Heeft iemand hier ervaring met een Brita Maxtra+ of P1000/3000 waterfilter/ontharder of een decentrale unit van BWT? Na enige onderzoek hier in mijn kruipruimteloze huis lijkt het erop dat ik de keuken (en de buitenkranen, maar who cares) wellicht niet op een centrale ontharder aan kan sluiten.
In mijn meterkast is namelijk geen rioolaansluiting aanwezig, en daar wordt mijn inkomende waterleiding wel al meteen gesplitst in 2. Beide zitten naar ik aanneem in de betonvloer gefreesd of weet ik wat, maar ik kan er in ieder geval niet bij.
offtopic:
Weet iemand waar de meest rechtse aftakking voor is? Dat kraantje zit helemaal dicht en als ik dat opendraai dan komt er een klein stroompje water uit een kleine opening vlak bij het kraantje. Beetje als een ontluchter voor de CV, maar een waterleiding ontluchten slaat nergens op toch?
De ene aftakking komt in de trapkast weer de grond uit, en daar is ook een rioolaansluiting aanwezig (voor de naastgelegen WC en de badkamer en wasmachine boven), dus alles boven kan ik volgens mij prima ontharden.
Echter, de andere aftakking komt pas in de keuken weer naar boven. Als het niet in of bij de meterkast kan (en daar lijkt het op), dan kan ik dus geen waterontharder voor het hele huis installeren. Nu is het wel zo dat ik in de keuken in principe alleen water nodig heb om te drinken en om koffie of thee mee te zetten. Ik heb ook een vaatwasser, maar die heeft een ingebouwde ontharder die verder uitstekend functioneert. Beetje zout erin af en toe, maar dat moet met een centrale ontharder ook.
Derhalve zit ik eraan te denken om in mijn trapkast gewoon een ontharder aan te sluiten voor de badkamer en de wasmachine op zolder. En dan in de keuken zo'n kleine unit onder de gootsteen te plaatsen. Maar dat moet dan natuurlijk wel werken. Mijn lokale hardheid is 8-9dH. Tot hoever onthardt zo'n Brita, BWT (of gelijkwaardig) het water? Is dat in principe gewoon tot 0dH (mits je setting goed zet)?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW