Ik zweer bij goede banden
Toen ik paar jaar terug net mijn GSX-R (srad, geen ABS) had gekocht zaten er vreselijke banden op. Als je met een beetje regen wilde remmen blokkeerde het spul al...
Daarmee heb ik me dan ook 1x onderuit geremd met 40-50km/h, met pak aan dus alleen wat blauwe plekken en wat stijfheid voor een weekje of 2 aan over gehouden. Ik had minder huid-schade dan met <20km/h vallen met de fiets, maar wel wat meer "impact" schade.
Toen de banden vervangen, en nooit meer problemen mee gehad.
Verder rij ik als ik met spijkerbroek rij een stuk minder sportief dan met pak, de bochten tenminste. Ik hoef niet zo nodig mijn knie open te schrapen op een rotonde zeg maar
Qua bescherming moet je wel een duidelijk onderscheid maken tussen "dood", "blijvend letsel" of "herstelbaar letsel". De helm is daarin het belangrijkst. Zonder helm heb je gewoon veel kans dood te gaan of ernstig blijvend letsel op te lopen. Laarzen en handschoenen ook voor potentieel blijvend letsel.
Vooral schaafplekken is in dat opzicht minder erg (hoewel het niet altijd even mooi uit ziet nadat het genezen is), dus bewust het risico daarop nemen kan ik begrijpen. Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een glijpartij in de stad met 50km/h of op snelwegsnelheden.
Ik twijfel wel waar ik rugbescherming moet plaatsen. Heb het zelf nog steeds niet, terwijl het me toch wel belangrijk lijkt. Maar wat ik dusver heb gelezen is het percentage ongevallen waarbij rugschade wordt opgelopen behoorlijk laag is. Waarschijnlijk heel afhankelijk van hoe je valt.