Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 56 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
wizzopa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:04:
@Ruud888 De Aqmos R2D2-32 gaat niet zuiniger om met zout, maar met aanpassingen van instellingen is daar wel verbetering in aan te brengen.

Hoe voorkomen jullie bacteriën in het systeem? Zorgen dat ze er niet in komenen en dat is voor een heel groot deel afhankelijk van de waterleverancier.

Zie hier een rapport van het waterlab uit Haarlem die water monsters onderzoek voor o.a. PWN https://www.pwn.nl/sites/..._kw_2021_internet_pwn.pdf

De laatste 2 regels Coli en Legionella dit zijn de ziekmakers en die voldoen netjes aan de eisen.

Het staat natuurlijk voorop dat je zelf bij werk aan de ontharder of zout bijvullen ook de nodige hygiëne maatregelen in acht neem.
Dus de Aqmos R2D2-32 heeft geen automatische desinfectie?
Dat zou wel fijn zijn als ik na 3 weken weer gebruik wil maken van de ontharder.
De ruimte waar hij in staat kan in de zomer wel 40 graden worden.

Deze heeft alles!
Zal dan wel prijzig zijn.
https://gruenbeck.nl/softliq-home/

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud888 op 11-07-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:32
Ruud888 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:32:
[...]

Dus de Aqmos R2D2-32 heeft geen automatische desinfectie?
Dat zou wel fijn zijn als ik na 3 weken weer gebruik wil maken van de ontharder.
De ruimte waar hij in staat kan in de zomer wel 40 graden worden.
Automatische desinfectie werkt pas als hij gaat regenereren dit kan bij de Aqmos los besteld worden. De ontharder kan je bv instellen op 5 dagen als je in deze periode geen water gebruik heeft gaat hij toch regenereren.

Voor de plaats zou ik een andere zoeken maar dat heb je vast al bekeken.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ruud888 De waterleidingen die er nu zitten worden dan toch ook 40 graden zonder ontharder?
Ik zie geen verschil tussen geen en wel een waterontharder
Los eerst het probleem op bij de bron zeg ik altijd maar...

En kies een ontharder die je met 1 druk op de knop kan laten regeneren.
Zout en water bacterien zijn ook geen vriendjes van elkaar.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Nu mij ff aan het verdiepen in een Nocalc.
Merendeels positieve ervaringen op Google.

Boven de 65graden schijnt het effect weg te zijn.

Hij moet mijn badkamer en wasmachine voorzien van water.
Warmwater gaat via de CVketel.
Ik douche met 40graden en de wasmachine ook.

https://translate.google....lc.dk&prev=search&pto=aue

..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Calypsooo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:18:
[...]Dus ik begrijp dat wanneer een waterontharder nog niet toe is aan een regeneratie-proces al wel slechter gaat presteren naar gelang hij dichter in de buurt komt van het regeneratie proces? Wat is dat überhaupt het nut van zo'n ding? Dan moet je een overkill waterontharder kopen om altijd onthard water te hebben?

En de specificaties die leveranciers aangeven, zijn die dan op basis van een compleet schone hars inhoud? En dus eigenlijk niet representatief voor het gebruik?

Vragen vragen vragen
Je hebt 'last' van de hoge kennis van theoretische en praktische werking van waterontharders op dit topic, lijkt me. Tweakers gaan graag tot op het bot.
Als je zonder ontharder hoge kalkwaarden hebt, en je gaat naar kalkloos (net geregenereerd, normaal debiet) tot zo kalkarm dat niets neerslaat (tijd om te regenereren, hoog debiet); dan heb je alle voordelen van de waterontharders.
Zie ook discussie om al dan niet tot nul te gaan, je hoeft niet tot nul te gaan om van onthard water te spreken, dus in de praktijk heb je steeds onthard water ook al is het tijd om te regenereren.

Soms moet je zaken wat 'negeren', als het effect verwaarloosbaar is. Fijn voor sommigen om er lekker diep over door te bomen en puntjes op de i te zetten; maar kan je idd verwarren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:20
Calypsooo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:18:
[...]

Dus ik begrijp dat wanneer een waterontharder nog niet toe is aan een regeneratie-proces al wel slechter gaat presteren naar gelang hij dichter in de buurt komt van het regeneratie proces? Wat is dat überhaupt het nut van zo'n ding? Dan moet je een overkill waterontharder kopen om altijd onthard water te hebben?
Ontharders hebben een mechanisme om te bepalen wanneer een regeneratie nodig is. Hoe, dat verschilt per merk. Sommige merken berekenen op basis van je gemiddelde waterverbruik en sommige hebben een sensor. Anderen werken op basis van aantal liter of aantal dagen. En sommige combineren een en ander. En AquaCell heeft simpelweg 2 harscilinders, dan heb je altijd onthard water.

Ik heb een SensorSoft die meet of de hars voor een bepaalde hoeveel verzadigd is en zal dan in de nacht regenereren. Bij normaal gebruik loopt dit prima, de hardheid loop misschien op naar 0,5dH maar dat is het dan wel. Als ik ineens veel meer water verbruik (bv. zwembad vullen) dan zal het wellicht nog iets oplopen. Maar nog steeds is het een stuk lager dan zonder ontharder. Indien gewenst kan ik altijd op de knop drukken voor een directe regeneratie, en ik ken geen merk dat zo'n knop niet heeft behalve natuurlijk de genoemde AquaCell.
En de specificaties die leveranciers aangeven, zijn die dan op basis van een compleet schone hars inhoud? En dus eigenlijk niet representatief voor het gebruik?
De leveranciers gaan inderdaad uit van een schone harskolom. Wat elke keer bereikt wordt met een regeneratie.

Hoe dat niet representatief zou zijn voor het gebruik, dat snap ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 12-07-2021 09:42 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Drardollan bij onze Aqmos zou er 3200 liter bij 10 dH uit moeten komen en bij 8 dH 4000 liter.

Ik heb dat nog niet zien gebeuren.
Ik kwam niet verder dan 2000 - 2200 liter bij een hardheid van binnen komend water van 7,8 dH.

Dit is met de instelling van Aqmos en dus een schone harskolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:07:
@Drardollan bij onze Aqmos zou er 3200 liter bij 10 dH uit moeten komen en bij 8 dH 4000 liter.

Ik heb dat nog niet zien gebeuren.
Ik kwam niet verder dan 2000 - 2200 liter bij een hardheid van binnen komend water van 7,8 dH.

Dit is met de instelling van Aqmos en dus een schone harskolom.
Ik ben geen fan van Aqmos, dus ik zeg maar niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Drardollan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Ik ben geen fan van Aqmos, dus ik zeg maar niets ;)
Je hoeft geen fan Aqmos te zijn, maar het is wel erg makkelijk om je zo je schone harskolom te ( verdedigen ).

Enig onderbouwing zou ik graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
Ik heb dit weekend mijn R2D2-32 aangesloten. Op een domme fout (verkeerd afsnijden van een stuk buis met aansluiting die ik nodig had voor het verdeelstuk in mijn leidingsysteem van Henco) en wat "niet waterdicht krijgen" met teflontape gescheld na is het allemaal goed verlopen. En na de eerste lege regeneratie (met 15 liter water) en daarna het vullen met zout heb ik direct onthard water.

Wat mij direct opviel tegenover de Amysoft die ik eerst had: Het water heeft geen overdreven chemische smaak. Dat had ik de eerste week/weken bij de Amysoft wel namelijk.

Ik zit nu nog tot morgenmiddag zonder warm water, omdat ik van die leiding even het koppelstuk naar het Henco verdeelstuk heb "geleend". Dat kan ik morgen weer herstellen als de onderdelen binnenkomen. Ik had daarvoor dit onderdeel nodig die ik tijdens de installatie in mijn onoplettendheid te kort heb afgesneden: https://www.installatieva...peling-20x3-4ec-19pk-2005

Wat ik mij nog afvraag: Weten jullie zo ook een adres waar ik de slangaansluiting (die in de stuurklep gaan, en die je voor installatie moet insmeren met vet) los kan kopen maar dan met een 90 graden bocht? In het boekje wat erbij zit staat dat die er zijn, maar kan zo 123 nergens een winkel vinden die ze verkoopt. Het uitsteken van die slangen is in mijn situatie erg onhandig, omdat ik de ontharder zo dicht mogelijk tegen de muur wil plaatsen. Met zo'n 90 graden bocht gaat dat perfect.

Als alles klaar is zal ik even wat foto's plaatsen.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Je hoeft geen fan Aqmos te zijn, maar het is wel erg makkelijk om je zo je schone harskolom te ( verdedigen ).
Ik begrijp niet wat je hier wil zeggen, sorry.
Enig onderbouwing zou ik graag zien.
Van mij? Onderbouwing waarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 14:16
Saeverix schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:35:
Ik heb dit weekend mijn R2D2-32 aangesloten. Op een domme fout (verkeerd afsnijden van een stuk buis met aansluiting die ik nodig had voor het verdeelstuk in mijn leidingsysteem van Henco) en wat "niet waterdicht krijgen" met teflontape gescheld na is het allemaal goed verlopen. En na de eerste lege regeneratie (met 15 liter water) en daarna het vullen met zout heb ik direct onthard water.

Wat mij direct opviel tegenover de Amysoft die ik eerst had: Het water heeft geen overdreven chemische smaak. Dat had ik de eerste week/weken bij de Amysoft wel namelijk.

Ik zit nu nog tot morgenmiddag zonder warm water, omdat ik van die leiding even het koppelstuk naar het Henco verdeelstuk heb "geleend". Dat kan ik morgen weer herstellen als de onderdelen binnenkomen. Ik had daarvoor dit onderdeel nodig die ik tijdens de installatie in mijn onoplettendheid te kort heb afgesneden: https://www.installatieva...peling-20x3-4ec-19pk-2005

Wat ik mij nog afvraag: Weten jullie zo ook een adres waar ik de slangaansluiting (die in de stuurklep gaan, en die je voor installatie moet insmeren met vet) los kan kopen maar dan met een 90 graden bocht? In het boekje wat erbij zit staat dat die er zijn, maar kan zo 123 nergens een winkel vinden die ze verkoopt. Het uitsteken van die slangen is in mijn situatie erg onhandig, omdat ik de ontharder zo dicht mogelijk tegen de muur wil plaatsen. Met zo'n 90 graden bocht gaat dat perfect.

Als alles klaar is zal ik even wat foto's plaatsen.
Waarom ben je met AmySoft gestopt? Is dat ook vanwege de 'chemische' smaak? Heb je gebruik gemaakt van een probeerperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Je roept iets over een schone harskolom en dat leveranciers dat elke keer bereiken na een regeneratie.

Dan geef ik als voorbeeld onze Aqmos die dat niet haalt ondanks een regeneratie en een schone harskolom vraag ik om een onderbouwing waar op je baseert dat een leverancier dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:59:
Je roept iets over een schone harskolom en dat leveranciers dat elke keer bereiken na een regeneratie.

Dan geef ik als voorbeeld onze Aqmos die dat niet haalt ondanks een regeneratie en een schone harskolom vraag ik om een onderbouwing waar op je baseert dat een leverancier dat doet.
Dat is toch de hele gedachte achter het regenereren? Dat je met zout je harskolom reinigt? Het lijkt mij ook vrij logisch en normaal dat de hele harskolom gereinigd wordt, anders heeft regenereren weinig zin.

Dat jouw Aqmos dat niet haalt, dat kan prima. Wat ik zeg, ik ben geen fan van Aqmos, mede omdat ze volgens mij hun specificaties wel heel rooskleurig weergeven. Tevens zijn de instelmogelijkheden dermate uitgebreid dat het mijn inziens voor de gebruiker te eenvoudig is om hier een fout in te maken.

In jouw geval zou ik mij eens ernstig verdiepen in de instellingen die jij of je installateur gedaan heeft, tenzij je comfortabel bent met de huidige getallen.

Ik herken zulke problemen met mijn SensorSoft niet, hij voldoet aan de specificaties van de fabrikant/leverancier qua liters onthard water tussen 2 regeneraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Drardollan Fijn dat jou ontharder doet wat de leverancier zegt maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je kolom helemaal schoon is.

Dan heb ik vragen wat is je hars inhoud en hoeveel gram zout per liter hars wordt er gebruikt voor de regeneratie.

Als hier zie dat mijn liters tussen de regeneratie met ca 1400 liter is toegenomen door aanpassing van de zout dosering, dan betekend dat de kolom daar voor niet helemaal schoon was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:17:
@Drardollan Fijn dat jou ontharder doet wat de leverancier zegt maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je kolom helemaal schoon is.

Dan heb ik vragen wat is je hars inhoud en hoeveel gram zout per liter hars wordt er gebruikt voor de regeneratie.

Als hier zie dat mijn liters tussen de regeneratie met ca 1400 liter is toegenomen door aanpassing van de zout dosering, dan betekend dat de kolom daar voor niet helemaal schoon was.
Ik begrijp werkelijk niet welke strijd je probeert te voeren. Ik begrijp de helft van wat je post niet eens. Ik stel voor dat we deze discussie lekker laten rusten en beiden blij zijn met het door ons gekozen merk en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:16
mitsumark schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:45:
Glascorrosie: https://www.coolblue.nl/a...azen-door-vaatwasser.html

Wat me in dit stukje opviel: "Te zacht water versnelt glascorrosie"

Ik heb ook het idee dat mijn speciaal-bier-glazen opeens/sneller dof worden sinds de ontharder.
@mitsumark ben je er ooit achter gekomen of de waterontharder hier de oorzaak van is? En wat je hier tegen kan doen? Ik heb sinds enkele weken een waterontharder en dit lijkt nu ook bij mij te gebeuren terwijl ik in de twee jaar daarvoor nergens last van had.

Dat van extreem zacht water wordt namelijk ook genoemd op de website van Bosch link.

Als ik het goed begrijp lijkt de combinatie van (te)veel vaatwasmiddel + lage Dh waarde + zout uit de vaatwasser ervoor te zorgen dat de buitenkant van glazen wordt aangetast.

Zit er toch aan te twijfelen om mijn resthardheid terug te brengen van 0 naar 3 of 4.

[ Voor 20% gewijzigd door kevi-n1 op 13-07-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
peetgate schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Waarom ben je met AmySoft gestopt? Is dat ook vanwege de 'chemische' smaak? Heb je gebruik gemaakt van een probeerperiode?
De reden van stoppen was vlekvorming op Chroom en RVS in de keuken en badkamer. Vlekken die ook niet meer weg te poetsen zijn zonder middeltjes. Alsof het zich in het chroom/rvs heeft gevreten.
Ik heb het toen bij de klantenservice gemeld en ze hebben intern een onderzoek/overleg gehad. Erg nette afhandeling en ik kon kiezen uit een poetsmiddel of terugname van de ontharder waarbij de installatiekosten voor mijn rekening komen. Ik heb voor het laatste gekozen.

Reden waarom ik aardig overtuigd was dat het ook zonder vlekken kan is: mijn ouders (met een Aquacell ontharder) zitten op dezelfde waterbron aangesloten. En die hebben geen last van vlekken. Het water zou in theorie dus hetzelfde moeten zijn. Het kan dan in de ontharder zitten en/of de kunststof waterleidingen in mijn nieuwbouw huis.

Tot nu toe ziet het er niet verkeerd uit met de R2D2-32. Ik denk dat ik pas na een aantal weken echt kan zeggen of het beter is geworden.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papapa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:53
kevi-n1 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Zit er toch aan te twijfelen om mijn resthardheid terug te brengen van 0 naar 3 of 4.
Hoeft niet. Onthard water != Zacht water.
Onthard water heeft Ca en Mg ionen uitgewisseld met Na ionen. Zacht water heeft weinig ionen. Het gebrek aan ionen maakt het water agressief
Zie ook de site van Waterluxe: https://www.waterontharder-waterluxe.nl/hoe-werkt-het/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
kevi-n1 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:32:
[...]

@mitsumark ben je er ooit achter gekomen of de waterontharder hier de oorzaak van is? En wat je hier tegen kan doen? Ik heb sinds enkele weken een waterontharder en dit lijkt nu ook bij mij te gebeuren terwijl ik in de twee jaar daarvoor nergens last van had.

Dat van extreem zacht water wordt namelijk ook genoemd op de website van Bosch link.

Als ik het goed begrijp lijkt de combinatie van (te)veel vaatwasmiddel + lage Dh waarde + zout uit de vaatwasser ervoor te zorgen dat de buitenkant van glazen wordt aangetast.

Durf ik niet te zeggen, er zijn meerdere factoren van invloed.
Vaatwasser voegt geen zout meer toe, althans, ik heb al een jaar niet hoeven bijvullen.
Ik gebruik wel nog 2in1 of zelfs 3in1 blokjes + vloeibaar glansspoelmiddel (zonder dat laatste wil ie niet draaien).
Ik ben de glazen ook iets vaker gaan gebruiken..

Wat betreft badkamer, WC en ramen reinigen ben ik wel uitermate tevreden, dus ik laat hem sowieso op 0 staan, dan maar doffe glazen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Saeverix schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:35:

Je bedoelt een messing knie 1" binnendraad x binnendraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Je bedoelt een messing knie 1" binnendraad x binnendraad?
Ja dat is een optie, alleen zit ik dan weer met een extra "verbinding" en dus kans op lekkage. Ik weet dat er ook slangen zijn met een 90 graden bocht, maar het is zonde om dan de rechte slangen maar in de hoek te gooien. Keuzes...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:16
Saeverix schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:02:
[...]

De reden van stoppen was vlekvorming op Chroom en RVS in de keuken en badkamer. Vlekken die ook niet meer weg te poetsen zijn zonder middeltjes. Alsof het zich in het chroom/rvs heeft gevreten.
Ik heb het toen bij de klantenservice gemeld en ze hebben intern een onderzoek/overleg gehad. Erg nette afhandeling en ik kon kiezen uit een poetsmiddel of terugname van de ontharder waarbij de installatiekosten voor mijn rekening komen. Ik heb voor het laatste gekozen.
Mijn buurman heeft ook een Amysoft gekozen en die heeft exact hetzelfde "probleem" maar nu kon hij het nog wel deze vlekken wegvegen. Mij zijn deze vlekken nog niet opgevallen maar ik ga er eens op letten want dan snap ik niet wat er precies gebeurd in de ontharder van amysoft.

Daarnet even gebeld met het servicenummer van Amysoft en daar werd als oorzaak gegeven van de glascorrosie dat ik mogelijk teveel vaatwasmiddel gebruik. Het is nog steeds hetzelfde simpele tabletje van de Lidl en dat een halve meer dan genoeg was. Daarnaast kon ik ook nog proberen het zout uit mijn vaatwasser te halen.

Laat ik maar zeggen dat ik verbaasd ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo450
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
kevi-n1 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:41:
[...]

Mijn buurman heeft ook een Amysoft gekozen en die heeft exact hetzelfde "probleem" maar nu kon hij het nog wel deze vlekken wegvegen. Mij zijn deze vlekken nog niet opgevallen maar ik ga er eens op letten want dan snap ik niet wat er precies gebeurd in de ontharder van amysoft.

Daarnet even gebeld met het servicenummer van Amysoft en daar werd als oorzaak gegeven van de glascorrosie dat ik mogelijk teveel vaatwasmiddel gebruik. Het is nog steeds hetzelfde simpele tabletje van de Lidl en dat een halve meer dan genoeg was. Daarnaast kon ik ook nog proberen het zout uit mijn vaatwasser te halen.

Laat ik maar zeggen dat ik verbaasd ben
Volgens mij kan je beter los vaatwasser poeder en glansspoelmiddel gebruiken. De all-in-one blokjes ontharden namelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Saeverix schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Ja dat is een optie, alleen zit ik dan weer met een extra "verbinding" en dus kans op lekkage. Ik weet dat er ook slangen zijn met een 90 graden bocht, maar het is zonde om dan de rechte slangen maar in de hoek te gooien. Keuzes...
Ik heb wel de 90 graden slangen toegepast (mede omdat 1 meter slangen te kort waren) ik heb de bijgeleverde slangen weer doorverkocht. Wellicht is het een idee op na te vragen of ze haakse slangen bij de ontharder kunnen leveren?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 19:34
Vandaag in mijn renovatie project mijn r2d2 zelf aangesloten en gelijk water op 0dh volgens het testsetje. Water wat eruit kwam was 9dh.

Zit geen raar smaakje aan zoals bij mijn buurman dus ik ben dik tevreden, qua prijs en prestaties van dit apparaat.

Alleen nog even de vaatwasser instellen op 0dh zodat deze geen zout meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jelle2503 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:36:
Vandaag in mijn renovatie project mijn r2d2 zelf aangesloten en gelijk water op 0dh volgens het testsetje. Water wat eruit kwam was 9dh.

