8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
mmm natuurlijk, veel wkk en wko daar, erg slim, kom er dagelijks voor mijn werk,
mischien nog wat molentjes voor het datacentrum ? en vast vet veel pv ook....
NEE SCHREEUWT de provincie dat hebben we net verboden in deze lege windrijke noordkop.
ok, dan gaat microsoft met de pv van bil in het karelprior uberzonuren gebied, het teruglever telwerk giert in het rond, aan het eind van het jaar bellen ze liander hoe de nederlandse feed in eigenlijk werkt....
"huh wat ? nee we hebben alleen feed-in van putin gas in de aanbieding, oh dat willen jullie niet ?
high tech bedrijf zegt u ?"
mmm nog maar een biertje en een ander kerstverhaal verzinnen
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2013 22:22 ]
Tja het zwakke geslacht
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Chips, die was ik vergeten. Net terug met windkracht 8 op dit moment. Begint het ook nog te regenen...Speksteenkachel schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 22:13:
Ik leef hier op water en brood en moet altijd de laatste ronde met onze hond doen
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Vorig jaar heb ik voor de 5e keer weer een jaarcontract bij GC afgesloten. Het loopt tot precies 31 dec. a.s. Normaal geef ik op 1 januari mijn meterstanden door en dan ontvang ik kort daarna de jaarnota.
Nu kreeg ik op 10 december een mailtje met de vraag of ik binnen 5 dagen m'n meterstanden wilde doorgeven. Nee, dat wil ik niet; ik wil een factuur over een heel jaarverbruik en niet over 11,5 maand. Dus toch maar even gebeld. Bleek dat ze een nieuw softwareprogramma hebben. Een hoop bla bla en ik kon de mail als niet geschreven beschouwen.
Op 17 december weer een mail van ze met dezelfde tekst als een week eerder. Deze keer heb ik maar per mail geantwoord en weer eens uitgelegd dat ik zoals altijd mijn meterstanden op 1 jan. a.s. zal doorgeven.
Daar kwam geen antwoord op.
Vandaag viel er een brief op de deurmat; weer met het dringende verzoek om binnen 5 dagen m'n meterstanden door te geven, anders waren ze genoodzaakt om de standen te schatten. Direct gebeld. Het blijkt dat hun systeem deze mails/brieven automatisch genereert. Ze hebben nu een aantekening in mijn dossier gemaakt dat ik op 1 januari mijn standen doorgeef.
Al met al een vreemde gang van zaken. Iemand met soortgelijke ervaringen?
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Verwijderd
gewoon afspraken maken met een mens, vastleggen en klaar.
Nee, gaat lekker daar...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Rechts en extreem rechts hebben er nog steeds veel aanhang.
A'dam PVOutput
Ja leuk dat FIT. In Spanje mag je dus straks +/- 6 ct betalen voor je geproduceerde kWh-je. Als je dat niet doet is een boete van 30 miljoen euro mogelijk. Best heftig...En de FIT regeling is al aardig uitgekleed. Dat salderen is zo slecht nog niet.
In Spanje gaat de accu industrie groot worden, voor off-grid hoeft je niet te betalen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Correctie: voor off-grid hoef je in corrupt Spanje NOG niet te betalen...drielp schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:38:
In Spanje gaat de accu industrie groot worden, voor off-grid hoeft je niet te betalen.
(waarschijnlijk)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Mee eens, bij een FIT ben je vroeg of laat de Sjaak want ze weten immers precies hoeveel je produceert.drielp schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:38:
http://www.bbc.co.uk/news/business-24272061
Dat salderen is zo slecht nog niet.
Het is salderen of off grid, andere opties zijn er niet i.v.m. onbetrouwbare overheden.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Inderdaad, niets is te gek voor een corrupte regering met geldgebrek. Gelukkig hebben we dat niet hier..... ofzo ietszonnigtype schreef op zondag 22 december 2013 @ 23:23:
[...]
Correctie: voor off-grid hoef je in corrupt Spanje NOG niet te betalen...
(waarschijnlijk)
Als je hier in Nederland off-grid wil, kan het alleen in reacreatie woningen waar je weer niet mag wonen. Maar het loont hier voor geen meter vanwege het salderen denk ik.
Maar de grap is natuurlijk dat, in dit geval, een zonneboiler het dik wint qua investering en tvt. Want bij PV je eigen buffer aanleggen met dure accu's, en je terugverdientijd is heel erg lang. Zonnerboiler zal dan eerder lonend zijn, gezien je daar sowieso al je eigen buffer aanlegt.
Als je offgrid gaat met PV kun je wel af met betaalbare regulatoren. Ik zou dan alles in een 24V systeem zetten. Je laad dan direct je accu's op, en je kunt af zonder dure solar inverter, maar gewoon regulatoren. Voor 85 euro heb je al een mooie Steca 30A (zonder display weliswaar), waarbij je met 30A * 24V al 720Wp (of volgens hun zelfs 900 Wp) kunt doen.
[ Voor 64% gewijzigd door !null op 23-12-2013 11:28 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Of je warmt met PV direct een boiler op, dus zonder netaansluiting. Volgens mij zag ik die pas nog langskomen. dat zou wel wat voor mij zijn.
Offgrid is niet echt nuttig in NL, maar het is wel leuk om mee te spelen. Het is al leuk om een 12V of 24V systeempje met (semi-tractie) accu's te plaatsen in een boot of camper. Daar heb je vaak maar beperte stroomvraag, zoals wat accesoires, een lampje her en der, en een laptop. Ook kun je een dure compressor koelkast op stroom draaien. Dat hadden wij in onze terreinwagen, in de zonnige landen gewoon een 40 liter koelkastje wat 24/7 draaide op zonne-energie
[ Voor 67% gewijzigd door !null op 23-12-2013 16:48 ]
Deze energieverkwisting (ze hangen nu ook buiten) is ingecalculeerd: overschot aan PV-opbrengst.
