Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 60 ... 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-07 22:32
Tijdens de badkamerverbouwing zijn we hier ook bezig met de voorbereidingen voor de plaatsing van een waterontharder (en douche wtw). Zelf ga ik een kast maken waar dit alles in komt. Te zijner tijd meer foto's :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbwQvQqt84mFRNk9r3YHQwG_JoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upCbJADyd5u1oyRA5MXSA0eB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89-zClIIXjGEFLK2ivJxTYzO_N4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0yavT1EWxD3QFZqnOgPizDv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Joris 407 op 22-09-2021 19:42 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:32
wizzopa schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:18:
[...]

Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden 😉
Zie idd de foto van @Lieuwe15, dat is de ruimte. Op zijn foto is overigens ook geen bypass te zien en zit de ontharder ook rechtstreeks na de afsluiter aangesloten. Op zich ook niet zo'n groot probleem want de ontharder zal er niet zomaar tussenuit gehaald hoeven worden neem ik aan.

@wizzopa Zou jij een airgap in de meterkast plaatsen (op de afvoer dus) of net onder de betonvloer en dus in de kruipruimte?

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:27
Hij gaat vanaf de watermeter naar een hoekstopkraan, haakse bocht naar achteromhoog, t-stuk waarbij de aftakking naar links gaat naar een hoekstopkraan. En de normale leiding gaat rechtdoor en dan met een hoekkoppeling naar de witte leiding
Bypass zit in principe op de ontharder. Weinig plek idd voor bypass. De installateur vond dit al lastig met het materiaal wat hij bij zich had

[ Voor 25% gewijzigd door Lieuwe15 op 22-09-2021 20:13 ]

• remzor
Prima knutselwerk, maar dat gaat een loodgieter hier allemaal niet doen. Zoek gewoon de meest eenvoudige oplossing.

Zo’n BWT airgap met sifon een aantal keer voorbij zien komen, o.a. door @AUijtdehaag, maar hoezo is dit een sifon? Waar het water in blijft staan zit toch onder de aansluiting op het riool dus er lijkt gewoon een open (lucht) verbinding te zijn? Immers, als het water hoger komt stroomt het weg die 40mm pijp in.
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:54
Dylantje2 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:11:
[...]
Snap dit niet helemaal.. Schoner water en toch vlekken?
Hoe bedoel je schoner?
Calcium (wat kalk veroorzaakt) wordt eruit gehaald, natrium wordt toegevoegd.

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
Ik heb het even opgezocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THEnX5w-JXg1dRAShcOAwcIs9zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqrEwHytJgslHvopRSD7pXf9.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:47:
[...]

Prima knutselwerk, maar dat gaat een loodgieter hier allemaal niet doen. Zoek gewoon de meest eenvoudige oplossing.

Zo’n BWT airgap met sifon een aantal keer voorbij zien komen, o.a. door @AUijtdehaag, maar hoezo is dit een sifon? Waar het water in blijft staan zit toch onder de aansluiting op het riool dus er lijkt gewoon een open (lucht) verbinding te zijn? Immers, als het water hoger komt stroomt het weg die 40mm pijp in.
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/
Het gaat om de airgap.
Riool water kan nooit in direkt kontakt komen met de regeneratie afvoer.

@lp77 Je kan de ontharder via de (aqmos) bypass hoger instellen dan 0 dH
Heb hem hier nu op 0.5 dH staan. Nagemeten met het setje welke ze ook verkopen

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2021 23:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• remzor
@AUijtdehaag Ik weet wat een airgap doet, maar dit noemt men ‘airgap met sifon’. Mijn vraag is dus hoe dit sifon dan werkt en of het daadwerkelijk een airgap met sifon is. Er zijn ook andere airgaps op de markt namelijk.

• mitsumark
remzor schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:46:
@AUijtdehaag Ik weet wat een airgap doet, maar dit noemt men ‘airgap met sifon’. Mijn vraag is dus hoe dit sifon dan werkt en of het daadwerkelijk een airgap met sifon is. Er zijn ook andere airgaps op de markt namelijk.
Het lijkt me een beker sifon, moet gewoon werken.
https://images.app.goo.gl/6cmYEhXG9syj8vK76

• remzor
Ah, op die manier, thanks! Dit zocht ik inderdaad :) Het zou dan dus een 2-in-1 oplossing zijn.

• lp77
[/quote]

Dank voor je reactie. Dit zou inhouden dat ik hem dan zou moeten instellen op hardheid 3. Er wordt hardheid 8 geleverd door PWN. Is het dan nog steeds de moeite waard?

• AUijtdehaag
  • Niet online
lp77 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:37:
[/quote]

Dank voor je reactie. Dit zou inhouden dat ik hem dan zou moeten instellen op hardheid 3. Er wordt hardheid 8 geleverd door PWN. Is het dan nog steeds de moeite waard?
Koffie smaakt beter, minder last van droge huid, alles schuimt 10x harder, haar voelt niet als touw, etc.
Ik zou hem niet kunnen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
lp77 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:37:
Dat denk ik wel, 3 dH valt nog steeds in de categorie 'heel zacht water'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC5FX1KcUr9ZxKdAPx7c774fpHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNIWmZo1CNNh8BqN7mcsNbmw.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

• lp77
XWB schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:10:
[...]

Dat denk ik wel, 3 dH valt nog steeds in de categorie 'heel zacht water'.

[Afbeelding]
Mooie factsheet. Geeft idd meerwaarde in dat geval. Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lp77
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:29:
[...]

Koffie smaakt beter, minder last van droge huid, alles schuimt 10x harder, haar voelt niet als touw, etc.
Ik zou hem niet kunnen missen.
Koffie drink ik niet, haar heb ik niet meer. Dan maar gaan voor de schuimparty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:26
In hoeverre is de was die uit de wasmachine komt bij jullie ook echt zachter? Nu gooi ik al mijn handdoeken en soms ook het beddengoed nog in de wasdroger, omdat ze anders naar verloop van tijd megahard worden. Azijn in het wasverzachterbakje helpt wel wat, maar lang niet zoveel als een droger. Het zou mooi zijn als ik de droger eigenlijk helemaal niet meer nodig zou hebben.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Bij lange na niet zo zacht als na de droger, ik merkte eigenlijk weinig verschil.
Wel minder zeep, zelfs met de helft klaagt ie vaak over teveel schuim.

• HarmoniousVibe
mitsumark schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:19:
Bij lange na niet zo zacht als na de droger, ik merkte eigenlijk weinig verschil.
Wel minder zeep, zelfs met de helft klaagt ie vaak over teveel schuim.
Ok, jammer. Op zich wel vreemd, toch? Aangezien ik altijd dacht dat de hardheid wordt veroorzaakt door kalk.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• AUijtdehaag
  • Niet online
De handdoeken worden hard door gebonden water en teveel aan wasmiddel
https://www.newscientist....en-hard-worden-in-de-was/

Als je wasmiddel makkelijker schuimt, gebruik je er al minder van.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2021 10:34 ]

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 16:29
Iemand ervaring met de H2O Pro? Komt van een bedrijf uit Hasselt bij Zwolle. Heb een beetje de website doorgelezen en het zou om een gepatenteerde techniek gaan. Het zou als ik het zo lees grotendeels overeenkomen met een keramische waterontharder echter met die verschille dat na 48uur de kristaldeeltes uit elkaar vallen en hierbij niet. Deze website met veel gestelde vragen: https://www.h2opro.nl/veelgestelde-vragen/

Ook zou het filter, katalysator of i.d. pas na 3 jaar vervangen te hoeven worden.

Voor mij als klein behuisde klinkt het interessant. Maar lees nog weinig ervaringen en/of reviews op neutrale platformen. Dus hoor graag hier eventuele ervaringen en (ongezouten hehe :P) mening. :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-7BU0z3k_jZqLNOm7fJtNF0uDg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fay4UGXbX7GScvPSTe5grxvZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb deze ruim 2 jaar in gebruik.

Linkje van een bedrijf die ze aan de industrie levert als er hoge eisen aan de water kwaliteit worden gesteld (geen toevoegingen).

Het verandert de kalk structuur van grof naar glad waardoor het minder snel aan oppervlakten hecht.
Heel fijn is dat je geen mineralen enz. weg filtert maar dat het water blijft zoals het hoort te zijn.
Je zal niet minder kalk meten, maar als het al achterblijft dan veeg je het zo weg.

Aanbrengen is erg eenvoudig, je wikkelt 2 draden om de waterleiding heen en steekt de stekker erin.
Op een ander forum test iemand deze die al lang een zoutlozer gebruikt, nog een ander had binnen een week een prima resultaat met een hardheid van 8,4dH.
Volgens hem is de aanslag in de theepot en waterkoker verledentijd en in de badkamer geen vlekken meer.
Hij heeft het goed uitgevoerd door eerst alles schoon te maken voor hij het apparaat ging gebruiken.

Dit soort apparaten wordt ook heel duur verkocht en een merk plaatst zelfs een hele module in de waterleiding wat niet overal kan.
Dit ding is goedkoop omdat er geen claims over de werking worden gedaan.
Wil je geen risico nemen dan bestel je er een waar je hem (gratis) terug mag sturen.

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 30-09-2021 07:50 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wellicht wordt het eens tijd om alle magneten, keramische filters, nanokristallen en biostabielen in een ander topic te behandelen?

Alle "water-ontharders" die na behandeling dezelfde dH vertonen, mogen wat mij betreft daar in thuis horen.
Die katogorie "onthardt" niets, dus die horen hier niet "behandeld" te worden.

Misschien kan een modje de topic titel wat verduidelijken met: waterontharders op basis van ionenuitwisseling, wat zijn jullie ervaringen?
;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het doel is toch hetzelfde?
Je wilt geen of veel minder kalkaanslag, zelf zou ik niet naar 0dH willen met water dat je consumeert en er zijn fabrikanten van apparatuur die dat afraden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Je hoeft met een waterontharder niet naar 0 dH
Ik zit sinds een week op 1 dH. (min of meer - instelbaar via een naaldafsluiter in de aqmos bypass)

In een topic over zonnepanelen, plaats je toch ook geen zonnecollectoren?
In feite zijn dat ook zonnepanelen.

• mitsumark
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:54:
Wellicht wordt het eens tijd om alle magneten, keramische filters, nanokristallen en biostabielen in een ander topic te behandelen?

Alle "water-ontharders" die na behandeling dezelfde dH vertonen, mogen wat mij betreft daar in thuis horen.
Die katogorie "onthardt" niets, dus die horen hier niet "behandeld" te worden.

Misschien kan een modje de topic titel wat verduidelijken met: waterontharders op basis van ionenuitwisseling, wat zijn jullie ervaringen?
;)
Aangezien alle fabrikanten hun methodes ook ontharders noemen, én omdat geïnteresseerden hetzelfde willen bereiken, zou ik ze in dit topic houden.
Zou dan eerder de titel veranderen in: "waterontharders, en meer".

We kunnen natuurlijk wel de topicstart veel duidelijker maken in de verschillende methodes, dan is dat gelijk duidelijk voordat men hier "domme" vragen komt stellen.

PS: andere methodes worden ook genoemd in het wikipedia artikel dat gelinkt is in de TS.
Met als kers op de taart: "Bij deze ionenwisseling neemt het totaal aantal metaalionen niet af en blijft het water dus hard volgens de definitie. Als onder waterhardheid uitsluitend het aantal Ca- en Mg-ionen wordt verstaan, is er wel sprake van ontharding. Er kan immers geen kalkaanslag ofwel CaCO3 (s) meer ontstaan."

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 25-09-2021 12:39 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mitsumark
Mijn druppel meetsetje beweert dat het water onthard is.
Dus "Als onder waterhardheid uitsluitend het aantal Ca- en Mg-ionen wordt verstaan, is er wel sprake van ontharding"
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 7 sep 2021 om 11:26.
Ik ga die pagina niet iedere dag controleren ;)

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2021 12:54 ]

• mitsumark
@AUijtdehaag Wat is de definitie van hard water?

"De waterhardheid van water is een maat voor de concentratie van metaal-ionen, veelal magnesium- en calciumcarbonaat, maar ook bicarbonaten en sulfaten, in het water."

Natrium is ook een metaal.
Jouw druppel meetsetje test dus niet de aanwezigheid van natrium (duh)?

[ Voor 82% gewijzigd door mitsumark op 25-09-2021 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mitsumark Dat staat ook op die wiki pagina, dat ga ik niet opsommen.
En er staat ook bij dat de metaalionen veelal magnesium- en calciumcarbonaat is, wat dus vervangen wordt door natrium ionen.

Waar wil je eigenlijk heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Dat mijn mening is dat alle methodes die hetzelfde effect (proberen te) verminderen thuishoren in hetzelfde topic.
En dat een apparaat die op basis van hars de calcium en magnesium omwisselt voor natrium niet perse de enige "ontharder" is.

Je wilt ze immers met elkaar vergelijken, nietwaar?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:03
Een ontharder haalt de kalk (gemeten in dH) daadwerkelijk uit het water. Deze ontharder spoelt dit vervolgens in hoge concentratie doormiddel van zout richting het riool. Elke andere manier van kalk "aanpassen" maar niet "verwijderen" is naar mijn mening geen ontharder.

Dat het mogelijk effect heeft op de hechting van kalk zal best. Maar het is nog steeds geen ontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Ik denk dat het geen kwaad kan een onderscheid te maken tussen waterontharders die kalk verwijderen (met ionenuitwisseling); die op een of andere wijze neerslaan vermijden (CO² toevoeging, die andere waarvan de toevoegstof me even ontglipt); en dan deze die evenveel effect op kalk hebben als een 5G zendmast (pun intended).
Regelmatig een nieuwe user speciaal aangemaakt om in een post te jubelen over een of andere supernieuwe gepatenteerde magnetische nanotechnologie; laat ons die vriendelijk verwijzen naar kwakzalver.nl ofzo :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:05
Ik heb in mijn Aquacell 1 zoutblok van Aquacell zelf en 1 zoutblok van een ander merk gestopt. Dat andere merk gaat beduidend harder. Hiervoor had ik er 2 Aquacell blokken in en die gingen even hard.
Zou goedkoper zout dan uiteindelijk toch duurder zijn omdat de blokken sneller opgaan?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51525367309_9085f8ca06_k.jpg

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:23
No Hands schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:20:
Ik heb in mijn Aquacell 1 zoutblok van Aquacell zelf en 1 zoutblok van een ander merk gestopt. Dat andere merk gaat beduidend harder. Hiervoor had ik er 2 Aquacell blokken in en die gingen even hard.
Zou goedkoper zout dan uiteindelijk toch duurder zijn omdat de blokken sneller opgaan?

[Afbeelding]
Is van beide blokken de afmeting exact gelijk? Zo ja, is er een verschil in gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
XyRuS schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:22:
[...]

Is van beide blokken de afmeting exact gelijk? Zo ja, is er een verschil in gewicht?
afmeting niet exact volgens mij, zal ik even nameten. Beide wel 4 kilo volgens de producenten, maar dat zal ik ook eens nawegen morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

naftebakje schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:15:
Ik denk dat het geen kwaad kan een onderscheid te maken tussen waterontharders die kalk verwijderen (met ionenuitwisseling); die op een of andere wijze neerslaan vermijden (CO² toevoeging, die andere waarvan de toevoegstof me even ontglipt); en dan deze die evenveel effect op kalk hebben als een 5G zendmast (pun intended).
Regelmatig een nieuwe user speciaal aangemaakt om in een post te jubelen over een of andere supernieuwe gepatenteerde magnetische nanotechnologie; laat ons die vriendelijk verwijzen naar kwakzalver.nl ofzo :?
Ik zie recent 2 'afwijkende' posts van tweakers die alles behalve nieuw aangemeld zijn.
Mijn post betreft een apparaat dat al veel langer bestaat maar (hier) geen aandacht krijgt terwijl het goed werkt.
Wat mij betreft mag dat al maar meer zout in het riool lozen ook wel eens wat aandacht krijgen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MN95
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04-2022
eL_Jay schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:35:
[...]

Leid ik hieruit af dat op bijv een glazen douche wand of kranen en tegels er minder kalk hecht bij gebruik van zo'n magneet? Uit dit topic kreeg ik de indruk dat het een zeer langlopende scam is. Maar als het minder hecht bij niet-gekookt-water dan is er m.i. daadwerkelijk een voordeel.
Helaas niet.. Dit is wat ze zeggen... Realiteit leert dat het een aardige louche zaak begint te worden waarin je grof geld betaalt voor slechts wat magneten in kunstof gewikkeld. Zodra het water ook maar even stil staat vindt het "hechtproces" zich alweer plaats en begin je weer van voor af aan met je kalkaanslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
eL_Jay schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:35:
[...]

Leid ik hieruit af dat op bijv een glazen douche wand of kranen en tegels er minder kalk hecht bij gebruik van zo'n magneet? Uit dit topic kreeg ik de indruk dat het een zeer langlopende scam is. Maar als het minder hecht bij niet-gekookt-water dan is er m.i. daadwerkelijk een voordeel.
Wat is erover heb gelezen is dat je flink sterke magneten nodig hebt, en dat je ze niet bij de watermeter moet plaatsen, maar juist bij de waterverbruikers, omdat anders het effect sowieso al uitgewerkt is. Dit betekent dus dat je sowieso al een stuk of 5, zo niet meer van die magneten nodig hebt. Douche, wastafel badkamer, onder de gootsteen in de keuken, bij de wasmachine, bij de vaatwasser, bij elk fonteintje, etc. Soms zul je wel een paar eindgebruikers kunnen combineren, maar daar staat weer tegenover dat je dan wel weer apart de warmwaterleiding moet doen...

In mijn ogen maakt dit de hele business case redelijk kapot. Voor dat geldt kun je ook gewoon een ionenwisselaar laten plaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Mijn voorlopige ervaring is dat er een (behoorlijke) marge zit in de systemen en installaties bij diverse partijen.
De kosten zitten ‘m zeker niet in het zout en paaien met extra kilo’s onderscheiden ze zich niet van elkaar.

Tot nu toe de prijsindicaties van een aantal offertes voor een huishouden van 4 personen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het systeem met een CO2-fles lijkt zeer geschikt voor kleine ruimtes.
Maar bij het verwarmen kan er toch weer kalk neerslaan en daarom toch maar kiezen voor filteren/hars?
Zijn er nog meer aanbevelingen van Tweakers hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:27
WTR Waterontharder, wordt ook in dit topic volgens mij vrij vaak gebruikt (althans ik heb er een).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:03

Niwla

dat dus....

Odeklontje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:33:
Mijn voorlopige ervaring is dat er een (behoorlijke) marge zit in de systemen en installaties bij diverse partijen.
De kosten zitten ‘m zeker niet in het zout en paaien met extra kilo’s onderscheiden ze zich niet van elkaar.

Tot nu toe de prijsindicaties van een aantal offertes voor een huishouden van 4 personen:

***members only***

Maar bij het verwarmen kan er toch weer kalk neerslaan en daarom toch maar kiezen voor filteren/hars?
Mooi overzicht.

Ik zou ook kijken naar zaken als:
- garantie
- Zoutopslag (nat/droog)

Ik ben zelf in onderhandeling met Amysoft voor mijzelf en een aantal kopers binnen hetzelfde project. Kortingen vliegen je om de oren als je meerdere gelijktijdige plaatsingen afneemt.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Niwla schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Mooi overzicht.

Ik zou ook kijken naar zaken als:
- garantie
- Zoutopslag (nat/droog)

Ik ben zelf in onderhandeling met Amysoft voor mijzelf en een aantal kopers binnen hetzelfde project. Kortingen vliegen je om de oren als je meerdere gelijktijdige plaatsingen afneemt.
Bedankt. Korting als particulier gaat erg moeizaam. Met een extra zakje zout haal je mij niet over de streep. Prijzen staan vast of zijn al heel scherp zeggen ze dan. Het enige voordeel voor hun is de tijd/capaciteit die ze kunnen inplannen om meerdere systemen op een locatie te installeren. Daar zit blijkbaar de ruimte voor onderhandelen.

Wat mij ook opvalt is dat sommige gewoon een offerte sturen en aannemen dat alles zo in de meterkast past.
Alleen de partij die langs is geweest liet meteen weten dat het wel lastig gaat worden. Daar wil ik dus niet voor verrassingen komen te staan. Maar als de installatieprijs al vast is houden ze daar kennelijk rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Odeklontje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Bedankt. Korting als particulier gaat erg moeizaam. Met een extra zakje zout haal je mij niet over de streep. Prijzen staan vast of zijn al heel scherp zeggen ze dan. Het enige voordeel voor hun is de tijd/capaciteit die ze kunnen inplannen om meerdere systemen op een locatie te installeren. Daar zit blijkbaar de ruimte voor onderhandelen.

Wat mij ook opvalt is dat sommige gewoon een offerte sturen en aannemen dat alles zo in de meterkast past.
Alleen de partij die langs is geweest liet meteen weten dat het wel lastig gaat worden. Daar wil ik dus niet voor verrassingen komen te staan. Maar als de installatieprijs al vast is houden ze daar kennelijk rekening mee.
Je kunt altijd de laagste offerte laten zien die je hebt en dan vragen waarom die van hun meer zou moeten kosten (met vergelijkbare specs).
Kan moeilijk zijn (ze kennen alleen hun eigen product), en bij gebrek aan kennis van jouw kant is dat natuurlijk ook op basis van vertrouwen (alsof je bij mercedes gaat vragen waarom deze meer moet kosten dan een skoda).

Bijvoorbeeld in vergelijking met een budget WTR (10 liter), kost 399+250 installatie: https://www.goedkopewater...ntharder-met-los-zoutvat/

Bij dezelfde verkoper kost een high-end exemplaar ook al het dubbele (kun je wellicht al goed vergelijken): https://www.goedkopewater...high-end-waterontharders/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikheetsjaak
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-12-2024
De water ontharders van Sensorsoft en Aquacell worden in de UK gemaakt onder de naam van Harvey water softener
Zelf heb ik er een van Harvey en een van Aquacell namelijk en het enigste verschil is de plastic buitenkant en de prijs!
Aquacell €2300,- en Harvey ongeveer 1000 pond!!! ;)

Goed zoeken en zelf een bestellen in de UK levert al snel voor een jaar of 8 gratis zout op ivm het prijsverschil

https://www.harveywatersofteners.co.uk

[ Voor 3% gewijzigd door ikheetsjaak op 02-10-2021 07:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

***members only***

Wat een prijzen zeg! Ook nog veel bijkomende diensten (en dus weer extra geld). Dat onderhoud kun je prima zelf doen.
En 72 euro voor 100 kilo zout, wat je ook bij de Welkoop kunt halen voor 52 cent per kilo.

Hier was ik iets meer dan 1000 euro kwijt voor het plaatsen van de twin10 in de kruipruimte. Ook een van de weinige sites die prijzen gewoon op de website heeft staan. Geen reclame, wel een tevreden klant.

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 02-10-2021 07:45 ]

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-07 21:59
Ik heb gisteren twee Delta ontharders besteld bij Aqmos. Zij noemen hem SEK15.

[ Voor 46% gewijzigd door Knikmops op 08-03-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:13
https://www.karwei.nl/ass...ontharder-25-kg/p/B168859
40 cent per kg zelfs...

dus of 72 euro betalen voor 100kg zout... of 40 euro.
En als je het online besteld heb je het al voor 5,19 per 20KG
https://www.warmteservice...aterontharders/p/60302260
oftewel 25,90 per 100kg

Wel verzendkosten, of afhalen bij één van de 72 vestigingen.

Moet je nagaan als je (als installateur) per pallet besteld wat de prijzen dan zijn... Dikke marges op dat zout zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die prijs van 5,19 is voor 10kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wolly schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Die prijs van 5,19 is voor 10kg.
Google neemt mij in de maling!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDbnhCHyocJUcF3R-zbzrKl2d04=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2RgfQWqUezKnzB0HeCZ85a21.png?f=user_large
:+

My bad O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:58
Waah schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Google neemt mij in de maling!
[Afbeelding]
:+

My bad O-)
En lage artikelprijs compenseren met enorme verzendtarieven doet mij ook een beetje aan Ali praktijken denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Source90 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:22:
[...]
En lage artikelprijs compenseren met enorme verzendtarieven doet mij ook een beetje aan Ali praktijken denken.
Je kunt het afhalen bij 72 vestigingen O-)

En heb je wel eens een pakket van 40kg (2 zakken) met PostNL laten bezorgen? :+
Dit is geen telefoonhoesje :D dus ik snap de verzendkosten nog wel.

Het is zeker hoog ja. Maar volgens mij zijn dit de standaard verzendkosten wat je ook besteld, tot je boven de 150 euro zit. Dus ze willen dat je gewoon groots besteld. Niet vreemd omdat het (dacht ik) ook een B2B leverancier is die B2C er bij is gaan doen ooit.

Maar kan het mis hebben.

Anyway, Karwei is goedkoper met 9,99. En 72 euro voor 100kg zout is gewoon 40% marge pakken, bovenop de marge die je al krijgt als installateur door in bulk te bestellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Ik las eens ergens dat regeneratiezout op twee manieren kan ontgonnen worden, en dat kristallen een stuk minder milieubelastend zouden zijn dan tabletten. Kan iemand daar wat meer over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Knikmops schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:21:
Ik heb gisteren twee Delta ontharders besteld bij Aqmos. Zij noemen hem SEK15.
Sta daar vanaf nu ook als handelaar geregistreerd. Moest er iemand geïnteresseerd zijn om wat spul met korting te bestellen, dm maar.
Aan wat voor korting moet ik dan denken? Er loopt nu ook een 10%-kortingsactie met code AQMOS10:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvNw0zZSX8Zok3qKGTO-4h7MNoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOsLYxQX4BEVyzG75w03N1uy.png?f=fotoalbum_large

Als voorbeeld de SEK15 voor €689 - 10% (€68,90) = €620,10 + €29,90 naar NL.
In totaal ben je dus €650 kwijt voor dit setje :)

[ Voor 24% gewijzigd door Odeklontje op 05-10-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-07 19:13
Sta op het punt deze te bestellen:
https://www.aqmos.com/was...2/wasserenthaerter-cmx-60

(wou eigenlijk de CMX40, maar vanwege die regendouche verhalen toch maar voor 15 liter hars gegaan... qua capaciteit dan weer overkill)

Nu hebben wij zwarte kranen en warmtepomp enzo, en ik lees horrorverhalen over onuitwisbare aanslag door de ontharders die op 0DH staan én in de gebruiksaanwijzing van de Hotbath spullen staat een minimale resthardheid van 3/4DH. Dus moet een soort resthardheid in gaan stellen.

Kan dat via die zwarte bypass die op de cilinder zit? Of moet dat perse met: https://www.aqmos.com/anl...n-sowie-probeentnahmehahn

Wat is eigenlijk het nut van die losse bypass t.o.v. die zwarte bypass die al op de cilinder zit?

Als laatste vraag; der zwerft hier ergens een shopping list rond met extra spulletjes te bestellen, maar kan die via de zoekfunctie niet echt efficiënt vinden. Iemand die gefavorite toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok ik twijfel, hopelijk kunnen jullie me helpen :)

We zitten in een gebied met een gemiddelde hardheid van tussen de 5 en de we dH.
We zijn met zijn 2-en maar hebben wel een dubbele douche die we tegelijk gebruiken.

De AQMOS varianten spreken me erg aan maar ik twijfel enorm tussen de normale variant en de 72 variant.
En die laatste dan vooral vanwege de doorstroming.

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Of kan ik beter buiten aqmos kijken?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 13:11
Is er iemand die binnenkort een bestelling bij Aqmos (@Calypsooo misschien?) doet en mij een plezier wil doen?

