Zelf nam ik 12 uur les [België, net voor de nieuwe reglementering], waar minimum 8 uur was. 2x 2 uur, 2x 4 uur waar we wel na 2 uur naar de school gingen en de eerste maal zelfs leraar wisselden. Had nog nooit op gemotoriseerde 2-wielers gezeten. Minimum 8 uur ging misschien ook lukken maar was toch blij om die extra 4 uurtjes. Verder was ik wat meer op m'n gemak omdat ik al 13 jaar in de wagen reed maar dit erg weinig in de stad en al helemaal niet in de lessen stad of de (verschillende) examen stad. Wel allemaal goed afgelopen ondanks een stoppie tijdens de noodstop.
Eigen motorkledij vs die van de rijschool: is eigenlijk persoonlijk en moet je zelf afwegen.
- Hebben ze wel (voldoende) kledij in jouw maat? (bij mij met een XXXL helm zou dat zeker een vraag zijn)
- Hoe zeker ben je dat je zal blijven rijden (want in dat geval heb je het zeker nodig)?
- Hoe zeker ben je dat je in dezelfde weersomstandigheden zal blijven rijden als je les? (rij je enkel op droge zomerdagen dan is regendichte winterkledij niet bijzonder handig...)
- Hoe zeer zie je op tegen (recent) gebruikte en onreine leen kledij? Komt vaak voor dat handschoenen en helmen nat zijn en al helemaal in de zomer - en dan reken ik de regen nog niet mee.
- Hoe schat je de kans dat je een ongeval aan 30+ km/u zal hebben? (schade voor jouw nieuwe kledij?)
- Hoeveel belang hecht je aan routine? (reeds getraind met je eigen kledij)
Enz...
Zelf had ik m'n volledige kledij: een textiel winter jas en overbroek, winter (en zomer) handschoenen, motor laarzen en helm. Ondertussen is daar een isolerende laag, tussen handschoenen, zomerjas en reservehelm bijgekomen. Nog geen leder pak. Moet eerst maar eens wat gewicht verliezen. Dan mag
deze trouwens meteen binnen (enkel US shipping maakt niet uit, ik zou wel een weg vinden!).
GenjiBlade schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:56:
Ik kocht mijn volledig pak + helm, laarzen en handschoenen voor ik uberhaupt een rijschool had gevonden.
Rijschool had als enige regel dat je een jas van hun aan moest omdat je zogenaamd beter op zou vallen voor instructeur/instructrice maar volgens mij was het ook gewoon reclame maken. De jassen die ze hadden waren dan wel piek fijn in orde gehouden en bij de eerste de beste defect druit en een nieuwe.
Heb gelukkig maar 1x gevallen en dat was;
1. Niet boeiend; Ik stond stil, motor donderde om en ik bleef overeind
...
Ik kreeg hetzelfde van mijn rijschool maar enkel over het fluo jasje. "Dat is voor de reglementatie", maar m'n eigen fluo vestje mocht weer niet. Jaja. Maakt mij dat uit. M'n enige valpartij (tijdens de lessen dan) was trouwens heel gelijkaardig. Eerste stop, motor ging -na stop- wat scheef, schever en heel traagjes aan tegen de grond.
Erasmo schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 14:03:
Een nieuwe helm moet ik ook nog eens voor kijken, de huidige is wel veilig en alles maar op de snelweg aardig lawaaiig.
Maar nu wil ik ook een camera gebruiken tijdens het rijden, heb je zo'n dure stille helm zet je er een vierkantje Gopro op

Sowieso oordopjes indoen als je veel snelweg rijdt. En dure helmen zijn niet noodzakelijk stiller. Zo heeft m'n luxe X-702 wel meer minpuntjes vergeleken met m'n stukken goedkopere Richa.