Vroeger moest ik een aantal stopcontacten langs en verdeeldozen om e.e.a. uit te schakelen.
Nu gaat dit via het notebook.
Even een schakelprogramma via Plugwise en de zaak schakelt keurig uit en aan op de momenten wanneer ik dat wil.
Het moet niet gekker worden
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
http://www.projecta15.nl/...-a15/project-a15-algemeen
Hoe is vredesnaam een snelweg duurzaam kan zijn weet ik niet, maar ik laat me verrassen.
YouTube: Project A15 - Eerste Duurzame Snelweg Ter Wereld
[ Voor 19% gewijzigd door drielp op 23-12-2013 18:52 ]
Hier vorig jaar alleen de Kerstboom met 120 lichtjes aan de plugwise, verbruik na 30 dagen (+/- 5 uur per dag aan): 1,5 kWhSchinnen-groen schreef op maandag 23 december 2013 @ 16:59:
Dit jaar maar eens flink uitgepakt met Kerstverlichting. Alle series hangen nu aan de Plugwise en mooi is te zien dat die LED-verlichting erg weinig energie verbruikt t.o.v. de traditionele lampjesverlichting. We hebben beide types.
Dit jaar drie slingers extra lichtjes (de gewone verlichting hoeft eigenlijk 's avonds niet aan
Gas is dan leuker: ik heb de opdrachtbevestiging gestuurd voor de spouwisolatie van de voorgevel en het herstel van de zijgevel (isolatie voor was weg, zijkant iets ingezakt). Als het goed is schieten we daarmee beneden de 500m3: mijn schatting loopt uiteen van 460 tot 495m3 voor volgende jaarverbruik. Helaas zal dat pas in 2014/2015 echt in de rekening naar voren komen, maar leuk vind ik het al wel.
Daarbij moet je wel rekening houden met een condenspunt. het vlak in de ruimte met de hoogste Uwaarde gaat het eerste condenseren.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Een tijdje geleden het idee gehad om er van die polyacrylaat plaat tegen het glas te zetten, maar dat levert weinig op, denk ik.
Er komen nieuwe, goed geïsoleerde, deuren in met een stuk glas aan de bovenkant. Dat zal wel schelen qua gasverbruik. De gang is niet verwarmd en via de gesloten keuken zit er ook zo'n deur naar de gang.
p.s. ook veiliger voor de hond die regelmatig tegen het glas opspringt
Het geeft sowieso een wat raar gevoel dat je op zoek gaat naar 3-dubbel geisoleerde materialen, terwijl er toch altijd een kier onder/naast de deur zit, waar hooguit een 1mm rubber lapje de buitenlucht tegenhoudt. Zit er wel aan te denken om een tweede tochtstrip (naast de valdorpel binnenin de deur) aan te brengen, trouwens.
@Schinnen-groen: Ja, maar wel jammer van het mooie glas in lood. Mijn ouders hebben ook veel glas in lood bij en in de deur. Maar zij hebben ook een vestibule met klapdeuren, en overal deuren die de hal en het trappenhuis daarachter met de kamers verbinden. Helpt ook wel iets, denk ik.
Wat thermisch verlies betreft: dat is lineair, dus als je het oppervlakte wat je isoleert dubbel zo groot maakt, verdient dat 2x zoveel aan bespaarde energie.Terpen Tijn schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:34:
Hm ok, intuitief leek het me dan zo dat er een efficientie-verlies zou optreden; dat er dan relatief iets meer warmte via het slechtst isolerende oppervlakte zou verdwijnen. Misschien is dat onzin, of een gering effect?
Het geeft sowieso een wat raar gevoel dat je op zoek gaat naar 3-dubbel geisoleerde materialen, terwijl er toch altijd een kier onder/naast de deur zit, waar hooguit een 1mm rubber lapje de buitenlucht tegenhoudt. Zit er wel aan te denken om een tweede tochtstrip (naast de valdorpel binnenin de deur) aan te brengen, trouwens.
@Schinnen-groen: Ja, maar wel jammer van het mooie glas in lood. Mijn ouders hebben ook veel glas in lood bij en in de deur. Maar zij hebben ook een vestibule met klapdeuren, en overal deuren die de hal en het trappenhuis daarachter met de kamers verbinden. Helpt ook wel iets, denk ik.
Zorg bij het volledig tochtvrij maken dat je wel genoeg ventileert. Hier hangt een CO2-meter en die gaat regelmatig in het rood. We hebben alleen natuurlijke ventilatie. Dat wordt nog aangepakt want in de winter telkens een raam open zetten kot ook veel energie.
Wat glas-in-lood betreft: in het voorraam is het oude glas in het dubbelglas verwerkt. De voordeur met glas-in-lood en het mooie houten frame met raampjes blijft. Dat zou erg jammer zijn om hier iets anders voor te verzinnen. De gang wordt toch niet gestookt en er is overal tochtwering aangebracht.
Edit: Ik heb de eerste prijs al binnen van ruim 1100 euro. Verstandige investering?
[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 24-12-2013 12:17 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Wat noem je betaalbaar? Een CO2 meter is vergeleken met een temperatuurmeter vrij duur. Dit is wel een mooie, alleen ik weet niet of ze ook aan consumenten leveren. Prijs van € 238,10 is exclusief BTW, maar ook exclusief korting (bruto prijs).hansdegit schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:10:
@Schinnen-Groen: ik ben op zoek naar een betaalbare co2 meter. heb je tips?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dank, goede info. Wij hebben wel balansventilatie in combinatie met een hetelucht CV. Maar daarnaast zetten we elke dag de ramen open, ook in de winter, want frisse lucht is gewoon belangrijk. Vrees dat er weinig te doen is aan deze warmteverliezen.Schinnen-groen schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:09:
[...]
Wat thermisch verlies betreft: dat is lineair, dus als je het oppervlakte wat je isoleert dubbel zo groot maakt, verdient dat 2x zoveel aan bespaarde energie.
