Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 59 ... 123 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
wizzopa schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:46:
[...]

Hoeveel liter is er door de ontharder gegaan als je de meting doe, of is dat gelijk na de regeneratie.
Heb je al contact gehad met de leverancier.
Enkele tientallen liters, hoogstens.. maar aangezien je hier telkens leest 'direct na regeneratie 0dH' verwacht ik dat ook wel :)
Ik ga vanmiddag aqmos even contacten ja, kijken of ze tips hebben.
Wat me ook nog opvalt is dat de fles niet helemaal vol lijkt, hij klotst bij bewegen/schudden. Hoort dat? Na 3 regeneraties dus, en net even de druk eraf gehad ivm installeren haakse 1" flex slangen, alnog klots geluiden.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
ps4mm schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:49:
[...]

Enkele tientallen liters, hoogstens.. maar aangezien je hier telkens leest 'direct na regeneratie 0dH' verwacht ik dat ook wel :)
Ik ga vanmiddag aqmos even contacten ja, kijken of ze tips hebben.
Wat me ook nog opvalt is dat de fles niet helemaal vol lijkt, hij klotst bij bewegen/schudden. Hoort dat? Na 3 regeneraties dus, en net even de druk eraf gehad ivm installeren haakse 1" flex slangen, alnog klots geluiden.
Er is duidelijk iets niet goed.

Als je de ontharder nieuw uit de doos installeer heb je de grootst mogelijke onthardings capaciteit. Deze capaciteit zal afnemen bij de volgende regeneraties omdat de capaciteit wordt bepaald door de hardheid van je water en de hoeveelheid zout die gebruikt wordt bij de regeneratie.
https://i.imgur.com/4S8yGmB.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 15:03
ps4mm schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:38:
[...]

Dank voor de tips. Zojuist na 24u weer een regeneratie uitgevoerd, nog steeds hetzelfde: ongeveer 5dH.
Bij ingebruikname had ik de fout gemaakt om het zoutvat te vullen met 10-15L water en toen gelijk het zout erbij, dat is toen dus meegegaan in de eerste handmatige regeneratie. Ik had het even nagebeld, zou geen probleem moeten zijn, advies was om er nog 1 regeneratie achteraan te doen.
Ik heb na die eerste 'foute' ingebruikname regeneratie niet de hardheid gemeten. Alleen dat het water best vies smaakte, maar dat lees je toch overal..

Ik maak gebruik van de losse R2 32 kolom met een los 35 kg zoutvat met vlotter erin. Verder niks aangepast aan vlotter-kant: waternivo na refill is zo'n 16cm van de bodem = 14.4 liter (inlcusief het zout dan). Bij de brine stap zuigt ie 'm bijna helemaal leeg.
Ik heb in de klep alleen aangepast dat ie na 3.2T / 10dagen kan regenereren, alle andere timing settings staan op default. Ik heb gisteren nog even aan het kleine hardheid-mengklepje gedraaid om te kijken of hier wat mee aan de hand is, maar die stond op volledig naar links/volledig dicht. Ik kan die knop overigens heel makkelijk 'doordraaien' naar links, dan komt ie een tikje naar voren, klopt dat?

Wat zou een oplossing kunnen zijn? Om er nu nog maar een regeneratie achteraan te doen lijkt me weinig zinvol..

Zie foto's voor de opstelling:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Systematisch checken lijkt me;

Installatie fout ?
Te weinig pekelwater (en geef het ook even tijd pekelwater te worden, oplossen van zout heeft nu eenmaal tijd nodig)
Te korte tijd voor regeneratie (of contact van pekelwater met je hars bolletjes) Programmering ok ?

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• pachmo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Ben toch nog even verder het topic door wezen spitten en ook even contact gehad met Wtr, hierbij viel mijn oog op de WTR Ceramic High End, deze lijkt in combinatie met mijn waterverbruik ook een goede keuze en is prijstechnisch een stuk goedkoper.

• mokkie
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 20:58
Na lange tijd volgen van dit forum, kom ik uiteindelijk uit op WTR. Omdat zij installatie ook levert.

Na gesprek met WTR wordt " WTR Ceramic Premium " geadviseerd. High end is meer comfort en zal niet veel toegevoegd waarde hebben voor onze situatie. Situatie is 2 volwassen en 2 kleine kinderen.

High end voordeel is:
"Het zit hem voornamelijk in de frequentie van bijvullen voor comfort, dit vloeit voort uit de besparingen. De besparingen hangen weer samen met de ontharder en de situatie, voo jullie zal de 15 redelijk goed aansluiten. De meerwaarde zit hem dan in de vakantiemodus, lekkagedetectie en droogzoutvat."

Heeft iemand idee om toch high end te kiezen en geen premium?

Thanks voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 17:12
AUijtdehaag schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:27:
[...]

Drukverlies tijdens regeneratie?
Hard water tijdens regeneratie? (Simplex)
Is dat drukverlies zo significant? Het is nu toch niet alsof er een kraan vol open staat neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Knikmops
Bij een ontharder zonder elektrische sturing die willekeurig kan regenereren op elk moment van de dag, kan ik me voorstellen dat het (soms) merkbaar is.
c-mattic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Zelf regenereer ik in de avond met mijn clack. Snachts wordt ik er wakker van.
Maar bij mij is dat 1x in de 3 weken een half uurtje vanwege weinig verbruik.
Dus ik merk dat niet in druk.

Misschien valt het mee inderdaad.
Ik herhaal ook maar van wat ik hier lees.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:52:
@Knikmops
Bij een ontharder zonder elektrische sturing die willekeurig kan regenereren op elk moment van de dag, kan ik me voorstellen dat het (soms) merkbaar is.
c-mattic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Zelf regenereer ik in de avond met mijn clack. Snachts wordt ik er wakker van.
Maar bij mij is dat 1x in de 3 weken een half uurtje vanwege weinig verbruik.
Dus ik merk dat niet in druk.

Misschien valt het mee inderdaad.
Ik herhaal ook maar van wat ik hier lees.
Prima, bedankt voor de reacties! Ik kan bij Aqmos zeer degelijke (handelaars)prijzen krijgen precies, dus misschien meteen twee bestellen, eentje voor bij de ouders ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:52
Ik heb even het drukverlies getest. Een van de tanks was toevallig bijna verzadigd dus ik wist dat hij zou regeneren als ik een douche nam. ;)

Het drukverlies blijkt eigenlijk maar een aantal seconden te duren. Erna is de druk weer normaal. Het drukverlies is echt minimaal. Het is alsof iemand even zachtjes draait aan de douchekop. Als je niet onder de douche zit, zou je het bijna niet merken. Beter kan ik het niet verwoorden :)

Mijn vermoeden waarom het drukverlies maar zo kort duurt, is dat bij de start van de regeneratie, de toevoer tot die ene tank wordt afgesloten. Het water moet dan volledig door de andere tank gaan en dat - denk ik - veroorzaakt het tijdelijk drukverlies. Eens alle water door die ene harstank stroomt is dat drukverlies weg.

Ter info, ik heb de duplex-versie (= twee harstanks). Bij de simplex (= één harstank) verwacht ik hetzelfde gedrag, maar je hebt wel 15 minuten hard water in de plaats..

Qua debiet kan de Delta 2600l/min aan (43l/minuut), dus meer dan genoeg voor een groter huishouden.

Echter, het is wel één van de duurdere opties. De redenen voor mij waren:
  • Compact (ik heb niet veel plaats)
  • Ik had een goede prijs (import vanuit UK - zelf geïnstalleerd)
  • In theorie, stiller dan een elektrisch aangedreven waterverzachter. Eerlijk gezegd, kan ik hier geen correcte vergelijking maken. Het beste is een 10-jaar oude elektrische verzachter bij mijn ouders. Waarschijnlijk zijn nieuwe modellen stiller? In ieder geval, ik hoor een aantal keer ventielen draaien (dit maakt redelijk wat geluid), maar erna is het even luid als een kraan die hard of zacht openstaat (afhankelijk van de fase van de regeneratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
c-mattic schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:35:
Ik heb even het drukverlies getest. Een van de tanks was toevallig bijna verzadigd dus ik wist dat hij zou regeneren als ik een douche nam. ;)

Het drukverlies blijkt eigenlijk maar een aantal seconden te duren. Erna is de druk weer normaal. Het drukverlies is echt minimaal. Het is alsof iemand even zachtjes draait aan de douchekop. Als je niet onder de douche zit, zou je het bijna niet merken. Beter kan ik het niet verwoorden :)

Mijn vermoeden waarom het drukverlies maar zo kort duurt, is dat bij de start van de regeneratie, de toevoer tot die ene tank wordt afgesloten. Het water moet dan volledig door de andere tank gaan en dat - denk ik - veroorzaakt het tijdelijk drukverlies. Eens alle water door die ene harstank stroomt is dat drukverlies weg.

Ter info, ik heb de duplex-versie (= twee harstanks). Bij de simplex (= één harstank) verwacht ik hetzelfde gedrag, maar je hebt wel 15 minuten hard water in de plaats..

Qua debiet kan de Delta 2600l/min aan (43l/minuut), dus meer dan genoeg voor een groter huishouden.

Echter, het is wel één van de duurdere opties. De redenen voor mij waren:
  • Compact (ik heb niet veel plaats)
  • Ik had een goede prijs (import vanuit UK - zelf geïnstalleerd)
  • In theorie, stiller dan een elektrisch aangedreven waterverzachter. Eerlijk gezegd, kan ik hier geen correcte vergelijking maken. Het beste is een 10-jaar oude elektrische verzachter bij mijn ouders. Waarschijnlijk zijn nieuwe modellen stiller? In ieder geval, ik hoor een aantal keer ventielen draaien (dit maakt redelijk wat geluid), maar erna is het even luid als een kraan die hard of zacht openstaat (afhankelijk van de fase van de regeneratie).
Bedankt voor de info! Hier heb ik wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sinds ik terug ben van vakantie heb ik de indruk dat ons water naar schimmel smaakt. Nou kan het zijn dat dat komt door twee weken bronwater uit flesjes, maar heb toch het gevoel dat er iets mis is met m'n Amysoft.

Vlak voor de vakantie nog de hardheid getest, was gewoon keurig zacht water.

Iemand wat suggesties om verder te controleren? Of gewoon Amysoft bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Beekforel schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:03:
Sinds ik terug ben van vakantie heb ik de indruk dat ons water naar schimmel smaakt. Nou kan het zijn dat dat komt door twee weken bronwater uit flesjes, maar heb toch het gevoel dat er iets mis is met m'n Amysoft.

Vlak voor de vakantie nog de hardheid getest, was gewoon keurig zacht water.

Iemand wat suggesties om verder te controleren? Of gewoon Amysoft bellen?
Je kan een handmatige regeneratie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:42:
[...]

Je kan een handmatige regeneratie proberen.
Of de buurman even vragen of hij verschil proeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:14:
[...]

Of de buurman even vragen of hij verschil proeft. :)
Is ook een mogelijheid :)

Of de instellingen staan op volume waardoor hij tijdens de vacantie niet heeft geregenereerd en het water 14 dagen heeft stilgestaan in de ontharder.

Hoe ga jij te werk als je 14 dagen van huis ben geweest en de instelling staan op 1 x per 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Toevallig was dat ter sprake vorige maand.
Ik ben 2 weken in duitsland geweest voor het werk, en de laatste 2 dagen voordat ik thuis was, heeft hij automatisch geregenereerd na 3 weken.
Ik merk geen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 12:33:
@wizzopa
Toevallig was dat ter sprake vorige maand.
Ik ben 2 weken in duitsland geweest voor het werk, en de laatste 2 dagen voordat ik thuis was, heeft hij automatisch geregenereerd na 3 weken.
Ik merk geen verschillen.
Dus je water heeft slechts 2 dagen stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa klopt
Maar na lange tijd gewoon ff regenerern.

Nieuwe DLFC besteld voor de clack.
Vond hem teveel lawaai maken bij de terugspoeling. Origineel zat er al een te grote in.
https://www.softenerparts.com/v3162.htm
Duur rubber ringetje geworden incl verzendkosten 8)

[ Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:31:
@wizzopa klopt
Maar na lange tijd gewoon ff regenerern.

Nieuwe DLFC besteld voor de clack.
Vond hem teveel lawaai maken bij de terugspoeling. Origineel zat er al een te grote in.
https://www.softenerparts.com/v3162.htm
Duur rubber ringetje geworden incl verzendkosten 8)
Ik ben nog steeds bezig met het “ opvoeren “ van de Aqmos gister 3749 liter 3 weken en 0 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zal inderdaad maar even proberen te regenereren @wizzopa en @AUijtdehaag.

M'n vrouw proeft het ook dus denk dat het wel echt aan het water ligt. Zal ook proberen hoe het is wanneer ik de ontharder uitsluit met de bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Beekforel schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:15:

M'n vrouw proeft het ook dus denk dat het wel echt aan het water ligt. Zal ook proberen hoe het is wanneer ik de ontharder uitsluit met de bypass.
Dat is zeker te proberen, dan heb je drie verschillende smaken ;) herstel 4 verschillende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Gisteren hebben we in ons nieuw huis deze geïnstalleerd
https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-30/

Een minuut of 15 doorgespoeld en 2 keer een handmatige regeneratie gedaan.

Vandaag eigenlijk pas voor het eerst het water geproefd en het heeft een wat "metalige" smaak.
Is dat normaal?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
Eerste 1-2 weken is dat altijd met een hars ontharder, vooral in combi met de geur vond ik.
Komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

mitsumark schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:18:
Eerste 1-2 weken is dat altijd met een hars ontharder, vooral in combi met de geur vond ik.
Komt helemaal goed.
Is het gewoon een kwestie van veel water verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:15:

Regeneren was de truuk, water smaakt weer als vanouds. :9
Tijntje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:19:
[...]

Is het gewoon een kwestie van veel water verbruiken?
Waarschijnlijk wel. Ik vond het na een paar dagen al wel lekker worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tijntje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:00:
Gisteren hebben we in ons nieuw huis deze geïnstalleerd
https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-30/

Een minuut of 15 doorgespoeld en 2 keer een handmatige regeneratie gedaan.

Vandaag eigenlijk pas voor het eerst het water geproefd en het heeft een wat "metalige" smaak.
Is dat normaal?
Had ik in het begin ook. Sterker nog, de monteur had ervoor gewaarschuwd dat dit twee weken kon duren. Inmiddels is de smaak meer dan prima.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:30:
[...]

