitaties of wat dan ook. In het geval dat je een nummer van een andere provider gebruikt om via Cheapconnect uit te bellen, zal dat waarschijnlijk geblokkeerd worden. Betamax providers bieden die optie wel, maar dan moet je het nummer eerst verifiëren. Ik zie in Cheapconnect zo’n optie niet.
Ik heb het nummer via CheapConnect ingekocht/geregistreerd. Nu je het overigens zegt, ik zat gisterenavond wat rond te klikken in de portal en kwam ergens wel een optie voor nummerverificatie tegen. Ik zal die later eens weer proberen te vinden en dan uitvoeren aangezien het nummer al wel gewoon functioneert. Wie weet of er dan wel iets losloopt.

Edit, gevonden maar dat gaat alleen werken voor Nederlands / Belgische telefoonnumers kennelijk. Interesting. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ7tfKX7lEyD6ndLO0Zy2zAspco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WdZNVLgGbH4gr9BpyPs7haLT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door VikeeVeekie op 28-06-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:01
VikeeVeekie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Ik heb het nummer via CheapConnect ingekocht/geregistreerd. Nu je het overigens zegt, ik zat gisterenavond wat rond te klikken in de portal en kwam ergens wel een optie voor nummerverificatie tegen. Ik zal die later eens weer proberen te vinden en dan uitvoeren aangezien het nummer al wel gewoon functioneert. Wie weet of er dan wel iets losloopt.

Edit, gevonden maar dat gaat alleen werken voor Nederlands / Belgische telefoonnumers kennelijk. Interesting. [Afbeelding]
Check, zij hebben dat dus ook. Verder bedenk ik me dat ik bij het wijzigen van mijn adres laatst een bericht terug van hen kreeg dat het alleen toegestaan is om een telefoonnummer te gebruiken binnen de regio van het netnummer. Dat geldt voor Nederlandse nummers. Misschien hebben ze eenzelfde regel voor buitenlandse nummers, waardoor ze blokkeren dat je een US-Caller ID hebt als je vanuit Nederland belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
areyouben schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Check, zij hebben dat dus ook. Verder bedenk ik me dat ik bij het wijzigen van mijn adres laatst een bericht terug van hen kreeg dat het alleen toegestaan is om een telefoonnummer te gebruiken binnen de regio van het netnummer. Dat geldt voor Nederlandse nummers. Misschien hebben ze eenzelfde regel voor buitenlandse nummers, waardoor ze blokkeren dat je een US-Caller ID hebt als je vanuit Nederland belt.
Ik heb zelf ook zo'n gevoel dat ik te maken heb met juridische beperkingen, ja. Ik weet dat het namelijk een ding is met Duitsland; als je als organisatie een Duits nummer hebt, ga je default anoniem daarop uitbellen tenzij je bewijs oplevert dat je een zakelijk bezoekadres hebt in Duitsland. Zal me niet zo verbazen als ik hier een vergelijkbaar iets heb.

Desalniettemin, ik heb even uit nieuwsgierigheid een mailtje gedropt naar CheapConnect om na te vragen of ik zelf nog iets geregeld kan krijgen of dat het echt niet anders kan.

[ Voor 9% gewijzigd door VikeeVeekie op 28-06-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
VikeeVeekie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:07:
[...]

Ik heb zelf ook zo'n gevoel dat ik te maken heb met juridische beperkingen, ja. Ik weet dat het namelijk een ding is met Duitsland; als je als organisatie een Duits nummer hebt, ga je default anoniem daarop uitbellen tenzij je bewijs oplevert dat je een zakelijk bezoekadres hebt in Duitsland. Zal me niet zo verbazen als ik hier een vergelijkbaar iets heb.

Desalniettemin, ik heb even uit nieuwsgierigheid een mailtje gedropt naar CheapConnect om na te vragen of ik zelf nog iets geregeld kan krijgen of dat het echt niet anders kan.
Je kunt altijd nog een adres in de USA regelen (suite nummer, geen postbus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Had al snel reactie gekregen en yep inderdaad, zijn Europese wetten die weer de boel op de rem gooien. Ben benieuwd of ik het kan omzeilen door inderdaad gewoon mijn administratie/factuuradres te wijzigen naar m'n oude woonadres in de VS, of een suitenummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intraxi
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 14:49
Ik ben overgestapt van xs4all (kpn) naar odido (t-mobile). De fritzbox 7590 werkt prima en kun je zo overzetten, t-mobile thuis als provider kiezen en alles werkt weer, ook de cheapconnect sip registratie. Ik zit nu het zyxel t-54 modem van t-mobile/odido te configureren, maar het lijkt erop, dat de voip settings zijn dichtgesmeerd en dat alleen werkt met hun eigen voip server. Mag dit zomaar of is hier een oplossing voor (behalve een eigen fritzbox oid kopen)? t-mobile/odido toch niet zo klantvriendelijk blijkbaar! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

intraxi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:01:
Ik ben overgestapt van xs4all (kpn) naar odido (t-mobile). De fritzbox 7590 werkt prima en kun je zo overzetten, t-mobile thuis als provider kiezen en alles werkt weer, ook de cheapconnect sip registratie. Ik zit nu het zyxel t-54 modem van t-mobile/odido te configureren, maar het lijkt erop, dat de voip settings zijn dichtgesmeerd en dat alleen werkt met hun eigen voip server. Mag dit zomaar of is hier een oplossing voor (behalve een eigen fritzbox oid kopen)? t-mobile/odido toch niet zo klantvriendelijk blijkbaar! :(
Begrijp ik het nu goed dat je een Fritzbox 7590 hebt? Waar heb je die Zyxel dan nog voor nodig?

Overigens heb ik hier CheapConnect draaien op een Odido verbinding met de Zyxel in combinatie met uitvoering: Gigaset N300A IP. Heb ik voor weinig van de V&A afgeplukt (staat er nu nog een te koop: v&a aangeboden: Zonderopruiming: Gigaset N300A IP) en werkt perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 02-07-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:27
intraxi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:01:
Pak een afwijkende poort, ik had laatst ook "ineens" dat m'n telefonie niet meer werkte, na wat troubleshooting bleek Odido poort 5060 te blokkeren (ook al blijven ze zelf zeggen van niet). Poort aangepast naar 5070 en alles deed het weer.

Dit zijn de poorten die CheapConnect ondersteunt: 5060 (standaard), 5070, 5072, 5074, 5076, 5078, 5080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intraxi
rens-br schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat je een Fritzbox 7590 hebt? Waar heb je die Zyxel dan nog voor nodig?

Overigens heb ik hier CheapConnect draaien op een Odido verbinding met de Zyxel in combinatie met uitvoering: Gigaset N300A IP. Heb ik voor weinig van de V&A afgeplukt (staat er nu nog een te koop: v&a aangeboden: Zonderopruiming: Gigaset N300A IP) en werkt perfect.
Ja, maar gaat weer terug naar de vorige provider. Moet wel 2 analoge tels aansluiten ! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intraxi
The_Admin schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:56:
[...]

Pak een afwijkende poort, ik had laatst ook "ineens" dat m'n telefonie niet meer werkte, na wat troubleshooting bleek Odido poort 5060 te blokkeren (ook al blijven ze zelf zeggen van niet). Poort aangepast naar 5070 en alles deed het weer.

Dit zijn de poorten die CheapConnect ondersteunt: 5060 (standaard), 5070, 5072, 5074, 5076, 5078, 5080
Heeft met poorten niks te maken, ze hebben de voip settings geblokkeerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
intraxi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:00:
[...]

Heeft met poorten niks te maken, ze hebben de voip settings geblokkeerd!
Hoe bedoel je? In je Odido modem/router? Je hebt recht om een eigen device te gebruiken, dus dat moet geen probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

The_Admin schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:02:
[...]

Hoe bedoel je? In je Odido modem/router? Je hebt recht om een eigen device te gebruiken, dus dat moet geen probleem zijn.
Dat recht heb je ook, maar je kan geen VOIP instellingen wijzigen in de Zyxel router van Odido. Je kan de Zyxel dus alleen gebruiken met vaste telefonie van Odido zelf, niet met CheapConnect.
intraxi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:59:
Ja, maar gaat weer terug naar de vorige provider. Moet wel 2 analoge tels aansluiten ! >:)
Ah zo, dan denk ik dat de bovengenoemde N300 voor jou een prima (en lekker goedkope) oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
rens-br schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:16:
[...]

Dat recht heb je ook, maar je kan geen VOIP instellingen wijzigen in de Zyxel router van Odido. Je kan de Zyxel dus alleen gebruiken met vaste telefonie van Odido zelf, niet met CheapConnect.
Ja dat bedoelde ik ook eigenlijk, dat je niet de door Odido geleverde router zo kan hacken dat ie met CheapConnect werkt maar dat je wel een eigen device kan sluiten waar je dat wél kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intraxi
The_Admin schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:41:
[...]

Ja dat bedoelde ik ook eigenlijk, dat je niet de door Odido geleverde router zo kan hacken dat ie met CheapConnect werkt maar dat je wel een eigen device kan sluiten waar je dat wél kan.
Als je mijn post goed had gelezen dan zie je dat ik dat ook schrijf! De 7590 werkt prima met cheapconnect op de odido verbinding.
Wordt nu gedwongen de t54 te gaan flashen met stock firmware... Let's GO!
Leuker kunnen ze het niet maken bij odildo ! 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door intraxi op 03-07-2024 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
intraxi schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:09:
[...]

Als je mijn post goed had gelezen dan zie je dat ik dat ook schrijf! De 7590 werkt prima met cheapconnect op de odido verbinding.
Wordt nu gedwongen de t54 te gaan flashen met stock firmware... Let's GO!
Leuker kunnen ze het niet maken bij odildo ! 8)7
Ik heb alle gezeur opgelost: Zelf een Fritz aanschaffen (bij mij een 5590 direct op glas) en aansluiten. Na zoveel jaren Fritz wilde ik minimaal gelijkwaardig qua opties behouden. Het enige dat ik mis is VLAN mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Ik heb een Grandstream HT802 in combinatie met CheapConnect die altijd goed heeft gewerkt. Echter, sinds kort werkt het niet meer. Ik weet niet het exacte moment maar minder dan een maand geleden, aangezien ik niet dagelijks bel.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

Firmware Update: Ik heb de firmware van de HT802 bijgewerkt omdat dit al een tijdje niet was gebeurd.
Netwerk: Er is niets veranderd in mijn netwerk.
Wachtwoord Reset: Ik heb mijn CheapConnect wachtwoord opnieuw ingesteld en dit bijgewerkt in de HT802.

Desondanks blijft de status van de registratie op "Not Registered" staan.

En ook via Cheapconnect geeft het ophalen van SIP status "Geen SIP aanmelding"

Heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan proberen om dit probleem op te lossen?

Edit: fixed, blijkbaar is port 5060 geblokkeerd, wat niet eerder het geval was, nu aangepast naar 5080 en probleem is opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door freestyler2 op 10-07-2024 22:10 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
freestyler2 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:29:
Ik heb een Grandstream HT802 in combinatie met CheapConnect die altijd goed heeft gewerkt. Echter, sinds kort werkt het niet meer. Ik weet niet het exacte moment maar minder dan een maand geleden, aangezien ik niet dagelijks bel.

Firmware Update: Ik heb de firmware van de HT802 bijgewerkt omdat dit al een tijdje niet was gebeurd.
Wachtwoord Reset: Ik heb mijn CheapConnect wachtwoord opnieuw ingesteld en dit bijgewerkt in de HT802.

Heeft iemand suggesties wat ik nog meer kan proberen om dit probleem op te lossen?

Edit: fixed, blijkbaar is port 5060 geblokkeerd, wat niet eerder het geval was, nu aangepast naar 5080 en probleem is opgelost.
Odido zeker? Dit kan per provider verschillen maar ik had hetzelfde met Odido laatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Andros schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:23:
[...]

Odido zeker? Dit kan per provider verschillen maar ik had hetzelfde met Odido laatst.
Ja Odido inderdaad, ik las de reacties hierboven en had inderdaad dat probleem had ik dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intraxi
freestyler2 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:29:

Het is niet toegestaan die poort te blokkeren en moet dus gewoon werken op 5060. Hier werkt het dan ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
intraxi schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:07:
[...]

Het is niet toegestaan die poort te blokkeren en moet dus gewoon werken op 5060. Hier werkt het dan ook prima!
Toch echt al meerdere mensen in dit topic waar dat (bij Odido) 'ineens' niet meer werkt, een afwijkende poort DIRECT wel weer, zonder verdere aanpassingen. Dus zeg het maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

The_Admin schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:04:
[...]

Toch echt al meerdere mensen in dit topic waar dat (bij Odido) 'ineens' niet meer werkt, een afwijkende poort DIRECT wel weer, zonder verdere aanpassingen. Dus zeg het maar ;)
Dit dus.

Zojuist weer teruggezet naar de oude poort en direct weer foute boel. Ik laat het dus maar bij het nieuwe oude poort :+

Odido telefonische helpdesk geeft inderdaad aan dat port niet geblokkeerd is, maar het werkt echt niet meer. Dus of Cheapconnect heeft iets veranderd of Odido. My best shot is toch echt Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Odido voorheen t-mobile wil graag 5060 voor hunzelf en zij zullen dan wel een omleiding hebben staan dat die poort bij hun servers wordt afgeleverd.

Het is geen zuivere blokkade maar zij belemmeren zo wel dat je een andere provider kunt gebruikt. Cheapconnect en anderen staan dan ook andere poorten toe, om toch hun dienst te kunnen aanbieden.

Link naar het forum van Cheapconnect: https://forum.cheapconnect.net/index.php?topic=587.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:48
Als ik het me goed herinner, was het bij een oude Experiabox (of zoiets) ooit zo dat die poort 5060 afving, ook al gebruikte je de ingebouwde VoIP-mogelijkheden niet, maar met een eigen modem/router kon je dan wel gewoon die poort gebruiken, dus het netwerk van de provider bemoeide zich er verder niet mee. Maar Odido lijkt het weer net iets anders te doen, afgaande op Cheapconnect-forum.

[ Voor 15% gewijzigd door Raynman op 16-07-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:22
Ik ben al twee dagen bezig met een probleem, heb al veel gelezen maar krijg het niet voor elkaar.

Ik heb bij cheapconnect twee betaalde nummers en een sip trunk. Eén van de betaalde nummers wordt afgeleverd op de trunk. Ik heb de trunk gekoppeld in FreePBX. Ook heb ik een extension aangemaakt en deze is verbonden aan microSip op windows. De outbound route heeft een dial pattern van 0XXXXXXXXXX

Als ik uitbel krijg ik service unavailable en als ik op het vaste nummer inbel krijg ik een melding dat het nummer niet bestaat.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Laatst online: 13-09 09:37
brugk000 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:42:
Ik ben al twee dagen bezig met een probleem, heb al veel gelezen maar krijg het niet voor elkaar.

Ik heb bij cheapconnect twee betaalde nummers en een sip trunk. Eén van de betaalde nummers wordt afgeleverd op de trunk. Ik heb de trunk gekoppeld in FreePBX. Ook heb ik een extension aangemaakt en deze is verbonden aan microSip op windows. De outbound route heeft een dial pattern van 0XXXXXXXXXX

Als ik uitbel krijg ik service unavailable en als ik op het vaste nummer inbel krijg ik een melding dat het nummer niet bestaat.

