Wat mij betreft niet heel veel meer. Wel handig om als 'gezin' via een vast nummer bereikbaar te zijn.Tiffanylampje schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:35:
Wat is nog de noodzaak in mijn geval voor bellen via CC/FVD/Betamax etc.? Anders dan leuke spielerei?
Verwijderd
Enige redenen waar ik CC voor heb zijn
Bellen naar 0900 nummers, hoewel steeds meer "klantenservices" gewone nummers hebben.
Aansluiten antwoord app. Afgeschermde nummers blokkeer ik op mijn mobiel en gaan naar CC, ben ik thuis kan ik luisteren of het belangrijk is
Op mijn mobiel heb ik onbeperkt bellen en SMSen
Bellen naar 0900 nummers, hoewel steeds meer "klantenservices" gewone nummers hebben.
Aansluiten antwoord app. Afgeschermde nummers blokkeer ik op mijn mobiel en gaan naar CC, ben ik thuis kan ik luisteren of het belangrijk is
Op mijn mobiel heb ik onbeperkt bellen en SMSen
Ik heb CC e.a. thuis en gebruik het voornamelijk voor internationaal verkeer, lange privégesprekken, servicenummers en vooral om niet altijd voor iedereen overal bereikbaar te hoeven zijn. Voicemail-naar-mail die erbij zit is ook wel fijn.Tiffanylampje schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:35:
Wat is nog de noodzaak in mijn geval voor bellen via CC/FVD/Betamax etc.? Anders dan leuke spielerei?
Mobiel wordt eigenlijk sporadisch gebruikt en bijna uitsluitend voor noodgevallen, denk er zelfs over om dat op te zeggen en "fixed only" te gaan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Vroeger gebruikte ik ook altijd Freevoipdeal voor uitgaand bellen, maar eigenlijk al jaren niet meer. Heel misschien zou je wat goedkoper uit zijn in plaats van een mobiel abonnement met onbeperkt bellen, maar het prijsverschil is zo klein en het levert toch ook een hoop gemak op. Inkomend hebben we nog wel een vaste lijn, altijd handig om dat nummer op te geven bij bepaalde dingen waarvan je liever niet mobiel ervoor gebeld wordt.
Als je veel naar niet EU landen belt, dan zal het ongetwijfeld nog steeds interessant zijn. Maar een mobiel abonnement met onbeperkt bellen naar de EU is echt zo geregeld tegenwoordig.
Als je veel naar niet EU landen belt, dan zal het ongetwijfeld nog steeds interessant zijn. Maar een mobiel abonnement met onbeperkt bellen naar de EU is echt zo geregeld tegenwoordig.
Is er iemand die de combinatie Asterisk/FreePBX werkend gekregen heeft met de pjsip module?
Ik krijg een 401 ofwel authorisatie fout.
Ik gebruik nog geen pjsip maar heb je de instellingen wel goed staan?fdboer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:59:
Is er iemand die de combinatie Asterisk/FreePBX werkend gekregen heeft met de pjsip module?
Dus bv met bij user [1234] auth=auth1234 en bij [auth1234] de juiste gegevens zoals auth_type=userpass.
Zo zie ik dat dat in ieder geval gedaan wordt bij de conversie van chan_sip naar chan_pjsip/res_pjsip.
https://wiki.asterisk.org...rom+chan_sip+to+res_pjsip
Zonder iets van je config te laten zien is het natuurlijk moeilijk te zeggen wat er mis is.
Snap ik maar dit was ook even een snelle inventarisatie om te kijken of verdere moeite het waard is.rvk schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:41:
[...]
Ik gebruik nog geen pjsip maar heb je de instellingen wel goed staan?
Dus bv met bij user [1234] auth=auth1234 en bij [auth1234] de juiste gegevens zoals auth_type=userpass.
Zo zie ik dat dat in ieder geval gedaan wordt bij de conversie van chan_sip naar chan_pjsip/res_pjsip.
https://wiki.asterisk.org...rom+chan_sip+to+res_pjsip
Zonder iets van je config te laten zien is het natuurlijk moeilijk te zeggen wat er mis is.
Ik gebruik FreePBX om de configuratie te genereren maar zal de informatie achter de gegeven link eens goed tot me nemen. Als alternatief kan ik nog eerst chansip proberen en dan migreren naar pjsip en vervolgens FreePBX er bij halen.
In elk geval even iets om aan te werken, bedankt.
Is het mogelijk om eenvoudig met doorschakelen te werken bij CC? Ik ben voor iemand anders aan het kijken naar CC, maar die doet nu vaker zijn vaste nummer doorschakelen naar mobiel. Dit met een Gigaset basisstation waarbij er in het toestel de optie is voor Netdiensten => Doorschakelen=> aan/uit, telefoonnummer. Nu heb ik zelf CC, en hetzelfde basisstation, maar "dit werkt niet". Als ik dan naar mijn vaste nummer bel krijg ik een "dit nummer is niet in gebruik" mededeling. Geprobeerd met zowel 06... Als 00316.... Doe ik hieraan dus iets verkeerd? Of kan ik dit op een andere manier net zo makkelijk? Ik weet dat CC dit ook van in hun website ondersteund, maar dat is dan "te ingewikkeld".
Probeer eens 316xxxxxx....RobertMe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:58:
Is het mogelijk om eenvoudig met doorschakelen te werken bij CC? Ik ben voor iemand anders aan het kijken naar CC, maar die doet nu vaker zijn vaste nummer doorschakelen naar mobiel. Dit met een Gigaset basisstation waarbij er in het toestel de optie is voor Netdiensten => Doorschakelen=> aan/uit, telefoonnummer. Nu heb ik zelf CC, en hetzelfde basisstation, maar "dit werkt niet". Als ik dan naar mijn vaste nummer bel krijg ik een "dit nummer is niet in gebruik" mededeling. Geprobeerd met zowel 06... Als 00316.... Doe ik hieraan dus iets verkeerd? Of kan ik dit op een andere manier net zo makkelijk? Ik weet dat CC dit ook van in hun website ondersteund, maar dat is dan "te ingewikkeld".
Dat levert dezelfde mededeling op, alleen dan in het Engels
Om het over een andere boeg te gooien. Hoe makkelijk/moeilijk is het om zelf een PBX te onderhouden? (FreePBX bv). In dit geval gaat het om klein zakelijk gebruik (met dus "buiten de deur bereikbaar zijn") waardoor ik daar een beetje huiverig voor ben. Maar wellicht is de setup simpel en vereist het geen verder onderhoud?RobertMe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:58:
Eventueel kan ik dan initieel ook gebruik maken van de twee SIP accounts met de PBX als SIP client i.p.v. trunk? Dat ik het basisstation dat nu in gebruik is met een SIP account bij CC laat inloggen en vervolgens een PBX met een tweede SIP account? Waarbij de twee mobiele telefoons die dan gekoppeld zouden kunnen zijn via de PBX verlopen. Gaat dat allemaal goed kan het altijd nog naar een trunk worden over gezet en het basisstation over de PBX laten lopen.
En hoe draaien anderen hier hun PBX? In de cloud? Of on-site (bare metal of VM)? Mogelijk dat ik het op een eigen VPSje kan opzetten namelijk. Voordeel van cloud zou dan kunnen zijn dat het op mobiel bereikbaar blijft bij een internet storing. Nadeel potentieel een extra VPS nodig en dan is een hosted VOIP oplossing waarschijnlijk goedkoper en beter. En volgens mij vereist FreePBX ook niet veel qua hardware / resources? Het gaat uiteindelijk in dit geval om een incidenteel telefoontje waarbij er wellicht soms een tweede gesprek zou kunnen zijn. (Waarbij momenteel het dus gewoon "in gesprek" is en de beller hopelijk even daarna nog eens beld
Zijn er mensen die hun cheapconnect nummer gebruiken voor 2FA voor diensten die nog een 06 nummer eisen? In geval van diefstal van telefoon = probleem.
Kun je dat sms-jes ontvangen op een cheapconnect-nummer? Ik weet dat ik ooit op een KPN-nummer een sms-je ontving wat dan voorgelezen werd door een krakkemikkige computerstem. Dat is best apart als je het niet verwachttony-stark schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:09:
Zijn er mensen die hun cheapconnect nummer gebruiken voor 2FA voor diensten die nog een 06 nummer eisen? In geval van diefstal van telefoon = probleem.
Als newbie hier, wat aan net orienteren. Kwam alleen in de vele topics nog geen antwoord/oplossing tegen voor mijn gedachte. Of ik heb er overheen gekeken. Wellicht dat de community mij kan informeren.
Wat ik bedacht had:
Omdat wij de vaste telefonie amper meer gebruiken, was ik van plan het vaste nummer naar CC over te zetten. Op beide mobiele telefoons de app installeren. Diegene die dan nog op het vaste nummer belt, schoonmoeder dus…, komt dan via CC en de app op de mobiel binnen. Want vaste nummer opgeven is om,praktische redenen nog niet aan de orde.
Modem ondersteunt geen voip, geen “losse” toestellen die dit handelen, geen wens voor nieuwe kastjes.
Vraag:
1) Werkt de dienst naar behoren als app only (dus zonder voip modem/toestel).
2) Gaat een inkomende vaste oproep dan op beide mobiels over?
3) Werkt voicemail ook bij app-only?
Alvast dank voor jullie input!
Inmiddels een nummer aangevraagd, ga het ondervinden.
Wat ik bedacht had:
Omdat wij de vaste telefonie amper meer gebruiken, was ik van plan het vaste nummer naar CC over te zetten. Op beide mobiele telefoons de app installeren. Diegene die dan nog op het vaste nummer belt, schoonmoeder dus…, komt dan via CC en de app op de mobiel binnen. Want vaste nummer opgeven is om,praktische redenen nog niet aan de orde.
Modem ondersteunt geen voip, geen “losse” toestellen die dit handelen, geen wens voor nieuwe kastjes.
Vraag:
1) Werkt de dienst naar behoren als app only (dus zonder voip modem/toestel).
2) Gaat een inkomende vaste oproep dan op beide mobiels over?
3) Werkt voicemail ook bij app-only?
Alvast dank voor jullie input!
Inmiddels een nummer aangevraagd, ga het ondervinden.
[ Voor 3% gewijzigd door _Marcel_1973 op 15-09-2022 18:47 ]
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
@tony-stark @Polyphemus Ik heb toevallig vorige week nog een verificatie SMS ontvangen op mijn cheapconnect nummer. De cijfercode wordt dan ongelezen als bijv. Drieduizendvierhonderdachtendertig.
Maar je kunt het ook proberen door er zelf een SMS heen te sturen, heb ik eigenlijk nooit geprobeerd.
Maar je kunt het ook proberen door er zelf een SMS heen te sturen, heb ik eigenlijk nooit geprobeerd.
Heb ik vroeger ook wel gehad. Ik dacht bij Telfort. Net even geprobeerd en vanaf T-mobile een sms gestuurd naar CC. Komt niet aan.Polyphemus schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:11:
[...]
Kun je dat sms-jes ontvangen op een cheapconnect-nummer? Ik weet dat ik ooit op een KPN-nummer een sms-je ontving wat dan voorgelezen werd door een krakkemikkige computerstem. Dat is best apart als je het niet verwacht
Ik heb bij Voipbuster ook ooit gehad dat een stem een smsje voorlas, maar ik denk dat dit toen ook nog van KPN vandaan kwam (ik heb dat sinds 2006 dacht ik dus is even geleden). Dat zal nu wel niet meer werken.
Ik heb een Siemens Gigaset IP die op zich smsjes kan ontvangen (als text), maar ik heb er nog nooit een gehad op die telefoon. In die tijd was het nog een ATA. Maar het wordt wel allemaal een beetje overbodig door Whatsapp, Messenger, Viber etc, al ben ik net toevallig nog gebeld op die telefoon.
Ik heb een Siemens Gigaset IP die op zich smsjes kan ontvangen (als text), maar ik heb er nog nooit een gehad op die telefoon. In die tijd was het nog een ATA. Maar het wordt wel allemaal een beetje overbodig door Whatsapp, Messenger, Viber etc, al ben ik net toevallig nog gebeld op die telefoon.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Heeft iemand een manier gevonden op faxen te versturen vanaf het CheapConnect-nummer zonder dat ik hier een fysieke fax neer moet zetten? Ontvangen als PDF in de e-mail gaat prima, maar verzenden is nog niet gelukt. Ik kan wel via ClickSend goedkoop faxen versturen (€0,048 per pagina), maar niet vanaf m'n eigen nummer (maar vanaf een nummer in Australië), en dat is soms wel onhandig (zoveel fax ik gelukkig niet meer).
(Jaja, fax is uit de tijd, maar soms kom je ze nog tegen waar je per se een fax moet sturen)
(Jaja, fax is uit de tijd, maar soms kom je ze nog tegen waar je per se een fax moet sturen)
[ Voor 10% gewijzigd door Koenvh op 19-09-2022 18:51 ]
🠕 This side up
Faxen kan op twee manieren: via het T.38 protocol of via een spraakkanaal. De kwaliteit met T.38 is beter door ingebouwde foutcorrectie maar ik weet niet of CheapConnect dat ondersteunt. Je zou deze software kunnen proberen:Koenvh schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:49:
Heeft iemand een manier gevonden op faxen te versturen vanaf het CheapConnect-nummer zonder dat ik hier een fysieke fax neer moet zetten? Ontvangen als PDF in de e-mail gaat prima, maar verzenden is nog niet gelukt. Ik kan wel via ClickSend goedkoop faxen versturen (€0,048 per pagina), maar niet vanaf m'n eigen nummer (maar vanaf een nummer in Australië), en dat is soms wel onhandig (zoveel fax ik gelukkig niet meer).
https://github.com/ictinnovations/ictfax (gratis)
http://www.t38faxvoip.com/phone/ (15 dagen trial, daarna 190 usd)
Beide pakketten ondersteunen zowel T.38 als G.711 (spraak).
[ Voor 3% gewijzigd door fopjurist op 19-09-2022 19:39 ]
Merci voor het antwoord. Die eerste heb ik al geprobeerd, maar niet aan de praat gekregen. Ik kon nergens een foutmelding of error ontdekken, maar de interface bleeft tijden op "processing" (o.i.d., is al even geleden) staan. Die tweede gaat ver boven m'n budget helaas - zo veel fax ik gelukkig niet (meer).fopjurist schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:38:
[...]
Faxen kan op twee manieren: via het T.38 protocol of via een spraakkanaal. De kwaliteit met T.38 is beter door ingebouwde foutcorrectie maar ik weet niet of CheapConnect dat ondersteunt. Je zou deze software kunnen proberen:
🠕 This side up
@Koenvh Is beetje offtopic in het cheapconnect topic, maar is dit niet handiger?
https://www.voys.nl/voip/mkb-zzp/mogelijkheden/faxen/
Als je een Fritzbox hebt, dan kun je een uitgaande fax opstellen en versturen via de webinterface vanaf jouw eigen nummer wat je daarin als SIP-account hebt toegevoegd. Of desnoods, afhankelijk van het model, een externe PSTN poort aansluiten en via die poort configureren. Heb beide getest, werkt prima maar de in de all in one printer ingebouwde fax vind ik net iets handiger en makkelijker voor je versturen. Ontvangst van faxberichten doet de Fritzbox zelf, want de printer 24/7 aanhouden is ook niet goedkoop.fopjurist schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:38:
[...]
Faxen kan op twee manieren: via het T.38 protocol of via een spraakkanaal. De kwaliteit met T.38 is beter door ingebouwde foutcorrectie maar ik weet niet of CheapConnect dat ondersteunt. Je zou deze software kunnen proberen:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Zoveel bel ik niet (ik word meestal gebeld), dus €18/maand (€216) zou gelijk ongeveer €200 per jaar duurder worden dan CheapConnect.jongetje schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:24:
@Koenvh Is beetje offtopic in het cheapconnect topic, maar is dit niet handiger?
Helaas heb ik geen Fritzbox.. wel een mogelijkheid om een Fritzbox van Marktplaats te halen (al voelt dat wel een beetje omslachtig, maar goed). Eerst nog even doorzoeken naar een digitale oplossing. In het ergste geval kan ik ook gewoon ClickSend blijven gebruiken (werkt als prepaid, maar werkt voor meer dan alleen faxen), en dan het Australische Duitse nummer waarvandaan verzonden wordt op de koop toe nementimmie1 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:02:
[...]
Als je een Fritzbox hebt, dan kun je een uitgaande fax opstellen en versturen via de webinterface vanaf jouw eigen nummer wat je daarin als SIP-account hebt toegevoegd. Of desnoods, afhankelijk van het model, een externe PSTN poort aansluiten en via die poort configureren. Heb beide getest, werkt prima maar de in de all in one printer ingebouwde fax vind ik net iets handiger en makkelijker voor je versturen. Ontvangst van faxberichten doet de Fritzbox zelf, want de printer 24/7 aanhouden is ook niet goedkoop.
🠕 This side up
We hebben wel een mogelijkheid voor je waarschijnlijk. Mail even naar info@cheapconnect.netKoenvh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:01:
[...]
Zoveel bel ik niet (ik word meestal gebeld), dus €18/maand (€216) zou gelijk ongeveer €200 per jaar duurder worden dan CheapConnect.