Regeneren was de truuk, water smaakt weer als vanouds. :9

[...]

Waarschijnlijk wel. Ik vond het na een paar dagen al wel lekker worden.
Hm en nu smaakt het toch weer gek. Irritant. Maar even verder op onderzoek uit vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Nee het neigt erg naar schimmel.

Met de ontharder "uit" is het weg (maar proef je het 'harde' weer). Laat hem nu nogmaals regeneren. En anders morgen Amysoft maar even bellen.

[ Voor 20% gewijzigd door Beekforel op 05-09-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

XWB schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:56:
[...]

Had ik in het begin ook. Sterker nog, de monteur had ervoor gewaarschuwd dat dit twee weken kon duren. Inmiddels is de smaak meer dan prima.
Dank je.
Vandaag nog een uurtje of 3 aan het klussen geweest en gelijk maar even de kraan laten doorspoelen gedurende die tijd.
Hopelijk is het snel weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
Beekforel schreef op zondag 5 september 2021 @ 09:51:
[...]

Nee het neigt erg naar schimmel.

Met de ontharder "uit" is het weg (maar proef je het 'harde' weer). Laat hem nu nogmaals regeneren. En anders morgen Amysoft maar even bellen.
Ik heb hier ook een Amysoft ontharder gehad, en ik had ook de eerste 2-3 weken (gebruik niet veel water in mijn eentje) een erg aanwezige chloorachtige smaak aan het water. Nou is voor iedereen de smaakbeleving anders, en doet het jou meer denken aan schimmel.

Bij mij is de Amysoft ontharder weer retour gegaan in verband met vlekvorming op Chroom en RVS. Uiteindelijk blijkt dit niet veroorzaakt te zijn door de Amysoft ontharder, want met mijn Aqmos R2D2 is het vrijwel hetzelfde. Misschien de oorzaak eens zoeken in de Hydrofoor van mijn appartement?

Alleen wat me wel opviel is dat de Aqmost na installatie helemaal geen rare smaak aan het water gaf. Daar was ik erg blij om.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Tijntje schreef op zondag 5 september 2021 @ 17:28:
[...]

Dank je.
Vandaag nog een uurtje of 3 aan het klussen geweest en gelijk maar even de kraan laten doorspoelen gedurende die tijd.
Hopelijk is het snel weg :)
Je gaat toch niet 3 uur lang water wegspoelen vanwege een smaakje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

mitsumark schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:49:
[...]

Je gaat toch niet 3 uur lang water wegspoelen vanwege een smaakje?
Ja wel hoor, ik begrijp voor het milieu enzovoorts niet al te best maar 1m3 water kost ook niet de wereld.
Wij drinken heel veel water dus dan wil ik ook wel een normale smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Dat doet pijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Saeverix schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:38:
[...]

Ik heb hier ook een Amysoft ontharder gehad, en ik had ook de eerste 2-3 weken (gebruik niet veel water in mijn eentje) een erg aanwezige chloorachtige smaak aan het water. Nou is voor iedereen de smaakbeleving anders, en doet het jou meer denken aan schimmel.

Bij mij is de Amysoft ontharder weer retour gegaan in verband met vlekvorming op Chroom en RVS. Uiteindelijk blijkt dit niet veroorzaakt te zijn door de Amysoft ontharder, want met mijn Aqmos R2D2 is het vrijwel hetzelfde. Misschien de oorzaak eens zoeken in de Hydrofoor van mijn appartement?

Alleen wat me wel opviel is dat de Aqmost na installatie helemaal geen rare smaak aan het water gaf. Daar was ik erg blij om.
De smaak aan het begin omschrijf ik eerder als grond achtig, wat neerkomt op hars.

Bij chloor denk ik aan zwembadwater.

Schimmel smaakt viezer.

Het trekt overigens wel weg dus ik denk toch dat het komt door twee weken stilstand. Maar ik zou denken dat ik dan niet de enige ben die dat opmerkt dus wellicht is er toch iets niet in orde in onze installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
Wij hebben de de Kinetico premier compact staan. Prima apparaat en hier zijn wij tevreden over. Tot nu toe gebruikte wij altijd de zoutblokken van Kinetico maar ik vroeg mij af of bijvoorbeeld zoutkristallen (speciaal voor waterontharders) ook werkt.

Iemand toevallig ervaring hiermee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:58
Wij hebben sinds een jaar of anderhalf ook een waterontharder staan, maar er ontstaan nu wat grijze strepen in de toiletpotten. Water is prima zacht, zouden dit andere mineralen kunnen zijn?

En belangrijker nog: iemand een idee hoe ik dat weg zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:31
Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:37:
Wij hebben sinds een jaar of anderhalf ook een waterontharder staan, maar er ontstaan nu wat grijze strepen in de toiletpotten. Water is prima zacht, zouden dit andere mineralen kunnen zijn?

En belangrijker nog: iemand een idee hoe ik dat weg zou kunnen krijgen?
Poetsen met aluminiumfolie geprobeerd?

Helaas hebben wij ook last van andere mineralen. De kalk is weg, maar onze mooie nieuwe kranen in de badkamer hebben nu last van uitslag van de mineralen. Heb voor nu de bypass een klein beetje open gezet en heb een DH van ongeveer 2. Dit gaan we nu een maand testen om te kijken of dit uitmaakt. En zo ja dan ga ik contact opnemen met Sensorsoft of er nog andere opties zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 23:58
Drardollan schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:35:
[...]

Poetsen met aluminiumfolie geprobeerd?
"Hold my beer!" :+

Bedankt voor de tip, ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeser1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-02-2022
Beste Tweakers,

Voor onze nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar een waterontharder.

Huishouden: 2 personen
Regendouche 30 cm
Bad
en de gebruikelijke apparaten
Jaarlijks verbruik is c.a. 110 m3
waterhardheid 8 - 9 dH
gewenst: 0
in onze situatie schijnt er dagelijks te ontharden: 110.000 ltr. ÷ 360 dgn. x 8 ºdH = 2.444 ltr/dH

Nu heb ik mijn oog laten vallen op 2 waterontharders namelijk:

Hydrotense:
https://hydrotense-watero...ouche2-3-pers-standalone/

Aqmos:
https://www.aqmos.com/was...2d2-32-mit-anschlussset-1
of
De Aqmos lees ik erg goede verhalen over en tevens is de prijs erg aantrekkelijk, alleen vraag ik mij af of de doorstroomcapaciteit voldoende is. T
De Hydrotense die aangeboden is, heeft een behoorlijke overcapaciteit en is 2x zo duur als de Aqmos

- Kan iemand mij hierin van advies voorzien? (
- met name ervaringen van de Aqmos voor mijn situatie (of deze voldoende is)

ik dank jullie vriendelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door boeser1 op 08-09-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 14:22

Niwla

dat dus....

Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:43:
[...]

"Hold my beer!" :+

Bedankt voor de tip, ga het eens proberen.
Ik ben benieuwd! O-)

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

boeser1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:58:
Beste Tweakers,

Voor onze nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar een waterontharder.
<KNIP>
Belangrijkste info geef je niet: wat is de huidige en gewenste hardheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeser1
Bedankt voor je reactie, stom van mij :)

ik heb het aangepast.
de waterhardheid is 8-9 dH en gewenst is 0
In onze situatie is er dagelijks te ontharden: 110.000 ltr. ÷ 360 dgn. x 8 ºdH = 2.444 ltr/dH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@boeser1 Ik zou voor de 1e gaan.
Meer harsinhoud en minder tweaken :P (beter voor de WAF)

Je vergelijkt wel appels met peren nu he?
8 ltr vs 14 ltr harsinhoud

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeser1
na contact met Hydrotense is mij de volgende geadviseerd:

https://hydrotense-watero...ouche2-3-pers-standalone/
deze heeft 10 L harsinhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MN95
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04-2022
XWB schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:08:
[...]

Dat is best vreemd. Wanneer ik het het regeneratieproces aanzet, dan doorloopt het apparaat 5 stappen:

1) Brine refil
2) Softening
3) Backwash
4) Brine & slow rinse
5) Fast rinsing

Hier nog een foto van stap twee, wat automatisch volgt na het aanmaken van het pekelwater in stap één. En dat softening alleen al duurt 240 minuten. Dus dat hele regeneratie proces duurt ongeveer 5 uur.

[Afbeelding]

Ik was al in contact met WTR hierover, maar zij konden het niet verklaren.

Vreemd, nietwaar? Ik kan hier ook helemaal geen instelling voor vinden.
Dit klopt natuurlijk niet helemaal, de 240 minuten is eigenlijk enkel een Timer. Ik ben zelf ook in het bezit van een WTR High End. De 240 minuten softening in verband met het droogzoutvat, het water krijgt de 240 minuten de tijd om pekelwater aan te maken. Tijdens deze 240 minuten heb je nog zacht water :) !

Edit; Ik zie dat je de informatie ook hebt ontvangen! Ik kreeg wel direct de juiste informatie.. Wellicht andere medewerker gesproken ha ha

[ Voor 5% gewijzigd door MN95 op 08-09-2021 15:12 . Reden: Euvel wel opgehelderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MN95
Saeverix schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:38:
[...]

Aquacell gebruikt volgens mij ook een desinfectieapparaat tussen de pekelslang en de harscilinder, maar het lijkt me sterk dat je dit ervaart? Het ontbreken van deze module bij Aqmos zou een redenatie kunnen zijn voor het probleem, maar ik ben niet zo bekend met de Aqmos. De resthardheid wat verhogen naar 2-3 (niet hoger) verhelpt vaak deze aanslagen en smaak wel. Heb je daar al resultaten van? Ik ben benieuwd!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0aC2Rid9YtcJ3Li90U_1-7vyAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zb6BRCIsGhgyaICgE4Jlnf8.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje voor de kenners, is dit gewoon >7 (<14) DH, of een twijfelachtige >7 omdat hij half rood is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-mattic
Source90 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:07:
[Afbeelding]

Vraagje voor de kenners, is dit gewoon >7 (<14) DH, of een twijfelachtige >7 omdat hij half rood is?
Dat lijkt me effectief wel twee rode vakjes te zijn (dus 7-14 dH).
Echter, wil je echt zekerheid dat moet je een testkit met druppels gebruiken. Die zijn veel nauwkeuriger. Ik heb in het verleden ook nog strips gebruikt, maar daar snel van afgestapt. De nauwkeurigheid is te beperkt en zoals je zelf merkt is het lezen van de resultaten voor discussie vatbaar ;)

Kan je hier (bijvoorbeeld) kopen.
https://www.goedkopewater...waterhardheid-testset-dh/

• rsbroer
c-mattic schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:28:
[...]

Dat lijkt me effectief wel twee rode vakjes te zijn (dus 7-14 dH).
Echter, wil je echt zekerheid dat moet je een testkit met druppels gebruiken. Die zijn veel nauwkeuriger. Ik heb in het verleden ook nog strips gebruikt, maar daar snel van afgestapt. De nauwkeurigheid is te beperkt en zoals je zelf merkt is het lezen van de resultaten voor discussie vatbaar ;)

Kan je hier (bijvoorbeeld) kopen.
https://www.goedkopewater...waterhardheid-testset-dh/
Grappig, mijn testkit met druppels werkt slechts met 1 componenent.
Ca 1 druppel per 0.5 graad dH in 10ml, omslag is van rode naar groene kleur

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12-2024
Wij zijn nu zo ver in de bouw dat de waterontharder geïnstalleerd kan worden.
Maar het duizelt mij welke grote ik nu precies moet hebben.
We zijn handig qua instalatie, dus dat doen we zelf.

Welke te nemen de WTR of aqmos

Als het de Aqmos moet het worden, en zoals ik begrijp is de CM de versie van de clack, toch?
Maar welke maat adviseren jullie; 80, 100, 120?

qua kosten liggen ze niet ver uiteen. Ik zou dus graag diegene kiezen die het meest bij onze situatie past.

Of toch maar de Waterontharder - WTR Ceramic Premium - en dan de 20 of de 30

Onze situatie:
4 persoons huishouden
2 badkamers: badkamer 1: bad en gewone douche; badkamer 2: stortdouche.
In de huidige praktijk (nog kleine kinderen) zal er weinig gelijktijdig gebruik gemaakt worden van bad en douche, maar in toekomst zouden de 2 douches wel gelijktijdig gebruikt kunnen worden
Waterverbruik onbekend: want totaal gerenoveerd huis,
Ruimte voor ontharder: voldoende, onze wateraansluiting komt op een gek punt binnen (de kelder, en daar is ruimte voor alle afmetingen.)
waterhardheid 7,4dh
reden voor waterontharder: kinderen met zeer gevoelige huid; minder aanslag in douche; langer meegaan nieuwe apparatuur (alle leidingen zijn vervangen, en er komt nieuwe vaatwasser, qooker, wasmachine etc.)

[ Voor 23% gewijzigd door maaikederksen op 09-09-2021 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23

orf

Ik heb m’n ontharder nu een tijdje in gebruik en ben verbaasd over hoe enorm goed het werkt tegen eczeem. Mijn handen waren helemaal stuk ervan. Dat had ik vooral met klussen en dan met name met gips, metselmortel, e.d. (Dingen met kalk erin).

Nadat ik uitgeklust was, werd het iets minder, maar weg ging het niet. Met heftige zalf was het onder controle te houden.

Met de ontkalker is het helemaal weg. M’n handen zijn zonder zalf helemaal heel en gaaf. Ik ben deze zomer twee keer op vakantie geweest en binnen enkele dagen was de eczeem weer terug. En nu ben ik weer thuis en is het na anderhalve week weer helemaal weg.

Dat alleen is voor mij de investering helemaal waard. Ik zou het iedereen met huidproblemen aanraden. Zó fijn om daar helemaal geen last meer van te hebben.

• c-mattic
rsbroer schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:45:
[...]

Grappig, mijn testkit met druppels werkt slechts met 1 componenent.
Ca 1 druppel per 0.5 graad dH in 10ml, omslag is van rode naar groene kleur
Oh, dat had ik niet opgemerkt. De link had ik gewoon snel erbij genomen als voorbeeld. Ik werk hier thuis ook met een 1 component testkit :)

Puur uit nieuws gierigheid, iemand die weet waarvoor de tweede component dient?

