Dat heb ik weer.
Dacht een mooie Speed Triple gekocht te hebben met een zeer lage kilometerstand (7000 km). Het gaat om een import motor uit Engeland. Hij werd verkocht met "complete onderhoudshistorie". Nu het weer een beetje tegenzit heb ik maar eens de onderhoudshistorie en bijbehorende documentatie doorgelezen.
De beurtjes zijn allemaal netje uitgevoerd door de Triumph dealer, alleen waren dit de beurtjes die 2,5 jaar geleden voor het laatst zijn uitgevoerd (november 2011). De laatste gedocumenteerde beurt is de 6.000 mijlen -beurt (10k km's) in november 2011. Dat is mooi zou je denken, ze hebben alvast vooruit gewerkt. Oh nee, wacht. De kilometerstand op de teller klopt gewoon niet, want de werkelijk stand was toen al 5936 mijlen ! Dus dat is al meer dan de stand die nu op de teller staat.
Ook zit er een MOT report bij uit Oktober 2013 waar een tellerstand van 11669 staat genoteerd. Dat is bijna 20.000 kilometers. Dat is toch wel balen, vooral omdat ik niet weet welk onderhoud er tussen de 6k en bijna 12k is uitgevoerd. Met als klap op de vuurpijl dat 12k een beurt incl klepspeling controleren betekent.
De handelaar heb ik op de hoogte gesteld van de constateringen, met het verzoek om samen tot een oplossing te komen. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij dit ook welwillend zal oppakken. Hij heeft een mailtje teruggestuurd dat hij het erg vervelend vindt en ook graag samen tot een gepaste oplossing komt. Alleen is hij nu met vakantie, dus of ik de eerste week van augustus even een belletje wil geven. Ik weet nog niet precies wat ik zal verlangen. Afgezien van de foutieve tellerstand ben ik tevreden met de motor. Hij ziet er netjes uit, hij rijdt goed en er is nergens schade te bekennen.
De volgende punten zijn voor mij een issue:
- De motorfiets is minder waard door de extra gereden afstand.
- Nauwelijks meer te verkopen, omdat de getoonde stand op de teller niet klopt met de werkelijk gereden afstand.
- De beurt die nu moet worden uitgevoerd is zeer prijzig.
Gevraagde tegemoetkomingen van handelaar:
- Deel van de aankoopprijs restitueren.
- 20k beurt vergoeden.
Nu weet ik niet precies wat de marge is geweest op de motorfiets, maar ik verwacht dat hij ter goede trouw heeft gehandeld. In dat geval gaat hij nooit uitkomen met zijn marge. Ik gok bij de beurt op +/- € 800 en een waardedaling van ongeveer € 1.000 door de kmstand.
Een andere mogelijkheid is vragen of hij een gelijkwaardige motorfiets kan leveren. Een motor van het zelfde type, (liefst zelfde kleur), ongeveer gelijke kilometerstand als geadverteerd op de vorige. Mochten de accessoires de waarde verhogen, dan zou ik eventueel bij kunnen betalen.
Ik weet nog niet zo goed waar ik op uit wil komen.
De cognitieve dissonantie speelt parten en ik probeer de aankoop voor mezelfd te verantwoorden. Aangezien jullie geen enkele emotionele binding hebben kunnen jullie er wat objectiever tegenaan kijken. Dus mijn vraag is, heeft iemand van jullie ervaring met een dergelijke situatie en wat deed jij? / Na het lezen van bovenstaand relaas, wat zou jij doen?
TLDR:
Motor gekocht.
Werkelijke kilometerstand is 3x zo veel als overeengekomen op factuur en geadverteerd.
Korting + Beurt, of Andere Motor?