De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.770 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:39
Schinnen , als je zo begint met rekenen helpt geen japannertjelief.
Ing rekent 0,21% rente per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Doe ik dus wel, want ik noemde je de correcte bedragen van de ing.
Dus waarom jij een dommer tarief zoekt is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

izdp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:56:
Doe ik dus wel, want ik noemde je de correcte bedragen van de ing.
Dus waarom jij een dommer tarief zoekt is mij een raadsel.
Bron?
Zo'n lening wil ik wel, meer dan op een deposito :o

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 08-01-2014 14:02 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ing lenen voor groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Link? Ik vind hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je berekening klopt, maar een paar aantekeningen:
Je koopt teveel PV, en vervolgens ga je teveel geld lenen.
Misschien is het handiger het om te draaien:
bij de ING is er een speciale panelen-lening waarbij €2500 in 5 jaar tegen 6,5% geleend kan worden. Dit kost een termijnbedrag van € 48,70.
http://www.ing.nl/particu...g/zonnepanelen/index.aspx

Kan je voor €2500 panelen kopen die € 48,70 per maand opbrengen?

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 08-01-2014 14:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

hmmm cross post....

http://www.ing.nl/particu...g/zonnepanelen/index.aspx

6,5% ik zeg: DOEN (ooo nee die was van een andere oplichter...)

code:
1
2
3
4
5
Totaal krediet- bedrag  Duur in maanden Debet- Rentevoet    Jaarlijks Kosten- Percentage (JKP)  Termijn- bedrag (per maand) Het totale door u te betalen bedrag
€ 15.000    96  6,5%    6,5%    € 199,41    € 19.143,36
€ 10.000    96  6,5%    6,5%    € 132,94    € 12.762,24
€ 5.000 96  6,5%    6,5%    € 66,47 € 6.381,12
€ 2.500 60  6,5%    6,5%    € 48,70 € 2.922,00

8 jaars lening en kost je bij €5000 zo'n €1381 over de looptijd, wat totale rente van 27% is. _/-\o_

[ Voor 64% gewijzigd door Freemann op 08-01-2014 14:11 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik moet nu weg< maar kijk even bij ecolening groen -renovatie en hanteer de simulator.
Zo zul je ook bij andere banken iets dergelijks kunnen vinden.
Ook via hypo is mogelijk als je koop hebt en dan nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Neem een duurzaamheidslening van de Svn, rente percentage rond de 2% (mits je provincie/gemeente dit aanbied).
Mijn panelen leveren elke maand meer op dan dat de lening mij kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

DanTm schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:33:
Neem een duurzaamheidslening van de Svn, rente percentage rond de 2% (mits je provincie/gemeente dit aanbied).
Mijn panelen leveren elke maand meer op dan dat de lening mij kost.
Dat komt meer in de buurt. Ik neem aan dat je zelf de zaak op je dak hebt gelegd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Een annuïtaire lening van 3870 tegen 5% over 10 jaar kost 41.05 inclusief aflossing.
Voor "groene" leningen betaal je vaak minder Greenloans = 5.5%, kruidvat= 7.75 :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:42:
Een annuïtaire lening van 3870 tegen 5% over 10 jaar kost 41.05 inclusief aflossing.
Voor "groene" leningen betaal je vaak minder Greenloans = 5.5%, kruidvat= 7.75 :)
Bedoel je hiermee een tweede hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:45:
[...]
Bedoel je hiermee een tweede hypotheek?
Nee, maar je zou kunnen verhogen, als je notariële inschrijving van je hypotheek dat toe laat en de bank ook ...
Heb ik een keer gedaan voor een stuk land, 5.6% 20 jaar vast, met banksparen er naast (dat kon toen nog).

Maar beter is het eerst eens rond te kijken in de familie? vaak zijn mensen blij geld te lenen voor een redelijk percentage die ze op de bank niet krijgen voor spaar geld. Best duurzaam, onderling dat soort zaken regelen. Ouders kunnen de rente ieder jaar schenken, enz.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Goed idee!! >:) , maar ook weer voor de happy few.

De discussie startte met als uitgangspunt dat je niets te makken hebt qua sparen, geld overhouden of geld op de bank, dacht ik.

Ik denk dat we hier op de fora redelijk financieel uit de voeten kunnen en dan heb je veel mogelijkheden.

Als bijstandstrekker wordt het verhaal heel anders, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:03:
Maar dan krijg je ook die lening niet, en geen eigen huis dus ik zou op een huurwoning geen geld lenen om panelen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 15:51

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Schinnen-groen schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:03:
Goed idee!! >:) , maar ook weer voor de happy few.

De discussie startte met als uitgangspunt dat je niets te makken hebt qua sparen, geld overhouden of geld op de bank, dacht ik.

Ik denk dat we hier op de fora redelijk financieel uit de voeten kunnen en dan heb je veel mogelijkheden.

Gezien dat die veelal huur wonen, komen weer andere interessante constructies om de hoek kijken. Zoals een lokaal duurzaam energiebedrijf dat PV plaatst op huurwoningen van woningbouwcooperaties en vervolgens de stroom onder de marktprijs aan de verhuurder verkoopt. Dan heb je als bijstandstrekker geen kapitaal voor nodig om toch een stukje mee te profiteren...

Mogelijk kun je dit soort constructies later ook als particuliere woningbezitter aangaan.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 08-01-2014 15:13 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:11:
[...]

Maar dan krijg je ook die lening niet, en geen eigen huis dus ik zou op een huurwoning geen geld lenen om panelen te leggen.
Dat bedoelde ik. Waar de centjes het hardst nodig zouden zijn, zijn ze het moeilijkst te verdienen met PV.
Jammer.
Deze groep groeit elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:12:
[...]

Gezien dat die veelal huur wonen, komen weer andere interessante constructies om de hoek kijken. Zoals een lokaal duurzaam energiebedrijf dat PV plaatst op huurwoningen van woningbouwcooperaties en vervolgens de stroom onder de marktprijs aan de verhuurder verkoopt. Dan heb je als bijstandstrekker geen kapitaal voor nodig om toch een stukje mee te profiteren...

Mogelijk kun je dit soort constructies later ook als particuliere woningbezitter aangaan.
Maar dit is landelijk helaas nog niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:18:
[...]

Maar dit is landelijk helaas nog niet mogelijk.
Natuurlijk wel, je richt 'gewoon' een lokaal duurzaam energie bedrijf/cooperatie op en start een zon-op-huur project. En als zo'n duurzaam energie bedrijf er al in jouw regio is maar nog niet zo'n project heeft dan kun je daarbinnen vaak wel actief worden en zo'n project op poten zetten. "Niet mogelijk" is een groot woord, het vergt misschien alleen wat meer inspanning. :)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, politiek gezien is het klimaat ervoor aanwezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Nou nee, inderdaad. Maar dit duurzame energietopic laat toch bij uitstek zien dat wij Nederlanders zich niet zomaar door de politiek grote energiemonopolies de les laten lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
En juist voor de weinig geld-mensen is dit lenen uiterst verstandig.
Ik ben het dus totaal oneens met je schinnen.
Juist die groep kan het relatief het makkelijkste verdienen.

Dit leen je niet op basis van inkomen of vermogen.
Dit leen je op basis van investeren in wat loont.
Onzin om te denken dat mensen met weinig geld slechter om zouden gaan met lenen.
Dus, uiteraard controle bkr en voor de rest krijgen ze die lening zonder enige moeite.

Dan even over de hypotheek. Veelal staat die voor hoger ingeschreven dan verstrekt.
Dus ophogen kan zonder notaris/kosten.
Rond de 4% en 20 jaar vast is niet zo vreemd, met de hra kom je dan lange termijn al laag uit.
Nu en 5 jaar rentevast en hra is nog een stukje lager.
Dus qua rentevoet -laten we het stukje inflatie weg- stelt een lening bijzonder weinig voor als je het over risico hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rondje in de kroeg van mij, met het behalen van mijn motorrijbewijs zullen m'n transportkilometers behoorlijk wat zuiniger worden *O*

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
E-biker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zit een beetje met een dilemma.

Het volgende, ik heb nu Elektrabel 3 jaar vast. 2 jaar terug 2050kWh en 750m³ verbruikt, maar nu hebben we een kleine baby en zonnepanelen.

Een set voor op mijn dak van 2745wp (nieuw) en op mijn schuur 880wp (10 jaar oud). Alles op ZZW.
De 880wp set (matige ligging ivm schuurdak) heeft vorig jaar 590kWh opgebracht, de grote set gaat zeker hogere efficientie halen.

Ik schat dus op jaarbasis minimaal zo'n 3000kWh op te wekken.

Mijn verbruik schat ik voor dit jaar in op zo'n 2200kWh. 800 á 1000kWh hebben we dus 'over'.

Ons gasverbruik schat ik op zo'n 850m³. Nieuwbouwwoning 2010.

Ik heb mijn ogen uitgekeken naar de vergelijkingssites en ik heb er vierkante ogen van. Alles komt neer op het gastarief en daarnaast de terugleververgoeding maar ik kan er maar niet achter komen welke leverancier voor mij het beste gaat uitpakken.

Kan iemand hier ook maar iets zinnigs over zeggen? Overschot affikken met een elektrische kachel of onzuiniger met energie omgaan vind ik nou niet echt een oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 08-01-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Jawel, dat is niet zo moeilijk. Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

Koop een L/W of L/L warmtepomp. Heel leuk, en (veel) minder gas :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 08-01-2014 20:19 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Helaas daar haal ik mijn werk nog niet mee, maar in de toekomst zou ik het niet uitsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gasschuif schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:16:
Jawel, dat is niet zo moeilijk. Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

Koop een L/W of L/L warmtepomp. Heel leuk, en (veel) minder gas :)
Nee een warmtepomp inverstering is op dit moment geen optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Misschien is elektrisch koken wat? Scheelt altijd wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

internet4me schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:26:
Misschien is elektrisch koken wat? Scheelt altijd wat.
Klopt, maar het aandeel gas wat je aan koken kwijt bent is heel minimaal. Daarnaast is onze keuken nieuw en zit er een luxe gas op glas stel in wat komende jaren zeker niet vervangen gaat worden. Daarnaast heb ik 'maar' 1x 35 of 40 ampere.

Daarnaast vraag ik me af of elektrisch koken niet juist duurder is, vergeleken met gas, losstaand van de PV. Koken op gas zou volgens de statistieken ongeveer 65m³ per jaar kosten.

Helaas dus geen optie, maar wel goed bedacht.

Ik denk dat ik vooral terugval op de keuze van een juiste energieleverancier met aantrekkelijke gasprijs en aantrekkelijke terugleververgoeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 08-01-2014 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lidl heeft af en toe éénpitsinductieplaatjes in de aanbieding, ideaal voor stoofpotjes ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:40

ericplan

5180 Wp PV

Een Quooker of een elektrische boiler voor het WW? Scheelt in gas.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Of 2 pits, die heb ik ook al gezien. Zelf hebben we het gasstel gewoon uit de keuken gesloopt en er een inductieplaat ingelegd. Dat is echt niet zo moeilijk of duur, en wij hebben ook "maar" 1x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ericplan schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:38:
Een Quooker of een elektrische boiler voor het WW? Scheelt in gas.
Heb ik ooit overwogen, maar mijn vrouw en ik zagen er geen voordeel in t.o.v. een waterkoker en onze koffiemachine die in no-time heet water in een kopje kan toveren. Daarnaast vind ik het gevaarlijk als onze kleine in de toekomst ook bij de kraan zal kunnen komen. Moet er niet aan denken dat hij zijn handen gaat wassen onder de quooker :-(

Daarnaast gaan we de investering in een quooker nooit terugverdienen. Daarnaast hebben we een natuursteen aanrechtblad. Daar boor je niet zomaar een gaatje bij in, dat moet je laten doen met een diamantboor.

Die eenpitsinductieplaatjes voor bijvoorbeeld een pan soep of iets wat langdurig moet opstaan is helemaal geen gek idee.

Edit: Zojuist aan de vrouw voorgesteld, maar die geeft al aan nooit langdurig dingen op te zetten, vaak komt dan de snelkookpan om de hoek kijken :)

Waa dilemma :P

[ Voor 51% gewijzigd door Fairy op 08-01-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:08
@Erasmo:
voor als het regent:
http://www.autoweek.nl/vi...er-gebruikt-zelfbouw-wmz3

(1:50, 2 personen, geen electramoter...)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BarryH schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:44:
@Erasmo:
voor als het regent:

Hoezo voor als het regent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:08
tja, deze doet het ook bij droog weer.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:55
Erasmo schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:22:

Voor de mensen die nog wat KWh's moeten verstoken, Lidl heeft binnenkort weer een inductieplaatje in de aanbieding:
[afbeelding]
Naar aanleiding van de positieve reacties op zo'n inductiekookplaatje hebben wij er ook eentje gekocht.
Vandaag pas hebben we het apparaat uitgeprobeerd.
Helaas produceert het apparaat onmiddelijk na aanschakelen een storend lawaai doordat de koelventilator gelijk voluit begint te blazen. Het maakt niet uit of het wattage ingesteld wordt (op het minimum van 200 Watt) of de temperatuur wordt ingesteld (op het minimum van 60 graden), terwijl er een pan met koud water op staat. Kan iemand me vertellen of dit normaal is? (Op internet kan ik hier niets over vinden.)
Met een open keuken zit je daar niet op te wachten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:35
BarryH schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:44:
@Erasmo:
voor als het regent:

Wo0o0o0ot wat een leuk ding. Eindelijk iemand die het snapt. Klein en licht. Een inherent zuinig voertuig zoals dit zou prima te electrificeren moeten zijn, dan is het helemaal perfect. Dan nog serieproductie en we zijn er...

-edit-

Ah, elektrische aandrijving is ook overwogen en behoort misschien ooit nog tot de mogelijkheden:
Waarom geen elektrische aandrijving?

Accu’s zijn erg duur. Daarnaast wil ik een aktieradius van een paar honderd kilometer. Door z’n lage energieverbruik is het voertuig wel erg geschikt voor elektrische aandrijving. Ik sluit niet uit dat ik het voertuig ooit nog om ga bouwen naar elektrische aandrijving.
http://wmzprojecten.nl/home/veel-gestelde-vragen/

-edit2-

WOw, deze man snapt het écht:
Waarom brengen autofabrikanten niet zoiets uit?

Er zijn veel voertuigfabrikanten die achter de schermen bezig zijn met alternatieve auto’s in de categorie “personal transportation”. Denk aan de Nederlandse Carver die z’n tijd ver vooruit was. Maar ook de VW NILS, VW XL1, BMW CLEVER, Renault Twizzy, Smart for two e.d.

Je ziet echter dat fabrikanten huiverig zijn om zoiets uit te brengen. De consument is namelijk erg verwend met het comfort van de huidige auto’s. En wordt het concept wel begrepen? Je zie dat de VW 1L (250 kg, zitplaatsen achter elkaar, 1 op 100 haalbaar) daarom evolueert naar de XL1 (zitplaatsen naast elkaar, 800 kg, 1 op 100 in NEDC cyclus door een deel “stiekum” elektrisch te rijden, in de praktijk 1 op 50). Daarnaast is zo’n voertuig hooguit geschikt als tweede auto voor b.v. woon-werk verkeer en niet als gezinswagen. Ons belastings- en verzekeringsstelsel is zo ingericht dat een extra auto geld kost. Ook is de (parkeer)ruimte beperkt waardoor veel mensen genegen zijn om één auto te kopen die geschikt is voor “alles” (b.v. een krachtige motor om die enkele keer een caravan te trekken terwijl je het overgrote deel van de tijd het vermogen en koppel niet nodig hebt) Brandstof is kennelijk nog te goedkoop om dat te voorkomen.

[ Voor 75% gewijzigd door JeroenH op 08-01-2014 21:12 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:02:
[...]

Wo0o0o0ot wat een leuk ding. Eindelijk iemand die het snapt. Klein en licht. Een inherent zuinig voertuig zoals dit zou prima te electrificeren moeten zijn, dan is het helemaal perfect. Dan nog serieproductie en we zijn er...

-edit-

Ah, elektrische aandrijving is ook overwogen en behoort misschien ooit nog tot de mogelijkheden:

[...]

Ik zat er net al naar te kijken. Knap gemaakt. Elektrisch is lastig denk ik. Als je dezelfde afstand wilt afleggen met accu's, dan moet je ondanks de goede stroomlijn nog best wat vermogen meenemen. Dat zal de massa flink doen toenemen. Aan de andere kant....wordt het dan wel een stuk stiller, want wat een herrie :). Hulde aan de "tegen de stroom in zwemmers!" :D

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Inderdaad. Het ding heeft overigens al een zonnepaneeltje die een computerfan aandrijft om het interieur koel te houden, zie hier onderaan de pagina: http://wmzprojecten.nl/home/veranderingen-en-verbeteringen/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
ElectricAlex schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:56:
[...]

Naar aanleiding van de positieve reacties op zo'n inductiekookplaatje hebben wij er ook eentje gekocht.
Vandaag pas hebben we het apparaat uitgeprobeerd.
Helaas produceert het apparaat onmiddelijk na aanschakelen een storend lawaai doordat de koelventilator gelijk voluit begint te blazen. Het maakt niet uit of het wattage ingesteld wordt (op het minimum van 200 Watt) of de temperatuur wordt ingesteld (op het minimum van 60 graden), terwijl er een pan met koud water op staat. Kan iemand me vertellen of dit normaal is? (Op internet kan ik hier niets over vinden.)
Met een open keuken zit je daar niet op te wachten :|
Ja is normaal, heb de dubbele pits uitvoering.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:55
NielsTn schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 21:31:
[...]

Ja is normaal, heb de dubbele pits uitvoering.
Duidelijk, bedankt Niels voor je snelle reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:10

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Erasmo schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:02:
Rondje in de kroeg van mij, met het behalen van mijn motorrijbewijs zullen m'n transportkilometers behoorlijk wat zuiniger worden *O*
Gefelicitaart van die andere motorijder.
Ga je door voor de VRO? Steek je heel veel van op wat betreft kijken en motorbeheersing.

Vooral je blik op de weg is waarschijnlijk nog niet anticiperend, dat wordt automobilisten (even generaliseren) ook niet zo goed bijgebracht ze hebben immers een kreukelzone waarbij de motorrijder de kreukelzone bij zijn motorpak begint.

Oh ja zuinig, dat heeft veel te maken met het model en rechterhandje. Tenzij je voor een Enfield Diesel (of diesel motorfiets) gaat :)

Ollie1965 heeft +30 jaar ervaring zomer en winter (gemiddeld 6 dagen op een jaar niet rijden)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ollie1965 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:04:
[...]

Gefelicitaart van die andere motorijder.
Ga je door voor de VRO? Steek je heel veel van op wat betreft kijken en motorbeheersing.

Vooral je blik op de weg is waarschijnlijk nog niet anticiperend, dat wordt automobilisten (even generaliseren) ook niet zo goed bijgebracht ze hebben immers een kreukelzone waarbij de motorrijder de kreukelzone bij zijn motorpak begint.

Oh ja zuinig, dat heeft veel te maken met het model en rechterhandje. Tenzij je voor een Enfield Diesel (of diesel motorfiets) gaat :)

Ollie1965 heeft +30 jaar ervaring zomer en winter (gemiddeld 6 dagen op een jaar niet rijden)
Later ga ik wel voor de VRO, eerst even kilometers maken. En anders rijd ik meestal een eend of ander oude Citroën, geloof me daar leer je ook anticiperend in rijden :P Een dieselfiets is zeker leuk maar ik betwijfel of die überhaupt verkrijgbaar zijn in Nederland nu. Voorlopig wordt het waarschijnlijk een Deauville of een Transalpie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik wist niet dat er dieselmotorfietsen bestonden. Zijn de emissies (vooral fijnstof) daarvan wel net zo goed gecontroleerd als in auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 23:58:
Ik wist niet dat er dieselmotorfietsen bestonden. Zijn de emissies (vooral fijnstof) daarvan wel net zo goed gecontroleerd als in auto's?
Is ook maar een handjevol hoor. Over de emissie weet ik niet zoveel te zeggen, behalve dat de Y2K waarschijnlijk wel redelijk schoon is als ie warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fairy schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:11:

Kan iemand hier ook maar iets zinnigs over zeggen? Overschot affikken met een elektrische kachel of onzuiniger met energie omgaan vind ik nou niet echt een oplossing.
Waarom geen elektrische kachel?

Ik zit zelf ook te kijken naar mogelijkheden. Een warmtepomp is in mijn situatie (huis uit 1988) niet erg aantrekkelijk, ik kan ook niet echt met lage temperatuur verwarmen (het kan waarschijnlijk wel, maar dan moet ik 24 uur per dag verwarmen, en dat is nu weer niet erg energiezuinig).
Wat ik graag zou willen zijn elektrische verwarmingselementen in de CV. Je hebt bijvoorbeeld van Plieger een elektrisch verwarmingselement van 900W, maar dat is erg lang dus je hebt er een speciale radiator voor nodig (het wordt vooral voor badkamer design radiatoren aanbevolen). Of een doorstroomverwarming zoals je voor warm water hebt, maar dan voor CV. Helaas wordt het niet aangeraden doorstroomverwarmers voor CV te gebruiken.

Dat ding van Plieger inbouwen in een van de radiatorbuizen zou misschien een leuke exercitie zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Interessant ding, die WMZ3. Om nog even in te gaan op;
Waarom geen elektrische aandrijving?

Accu’s zijn erg duur. Daarnaast wil ik een aktieradius van een paar honderd kilometer. Door z’n lage energieverbruik is het voertuig wel erg geschikt voor elektrische aandrijving. Ik sluit niet uit dat ik het voertuig ooit nog om ga bouwen naar elektrische aandrijving.
...daar schijnt behoorlijk schot in te komen de laatste tijd. Prijzen van ruim onder de €200 / kWh worden al genoemd:
On the GM Parts Store site a replacement battery for the 2012 Chevy Volt is listed at $2,305.88. No core (used battery) return required.

That’s 16 kWh. $144.12/kWh. Retail.
Meer info

Met zo'n auto kom je een heel eind op -zeg- 10kWh. Rijdt een Tesla 1:200 Wh, dan moet de WMZ3 toch op 1:100 Wh kunnen komen, wellicht zelfs daaronder. Dat betekend dat je ruim 100km kan rijden op 10 kWh en zo'n accupakket zou circa €1500 kunnen kosten.

Voor €1500 koop je ook 900 liter bezine voor, oftwel 18.000km met een Prius, oftewel zo'n accupakket verdien je in één à twee jaar woon-werk verkeer weer terug. Niet slecht.

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 09-01-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@styno^^

Precies, ik had op een servetje ook al een beetje zo zitten rekenen. Thundersky LiFePo4 accu's zijn inderdaad wel voor rond de $200/kWh (bij kleine aantallen) te krijgen en daarmee wordt het toch wel een betaalbaar geheel. En een 10 kWh accu weegt net boven de 100kg, dat is ook nog wel te overzien, het blijft daarmee een licht voertuig. De elektromotor is klein en licht en de verbrandingsmotor + versnellingsbak zullen echt wel wat wegen.

Maar als ik deze man een beetje inschat heeft hij dit soort berekeningen ook echt wel gedaan :) Ik verwacht ook dat het kiezen voor een standaard aandrijflijn van een motorscooter hem flink wat hoofdbrekens bespaard heeft bij de RDW-keuring. Een (elektrische) aandrijving zelf opbouwen geeft weer flink meer keuringspunten, verwacht ik zo. Maar alleen al de achteruitversnelling en het veel lagere geluidsniveau zouden het me waard maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Ik ben nu toch aan het kijken voor een warmtepomp droger. We hebben nu helemaal geen droger en dan wil ik het eigenlijk meteen goed doen.

We hebben een was machine van 6kg (wellicht in de toekomst een grotere). Is het dan sowieso verstandig om voor een 7 of 8kg droger te gaan? Want 6kg droge was weegt natuurlijk wel wat meer als het nat uit de wasmachine komt.

Ik denk nu aan de Zanussi, maar ga ook nog bij consumentenbond vergelijken. Die energie per jaar prijzen klopt volgens mij niet zoveel van in de pricewatch.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

styno schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:10:
Interessant ding, die WMZ3. Om nog even in te gaan op;

[...]

...daar schijnt behoorlijk schot in te komen de laatste tijd. Prijzen van ruim onder de €200 / kWh worden al genoemd:

[...]

Meer info

Met zo'n auto kom je een heel eind op -zeg- 10kWh. Rijdt een Tesla 1:200 Wh, dan moet de WMZ3 toch op 1:100 Wh kunnen komen, wellicht zelfs daaronder. Dat betekend dat je ruim 100km kan rijden op 10 kWh en zo'n accupakket zou circa €1500 kunnen kosten.

Voor €1500 koop je ook 900 liter bezine voor, oftwel 18.000km met een Prius, oftewel zo'n accupakket verdien je in één à twee jaar woon-werk verkeer weer terug. Niet slecht.
Als een auto van 1800kg ( outlander phev) 50km op een 12k kWh accu kan rijden zal deze schitterende kar toch wel heel wat verder komen op 12kWh als 100km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

WoudseHoeve schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:57:
[...]

Als een auto van 1800kg ( outlander phev) 50km op een 12k kWh accu kan rijden zal deze schitterende kar toch wel heel wat verder komen op 12kWh als 100km?
Dat denk ik ook. De EPA range van die kar is 25 mijl. Oftewel 40km op 12 kWh zou betekenen een verbruik van 300 Wh per km, dat is zowieso al 3x zoveel als waarop ik de WMZ3 schat. Het zou zo kunnen dat de WMZ3 nog een stuk minder gebruikt dan 100 Wh per km volgens EPA testcriteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:39:
Ik ben nu toch aan het kijken voor een warmtepomp droger. We hebben nu helemaal geen droger en dan wil ik het eigenlijk meteen goed doen.

We hebben een was machine van 6kg (wellicht in de toekomst een grotere). Is het dan sowieso verstandig om voor een 7 of 8kg droger te gaan? Want 6kg droge was weegt natuurlijk wel wat meer als het nat uit de wasmachine komt.

Ik denk nu aan de Zanussi, maar ga ook nog bij consumentenbond vergelijken. Die energie per jaar prijzen klopt volgens mij niet zoveel van in de pricewatch.
Altijd moeilijk om het beste beestje te kiezen. De prijzen zijn behoorlijk voor die apparaten.
Wat ik wel kan zeggen is dat je eentje moet kiezen die ook koud kan drogen (evt. met een tijdklok).
De WP droger gebruiken we hier ook om hondenharen te verwijderen van de kussens van de bank en de overtrek van de bank. Dat gaat prima. Je zet hem dan gewoon op de koude stand en maakt tussendoor even het filter schoon.

Momenteel ben ik aan het kijken of ik die niet gewoon ook op de koude stand kan gebruiken voor het wasgoed. Die tip vond ik in een van de posts.

De droger verbruikt op de koude stand 22W >:) . Als de wasmachine klaar is dan gaan we vanmiddag meten hoelang het duurt om een berg handdoeken droog te krijgen. De ruimte waar de droger nu staat is ong. 14C (kelder). Die omgevingstemperatuur is van belang want je moet een hoop vocht de lucht in brengen.
Als dit werkbaar gaat zijn, droog ik alleen nog maar op die stand met af en toe een normale beurt.
We zullen het zien.
Je moet dan wel op een heel andere manier gaan wassen.

In het algemeen is de WP droger bij normaal gebruik ong. 40-50% zuiniger, maar het prijskaartje is wel een stuk hoger dan de normale afvoer/condens droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zal dat even gaan uitzoeken van die koude stand. Ik merkte al in een tweakers user review dat hij wel veel programma's heeft, dus denk wel dat het kan. Nou heeft dat in ons huidige huis niet zoveel nut denk ik, tenminste buiten de zomer. Temperatuur in die ruimte is laag en het is een kleine ruimte. Was uithangen werkt ook al niet fantastisch (bij dikke kleding). Maar op zolder in het nieuwe huis lijkt het me een prima optie.

Ik wil dan ook gaan meten hoeveel energie hij verbruikt, afhankelijk van hoeveel toeren je de wasmachine hebt gedraaid. Onze wasmachine doet 1600rpm, maar wellicht kan het ook wel op 1200 en dan de droger in. Want de droger bepaalt zelf hoe lang het drogen moet duren aan de hand van gewicht + vochtigheid. Dus even totaalplaatje wasmachine + wasdroger en dan verschillende toerentallen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:18
!null schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:39:

Die zanussi hebben wij ook. Een no-nonsens wp-droger. Niet de meest luxe maar droogt wel uitstekend. Heeft bijvoorbeeld geen verlichting en een raampje, dat hoefde van ons ook niet. Het ding moet drogen en liefst zo zuinig mogelijk. Wij hadden ook lange tijd geen droger, wat een verademing met de handdoeken, geen schuurpapier meer ;)

De vochtigheidssensor doet het ook goed. Soms met een erg volle droogtrommel duurt het merkbaar langer maar komt de was er wel droog uit, minder gevulde trommels duren dan weer wat korter dan het standaard programma. Wij centrifugeren altijd op 800 ipv 1300. Omdat wij de trommels altijd behoorlijk vol hebben komt het dan wat minder op de lagers aan.

Zodra ik mijn Vera heb zal ik eens een fibaro plug er tussenhangen om te kijken hoeveel hij nou echt gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 09-01-2014 11:27 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi. Kun je bevestigen of hij ook die koude stand heeft? Is voor mij geen reden om hem niet te kopen, maara gewoon benieuwd.

Ik ga gewoon meten met m'n gamma (voltcraft?) energie meter ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een opmerking over het toerental van je wasmachine:

Als je de vergelijking maakt tussen 1200 of 1600 en dit verrekent met de energie die je droogtrommel nodig heeft, dan wint de wasmachine op 1600 het op de sloffen van die met 1200.

geloof me, dat scheelt een hoop droog-energie ;)

Dus altijd de wasmachine op het maximale toerental gebruiken, behalve als de was dit niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 20:43
Voor degene die eerst een condensdroger hadden: heeft een WP-droger echt zoveel meer tijd nodig? Ik overweeg nl. ook de condensdroger van 12 jaar oud te vervangen door een WP-droger. Als een WP-droger echt aanzienlijk meer tijd nodig heeft, heb ik op z'n minst een flinke discussie met m'n vrouw ;)
Maandag is hier nl. 'wasdag'. De droger wordt dan redelijk intensief gebruikt. Bij een te lange droogtijd loopt het schema van vrouwlief in de war...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik dacht dus ook dat ze veel meer tijd nodig hadden, maar die Zanussi bijvoorbeeld, die neemt standaard 2 uur en 20 minuten. Daarna kan ie al besluiten om nog minder tijd te nemen, aan de hand van gewicht en luchtvochtigheid, en hoeft het maar anderhalf uur te duren bijvoorbeeld.

@Schinnen-groen, je zou wel eens gelijk kunnen hebben, maar ik ga het toch meten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 11:48:
Ik dacht dus ook dat ze veel meer tijd nodig hadden, maar die Zanussi bijvoorbeeld, die neemt standaard 2 uur en 20 minuten. Daarna kan ie al besluiten om nog minder tijd te nemen, aan de hand van gewicht en luchtvochtigheid, en hoeft het maar anderhalf uur te duren bijvoorbeeld.

@Schinnen-groen, je zou wel eens gelijk kunnen hebben, maar ik ga het toch meten :P
Meten is weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Onze Miele gaswasdroger heeft aan een half uur genoeg voor het drogen van een flinke was.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 23:58:
Er is zelfs een Nederlandse Diesel motorfiets!
Oké even in de ijskast vanwege tegenvallende verkoop (€18.000,-- voor een 800CC geloof ik).
Maar het was een hele mooie motor (technisch gezien), blok kwam geloof ik van Mercedes Benz

Nog even gezocht Wikipedia: Track (motorfiets) Yep MB

Op http://www.dieselmotorfiets.nl/ zie je dat hij ook niet stil zit want hij gaat nu ook electrisch beginnen!
http://www.electric1.nl/Informatie_e-one.htm

Nou Jeroen Smullen maar......

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:25:
Onze Miele gaswasdroger heeft aan een half uur genoeg voor het drogen van een flinke was.
Heb jij een gaswasdroger? Geweldig!! _/-\o_
Ik ken ze van de camping van vroeger, maar heb ze nooit meer gezien ergens.

Hoeveel gas (of omgerekend in kWh) verbruikt die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:33:
[...]

Er is zelfs een Nederlandse Diesel motorfiets!
Oké even in de ijskast vanwege tegenvallende verkoop (€18.000,-- voor een 800CC geloof ik).
Maar het was een hele mooie motor (technisch gezien), blok kwam geloof ik van Mercedes Benz

Nog even gezocht Wikipedia: Track (motorfiets) Yep MB

Op http://www.dieselmotorfiets.nl/ zie je dat hij ook niet stil zit want hij gaat nu ook electrisch beginnen!
http://www.electric1.nl/Informatie_e-one.htm

Nou Jeroen Smullen maar......
Ik was wel benieuwd naar het verbruik, maar dat staat niet in de Wikipedia info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

-edit-

[...]

-edit2-

[...]
Vind het een aardig initiatief maar sorry, doe dan maar een afsluitbare Renault Twizy met een iets hogere topsnelheid van 100kmph.

De huidige Twizy doet 6KW/100KM

Dit soort vervoer zal voornamelijk gebruikt worden binnen stedelijk gebied en dan is een actieradius van 100-150km voldoende.

Binnenkort een proefrit maken in een Twizy, misschien gaan we onze boodschappen auto er wel op inruilen :)

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 09-01-2014 12:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Schinnen-groen schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 11:36:
Even een opmerking over het toerental van je wasmachine:

Als je de vergelijking maakt tussen 1200 of 1600 en dit verrekent met de energie die je droogtrommel nodig heeft, dan wint de wasmachine op 1600 het op de sloffen van die met 1200.

geloof me, dat scheelt een hoop droog-energie ;)

Dus altijd de wasmachine op het maximale toerental gebruiken, behalve als de was dit niet aankan.
Als je een wat goedkopere wasmachine hebt, welke doorgaans(uitzonderingen daargelaten) net even wat mindere kwaliteit lagers hebben dan heeft zo'n hoog toerental toch ook behoorlijke impact op de slijtage/krachten die de wasmachine moet doorstaan. Wanneer je dan je wasmachine tot de nok toe vult, zoals wij doen, wij kunnen met z'n 2'en nu 3-4 wassen op zaterdag-zondag draaien. Dan hebben we alles gewassen. Beddengoed even buiten gelaten uiteraard.

Dit scheelt energie maar een trommel tot de nok toe vullen wordt bijna overal afgeraden, daarom is het mijn motivatie om op 800 toeren te drogen. Dat de warmtepompdroger iets langer moet draaien zal uiteraard iets meer stroom kosten maar tegelijkertijd verleng je je levensduur van je wasmachine(hoop ik dan maar).

@Cranberry
Handdoeken duurt een 2 uur (soms iets korter)
Normale kleding een 60-70 minuten,
Spijkerbroeken erbij is circa 1,5 uur.
Allemaal (bijna) volle trommels en op 800 toeren gecentrifugeerd.

@ericplan
Ik probeer het gas zoveel mogelijk te vermijden >:) Nu moeten ze nog eens warmtepomp(combi) waar je ook met water-lucht kan drogen, vooral in de zomermaanden leuk met een zonneboiler >:)

@!null
De zanussi kan niet koud drogen volgens mij, wel op een lage temperatuur drogen om wasgoed te beschermen, wellicht bijna hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:45:
[...]

Ik was wel benieuwd naar het verbruik, maar dat staat niet in de Wikipedia info.
Is hoogstwaarschijnlijk de zelfde motor als in de Smart diesel die 1:30 doet, dus met de natte vinger moet 1:50 wel haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:09:
[...]

Is hoogstwaarschijnlijk de zelfde motor als in de Smart diesel die 1:30 doet, dus met de natte vinger moet 1:50 wel haalbaar zijn.
Thanks!
Nog proficiat, trouwens. Jarenlang motor gereden. (mijn eerste was een zelf gereviseerde Jawa 1-piiter 250 cc op mengsmering, maar dat blijft hier even onder ons...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

De luchtweerstand van een motor is over het algemeen niet zo heel efficiënt. Ik dacht zelfs dat een motor dezelfde luchtweerstand heeft als een vrachtwagen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Appie Heijn schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:49:
[...]

Als je een wat goedkopere wasmachine hebt, welke doorgaans(uitzonderingen daargelaten) net even wat mindere kwaliteit lagers hebben dan heeft zo'n hoog toerental toch ook behoorlijke impact op de slijtage/krachten die de wasmachine moet doorstaan. Wanneer je dan je wasmachine tot de nok toe vult, zoals wij doen, wij kunnen met z'n 2'en nu 3-4 wassen op zaterdag-zondag draaien. Dan hebben we alles gewassen. Beddengoed even buiten gelaten uiteraard.

Dit scheelt energie maar een trommel tot de nok toe vullen wordt bijna overal afgeraden, daarom is het mijn motivatie om op 800 toeren te drogen. Dat de warmtepompdroger iets langer moet draaien zal uiteraard iets meer stroom kosten maar tegelijkertijd verleng je je levensduur van je wasmachine(hoop ik dan maar).
Een vreemde conclusie.
Ik koop een wasmachine die 1600 toeren produceert met 8 kg wasgoed en dan moet ik, vanwege slijtage, de zaak maar op 800 toeren gebruiken?
Maar goed, ik heb de insteek: goedkoop is duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Maasluip schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 07:28:
[...]
Een warmtepomp is in mijn situatie (huis uit 1988) niet erg aantrekkelijk, ik kan ook niet echt met lage temperatuur verwarmen (het kan waarschijnlijk wel, maar dan moet ik 24 uur per dag verwarmen, en dat is nu weer niet erg energiezuinig).
[...]
:?

Als het in ons huis uit 73 lukt, dan bij jou toch ook? En ik hoef echt geen 24 uur/dag te verwarmen hoor. En als ik het wél zou moeten, dan nog is het zuiniger dan met gas verwarmen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:12:
[...]

De luchtweerstand van een motor is over het algemeen niet zo heel efficiënt. Ik dacht zelfs dat een motor dezelfde luchtweerstand heeft als een vrachtwagen.
Verschilt erg per type natuurlijk.

Dus ik zocht een autolader met voldoende vermogen om de telefoon tijdens navigatie op peil te houden, stuur een webshop de vraag hoeveel vermogen een bepaalde lader heeft krijg ik dit als antwoord:
Beste Erasmo,

Deze is 1,5Ah.

Mvg,
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Moet je hem alleen nog even vragen hoe lang het duurt voordat hij 1,5Ah geleverd heeft, en of hij daarna nog werkt of dat je dan een nieuwe moet kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:19:
Moet je hem alleen nog even vragen hoe lang het duurt voordat hij 1,5Ah geleverd heeft, en of hij daarna nog werkt of dat je dan een nieuwe moet kopen :P
Hij heeft in ieder geval aan mij geen klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Klopt helemaal, 1:45 makkelijk. Maar het mooie van dat ding is dat hij getuned/getweakt kan worden. Tunen dus niet alleen in de zin van meer vermogen maar dus in de zin van zuiniger/ meer/minder koppel enz enz.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WP droger op de stand koud: een kleine correcte m.b.t. een eerdere post.
De droger verbruikt op de stand "koud" = 173 W.

Dat is toch iets meer dan de 22W die in eerste instantie door Plugwise werd aangegeven.

Met deze info heb ik hem maar weer ingeschakeld op normaal gebruik: na 2,5 uur was de was nog even nat als toen ik die in de trommel heb gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Schinnen-groen schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:14:
[...]

Een vreemde conclusie.
Ik koop een wasmachine die 1600 toeren produceert met 8 kg wasgoed en dan moet ik, vanwege slijtage, de zaak maar op 800 toeren gebruiken?
Maar goed, ik heb de insteek: goedkoop is duurkoop.
Ik schrijf niet over "moeten" of een conclusie, gevoelsmatig stel ik hem lager in dan hij kan. Doe ik meestal ook met mijn auto ;) die loopt ook 205 km/u, maar dit rijdt ik niet continue(lees zelden).

Een hogere belasting van een apparaat levert meestal een kortere levensduur op. Overigens komt het advies van een old-skool witgoed monteur. In zijn dagelijks werk komt hij het vaak tegen, tot de nok toe laden(wordt ten zeerste afgeraden in de handleidingen) en vervolgens met 1600rpm droogslingeren. Slijtage gevoelige onderdelen slijten dan sneller, bij de wat duurdere machines worden over het algemeen ook wat duurdere en kwalitatief betere onderdelen gebruikt, het effect van slijtage zal ongetwijfeld bij een goedkoop en een dure machine naar voren komen, echter openbaart het zich bij de ene wat sneller dan de andere.

Lagers in een wasmachine zijn doorgaans te vervangen maar niet makkelijk bereikbaar helaas. Daarbij is 20 minuten langer drogen voor mij niet een erg lastige opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Appie Heijn schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 16:07:
[...]

Ik schrijf niet over "moeten" of een conclusie, gevoelsmatig stel ik hem lager in dan hij kan. Doe ik meestal ook met mijn auto ;) die loopt ook 205 km/u, maar dit rijdt ik niet continue(lees zelden).

Een hogere belasting van een apparaat levert meestal een kortere levensduur op. Overigens komt het advies van een old-skool witgoed monteur. In zijn dagelijks werk komt hij het vaak tegen, tot de nok toe laden(wordt ten zeerste afgeraden in de handleidingen) en vervolgens met 1600rpm droogslingeren. Slijtage gevoelige onderdelen slijten dan sneller, bij de wat duurdere machines worden over het algemeen ook wat duurdere en kwalitatief betere onderdelen gebruikt, het effect van slijtage zal ongetwijfeld bij een goedkoop en een dure machine naar voren komen, echter openbaart het zich bij de ene wat sneller dan de andere.

Lagers in een wasmachine zijn doorgaans te vervangen maar niet makkelijk bereikbaar helaas. Daarbij is 20 minuten langer drogen voor mij niet een erg lastige opgave.
Dat is een vreemde vergelijking die je maakt.
Als ik naar het krachtenspel in een centrifuge kijk, dan is het meer belastend voor de lagers om een halve trommel te hebben dan een volle, denk ik dan.
Het slinger effect zal bij een halve trommel groter zijn dan bij een volledig volgepropte trommel. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De trommel moet inderdaad wel goed verdeeld zijn en mag daarom best gevuld zijn, anders gaat hij inderdaad slingeren wat slecht is voor de lagers. Maar als je hem volpropt ga je waarschijnlijk tegen het maximale gewicht aan zitten of er zelfs overheen. wat levensduur verkort.
Ik vind het niet zo'n gekke conclusie, dat als je het toerental omlaag gooit dat de wasmachine langer mee gaat. Lijkt me logisch. Het is niet alsof hij op max rpm snel kapot zou gaan, het is slechts zo dat hij waarschijnlijk nog langer mee gaat bij lage toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maar ik vind het wel vreemd dat je een 1600 toeren wasmachine koopt en die dan op 800 toeren laat draaien.
Koop dan een 1200 toeren machine. Die zijn stukken goedkoper.

Het feit dat wij een 1600 toeren machine hebben aangeschaft is gelegen in het feit dat het een 1600 toeren machine is. De was wordt droger, de droogtijd is korter.

Ben je bang dat die na een paar jaar de geest geeft, koop dan een betere.

Ik koop ook geen auto met 8 zitplaatsen om er dan in m'n eentje in rond te rijden.
Het blijft voor mij een vreemde redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, wij hebben een 1600 rpm wasmachine gekocht omdat we simpelweg geen droger hadden/hebben. Nu gaan we een droger aanschaffen, dus kunnen we hem misschien wat minder hard laten draaien. Mijn voornaamste doel is dus om te kijken wat het zuinigst is in combinatie met drogen.
Maar langere levensduur kan ook geen kwaad. Het is een fantastisch Candy (:')) wasmachine die het toch al een hele tijd doet, maar het zou me niet verbazen als hij niet al te lang meer mee gaat. Hij is nu meer dan 5 jaar oud ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nevermind

[ Voor 93% gewijzigd door Dre op 09-01-2014 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Schinnen
Die van ons doet ook max 1400rpm, 1 na hoogste stand is 800, dan komt het gewoon door en door vochtig eruit, loopt geenw ater uit o.i.d.

Ik koop een wasmachine voor een 5 jaar, kosten waren volgens mij iets van 400-500 euro. Het is een A+ of A++, wanneer hij langer meegaat is dat mooi meegenomen, als ik een lagere belasting doe om de levensduur vermoedelijk te verlengen zonder al te veel moeite dan zal ik dat niet laten.

Hmz die van die zitplaatsen + auto kan ik helemaal niet rijmen....

@Dre
Die kan ik ook niet volgen....
Zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 12:40:
[...]

Heb jij een gaswasdroger? Geweldig!! _/-\o_
Ik ken ze van de camping van vroeger, maar heb ze nooit meer gezien ergens.

Hoeveel gas (of omgerekend in kWh) verbruikt die dan?
Daar gaat ongeveer 0,13 m3 gas door met een droogbeurt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gasdroger is ook wel mooi, alleen zijn de prijzen nog hoger (dacht ik?) en heb ik in ons huidige huis helemaal geen gas aansluiting waar ik de droger neer wil zetten.
In het nieuwe huis kan dat wel, op zolder heb je toch wel zo'n aansluiting voor je cv.

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 09-01-2014 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:19:
Gasdroger is ook wel mooi, alleen zijn de prijzen nog hoger (dacht ik?) en heb ik in ons huidige huis helemaal geen gas aansluiting waar ik de droger neer wil zetten.
In het nieuwe huis kan dat wel, op zolder heb je toch wel zo'n aansluiting voor je cv.
Bio gas ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 17:13:
[...]

daar kan mijn WP droger niet tegenop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hmm, misschien kan ik inderdaad de afzuiging van het toilet erop aansluiten :+

Edit: Wat serieuzer, het is nog minder dan een jaar in dit huis. En daarna is het op zolder in het nieuwe huis en zou het wel kunnen. Maar we willen nu wel een droger, wat aankomende kleine is er bijna en het droogt allemaal voor geen meter op de natuurlijke manier, zo in deze periode. (en we gaan toch wel een keer een droger kopen, dan beter nu)

Zo'n gasdroger lijkt me wel relaxed, maar stel ik krijg dat huis een keer van het gas af (erg lange termijn plan) is dat ook weer niet handig.

[ Voor 52% gewijzigd door !null op 09-01-2014 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
[...]

en hoeveel kWh voor het mechanische deel?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mightym schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 18:30:
[...]
en hoeveel kWh voor het mechanische deel?
Daar worden we ook niet arm van. Het 350 W motortje draait nog geen half uur en intermitterend. Dat schat ik op 150 Wh. Als ik een Plugaway heb hoop ik dat nauwkeurig te kunnen meten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

-edit-

[...]

-edit2-

[...]
Videoverslag, ik hoop niet dat deze site in je Blacklist staat ;)

Hulde voor deze man _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

nice nice ! toch doet mijn wp droger naast de zonneboiler met koud programma 8 maanden lang toch nog minder. (100Wh maar dan 50 minuten) het kan dus nog gekker.
target was hier dan ook, wassen (electrolux hot en cold op zb) en drogen aan, en de meter achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 19:15:
Videoverslag, ik hoop niet dat deze site in je Blacklist staat ;)

Hulde voor deze man _/-\o_
Blacklist? Welnee. Ik kijk er eigenlijk nooit (het zijn de mensen die klagen dat een Fiat Panda in een bocht op één oor gaat hangen - dan heb je het in mijn ogen echt niet begrepen) maar zelfs een website die normaal geen nieuws brengt wat me interesseert kan wel eens wat leuks schrijven.

Ik ben groot fan van deze man en fan van zijn voertuig: http://www.solarwebsite.n...ig-zelfbouwvoertuig-wmz3/ Wie weet stuur ik 'm wel een mailtje met de vraag of ik er eens in mag rijden voor een item op mijn website. Ik heb zo het gevoel dat dat wel eens een grote kans van slagen kon hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 09-01-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
En schinnen heb je mijn aangegeven pad nog gevolgd qua lenen en tarief bij de ing?

Is overigens een prachtig voorbeeld hoe banken nog steeds consumenten proberen te belazeren waar ze bij staan. Binnen hun eigen gebouw nota bene.
Driewerf schande en klachtwaardig.
Bosjes mensen betalen dus bij hun veel te veel voor gelijke afname en dat durf ik oplichting te noemen.
Banken hebben nog steeds niets geleerd van hun collectieve falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 20:14:
[...]

nice nice ! toch doet mijn wp droger naast de zonneboiler met koud programma 8 maanden lang toch nog minder. (100Wh maar dan 50 minuten) het kan dus nog gekker.
target was hier dan ook, wassen (electrolux hot en cold op zb) en drogen aan, en de meter achteruit.
Eric, even een vraag. Gisteren heb ik de WP droger op koud laten draaien (173 W) en na 3 uur was de was nog behoorlijk nat.
Hoe lang moet die bij jou draaien voordat de was droog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gelukkig, onze "vloerverwarming" werkt weer. De benedenbuurman is terug van vakantie. Temperatuur van de vloer is gestegen van 17,4 naar 19,4 graden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 07:51:
Gelukkig, onze "vloerverwarming" werkt weer. De benedenbuurman is terug van vakantie. Temperatuur van de vloer is gestegen van 17,4 naar 19,4 graden.
Is dat een betonnen vloer?
Als je de ruimte op 19,4 graden stookt en de bovenliggende op 19 graden dan treedt er toch na verloop van tijd een evenwicht op?
Anders gezegd: het kan best zijn dat de benedenbuur stookt op 20 C en in evenwicht de vloer 19,4C is?
De hoogste temperatuur is in de regel onder het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nee. Wij stoken in de ochtend vrijwel nooit. Ruimtetemperatuur bij ons was 16 graden. Het is een betonnen vloer overigens

[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 10-01-2014 08:12 ]

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 18 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.