Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 58 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
wizzopa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:58:
[...]

Natuurlijk kan dat volgens de gebruiksaanwijzing van Aqmos, maar zelf dan komen de door @Joris 407 berekende hoeveel heden er niet uit.
Je kunt dan toch gewoon vaker regenereren.
Er is hier voldoende info aanwezig om het in 1x "goed" in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
mitsumark schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Je kunt dan toch gewoon vaker regenereren.
Er is hier voldoende info aanwezig om het in 1x "goed" in te stellen.
Vaker betekend meer water en zout verbruik, dan kan je beter je zout concentratie verhogen.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
wizzopa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:15:
[...]

Vaker betekend meer water en zout verbruik, dan kan je beter je zout concentratie verhogen.
Iets meer water inderdaad, maar meer zout t.o.v. een hogere concentratie toch niet?
En meer dan wat, een WTR? Want de concurrenten hebben alles wel "perfect" afgesteld staan?

Zelfs als een hogere zout concentratie het antwoord zou zijn, dan is dat alsnog gewoon 1x instellen op basis van de ervaringen en nooit meer naar omkijken.
Je bent niet verplicht om de komende maanden van alles te meten en te tweaken om de perfecte balans te vinden, ongeacht welke ontharder je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@mitsumark Weet je welke concentratie je nodig heb?
De getallen die leveranciers naar buiten brengen zijn grote hoeveelheden water die onthard kunnen worden met een theelepel zout en binnen 5 minuten.

Helaas de praktijk is bij mij anders.

Van ca 2200 liter van de verwachte 4000 ( volgens Aqmos ) naar 3750 liter, door zelf aan de knoppen te draaien en te meten.
Daar ben ik van af medio december mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:28
XWB schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

Heb je de WTR Ceramic nog in gebruik, en hoelang duurt de regeneratie met 15 liters hars?
Yes, nog in gebruik naar volle tevredenheid, ik heb het aantal liter voor regeneratie op 2400L staan. Dat is minder dan de fabrikant voorschrijft. Die zegt dat 2740L mogelijk is in deze handleiding.

In het begin bijna voor elke regeneratie getest en nu ongeveer elke maand, altijd keurig 0dh. Met installeren had ik het idee om telkens een stapje hoger te gaan tot ik kalk zou gaan meten. Maar om eerlijk te zijn vind ik het zo ook wel goed. Dan maar wat meer water en zout verbruik, zijn de kosten ook niet en nu weet ik vrij zeker de hars vulling niet verzadigd kan raken.

• wizzopa
XyRuS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Yes, nog in gebruik naar volle tevredenheid, ik heb het aantal liter voor regeneratie op 2400L staan. Dat is minder dan de fabrikant voorschrijft. Die zegt dat 2740L mogelijk is in deze handleiding.

In het begin bijna voor elke regeneratie getest en nu ongeveer elke maand, altijd keurig 0dh. Met installeren had ik het idee om telkens een stapje hoger te gaan tot ik kalk zou gaan meten. Maar om eerlijk te zijn vind ik het zo ook wel goed. Dan maar wat meer water en zout verbruik, zijn de kosten ook niet en nu weet ik vrij zeker de hars vulling niet verzadigd kan raken.
Wat is de hardheid van je water start de ontharder op volume of op tijd.

• XyRuS
Zo, dat is stom dat ik dat vergeet te vermelden. Locatie Schouwen-Duiveland, 13dh opgegeven door de leverancier. 14dh zelf gemeten

• wizzopa
XyRuS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:44:
Zo, dat is stom dat ik dat vergeet te vermelden. Locatie Schouwen-Duiveland, 13dh opgegeven door de leverancier. 14dh zelf gemeten
En start hij als het volume is bereikt of op tijd bv na 10 dagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
Vrijwel altijd op volume. Op de ontharder zit een parameter die het gemiddeld verbruik laat zien, 303L per dag.

• wizzopa
XyRuS schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:56:
Vrijwel altijd op volume. Op de ontharder zit een parameter die het gemiddeld verbruik laat zien, 303L per dag.
In handleiding zie ik bij de instelling getallen zijn dat minuten ( Blz 17 )

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Enige idee hoeveel minuten (of uren) de regeneratie duurt?

March of the Eagles

• wizzopa
XWB schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

Enige idee hoeveel minuten (of uren) de regeneratie duurt?
Als ik kijk naar de instellingen van de 15 liter is dat 51 minuten ( blz 17 van de handleiding.. )

[ Voor 22% gewijzigd door wizzopa op 19-08-2021 17:52 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@wizzopa Er zit nog een stap 'softening' tussen wat niet in de handleiding staat, ik ben vooral benieuwd naar de tijd van het totale proces :)

March of the Eagles

• wizzopa
@XWB de regeneratie bestaat normaal gesproken uit 4 stappen soms 5 maar dan is de rinse stap in 2 delen.

De stap softening is dan in mijn beleving het ontharden van het water en maak dan geen deel uit van het regeneratie proces.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
[...]

Had je ook nog wat meer info over de geluidsreductie die je toegepast hebt? (maten van het ringetje)
Of heb je met wtr nog contact hierover gehad?
Ik heb een ceramic premium 20 staan die hetzelfde geluid maakt en ik zou dit wel graag op willen lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyRuS
XWB schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:55:
@wizzopa Er zit nog een stap 'softening' tussen wat niet in de handleiding staat, ik ben vooral benieuwd naar de tijd van het totale proces :)
Ik zou een keer handmatig de spoeling kunnen starten en de tijd opnemen. Ik schat zo'n drie kwartier tot een uur dat hij wel bezig is.

Morgen ga ik voor een weekje op vakantie, ik ga het proberen te onthouden!
Lieuwe15 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:18:
[...]

Had je ook nog wat meer info over de geluidsreductie die je toegepast hebt? (maten van het ringetje)
Of heb je met wtr nog contact hierover gehad?
Ik heb een ceramic premium 20 staan die hetzelfde geluid maakt en ik zou dit wel graag op willen lossen.
Voor mij is het irritante piep geluid verdwenen. Een andere tweaker die ik een paar ringetjes heb opgestuurd spreekt van een reductie, maar niet geheel verdwenen. Het makkelijkst is om me even een PM te doen en dan kan ik je er een paar opsturen. Als je zelf wilt printen heb ik de volgende maat aangehouden.

Buitendiameter: 12.8mm
Binnendiameter: 3mm
Dikte: 1mm

.

[ Voor 5% gewijzigd door XyRuS op 19-08-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:50
Wat is/zijn de verschillen tussen een Fleck 5600 SXT en een 5800SXT? Zijn er voordelen van de één t.o.v. de ander?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Is iemand bekend met wateronderharders met een communicatiepoort zodat je de controller op afstand kunt uitlezen (flow, modus, aantal regeneraties, zout op... enz. )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 10:04

duderuud

Sliden is koel

Wij hebben sinds een paar weken een WTR Ceramic Premium, aangesloten door WTR zelf. Prima ding voor zover ik kan bepalen.