Zorg bij het volledig tochtvrij maken dat je wel genoeg ventileert. Hier hangt een CO2-meter en die gaat regelmatig in het rood. We hebben alleen natuurlijke ventilatie. Dat wordt nog aangepakt want in de winter telkens een raam open zetten kot ook veel energie.
@antonboonstra: Lijkt me niet duur. Kan het HR++ glas wel in de bestaande (houten?) kozijnen geplaatst worden? Ik overweeg zelf ook om het glas te upgraden (wij hebben ook gewoon dubbelglas), maar ik vraag me af of er, met name bij de draaiende ramen, wel genoeg ruimte is voor het dikke HR++ glas.
Je kan ook even bij Atal.nl kijken. Wat Anton zegt, die dingen zijn niet goedkoop. Atal zit inantonboonstra schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:21:
[...]
Wat noem je betaalbaar? Een CO2 meter is vergeleken met een temperatuurmeter vrij duur. Dit is wel een mooie, alleen ik weet niet of ze ook aan consumenten leveren. Prijs van € 238,10 is exclusief BTW, maar ook exclusief korting (bruto prijs).
Purmerend.
A'dam PVOutput
Ik kom trouwens ook HR++ glas tegen met een Ug van 0,8 W/m2K (http://www.sprimoglass.com/nl/pages/produit-sprimo-z8.aspx) Welke isolatiewaarde is eigenlijk gangbaar? Ik wil best iets meer betalen voor een betere isolatie, maar het moet wel in verhouding zijn.
Bij HR++glas heb je keus uit twee soorten edelgas, Argon of Krypton. Krypton is duurder maar isoleert beter. Daarom kan de spouw dunner zijn, bv voor ondiepe kozijnen zoals bij openslaande ramen.Terpen Tijn schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:28:
[...]
Dank, goede info. Wij hebben wel balansventilatie in combinatie met een hetelucht CV. Maar daarnaast zetten we elke dag de ramen open, ook in de winter, want frisse lucht is gewoon belangrijk. Vrees dat er weinig te doen is aan deze warmteverliezen.
@antonboonstra: Lijkt me niet duur. Kan het HR++ glas wel in de bestaande (houten?) kozijnen geplaatst worden? Ik overweeg zelf ook om het glas te upgraden (wij hebben ook gewoon dubbelglas), maar ik vraag me af of er, met name bij de draaiende ramen, wel genoeg ruimte is voor het dikke HR++ glas.
A'dam PVOutput
We hebben deze aangeschaft, een jaar geleden:hansdegit schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:12:
@co2 meter: ik dacht, gewoon voor de leuk scoor ik een relatief simpel dingetje. Het gaat mij even om de indicatie, daar ons huis wel lek is, maar ik geen flauw idee heb of en hoe vaak we boven de 1200 ppm zitten.
http://www.co2indicator.n...MGLy8vsyLsCFUFd3god7nAALw
Toen was die nog een paar tientjes goedkoper dacht ik.
Werkt perfect. Kreeg er toen ook nog een gratis temp+vochtigheidsmetertje bij.
Na de aanschaf heeft die ook een paar weken op de slaapkamer gehangen.
We willen hem niet meer kwijt.
Edit: ik zie dat het extra metertje er nog bij zit.
Edit 2: je kan er ook een ventilatie mee in- en uitschakelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 24-12-2013 13:34 ]
Verwijderd
@hr++ voor dubbel : ik heb dat wel gedaan en het verschil is echt nog wel heel groot.Het uitlezen van de CO2 waarde
De Chronotherm Touch Modulation biedt de mogelijkheid om de CO2
waarde van de lucht op het scherm af te lezen. Hiertoe dient wel een aparte
CO2 voeler te worden aangesloten,
nog eventjes en dan geld daar het hoge btw tarief ook weer voor.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2013 13:54 ]
Oeh die is wel mooi ja.Schinnen-groen schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:26:
[...]
We hebben deze aangeschaft, een jaar geleden:
Na de aanschaf heeft die ook een paar weken op de slaapkamer gehangen.
We willen hem niet meer kwijt.
Edit: ik zie dat het extra metertje er nog bij zit.
Edit 2: je kan er ook een ventilatie mee in- en uitschakelen.
http://www.co2-meter.com/Assortiment/AKTIV%202010.html
Ik heb ook alleen maar natuurlijk ventilatie. 's zomers is dat geen probleen, altijd een raampje open met een hor ervoor (en inbraakveilig). In deze tijd gaat alles dicht bijna dicht. De CO2 meter wordt dan regelmatig bekeken.
marktplaats kan ook:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr
[ Voor 41% gewijzigd door drielp op 24-12-2013 18:10 ]
Ik heb ook een touch modulation maar zou geen idee hebben waar ik hem dan moet aansluiten.Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:52:
@hans kan die co2 sensor niet gewoon op je touch modulation ?
Of er moet een sensor zijn die je in de opentherm lus kan aansluiten.
Op de thermostaat kan je alleen een extra temperatuursensor, een Tele ingang (schakelen van afstand) en een buitenvoeler aansluiten.Het uitlezen van de CO2 waarde
De Chronotherm Touch Modulation biedt de mogelijkheid om de CO2
waarde van de lucht op het scherm af te lezen. Hiertoe dient wel een aparte
CO2 voeler te worden aangesloten, hetzij op uw toestel of op uw ventilatiesysteem.
Raadpleeg voor specifieke informatie uw installateur of vraag de
Honeywell Infolijn (zie achterflap) naar de toepassingsmogelijkheden.
Ik ben ook op zoek om Co2 te meten maar wil dit wel onder de 100 euro realiseren, liefst nog met een schakelcontact om de(nog te bouwen) ventilatie te sturen.
[ Voor 24% gewijzigd door flippo765 op 24-12-2013 18:20 ]
Geen last van met deze harde wind: hij slaat niet eens aan. Begin jaren 80 hoekhuis, lekker tochtig dus, vooral met een houten voordeur pal op Zuid-West: de wind giert er lang- en doorheen (brievenbus) ondanks de tochstrips.
Ik vermoed dat veel lucht de woonkamer via de afzuigkap in de open keuken verlaat (zonder dat die aan staat), zou dat kunnen kloppen?
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Eventjes een dike sigaar opsteken onder de wasem kap. Kun je zien hoe erg het is of bij Conrad een rookmakertje kopen.styno schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:24:
Soms wordt ik gek van de Climarad Verti die aan gaat nadat ik een paar uur in de woonkamer zit, vervolgens optoert (met een aantal oscillaties) naar zijn maximum (=behoorlijk rumoerig!) om vervolgens de rest van de dag op dit maximum te blijven blazen. Op standje 800 ppm CO2.
Geen last van met deze harde wind: hij slaat niet eens aan. Begin jaren 80 hoekhuis, lekker tochtig dus, vooral met een houten voordeur pal op Zuid-West: de wind giert er lang- en doorheen (brievenbus) ondanks de tochstrips.
Ik vermoed dat veel lucht de woonkamer via de afzuigkap in de open keuken verlaat (zonder dat die aan staat), zou dat kunnen kloppen?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Uiteindelijk gekozen voor heldere Philips lampen. Wat een verschil in kleur, echt vele malen beter als de oude sport van xq.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De trek door de afzuigkap ga ik ff meten, goede tip....
Een nieuwe energieleverancier op de markt. Maar met een heel aparte doelstelling.
http://www.energiebusines...t-leveringsvergunning-acm
Dit om de overtollige kwh af te fikken, eens kijken wat ik nu ga overhouden
De WAF is door de boiler al naar record hoogte gestegen,
Kan ik mooi de kerst mee doorkomen.
.
[ Voor 15% gewijzigd door Raolte op 24-12-2013 20:01 ]
En... Enexis die een enveloppe met netcode aanreikt waarin zij deze boven de nederlandse wet stelt... gaat nog leuk worden met de kerst
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Geen terugslagklep in de pijp naar buiten? Zonder terugslagklep kan je soms een windvlaag in je keuken voelen. Bij de keukenboer heb je die voor 15 euro ofzo.styno schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:24:
Soms wordt ik gek van de Climarad Verti die aan gaat nadat ik een paar uur in de woonkamer zit, vervolgens optoert (met een aantal oscillaties) naar zijn maximum (=behoorlijk rumoerig!) om vervolgens de rest van de dag op dit maximum te blijven blazen. Op standje 800 ppm CO2.
@drielp: thanks. Ik heb meteen gereageerd.
Grappig, op Marktplaats bieden ze hem aan voor € 145,20 incl. btw.Schinnen-groen schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:26:
[...]
We hebben deze aangeschaft, een jaar geleden:
http://www.marktplaats.nl...sPage=VIP_SIMILAR_LISTING
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
http://www.ebay.com/itm/C...ain_0&hash=item2c7944726d
Kan je goed meten hoe afhankelijk de (primitieve) natuurlijke ventilatie is van de windkracht en windrichting. Gisteren ventilatieroosters in de woonkamer dicht kwam de CO2 waarde niet boven de 850 PPM. Bij windstil en ventilatieroosters open zit je al snel op 1200 PPM. Het wordt tijd voor CO2 gestuurde ventilatieroosters
En 390 PPM vanochtend

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 24-12-2013 22:06 ]
Dat is dan een koopje.Klaver 4 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 21:49:
[...]
Grappig, op Marktplaats bieden ze hem aan voor € 145,20 incl. btw.
In maart 2012 gekocht voor 188,08 incl. BTW, even opgezocht.
Hier dezelfde ervaring. Afhankelijk van de wind en windrichting staat die op groen ( rond de 600 ppm) bij winderig weer met dauerluftung open, ramen dicht en op rood (1400 ppm) met dauerlufting open en raam op kiep bij windstilweer.Dre schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 22:03:
CO2 meter met ingebouwde temperatuur en RH:
http://www.ebay.com/itm/C...ain_0&hash=item2c7944726d
Kan je goed meten hoe afhankelijk de (primitieve) natuurlijke ventilatie is van de windkracht en windrichting. Gisteren ventilatieroosters in de woonkamer dicht kwam de CO2 waarde niet boven de 850 PPM. Bij windstil en ventilatieroosters open zit je al snel op 1200 PPM. Het wordt tijd voor CO2 gestuurde ventilatieroosters
En 390 PPM vanochtend, normaal niet lager ~650 PPM in de randstad. Lucht met lage CO2 concentratie aangevoerd vanuit het zuiden?
En die tip heeft me zojuist een paar tientjes bespaard.Klaver 4 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 21:49:
[...]
Ik heb hem ook besteld. Maar toch baal ik verschrikkelijk.flippo765 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 22:12:
[...]
En die tip heeft me zojuist een paar tientjes bespaard.
Deze meter gaat dus bewijzen dat mijn mechanische ventilatie uit kan als de wasemkap draait.(150m3/uur)
uit kan als de blower droger draait (200M3/uur) en uit kan als de wind uit zuid-west tot west komt.
Had een hoop gas bespaard.
We gaan hem op de ventilatie aansluiten en deze loggen met plugwise, dan kun je een beetje zien wat er gebeurt. Want die CO2 loggers zijn wel erg duur.
Ik begrijp dat je dus met dat 0-10V signaal de mechanische ventilatie kan aansturen (wellicht simpelweg door het hele systeem aan of uit te schakelen). Maar hoe werkt dit dan als het systeem is uitgeschakeld (want luchtkwaliteit is prima) maar je wil hem aan hebben vanwege koken/afzuigkap of douchen in de badkamer?Klaver 4 schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 21:49:
[...]
Je ziet wel dat het hij een echt goeie CO2 meter heeft (dat organisch gevormde blokje). Dat is wat die dingen ook zo duur maakt. Ik wilde met dezelfde CO2 sensor een apparaat bouwen wat tevens ook temperatuur en luchtvochtigheid meet. Dan ook nog eenzelfde apparaat buiten hangen. En dan op alle fronten bekijken of het nuttig is te ventileren of niet. Ik dacht dan eigenlijk aan een andere node om de mechanische ventilatie af of aan te schakelen.
We moeten gauw naar vraagsturing, ook bij consumenten. Maar wel zonder privacyaantasting graag. En dat kan.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Als het goed is krijgen de draadloze vochtmelders voorrang en dus reageert de ventilator daar direct op.!null schreef op woensdag 25 december 2013 @ 11:55:
[...]
Ik begrijp dat je dus met dat 0-10V signaal de mechanische ventilatie kan aansturen (wellicht simpelweg door het hele systeem aan of uit te schakelen). Maar hoe werkt dit dan als het systeem is uitgeschakeld (want luchtkwaliteit is prima) maar je wil hem aan hebben vanwege koken/afzuigkap of douchen in de badkamer?
Je ziet wel dat het hij een echt goeie CO2 meter heeft (dat organisch gevormde blokje). Dat is wat die dingen ook zo duur maakt. Ik wilde met dezelfde CO2 sensor een apparaat bouwen wat tevens ook temperatuur en luchtvochtigheid meet. Dan ook nog eenzelfde apparaat buiten hangen. En dan op alle fronten bekijken of het nuttig is te ventileren of niet. Ik dacht dan eigenlijk aan een andere node om de mechanische ventilatie af of aan te schakelen.
En wat moet ik dan doen? Ik kan ook maar één wasje draaien.JeroenH schreef op woensdag 25 december 2013 @ 23:43:
Betalen om van je stroomproductie af te komen
We moeten gauw naar vraagsturing, ook bij consumenten. Maar wel zonder privacyaantasting graag. En dat kan.
Een alternatief wat ik kan bedenken is een CV-ketel met elektrische bijverwarming die dan op elektriciteit overschakelt als de stroomprijs laag is.
Signatures zijn voor boomers.
Daar zullen we toch naar toe moeten.
Je zou denken dat elektriciteit goedkoper wordt als je de vraag beter afstemt op het aanbod en viceversa. De grote vraag blijft of deze denkwijze overeenkomt met de uiteindelijke praktijk...JeroenH schreef op woensdag 25 december 2013 @ 23:43:
Betalen om van je stroomproductie af te komen
http://polderpv.nl/nieuws...strecht_woeker_in_grafiek
Tsja, beetje achterbaks is het wel en vooral nadelig voor de 'slapende' consument. Maar dit komt snel genoeg naar voren op bijvoorbeeld een vergelijkingssite. Een kritische consument die de diverse aanbieders hier vergelijkt zal (zeker met een laag verbruik) al snel duurder uit zijn bij de NUON door de hogere vastrecht kosten. Het lijkt mij dat NUON hiermee zichzelf alleen maar de markt uit prijst.Dre schreef op donderdag 26 december 2013 @ 10:38:
"Totale vastrecht last gas en elektra tm. 2014: Vattenfall vult stiekem "gat" netbeheer"
http://polderpv.nl/nieuws...strecht_woeker_in_grafiek
Er zijn ook andere topics hiervoor, maar vind het ook wel leuk om in de Duurzame kroeg te vragen. Wat is jullie verbruik over afgelopen jaar? En dan niet alleen elektriciteit en gas, maar ook water en brandstof.
Vooral qua brandstof (benzine) ben ik toch wel wat meer gaan verbruiken sinds ik afgelopen zomer mijn motorrijbewijs heb gehaald.
- E verbruik: 1580 kWh (waarvan 1073 uit het elektriciteitsnet en 507 van de zonnepanelen)
- G verbruik: 757 m3 (is iets aan het dalen, omdat ik sinds augustus elektrisch kook en een elektraboiler in de keuken heb)
- W verbruik: 11,7 m3 (Erg trots op. Heb misschien wel 3m3 regenwater met een gieter naar binnen gesjouwd)
- Brandstof: 725,5 liter benzine (waarvan 613,5 liter met de auto (1:16,7) en 112 liter met de motor (1:20,8))
Qua gasverbruik is dit een raar jaar geweest. In maart nog nooit zoveel gas verbruikt, maar in oktober, november en december nog nooit zo weinig.
[ Voor 50% gewijzigd door antonboonstra op 29-12-2013 12:25 ]
"Een fietser heeft, stilstaand maar vooral rijdend, slechts een fractie van de ruimte van een automobilist nodig. En de besparing op vlak van infrastructuur is enorm. De stad Amsterdam rekende het uit. Dankzij al die fietsers wordt er jaarlijks zo’n 20 miljoen euro bespaard op weginfrastructuur. En dan hebben ze de milieu- en klimaatopbrengsten niet eens meegerekend."
"Anders dan doorgaans gedacht, zijn fietspaden immers niet uitgevonden voor fietsers. Wel voor automobilisten. In een autovrije of autoluwe stad zijn namelijk nauwelijks of geen aparte fietspaden nodig."
"Kijken we nog eens naar Amsterdam. Dat dringt al jaren met succes de auto terug, maar haalt hem nu weer binnen via de achterdeur. De elektrische auto is een paard van Troje waarvoor de laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten, waarvoor er geen wachtlijsten zijn om een bewonersparkeerkaart te bekomen en waarvoor de stad in sommige gevallen 5.000 euro aankoopsubsidie veil heeft. Dat is het equivalent van wat tien fietsers de stad in een jaar besparen."
"Die Nederlanders mogen dan misschien zuinig zijn en de fiets in hun genen hebben zitten, als het er écht op aankomt hebben ze voorlopig nog dezelfde koning als wij, Vlamingen: koning Auto."
Quotes uit dit interessante artikel van Kris Peeters. Kris Peeters schreef het uitstekende boek De file voorbij - en in 2014 komt een nieuw boek van hem uit. Als het nieuwe boek net zo goed is als het vorige, dan is het eigenlijk verplichte kost voor iedereen die nadenkt over duurzaam transport.
Verwijderd
Ik heb dan ook het idee de afzuiging voor de keuken (daar zit een afzuigkap met motor) af te doppen op de Ecofan, deze om te leiden en met een 45 graden t-stuk na de Ecofan weer op het luchtkanaal aan te sluiten.
Zou dit zin hebben? Dan heb ik ook nog een droger ernaast staan waarvan ik de afvoerslang ook wil aansluiten zodat er geen raam voor open hoeft. Wat zou hiervoor het beste zijn? Op de Ecofan of ook erna? Droger wordt overigens maar heel sporadisch gebruikt als dat iets uitmaakt.
Ik volg deze redenatie niet, dus volgens deze man is de stoep ook niet uitgevonden voor voetgangers maar voor automobilisten?"Anders dan doorgaans gedacht, zijn fietspaden immers niet uitgevonden voor fietsers. Wel voor automobilisten. In een autovrije of autoluwe stad zijn namelijk nauwelijks of geen aparte fietspaden nodig."
Overigens zijn wegen oorspronkelijk ook niet aangelegd voor auto's: http://www.roadswerenotbuiltforcars.com/
Mooi om te zien hoe de netspanning varieert gedurende de kerstdagen.
Veel rechauds, gourmetstelletjes, kerstverlichting en fondue setjes aan het werk, denk ik
Verdraai de eenhands keukenmengkraan zodat recht 0 of 360 graden koud is en 90 graden warm is .
Zo voorkom je dat hij niet geheel goed staat en dat je telkens iets warm water met het koude mengt
En waardoor mogelijk je ketel telkens even aan gaat
Het werkt echt.
.
Sinds ik met DS18B20-sensoren naast CV-Retour en CV-Aanvoer ook de temperatuur van de warmwaterleiding meet (ongeveer 20cm onder de ketel), ben ik er achter gekomen dat zowel de mengkraan in de badkamer als die in de keuken ook bij de stand '100% koud' ook leidt tot een verhoging van de temperatuur van de warmwaterleiding met 'n paar graden
Ik heb geen andere verklaring dan dat er in de stand koud water toch ook altijd iets warm water wordt bijgemengd.
En ja ik ben 100% zeker dat 'ie maximaal in de richting van het blauwe rondje is gedraaid
Even de thermometer eronder gehangen bij de keukenmengkraan op koud en een gewone kraan in de schuur.
Verschil nihil.
Hoe oud zijn die kranen? Daar kan het ook aan liggen.
Eerste kerstdag thuis met 8 man gegeten. De kamertemperatuur is constant op 21ºC gebleven, zonder dat de houtkachel of CV aan was. Kaarsen en mensen generen echt veel warmte. De CO2 meter liep lekker op nadat de afzuigkap uitgezet was. Met gangdeur en een klapraampje open bleef de meter stijgen tot >2500 ppm. We hebben de afzuigkap maar weer aangezet en daardoor daalde de waarde naar 1500 ppm. Nog te hoog maar acceptabel. Huiskamer koelde niet af overigens
Ik ga toch maar eens kijken of ik een soort van geforceerde ventilatie ga aanleggen. De afzuigkap geeft net teveel herrie. De CO2-meter geeft goed aan dat goed ventileren bij volle huiskamers echt nodig is. Vroeger wist je niet beter, nu wel.
En die kaarsen helpen ook niet echt.drielp schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 23:29:
Nog even terugkomend op de CO2 meters.
Eerste kerstdag thuis met 8 man gegeten. De kamertemperatuur is constant op 21ºC gebleven, zonder dat de houtkachel of CV aan was. Kaarsen en mensen generen echt veel warmte. De CO2 meter liep lekker op nadat de afzuigkap uitgezet was. Met gangdeur en een klapraampje open bleef de meter stijgen tot >2500 ppm. We hebben de afzuigkap maar weer aangezet en daardoor daalde de waarde naar 1500 ppm. Nog te hoog maar acceptabel. Huiskamer koelde niet af overigens
Ik ga toch maar eens kijken of ik een soort van geforceerde ventilatie ga aanleggen. De afzuigkap geeft net teveel herrie. De CO2-meter geeft goed aan dat goed ventileren bij volle huiskamers echt nodig is. Vroeger wist je niet beter, nu wel.
Daar ben ik helemaal klaar mee. We hebben u van die elektrische kaarsjes die oplaadbaar zijn.
Die voldoen prima: op zonnestroom en verbruiken geen zuurstof
Met het kersteten met 6 personen en een raam op kiep in de keuken de zaak op een kleine 1000 ppm kunnen houden.
Geen mechanische afzuiging, maar, CO2 gestuurd, zou wel een oplossing zijn.
Maar ik heb mijn vrouw in de afgelopen 23 jaar veel geleerd en zij mij ook.
@ schinnen groen,Schinnen-groen schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 23:11:
Dan hebben jullie een gammele mengkraan, óf ik heb een hele goeie.
Even de thermometer eronder gehangen bij de keukenmengkraan op koud en een gewone kraan in de schuur.
Verschil nihil.
Hoe oud zijn die kranen? Daar kan het ook aan liggen.
,,Jullie,, is niet op mij van toepassing,
Mijn mengkraan is perfect, maar het gaat erom hoe je de kraan monteert ,let maar eens op .
Standaardt vaak 340 graden is koud en 20 graden is warm, 0 of 360 graden is recht.
Vele mensen zetten de kraan op 360 graden , dan meng je dus, wanneer je ervoor zorgt dat 360 graden koud is meng je dus niet,en bespaar je energie.
En het is tevens veel duidelijker dat 90 graden de warme kant is.
Het werkt echt hoor
[ Voor 5% gewijzigd door Raolte op 28-12-2013 13:23 ]
Even gourmetten met een man of 8 en de mechanische ventilatie ging ook naar volluit hier, de stork gaf me de rode led, dat is vast te hoog.drielp schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 23:29:
Gelukkig corrigeerde hij dat vrij snel.
Waar hebben jullie de meter hangen/ liggen? Dat maakt ook aardig uit namelijk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bedoel je geen 180 graden?Raolte schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 08:27:
[...]
@ schinnen groen,
,,Jullie,, is niet van mij op toepassing,![]()
Mijn mengkraan is perfect, maar het gaat erom hoe je de kraan monteert ,let maar eens op .
Standaardt vaak 340 graden is koud en 20 graden is warm, 0 of 360 graden is recht.
Vele mensen zetten de kraan op 360 graden , dan meng je dus, wanneer je ervoor zorgt dat 360 graden koud is meng je dus niet,en bespaar je energie.
En het is tevens veel duidelijker dat 90 graden de warme kant is.
Het werkt echt hoor
Het is toch simpel om koud open te draaien en bij de cv kijken of hij aanslaat, of denk ik nu te simpel? Eerst hadden we hier ook zo'n 1 hand mengkraan , niets waard al zeg ik het zelf, vrouw en kids tillen dat ding alleen op ongeacht welke kan hij op staat dus voor elk tikje water die cv aan.
Gewoon terug naar de 2 knops versie gegaan.
Dat is toch wel een groot voordeel van een boiler of een Quooker Combi. Niet zo'n stomme CV-ketel die zenuwachtig op elke tapactie reageert.Raolte schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 22:27:
Besparings advies,
Verdraai de eenhands keukenmengkraan zodat recht 0 of 360 graden koud is en 90 graden warm is .
Zo voorkom je dat hij niet geheel goed staat en dat je telkens iets warm water met het koude mengt
En waardoor mogelijk je ketel telkens even aan gaat
Het werkt echt.
A'dam PVOutput
Vrij kort door de bocht, een cv staat niet de hele dag " zijn zaakje" warm te houden terwijl je hem niet nodig hebt.ericplan schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 09:21:
[...]
Dat is toch wel een groot voordeel van een boiler of een Quooker Combi. Niet zo'n stomme CV-ketel die zenuwachtig op elke tapactie reageert.
We gooiden al die boilers vroeger niet voor niets in het oude ijzer, vast niet omdat ze zo goed zijn.
Nu de rest van Nederland nog , zo n 17 miljoen mensen te gaan.
Al met al is het verschil bijna niet te merken dus dat is mooi. Van het merk Tiger voor € 3,99 bij de Gamma.

Wij douchen samen zo'n 20 minuten per dag denk ik. Stel je gaat uit van 15 liter per minuut dan zit je op 300L per dag voor 2 personen. Met zo'n koppeling dus maar 160L per dag. Op jaarbasis is dit nogal een hoop.
Over het verstellen van de mengkraan.
Gaat ook zo snel hier op tweakers...
Ik denk dat hij raolte bedoeld.Neefdave schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 10:37:
Er valt niks aan de kraan goed te zetten. Het gaat tussen je kraan al dan niet thermostatische kraan en je doucheslang. Heb je geen gereedschap voor nodig.
[afbeelding]
Wij douchen samen zo'n 20 minuten per dag denk ik. Stel je gaat uit van 15 liter per minuut dan zit je op 300L per dag voor 2 personen. Met zo'n koppeling dus maar 160L per dag. Op jaarbasis is dit nogal een hoop.
Maar als je er niets van merkt omdat je al een besparende douchekop hebt die zeg maar 8 liter per minuut doorstroming heeft dan is het weggegooit geld.
Je merkt het wel maar aangezien er ook meer lucht bij lijkt te komen blijft de straal bijna even "vol".
@ArwinV
Ok, wist het ook niet zeker haha. Toch nog even een mooi rekensommetje:
Gemiddelde prijs water per m3 bedraagt € 1,50.
Als je uitgaat van 7 dagen en 2 personen totaal 20 minuten per dag douchen.
Voor de besparing:
300L per dag x 7 dagen per week is 2100L per week
2100L is gelijk aan 2,1m3 x € 1,50 = € 3,15 per week.
Dit zou betekenen dat je de waterbesparende koppeling er met iets meer dan een week al uit hebt.
Na de besparing:
160L per dag x 7 dagen per week is 1120L per week
1120L is gelijk aan 1,12m3 x € 1,50 = € 1,68 per week.
Besparing:
Per week: € 1,47
Per maand: € 5,88
Per jaar: € 70,56
Vanaf welk aantal liters/minuut is een douchekop eigenlijk zuinig? 8L/min zie ik vaak voorbijkomen, klopt dat?
[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 28-12-2013 11:35 ]
Deze Quooker Combi eigenaar is het met je eens. Je kunt hier rustig je handen wassen met lauw water zonder dat de ketel aangaat. Da's in de badkamer wel anders: een start van de ketel kost altijd minimaal 13 L gas.ericplan schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 09:21:
[...]
Dat is toch wel een groot voordeel van een boiler of een Quooker Combi. Niet zo'n stomme CV-ketel die zenuwachtig op elke tapactie reageert.
Arwin,ArwinV schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 10:32:
Ik begrijp de essentie, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet goed hoe ik die kraan dan "goed" zou moeten zetten. Handgreep eraf en anders monteren?
De meeste kranen zitten op het blad geklemt dmv een schroefkoppeling onder het blad, dus even in het kastje kijken deze los draaien, en je kunt het gehele kraanhuis van de kraan ten op zichte van het blad verdraaien , hierna de schroefkoppeling weer vastdraaien.
Bedankt voor de uitleg.
All Source options must be paid for
A'dam PVOutput
Om hier nog even op terug te komen: doe je ook iets aan eventuele kieren in die kozijnen?antonboonstra schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:34:
Heb inderdaad bestaande houten kozijnen. Volgens mij is HR++ glas niet veel dikker dan gewoon dubbelglas. Het is alleen gevuld met een edelgas i.p.v. lucht en heeft een dunne metaalcoating om stralingsverliezen te verminderen.