[...]
Helaas heb ik geen Fritzbox.. wel een mogelijkheid om een Fritzbox van Marktplaats te halen (al voelt dat wel een beetje omslachtig, maar goed). Eerst nog even doorzoeken naar een digitale oplossing. In het ergste geval kan ik ook gewoon ClickSend blijven gebruiken (werkt als prepaid, maar werkt voor meer dan alleen faxen), en dan het Australische Duitse nummer waarvandaan verzonden wordt op de koop toe nemen
Interessant. @Koenvh wil je het resultaat hier delen. Alvast dank!cheapconnect schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:20:
[...]
We hebben wel een mogelijkheid voor je waarschijnlijk. Mail even naar info@cheapconnect.net
CheapConnect heeft een mogelijkheid om een fax te versturen via de e-mail, maar die is (nog) niet in het portal zichtbaar.kdrkdr schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:32:
[...]
Interessant. @Koenvh wil je het resultaat hier delen. Alvast dank!
🠕 This side up
Is het bij CheapConnect mogelijk om bij onbereikbaarheid van de trunk, het binnenkomend gesprek door te lussen naar een 06 nummer? Dit kon wel bij Voys.
(Net een privénummer geporteerd naar CC maar voor een zakelijk nummer zou dat toch wel handig zijn.)
(Net een privénummer geporteerd naar CC maar voor een zakelijk nummer zou dat toch wel handig zijn.)
Antwoord terug van CheapConnect.rvk schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:15:
Is het bij CheapConnect mogelijk om bij onbereikbaarheid van de trunk, het binnenkomend gesprek door te lussen naar een 06 nummer?
Het is dus niet mogelijk om een backup (doorverbinding) in te stellen bij een trunk aansluiting wanneer deze niet bereikbaar is (door bijvoorbeeld internetstoring of onderhoud).
Heel jammer. Want zeker voor zakelijke aansluitingen zou het toch heel nuttig kunnen zijn om wat beter en betrouwbaarder bereikbaar te zijn (zoals dit bij Voys nu wel mogelijk is).
@rvk vaak is het juist de redundantie (in combinatie met configuratie fouten) die zorgt voor downtime. Hoe vaak ligt je voipprovider er nu echt uit? Dan ben je misschien eens in de 3 jaar een uur niet bereikbaar. Hoe erg is dat?
Nee, het gaat hier niet om downtime bij de voip provider (CC) zelf. Het gaat hier om de trunk account. Die is verbonden met mijn eigen asterisk server (daar is de trunk voor bedoeld). Als die er nu uit ligt (door onderhoud of storing van mijn eigen server of internet verbinding) heeft CC geen mogelijkheid om de binnenkomende lijn door te zetten naar een ander sip account of mobiel (dat hebben ze voor gewone sip accounts overigens wel). Die optie heeft Voys standaard wel. Dat zou technisch bij CC ook gewoon kunnen maar het wordt niet ondersteund. (Het tabblad doorschakelen wordt uitgeschakeld wanneer trunk gekozen wordt bij de telefoon-account).jongetje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:07:
@rvk vaak is het juist de redundantie (in combinatie met configuratie fouten) die zorgt voor downtime. Hoe vaak ligt je voipprovider er nu echt uit? Dan ben je misschien eens in de 3 jaar een uur niet bereikbaar. Hoe erg is dat?
Voor een zakelijke lijn zou dat best belangrijk kunnen zijn (hier heeft Ziggo er wel eens een halve dag uitgelegen). Je weet immers zelf niet altijd of je trunk down is (bv een dagje weg van kantoor). En als die down is moet ik nu eerst in het dashboard van CC heel snel zelf een doorverbinding maken (lees trunk uitschakelen en sip account naar mobiel doorzetten) anders krijgen de bellers te horen dat het nummer niet bereikbaar is.
Dat vind ik gewoon jammer en doet mij afvragen of CC dan geschikt is voor (mijn) zakelijke nummers (ik heb momenteel alleen even een privé nummer daar). Misschien wel maar ik kwam dit nu wel even tegen bij het overgaan.
@rvk Duidelijk.
Ik gebruik het privé met de voicemail aan dus als ik niet opneem, in gesprek ben of de lijn ligt eruit. Dan gaat ie naar de voicemail.
Ik gebruik het privé met de voicemail aan dus als ik niet opneem, in gesprek ben of de lijn ligt eruit. Dan gaat ie naar de voicemail.
Inderdaad, dat is bij de sip-accounts mogelijk.jongetje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:56:
@rvk Duidelijk.
Helaas zijn al die opties verdwenen wanneer je gebruik maakt van trunk (wat technisch gezien wel mogelijk zou zijn).
Daar kom ik net vanaf 😁 Voys zit op VoIPGRID.Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:02:
Je kunt ook naar VOIPgrid kunnen kijken en dan kun je zelf alles zelf inrichten.
Zoals ik zei, daar kun je inderdaad standaard doorlinken bij storing van trunk.
Ik was nu met mijn privé nummer naar CC gekomen en zie dat het daar dus niet kan. Privé op zich niet zo erg en mijn zakelijk nummer zit nog op VoIPGRID bij Voys.
Eventuele oplossing kan zijn:
- Zet het telefoonnummer op alleen doorschakelen (ipv naar trunk)
- Doorschakellijst zet je op volgorde
- In de doorschakellijst zet je eerst de trunk neer
- Als tweede doorschakeling zet je het externe nummer neer
Op moment dat de trunk niet online is, zal deze regel worden overgeslagen en zal het externe nummer gebeld worden.
Op moment dat de trunk niet online is, zal deze regel worden overgeslagen en zal het externe nummer gebeld worden.
Naar zo'n soort oplossing zocht ik ook (en is mij niet doorgegeven door de helpdesk, waarom eigenlijk niet?).cheapconnect schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:41:
Eventuele oplossing kan zijn:
Ik had dit overigens vorige week ook als eerste geprobeerd maar ik zag in het doorschakellijstje de trunk niet staan. Nu blijkt dus dat ik wel het nummer van de trunk bij bestemming neer kan zetten

Enfin... de doorschakeling naar trunk staat nu inderdaad aan en werkt.
Dan kan ik straks, na opwaarderen, de doorschakeling naar mobiel ook in orde maken.
Bedankt
@cheapconnect
Ik zie op mijn asterisk server nu wel als binnenkomend gebelde nummer het trunk nummer staan (ik bedoel dus niet de beller-id maar de gebelde-id). Dan komt bij mij de volgende vraag op: Als ik twee telefoonnummers op deze manier naar mijn ene trunk door ga verwijzen... hoe kan ik dan weten welk nummer gebeld is?
Of moet ik dan meerdere accounts bij CC aanmaken om aan een tweede trunk-nummer te komen?
Note: Er staat wel:
Ik zie op mijn asterisk server nu wel als binnenkomend gebelde nummer het trunk nummer staan (ik bedoel dus niet de beller-id maar de gebelde-id). Dan komt bij mij de volgende vraag op: Als ik twee telefoonnummers op deze manier naar mijn ene trunk door ga verwijzen... hoe kan ik dan weten welk nummer gebeld is?
Of moet ik dan meerdere accounts bij CC aanmaken om aan een tweede trunk-nummer te komen?
Het beste zou natuurlijk zijn dat ook het originele gebelde nummer meegegeven wordt en niet het nummer van trunk. Want nu zie je op de trunk nooit waar het nummer naar toe had moeten gaan.Nummerweergave bij doorschakeling
De nummerweergave bij de eindbestemming van de doorschakeling is altijd het orginele telefoonnummer van de beller.
[ Voor 31% gewijzigd door rvk op 03-10-2022 11:55 ]
Weet niet om hoeveel nummers het gaat. Want je zou ook op het telefoonnummer zelf kunnen registreren en daarachter de fallback zetten.rvk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:24:
@cheapconnect
[...]
Het beste zou natuurlijk zijn dat ook het originele gebelde nummer meegegeven wordt en niet het nummer van trunk. Want nu zie je op de trunk nooit waar het nummer naar toe had moeten gaan.
In mijn specifieke geval zou het gaan om twee nummers. Een privé (die nu geport is) en een zakelijk (die nog bij Voys loopt). Op dit moment komen die dus binnen op mijn asterisk server met meerdere toestellen. Op zakelijk zit een antwoordapparaat en op privé niet. Maar daar zou bij CC dus op deze manier geen onderscheid in te zien zijn omdat bij doorschakeling het gebelde nummer verloren gaat.cheapconnect schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:54:
[...]
Weet niet om hoeveel nummers het gaat. Want je zou ook op het telefoonnummer zelf kunnen registreren en daarachter de fallback zetten.
(Wel raar dat het gebelde nummer wel verloren gaat bij "doorschakeling" binnen CC, maar niet bij directe "doorzetting van telefoon naar trunk".)
Het is nu dus kiezen tussen doorschakeling met verlies van het gebelde nummer (en de opties die je dan per nr in kunt stellen in asterisk zoals toestel keuze en lijnherkenning) maar met backup bij onderhoud en storing, of direct doorzetten naar trunk met verlies van backup maar met behoud van gebeld nummer (en meer flexibiliteit op je eigen asterisk server).
In het geval van maar twee nummers zou je toch de nummers los kunnen registreren in je centrale? Dus zonder trunk?
Je bedoeld als sip-account? Dat de asterisk server zich aanmeldt als sip-client?cheapconnect schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:19:
In het geval van maar twee nummers zou je toch de nummers los kunnen registreren in je centrale? Dus zonder trunk?
Verlies je dan niet de mogelijkheid om voor bv het zakelijke nummer twee lijnen tegelijk binnen te krijgen (voor ook bv de tweede op het a.a. van asterisk te laten komen)? Of tegelijk inkomend + uitgaand te hebben op hetzelfde nummer?
Als het niet anders kan zal het uiteindelijk het prive nummer zonder backup worden (rechtstreeks naar trunk) en het zakelijke nummer via doorschakeling (zo kun je waarschijnlijk wel onderscheid maken). Maar voor iemand met twee of meer zakelijke nummers wordt dat lastiger (maar die zullen misschien op een andere manier redundancy inbouwen).
[ Voor 23% gewijzigd door rvk op 04-10-2022 00:16 ]
Doet precies hetzelfde, je hebt ook onbeperkt aantal lijnen. Enige voordeel van de trunk is dat je maar 1 registratie hebt voor meerdere nummers die je dan 'trunkt', verder exact hetzeflde.rvk schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 23:47:
[...]
Je bedoeld als sip-account? Dat de asterisk server zich aanmeldt als sip-client?
Verlies je dan niet de mogelijkheid om voor bv het zakelijke nummer twee lijnen tegelijk binnen te krijgen (voor ook bv de tweede op het a.a. van asterisk te laten komen)? Of tegelijk inkomend + uitgaand te hebben op hetzelfde nummer?
Ok, dat ga ik dan eens even testen. Dat zou het wel makkelijker maken. Voor de asterisk server maakt een extra sip-registratie niet zoveel uit.cheapconnect schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:16:
[...]
Doet precies hetzelfde, je hebt ook onbeperkt aantal lijnen. Enige voordeel van de trunk is dat je maar 1 registratie hebt voor meerdere nummers die je dan 'trunkt', verder exact hetzeflde.
Is er wellicht iemand bekend met het volgende. Ik heb een Fritzbox als bridge/cliënt in mijn netwerk. De internet verbinding word verzorgd door een opnsense router. Wanneer mijn Fritzbox online komt werkt de drink van cheapconnect voor ongeveer een minuut, hierna gaat hij offline.
Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- overstappen van voip.cheapconnect.net naar sip.cheapconnect.net
- Overstappen naar poort 5080
- als ik eerst uitbel en meteen daarna mijn vaste nummer bel werkt deze wel.
In de portal is de trunk geregistreerd en in de Fritzbox geeft hij bij telephony een groen bolletje als status.
Het lijkt er dus op dat er ergens een time-out op treed.
Iemand tips?
Wat ik zelf al geprobeerd heb:
- overstappen van voip.cheapconnect.net naar sip.cheapconnect.net
- Overstappen naar poort 5080
- als ik eerst uitbel en meteen daarna mijn vaste nummer bel werkt deze wel.
In de portal is de trunk geregistreerd en in de Fritzbox geeft hij bij telephony een groen bolletje als status.
Het lijkt er dus op dat er ergens een time-out op treed.
Iemand tips?
Hoe staat Firewall Optimization ingesteld in opnsense? Als die op Aggressive staat ("Expires idle connections quicker.") zou dat kunnen verklaren waarom het niet werkt. Als je die instelling wilt behouden kun je proberen om poort 5060 (udp) te forwarden naar het interne ip-adres wanneer de source 147.78.237.17 (voip.cheapconnect.net) is.
Firewall optimazation staat op normaal, dat is hem helaas niet.
Ik heb nu in de Fritzbox een soort keep Alive aangezet, dat lijkt te helpen. Als het echt helpt post ik nog even de exacte instelling mocht iemand nog eens tegen het zelfde probleem lopen.
Edit:
De oplossing zat hem inderdaad in een Time out, na zoeken op Google kwam ik uiteindelijk (typisch genoeg op een PFsense forum
) tegen dat er een keer alive instelling was. Deze instelling vind je op de volgende plek binnen de Fritzbox:
Telephony -> Eigen telefoonnummers
Hier klap je onder aan de pagina de "Telefonie verbinding" uit en zet je de optie: Poortdoorschakeling van de internetrouter voor telefonie actief houden aan op 30 seconden.
Sinds deze instelling blijft mijn lijn tot nu toe wel actief.
Ik heb nu in de Fritzbox een soort keep Alive aangezet, dat lijkt te helpen. Als het echt helpt post ik nog even de exacte instelling mocht iemand nog eens tegen het zelfde probleem lopen.
Edit:
De oplossing zat hem inderdaad in een Time out, na zoeken op Google kwam ik uiteindelijk (typisch genoeg op een PFsense forum
Telephony -> Eigen telefoonnummers
Hier klap je onder aan de pagina de "Telefonie verbinding" uit en zet je de optie: Poortdoorschakeling van de internetrouter voor telefonie actief houden aan op 30 seconden.
Sinds deze instelling blijft mijn lijn tot nu toe wel actief.
[ Voor 51% gewijzigd door ironleg op 05-10-2022 08:23 . Reden: Oplossing gevonden. ]
Is het mogelijk om CheapConnect met een nieuw nummer aan te vragen/uit te proberen en nummerportering op een later moment uit te voeren? Of moet je dan een nieuw account aanmaken?
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Dat is geen probleem!Mentalist schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 04:36:
Is het mogelijk om CheapConnect met een nieuw nummer aan te vragen/uit te proberen en nummerportering op een later moment uit te voeren? Of moet je dan een nieuw account aanmaken?
Mooi. 
Andere vraag, wat is "Belgie Speciaal" op https://www.cheapconnect....heapConnect-Pricelist.pdf ?
Andere vraag, wat is "Belgie Speciaal" op https://www.cheapconnect....heapConnect-Pricelist.pdf ?
Ik ben aan het pogen om een FreePBX op te zetten in combinatie met CheapConnect. Zodat ik wat geavanceerdere dingen kan (proberen) te doen. Het uitgaand bellen is geen probleem, alleen inkomende werkt niet. Dan krijg ik, ik vermoed van CheapConnect, de mededeling dat het nummer buiten gebruik is (in het Engels). Met een doorschakellijst geprobeerd met eerste poging op de SIP lijn en daarna mobiele nummer. En dan gaat die meteen naar het mobiele nummer. Bij CheapConnect heb ik nog steeds Account Type op Spraak staan (/intussen weer terug gezet vanaf "Alleen doorschakelen"). In FreePBX heb ik dan een SIP Trunk aangemaakt, De trunk naam is de CheapConnect SIP username (dus het telefoonnummer), en bij de pjsip settings heb ik de "Secret" ingevuld met het CheapConnect SIP wachtwoord, Registeration staat op "None" (meen de default), "Context" op de default van "from-ptsn" en Transport op 0.0.0.0-udp. Daarnaast heb ik een Inbound Route aangemaakt voor "Any" "Any" met Set Destination op Extensions en dan de extensie waarmee mijn basisstation is ingelogd (bellen vanaf een andere extensie / softphone op telefoon naar deze extensie werkt ook correct). Wie kan mij dus een zetje in de juiste richting geven?
Gek genoeg staat de "SIP Status" bij CheapConnect daarbij ook nog steeds op de "Go Box-100" en dus niet "gewisseld" naar iets van FreePBX / Asterisk.
Edit:
Nieuwe SIP Trunk staat Registration op "Send" dus had toch de default aangepast. Dus de bestaande aangepast daar naartoe, en nu zie ik bij CC wel "FPBX-16.0.23(16.16.1)" als SIP user agent. Echter... nog steeds niet mogelijk om inkomende te bellen
Met dus nog steeds de "The person you're trying to reach is not available".
Edit2:
Overigens heb ik het op Proxmox thuisserver draaien, en (dus) achter NAT. Mogelijk dat ik dus een poort (5060?) open moet slingeren? Maar dan "snap" ik niet waarom het Gigaset basisstation wel werkt. Daarin staat STUN in ieder geval uit. Alleen staat daarin los nog iets van "Proxy gebruiken", op automatisch. Dus geen idee of die nu toch nog iets van magie doet om door de NAT heen te komen.
Gek genoeg staat de "SIP Status" bij CheapConnect daarbij ook nog steeds op de "Go Box-100" en dus niet "gewisseld" naar iets van FreePBX / Asterisk.
Edit:
Nieuwe SIP Trunk staat Registration op "Send" dus had toch de default aangepast. Dus de bestaande aangepast daar naartoe, en nu zie ik bij CC wel "FPBX-16.0.23(16.16.1)" als SIP user agent. Echter... nog steeds niet mogelijk om inkomende te bellen
Edit2:
Overigens heb ik het op Proxmox thuisserver draaien, en (dus) achter NAT. Mogelijk dat ik dus een poort (5060?) open moet slingeren? Maar dan "snap" ik niet waarom het Gigaset basisstation wel werkt. Daarin staat STUN in ieder geval uit. Alleen staat daarin los nog iets van "Proxy gebruiken", op automatisch. Dus geen idee of die nu toch nog iets van magie doet om door de NAT heen te komen.
[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 18-10-2022 17:59 ]
Dit kan dus (zover ik in mijn account kan vinden) NIET. Ja, technisch gezien wel door een nieuw nummer toe te voegen, maar dan kan je net zo goed een nieuw account aanmaken.
Die €8,95 is dus weg. Als nummerportering met een bestaand nummer toch mogelijk is hoor ik graag hoe.
Wat wil je uitproberen? Je kan namelijk wel een account aanmaken en dan gebruik maken van de trunk om uit te bellen.Mentalist schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:20:
[...]
Dit kan dus (zover ik in mijn account kan vinden) NIET. Ja, technisch gezien wel door een nieuw nummer toe te voegen, maar dan kan je net zo goed een nieuw account aanmaken.
Die €8,95 is dus weg. Als nummerportering met een bestaand nummer toch mogelijk is hoor ik graag hoe.
@RobertMe,
Wil je eens foto’s sturen? Uiteraard mag dat in een DM aan mij. Dan help ik je verder!
[ Voor 11% gewijzigd door king006 op 18-10-2022 19:12 ]
Je pbx meldt zich met deze instelling niet aan bij CheapConnect. Er wordt pas verbinding met CheapConnect gelegd als je een uitgaand gesprek plaatst en dan alleen maar om dat gesprek te faciliteren.RobertMe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:59:
Registeration staat op "None" (meen de default)
Probeer Registration eens op Send te zetten.
Als je aangeeft waarvan dan kan ik ze hier wel zetten (uiteraard met usernames, passwords etc er uit gehaaldking006 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:11:
@RobertMe,
Wil je eens foto’s sturen? Uiteraard mag dat in een DM aan mij. Dan help ik je verder!
Die conclusie had ik intussen ook al getrokken jafopjurist schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:56:
[...]
Je pbx meldt zich met deze instelling niet aan bij CheapConnect. Er wordt pas verbinding met CheapConnect gelegd als je een uitgaand gesprek plaatst en dan alleen maar om dat gesprek te faciliteren.
Probeer Registration eens op Send te zetten.
En mijn "Authentication: Both" zal ook niet geklopt hebben. Want dan zal CC zich bij mijn Asterisk centrale moeten aanmelden en dat zal ook niet gebeuren
Volgens mij is het tijd om even de logbestanden door te pluizen. Ik verwacht dat daar wel iets staat over of de registratie gelukt is.RobertMe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:15:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overige instellingen heb ik naar mijn idee niet aangepast.
Disable Trunk: Yes is (uiteraard) bewust. Zodat telefonie op het moment wel gewoon werkt / FreePBX niet aanmeld bij CheapConnect terwijl het niet werkt / ik er niet mee bezig ben.
Die had ik uiteraard al bekeken, maar zijn redelijk gevuld. Nu met deze instellingen ziet CC FreePBX ook. Als in: de SIP status geeft aan dat FPBX ... is aangemeld. Alleen zal er vervolgens alsnog iets mis gaan waardoor de verbinding niet opgezet kan worden of zo.fopjurist schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:00:
[...]
Volgens mij is het tijd om even de logbestanden door te pluizen. Ik verwacht dat daar wel iets staat over of de registratie gelukt is.
Anders morgen eens een tcpdump er op los laten
Bereikbaarheid en bellen. Vooral bereikbaarheid, wat niet valt te testen zonder nummer.king006 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:11:
[...]
Wat wil je uitproberen? Je kan namelijk wel een account aanmaken en dan gebruik maken van de trunk om uit te bellen.
Portering is dus alleen mogelijk voor nieuwe nummers.
Mentalist schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:47:
[...]
Bereikbaarheid en bellen. Vooral bereikbaarheid, wat niet valt te testen zonder nummer.
Portering is dus alleen mogelijk voor nieuwe nummers.
Voor bereikbaarheid:
Zoals ik het begrijp kun je een (nieuw) nummer 'kopen' voor €8,95 per jaar (je krijgt er aan gratis 'account' bij).
Eenmaal dit nummer gekocht kun je het niet zomaar laten vervangen door een ander (bestaand) nummer.
Lijkt me eigenlijk logisch want de kosten voor dat nummer zijn gemaakt.
Het porteren van een bestaand nummer kost eenmalig €5,00 en plus €8,95 per jaar.
(Je kunt het wel laten porteren naar een bestaand account. Een account zelf is gratis.)
Ik heb onlangs een privénummer geporteerd naar CC om te testen.
Mijn zakelijke nummer loopt momenteel nog ergens anders.
[ Voor 5% gewijzigd door rvk op 19-10-2022 10:34 ]
Volgens mij staat die er ook tussen?
/f/image/V8DDlSEn2UaQhz6jQGxDHVNO.png?f=fotoalbum_large)
In any case, ik meen dat ik daar dus alleen destination op Extension heb gezet en dan de extensie van het basisstation geselecteerd (die intern ook prima bereikbaar is met dan het interne nummer, 100).
Echter veemoed ik zelf dat de oproep niet aan komt, potentieel dus firewall / NAT achtige zaken, en ik wellicht een port forward moet aanmaken?
Zit nu ook met 3 VLANs, 1 met servers waar Asterisk / FreePBX zich in bevindt, 1 met daarin mijn mobiele telefoon met een softphone, en 1 IoT spul waaronder het basisstation. En toen ik local networks op 192.168.1.0/24 had staan, wat specifiek van servers VLAN is kon ik intern wel bellen, maar had ik geen audio (dus eigenlijk alleen het rinkelen dat werkte, waarschijnlijk doordat dat over TCP 5060 gaat en door de clients wordt opgezet, maar vervolgens het gesprek over een nieuw op te zetten verbinding gaat waarbij die het externe IP wil gebruiken?)
Intussen ook eens wat met tcpdump zitten rommelen op het FreePBX systeem. Dan zie ik regelmatig dit langs komen:RobertMe schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
[Afbeelding]
In any case, ik meen dat ik daar dus alleen destination op Extension heb gezet en dan de extensie van het basisstation geselecteerd (die intern ook prima bereikbaar is met dan het interne nummer, 100).
Echter veemoed ik zelf dat de oproep niet aan komt, potentieel dus firewall / NAT achtige zaken, en ik wellicht een port forward moet aanmaken?
Zit nu ook met 3 VLANs, 1 met servers waar Asterisk / FreePBX zich in bevindt, 1 met daarin mijn mobiele telefoon met een softphone, en 1 IoT spul waaronder het basisstation. En toen ik local networks op 192.168.1.0/24 had staan, wat specifiek van servers VLAN is kon ik intern wel bellen, maar had ik geen audio (dus eigenlijk alleen het rinkelen dat werkte, waarschijnlijk doordat dat over TCP 5060 gaat en door de clients wordt opgezet, maar vervolgens het gesprek over een nieuw op te zetten verbinding gaat waarbij die het externe IP wil gebruiken?)
17:27:37.681922 IP (tos 0x60, ttl 64, id 23707, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 495) 192.168.1.40.5060 > 147.78.237.17.5060: [bad udp cksum 0x441d -> 0xd485!] SIP, length: 467 OPTIONS sip:31<telefoonnr>@voip.cheapconnect.net SIP/2.0 Via: SIP/2.0/UDP <ipv4 adres>:5060;rport;branch=z9hG4bKPje8adda41-dfe3-4f14-82b9-6691811e0290 From: <sip:31<telefoonnr>@192.168.1.40>;tag=a57aaa92-0b70-4600-ab9d-1be80f7614ea To: <sip:31<telefoonnr>@voip.cheapconnect.net> Contact: <sip:31<telefoonnr>@<ipv4 adres>:5060> Call-ID: 0eb80913-ebd4-48de-a233-486311c8b9c8 CSeq: 42336 OPTIONS Max-Forwards: 70 User-Agent: FPBX-16.0.23(16.16.1) Content-Length: 0 17:27:37.700697 IP (tos 0x10, ttl 53, id 18696, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 450) 147.78.237.17.5060 > 192.168.1.40.5060: [udp sum ok] SIP, length: 422 SIP/2.0 200 OK Via: SIP/2.0/UDP <ipv4 adres>:5060;received=<ipv4 adres>;rport=1025;branch=z9hG4bKPje8adda41-dfe3-4f14-82b9-6691811e0290 To: <sip:31<telefoonnr>@voip.cheapconnect.net>;tag=5b6f.d0d9c8f73dca07f96411d0c276f4236c From: <sip:31<telefoonnr>@192.168.1.40:5060>;tag=a57aaa92-0b70-4600-ab9d-1be80f7614ea Call-ID: 0eb80913-ebd4-48de-a233-486311c8b9c8 CSeq: 42336 OPTIONS Server: MTSip-SW08 Content-Length: 0
En dat vind ik best gek? FreePBX doet een OPTIONS request, waarop CC wel een "OK" antwoord lijkt te geven, maar de To & From zijn gelijk aan de origineel?! Dus CC stuurt een bericht met To: @voip.cheapconnect.net en From mijn interne IP adres. Terwijl ik juist zou verwachten "To: mijn (interne? public?) IP" en From: CC.
Wat mij daarbij ook opvalt is dat, ik een volledige dump heb, en er ook regelmatig door FreePBX naar het basisstation en de softphone een OPTIONS request wordt vestuurd. Waarop beiden een uitgebreider antwoord geven met zaken als:
Allow: INVITE, ACK, CANCEL, BYE, OPTIONS, INFO, SUBSCRIBE, NOTIFY, REFER, UPDATE Accept: application/sdp, application/dtmf-relay, message/sipfrag, application/simple-message-summary, application/url, multipart/mixed Accept-Encoding: identity Accept-Language: en
Waarbij in dit geval dus het basisstation wel een stuk meer terug communiceert v.w.b. mogelijkheden. Waar ik dit in de communicatie van en naar CC helemaal niet terug zie komen. Wat naar mijn idee ook weer er op duidt dat iets niet helemaal lekker gaat in de communicatie.
Ik heb bij DID nummer het telefoonnummer staan. Probeer dat is? (En probeer ook even je trunk nummer)RobertMe schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:10:
[...]
[Afbeelding]
Found it.king006 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:55:
[...]
Ik heb bij DID nummer het telefoonnummer staan. Probeer dat is? (En probeer ook even je trunk nummer)
Zat te tcpdump-en op de router. Ik zag aan de WAN kant een INVITE langs komen vanaf CC, en daarna volgt er een 404 Not Found. Maar wat schetste mijn verbazing? Ik zag aan de LAN kant ten eerste uberhaupt geen INVITE, en ten tweede, zag ik ineens wel een Not Found komen vanaf het basisstation. En toen ik beter keek, stond in het pakketje aan de WAN kant ook gewoon User-Agent: GO-Box 100/<knip>.
Dus het leek mij toch een router dingetje. Dat die het SIP verkeer nog de verkeerde kant op stuurt. En dan zou het SIP ALG kunnen zijn. Dus "even" de router een schop gegeven. En nu werkt het meteen.
Nu nog even de poort aanpassen naar 5080 zodat ik hopelijk moeiteloos kan switchen zonder 5 minuten op een rebootende router te moeten wachten.
Edit:
In de router (USG / UniFi Security Gateway) "Conntrack module" voor SIP uit gezet en nu kan ik wel seamless wisselen met aan alle kanten 5060. Ook bij Settings => Asterisk SIP Settings => SIP Settings [chan_pjsip] => 0.0.0.0 udp de poort aangepast naar 5080. Maar dat vond de Gigaset Go Box 100 niet leuk. Die bleef doodleuk verbinden met 5080 ondanks dat ik op drie plekken 5060 => 5080 had gedaan, een herstart van het basisstation, .... Dus dan maar weer terug. Bedenk me nu alleen: had ik niet Connectivity => Trunks => pjsip settings => General => SIP Server port moeten aanpassen? Alhoewel het dan nog maar de vraag is hoe het verkeer vanaf CC terug komt?
[ Voor 25% gewijzigd door RobertMe op 19-10-2022 20:04 ]
Dat nieuwe Cheapconnect nummer komt dan weer vrij echter, dus zo heel raar is de gedachtengang ook weer niet volgens mij, maar het kan dus niet.rvk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:31:
[...]
Portering is alleen mogelijk voor bestaande nummers (die ergens anders lopen en die je over wilt zetten).
Voor bereikbaarheid:
Zoals ik het begrijp kun je een (nieuw) nummer 'kopen' voor €8,95 per jaar (je krijgt er aan gratis 'account' bij).
Eenmaal dit nummer gekocht kun je het niet zomaar laten vervangen door een ander (bestaand) nummer.
Lijkt me eigenlijk logisch want de kosten voor dat nummer zijn gemaakt.
Verzoek voor nummerportering loopt nu, met een nieuw account.
Ik ben opzoek naar iemand die ook FreePBX gebruikt i.c.m. Cheapconnect en dan niet de CHAN_SIP driver gebruikt maar de PJSIP module en inkomende gesprekken werkend heeft gekregen via de SIP Trunk...
Bij mij werkt het prima via CHAN_SIP maar wil overstappen op PJSIP voor inkomende gesprekken maar ik krijg met wat ik ook doe en probeer geen gesprekken binnen via PJSIP, de registratie staat er wel in, maar inkomend gaat gewoon niet, wat doe ik verkeerd? kan iemand wat screenshots erin gooien die het werkend heeft met PJSIP icm Cheapconnect?
Bij mij werkt het prima via CHAN_SIP maar wil overstappen op PJSIP voor inkomende gesprekken maar ik krijg met wat ik ook doe en probeer geen gesprekken binnen via PJSIP, de registratie staat er wel in, maar inkomend gaat gewoon niet, wat doe ik verkeerd? kan iemand wat screenshots erin gooien die het werkend heeft met PJSIP icm Cheapconnect?
Ik heb pjsip werkend op een oude asterisk 16. Nog niet in productie maar op een test account.supayoshi schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:50:
Ik ben opzoek naar iemand die ook FreePBX gebruikt i.c.m. Cheapconnect en dan niet de CHAN_SIP driver gebruikt maar de PJSIP module en inkomende gesprekken werkend heeft gekregen via de SIP Trunk...
Ik kan gewoon inkomende gesprekken ontvangen op het 77x nummer.
Maar omdat dit op asterisk is heb ik geen screenshots voor je.
Welke foutmelding krijg je in de logs?
Als dat iets is als
dan heb je denk ik iets in de identify match regels verkeerd staan.log_failed_request: Request 'INVITE' from '"x" <sip:00@x.x.x.x>' failed for 'y.y.y.y:5060' (callid: xx@z.z.z.z:aaaa) - No matching endpoint found
Hmm.. nou ik krijg helaas de gesprekken gewoon niet door in FreePBX.
Kan ook niets terugzien in de logs, heb een aangemelde trunk, maar ik kan niet bellen naar nummers die ik heb gekoopeld aan de trunk, gesprek lijkt ook niet te worden afgeleverd op de centrale...
Helpdesk zegt legt aan mij, dus zoek het maar uit... niet echt behulpzaam...
DID staat goed, maar krijg gesprek niet binnen.
Kan ook niets terugzien in de logs, heb een aangemelde trunk, maar ik kan niet bellen naar nummers die ik heb gekoopeld aan de trunk, gesprek lijkt ook niet te worden afgeleverd op de centrale...
rvk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:34:
[...]
Ik heb pjsip werkend op een oude asterisk 16. Nog niet in productie maar op een test account.
Ik kan gewoon inkomende gesprekken ontvangen op het 77x nummer.
Maar omdat dit op asterisk is heb ik geen screenshots voor je.
Welke foutmelding krijg je in de logs?
Als dat iets is als
[...]
dan heb je denk ik iets in de identify match regels verkeerd staan.
Kun je de logs hier delen tussen het moment dat FreePBX wordt opgestart en het moment dat je probeert te bellen?supayoshi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:34:
Hmm.. nou ik krijg helaas de gesprekken gewoon niet door in FreePBX.
[...]
Sinds vandaag heb ik telefonie via Cheapconnect aanschaft en ik moet daarbij vermelden dat ik nieuw ben in de VOIP wereld dus ik zie vast dingen over het hoofd.