[ Voor 9% gewijzigd door c-mattic op 09-09-2021 13:07 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@maaikederksen
Ik heb zelf een CM (De Clack kop er zelf op gezet, voorheen een fleck kop)
Ik zou de ontharder grootte zeker niet overdrijven.
Met 7 dh zou ik gaan voor de 20 of max 25 ltr hars versie (CM80 of CM100)

Ik heb wat (kleine) onderdelen in USA besteld, omdat het terugspoelen nogal hard klonk. (De door aqmos geleverde CM was een CM100 kop volgens mij, maar ik heb maar 8 ltr hars cylinder, dus de DLFC was te groot. Het mooie is dat je het allemaal zelf kan, ook alle instellingen wijzigen indien nodig)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2021 13:17 ]

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik ben op het moment ons huis totaal aan het verbouwen, waarbij ook alle waterleidingen zo goed als vervangen of herzien worden. Nu is er in de bijkeuken meer dan voldoende ruimte om in de toekomst een waterontharder te plaatsen, maar gezien de verbouwing al genoeg geld kost zijn dat dus voor nu even toekomstplannen.

Wel wil ik dus de voorbereidingen treffen, en dus de hoofdleiding vanaf de watermeter eerst doortrekken naar dit punt, om vervolgens door te gaan naar alle relevante aansluitingen in de woning.

Nu is mijn vraag het volgende: Zijn er waterpunten die jullie juist niet op een waterontharder zouden aansluiten? Ik denk bijvoorbeeld aan een buitenkraan voor de tuin, maar misschien hebben jullie nog andere ideeën. Zo komt er bijvoorbeeld ook een wasbak in de bijkeuken, is het praktisch voor sommige doeleinden om nog onbehandeld water tot je beschikking te hebben in huis?

Ook ben ik benieuwd of ik nog specifiek rekening moet houden met de wateraansluitingen op de positie waar de waterontharder komt in de toekomst. Ik kan de ruimte en omkasting waar deze uiteindelijk komt vrij indelen, maar ik weet natuurlijk nog niet precies welke waterontharder er gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@frennek
Als ik de tuin ga besproeien zet ik de bypass bij de ontharder even open.
Voor mijn zonnepanelen wil ik weer wel onthard water hebben als ik ze schoonmaak.
Beide komt uit dezelfde buitenkraan

Keuzes keuzes.

Edit: ook het cv circuit zou ik (na)vullen met hard water (bypass open)

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2021 22:03 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb de buitenkraan simpelweg voor de aansluiting van de ontharder zitten, scheelt toch elke keer die bypass openzetten :) Alleen voor het vullen van de CV-installatie moet de bypass open, maar bijvullen is niet vaak nodig.

[ Voor 35% gewijzigd door XWB op 15-09-2021 22:10 ]

March of the Eagles

• Knikmops
Waarom gebruiken jullie geen zacht water om de cv bij te vullen?

• JantjeBr
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 14:27
Een aantal maanden geleden heb ik een R2D2-32 geïnstalleerd. Vanwege een ietwat krappe ruimte, was ik op zoek naar een manier om de slangen haaks op de ontharder aan te sluiten. De haakse slang van Aqmos zou nog teveel ruimte innemen. Kijkend naar de brochure van Canature, wist ik dat er haakse quick-connect connectoren voor het ventiel moesten zijn.

Inmiddels heb ik via Aqmos, de connectoren van Canature ontvangen. Tot mijn grote verbazing waren het 6 connectoren, terwijl ik er natuurlijk maar 2 nodig heb.

Mocht er iemand op zoek zijn naar een setje haakse connectoren (1"), mogen deze gratis afgehaald (FRL) of tegen verzendkosten overgenomen worden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Knikmops schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:36:
Waarom gebruiken jullie geen zacht water om de cv bij te vullen?
0 dH kan de pH beinvloeden.
De kalk werkt als buffer voor de zuurtegraad.
Dat wil je liever niet in je (metalen) cv circuit denk ik.

(alles van horen zeggen en don't follow me, I'm lost too)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2021 11:02 ]

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
JantjeBr schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:50:
Een aantal maanden geleden heb ik een R2D2-32 geïnstalleerd. Vanwege een ietwat krappe ruimte, was ik op zoek naar een manier om de slangen haaks op de ontharder aan te sluiten. De haakse slang van Aqmos zou nog teveel ruimte innemen. Kijkend naar de brochure van Canature, wist ik dat er haakse quick-connect connectoren voor het ventiel moesten zijn.

Inmiddels heb ik via Aqmos, de connectoren van Canature ontvangen. Tot mijn grote verbazing waren het 6 connectoren, terwijl ik er natuurlijk maar 2 nodig heb.

Mocht er iemand op zoek zijn naar een setje haakse connectoren (1"), mogen deze gratis afgehaald (FRL) of tegen verzendkosten overgenomen worden.
Klinkt goed! Heb daar wel interesse in :) heb je er een foto van hoe het nu bij jou zit? Wist niet dat dit bestond.. heb nu standaard haakse 1" slangen maar die steken zo nog 10cm uit

Edit: dat zullen deze zijn, neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hAvBpZsPisIjukPWHZ_1r7myTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rUIDL6xqVaidb6uWQY7Eqjr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door ps4mm op 16-09-2021 11:36 ]

• JantjeBr
ps4mm schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:24:
[...]

Klinkt goed! Heb daar wel interesse in :) heb je er een foto van hoe het nu bij jou zit? Wist niet dat dit bestond.. heb nu standaard haakse 1" slangen maar die steken zo nog 10cm uit

[Afbeelding]
Top, ik zie dat je ook een PM gestuurd hebt. Daar zal ik zo even op reageren.
Als ik de connectoren vanavond geplaatst heb, kan ik even een foto maken. (Ik heb ze gistermiddag pas ontvangen)

Het gaat om connectoren die lijken op die je laat zien. Echter gaat het om de 1" variant. Deze staat lang niet in alle brochures, zeker niet voor veel kleppen. Bij de BNT111 wordt hij wel geleverd/verkocht: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0gdf9F9c3nwZFUh5byuUdW1p1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKrDSB4YmBheiQYBJKtZVw8G.jpg?f=fotoalbum_large

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:56
Inmiddels met de nieuwe instellingen bij de R2D2 het volgende gemeten: na 700L verbruik nog alles ok, staat nog op de ingestelde 4dH. Bij 900l mat ik zonet maar liefst 10dH.
Ik heb de instelling van de regeneratie nu opnieuw verzet naar 800L. Nog eens meten bij een verbruik van 800L om te zien waar het kantelpunt ligt: op 700L of op 800L.

• wizzopa
wittmann1982 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:35:
Inmiddels met de nieuwe instellingen bij de R2D2 het volgende gemeten: na 700L verbruik nog alles ok, staat nog op de ingestelde 4dH. Bij 900l mat ik zonet maar liefst 10dH.
Ik heb de instelling van de regeneratie nu opnieuw verzet naar 800L. Nog eens meten bij een verbruik van 800L om te zien waar het kantelpunt ligt: op 700L of op 800L.
Waar uit bestaan je nieuwe instellingen.

