Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Als je investering ziet als een bedrag dat je moet investeren om voorlichting te geven en mensen bewust te maken, akkoord. Maar niet iedereen doet dat.JeroenH schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:06:
Yep, die afweging heb ik ook gemaakt. Maar daarom gaat het op marktplaats, zodat de PW set gewoon gebruikt blijft worden. Duurzaam? Slechts enigszins. Maar dit is misschien de prijs van voorop lopen, en erover publiceren, zodat anderen hierna een betere en duurzamere keus kunnen maken.
(iemand kan de set dan met de auto vanaf de andere kant van Nederland komen halen...)
Hier is het meer een pro quid quo aanpak: als je iets nieuws aanschaft, dan moet je er iets anders voor laten.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 14-01-2014 16:19 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ligt eraan, als je niets te verbergen hebtJeroenH schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:19:
Ethisch vraagstuk, waarvan ik eigenlijk wel had gedacht dat iemand er hier mee zou komen: ga ik de koper vertellen over de privacy- en andere bezwaren die ik bij het pakket heb? Ook ik heb maar zoveel geld, dus ik wil de set wel kwijt.
Hier ook 5 plugaway in de bestelling
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Anders krijgt de koper aan de hand van de ingevoerde serienummers wel meteen jou verbruikshistorie te zien in de plugwise software. (JeroenH schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:19:
Ethisch vraagstuk, waarvan ik eigenlijk wel had gedacht dat iemand er hier mee zou komen: ga ik de koper vertellen over de privacy- en andere bezwaren die ik bij het pakket heb? Ook ik heb maar zoveel geld, dus ik wil de set wel kwijt.
Als ze vragen waarom je de set weg doet zou ik dat gewoon eerlijk vertellen. Als ze het niet vragen zullen ze zich op internet voldoende verdiept hebben hoe slecht het product eigenlijk is.
Verwijderd
door alle upgrades heb je het jezelf op de hals gehaald dat het trojaans verdien model het feestje verpestte.
lijkt een beetje op de ctrical update "skype" van microsoft, daar was niets kritieks aan.
ik hou het bij if it ain`t broke.....
http://liander.plugwise.com/
daar is het addertje, en vanaf de datum van samenwerking update ik niet meer.
de overgenomen plug van jeroenh heb ik gedowngrade.
dre, plugwise is prima, de informatie honger van bedrijven en overheid is fout.
Of het technisch gezien een optie is weet ik niet, misschien moeten zoals eric zegt de pluggen ook gedowngrade, nogal een heisa met 17 stuks en misschien werken mijn Sensen en Switch niet meer...drielp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:54:
@JeroenH, is downgraden geen optie?
Maar dan zit ik ongetwijfeld in de situatie dat ik geen van die nieuwe extra updates kan doen als ik dat zou willen.
Geen enkel product zou je toch in zoveel bochten moeten laten wringen om het te kunnen gebruiken zoals je wil?
Yep. Ergens april - mei is de verwachte levertijd toch? En ik besef trouwens dat dat een pad is met weer geheel nieuwe onbekendheden etc. Een nieuw product. We gaan het meemaken. Eerst een flinke tijd één plug testen, dan vijf extra zodat ik alle zonnestroom-deelinstallaties kan monitoren en daarna misschien nog vier of vijf extra voor een aantal verbruikers die ik wil monitoren.drielp schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:38:
Je stapt dus over op de plugaway, mits goed werkend natuurlijk. Nog even een paar maanden geduld hebben...
Nog nodig zijn: lader en omvormer of een combinatie van deze 2. Een automatische hoofdschakelaar.
Deze zijn er al, ik heb er zin an.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar jij wil ze natuurlijk laden met het net, je wil geen extra panelen en een 12V of 24V systeem maken zeker? En dan eigenlijk alleen laden van het net als je zonnepanelen actief zijn overdag?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Het nacht gebeuren snap ik niet helemaal. Wil je dan 's nachts op nachtstroom de accu's opladen en op de dag weer terugleveren ofzo? Zou wel interessant zijn, maar ik vraag mij af hoe efficiënt het laden/ontladen gaat.
Een noodstroomvoeding (UPS) is niet zo duur in aanschaf en kunnen zowel accu's laden als 230V maken. De oudere hebben wel een hoog standby verbruik (>15 Watt voor en 700VA UPS).
[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 14-01-2014 22:23 ]
Panelen heb ik al voldoende, dus inderdaad laden met het net.!null schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:15:
Leuk, ik heb zelf veel met zonnepanelen op een kleinere set accu's gewerkt op een lange reis per auto. Dit is natuurlijk al wat meer capaciteit.
Maar jij wil ze natuurlijk laden met het net, je wil geen extra panelen en een 12V of 24V systeem maken zeker? En dan eigenlijk alleen laden van het net als je zonnepanelen actief zijn overdag?
@ Dre
Juist andersom, overdag laden, de laag gebruiken, maar dat is stap 2 eerst eens kijken of noodstroom lukt.
Het snachts gebruiken is daarna en alleen voor behoud van het accu pack. Of salderen moet een probleem gaan worden dan kan ik nog een stukje opvangen.
Iemand een tip?
Waarom niet een Nedap Powerrouter gebruiken?Rol-Co schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:00:
Ik ben een nieuw project gestart, de basis is er. Ik ga proberen of het huis stand alone kan draaien in noodgevallen en/of nacht i.v.m laag tarief.
Nog nodig zijn: lader en omvormer of een combinatie van deze 2. Een automatische hoofdschakelaar.
Deze zijn er al, ik heb er zin an.
[afbeelding]
http://powerrouter.com/nl/company/video
[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-01-2014 23:15 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
De prijs?Speksteenkachel schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:12:
[...]
Waarom niet een Nedap Powerrouter gebruiken?
http://powerrouter.com/nl/company/video
http://suche.guenstiger.d...extagdegzB1z0--suche-html
Dit word erg low budget omdat ik veel al heb of gratis kan verkrijgen.
Ik wil zoiets (maar dan kleiner) wel in m'n schuur maken van m'n volgende huis dat later dit jaar komt. Paar zonnepaneeltjes erop (alles gewoon op 12V of 24V maken) en dan tuin verlichting en andere dingen daarmee doen. Gewoon uit hobby. Maar ga er geen dure accu's voor kopen natuurlijk.
Wil wellicht volgend jaar wel een camper aanschaffen, zijn er ook wel wat gel accu's welkom
[ Voor 43% gewijzigd door !null op 15-01-2014 10:26 ]
De solar teams houden als vuistregel aan dat elke kg extra gewicht aan boord 10 W (meen ik) extra verbruik op kruissnelheid is. Hoe zit bij een camper?!null schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 10:23:
Wil wellicht volgend jaar wel een camper aanschaffen, zijn er ook wel wat gel accu's welkom
Als je echt de zon op zoekt werkt het wel fantastisch. Ik kon in het verleden gewoon her en der aan het strand staan met onze terreinwagen, en ons 40L compressor koelkastje draaide gewoon 100% op de zonnepaneeltjes. Altijd duurzaam koud bier
Verlichting is bij mij grootste verbruiker in de woonkamer. Ik verlicht met Halogeen spotjes (dimmable) en tot op heden heb ik nog geen goede vervanger gevonden. Kleuren en breedte is gewoon nooit goed, al heel wat lampen getest, van Phillips tot chineze meuk. Zit nu te overwegen om het in 1 keer goed te doen door over te stappen op Hue G10 spotjes.!null schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:55:
44W? daar verlicht ik m'n hele appartement meeDie 9,5W is idd erg sterk, heb er ook 1tje van. (of was het 8,5W? hmm)
Verlichting heb ik altijd belangrijk gevonden als avondmens, die woonkamer moet een warme sfeer uitstralen. Kom zovaak bij mensen die teveel licht of lelijk licht aanhebben, wat ik dus niet wil.
Rest van m`n woning is wel uitgerust met LED/Spaarlampen.
Nee, hangt van activiteit af. Werk, eten, film kijken, chillen op de bank hebben wat mij betreft allemaal verschillende afstelling qua licht.!null schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 12:51:
Maar dim je altijd op dezelfde stand?
Toevallig ontving een collega van mij vandaag zijn FairPhone, een "duurzame" telefoon (...) waarin zo weinig mogelijk conflictmineralen e.d. zitten.
Als ik weer toe ben aan nieuwe smartphone wordt dat nog een lastige keus; kiezen tussen eigen privacy of goede werkomstandigheden voor de mensen die in de fabricageketen van mijn telefoon werken?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat was bij de auto toch een andere discussie
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Da's best een duurzame move
-edit-
En een belangrijk verschil vind ik ook wel dat de auto ervoor zorgt dat de wereld wordt vormgegeven op een manier die aanwijsbaar nadelig is voor mensen zonder auto. Bij smartphones ligt dat anders. In deze wereld is het (nog) niet zo dat je zonder smartphone niet goed kunt functioneren. Het is natuurlijk wel enigszins onderdeel van de digitale kloof, maar met een PC met internet thuis is er niets wat je niet kunt doen.
[ Voor 50% gewijzigd door JeroenH op 15-01-2014 14:50 ]
En een vrouw die verwacht dat ik redelijk bereikbaar ben.
De fairphone heeft in ieder geval de aanschaf van één telefoon voorkomen: zowel mijn werk- als privételefoon hadden een accuduur van < 6 uur en kwamen dus in aanmerking voor vervanging en zijn nu vervangen door één fairphone (dualsim!)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
There, fixed that for youProton_ schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:49:
zowel mijn werk- als privételefoon hadden een accuduur van < 6 uur en kwamen dus in aanmerking voor vervanging van de accu (tenzij de fabrikant dit onmogelijk of onaantrekkelijk heeft gemaakt)
Maar inderdaad, de duo-simfunctie is een heel mooie en kan inderdaad twee toestellen vervangen. En wat gebeurt er met die twee vervangen toestellen?
Ik zoek het meer in consuminderen en heb niet het idee dat ik hier veel voor moet laten.
Niet helemaal
Buiten de garantie, natuurlijk. Wie ondersteunt nou een 4 jaar oude smartphone

De telefoons gaan nu dienst doen als babyfoon (althans, dat is het plan).
Veel zaken waren er altijd al, maar zijn wel uitgebreid. We hebben al heel lang een telefoon en een auto. Alleen die auto zit ook veel meer op dan eerst, en is daardoor zwaarder en duurder geworden. Die telefoon is geen Nokia meer die 8 jaar mee ging, maar een smartphone die duurder is en veel vaker vervangen moet worden.Schinnen-groen schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:55:
Misschien dat ik zaken wat chargeer maar we verzinnen steeds meer dingen die weliswaar leuke speeltjes zijn, maar voor het overgrote deel toch door goede marketing (hé wat handig, dat wil ik ook!) weer voor meer onnodig spul zorgt.
Ik zoek het meer in consuminderen en heb niet het idee dat ik hier veel voor moet laten.
Je hebt in dat opzicht 110% gelijk. De smartphonemarkt, als onderdeel van wat ik dan maar de "gadgetmarkt" noem, is bij uitstek gebaseerd op uitgelokte vraag. Mijn telefoon heeft nu een 8MP-camera. Heb ik een 10MP-camera nodig? Nee, natuurlijk niet, bij 3MP was de consumentencamera-race echt wel gelopen, maar de marketing vertelt me keer op keer dat ik dat wel nodig heb. En dit geldt voor nog veel meer dingen.Schinnen-groen schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:55:
Misschien dat ik zaken wat chargeer maar we verzinnen steeds meer dingen die weliswaar leuke speeltjes zijn, maar voor het overgrote deel toch door goede marketing (hé wat handig, dat wil ik ook!) weer voor meer onnodig spul zorgt.
Ik probeer enigszins tegen de stroming op te roeien door in elk geval zo lang mogelijk met mijn telefoons te doen, maar dan loop je er weer tegenaan dat de bouwkwaliteit van de telefoon de afgelopen tien jaar steeds slechter is geworden. Toestelen "hoeven" niet zo lang mee, dus steken de fabrikanten geen geld in het bouwen van een toestel wat vijf jaar of langer mee kan.... Doordat telefoons "toch" zo snel vervangen worden, worden apps beroerd geprogrammeerd omdat de volgende generatie telefoons toch weer meer geheugen en een snellere processor hebben... en daardoor kunnen oudere toestellen niet meer mee. Een absurde rat race.
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 15-01-2014 15:14 ]
En die ontwikkeling op het gebied van smartphones breidt zich uit als een inktvlek over steeds meer producten.
Was ik eindelijk blij dat ik ze bij een vorige werkgever allebei(!) kon inleveren. Nu jaren later na stelselmatig weigeren heb ik er weer 1 van mijn werkgever. Wel een Nokia 113 (terwijl er vele hier met een appeltje lopen te pronken) dus daar kan weinig aan fout gaan.
En thuis? Ja ergens in een la en we moeten hem opladen als we hem als backup mee willen meenenen... Oh ja elk half jaar bellen om het beltegoed te behouden (€100,-- sinds juni 2005).
Nee mobieltjes en al de nieuwe speeltjes hoeft van mij niet.
Ollie1965 komt nog uit het tijdperk dat mobiele telefoon bestond uit bijvoorbeeld een kast van 4-5 kilo en 20 minuten spreektijd en 24 uur standby. Ja, ik was mobiel voor de baas!
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik ben nog uit de tijd dat je bij de overburen ging bellen omdat die een telefoon hadden
Alleen in noodgevallen.
[ Voor 15% gewijzigd door Schinnen-groen op 15-01-2014 16:14 ]
Leeftijd zit meer tussen de orenJeroenH schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:23:
Ik dacht dat ik oud werd, maar nu voel ik me weer jong. Thanks!
En een "kwartje" voor de belkosten, anders mocht je niet meer komen.Schinnen-groen schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:13:
Hahaha, ja leuk!
Ik ben nog uit de tijd dat je bij de overburen ging bellen omdat die een telefoon hadden
Alleen in noodgevallen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ja, en een potje waar je het in moest doenklump4u schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 17:05:
[...]
En een "kwartje" voor de belkosten, anders mocht je niet meer komen.
Ongelooflijk dat we die tijd hebben overleefd

http://www.gewoon-nieuws....-californie/#.Uta-B_TuJAo
De discussie over fijn stof sla ik voor het gemak even over. Iemand nog ideeen over alternatieve vormen van energie? Ik vul de kachel nog even bij met een blokje wilgenhout.
Maar dan wel in de gang geplaatst want bellen was privé. En ja het potje ernaast.Schinnen-groen schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:13:
Hahaha, ja leuk!
Alleen in noodgevallen.
Hé stop eens met bellen weet je wel wat dat kost
Heel even naar Spanje bellen en je was weer Fl 10,-- armer (voor de jongere onder ons delen door 2,20371 voor euro's
[ Voor 2% gewijzigd door ollie1965 op 15-01-2014 23:03 . Reden: - qoute insert ]
Dit , hierom en hierom
Regelmatig in geschuild bij een stortbui.
Best een duurzame tijd geweest.
Ik zou trouwens in deze "participatiesamenleving" wel eens willen zien hoe een buur zou reageren als je zou aanbellen en zou vragen of je even mag bellen
[ Voor 32% gewijzigd door Schinnen-groen op 15-01-2014 23:21 ]
De oude cellen zijn verdwenen, hiervoor in de plaats:Speksteenkachel schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 23:21:
Zouden er ergens nog telefooncellen staan in Nederland?
http://rbltelecom.nl/
Zie kaartje voor de locaties.
Maar als je geen telefoonkaart in huis hebt, ben je het haasje.
Ook in postkantoren zijn ze verdwenen.
Maar aan de andere kant is het openbaar vervoer een stuk makkelijker en klantvriendelijker geworden.Speksteenkachel schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 23:38:
In Enschede zijn zelfs alle postkantoren verdwenen.
Als je maar geld op zak hebt, kan je gewoon een bus pakken en met de trein reizen. Je komt altijd thuis.
Of is dat ook "veranderd" ?
Maar ja, met geld op zak kom je nu maar al te vaak voor een dichte deur te staan.
Dat is oerentdomme stimulering van het girale geld. Nu ook wel virtueel genoemd en zodoende krijgt zoiets doms als bitcoins zijn kankerkans.
A'dam PVOutput
zie hierCranberry schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:32:
'k Heb nog geen antwoord op de vraag van (meen ik) BarryH gezien over een link waar Source 2.1.7 gedownload kan worden?
Iemand een tip?
http://www.myplugwise.com/source/pwsetup_2.17.exe

Van een douche of ligbad kon je, tegen betaling, gebruik maken in het badhuis...
Groenteboer, bakker, melkboer kwamen gewoon aan de deur. Vooral fijn voor de oudjes.
[ Voor 20% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-01-2014 09:33 ]
Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt? Wat zie jij als het probleem met giraal geld en met Bitcoins?izdp schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 04:00:
Dat is oerentdomme stimulering van het girale geld. Nu ook wel virtueel genoemd en zodoende krijgt zoiets doms als bitcoins zijn kankerkans.
(Als achtergrond: ik bekijk Bitcoins c.s. met een gezond wantrouwen - maar wel met interesse.)
[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 16-01-2014 09:54 . Reden: Pffff. wazige fout verbeterd ]

Verbeterd.
Je moet ook altijd je handen wassen nadat je geld in je handen hebt gehad. Niets nieuws
A'dam PVOutput
Ook nog gehad met zo'n schuifknopje bovenop.ericplan schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 08:37:
Als ik bereikbaar moest zijn kreeg ik een semafoon mee. Een Motorola Bravo. Kon je een ééncijferige code mee ontvangen. Dat was al een hele vooruitgang. Dat ding was redelijk handzaam. Oudere semafoons waren een stuk groter en zwaarder en konden maar drie verschillende codes aan.
En dan bellen naar een van de telefoonnummers die het nummertje vertegenwoordigde.