Zit geen raar smaakje aan zoals bij mijn buurman dus ik ben dik tevreden, qua prijs en prestaties van dit apparaat.

Alleen nog even de vaatwasser instellen op 0dh zodat deze geen zout meer gebruikt.
Wat is je water verbruik op jaar basis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 19:34
wizzopa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Wat is je water verbruik op jaar basis.
Het is een woning die ik renoveer maar waar ik nog niet woon, dus valt weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35
Vandaag was er nog .40 over van de ingestelde 1.44T (R2-D2 met inkomend 20°dH).
Bij het meten gaf hij nu een waarde van 11°, dat is 5° boven mijn ingestelde 6°. Ik heb de 1.44T nu aangepast naar 1.00T omdat hij de 1.44T dus duidelijk niet haalt. Ook de intervaltijd teruggezet naar 12d ipv 14, misschien later opnieuw terug naar de initiële 10. Ook de versnijschoef wat dichtgedraaid zodat ik aan 4° net na de regeneratie uit kwam. Dit zal wat meer marge geven indien de hardheid toch nog wat oploopt. Later opnieuw checken wat dit geeft.
Na een manuele regeneratie opnieuw mooi 0° dH met een gesloten schroef in het verdeelblok. Met extreem hard water zoals hier haalt de R2D2 dus duidelijk niet de opgegeven waarden, iets wat ik wel verwachtte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
wittmann1982 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:20:
Vandaag was er nog .40 over van de ingestelde 1.44T (R2-D2 met inkomend 20°dH).
Bij het meten gaf hij nu een waarde van 11°, dat is 5° boven mijn ingestelde 6°. Ik heb de 1.44T nu aangepast naar 1.00T omdat hij de 1.44T dus duidelijk niet haalt. Ook de intervaltijd teruggezet naar 12d ipv 14, misschien later opnieuw terug naar de initiële 10. Ook de versnijschoef wat dichtgedraaid zodat ik aan 4° net na de regeneratie uit kwam. Dit zal wat meer marge geven indien de hardheid toch nog wat oploopt. Later opnieuw checken wat dit geeft.
Na een manuele regeneratie opnieuw mooi 0° dH met een gesloten schroef in het verdeelblok. Met extreem hard water zoals hier haalt de R2D2 dus duidelijk niet de opgegeven waarden, iets wat ik wel verwachtte.
Een troost met minder hard water 8 dH haalt hij ook de in de specs aangegeven hoeveelheden niet. Ik ben inmiddels vanaf medio dec bezig de capaciteit omhoog te brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Bij de Welkoop is het zout weer in de aanbieding :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:27

franssie

Save the albatross

jelle2503 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:12:
[...]

Het is een woning die ik renoveer maar waar ik nog niet woon, dus valt weinig over te zeggen.
Watergebruik is sterk gekoppeld aan de bewoners en hun gedrag dus zou tussen twee panden niet erg moeten verschillen. Tenzij je een grote tuin gaat sproeien met drinkwater.
Gasverbruik is wel sterk afhankelijk van het pand.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik ben me aan het oriënteren op een waterontharder. Ik zou deze graag in de meterkast willen installeren. Daar heb ik namelijk zowel de aanvoer van het water als een mogelijkheid tot afvoer van afvalwater. De diepte van de meterkast is 32 cm, dat is wel een beperking ...

Het gaat om een zes-persoons huishouden, waterverbruik is ongeveer 150 m3 per jaar.

Eén model wat ik gevonden heb en wat zou passen qua ruimte, is een model van Hydrotense: https://hydrotense-watero...uche-4-6-pers-standalone/. Deze heeft wel een Fleck 5800 SXT klep. Over Fleck kan ik zowel positieve als negatieve ervaringen vinden. Heeft iemand ervaring met deze klep?

Een andere optie is een Aqmos met Clack klep: https://www.aqmos.com/was...erenthaerter-cmx-100?c=26 . Het zoutvat is te groot voor in de meterkast, dus daar moet ik dan een losse voor aanschaffen die wel past.

Verder zie ik op https://goedkopewaterontharders.nl/ nog wat opties met klein zoutvat, deze is echter slechts 25 liter... Dat is misschien wat klein voor 6 personen?

Zijn er nog andere mogelijkheden, die ik over het hoofd zie? Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
slager schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:20:
Verder zie ik op https://goedkopewaterontharders.nl/ nog wat opties met klein zoutvat, deze is echter slechts 25 liter... Dat is misschien wat klein voor 6 personen?
Je kan er ook eentje met groot zoutvat nemen, bijvoorbeeld https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-15/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@slager je vergelijkt nu een model met 14 ltr hars vs 25 ltr hars.
Die laatste zal veel meer zout en water verbruiken. (Maar ook meer capaciteit)
Fleck vs clack. Ik zou die laatste nemen vanwege 2 negatieve ervaringen aan mijn kant.
Los geklapte fleck met de klemmetjes bij de flowmeter en een vastgelopen besturing (bleef spoelen) Beide fleck 5600 xt

Het is jammer dat aqmos geen kleinere reservoirs hebben inderdaad.
Duitsers wonen vaak groter :+
Maar 25 kg is niet zomaar leeg. Je moet enkel vaker bijvullen.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2021 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Nu online
XWB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:38:
[...]

Je kan er ook eentje met groot zoutvat nemen, bijvoorbeeld https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-15/
Het grote zoutvat is helaas net te groot voor mijn meterkast, met 34x34 cm…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 03:02:
@slager
@slager Met ~100kg zout per jaar valt dat inderdaad mee lijkt me.
Al werd mij aangeraden om het vat niet tot de nok te vullen (er moet nog water bij kunnen), ik gooi er steeds 8~12,5kg in.
Dat zou dan bij jou 8x per jaar zijn ofzo, elke 6 weken, prima te doen als je er goed bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:45
g00gle schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:06:
Mijn Oma wil graag een waterontharder in huis. Nu is zij helaas geen "tweaker" dus zoeken wij er eigenlijk 1 waar wij (als klein kinderen) niet naar om hoeven te kijken. Behalve het gebruikelijke schoonmaken/bijvullen. Eigenlijk een "set en go" machine die alles voor je regelt en bijhoud. Ze wilt wel graag de keuze hebben om nog iets van kalk in het water te laten.

Wij zullen als klein kinderen al het onderhoud van deze machine moeten gaan doen, omdat mijn oma dit zelf niet kan. Dus hoe minder onderhoud en omkijken ernaar hoe beter.

Na zelf een hoop gezocht te hebben zie ik eigenlijk door de ontharders, de ontharder niet meer. Ook gezien het "onderhoud" verhaal zal het de keuze door gebruikservaring toch makkelijker maken.

