Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 61 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
geertk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:14:
Dat dacht ik in eerste instantie wel, maar hars cleaner doet meer dan desinfecteren. Het reinigt de hars van residuen uit het water. Voor desinfectie is de harscleaner dan niet meer nodig. Af en toe reinigen met hars cleaner is wel aan te raden. Eerlijk gezegd weet ik niet wat daar de optimale frequentie voor is.
Ik heb even navraag gedaan en volgens de leverancier van mijn ontharder (onlinewaterontharders.nl), is bij gebruik van de chlorinator geen harscleaner meer nodig.
Ter info; wat is het prijsverschil tussen de chlorinator en een fles bleekwater O-)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

geertk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

ik heb deze set, maar dan de 20 liter versie. Verder heb ik er de 'chlorinator' bij genomen. Deze zorgt er voor dat tijdens de regeneratie, een klein beetje van het pekelwater wordt omgezet in chloor. Daardoor wordt de harskern tijdens regeneratie gedesinfecteerd. Buiten zout bijvullen, heb ik er verder daarom geen onderhoud aan. Het water smaakt volkomen neutraal, dus geen zoute bijsmaak of iets dergelijks. Ook de SodaStream smaakt prima(wordt in december vervangen door Quooker met koudwater met CO2). Ik heb een resthardheid ingesteld van 2dH. Deze set heb ik zelf gemonteerd en vind dat prima te doen. Met hoe lang de harskern meegaat, heb ik nog geen ervaring.
Vraagje, waarom op 2dH?
Eerder las ik in dit topic dat >0dH geen nut heeft voor een ontharder thuis.
Maar ik lees ook dat de reden van >5dH in 't water van 't waterleidingbedrijf is om je leidingen te sparen, omdat 'zuur' water je leidingen zou aantasten, terwijl onderzoeken van wateronthardermerken zelf uitwijzen dat dit een fabel is...
Hier en daar lees ik wel mensen die klagen over lekkende leidingen, is dat de reden?
bonus vraag, is er uberhaupt iemand in dit topic met last van z'n leidingen nu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 19:45
CT schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Vraagje, waarom op 2dH?
Maar ik lees ook dat de reden van >5dH in 't water van 't waterleidingbedrijf is om je leidingen te sparen, omdat 'zuur' water je leidingen zou aantasten, terwijl onderzoeken van wateronthardermerken zelf uitwijzen dat dit een fabel is...
Hier en daar lees ik wel mensen die klagen over lekkende leidingen, is dat de reden?
Niet onthard is bij mij de hardheid 12dH. Ik heb die resthardheid ingesteld, omdat bij een waarde van 0dH ik bij het handenwassen en het afspoelen van de zeep van mijn handen, een glibberig gevoel ervaarde. Bij 2dH is dat gevoel weg. En ook bij 2dH heb je geen kalkafzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12-2024
geertk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

ik heb deze set, maar dan de 20 liter versie. Verder heb ik er de 'chlorinator' bij genomen. Deze zorgt er voor dat tijdens de regeneratie, een klein beetje van het pekelwater wordt omgezet in chloor. Daardoor wordt de harskern tijdens regeneratie gedesinfecteerd. Buiten zout bijvullen, heb ik er verder daarom geen onderhoud aan. Het water smaakt volkomen neutraal, dus geen zoute bijsmaak of iets dergelijks. Ook de SodaStream smaakt prima(wordt in december vervangen door Quooker met koudwater met CO2). Ik heb een resthardheid ingesteld van 2dH. Deze set heb ik zelf gemonteerd en vind dat prima te doen. Met hoe lang de harskern meegaat, heb ik nog geen ervaring.
Grappig ik zat ook naar deze set te kijken. Mij is nog niet helemaal helder het verschil tussen ceremaic premium en de Flec 5800 sxt (prijsverschil is zo minimaal, met 50 euro).

En goede tip van die chlorinator!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:59
CT schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Vraagje, waarom op 2dH?
De pH waarde (zuurgraad) wijzigt nauwelijks wanneer je kalk uit het water haalt en dit ‘opgevangen’ wordt door andere mineralen (zoals natrium). De gehele hardheid zal vrijwel gelijk blijven, alsmede de zuurgraad. De kH of dH zal wel 0 zijn, dus geen kalk.
Ik zal zelf nog eens de zuurgraad van mijn ontharde water meten dit weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 22:10
Misschien rare vraag, maar ik heb net de CM60 geïnstalleerd (ofja bevriende loodgieter op de vingers gekeken) en mijn Duits is niet zo goed:
Maar hoe vaak moet je water in dat zoutvat doen? Alleen maar de eerste keer?