Als je de "oude meuk" nog eens wilt zien moet je eens kijken in het museum voor communicatie het werkt ook allemaal nog (dit is het oude museum van PTT Telecommunicatie).
Dit , hierom en hierom
Daar werden oude kiesschijf telefoontoestellen gepoetst en gereviseerd.
Over duurzaam gesproken.
Ze hadden zelfs een aparte afdeling waar de lederen tassen werden gemaakt voor de postbodes: de zadelmakerij.
"Opa Vertelt"
Zoiets?
Dat is toch een eind uit de buurt (van jou).Schinnen-groen schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:18:
Ooit nog 4 maanden stage gelopen bij de Centrale Werkplaats van de PTT in Den Haag. Die bestaat al lang niet meer.
Aha die mooie driehoek tussen de spoorlijnen
https://maps.google.nl/ma...ag,+Zuid-Holland&t=h&z=18
Ook nog een paar maanden gewerkt (niet de werkplaats maar tijdelijke huisvesting vanwege verbouwing van ander gebouw rond 1994).
Dit , hierom en hierom
Vier maanden bij een oud vrouwtje gelogeerd met nog drie Zeeuwen die ook op stage waren.ollie1965 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:33:
[...]
Dat is toch een eind uit de buurt (van jou).
Aha die mooie driehoek tussen de spoorlijnen
https://maps.google.nl/ma...ag,+Zuid-Holland&t=h&z=18
Ook nog een paar maanden gewerkt (niet de werkplaats maar tijdelijke huisvesting vanwege verbouwing van ander gebouw rond 1994).
In de Schildersbuurt..
Dat was best een spannende tijd voor een puber uit Limburg
@ Jeroen: Kun je hier eens uitleggen waaromJeroenH schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:33:
Ik vind praten over het verleden eigenlijk bij uitstek iets voor in de kroeg
je weet wel, van ......wp op ons dak en die verwijzing naar je website + die raadselachtige tekst van:
HET KAN!
in je profiel is " levensgenieter" ook weg?? bewust??
Halverwege jaren 70/80?Schinnen-groen schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:52:
[...]
Vier maanden bij een oud vrouwtje gelogeerd met nog drie Zeeuwen die ook op stage waren.
In de Schildersbuurt..
Dat was best een spannende tijd voor een puber uit Limburg
Dan was de schilderswijk best wel spannend ja, met allerlei straatjes waarin allerlei dingen waren die god verboden had.
Vaak met collega's wandelrondje gedaan in die omgeving, wat je dan allemaal zag... (begin jaren '90).
Maar toen was het volgens sommige al gedaan met "de sfeer"
EDIT
Grappig, over de overname van Nest door Google
If your house is burning down you’ll now get gmail ads for fire extinguishers
En een iets serieuzere nootWhen your toast is burning, your Nest Protect smoke detector will now give you an ad for a new toaster
Google likes to know everything they can about us, so I suppose devices that are monitoring what’s going on in our homes is another excellent way for them to gather that information. The more they’re tied into our everyday life, the more they feel they can deliver products we’ll like and ads
[ Voor 34% gewijzigd door ollie1965 op 16-01-2014 12:56 ]
Dit , hierom en hierom
En ook snel geleerd dat verkeer gevaarlijk is, hondenpoep op de stoep hoort en een zebrapad levensgevaarlijk is
Ze vierden er zelfs carnaval!
Dat is een rijtje mensen aan de bar met een hoedje op die rustig een pint drinken. Heel apart
Stel je belegt geld in aandelen en de winst gebruik je voor duurzame voorzieningen in/om huis, ben je dan duurzaam bezig? Nee, ik bedoel geen groenfondsen.
Vanmorgen een discussie met iemand hierover en ik kon daar geen goed antwoord op geven.
Sja. Niet meer zo duurzaam bezig. Kopen, kopen, kopen, auto erbij, aardgas-, elektriciteits- en drinkwaterverbruik flink verhoogd, geen geld, tijd, zin en mogelijkheid meer (voorlopig althans) om ons huishouden verder te verduurzamen. Daarom profiel maar eens opgeschoond.JAN-B schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:39:
@ Jeroen: Kun je hier eens uitleggen waaromje onder schrift / bijschrift enz... weg is ??????
je weet wel, van ......wp op ons dak en die verwijzing naar je website + die raadselachtige tekst van:
HET KAN!
in je profiel is " levensgenieter" ook weg?? bewust??
En dat allemaal vanwege die nieuwe baan?JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:46:
[...]
Sja. Niet meer zo duurzaam bezig. Kopen, kopen, kopen, auto erbij, aardgas-, elektriciteits- en drinkwaterverbruik flink verhoogd, geen geld, tijd, zin en mogelijkheid meer (voorlopig althans) om ons huishouden verder te verduurzamen. Daarom profiel maar eens opgeschoond.
Nee, niet alleen. Vrouw zwanger en goed ziek.Schinnen-groen schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:54:
En dat allemaal vanwege die nieuwe baan?
Mijn levensmotto van "leading by example" is voorlopig uit het raam. Is niet anders.
-edit-
Ik vond het leuker toen het niet over mij ging. Back to the future voor echte duurzaamheid?
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 16-01-2014 14:09 ]
Meer vanwege uitbreiding .............Schinnen-groen schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:54:
[...]
En dat allemaal vanwege die nieuwe baan?
Besides all the solar racing stuff (of which there’s going to be plenty) 2014 is going to be a special year for me personally. Around April or May I’m going to be a dad – my lovely wife is expecting twins. Amazing stuff!
[ Voor 38% gewijzigd door ollie1965 op 16-01-2014 14:10 ]
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
wat je hebt verteld en anderen hebt geleerd kan gewoon, echter moet je het gewoon delen op de persoon.
dus.... en dat heb je me ook geleerd......
Meen je dit nu? Ik ben gechoqueerdJeroenH schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:46:
[...]
Sja. Niet meer zo duurzaam bezig. Kopen, kopen, kopen, auto erbij, aardgas-, elektriciteits- en drinkwaterverbruik flink verhoogd, geen geld, tijd, zin en mogelijkheid meer (voorlopig althans) om ons huishouden verder te verduurzamen. Daarom profiel maar eens opgeschoond.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hij heeft er zelfs een trein voor laten ontsporen om dit te kunnen verantwoordenrevolution-nl schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:20:
[...]
Meen je dit nu? Ik ben gechoqueerd![]()
http://www.dichtbij.nl/t-...tot-maandag-gestremd.aspx?
[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 16-01-2014 14:24 ]
A'dam PVOutput
En zie daar wat ik bedoel één van de onduurzaamheden van de auto; het zorgt voor een inrichting van de omgeving die zeer nadelig is voor mensen zonder auto. Mijn mening blijft onveranderd: we zouden op ontelbare manieren beter af zijn zonder auto's in de bebouwde omgeving, maar ik word gedwongen mee te doen.
En dat vind ik klote op zoveel manieren dat het niet grappig is.
Met giraal geld zijn we uit de bocht gevlogen.
Zonder de aanleg en laat staan het bereiken van een veilige haven, gaat men onverdroten voort met het slopen van contant geld ten faveure van giraal.
Op zich ben ik zeer positief over giraal geld.
Bitcoin is geen geld en vertegenwoordigt enkel een enorme verspilling van materiaal en energie.
Ze vergeten echter bij de noteringen in echt geld er een minteken voor te zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door izdp op 16-01-2014 14:28 ]
Waarbij gezegd moet worden dat de ziekenhuizen wel beter bereikbaar gemaakt kunnen worden. De loopafstanden naar en in bijvoorbeeld het AMC zijn enorm voor iemand die slecht ter been is.
A'dam PVOutput
En nu kan ik de autokosten van € 400 per maand - met de grootste tegenzin - wel ophoesten, maar wat als je op een AOWtje zit? Geen auto, elke keer een taxi, slechts gedeeltelijk vergoed?
You don't know what you've got until it's gone. Zorg maar dat je gezond blijft mensen, als je denkt dat we hard naar een maatschappij toe gaan die de zieken en zwakken laat vallen heb je het mis: die hebben we al.
Ook gezonde mensen ondervinden al lang hoe a-sociaal we zijn geworden.
Alleen 1 op 1 met vrijwilligers bewijst dat we dat niet zijn en dus accepteren we iets wat we niet willen.
Probleem met zorgkosten is dat aanbod de vraag creëert. Niet in jouw situatie toevallig maar in het algemeen werkt het wel zo. Kijk in het weekend op de spoedeisende hulp. Daar worden ontzettend veel röntgenfotos gemaakt "voor de zekerheid". Dat omdat iedereen zich wil indekken en niemand echt verantwoordelijkheid durft te nemen.JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:38:
Ah, maar nu worden de zorgkosten (in de vorm van transportkosten) bij degenen gedumpt bij hen het buiten hun schuld nodig hebben. Hoe duurzaam is dat? Past wel compleet in het absurde plaatje van "jezelf verzekeren" in plaats van "elkaar verzekeren". De zogenaamde participatiemaatschappij, jaja.
Ook de huidige tariefstructuur werkt niet mee en werkt overdiagnostiek in de hand.
Het zogenaamde "evidence based" handelen zorgt voor meer diagnostiek zeker als je dit vergelijkt met "experience based" handelen zoals het vroeger gebruikelijk was. Er is meer in protocollen vastgelegd. En als het protocol voorschrijft dat er een foto gemaakt moet worden, dan gebeurt dat ook.
En het is ook nog eens indirect m'n broodwinning
A'dam PVOutput
Ik trek het zomaar uit mijn hoge hoed, zou dit waar kunnen zijn?
Als er een urgent probleem was, dan ging je even aan de deur bij een van je buren met een auto. Die reedt je dan naar het ziekenhuis.
Die cohesie is helaas weg en daar baal ik ook als een stekker van.
Wie kent nog alle mensen in de straat (laat staan je beide buren)?
En dan hebben we ook nog de DBC's (diagnose-behandel-combinaties) die kosten ook bakken met geld en zijn zeer fraudegevoelig. Ook een huisarts, specialist, etc is een mens met al zijn "creativiteit".
Als ik lees dat tandartsen drievlaks vullingen declareren bij iemand zonder tanden, dan weet ik het wel.
Marktwerking, aan m'n reet!!
Jeroen, als je hier in de buurt zou wonen had je zomaar een auto tot je beschikking, no problemo.
De voordelen van concentratie gaat meer dan volledig verloren aan (mis)management, communicatieproblemen en warrige organisatiestructuren met vele lagen en kruisverbanden met exorbitante beloningen.
De wijkzuster terug? Weg met de huisartsenposten 15 km verderop?
Op haar Berini, een pothelm op en een lange leren jas.izdp schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:10:
De wijkzuster terug? Weg met de huisartsenposten 15 km verderop?
A'dam PVOutput
Nee hoor, hier gewoon op de fiets.ericplan schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:42:
[...]
Op haar Berini, een pothelm op en een lange leren jas.
Sorry Jeroen, het is echt niet persoonlijk bedoelt want ik bewonder je inzet en visie, maar was jij niet diegene die zei dat openbaar vervoer altijd een alternatief is en dat je altijd zonder auto kunt.JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:38:
Ah, maar nu worden de zorgkosten (in de vorm van transportkosten) bij degenen gedumpt bij hen het buiten hun schuld nodig hebben. Hoe duurzaam is dat? Past wel compleet in het absurde plaatje van "jezelf verzekeren" in plaats van "elkaar verzekeren". De zogenaamde participatiemaatschappij, jaja.
En nu kan ik de autokosten van € 400 per maand - met de grootste tegenzin - wel ophoesten, maar wat als je op een AOWtje zit? Geen auto, elke keer een taxi, slechts gedeeltelijk vergoed?
You don't know what you've got until it's gone. Zorg maar dat je gezond blijft mensen, als je denkt dat we hard naar een maatschappij toe gaan die de zieken en zwakken laat vallen heb je het mis: die hebben we al.
Ik kwam liep laatst trouwens tegen de site snapcar.nl aan. Een geweldige initiatief waar je een auto bij een particulier in de buurt kan huren. Lijkt mij een bijzonder mooie oplossing als je geen auto wil/kan bezitten maar toch mobiel wilt zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 16-01-2014 16:00 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat klopt. Maar nu blijkt dat dat niet waar is. Perspectief verschoven. Daarom blijven pushen: de auto de stad uit. Hamburg doet het, meerdere andere Duitse steden ook. Het kan, daar blijf ik van overtuigd. En met de auto de stad uit zal heel veel goeds terugkeren, ook daar ben ik nog steeds overtuigd. Medisch postje om de hoek. Kosten voor de maatschappij (misschien) hoger, kosten voor het individu lager, netto kosten lager - zeker met alle externe kosten meegerekend. Maar ik kan er voorlopig zelf niet meer aan meedoen en daar baal ik van, vooral omdat ik er zo verdomd weinig invloed op heb.revolution-nl schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:58:
Sorry Jeroen, het is echt niet persoonlijk bedoelt want ik bewonder je inzet en visie, maar was jij niet diegene die zei dat openbaar vervoer altijd een alternatief is en dat je altijd zonder auto kunt.
Heel mooi initiatief, net als greenwheels, etc. Maar niet als je meermaals om oh-dark-thirty NU weg moet.Ik kwam liep laatst trouwens tegen de site snapcar.nl aan. Een geweldige initiatief waar je een auto bij een particulier in de buurt kan huren. Lijkt mij een bijzonder mooie oplossing als je geen auto wil/kan bezitten maar toch mobiel wilt zijn.
[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 16-01-2014 16:10 ]
Je kan het ook anders zien. Die concentratie van zorg is nodig om die dure apparaten te kunnen betalen. Een ziekenhuisdirectie wil wel dat die dure apparaten intensief gebruikt worden. Maar er is een enorme latente vraag.JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:00:
Ik weet er niet veel van, maar wat je zegt lijkt hout te snijden. Zou het kunnen dat het ook in de hand gewerkt zou kunnen worden door de concentratie van zorg in steeds grotere instituten? Een röntgen/MRI/ander duur apparaat hebben we daar toch, dus gebruiken we het maar. Een netwerk van kleinere "zorgposten", dichter bij de mensen, misschien technisch minder goed uitgerust maar mogelijk wél uitgerust met meer common sense zou misschien wel goedkoper kunnen zijn.
Ik trek het zomaar uit mijn hoge hoed, zou dit waar kunnen zijn?
De wachtlijsten van een paar jaar terug zorgden echt niet voor slechtere zorg. Er zijn genoeg klachten die zonder ingreep ook overgaan. Opvallend is bijvoorbeeld dat in het oosten van NL veel meer herniaoperaties plaatsvinden dan in de rest van NL, ook gecorrigeerd voor de bevolkingssamenstelling.
Men is het er nu over eens dat daar te snel geopereerd wordt bij herniaklachten. Met wachten gaan veel klachten ook over.
A'dam PVOutput
Niet altijd, maar soms wel.ericplan schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 16:12:
[...]
.....Er zijn genoeg klachten die zonder ingreep ook overgaan.
Met een tennis ellenboog een jaar geleden een aantal "beurten" gehad bij de fysio. Geen resultaat.
Gestopt en na 4 maanden was de arm weer prima bruikbaar.
Is dit leidend voor alle kwalen? Nee, maar geeft wel aan dat je in bepaalde gevallen gelijk hebt.
Sja, misschien is je reactie iets overtrokken;JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:46:
[...]
in het verleden was je ontzettend duurzaam; dat betekent niet , nu het even wat anders loopt in het leven, dat je ineens niet meer duurzaam bezig bent.
op zich is het ook vrij normaal dat er bij gezinsuitbreiding dingen gekocht worden en dat je verbruik -gas/water/elektra - omhoog gaat.
Zit even te lezen.JAN-B schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:40:
[...]
Sja, misschien is je reactie iets overtrokken;
in het verleden was je ontzettend duurzaam; dat betekent niet , nu het even wat anders loopt in het leven, dat je ineens niet meer duurzaam bezig bent.
op zich is het ook vrij normaal dat er bij gezinsuitbreiding dingen gekocht worden en dat je verbruik -gas/water/elektra - omhoog gaat.
Wat loopt er nu anders in Jeroens leven?
Gewoon het leven zelf, kerel!
En duurzaamheid heeft imho niets te maken met het doorlopen van fasen in je leven.
Sometimes you just have to go with the flow, but keep your principles in mind
Duurzaamheid is een kwestie van de lange adem. Mocht het leven op korte termijn een heftige bocht nemen en de duurzaamheid tweede viool gaan spelen, dan houdt dat niet in dat "de weg" niet alsnog op de gewenste bestemming eindigt
@JeroenH; Hopelijk zal jullie situatie dit jaar nog van bitter/sweet naar sweet doorslaan.
reserveringshouder Tesla Model 3
Meerderheid Kamer wil stemcomputer terug
Om dit soort dingen ben ik lid van Bits of Freedom.
Volgens mij is de voorgestelde stemprinter niet zoals jij het nu schetst. Persoon maakt stem kenbaar op computer, computer print stem, persoon controleert stem en stopt stem in stembus. Zo is er altijd een hardcopy van een elektrische stem. Op de stemavond kunnen de elektronische stemmen geteld worden en achteraf vind er een normale open stemmen telling plaats zodat hardcopy de elektronische stem aantallen kan bevestigen.JeroenH schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 23:52:
Onduurzaam: het proces van stemmen gaat van transparant, open, gecontroleerd door veel mensen naar gesloten, afgeschermd en gecontroleerd door een klein aantal anonieme mensen. Anti-democratisch.
Meerderheid Kamer wil stemcomputer terug
Om dit soort dingen ben ik lid van Bits of Freedom.
Lijkt mij een prima oplossing met "best of both worlds"
En heb ergens vernomen dat mensen altijd de keuze moeten krijgen tussen digitaal en papier stemmen.
[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 17-01-2014 00:06 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Dit topic is gesloten.