Wat denken jullie dat in dit geval een goede keuze zou zijn? We hebben het over een waterverbruik van +/- 150m3 per jaar.
We hebben Sensorsoft en Amysoft over de vloer gehad. De prijs heeft voor mijn Oma de doorslag gegeven. Ze heeft gekozen voor de Amysoft. Deze wordt aanstaande maandag bij haar geinstalleerd. Ik ben heel benieuwd hoe het haar zal gaan bevallen. En ik hoop dat wij als kleinkinderen er weinig omkijken naar zullen hebben. We gaan het beleven. Dank voor jullie adviezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis2212
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-12-2024
wat ik wel weet is dat de Amfa4000 teveel reclame krijgt op RTL en dikke oplichting. Ja met een magneetje ontbinden we de kalk....what a joke.

of heeft iemand er hier een thuis en kan dit ontkrachten?

[ Voor 18% gewijzigd door nemesis2212 op 20-07-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:55
nemesis2212 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:27:
wat ik wel weet is dat de Amfa4000 teveel reclame krijgt op RTL en dikke oplichting. Ja met een magneetje ontbinden we de kalk....what a joke.

of heeft iemand er hier een thuis en kan dit ontkrachten?
Been there, done that :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 03:02:
je vergelijkt nu een model met 14 ltr hars vs 25 ltr hars.
Die laatste zal veel meer zout en water verbruiken. (Maar ook meer capaciteit)
Fleck vs clack. Ik zou die laatste nemen vanwege 2 negatieve ervaringen aan mijn kant.
Los geklapte fleck met de klemmetjes bij de flowmeter en een vastgelopen besturing (bleef spoelen) Beide fleck 5600 xt

Het is jammer dat aqmos geen kleinere reservoirs hebben inderdaad.
Duitsers wonen vaak groter :+
Had alleen naar de omschrijving van het aantal personen gekeken. Maar voor een eerlijk vergelijk moet ik dus naar de harsinhoud kijken? En minder hars betekent vooral vaker regenereren en zout bijvullen?

Kan dan misschien ook voor een kleiner model gaan, dan is er wat meer aanbod wat in de meterkast past. En volgens mij is mijn verbruik nog niet schrikbarend hoog, als ik het vergelijk met de spreadsheet uit de startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@slager
https://www.aqmos.com/kapazitaetsrechner
Als ik 150 m3 en 10 dH invul een cm32
Bij 6 personen een cm40

Aan de 14 ltr hars van de hydrotense heb je dus zeker genoeg (cm40 is 10 ltr hars)

Dan moet je nog kijken of je een hoge doorstroom hebt (regendouche van meer dan zeg maar 10 ltr/m)
Bij hoge doorstroming neem je iets meer hars als reserve om dat op te vangen.

Maar zeker niet overdrijven.
Ik verbruik 32 m3 per jaar en 8 ltr hars.
Regeneratie is elke 21 dagen welke ik eigenlijk te lang vind ivm hygiene en stilstand. dH na 21 dagen is prima nog. (0)
Maar elke 10 dagen regenereren is beter.

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-07-2021 05:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Nu online
Heb wel een regendouche, volgens de folder doet die 9 liter/min. Ga dus nog even opzoek naar kleinere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@slager
Dan is wellicht de hydrotense toch de betere keuze qua formaat en capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Ik wil graag een waterontharder in ons nieuwe huis, we hebben stadsverarming,zou toch moeten kunnen ?
we hebben een CW 6 waterdruk, dus er moet best wat water doorheen.

Daarbij is de meterkast beperkt ; ik wilde primair aquacell of amysoft bellen na wat google werk maar ik sta open voor tips en suggesties

[ Voor 74% gewijzigd door wd200 op 21-07-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Nog wat gemeten bij de r2d2: tot 600l alles ok. Vanaf 750l zat ik op +1, dus zeker acceptabel, maar op 950l zat ik aan maar liefst +10dH.
Regeneratie nu op 850l gezet, heel wat anders dan de vooropgestelde 1,6T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@wittmann1982

Daar kan je nog wel wat verbetering in aanbrengen, met aanpassingen van de zout concentratie kom je nog wel wat verder.

Ik heb aan het begin van het jaar 1 liter hars extra in de cilinder gedaan dit gaf al wel verbetering, ook heb ik de vlotter, de vlotter hoogte en de refill tijd aangepast.

Ik ben nu aan het uitzoeken of de liter hars die ik er in heb gedaan of die er weer uit kan maar dan ben ik wel weer een regeneratie of 4 verder.

[ Voor 13% gewijzigd door wizzopa op 23-07-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Aha, post je dan eens je instellingen? Zo heb ik al een idee wat dan de betere waarden zijn die ik kan uittesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
wittmann1982 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:27:
Aha, post je dan eens je instellingen? Zo heb ik al een idee wat dan de betere waarden zijn die ik kan uittesten.
Zal ze morgen even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:45
wd200 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:43:
Ik wil graag een waterontharder in ons nieuwe huis, we hebben stadsverarming,zou toch moeten kunnen ?
we hebben een CW 6 waterdruk, dus er moet best wat water doorheen.

Daarbij is de meterkast beperkt ; ik wilde primair aquacell of amysoft bellen na wat google werk maar ik sta open voor tips en suggesties
Hier ook op zoek (geen stadsverwarming) en het verhaal van aquacell klinkt goed. Ook het feit dat er veel water doorheen kan en de druk dus niet lager wordt.
Wat zijn de nadelen van aquacell, behalve de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kan er wel een paar verzinnen.
-prijs :+ https://www.fountainsofte...tallation-kit-c2x17510096
- bediening en inzicht (geen display)
- dure blokken zout ipv zakken 25kg voor 10 euro bij welkoop.
-besturing is lastig zelf te vervangen, maar daar betaal je voor om het te laten uitvoeren mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 04:08:
Ik kan er wel een paar verzinnen.
-prijs :+ https://www.fountainsofte...tallation-kit-c2x17510096
- bediening en inzicht (geen display)
- dure blokken zout ipv zakken 25kg voor 10 euro bij welkoop.
-besturing is lastig zelf te vervangen, maar daar betaal je voor om het te laten uitvoeren mocht het nodig zijn.
Los van euro's noem je er uiteindelijk maar 1, en ik vraag me af of het niet hebben van een display wel een nadeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mitsumark
Voor de prijs van een aquacell kun je 3 ontharders kopen met display.
Ik snap dus niet eens waar de discussie over gaat.
Neem een aquacell als je teveel centen hebt en ontzorgd wil worden.

(ik wilde het niet al teveel afkraken, maar een broer van me heeft een aquacell en een keer zout water gedronken tijdens een looptraining. Bij iedere slok water er weer aan herinnerd worden? Ik had het ding allang buiten geschopt)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
wittmann1982 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:27:
Wat ik veranderd heb in de instelling:
De vlotter hier heb ik de geleiding onder de vlotter geplaatst zo dat er meer water in de container kan de vlotter staat nu op zijn hoogste stand

1 liter extra hars
De Back Wash tijd van 2 naar 3 minuten
De Brine tijd van 28 minuten naar 40 minuten
De Refill van 3,2 minuten naar 5,3 minuten
De zout concentratie is van 130 a 140 g/l hars naar 237 g/l hars gegaan

Als ik de resultaten van deze veranderingen vergelijk met wat de ontharde deed na de plaatsing is dat een ruime verbetering.
Van 2080 liter @ 7,85 dh en 8 liter hars naar 3450 liter @ 7,85 en 9 liter hars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Krilo_89 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:33:
[...]

Hier ook op zoek (geen stadsverwarming) en het verhaal van aquacell klinkt goed. Ook het feit dat er veel water doorheen kan en de druk dus niet lager wordt.
Wat zijn de nadelen van aquacell, behalve de prijs?
Bedenk wel dat als hij zijn backwash doet (en dat doet hij op een random moment wanneer het nodig is) dat je dan maar de helft van de doorstroom hebt. Hij is dan namelijk een van de twee cilinders aan het doorspoelen. En bij mijn ouders gebeurde dat soms ook gewoon midden op de dag.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-03 10:07
Ben ook van plan een waterontharder aan te schaffen.

Zit te twijfelen tussen deze:
https://vtewaterontharder...o-easy-small1-3-personen/
(totaal inclusief installatie: 1447)

En deze:
https://www.goedkopewater...r-wtr-ceramic-premium-15/
(totaal inclusief installatie: 949)

Heeft de duurdere optie (los van LCD) ook nog echte voordelen wat betreft kwaliteit?

Nog andere suggesties in de range van 1000 euro tot 1500 euro ? (inclusief installatie)

[ Voor 9% gewijzigd door jan100 op 26-07-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@jan100 Zelf heb ik de WTR Ceramic maar dan de high-end uitvoering in plaats van premium.

https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-15/

Voordeel van de high-end is onder andere een droog zoutvat, lekkagedetectie en een vakantiemodus.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LlamaLoco
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-12-2024
Niet gehinderd door enige kennis verder en wellicht overbodig:

Mijn ouders hebben ruim 20 jaar een waterontharder gebruikt. Toen mijn moeder op leeftijd geraakte en de huisarts botontkalking constateerde heeft hij gezegd dat de waterontharder direct uit moest. Kraanwater schijnt een voorname bron van calcium te zijn in het dieet van mensen die niet veel zuivel gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-06 07:49
Dan raad ik de beste huisarts toch aan even wat onderzoek te doen.

De hoeveelheid calcium in 1 liter water is ongeveer 30 miligram. De adh is tussen de 950 & 1200 miligram...

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan100
XWB schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:56:
@jan100 Zelf heb ik de WTR Ceramic maar dan de high-end uitvoering in plaats van premium.

https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-15/

Voordeel van de high-end is onder andere een droog zoutvat, lekkagedetectie en een vakantiemodus.
Ah, dat is inderdaad een mooi verschil. Is een droog zoutvat beter mbt bacteriën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
LlamaLoco schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:04:
Niet gehinderd door enige kennis verder en wellicht overbodig:

Mijn ouders hebben ruim 20 jaar een waterontharder gebruikt. Toen mijn moeder op leeftijd geraakte en de huisarts botontkalking constateerde heeft hij gezegd dat de waterontharder direct uit moest. Kraanwater schijnt een voorname bron van calcium te zijn in het dieet van mensen die niet veel zuivel gebruiken.
Wouzziej schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:07:
Dan raad ik de beste huisarts toch aan even wat onderzoek te doen.

De hoeveelheid calcium in 1 liter water is ongeveer 30 miligram. De adh is tussen de 950 & 1200 miligram...
Precies, dan moet je per dan heel wat water verzetten wil je die hoeveelheid halen.
De hoofdbron van calcium is voor zover is weet zuivel. Daarnaast heb je nog groeten (ja ook daar zit calcium in) zoals boerenkool, en spinazie. En mocht dat allemaal niet voldoende zijn dan kun je nog calciumtabletten slikken.

[ Voor 29% gewijzigd door Saeverix op 26-07-2021 12:58 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
Ik had een vraag hoeveel water word gebruikt bij een regeneratie ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
50-100 liter, afhankelijk van type/maat.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 26-07-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
mitsumark schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:51:
Bedankt voor uw antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan100
mitsumark schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:51:
En ik las: +/- 1.5% v/h totale jaarverbruik per jaar als vuistregel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
jan100 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:56:
[...]

En ik las: +/- 1.5% v/h totale jaarverbruik per jaar als vuistregel
Prima regel, mits je het juiste type hebt staan voor je gebruik en niet te vaak regenereert.
Anders (met een te grote harscilinder) zal het gauw naar 2% of zelfs meer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:12
Een vraagje waar ik zo nog geen antwoord op kon vinden..... Een Aqmos R2D2-32, kan je deze ook uit elkaar halen en dan gebruiken? Ik bedoel daarmee de harscilinder en het zoutvat separaat van elkaar?
Die harscilinder zou ik mijn meterkast wel kwijt kunnen, alleen het zoutvat niet....
Een andere optie is de BMX-40, die is echter in capaciteit weer veel groter en dan zit je meteen met een zoutvat van 75 kg(!).

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Bart_Denon schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:34:
Een vraagje waar ik zo nog geen antwoord op kon vinden..... Een Aqmos R2D2-32, kan je deze ook uit elkaar halen en dan gebruiken? Ik bedoel daarmee de harscilinder en het zoutvat separaat van elkaar?
Die harscilinder zou ik mijn meterkast wel kwijt kunnen, alleen het zoutvat niet....
Een andere optie is de BMX-40, die is echter in capaciteit weer veel groter en dan zit je meteen met een zoutvat van 75 kg(!).
Deze kan je uit elkaar halen https://imgur.com/vpXXRYy, het los schroeven is even een kunstje https://imgur.com/4d1ypTU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bart_Denon schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:34:
Je kan ook een los zoutvat aanschaffen ergens anders.
Icm met een lostaande CMX40

Heb zelf ook een clack besturing (was een fleck), en de pekelslang en afvoerslang vervangen

Als je de R2D2 uit de cabinet haalt, heb je (denk ik) geen voetjes voor de tank.
@wizzopa ?

Je hoeft niet te bestellen bij aqmos, je kan ook meteen bij https://www.goedkopewaterontharders.nl/ kijken voor een wel een passende maat (geen aandelen)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag Dat klopt, maar daar is wel in te voorzien dacht ik zo.

Voor zout opslag kan je elk willekeurige kunstof bak, vat, of

https://www.norah-plastic...0wijdmondvaten&detail=189

gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:57:
[...]
Je kan ook een los zoutvat aanschaffen ergens anders.
Icm met een lostaande CMX40

Heb zelf ook een clack besturing (was een fleck), en de pekelslang en afvoerslang vervangen

Als je de R2D2 uit de cabinet haalt, heb je (denk ik) geen voetjes voor de tank.
@wizzopa ?

