De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.772 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik update plugwise al sinds versie 2.17 niet meer, toen kwam liander op de vlakte en ging het beleid helemaal conform een netbeheerder.
waarvan akte
2.17 is overigens prima stabiel en geen enkele glitch ook.
upgraden anno 2014 word nog leuk (up?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Raolte schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 10:25:
Het werkt echt en jullie begrijpen de essentie.

Nu de rest van Nederland nog , zo n 17 miljoen mensen te gaan.
17 miljoen -1. Ik heb nog een ouderwetse kraan.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img36/4633/8y41.jpg

Overigens nooit echt begrepen waarom je een kraan op/in het aanrechtblad monteer. Altijd waterkringen rond de kraan en lastig kalkvrij maken. Met een muurkraan heb je dit niet. Koud en warm scheiden scheelt ook en de knoppen zijn te bedienen met vette/vieze handen (of met je elleboog). Vroeger waren ze zo dom nog niet.
JeroenH schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 20:10:
Gelijk vijf? Zoveel vertrouwen heb ik er ook weer niet in. Eerst maar eens één.
Een gokje wagen kan wel, eindejaarsuitkering is nog niet op. Er is ook nog geld over voor een eboiler.
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 10:54:
...
Vanaf welk aantal liters/minuut is een douchekop eigenlijk zuinig? 8L/min zie ik vaak voorbijkomen, klopt dat?
Bij mijn mengkraan is 8,8 liter/min de spaarstand, kan nog harder. Een echte spaarstand is rond de 5,5 liter/min

Oja, de CO2 meter staat op een kast in de huiskamer. Ik heb op verschillende plekken de meter gehad, de verschillen waren minimaal. Volgens mij verspreid CO2 zich vrij goed door de ruimte. Behalve waar het tocht natuurlijk, maar daar ga je ook niet zitten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
CO2 meter sinds vanochtend operationeel. Ik ben behoorlijk geschrokken; je zit binnen no-time op 1200+ ppm. Vanmiddag post-kerst bijeenkomst met de familie. 10 volwassenen, 7 kinderen. Met deur open ging het maar héél langzaam van 1900 ppm naar 1600 ppm. Pas sinds een uur of 8 vanavond, met alle gasten het huis uit en de achterdeur vol open, spinrgt de LED weer op groen.

Ventileren, ventileren, ventileren. Eyeopener.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:33
Welke heb je uiteindelijk aangeschaft, Hans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:10

Seafarer

XXX

hansdegit schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 21:33:
CO2 meter sinds vanochtend operationeel. Ik ben behoorlijk geschrokken; je zit binnen no-time op 1200+ ppm. Vanmiddag post-kerst bijeenkomst met de familie. 10 volwassenen, 7 kinderen. Met deur open ging het maar héél langzaam van 1900 ppm naar 1600 ppm. Pas sinds een uur of 8 vanavond, met alle gasten het huis uit en de achterdeur vol open, spinrgt de LED weer op groen.

Ventileren, ventileren, ventileren. Eyeopener.
Ben benieuwd wat de mijne gaat doen. Wordt volgende week geleverd.

Hansdegit, heb jij helemaal geen mechanische ventilatie in huis dan.?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

drielp schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 20:45:

Oja, de CO2 meter staat op een kast in de huiskamer. Ik heb op verschillende plekken de meter gehad, de verschillen waren minimaal. Volgens mij verspreid CO2 zich vrij goed door de ruimte. Behalve waar het tocht natuurlijk, maar daar ga je ook niet zitten.
Nou? Volgens mijn systeem zou ik hem naast de thermostaat moeten hangen maar dat was erg lastig omdat hij 220 nodig heeft en zit daar niet.
Dus hij zit wat meer naar de keuken, dan zie je ook dat tijdens het koken hij vrij snel oranje word met de afzuiger ook aan.
Ik vond het wel een slimme aankoop ivm de pelletkachel, wilde die mechanische ventilatie toch al vervangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:24:
[...]

Nou? Volgens mijn systeem zou ik hem naast de thermostaat moeten hangen maar dat was erg lastig omdat hij 220 nodig heeft en zit daar niet.
Dus hij zit wat meer naar de keuken, dan zie je ook dat tijdens het koken hij vrij snel oranje word met de afzuiger ook aan.
Ik vond het wel een slimme aankoop ivm de pelletkachel, wilde die mechanische ventilatie toch al vervangen.
Afzuiger aan. Bedoel je een motorloze kap op de mechanische afzuiging?

(had ik het nog niet verwacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee
Ik heb een afzuiger met motor op een appart kanaal naar de zij muur, de mechanische ventilatie heeft 2 kanalen in het plafond in de keuken naar zolder, die heeft ook wc en douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dus je hebt dan beide tegelijk aan staan en toch gaat het oranje ledje aan?

Ik ben echt benieuwd als ik van de week mijn co2 meter binnen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Seafarer schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:47:
dus je hebt dan beide tegelijk aan staan en toch gaat het oranje ledje aan?

Ik ben echt benieuwd als ik van de week mijn co2 meter binnen krijg.
Afzuiger aan inderdaad en de comfofan staat op auto, zodra die oranje word gaat hij harder in toeren.
Als je een rf comfofan hebt kan je volgens mij ook uitbreiden met een Co2 unit.

Ik kocht het hele systeem een half jaar geleden nieuw voor 175,- op Mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@ Rol-Co,

Ook meters op de slaapkamers?
Of al eens gemeten hoe snel dat oploopt op de slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee dat niet, daar ventileren we veel meer met raam open, rooster 24/7 open en de slaapkamerdeur is ook nooit dicht eigenlijk, ik hou wel van een frisse slaapkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

HAha, dat wordt vanzelf wel weer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heeft ook niet veel zin denk ik als er geen ventilatie kanaal zit. Bovenverdieping heeft alleen in de douche, zuigt de handoek zowat in het rooster. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Cranberry schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 21:53:
Welke heb je uiteindelijk aangeschaft, Hans?
http://www.co2-meter.com/Assortiment/AKTIV%202210.html
Op marktplaats.

