Ik heb mijn 2005 Yamaha R1 verkocht. Heel lang over getwijfeld (was echt mijn droom-motor), toch gedaan.
Ik heb mijn R1 zeven jaar gehad en er flink wat lol mee gemaakt. Was half vergroeid met die fiets en kon er mee lezen en schrijven. Maar het ging echt altijd veel te hard. Even een stukje rijden werd altijd flink blazen over lokale weggetjes en dijkjes en mijn grootste hobby was het trekken van flinke wheelies. Ik reed er echt alleen op voor de adrenalinekick. Niet echt bevordelijk voor het rijbewijs. Ook omdat je steeds extremer gaat rijden voor dezelfde kick.
Dus als de R1 weg moet, wat koop je dan terug? Een dikke nakedbike zoals BMW S1000R of een KTM 1290? Tja. Zijn ook enorme wheeliemonsters. Net als alle andere dikke nakeds. Tourfietsen? Vind ik niets (die koop je niet om de emotie, die koop je omdat ze praktisch zijn).
Nee, het moest radicaal anders.
Ik heb een Harley gekocht. Nouja, geen "echte" (volgens de puristen), maar wel eentje met gelukkig nog een beetje vermogen en manieren.
250 achterbandje jonguh! Stuurt bijna net zo makkelijk als ik op mijn R1 gewend was (not

) en hij blijft bijna zonder standaard rechtop staan.
Er zitten Jekill & Hyde uitlaatdempers op. Die zijn vanaf het stuur electronisch te schakelen tussen stil en LUID via twee vlinderkleppen die de uitlaatgassen door dempingsmateriaal leiden of juist rechtstreeks achteruit de pijp laten ontsnappen. Dus rij je langere stukken op de snelweg en wordt je gek van het sonore gebulder zet je ze stil.. Rij je door een klein dorpje en wil je opvallen druk je op de knop en heb je een diep donkerbruin geroffel. Ook ideaal voor rijden in duitsland. Geen gepruts meer met DB-killers.
Hoe rijdt zo'n Harley nou in vergelijking met een R1? Nou.. Ik kan mijn kneesliders wel wegflikkeren en wheelies kan ik wel vergeten. Voordeel is dat ik niet meer zo vreselijk veel te hard rij en me veel meer aan de geldende en geaccepteerde regels hou. En daar ging het natuurlijk om. Ik heb mijn rijbewijs te hard nodig.
Ook de reactie van andere weggebruikers is opmerkelijk: Op de R1 kreeg ik hoogstens een middelvinger als response. Op de Harley steekt men regelmatig een duim naar me op en kijken veel mensen je echt na als je langs komt rollen. Das wel leuk. En het geluid is natuurlijk helemaal geweldig!
[
Voor 10% gewijzigd door
FragDaddy op 02-10-2014 21:27
]