De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.770 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:11:
Nee. Wij stoken in de ochtend vrijwel nooit. Ruimtetemperatuur bij ons was 16 graden. Het is een betonnen vloer overigens
Dan koelt het appartement wel behoorlijk af. Wij hebben een vrijstaand huis en hier is de ochtendtemp. 16,5C (op dit moment).
De benedenbuur stookt dus 24 uur per dag! Pffff.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:40

ericplan

5180 Wp PV

Valt wel mee met afkoelen :) van 18,5 naar 16. We stoken het niet zo warm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kleine rant: ik wil graag het gasverbruik wat gedetailleerder monitoren met een Youless. Heeft mijn gasmeter helemaal geen opvallend cijfer in het telwerk. Sowieso: wat moet een gasmeter uit 1971 in een huis van 1988?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:40:
Kleine rant: ik wil graag het gasverbruik wat gedetailleerder monitoren met een Youless. Heeft mijn gasmeter helemaal geen opvallend cijfer in het telwerk. Sowieso: wat moet een gasmeter uit 1971 in een huis van 1988?
Heb je nog een pen en papier in huis? :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, en dat doe ik al 10 jaar, maar ik wil het dus gedetailleerder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:55:
Is dit dan iets:

http://www.conrad.nl/ce/n...STPCEN24?ref=searchDetail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
Slimme meter aanvragen? <duikt weg>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee. Ik ga geen Mickey-Mouse metertjes in een stalen gasleiding monteren. Past ook helemaal niet in een duims of 3/4 gasleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:51:
[...]

Nee. Ik ga geen Mickey-Mouse metertjes in een stalen gasleiding monteren. Past ook helemaal niet in een duims of 3/4 gasleiding.
Als je even teruggaat in het menu, dan zie je ook een aantal "echte flowmeters".
Het was niet de bedoeling om een exemplaar voor je uit te zoeken, maar meer om je op het goede pad te zetten.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou... Ik ben sowieso geen voorstander van zelf in de gasleidingen gaan hakken en zagen. Je introduceert een extra apparaat dat als het stuk gaat voor een erg gevaarlijke situatie kan zorgen (gas... boem). Ik ga voor logging van mijn gasverbruik gewoon niet in de gasleiding zagen.

Ik denk dat vervanging van de gasmeter nog de beste oplossing is, maar ik heb ook geen zin in een slimme meter. Jammer dan (en daarom een rant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:17

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Misschien kan je met een magnetometer wel de bewegende delen in de gasmeter detecteren; zie http://forum.jeelabs.net/node/978.html

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:55:
Ik maak via een webcam van 6 euro en een USB led lampje van 1 euro een foto m.b.v. een Raspberry Pi.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/gasmeter.jpg

Vooralsnog mail ik die dan gewoon naar mezelf. Kan zelf bepalen hoe vaak dit gemailed wordt, bijvoorbeeld 1x per uur.

Ben ook bezig geweest met OCR via de raspberry pi, maar de resultaten zijn niet altijd even goed. De verlichting komt namelijk redelijk nauwkeurig.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/sbinarized.jpg

P.S. bovenstaande voorbeeld is niet gemaakt van de foto bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:12:
Nou... Ik ben sowieso geen voorstander van zelf in de gasleidingen gaan hakken en zagen. Je introduceert een extra apparaat dat als het stuk gaat voor een erg gevaarlijke situatie kan zorgen (gas... boem). Ik ga voor logging van mijn gasverbruik gewoon niet in de gasleiding zagen.

Ik denk dat vervanging van de gasmeter nog de beste oplossing is, maar ik heb ook geen zin in een slimme meter. Jammer dan (en daarom een rant).
Ok, was dus het verkeerde pad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:12:
OCR geen optie, zoals ZuinigeRijder en ik aandroegen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat ga ik eens verder bekijken. Dan liever met een netwerk-connected camera. Ik zal eens zien of ik daar eentje voor kan vinden die elke x minuten een foto kan nemen en kan opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou zelf ook liever voor OCR gaan ipv van meter vervangen of zagen in de gasbuis. Magnetisch meten zou ook een optie kunnen zijn, maar is weer meer hardware-knutselen en je meter moet daar maar net geschikt voor zijn. Ook heb je met OCR absolute waarden en met magnetisch meten cumulatieve waarden die op een gegeven moment door meetfoutjes toch uit de pas zullen gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Maasluip schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:08:
Dan liever met een netwerk-connected camera. Ik zal eens zien of ik daar eentje voor kan vinden die elke x minuten een foto kan nemen en kan opsturen.
Dat doen ze gelukkig allemaal. Ik laat de mijne elk half uur een foto ftp'en, pak die van 02:30 uur er uit als eindstand van de dag en type dat 'old skool' met de hand over in mindergas.nl.

Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/gasmeter.jpg

De kelderkast waar mijn gasmeter hangt stond in open verbinding met de kruipruimte, die ik in september heb voorzien van bodemfolie. De wanden tussen kelderkast en kruipruimte heb ik deze week geïsoleerd met XPS. Ik kan de beelden dus ook mooi gebruiken om de effecten te meten van deze ingrepen.

Luchtvochtigheid van de kelderkast, en dus -neem ik aan- van de kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/hygro_kelderkast_2013.jpg

Temperatuur kelderkast en kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/temp_kelderkast_2013.jpg

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:10

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En nu nog de temp, vochtigheid en andere sensors en een LAN.

Intel Edison

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 07:10:
[...]

Eric, even een vraag. Gisteren heb ik de WP droger op koud laten draaien (173 W) en na 3 uur was de was nog behoorlijk nat.
Hoe lang moet die bij jou draaien voordat de was droog is?
2 uur en 12 minuten zomers(koud) of korter, swinter is het een gewone wp droger.
je moet dan wel een ventilatie stand hebben en anders circuleert de lucht gewoonweg
soms heet dat programma luchten of overhemden
mijn boilerhok kan gewoon 35+ worden zomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:30
Hier een gasmeter uit 1984 in een huis uit 1995.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Hergebruik zou je toch aan moeten spreken...die meter was in 1988 nog zelfs niet half versleten. De netbeheerder is duidelijk duurzamer dan je denkt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Plugwise gaat eruit bij mij: http://www.solarwebsite.n...delijke-zet-van-plugwise/

Het is mooi geweest, ik wil zeggenschap over de spullen die ik in huis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
JeroenH schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 13:41:
Plugwise gaat eruit bij mij: http://www.solarwebsite.n...delijke-zet-van-plugwise/

Klinkt als een logische stap, hopelijk is het Plugaway project een succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59

top! ben ik toch maar blij met mijn KNX systeem :-)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, kan me nog herinneren dat ik ineens ook die backup mogelijkheid kwijtraakte bij een update.
Na wat mails is dat weer goed gekomen.

Zelf ben ik niet zo blij met het systeem. In koude perioden in het jaar komen enkele pluggen heel moeilijk on line. Heel vervelend als je met die plug op afstand wilt schakelen.
Er is behoorlijk geïnvesteerd qua geld in dit systeem dus ik zal het nog een tijd blijven gebruiken. Louter uit financiële overwegingen.

Geef je groot gelijk, trouwens, met je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja ik las een tijd terug al dat jij last had met pluggen die op een koude plek hangen. Eén van mijn pluggen hangt ook erg koud (in de schuur), en daar heb ik geen problemen mee. Hij houdt zichzelf ook wel warm, heb ik het idee.

Maar goed, ik ben over de techniek erg tevreden (je drukt alleen nogal makkelijk één van randaardeklauwen van een Circle plat en de Switch is nogal gammel gebouwd, da's eigenlijk alles). Het gaat mij puur om de bedrijfsvoering van het bedrijf Plugwise en hoe ze hun klanten zien. Het sluipende onprettige gevoel wat ik eigenlijk sinds het begin al had is nu een grens over.

Ik zei het al eens eerder, het is duidelijk dat ze zich richten op de zakelijke markt. De consumenten zullen denk ik een klein deel van hun inkomen leveren en die hangen er dus een beetje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:14
BarryH schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:43:
bedankt voor de tip
gelijk 1 gekocht (het basismodel wat nu al verkocht wordt).
Lijkt me een goede manier om mijn dochter van 10 het belang van kort douchen duidelijk te maken.

[...]
Deze week de amphiro a1 ontvangen en gemonteerd.
Er is gelijk een competitie ontstaan tussen mn dochters over waterverbruik en kwh warmte. Ik denk dat dit wel gaat werken :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Heeft iemand ooit ergens een display te koop gezien van zo'n 30 x 30 cm, of iets groter, waarmee je met een helder 7 segment display het momentane vermogen, spanning, CO2,opbrengst, etc. kan laten zien van je PV-installatie?

Ik zou het wel mooi vinden om dit aan de muur te hangen voor het volk dat hier dagelijks langs komt.

Regelmatig zoek ik via Google, maar nog niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zoiets? ;)

Afbeeldingslocatie: http://bin.snmmd.nl/m/m1azqdsa5kvw.jpg

Wel oppassen dat het niet te veel energie verbruikt. Als het tegen de 10-15W continue aanloopt dan heb je het feitelijk al over de opbrengst van één zonnepaneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 20:43
Goed idee, maar dat stinkt teveel naar de oude fossiele tijd ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Cranberry op 11-01-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:52:
Zoiets? ;)

[afbeelding]

Wel oppassen dat het niet te veel energie verbruikt. Als het tegen de 10-15W continue aanloopt dan heb je het feitelijk al over de opbrengst van één zonnepaneel...
Ja, zoiets, maar dan misschien een stukje kleiner? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:36:
Heeft iemand ooit ergens een display te koop gezien van zo'n 30 x 30 cm, of iets groter, waarmee je met een helder 7 segment display het momentane vermogen, spanning, CO2,opbrengst, etc. kan laten zien van je PV-installatie?

Ik zou het wel mooi vinden om dit aan de muur te hangen voor het volk dat hier dagelijks langs komt.

mkleinman in "Vraag en aanbod topic"

Zo?

http://www.ebay.de/itm/UV...lagen&hash=item1c384b1c1a

http://www.ebay.de/itm/RI...olar_&hash=item35d079de7f

En voor de zonneboiler
http://www.ebay.de/itm/UV...lagen&hash=item19e2592635

[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 11-01-2014 16:24 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:56:
[...]

Ja, zoiets, maar dan misschien een stukje kleiner? :+
Zoiets?
http://skpang.co.uk/blog/archives/541

Afbeeldingslocatie: http://www.skpang.co.uk/blog/wp-content/uploads/2012/07/IMG_0021.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Normaal is het via een rs485 aansluiting, die heb ik ook wel voorbij zien komen, deze is met pulse dus een kwh meter met pulse nodig of rechtstreeks aan een kostal piko, die heeft pulse on board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Precies om die reden ben ik er nooit aan begonnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:33:
Normaal is het via een rs485 aansluiting, die heb ik ook wel voorbij zien komen, deze is met pulse dus een kwh meter met pulse nodig of rechtstreeks aan een kostal piko, die heeft pulse on board.
Dus aan mijn Sunny Boy 3000-TL20 kan die niet worden aangesloten?

Zie ook dat ze alleen in Duitsland leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:35:
[...]

Tja, kwh metertje tussen de kabel en klaar en je hebt pulse. Dat alleen aan duitsland leveren moet je niet teveel van aantrekken, sommige vullen gewoon niet alles in bij ebay. Het heeft mij pas 1x een probleem gegeven op alle keren.