Wat doe ik fout?
Het zijn symptomen die normaal gesproken optreden dat je geen (actieve) SIP registratue hebt. Kun je eventueel een pcap maken en die met Wireshark bekijken om te zien wat er gebeurt? Ten eerste om uitgaand te bekijken wie een 503 service unavailable geeft en ten tweede of je inkomende gesprek überhaupt je PBX bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:22
Hugo__Boss schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Het zijn symptomen die normaal gesproken optreden dat je geen (actieve) SIP registratue hebt. Kun je eventueel een pcap maken en die met Wireshark bekijken om te zien wat er gebeurt? Ten eerste om uitgaand te bekijken wie een 503 service unavailable geeft en ten tweede of je inkomende gesprek überhaupt je PBX bereikt.
Ik heb nog een tijdje zitten spelen met de belpatronen. Niet goed gelezen hoe die zouden moeten werken. Werkt nu als een zonnetje, kan uitbellen van mijn laptop en retour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intraxi
Leuk ook als je ff meldt hoe je het hebt opgelost voor andere tweakers, welke sip poort je gebruikt en welke provider! 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Overweeg om onze 'vaste' lijn over te zetten naar CheapConnect. Nu hebben wij een dynamisch IP adres op de internetverbinding. Is dat een probleem? (Het verandert zelden, maar toch..)

Ik vond daar noch op de CheapConnect site, noch hier iets over. Maar ik weet niet of dat is omdat die hobbel al jaren genomen is, of juist de dynamische adressen (vrijwel) uitgefaseerd.

Daarnaast schrok ik van het ingewikkelde / weinig transparante gedoe met transactiekosten, zoals vermeld in de startpost. Flink stuk van die schrik: komt allerminst terug op de site van het bedrijf. Maar nu ik in het topic zocht, las ik dat ze al weer jaren geleden afgeschaft zijn. Begreep ik dat goed? (En @Shmoopy kun je dan wellicht de startpost bijwerken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Gwaihir schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:29:
Overweeg om onze 'vaste' lijn over te zetten naar CheapConnect. Nu hebben wij een dynamisch IP adres op de internetverbinding. Is dat een probleem? (Het verandert zelden, maar toch..)

Ik vond daar noch op de CheapConnect site, noch hier iets over. Maar ik weet niet of dat is omdat die hobbel al jaren genomen is, of juist de dynamische adressen (vrijwel) uitgefaseerd.

Daarnaast schrok ik van het ingewikkelde / weinig transparante gedoe met transactiekosten, zoals vermeld in de startpost. Flink stuk van die schrik: komt allerminst terug op de site van het bedrijf. Maar nu ik in het topic zocht, las ik dat ze al weer jaren geleden afgeschaft zijn. Begreep ik dat goed? (En @Shmoopy kun je dan wellicht de startpost bijwerken?)
Dynamisch adres IP is geen probleem, jij initieert de verbinding met je IP adres op dat moment, wordt je verbinding verbroken dan bouw je m opnieuw op.

Ik heb nog nooit iets gemerkt van transactiekosten, heb 3 vaste nummers bij hen. Gewoon de vaste kosten en/of belkosten. En belkosten kun je verder drukken door er een provider uit dit lijstje bij te nemen. Een goeie SIP client en/of in mijn geval VOIP Router (Fritzbox) kan meerdere VOIP providers gelijktijdig aan samen met een paar LCR (least Cost Routing) regels..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37

Jouw toestel maakt verbinding met CC. Of je een dynamisch IP adres hebt of niet maakt dus niet uit. Als het andersom was (VOIP server die verbinding maakt met het toestel) dan had je vele andere problemen (zoals dat je als klant uberhaupt al die poort moet open zetten / forwarden).

Overigens komen echt dynamische IP adressen ook nog voor. In het Delta topic lees ik regelmatig dat "het IP adres alweer veranderd is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Daarnaast schrok ik van het ingewikkelde / weinig transparante gedoe met transactiekosten, zoals vermeld in de startpost.
betaalmethodetransactiekosten
iDeal€ 0,-
overschrijving€ 0,-
Bancontact/Mister Cash€ 1,-
PayPal/creditcard€ 1,-
Sofort€ 0,49

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
'Ik maak verbinding'? Oh? @DjoeC, @RobertMe Zo ervaar ik dat niet. Ik wil met name gebeld kunnen worden, dus ik zou denken 'VOIP server maakt verbinding met toestel'. (Dus ja, ik verwachtte ook een poort open te moeten zetten.) Jullie hebben het niet per ongeluk puur over uitgaand bellen?

[Ik bel nu nog via de Experiabox van KPN, die analoog in mijn basisstation geprikt zit. Dit wordt m'n eerst VOIP provider waar ik zelf de SIP verbinding mee moet leggen.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Je legt een verbinding met de server. De server ontvangt een inkomend gesprek en stuurt dat door naar jou over diezelfde verbinding.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Gwaihir schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:55:
'Ik maak verbinding'? Oh? @DjoeC, @RobertMe Zo ervaar ik dat niet. Ik wil met name gebeld kunnen worden, dus ik zou denken 'VOIP server maakt verbinding met toestel'. (Dus ja, ik verwachtte ook een poort open te moeten zetten.) Jullie hebben het niet per ongeluk puur over uitgaand bellen?
Er zijn natuurlijk wel meer zaken waarbij jij op een huisaansluiting continu een verbinding open houd zodat een server incidenteel iets kan sturen. Bv chat / messaging apps hebben ook continu een verbinding naar de server open staan, en niet alleen op het moment dat je een bericht stuurt (of heb jij poorten open moeten zetten voor Slack / Discord / MSN / WhatsApp / ... :P). Maar bv ook iets als Google Drive / OneDrive / Dropbox / ... zal "24/7" een verbinding open hebben staan zodat als op de server een bestand gewijzigd wordt dit ook meteen naar de client gestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Thanks @RobertMe.

Van Slack et al verwacht ik dat inderdaad (maar die laat ik niet 24x7 open staan). Van de 'Drives' denk ik eigenlijk dat ze om de paar minuten 'ns inchecken, wat ik van m'n telefoonverbinding wat traag overgaan zou vinden ;).

Afijn, kennelijk wint eenvoud voor de gebruiker het al lang van technische efficiëntie. Ik wilde geenszins in twijfel trekken dat het zo kan werken, maar had het ook niet verwacht.

Fijn dat ik kan verwachten het probleemloos in gebruik te gaan nemen :).

[ Voor 7% gewijzigd door Gwaihir op 10-08-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Gwaihir schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:50:
Thanks @RobertMe.

Van Slack et al verwacht ik dat inderdaad (maar die laat ik niet 24x7 open staan). Van de 'Drives' denk ik eigenlijk dat ze om de paar minuten 'ns inchecken, wat ik van m'n telefoonverbinding wat traag overgaan zou vinden ;).

Afijn, kennelijk wint eenvoud voor de gebruiker het al lang van technische efficiëntie. Ik wilde geenszins in twijfel trekken dat het zo kan werken, maar had het ook niet verwacht.

Fijn dat ik kan verwachten het probleemloos in gebruik te gaan nemen :).
Op mobiel werkt het ook sowieso allemaal weer wat anders. Bv een WhatsApp zal alleen een verbinding met de server hebben op het moment dat de app open staat. Staat de app niet open dat stuurt de server een pushmelding naar Google / Apple die de telefoon inderdaad periodiek op kan halen (of alsnog continu mee verbonden is, bv als de telefoon ontgrendelt is).
En met VOIP kan dat ook. Verschillende VOIP clients waarbij de credentials die je in de app invult ook naar een server deel van de app worden gestuurd. Vervolgens zet dat server deel een verbinding met de VOIP server op. En op het moment dat je een oproep ontvangt wordt vanuit het server deel een high priority push melding naar de telefoon gestuurd, dat ontwaakt de app, die maakt vervolgens verbinding met de VOIP server en neemt de boel over.

En iets anders kan sowieso niet echt. Of in ieder geval is het onmogelijk dat de server verbinding maakt met de client op mobiel. Immers kun je op een mobiele telefoon (AFAIK) helemaal geen software hebben die luistert op een poort, laat staan firewall regels toepassen. Om nog maar te zwijgen over dat het op mobiele telefoonnetwerken vrij standaard is dat CGNAT wordt toegepast en het onmogelijk is om vanaf het internet naar een (openstaande) poort op een telefoon te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik denk dat n.a.v. die behoefte aan een dichte firewall 'client side' we door de jaren heen de protocollen en apparaten ook flink hebben uitgebreid om connecties lang open te kunnen laten staan.

(Dat heb ik vast onvoldoende op 't vizier want zo diep in de techniek heb ik niet meer gekeken sinds een vroege draft van websockets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Shmoopy schreef op maandag 7 oktober 2013 @ 05:59:
Nummerportering

Je kan jouw telefoonnummer ook porteren naar CheapConnect. Via VoIP kan je dan met jouw gewone nummer bellen en gebeld worden. Behoud van je huidige nummer, nummerbehoud kost € 5,- eenmalig. Het is extra voordelig, omdat je niet alleen lagere tarieven hebt maar ook nog eens op KPN bespaart.

Het is verstandig om voor het porteren eerst op de site van CheapConnect een Prepaid VoIP-nummer voor € 8,95 per jaar te bestellen en de diensten een tijdje uit te proberen. Als er straks dan geporteerd wordt weet je zeker dat alles werkt zoals jij het wilt.
Leek me wel wat, aangezien ik er toch een nieuw toestel voor kocht (d.w.z. nieuwe DECT basis): eerst instellen, dan porteren. Maar dit klopt niet / geeft een verkeerde voorstelling van zaken: dit kost je dan wel 8,95 (extra) voor een jaarabonnement op dat tijdelijke nummer. Achteraf daarop porteren wordt niet gedaan.

Wel 'n keurige klantenservice: ik mailde deze vraag in het weekend en had maandag 12:07 een glashelder antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

CheapConnect nu een tijdje in gebruik en het werk gewoon prima, zeker gezien de kosten. We kwamen van Odido af en daarmee kregen we mailtjes van gemiste oproepen. Bij CheapConnect krijgen we die echter niet en ik kan ook niet zo goed vinden hoe we dit kunnen instellen. Weet iemand dit toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
rens-br schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:50:
CheapConnect nu een tijdje in gebruik en het werk gewoon prima, zeker gezien de kosten. We kwamen van Odido af en daarmee kregen we mailtjes van gemiste oproepen. Bij CheapConnect krijgen we die echter niet en ik kan ook niet zo goed vinden hoe we dit kunnen instellen. Weet iemand dit toevallig?
Je krijgt alleen mails vanuit de voicemail met een mp3 als er een bericht is ingesproken. Maar gemiste oproepen kun je op je toestel zien neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

jongetje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Je krijgt alleen mails vanuit de voicemail met een mp3 als er een bericht is ingesproken. Maar gemiste oproepen kun je op je toestel zien neem ik aan?
Dat zou ik eens moeten checken of dat zo is. Maar het toestel ben ik bijna nooit, we hebben CheapConnect afgesloten bij onze Scouting Vereniging en laten we daar vooral gebeld worden door de week, wanneer we er niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

rens-br schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Dat zou ik eens moeten checken of dat zo is. Maar het toestel ben ik bijna nooit, we hebben CheapConnect afgesloten bij onze Scouting Vereniging en laten we daar vooral gebeld worden door de week, wanneer we er niet zijn.
Idd via voicemail box laten mailen, of op het toestel missed calls aanzetten voor de visuele indicatie dat je een gemist gesprek hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-10-2024 11:50 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

rens-br schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:45:
[...]

Ik heb een 77xxxxxxxxx nummer bij mijn sip account gekregen waarmee ik op een tweede ATA kan inloggen en beide overgaan, weet niet of ze die nog steeds gratis vertrekken. Dan kan je op een SIP client thuis kijken wie er belt (en eventueel opnemen zou je dat willen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

franssie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

Ik heb een 77xxxxxxxxx nummer bij mijn sip account gekregen waarmee ik op een tweede ATA kan inloggen en beide overgaan, weet niet of ze die nog steeds gratis vertrekken. Dan kan je op een SIP client thuis kijken wie er belt (en eventueel opnemen zou je dat willen).
Ah, dit is nog wel een interessante suggestie! Zo'n nummer heb ik ook gekregen als ik in de configuratie kijkt tenminste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rens-br schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Ah, dit is nog wel een interessante suggestie! Zo'n nummer heb ik ook gekregen als ik in de configuratie kijkt tenminste.
Onder SIP accounts ga je naar beheren achter het telefoonnummer. Bij tabblad doorschakelen kies je gelijktijdig en voeg je het 77 nummer toe. Wel (eerst?) daar ook een sterk wachtwoord aan hangen.

Succes.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

franssie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Onder SIP accounts ga je naar beheren achter het telefoonnummer. Bij tabblad doorschakelen kies je gelijktijdig en voeg je het 77 nummer toe. Wel (eerst?) daar ook een sterk wachtwoord aan hangen.

Succes.
Briljant! Dit lijkt te werken, met bijkomend voordeel dat ik nu ook uitgaand kan bellen als de Scouting, mochten ik dat ooit willen. Handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:37
rens-br schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Briljant! Dit lijkt te werken, met bijkomend voordeel dat ik nu ook uitgaand kan bellen als de Scouting, mochten ik dat ooit willen. Handig!
Als je een device hebt die 2 lijnen aan kan heb je dat niet nodig. Je kunt ook op je telefoonnummer gewoon 2 gesprekken tergelijkertijd ontvangen. Dus als je een Gigaset N300A gebruikt werkt dat ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jongerenchaos schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Als je een device hebt die 2 lijnen aan kan heb je dat niet nodig. Je kunt ook op je telefoonnummer gewoon 2 gesprekken tergelijkertijd ontvangen. Dus als je een Gigaset N300A gebruikt werkt dat ook :)
Ja maar in geval betreft het twee lokaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rens-br schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Dit werkt dus ook met meerdere 77x nummers, ik heb er denk ik 9 oid omdat ik vroeger meer nummers had, die zijn vervallen en ik denk niet overdraagbaar. Maar als je andere leden van de scouting toegang wil geven tot dit nummer (en ze tech savy genoeg zijn) dan kan dat dus wel, mits je een 77 nummer kan regelen bij CC, maar ze zijn niet al te moeilijk dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Dit werkt dus ook met meerdere 77x nummers, ik heb er denk ik 9 oid omdat ik vroeger meer nummers had, die zijn vervallen en ik denk niet overdraagbaar. Maar als je andere leden van de scouting toegang wil geven tot dit nummer (en ze tech savy genoeg zijn) dan kan dat dus wel, mits je een 77 nummer kan regelen bij CC, maar ze zijn niet al te moeilijk dacht ik.
Als het goed is krijg je twee SIP accounts bij elk voip nummer, waar je twee telefoons mee kunt laten overgaan. Wil je het voip nummer op meer toestellen laten overgaan? Dan kun je SIP accounts (77x) bijkopen voor €0.95 per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f63NyE04hQFTKBrmLF6nVQ7PsTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuSFxCpwKY3uXHxFMbdxrmJW.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PerlinNoise schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Als het goed is krijg je twee SIP accounts bij elk voip nummer, waar je twee telefoons mee kunt laten overgaan. Wil je het voip nummer op meer toestellen laten overgaan? Dan kun je SIP accounts (77x) bijkopen voor €0.95 per jaar.
Ah die heb ik dus gratis georven van mijn vorige nummers, maar 1 euro voor een extra sip is niet slecht. Je kan het ook als trunk instellen en je eigen sip server instellen, ik zou die euro betalen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

jongerenchaos schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:25:
Die heb ik inderdaad in gebruik, maar ik wilde gemiste oproepen krijgen op de mail. Out of the box oplossing is dat ik nu de oproepen ook ontvang op mijn telefoon.
franssie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:59:
Ah, dat kan dan ook nog een mooie optie zijn ja! Ter info ik heb nog 2 gratis SIP accounts erbij (77 nummers) gekregen, waarvan ik er nu zelf één gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 11:49
Zijn er mensen die hun cheapconnect nummer gebruiken voor 2FA voor diensten die nog een 06 nummer eisen? en werkt dat? (In geval van diefstal van telefoon = sim kwijt = 06 nummer (tijdelijk) weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
tony-stark schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:06:
Zijn er mensen die hun cheapconnect nummer gebruiken voor 2FA voor diensten die nog een 06 nummer eisen? en werkt dat? (In geval van diefstal van telefoon = sim kwijt = 06 nummer (tijdelijk) weg.
Ja, voor DigiD op de vaste lijn (gesproken SMS). Werkt niet voor gewone SMS vanaf een 06 dus: werkt met beperkingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:00
Kan iemand bevestigen of het volgende mogelijk is met Cheapconnect?

Ik wil graag een 085 nummer krijgen en deze eigenlijk enkel gebruiken voor inkomende oproepen bij voorkeur doorgeschakeld naar mijn Iphone.

Kan dit eenvoudig?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Gerry1982 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:33:
Kan iemand bevestigen of het volgende mogelijk is met Cheapconnect?

Ik wil graag een 085 nummer krijgen en deze eigenlijk enkel gebruiken voor inkomende oproepen bij voorkeur doorgeschakeld naar mijn Iphone.

Kan dit eenvoudig?
Tja, je krijgt bij Cheapconnect een VOIP nummer en volgens hun tarievenlijst is 085 mogelijk. Dus ja, neem een pre-paid 085 en laat m overgaan waar jij wilt..... Doorschakelen naar een 06 kost je geld maar registreren in een SIP applicatie niet. Alleen: wel zorgen dat die SIP applicatie niet in slaap valt anders ben je niet belbaar. Geen idee of appel SIP applicaties kent, ik gebruik Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Tja, je krijgt bij Cheapconnect een VOIP nummer en volgens hun tarievenlijst is 085 mogelijk. Dus ja, neem een pre-paid 085 en laat m overgaan waar jij wilt..... Doorschakelen naar een 06 kost je geld maar registreren in een SIP applicatie niet. Alleen: wel zorgen dat die SIP applicatie niet in slaap valt anders ben je niet belbaar. Geen idee of appel SIP applicaties kent, ik gebruik Android.
@Gerry1982

Voor ios heb je ook SIP applicaties zoals Bria. Push notificatie zodat de telefoon altijd overgaat kost €1,- per maand. Maar wellicht goedkoper als over laten gaan via 06, afhankelijk hoeveel je wordt gebeld.

[ Voor 6% gewijzigd door PerlinNoise op 15-10-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:00
PerlinNoise schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:43:
[...]

@Gerry1982

Push notificatie zodat de telefoon altijd overgaat kost €1,- per maand. Maar wellicht goedkoper als over laten gaan via 06, afhankelijk hoeveel je wordt gebeld.
Ik verwacht niet of nauwelijks belverkeer via het nummer desnoods zou er direct een voicemail achter kunnen belangrijkste is dat het wel een nummer is dat werkt en bereikbaar is.(en niet is slaap kan vallen?)

Wat is in dit geval voor mij de beste oplossing via Iphone of desnoods Computer?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Gerry1982 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Ik verwacht niet of nauwelijks belverkeer via het nummer desnoods zou er direct een voicemail achter kunnen belangrijkste is dat het wel een nummer is dat werkt en bereikbaar is.(en niet is slaap kan vallen?)

Wat is in dit geval voor mij de beste oplossing via Iphone of desnoods Computer?
Als je hem doorverbindt naar 06 krijg je de voicemail van de 06 als je niet opneemt.

Los daarvan: Als nummer niet bereikbaar is gaat deze direct naar voicemail en krijg je het audiobericht direct in je mailbox. Ik zou hem via Bria op je Iphone zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
PerlinNoise schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Als je hem doorverbindt naar 06 krijg je de voicemail van de 06 als je niet opneemt.

Los daarvan: Als nummer niet bereikbaar is gaat deze direct naar voicemail en krijg je het audiobericht direct in je mailbox. Ik zou hem via Bria op je Iphone zetten.
Tja, ik heb (een aantal) nummers die uitkomen in mijn Fritzbox. Die kan ik daar configureren als: Meteen naar voicemail, voicemail bij geen gehoor of doorschakelen. Maar ik heb ook 1 (regio netnummer) nummer dat rechtstreek in mijn SIP client terecht komt en dat is eigenlijk bedoeld om in het (niet EU) buitenland goedkoop te kunnen bellen/gebeld te kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-10-2024
Wat ik niet begrijp, over/van CheapConnect is dat ze ogenschijnlijk geen security hebben op hun telefonie. Geen TLS, geen SRTP, geen niets. Dat lijkt nogal jaren 90? En CheapConnect doet er al jarenlang geheimzinnig over, en houdt het onduidelijk, maar puntje bij paaltje: geen TLS, geen SRTP, geen security.

Hoe is CheapConnect, zonder security, een goed idee voor de aanwezigen in deze topic? Wat mis ik?

Heb geinformeerd bij alternatieven (o.a. budgetphone), die doen ook onduidelijk hierover. Ik merk dat ik de VOIP wereld niet zo begrijp, telefonie zonder beveiliging anno nu...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:55
diy-it schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:03:
Hoe is CheapConnect, zonder security, een goed idee voor de aanwezigen in deze topic? Wat mis ik?
Doen KPN en Ziggo dit ook niet gewoon? Daar gaat het toch ook gewoon over UDP (dus geen TCP met TLS).

Maar inderdaad... voor hun interne netwerk en eigen klanten zouden ze het stukje van klant naar hun eigen server, als alternatief ook TCP met TLS aan kunnen bieden. Maar wanneer het verkeer naar buiten gaat. dan werkt dat dus niet meer (als de andere gewoon met UDP werken).

https://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,591.msg2428

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 23-10-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
rvk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:48:
[...]
Maar wanneer het verkeer naar buiten gaat. dan werkt dat dus niet meer (als de andere gewoon met UDP werken).
Ja, ik begrijp dat wanneer je met andere providers belt, dat je geen end to end security ofzo hebt. Maar enige privacy tussen jou en CheapConnect is toch een logisch gegeven, zou je zeggen.
Waarom moet KPN, Ziggo, anderen op Wifi / LAN / internet, etc, etc, persé mee kunnen luisteren? Echt gewoon kale RTP rondblazen over het netwerk? Voip providers gebruik je toch juist over netwerken van anderen, waarom moeten die kunnen zien met wie je belt, hoe lang je dat doet, wat jouw/hun nummer is, wat je zegt, etc?

Dat klinkt mij niet als iets wat de audit door komt, toch? Security by default, security by design, zero trust security, of... in dit geval dus... geen security? |:(

Dat Ziggo en KPN het ook niet doen, maakt het niet ineens een goed idee, mijns inziens. Juist dan, zou je zeggen, doe je het WEL !?

Nou ja, een ervaring met CheapConnect, viel wat tegen, ik gewoon niet begrijp...

[ Voor 3% gewijzigd door diy-it op 23-10-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@diy-it Was ik snel even bij elkaar zoek op internet, is SIP/VOIP sowieso niet echt een veilig protocol (schrok daar wel van). Dan biedt een TLS naar je provider ook alleen maar schijnveiligheid. Afluisteren zal toch ergens op de route moeten worden gedaan, dus is bij je ISP mogelijk. Ben ja daar bang voor dan is een VPN wellicht een vergelijkbare stap die je kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
diy-it schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:09:
[...]
Ja, ik begrijp dat wanneer je met andere providers belt, dat je geen end to end security ofzo hebt. Maar enige privacy tussen jou en CheapConnect is toch een logisch gegeven, zou je zeggen.
Lopen de RTP streams overigens over de CC servers of worden die via een handoff rechtstreeks van de provider van de andere kant doorgestuurd (wat bij voip vaak gebeurd)?

Want daar kan het dus ook mee te maken hebben. Ja, je zou er natuurlijk als proxy tussen kunnen zitten, wat sowieso nodig is als je van TCP/TLS naar een UDP eindklant gaat, maar daar moet je dan wel capaciteit voor hebben.

Maar goed, daar hebben ze dus niet voor gekozen (en schijnbaar is dat voor de huidige klanten geen probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
Afluisteren zal toch ergens op de route moeten worden gedaan, dus is bij je ISP mogelijk. Ben ja daar bang voor dan is een VPN wellicht een vergelijkbare stap die je kan nemen.
Ja, ergens ga je interfacen met het telefonie netwerk van derden, dan zal je vanaf daar geen beveiliging meer hebben op je gesprek - of dat in ieder geval niet kunnen garanderen/borgen. Logisch.

En VOIP zonder TLS, met RTP over UDP, is nog enigszins logisch op je lokale netwerk, voor van je telefoon naar je lokale VOIP-PBX, kan ik nog in komen, voor bedrijfsnetwerken etc. Geen zero-trust, maar ok.

Maar zodra het over internet naar een derde partij VOIP-provider gaat, dan heb je toch een iets andere situatie zou je zeggen.

Iets positiefs: het prepaid model is aantrekkelijk. Prijzen zijn inderdaad relatief betaalbaar. Hun configuratie website voor je instellingen werkt prima. Zelf even gespeeld met een lokale PBX (FreePBX) en bellen naar CC werkte vrij snel en vrij eenvoudig. Gebeld worden kreeg ik in één weekend niet werkend. Consistent geen verbinding bij mij. Bellen en gebeld worden met een Grandstream HT802 en Linphone werkte overigens wel prima! Mooi spul.

Alleen... tja, geen security hè... Dus ik ga verder met orienteren, maar er is weinig alternatief voor particulieren, en het is al snel duurder dan KPN en Ziggo, dus voor geld en privacy doe je het al snel niet ogenschijnlijk. Niet als je niet vaak naar buitenland belt althans.

Dus relatief positieve ervaring, behalve dan niet voor productie bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
rvk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Lopen de RTP streams overigens over de CC servers of worden die via een handoff rechtstreeks van de provider van de andere kant doorgestuurd (wat bij voip vaak gebeurd)?
Hmm, goeie reactie! Niet onderzocht. Maar gezien dat een SIP schilletje omheen zit, zou je zeggen dat de UDP/RTP tussen jou en je VOIP provider zit. En dat ze op mogelijk andere manier van je provider naar elders communiceren. Maar... Aannames, interessante vraag.
rvk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Want daar kan het dus ook mee te maken hebben. Ja, je zou er natuurlijk als proxy tussen kunnen zitten, wat sowieso nodig is als je van TCP/TLS naar een UDP eindklant gaat, maar daar moet je dan wel capaciteit voor hebben.

Maar goed, daar hebben ze dus niet voor gekozen (en schijnbaar is dat voor de huidige klanten geen probleem).
Ja, ik kan geen coturn/stun/turn/proxy instellingen herinneren van mijn experiment met CC.

Maar inderdaad, voor de huidige klanten kennelijk geen probleem. Maar ik begrijp niet waarom niet, eigenlijk. Geen TLS, seriously?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
diy-it schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:12:
[...]
Alleen... tja, geen security hè... Dus ik ga verder met orienteren, maar er is weinig alternatief voor particulieren, en het is al snel duurder dan KPN en Ziggo, dus voor geld en privacy doe je het al snel niet ogenschijnlijk. Niet als je niet vaak naar buitenland belt althans.
Ja, dan zou ik eerder een TCP/TLS naar mijn eigen asterisk server doen die dan over de eigen internet verbinding naar CC gaat.

Overigens gebruik ik CC alleen voor binnenkomend (en frynga voor uitgaand). Ik kan me voorstellen dat ze voor die 8,95/jr niet alles kunnen bieden.

Ik geloof dat Voys wel TLS/SRTP doet.
Maar die zijn inderdaad een 'stukkie' duurder (ik zat daar voorheen).

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 23-10-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

proxy hebben ze wel (zelfde adres als de voip server) , stun niet, dacht dat ooit wel gezien te hebben maar dat kan ook budgetphone geweest zijn waar ik vroeger zat.

uit de FAQ
- outbound proxy en/of sip server: voip.cheapconnect.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
rvk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Ja, dan zou ik eerder een TCP/TLS naar mijn eigen asterisk server doen die dan over de eigen internet verbinding naar CC gaat.

Overigens gebruik ik CC alleen voor binnenkomend (en frynga voor uitgaand). Ik kan me voorstellen dat ze voor die 8,95/jr niet alles kunnen bieden.

Ik geloof dat Voys wel TLS/SRTP doet.
Maar die zijn inderdaad een 'stukkie' duurder (ik zat daar voorheen).
Dank voor de tip!
En ja, als je eigen server ergens op internet gehost wordt, als VPS ofzo, dan is dat inderdaad een aardige optie. Met TCP/TLS naar je eigen VPS, en vanaf daar naar CC zonder security. Heb je in ieder geval het eerste deel van de reis afgeschermd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
diy-it schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:44:
[...]
Met TCP/TLS naar je eigen VPS, en vanaf daar naar CC zonder security. Heb je in ieder geval het eerste deel van de reis afgeschermd.
Wat schiet je daarmee op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
Dat je mobiele provider je niet af kan luisteren.
Of als je op een vreemde wifi zit (hotel/camping)... daar geen onbeschermde pakketjes overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
rvk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:39:
[...]

Dat je mobiele provider je niet af kan luisteren.
Of als je op een vreemde wifi zit (hotel/camping)... daar geen onbeschermde pakketjes overheen gaan.
Exactly! Minder pottenkijker op je wifi accesspoint, en minder gemakkelijk inzicht voor kpn, ziggo, vodafone, etc. Maar verder vanaf je VPS en VPN exit point verder is het met 0 privacy weer.
Maar TLS is toch gangbaar genoeg, ondertussen, zou je zeggen. Zou ogenschijnlijk een boel gedoe besparen.

[ Voor 58% gewijzigd door diy-it op 23-10-2024 20:45 . Reden: Dubbele post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Op openbare wifi netwerken altijd een VPN gebruiken voor gevoelige informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy-it
franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:59:
Op openbare wifi netwerken altijd een VPN gebruiken voor gevoelige informatie.
Precies, zero-trust. Ook voor telefonie graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:37:
proxy hebben ze wel (zelfde adres als de voip server) , stun niet, dacht dat ooit wel gezien te hebben maar dat kan ook budgetphone geweest zijn waar ik vroeger zat.

uit de FAQ

[...]
Hmm, hier is mijn kennis beperkt, merk ik, maar kan je wel TLS verbinden met een Proxy server? Als je de CC SIP server kan bereiken via een CC proxy-server die WEL beschermd kan worden....?

Update: ogenschijnlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door diy-it op 23-10-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

diy-it schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Hmm, hier is mijn kennis beperkt, merk ik, maar kan je wel TLS verbinden met een Proxy server? Als je de CC SIP server kan bereiken via een CC proxy-server die WEL beschermd kan worden....?

Update: ogenschijnlijk niet.
Ik vermoed ook van niet.
Maar mijn kennis van SIP is ook te beperkt hiervoor.

Nu ik nog wat rondklik op internet kom ik ook niet echt aanbieders tegen die een oplossing hebben. Ja soms tot de pbx, maar end-to-end VOIP is zeker niet de standaard, maar schijnt wel te bestaan (maar is het dan nog wel, wie tit tien kan tellen kan de hele wereld bellen?)
https://getvoip.com/blog/voip-security/

Misschien is dit wel een eigen topic waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
Ik bedoelde proxy meer als volledig tussenstation tussen twee voip servers (incl. RTP stream). Niet de standaard sip proxy (die volgens mij alleen de SIP control messages doorlust).

Ik vroeg me af of CC dus de RTP stream zelf via hun servers laat lopen of dat die rechtstreeks van de ip van de andere kant komt. Met puur alleen SIP control messages en handoff van de RTP stream, heb je geen zware servers nodig. Als alles wel via hun servers gaat, dan heb je veel meer capaciteit nodig.