Mechanische ventilatie hebben we er 3 jaar geleden uitgesloopt. Huis uit 73, ventilatiebox maakte herrie. En ach, met een raampje open zouden wij het wel redden. Nu met de CO2 meter denk ik daar iets genuanceerder over ....

[ Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 29-12-2013 02:05 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Wat is genuanceerder? Heb je genoeg ventilatie met ventilatie kieren of niet? (of teveel ventilatie dus warmte verlies?)

Meest ideale plaatje voor enigzins moderne huizen is natuurlijk de CO2 meter op mechanische ventilatie aansluiten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Genuanceerder? Laat ik het anders verwoorden. Ik dacht dat het wel zou loslopen met een huis dat lek is en waar we altijd met een raam open slapen. Maar ook nu weer zie ik de meter in het rood.

met andere woorden: het loopt helemaal niet los, we moeten hier meer ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
@hansdegit: wij zijn met 4 personen (huis uit jaren 70) en na metingen met een co2 sensor heb ik nu de MV op minimaal staan overdag en 's nachts uit.
verder wordt na douchen een uur op de hoogste stand geventileerd. En met Koken voert de afzuigkap lucht naar buiten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
hansdegit schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:27:
Genuanceerder? Laat ik het anders verwoorden. Ik dacht dat het wel zou loslopen met een huis dat lek is en waar we altijd met een raam open slapen. Maar ook nu weer zie ik de meter in het rood.

met andere woorden: het loopt helemaal niet los, we moeten hier meer ventileren.
Ik zit hier ook mee in een huis uit 1956. Ik dacht met het kelderraam open, 1,5 cm spleten onder de deuren en een kiepraampje open dat het wel goed zou zitten. Niet dus. Gisteravond met 4 man in de huiskamer en de meter weer >1600 ppm. Ventialtie kanalen aanleggen gaat op zich wel met houten vloeren, CV ketel kast en een kale zolder. Ik denk aan zoiets:
https://www.klusspullen.nl/c/6468/afzuigunit-eco-rft

Dit wordt weer een klusje voor de komende tijd, nieuw topic?

Op de slaapkamer met het raam op een kier gaat het goed, altijd < 1200 ppm. Dat zit wel snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@drielp: waarom geen decentrale WTW? b.v. een climarad ofzo?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Kwam trouwens weer iets tegen op indiegogo:
http://www.indiegogo.com/...ater-meter-for-the-shower

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Net even uurtje aan het kitten geweest. Alle kozijnen even bij langs gelopen. Wonen hier sinds half november (huurwoning uit '88, gerenoveerd met kunststof kozijnen een aantal jaren terug). Merk duidelijk verschil in tocht. Had als test een waxinelichtje waarmee ik langs de randen van het kozijn ging. Op sommige plekken werd het kaarsje gewoon uitgeblazen :X

Gewoon met witte acrylaatkit van de Action :9 Spul werkt prima voor dit soort dingen. Kozijnen zijn ook wit dus hoef het niet over te schilderen.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
BarryH schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:52:
@drielp: waarom geen decentrale WTW? b.v. een climarad ofzo?
Heb ik ook naar gekeken, maar schijnt een beetje herrie te maken. En het energieverlies is niet echt een groot issue. Als we thuis zijn brandt de houtkachel en die geeft warmte genoeg. De CV wordt zelden gebruikt. Het gaat echt om het ventileren. Als we niet thuis zijn, of slapen, kan de ventilatie af.

Een balansventilatie-systeem zou natuurlijk helemaal super zijn, maar in een huis uit 1956 wordt dat een aardige klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@drielp: in duitsland zijn nog wel meer decentrale WTW ventilatoren etc te koop.
ps. bij gebruik van houtkachel wel oppassen dat de afzuiging de rook de kamer niet in trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
bedankt voor de tip
gelijk 1 gekocht (het basismodel wat nu al verkocht wordt).
Lijkt me een goede manier om mijn dochter van 10 het belang van kort douchen duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
BarryH schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:22:
@drielp: in duitsland zijn nog wel meer decentrale WTW ventilatoren etc te koop.
ps. bij gebruik van houtkachel wel oppassen dat de afzuiging de rook de kamer niet in trekt...
Met de afzuigkap vol gas gaat de rook nog steeds door de schoorsteen en komt niet de kamer in. Ruim voldoende aanvoer van frisse lucht. Die decentrale wtw ken ik ook, maar een gat in de woonkamermuur heeft niet zoveel WAF. Een klein ventilatiegaatje met een mooi kapje wel. In de open keuken kan ik vrij makkelijk een afzuigpunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
antonboonstra schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:30:
[...]

Welke kieren bedoel je? Tussen het kozijn en de muur? Ik heb in mijn werkspot aanvraag staan minimaal 1,1 of beter, dus ik ga er vanuit dat dit ook is aangeboden. Het is alleen wel maar bij 1 aanbod gebleven. Ik heb het liefst wel iets meer aanbieders...
Nee, kieren bij een raam dat open kan... eh, raamkozijn-op-muurkozijn dus? Bij ons sluiten sommige ramen in ieder geval niet geheel perfect, en ik vroeg me eigenlijk af of het zin zou hebben (of uberhaupt mogelijk zou zijn) om dit ook meteen aan te laten pakken als je toch bezig bent met nieuw glas.

Wat jouw advertentie betreft; misschien is 1.1 U-waarde wat ambitieus voor bestaande kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

drielp schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:35:
[...]

Ik zit hier ook mee in een huis uit 1956. Ik dacht met het kelderraam open, 1,5 cm spleten onder de deuren en een kiepraampje open dat het wel goed zou zitten. Niet dus. Gisteravond met 4 man in de huiskamer en de meter weer >1600 ppm. Ventialtie kanalen aanleggen gaat op zich wel met houten vloeren, CV ketel kast en een kale zolder. Ik denk aan zoiets:
https://www.klusspullen.nl/c/6468/afzuigunit-eco-rft

Dit wordt weer een klusje voor de komende tijd, nieuw topic?

Op de slaapkamer met het raam op een kier gaat het goed, altijd < 1200 ppm. Dat zit wel snor
Misschien inderdaad een goed idee het ventilatie topic.

Ik heb zelf naar een Renson zitten kijken, geen afregeling nodig doet de unit zelf.
http://www.renson.be/nl/S...-waar-u-zich-bevindt.html

Of itho met zone indeling. (lekker makkelijk de bestaande infrastructuur gebruiken)
http://www.ithodaalderop....uurde-ventilatie/areaflow

Decentrale wtw. Ben ik persoonlijk fel tegenstander van. Stel je hebt 5 units dus 10 ventilatoren 5 warmtewisselaars. Wie gaat dat allemaal schoon maken/repareren en onderhouden?? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:15
Decentrale wtw (zoals climarad) wordt vaak in combinatie toegepast met systeem C (natuurlijke toevoer-mechanische afzuiging) Hiermee kan dan in de leefruimte waar je ook verwarmt (woonkamer-keuken) een decentrale wtw en de overige ruimtes dan via systeem C. Je hebt dan maar 1 of 2 units.

voorbeeld: http://www.climarad.nl/nieuws/nieuwsbericht?newsId=172

[ Voor 19% gewijzigd door RobinE op 30-12-2013 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RobinE schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:03:
Decentrale wtw (zoals climarad) wordt vaak in combinatie toegepast met systeem C (natuurlijke toevoer-mechanische afzuiging) Hiermee kan dan in de leefruimte waar je ook verwarmt (woonkamer-keuken) een decentrale wtw en de overige ruimtes dan via systeem C. Je hebt dan maar 1 of 2 units.
He die, combinatie kende ik nog niet. Goed idee. Of heb je een bestaand linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 16:01
Of bestaande ventilatie C ombouwen naar vraaggestuurde wtw van ithodaalderdorp: qualityflow
Wtw unit ipv ventilatie c waarbij extra afzuigpunten in slaapkamers worden aangelgd met co2 en vochtmeting in elke ruimte komt het terugblazen van warme lucht gaat centraal via trapgat
http://www.ithodaalderop....de-ventilatie/qualityflow
Met het nieuwe QualityFlow draait Itho Daalderop de conventionele ventilatiegedachte om. Het revolutionair woningventilatiesysteem maakt gebruik van centrale luchttoevoer en warmteterugwinning. Met DemandFlow werd enkele jaren geleden al een nieuwe standaard op het gebied van vraaggestuurd ventileren gezet. Met QualityFlow wordt nog een stapje verder gegaan. Het systeem voert automatisch, vraaggestuurd lucht af en waarborgt comfortabele en energiezuinige ventilatie in de woning. QualityFlow is toepasbaar in zowel nieuwbouw als in renovatie en levert met de hoge EPC-bijdrage het optimum voor bewoners, opdrachtgevers, voorschrijvers en installateurs.

Het innovatieve en inventieve aan QualityFlow is dat het systeem een verkeersruimte – bijvoorbeeld de gang of het trappenhuis – gebruikt voor centrale, voorverwarmde en gefilterde luchttoevoer. Daarmee laat Itho Daalderop alle bestaande ventilatiesystemen, waarin koude lucht via raamroosters de woning instromen of verwarmde lucht via kanalen in de verschillende verblijfsruimtes wordt geblazen, achter zich en worden de bekende nadelen ondervangen.
Afbeeldingslocatie: http://www.buroepn.nl/wp-content/uploads/2011/09/qualityflow1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
Mits je luchtkanalen in je vloer kwijt kan (van voldoende diameter, anders weer bronnen voor geluidsoverlast tgv ventilatie) en uiteraard gladde kanalen (kunststof buizen, makkelijk te reinigen).
Succes met openbreken van hele vloeren, denkend aan leidingen (elektra, ventilatie, CV) ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Net gebeld met Greenchoice om een nieuw contract af te sluiten voor het komende jaar.

De afgelopen jaren kon ik gewoon het contract krijgen dat op gaslicht.com door GC wordt aangeboden, maar dat kan nu niet meer.
Alleen voor nieuwe klanten. Een hele discussie aan de lijn gehad, maar ze zijn hierin onverzettelijk. :(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Schinnen-groen: dan willen ze blijkbaar dat we elk jaar switchen.

Wat zijn ook al weer nog meer groene energieleveranciers?
- greenchoice
-windunie
- raedthuys
- oxxio
volgens bron: http://www.groenestroomjagraag.nl/criteria-groene-top-3

maar daar staat niets over groen gas...
volgens gaslicht:
- eneco ecogas
- essent groen
- robin energie
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:38:
Net gebeld met Greenchoice om een nieuw contract af te sluiten voor het komende jaar.