Ik zie een stijging van de hardheid bij een verschil van 30 liter, echter dit is ook sterk afhankelijk van de flow in de "laatste fase " voor de start van de ontharder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JantjeBr
ps4mm schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:24:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASF5XaoZQiUcxn__lrjetMqWDGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5J5wvJ2cuWE3Kypy0HFOYG8m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZoTZTaDGBma5SLCxeSgJuIVRrw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgqM0pPA2fYyIz1alZnb4mr8.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier voor en na aansluiten met nieuwe connectoren

• wizzopa
@JantjeBr dat ziet er strak uit, heb je een artikelnummer van deze koppelingen bij Aqmos.

• LucashetBeest
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14:40
Mijn vriendin wilt een waterontharder kopen, maar deze dingen, die zie ik ook vaak in die zondag middag programma's , krijg daar een beetje tell sell gevoel van, werkt dat nou echt of niet? reviews op internet zijn ook wisselvallig

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
LucashetBeest schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:38:
Mijn vriendin wilt een waterontharder kopen, maar deze dingen, die zie ik ook vaak in die zondag middag programma's , krijg daar een beetje tell sell gevoel van, werkt dat nou echt of niet? reviews op internet zijn ook wisselvallig
Tovermagneten werken niet tegen kalk, wel tegen leeuwen...
Al jaren in gebruik, nog nooit een leeuw in de tuin gehad, wel veel kalk in het water.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• JantjeBr
wizzopa schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:34:
@JantjeBr dat ziet er strak uit, heb je een artikelnummer van deze koppelingen bij Aqmos.
Aqmos heeft de connectoren zelf niet in hun assortiment. (Canature heeft op mijn verzoek een aantal naar Aqmos gestuurd.) Ik heb dus geen Aqmos nummer. Wel heb ik nog een setje van deze connectoren over (zie mijn eerdere bericht). Mocht je hier interesse in hebben, kun je me even een PM sturen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@LucashetBeest
Net als de Biostabiel werkt het als je erin gelooft.

@JantjeBr
Paste er geen haakse exemplaar op?
https://www.aqmos.com/anl...uemb-1000-bis-1500mm?c=77

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2021 20:08 ]

• wizzopa
JantjeBr schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:02:
[...]

Aqmos heeft de connectoren zelf niet in hun assortiment. (Canature heeft op mijn verzoek een aantal naar Aqmos gestuurd.) Ik heb dus geen Aqmos nummer. Wel heb ik nog een setje van deze connectoren over (zie mijn eerdere bericht). Mocht je hier interesse in hebben, kun je me even een PM sturen.
Dat je een set beschikbaar heb had ik gelezen.

Heb je dan een ingang bij canature zo mogelijk een copy van je mail richting canature, mag in een pb.

• JantjeBr
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:02:
@LucashetBeest
Net als de Biostabiel werkt het als je erin gelooft.

@JantjeBr
Paste er geen haakse exemplaar op?
https://www.aqmos.com/anl...uemb-1000-bis-1500mm?c=77
Qua aansluiting past dat prima. Alleen is de standaard rechte connector met een haakse slang volgens mij behoorlijk langer dan deze haakse connector. Bij mij past het op deze manier niet in de kast.

• wizzopa
JantjeBr schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:14:
[...]

Qua aansluiting past dat prima. Alleen is de standaard rechte connector met een haakse slang volgens mij behoorlijk langer dan deze haakse connector. Bij mij past het op deze manier niet in de kast. De
Dan krijg je dit https://i.imgur.com/EV0G8Q7.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

AUijtdehaag schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:21:
[...]

0 dH kan de pH beinvloeden.
De kalk werkt als buffer voor de zuurtegraad.
Dat wil je liever niet in je (metalen) cv circuit denk ik.

(alles van horen zeggen en don't follow me, I'm lost too)
KH en TH/GH worden vaak (bewust (?) door watermaatschappijen en onbewust door onwetende/onbekwame loodgieters of betweters) door elkaar gehaald...

'Ontharden' met een ionenwisselaar zal de pH (waterstofionenconcentratie, hoeveelheid H+ ionen) 'niet' beïnvloeden.

De KH of Carbonaarthardheid is een buffer voor de pH. Het zorgt ervoor dat zuren 'geneutraliseerd' worden. Het zijn carbonaten en bicarbonaten. Water moet een bepaalde KH bevatten om een buffer te hebben tegen invloeden van buitenaf (zuren, oplossen van CO2 uit de atmosfeer in het water...). Je kunt de KH verhogen door bijvoorbeeld calciumcarbonaat of natriumbicarbonaat aan het water toe te voegen. Hieruit leiden mensen af dat men kalk toevoegt aan het water om een goede pH te hebben... :/

Bij onthard water van een ionenwisselaar wissel je Calcium/Magnesium/... Ionen om in Natrium ionen. De TH/GH wordt naar 0 gebracht, maar de KH blijft.

'Zacht' water van een waterontharder is dus eigenlijk even hard dan voordien, enkel bevat het Natrium in de plaats van Calcium/Magnesium.

Ik zie geen enkele reden om het CV-circuit niet te vullen met onthard water. Ik zie ook geen reden om dit wel te doen... Het water is dus even hard als voordien, met dezelfde pH en KH waarde.

CV vullen met regenwater, Demi water of RO-water zou dus wel schadelijk kunnen zijn.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• AUijtdehaag
  • Niet online
en dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWtvcMoAj0dcGPSeDBbGe93hdCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bLwgsQVRUXAqXKIfdFENyVO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGa_qfX2E5prsID1bQe7EMbaG6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYRdcpECpJLRsQpIaOdMqCZQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Beetje teflon om de draad niet te beschadigen. Zit een vlakke pakking tussen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-09-2021 20:42 ]

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

LucashetBeest schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:38:
https://www.harendekrant....ysisch-chemicus-te-haren/

veel leesplezier en oordeel zelf

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
wizzopa schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:56:
[...]

Waar uit bestaan je nieuwe instellingen.

Ik zie een stijging van de hardheid bij een verschil van 30 liter, echter dit is ook sterk afhankelijk van de flow in de "laatste fase " voor de start van de ontharder.
Brine tijd 35 minuten
Refill 4,7 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
wittmann1982 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:40:
[...]

Brine tijd 35 minuten
Refill 4,7 minuten
Heb je gecontroleerd of de ontharder gedurende de refill water in neemt of stopt hij voor de tijd voorbij is door de vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Nee, wanneer ik nog eens een manuele regeneratie doe zal ik er eens bij blijven staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MN95
jack zomer schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:46:
[...]

Tovermagneten werken niet tegen kalk, wel tegen leeuwen...
Al jaren in gebruik, nog nooit een leeuw in de tuin gehad, wel veel kalk in het water.
Heerlijk +1.. :)

Ontopic; Inderdaad, de magneet"ontharders" onttrekken niet het kalk uit het water zoals bij inonenwisseling wel gebeurt. Ze trekken enkel magnesium en calcium uit elkaar waardoor het kalk slechter hecht aan oppervlaktes. De hoeveelheid calcium in het water is dus nog gelijk. Ga je het koken.. je raadt het al; kalkaanslag.

Mijn tip is, tenzij je leeuwen wilt verjagen zoals hierboven, enkel een ionenbasis ontharder nemen!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
MN95 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:55:
[...]

Heerlijk +1.. :)

Ontopic; Inderdaad, de magneet"ontharders" onttrekken niet het kalk uit het water zoals bij inonenwisseling wel gebeurt. Ze trekken enkel magnesium en calcium uit elkaar waardoor het kalk slechter hecht aan oppervlaktes. De hoeveelheid calcium in het water is dus nog gelijk. Ga je het koken.. je raadt het al; kalkaanslag.

Mijn tip is, tenzij je leeuwen wilt verjagen zoals hierboven, enkel een ionenbasis ontharder nemen!
Leid ik hieruit af dat op bijv een glazen douche wand of kranen en tegels er minder kalk hecht bij gebruik van zo'n magneet? Uit dit topic kreeg ik de indruk dat het een zeer langlopende scam is. Maar als het minder hecht bij niet-gekookt-water dan is er m.i. daadwerkelijk een voordeel.

• mitsumark
Dat is de theorie inderdaad, mooi verhaal.
In de praktijk is het effect verwaarloosbaar bij dit soort zwakke magneten die maar kort 'contact' met het water in een stromende leiding hebben.
Het effect wordt ook weer minder over tijd (bij stilstaand water in je leiding is het effect na "minuten" weer weg)
Dan is 150 euro voor wat magneten een een plastic behuizing wel erg veel geld...

Ik heb de wetenschappelijke papers er even niet meer bij, ik heb ze wel eerder gepost in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:55

OMX2000

By any means necessary...

Het komt vaker voor in dit topic dat iemand door de bomen het bos niet meer ziet. En in mijn geval is dat eigenlijk ook zo. En ben me dus nog aan het verdiepen, en probeer de verschillende systemen en leveranciers op een rij te krijgen. Dit heeft twee doelen. De 1e is voor ons eigen nieuwe huis, en de 2e is om eventueel met een groep nieuwe buren dezelfde installatie te nemen.

Dat laatste maakt het ook zo dat het eigenlijk een fool proof systeem moet zijn, waarbij het onderhoud eenvoudig is, en de verbruikskosten niet al te hoog zijn. Een aantal andere nieuwe buren hebben al wat opties bekeken, maar die gebruiken voor zover ik weet niet de geheime kracht van GoT ;)

Waar vrijwel iedereen mee kwam is de waterontharders van Aquacell. En ik vermoed dat er niks mis is met die systemen, maar ik zag wel dat die best aan de prijzige kant zitten.

Vanuit dit topic zie ik Aqmos systemen, wat op mij een beetje als een doe-het-zelf oplossing overkomt, maar ook een stuk goedkoper lijkt te zijn dan de Aquacell. En ik zie ook de systemen van goedkopewaterontharders.nl, en als ik het goed begrijp is dat van @Arjantje1985. Die laatste spreekt me daardoor al extra aan ;)

Dus shortlist tot nu toe is als volgt:
  1. WTR (goedkopewaterontharders.nl)
  2. Aquacell
  3. Aqmos systeem
Ik wil hier nu niet heel lui vragen wat het beste is. Maar wel of er tips zijn om me verder te verdiepen, en misschien mis ik nog leveranciers of systemen.

Voor onze persoonlijke situatie is het dat we afgelopen jaar bij 200 m3 water hebben verbruikt. Ik zie dit nog wel oplopen, (4 kids van 10,8,6,2 die meer water gaan verbruiken). Dus qua capaciteit weet ik niet waar ik aan moet denken. En dan zie ik dingen als Airgaps, en Chlorinators, waarvan ik vermoed dat ze ten goede komen aan het onderhoud.

[ Voor 0% gewijzigd door OMX2000 op 21-09-2021 08:56 . Reden: Correctie mbt reden van vraag ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
OMX2000 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:46:

Ik wil nu hier vragen wat het beste is. Maar wel of er tips zijn om me verder te verdiepen, en misschien mis ik nog leveranciers of systemen.
Begin hier eens: https://waterontharderkiezen.nl/
Veel merken worden genoemd.
Ik heb ook redelijk vaak Hydrotense genoemd zien worden in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

rsbroer schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:03:
[...]

Begin hier eens: https://waterontharderkiezen.nl/
Veel merken worden genoemd.
Ik heb ook redelijk vaak Hydrotense genoemd zien worden in dit forum.
Thx voor de tip. Maar de kieswijzer lijkt kapot te zijn : https://waterontharderkiezen.nl/kieswijzer-waterontharders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:14
AUijtdehaag schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:41:
[...]

en dit
[Afbeelding][Afbeelding]

Beetje teflon om de draad niet te beschadigen. Zit een vlakke pakking tussen.
Dit ziet er netjes uit.
Bij ons gaat een loodgieter over 2-3 weken een en ander opnieuw aansluiten in de meterkast aangezien de aannemer het hier destijds heeft verneukt.

Ik zou het liefst een bypass willen hebben, maar ik heb maar een zeer beperkte ruimte in de meterkast. Dit gaat dus waarschijnlijk niet passen. Wel de beugel met de hoofdkraan en de afsluiter na de watermeter. Dan heb ik 2 kranen met spindels die ook vervangen gaan worden (eentje voor water beneden en de ander is voor het water naar boven, of een is er van het warme water dat weet ik niet zeker).
Daartussen moeten dan ook de flexibele slangen geplaatst worden van en naar de ontharder. Zonder bypass kan ook want er zit wel een bypass op de ontharder zelf. Het is meer als ik de ontharder er eens tussenuit zou willen/moeten halen dat zo’n bypass gemakkelijk is. Anderzijds zijn de 2 flexibele slangen ook weer zo aan elkaar gemaakt als het zou moeten.

Via de zoekfunctie kom ik vrijwel geen foto’s tegen van opstellingen met bypass in een beperkte ruimte (meterkast). Iemand nog tips/ervaringen? En zouden jullie de afvoer met airgap net onder de vloer in de kruipruimte plaatsen of in de meterkast? Als het heel hard regent borrelt het toilet hier wel eens dus mocht het ooit omhoog komen dan heb ik liever wat water in de kruipruimte dan in de meterkast denk ik :P
Dat gebeurt dus alleen als het ontzettend hard regent doordat de hemelwater afvoer ook op de riolering zit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@wizzopa @AUijtdehaag Thanks! Ik ga eens kijken.
Uitdaging zit hem denk ik met name in de twee aftakkingen op de leiding. Misschien wel gewoon weg laten halen, geen idee. Even bespreken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Hi 2 all....

Ik zie weer een nieuwe hobby aankomen.
Na de verbouwing van de nieuwe badkamer, de vlekken..

@AUijtdehaag Wat een veelzijdig mens ben je toch:-)

Keuzes..
Ik kan me voorstellen dat er systemen zijn die jaarlijks meer geld kosten. Meer water nodig hebben voor cyclus, of veel meer zoute gebruiken, bij zelfde verbruik.
Zijn er mensen die zover gerekend hebben aan de kosten?

Is het mss domme vraag, maar geen DIY ?

Ik ga weer eens lezen

Duitser?
https://www.youtube.com/watch?v=SYLhygZf4i0
Zou dit representatief zijn?

