Het grote motortopic deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 139 Laatste
Acties:
  • 434.550 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:21:
[...]

Inderdaad >:) Nu moet ik wel zeggen ik had naast mijn zomerhandschoenen eerst een paar crap handschoenen van Manca had en dat was qua temperatuur niet altijd fijn rijden. Laatst een paar goede warme leren goretex handschoenen van Dane gekocht en die zijn echt heerlijk.

Btw ik heb trouwens weer iets leuks gekocht voor mijn woonwerk ritjes een "Kriega US20" _/-\o_

[video]
Die heb ik altijd op mijn tank zitten. Is echt water- en sneeuwdicht. Vakje voorop is makkelijk voor kleine dingen als pennen, je mobiel en nog wat grut. Er past aardig wat in, en als het niet past, kun je ook lekker proppen en de boel goed aantrekken met de bijgeleverde riempjes. Nadeel is wel dat het tanken wat onhandiger wordt, maar daar is wel mee te leven.
Ik wou hem eerst ook op de plek van de buddy hebben, maar ik krijg het maar niet door dat ik mijn been verder over het zadel heen moet slaan met op- en afstappen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Pff. Handvatverwarming.

Gewoon je handen aan het blok verwarmen als het écht koud wordt. :)
Alles tot -6 is gewoon te doen met zomerhandschoenen. :)
winkelwagen schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:30:
[...]
maar ik krijg het maar niet door dat ik mijn been verder over het zadel heen moet slaan met op- en afstappen |:(
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/fnd79w.jpg

Ik moest op een hele andere manier op de motor stappen, been over buddy heen werd em niet. Dan maar 'ladylike' alsof je op een omafiets stapt. :P
Moet wel zeggen, was wel knus zo, en rugsteun door baggage was ook niet verkeerd. Alleen rond de 150 - 160 werd t wat spannend maar voor de rest eigenlijk geen last gehad van zoveel troep mee.

[ Voor 72% gewijzigd door GenjiBlade op 01-11-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:23
haha! Dan maar een mietje maar kan welk lekker doorrijden met mn all season handschoentjes :). Winterhandschoenen vind ik niets, te dik en verwarmde handschoenen zijn zo duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

GenjiBlade schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:31:
Pff. Handvatverwarming.

[...]

[afbeelding]

Ik moest op een hele andere manier op de motor stappen, been over buddy heen werd em niet. Dan maar 'ladylike' alsof je op een omafiets stapt. :P
Moet wel zeggen, was wel knus zo, en rugsteun door baggage was ook niet verkeerd. Alleen rond de 150 - 160 werd t wat spannend maar voor de rest eigenlijk geen last gehad van zoveel troep mee.
Nou, ik was maar wat blij toen ik 2 jaar geleden mijn GSX-R ging ophalen in januari (tegen het vriespunt aan) dat ik thuis was. Alpinestars SP1 met daaronder dunne dameshandschoenen van de H&M als extra isolatie. Ik moet van Hengelo naar Nijmegen, ik heb bij Apeldoorn ruim 20 minuten staan opwarmen bij een tankstation :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Chakotay schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:26:
Ik ga kijken of ik net als de vorige winter weer met mijn zomerhandschoenen overleef... Ik kreeg heel snel zweethanden, en vind het gebrek aan feedback in je vingers met dikke handschoenen vervelend. Dan liever koude handen, dat warmt vanzelf wel weer een keer op :)
Maar met te koude handen heb je ook weinig feedback. Alleen merk je dat pas op het moment dat je het nodig hebt. Als je continu met dikkere handschoenen rijdt kun je er wat beter aan wennen.

Met zomerhandschoenen kan ik echt niet rond het vriespunt rijden. Dat is vooral irritant in het voor- en najaar wanneer er al nachtvorst is, maar overdag de temperaturen nog gewoon lekker zijn.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:04

Youk

Volvo For Life

Ik heb tot nu toe altijd met zomerhandschoenen rondgereden. In het slechtste geval trok ik mijn regenhandschoenen aan omdat die ook winddicht zijn, de zomerhandschoenen zijn geperforeerd. Echter sinds deze week op een nieuwe baan begonnen en de afstand enkel is verdubbeld. Ik ga dus toch echt wel kijken voor een deftige winterhandschoen.

Momenteel zijn dit al goede kanshebbers.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zodra de temperatuur onder de ~10°C zakt dan heb ik niet eens meer warme handen in m'n Dane Nordkap X-treme Gore-tex kamelentenen. Sterker nog, ik zit in een kantoor van ~21°C en ik heb niet eens warme handen :/

Voor mij dus een setje Gerbings deze winter *O* Ook al doe ik maar 12KM woon-werk verkeer O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Joolee op 01-11-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 14:04

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Anders gewoon een setje binnenhandschoenen en daaroverheen je zomerhandschoenen.

Ik vind winterhandschoenen altijd zo dik en stug. Rijdt voor een meter.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
GenjiBlade schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:31:
Pff. Handvatverwarming.

[...]

[afbeelding]

overheen springen _O- gelukkig leer ik met de jaren minder mee te slepen.

2009
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/P1000422.jpg
2011
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/spanje%202011/P1020479.jpg
2013
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/Motortrip%202013/P1060264_zps9e9c4693.jpg
en bijna de bagagerol nog in de berm gedumpt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 19:43
DECOY88 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 17:54:
[...]

overheen springen _O- gelukkig leer ik met de jaren minder mee te slepen.

2009
[afbeelding]
2011
[afbeelding]
2013
[afbeelding]
en bijna de bagagerol nog in de berm gedumpt :X
Naakt ziet die africa twin er ook leuk uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-09 00:56

XBL

Ik rij al een tijdje met een camera op m'n helm, waarvan ik hier en daar af en toe al een filmpje gepost heb. Ik zat net ff alle oude filmpjes te checken en zag dat ik in een maand tijd eigenlijk best wat leuk materiaal verzameld heb. Dus ala RoyalJordanian en wat andere YouTubers heb ik een filmpje in elkaar gedraaid en ga ik eens kijken of het me de komende tijd (één of twee keer per maand oid) lukt regelmatig te posten.

Allemaal gefilmd vanaf m'n Bandit in en rond Amsterdam :).

Hierbij de eerste aflevering:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
GBTW schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 21:03:
[...]

Naakt ziet die africa twin er ook leuk uit :)
naakt genoeg :+
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/P1060857_zpse0ff3acb.jpg

of zo :X
Afbeeldingslocatie: http://i864.photobucket.com/albums/ab201/diekooi/P1060927_zps5aa49696.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 13:01

mphilipp

Romanes eunt domus

Question du Jambon/Hamvraag:

Ik heb een tijdschriftenbon gekregen en nu sta ik voor de zware taak een abo uit te kiezen. Het is maar €15 dus daar krijg je maar een paar nummers voor. Aangezien ik helemaal out of touch ben met de motortijdschriften (ik lees alles wat ik wil weten wel op internet), lijkt het me wel goed om het hier gewoon te vragen. Altijd wel iemand met een tijdschrift die er iets zinnigs over kan roepen.

Waar mijn interesse naar uitgaat is denk ik voornamelijk leuke tourtips enzo. Uitslagen van de races boeien me niet heel erg, en tests van motoren...tsja...ik ben toch niet op zoek, dus waarom mijn tijd verdoen met iets lezen over een nieuwe motor? Techniek vind ik ook wel interessant om te lezen. Dus...kom maar op:

Poll: Welk motorblad abo moet ik nemen?
Moto 73
MotoPlus
MOTOR Magazin
ProMotor
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=388186&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Ik krijg zelf al een tijdje de Moto73 thuis, en aangezien daar nog niemand op heeft gestemd heb ik die maar een klikje gegeven. Nu hebben ze allemaal 1 stem, en ben je nog niets verder :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb op "ProMotor" gestemd. Dat blad besteed tenminste aandacht aan tourtips ;) (ANWB, hè...).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gewoon lekker je motornieuws op internet lezen en een halfjaarabbo op de Quest bestellen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Joolee schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:01:
Gewoon lekker je motornieuws op internet lezen en een halfjaarabbo op de Quest bestellen d:)b
would if I could... Bij de Q staat alleen de Quote.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb zelf een abo op Motoplus. Ze hebben wel iedere editie aandacht voor de motorsport, maar dat is meestal maar beperkt tot een aantal pagina's. Iedere editie minimaal een reisverslag, een aantal testen, en wat insights over de techniek. De testen beperken zich overigens niet tot motoren, maar ook vergelijken ze pakken, handschoenen, banden, helmen, koffers, acculaders... Alles wat je je maar kunt voorstellen.
Als je toevallig de Motorrad kent, dan weet je wat je bij de Motoplus kunt verwachten. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 11:48:
Als je toevallig de Motorrad kent, dan weet je wat je bij de Motoplus kunt verwachten. :)
Ah! Kijk, dat wist ik niet. Nog nooit MotoPlus gelezen, maar als dat een Nederlandse editie van Motorrad is, moet het goed zijn. Dat is een blad dat ik nog wel eens gekocht heb. Inderdaad het meest in mijn straatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:38
Geen abonnement maar als ik een blad lees is het de Moto73 en de Promotor.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:29
Ik heb nu een gratis abonnement op de Moto73, maar als ik ergens lid van moest worden dan zou dat de promotor of motoplus zijn. Beetje dezelfde wensen als jij stelt. Races boeien mij ook niet zo.
Vind het onderdeel 'Marathonmotor' wel leuk, en de reisverslagen dan inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
motor en moto73 zijn te koop dus als je nog een blad wil kopen moet je bij sanoma zijn.

met bijbehorende vraag hoe dat verder zal gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBTW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 19:43
:+ grapjas.
Eigenlijk had ik ook een mooie AT moeten kopen en niet de gs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
GBTW schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:52:
[...]

:+ grapjas.
Eigenlijk had ik ook een mooie AT moeten kopen en niet de gs.
verkeerde keuzes zijn ervoor om van te leren. nu afwachten hoelang honda erover doet om tot inkeer van hun slechte keuze te komen. nieuwe AT :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

AT-AT? :+

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0f/All_Terrain_Armored_Transport_in_Star_Wars.JPG

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
ook een leuke voor doorover de file >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Het is de MotoPlus geworden. Ach, het is maar voor een paar nummers. Leuk leesvoer, maar ik neem toch geen (zelf betaald) abo. Ook toertips kun je van internet plukken. Ik merkte met tijdschriften dat ik ze op enig moment alleen nog maar doorbladerde, dus dan is het eigenlijk zonde van het geld. De tijd dat ik een blad helemaal las is echt voorbij. Jarenlang geabonneerd geweest op Moto 73, en later via de KNMV volgens mij Motor gehad ofzo, maar echt lezen doe ik het niet. Tenzij er toevallig iets in staat wat ik op dat moment interessant vind.

Zal wel door internet komen. Ik klik tegenwoordig liever... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk dat je deze ook wel kan overwegen
http://motoren-toerisme.demotorsite.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:23
mphilipp schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 03:13:
Question du Jambon/Hamvraag:

Ik heb een tijdschriftenbon gekregen en nu sta ik voor de zware taak een abo uit te kiezen. Het is maar €15 dus daar krijg je maar een paar nummers voor. Aangezien ik helemaal out of touch ben met de motortijdschriften (ik lees alles wat ik wil weten wel op internet), lijkt het me wel goed om het hier gewoon te vragen. Altijd wel iemand met een tijdschrift die er iets zinnigs over kan roepen.

Waar mijn interesse naar uitgaat is denk ik voornamelijk leuke tourtips enzo. Uitslagen van de races boeien me niet heel erg, en tests van motoren...tsja...ik ben toch niet op zoek, dus waarom mijn tijd verdoen met iets lezen over een nieuwe motor? Techniek vind ik ook wel interessant om te lezen. Dus...kom maar op:

Poll: Welk motorblad abo moet ik nemen?
Moto 73
MotoPlus
MOTOR Magazin
ProMotor
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik mis Kicxtart! http://www.kicxstart.nl/
Heb het afgelopen jaar gehad als proefabonnement (cadeau gekregen). Ook wel een leuk en aardig geschreven blad, besteden ook aandacht aan vanalles en nogwat, leuke tests en ook wat (rij)techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Thedr schreef op zondag 03 november 2013 @ 02:54:
[...]
Ik mis Kicxtart! http://www.kicxstart.nl/
Heb het afgelopen jaar gehad als proefabonnement (cadeau gekregen). Ook wel een leuk en aardig geschreven blad, besteden ook aandacht aan vanalles en nogwat, leuke tests en ook wat (rij)techniek.
Maar zo te zien toch met de nadruk op de racerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik denk dat de kicxstart een redelijk allround blad is met een bias richting achterban(vrij veel ruimte voor niet redactioneel commentaar, zelfbouw en persoonlijke rijverslagen)
Met een motorvoorkeur die ik eigenlijk alleen maar kan omschrijven met een lichte afkeur voor choppers ...

Persoonlijk ook geen abonnementen meer de stapel niet gelezen of "doorgebladerd" werd steeds groter en de artikelen begonnen ook steeds meer op elkaar te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Mafketel schreef op zondag 03 november 2013 @ 09:04:
Persoonlijk ook geen abonnementen meer de stapel niet gelezen of "doorgebladerd" werd steeds groter en de artikelen begonnen ook steeds meer op elkaar te lijken.
Klopt. Ik heb al jaren geleden gemerkt dat bv de motortests hoogst onbetrouwbaar zijn en ofwel van elkaar overgeschreven, dan wel aangeleverd door de fabrikant. Echte kritiek leveren ze nooit. Bij de Diversion 600 (mijn eerste motor) zeurden ze allemaal in koor dat de standaard geleverde banden maar 6000km mee zouden gaan. Ja, als je bij elk stoplicht op je achterwiel weg trekt ja...en elke bocht met je oor door het gras misschien. Maar als je normaal rijdt, ging die band gewoon lang genoeg mee. Het is allemaal hetzelfde. Ze zeuren over kleine dingen en échte kritiek lees je niet. Zo zeuren ze allemaal steevast over de knopjes bij een BMW. Zo lijkt het net of er geen slechte motoren meer zijn.
Ze zijn gewoon allemaal bang dat ze geen medewerking meer krijgen. Het zijn hun adverteerders, en die presentaties waar ze voor uitgenodigd worden zijn veel te leuk om te missen. Verre van onafhankelijke journalistiek dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
@ algemene rant ...

In het algemeen wordt er inderdaad niet echt kritisch gekeken naar motoren, maar wel kritisch genoeg voor de meeste beginnende rijders...
En ja ik denk inderdaad dat er bijna geen slechte motoren meer zijn, wel zijn er af en toe ontwerpfouten en assemblage fouten en hier wordt misschien iets teveel door iedereen(inclusief motor eigenaars) onder het tapijt geveegd. En blijft er verder weinig te klagen dan vervelend knopjes of een foute plaatsing van een spiegel.