Probleem is nu dat ineens het water niet meer zacht is. Voelde het gelijk met handen wassen maar voor de zekerheid ook een testertje gebruikt. DH van rond de 10 ipv 0 :X
Heb 'm al een keer handmatig laten regenereren, bypass staat goed, er zit zout en water in de zoutbak en het display geeft flow aan als er een kraan aan staat...alles lijkt gewoon goed te zijn :?

Iemand enig idee waar ik nog naar kan kijken om te zien waarom het water niet zacht is?

[ Voor 13% gewijzigd door duderuud op 22-08-2021 11:46 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
duderuud schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:44:
Wij hebben sinds een paar weken een WTR Ceramic Premium, aangesloten door WTR zelf. Prima ding voor zover ik kan bepalen.

Probleem is nu dat ineens het water niet meer zacht is. Voelde het gelijk met handen wassen maar voor de zekerheid ook een testertje gebruikt. DH van rond de 10 ipv 0 :X
Heb 'm al een keer handmatig laten regenereren, bypass staat goed, er zit zout en water in de zoutbak en het display geeft flow aan als er een kraan aan staat...alles lijkt gewoon goed te zijn :?

Iemand enig idee waar ik nog naar kan kijken om te zien waarom het water niet zacht is?
Na de handmatige regeneratie weer gemeten?

Staan de instellingen goed https://www.goedkopewater...waterontharder-stuurklep/

Misschien morgen de leveracier bellen.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 22-08-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

wizzopa schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:14:
[...]

Na de handmatige regeneratie weer gemeten?

Staan de instellingen goed https://www.goedkopewater...waterontharder-stuurklep/

Misschien morgen de leveracier bellen.
Opnieuw gemeten ja. Instellingen nagelopen, die staan allemaal goed.

Mailtje gestuurd naar WTR.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MN95
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04-2022
duderuud schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:11:
[...]

Opnieuw gemeten ja. Instellingen nagelopen, die staan allemaal goed.

Mailtje gestuurd naar WTR.
Is het gelukt Ruud?

Controleer altijd even wat aansluitingen van de pekelslang, soms zit hierin in combinatie met aanzuiging van valse lucht het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

@MN95 Dat was exact het probleem 😉

Ik keek zelf alles nog eens goed na en toen zag ik dat het slangetje bij de vlotter los zat. Die trok dus flink valse lucht.

Deze opnieuw goed vastgezet, ontharder opnieuw laten regenereren en voila, opgelost.

Ook gelijk een kalk tester gekocht (met vloeistof). Waterontharder was ingesteld op (omgerekend) 12/13dh maar bleek 10/11 te zijn.
Settings aangepast op precies de juiste hardheid, scheelt weer wat zout 😉

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MN95
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04-2022
@duderuud Goed om te horen.

Controleer even regelmatig de inkomende hardheid, dit kan nogal fluctueren met droogte en hoge watervraag (zomers) leert mijn ervaring. Je hebt immers een testsetje reeds gehaald!

Ik zit zelf altijd wat hoger in de gemeten dH om zo niet bedrogen uit te komen met de beschikbare capaciteit van de ontharder. :-)

[ Voor 1% gewijzigd door MN95 op 25-08-2021 16:44 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Uiteindelijk ben ik het gehele topic maar gaan doorspitten ;) en ipv een stroomloze (@c-mattic) of een aquacell(@Drardollan ) neig ik toch naar een Aqmos met Clack klep.

Eerder gaf ik aan dat we rond de 60m3 verbruiken in een klein 'appertementje' in de schuur, maar dit komt toch neer op 108m3 met 2 volwassenen en 1 kleintje. Dit zal dus alleen maar omhoog gaan in ons nieuwe huis, gezien we daar twee douches hebben en een bad. Plus dat de schuur dan verhuurd gaat worden aan vakantiegangers. Het zou niet gek zijn als we straks uitkomen op 150 tot 200m3 per jaar en met een waterhardheid van 8 (PWN), geeft Aqmos aan dat we op een CS-32/CM-32 uitkomen. (wat is het verschil tussen deze kleppen? - de ene is tijdgestuurd en de andere niet)

Zelf vind ik de harsinhoud wat klein en de doorstroomsnelheid wat laag, dus liever ga ik voor wat groters. Een doorstroomsnelheid van >25 liter per minuut zou mooi zijn, dus dan kom je uit op minimaal 1,5 m3/h. Als ik elke 10 dagen zou regenereren kom ik uit op (200000/365)*10 = 5480 liter, wat prima past bij de CM-60, CS-60, CMX-60 of CSX-60 (gaat het hier puur om losse onderdelen of alles in 1 kast?)

De 'sale' pagina is dan mooi natuurlijk en omdat ik zelf met kogelafsluiters wel een bypass kan (laten) maken hoeft er geen aansluitset bij. Koppelslangen en stukken wijzen ook voor zich neem ik aan? Een CM-40 zou nog net kunnen, maar beter is om wat overcapaciteit te hebben.
CS-60 = 749 (tijdgestuurd)
CM-60 = 741
CM-60 (met aansluitspullen en zout etc.) - 899 (ben je 140 kwijt aan al die dingen?)
CMX-60 = 729
CSX-60 = 709 (tijdgestuurd)

Kloppen mijn hersenspinsels een beetje en zit ik in de goede richting of juist helemaal niet. Welke van deze waterontharders passen het beste bij mijn wensen?

[ Voor 4% gewijzigd door Krilo_89 op 25-08-2021 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
henkNL schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:40:
Bij de Welkoop is het zout weer in de aanbieding :)
Het is dat ik nog 1,5 zak heb liggen, maar deze week nog goedkoper: 9 euro bij de welkoop

[ Voor 10% gewijzigd door henkNL op 25-08-2021 20:38 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 16:56
wizzopa schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Wat ik veranderd heb in de instelling:
De vlotter hier heb ik de geleiding onder de vlotter geplaatst zo dat er meer water in de container kan de vlotter staat nu op zijn hoogste stand

1 liter extra hars
De Back Wash tijd van 2 naar 3 minuten
De Brine tijd van 28 minuten naar 40 minuten
De Refill van 3,2 minuten naar 5,3 minuten
De zout concentratie is van 130 a 140 g/l hars naar 237 g/l hars gegaan

Als ik de resultaten van deze veranderingen vergelijk met wat de ontharde deed na de plaatsing is dat een ruime verbetering.
Van 2080 liter @ 7,85 dh en 8 liter hars naar 3450 liter @ 7,85 en 9 liter hars
Ik heb zonet (eindelijk) de vlottergeleiding aangepast. Ik had even gewacht tot het zout voldoende gezakt was, maar dat bleek eigenlijk niet nodig. De cilinder kan immers blijven staan in het vat.
Kan ik deze instellingen ook gebruiken met mijn standaard 8liter hars?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Mijn 2ehands Aquacell draait inmiddels 2 weken en het werkt super! Alles onthard, badkamer blijft schoon, zachte handjes na het handenwassen. Net zoutblokken besteld die worden morgen thuisbezorgd. De 2 blokken die ik erbij kreeg gaan toch sneller op dan ik verwacht had, en ik wil natuurlijk niet meer zonder zitten nu.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@No Hands Weet niet of het hier goedkoper is?
https://www.nederlandsezouthandel.nl/zoutblokken

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Ja, die zijn 50 cent per blok goedkoper dan Aquacells eigen www.blokzout.nl

• No Hands
Ik vind het alleen nog moeilijk om in te schatten hoeveel zout erdoorheen zal gaan, maar dat zal ik eens met Aquacell zelf gaan overleggen

aanvulling: - 1 navulling zout = 2 blokken op 15/20 kuub water zegt Aquacell.

[ Voor 24% gewijzigd door No Hands op 26-08-2021 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
15-20 kuub bij welke hardheid?
Ga ik uit van een gemiddelde 8dh dan is dat pakweg 1 euro per kuub, ik ben met tabletten nog geen 20 cent per kuub kwijt.

[ Voor 34% gewijzigd door mitsumark op 26-08-2021 15:55 ]

• No Hands
mitsumark schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:52:
15-20 kuub bij welke hardheid?
Ga ik uit van een gemiddelde 8dh dan is dat pakweg 1 euro per kuub, ik ben met tabletten nog geen 20 cent per kuub kwijt.
Als ik 20 kuub gebruik en een navulling kost 10 euro, dan is dat toch 50ct per kuub?
Ik gebruik jaarlijks 65 kuub, dus dat is 30 euro aan zout.

• mitsumark
No Hands schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Als ik 20 kuub gebruik en een navulling kost 10 euro, dan is dat toch 50ct per kuub?
Ik gebruik jaarlijks 450 kuub, dus dat is 225 euro aan zout.
2 blokken van 4kg, of 2 blokken van 8kg?
Hoeveel zit er in 1 verpakking?

• No Hands
mitsumark schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

2 blokken van 4kg, of 2 blokken van 8kg?
Hoeveel zit er in 1 verpakking?
in 1 verpakking zitten 2 blokken van 4 kilo, totaal 8 kilo.

• wizzopa
wittmann1982 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Ik heb zonet (eindelijk) de vlottergeleiding aangepast. Ik had even gewacht tot het zout voldoende gezakt was, maar dat bleek eigenlijk niet nodig. De cilinder kan immers blijven staan in het vat.
Kan ik deze instellingen ook gebruiken met mijn standaard 8liter hars?
De instellingen zijn voor 9 liter. Backwash kan naar 2 minuten en de Brine naar 35 minuten.

Refill staat hier op 5,3 minuten en mag naar 4,7 minuten.

Hoor graag wat de resultaten zijn van je nieuwe instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
henkNL schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:36:
[...]

Het is dat ik nog 1,5 zak heb liggen, maar deze week nog goedkoper: 9 euro bij de welkoopw
Goede tip :) Ik moest daarnet naar de bouwmarkt, en blijkbaar zit er een Welkoop winkel naast. Dus gelijk maar twee zakken zout gehaald, kunnen we weer twee jaar verder :*)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
No Hands schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:03:
[...]
in 1 verpakking zitten 2 blokken van 4 kilo, totaal 8 kilo.
My bad, ik dacht dat je met 2 blokken 2 van die verpakkingen bedoelde, dan is het inderdaad eerder 50 cent per kuub.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 26-08-2021 19:26 ]

• wittmann1982
wizzopa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:12:
[...]

De instellingen zijn voor 9 liter. Backwash kan naar 2 minuten en de Brine naar 35 minuten.

Refill staat hier op 5,3 minuten en mag naar 4,7 minuten.

Hoor graag wat de resultaten zijn van je nieuwe instellingen.
Zal ik doen, gezet op 35min Brine en 4,7 refill.
De bedenking die ik me maak: wanneer de reservoir vol zout zit, is er dus eigenlijk minder plaats voor water toe te voegen bij de refill. Wanneer men dan de brine-tijd gaat verhogen, loopt men dan het risico niet dat de pekel gewoon op raakt? Zelfs nu, wanneer er nog een 20-tal minuten resteren van de brine tijd is het water in het reservoir al erg hard gedaald zie ik.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 17:52

Redwood

The Truth Is In Here

Ik heb zelf een Aquastar. Gekocht bij die winkel met service en warmte. Zelf installeren was een eitje.
Bevalt prima.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• wizzopa
wittmann1982 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:31:
[...]

Zal ik doen, gezet op 35min Brine en 4,7 refill.
De bedenking die ik me maak: wanneer de reservoir vol zout zit, is er dus eigenlijk minder plaats voor water toe te voegen bij de refill. Wanneer men dan de brine-tijd gaat verhogen, loopt men dan het risico niet dat de pekel gewoon op raakt? Zelfs nu, wanneer er nog een 20-tal minuten resteren van de brine tijd is het water in het reservoir al erg hard gedaald zie ik.
De brine stap bestaat eigenlijk uit 2 delen, het eerste deel is zoutwater opzuigen, dat is een meng product van zoetwater en de verzadigde zoutoplossing. Het tweede deel start als de brine de bodem bereikt en de toevoor door de vlotter wordt afgesloten, daar zorgt het rubber balletje voor. De resterende tijd gaat er alleen zoet water door de ontharder om het zoute water verder te duwen, bij andere fabrikanten het dat slow rinse.

Het is niet zo dat gedurende de 35 minuten brine er alleen zoutwater uit het reservoir door de ontharder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
Heel duidelijk :D
Ik heb voorlopig de intervallen weer naar 10 dagen/ 1.2T gezet om beter te kunnen meten. Eens de 600L verbruik bereikt is start ik met de metingen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wizzopa schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:20:
@XWB de regeneratie bestaat normaal gesproken uit 4 stappen soms 5 maar dan is de rinse stap in 2 delen.

De stap softening is dan in mijn beleving het ontharden van het water en maak dan geen deel uit van het regeneratie proces.
Dat is best vreemd. Wanneer ik het het regeneratieproces aanzet, dan doorloopt het apparaat 5 stappen:

1) Brine refil
2) Softening
3) Backwash
4) Brine & slow rinse
5) Fast rinsing

Hier nog een foto van stap twee, wat automatisch volgt na het aanmaken van het pekelwater in stap één. En dat softening alleen al duurt 240 minuten. Dus dat hele regeneratie proces duurt ongeveer 5 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlDt9j8vpZbqnV_aDmaWxf66KQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RP54ZWnyzlUoVtLt8Qq0YppQ.jpg?f=user_large

Ik was al in contact met WTR hierover, maar zij konden het niet verklaren.

Vreemd, nietwaar? Ik kan hier ook helemaal geen instelling voor vinden.

March of the Eagles

• wizzopa
XWB schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:08:
[...]

Dat is best vreemd. Wanneer ik het het regeneratieproces aanzet, dan doorloopt het apparaat 5 stappen:

1) Brine refil
2) Softening
3) Backwash
4) Brine & slow rinse
5) Fast rinsing

Hier nog een foto van stap twee, wat automatisch volgt na het aanmaken van het pekelwater in stap één. En dat softening alleen al duurt 240 minuten. Dus dat hele regeneratie proces duurt ongeveer 5 uur.