Grootste probleem is de duitse text, en die voorplaten kosten vaak serieus geld of je moet zelf iets maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:42:
[...]

Tja, kwh metertje tussen de kabel en klaar en je hebt pulse. Dat alleen aan duitsland leveren moet je niet teveel van aantrekken, sommige vullen gewoon niet alles in bij ebay. Het heeft mij pas 1x een probleem gegeven op alle keren.

Grootste probleem is de duitse text, en die voorplaten kosten vaak serieus geld of je moet zelf iets maken.
Nou, in Limburg is dat niet zo'n probleem ;)
Ik ga voor de eerste keer eens bieden op ebay, ben benieuwd, nog nooit gedaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:45:
[...]

Nou, in Limburg is dat niet zo'n probleem ;)
Ik ga voor de eerste keer eens bieden op ebay, ben benieuwd, nog nooit gedaan >:)
Alleen laatste 20 sec bieden, en dan gewoon max wat je kwijt wilt en geen hele bedragen, wil je max 100,- kwijt bied dan 102,-
Ebay bied toch altijd net over de hoogste en met 102 heb je grote kans om er net 1 euro over te bieden.

Just a tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:35:
[...]

Zo te zien kan hij rs232/rs485 en pulse

http://www.rico-electronic.de/en/products/ga-500.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bedankt voor de ebay tip!

Een RS232 is een standaard seriele poort op een (oude) PC. Heeft die Sunny Boy 3000 TL-20 ook zo'n aansluiting?
Ik gebruik hem alleen via BlueTooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik snap hun bedrijfsmodel sowieso niet. Waarom bieden ze de software niet gewoon gratis aan, en de hardware kost geld. De software werkt dan ook alleen met de hardware (wellicht via bepaalde encryption), en de prijs van de software zit verdisconteert in de hardware.

Waarom allerlei rare capriolen? Nee, ik zou ook snel wegrennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bartjuh schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:05:
Ik snap hun bedrijfsmodel sowieso niet. Waarom bieden ze de software niet gewoon gratis aan, en de hardware kost geld. De software werkt dan ook alleen met de hardware (wellicht via bepaalde encryption), en de prijs van de software zit verdisconteert in de hardware.

Waarom allerlei rare capriolen? Nee, ik zou ook snel wegrennen.
Ik snap het wel. Zoals ik het denk te zien is hun verdienmodel hierop gebaseerd:
  • Een beetje geld verdienen aan de hardware (want eenmalig).
  • Veel en langdurig geld verdienen aan de jaarlijkse software-abonnementen.
  • Veel en langdurig geld verdienen door de meetdata aan allerlei niet bekend gemaakte partijen te verkopen.
Ik denk dat het een slimme manier van werken is, bedrijfsmatig gezien. Ik wil er alleen niet aan meewerken, en dus doe ik wat elke kritische consument zou moeten doen: stemmen met de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Sjah, maar dan weet je toch dat mensen gaan vertrekken, of de boel gaan tweaken/hacken? Dat is dan toch nooit een lang leven beschoren?

Ik bedoel, 60 euro per jaar betalen zodat om de 5min ipv uur kunt loggen? Wie in godsnaam betaald dat er nou voor? Dan ben je toch "koek-koek"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bartjuh schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:28:
Sjah, maar dan weet je toch dat mensen gaan vertrekken, of de boel gaan tweaken/hacken? Dat is dan toch nooit een lang leven beschoren?

Ik bedoel, 60 euro per jaar betalen zodat om de 5min ipv uur kunt loggen? Wie in godsnaam betaald dat er nou voor? Dan ben je toch "koek-koek"?
Voor zakelijk klanten kan dit wellicht wel interessant zijn, vooral als het inzet als tijdelijk meetproject voor bijvoorbeeld één of twee jaar. Maar inderdaad voor particuliere klanten totaal oninteressant.

Het is ook goed om niet te vergeten dat dit geneuzel bovenop de privacybezwaren komen die ik al had. Daar was in mijn ogen mee te leven als je je daar bewust van was, maar nu met dit erbij... nee sorry, einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Bartjuh schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:28:

Ik vrees dat er genoeg zijn. En die "freeloaders" hier leveren toch niets op (denkt de marketing manager).
@JeroenH: stemmen met de voeten, hulde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor de ebay tip!

Een RS232 is een standaard seriele poort op een (oude) PC. Heeft die Sunny Boy 3000 TL-20 ook zo'n aansluiting?
Ik gebruik hem alleen via BlueTooth.
Rs 485 heb je dit nodig voor je omvormer

http://www.ebay.de/itm/SM...07550?hash=item3389957cfe

Zie bij toebehoren

http://www.solaronline.nl...MA%20SB-3000tl-4000tl.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 11-01-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
JeroenH schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 17:31:
[...]

Voor zakelijk klanten kan dit wellicht wel interessant zijn, vooral als het inzet als tijdelijk meetproject voor bijvoorbeeld één of twee jaar. Maar inderdaad voor particuliere klanten totaal oninteressant.

Het is ook goed om niet te vergeten dat dit geneuzel bovenop de privacybezwaren komen die ik al had. Daar was in mijn ogen mee te leven als je je daar bewust van was, maar nu met dit erbij... nee sorry, einde oefening.
Ik ga het ook maar terugsturen. Nu nog bedenken wat ik dan ga gebruiken....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Thanks!

Heb geboden. Al bericht gehad dat het display kan worden verzonden naar NL voor ong. 22,-.

Ik neem aan dat die Rs485 gewoon in de omvormer kan worden gebouwd of eraan worden bevestigd.
Nu nog een paar nachtjes slapen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 09:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Schinnen-groen schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:36:

Ik heb hier een Edisun/Econergy display liggen. Die wisselt actuele opbrengst in W en totale opbrengst in kWh afwisselend af. Deze sluit je aan op je PV groep ( in serie ) en dan werkt het al. Verbruik is <1W continu van dit display.

Ik heb hem niet meer nodig. Ik kan nu met jSunnyreports mooie totale grafieken maken van al mijn omvormers gecombineerd.

Edit:

Ik begin nu ook hard op te twijfelen of ik mijn Plugwise systeem hier nog wil laten draaien. Opbrengst doe ik met jSunnreyports, mijn verbruik is nu wel redelijk bekend.

Enige waar ik op dit moment Plugwise veel voor gebruik zijn de schakelschema's om apparaten automatisch aan/uit te zetten 's nachts.

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 11-01-2014 18:49 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 18:46:
[...]

Ik heb hier een Edisun/Econergy display liggen. Die wisselt actuele opbrengst in W en totale opbrengst in kWh afwisselend af. Deze sluit je aan op je PV groep ( in serie ) en dan werkt het al. Verbruik is <1W continu van dit display.

Ik heb hem niet meer nodig. Ik kan nu met jSunnyreports mooie totale grafieken maken van al mijn omvormers gecombineerd.

Edit:

Ik begin nu ook hard op te twijfelen of ik mijn Plugwise systeem hier nog wil laten draaien. Opbrengst doe ik met jSunnreyports, mijn verbruik is nu wel redelijk bekend.

Enige waar ik op dit moment Plugwise veel voor gebruik zijn de schakelschema's om apparaten automatisch aan/uit te zetten 's nachts.
Bedankt voor je aanbod, maar ik heb op Ebay al geboden op een ander display. Die levert actuele opbrengst, dagopbrengst en totale opwek in een scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:34:
[...]

Precies om die reden ben ik er nooit aan begonnen.
precies om die reden ben en blijf ik bij firmware 2.17 en die source
niks op aan te merken.
dat updaten als doel op zich is ook een sign of the times.
ik zie dat ik binnenkort flink wat goedkope pluggen van marktplaats kan halen..... hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:32:
[...]

precies om die reden ben en blijf ik bij firmware 2.17 en die source
niks op aan te merken.
dat updaten als doel op zich is ook een sign of the times.
ik zie dat ik binnenkort flink wat goedkope pluggen van marktplaats kan halen..... hahaha
ik kan het gelukkig nog terugsturen komende week.
ik denk dat ik er een derde "The Owl" bijkoop,en dan blindstroom vs echte stroom voor lief neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Record wind power levels trigger energy price fall across Europe
The price decline was more marked in Germany, where the average day-ahead baseload price in December fell 10% month over month to €35.71/MWh. On a daily basis, December was a month of extremes for Germany, with day-ahead base prices closing on December 10 and 11 at less than €60/MWh – the highest over-the-counter levels seen all year – only to fall to its lowest level December 24 to €0.50/MWh.
Dit doet me afvragen. De algemene angst, vooral van Don Quichotte's, is dat de grote hoeveelheid aan oncontroleerbare schone energietoevoer (zonnepanelen en windmolens) leiden tot een lagere energieprijs en daardoor tot een onmogelijkheid van de grote energieopwekkers om fossiele energiecentrales rendabel te kunnen exploiteren.
Maar voor hetzelfde geld hebben ze dus een record hoge energieprijs op de spotmarkt. Als de energieprijs daalt kunnen (en zullen) ze minder kolen hoeven te verstoken, maar als de energieprijs stijgt zullen ze hun (in inkoop niet duurder geworden) kolen tegen een recordprijs kunnen omzetten in energie.
Het kan dus best eens zijn dat ze gemiddeld per kWh een hogere prijs voor hun energie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 15:51

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Wind en zonneenergie is controleerbaar (te maken). Zeker van grote wind- en zonneparken waarbij toch al vaak afspraken zijn over incidentele curtailment mocht dit nodig zijn (bijv. overbelasting van het grid). Curtailment van windparken is een normale handeling in het dagelijkse beheer van een gridoperator net als dat voor andere centrales geld. Dat is dus niet het probleem.

Het volgende is volgens mij aan de hand:
1) in Duitsland krijgen wind- en zonneenergie prioriteit op het grid en zijn daarmee juridisch zo'n beetje gelijk gesteld aan must-run centrales (kerncentrales en sommige andere conventionele centrales). Met andere woorden: in de merit order eindigen wind en zon achteraan.
2) Daarnaast heeft gas (en kolen in iets mindere mate) hoge marginale kosten, oftwel: het produceren van een MWh is in verhouding duur. Zon- en wind daarentegen hebben minimale marginale kosten: als de capaciteit eenmaal aanwezig is dan kost een MWh extra bijna niks.

Dus wanneer er meer energie opgewekt wordt dan nodig om de vraag te dekken dan zal in de volgorde van de merit order en must-run status centrales afgeschakeld worden. In Duitsland zijn dit allereerst de gascentrales (hoge marginale kosten per MWh) en pas daarna de kolencentrales (lage marginale kosten per MWh) en pas daarna de must-run (kern, zon, wind).

Gascentrales zijn flexibel dus als de centrale niet rendabel is dan gaat 'ie uit maar kolencentrales niet. Het afschakelen en opstarten van een kolencentrale kost de eigenaar in verhouding een boel geld (slijtage, enegieinefficienties e.d.), dus kiezen die er vaak voor om de centrale te laten draaien en de stroom goedkoop van de hand te doen.

Dit overschot aan kolenstroom wordt vervolgens goedkoop geexporteerd naar vooral Nederland en Frankrijk waardoor ook bij ons de prijzen onder druk staan. Maar deze druk wordt nog enigzinds gelimiteerd door beperkte internationale transportcapaciteit.

De groothandelsprijs (spotprijs) staat in de handelsmarkten waar Duitsland bij betrokken is onder druk waarbij de prijzen circa 18% gedaald zijn over de laatste 3 jaar. De winst zit hem vooral in het scheren van de dagelijkse verbruikspiek door wind en zon waar energiebedrijven traditioneel hun winst maken.

Zie ook GreenTechnica en Bloomberg.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Laat was er hier een stukje over motorrijden en dat het zoveel zuiniger en beter is.

Vanavond was een leuke stukje op Mythbusters over welke is groener;
Motor of Auto

resultaten;
http://latimesblogs.latim...motorcycle-emissions.html
The upshot? Motorcycles were indeed more fuel-efficient than cars and emitted less of the greenhouse gas carbon dioxide, but they emitted far more smog-forming hydrocarbons and oxides of nitrogen, as well as the toxic air pollutant carbon monoxide. For the most recent model year vehicles tested -- from the '00s -- the motorcycle used 28% less fuel than the comparable decade car and emitted 30% fewer carbon dioxide emissions, but it emitted 416% more hydrocarbons, 3,220% more oxides of nitrogen and 8,065% more carbon monoxide.

The MythBusters' conclusion: "At best, it's a wash. Motorcycles are just as bad for the environment as cars," Savage said on the show. "At worst, they're far worse."
Komt er op neer dat motoren over het algemeen vele malen meer vervuilen dan auto's uit vergelijkbare bouwjaren. Vond het wel een eye-opener :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:39
Kijk eens aan. Zo zie je maar hoe vaak en veelvuldig je al heel oud nieuws weer nieuw leven in moet blazen.
De rol van de psyche van de mens moet ook niet onderschat worden.
Motor veel kleiner dan een auto dus ........., moeilijk om anders te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Freemann schreef op maandag 13 januari 2014 @ 21:20:

Komt er op neer dat motoren over het algemeen vele malen meer vervuilen dan auto's uit vergelijkbare bouwjaren. Vond het wel een eye-opener :)
Yep .........
Despite the MythBusters' findings, emissions are only part of the story of a vehicle's true greenness. According to the Motorcycle Industry Council, motorcycle manufacturing requires thousands fewer pounds of raw materials than automobiles. They require less fossil fuel, so they require less energy to pull that fossil fuel out of the ground. They use fewer chemicals and oils than cars. And motorcycles produced today are 90% cleaner in California than they were 30 years ago. -
Komen we weer op het eeuwige verhaal, wat moet je wel en wat moet je niet mee rekenen.
Daar is nog steeds geen standaard voor (en zal er ook wel niet komen de komende jaren).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

De testresultaten zijn verkregen met;
1. auto uit jaren tachtig
2. auto uit jaren negentig
3. auto uit jaren 2000-2010

1. motor uit jaren tachtig
2. motor uit jaren negentig
3. motor uit jaren 2000-2010

Nu weet ik niet precies hoe de cijfer zijn berekend maar dacht uit de uitzending op te maken dat het gemiddelde waardes waren over de vergelijkbare modellen "motor '80 vs auto '80" etc.

Maar idd wat is goed/slecht/evil/.... en wat kan/mag je wel/niet meerekenen....

Wat imho duidelijk uit de test naar voren kwam, is dat motoren alles behalve per definitie schoner zijn (ook al zijn ze zuiniger).

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Als je kijkt naar schadelijke stoffen voor mensen dan concludeert Mythbusters dat deze meer uitstoot. Wanneer je kijkt naar schadelijke stoffen voor de leefomgeving van de mens op langere termijn (broeikasgassen) dan is de motor weer minder vervuilend. De aarde boeit het verder allemaal niet zoveel ;-).

Weet iemand hoe het zit met betrekking tot emissienormen voor motorfietsen, zijn deze gelijk aan die voor personenauto's? Als deze regels gelijk zijn getrokken dan kan ik me haast niet voorstellen dat de situatie in Europa hetzelfde is.

Daarnaast had ik laatst ook ergens gelezen, ik geloof in de VK, dat modernere benzineauto's vervuilender zijn dan oudere benzineauto's, qua carcinogene stoffen. Dit zou komen door hogere brandstofdruk door directe injectie enzo. Het onderzoek was uitgevoerd door het TÜV. Ik snap er niet zoveel meer van.

Volgens mij zijn Euro 6 dieselmotoren haast schoner dan de meeste benzinemotoren tegenwoordig, dankzij roetfilter e.d. Zeker als je deze dieselmotoren allemaal op GTL Diesel laat draaien. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ingewikkelde materie vooral als je verder kijkt dan emissie. Is een auto die substantieel minder brandstof verbruikt maar een vuilere uitstoot heeft duurzamer of minder duurzaam? En natuurlijk nog de vaak over het hoofd geziene duurzaamheden/onduurzaamheden die losstaan van wat er in de tank gaat en uit de uitlaat komt...

Zoals zo vaak snappen de Duiters het om de één of andere reden het best:

http://www.autofrei-wohnen-berlin.de/
http://www.wohnwarft.de/
http://www.neustadt-ticker.de/tag/autofrei/
http://wohnenimoberfeld.ch/web/

En zo kan ik nog héél lang doorgaan. En waar heb je dit in Nederland? Wie het weet mag het zeggen... :'( Mooie duurzame woningen zijn altijd in the middle of nowhere, dus auto bijna verplicht.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 14-01-2014 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Niet alleen qua duurzaamheid begrijpen de Duitsers het beter, maar ook qua privacy en hun houding t.a.v. NSA-achtige praktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bartjuh schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 00:30:
Niet alleen qua duurzaamheid begrijpen de Duitsers het beter, maar ook qua privacy en hun houding t.a.v. NSA-achtige praktijken.
Klopt helemaal, en ze verwonderen zich er ook over waarom wij Hollanders wij ons als makke schapen naar de privacyslachtbank laten leiden. Kennelijk ziet eea er nogal anders uit met een nazi- en stasi-verleden.

Zoek op Vimeo de Nederlandse documentaire Panopticon maar eens op. Eigenlijk verplichte kost. Privacy hoort ook bij de duurzaamheidsdiscussie, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:39
Dat ik dit nog mag lezen. Maar laten we wel zijn:
Privacy, onze eigen geborgenheid hebben we in krap 15 jaar volledig verkwanseld, waar we het net na eeuwen eindelijk hadden verworven.
Kafka, orwell ze hadden vol ongeloof in deze tijd rond gelopen.
Gelukkig wordt het nog veel beter en gaan we in hele oude woordenboeken het rare woord privacy opzoeken.
Ik zeg het toch: Gamma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Over die motoren, volgens mij hebben die ook helemaal geen extra filtering zoals op de auto. De auto is volgeknutseld met EGR en katalysatoren (soms meerdere dacht ik). Op de motor is daar geen ruimte voor. Maar inderdaad wel een stuk schadelijkere stoffen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-10 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:31:
Over die motoren, volgens mij hebben die ook helemaal geen extra filtering zoals op de auto. De auto is volgeknutseld met EGR en katalysatoren (soms meerdere dacht ik). Op de motor is daar geen ruimte voor. Maar inderdaad wel een stuk schadelijkere stoffen.
Mijn Yamaha FZ1 uit 2007 bevat twee katalysatoren, ook zit er een soort van EGR systeem in het inlaattraject en zit er een exup klep in het uitlaattraject. De Yamaha FZ1 verbruikt ietsjes meer als de 18 jaar oudere motor van mijn meisje. De motor heeft wel de helft zoveel vermogen. Als je echter naar de uitlaatmond kijkt dan is die bij de FZ1 brandschoon (als ik me vinger erlangs haal blijft deze nagenoeg schoon) en is dat bij de GSXR één en al roet en andere viezigheid. Zo zie je maar weer dat verbruik niet gelijk staat aan uitstoot.

Verder verbaast het mij niet dat de een motor meer verbruikt, de lucht efficiëntie is vele malen slechter en motor draaien over het algemeen 2 tot 3x zoveel rpm op de snelweg als een auto. Aan de andere kant hebben motoren wel een veel hogere PK/KG verhouding.

De FZ1 heeft 1 pk per 1.5kg. Zet daar eens een auto naast met eenzelfde pk/kg ratio en kom dan nog eens met dat onderzoek. Ik verwacht niet dat dit segment auto (+500pk) nog zo schoon is.

Een middenklasse auto kan je dan denk ik het best vergelijken met een 300cc motorscooter.

.

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2014 13:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Google koopt nest voor $3,2 miljard.
http://www.volkskrant.nl/...-3-2-miljard-dollar.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Google begint eng te worden. Big Data wil echt alles weten.. brrrrrrrrrrrr

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
!null schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 09:31:
EGR is ook typisch zo'n maatregel die positief uitpakt om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen, maar vervolgens negatief uitpakt als het op andere stoffen en brandstofverbruik aankomt.

Zijn heel wat diesels die zuiniger worden en beter presteren als je de EGR afdopt, maar vervolgens stijgt ook de verbrandingstemperatuur waardoor er meer stikstofoxide geproduceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Zo veel geld voor zo weining ......... Yep "it's al about the data"

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De markt voor thermostaten is best groot anders, domotica/"smart homes" is een enorm veelbelovende markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 00:42:
[...]Klopt helemaal, en ze verwonderen zich er ook over waarom wij Hollanders wij ons als makke schapen naar de privacyslachtbank laten leiden. Kennelijk ziet eea er nogal anders uit met een nazi- en stasi-verleden.

Zoek op Vimeo de Nederlandse documentaire Panopticon maar eens op. Eigenlijk verplichte kost. Privacy hoort ook bij de duurzaamheidsdiscussie, vind ik.
Ja, ik vind het ook maar een beetje 'eng' allemaal. Niet zozeer dat overheden en bedrijven dit proberen (want dat is bijna onvermijdelijk: informatie = geld), maar dat het volk zo achteloos is. Helemaal als mensen het alom bekende riedeltje uitkramen: "Ik heb niets te verbergen" |:( Als je vervolgens vraagt of je een camera in hun badkamer mag plaatsen, de gegevens van hun paspoort/rijbewijs/pasjes mag kopiëren, of hun dagboek mag lenen om erin te lezen, dan zijn ze ineens stil.

Ik zal de docu eens kijken binnenkort, bedankt voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 15:51

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

_JGC_ schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:55:
[...]

EGR is ook typisch zo'n maatregel die positief uitpakt om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen, maar vervolgens negatief uitpakt als het op andere stoffen en brandstofverbruik aankomt.
Hetzelfde geldt voor heel veel dingen. Neem nou een typische PWR kernreactor, die heeft een thermisch rendement van ca 25% (75% van de geproduceerde warmte wordt met het koelwater geloosd) vanwege de lage bedrijfstemperatuur wat nodig is om een lange levensduur te halen.
Zijn heel wat diesels die zuiniger worden en beter presteren als je de EGR afdopt, maar vervolgens stijgt ook de verbrandingstemperatuur waardoor er meer stikstofoxide geproduceerd wordt.
Hogere verbrandingstemperatuur betekend inderdaad een potentieel hogere efficientie met betere prestaties en/of zuiniger gedrag als gevolg, aldus de Fransman Carnot.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, ik had het gezien... data, data, data.

Dit is al dik drie jaar oud maar nog steeds actueel:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=eow8QZZBktc]

En hier is de Panoopticon documentaire: http://vimeo.com/52165457

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bartjuh schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:25:
[...]

Ja, ik vind het ook maar een beetje 'eng' allemaal. Niet zozeer dat overheden en bedrijven dit proberen (want dat is bijna onvermijdelijk: informatie = geld), maar dat het volk zo achteloos is. Helemaal als mensen het alom bekende riedeltje uitkramen: "Ik heb niets te verbergen" |:( Als je vervolgens vraagt of je een camera in hun badkamer mag plaatsen, hun paspoort/rijbewijs/pasjes mag kopiëren, of hun dagboek mag lenen om erin te lezen, dan zijn ze ineens stil.

Ik zal de docu eens kijken binnenkort, bedankt voor de tip! :)
Het verzamelen/opslaan van informatie vind ik tot daaraan toe. Dat is ook totaal niet spannend.

Wat mensen totaal niet zien is dat het combineren van informatie en het profilen daarvan in potentie echt enorm gevaarlijk kan zijn.

Er was onlangs een zeer interessante documentaire hierover op Tegenlicht/Zembla. Kan hem zo snel niet terugvinden.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:29:
Het verzamelen/opslaan van informatie vind ik tot daaraan toe. Dat is ook totaal niet spannend.

Wat mensen totaal niet zien is dat het combineren van informatie en het profilen daarvan in potentie echt enorm gevaarlijk kan zijn.

Er was onlangs een zeer interessante documentaire hierover op Tegenlicht/Zembla. Kan hem zo snel niet terugvinden.
Precies. En het is heel verleidelijk om een hele opsomming te gaan geven van het is hierom gevaarlijk, en hierom en daarom.... maar de grootste gevaren komen nog van ontwikkelingen die we ons nu nog helemaal niet voor kunnen stellen, daar ben ik van overtuigd.

In een radio-interview, jaren geleden, hoorde ik eens een privacy-expert zeggen "Grootschalige data-opslag over jouw leven zou je eigenlijk alleen niet erg mogen vinden als je de overheid volledig vertrouwt - de huidige overheid en alle daarop volgende overheden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:34:
[...]

Precies. En het is heel verleidelijk om een hele opsomming te gaan geven van het is hierom gevaarlijk, en hierom en daarom.... maar de grootste gevaren komen nog van ontwikkelingen die we ons nu nog helemaal niet voor kunnen stellen, daar ben ik van overtuigd.

In een radio-interview, jaren geleden, hoorde ik eens een privacy-expert zeggen "Grootschalige data-opslag over jouw leven zou je eigenlijk alleen niet erg mogen vinden als je de overheid volledig vertrouwt - de huidige overheid en alle daarop volgende overheden."
Het angstaanjagende is dat de techniek veel verder is dan dat we denken.

Ik zal vanavond die documentaire er even bij zoeken. Inhoudelijk de beste documentaire die ik tot dusver heb gezien ten aanzien van Big Data.

Ik vraag me af in hoeverre privacy al op de agenda staat in het basis/voortgezet onderwijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De documentaire gezien. Vanaf 50 min. komt ook een beeld van de toekomst op je af. Word je niet goed van.

Maar ook weer iets positiefs: in onze woonkamer zijn alle lampen vervangen door LED. Dat is een lamp boven de werk/eettafel, een plafondlamp boven de zithoek een kleine schemerlamp en een staande schemerlamp.

Totaal vermogen is nu 4 x 9,5W en 6W. En een bak licht mensen! En dat alles voor 44W in totaal.

Wel ook even de armaturen afgesopt, help ook veel >:)

De 9,5W Philips LED lampen waren even in de aanbieding bij Conrad en die geven echt veel en mooi licht.
Jammer dat ze nu weer wat duurder zijn, maar zo werkt dat.
Ik had graag nog een 4-tal besteld en wacht even een nieuw moment af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
44W? daar verlicht ik m'n hele appartement mee :P Die 9,5W is idd erg sterk, heb er ook 1tje van. (of was het 8,5W? hmm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:55:
44W? daar verlicht ik m'n hele appartement mee :P Die 9,5W is idd erg sterk, heb er ook 1tje van. (of was het 8,5W? hmm)
Het was 9,5W: Philips LED A60 E27 9,5W.

44W voor je hele appartement? Ga je met je zaklamp naar het toilet? 8)
Je hebt toch ook licht nodig in de keuken, de slaapkamer(s)?

Hoe heb je de zaak dan verlicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Eénkamerappartement (en dan de letterlijke versie)? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Of kaarsverlichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee die 9,5W vond ik eigenlijk te sterk, dus die heb ik maar op de badkamer gehanden. Een badkamer van 3 vierkante meter, dus ik hoef niet met de zaklamp naar het toilet :+

Wij hebben echt heel weinig licht aan. Denk dat velen het te donker zouden vinden. Quote uit LED topic:
!null schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:11:
[...]
5.5W keuken
5.5W waskamer / extra kamer
6W slaapkamer
6W woonkamer
4W gang
8,5W in de mini badkamer :+ (was te sterk voor de andere ruimtes haha)
1W spotje keuken
1W bureau lampje

....
Hierbij ben ik de Philips Living Colors lamp vergeten, en nog een klein LED lampje (E14) met 3 a 4 Watt max. Dus dan kom je wel ongeveer op 44W uit :9

Straks met ons nieuwe huis wil ik eigenlijk max 60W doen, als mooi streven. Maar weet niet of het gaat lukken gezien het een eengezinswoning is.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 14-01-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onze woonkamer is al een tijdje geheel LED. Boven onze eettafel hangen 3x 6W Ikea LED-lampen, die maken de meeste uren. Naast onze bank 2x 6W maiskolflamp, en aan weerszijden van de televisie twee Living Colours lampen à maximaal 10W. De LC-lampen hebben we niet zoveel aan, maar de meeste avonden is onze woonkamer dus geheel verlicht voor slechts 30W. Doordat dit geheel nogal wat uren maakt scheelt dat heel veel t.o.v. de situatie met gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Pfffff, ik dacht dat we hier goed bezig waren 8)7

Maar ik werk veel in de woonkamer en als je ouder wordt, dan hebben je oogjes toch iets meer licht nodig.

Edit: die lampen branden natuurlijk niet allemaal tegelijk. Was ik vergeten te vermelden.

[ Voor 22% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-01-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ervaar het bij ons niet als donker... vooral boven de eettafel is 3x 6W LED zelfs aan de felle kant als we er eten o.i.d. Voor werk is het perfect.

In het zitgedeelte bij de bank is het met de 2x 6W LED maiskolf gewoon gezellig licht, maar als we meer licht nodig hebben kunnen we de 2 Living Colours lampen aandoen. Maar dat doen we zelden op volle sterkte.

Als ik een wandeling maak zie ik ze bij mensen wel eens op groen of blauw staan, dat vind ik wel een beetje raar uitzien. Wij hebben ze eigenlijk altijd op een kleur ergens tussen wit en geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Even kijken

2x 4x Watt in de woonkamer
1x 11 Watt Livin Color in de Woonkamer
1x 6 watt Strip woonkamer
1x 3 watt in de hall
1x 4 watt in de eethoek
2x 6 watt Strip keuken
2x 3 watt GU10 spot keuken

= 50 Watt voor de benedenverdieping :)

Daarnaast nog een paar halogeen spots aan het plafond die eigenlijk nooit aan staan.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2014 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwachting 2 GWp in 2014 erbij in GB.
http://www.nuzakelijk.nl/...europese-zonnesector.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Eigenlijk is het meer van belang om aan te geven hoelang elke lamp gemiddeld per etmaal aan staat.

Ik realiseer me ineens dat de hoeveel geïnstalleerd lichtvermogen natuurlijk een verkeert uitgangspunt is.

Hier brandt gemiddeld 16 W gedurende de avond. Wordt er tevens gewerkt, dan is het 26W.
Zijn we ineens een paperclip kwijt (hond!) dan zitten we op het volle vermogen. :+

Maar ja, je hebt ook nog een TV.....

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-01-2014 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 15:56
puur uit interesse,

hoeveel mensen hier hebben al of zijn van plan om plugaway aan te schaffen?

ik vind het er heel interresant uitzien maar de grote kracht zit hem natuurlijk in voldoende community die met meer en meer toepassingen komt.
een van de eerste dingen waar ik over nadenk is het potentieel van koppelen van bestaande domotica oplossingen met dit systeem, dit ivm de verschillende RF freq en dergelijke. en ik heb van die zelfbuild elektronica ngo niet echt kaas gegeten.,

[ Voor 5% gewijzigd door sniker op 14-01-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

sniker schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 15:13:
puur uit interesse,

hoeveel mensen hier hebben al of zijn van plan om plugaway aan te schaffen?
Ik heb er vijf besteld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Schinnen-groen schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:48:
Eigenlijk is het meer van belang om aan te geven hoelang elke lamp gemiddeld per etmaal aan staat.

Ik realiseer me ineens dat de hoeveel geïnstalleerd lichtvermogen natuurlijk een verkeert uitgangspunt is.

Hier brandt gemiddeld 16 W gedurende de avond. Wordt er tevens gewerkt, dan is het 26W.
Zijn we ineens een paperclip kwijt (hond!) dan zitten we op het volle vermogen. :+
Ja sowieso, als je nog geen LED hebt hangen moet je eigenlijk gewoon de 3 of 4 lampen vervangen die je altijd aan hebt. Bij de rest duurt het langer.

In ons geval brandt er meestal maar 6W + 3W + 1W, alles alleen in de woonkamer en keuken. De Philips living color staat ook nog vaak aan. Die zal ik wel eens doormeten op actueel verbruik.
Maar ja, je hebt ook nog een TV.....
Ja ik heb wel alle verlichting LED, maar wel een dikke plasma staan haha. Maar deze staat weinig aan gelukkig :+

Wordt wel vervangen door een formaatje kleiner LED tv. Maar dat is nog steeds maar LED background.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 09:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier ook serieuze interesse, gewekt door JeroenH :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb er één in bestelling staan. Ik ben van plan die een tijd te testen, zeg een maand, en als het dan stabiel en functioneel blijkt dan koop ik er een aantal om een gedeelte (niet allemaal) van mijn Plugwise pluggen te vervangen. Uiteraard uitgebreid verslag op mijn website. PW was al niet zo blij met mijn stukje ;)

PW gaat dan op marktplaats. 17 pluggen, 2 Senses en 1 Switch

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 14-01-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik zit even te denken (en dan te posten): plugwise systeem aangeschaft, plugwise systeem vervangen door ander systeem, dit eruit, dat ervoor in de plaats....
Even los van het feit of dit wel duurzaam is.

Dan zie ik weer hele discussies die gaan over TVT, over 20 cent goedkopere panelen per Wp, een goedkopere maar even goede omvormer, het overstappen naar..., besparen op de alu frames op je dak, etc.

Soms blijf ik in verwondering achter. :?

Maar het blijft leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 12:37
Vind vooral de combi die te maken is met Ninja Sphere lijkt mij wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Yep, die afweging heb ik ook gemaakt. Maar daarom gaat het op marktplaats, zodat de PW set gewoon gebruikt blijft worden. Duurzaam? Slechts enigszins. Maar dit is misschien de prijs van voorop lopen, en erover publiceren, zodat anderen hierna een betere en duurzamere keus kunnen maken.

(iemand kan de set dan met de auto vanaf de andere kant van Nederland komen halen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 12:37
De elektrische auto die met zonnestroom opgeladen is toch?
Pagina: 1 ... 19 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.