Je hoeft niet te bestellen bij aqmos, je kan ook meteen bij https://www.goedkopewaterontharders.nl/ kijken voor een wel een passende maat (geen aandelen)
De delen los kopen kan natuurlijk ook, alleen denk ik prijstechnisch is de R2D2 wel echt het aantrekkelijkst.
Bij 'goedkoopwaterontharders.nl' zie ik niet direct iets vergelijkbaars met dezelfde features. Zit dan tussen de type 10 en 15.
Bovendien geen aansluitset die erbij geleverd word.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Bart_Denon schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:00:
[...]

De delen los kopen kan natuurlijk ook, alleen denk ik prijstechnisch is de R2D2 wel echt het aantrekkelijkst.
Bij 'goedkoopwaterontharders.nl' zie ik niet direct iets vergelijkbaars met dezelfde features. Zit dan tussen de type 10 en 15.
Bovendien geen aansluitset die erbij geleverd word.
Ik zou me niet blind staren op het aansluitset je betaald hem toch zelf. Ik heb mijn R2D2 zonder kraan en slangen gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
wizzopa schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:45:
[...]

Deze kan je uit elkaar halen https://imgur.com/vpXXRYy, het los schroeven is even een kunstje https://imgur.com/4d1ypTU
Ik zit even naar de foto's te kijken, maar zie ik het goed dat er niet echt een deksel zit op de R2D2?
Moet je dan het hele verdeelventiel van de harscilinder draaien en dan de harscilinder onderlangs uit het zoutvat tillen?
Even deze vraag voor de zekerheid, ik wil namelijk niet ergens de zaag in moeten zetten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Bart_Denon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:21:
[...]

Ik zit even naar de foto's te kijken, maar zie ik het goed dat er niet echt een deksel zit op de R2D2?
Moet je dan het hele verdeelventiel van de harscilinder draaien en dan de harscilinder onderlangs uit het zoutvat tillen?
Even deze vraag voor de zekerheid, ik wil namelijk niet ergens de zaag in moeten zetten....
De vlotterbuis er uit, het zwarte deel er af schroeven boven kant van fles dicht plakken met tape. Dan kan de fles er uit. Hier de link naar alle fotos van de “ operatie waterontharder” https://imgur.com/a/KqK4gto .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
@wizzopa zeer duidelijk, dank je wel!
Dit is prima te doen doen dus. Zo te zien wordt het zoutvat qua volume ook wat groter als de harscilinder er niet meer instaat, dus dat is alleen maar gunstig.
Voor ons huishouden 2 volwassenen en 2 kleintjes, 90m3 per jaar en 10 dH moet dat geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Bart_Denon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:09:
@wizzopa zeer duidelijk, dank je wel!
Dit is prima te doen doen dus. Zo te zien wordt het zoutvat qua volume ook wat groter als de harscilinder er niet meer instaat, dus dat is alleen maar gunstig.
Voor ons huishouden 2 volwassenen en 2 kleintjes, 90m3 per jaar en 10 dH moet dat geen probleem zijn.
Als de ontharder elke week regenereert, zou je ca 10 weken vooruit kunnen.

Standaard zout verbruik volgens Aqmos 1280 g/reg dan ben je net over de helft.
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
wizzopa schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:12:
[...]
Als de ontharder elke week regenereert, zou je ca 10 weken vooruit kunnen.

Standaard zout verbruik volgens Aqmos 1280 g/reg dan ben je net over de helft.
YMMV
Je gaat dus niet uit van 25kg zout?
Ik dacht: 25kg / 1,3 = 19x regenereren.
Zou dan toch 19 weken zijn bij elke week regenereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Bart_Denon schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:43:
[...]

Je gaat dus niet uit van 25kg zout?
Ik dacht: 25kg / 1,3 = 19x regenereren.
Zou dan toch 19 weken zijn bij elke week regenereren?
Ik ga in de berekening wel uit van 25 kilo zout.

Het is beter om de zout voorraad niet op te maken, omdat het water stil staat zal naar mate het zout niveau lager staat de aanmaak van een volledig verzadigde zoutoplossing langer duren of niet plaats vinden, waardoor de regeneratie niet goed zou kunnen werken.

Ik kijk naar het niveau van het water na de regeneratie, als er nog zout boven het water staat vul ik niet bij staat het onder water dan gaat er zout bij zelf gebruik ik deze van Sonoff om dat ik al een partij van die dingen gebruik

Je zou deze kunnen overwegen.

BTW Ik zie dat je niet zo ver bij mij vandaan woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheReenseM
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 11:01
Weet iemand wat het kwalitatieve verschil is tussen de WTR Ceramic High End (https://www.goedkopewaterontharders.nl/waterontharder-kopen/) en de Aqmos CM-32? Ik zie veelal positieve berichten hier over de Aqmos, en weinig berichten over WTR. Kan iemand mij helpen met het vergelijken van deze waterontharders ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TheReenseM schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:52:
Weet iemand wat het kwalitatieve verschil is tussen de WTR Ceramic High End (https://www.goedkopewaterontharders.nl/waterontharder-kopen/) en de Aqmos CM-32? Ik zie veelal positieve berichten hier over de Aqmos, en weinig berichten over WTR. Kan iemand mij helpen met het vergelijken van deze waterontharders ? :)
Op de WTR infopagina staat:
Het beste van de Fleck en de Clack stuurkleppen gecombineerd tot dit innovatieve systeem.
Nu klinkt dat een beetje vaag dus had ik bij de klantendienst gevraagd welke onderdelen van Fleck en Clack dan precies gecombineerd worden:
Fleck gebruikt kunststof pistons, Clack gebruikt kunststof schijven. Beide varianten zijn twee manieren van schakelen en hebben zo zijn voor- en nadelen. Ceramic is een combinatie van pistons en schijven en heeft dit omgezet naar keramische schijven.

Pistons hebben een snellere breekkans, maar worden minder blootgesteld aan druk. Schijven staan non-stop onder druk tijdens wisselingen, maar zijn net wat duurzamer. Ceramic heeft van beide het beste gepakt en heeft dit met keramiek zijn eigen gemaakt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
Wij gaan 6 weken op vakantie. Omdat we in de afgelopen 6 maanden twee keer een forse lekkage (overstroming) hebben gehad (1x ontkalker en 1x het whirlpoolbad) sluiten we het water af. De ontkalker zet ik ook uit.

Kwestie van over 6 weken als we terug zijn handmatig spoelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 29-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Stefke schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:48:
Wij gaan 6 weken op vakantie. Omdat we in de afgelopen 6 maanden twee keer een forse lekkage (overstroming) hebben gehad (1x ontkalker en 1x het whirlpoolbad) sluiten we het water af. De ontkalker zet ik ook uit.

Kwestie van over 6 weken als we terug zijn handmatig spoelen?
Ik zou voor dat je op vakantie ga spoelen en bij terug komst weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
oke, doen we dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stefke
Wat ging er dan mis met de ontkalker?

Misschien hebben anderen er dan ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat staat in dit topic ;) je hebt t gelezen. De bypass was er af geklapt, waarschijnlijk doordat één schroefje (van de vergrendeling) niet goed aangedraaid had gezeten

(en bij het bad bleek af fabriek een aansluiting met siliconenkit "gelijmd", dus die klapte er af)

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 29-07-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stefke
Ah ok. Slecht geheugen.
Weer een Fleck geval dus waar de flowmeter is los geklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Volgens de leverancier nog nooit gebeurd ;) (maar dat hoor je altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 22:10
Oepsie, verkeerd gelezen

[ Voor 121% gewijzigd door Calypsooo op 30-07-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Wij wilden in onze nog op te leveren nieuwbouwwoning een waterontharder plaatsen. Echter geeft de leverancier aan dat het i.c.m. een warmtepomp met warmwaterboiler problemen kan opleveren met roest en dat de garantie vaak vervalt door jet gebruik van een ontharder.

Na contact met de fabrikant van de warmtepomp blijkt dat zij dit beamen. Het water moet minimaal 3 dH zijn.

Aangezien wij garantie willen behouden op de installatie van +- 10K euro, spelen we met het idee om de warmtepomp vóór de ontharder aan te sluiten. Op deze manier is het koude water wel onthard. Na het douchen even de kraan en muren afspoelen met koud water zou dan min of meer hetzelfde effect moeten hebben.

Is dit een heel gekke gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
koifim schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:32:
Wij wilden in onze nog op te leveren nieuwbouwwoning een waterontharder plaatsen. Echter geeft de leverancier aan dat het i.c.m. een warmtepomp met warmwaterboiler problemen kan opleveren met roest en dat de garantie vaak vervalt door jet gebruik van een ontharder.

Na contact met de fabrikant van de warmtepomp blijkt dat zij dit beamen. Het water moet minimaal 3 dH zijn.

Aangezien wij garantie willen behouden op de installatie van +- 10K euro, spelen we met het idee om de warmtepomp vóór de ontharder aan te sluiten. Op deze manier is het koude water wel onthard. Na het douchen even de kraan en muren afspoelen met koud water zou dan min of meer hetzelfde effect moeten hebben.

Als het water minimaal 3dH moet zijn dan kun je ook gewoon een resthardheid instellen. Bij de meeste ontharder kan dat door middel van de mengkraan/bypass. Bij 3dH schijnt het zo te zijn dat je vrijwel geen kalkvorming hebt.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Saeverix schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:12:
[...]

Als het water minimaal 3dH moet zijn dan kun je ook gewoon een resthardheid instellen. Bij de meeste ontharder kan dat door middel van de mengkraan/bypass. Bij 3dH schijnt het zo te zijn dat je vrijwel geen kalkvorming hebt.
We hebben ons oog laten vallen op een Aquacell en bij deze ontharder kan dit niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
koifim schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:05:
[...]

We hebben ons oog laten vallen op een Aquacell en bij deze ontharder kan dit niet helaas.
Wel als je er zo'n montageblock (met bypass) bij koopt en tussen plaatst: https://www.woud-energiea...ok-bypass-waterontharder/

Daar zit namelijk zo'n resthardheid functie ingebouwd.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06 23:52
Betreffende zo'n montageblok... Ik zou graag wat advies inwinnen over het aansluiten ervan.

De situatie bij mij is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7kwVHbR/20210730-203824.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HV03rTr/20210730-203814.jpg

De witte leiding is 20mm dik.
Tussen de twee witte leidingen zit een koppelstukje van Henco. Dat is een persfitting als ik het goed begrijp.
Op de terugstroombeveiliging type EA staat DN20, dus die 20mm klopt wel.
Onder de terugstroombeveiliging zit volgens mij een gebogen koperen leiding gekneld? Die dan bij de watermeter ook weer gekneld zit.

Dan de vraag:
Hoe zouden jullie het montageblok hier aansluiten?
Er moet dus nog een terugstroombeveiliging type CA tussen. Deze lijkt mooi, maar ik moet 'm nog aanschaffen, dus andere opties kunnen ook.

Ik ben onzeker of ik alles correct geïdentificeerd heb. Ik wil graag zo goed mogelijk voorbereid zijn, om niet onnodig lang zonder water te zitten als ik aan de slag ga. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online

Meer hierover.
Batilan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Op 3dh zetten kan inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 14-06 10:39
Wij hebben al een aantal jaar een waterontharder van Aquacell. We hebben nu echter gemerkt dat er af en toe pekelwater uit de waterleiding komt. Nadat we het voor de eerste keer proefde zijn we er op gaan letten en het valt ons op dat het water dan wit en bruisend is. Ook is het na een seconden of 10 doorspoelen weg.

Heeft een van jullie wellicht een idee wat dit zou kunnen zijn? Helaas is de garantie van de ontharder al verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Zoiets gelijkaardigs geldt ook voor sommige CV installaties. Wij kregen in elk geval het advies om de bypass open te zetten wanneer we de CV installatie opnieuw moeten vullen. Is gelukkig niet vaak nodig.

In jouw situatie zou je kunnen overwegen om een resthardheid in te stellen.

Overigens, de boiler in onze keuken had al een filter om kalkaanslag in de boiler te voorkomen. Die filter kon na het plaatsen van de ontharder dan ook weg. Scheelt jaarlijks weer 90 euro voor het vervangen van die filter.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Volgens mij mag er in het CV circuit geen onthard water zitten, dit staat tenminste ook in de handleiding van mijn warmtepomp dacht ik, ik kan het alleen niet zo snel weer vinden.

Volgens mij vinden boilers het juist alleen maar prettig dat er onthard water in zit.

Wij draaien in ieder geval al ruim 4 jaar met een waterontharder (hardheid = 0) en een WP installatie met 400 liter (RVS) Boiler, en geen problemen hier.

CV systeem wel gevuld met "hard" water, maar hier hoef je in principe nooit meer bij, is een gesloten systeem.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
KoBolD54 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:27:
Wij hebben al een aantal jaar een waterontharder van Aquacell.
[]
Helaas is de garantie van de ontharder al verlopen.
Slijtage waarschijnlijk van het binnenwerk?
Niet meer verder mee tobben en een gewone ontharder aanschaffen.
Heb zelf een clack besturing. (Aqmos)
Dan kan je het zelf

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

Volgens mij mag er in het CV circuit geen onthard water zitten, dit staat tenminste ook in de handleiding van mijn warmtepomp dacht ik, ik kan het alleen niet zo snel weer vinden.

Volgens mij vinden boilers het juist alleen maar prettig dat er onthard water in zit.

Wij draaien in ieder geval al ruim 4 jaar met een waterontharder (hardheid = 0) en een WP installatie met 400 liter (RVS) Boiler, en geen problemen hier.

CV systeem wel gevuld met "hard" water, maar hier hoef je in principe nooit meer bij, is een gesloten systeem.
Voor mijn nieuwsgierigheid, waarom zou onthard water slecht zijn voor cv? Zijn voornamelijk kunstof buizen, en de koppelingen/verdelers zijn van hetzelfde materiaal als die gebruikt zijn voor douche etc. Het water wordt ook niet echt warmer dan 30-40 graden ivm water in je boiler?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Pagina: 1 ... 56 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.