Rare vraag tussendoor misschien, want ik hoor dit te weten

Maar...
Ik ben op dit moment in het bezit van een Honda VFR1200 met DCT. Leuk ding, snel, niet erg zuinig. Het valt in het segment sport/touring. Het zit lekker, ook voor langere afstanden, en je zit achter een ruitje. Dat zorgt er alleen voor dat alle wind tegen mijn helm aan wordt gedirigeerd.
Aangezien ik (ook vandaag) door weer en wind 5 dagen per week woon/werk-verkeer rij, vroeg ik me af wat een goede opvolger zou kunnen zijn.
Dus ik keek eens bij BMW-motorrad.
Sport: Valt af, ik doe niet aan circuits en ik wil veilig/rustig rijden.
Roadster: Naked type, zit je vol op de wind. Niet prettig.
Urban mobility: Motorscooters zijn niet mijn ding.
Dus tour en adventure blijven over.
Maar wat doet adventure nou eigenlijk voor mij het hele jaar door? Ze staan hoger op de wielen en hebben een snavel. En op de foto's staan ze altijd stoer in een woestijn, of off-road ergens. Best prettig, maar ik zit het meeste op de snelweg binnen Nederland; ik heb er niet zo enorm veel aan, denk ik.
Wat voor mij belangrijk is zijn: Beschutting tegen de elementen, slank postuur (door files rijden), zuinig qua verbruik, weinig onderhoud. Momenteel heb ik een cardan-as wat mij enorm goed bevalt. En qua features hou ik wel van innovatieve dingen. Mijn VFR heeft een volledige automatische dual clutch versnellingsbak, en dat is stiekem toch wel echt briljant
Iemand hier met een kijk op de adventure type motoren? Overkill voor Nederland, is mijn aanname.