Ik gebruik Cheapconnect in combinatie met een GrandStream HT801. Deze heb ik ingesteld met de standaard gegevens die ik vanuit Cheapconnect heb gekregen. Ik krijg binnenkomende telefoontjes en kan ook uitgaand bellen.
Het instellen was in mijn ogen een fluitje van een cent:
Primary SIP Server: voip.cheapconnect.net
Authenticate ID: XXXXXXXXX
Authenticate Password: XXXXXXXXX
Name: Cheapconnect
Generate Continuous RFC2833 Events: Yes
Verdere instellingen heb ik op de default laten staan.
In mijn router heb ik de port 5060 opengezet.
Alleen ontdekte ik tijdens het testen dat wanneer ik met de VOIP lijn bel en ik hang op - dan blijf de ontvangende telefoon gewoon overgaan.
Andersom (mobiel naar VOIP) lijkt ook iets langer over te gaan nadat is opgehangen maar dat is wel aanzienlijk korter (1-2 seconden).
Dit lijkt mij niet normaal, toch? Wat zou ik verkeerd of nog niet hebben ingesteld?
Moet ik dit probleem zoeken in de Grandstream HT802 of het Cheapconnect account?
Ik gebruik Cheapconnect in combinatie met een GrandStream HT801. Deze heb ik ingesteld met de standaard gegevens die ik vanuit Cheapconnect heb gekregen. Ik krijg binnenkomende telefoontjes en kan ook uitgaand bellen.
Het instellen was in mijn ogen een fluitje van een cent:
Authenticate ID: XXXXXXXXX
Authenticate Password: XXXXXXXXX
Name: Cheapconnect
Verdere instellingen heb ik op de default laten staan.
Alleen ontdekte ik tijdens het testen dat wanneer ik met de VOIP lijn bel en ik hang op - dan blijf de ontvangende telefoon gewoon overgaan.
Andersom (mobiel naar VOIP) lijkt ook iets langer over te gaan nadat is opgehangen maar dat is wel aanzienlijk korter (1-2 seconden).
Dit lijkt mij niet normaal, toch? Wat zou ik verkeerd of nog niet hebben ingesteld?
Moet ik dit probleem zoeken in de Grandstream HT802 of het Cheapconnect account?
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Dat is inderdaad niet normaal. Gebruik je toevallig een router waarop SIP ALG aan staat?freestyler2 schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:23:
Ik heb een ac68u. Hier zie ik SIP passthrough staan op Enabled+nat helper.fopjurist schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:43:
[...]
Dat is inderdaad niet normaal. Gebruik je toevallig een router waarop SIP ALG aan staat?
Ik zal eens testen wat er gebeurt als ik deze op disable instel.
Edit: disable did the job, thanks!
[ Voor 5% gewijzigd door freestyler2 op 20-11-2022 19:53 ]
Is dat eigenlijk wel nodig?freestyler2 schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:23:
De router zou dat toch automatisch moeten regelen als de grandstream zich registreert op de sip server.
Voor een echte sip server zelf is het wel nodig port forwarding te doen (en niet alleen op de sip poort maar ook op de rtp poorten). Voor een cliënt zou dat niet nodig moeten zijn.
Daar ging ik vanuit... Ik zal eens testen morgen of het ook nog allemaal werkt als de poort dicht staat.rvk schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:36:
[...]
Is dat eigenlijk wel nodig?
De router zou dat toch automatisch moeten regelen als de grandstream zich registreert op de sip server.
Voor een echte sip server zelf is het wel nodig port forwarding te doen (en niet alleen op de sip poort maar ook op de rtp poorten). Voor een cliënt zou dat niet nodig moeten zijn.
Als het echt zo eenvoudig is allemaal (de basics) dan vraag ik mij af waarom ik nooit eerder hiernaar ben overgestapt en jaren teveel heb betaald bij diverse alles in 1 providers.
Ik gebruik momenteel de SessionTalk SIP Softphone (https://apps.apple.com/app/id362501443) app op m'n iPhone icm cheapconnect. Heb push uitbreiding er bijgekocht. Echter blijk ik toch regelmatig onbereikbaar te zijn. Het is algemeen bekend dat de apps niet lang op de achtergrond kunnen draaien maar daarom heb ik die push upgrade gekocht. Maar ik vermoed dat de app na een bepaalde tijd ook de push connectie kwijt is of zo. Opnieuw de app openen lost het wel weer op en dan werkt het weer een paar dagen maar zo vaak wordt ik niet gebeld en dan ben ik na een week of zo weer onbereikbaar. Kent iemand deze app en het probleem? Of welke app zouden jullie adviseren? Liefst zonder abonnement, éénmalige aanschaf is prima.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Voor wat het waard is. Ik heb ooit de free version van Zoiper gebruikt op Android. Werkte toen perfect. Ik zie dat er ook een Apple versie is. Wellicht het proberen waard. Maar tips van Apple gebruikers zijn natuurlijk waardevoller ;-)
Ik heb via de zoekfunctie geen antwoord kunnen vinden, maar hier zullen vast mensen tips hebben.
Ik heb mijn nummer naar CC geporteerd en wil het nummer op mijn android toestel laten binnenkomen.
Hiervoor heb ik Mizudroid geïnstalleerd, maar als de app niet draait ben je niet bereikbaar.
De app blijft niet in de achtergrond draaien.
Ik las ook tips over Bria maar dat is een betaalde versie.
Iemand tips ?
Ik heb mijn nummer naar CC geporteerd en wil het nummer op mijn android toestel laten binnenkomen.
Hiervoor heb ik Mizudroid geïnstalleerd, maar als de app niet draait ben je niet bereikbaar.
Iemand tips ?
2250 WP Zuid PVoutput
Je moet in de instellingen van Android wel aangeven dat de app niet automatisch afgesloten mag worden om de batterij te besparen. Dan blijft de app wel in de achtergrond in de lucht (uiteraard ten koste van wat batterij-tijd).MdO82 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:49:
Zoek in het Forum naar "push notification"...MdO82 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:49:
Iemand tips ?
Heeft iemand al eens ooit een g722 verbinding gehad met Cheapconnect? Ze pronken er mee op de website maar ik krijg er alleen alaw en ulaw uit met de paar nummers die ik geprobeerd heb.
8 punten en 3 strepen
Hangt ook van de andere deelnemer af, ze zullen geen transcoding doen. Al tussen 2 cheap connect nummers geprobeerd?PA5AM schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:10:
Heeft iemand al eens ooit een g722 verbinding gehad met Cheapconnect? Ze pronken er mee op de website maar ik krijg er alleen alaw en ulaw uit met de paar nummers die ik geprobeerd heb.
Kan iemand mij helpen aan de instellingen van een A580 IP?
Hij zegt "aanmelding is mislukt". Poort 5060 UDP open, maar dat hoeft niet schijnt.
Ik gebruik de nieuwe voip.cheapconnect.net server.
Al gevonden: 2x ingelogd.
Hij zegt "aanmelding is mislukt". Poort 5060 UDP open, maar dat hoeft niet schijnt.
Ik gebruik de nieuwe voip.cheapconnect.net server.
Al gevonden: 2x ingelogd.
[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 24-01-2023 15:28 ]
Het publieke telefonienetwerk heeft geen G722 ondersteuning (vast en mobiel) dus HD voice gaat naar het publieke net niet lukken.PA5AM schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:10:
Hoi
Misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een Grandstream HT801 en daarmee wil het bellen niet lukken.
Als ik een nummer draai dan is het enkele seconden stil en dan krijg ik een in gesprek toon.
Ik kan wel gebeld worden op de HT801 dus dat werkt wel.
Mijn redelijk basale config:
Failover SIP Server: sip.cheapconnect.net
Prefer Primary SIP: yes
SIP User ID: <nummer verkregen van CheapConnect>
Authenticate ID: <zelfde als SIP User ID>
Local SIP Port: 5060
Op de router heb ik poort 5060 open staan.
SIP pass through heb ik disabled.
Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?
Als ik een nummer draai dan is het enkele seconden stil en dan krijg ik een in gesprek toon.
Kan zo gauw niks bedenken betreft de instellingen.funxiun schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:43:
Hoi
Maar omdat je aangeeft dat je wel gebeld kan worden werkt de verbinding lijkt mij.
Wellicht stom gedacht maar staat er nog voldoende saldo op ?
2250 WP Zuid PVoutput
Argh! Wat ongelofelijk stom van me!MdO82 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:32:
[...]
Kan zo gauw niks bedenken betreft de instellingen.
Maar omdat je aangeeft dat je wel gebeld kan worden werkt de verbinding lijkt mij.
Wellicht stom gedacht maar staat er nog voldoende saldo op ?

Ik zat zo in de config bubbel dat ik het saldo he-le-maal vergeten was.
Het werkt nu.