Dus dan zijn de teksten idd bijna hetzelfde door het ene of het andere blad.
Voor de echt "overgeschreven" artikelen staat het er meestal bij dat het is ingekocht bij een onafhankelijke journalist.

Mijn kritiek op dat de artikelen steeds meer op elkaar begonnen te lijken is dat ik persoonlijk wel groei doormaak in mijn kennis/ervaring over/met motoren, maar dat de bladen blijven steken op hetzelfde niveau en dus dat een "test" van 20 jaar terug voor mij nieuw was maar heden ten dage kan ik de "test" zelf wel en lijkt de tekst erg veel , buiten het motormodel, op de tekst van een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
Ik heb eigenlijk mijn aankopen nooit gebaseerd op testen van motorbladen. Meer wat mijn portemonnee kon dragen en ik zelf een mooie motor vond. Zo ben ik begonnen met een nieuwe Yamaha Diversion 600 in 99, gevolgd door een nieuwe Honda CBR600 in 2002 want dat was al jaren de droommotor voor mij. Die heeft me nooit in de steek gelaten en nu heb ik een Fireblade (2006) want dat was voor mij al de opvolger van de 600 nog voor ik een motor reed. De volgende wordt waarschijnlijk weer een Fireblade (maar wanneer ik de modellen weer mooi genoeg vind) gevolgd door een BMWR1200RT (als ik met pensioen ga)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:04
Wat mij vooral stoort aan de Nederlandse motorbladen, is die sneue kijk-ons-eens-kwajongen-zijn schrijfstijl. En zoals hierboven al meerdere keren geschreven is, is de 'inhoud' volstrekt uitwisselbaar. Dat geldt ook voor reisverslagen: wat je in de eerste maand in Promotor leest, wordt dunnetjes overgedaan in Moto73 of MM.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Motorbladen lees ik alleen in de wachtkamer van m'n tandarts, voor de rest nooit. Als ik op vakantie ben of ga wil ik nog wel eens een blad kopen, maar anders niet. Als ik iets wil weten dan zoek ik het wel op internet, ook kwa reviews. Verder kijk ik regelmatig op oliepeil.nl voor de laatste nieuwtjes en scoops (en de rest van de onzin :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Heeft er iemand ervaring met een motor mover? Om de motor (wielbasis 210cm) in de schuur te parkeren moet een haakse bocht gemaakt worden wat nu niet lukt. De brandgang is 120cm en de deur is 90cm en de bocht is simpelweg te krap. Daarom staat hij nu bij mijn zus waar de brandgang 150cm is en met een paar steken lukt het prima om de motor binnen te krijgen. Ik vermoed dat wanneer het achterwiel vrij kan draaien de bocht voor mijn eigen schuur haalbaar moet zijn.

Er zijn grofweg 2 types, een waar je de motor in zijn geheel op zet zoals:
YouTube: Motormover 220 cm: eenvoudig uw motor verplaatsen

En een waarbij alleen voor of achterwiel vrij komt:
YouTube: ConStands Racing Move Paddock Stand usage

Eerste keuze zou naar die tweede gaan omdat het ook makkelijker is om de ketting te smeren. Vraag me alleen af of je in de praktijk de motor alleen ook makkelijk op de stand kan plaatsen. Het lijkt me dat op het moment dat het achtwiel los komt de motor rechtop wil gaan staan en om een gegevens moment misschien wel wil gaan omvallen. Of valt dat mee in de praktijk? Hetzelf geld voor het weer laten zakken, hoe voorkom je dat de motor de verkeerde kant op valt? Door het stuur te draaien?

De vloer is een goed gelegde zandcement dekvloer zonder drempels. Verwacht geen problemen dat de kleine weiltjes daar niet goed op zullen rollen.

Zo'n bursig ding is ook mooi, helaas niet te krijgen voor mijn type motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het lijkt me dat op het moment dat het achtwiel los komt de motor rechtop wil gaan staan en om een gegevens moment misschien wel wil gaan omvallen. Of valt dat mee in de praktijk?
Ik heb een ander soort paddock stand waarmee je makkelijk alleen de motor erop en af kan zetten. Dit gaat hier al jaren goed. Als je zorgt dat beide kanten goed zitten voordat je iets doet kan er niets mis gaan.

Ik kan zo even geen plaatje van die van mij vinden. Het mooie is dat er scheef onder kan waardoor je het ook alleen kan doen. Wanneer je de motor er weer af wil halen valt ie automatisch naar links. Als de standaard uitgeklapt is kan het niet verkeerd gaan. Dat is bij de stand van jou dan wel weer anders.

Je hebt ook nog een andere soort die alleen wat duurder is, maar waarmee je ook meer kan.

YouTube: MotoMfg Paddock stand

Edit: Dat bedoel je dus al met bursig.

[ Voor 40% gewijzigd door PilatuS op 03-11-2013 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas theorie-examen gehad en er kwamen een aantal vragen voorbij die ik niet wist en niet in mijn boek staan en ook een aantal vreemde vragen. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb even ter verduidelijking situatieschetsen gemaakt om zo een duidelijker beeld van sommige vragen te maken.

Eerst de vreemde dan maar.
1. Moet u uw dimlicht voeren? [SITUATIE:] Motor rijdt buiten de bebouwde kom in het donker.
-> Naar mijn mening niet want je mag ook groot licht voeren. Maar er reed niets voor of achter de motor dus "moet u" vind ik een vreemde vraagstelling.

2. Staat u hier het veiligst? [SITUATIE:] Daglicht; Motor helemaal rechts geparkeerd en de man staat loodrecht tegen de vangrail op de vluchtstrook.
-> Je staat helemaal rechts. Echter had ik uit mijn boek (voor rijbewijs b dacht ik) dat ze blijkbaar van iedereen verwachten dat mensen
dan over de vangrail heen gaan klimmen omdat ze daar dan veilig staan. Dat is begrijpelijk maar hoe moeten al die oude, beperkt gehandicapten en dikke mensen dat doen dan?
Bovendien zit ik het meest veilig als ik over de vangrail klim, de bushalte op zoek en dan naar huis ga om de bank op te zoeken. Weer zo'n vreemde vraagstelling dus.

3. Hoe hard mag u hier? [SITUATIE:] Einde bord max 70, 1 rijbaan met 2 rijstroken die elkaar scheiden dmv een onderbroken streep. Ergens in de verte is er iets wat lijkt op
een vluchthaven maar ik kon het niet goed zien op die tv. Er stond in ieder geval geen bord bij dat daar een vluchthaven was dus ik had maar 80 ingevoerd.

En even om er nog maar eentje te geven. Er was ook een vraag waarbij men vroeg of ik hier gewaarschuwd werd voor een daling.
[SITUATIE:] Voor de motor zie je een helling met het bord van een helling. Het antwoord is dus nee want het is een helling en geen daling.
Best wel een belachelijke vraag vind ik. Het bord voor helling en daling is trouwens bijna hetzelfde. De zwarte driehoek is alleen gespiegeld.

Welke aanrijving vraagt het minste onderhoud? A) Cardanaanaandrijving; B) Kettingaandrijving.
-> Stond niet in mijn boek en ik had geen idee wat een cardanaanaandrijving was. In 8 seconden heb je niet veel tijd om erover na te denken. Naderhand opgezocht en het bleek een cardanaanrijving te zijn.

Dan de vervelende vragen die ik wel had moeten weten.

4. Wie heeft er voorrang? A) De motor; B) De auto. [SITUATIE:] Motor rijd op een dijk en rechtsonderdaarvan gaat een weg naar boven die de weg van de motor kruist (NIET 90 graden/wegen stonden niet loodrecht op elkaar) en daar reed een auto naar boven.
-> Aan de ene kant kan je zeggen, verkeer van rechts heeft voorrang, maar aan de andere kant kan het ook een uitritconstructie zijn. Ik ging ervan uit dat het een uitritconstructie was omdat er geen borden stonden en omdat de weg er niet loodrecht op stond.
Bovendien is het moeilijk voor de motor om de auto zien aan te komen. Maar ik weet het dus niet zeker. Graag uitleg hierover.

5. Wie heeft voorrang? A) De motor; B) De voetganger. [SITUATIE:] Enkelbaansweg (1 rijstrook). Links daarvan kon je volgens mij niets zien maar rechts daarvan was een voetganger die wilde oversteken. Echter stonden er onderbroken streepjes loodrecht op de weg maar verder stonden er geen borden en haaientanden.
-> Ik dacht geen stoplichten, borden, haaientanden, zebrapad of kruissing is rechtdoorgaand verkeer gaat voor dus de motor heeft voorrang. Maar waarom staan die streepjes er dan? Om de voetganger te stimuleren (om de een of andere reden) om op die specifieke plek over te steken?

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/5o12k2b1j/Motor_CBR_Vragen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Voor de eerst 3 vragen: Niet teveel erachter zoeken, dus ja, dimlicht aan als het donker is enz, nee, achter de vangrail is veiliger enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
De vraagstelling is niet altijd even helder inderdaad. Maar zodra je dat door hebt, kan je eigenlijk ook niet meer zakken voor het examen :+

1. In het donker altijd minimaal dimlicht, bij zo'n vraag kan je er vanuit gaan dat ze dat bedoelen.
2. Dit is op een vluchtstrook neem ik aan? In dat geval inderdaad aan de andere kant van de vangrail.
3. Zoals je het beschrijft lijkt het inderdaad een 80km-weg te zijn. Zolang er geen borden staan voor auto(snel)weg of een groene streep in het midden van de rijstroken, is het gewoon 80km.
4. Op dijken kom je veel van zulke wegen tegen, het kunnen uitritten zijn maar dat hoeft niet. Het ligt helemaal aan de situatie, niet te zeggen met deze info.
5. Dat zijn inderdaad streepjes om iets van een voetgangersoversteekplaats aan te geven, maar zolang er geen zebrapad (oid) is hebben ze geen voorrang.

Niet te ver in nadenken bij deze vragen, niet denken: wat als dit, wat als dat? Nee, het gaat puur en alleen om de situatie die jij te zien krijgt en de vraag daarbij :)

[ Voor 6% gewijzigd door Tankiej op 03-11-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De situatieschets is precies zoals ik hem kreeg op het cbr. Het was ook een vector tekening. Ik had hem ook al aan wat mensen gevraagd maar die wisten het ook niet zeker. Ik ging maar uit van een uitritconstructie.
En ik begrijp dat je er niet teveel bij moet nadenken (in 8 seconden) maar zo werken mijn hersenen nu eenmaal. Ik probeer altijd alles vanuit alle hoeken te bekijken. Ze hadden ook gewoon kunnen vragen: "Mag u hier dimlicht voeren?" en "Staat u hier veilig". Zelfs op de oefen cd van vekabest zijn ze niet zo vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:37
In dat geval heeft gewoon rechts voorrang, als dat de enige info was die je kreeg :)
De vraag klopt gewoon als ze vragen: 'Moet u uw dimlicht voeren?'. Want het moet inderdaad in het donker. Bij grootlicht staat je dimlicht ook aan, maar brandt er nog wat extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tankiej schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:42:
In dat geval heeft gewoon rechts voorrang, als dat de enige info was die je kreeg :)
De vraag klopt gewoon als ze vragen: 'Moet u uw dimlicht voeren?'. Want het moet inderdaad in het donker. Bij grootlicht staat je dimlicht ook aan, maar brandt er nog wat extra.
Maar dimlicht heeft weer een andere term dan grootlicht en ze zullen het wel zien als twee aparte dingen. Ik zou dus zeggen nee, want je mag ook grootlicht voeren. Maar deze discussie hierover laat al zien dat er iets mis is met de manier waarop ze sommige dingen vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 18:14:
[...]

Maar dimlicht heeft weer een andere term dan grootlicht en ze zullen het wel zien als twee aparte dingen. Ik zou dus zeggen nee, want je mag ook grootlicht voeren. Maar deze discussie hierover laat al zien dat er iets mis is met de manier waarop ze sommige dingen vragen.
Ja, maar dimlicht voeren is wettelijk verplicht in het donker. Grootlicht mag, als je niemand verblind. De vraagstelling is wel correct, want je moet dus dimlicht voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door M3rcury op 03-11-2013 18:21 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je groot licht voert gebruik je geen dimlicht (als we alleen de termen vergelijken en niet de techniek die erachter zit).

Dan trouwens nog een vraag. Als je loopt met de motor aan je hand dan ben je toch gewoon een voetganger? En mag je dan wel in een weg die gesloten is voor motorvoertuigen? Ik neem aan van wel maar ik vraag het toch maar even :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 15:13
Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 18:28:
Maar als je groot licht voert gebruik je geen dimlicht (als we alleen de termen vergelijken en niet de techniek die erachter zit).

Dan trouwens nog een vraag. Als je loopt met de motor aan je hand dan ben je toch gewoon een voetganger? En mag je dan wel in een weg die gesloten is voor motorvoertuigen? Ik neem aan van wel maar ik vraag het toch maar even :).
Jazeker! Je mag er echter niet parkeren, want die handeling is voorbehouden aan motorvoertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:10
Zo even de bekende Mazinger Z bezocht. Mooi weer en rond de 21 graden en heerlijk rustig op de wegen.

Afbeeldingslocatie: http://i1198.photobucket.com/albums/aa460/aveenhuijsen/2013-11-03143711_zpse6d4c04f.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1198.photobucket.com/albums/aa460/aveenhuijsen/2013-11-03141750_zpsf12ab59d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1198.photobucket.com/albums/aa460/aveenhuijsen/2013-11-03142523_zps7e9770fe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1198.photobucket.com/albums/aa460/aveenhuijsen/2013-11-03140408_zps8e81944a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1198.photobucket.com/albums/aa460/aveenhuijsen/2013-11-03153512_zps3fc7f43a.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door aveenhuysen op 03-11-2013 18:48 ]

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Bji vraag 4 gaat de auto eerst: Breedte van de weg bepaalt niet de voorrang, en er staat nergens iets dat aangeeft dat de auto niet op een gewone weg rijdt. Dus gewoon verkeer van rechts gaat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:36:
De situatieschets is precies zoals ik hem kreeg op het cbr. Het was ook een vector tekening. Ik had hem ook al aan wat mensen gevraagd maar die wisten het ook niet zeker. Ik ging maar uit van een uitritconstructie.
1) is inderdaad wat dubieus. Je moet in het donker dimlicht voeren en je mag groot licht voeren. Zodra je groot licht voert gaat je dimlicht uit. Advies: niet te ver nadenken.

2) ze vragen niet wat het veiligst is, ze vragen of dit veilig is. Nee, de beste man staat niet achter de vangrail. Antwoord ook maar dat het wel veilig is als-ie er wél achter staat. Natuurlijk kan je het beste gewoon weggaan, maar doorgaans moet je toch echt wachten op de ANWB/sleepdienst/vriend met een aanhanger (dat laatste mag officieel op de snelweg weer niet, geloof ik).

3) zoek even op hoe je een weg buiten de bebouwde kom kunt herkennen. Er bestaan 70 wegen binnen de bebouwde kom, waarna het antwoord dus 50km/u zou zijn. Ik weet niet of een parkeerhaven erbij hoort (zou heel goed kunnen), een andere is ook de plek van het voorrangsbord. Buiten de bebouwde kom staan deze na een kruispunt (vs binnen de bebouwde kom ervoor). Het CBR zal één van deze dingetjes verstopt hebben in het plaatje.

4) Een uitrit herken je aan het feit dat het zichtbaar een beperkte bestemming heeft (garagebox oid) of aan het voetpad wat doorloopt over de uitrit (zelfde tegeltjes). Die laatste is waar het meestal om gaat en valt vaak ook samen met de "klassieke" uitrit. Zoals ik de situatie zie zijn het gewoon twee gelijkwaardige wegen, waarbij de auto van rechts komt. Dat die weg niet loodrecht erop staat is irrelevant.

Ik snap dat je mss verward bent, want vaak moet in deze situatie één weg voorrang verlenen (eventueel met een stopbord bij heel weinig overzicht). Maar dat staat hier niet, dus is het gewoon een weg van rechts. Ga er absoluut niet iets anders bij halen, want dat is juist waar een deel van die vragen om draaien (en ook de reden om heel veel te oefenen).

5) Dit is gewoon een paar streepjes op de weg ter informatie aan de bestuurders en voetgangers, maar geen VOP. Soms gaan die streepjes samen met verkeerslichten (zodat voetgangers geen voorrang hebben als de lichten uit staan). Iets is een VOP zodra er zebrastrepen staan (evt icm het bord, ik weet niet of dat verplicht is - maar ze gaan je echt geen zebrapad laten zien als het geen VOP is).

Nogmaals, het is echt heel belangrijk om veel te oefenen. Hoe goed je de stof ook kent, als je het type vragen niet onder de knie hebt, dan wordt het heel lastig. Op het internet zwerft her en der wat oefen materiaal rond wat je op een wat minder legale manier kan verkrijgen ;).

Was jij trouwens wel geslaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Acid_Burn

uhuh

XBL schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:24:
[...]

1) is inderdaad wat dubieus. Je moet in het donker dimlicht voeren en je mag groot licht voeren. Zodra je groot licht voert gaat je dimlicht uit. Advies: niet te ver nadenken.
Uuh, bij mijn motor (en bij mijn auto) gaat het dimlicht niet uit hoor als ik het groot licht aanzet.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

Acid_Burn schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:37:
[...]

Uuh, bij mijn motor (en bij mijn auto) gaat het dimlicht niet uit hoor als ik het groot licht aanzet.
Ik bedoelde meer vanuit de wet geredeneerd. Volgens mij is het geen verplichting dat je dimlichten blijven branden als je groot licht aan gaat. Als dat wel zo is, dan is die vraag ook opgelost: je hebt in het donker altijd je dimlicht aan met evt groot licht erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@XBL. Dat is echt een citaat. Ze vroegen 100% zeker: "Staat u hier het veiligst". Het gaat er hier om wat volgens het cbr klopt en niet in de werkelijkheid. Dat kan verschillen.
Nee ik was gezakt met 9 fouten :(.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:45:
@XBL. Dat is echt een citaat. Ze vroegen 100% zeker: "Staat u hier het veiligst". Het gaat er hier om wat volgens het cbr klopt en niet in de werkelijkheid. Dat kan verschillen.
Nee ik was gezakt met 9 fouten :(.
Stond die man nou vóór de vangrail (aan de kant van de vluchtstrook) of áchter de vangrail (aan de kant van de berm)?

In het eerste geval is dit sowieso niet het veiligst. Je kan het beste achter de vangrail gaan staan.

In het tweede geval kan je vast allemaal veiligere opties bedenken. Maar zoals ik zei: je moet wachten tot je voertuig is weggehaald of weer rijdt, dus blijf je achter de vangrail wachten op de ANWB of sleepdienst. Dat is dan de veiligste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij stond op de vluchtstrook maar hij hing letterlijk met z'n achterwerk tegen de vangrail aan. Zijn motor stond ook helemaal rechts geparkeerd. Ik snap dat het het veiligst is om erachter te staan maar de vraagstelling was dus "staat u hier het veiligst" en niet "waar staat u het veiligst". De antwoorden waren "ja" en "nee". Niet iedereen kan over een vangrail klimmen (ouderen, gehandicapten, dikkerts). Dus dit zou weer typisch zo'n cbr antwoord moeten zijn. Ik vermoed ook ergens gelezen te hebben dat het inderdaad achter de vangrail was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:54:
Hij stond op de vluchtstrook maar hij hing letterlijk met z'n achterwerk tegen de vangrail aan. Zijn motor stond ook helemaal rechts geparkeerd. Ik snap dat het het veiligst is om erachter te staan maar de vraagstelling was dus "staat u hier het veiligst" en niet "waar staat u het veiligst". De antwoorden waren "ja" en "nee". Niet iedereen kan over een vangrail klimmen (ouderen, gehandicapten, dikkerts). Dus dit zou weer typisch zo'n cbr antwoord moeten zijn. Ik vermoed ook ergens gelezen te hebben dat het inderdaad achter de vangrail was.
Het is achter de vangrail (staat als het goed is in je theorieboekje en oefenvragen).

Als iemand op een motor kan klimmen, dan kan-ie ook wel over de vangrail klimmen. Zelfs al kan-ie het niet, dan staat-ie daar nog steeds niet het veiligst. De veilige plek kan je immers ook objectief bepalen ipv subjectief (bijvoorbeeld meenemen wat die persoon allemaal wel en niet kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Net besteld, als de levering goed gaat einde van deze week binnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.scooterwest.com/file/000/000/000/119/55/LARGE_lv8571.jpg?1357675735

Een Leovinci SBK demper + stukje buis tot aan de originele downpipe.

Op de Vespa ziet dat er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.scooter-center.com/medias/sys_master/NewProductImagesFolder/8853977104414/LV8571.jpg
*O* *O*

Mooie gelegenheid om de wieltjes eens mooi zwart te gaan spuiten.
Wil voor deze look gaan:
Afbeeldingslocatie: http://members.modernvespa.net/sanel93/uploads/mv07_165.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je het objectief gaat bepalen dan kan je achter de vangrail ook nog een kuil graven en daarin gaat zitten lol. Daarom staan er ook van die borden met "wegwerkzaamheden". Dan kan je daar een schop komen lenen.

Maar uhm, wat je hier zegt klopt precies:
XBL schreef op zondag 03 november 2013 @ 19:24:
[...]

Maar jij zegt dus ook nee want grootlicht is een alternatief?

Wat vraag 3 nog even betreft. De weg was buiten de bebouwde kom en zonder vluchtstrook. Iets wat misschien een vluchthaven had kunnen zijn in de verte maar 100% zonder vluchthaven bord. Ik heb nog nooit een vluchthaven gezien op een 80 kilometer weg en ik zou ook verwachten dat een autosnelweg een vluchtstrook heeft. Ik had zelf 80 ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:23:

[...]

Nee, ik zeg "dimlicht" want die MOET je voeren in het donker. Groot licht MAG je voeren. Te ver nadenken over of je al dan niet dimlicht voert tijdens het groot licht moet je niet doen. Daarom: zoek nog wat oefenvragen (er is een bestand van 1400 vragen) en ga oefenen... dan leer je het snel genoeg af.
Wat vraag 3 nog even betreft. De weg was buiten de bebouwde kom en zonder vluchtstrook. Iets wat misschien een vluchthaven had kunnen zijn in de verte maar 100% zonder vluchthaven bord. Ik heb nog nooit een vluchthaven gezien op een 80 kilometer weg en ik zou ook verwachten dat een autosnelweg een vluchtstrook heeft. Ik had zelf 80 ingevoerd.
Tsja, ik ken de details niet wanneer iets binnen of buiten de bebouwde kom is, laat staan dat ik het plaatje ken wat jij kreeg. Er moet ergens een detail zijn geweest wat dat aangaf. Dat kan verdekt zijn (een voorrangsbord voor of na een kruispunt) of heel simpel een groot bord met de plaatsnaam en een streep er doorheen. De hele vraag draait immers om het herkennen van de situatie en de daarbij behorende snelheid te weten.

Zoals ik al zei: zoek even op waar je binnen vs buiten de bebouwde kom aan herkent. Ik weet niet of bijvoorbeeld vluchthavens (eerder vaak parkeerplaatsjes langs provinciale wegen) alleen voorkomen buiten de bebouwde kom. Verder geldt in het algemeen dat als je buiten de bbk bent en er geen auto(snel)weg bord staat of groene autoweg belijning, je gewoon 80 moet rijden (dat is immers onze default snelheid op dergelijke wegen). Voor de snelweg geldt 130, tenzij anders aangegeven, maar voor zover ik weet vraagt het CBR daar nu tijdelijk niet meer naar vanwege de recente verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 14:49
Maar als je het objectief gaat bepalen dan kan je achter de vangrail ook nog een kuil graven en daarin gaat zitten lol. Daarom staan er ook van die borden met "wegwerkzaamheden". Dan kan je daar een schop komen lenen.

[...]

Kijk. Je moet niet zo ver gaan denken, het is eenmaal veiliger om achter de vangrail te staan, dus in de berm. Dat staat heel duidelijk uitgelegd in elk theorieboekje. Wat ik zo opmerk aan jouw onderbouwingen is dat je veel te diep op vragen in gaat. Denk gewoon simpel, wat is het veiligste op dat moment volgens het CBR. Anders zou je nog veel meer factoren kunnen meewegen in plaats van alleen de personen die niet over de vangrail kunnen klimmen toch? Zoals lokale weersomstandigheden, drukte op de weg, eventuele passagiers, het maakt allemaal niet uit. Het is gewoon veiliger om achter de vangrail te staan punt.

Dimlicht moet je altijd voeren in het donker, groot licht is optioneel. Bij de meeste voertuigen blijft het dimlicht branden als je groot licht selecteert maar dat terzijde, daar gaat de vraag helemaal niet om. Ze vragen of je dimlicht moet gebruiken in het donker en dat moet.

Als je zeker ervan bent dat vraag 3 buiten de bebouwde kom is, dan is het na de opheffing van de 70 weg gewoon een weg buiten de bebouwde kom met een snelheidslimiet van 80 km/h.
Ik ken genoeg provinciale wegen met een vluchthaven zoals hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 17:10:
Pas theorie-examen gehad en er kwamen een aantal vragen voorbij die ik niet wist en niet in mijn boek staan en ook een aantal vreemde vragen. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb even ter verduidelijking situatieschetsen gemaakt om zo een duidelijker beeld van sommige vragen te maken.
Je denkt er teveel bij na. In het donker moet je gewoon je dimlicht voeren. Grootlicht MOET nergens. Het is een optie. Langs de weg staan is nooit veilig, dus is het het best om achter de vangrail te gaan staan. Het MOET niet, maar het is veiliger. Je denkt teveel en verkeerd. Het gaat bij die vragen nooit om de dingen die je in het plaatje niet ziet of die niet in het verhaal voorkomen. Gewoon sec de verkeersregels toepassen.
Je kunt op alles wel een uitzondering verzinnen, maar daar gaat het niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
En ga ook geen dingen erbij verzinnen die niet in de wet of het lesboek staan. Vluchthavens hebben geen enkele wettelijke of lestechnische waarde om een type weg aan te duiden. 80km-wegen kunnen wel aangegeven worden door een dubbele middenlijn (zonder groen) en onderboken kantlijnen, want dat is wel een officiële standaard (hoewel ik twijfel of het CBR dat gebruikt als aanduiding van een situatie; ik gok van wel). Een bord 'voorrangsweg' na een kruising is een indicatie van dat je buiten de bebouwde kom bent, omdat dat in het lesboek staat beschreven. Probeer dat soort dingen te onthouden en te herkennen, daar heb je meer aan dan door gaan denken over de vraagstelling. Als je dat doet, dan wordt je helemaal dol ;)

Succes verder.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Het is trouwens niet zo dat ik overal diep op in gaat maar meer als ik ga twijfelen. Die situaties van wegaanduidingen gebruiken ze trouwens wel. Die had ik op mijn autotheorie-examen (die wel in een keer gehaald). Zo'n wegaanduiding gebruikte ze in deze situatie niet. Het was een gewone weg. Er stond maar een bord en dat was een wit bord met 70 erop en een lijn erdoorheen (geen voorrangsbord). Maar ik probeer het iets simpeler te houden xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

Algemene regel voor MC-vragen: als je twijfelt, ga met je eerste ingeving. Dit is bijna altijd de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Laatst online: 12-09 20:20
Hagel, wind, regen, zon, onweer, natte onderbroek. Het was weer een mooie dag om te rijden. 350km over de veluwe en langs het markermeer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wees blij. Jij heb tenminste je motorrijbewijs :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Jaa, mijn droommotor is uit :P! Een dikke hardcore SS omgebouwd naar een naked! Ik moet denk ik alleen nog ff sparen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
De S1000R is naked geworden? o.o
Tijd om een tweede hypotheek te nemen, nieren te verkopen, alle abbo's op te zeggen, schuur in onderhuur gooien, auto de deur uit en mn oma te verkopen aan de wetenschap!

In all seriousness:
Net te horen gekregen dat ik vanaf morgen voor een week op project mag in Schiphol-Rijk. Daily commute wordt nu A7 - 8 - 10 en 5. Dáááát wordt dus enigzins vochtig arriveren op werk. No way dat ik dat in de Panda (Opel is weg \o/) ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:30

_Apache_

For life.

Tsja, mij is gevraagd om morgen van Den Haag naar Borselle te rijden. Opzich vind ik het niet erg om in slechte omstandigheden te rijden. Maar een rit die 155km is (ipv 35) in het weer dat ze voorspelt hebben, en ik een auto voor de deur heb staan, ben je gek als je perse de tweewieler pakt.. :9

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 04-11-2013 13:15 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
Akra heeft het uiterlijk van hun uitlaten aangepast haha
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5513/10667762175_a6c03bf4c9_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
_Apache_ schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:11:
Tsja, mij is gevraagd om morgen van Den Haag naar Borselle te rijden. Opzich vind ik het niet erg om in slechte omstandigheden te rijden. Maar een rit die 155km is (ipv 35) in het weer dat ze voorspelt hebben, en ik een auto voor de deur heb staan, ben je gek als je perse de tweewieler pakt.. :9
Mijn rit wordt rond de 70 - 80 km waarvan 20km (Purmerend t/m A10) file. (Althans - vroegâh was dat zo.. ik verwacht nu nogsteeds) Ben gek als ik de motor niet pak. Was vanochtend al 2,5uur onderweg voor wat normal 45min zou zijn en ik zat in een file van net 4km, laat staan 20.
Iemand hier die dagelijks op de A5 rijdt? Is dat ding druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:30

_Apache_

For life.

Iemand die mij aan een autosteun van de Zumo 550 / 500 kan helpen? De zumo laadt sinds een tijdje niet meer op in de auto, vervelend, vooral bij lange ritten. De kabels zijn doorgemeten, deze zijn in orde, ook mijn aansluiting in de auto geeft nog keurig stroom, dus de houder is kaduuk..

V&A gevraagd: Auto-steun Garmin Zumo 550 / 500

[ Voor 18% gewijzigd door _Apache_ op 04-11-2013 13:54 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
GenjiBlade schreef op maandag 04 november 2013 @ 12:54:
In all seriousness:
Net te horen gekregen dat ik vanaf morgen voor een week op project mag in Schiphol-Rijk. Daily commute wordt nu A7 - 8 - 10 en 5. Dáááát wordt dus enigzins vochtig arriveren op werk. No way dat ik dat in de Panda (Opel is weg \o/) ga doen.
Let op dat ze bij de afrit van de A5 naar Schiphol bezig zijn met wegwerkzaamheden en daar wat van die teerstrippen liggen tussen het oude en het nieuwe asfalt. Ohja, er kan file staan op de vluchtstrook voor de afrit op de A5, maar dan kan je beter doorrijden en omkeren op de A4, want vanaf die kant kan je namelijk zonder stoplichten die weg op naar Schiphol-Rijk 8)7 dus als er een lange file staat kan je beter doorrijden en omkeren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13

Reley

Zoom Zoom

Iemand tips waar je naar moet kijken bij een Suzuki Bandit 1200s uit 2001?
Ga binnenkort kijken bij een particulier die er 1 te koop heeft.
Qua uiterlijk vind ik het een mooie motor. Hooguit dat 1200cc misschien wat stevig is als beginner..
heb evt ook nog een GSX-F 750 uit 1998 op het oog.

Uiteraard wil ik op beide motoren rijden echter vraag ik me af welke een betere beginner zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
Top info, thanks!
Widow schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:54:
[...]
dus als er een lange file staat kan je beter doorrijden en omkeren.
Dus - doorrijden op A4, voorbij die Shell/BK/Hotel en eerstvolgende afslag omkeren en trug? :P
Reley schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:23:
Iemand tips waar je naar moet kijken bij een Suzuki Bandit 1200s uit 2001?
Ga binnenkort kijken bij een particulier die er 1 te koop heeft.
Qua uiterlijk vind ik het een mooie motor. Hooguit dat 1200cc misschien wat stevig is als beginner..
heb evt ook nog een GSX-F 750 uit 1998 op het oog.

Uiteraard wil ik op beide motoren rijden echter vraag ik me af welke een betere beginner zal zijn...
Beginnersmotor is je eigen smaak en keus. Wel zou ik neigen naar een advies om voor de 750 te gaan ipv 1200. 1200 is echt totaal anders dan waar je ooit op hebt gezeten en gelest.
Ik begon op en 550 en rij ik nu nog mee, ding is perfect om alles op te leren en verder te ontwikkelen, ik kijk nu zelf naar 800jes.
Maat van me die 2 weken eerder begon te rijden is maar meteen op een 1000cc Duc Monster begonnen, is opzich prima gegaan en hij heeft een stoer machine eruit maar of het nou ideal was om mee te beginnen - zelfs hij heeft toegegeven dat wat kleiners wss beter was geweest.

De modellen die je noemt ken ik zelf niet intiem genoeg om je er verder mee te helpen maar er zijn zat standard dingen die je in dit en vorige draadjes tegenkomt; (Wat voorbeelden hieronder)

Ga langzaam en op snelheid zonder handen rijden - kijken of de motor een bepaalde voorkeur heeft voor richting - kan duiden op versleten balhoofd (normal en fixbaar) tot een kromme frame / voorvork. KAarsrecht blijven rijden is ideaal.
Niet meteen flippen als ie een beetje afwijkt, de meeste hebben wel een kleine afwijking door verbruik/zit/banden e.d. - t gaat hier puur om hele erge verandering van richting.

Let op pakkingen en lekken.
Let op of de motor is gewassen (Want als je verkopert em niet eens poetst voor de verkoop kan je er bijna altijd vanuit gaan dat er gewoon niet voor wordt gezorgd)
Zoek naar beschadigingen - krassen op frame/pegs/grips is meestal ergens tegenaan of een schuiver over de grond, als de kappen er wél als nieuw uit zien dan zou ik me afvragen of de frame eronder wel goed is.

Verder - ga met een vriend/familie lid op pad, die kijken er op een andere manier kritisch naar en worden niet binnen 3,6 sec verliefd. Ga een goed verhaal bij elkaar praten met de verkopert, probeer zelf erachter te komen of de machine goed is of niet.
En niet te vergeten: Slechte verkoperts zijn uitzonderingen, er zitten heel veel goud eerlijke mensen tussen, niet meteen er vanuit gaan dat ze je een oor proberen aan te naaien.

[ Voor 80% gewijzigd door GenjiBlade op 04-11-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

GenjiBlade schreef op maandag 04 november 2013 @ 13:33:
[...]

Mijn rit wordt rond de 70 - 80 km waarvan 20km (Purmerend t/m A10) file. (Althans - vroegâh was dat zo.. ik verwacht nu nogsteeds) Ben gek als ik de motor niet pak. Was vanochtend al 2,5uur onderweg voor wat normal 45min zou zijn en ik zat in een file van net 4km, laat staan 20.
Iemand hier die dagelijks op de A5 rijdt? Is dat ding druk?
Ja dat is nog steeds zo ;) Ik rijd er elke dag langs. (Zeewolde -> Den Helder).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Het grootlicht dimlicht verhaal.

Als ik sein met mijn grootlicht dan blijft mijn dimlicht branden. Als ik mijn grootlicht vast aan zet dan gaan mijn dimlicht uit ;) ( In de auto dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

XBL schreef op zondag 03 november 2013 @ 20:38:
[...]

Verder geldt in het algemeen dat als je buiten de bbk bent en er geen auto(snel)weg bord staat of groene autoweg belijning, je gewoon 80 moet rijden (dat is immers onze default snelheid op dergelijke wegen). Voor de snelweg geldt 130, tenzij anders aangegeven, maar voor zover ik weet vraagt het CBR daar nu tijdelijk niet meer naar vanwege de recente verandering.
Je MOET niet 80 rijden. De vMAX is 80. Je mag ook 40 rijden. De minimale snelheid is reeds lange tijd geleden afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ik zie dagelijk heeeeel veel vluchthavens op een 80 weg. Eigelijk elke 80 weg wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
Tylen schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:30:
[...]

Ja dat is nog steeds zo ;) Ik rijd er elke dag langs. (Zeewolde -> Den Helder).
Dank! :)
Motor it is!

All,
Als jullie binnen de koekblikken een natte GPz550 tussen de file op de hiervoor genoemde wegen door zien rijden - schroom niet om em flink uit te lachen.
En ruimte te maken... laten we dat ook niet vergeten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

Tylen schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:33:
[...]

Je MOET niet 80 rijden. De vMAX is 80. Je mag ook 40 rijden. De minimale snelheid is reeds lange tijd geleden afgeschaft.
Ga ff lekker ergens anders de wijsneus uithangen ;).
Tylen schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:34:
[...]

Ik zie dagelijk heeeeel veel vluchthavens op een 80 weg. Eigelijk elke 80 weg wel.
Klopt. Soms zijn het parkeerhavens (P-bord erbij), maar meestal vluchthavens (bordje erbij van zo'n mannetje dat onder de motorkap kijkt of helemaal geen bord erbij). Stukje asfalt naast een weg met doorgetrokken streep erbij is volgens mij een vluchtstrook of vluchthaven, ongeacht eventuele borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

XBL schreef op maandag 04 november 2013 @ 15:12:
[...]

Ga ff lekker ergens anders de wijsneus uithangen ;).
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
GenjiBlade schreef op maandag 04 november 2013 @ 14:41:
[...]

Dank! :)
Motor it is!

All,
Als jullie binnen de koekblikken een natte GPz550 tussen de file op de hiervoor genoemde wegen door zien rijden - schroom niet om em flink uit te lachen.
En ruimte te maken... laten we dat ook niet vergeten. :P
hoelaat zit je tussen Hoorn en Zaandam A7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, banden vraag,

Afgelopen weekend het gebruikelijke rondje gereden, sportief getoert.
bij de koffie echter kwam er een opmerking over mijn band.

Het is een Michelin Pilot road 3, die heeft zachtere compound of de zijkanten.

Probleem is als volgt.
die zijkanten waren behoorlijk aan het krullen.
nu weet ik alleen niet komt omdat ik met mijn achtervering strakt rij (en de band mischien een deel van het veren moet overnemen) of mijn banden spanning het probleem is (alleen die zijkanten doen het)
Temperatuur van de band acht ik onwaarschijnlijk gezien het hier nu ook aan het afkoelen is.

maar weet iemand hier wat de hoofd oorzaak van dat krullen is?

en heb het nooit eerder gehad, helaas ook geen foto en gezien ik iedere dag rijd, zijn die rolletjes rubber er nu ook weer afgesleten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wel genoeg druk in de band ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Nu online

Acid_Burn

uhuh

@aarschok: zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/f1i4c0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat dus,

en denk niet dat het druk is, midden op de band is alles normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:12

bakvis

Tweakers.Nerd

Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:48:
ja dat dus,

Lijkt me redelijk normaal te zijn met een zachtere compound. Heb je wel eens bij track day auto's gevoeld aan de band als ze net een aantal ronde's gereden hebben? Daar zit ook opgekruld zacht rubber op. Dit zorgt juist voor de grip...

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar ik reed niet gek veel harder dan normaal, dus denk niet dat het daar aan lag
en een pilot road 3 is niet bepaald een race band ;)

iemand met het antwoord?

overigens geen leven of dood situatie, gewoon opzoek naar oorzaak om te zien wat ik fout deed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XBL

XBL

Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:48:
Nouja, met twee compounds verwacht je juist dat je band anders slijt. Het midden gedeelte is sterker, zodat je langer rechtuit kan rijden. Als je dan wat meer bochtjes dan normaal doet, dan zal je dat ook in de slijtage zien. Dat is mijn amateur analyse ;).

Het zou opzich best de druk kunnen zijn, dat dan de slijtage van de zijkanten verergert. Als je niets aan de motor hebt veranderd, dan is dat ook met meest logische (aangezien de druk wel veranderd). Pomp er eens wat lucht bij, desnoods iets meer dan normaal, dan kan je het makkelijk testen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even wat ik zie:'t Rubber van je band heeft niks geleden, je hebt een hoop rubber opgepikt op een circuit?

Die laatste 5 mm. mág je overigens ook gewoon (GRATIS!!) gebruiken ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn band niet, neem aan gewoon plaatje van het net.
maar vanuit de binnenkant gezien, dat rauwige, niet die vlokken rechts op de band.

lijkt met stug dat een band plots veel harder slijt zeker zien ie pas halverwege is of zo (van de levensduur dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Nu online

Acid_Burn

uhuh

Gewoon even een plaatje van het net geplukt idd als referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dit is gewoon normaal. Als je echt happen uit je band hebt dan kan het idd bandenspanning zijn. Maar als het er zo als op de fot uitziet, niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:13:
maar ik reed niet gek veel harder dan normaal, dus denk niet dat het daar aan lag
en een pilot road 3 is niet bepaald een race band ;)

iemand met het antwoord?

overigens geen leven of dood situatie, gewoon opzoek naar oorzaak om te zien wat ik fout deed
Ik heb dat ook gehad met mijn vorige PR3. Vooral nadat ik terug was uit Wales. Daar is veel ruwer asfalt (net alsop een racebaan) en dan zijn die rolletjes snel het gevolg. Niets aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
Het was FRIS op de motor vandaag. Een andere motor gezien. Of eigenlijk, een motorscooter ;)

Het wordt weer tijd voor een sjaal-achtig ding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58

EgoPro

Time is an illusion.

Ik vond het ook frisjes, ik heb nog geen binnenjas aan in mijn pak alleen de regenvoering want er is kans op regen.
De handvatverwarming op standje 2/5 en warme handschoenen aan. Het was fris maar goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:04

Youk

Volvo For Life

Ik heb onlangs deze gescored. Tot nu toe droeg ik altijd een buff sjaaltje. Ofwel een zomerversie ofwel de winterversie met fleece. In eerste instantie was ik aan het kijken naar iets wat beter tegen de regen kon. Met de buffjes had ik namelijk voor bij hevige regen dat deze zich vol zogen met water en dat het dan langs mijn kraag naar binnen liep. Daar sta je dan met je perfect waterdichte jas. :'(

Nu heb ik het op gebied van regen nog niet kunnen testen, maar heb het reeds enkele keren gedragen aangezien ik momenteel tot 23 uur moet werken en dan nog 50 km moet rijden. Op gebied van wind komt er niets door. Dus de koude blijft ook perfect weg van de hals. Zelfs met mijn winterbuff (die met fleece) heb je nog dat er wind door komt.

En als het nu echt koud wordt kan ik er nog altijd één van mijn buffjes onderaan trekken.

/me Youk voorziet een warme winter :)

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damnit. Motor start niet meer.

[YouTube: http://youtu.be/maUnBtopY4M]

Brandstofpomp werkt prima, hoor geklots in de tank en de accu is volgens mij prima. Startmotor slaat gewoon niet aan; echt irritant dit.

Iemand een quickfix waarmee ik in ieder geval naar de dealer kan rijden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:27:
Damnit. Motor start niet meer.

[video]

Brandstofpomp werkt prima, hoor geklots in de tank en de accu is volgens mij prima. Startmotor slaat gewoon niet aan; echt irritant dit.

Iemand een quickfix waarmee ik in ieder geval naar de dealer kan rijden? :P
Dodemansknop gecheckt?
Pagina: 1 ... 9 ... 139 Laatste

Dit topic is gesloten.