Ik wil namelijk mijn rechte slangen vervangen voor deze: https://www.aqmos.com/anl...mm?number=P-1UM-1UMB-1000
Mooi prijsje alleen ook voor slechts 2 slangen komt er 29 euro verzending bij naar Nederland.

Zou iemand deze voor mij mee kunnen bestellen en tegen een kleine vergoeding (en verzendkosten) naar mij kunnen doorsturen in Nederland? Eventueel kunnen we ook een ruil doen wanneer je opzoek bent naar rechte slangen, want die heb ik niet meer nodig en zijn slecht 2 maand gebruikt.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Calypsooo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:45:
Sta op het punt deze te bestellen:
https://www.aqmos.com/was...2/wasserenthaerter-cmx-60

(wou eigenlijk de CMX40, maar vanwege die regendouche verhalen toch maar voor 15 liter hars gegaan... qua capaciteit dan weer overkill)

Nu hebben wij zwarte kranen en warmtepomp enzo, en ik lees horrorverhalen over onuitwisbare aanslag door de ontharders die op 0DH staan én in de gebruiksaanwijzing van de Hotbath spullen staat een minimale resthardheid van 3/4DH. Dus moet een soort resthardheid in gaan stellen.

Kan dat via die zwarte bypass die op de cilinder zit? Of moet dat perse met: https://www.aqmos.com/anl...n-sowie-probeentnahmehahn

Wat is eigenlijk het nut van die losse bypass t.o.v. die zwarte bypass die al op de cilinder zit?

Als laatste vraag; der zwerft hier ergens een shopping list rond met extra spulletjes te bestellen, maar kan die via de zoekfunctie niet echt efficiënt vinden. Iemand die gefavorite toevallig?
Als je een resthardheid in wilt stellen zou ik echt dat montageblok van Aqmos kopen, die heeft namelijk een fijnafstelschroef waarmee je de "mengverhouding" erg precies kunt afstellen om tot de gewenste hardheid te komen. Met die plastic bypass op de ontharder zelf zal dit veel moeilijker gaan.

En ook ik heb helaas onverklaarbare vlekken op mijn RVS en Chroom. Dit had ik met de Amysoft ontharder, maar nu ook met de Aqmos ontharder. Blijkbaar zit er hier dus iets in het water of in de leidingen (kunststof) waardoor het water aggresief wordt of iets dergelijks. Ik zit namelijjk op precies dezelfde waterbron als mijn ouders, die hebben een Aquacell ontharder maar nergens last van vlekken.

Ik heb de ontharder nu op 2dH gezet, alleen kan nog niet zeggen of het beter is. Ik moet nog steeds de complete douche afdrogen na het douchen.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Heb je ervaring met die? Want ik heb eerder eentje besteld bij Technim maar dat was slechte kwaliteit. Een van de twee slangen zat al met een knik in de doos (te kleine doos) en de algehele kwaliteit was erg slecht. Zeer stug en bij een klein beetje buigen direct een knik.

Als dat goede kwaliteit is dan zal ik die van 800mm bestellen, mooi prijsje.
Nevermind, er komt een "Kleine order toeslag" bij van maar liefst 25 euro 8)7
Die vervalt pas boven de 150 euro. Daardoor komt de prijs op hetzelfde als de slangen van Aqmos zelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Saeverix op 06-10-2021 11:37 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Saeverix
Bij https://www.sani-flex.de/ hebben ze ook slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Bedankt, maar helaas een stuk duurder en ook 15 euro verzendkosten waardoor het voor de 1000mm op 80+ euro komt voor twee slangen.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-07 09:02
Ik heb ze bij Technim gehaald, 500mm lengte maar ze hebben ook 800. Met 2 zakjes zout erbij kom je boven de 50eu uit voor gratis verzending.

Edit: Oh ik zie nu dat je hier al slechte ervaring mee hebt! Hier niet, ze zitten prima :)

[ Voor 14% gewijzigd door ps4mm op 06-10-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvrob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-12-2024
ikheetsjaak schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:08:
De water ontharders van Sensorsoft en Aquacell worden in de UK gemaakt onder de naam van Harvey water softener
Zelf heb ik er een van Harvey en een van Aquacell namelijk en het enigste verschil is de plastic buitenkant en de prijs!
Aquacell €2300,- en Harvey ongeveer 1000 pond!!! ;)

Goed zoeken en zelf een bestellen in de UK levert al snel voor een jaar of 8 gratis zout op ivm het prijsverschil

https://www.harveywatersofteners.co.uk
Ik ben zelf ook in de markt voor een Harvey Crown.
Fountainsofteners geprobeerd, maar zij willen niks naar Nederland versturen.
Eastmidlands water doet dit wel voor de geïnteresseerden!

Welke aansluitkit moet je hierbij nemen de standaard 15mm of de high flow 22mm?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-07 19:13
Saeverix schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:26:
Is er iemand die binnenkort een bestelling bij Aqmos (@Calypsooo misschien?) doet en mij een plezier wil doen?

Ik wil namelijk mijn rechte slangen vervangen voor deze: https://www.aqmos.com/anl...mm?number=P-1UM-1UMB-1000
Mooi prijsje alleen ook voor slechts 2 slangen komt er 29 euro verzending bij naar Nederland.

Zou iemand deze voor mij mee kunnen bestellen en tegen een kleine vergoeding (en verzendkosten) naar mij kunnen doorsturen in Nederland? Eventueel kunnen we ook een ruil doen wanneer je opzoek bent naar rechte slangen, want die heb ik niet meer nodig en zijn slecht 2 maand gebruikt.
Ik zal ze voor je mee bestellen. Wel handig die bocht, scheelt wel in ruimte denk ik. Misschien ook maar een setje voor mezelf bestellen... Plan is om vanavond te bestelling te plaatsen!

Droog je je hele douche inclusief tegels? Of bedoel je het sanitair; de knoppen enzo? Dat laatste kan ik nog mee leven. Mij gaat het vooral om de kalkaanslag op de tegels en douchewand. Hopelijk is dat met 2/3dH ook verleden tijd.

Even een domme edit:
Wat is gemiddelde de diameter leiding in een nieuwbouwhuis in Nederland? In meterkast komt koper binnen, daarna kunststof in heel het huis? Want ik zie 1, 3/4, 1/2 inch bij die slangen en bypass. Wat moet ik hebben?

Ja die aanslag is jammer genoeg een onderbelicht onderwerp in dit topic en op internet... Misschien aan startpost toevoegen? Want is wel een serieus probleem en iets waar je over moet nadenken voor je er een aanschaft. Zijn bijvoorbeeld best veel verkopers van sanitair, cv, etc. die dus een resthardheid aanraden van 2-4dH, maar niemand kan uitleggen waarom, hoe of wat?

[ Voor 20% gewijzigd door Calypsooo op 07-10-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb sinds gisteren ook een waterontharder via WTR. Alleen voor boven, omdat er in de meterkast geen rioolafvoer aanwezig is en in de trapkast (waar de waterleiding naar boven loopt) wel. Op zich vind ik het zo wel een fijne oplossing, want ik vind het ontharde (0dH) water toch wel raar smaken. Beneden heb ik alleen een vaatwasser (met ingebouwde ontharder), een gootsteen met kraan en de buitenkranen, dus het komt niet eens slecht uit.

Het douchen voelt veel fijner aan, al vind ik niet per se dat mijn shampoo harder schuimt ofzo. Mijn wasmachine staat ook boven, dus daar heb ik hopelijk ook geen last meer van kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Klein detail/probleempje over het hoofd gezien (bedankt @HarmoniousVibe )
In de garage, waar ik de ontharder bij mijn ouders wil zetten, is geen afvoer. De andere optie om hem te plaatsen is in de kelder, maar daar is ook geen afvoer...
Ik zou wel een leiding kunnen leggen die over de garagepoort naar de andere kant van de garage gaat, en dan de leiding in de gootsteen uit laten komen. Echter, die afstand is wel meer dan de 5m die Delta/Aqmos/Pallas aanraadt voor de afvoer. Ik zal ongeveer 1m50 omhoog moeten en dan een meter of 8 horizontaal. Zolang ik daar een harde buis voor neem en geen flexibel kan dat toch geen probleem zijn, wel? Desnoods kan ik de 8m horizontaal wel licht laten afhellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Meer details over die 5 meter requirement? "Mijn" "afvoer" is wel een paar kilometer...
Ik denk als die 8 meter harde afvoerbuis gewoon netjes 1+cm per meter afloopt dat er weinig aan de hand is.
Maar is 1.5 meter omhoog niet teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-07 21:16
Dit lijkt ons ook wel wat, waar koop je de zoutblokken dan ?, en wat kost het incl. schipping ?
psvrob schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

Ik ben zelf ook in de markt voor een Harvey Crown.
Fountainsofteners geprobeerd, maar zij willen niks naar Nederland versturen.
Eastmidlands water doet dit wel voor de geïnteresseerden!

Welke aansluitkit moet je hierbij nemen de standaard 15mm of de high flow 22mm?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MN95

***members only***

Goed overzicht! Prijzen zitten mij nogal dwars moet ik zeggen .. Ik heb zelf een van WTR en die prijzen liggen echt een stuk lager en ik ben uiterst tevreden.. (ik heb hem zelf aangesloten) Meer capaciteit door grotere harskernen en ook nog is voordeliger.

Het systeem van Waterluxe is ook nog is 1 op 1 het zelfde met de premium van WTR lijkt mij?

Zelf heb ik geen ervaring met een Co2 ontharding, maar scheikundig verandert dit de samenstelling niet maar zorgt het voor een minder hechting aan oppervlakte. Kalk zit hierbij nog wel in het water, maar wellicht is dit een prima oplossing mocht de ruimte te klein zijn voor ionen ontharders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Knikmops schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:47:
Klein detail/probleempje over het hoofd gezien (bedankt @HarmoniousVibe )
In de garage, waar ik de ontharder bij mijn ouders wil zetten, is geen afvoer. De andere optie om hem te plaatsen is in de kelder, maar daar is ook geen afvoer...
Ik zou wel een leiding kunnen leggen die over de garagepoort naar de andere kant van de garage gaat, en dan de leiding in de gootsteen uit laten komen. Echter, die afstand is wel meer dan de 5m die Delta/Aqmos/Pallas aanraadt voor de afvoer. Ik zal ongeveer 1m50 omhoog moeten en dan een meter of 8 horizontaal. Zolang ik daar een harde buis voor neem en geen flexibel kan dat toch geen probleem zijn, wel? Desnoods kan ik de 8m horizontaal wel licht laten afhellen.
Wellicht is het mogelijk om het water te lozen op de hemelwaterafvoer, maar dan moet je wel bij je gemeente checken of dit is toegestaan, i.e. of er een gescheiden rioolsysteem is. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je afvalwater loost op een regenpijp die puur bedoeld is voor regenwater. Als het toch allemaal in het riool bij elkaar komt maakt het natuurlijk niet uit, maar dit verschilt dus per gemeente of waterschap ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MN95
Calypsooo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

Ik zal ze voor je mee bestellen. Wel handig die bocht, scheelt wel in ruimte denk ik. Misschien ook maar een setje voor mezelf bestellen... Plan is om vanavond te bestelling te plaatsen!

Droog je je hele douche inclusief tegels? Of bedoel je het sanitair; de knoppen enzo? Dat laatste kan ik nog mee leven. Mij gaat het vooral om de kalkaanslag op de tegels en douchewand. Hopelijk is dat met 2/3dH ook verleden tijd.

Even een domme edit:
Wat is gemiddelde de diameter leiding in een nieuwbouwhuis in Nederland? In meterkast komt koper binnen, daarna kunststof in heel het huis? Want ik zie 1, 3/4, 1/2 inch bij die slangen en bypass. Wat moet ik hebben?

Ja die aanslag is jammer genoeg een onderbelicht onderwerp in dit topic en op internet... Misschien aan startpost toevoegen? Want is wel een serieus probleem en iets waar je over moet nadenken voor je er een aanschaft. Zijn bijvoorbeeld best veel verkopers van sanitair, cv, etc. die dus een resthardheid aanraden van 2-4dH, maar niemand kan uitleggen waarom, hoe of wat?
Dat is afhankelijk van je diameter persleiding. Veelal oudere huizen hebben 15mm, nieuwere 22mm of zelf volledig perswerk. Bij perswerk is het vaak 20 of 26 mm. Enige wat je nodig hebt is een verloop van diameter koperwerk rondom de hoofdkraan naar diameter van de aansluitslang en een verloop van de diameter van de aansluitslang naar het perswerk!

De resthardheid die ze aanraden is uit veiligheid lijkt me, verkeerd hars/zout en gebruikt perswerk kan altijd vlekken veroorzaken. Redenen hiervoor lopen uiteen en zijn niet één op één te generaliseren weet ik zo.. Zelf heb ik hem naar 0dH, maar ik beschik ook nog niet over een mooie nieuwe badkamer (helaas) ;)

[ Voor 0% gewijzigd door MN95 op 08-10-2021 10:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
mitsumark schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:20:
Meer details over die 5 meter requirement? "Mijn" "afvoer" is wel een paar kilometer...
Ik denk als die 8 meter harde afvoerbuis gewoon netjes 1+cm per meter afloopt dat er weinig aan de hand is.
Maar is 1.5 meter omhoog niet teveel?
Volgens de handleiding kan ik 2m verticaal en 5m horizontaal gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6yEIAYR1amO6LGryH7fC2pCy2A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thDJOtZDmh1Bw4onEJ9GYdfs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Knikmops op 08-10-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
MN95 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:55:
[...]
Zelf heb ik geen ervaring met een Co2 ontharding, maar scheikundig verandert dit de samenstelling niet maar zorgt het voor een minder hechting aan oppervlakte. Kalk zit hierbij nog wel in het water, maar wellicht is dit een prima oplossing mocht de ruimte te klein zijn voor ionen ontharders.
Dat is voor mij dus ook een regen om het niet te doen. Het kalk blijft immers in het water zitten. Geen idee bij welke temperatuur de kalk neerslaat, maar bij het koken van water voor een kop thee lijkt mij het doel van kalkvrij het niet halen. Hooguit kalk arm. Voor (hele) kleine ruimtes is daarentegen weer ideaal! Een Solucalc voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLGh5vYkgb543Rbhkyy1DAGX_MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGBDIWPX7G0zSNdLk4jiUarJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW6igwBi5BCgbTseNapafpiRWSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yn9725OQbH2HReHn1tFMmtLb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Nu online

OMX2000

By any means necessary...

Ik ga hoogstwaarschijnlijk voor de WTR High End Ceramic Cabinet 25L van goedkopewaterontharders.nl. Want we hebben in de meterkast te weinig ruimte, dus komt het "cabinet" er direct naast te staan. Maar kan iemand wat zinnigs zeggen over hoeveel lawaai zo'n unit maakt bij het regeneren?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-07 18:56

DaffyDuck43

MF-lurker

Ehh…ja, ‘t maakt geluid…..om die reden heb ik het regeneratie tijdstip na een paar regeneraties zelf ingesteld op 22:00uur.
Wij wonen in een appartement en de ontharder staat in de CV kast ruimte. Deze is in de gang op 3 meter van mijn slaapkamer en de deur naar de gang staat altijd open, dus werd ik wakker van om 02:00 uur van stromend water :'(
Eens even nagedacht wat dan wel een goed tijdstip zou zijn, en om 22:00uur uitgekomen.
Douchen in de avonduren gebeurt maar zelden, ander badkamergebruik als tanden poetsen voor slapen gaan is bijna altijd na 23:00 uur, dus een WC doortrekken is eigenlijk het enige gebruik tijdens een regeneratie cyclus en daarvoor kan hard water nou net geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
brutus26 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:13:
Dit lijkt ons ook wel wat, waar koop je de zoutblokken dan ?, en wat kost het incl. schipping ?

[...]
Shipping, invoerrechten want Brexit, blokken koop je op zoutblokken.nl of blokzout.nl

Ik heb een gebruikte Aquacell op MP gekocht, dat scheelde ook flink in prijs maar die zijn er niet zo vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:27
Op dit moment staan er 2 op marktplaats.

een en twee

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
wizzopa schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:23:
Op dit moment staan er 2 op marktplaats.

een en twee
1 al gereserveerd en de ander bieden vanaf 1000 euro, dat is een boel geld. Ik was gelukkig goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-07 21:16
Tja wat zijn waard en wat kosten ze nieuw incl invoer rechten
No Hands schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

1 al gereserveerd en de ander bieden vanaf 1000 euro, dat is een boel geld. Ik was gelukkig goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

Shipping, invoerrechten want Brexit, blokken koop je op zoutblokken.nl of blokzout.nl

[..]
Heb je naast ervaring met zoutblokken ook ervaring met de tablets (Broxo, Regenit, Axal Pro, Regesal)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Odeklontje schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Heb je naast ervaring met zoutblokken ook ervaring met de tablets (Broxo, Regenit, Axal Pro, Regesal)?
Nee, die stop ik niet in mijn waterontharder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-07 13:42

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb even zitten zoeken in dit onderwerp op harscleaner maar echt een actueel duidelijk antwoord kon ik niet terug vinden. We hebben hier nu zelf ongeveer anderhalf jaar een Waterluxe ontharder en deze zomer heb ik voor het eerst de harscleaner van 100 ml. gebruikt.

Ik zie dat een flesje bij Waterluxe zelf zo rond de 10 euro kost voor 100 ml., 250 ml. kost 22.50. Als ik Google kom ik ook andere harscleaners tegen die voor 250 ml. 5 euro vragen. Zat er aan te denken om gelijk een paar flesjes te kopen of in ieder geval een groter flesje.

Zijn er hier mensen die alternatieve harscleaners hebben gekocht/gebruikt die net zo goed werken als die van Waterluxe zelf maar dan voor een iets lagere prijs? Misschien kost kwaliteit harscleaner gewoon wat Waterluxe er voor vraagt, maar heb het idee dat goedkopere alternatieven hetzelfde doen?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zelf heb ik deze in huis: https://www.hydrotense.eu/Harscleaner-250-ml-Resu

Wat maakt de dure varianten zoveel beter?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

XWB schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:58:
Zelf heb ik deze in huis: https://www.hydrotense.eu/Harscleaner-250-ml-Resu

Wat maakt de dure varianten zoveel beter?
Volgens mij bestaat een harscleaner uit fosforzuur , conserveringsmiddel (benzalkoniumchloride) en gedemineraliseerd water Mogelijk is de ene harscleaner meer geconcentreerd dan een ander merk.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 06:22

Mystikal

It never hurts to help!

Zojuist ook een deal gesloten, met een relatief onbekende partij (Sea Breeze), de man is sinds een jaar begonnen. Standplaats Maastricht, maar pakt Limburg en Brabant.

Ivm ruimte een split unit genomen. Belgische makelaardij, Pentair onderdelen.

Voordeel is (voor mij) volledige installatie inclusief afvoer aansluiting en extra kraan tussen de unit.

Enkel verkrijgbaar in 10 liter harscilinder,
Droge zoutbak,
Besturing : Fleck 5800 XTR Hurricane,
Volume & tijdsturing,
Optie : Chlorinator ( Desinfectie harsen ), (niet genomen)
Standaard zoutbak is 35 kg,
Bypass, vlotter inbegrepen,
Afmetingen:
Harscilinder inclusief besturing +/- 65 cm
Zoutbak 31 x 31 x 45 cm hoog.

Prijs was voor mij 1681,- inclusief 100kg zout.

Duur of goedkoop? Ik weet het niet, ben er tevreden mee. Installatie binnen een week of 4.

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 20-10-2021 14:47 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mystikal
Het kan wellicht iets goedkoper, maar veel scheelt het niet.
https://www.goedkopewater...igh-end-fleck-5800-xtr-8/

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Prijs was overigens exclusief de korting die me gegeven werd (heb verder zelf niet onderhandeld).

Dit is inclusief een terugstroombeveiliging (CA klep) en 100 kilo zout.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mystikal schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Prijs was overigens exclusief de korting die me gegeven werd (heb verder zelf niet onderhandeld).

Dit is inclusief een terugstroombeveiliging (CA klep) en 100 kilo zout.
Hou rekening met een drukverlies van 0.9 bar dan. :/
https://www.raminex.nl/media/files/br_290000.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Ik noem nu de CA, maar geen idee of het dat gaat worden. Ik zal het in ieder geval even voorleggen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-07 09:02
Bij ons zit er ook een CA tussen hoor, hadden volgens de loodgieter een 'goeie hoge waterdruk' dus heb de gok maar genomen. Druk is idd iets lager maar ik vind het geen probleem, hebben we de installatie iig volgens het boekje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Heeft iemand ervaring met unique waterontharders? Ik kende ze nog niet en kan ook nog weinig vergelijk vinden. https://www.uniquewaterontharders.nl/product/unique-eco-duo/
Ze leveren deze maar ik kan niet vinden welk type dit nu echt is.
Afbeeldingslocatie: https://www.uniquewaterontharders.nl/wp-content/uploads/Unique-Eco-Duo-1.jpg
Iemand ervaring met deze oplossing in de meterkast icm condensvorming?