Hartstikke bedankt!
Ik probeer in te loggen bij CheapConnect met mijn Polycom VVX telefoon.
Fotootje van de instellingen die ik nu heb:
- deleted -
Iemand een idee wat ik moet invoeren als Sign-in Adress?
sip. ipv voip. maakt geen verschil.
Leeg houden is geen optie.
Fotootje van de instellingen die ik nu heb:
- deleted -
Iemand een idee wat ik moet invoeren als Sign-in Adress?
sip. ipv voip. maakt geen verschil.
Leeg houden is geen optie.
[ Voor 43% gewijzigd door johan1989 op 16-03-2023 12:20 ]
domain leeggooien lijkt me? Dit zijn volgens mij vooral enterprise toestellen, dus wellicht probeert ie LDAP te doen als je een domein invult?
Zelfde foutmelding bij verwijderen van domein.The_Admin schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:10:
domain leeggooien lijkt me? Dit zijn volgens mij vooral enterprise toestellen, dus wellicht probeert ie LDAP te doen als je een domein invult?
Beginnen bij het begin dan lijkt me;johan1989 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:33:
[...]
Zelfde foutmelding bij verwijderen van domein.
- Iets van een connectiviteitstest te doen vanaf het apparaat?
- Bevestiging dat het internetconnectie heeft?
- Bevestiging dat DNS werkt?
- Checken welke poort hij default gebruikt en of deze open staat in de firewall, bepaalde VOIP poort(en) zijn door sommige ISP's geblockt.
Wellicht kan iemand mij helpen hoe dit op te zetten. Ik wil graag mijn Cheapconnect voiptel laten doorschakelen naar twee mobiele nummers en dat die tegelijk overgaan. Volgens Cheapconnect handleiding moet dat kunnen, echter krijg ik dit niet aan de praat.
Ik heb deze stappen aangehouden: https://www.cheapconnect.nl/hulp/manuals/?getmanual=2427
Ik heb twee sip accounts aangemaakt en de mobiele nummers daar respectievelijk ingevuld. Echter wordt het niet doorgeschakeld. Iemand tips?
Ik heb deze stappen aangehouden: https://www.cheapconnect.nl/hulp/manuals/?getmanual=2427
Ik heb twee sip accounts aangemaakt en de mobiele nummers daar respectievelijk ingevuld. Echter wordt het niet doorgeschakeld. Iemand tips?
Heb je al die stappen goed gevolgd?digitalus101 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:50:
Je moet bij het telefoonnummer account bij doorschakelen direct de telefoonnummers ingeven. Je moet dus niet twee sip accounts aanmaken. Je kunt dus ipv die 77 nummers gewoon direct de telefoonnummers gebruiken.
Alleen als je die telefoons via een sip client wil verbinden (om doorverbindkosten uit te sparen) maak je accounts aan.
[ Voor 5% gewijzigd door rvk op 12-03-2023 15:12 ]
Sorry voor de late reactie. Het is bij mijn ouders en ben er niet dagelijks. Ondertussen met mijn IT guy e.e.a. getest en aangepast door de zaterdagen heen.The_Admin schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:42:
[...]
Beginnen bij het begin dan lijkt me;
- Iets van een connectiviteitstest te doen vanaf het apparaat?
- Bevestiging dat het internetconnectie heeft?
- Bevestiging dat DNS werkt?
- Checken welke poort hij default gebruikt en of deze open staat in de firewall, bepaalde VOIP poort(en) zijn door sommige ISP's geblockt.
Zijn samenvatting:
Poorten van 5000 tot 6000 opengezet
Naar IP 192.168.1.10 (vaste IP VoIP toestel)
Pingen naar IP van router thuis niet mogelijk
Ubiquity router (firewall op detect only)
@johan1989 In principe hoef je geen poorten open te zetten (en al helemaal geen duizend poorten!). De telefoon moet zich sowieso gaan registreren door verbinding naar buiten te maken. Als er geen verstand is bij je ouders over IT kennis zou ik persoonlijk niet allemaal niet standaard apparatuur zoals een Ubiquity router met firewall neerzetten maar gewoon de standaard spullen van de provider. Mijn ervaring is dat het standaard modem van T-Mobile, Online, Ziggo en KPN iig gewoon prima werken zonder een poort open te zetten.
@johan1989 Ik heb het hier ook nog even geprobeerd maar het werkt prima met alleen de voip.cheapconnect.net, je useraccount en wachtwoord. Zonder iets open te zetten.
Je zou nog de sip.cheapconnect.net kunnen proberen maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt.
Wel zou je even kunnen kijken onder dat kopje Advanced.
Misschien dat daar wat extra opties staan (omdat het een corporate toestel is).
Verder staat er ook "invalid sign-in address" in dat scherm.
Misschien moet je bij sign-in address de username@ voor de voip.cheapconnect.net zetten.
(bij username dan ook je username laten staan)
Je zou nog de sip.cheapconnect.net kunnen proberen maar ik denk dat dat niet veel uitmaakt.
Wel zou je even kunnen kijken onder dat kopje Advanced.
Misschien dat daar wat extra opties staan (omdat het een corporate toestel is).
Misschien moet je bij sign-in address de username@ voor de voip.cheapconnect.net zetten.
(bij username dan ook je username laten staan)
Het is vreemd dat je om een "Sign-In Address" wordt gevraagd. Polycom vraagt daar alleen om bij een Skype for Business account. Ik denk dat je de "Skype for Business Edition" van Polycom hebt. Die tonen standaard een knopje "Sign In" om een Microsoftaccount toe te voegen. Misschien dat je onder "More" of ergens anders in het menu kunt kiezen voor een normaal SIP-account. Anders kun je onder instellingen, geavanceerd, basisprofiel het type veranderen.johan1989 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:33:
[...]
Sorry voor de late reactie. Het is bij mijn ouders en ben er niet dagelijks. Ondertussen met mijn IT guy e.e.a. getest en aangepast door de zaterdagen heen.
Zijn samenvatting:
Poorten van 5000 tot 6000 opengezet
Naar IP 192.168.1.10 (vaste IP VoIP toestel)
Pingen naar IP van router thuis niet mogelijk
Ubiquity router (firewall op detect only)
Dat hebben we tijdelijk gedaan om een poorten issue uit te sluiten. (Cheap connect geeft nogal wat alternatieve poorten op)jongetje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:12:
@johan1989 In principe hoef je geen poorten open te zetten (en al helemaal geen duizend poorten!).
Freedom internet > (1) korting bij gebruik eigen spullen.jongetje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:12:
Als er geen verstand is bij je ouders over IT kennis zou ik persoonlijk niet allemaal niet standaard apparatuur zoals een Ubiquity router met firewall neerzetten maar gewoon de standaard spullen van de provider.
(2) Ik wilde graag eens Ubiquiti gebruiken, daarnaast wil ik (3) graag netwerken scheiden omdat er ook kamers verhuurd worden die gebruik maken van dit netwerk.
En tenslotte, (4) ik hoop er over een jaar zelf te wonen om mantelzorg te verlenen
Al met al genoeg redenen om er ff wat tijd in te stoppen

Geprobeerd op een Polycom of gewoon qua settings bedoe je?rvk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:26:
@johan1989 Ik heb het hier ook nog even geprobeerd maar het werkt prima met alleen de voip.cheapconnect.net, je useraccount en wachtwoord. Zonder iets open te zetten.
sip.cheapconnect.net hebben we ook geprobeerd.
Bedoel je:rvk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:26:
31418xxxxxx@voip.cheapconnect.net bij sign-in adress?
Ik ga dit checken.fopjurist schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:25:
[...]
Misschien dat je onder "More" of ergens anders in het menu kunt kiezen voor een normaal SIP-account. Anders kun je onder instellingen, geavanceerd, basisprofiel het type veranderen.
Weet je of een VVX 311 en 611 een webinterface heeft? Anders zou ik mogelijk iemand naar de settings kunnen laten kijken?
Ja, die hebben ze. Je kunt eens kijken of je een VPN-server op je firewall kunt draaien, dan is het beheer in de toekomst wat makkelijker.johan1989 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:26:
[...]
Ik ga dit checken.
Weet je of een VVX 311 en 611 een webinterface heeft? Anders zou ik mogelijk iemand naar de settings kunnen laten kijken?
Let op:
Let op: Dit topic gaat over de VOIP diensten waar CheapConnect mee begonnen is.
Inmiddels leveren ze ook DSL, hiervoor kun je terecht in [Cheap connect] Ervaringen & Discussie
Let op: Dit topic gaat over de VOIP diensten waar CheapConnect mee begonnen is.
Inmiddels leveren ze ook DSL, hiervoor kun je terecht in [Cheap connect] Ervaringen & Discussie