En als ze dus alleen de handoff doen, dan ben je dus gebonden aan die RTP stream (via UDP) van de standaard sip van de andere providers. Dan werkt TLS dus sowieso niet.

Edit: Als ik vanuit Vodafone mobiel bel krijg ik wel een RTP stream van CC.

[ Voor 5% gewijzigd door rvk op 23-10-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
rvk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:53:
Ik bedoelde proxy meer als volledig tussenstation tussen twee voip servers (incl. RTP stream). Niet de standaard sip proxy (die volgens mij alleen de SIP control messages doorlust).

Ik vroeg me af of CC dus de RTP stream zelf via hun servers laat lopen of dat die rechtstreeks van de ip van de andere kant komt. Met puur alleen SIP control messages en handoff van de RTP stream, heb je geen zware servers nodig. Als alles wel via hun servers gaat, dan heb je veel meer capaciteit nodig.

En als ze dus alleen de handoff doen, dan ben je dus gebonden aan die RTP stream (via UDP) van de standaard sip van de andere providers. Dan werkt TLS dus sowieso niet.

Edit: Als ik vanuit Vodafone mobiel bel krijg ik wel een RTP stream van CC.
Ja, gezien dat TCP, SRTP en TLS een optie is, waar je in voorkomende gevallen en bij sommige providers voor kan kiezen, is UDP en RTP in ieder geval geen verplichting voor de aflevering naar jou als eindpunt. Maar het kan inderdaad wel verklaren waarom CheapConnect er voor kiest geen security toe te passen. Bespaart hun wellicht extra verwerkingskosten. Als dat het geval is, zou het wel Cheap zijn op een minder positieve manier. Doe dan een extra pakketje als dienst voor een paar euro meer met security ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:05
Ook cheap connect maakt ergens gebruik van SBC en in veel gevallen zijn goed werkende implementaties daarvan niet triviaal. De kosten voor cheap connect zouden hierbij ook wel eens in de ondersteuning van alle combinaties kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
Kijk, de SBC van CC ondersteunt wellicht geen TLS en investering daarin kost te veel, ofwel de verwerking van de UDP signalen brengt te veel kosten met zich mee. Plausibele verklaringen. Verkeerde bezuiniging ogenschijnlijk, anno nu, maar goed, what's in a name. En ze zijn relatief populair, dus geef ze eens ongelijk.

Maar BudgetPhone doet ogenschijnlijk hetzelfde (heeft mijn vraag gewoon niet beantwoord, zal wel een indicatie zijn voor de inhoud van het antwoord, obfuscatie is kennelijk heel normaal) en alternatieven die ik zie zijn al snel internationaal of nadrukkelijk (geprijsd) voor bedrijven. Ben zo te zien al snel flink duurder uit dan de telefonie optie van Ziggo.

Voor CC moet je dus aanvullend met een VPN en/of VPS aan de gang om de laatste meters enigszins te beveiligen dan - een relatief beperkte beveiliging. En Asterisk in de cloud beveiligen is al een aardig kunstje op zichzelf, begrijp ik, SIP servers zijn nogal een doelwit op internet. Mijn eigen lokale Asterisk/FreePBX kreeg ik nog niet direct volledig aan de gang kreeg voor binnenkomende belletjes, maar het ziet er naar uit dat ik dat dus werkend moet krijgen én dan nog voorzien van een extra VPN verbinding. Dat maakt CC wel gecompliceerd, en eventuele financiele besparing minder aantrekkelijk.

Ik gun Ziggo mijn geld niet, eerlijk gezegd, dus ik zoek nog maar weer even verder.

[ Voor 43% gewijzigd door diy-it op 24-10-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
diy-it schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:12:
Ik gun Ziggo mijn geld niet, eerlijk gezegd, dus ik zoek nog maar weer even verder.
Kun je dan met Ziggo bellen als je in het buitenland bent???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
rvk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:38:
[...]

Jahoor: 088 121 2817

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
rvk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:38:
[...]

Uhm, nou, dat is niet mijn primaire doel, eigenlijk. Voor gewone normale thuis telefonie wil ik alternatieven voor Ziggo.

Maar wellicht zou je via eigen PBX kunnen starten met via een (Grandstream ofzo) FXO verbinden met de Ziggo telefoon lijn. En via Wireguard verbinden met je PBX over internet vanuit het buitenland. Maar dat lijkt weinig optimaal. Volgens mij is de Ziggo Voip dienst niet zonder hun modem toegankelijk, maar dat heb ik niet heel uitgebreid onderzocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
diy-it schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Uhm, nou, dat is niet mijn primaire doel, eigenlijk. Voor gewone normale thuis telefonie wil ik alternatieven voor Ziggo.
Nou ja, CC is een prima alternatief voor Ziggo telefonie.
De €8,95/jr voor een telefoonnummer is een stuk goedkoper dan de €51/jr bij Ziggo.
En dan heb ik het nog niet eens over de belkosten.

Beide zijn onversleuteld van je eigen netwerk naar de provider dus dat maakt niets uit.
Dat zelfde zou gelden voor de KPN/Odido diensten e.d.

Als je echt versleuteling wilt hebben zul je naar de providers moeten gaan die dat op voip specifiek aanbieden (en vaak betaal je daar dan ook meer voor, zoals bv bij callvoip (waar ze TLS wel gratis aanbieden maar €2/mnd rekenen voor SRTP, terwijl de een zonder de ander natuurlijk geen zin heeft want met alleen TLS kunnen ze nog steeds de audio afvangen).
diy-it schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:42:
Maar wellicht zou je via eigen PBX kunnen starten met via een (Grandstream ofzo) FXO verbinden met de Ziggo telefoon lijn. En via Wireguard verbinden met je PBX over internet vanuit het buitenland. Maar dat lijkt weinig optimaal. Volgens mij is de Ziggo Voip dienst niet zonder hun modem toegankelijk, maar dat heb ik niet heel uitgebreid onderzocht.
Ja, maar dan kun je dus net zo goed Ziggo telefonie eruit knikkeren en CC nemen.

Maar ik weet ook niet hoe goed VOIP over Wireguard gaat.

Maar dan kun je uiteraard wel gewoon TLS/SRTP op je eigen PBX implementeren zodat je van het buitenland veilig naar je eigen server gaat en dan onversleuteld naar de provider.

TLS en SRTP zit sinds versie 1.8 in Asterisk (zelf geen ervaring mee).
This tutorial makes use of SRTP and TLS. SRTP support was added in Asterisk 1.8, TLS was added in 1.6.
https://docs.asterisk.org.../Secure-Calling-Tutorial/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
Dat is een goede summary, inderdaad. Top.
rvk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:42:
Nou ja, CC is een prima alternatief voor Ziggo telefonie.
De €8,95/jr voor een telefoonnummer is een stuk goedkoper dan de €51/jr bij Ziggo.
En dan heb ik het nog niet eens over de belkosten.

Beide zijn onversleuteld van je eigen netwerk naar de provider dus dat maakt niets uit.
Dat zelfde zou gelden voor de KPN/Odido diensten e.d.
Behalve dan dat je nog niet los bent van KPN en Ziggo voor je telefonie, want die routeren je telefonie dan dus gewoon openlijk en droogleuk voor ieder die wil om mee te kijken en gezellig met je mee te doen. Anno 2024 is dit wat mij betreft écht not done voor het afnemen van diensten van derden. Dat stopte al begin 2000 met leuk te zijn, anno 2024 is internet natuurlijk geen leuk, open speelterrein meer. Beveiliging is niet optioneel, ondanks dat CheapConnect dat duidelijk anders ziet. Ziggo en KPN kunnen nog zeggen dat het hun eigen netwerk is, maar KPN en Ziggo is uiteraard niet MIJN netwerk. Dus beveiliging is dan gewoon vereist.

En voor enige basale beveiliging heb je dus al een VPS met PBX ergens nodig, die toch al snel 5+ euro per maand zal zijn. En dan heb ik de benodigde uurtjes in installatie, configuratie en beveiliging nog niet in kosten meegerekend.
CheapConnect wordt zo al vrij snel vrij duur en tijdrovend, ten opzichte van een flat fee abonnementje met KPN of Ziggo.
[...]
Als je echt versleuteling wilt hebben zul je naar de providers moeten gaan die dat op voip specifiek aanbieden (en vaak betaal je daar dan ook meer voor, zoals bv bij callvoip (waar ze TLS wel gratis aanbieden maar €2/mnd rekenen voor SRTP, terwijl de een zonder de ander natuurlijk geen zin heeft want met alleen TLS kunnen ze nog steeds de audio afvangen).

Maar dan kun je uiteraard wel gewoon TLS/SRTP op je eigen PBX implementeren zodat je van het buitenland veilig naar je eigen server gaat en dan onversleuteld naar de provider.

TLS en SRTP zit sinds versie 1.8 in Asterisk (zelf geen ervaring mee).
https://docs.asterisk.org.../Secure-Calling-Tutorial/
Dank voor de link.
Het ziet er naar uit dat ik de resterende investering in CC (prepaid! :) tja) kan gebruiken voor het leren en experimenteren met Asterisk, inderdaad. Tijdrovend, maar op zich wel wat waard wellicht.
Of inderdaad mijn tijd wil uitbetalen aan mijzelf en een significant duurder (bedrijfs)abonnement ergens ga afnemen.
Ik heb weinig liefde in mijn hart voor Ziggo, maar lekker concurrerend is het alternatief nog niet.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
diy-it schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:15:
En voor enige basale beveiliging heb je dus al een VPS met PBX ergens nodig,
Hoe maakt dat het veiliger? Is alleen maar het verplaatsen van het probleem. Of Ziggo of KPN nu de boel open en bloot over het internet stuurt of de hosting provider. Als CC alleen onbeveiligde verbindingen accepteert dat gaat het dus onbeveiligd over het internet <punt>. Ergens anders het internet op gaan maakt het dus niet veiliger. Tenzij je je eigen ISP zwaar wantrouwt, maar dan zou ik een andere ISP zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diy-it
RobertMe schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Hoe maakt dat het veiliger? Is alleen maar het verplaatsen van het probleem. Of Ziggo of KPN nu de boel open en bloot over het internet stuurt of de hosting provider. Als CC alleen onbeveiligde verbindingen accepteert dat gaat het dus onbeveiligd over het internet <punt>. Ergens anders het internet op gaan maakt het dus niet veiliger. Tenzij je je eigen ISP zwaar wantrouwt, maar dan zou ik een andere ISP zoeken.
Goed punt, heeel weinig winst.
Daarnaast: Weinig positieve gevoelens voor KPN of Ziggo. En die moet je dan bijpassend zo min mogelijk steunen met je geld. Maar dat is een geheel ander onderwerp uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door diy-it op 24-10-2024 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
diy-it schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:15:
En voor enige basale beveiliging heb je dus al een VPS met PBX ergens nodig, die toch al snel 5+ euro per maand zal zijn. En dan heb ik de benodigde uurtjes in installatie, configuratie en beveiliging nog niet in kosten meegerekend.
Ik draai mijn Asterisk server gewoon op een Ziggo consumenten internetlijn (met terugval naar mobiel in geval van internetstoring wat vrijwel nooit voorkomt). 15 jaar geleden was ik al afgestapt van uitbellen via Nederlandse providers naar de Dellmont varianten. De Nederlandse providers gingen naar €0,09 per minuut (voor bellen naar vaste lijnen) + startkosten. Bij de Dellmont varianten was dit €0,002 zonder startkosten (ja, tweetienden van een cent). Vele duizenden euros mee bespaard (ook zakelijk). En ook bellen naar buitenland is gewoon een melkkoe bij de Nederlandse providers.

Later met de telefoonnummers overgegaan naar Voys voor binnenkomende gesprekken.
En sinds 2 jaar nu bij CheapConnect, zonder problemen.

Als ik perse beveiliging zou willen voor het eerste gedeelte van een hotel naar mijn eigen server (mocht ik ooit in het buitenland zijn) dan kan ik altijd nog TLS/SRTP implementeren. Maar zoals al is aangegeven zou dit geen 100% veiligheid geven want Ziggo/KPN zouden hun lijnen weer onbeveiligd doorzetten naar de andere kant.

Wil je 100% beveiliging dan moet je met de andere kant ZRTP implementeren. Maar probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen bij iedereen met wie je belt. Waarschijnlijk kunnen alle providers SRTP ook beter overslaan en direct naar ZRTP gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diy-it
Ik begrijp de 'aantrekkingskracht' van CheapConnect ondertussen. Het is relatief goedkoop, het werkt en je moet verder niet te veel kijken naar details als ondersteuning, communicatie, beveiliging en privacy. En daar is wat voor te zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door diy-it op 24-10-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
[...]

Lang geleden runde ik een OpenVPN/Asterisk server tussen een aantal vrienden. Via siemens gigaset voip telefoons konden we elkaar gratis bellen en de geluidskwaliteit was prima, voor zover niemand een brakke internet provider had. Wel waren er soms problemen met grote downloads tussendoor maar daar was via QoS instellingen eventueel wat aan te doen.

Met het efficiënte Wireguard en de snelle internet verbindingen van vandaag de dag verwacht ik geen problemen met telefoneren. Wel zou je nog aan de QoS instellingen van het modem moeten sleutelen om Wireguard voorrang te geven voor het geval je de internet verbinding helemaal vol trekt met up/downloads tijdens het bellen, anders gaat het haperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
rens-br schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:07:
[...]

@rens-br Dank hier was ik naar op zoek, is de N300A is ATA? Dus te koppelen met DECT basisstation of moet je de DECT toestellen rechtstreeks aanmelden? Het is voor el cheapo gigaset dus heb wel een ATA nodig. Ik wil de combinatie gebruiken met een Odido klik-en-klaar abonnement is maar voor 1 persoon die wel bereikbaar wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Vaevictis_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:10:
@rens-br Dank hier was ik naar op zoek, is de N300A is ATA? Dus te koppelen met DECT basisstation of moet je de DECT toestellen rechtstreeks aanmelden? Het is voor el cheapo gigaset dus heb wel een ATA nodig. Ik wil de combinatie gebruiken met een Odido klik-en-klaar abonnement is maar voor 1 persoon die wel bereikbaar wil zijn.
Ik ben niet zo bekend met de terminologie, maar in mijn N300 heb ik de settings zitten om verbinding te maken met CheapConnect en daar hangt direct een DECT toestel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
rens-br schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

Ik ben niet zo bekend met de terminologie, maar in mijn N300 heb ik de settings zitten om verbinding te maken met CheapConnect en daar hangt direct een DECT toestel aan.
Ok, bedoel je dat het DECT basisstation hebt aangesloten op de N300 of moet je de DECT toestellen aanmelden op de N300 (die dan als basisstation werkt)? Dat kan ik niet opmaken uit de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Vaevictis_ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:27:
Ok, bedoel je dat het DECT basisstation hebt aangesloten op de N300 of moet je de DECT toestellen aanmelden op de N300 (die dan als basisstation werkt)? Dat kan ik niet opmaken uit de specs.
Ik heb een los DECT toestel gekocht, zonder basisstation en ik heb deze aangemeld op de N300.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Vaevictis_ de 300 is inderdaad het basisstation, elk GAP compatibele handset werkt daarop, dus zeker je Siemens. Het ondersteund ook meerdere (ik dacht vier) SIP accounts.

edit: en er zit wel een POTS aansluiting op maar helaas kan je daar geen vast telefoontoestel op aansluiten, die is alleen als input te gebruiken voor een vaste lijn.

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 30-10-2024 10:13 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste

Let op:
Let op: Dit topic gaat over de VOIP diensten waar CheapConnect mee begonnen is.

Inmiddels leveren ze ook DSL, hiervoor kun je terecht in [Cheap connect] Ervaringen & Discussie