De afgelopen jaren kon ik gewoon het contract krijgen dat op gaslicht.com door GC wordt aangeboden, maar dat kan nu niet meer.
Alleen voor nieuwe klanten. Een hele discussie aan de lijn gehad, maar ze zijn hierin onverzettelijk. :(
Typisch, ik heb per 1 november nog gebruik kunnen maken van het tarief voor nieuwe klanten, doordat ik dat via de mail gevraagd had.
Via vergelijkingssites komt u inderdaad terecht op ons actie contract, het zogeheten ‘groen mix contract’. Dit is in principe alleen bedoeld voor onze nieuwe klanten, echter aangezien wij ook graag onze vaste klanten willen behouden, kunnen wij dit ‘groen mix contract’ ook u als vaste klant aanbieden.
Ik heb via greenchoice het aanbod van het actie tarief gekregen (dus niet via gaslicht.com) maar rechtstreeks via greenchoice. Zouden ze dit nu niet meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57

JAN-B

525 Wp op mijn dak

antonboonstra schreef op donderdag 26 december 2013 @ 11:42:

Er zijn ook andere topics hiervoor, maar vind het ook wel leuk om in de Duurzame kroeg te vragen. Wat is jullie verbruik over afgelopen jaar? En dan niet alleen elektriciteit en gas, maar ook water en brandstof.
@ Anton: best wel knap van jou dat je 26 December al een jaarverbruik weet :9
maar even serieus: best een leuk idee; :Y
als iedereen nou 1 / 2 / 3 Januari zijn jaarverbruik hier meldt, krijgen we een mooi overzicht;
Elektra, gas, water en brandstof, alhoewel ik zelf die laatste niet heb bijgehouden.
oh ja, PV opbrengst ook maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:00
Schaamteloze crosspost:

Ik heb een nieuw minimale verbruik bereikt, niet slecht maar er valt her er der nog te besparen haha.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XTpBjOLjtsrzCu5majZs0xaE/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vandaag de vaatwasser 15mm naar achteren geplaatst ( weer pas met de keuken ). Er zat een oud stopkontakt in de weg. Die heb ik weggehaald, nieuwe kabel getrokken naar de meterkast, vrije groep gebruikt voor de vaatwasser.

Binnenwerk van onze meterkast nu:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/12/2013-12-30-16.05.47.jpg

Best netjes al zeg ik het zelf.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
NielsTn schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:32:
Mits je luchtkanalen in je vloer kwijt kan (van voldoende diameter, anders weer bronnen voor geluidsoverlast tgv ventilatie) en uiteraard gladde kanalen (kunststof buizen, makkelijk te reinigen).
Succes met openbreken van hele vloeren, denkend aan leidingen (elektra, ventilatie, CV) ;)
Maar wel een mooi systeem.
Zou hier kunnen met het nodig hak- en breekwerk. Ik denk meer aan een simpeler systeem. Afzuiging in de open keuken, wc en douche apart. Retour in de hal. Misschien een zelfbouw wtw (buis in buis) op zolder. Gemakkelijk toegankelijk en demontabel voor inspectie/schoonmaken. Mmm, het gaat een beetje borrelen, project voor volgend jaar?

Mooie meterkast btw, ziet er strak uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op maandag 30 december 2013 @ 17:51:
Vandaag de vaatwasser 15mm naar achteren geplaatst ( weer pas met de keuken ). Er zat een oud stopkontakt in de weg. Die heb ik weggehaald, nieuwe kabel getrokken naar de meterkast, vrije groep gebruikt voor de vaatwasser.

[afbeelding]

Heb dezelfde abb kast alleen automaten met insteek verbinding, maar heb je geen kwh meters in je kast?
Gelijk een groepenindeling gemaakt/aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Schinnen-groen schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:38:

Heb ik begin december ook geprobeerd.
Antwoord was hetzelfde, andere jaren ook geen probleem.
Kreeg wel een aanbod voor een "Groengarantiecontract" van 1 jaar.
Heb dat maar genomen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 14:55

[afbeelding]

Zeker netjes gedaan, ik ben zelf absoluut geen elektricien. Maar moet die draad die van onderaan de meterkast binnenkomt (10mm2) ? na die hoofdschakelaar links onder niet met de zelfde dikte doorlopen naar jou twee verdelerblokken.

Naar mijn gevoel heb je nu (4mm2) na je hoofdschakelaar en hierop 8 groepen van 16 ampere aangesloten.
In theorie zou hierdoor 128 Amp kunnen gaan lopen door 4 of 6 mm2.
Nogmaals ben geen electricien. Werk met hoortoestellen. Stroom minder dan 1,5mA. :)

Misschien dat de andere deskundigen hier eens naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rol-Co schreef op maandag 30 december 2013 @ 18:36:
[...]

Heb dezelfde abb kast alleen automaten met insteek verbinding, maar heb je geen kwh meters in je kast?
Gelijk een groepenindeling gemaakt/aangepast?
De groepenkast hadden we al, die is door mijn vader vervangen in 2009 ivm de zonnepanelen. Ik heb alleen vandaag de nog lege groep ( groep 6 ) gevuld.
zonnefreak schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:59:
[...]
Zeker netjes gedaan, ik ben zelf absoluut geen elektricien. Maar moet die draad die van onderaan de meterkast binnenkomt (10mm2) ? na die hoofdschakelaar links onder niet met de zelfde dikte doorlopen naar jou twee verdelerblokken.

Naar mijn gevoel heb je nu (4mm2) na je hoofdschakelaar en hierop 8 groepen van 16 ampere aangesloten.
In theorie zou hierdoor 128 Amp kunnen gaan lopen door 4 of 6 mm2.
Nogmaals ben geen electricien. Werk met hoortoestellen. Stroom minder dan 1,5mA. :)

Misschien dat de andere deskundigen hier eens naar kunnen kijken.
Vanaf de hoofdstop krijg ik volgens mij 2x 6mm2, de bekabeling tussen de hoofdschakelaar, de aardlekschakelaars en de groepen intern was af fabriek al gedaan toen ik de kast kocht. Enige wat mijn pa en ik gedaan hebben is de bovenkant aangesloten.

[ Voor 52% gewijzigd door mkleinman op 30-12-2013 20:26 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:00
Op zolder zijn de leidingen in ons huis van de cv naar de radiatoren niet geisoleerd. Nu is mijn vraag, is het t waard om de leidingen te isoleren om zo geen warmte te verliezen en is dit op een of andere manier merkbaar? De afstand van de cv ketel tot waar de leidingen door de muur gaan bedraagt circa 5 meter heen en 5 meter retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Neefdave schreef op maandag 30 december 2013 @ 20:29:
Op zolder zijn de leidingen in ons huis van de cv naar de radiatoren niet geisoleerd. Nu is mijn vraag, is het t waard om de leidingen te isoleren om zo geen warmte te verliezen en is dit op een of andere manier merkbaar? De afstand van de cv ketel tot waar de leidingen door de muur gaan bedraagt circa 5 meter heen en 5 meter retour.
Stook je in die kamer waar de leidingen lopen? Nee? meteen isoleren, kost geen drol en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mkleinman schreef op maandag 30 december 2013 @ 20:33:
[...]

Stook je in die kamer waar de leidingen lopen? Nee? meteen isoleren, kost geen drol en het werkt.
Zekers, hou je je hand er maar eens tegen aan en je voelt al de warmte die verloren gaat. Buisisolatie kost minder dan een euro per meter.

[afbeelding]

Zeker netjes alleen jammer van die beltrafo ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Een telegraaf berichtje over slimme meters:
http://www.telegraaf.nl/b...leggen_Europa_lam___.html

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

marz01 schreef op maandag 30 december 2013 @ 07:24:
Of bestaande ventilatie C ombouwen naar vraaggestuurde wtw van ithodaalderdorp: qualityflow
Wtw unit ipv ventilatie c waarbij extra afzuigpunten in slaapkamers worden aangelgd met co2 en vochtmeting in elke ruimte komt het terugblazen van warme lucht gaat centraal via trapgat
http://www.ithodaalderop....de-ventilatie/qualityflow
Met het nieuwe QualityFlow draait Itho Daalderop de conventionele ventilatiegedachte om. Het revolutionair woningventilatiesysteem maakt gebruik van centrale luchttoevoer en warmteterugwinning. Met DemandFlow werd enkele jaren geleden al een nieuwe standaard op het gebied van vraaggestuurd ventileren gezet. Met QualityFlow wordt nog een stapje verder gegaan. Het systeem voert automatisch, vraaggestuurd lucht af en waarborgt comfortabele en energiezuinige ventilatie in de woning. QualityFlow is toepasbaar in zowel nieuwbouw als in renovatie en levert met de hoge EPC-bijdrage het optimum voor bewoners, opdrachtgevers, voorschrijvers en installateurs.

Het innovatieve en inventieve aan QualityFlow is dat het systeem een verkeersruimte – bijvoorbeeld de gang of het trappenhuis – gebruikt voor centrale, voorverwarmde en gefilterde luchttoevoer. Daarmee laat Itho Daalderop alle bestaande ventilatiesystemen, waarin koude lucht via raamroosters de woning instromen of verwarmde lucht via kanalen in de verschillende verblijfsruimtes wordt geblazen, achter zich en worden de bekende nadelen ondervangen.
[afbeelding]
ik ga er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Slechts één van de redenen waarom de huidige generatie "slimme" meters niet slim is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Nederland is weer een beetje groener:

http://www.nu.nl/economie...drijf-aldel-failliet.html

Het is jammer voor de werknemers, maar ik kan niet echt treuren dat dit bedrijf dicht gaat. Een bodemloze put en een grote energie verbruiker voor een product dat al jaren niets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Het zal je werk/leven maar zijn....lekker duurzaam al die werkeloze, uitkeringen,etc of hypotheken/verzekeringen die niet meer betaald kunnen worden en de rest voor opdraait... 8miljoen subsidie pleiten.... toeleverancier die over de kop gaan... geschat wordt dat in 600-800 arbeidsplaatsen hier de dupe van zijn.

Daarbij komt dat veel van de NL bedrijven niet meer kunnen concurreren met het buitenland omdat in NL juist zwaardere duurzame druk op ze uit wordt geoefend en in het buitenland dat een stuk minder is. Heb dan liever een groene stroomsleurper in NL staan dan 5 km op de grens in Duitsland een minder groene fabriek die hetzelfde product voor een lagere prijs produceert.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Aluminium zal toch ergens gesmolten moeten worden ja. Naar wat ik hoorde op de radio hadden ze voorheen een zeer lucratief gascontract, daarna ging het alleen maar bergafwaarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

Lekker rekenen aan isolatie met deze online rekenhulp.
http://www.u-wert.net/berechnung/u-wert-rechner/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Erasmo schreef op maandag 30 december 2013 @ 23:02:
Aluminium zal toch ergens gesmolten moeten worden ja. Naar wat ik hoorde op de radio hadden ze voorheen een zeer lucratief gascontract, daarna ging het alleen maar bergafwaarts.
En hier gebeurde het op gas en bij tata steel India gaan ze verder op kolen...

Ik zeg: we zijn goed bezig :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:32
Erasmo schreef op maandag 30 december 2013 @ 23:02:
Een toewijzing van 14,5 miljard m3 uit de gasreserves van 1966-1998.

