Die eenrichtingsellende had de gemeenteraad liever ook niet gezien. Eind jaren '50 waren er behoorlijk vergevorderde plannen om het hele oude centrum compleet plat te gooien en in te richten voor autoverkeer à la Almere/Lelystad zeg maar. Gelukkig is dat toen niet doorgegaan.
Dat het verkeersbeleid autominded is vind ik toch wel duidelijk hoor. Het is binnen gemeentegrenzen uiterst ongebruikelijk dat op verkeerspleinen fietsers geen voorrang hebben - en op het
verkeersplein bij Gooiland is dat helaas toch zo. Plus natuurlijk al dat geld wat in de afgelopen decennia uitgetrokken is om die zogenaamde ringweg maar te laten doorstromen - terwijl er maar één soort verkeer is wat niet doorstroomt, de auto's.
Het is nu eenmaal een jaren '20/'30 stratenplan waarover zich een volume aan autoverkeerd probeert te wurmen waar het nooit op berekend is. Door dat niet in de kern aan te pakken (volume verminderen) kan ik het beleid als niet anders dan autominded omschrijven, omdat het dan altijd dweilen met de kraan open zal blijven.
De kwaliteit OV binnen Hilversum zou ik eigenlijk echt niet weten, ik ben al zeker 15 jaar niet meer met de bus gegaan... ik fiets alles. Het is wel zo dat de noordwest-hoek (kerkelanden) behoorlijk ver bij een treinstation vandaan ligt. Maar da's lastig op te lossen zonder dat er een spoorlijn naar Loosdrecht wordt aangelegd

(Zonder gekheid: een regionaal lightrailnetwerk naar de omliggende dorpen zou e.e.a. kunnen verbeteren. Maar dat zit er voorlopig echt niet in.)
-edit-
Overigens niet dat het onprettig fietsen is in Hilversum hoor, veel gescheiden fietspaden e.d. (en de auto's staan vaak stil

), maar het heeft duidelijk niet de prioriteit boven het autoverkeer.
[
Voor 6% gewijzigd door
JeroenH op 06-01-2014 16:38
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar