Ah diefstallen.
Ik had een collega die een Hayabusa had; helemaal naar eigen smaak gemaakt met custom leren patronen in het zadel. Stond in een bewaakte parkeergarage met camera's, achter een auto.
Paar dagen vantevoren (is later gebleken) waren er al een paar lui die op de uitkijk stonden om bewegingspatronen te signaleren.
Paar dagen later sloegen zij hun slag door de stalen tralies te bevriezen, busje voor te rijden en de Hayabusa met een paar man op te tillen vanachter de auto vandaan. De camera had alles opgenomen, maar dat interesseert ze niet.
Uiteraard was mijn collega zwaar pissed. Afijn; een maand of twee later was alles rond qua verzekering en heeft hij WEER een Hayabusa aangeschaft.
Dat viel natuurlijk weer op in de buurt. Ditmaal had hij wat meer voorzorgsmaatregelen genomen; muur verankering, Speedball alarm, en schijfremslot.
Die jongens haalde weer hetzelfde truukje uit, maar deden de muur verankering bevriezen, kapot slaan en de (dome) camera hadden ze met een zwarte spuitbus zwart gespoten zodat je niks zag.
Motor weer weg.
Die ochtend was mijn collega op werk, maar hij werd direct weer naar huis gestuurd omdat hij anders de hele wereld in elkaar zou timmeren. Uiteindelijk had hij eieren voor z'n geld gekozen en een simpele, goedkope motor gekocht die het stelen gewoon niet waard was.
Zelf staat (vanaf morgen misschien) en - stond - de mijne altijd in een afgesloten parkeergarage met camerabewaking en achter een auto met vele sloten.
Het kan ook mij overkomen. Echter, ik koop nooit een dure of exotische motor, plus ik 'flaunt' er niet mee.
Dieven stelen geen spullen als
- Het teveel moeite kost (sloten, muurverankering, moeilijke plaatsing)
- Het niets waard is (lastig om te verkopen)
- Het risico te groot is (camera/sociaal toezicht)
En er zijn altijd gekken die van deze punten geen reet aantrekken en er alles aan doen om het object te bemachtigen. Wat je er tegen doet? Alles zoveel mogelijk inperken, dat is alles wat je kan doen.
Precies. Maar al te vaak gebleken dat omringende mensen denken dat het gewoon hoort dat er mensen in een garage bezig zijn. Of uit gewoonte voorbij lopen omdat het beeld wat zij zien in hun 'normale' straatje past. En zelfs als mensen denken dat het 'volgens mij' niet hoort, word er niks gedaan - een telefoontje naar de Politie is voldoende -
Zo hebben twee inbrekers over de bewuste garage waar ik hierboven over praat, geprobeerd in te breken waar ik bij stond te kijken. Er waren meerdere buren naar buiten gegaan om te kijken waar de herrie vandaan kwam, maar die KEKEN alleen maar. Ik was diegene die de Politie heeft gebeld en signaleringen heeft doorgegeven.
Vervolgens ben ik samen met mijn oud-collega's door de gehele parkeergarage gelopen om schades na te lopen (terwijl wij over werkzaamheden aan het praten waren

)
[Voor 21% gewijzigd door Ricepuppet op 09-01-2015 09:24]
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com