Niemand een water2buy

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 21-09-2021 08:54 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dank je
Keuzes..
Ik kan me voorstellen dat er systemen zijn die jaarlijks meer geld kosten. Meer water nodig hebben voor cyclus, of veel meer zoute gebruiken, bij zelfde verbruik.
Zijn er mensen die zover gerekend hebben aan de kosten?
Ikke niet begrijp. Het verbruik (van regeneratie) staat in de excelsheet in de TS
Is het mss domme vraag, maar geen DIY ?

Ik ga weer eens lezen

Duitser?
https://www.youtube.com/watch?v=SYLhygZf4i0
Zou dit representatief zijn?

Niemand een water2buy
Ik zou nr'tje 5 nemen, heb hem zelf ook, maar dan de CM32

En nog meer hobby
https://adonno.com/salt-level-sensor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
remzor schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:09:
[...]

Dit ziet er netjes uit.
Bij ons gaat een loodgieter over 2-3 weken een en ander opnieuw aansluiten in de meterkast aangezien de aannemer het hier destijds heeft verneukt.

Ik zou het liefst een bypass willen hebben, maar ik heb maar een zeer beperkte ruimte in de meterkast. Dit gaat dus waarschijnlijk niet passen. Wel de beugel met de hoofdkraan en de afsluiter na de watermeter. Dan heb ik 2 kranen met spindels die ook vervangen gaan worden (eentje voor water beneden en de ander is voor het water naar boven, of een is er van het warme water dat weet ik niet zeker).
Daartussen moeten dan ook de flexibele slangen geplaatst worden van en naar de ontharder. Zonder bypass kan ook want er zit wel een bypass op de ontharder zelf. Het is meer als ik de ontharder er eens tussenuit zou willen/moeten halen dat zo’n bypass gemakkelijk is. Anderzijds zijn de 2 flexibele slangen ook weer zo aan elkaar gemaakt als het zou moeten.
Nu is de Aqmos bypass van @AUijtdehaag wel een joekel hoor. Zo te zien heeft die 1" aansluitingen, volgens mij heb je aan 3/4" voldoende. Je kan ook zelf een compacte bypass maken met kogelkranen, zoals @wizzopa gedaan heeft in wizzopa in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?" én dat is nog fors goedkoper dan de Aqmos bypass.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
XWB schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:58:
[...]

Nu is de Aqmos bypass van @AUijtdehaag wel een joekel hoor. Zo te zien heeft die 1" aansluitingen, volgens mij heb je aan 3/4" voldoende. Je kan ook zelf een compacte bypass maken met kogelkranen, zoals @wizzopa gedaan heeft in wizzopa in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?" én dat is nog fors goedkoper dan de Aqmos bypass.
Bedankt, maar zo compact is ie niet helaas. Ik heb dus zo’n beugel met een watermeter er tussen op de betonvloer. Rechts daarvan heb ik dan nog maar een centimeter of 30 tot ik tegen de muur zit er daartussen zitten dus nog 2 afsluiters (nu van die simpele spindel kraantjes) voor water toevoer maar beneden en maar boven.
Om die 2 te behouden plus een bypass te maken met slangen maar de ontharder erboven is een hele uitdaging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
remzor schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:14:
[...]

Bedankt, maar zo compact is ie niet helaas. Ik heb dus zo’n beugel met een watermeter er tussen op de betonvloer. Rechts daarvan heb ik dan nog maar een centimeter of 30 tot ik tegen de muur zit er daartussen zitten dus nog 2 afsluiters (nu van die simpele spindel kraantjes) voor water toevoer maar beneden en maar boven.
Om die 2 te behouden plus een bypass te maken met slangen maar de ontharder erboven is een hele uitdaging :P
Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59
Zoiets?
De installateur is heel creatief geweest. Ik denk dezelfde situatie als bovenstaand. Inclusief aftakking voor de buitenkranen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NWF9NPd/Screenshot-20210921-202330506.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Fiberbleiswijk schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:00:
Zo, dat was even pittig doorlezen, maar ik heb dank zij jullie overleg vandaag wat knopen gehakt om kalk uit de nieuwe badkamer te weren:
Aqmos CM 32 met inderdaad een clack en aansluitset met zout en bypass..angebot (mss Ferrari geht es shicken)
BWT sifon
EA kleerklep (foutje begreep ik na extra check van de info van Auijtdehaag, maar kan deze EA nog retourneren indien installateur ook vakmening is dat het toch de
BA keerklep

Voor een DH 8,5 en 135m3 jaarbasis met regendouche en 5 pers. gekocht.
installateur gaan inbouwen en als alles gesteld is meld ik me DM voor de exel :-)
Mag ik je vragen hoe je de installateur hebt geregeld. Ik overweeg een Aqmos als die door iemand vakkundig geinstalleerd kan worden. Je hebt dus zelf de Aqmos besteld in Deutschland, en die laten installeren als ik het goed heb begrepen.

Het zou dus voor ons de Aqmos CM worden, maar qua capaciteit weet ik nog niet welke (230 m3 verwacht verbruik, en twee douches). En ik moet over 1 1/2 week nog even meten hoeveel ruimte we beschikbaar hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Beste tweakers,

ons plan is om in onze nieuwe woning een waterontharder te nemen. Nu heb ik wel al op dit forum ervaringen gelezen over witte vlekken (geen kalk) op aanrechtbladen/ wasbakken. Ik had hier geen beeld bij, totdat ik de kleine lettertjes las van een product. Namelijk een quarts wasbak voor ons wastafelmeubel. Daarin stond dat bij gebruik van een waterontharder met een instelling lager dan hardheid 3 vlekken kunnen ontstaan in de wasbak. Ons aanrechtblad wordt ook van quarts gemaakt. Puntje bij paaltje twijfelen we nu of we wel/geen waterontharder moeten nemen. Wat is jullie ervaring? Kun je de vlekken van het quarts afpoetsen of "bijt" zich dit in het materiaal?

Als deze vlekken weg te poetsen zijn, dan heb ik daar geen probleem mee, gezien het ontkalken vele andere voordelen met zich meebrengt voor kranen, wasmachine, vaatwasser en dergelijk.

• mitsumark
Zijn die vlekken dan van het natrium?
Zelfde probleem met een oneflow ontharder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 23:06
OMX2000 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:02:
[...]

Mag ik je vragen hoe je de installateur hebt geregeld. Ik overweeg een Aqmos als die door iemand vakkundig geinstalleerd kan worden. Je hebt dus zelf de Aqmos besteld in Deutschland, en die laten installeren als ik het goed heb begrepen.

Het zou dus voor ons de Aqmos CM worden, maar qua capaciteit weet ik nog niet welke (230 m3 verwacht verbruik, en twee douches). En ik moet over 1 1/2 week nog even meten hoeveel ruimte we beschikbaar hebben.
Ik heb de installateur gevraagd die de ook de leidingen in de badkamer deed.
Ik lever de pomp met de bypass afsluiters en de sifon. Betonboor gaatje voor het in de vloer voor een afvoer naar de kelder vwa, nam hij mee met slangen en maakte de aansluiting achter de watermeter. In mijn geval een buitenkraan vóór de ontharder gelaten. Instellen heb ik zelf gedaan obv gebruikshandleiding.

PVoutput

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mitsumark schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:53:
Zijn die vlekken dan van het natrium?
Zelfde probleem met een oneflow ontharder?
Snap dit niet helemaal.. Schoner water en toch vlekken?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Pagina: 1 ... 59 ... 123 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.