Hoe je aan de weinige gegevens ook rekend, dat de elektraprijs te duur zou zijn, is grotendeels alleen maar een afleiding. 16,3 milj operationeel verlies bij ca 1TWh tegen ca €48/MWh tegen Duitsland €39/MWh kom je nog 7,3 milj te kort om het verschil te verklaren

De totale energie verbruik zou niet meer dan ~€30 milj mogen kosten om 160 000 ton of max 18-19ct/kilo Alu als dat de enigste reden zou zijn voor het verschil met gezond.
Finacieel is daar wat meer mis, want de LME Alu prijs is $1,80/kilo.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:35
Er zal wel meer mis zijn, want in 2 maanden tijd hebben ze er 8 miljoen subsidie erdoor gejaagd en zijn ze nu failliet. Zaakje stinkt gewoon.
Overigens was die 8 miljoen geen normale subsidie, maar een voorschot op de korting op CO2 heffing die ze begin volgend jaar zouden terugkrijgen.

Plannen waren om een dure elektriciteitsleiding naar Duitsland te leggen zodat ze stroom tegen duitse dumpprijzen af zouden kunnen nemen. Deze leiding zou deels gefinancierd worden door onze eigen overheid. Waarom dat ooit bedacht is is mij een raadsel, als dat de redding van zo'n bedrijf is vraag ik me af of onze overheid niet iets meer met energiebelasting en CO2 heffing kan doen om zo'n bedrijf met zoveel werknemers overeind te houden. Er staan splinternieuwe kolencentrales zowat naast de smelterij, waarom zou je dan kolenstroom uit Duitsland gaan afnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Omdat het goedkoper is, er zijn momenten in Duitsland dat je geld krijgt om stroom af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:30
Omdat kolenstroom via steen- en bruinkool nog veel vervuilender in duitsland geproduceerd mag worden en duitsland het bedrijfsleven op energiegebied zoveel mogelijk tracht te subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het jaar is wel nog niet ten einde maar toch:
E-verbruik 3006 kWh
G-verbruik 985 m3
W-verbruik 138 m3
E-opbrengst 2917 kWh
ZB-opbrengst 1206 kWh
gezin 3 volwassenen, geen auto

eigen vervoerskeuze:
Treinkilometers 4500
fietskilometers 2500
benzine 1 liter (voor de benzinebrander op de camping)
auto 0
vliegen 0
veerboot 70 km

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Voor mij zijn die berekeningen veel te moeilijk, je mag wel een universitaire opleiding warmtetechniek gevolgd en een cursus hogh deutch ,wil je hiermee goed kunnen rekenen.

Ik hou het bij mijn boerenverstand, hoe dikker het isolatie materiaal hoe beter.

En je weet de domste boeren hebben altijd de dikste aardappelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:45:
Ik vind 'm cool! :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:45:
Het jaar is wel nog niet ten einde maar toch:
E-verbruik 3006 kWh
G-verbruik 985 m3
W-verbruik 138 m3
E-opbrengst 2917 kWh
ZB-opbrengst 1206 kWh
gezin 3 volwassenen, geen auto

eigen vervoerskeuze:
Treinkilometers 4500
fietskilometers 2500
auto 0
vliegen 0
veerboot 70 km
Leuke cijfers, maar wat is jullie CO2 footprint onderaan de streep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Freemann schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:57:
Die lijkt mij bijzonder laag, zonder eigen auto en nul vliegkm. Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Freemann schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:57:
[...]

Volgens deze site:
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...jfers/extra/footprint.htm
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rcaafITsCB68H2JisG8XYAQt/full.png

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit ik ineens hoog in het groen, want rokers (tabak komt van ver) ... das niet best,
eigenlijk nog niet over nagedacht hoe dubbel dom dat is....
het enige wat dus nog rookt in huis is ikke... zelfs de kachel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z5FYLYLsAorqItK9ebckm8to/full.png

en dat met auto..... :? of ik snap het niet of die site trekt recht wat krom is..... maar wat nu de CO2 footprint in kg is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
Niks cool, zo'n benzinebrander is behoorlijk hot weet ik uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Beetje vreemde site van CBS.

Als ik ons gasverbruik opgeef voor ons vrijstaande huis dan gaat de naald verder oranje in dan wanneer ik vervolgens bij hetzelfde verbruik een tussenwoning kies..

Hier klopt iets niet 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
Schinnen-groen schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 16:34:
Beetje vreemde site van CBS.

Als ik ons gasverbruik opgeef voor ons vrijstaande huis dan gaat de naald verder oranje in dan wanneer ik vervolgens bij hetzelfde verbruik een tussenwoning kies..

Hier klopt iets niet 8)7
Of vrijstaande huizen vindt het CBS niet duurzaam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Klopt mijn inziens niet veel van die site :|
Wij met auto zijn qua vervoer nagenoeg even groen als ericplan zonder auto......

Snap ook niet hoe je euro-uitgave voor een onderwerp om kan slaan naar CO2 footprint.
Wij kopen in de zomer bijv. best wel veel hollandse aardbeien die relatief duur zijn maar van om de hoek komen.... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even duurzaam doen: de TV op zwart en Radio 2 erop. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 18:55:
Even duurzaam doen: de TV op zwart en Radio 2 erop. >:)
Alleen vandaag?
Al de hele week hier, net dire straits met telegraph road van 15 min , .....heerlijk! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:03:
[...]

Alleen vandaag?
Al de hele week hier, net dire straits met telegraph road van 15 min , .....heerlijk! :9
Nee hoor, hier ook al vanaf nr. 2000 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, de wafels zijn gebakken en de oliebollen zijn ook klaar.
Alles op zonnestroom. ;)

*O* *O* Iedereen een goed uiteinde en een gezond en uitbundig zonnig 2014 *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:38:
Zo, de wafels zijn gebakken en de oliebollen zijn ook klaar.
Alles op zonnestroom. ;)

*O* *O* Iedereen een goed uiteinde en een gezond en uitbundig zonnig 2014 *O* *O*
Goed bezig geweest en van hetzelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 11:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En als eerste in het nieuwe jaar.

Een gelukkig(er) en een duurzaam(der) jaar, dit jaar.

Met als eerste inkopper om te kopen dit jaar als je nog een verbouwing in de planning hebt voor de badkamer.......

Een mooie combinatie van Douche WTW en WTW (Water Terug Winning :) )
Video
http://www.cnn.com/video/...l-systems-shower.cnn.html
Website
http://orbital-systems.com/

Het is dat de badkamer en Douche WTW nog maar 5 jaar oud zijn ........
Zal ik een cross post doen naar Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW? ?
Nee, die lezen hier toch ook wel.....

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant maar ik ben wel benieuwd naar het gebruikte filter en hoe lang die mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja en de kosten. Om het goed te kunnen vergelijken met een douche WTW pijp.
Wel kun je hiermee douchen met veel water (waterval douche of andere grote koppen) omdat je al dat extra water toch weer hergebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Lijkt me ideaal, het filter moet je retour sturen voor reinigen/recycling.
Vraag me af wat dat kost en hoe vaak het nodig is. En of hij langzaam dicht gaat zitten zodat je steeds minder water hebt :( en de pomp meer stroom verbruikt.....
Ziet er wel duur uit ....... of dat ooit wordt terugverdiend met het goedkope water in Nederland?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 15:19
Wellicht een innovatie die we hier niet snel nodig hebben, maar die bijvoorbeeld in Australie, waar water naar verluid wel flink aan de prijs is - zo terugverdiend wordt?

Andere zienswijze is dat we een ander rioolsysteem krijgen als je elk huis hier uitvoert met eigen filter. Scheelt wellicht een heleboel afval in het water waardoor restwater uit de douche meteen de sloot in kan bij wijze van.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat laatste is nogal twijfelachtig. Zit nogal een verschil in kalkniveau's van regenwater en van ons restwater.

Maar sowieso, het water hier zal ook alleen maar duurder worden als wij op een hele groene manier minder gaan gebruiken. Met regenwater je wc doorspoelen etc. Wat we dan effectief doen is minder water gebruiken, maar dat wel vuiler maken. Waardoor het dus duurder wordt om te filteren.

Ik denk idd dat bezuinigen op gebied van watergebruik niet zo heel nodig is in Nederland. Niet vanwege de prijs, en ook niet vanuit milieu overwegingen. Want het water wordt toch gefiltert en hergebruikt.

Desalniettemin ben ik wel geinteresseerd in het product als we later dit jaar een badkamer gaan bouwen. Als het in de buurt komt van de douche wtw (waarbij je ook nog een losse douche kraan e.d. moet rekenen) is het wel interessant. Ik hoop dat het wel toe te passen is onder een bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:15
Dit product wordt echt interessant bij nieuwbouw. Nu al is (bij zeer goed geïsoleerde woningen) een van de grootste vermogensvreters de warm water productie en wordt de complete installatie hieromheen ontworpen. Met dit innovatieve product wordt hier een mooie oplossing voor geboden. Voordeel is dan dat je veel minder hoeft te investeren in installaties bijvoorbeeld door verwarming puur elektrisch uit te voeren of met een zeer kleine warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Innovatief, goed product... bla bla...

Uiteindelijk gaat het maar om 1 ding voor de gemiddelde Nederlander: hoeveel kost het versus wat is de terugverdientijd.

Op een paar natuurhippies na.

Zo lang de terugverdientijd onduidelijk is, is er blijkbaar iets mee aan de hand. Anders was er wel keihard geadverteerd dat de terugverdientijd 2 jaar was en je daarna alleen dikke winsten maakt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Motrax schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 14:00:
Innovatief, goed product... bla bla...

Uiteindelijk gaat het maar om 1 ding voor de gemiddelde Nederlander: hoeveel kost het versus wat is de terugverdientijd.

Op een paar natuurhippies na.

Zo lang de terugverdientijd onduidelijk is, is er blijkbaar iets mee aan de hand. Anders was er wel keihard geadverteerd dat de terugverdientijd 2 jaar was en je daarna alleen dikke winsten maakt.
Dat is wel erg kort door de bocht, voor een camper/caravan/tijdelijke badkamer is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lijkt me veel te duur voor een tijdelijke badkamer. Voor in de camper/caravan wel relaxed, want heb je niet zo veel water nodig. Maar daar zal het ook te duur voor zijn. (en de meeste staan toch op camping met water)

Ik zou zoiets wel in m'n nieuwe badkamer willen bouwen. Ben dus benieuwd naar de prijs. Eigenlijk is het al interessant wanneer het bijvoorbeeld onder of rond de 1000 euro is inclusief mengkraan en alles. Maar ik wil de douche in het bad plaatsen, dus dat moet wel kunnen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Drinkwater is nog te goedkoop voor wat het is. Op een gegeven moment zal drinkwaterzuivering duurder gaan worden (te veel medicijnen en hormonen in het water bijvoorbeeld) en in sommige delen van Nederland is verdroging ook een probleem. Bij een hogere drinkwaterprijs wordt iets dergelijks ook sneller interessant.

Ik ben ook benieuwd wat de 'failure mode' van dit apparaat is. Wat gebeurt er als je het filter niet verwisselt? Failt het ding vriendelijk, dus blijft hij gewoon werken maar gaat dan veel water verbruiken, of wordt het water langzamerhand steeds viezer? Of gaat e.e.a. piepen en no more showers for you? Wat is het stroomverbruk van het monitorings- en pompsysteem? Hoe gaat het systeem om met hard water? Wat gaat een set kosten, zowel retrofit als nieuw? Hoe lang gaat hij mee? Zijn er nog verborgen nadelen die ik niet kan bedenken?