[Afbeelding]

Ik was al in contact met WTR hierover, maar zij konden het niet verklaren.

Vreemd, nietwaar? Ik kan hier ook helemaal geen instelling voor vinden.
Vreemd, de logische stappen voor de regeneratie zouden in mijn beleving zijn:

1 - BackWash
2 - Brine > Slow Rinse
3 - Fast Rinse
4 - Refill
5 - Softening

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En het zou tevens niet zolang moeten duren :p

March of the Eagles

• wizzopa
XWB schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:17:
En het zou tevens niet zolang moeten duren :p
Afhankelijk van de instellingen uiteraard.

Met de aanpassingen die ik bij de Aqmos heb gedaan is de tijd wel toegenomen

Van ca 35 minuten naar ca 51 minuten.

• mitsumark
Mijn https://www.goedkopewater...remium-fleck-5800-sxt-15/ doet er ongeveer een uur over.
Heb het eind nog nooit (wakker) meegemaakt, maar na 45 minuten is ie nog bezig, en na 75 minuten is het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Zou iemand mij (Krilo_89 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") in ieder geval nog kunnen vertellen/duidelijk maken:
- wat het verschil is tussen de CM-60 en CMX-60? Of is het puur twee units vs 1 unit, omdat ze nogal schelen qua prijs?
- als ik zelf een 'bypass' wil maken, heeft het dan nog nut om de aanbieding met de aansluitignsset te kopen?

Ik kies liever voor de 60 ivm wat overcapaciteit ten opzichte van de 40 (het scheelt overigens ook weinig geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Krilo_89 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:39:
Zou iemand mij (Krilo_89 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") in ieder geval nog kunnen vertellen/duidelijk maken:
- wat het verschil is tussen de CM-60 en CMX-60? Of is het puur twee units vs 1 unit, omdat ze nogal schelen qua prijs?
- als ik zelf een 'bypass' wil maken, heeft het dan nog nut om de aanbieding met de aansluitignsset te kopen?

Ik kies liever voor de 60 ivm wat overcapaciteit ten opzichte van de 40 (het scheelt overigens ook weinig geld).
het verschil is container met daar in de ontharderen zout opslag in unit of losse ontharder en losse zout opslag.

Wel even opletten er zijn van van de cm-60 en de cmx-60 2 verschillende versies

Als je zelf de by-pass wil maken heeft het geen zin om het aansluitset te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 27-08-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Krilo_89
Alles kan.

De aqmos bypass of zelf maken.

Ik vond de aqmos bypass wel handig en heb zelf de flexibele "haakse" slangen erbij genomen via de site.
Wat fotos
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

en uiteindelijk voor een airgap van BWT gegaan met een EA terugstroom beveiliging.

Omdat het bij mij een ombouw was van fleck naar clack, heb ik bij arjantje, flex pekel en afvoerslang besteld.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Thanks @wizzopa en @AUijtdehaag!
Van de CM-60 hebben ze inderdaad een versie die tijdgestuurd is en de 'goede' is volumegestuurd. Degene met de S erin (CSX-60 en CS-60) zijn tijdgestuurd.
Ik zal er geen aansluitset bij bestellen, maar die slangen zijn wel makkelijk. Ook doe ik er een resin cleaner bij en een testsetje, is dat ook gelijk geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Krilo_89
Resin cleaner heb ik ook, maar moet je niet te vaak gebruiken.
Neem gewoon een volume gestuurde clack klep.
Er zit altijd een maximale (instelbare) tijd aan.
Hier 2 weken van huis geweest en vandaag regeneratie met nog 2200 liter te gaan.
Maar ik vind 21 dagen tussen regeneraties lang zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Krilo_89 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:07:
Thanks @wizzopa en @AUijtdehaag!
Van de CM-60 hebben ze inderdaad een versie die tijdgestuurd is en de 'goede' is volumegestuurd. Degene met de S erin (CSX-60 en CS-60) zijn tijdgestuurd.
Ik zal er geen aansluitset bij bestellen, maar die slangen zijn wel makkelijk. Ook doe ik er een resin cleaner bij en een testsetje, is dat ook gelijk geregeld.
Volgens mij is het verschil de capaciteit door bezouten of spaar bezouten 6000 liter @ 10 dh of 4500 liter @ 10 dh, maar ik kan er naast zitten😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@AUijtdehaag , die tijdgestuurde ga ik ook niet bestellen hoor. Ik zag later pas wat het verschil was. @wizzopa , ik heb in de datasheets geen enkel verschil kunnen ontdekken, maar voor mij wordt het toch een volumegestuurde ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
@wizzopa , nou ik wilde dus bestellen en toen zag ik dat je verschillende types had idd! Dus het klopt (wederom) als een bus wat je zegt ;). Nu zijn de twee opties beide 779 euro en de 'full salting' heeft korting (741). Dit is nog steeds duurder dan de CMX-60 (729), maar wel verwaarloosbaas.
Ik kijk even wat ik het beste kwijt kan bij mij en ik denk dat dat twee losse units zijn ipv 1. De smalle harssilinder kan mooi vooraan, zodat ik hem kan instellen/uitlezen etc. En de zoutvoorraad zal ik niet vaak hoeven vullen, dus die mag daar wel achter staan.

Of zit er een voordeel aan om ze samen in 1 unit te hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Krilo_89 op 27-08-2021 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Vandaag een Sensorsoft waterontharder laten plaatsen. Met wat passen en meten paste hij net in de meterkast. Water smaakt iets anders. Verder merk ik er nog niet zoveel van.

Apparaat staat gedeeltelijk voor de stoppenkast. De slangen zijn flexibel dus door hem kwartslag te draaien kun je er gewoon bij.
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3021766675-4.jpg

De bypass die je kunt gebruiken als je water wil gebruiken zonder de waterontharder.
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3021766676-4.jpg

De afvoer van het spoelwater en de overloop.
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p3021766507-4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Ik vind het wel tricky water en elektra in 1 ruimte

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
@Faxe , past precies ;).

@Joris 407 , ik zie toch ook redelijk vaak watermeters in meterkasten zitten? Of gebeurd dat bij nieuwbouw niet?