Ik kom trouwens ook HR++ glas tegen met een Ug van 0,8 W/m2K (http://www.sprimoglass.com/nl/pages/produit-sprimo-z8.aspx) Welke isolatiewaarde is eigenlijk gangbaar? Ik wil best iets meer betalen voor een betere isolatie, maar het moet wel in verhouding zijn.
Als het nog niet gezegd was: 1.2 W/m2K voor HR++ is een waarde die ik vaak tegenkom.
Co2 en RV gestuurddrielp schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 23:29:
Eerste kerstdag...
Zoals ik het zie zal het bestaande eigenaars niet treffen, net als de exportfunctie. Ja, die werd toen uitgezet, grote heisa (was ook niet netjes) maar één belletje en het stond weer aan. Ik moet zeggen dat in dat forum ook wel een beetje huilie huilie wordt gedaan. Plugwise wil geld verdienen en richt zich qua businessmodel voornamelijk op de zakelijke markt. Die markt kijkt veel rationeler naar dit soort dingen. Dat hun methoden hobbyisten in het kruis tast zal ze worst wezen, daar is geen geld te halen voor ze.ericplan schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 16:24:
Voor de liefhebbers van Plugwise.
All Source options must be paid for
Ik heb de € 60 voor 5-minuten logging wel over denk ik.
Ik heb trouwens een probleem, mijn circle+ is defect. Daar ga ik maandag maar eens over bellen, kijken hoe dat opgelost wordt. Set is nu iets meer dan drie jaar oud.
Overigens heb ik Plugaway gebacked. Het systeem lijkt op Plugwise maar is volledig open. Als één plug een tijd lang goed werkt en er verder geen nadelen zijn (geen hoog eigenverbruik bijvoorbeeld), dan overweeg ik sterk te switchen van Plugwise naar Plugaway. Hoofdreden? Privacy.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 28-12-2013 18:25 ]
De opties van Plugwise zijn inderdaad voor hobbyisten behoorlijk prijzig.
Verder moet ik zeggen dat ik m'n vertrouwen in Plugwise wat tanende is. Recent kreeg ik in Source geen verbruiksgegevens van 3 van de 9 plugs meer binnen, terwijl deze wel 'online' waren. Ook support vanuit Plugwise hielp niet.
Verder ik een paar weken geleden een issue gehad dat het vreselijk lang (enkele uren) duurde voordat ik gegevens van één plug kreeg, terwijl deze zich in een straal van 2m van zowel de stick als de Circle+ bevond.
Kan allemaal gebeuren, maar is niet goed voor het vertrouwen...
Dat herinner ik me nog wel. Je eerste set Plugwise liet je bij je ouders bezorgenJeroenH schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:17:
[...]
Overigens heb ik Plugaway gebacked. Het systeem lijkt op Plugwise maar is volledig open. Als één plug een tijd lang goed werkt en er verder geen nadelen zijn (geen hoog eigenverbruik bijvoorbeeld), dan overweeg ik sterk te switchen van Plugwise naar Plugaway. Hoofdreden? Privacy.
En ik ben ook beniewd naar Plugaway. Met een beetje mazzel heb ik in mei vijf plugaway stekkers. En misschien ook nog die muoptics ir-camera die nu al 9 maanden te laat is.
A'dam PVOutput
Welke kieren bedoel je? Tussen het kozijn en de muur? Ik heb in mijn werkspot aanvraag staan minimaal 1,1 of beter, dus ik ga er vanuit dat dit ook is aangeboden. Het is alleen wel maar bij 1 aanbod gebleven. Ik heb het liefst wel iets meer aanbieders...Terpen Tijn schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:27:
[...]
Om hier nog even op terug te komen: doe je ook iets aan eventuele kieren in die kozijnen?
Als het nog niet gezegd was: 1.2 W/m2K voor HR++ is een waarde die ik vaak tegenkom.
Ik heb mijn hr++ glas laten plaatsen door de vakhandel. Zit je iets safer met garantie. En toch concurrerend wat betreft prijs.antonboonstra schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:30:
[...]
Welke kieren bedoel je? Tussen het kozijn en de muur? Ik heb in mijn werkspot aanvraag staan minimaal 1,1 of beter, dus ik ga er vanuit dat dit ook is aangeboden. Het is alleen wel maar bij 1 aanbod gebleven. Ik heb het liefst wel iets meer aanbieders...
A'dam PVOutput
Ik heb toevallig vanmiddag nog wat comments zitten lezen bij muoptics. Ik volg het als een soort soap. Ik hoop voor je dat je daadwerkelijk een IR-camera gaat ontvangen, maar de mensen hierachter pakken het bijzonder dom aan zeg.ericplan schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:22:
[...]
Dat herinner ik me nog wel. Je eerste set Plugwise liet je bij je ouders bezorgen
En ik ben ook beniewd naar Plugaway. Met een beetje mazzel heb ik in mei vijf plugaway stekkers. En misschien ook nog die muoptics ir-camera die nu al 9 maanden te laat is.
Ik heb er ook 5 besteld, kan ik mooi mijn steca500 monitoren (en nog 4 andere apparaten)ericplan schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:22:
[...]
Dat herinner ik me nog wel. Je eerste set Plugwise liet je bij je ouders bezorgen
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 28-12-2013 20:10 ]
Ja, waarom niet? Iets voordeliger als set en met verzending ook voordeel. Bovendien zijn er een paar dingen die ik wil schakelen/meten. Met één red ik het niet. En ik heb natuurlijk geen PlugwiseJeroenH schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 20:10:
Gelijk vijf? Zoveel vertrouwen heb ik er ook weer niet in. Eerst maar eens één.
A'dam PVOutput
Dit topic is gesloten.