Vragen, vragen, vragen. Maar op het eerste gezicht een heel interessant systeem, en als het goed werkt kan het een heel mooi deel van de trias energetica zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een normaal filter gaat gewoon minder door laten als deze te vies/vol zit. Dat zal hij wel detecteren en een lampje kunnen laten branden dat je je filter moet vervangen. Als hij dat niet aangeeft, dan zal hij wel blijven werken (want water wordt gewoon vers aangevuld) en heeft niemand door dat je installatie niet meer goed werkt, en dat je meer verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:18:
Dat laatste is nogal twijfelachtig. Zit nogal een verschil in kalkniveau's van regenwater en van ons restwater.

Maar sowieso, het water hier zal ook alleen maar duurder worden als wij op een hele groene manier minder gaan gebruiken. Met regenwater je wc doorspoelen etc. Wat we dan effectief doen is minder water gebruiken, maar dat wel vuiler maken. Waardoor het dus duurder wordt om te filteren.
Waarom maken we het water vuiler? Of je nu met drinkwater of met regenwater je wc spoelt, het is evenveel water. Het verschil in vuiligheid tussen drink- en regenwater is verwaarloosbaar als je het vergelijkt met drink- en rioolwater.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daar heb je wel gelijk in. Maar als wij allemaal regenwater of eigen afval water gaan bufferen en dat weer het riool in gaan gooien, betwijfel ik of we hetzelfde zullen blijven betalen. Het gebruik zal dan op de schop gaan.

Ik hou me er iig amper mee bezig. Water is goedkoop, en we hergebruiken het sowieso wel. Dus of dat nou in het douche putje is of in de waterreiningscentrale, maakt niet zoveel uit. Ik ben meer bezig met gasverbruik en elektraverbruik eerlijk gezegd. Maar dat maakt dat Orbital niet minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 12:37
Ligt het nou aan mij of zijn volledig verticaal geïnstalleerde zonnecollectoren (warm water) niet/amper te verkrijgen? Heb al een paar 'grote jongens' (oa Vaillant) gebeld maar die geven aan dat de collector altijd onder een hoek gemonteerd moet worden.

Ben toch eens aan het kijken of zo'n collector iets is, maar heb op het dak geen ruimte meer (ligt vol met zonnepanelen :)) Heb alleen nog een gevel pal zuid waar ik mogelijkheden zie. Ben me ervan bewust dat ik dan een vergunning nodig heb van de gemeente, maar ben eerst op zoek naar info over verticaal te monteren collectoren en de eventuele minder opbrengst in de zomer en meer opbrengst in de winter.

Iemand info? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Direct doorstroomde vacuümbuizen (geen heatpipes dus) zijn geschikt voor gevelmontage.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Bedankt voor je reactie, maar lees op deze website juist het tegenovergestelde :)
Zal toch wel een speciaal projectje worden denk ik. Heb op de gevel 3 mogelijk plaatsingsplekken:
1: tussen 2 ramen in (175 hoog (max 250 maar dan is 'ie hoger dan de ramen), 100 breed)
2: tussen raam en einde vd muur in (175 hoog (max 250 maar dan is 'ie hoger dan de ramen), 100 breed)
3: boven de ramen, tussen de ramen en het dak (75 hoog, 0-500 breed)

Ik ga weer fijn verder met lezen en mocht iemand tips/ervaringen hebben dan hoor ik het graag :)

edit:
Voor zover ik nu kan nagaan zijn er geen zonnecollectoren met een hoogte van 75cm, ze gaan allemaal al snel in de richting van minimaal 150cm. Plaatsing boven de ramen wordt 'm dus niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 02-01-2014 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik weet niet waar je woont maar dit heb ik bij onze oosterburen wel vaker gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niek_ schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:39:
Ligt het nou aan mij of zijn volledig verticaal geïnstalleerde zonnecollectoren (warm water) niet/amper te verkrijgen? Heb al een paar 'grote jongens' (oa Vaillant) gebeld maar die geven aan dat de collector altijd onder een hoek gemonteerd moet worden.
Kan gewoon met heatpipes. Zie dit voorbeeld. Misschien verder in dit topic bespreken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2014 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verticaal of horizontaal kan met directdoorstroom heatpipes. Gewone heatpipes moeten tussen 15 en 75 graden gemonteerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik denk dat ik dit als voorbeeld ga toevoegen aan het artikel over greenwashing op wikipedia:

http://www.computerworld...._builds_solar_powered_car

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

^^ komt rechtstreeks van de marketingafdeling zonder dat er ook maar één ingenieur naar gekeken heeft waarschijnlijk :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Verwijderd schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:20:
[...]
Kan gewoon met heatpipes. Zie dit voorbeeld. Misschien verder in dit topic bespreken?
Bedankt, had het topic over het hoofd gezien.
BarryH schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:47:
Verticaal of horizontaal kan met directdoorstroom heatpipes. Gewone heatpipes moeten tussen 15 en 75 graden gemonteerd worden
Ook bedankt, weer meer info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Heb ik nu een probleem of niet :? (hoop het niet )
even wat cijfers:

Opbrengst 2011 = 475 kwh,
2012 = 458 kwh,
2013 = 442 kwh,
zoals je ziet daalt de opbrengst elk jaar nogal; toeval of niet, elke keer is de opbrengst 3,5 % minder;
is dit verontrustend?
het kan natuurlijk dat er minder zonuren waren, maar volgens mij was 2013 juist zonniger dan 2012, of toch niet :?
iemand een zinnig antwoord??

(Oh ja, misschien hoort het in een ander topic, maar ik wou het even in de kroeg vragen)
Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.