Icephase schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 14:11:
De huidige regelgeving komt voort uit EU-regelgeving of in elk geval een EU-breed gelijkgetrokken richtlijn voor motorrijbewijzen. Dat betekent dat er ineens wat andere belangen mee gaan spelen dan wanneer alleen NL hun regels aanpassen, namelijk lobby's van fabrikanten etc.
Die fabrikanten hadden in een groot deel van de EU al een -voor hun- mooie verdeling; 125 cc motoren die ook al in Azië en Z-Amerika populair waren konden ze hier ook goed kwijt en de A2-categorie bedienen ze met 250-500 cc machines. Wat is er voor hun nou mooier om hun afzetgebied te vergroten zónder hiervoor zelf te hoeven investeren? Onder de 25kW regeling pakte iedereen een 2e hands motor die 'af te voeren' was naar max. 25kW; ze verdienden er geen bal aan. Met de nieuwe regels dus wél!
Het is dus een utopie om te denken dat de aanpassing teruggedraaid gaat worden, en vrij naïef om te denken dat het vanuit veiligheidsoverwegingen is gedaan. Want inderdaad; een auto met 300kW vergt een betere voertuigcontrole dan een motor van 11kW en tóch mogen beginners daar wél in rijden...
Het gelijk trekken van die regelingen vind ik prima. We mogen immers in de hele EU rijden met ons Nederlandse rijbewijs, dus dan is het wel lekker als iedereen in de EU ook een beetje hetzelfde wordt behandeld. Dat die 125cc door lobby er is gekomen, zou me ook helemaal niets verbazen.
Wat ik wel denk is dat de regeling oprecht de boel veiliger maakt. Je kan wel zeggen dat je met een normaal B-rijbewijs ook dikke sportwagens kan besturen, maar de kans dat iemand met een vers rijbewijs daar (regelmatig) in rijdt is klein. Maar op een motor klimmen die diezelfde sportwagen bij kan houden is helemaal zo gek nog niet. Voor de prijs van een tweedehands autootje heb je al een tweedehands Hayabusa, om maar even een extreem voorbeeld te geven.
Beetje jammer is wel dat ik geen statistieken ken in hoeverre beperking op vermogen daadwerkelijk de veiligheid vergroot. Dat het het doet is zeer waarschijnlijk,
want bij hogere snelheden gebeuren vaker en ernstigere ongelukken. Het is niet voor niets dat er veelal wordt gezegd tegen beginners om die 1000cc sportfiets nog even een paar jaar te laten staan.