Ik heb uiteindelijk toch de CM-60 besteld, want de CMX-60 kon ik toch niet kwijt ivm de grotere diameter van het zoutvat. Wilde nog bijna 250kg zout bestellen, omdat ik met die 10% korting het 'gratis' kon meepakken, maar de welkoop zit vlakbij, dus per kg kwam het op hetzelfde neer. Thanks iedereen voor de hulp, ik zal wat foto's laten zien wanneer het geinstalleerd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris 407
Als er water in de meterkast zit dan is dat altijd in een zone onderin de meterkast, niet op dezelfde hoogte als de elektra
https://pluimersmedia.nl/meterkastbladen/

[ Voor 18% gewijzigd door Joris 407 op 27-08-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
En niet te vergeten de hulpdiensten die niet in 1 handomdraai de stroom kunnen afschakelen.. nog niet te spreken over de verzekering en wat die vind van zo’n opstelling naderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Plaatsing zo dicht bij de stoppenkast is misschien niet handig maar laat het eerst wel zo. Het open doen van de deur van de meterkast duurt in de praktijk langer dan het even opzij schuiven van de waterontharder om bij de stoppen te kunnen. Bij calamiteiten zal het in de praktijk niet zoveel uit maken. In de polisvoorwaarden van mijn opstal/inboedelverzekering staat niks over eisen waaraan mijn meterkast moet voldoen dus verwacht daar geen probleem. Mocht het wel zo zijn verwijs ik ze door naar het bedrijf dat de ontharder geplaatst heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Verwijderd schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 23:15:
Iemand ervaring met Harvey Crown? Hoofd leverancier van de Aquacell waterontharder??
In NL zijn de prijzen € 2.100,- en in Engeland € 1.050,-. Dus 2x zo duurder als je het in NL aanschaft.

Echter heeft er iemand al zo'n Harvey Crown besteld en laten monteren?

Graag kom ik in contact....
Ik ben binnenkort in Engeland en wil daar eigenlijk drie waterontharders aankopen. Kunnen gewoon achterin de auto naar Nederland dus ideaal :)

Iemand recente ervaring met de Harvey Crown? Waar is die het beste te kopen en is die volledig compatible met het Nederlandse waternet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
@Spixo Weet je zeker dat je die zomaar kunt meenemen vanuit een niet Europees land (Brexit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 16:19
sunnybird schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:42:
@Spixo Weet je zeker dat je die zomaar kunt meenemen vanuit een niet Europees land (Brexit).
Gaat prima, zolang de douane je auto niet checked ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
sunnybird schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:42:
Uiteraard heb je te maken met de regels van de douane. Maar zelfs na het betalen van de verschuldigde belasting is de besparing op 3 waterontharders (vergeleken met de Nederlandse AquaCell prijs) enorm.
DJT schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:35:
Gekocht in de UK bij Fountain, de 22mm high flow versie (model 1400). Ik heb 'm sinds juli en is onderdeel van een nieuwe waterinstallatie. Ik heb bij de bestelling direct 12 blokken zout mee besteld (was een aanbieding). Ik heb er nu 6 gebruikt, ongeveer 1 per maand. Er gaan twee blokken tegelijk in dus ik vul eens per twee maanden aan. Ik heb geen idee wat mijn waterverbruik op dit moment is, ik hou dat niet bij.

De loodgieter heeft 'm geïnstalleerd maar dat had ik ook zelf kunnen doen met het juiste gereedschap. Alle nodige aansluitmaterialen worden bij het apparaat geleverd.
@DJT mag ik vragen hoe de Model 1400 heet in de webshop? Of heb je daar voor gebeld/gemaild om exact dat model te krijgen? Deze is dus gelijk aan de Nederlandse AquaCell? Alvast bedankt voor je reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Het is deze. Je kunt bij het bestellen in het opmerkingen veld aangeven dat je model 1400 wilt (regenereren na iedere 1400 liter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Spixo schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:05:
[...]

Ik ben binnenkort in Engeland en wil daar eigenlijk drie waterontharders aankopen. Kunnen gewoon achterin de auto naar Nederland dus ideaal :)

Iemand recente ervaring met de Harvey Crown? Waar is die het beste te kopen en is die volledig compatible met het Nederlandse waternet?
Ik stuur je even een DM met een vraag die hier niets mee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
No Hands schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:31:
[...]
Ik stuur je even een DM met een vraag die hier niets mee te maken heeft.
Net als deze post :D
En de mijne..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Kom ik in het topic mijn licht op doen.. zie ik zo'n 5000 posts... |:(

Nu wil ik best een week gaan lezen voor de fijne details, maar ik hoop dat jullie mij willen vergeven als ik voor nu even een kleine shortcut neem door direct maar wat te vragen.

Dus.. Ik had al begrepen dat Aquacell een goed merk was, maar 2Kilo euro?? Dang.
Ik zag ook al WTR langs komen voor minder dan de helft daarvan.
Is Fleck nog iets redelijks?
Is goedkoop hier duurkoop en duurkoop goedkoop??
Is Aquacell nu het neusje van de zalm of overpriced en geen haar beter dan de rest?

Mag ik mijn situatie schetsen en dat vrijwilligers hun mening geven?
Huishouding van 5 personen, laten installeren (waterleiding moet dan klein beetje om voor een fijnere plek want splitsing zit in de kruipruimte), begane grond.
Liever over dan ondergedimensioneerd. Voorkeur voor volume limiet spoeling i.p.v. tijdslimiet.
Wel of geen stroomverbruik heeft geen directe voorkeur.

Ik kan de Aquacell wel betalen als het echt de creme de la creme is, maar ik ben malle Eppie niet. Wel onwetende Eppie, vandaar mijn vraag aan jullie wat ik nou wel of niet moet overwegen:)

(ok, geen magneetontharders, zo ver ben ik wel, enkel hars/zout).

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Eigenlijk dezelfde vraag als hierboven.

Heb mij ook wat ingelezen in dit topic en wil de Aquacell met de Sensorfit en Amysoft vergelijken.
Na zoeken op de drie namen, lees ik enkele posts over Amysoft dat het water chemisch smaakt óf dat er residu achterblijft. Eigenlijk valt die voor mij dan al af, heb geen zin om de lotto te winnen en dit ook te krijgen.

Als ik Aquacell vergelijk:
- 50L /minuut doorstroom (30L bij regeneratie/enkele cel)
- Geen elektra aansluiting, ook geen printplaat of elektronica wat kapot zou kunnen, aldus de fabrikant.
- kleine blokken zout
- € 2.099 met 5 jaar garantie
- Krijg geen reactie op mail wat geschatte zou per jaar zal zijn

Met Sensorsoft:
- Ook 50L/minuut doorstroom
- 60KG zout per jaar, als schatting
- € 1.649 aanschaf met 1 jaar garantie
- Aanvullend garantie te koop voor €8/maand (ofwel; €383,52 voor 4 jaar)

Onder aan de streep is de Sensorsoft slechts €60,00 goedkoper uit als we beide gelijk trekken naar 5 jaar garantie. Al is de garantie bij de Sensorsoft een keuze natuurlijk.
Ik lees veel wisselende verhalen op G00gle over het gebruik van zout bij de Aquacell. Nu snap ik dat dit hardheid/samenstelling gezin/gebruik afhankelijk is. Wat is jullie ervaring?

In het serviceabbo van Sensorsoft zit wel weer 45€ zout per jaar inbegrepen, onder aan de streep zal het verschil iets groter zijn.
Ben er nog niet uit.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainC
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 12:23
En hier ook iemand met dezelfde vraag als de 2 hierboven. Met bijkomstigheid of dit ook mogelijk is in combinatie met een boiler in een nieuwbouwwoning en de daarbij behorende garanties. En is het waar wat aguavibes aangeeft op hun website dat te zacht water weer schadelijk is voor huishoudelijk apparatuur en roest kan veroorzaken? Of is dat allemaal larie wat ze lopen te verkondigen. (De onwetende)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
MainC schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:03:
En hier ook iemand met dezelfde vraag als de 2 hierboven. Met bijkomstigheid of dit ook mogelijk is in combinatie met een boiler in een nieuwbouwwoning en de daarbij behorende garanties. En is het waar wat aguavibes aangeeft op hun website dat te zacht water weer schadelijk is voor huishoudelijk apparatuur en roest kan veroorzaken? Of is dat allemaal larie wat ze lopen te verkondigen. (De onwetende)
Aquavibes, is dat zo'n ding dat je met een magneet op een leiding plaatst?
Als ze het bij Tellsell verkopen, geloof ik het al niet meer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan voor 1000 euro prijsverschil, 111 zakken zout kopen van 9 euro bij de welkoop.
Daar heb je de komende 25 jaar genoeg aan. Gratis.

Waarom zou je überhaupt nog een aquacell willen dan?

Sinds 2013 heb ik een ontharder en 0
dh
Enige probleem was een lekkende flexibele slang van een grohe red.
Maar dat valt onder slechte kwaliteit.
Er zijn wel meer problemen geweest met lekkages van het vorige model.

Het 450 ltr rvs vat op zolder is nog steeds niet lek. Fingers crossed. :+

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2021 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14
Memphisto schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 06:51:
Nieuwe poging aangezien mijn vraag wat ondergesneeuwd lijkt te raken tussen alle andere posts.
Iemand ervaringen met het plaatsen van ontharders waarvoor geen afvoer naar het riool benodigd is?
[...]
Half jaar later… heb sinds 2017 Solucalc. Werkt prima. Water smaakt ietsje anders (zoals bij iedere ontharder). Douchekop nooit verstopt. Je hoort alleen een getik in de meterkast als je de kraan aan zet. Aanslag is gemakkelijk van de douchewand te verwijderen.
Ik vervang 1 a 2x per jaar een koolzuurfles (gewoon wisselen bij de slijter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:37
jpvk007 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Half jaar later… heb sinds 2017 Solucalc. Werkt prima. Water smaakt ietsje anders (zoals bij iedere ontharder). Douchekop nooit verstopt. Je hoort alleen een getik in de meterkast als je de kraan aan zet. Aanslag is gemakkelijk van de douchewand te verwijderen.
Ik vervang 1 a 2x per jaar een koolzuurfles (gewoon wisselen bij de slijter).
Interessant, haalt het echt de kalk uit het water? Of is het soort "mangeet" oplossing.
Ik heb heel weinig plek in m'n meterkast, dus dit zou mogelijk een uitkomst voor mij zijn. Maar ik wil wel echt 0dh.

Als ik die site een beetje doorlees lijkt het een zelfde (onzin) verhaal als de "magneetjes". Maar deze kende ik nog niet. Dus of het wel of niet werkt durf ik nog niet te zeggen haha.

Edit:
Ik vind dit erg interessant, deze oplossing zou ik zonder al te veel aanpassen in mijn meterkast kunnen proppen. Maar ik heb wel zeer mijn twijfels of dit echt werkt. Misschien dat iemand hier wat meer licht erop kan schijnen. Het voelt voor mij namelijk een beetje als de "magneet" oplossing. Maar misschien dat ik het mis heb.

[ Voor 28% gewijzigd door g00gle op 31-08-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
g00gle schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Interessant, haalt het echt de kalk uit het water? Of is het soort "mangeet" oplossing.
Ik heb heel weinig plek in m'n meterkast, dus dit zou mogelijk een uitkomst voor mij zijn. Maar ik wil wel echt 0dh.

Als ik die site een beetje doorlees lijkt het een zelfde (onzin) verhaal als de "magneetjes". Maar deze kende ik nog niet. Dus of het wel of niet werkt durf ik nog niet te zeggen haha.

Edit:
Ik vind dit erg interessant, deze oplossing zou ik zonder al te veel aanpassen in mijn meterkast kunnen proppen. Maar ik heb wel zeer mijn twijfels of dit echt werkt. Misschien dat iemand hier wat meer licht erop kan schijnen. Het voelt voor mij namelijk een beetje als de "magneet" oplossing. Maar misschien dat ik het mis heb.
https://www.waterontharder-specialist.be/solucalc
https://waterontharderkiezen.nl/solucalc

Het haalt kalk er niet uit, maar het gas reageert met het kalk en zet het om. Als je weinig plek hebt weet ik niet of een grote CO2 fles wel gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 17:12
Na wat uitzoekwerk te doen valt het mij op dat de Delta ontharder hier zo weinig wordt besproken. Toch vreemd want met zijn lage verbruik en efficiente werking lijkt dat toch de grote winnaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 15:03
Knikmops schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:26:
Na wat uitzoekwerk te doen valt het mij op dat de Delta ontharder hier zo weinig wordt besproken. Toch vreemd want met zijn lage verbruik en efficiente werking lijkt dat toch de grote winnaar?
Misschien dat alle waterontharders op ionen uitwisseling basis net zo effecient zijn en net zo laag (whatever that may be) verbruik hebben ?
Hars, ionen uitwisseling en regenereren waarbij water en zout worden verbruikt.

U bent misschien verbonden aan deze onbekende club van grote winnaars ?

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
rsbroer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Misschien dat alle waterontharders op ionen uitwisseling basis net zo effecient zijn en net zo laag (whatever that may be) verbruik hebben ?
Hars, ionen uitwisseling en regenereren waarbij water en zout worden verbruikt.

U bent misschien verbonden aan deze onbekende club van grote winnaars ?
Laag verbruik = laag waterverbruik en laag zoutverbruik. Zij claimen minder te verbruiken dmv gebruik van fijne korrel. Ik neem aan dat Aquacell ongeveer hetzelfde doet, maar dan voor 2x de prijs.

Snap niet goed waar de opmerking vandaan komt dat ik verbonden zou zijn aan de "onbekende" club. Ik ben gewoon op zoek naar een goed product. Aqmos verkoopt deze ontharder, en die lijken mij niet echt onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 15:03
Knikmops schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:48:
[...]
Laag verbruik = laag waterverbruik en laag zoutverbruik. Zij claimen minder te verbruiken dmv gebruik van fijne korrel. Ik neem aan dat Aquacell ongeveer hetzelfde doet, maar dan voor 2x de prijs.

Snap niet goed waar de opmerking vandaan komt dat ik verbonden zou zijn aan de "onbekende" club. Ik ben gewoon op zoek naar een goed product. Aqmos verkoopt deze ontharder, en die lijken mij niet echt onbekend.
Nou, met sterke claims als "grote winnaar" en "wat uitzoekwerk" kun je wel wat commentaar verwachten.
Je trekt de ervaringen en voorbereiding van vele in dit forum in kwestie en je praat simpelweg de pr praat na van een leverancier die hier nauwelijks wordt besproken.
Fijnere korrel zorgt effectief voor een groter uitwisselings oppervlak, dus je hebt als het ware 1.x maal de capaciteit van een waterontharder met standaard korrel. Dat is leuk, maar je hebt nog steeds dezelfde hoeveelheid zout nodig als andere waterontharders om een hoeveelheid ionen uit te wisselen tijdens de regeneratie. Anders gezegd, als 1 gram kalk nu in een harskolom zit van 10 liter of 20 liter, zal voor het zoutgebruik om dit te regenereren nauwelijks uitmaken. Wat wel uitmaakt is de tijd die je de mix de kans geeft de ionenuitwisseling te doen; te kort en je zoutgebruik zal omhoog gaan.

Maar, prima merk lijkt me qua specs, wel aan de dure kant. Ga voor deze winnaar zou ik zeggen :-)
en deel ons je ervaringen mee

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14
ps4mm schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:10:
[...]

https://www.waterontharder-specialist.be/solucalc
https://waterontharderkiezen.nl/solucalc

Het haalt kalk er niet uit, maar het gas reageert met het kalk en zet het om. Als je weinig plek hebt weet ik niet of een grote CO2 fles wel gaat passen.
Calcium wordt niet uit het water onttrokken (geen natrium/calcium wisselaar). Dus een test naar graden Duitse hardheid gaat niets opleveren. Maar je zou het effect krijgen van rond de 6gr dH meen ik.
Het idee is dat het kalk gewoon oplost in het water en zich niet af zet aan de muren of in je apparatuur.

Betreffende formaat. Op de co2 fles na neemt het geen ruimte in. Mijn motivatie was dat het riool niet in de buurt van de meterkast ligt en de kruipruimte os volgestort. Dus geen goede optie. Overigens destijds minder betaald dan een gemiddelde zout wisselaar.

[ Voor 16% gewijzigd door jpvk007 op 31-08-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@rsbroer je heb hem door mbt fijn hars en zout, en dan de uitspraak Maakt uw water zachter dan conventionele waterontharders

[ Voor 26% gewijzigd door wizzopa op 31-08-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Als reactie op de vragen een aantal post terug over welk merk etc: ik heb kort geleden ook een keuze traject doorlopen en kwam, vanwege de min of meer gelijke functie en prestaties van alle apparaten en de grote verschillen in prijs uit op Aqmos, WTR of Hydrotense. Als je je verdiept in het aanbod van deze leveranciers en je weet ongeveer welke harsinhoud en flow je nodig hebt, en hoeveel ruimte je hebt, en of je wel of niet een buitenlandse leverancier wilt (ivm service/contact), dan werd in mijn geval de keuze al zo'n beetje voor me gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Voor wat vragen betreffende de randverschijnselen:
Kan je met dmv hars/zout onthard water ook je auto/ramen/whatever droog en schoon laten opdrogen zonder afzetting?

En is onthard water goed/beter/slecht voor de moestuin? Ik weet niet of het zout merkbaar aanwezig is voor plantjes en die er spontaan dood van gaan of dat het zowaar lekkerder wordt.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Op m'n auto zag ik nog wel wat residu van druppels, drogen is imo alsnog aan te raden.
(vertikale) Ramen van m'n veranda leken wel aardig residu vrij, zonder drogen/trekker imo prima resultaat.
Veel planten houden niet zo van de extra natrium, beter regenwater of normaal hard water voor de (moes)tuin.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 01-09-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachmo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Heb z'on beetje het hele topic doorgespit maar kan het niet echt vinden.

Zijn voornemens een waterontharder aan te schaffen en ben er over uit om een volume gestuurde te nemen, echter zit een beetje met de voor en nadelen.

Wat is de Delta isera kwa kwaliteit en gemak als water ontharder, graag jullie advies hierin.
Wat ik vooral liever niet heb is te veel druk verlies.

En is een ontharder met desinfectie unit/sturing noodzakelijk?

Verbruik is ongeveer 200 m3 per jaar
waterhardheid 8.2 Dh
ontharder komt binnen een mtr van de aansluiting te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pachmo
Met 3 ltr hars en 15 minuten regeneratie, bij een verbruik van 200 m3 per jaar, ben je wel heel vaak aan het regenereren.
Lijkt me niet verstandig

https://www.aqmos.com/kapazitaetsrechner
Daar komt een CM32 uit...bij 8 dH
Je kan wat ruimer gaan zitten met een CM40

8 ltr hars heb ik ook (vergelijkbaar met de CM32, maar ik verbruik maar 34 m3 per jaar)

Plaats geen CA terugstroombeveiliging, dan verlies je 0.7 bar waterdruk.
Officieel hoort die er wel in. (ik heb een EA ervan gemaakt, die geeft geen drukverlies)

Wil je een chlorinator en dergelijke erbij kijk dan naar een fleck. (is optie volgens de tekst)
https://www.goedkopewater...gh-end-fleck-5800-xtr-15/
(geen ervaring in deze, maar capaciteit genoeg met 15 ltr)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pachmo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Oke duidelijk verhaal.

De EA wat je aangeeft dat is? die cm terugstroom beveiliging oke.

En wat is beter een ontharder die stroom loos is of die op waterdruk loopt.

Dat we 200 m3 water gebruiken komt ook door zwembad enz....
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:19:
@pachmo
Met 3 ltr hars en 15 minuten regeneratie, bij een verbruik van 200 m3 per jaar, ben je wel heel vaak aan het regenereren.
Lijkt me niet verstandig

https://www.aqmos.com/kapazitaetsrechner
Daar komt een CM32 uit...bij 8 dH
Je kan wat ruimer gaan zitten met een CM40

8 ltr hars heb ik ook (vergelijkbaar met de CM32, maar ik verbruik maar 34 m3 per jaar)

Plaats geen CA terugstroombeveiliging, dan verlies je 0.7 bar waterdruk.
Officieel hoort die er wel in. (ik heb een EA ervan gemaakt, die geeft geen drukverlies)

Wil je een chlorinator en dergelijke erbij kijk dan naar een fleck. (is optie volgens de tekst)
https://www.goedkopewater...gh-end-fleck-5800-xtr-15/
(geen ervaring in deze, maar capaciteit genoeg met 15 ltr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Is het mogelijk dat een handmatige regeneratie die te snel (binnen 1u) na de vorige regeneratie is uitgevoerd, leidt tot een harskolom die niet goed ontkalkt?
Mijn r2d2 32 brengt nu 9Dh terug naar ongeveer 5Dh, ik zoek nu een verklaring en denk dat het water niet lang genoeg in het zoutvat heeft doorgebracht, waarna het de harskern is in gegaan met een te laag zoutgehalte. Zou dit de slechte prestatie kunnen verklaren? Bypass en het meng-schroefje op de klep staan beide volledig dicht, dus inmenging lijkt me uitgesloten.
De te snelle 2e regeneratie was mijn fout, ingebruikname ging niet helemaal vlekkeloos... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
ps4mm schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:12:
Is het mogelijk dat een handmatige regeneratie die te snel (binnen 1u) na de vorige regeneratie is uitgevoerd, leidt tot een harskolom die niet goed ontkalkt?
Mijn r2d2 32 brengt nu 9Dh terug naar ongeveer 5Dh, ik zoek nu een verklaring en denk dat het water niet lang genoeg in het zoutvat heeft doorgebracht, waarna het de harskern is in gegaan met een te laag zoutgehalte. Zou dit de slechte prestatie kunnen verklaren? Bypass en het meng-schroefje op de klep staan beide volledig dicht, dus inmenging lijkt me uitgesloten.
De te snelle 2e regeneratie was mijn fout, ingebruikname ging niet helemaal vlekkeloos... :/
De ontharder heeft ca 6 uur nodig om voldoende zout op te lossen voor de regeneratie.

Ik neem aan dat de instellingen juist zijn, dat de vlotter werkt zoals het moet.

Als je dus te snel na de eerste regeneratie een tweede uitvoer en je meet dan geen 0 dH zou het kunnen zijn dat de eerste ook niet goed is verlopen.
https://imgur.com/a/KqK4gto

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 01-09-2021 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wizzopa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:16:
[...]

Vreemd, de logische stappen voor de regeneratie zouden in mijn beleving zijn:

1 - BackWash
2 - Brine > Slow Rinse
3 - Fast Rinse
4 - Refill
5 - Softening
Ik ben er inmiddels uit met WTR. De Ceramic High End heeft een droog zoutvat, dus het apparaat gaat eerst het zoutvat vullen met water en dan moet het zout enkele uren oplossen. Dat duurt dan 4 uur maar is geen onderdeel van het regeneratieproces. Het water in het zoutvat wordt dus voor elke regeneratie gevuld en geleegd.

March of the Eagles

• AUijtdehaag
  • Niet online
pachmo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:38:
Oke duidelijk verhaal.

De EA wat je aangeeft dat is? die cm terugstroom beveiliging oke.

En wat is beter een ontharder die stroom loos is of die op waterdruk loopt.

Dat we 200 m3 water gebruiken komt ook door zwembad enz....
[...]
EA of CA staat hier uitgelegd

Ik heb liever met een display, zodat je weet wat er gaande is.

Bypass gebruiken om zwembad te vullen dan.
Dus je weet je huishoudelijke verbruik niet?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vraagje.

De woning die wij in Wezep gekocht hebben zit een joekel van een onthardingsinstallatie in. Het water in ons dorp is van dergelijk hoge kwaliteit dat ik het ding niet nodig heb (nooit gehad en woon er al mijn hele leven) en hij staat me eigenlijk best wel in de weg.

Nu vraag ik mij af, mag zo'n ding droog staan, of is daar een bepaalde procedure voor, dat ik hem binnenkort afkoppel en de wateraanvoer weer herstel?

Hierna wil ik hem daarna namelijk op marktplaats zetten, of als iemand hier in het topic belang heeft mag dat ook natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://038waterontharder.nl/wp-content/uploads/2020/06/20200218_143312.jpg

Hij ziet er precies zo uit als de linker op de foto.

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 02-09-2021 08:24 ]

• ps4mm
wizzopa schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:32:
[...]

De ontharder heeft ca 6 uur nodig om voldoende zout op te lossen voor de regeneratie.

Ik neem aan dat de instellingen juist zijn, dat de vlotter werkt zoals het moet.

Als je dus te snel na de eerste regeneratie een tweede uitvoer en je meet dan geen 0 dH zou het kunnen zijn dat de eerste ook niet goed is verlopen.
https://imgur.com/a/KqK4gto
Dank voor de tips. Zojuist na 24u weer een regeneratie uitgevoerd, nog steeds hetzelfde: ongeveer 5dH.
Bij ingebruikname had ik de fout gemaakt om het zoutvat te vullen met 10-15L water en toen gelijk het zout erbij, dat is toen dus meegegaan in de eerste handmatige regeneratie. Ik had het even nagebeld, zou geen probleem moeten zijn, advies was om er nog 1 regeneratie achteraan te doen.
Ik heb na die eerste 'foute' ingebruikname regeneratie niet de hardheid gemeten. Alleen dat het water best vies smaakte, maar dat lees je toch overal..

Ik maak gebruik van de losse R2 32 kolom met een los 35 kg zoutvat met vlotter erin. Verder niks aangepast aan vlotter-kant: waternivo na refill is zo'n 16cm van de bodem = 14.4 liter (inlcusief het zout dan). Bij de brine stap zuigt ie 'm bijna helemaal leeg.
Ik heb in de klep alleen aangepast dat ie na 3.2T / 10dagen kan regenereren, alle andere timing settings staan op default. Ik heb gisteren nog even aan het kleine hardheid-mengklepje gedraaid om te kijken of hier wat mee aan de hand is, maar die stond op volledig naar links/volledig dicht. Ik kan die knop overigens heel makkelijk 'doordraaien' naar links, dan komt ie een tikje naar voren, klopt dat?

Wat zou een oplossing kunnen zijn? Om er nu nog maar een regeneratie achteraan te doen lijkt me weinig zinvol..

Zie foto's voor de opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_VEldb68cMkC9sFPFwo7_BQI5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOhAzjuRV0z6I0L0WGbl7eTB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WT6G6rDgFW2v_EfyFLexsypKuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7vG4Qrp9axvMEYj7V269ePz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQbn2yX7ktZCaWWFJDOmSLtA1Ig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXFv9b5QaY1lgneYusnUwNj5.jpg?f=fotoalbum_tile

• Knikmops
@pachmo
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:19:
@pachmo
Lijkt me niet verstandig
Je kan ook een duplex Delta Garona nemen, dan heb je continu zacht water en dubbel aan capaciteit.
Waarom is het niet verstandig om vaak te regenereren?

• wizzopa
@ps4mm zijn de aan en afvoer slangen achter op de ontharder goed om aan gesloten.
Haal je het monster voor de hardheid te bepalen uit een kraan die rechtstreeks verbinding heeft met de ontharder dus geen boiler er tussen.

• ps4mm
@wizzopa ja, de pekelslang zit goed aangedraaid op de klep en goed ingeklinkt in de vlotter, zuigt geen lucht mee als ik tijdens regeneratie meekijk.
Hardheidmonster op meerdere plekken geprobeerd: direct bij het aftapkraante na de bypass, of bij een kraan die een paar minuten doorgelopen heeft..

• wizzopa
ps4mm schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:35:
@wizzopa ja, de pekelslang zit goed aangedraaid op de klep en goed ingeklinkt in de vlotter, zuigt geen lucht mee als ik tijdens regeneratie meekijk.
Hardheidmonster op meerdere plekken geprobeerd: direct bij het aftapkraante na de bypass, of bij een kraan die een paar minuten doorgelopen heeft..
Hoeveel liter is er door de ontharder gegaan als je de meting doe, of is dat gelijk na de regeneratie.
Heb je al contact gehad met de leverancier.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Knikmops schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:57:
@pachmo

[...]

Je kan ook een duplex Delta Garona nemen, dan heb je continu zacht water en dubbel aan capaciteit.
Waarom is het niet verstandig om vaak te regenereren?
Drukverlies tijdens regeneratie?
Hard water tijdens regeneratie? (Simplex)

Pagina: 1 ... 58 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.