De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Freemann schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 00:00:
[...]

Volgens mij is de voorgestelde stemprinter niet zoals jij het nu schetst. Persoon maakt stem kenbaar op computer, computer print stem, persoon controleert stem en stopt stem in stembus. Zo is er altijd een hardcopy van een elektrische stem. Op de stemavond kunnen de elektronische stemmen geteld worden en achteraf vind er een normale open stemmen telling plaats zodat hardcopy de elektronische stem aantallen kan bevestigen.

Lijkt mij een prima oplossing met "best of both worlds"
Volgens het artikel worden de hardcopy stembiljetten vervolgens electronisch geteld met scanapparatuur. Dus nog steeds niet controleerbaar door de normale burger. De stemprinter moet iets printen wat goed en foutvrij machineleesbaar is dus een barcode o.i.d. Hoe weet ik zeker dat hetgeen de scanner scant daadwerkelijk mijn gekozen partij/persoon is? De naam van de partij en persoon op het stembiljet erbij printen is geen antwoord op die vraag. Dus nee, electronisch stemmen is nog steeds geen goed idee.

[ Voor 0% gewijzigd door noo op 17-01-2014 09:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:53
noo schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:48:
[...]

Volgens het artikel worden de hardcopy stembiljetten vervolgens electronisch geteld met scanapparatuur. Dus nog steeds niet controleerbaar door de normale burger. De stemprinter moet iets printen wat goed en foutvrij machineleesbaar is dus een barcode o.i.d. Hoe weet ik zeker dat hetgeen de scanner scant daadwerkelijk mijn gekozen partij/persoon is? De naam van de partij en persoon op het stembiljet erbij printen is geen antwoord op die vraag. Dus nee, electronisch stemmen is nog steeds geen goed idee.
ik denk dat je iets te snel gaat en aannames doet die niet hoeven te kloppen.
ik weet nog niks over een barcode?
en ook niet welke barcode het dan gaat worden, er zijn er genoeg die gewoon door mensen te lezen zijn.
en dan nog, de persoon die stemt behoord een check te doen of zijn stem klopt, dus het is ook leesbaar.
dus de barcode is allen maar voor het gemak van machinaal verwerken, en als ik ga checken of het klopt, dan gebruik ik het leesbare stukje.

en wees niet bang, kom ik er achter dat er iets niet klopt, dan pak ik de hooivork en een brandende fakkel en trek op naar het gemeentehuis. >:)

wat ik aan het systeem wel een beetje vreemd vind:
nu gaan we dus alle stemmen printen (oke ben ik mee eens, tof en het werd tijd.).
en daarna gaan we de printjes tellen.
van mij mag de stem machine ook gewoon een elektronische telling doen.
die cijfers vertrouw ik ook wel, zolang ik een stok achter de deur heb zodat ik of anderen kunne checken of het ook echt klopt.
van dit stukje vind ik dat we iets te ver doorslaan, in mijn ogen was dat niet nodig en maken we het systeem on nodig duur en ik zie niet in wat het grote voordeel is.

wat wel jammer is dat dit natuurlijk een flinke berg papier gaat kosten, wat een aanslag is op het milieu en schaarse middelen.
maar als ik moet kiezen tussen het milieu of de democratie, dan wint de democratie.
er zijn dingen in het leven die iets mogen kosten.
je moet nooit bezuinigen op de verkeerde dingen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

noo schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 09:48:
[...]

Lijkt mij dat er, op het printje, hoe dan ook iets moet staan dat voor de persoon die zijn stem uitbrengt duidelijk maakt waarop hij stemt. Als dit niet zo is, dan is de hardcopy onzinnig en biedt totaal geen toegevoegde waarde. De hardcopy lijkt mij een handvat voor de stemmer om het systeem in eerste instantie te controleren. Dat er naast de leesbare tekst een barcode staat die door een telmachine gelezen kan worden; prima.

Zo heb je 3 controles;
1. persoon die de stem uitbrengt
2. telmachine die de hardcopies telt
3. digitale telling uit de stemmachines zelf

Mochten bijv. het aantal stemmen van de hardcopies niet overeen komen met de stemmen in de stemmachine, dan kan er een controle plaats vinden op de telmachine. Mocht blijken dat iemand die zijn stem uitbrengt op een stemmachine een hardcopy in handen krijgt die niet overeen komt met zijn uitgebrachte stem; stemmachine uitschakelen.... hoe dan verder?! geen idee.....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Het probleem van tellen met de computer (meteen in de stemmachine of later die hardcopies zoals nu wordt voorgesteld) is dat het veel eenvoudiger op grote schaal te beinvloeden is. Je hoeft nl. alleen de software van de stemcomputer en de scanner software aan te passen (vanuit je luie stoel/zolderkamertje) in plaats van dat je een groot deel van de stembureaumederkers moet overhalen/dwingen om met jou onder een hoedje te spelen. Een enkele leverancier is 1 target.

Zelfs als de source openbaar zou zijn blijft het probleem van de verificatie dat de software in de stemcomputer/stemprinter werkelijk uit die open source gebouwd is voor de normale burger onmogelijk. De nadelen wegen mijns inziens niet op tegen de voordelen (een paar uur eerder de uitslag).

(noo is lid van de "Vertrouwen is goed, controle is beter" club)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noo ziet het scherp

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Pfffft, ja en de CIA, FBI en NSA hebben hier ook een handje in >:)

Ja, er zal een manier gevonden moeten worden waarmee het overgrote deel van onze vertegenwoordigers het mee eens is.
Welke manier dat is dat is aan onze vertegenwoordigers. Dat we het er misschien niet mee eens zijn of dat we betere inzichten hebben dat kan, maar dan moet je je vertegenwoordiger inschakelen (bestoken?) en lobbyen.

Maar die nu allemaal aan deze discussie mee doen, jullie hebben toch wel de vorige keer dat het mogelijk was in dat hokje gestaan en een vakje correct rood gemaakt? Of gaat dit nu vanaf de zijlijn? :+

Leuke discussie! (geen sarcasme!)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Of je telt alle stemmen elektronisch en print na het uitbrengen van een stem een klein biljetje zodat je het proces kunt controleren, of je telt helemaal niks elektronisch. Uitgeprinte stemmen elektronisch tellen door ze eerst te scannen is gewoon bullshit. Je voegt onnodig complicatie en foutgevoeligheid toe aan het systeem en een scannersysteem met stemherkenning is net zogoed te frauderen als een tellertje in een stemcomputer.

Voordeel van je keuze maken op een computer en vervolgens op een strookje printen is vooral de papierverspilling: je hoeft nu niet meer een A0 poster 10x op te vouwen, je hebt nu gewoon een strookje met de stem die je handmatig kunt tellen (wat ook moet gebeuren, hetzij alleen bij twijfel, hetzij als steekproef, hetzij als 100% controle achteraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

ollie1965 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:02:
Pfffft, ja en de CIA, FBI en NSA hebben hier ook een handje in >:)

Ja, er zal een manier gevonden moeten worden waarmee het overgrote deel van onze vertegenwoordigers het mee eens is.
Welke manier dat is dat is aan onze vertegenwoordigers. Dat we het er misschien niet mee eens zijn of dat we betere inzichten hebben dat kan, maar dan moet je je vertegenwoordiger inschakelen (bestoken?) en lobbyen.

Maar die nu allemaal aan deze discussie mee doen, jullie hebben toch wel de vorige keer dat het mogelijk was in dat hokje gestaan en een vakje correct rood gemaakt? Of gaat dit nu vanaf de zijlijn? :+

Leuke discussie! (geen sarcasme!)
Ik stem altijd, zelfs als het slecht weer is (want dan ga ik gewoon met de auto :-)). En ook een keer mijn democratisch recht uitgeoefend om bij de telling aanwezig te zijn (zoals elke burger dat volgens de Kieswet mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
noo schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 12:42:
Het probleem van tellen met de computer (meteen in de stemmachine of later die hardcopies zoals nu wordt voorgesteld) is dat het veel eenvoudiger op grote schaal te beinvloeden is. Je hoeft nl. alleen de software van de stemcomputer en de scanner software aan te passen (vanuit je luie stoel/zolderkamertje) in plaats van dat je een groot deel van de stembureaumederkers moet overhalen/dwingen om met jou onder een hoedje te spelen. Een enkele leverancier is 1 target.

Zelfs als de source openbaar zou zijn blijft het probleem van de verificatie dat de software in de stemcomputer/stemprinter werkelijk uit die open source gebouwd is voor de normale burger onmogelijk. De nadelen wegen mijns inziens niet op tegen de voordelen (een paar uur eerder de uitslag).

(noo is lid van de "Vertrouwen is goed, controle is beter" club)
ik snap je punt heel goed, maar ik ben ook erg praktisch in gesteld en denk er toch iets anders over.

als je met hardcopy's werkt, en mensen kunnen dat visueel controleren (wat dus de bedoeling is met het nieuwe systeem).
dan kun je wel proberen de software aan te passen en er is een goede kans dat dat kan en lukt.

maar dat gaat niet werken, want de hardcopy geeft een ander getal en dan val je hard door de mant, en sta ik met een hooivork voor het gemeente huis. ;)

in mijn stad zijn er elke keer wel een paar kies districten waar het fout gaat, formuliertje verkeert ingevuld of de zakken niet goed dicht etc.., gewoon menselijk falen en is niks mis mee.
dus elke keer worden er wel een aantal districten extra gecheckt of het wel goed ging.
dus die software "foutjes" hebben we er zo uit gevist.
daar maak ik me geen zorgen over.

(hooivork is van de zomer nog lekker scherp gemaakt.)
noo schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:07:
[...]

Ik stem altijd, zelfs als het slecht weer is (want dan ga ik gewoon met de auto :-)). En ook een keer mijn democratisch recht uitgeoefend om bij de telling aanwezig te zijn (zoals elke burger dat volgens de Kieswet mag).
netjes, doe ik ook, voordeel voor mij is dat ik wel een aantal mensen ken die het ook werkelijk doen in de stem hokjes en die zijn allemaal stuk voor stuk zeer integere mensen, waar ik mijn handen voor in het vuur durf te steken.
ik vind allen wel dat ze de mogelijkheid moeten hebben om ook hun integriteit te gebruiken.
en dat hadden ze eigenlijk niet met het oude elektronies stemmen.

@algemeen
ik had eigenlijk wel wat gas discussies verwacht hier, of houd iedereen zijn hard nog effen vast tot de persconferentie?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

migjes schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:13:
[...]

@algemeen
ik had eigenlijk wel wat gas discussies verwacht hier, of houd iedereen zijn hard nog effen vast tot de persconferentie?
Que? Kennelijk heb iets gemist?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:14
styno schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:23:
[...]
Minder gaswinning in Groningen. Straks meer bekend:

http://www.nu.nl/politiek...raad-eens-gaswinning.html

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Ach voor de gemeenteraads verkiezingen ben ik al een aantal keren aan het werk geweest (werk bij de lokale overheid.

@Migjes
Rotterdam? Zuid is er beroemd om geworden >:)
[...]
Op een aantal gasbronnen iets minder hard gaswinnen en het gaat ons richting 1 Miljard kosten op de rijksbegroting................

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]
nu op rtlz een discussie met zogenaamde deskundigen.
vanmiddag komt er een pers conferentie van minister kamp met de beslissing over Slochteren.
minder gas op pompen of niet etc...
er lekt al wat uit zo links en rechts, maar dat is speculeren.
ollie1965 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:26:
@Migjes
nee tilburg, maar hier ook onze bekende probleempjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

migjes schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:28:

nee tilburg, maar hier ook onze bekende probleempjes.
Mmmmm, gokje Noord (dat was toch "de volksbuurt"). Mag ik door naar de volgende ronde?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ollie1965 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:30:
[...]

Mmmmm, gokje Noord (dat was toch "de volksbuurt"). Mag ik door naar de volgende ronde?
je gaat door voor de ijskast. (lol)
zal verder niet teveel in gaan op het lokale niveau hier, zonder achtergrond info is dat te onbegrijpelijk voor de meesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

migjes schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:33:
[...]

je gaat door voor de ijskast. (lol)
zal verder niet teveel in gaan op het lokale niveau hier, zonder achtergrond info is dat te onbegrijpelijk voor de meesten.
Ach zolang er geen praktijken zijn welke op de cultuur van Maasdriel lijken met bijna een Regeringscommissaris als Burgemeester.....
Nieuws ....... https://www.google.nl/sea...riel&rls=com.microsoft:nl
http://www.trouw.nl/tr/nl...-weer-zelf-proberen.dhtml

Rapport..... http://www.arnokorsten.nl...ormateurs%20Maasdriel.pdf

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dat vereist een nadere/diepere toelichting.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ach voor de gemeenteraads verkiezingen ben ik al een aantal keren aan het werk geweest (werk bij de lokale overheid.

@Migjes

[...]

Op een aantal gasbronnen iets minder hard gaswinnen en het gaat ons richting 1 Miljard kosten op de rijksbegroting................
Toch slecht dat een eindige bron wordt meegenomen in de rijksbegroting. Dat gas zal ooit een keer op zijn, het bedrag meenemen als "standaard" in je begroting is net zo onzinnig als de opbrengst uit verkeersboetes op de begroting meenemen en dan maar de boetes verhogen als minder mensen gepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
_JGC_ schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:54:
[...]

Toch slecht dat een eindige bron wordt meegenomen in de rijksbegroting. Dat gas zal ooit een keer op zijn, het bedrag meenemen als "standaard" in je begroting is net zo onzinnig als de opbrengst uit verkeersboetes op de begroting meenemen en dan maar de boetes verhogen als minder mensen gepakt worden.
het is ook vaak een doorn in het oog van de "groene" beweging dat de regering zo verslaaft is aan de inkomsten van het gas.

op dat soort manieren komen we nooit los van dat spul, en gaan we door tot het op is, en dan...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Tja als het zo was gedaan als Noorwegen dan hadden we nooit een crisis gehad......
Sterker nog nu is iedere Noor miljonair (in kronen).

De volledige in's en out's ken ik nog niet helemaal maar wat ik gehoord heb is dat ze een buffer hebben van 700 Miljard........

[ Voor 32% gewijzigd door ollie1965 op 17-01-2014 14:06 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:59:
[...]
en gaan we door tot het op is, en dan...........
Schalie :D

Schijnt de toekomst te zijn en het einde van de natuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Freemann schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:12:
[...]

brrrr, dat is wel onder mijn huis.
hier mee ben ik het niet eens!!!!!!
(ik kan op dit punt totaal niet onpartijdig zijn.)

lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
migjes schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:15:
[...]

brrrr, dat is wel onder mijn huis.
hier mee ben ik het niet eens!!!!!!
(ik kan op dit punt totaal niet onpartijdig zijn.)

lol.
Dat zeggen die groningers nu na tig jaar ook, en het grappige is dat de gemiddelde reactie van de Nederlander is: "Dat kost ons een miljard, laat die groningers maar verrotten, wij gaan niks extra betalen".

Geld geld geld, alles draait om geld. Probeer je wat te besparen, ben je dom want je kan net zo goed gaan werken in de tijd die je in besparen steekt... ga maar wat extra werken, gooi er 2500 per jaar tegenaan en je stookt je huis heerlijk warm zonder je zorgen te maken over hoeveel je het milieu verkloot en hoeveel gas je verspilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
_JGC_ schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:24:
[...]

Dat zeggen die groningers nu na tig jaar ook, en het grappige is dat de gemiddelde reactie van de Nederlander is: "Dat kost ons een miljard, laat die groningers maar verrotten, wij gaan niks extra betalen".

Geld geld geld, alles draait om geld. Probeer je wat te besparen, ben je dom want je kan net zo goed gaan werken in de tijd die je in besparen steekt... ga maar wat extra werken, gooi er 2500 per jaar tegenaan en je stookt je huis heerlijk warm zonder je zorgen te maken over hoeveel je het milieu verkloot en hoeveel gas je verspilt.
en ik leef ook met de Groningers mee.
ik heb er geen problemen mee als de gas prijs gaat stijgen.
misschien leren we het dan eens, zodat we beter gaan isoleren en alternatieven gaan gebruiken.
(dat hadden we eigenlijk 20 jaar geleden al moeten doen.
en als je een beetje genuanceerd kijkt hebben we dat ook gedaan, er zijn nu niet voor niets hr gasketels, dat bespaart best wel wat op het hele geheel, dus we moeten ook niet te somber worden.
daar schieten we ook niks mee op.)

ik ben wel bang nu ik de getallen zo hoor dat dit een verhaaltje word van:
we spreken van een probleem, nemen een drankje en een hapje.
en alles blijft zoals het is.
jammer, ben bang dat er eerst doden moeten gaan vallen voordat we iets gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de essentie van putins gasopslag is later verkopen tegen een hogere prijs, als er piekvraag is.
groningen gaat leeg, het minder snel leegzuigen is in de hele breedte verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dank allen :)
Grappig hoe de overheid een paar jaar geleden de gasstroom verhoogde om de crisis aan te kunnen pakken en dat het weer terugdraaien van die extra gasstroom nu ineens een 'kostenpost' op de rijskbegroting is. :X

Dat is wel een beetje epidemisch bij de overheid: tijdelijke verhoging van inkomsten en meevallers zijn maar al te vaak verslavend en voor je het weet is permanent.

Edit: ik zie dat anderen hetzelfde punt gemaakt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 17-01-2014 15:11 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Freemann schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:12:
[...]

De toekomst is vaak al voorbij zonder dat je het door hebt. Schalie is vooral hype.

Je moet behoorlijk geluk hebben wil je goede gasproductie krijgen uit shale. Met productiecurves als hieronder ga je in Nederland niet ver komen.
Afbeeldingslocatie: http://frack-off.org.uk/wordpress/wp-content/uploads/2012/09/haynesville_shale_production_curve.jpg
Bovenstaande grafiekje schijnt gemiddeld voor de Haynesville shale te zijn. Binnen 3 jaar naar slechts minder dan 10% van de originele productie, zie daar maar eens commercieel een dure bron voor te boren. Hoge kapitaalkosten, lage inkomsten. Knap lastig om als bedrijf op zo'n dieet liquide te blijven. :/

Ook wanneer je optimale shale hebt ben je al snel elk jaar honderden bronnen aan het boren, simpelweg om de productie op peil te houden. Zie hier een interessante discussie hierover.

Oftwel je bent bezig met een wedstrijd tegen de tijd:
Drill baby drill, gotta keep the cashflow going.

Edit: Ik lees overigens cijfers dat er in Nederland zo'n 5 miljard m3 winbare shalegas zou zijn. Hadden de overheid na de ontdekking van Slochteren niet het verlichtte idee gehad om aluminiumsmelter Aldel op te richten dan hadden we nu het equivalent van al het 3x Nederlandse shale gas nog extra in Slochteren zitten. Gewoon even ter vergelijking. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door styno op 17-01-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aldel is veel erger dan je denkt :
Tussen 1966 en 1998 is er 14,5 miljard kuub gereserveerd uit het Slochteren veld voor Aldel dat het gas voor een habbekrats kreeg. 15 miljard kuub, 30 jaar, pak ‘m beet een half miljard kuub per jaar. Slochteren levert 80 miljard kuub per jaar, dus Aldel gebruikt 1,2% van het gas dat heel Nederland gebruikt
rijksregeling kaland 1985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

1,2% dat klinkt weinig maar, damn, als je bedenkt dat het bedrijf continue verlies lijdt, er maar ~600 man werken en je zet dat uit tegen heel Nederland. Damn! Wat een verspilling. En dan lok je ook nog eens arbeiders de uithoek van Groningen in die na sluiting geen kant opkunnen, (A) geen werk en ( B ) geen verkoopbaar huis vanwege aardbevingen en (A). Slim bedacht destijds, door de overheid en hoogovens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, ze gaan iets minder gas winnen. 1,3 miljard minder inkomsten voor de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat is €75,- per inwoner ter compensatie op de begroting.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:52

ericplan

5180 Wp PV

We hebben in het verleden toch echt verkeerde keuzes gemaakt. Niet van de wijze en de dwaze maagden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

In het verleden? Verkeerde keuzes maken is niet alleen een historische aangelegenheid, maar nog helemaal van deze tijd. Wat te denken van bijvoorbeeld het uitstel van de verzwaring van de energieregels voor nieuwbouw? Die nieuwe woningen staan de rest van de eeuw extra gas te verstoken omdat we dit jaar de economie willen stimuleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Er zijn in het verleden zelfs afspraken gemaakt (kabinetten Den Uyl) om een gedeelte van de aardgasopbrengsten in een pot te stoppen als geld achter de hand om toekomstige vergrijzing aan te kunnen pakken. Helaas is het potje tot op heden leeg gebleven......

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
styno schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 18:23:
In het verleden? Verkeerde keuzes maken is niet alleen een historische aangelegenheid, maar nog helemaal van deze tijd. Wat te denken van bijvoorbeeld het uitstel van de verzwaring van de energieregels voor nieuwbouw? Die nieuwe woningen staan de rest van de eeuw extra gas te verstoken omdat we dit jaar de economie willen stimuleren...
Je ziet het verkeerd: die woningen staan een eeuw lang de staatskas extra te spekken. De staat is verslaafd aan gas(inkomsten) en (energie)belastingen, op deze manier gaat het zeker goed komen: de verslaving is weer even gefinancierd. Straks zeg je nog dat ze energiebesparing moeten gaan stimuleren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
Echt, als ik dit ook weer lees..

[emotionele-breakdown-modus]
M'n hele generatie moet lijden onder de voorgaande generatie.
Eeuwig studeren? Nee, daar is een max aan.
Toeslagen e.d.? Nee, die worden naar beneden bijgesteld.
Hyptoheekrenteaftrek? Nee, ook die wordt naar beneden bijgesteld.
Potjes die dit soort klappen op moesten vangen? Nooit gevuld.
Kan zo nog wel even doorgaan...
[/emotionele-breakdown-modus]

Ok, ok, snap ook dat sommige middelen niet de meest briljante waren, maar kan me soms niet aan het gevoel onttrekken dat de generatie die overal het hardst van geprofiteerd heeft, nu de kraan keihard dichtdraait voor mijn generatie.

Zo, bedankt, ik ben het weer even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bezuiniger schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 19:01:
[...]

Je ziet het verkeerd: die woningen staan een eeuw lang de staatskas extra te spekken. De staat is verslaafd aan gas(inkomsten) en (energie)belastingen, op deze manier gaat het zeker goed komen: de verslaving is weer even gefinancierd. Straks zeg je nog dat ze energiebesparing moeten gaan stimuleren... :+
De staat is verslaafd aan bepaalde inkomsten en de Nederlander is dat ook.

De grote uitdaging voor de toekomst is om beiden te laten afkicken met zo weinig mogelijk ontwenningsverschijnselen. ;)

a snake who bites his tail...

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 17-01-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:46
Voor Niek:

vergeet dan ook niet dat je in een zeer comfortabel wiegje bent geboren.
In een land dat mede dankzij het aardgas heel veel kon financieren.
Natuurlijk is achteraf veel makkelijker te zien van wijs en onwijs gedaan.
Met veel ben ik het oneens geweest, maar zo werkt het wel in een democratie.
Komt nog eens bij dat ik onze vorm van democratie bestrijd, maar toch en heel zeer zeker verdedig
tegen kort door de bocht gaande jongeren die hun ouders beklagen.
Oh wacht: natuurlijk: andere ouders hebben dat geflikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Hoe dan ook hebben volwassenen nu keuzes te maken (en gemaakt) die grote impact gaan hebben op de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Niet zozeer de keuzes van individuen afzonderlijk maar van het collectief. In dat opzicht heeft Niek gelijk, namelijk wij -volwassenen- kiezen ervoor om bijvoorbeeld onze eenmalige kostbare aardgasinaarvoorraad in 1 mensenleven er doorheen te jagen. Dat geeft spanningen n de volgende generaties die daar niet meer rechtstreeks van kunnen profiteren maar wel met de gevolgen zitten (o.a. klimaatverandering en verzuring van de ocenanen, geen goedkope aardgas meer).

Wij hebben dus zeker een morele verplichting om eenmalige voorraden zinvol in te zetten en daarmee bedoel ik vooral niet de jaarlijkse gaten in de overheidsfinancien opvullen. Wij -de huidige volwassenen- zijn moreel verplicht om de eenmalig goedkope energievoorraden te gebruiken om onze nazaten te voorzien van duurzame energie, zodat zij het gas niet meer nodig hebben.

Die morele verplichting zie ik vrijwel nergens vertaald in overheidsbeleid. Deels zal dit wel komen door inherente problemen die democratie met zich meebrengt en waar izdp wellicht op doelt. Bijvoorbeeld, de 4 jarige verkiezingscyclus nodigt uit tot korte termijn denken: zaken die op de lange termijn nutting zijn maar op de korte termijn onpopulair hebben kleine kans om beleid te worden (zie bijv. de energieprestatieeisen voor nieuwbouwwoningen). De kiezer heeft geen zin en tijd om over de lange termijn na te denken en daar zijn keuze op te baseren, hij is vooral bezig met korte termijn zaken als wie belooft mij de hoogste kinderbijslag, wie laat de hypotheekrenteaftrek intact. Allemaal zaken die draaien op gas en nu eventjes belangrijk zijn maar voor de lange termijn niet.

Ik probeer wel eens met collega's en vrienden hierover in discussie te gaan maar die vinden het niet belangrijk of hebben het inderdaad te druk of 'prangender' problemen, ook The Voice en wie is de mol is belangrijker. Ik vermoed dat meer deelnemers hier last van hebben?

Hoe krijgen we het schip gekeerd als de kapitein afgelost wordt voor de nieuwe koers resultaten boekt en de stuurman alleen maar bezig is met korte termijn bijzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er komen veranderingen aan, en dit keer eens geen leuke veranderingen. Die veranderingen moeten betaald worden. Niemand wil dat betalen - maar iemand zal het moeten betalen. Ik ben eerlijk gezegd benieuwd hoe beschaafd e.e.a. blijft... Ieder voor zich?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:39:
Er komen veranderingen aan, en dit keer eens geen leuke veranderingen. Die veranderingen moeten betaald worden. Niemand wil dat betalen - maar iemand zal het moeten betalen. Ik ben eerlijk gezegd benieuwd hoe beschaafd e.e.a. blijft... Ieder voor zich?
we leven in een democratie, als 51% van de mensen vind dat de andere 49% in de stront kan zakken,
dan kunnen ze een rietje krijgen. >:)

het sentiment onder de bevolking is gelukkig geen 51%, maar hooguit 25%.
gelukkig, maar of er dan iets gaat veranderen?
laten we het hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Styno heeft een punt m.b.t. tot onze overheid. Een goede stap zou kunnen zijn als me de regeringsperiode zou oprekken naar zeg eens een jaar of 10. Daarbij zou je ook het kiesstelsel moeten aanpakken. De kiesdrempel moet stevig omhoog en het aantal partijen worden beperkt.
Daar zijn ook nadelen aan verbonden, maar zoals we het nu hebben ingericht gaat het niet echt werken in de toekomst.

Daarnaast zullen we ook veel meer verantwoordelijkheid moeten nemen voor zaken in onze leefomgeving. Dat zal betekenen dat je op zaken zult moeten inleveren en voor veel dingen die nu "collectief" worden geregeld de verantwoordelijkheid moeten nemen. Het afkopen ervan met overheidsgeld (of anders gezegd, doordat je belasting betaalt, ben je er niet meer zelf verantwoordelijk voor) zal moeten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:46
Kijk eens aan. Mooie democratie hebben we toch!
Want idd dat is niet het stemhokje. Dat is vooral de mogelijkheid om die van woorden en daden te kunnen voorzien.
Dat kan alleen als de democratie zichzelf ter discussie stelt!
En dat is in nl in een heel rap tempo onderuit gehaald door misbaksels die de crisis aanhalen die ze zelf in het zadel hebben geholpen.
Massaal is ons volkje verworden tot het gewone volk. Massaal denkt ons volkje dat ze zelf niet tot het gewone volk behoren.
Tot ze het ontmoeten hoe onze grondwettelijke rechten zijn uitgekleed en de heren over de horigen beschikken en o schrik.; ook over hun. Trouw gediend en toch.

Verlenging van 4 naar 10 is wat bar lang. Maar het idee omarm ik.
Doe eens 7 jaar. Maar is ook nog erg lang als er nergens een mogelijkheid is tot ingrijpen.
Hoe richten we een veiligheidsklep in?
Valt niet mee met horigen als volk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Uit het laatste jaarverslag (over 2012) genaamd Jaarverslag 2012, Delfstoffen en Aardwarmte in Nederland, van minister Kamp aan de tweede kamer:
De Nederlandse aardgasreserves namen in 2012 af met 100 miljard Sm 3 van
1.230 miljard Sm 3 in 2011 tot 1.130 miljard Sm 3 in 2012, zijnde het netto
resultaat van nieuw ontdekte aardgasvoorkomens (+ 3,5 miljard Sm 3 ),
herevaluatie van eerder aangetoonde voorkomens op grond van technische of
economische inzichten (- 25,0 miljard Sm 3 ) en productie gedurende het jaar
2012 (- 78,2 miljard Sm 3 ).
Wat valt jullie op?

[ Voor 15% gewijzigd door styno op 17-01-2014 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Som is niet 100? Scheelt 0,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Ik denk dat ik maar niet meer gaat stemmen:

YouTube: NEWSNIGHT: Paxman vs Brand - full interview

Hij heeft een punt, tenminste dat is mijn mening

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:00:
Uit het laatste jaarverslag (over 2012) genaamd Jaarverslag 2012, Delfstoffen en Aardwarmte in Nederland, van minister Kamp aan de tweede kamer:

[...]

Wat valt jullie op?
Dat over ruim 11 jaar de koek op is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

drielp schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:18:

Ik ben bang: meer dan dat. Die had ik al een tijdje geleden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:23:
[...]

Ik ben bang: meer dan dat. Die had ik al een tijdje geleden gezien.
Ik ook, maar kan geen kwaad dit nogmaals te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:20:
[...]Dat over ruim 11 jaar de koek op is?
Weet je ook gelijk waarom Willem en Mark naar Rusland gaan met de spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
[...]

En de aardgasbaten voor de verslaafde Nederlandse Staat van jaarlijks €10-15 miljard, voor groot deel snel dreigen te verminderen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:45

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

styno schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:07:
Bijvoorbeeld, de 4 jarige verkiezingscyclus nodigt uit tot korte termijn denken: zaken die op de lange termijn nutting zijn maar op de korte termijn onpopulair hebben kleine kans om beleid te worden (zie bijv. de energieprestatieeisen voor nieuwbouwwoningen).
Dit is ook de analyse waar ik zelf ook al een tijdje tegenaan loop. Ik weet geen beter systeem als democratie, van alle bestuursvormen is het de beste van de slechten. Al denk ik dat het misschien niet aan de democratie op zich ligt, maar dat de invloed van de media de balans tussen belangen teveel verstoort. Besluitvorming op basis van neutrale en juiste informatie wordt hierdoor steeds moeilijker. Politici moeten een mandaat hebben gekregen van hun kiezer om in alle vrijheid en onafhankelijkheid de naar eigen inzicht best mogelijke beslissingen en keuzes te maken die het algemeen belang dienen.

De praktijk is anders. De korte termijn verantwoordelijkheid met daarbij opgeteld de sterke media invloed maakt de overheid kwetsbaar voor cliëntelisme. Ter verdediging kan aangevoerd worden dat we met regelmaat van de klok fout overheidsbeleid (uit het verleden) een parlementaire enquête laten ondergaan. Dit zou een lange termijn borging moeten bieden. Nadeel is dat een enquête altijd reactief is, en stuurt aan de achterkant, en het geen vanzelfsprekendheid is dat een enquête zal worden gehouden.

Een betere borging van het lange termijn belang kan een tegenkracht vormen tegen alledaagse neiging van onze overheid om in cliëntelisme te vervallen. Met deze waarborg verandert ook het mandaat van een bestuurder, en kan die (eerste kamer) afgerekend worden op een gebrek aan lange termijn visie in een voorstel. Hoe deze borging in te bouwen? Ik ben geen politicoloog. Gaat een dergelijke borging werken? Sterke twijfel. We blijven immers apen. We zijn nauwelijks in staan om onze eigen lange termijn financiële huishouding te rationaliseren, laat staan het als collectief beïnvloeden van een biologisch proces dat zich over meerdere mensenlevens uitstrekt...Zucht.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

[...]

Voor jou een zongebakken appeltaart (slecht gejat van PolderPV, ik weet het...) de volgende keer dat je in de buurt van Apeldoorn bent. PM me maar tegen die tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
styno schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:00:

[...]

Wat valt jullie op?
niet veel eigenlijk.
ach ik heb het zelfde rapport 20 jaar geleden ook gelezen.
toen waren de cijfers iets vager en had men het over 2020-2025 dat de druk zou gaan dalen in Slochteren.
alleen om een vreemde reden lijkt het getal nu 20 jaar dichterbij? (ontkenning is de eerste fase van een verslaving.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Denken jullie nog aan de vogeltelling dit weekend? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Wat opvalt is dat de huishoudens 11,6 miljard m3 aardgas gebruiken (7,5 miljoen huishoudens met een gemiddeld verbuik van 1550 m3). Met een voorraad van 1130 miljard m3 zou dit voldoende moeten zijn voor bijna 100 jaar aardgas stoken. Als de prijs dan gelijk getrokken wordt met dat van de stroom, dan gaat de doorsnee Nederlander echt wel bezuinigen. Inkomstenderving van de staat staat dan minder onder druk en we blijven dan voorlopig nog onafhankelijk.

Ik vind het namelijk wel erg belangrijk dat je als land zelf in je eigen energiebehoefte kan voorzien. Afhankelijk van een ander is nooit handig, de gaskraan is zo dicht gedraaid. Koop buitenlands gas in om de bedrijven te voorzien van energie, maar gebruik Slochteren voor je eigen bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Schinnen-groen schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:59:
Denken jullie nog aan de vogeltelling dit weekend? >:)
Sorry, te druk met houtstoken >:)
/cross-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

drielp schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:18:

Precies de reden waarom ik niet meer stem op gevestigde partijen.
Als ik berichten zo hoor over de gaswinning dan zoude warmtepompen in de nabije toekomst willens erg populair kunnen gaan worden. De prijs van een m3 gas zal de komende jaren flink gaan stijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door revolution-nl op 18-01-2014 16:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ach, hoe duurder het gas, hoe korter de tvt van isolatie. Is nog veel te halen.
Alleen zo jammer dat mijn buurman die geen cent te makken heeft en voor 500 euro per maand een huis huurt met een energierekening van 245 per maand... ik betaal 600 aan hypotheek voor hetzelfde huis, maar betaal maandelijks maar 120 euro aan energie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:08:
Ach, hoe duurder het gas, hoe korter de tvt van isolatie. Is nog veel te halen.
Alleen zo jammer dat mijn buurman die geen cent te makken heeft en voor 500 euro per maand een huis huurt met een energierekening van 245 per maand... ik betaal 600 aan hypotheek voor hetzelfde huis, maar betaal maandelijks maar 120 euro aan energie...
En jij bent over een aantal jaren eigenaar en je buur niet.
Het voordeel hiervan is dat je tegen die tijd in ieder geval zelf voor je verzorgingstehuis betaalt en niet op der rekening van anderen leeft. Daar heb ik respect voor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:37
Schinnen-groen schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:16:
[...]

En jij bent over een aantal jaren eigenaar en je buur niet.
Het voordeel hiervan is dat je tegen die tijd in ieder geval zelf voor je verzorgingstehuis betaalt en niet op der rekening van anderen leeft. Daar heb ik respect voor :X
En zeg nu zelf, je zit toch pas echt lekker in je verzorgingstehuis als je het respect van Schinnen-groen op zak hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Een vrolijker bericht: ter ondersteuning van onze noordelijke provinciën gaat maandag hier de gaskraan ook weer iets dichter: de gevel wordt (weer) geïsoleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Terpen Tijn schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:05:
[...]

En zeg nu zelf, je zit toch pas echt lekker in je verzorgingstehuis als je het respect van Schinnen-groen op zak hebt. :+
Volgens mij zijn er binnenkort geen plaatsen meer in verzorgingstehuizen alleen nog verpleegtehuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:55

Seafarer

XXX

Bezuiniger schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:16:
Een vrolijker bericht: ter ondersteuning van onze noordelijke provinciën gaat maandag hier de gaskraan ook weer iets dichter: de gevel wordt (weer) geïsoleerd. :)
Weer isoleren?

het oude was uitgezakt of.... Wil je hier iets meer over vertellen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is eens heel anders: http://www.electric1.nl/ (Hoewel hij me een beetje doet denken aan de Aerorider of de CityEl). Heel goed om te zien dat er mensen bezig zijn met nieuwe en meer zinvolle c.q. duurzame vormen van mobiliteit.

Er is al een mailtje de deur uit of ik er eens in mag rijden zodat ik er een artikel over kan schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Seafarer schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:43:
[...]

Weer isoleren?

het oude was uitgezakt of.... Wil je hier iets meer over vertellen.
Ja, het huis is uit 1989. Het is toen geïsoleerd (volgens mij met steenwol), maar alle isolatie is verdwenen. We zagen dat al bij de vervanging van de kozijnen in de bovenverdieping, en later bleek op IR beelden die ik gemaakt heb dat ook beneden de isolatie verdwenen is. Dus we laten de spouw maar weer vullen met isolatie, dit keer komt er Supafil in.

Ik ben benieuwd wat de besparing ervan wordt, het is 39 m2 gevel. Als de R-waarde met ruim 1,5 toeneemt klopt het dan dat de besparing een paar honderd kuub gas kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hangt er denk ik vanaf of die 39m2 volledig verwarmt is, en dan met welke binnentemperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 18-01-2014 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ja, volledig verwarmd en op 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Na isolatie van de spouw ging ons gasverbruik van 2220 m3 naar 1604 m3 per jaar.
Binnentemperatuur is overdag 19 C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:37
JeroenH schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 21:57:
Dit is eens heel anders: http://www.electric1.nl/ (Hoewel hij me een beetje doet denken aan de Aerorider of de CityEl). Heel goed om te zien dat er mensen bezig zijn met nieuwe en meer zinvolle c.q. duurzame vormen van mobiliteit.

Er is al een mailtje de deur uit of ik er eens in mag rijden zodat ik er een artikel over kan schrijven :)
Interessant concept. Alleen die max van 25km/h, kan je net zo goed op de fiets gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niek_ schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 22:53:
Interessant concept. Alleen die max van 25km/h, kan je net zo goed op de fiets gaan.
Voor mensen die droog willen zitten en/of niet willen bewegen (...) kan het een alternatief zijn. En wie weet wordt het ding wel doorontwikkeld naar 45 km/u, zoals de Aerorider en CityEl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 21:57:

Dat is dezelfde als ik je eerder melde ollie1965 in "De Duurzame Kroeg deel 2"

Maar mogelijk had je deze over het hoofd gezien

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:19
@Bezuiniger
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Meterstanden2013.jpg
Vanaf mei 2013 ben ik 3 dagen gaan thuiswerken, daarom valt de besparing nog tegen in de laatste maanden van 2013, schijn bedriegt ;)

Vrijstaand huis met een behoorlijke gevel en veel glas(HR glas) op zuid-west(geen bebouwing die wat tegenhoud). Naast de besparing voelt het ook veel comfortabeler aan. Ik stook op 50 graden max, veelal gooit de ketel 30-40 graden door de radiatoren en vloerverwarming heen.

[ Voor 37% gewijzigd door Appie Heijn op 19-01-2014 11:13 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Dat zijn stevige besparingen. Ongeveer 30% bij beiden eraf, dat hakt erin. Dat zijn trouwens best mooie cijfers voor een vrijstaand huis.

Het blijft me altijd weer verbazen hoeveel rendement isolatie oplevert. Ook de HR++ ramen hier blijken boven verwachting te renderen: het gasverbruik is hier gedaald naar ca. 0,19 m3/graaddag. Als ik jullie cijfers pak hoop ik door het herstel van de isolatie iets boven de 0,14 uit te komen, en als we straks ook nog het dak extra hebben geïsoleerd zou het gasverbruik in theorie beneden de 500 kuub moeten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ollie1965 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 09:43:
Dat is dezelfde als ik je eerder melde ollie1965 in "De Duurzame Kroeg deel 2"

Maar mogelijk had je deze over het hoofd gezien
Die had ik inderdaad over het hoofd gezien en dat is gek, wat die bovenste link over dieselmotorfietsen had ik wel gevolgd. Daarna verzandt geraakt in googlen denk ik ;)

Zo goed om te zien dat iemand uit de wereld van fossiel transport in de wereld van duurzaam transport stapt, en het ook echt snapt. Ik hoop dat de E-One het gaat redden, net zoals de Aerorider en de CityEl kon het wel eens een product zijn wat nog vóór zijn tijd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ben er inderdaad zeer tevreden mee, echter chronisch duurzaamziek, voor dit jaar op het programma:
  • Een Atag Q-Solar staat al in de garage te trappelen, wachten is alleen nog even op tot wanneer het varkentje voldoende gevuld is voor de collectoren ;)
  • Verder nog zolderisolatie op het programma(scheve daken isoleren maar ook de vloer van de zolder(is plafond bovenverdieping).
  • En in mijn kantoor denk ik de Q-Solar in het voor-najaar aan te vullen met een Honewell HZ7200 kacheltje. Deze zijn volgens mij erg spaarzaam(z-wave monitoring net besteld) aangezien deze echt thermostatisch geregeld is, en het elektrisch vermogen ook nog in een behoorlijk aantal trappen kan regelen.
Voor wie elektra moet affakkelen naast een eventuele warmtepomp kan ik deze honeywells echt aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@appie heijn
goed bezig jonge.
dat zijn berichten waar de Groningers blij van zouden moeten worden.
je hebt in je 1tje meer gedaan als wat minister kamp nu belooft "misschien" te gaan doen.
dat zou heel Nederland moeten doen.

ben benieuwd hoe de Q-Solar het gaat doen. (maar ik denk dat we dat wel te horen gaan krijgen.)
hij kan niet snel genoeg in werking gesteld worden.

alleen de honywell?
in mijn ogen maakt het niet uit, als een ruimte 3kW per dag nodig heeft om warm te worden/houden.
of je dat nu doet met 500W in 6 uur of met 3kW in 1 uur.
het is niet zuiniger of besparend iets.
comfortabeler is het wel, om snel te kunnen opwarmen en dan rustig op temperatuur te houden.
het geeft je wel wat flexibiliteit in verwarmings-keuze waarmee je iets kunt verwarmen, wat bij juist gebruik wel wat kan besparen, maar het gebruik bepaald dan meer en kan met vrijwel elke andere kachel ook.

mijn "onvrijwillige" test om mijn huis elektrisch te verwarmen vorig jaar verliep vrij dramatisch.
een 1,5 kW elektrische kachel, en het gebruik per dag verdubbelde en het werd niet warmer als 16 graden in huis. ik moest flink bij betallen, in 1 week jaste ik er nog 750kWh er door heen.
dat hoop ik niet nog een keer te moeten doen.

maar ga vooral door, het kan altijd nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:37
Bezuiniger schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 22:18:
[...]

Ja, het huis is uit 1989. Het is toen geïsoleerd (volgens mij met steenwol), maar alle isolatie is verdwenen. We zagen dat al bij de vervanging van de kozijnen in de bovenverdieping, en later bleek op IR beelden die ik gemaakt heb dat ook beneden de isolatie verdwenen is. Dus we laten de spouw maar weer vullen met isolatie, dit keer komt er Supafil in.

Ik ben benieuwd wat de besparing ervan wordt, het is 39 m2 gevel. Als de R-waarde met ruim 1,5 toeneemt klopt het dan dat de besparing een paar honderd kuub gas kan zijn?
Wat ik me laatst plots afvroeg over zulk na-isoleren van de spouw was of de spouw eigenlijk wel overal altijd voldoende afgesloten is. Bijvoorbeeld waar het dak zit, zit dat wel zo goed dicht dat je daar geen korrels doorheen gaat blazen? Zijn de ventilatiekanalen van de kruipruimte wel stevig genoeg om niet onzet te raken door het zuigen/blazen?

Dit doen staat ook hoog op mijn lijstje... na de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@migjes
Tja meer doen dan Kamp is niet al te moeilijk. Vindt het wel een lastige in deze, ik heb gelukkig redelijk de middelen om ons gezin te verduurzamen. Tot vorig jaar mei werkte ik indirect ook voor de gaswinning, ken dus de andere kant ook heel goed. Ik snap de gedupeerden ten zeerste maar weet ook wat er gaat gebeuren wanneer de productie van de NAM naar beneden (moet) wordt geschroeft. Dat gaat ten koste van 100'en of mss wel 1000'en banen. Die worden nu in dit stadium nog vergeten. Weet erg goed dat het leegpompen onder onze bodem weinig goeds brengt...

De honeywell is in mijn ogen comfortabeler omdat hij veel gelijdelijker de boel op temperatuur houdt in vergelijking met mijn vorige e-kacheltjes, deze gooiden meteen 1000W of 2000W in de strijd terwijl je dan een enorme stralingswarmte krijgt. De honeywell verwarmt volgens mij ook regelmatig op enkele 100'en Watts. Ben erg benieuw maar moet eerst mijn Z-Wave plug binnen hebben. Wanneer ik in mijn kantoor zit produceer ikzelf ook warmte en mijn iMac nog veel meer, dan is 1000W veel te veel en geeft niet echt veel comfort. Nu ik erover nadenk is dit eigenlijk een E-Kacheltje met modulerende thermostaat en een fannetje.

Ik gooi bijvoorbeeld mijn radiator op kantoor dicht zodat het 30-35 graden water de vloerverwarming beneden lekker kan verwarmen, 30-35 graden is net iets te weinig voor mijn radiator in het kantoor. Voor vloerverwarming is het perfect die temperatuur.

Gisteren even de fabriekage luchtjes eruit geblazen in de woonkamer, door de oscilerende kachel kon die zelfs de woonkamer in no-time verwarmen(gevoelsmatig uiteraard). Opwarmen van alles wat erin staat duurt nogal wat langer en is de taak van de vloerverwarming ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 19-01-2014 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Terpen Tijn schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:02:
[...]

Wat ik me laatst plots afvroeg over zulk na-isoleren van de spouw was of de spouw eigenlijk wel overal altijd voldoende afgesloten is. Bijvoorbeeld waar het dak zit, zit dat wel zo goed dicht dat je daar geen korrels doorheen gaat blazen? Zijn de ventilatiekanalen van de kruipruimte wel stevig genoeg om niet onzet te raken door het zuigen/blazen?

Over het algemeen wel. Bij Supafil zijn het vlokken, en dat schijnt nogal snel in kieren te dringen. Bij EPS korrels heb je daar schijnbaar minder last van, maar dat komt dan ook weer iets minder in kleine hoekjes. Je specifieke situatie wordt voor het isoleren zo wie zo opgenomen, voor de hoeveelheid materiaal om de offerte te maken, maar ook om te kijken welk materiaal het meest geschikt is, en om te zien of naisolatie überhaupt mogelijk is.

Dak- en spouwmuurisolatie levert overigens meer op dan vloerisolatie. Dus financieel kun je het beter andersom doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Het lijkt me verstandig als de compensatieregeling gebruikt gaat worden om Groningen energieleverend te houden. Voor een miljard kan je aardig wat panelen plaatsen.

Het geld wat daaruit voortvloeid kan je dan weer gebruiken om de huizen op te knappen, zo blijf je werkgelegenheid en een goede leefomgeving houden.

Het lijkt me ook verstandig dat de rest van Nederland hier dan een voorbeeld aan neemt, maar ja politici en verstandig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Terpen Tijn schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:02:
[...]

Ik vond op een paar plekken een hoopje iso-parels. Maar door de toegevoegde lijm blijven ze vrij vlot plakken en stopt het goed af. Als je spouw aan de bovenkant open is, is het misschien beter deze af te plakken. Scheelt wel wat rommel op zolder. In de kruipruimte vond ik ook een paar hoopjes, maar ook de ventilatiesleuven zitten snel dicht door de lijm. Bij mij konden de ventilatie kanalen de blaasdruk wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier zijn bij het isoleren van de spouw de spleten aan de buitenkant niet dichtgemaakt of zo.

Alles is hier opgevuld met steenwol. Ook hier wat vlokken op zolder gevonden, na gedane arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
voor de lief hebber en knutselaar van het betere vervoer.

http://www.daanauctions.c...-CARVER-One-van-den-Brink

vind het wel een geinig bakkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:58:

Heb daar een keer in gereden, leuk apparaat. Benaderd wel een klein beetje het motorgevoel in de bochten. Het apparaat had wel een flink turbo gat.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ollie1965
en ik vond hem wel aardig gestroomlijnd, leuk knutsel projectje om naar elektrische om te zetten.
(maar goed ik heb niet eens een rijbewijs)

@revolution-nl
ehhh het laatste wat in mijn gat heb zitten is een turbo :S
maar ik weet niks van auto's vergeef me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:49
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de suntrol portal. Het lukt mij niet om de website te openen, al diverse keren geprobeerd. Weet iemand iets meer?

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 19-01-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op zondag 19 januari 2014 @ 18:59:
@ollie1965
en ik vond hem wel aardig gestroomlijnd, leuk knutsel projectje om naar elektrische om te zetten.
(maar goed ik heb niet eens een rijbewijs)
Volgens mij is dat ding zó minimaal 100kg lichter te maken als je het hydraulische kantelsysteem weglaat, en kan hij vooral aan de voorzijde nog flink gestroomlijnder. Alles wat je aan de voorzijde wint aan stroomlijn werkt over de hele lengte van het voertuig door. Door mijn contacten met de solar racers ga je toch heel anders naar voertuigen kijken... zoveel dingen de precies verkeerom lijken te gebeuren.

Verder natuurlijk slim om de twee inzittenden achter elkaar te plaatsen - dat zorgt voor een klein frontaal oppervlak. Drie wielen verkleint de rolweerstand, hoewel die achterbanden me erg breed lijken om erg efficiënt te kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Recent mij een beetje ingelezen in de Atag Q serie.
Nu zag ik dat de Q25S ook een mogelijkheid heeft om met een losse boiler te werken.
Als je nu een Q25S ophang met een losse boiler, heb je dan qua techniek en mogelijkheden een gelijkwaardige installatie als een Q25SC ?

http://www.atagverwarming...rie%20z-ready%20v0210.pdf

Pagina 18 geeft wat informatie, maar is niet heel veel en duidelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Freemann op 19-01-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
migjes schreef op zondag 19 januari 2014 @ 17:58:

Haha, zo'n ding had ik altijd al willen hebben!! Alleen als ik zo naar die bakken met onderdelen kijk... ik vrees dat er niet bijzonder veel documentatie van die carver te vinden is. Met goede documentatie durf ik het wel aan....Maarrr als de prijs zo blijft, ga ik er toch eens over nadenken, over een weekje nog maar eens kijken :-) Volgens mij moest zo'n carver ooit 70 mille kosten..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
JeroenH schreef op zondag 19 januari 2014 @ 19:49:
[...]

Volgens mij is dat ding zó minimaal 100kg lichter te maken als je het hydraulische kantelsysteem weglaat, en kan hij vooral aan de voorzijde nog flink gestroomlijnder. Alles wat je aan de voorzijde wint aan stroomlijn werkt over de hele lengte van het voertuig door. Door mijn contacten met de solar racers ga je toch heel anders naar voertuigen kijken... zoveel dingen de precies verkeerom lijken te gebeuren.

Verder natuurlijk slim om de twee inzittenden achter elkaar te plaatsen - dat zorgt voor een klein frontaal oppervlak. Drie wielen verkleint de rolweerstand, hoewel die achterbanden me erg breed lijken om erg efficiënt te kunnen zijn...
helemaal mee eens, maar zelfbouwers hebben vaak wel een basis nodig om iets te gaan doen.
en dan leek het mij wel een aardig basis.

het lijkt mij zoizo een rampen autotje, veel speciale onderdelen die niet meer te krijgen zijn, dus daar moet mee gehobbyd worden anders is het totaal zinloos geval.

(zelf zou ik iets doen met fiets onderdelen, en zoizo het laten varen dat ik 120km per uur kan halen.
zoizo zet mij nooit achter het stuur van een voertuig wat harder kan als 50km, ik ken mijn grenzen.
dat is beter voor mijn persoonlijke duurzaamheid en die van anderen :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Behalve deze;
Freemann in "De Duurzame Kroeg deel 2"

heb ik nog een vraag;
iemand enig idee hoe je de inschakel stroom van bijv. een koelkast kunt bepalen?
wij hebben voor op de camping een kleine(50x50x50) compressor koelkastje, maar de 12/220v (goedkopere) omvormers die ik tot nu toe geprobeerd hebt lijken de inschakel stroom niet te kunnen leveren. Wil een leuke omvormertje hebben voor in de auto zodat we de koelkast tijdens het rijden aan kunnen houden voor het verste spul en de biertje :)

De gegevens die ik van het koelkastje kan vinden zijn;
Aansluitwaarde: 80W
Niet meer en niet minder te vinden van het kreng....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heeft de compressor koelkast nou 12V of 230V nodig? Meestal hebben ze inderdaad maar dergelijke vermogens nodig, 70W, 80W, 90W. Ik gebruikte zelf een dergelijke koelkast op 12V en 24V, en heb nooit iets vernomen van piek inschakel stroom oid. Dat heb je dan ook niet door misschien. Ik weet niet meer hoe ik hem gezekerd had, wellicht 10A of 5A (op 24V). Dus daar is nog wel wat ruimte voor inschakel stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Het koelkastje is gewoon een 220-230V model en wil hem met een 12/230v omvormer op de auto aansluiten.
Heb nu een Black&Decker (jaja :| ) omvormer liggen waar heel groot 400W opstaat. Nu snap ik wel dat die nooit 400W continue zal leveren, maar een compressor koelkastje van 80W zou dan geen probleem mogen zijn. Echter als ik de omvormer aanzet, dan gaat het groene lampje branden en zodat ik de koelkast inschakel, dan gaat het lampje knipperen (overbelasting). Het enige wat ik kan verzinnen is dat de inschakelstroom van de compressor te hoog is.
Het gaat om het volgende koelkastje;
Exquisit koelkast KB07A

Is er misschien een manier om de inschakelstroom te beperken?
Of heeft iemand ander een idee wat het (probleem) kan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 20-01-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zwaardere omvormer gebruiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:52
Freemann schreef op zondag 19 januari 2014 @ 19:53:
Recent mij een beetje ingelezen in de Atag Q serie.
Nu zag ik dat de Q25S ook een mogelijkheid heeft om met een losse boiler te werken.
Als je nu een Q25S ophang met een losse boiler, heb je dan qua techniek en mogelijkheden een gelijkwaardige installatie als een Q25SC ?

http://www.atagverwarming...rie%20z-ready%20v0210.pdf

Pagina 18 geeft wat informatie, maar is niet heel veel en duidelijk.
Ja, het is mogelijk om eerste de Q25S te (laten) plaatsen en (later?) het buffervat & leidingstelsel in het frame.
EricPVT heeft ooit al in het DE topic hier antwoord op kunnen geven.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NielsTn schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:30:
[...]

Ja, het is mogelijk om eerste de Q25S te (laten) plaatsen en (later?) het buffervat & leidingstelsel in het frame.
EricPVT heeft ooit al in het DE topic hier antwoord op kunnen geven.
Bedoel meer;
Als ik nu mijn CV ketel vervang voor een Q25S uit de winkel en ik plaats over een jaar een ZB met de nodige spiralen en sluit hem aan op de Q25S, heb ik dan een zelfde installatie qua functionaliteiten als een standaard Q25SC uit de winkel? De prijs van de SC is zo gigantisch veel hoger en volgens mij moet het een stuk goedkoper kunnen door een Q25S op te hangen en daar laster zelf een ZB op aan te sluiten.

Maar vraag mij af of het systeem dan hetzelfde is/presteert als een "out-of-the-box" SC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ThinkPadd schreef op maandag 20 januari 2014 @ 11:25:
Zwaardere omvormer gebruiken denk ik.
ja oke, maar hoeveel zwaarder? Het verschil tussen 180W en 350W van bijv. Victron is aanzienlijk.

Een 350W exemplaar is +/- €180 en een 800W is richting de €450. Waar de 350 een piekvermogen van 700W en de 800 van 1800W kan leveren.

Van de b&d 400w kan ik in de handleiding vinden;
Ingangsspanning Vdc 12
Uitgangsspanning Vac 230
Stroomafgifte W 400

dus .....

Pagina: 1 ... 21 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.