Een agent hield me hier vlak bij mijn huis een keer staande omdat ik tegen het verkeer in reed (geen commentaar, je moet de situatie hier kennen; het is lang niet zo dramatisch als het klinkt). Zo'n echte bromsnor die als ik een schampere opmerking maak (hij deed alsof ie Public Enemy #1 gearresteerd had) terugkomt met "Zei u iets?", zo lekker intimideren, zo van "herhaal dat nog eens en je gaat op water en brood". Zo lekker overbodig, alsof ie iets belangrijks aan het doen was.
Ook wel eens een soort van discussie gehad van een agent die begon te zeuren over mijn brommer. Ik trok de aandacht omdat ik over de stoep reed, dus ja...dat zal wel een bon worden. Maar agentje gaat slim doen en de brommer inspecteren. Pakt zijn boekje en doet net alsof daar kenmerken in staan van elke originele brommer. Probeert een nummer van mijn carburateur te lezen en zegt dan 'Hmmm...nummers zijn zorgvuldig weggevijld'. Toen werd ik pissig en zei 'm dat ie geen onzin moest uitkramen. Het is geen gestolen spul, maar het 'nummer' dat ie zoekt staat aan de andere kant (droplul!) en is 16, als in 16mm (org.was 12). Agentje stil. En je hebt geen trapketting. Nee, dat hoeft niet meer, agent. Nou, daar heb ik geen Koninklijk Besluit van gelezen in de Staatscourant (yeah, right...meneer leest de Staatscourant). Nou, bij Hagemeijer (de brommerzaak) staan ze zo in de etalage en Yamaha adverteert ermee, dus trapkettingen hoeven niet meer. Ja, dat klopt,maar alleen bij nieuwe bromfietsen.
Nou zeg dat dan meteen, en doe niet zo moeilijk. Ik begon echt zwaar genoeg te krijgen van dit geleuter. Wat moet ik met een trapketting op een brommer van 85kg? Fietsen als de benzine op is? Weet je hoe gevaarlijk dat is? En wat maakt jou dat nou uit?
Uiteindelijk ben ik heengezonden zonder bon. Ik denk dat ie beschaamd genoeg was om door een blaag van 17 op zijn nummer gezet te worden... Wat een prutser was dat
En zo heb ik meer oetlullen meegemaakt die slim proberen te doen, maar het niet zijn. Zoals een agent in burgerauto die ik inhaalde waar het niet mocht, én ik reed nog eens te hard. Hij snijdt me de pas af ala Miami Vice en neemt me mee naar het buro. Daar zie ik een camera op zijn dashboard. Hij had staat flitsen, dus ik vraag of ie me geflitst heeft. Geen antwoord. Ik weet genoeg. Hij heeft alleen het inhalen en de snelheid is gokwerk. Ik dus mijn schuldbewuste pose aannemen en niets zeggen over dat ik weet dat ie geen snelheid heeft. Hij gokte wat en ik 'geen idee'. Nadat ie dacht dat ie me lekker had laten zweten deed ie net of ie me matste en kreeg ik alleen de prent voor inhalen...
Maar in principe doe ik niet moeilijk over een bon. Als ik bewust de regel overtreed moet ik niet zeiken tegen de agent die me bekeurt. Maar al ie raar gaat doen, zoals me met een Polo 1.2 aanhouden en roepen dat ik 186 reed (kan dat ding niet eens), krijg je me tegen. Dan ga ik wet zeiken en op mijn rechten staan. Ook een agent die doet alsof ik iets levensgevaarlijk deed terwijl dat echt niet zo is, hoort dat wel van mij.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.