De reden dat ik nu niet weer gelijk voor waterluxe ga is omdat ik in het vorige huis toch nog een soort aanslag overhield, terwijl het water wel was onthard. Als ik nu op de website kijk bij waterluxe dan leveren ze nu wel andere apparaten. Desalniettemin wil ik toch weer even om mij heen kijken wat er in die paar jaar is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Stealth2000 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:57:
Heeft iemand ervaring met unique waterontharders? Ik kende ze nog niet en kan ook nog weinig vergelijk vinden. https://www.uniquewaterontharders.nl/product/unique-eco-duo/
Ze leveren deze maar ik kan niet vinden welk type dit nu echt is.
[Afbeelding]
Iemand ervaring met deze oplossing in de meterkast icm condensvorming?

De reden dat ik nu niet weer gelijk voor waterluxe ga is omdat ik in het vorige huis toch nog een soort aanslag overhield, terwijl het water wel was onthard. Als ik nu op de website kijk bij waterluxe dan leveren ze nu wel andere apparaten. Desalniettemin wil ik toch weer even om mij heen kijken wat er in die paar jaar is veranderd.
Die blauwe harsunit ziet er uit alsof ie uit de Friese fabriek komt. Weet zo even de naam niet meer, kan het wel opzoeken.

Die Unique is niet zo unieke en ziet er exact hetzelfde uit als de 'twin' , maar dan duurder

Die aanslag die je nog een beetje kan hebben, is omdat er méér in het water zit dan alleen kalk he. Alleen het overige poets je veel makkelijker weg dan kalk.

[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 26-10-2021 09:35 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
EWK schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:32:
[...]

Die blauwe harsunit ziet er uit alsof ie uit de Friese fabriek komt. Weet zo even de naam niet meer, kan het wel opzoeken.

Hij ziet er exact hetzelfde uit als de 'twin' , maar dan duurder

Die aanslag die je nog een beetje kan hebben, is omdat er méér in het water zit dan alleen kalk he. Alleen het overige poets je veel makkelijker weg dan kalk.
Ja, dat lijkt hem inderdaad exact te zijn. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Laatst online: 18-07 20:17
Na veel twijfelen sta ik op het punt om een WTR Ceramic High End - 10 aan te schaffen. Deze wil ik zelf gaan monteren. Is er iemand die ervaring met dit merk en of type waterontharder? Vragen waar ik nog meer mee zit zijn:
- Wat is de kans op bacterien in je drinkwater of dat er hogere concentraties zout in zitten?
- Hoe onderhoudsvrij is zo`n systeem nou, behalve af en toe het zout bijvullen.
- Moet de harskern na verloop van tijd vervangen worden / gereinigd met harscleaner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 17:24

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

rorie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:39:
- Wat is de kans op bacterien in je drinkwater of dat er hogere concentraties zout in zitten?
- Moet de harskern na verloop van tijd vervangen worden / gereinigd met harscleaner?
Om je vraag deels te kapen;
Ben mij toevallig ook aan 't oriënteren, en kwam uit bij dezelfde set :9 maar dan de 15l
Wat ik begrijp is dat bacteriën niet een kleiner of groter probleem zijn dan normaal en dat de hars (minimaal?) eens per jaar met een cleaner moet worden gedaan (±20euro).

Mijn restvraag blijft, hoe lang gaat de hars mee? Of gaat die 'klep' eerder stuk dan je hars op is? en hoeveel jaar zal dat zijn?

Verder, zit ik wel wat in over de 'smaak' en hoe gaat dat met zacht water en een Soda Stream bijv?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 19:45
rorie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:39:
Na veel twijfelen sta ik op het punt om een WTR Ceramic High End - 10 aan te schaffen. Deze wil ik zelf gaan monteren. Is er iemand die ervaring met dit merk en of type waterontharder? Vragen waar ik nog meer mee zit zijn:
ik heb deze set, maar dan de 20 liter versie. Verder heb ik er de 'chlorinator' bij genomen. Deze zorgt er voor dat tijdens de regeneratie, een klein beetje van het pekelwater wordt omgezet in chloor. Daardoor wordt de harskern tijdens regeneratie gedesinfecteerd. Buiten zout bijvullen, heb ik er verder daarom geen onderhoud aan. Het water smaakt volkomen neutraal, dus geen zoute bijsmaak of iets dergelijks. Ook de SodaStream smaakt prima(wordt in december vervangen door Quooker met koudwater met CO2). Ik heb een resthardheid ingesteld van 2dH. Deze set heb ik zelf gemonteerd en vind dat prima te doen. Met hoe lang de harskern meegaat, heb ik nog geen ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door geertk op 26-10-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Laatst online: 18-07 20:17
geertk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

ik heb deze set, maar dan de 20 liter versie. Verder heb ik er de 'chlorinator' bij genomen. Deze zorgt er voor dat tijdens de regeneratie, een klein beetje van het pekelwater wordt omgezet in chloor. Daardoor wordt de harskern tijdens regeneratie gedesinfecteerd. Buiten zout bijvullen, heb ik er verder daarom geen onderhoud aan. Het water smaakt volkomen neutraal, dus geen zoute bijsmaak of iets dergelijks. Ook de SodaStream smaakt prima(wordt in december vervangen door Quooker met koudwater met CO2). Ik heb een resthardheid ingesteld van 2dH. Deze set heb ik zelf gemonteerd en vind dat prima te doen. Met hoe lang de harskern meegaat, heb ik nog geen ervaring.
Betekend dit dat je geen hars cleaner nodig hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 19:45
Ik heb even navraag gedaan en volgens de leverancier van mijn ontharder (onlinewaterontharders.nl), is bij gebruik van de chlorinator geen harscleaner meer nodig.

[ Voor 70% gewijzigd door geertk op 31-10-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:10
Ik twijfel heel erg tussen een WTR Premium 15 en een 20. In de tekst staat voor beide dat er een 20 liter harscilinder zit maar als je de extra informatie er bij pakt zie je dat de 15 een 15 liter harscilinder heeft en de 20 wel een 20 liter harscilinder heeft.

Op dit moment verbruiken we 85m3 water met 2 personen. We hebben een regendouche in huis. We kijken vooruit en er zullen hopelijk kinderen gaan komen, dus ik koop op de groei. Als we er vanuit gaan dat het waterverbruik verdubbeld zitten we op 190m3, en dan houd ik het ruim aan.

Qua investering is het 50 euro, maar verbruikt de 20 ook meer water en meer zout? Waar moet ik op letten?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5UxtPYx3d3nqzs6u-vJiJZAACA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2vpKT3l5Wf3dmrNptg0PuBPj.png?f=fotoalbum_large

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Pagina: 1 ... 60 ... 122 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.