En is er ook een ideale hoeveelheid zout/water? Ik weet dat er een formule is, maar bedoel moet heel dat zoutvat/cabinet vol? Of de helft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:42
geertk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Niet onthard is bij mij de hardheid 12dH. Ik heb die resthardheid ingesteld, omdat bij een waarde van 0dH ik bij het handenwassen en het afspoelen van de zeep van mijn handen, een glibberig gevoel ervaarde. Bij 2dH is dat gevoel weg. En ook bij 2dH heb je geen kalkafzetting.
Ik heb het ook zo ingeregeld dat er 2dH water is. Voorkomt aanslag op de douchekranen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Calypsooo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:25:
Misschien rare vraag, maar ik heb net de CM60 geïnstalleerd (ofja bevriende loodgieter op de vingers gekeken) en mijn Duits is niet zo goed:
Maar hoe vaak moet je water in dat zoutvat doen? Alleen maar de eerste keer?

En is er ook een ideale hoeveelheid zout/water? Ik weet dat er een formule is, maar bedoel moet heel dat zoutvat/cabinet vol? Of de helft?
1e keer een bodempje water van een cm of 20 met het zout erin en dan even laten staan zodat het water kan verzadigen.

De cyclus vult pas op het einde weer het zoutvat met laagje water.
Let wel op de instellingen..
In duitsland is de hardheid veel hoger, dus wellicht moet je de hardheid die ingesteld is aanpassen.

Zoutvat hoeft niet vol met zout.
Zolang het bodempje maar zout aanwezig is.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Atlas schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:04:
Ok ik twijfel, hopelijk kunnen jullie me helpen :)

We zitten in een gebied met een gemiddelde hardheid van tussen de 5 en de we dH.
We zijn met zijn 2-en maar hebben wel een dubbele douche die we tegelijk gebruiken.

De AQMOS varianten spreken me erg aan maar ik twijfel enorm tussen de normale variant en de 72 variant.
En die laatste dan vooral vanwege de doorstroming.

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Of kan ik beter buiten aqmos kijken?
Iemand die hier nog wat nuttigs over kan zeggen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
AUijtdehaag schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 02:34:
[...]

1e keer een bodempje water van een cm of 20 met het zout erin en dan even laten staan zodat het water kan verzadigen.

De cyclus vult pas op het einde weer het zoutvat met laagje water.
Let wel op de instellingen..
In duitsland is de hardheid veel hoger, dus wellicht moet je de hardheid die ingesteld is aanpassen.

Zoutvat hoeft niet vol met zout.
Zolang het bodempje maar zout aanwezig is.
Dus dat apparaat zorgt zelf in de toekomst dat er water in zit? Ik hoef alleen de eerste keer dat bodempje te doen?

En kan het kwaad als ik dat ding wel vol gooi met zout? Meer uit gebruiksgemak, anders staan die zakken toch maar in de weg in de schuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Calypsooo
Dat gaat automatisch inderdaad.
In de menus staat het zoutverbruik van 1 refill in kg aangegeven.
Dit icm een vernauwing van een bepaalde maat in de stuurkop bepaalt de hoeveelheid water (en dus refill tijd)

Vat mag je volgooien met zout als je dat wilt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 18:22
Kleine update na een aantal maanden gebruik van mijn WTR Premium ontharder (alleen boven, dus de badkamer en de wasmachine, wordt onthard). Ingesteld op volledige ontharding van ~9dH naar 0dH.

Douche
Het douchen vind ik echt enorm fijn. Je huid is voelbaar minder uitgedroogd. Ook hangen er geen stalactieten meer aan de nozzles(?) van mijn regendouche. Geen gepulk meer met m'n nagel om het eruit te krijgen en/of geklooi met azijn of andere ontkalker. Heb kort na de installatie een keer goed de douche schoongemaakt en sindsdien nergens meer last van gehad. Ik trek nog wel regelmatig de zijkanten en de vloer droog, maar ik doe het steeds minder en ben eigenlijk gewoon benieuwd wat er gebeurt als ik dat (bijna) niet meer doe. Ik lijkt in ieder geval geen last te hebben van die vreemde afzetting om RVS, waar ik eigenlijk nog het meest bang voor was.

Wasmachine
Gek genoeg merk ik met de wasmachine geen verschil. Ik heb gewoon voor de test eens de "normale" hoeveelheid wasmiddel (50ml) gebruikt ipv de halve hoeveelheid, maar ik zag geen extra schuim ofzo. Nu schuimt mijn wasmiddel (G'woon) überhaupt bijna niet volgens mij, dus misschien ligt het daaraan.

Drinkwater
Zoals eerder gezegd onthard ik de keuken (vaatwasser + keukenkraan) en buiten niet omdat dit niet kon qua plaatsing. Achteraf gezien vind ik dat helemaal niet zo erg, omdat ik de smaak van 0dH echt niet lekker vind. En ik nu ook niet steeds die bypass hoef te gebruiken om mijn planten binnen & buiten water te geven. Waarschijnlijk had ik het ventiel naar 2-3dH gezet als ik alles had kunnen ontharden. Dat hebben mijn ouders namelijk. Dat water heeft wel minder smaak dan mijn 8dH-water, maar er zit ook geen raar/naar smaakje aan en dat vind ik nu met 0dH wel.

Overigens heb ik beneden wel een aftapkraantje bij de ontharder om mijn luchtbevochtiger en waterkoker + koffiezetapparaat mee te vullen. Ik ben er nog niet helemaal uit over wat ik van die smaken vind, maar dat komt ook omdat ik nog met verschillende bonen in de weer ben.

Vaatwasser
Zoals eerder vermeld krijgt mijn vaatwasser geen onthard water. Echter zit er natuurlijk wel een ontharder ingebouwd al. En het resultaat is altijd al prima geweest dus I don't really care. Wat ik me wel afvraag is of je het onthardingszout van de ontharder ook in je vaatwasser zou kunnen gebruiken. Dan hoef ik geen los vaatwasserzout meer te kopen. Maar zo op het oog lijkt vaatwasserzout me wel een stuk fijner dan de zoutkristallen die ik nu heb van de Gamma. Maar no big deal.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Mooie en nuttige review! Ben benieuwd naar dat smaakje van het water wat ik ervan vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:48
HarmoniousVibe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:13:
Kleine update na een aantal maanden gebruik van mijn WTR Premium ontharder (alleen boven, dus de badkamer en de wasmachine, wordt onthard). Ingesteld op volledige ontharding van ~9dH naar 0dH.

Douche
Het douchen vind ik echt enorm fijn. Je huid is voelbaar minder uitgedroogd. Ook hangen er geen stalactieten meer aan de nozzles(?) van mijn regendouche. Geen gepulk meer met m'n nagel om het eruit te krijgen en/of geklooi met azijn of andere ontkalker. Heb kort na de installatie een keer goed de douche schoongemaakt en sindsdien nergens meer last van gehad. Ik trek nog wel regelmatig de zijkanten en de vloer droog, maar ik doe het steeds minder en ben eigenlijk gewoon benieuwd wat er gebeurt als ik dat (bijna) niet meer doe. Ik lijkt in ieder geval geen last te hebben van die vreemde afzetting om RVS, waar ik eigenlijk nog het meest bang voor was.

Wasmachine
Gek genoeg merk ik met de wasmachine geen verschil. Ik heb gewoon voor de test eens de "normale" hoeveelheid wasmiddel (50ml) gebruikt ipv de halve hoeveelheid, maar ik zag geen extra schuim ofzo. Nu schuimt mijn wasmiddel (G'woon) überhaupt bijna niet volgens mij, dus misschien ligt het daaraan.

Drinkwater
Zoals eerder gezegd onthard ik de keuken (vaatwasser + keukenkraan) en buiten niet omdat dit niet kon qua plaatsing. Achteraf gezien vind ik dat helemaal niet zo erg, omdat ik de smaak van 0dH echt niet lekker vind. En ik nu ook niet steeds die bypass hoef te gebruiken om mijn planten binnen & buiten water te geven. Waarschijnlijk had ik het ventiel naar 2-3dH gezet als ik alles had kunnen ontharden. Dat hebben mijn ouders namelijk. Dat water heeft wel minder smaak dan mijn 8dH-water, maar er zit ook geen raar/naar smaakje aan en dat vind ik nu met 0dH wel.

Overigens heb ik beneden wel een aftapkraantje bij de ontharder om mijn luchtbevochtiger en waterkoker + koffiezetapparaat mee te vullen. Ik ben er nog niet helemaal uit over wat ik van die smaken vind, maar dat komt ook omdat ik nog met verschillende bonen in de weer ben.

Vaatwasser
Zoals eerder vermeld krijgt mijn vaatwasser geen onthard water. Echter zit er natuurlijk wel een ontharder ingebouwd al. En het resultaat is altijd al prima geweest dus I don't really care. Wat ik me wel afvraag is of je het onthardingszout van de ontharder ook in je vaatwasser zou kunnen gebruiken. Dan hoef ik geen los vaatwasserzout meer te kopen. Maar zo op het oog lijkt vaatwasserzout me wel een stuk fijner dan de zoutkristallen die ik nu heb van de Gamma. Maar no big deal.
Ik had gehoopt dat water uit de ontharder naar Spa blauw zou smaken, maar dat herken jij dus niet? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zeker geen Spa blauw, water uit fles is zout aan toegevoegd en smaakt daarom sowieso anders dan kraanwater.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 19:45
Strider schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:51:
[...]

Ik had gehoopt dat water uit de ontharder naar Spa blauw zou smaken, maar dat herken jij dus niet? :)
Ik heb helemaal geen bijsmaak aan het water, ook niet toen ik nog naar 0dH onthardde. Ik heb een WTR Ceramic High End 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Laatst online: 22-05 14:37
Ik ben mij aan het oriënteren en had mijn oog laten vallen op de Grünbeck SD21. Heeft iemand ervaringen met dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:24

Tijntje

Hello?!

HarmoniousVibe schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:13:

Douche

Wasmachine

Drinkwater

Vaatwasser
Bij ons was de koffie uit de Jura machine ook niet te drinken (heel slap) na het plaatsten van de ontharder. Nadat ik de maling in de machine fijner had gezet smaakte het weer als vanouds.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Tijntje schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:24:
[...]

Bij ons was de koffie uit de Jura machine ook niet te drinken (heel slap) na het plaatsten van de ontharder. Nadat ik de maling in de machine fijner had gezet smaakte het weer als vanouds.
Dat is sowieso verstandig met een bonenmachine; de maalgraad zo fijn mogelijk, tot het punt dat het zo fijn is dat ie gaat blokkeren.

@AUijtdehaag ik meen me te herinneren dat jij jouw koffie juist beter (sterker?) vond smaken na het plaatsen van de ontharder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Calypsooo
Klopt.
De “senseo” heeft een sterkere smaak.
In zoverre je dat koffie mag noemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Moet ik iets bijzonders doen om de resthardheid via dat montageblok in te stellen? Ik dacht platte schroevendraaier erin en draaien, maar dat ding zit muurvast. Moet ik dat boutje eerst losdraaien?

Oh en hoeveel ontwentelingen om op c. 2dH uit te komen. Ik weet dat dit afhankelijk is van begin hardheid. Maar zeg voor 10-12 dH begin hardheid?

[ Voor 27% gewijzigd door Calypsooo op 03-11-2021 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 14:22

Mystikal

It never hurts to help!

Afspraak staat inmiddels voor 13 November om een split unit van SeaBreeze te laten installeren.
Afgelopen weekend de gasleiding omgelegd in de meterkast, om iets meer ruimte te creeeren. De rest doet de installateur. Ik ben erg benieuwd, ben de kalk in de douche en op de kranen wel beu namelijk.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:01
Mystikal schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:19:
Afspraak staat inmiddels voor 13 November om een split unit van SeaBreeze te laten installeren.
Afgelopen weekend de gasleiding omgelegd in de meterkast, om iets meer ruimte te creeeren. De rest doet de installateur. Ik ben erg benieuwd, ben de kalk in de douche en op de kranen wel beu namelijk.
Hou ons op de hoogte! Bij ons gaat de gasleiding volgende week verwijderd worden en we willen ook een waterontharder daar hebben, maar ik ben er nog niet uit wat nou goed is en wat past in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 14:22

Mystikal

It never hurts to help!

vinom schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:23:
[...]

Hou ons op de hoogte! Bij ons gaat de gasleiding volgende week verwijderd worden en we willen ook een waterontharder daar hebben, maar ik ben er nog niet uit wat nou goed is en wat past in de meterkast.
offtopic:
Vinom, mijn oude COD maat (heeeeeel lang geleden...). Ik speel nog steeds warzone, maar minder frequent, wel net zo fanatiek...

Mijn meterkast staat echt rammetje vol, maar toch past het nog (wel split unit). Plank wordt gemaakt boven de waterleidingen die op de vloer liggen voor de zoutbak. Hars cylinder past nog in een hoekje.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Calypsooo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:10:
Moet ik iets bijzonders doen om de resthardheid via dat montageblok in te stellen? Ik dacht platte schroevendraaier erin en draaien, maar dat ding zit muurvast. Moet ik dat boutje eerst losdraaien?

Oh en hoeveel ontwentelingen om op c. 2dH uit te komen. Ik weet dat dit afhankelijk is van begin hardheid. Maar zeg voor 10-12 dH begin hardheid?
Ik heb hem een kwarslag open gedraaid met de schroevedraaier en meet 0,5 dH
Beste kan je even spoelen en testen telkens met de test set. En dan het glaasje vol tot aan het bovenste streepje, zodat je met halve graden meet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFxH9Q3B9zC4sWAr8MEccIpyyH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XK25HMWD6QIz8DyrQECUukN5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypsooo
AUijtdehaag schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:24:
[...]

Ik heb hem een kwarslag open gedraaid met de schroevedraaier en meet 0,5 dH
Beste kan je even spoelen en testen telkens met de test set. En dan het glaasje vol tot aan het bovenste streepje, zodat je met halve graden meet.
[Afbeelding]
De slimmerik die ik ben, probeerde een dichte verfijning nog dichter te draaien... Afijn, ik hou het maar bij Excel zal ik zeggen...

Anyway, had hem eerste een hele slag open. Toen mat ik c. 5.5 dH.

Daarna een halve slag geopend. Toen mat ik o.b.v. 20 ml (2 keer gevuld tot bovenste streepje en in glas gegooid) c. 1,75 dH. Dit ga ik zo even houden en kijken hoe het bevalt.

Water smaakt IETS anders, maar nou niet echt dat ik kan zeggen hoe of wat, of vies of lekker. Straks eens vragen als mijn vriendin thuis is wat ze ervan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Calypsooo schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:38:
[...]

De slimmerik die ik ben, probeerde een dichte verfijning nog dichter te draaien... Afijn, ik hou het maar bij Excel zal ik zeggen...

Anyway, had hem eerste een hele slag open. Toen mat ik c. 5.5 dH.

Daarna een halve slag geopend. Toen mat ik o.b.v. 20 ml (2 keer gevuld tot bovenste streepje en in glas gegooid) c. 1,75 dH. Dit ga ik zo even houden en kijken hoe het bevalt.

Water smaakt IETS anders, maar nou niet echt dat ik kan zeggen hoe of wat, of vies of lekker. Straks eens vragen als mijn vriendin thuis is wat ze ervan vindt.
Vriendin proefde niet echt verschil. Waarschijnlijk door die resthardheid van afgerond 2 dH.

Gisterenavond bij de vaatwasser de onthardingsmodule uitgezet (als je hardheid hebt tussen 0 dH en 6 dH moest ie volgens de gebruiksaanwijzing uitgezet worden, Siemens) en de glansspoelmodule verlaagd van 5 naar 2 (uit een menu van 0 tot 6). O.b.v. adviezen in dit topic een theelepeltje Sun Classic vaatwaspoeder erin en de volle vieze vaat werd brandschoon! Heel tevreden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
@Calypsooo Ik vond het de eerste dagen ook anders proeven. En ook anders "voelen".
Maar nu na een paar maanden voel ik geen verschil, en proef het ook niet meer. Ook als ik bij andere mensen ben waar ik water drink proef ik niet opeens dat het "hard" water is. En bij het douchen ergens waar geen wateronthander is, merk ik ook eigenlijk geen verschil.

Denk dat je er misschien wat hypersensitief voor wordt omdat je weet dat het anders is en voelt. In hoeverre het u écht veel verschil maakt.... Verschilt denk ik per persoon, óf zit deels tussen de oren. Laten we maar van het positieve eerste geval uitgaan ;-)

En dat is bij dH van 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Hier in een nieuwbouw huis een waterontharder van WTR en helaas hebben wij nu ook na een maand aanslag in de nieuwe badkamer op het chroom.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A222gOY.png
Het is er ook niet van af te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:15
Hier exact hetzelfde (alleen geen nieuwbouwwoning).
Ik heb de regelschroef iets open gezet tot een hardheid van 2,5-3. In de hoop dat het niet meer uitbreid.
Alleen nog eens een manier/tijd vinden om de vlekken weg te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Lieuwe15 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:57:
Hier exact hetzelfde (alleen geen nieuwbouwwoning).
Ik heb de regelschroef iets open gezet tot een hardheid van 2,5-3. In de hoop dat het niet meer uitbreid.
Alleen nog eens een manier/tijd vinden om de vlekken weg te poetsen.
Heb op aanraden hier deze besteld om het weg te poetsen https://www.carclean.com/...ssional-polish-946ml.html
Zit te twijfelen om ook 1 of 2 rest hardheid in te gaan stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Tijntje schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:35:
Hier in een nieuwbouw huis een waterontharder van WTR en helaas hebben wij nu ook na een maand aanslag in de nieuwe badkamer op het chroom.
[Afbeelding]
Welkom bij de club :{

De meeste mensen hier hebben de hardheid wat opgevoerd, dat is de meest effectieve (en goedkoopste) methode. En dan hoef je niet weer met allerlei chemische meuk aan de slag.

Je kan het er overigens afpoetsen met zilverfolie, propje maken en gaan. Uiteraard eerst op een niet zichtbare plek proberen (geen garanties vanuit mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 19:39
Ik heb deze week een offerte opgevraagd voor een waterontharder, hij bood ons een lubron easysoft 450 sxt2 aan.

Voor 1300 euro inclusief montage etc

Ik heb geen idee of dit een goed merk / ontharder is en een goede prijs.

Welke water ontharder bevelen jullie aan.

2 persoons huishouden

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:02
@deurklinkje
Lubron is bekend van de industriële waterontharders.
Ik zie deze unit voor 980 euro aangeboden dus dan lijkt me 1300 euro inclusief montage een nette prijs.
Als je kijkt in de openingspost en dit hele topic dan zie je wat het meest gebruikt wordt hier.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Drardollan schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:19:
[...]

Welkom bij de club :{

De meeste mensen hier hebben de hardheid wat opgevoerd, dat is de meest effectieve (en goedkoopste) methode. En dan hoef je niet weer met allerlei chemische meuk aan de slag.

Je kan het er overigens afpoetsen met zilverfolie, propje maken en gaan. Uiteraard eerst op een niet zichtbare plek proberen (geen garanties vanuit mij).
Maar heb je dan niet weer kalk aanslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Tijntje schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:04:
[...]

Maar heb je dan niet weer kalk aanslag?
Nope, gelukkig niet. Hoeveelheid kalk is nu zo laag dat het nergens op afzet. Eigenlijk het beste van 2 werelden. Zelf vind ik het water met iets kalk ook lekkerder, dus dat is nog een extra voordeel wat ik meepak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Drardollan schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:51:
[...]

Nope, gelukkig niet. Hoeveelheid kalk is nu zo laag dat het nergens op afzet. Eigenlijk het beste van 2 werelden. Zelf vind ik het water met iets kalk ook lekkerder, dus dat is nog een extra voordeel wat ik meepak.
Ga ik daar ook eens mee spelen, ergens onder de 3 zou oké moeten zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Tijntje schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:35:
[Afbeelding]
Wij hadden dit dus ook met een eerdere unit van waterluxe. Om deze reden overweeg ik dus een aquacell (of engelse variant). Maar als 2dH het ook op zou lossen dan zou dat al een heel stuk schelen.

Maar 2dH, ik geloof wel dat het dan niet afzet op kranen en in leidingen maar is er ook iemand met ervaring icm wat fijnere apparatuur zoals koffiemachines? Bij 0dH vond ik het juist prettig ook geen filter en ontkalking hier te hoeven toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Heb een waterontharder met 15 liter hars. Toen ik hem net aangesloten had en meteen de hardheid mat was ie ongeveer 2. Gisteren na c. 120 liter waterverbruik nog eens gemeten en is de hardheid c. 2.5. Is dit normaal dat dat zo oploopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:52
Stealth2000 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:56:
[...]

Wij hadden dit dus ook met een eerdere unit van waterluxe. Om deze reden overweeg ik dus een aquacell (of engelse variant). Maar als 2dH het ook op zou lossen dan zou dat al een heel stuk schelen.

Maar 2dH, ik geloof wel dat het dan niet afzet op kranen en in leidingen maar is er ook iemand met ervaring icm wat fijnere apparatuur zoals koffiemachines? Bij 0dH vond ik het juist prettig ook geen filter en ontkalking hier te hoeven toepassen.
Mijn ouders hebben ook een ontharder van Aquacell en hebben geen vlekken op chroom en rvs. Ik heb AmySoft geprobeerd en nu een Aqmos ontharder maar ik heb wel last van vlekken. Het vreemde is alleen, we hebben waten van dezelfde "bron" volgens Vitens.

Het enige verschil (koperen en kunststof leidingen dat maakt niet uit, want ik zie ook mensen met koperen leidingen voorbij komen met vlekken) is dus dat mijn ouder een ontharder van Aquacell hebben. Maar voor zover ik heb begrepen zou het merk/type ontharder geen verschil moeten maken toch?

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimwu801
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-07-2024
Saeverix schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:41:
[...]

Mijn ouders hebben ook een ontharder van Aquacell en hebben geen vlekken op chroom en rvs. Ik heb AmySoft geprobeerd en nu een Aqmos ontharder maar ik heb wel last van vlekken. Het vreemde is alleen, we hebben waten van dezelfde "bron" volgens Vitens.

Het enige verschil (koperen en kunststof leidingen dat maakt niet uit, want ik zie ook mensen met koperen leidingen voorbij komen met vlekken) is dus dat mijn ouder een ontharder van Aquacell hebben. Maar voor zover ik heb begrepen zou het merk/type ontharder geen verschil moeten maken toch?
Aquacell staat altijd op 0dh dus niet instelbaar. Misschien is dat de reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Saeverix schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik zou het eerder in het chroom zoeken eigenlijk. Ik ben geen expert, maar voor hetzelfde geld is het chroom veranderd en hebben met name nieuwe chromen kranen er dus last van. Onze oude kranen, met dezelfde ontharder, hadden er geen last van namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb vanaf het begin dat het systeem en leidingen(uponor kunstof) zijn aangelegd de ontharder op 0 gehad dus mijn leidingen zijn brandschoon dus het is ook geen residue van vroeger was loskomt maar ik krijg nog steeds vlekken in een badkamer die nog nooit kalkhoudend water heeft gezien.

de vlekken zijn geen kalk volgens mij. het is gewoon overige mineralen en rommel wat het hars niet eruit haalt.
om dat weg te krijgen moet je meer in de richting gaan van een osmosemembraam en/of enorme koolstoffilters.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Drardollan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:55:
[...]

Ik zou het eerder in het chroom zoeken eigenlijk. Ik ben geen expert, maar voor hetzelfde geld is het chroom veranderd en hebben met name nieuwe chromen kranen er dus last van. Onze oude kranen, met dezelfde ontharder, hadden er geen last van namelijk.
Ja alles moet goedkoper tegenwoordig, dus daar heb je wellicht een punt. Maar ik heb bijvoorbeeld ook de "glastest" gedaan bij mij en mijn ouders. Als ik hier een schoon glas spoel met water en die aan de lucht laat opdrogen dan zie je allemaal witte druppeltjes. Het lijkt kalk maar dat is het niet omdat de testset 0dh aangeeft.
Diezelfde glastest bij mijn ouders resulteert in een schoon opgedroogd glas zonder vlekken van opgedroogde witte druppeltjes.

Ik zit er net als vele anderen ook al een tijdje mee te stoeien, en ik ben dan ook zo dat ik wil weten waar het vandaan komt. Het mooiste zou een lab onderzoek van het water zijn, maar waar kun je dat laten doen voor een fatsoenlijk bedrag?

Ik vraag me af of ik het ga oplossen door mijn R2D2-32 te vervangen voor een SEK-15 (Delta): https://www.aqmos.com/was...5-stromlos?number=AQSEK15
Ik heb immers ook al een Amysoft ontharder gehad met dezelfde problemen. Maar omdat de stroomloze Delta ontharder een zelfde soort techniek gebruikt als de Aquacell zou het misschien toch een oplossing kunnen zijn.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Saeverix schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:05:
[...]
Ik zit er net als vele anderen ook al een tijdje mee te stoeien, en ik ben dan ook zo dat ik wil weten waar het vandaan komt. Het mooiste zou een lab onderzoek van het water zijn, maar waar kun je dat laten doen voor een fatsoenlijk bedrag?
het meest logische is het natrium wat in het water zit en wat de ontharder toevoegd als het door het hars stroomt. de meer je moet ontharden de meer natrium door het water word opgenomen.

men zou het eens kunnen proberen een lading kaliumchloride te gebruiken ipv natriumzout. al is dat wel een prijzig geintje om te testen.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 09-11-2021 18:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
@Saeverix Gebruikt je in de diverse ontharders steeds het zelfde zout ( merk ).

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
wizzopa schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:18:
@Saeverix Gebruikt je in de diverse ontharders steeds het zelfde zout ( merk ).
Nee eerst eigen merk van Amysoft, en nu in de R2D2 Axal Zouttabletten van de Gamma. Tenzij die toevallig dezelfde samenstelling hebben.

Ik denk er sowieso over na om over te stappen op de Isifix Zoutkristallen van de Gamma. Kristallen schijnen beter op te lossen in het water en het verwerken/winnen ervan zou een minder grote impact op het milieu hebben.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Saeverix schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:10:
[...]

Nee eerst eigen merk van Amysoft, en nu in de R2D2 Axal Zouttabletten van de Gamma. Tenzij die toevallig dezelfde samenstelling hebben.

Ik denk er sowieso over na om over te stappen op de Isifix Zoutkristallen van de Gamma. Kristallen schijnen beter op te lossen in het water en het verwerken/winnen ervan zou een minder grote impact op het milieu hebben.
Wat je kan proberen is de brine en rinse tijd verlengen, van 28 naar 32 en van 2 naar 3 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Ik heb de wtr ceramic 20l. Ik ga dan ook even proberen de brine en rinse tijd te verhogen (nu van 38 naar 45 gezet).
Wellicht dat het helpt.
Sinds vorige week een nieuwe keuken en de vlekjes zitten ook al in de spoelbak..

• banaliteit
  • Laatst online: 19:15
Beekforel schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:17:
[...]

De smaak aan het begin omschrijf ik eerder als grond achtig, wat neerkomt op hars.

Bij chloor denk ik aan zwembadwater.

Schimmel smaakt viezer.

Het trekt overigens wel weg dus ik denk toch dat het komt door twee weken stilstand. Maar ik zou denken dat ik dan niet de enige ben die dat opmerkt dus wellicht is er toch iets niet in orde in onze installatie.
Heb je de schimmelsmaak inmiddels kunnen oplossen? Lijkt me best verontrustend als blijkt dat je uiteindelijk schimmelwater hebt zitten drinken. :'(

• Beekforel
  • Laatst online: 19:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

banaliteit schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:59:
[...]

Heb je de schimmelsmaak inmiddels kunnen oplossen? Lijkt me best verontrustend als blijkt dat je uiteindelijk schimmelwater hebt zitten drinken. :'(
Ik heb samen met Amysoft telefonisch een aantal instellingen aangepast en nog een keer extra regeneratie gedaan en toen werd het weer goed.

Goed voor de weerstand toch? >:)

• wizzopa
Beekforel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:01:
[...]

Ik heb samen met Amysoft telefonisch een aantal instellingen aangepast en nog een keer extra regeneratie gedaan en toen werd het weer goed.

Goed voor de weerstand toch? >:)
Kan je misschien vertellen welke instellingen je heb veranderd, van > naar. Bv BW van 3 minuten naar 4 minuten.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik weet helaas niet precies wat de instellingen waren. Volgens mij de interval van regenereren omlaag en nog een bepaalde andere setting die anders moest.

• wizzopa
Beekforel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:44:
Ik weet helaas niet precies wat de instellingen waren. Volgens mij de interval van regenereren omlaag en nog een bepaalde andere setting die anders moest.
Dat is jammer, interval omlaag dus vaker regenereren.
Ik ga met de Aqmos R2D2-32 de ander kant op, van 1x per week naar 1x per 3 weken. Dat geeft minder water en zout verbruik per jaar.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

wizzopa schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:54:
[...]

Dat is jammer, interval omlaag dus vaker regenereren.
Ik ga met de Aqmos R2D2-32 de ander kant op, van 1x per week naar 1x per 3 weken. Dat geeft minder water en zout verbruik per jaar.
De Amysoft regenereert op basis van verbruik, tenzij er stilstand is langer dan x dan gaat hij ook regenereren. Die x is wat er verlaagd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Beekforel schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:59:
[...]

De Amysoft regenereert op basis van verbruik, tenzij er stilstand is langer dan x dan gaat hij ook regenereren. Die x is wat er verlaagd is.
Je hebt dus eigenlijk een te laag verbruik daar door smaakt je water niet goed en ga je nu eerder regenereren op tijd ipv volume.
Zo is de Aqmos ingesteld verbruik 3500 liter of 21 dagen, welke het eerst komt. De 3500 wil ik nog wat omhoog brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
@wizzopa

Jij ook last van hoe meer liters door je ontharder (tijdens een cyclus) dat de hardheid wat omhoog schiet met je Aqmos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Calypsooo schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:28:
@wizzopa

Jij ook last van hoe meer liters door je ontharder (tijdens een cyclus) dat de hardheid wat omhoog schiet met je Aqmos?
Ja, dat was bij de laatste 3 regeneraties 0,5 tot 1dH bij 3500 liter.

Dat je hardheid stijgt is natuurlijk logisch, je periode capaciteit is afhankelijk van de hoeveelheid hars maar ook van het zout verbruik, standaard staat de R2D2-32 op een verbruik van 1280 g/reg = 160g/l hars bij 8 liter hars

Mijn zout verbruik is inmiddels bijna 2200 g/reg = 244 g/l hars bij 9 liter hars.

Ik ben de ontharder nog steeds verder aan het inregelen om 3 weken tussen de regeneraties te halen met een water gebruik tussen de 3650 a 3750 liter en dan 0 dH.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saeverix
Om even terug te komen op mijn "vlekken" probleem. Ik heb in de tussentijd de volgende dingen gedaan:
  • Contact gezocht met Vitens. Die verwezen mij naar een intern persoon gespecialiseerd in Waterontharders. Hij vertelde mij dat dit best vaak voorkwam, en zijn vermoeden is dat het "ijzerdeeltjes" zijn die vanwege het onttrekken van de kalk vrij spel hebben. Hij herkende namelijk gelijk het soort vlekken, en dat ze niet weg te poetsen zijn. Voordat ik een duur Lab onderzoek ga doen gaf hij de suggestie om een zogenaamd "kaarsenfilter" voor de ontharder te plaatsen.
  • Ik heb met bovenstaande informatie contact gezocht met Aqmos, omdat zij ook van deze filters verkopen: https://www.aqmos.com/kaf...ter-pressfilter-5-bis-20/ Het antwoord van hun was "Dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn. Ik wist niet dat je nog geen filter voor je ontharder had want dat raden wij altijd aan. Ze stuurde toen een link mee naar een backwashfilter: https://www.aqmos.com/anl...nderer-und-manometer?c=75 Die is aanzienlijk duurder (149 euro) dan een simpel kaarsenfilter (33 euro voor een filter + houder), maar deze hoef je enkel te "backwashen" om de paar weken. Het filter hoeft niet vervangen te worden (8 euro per stuk).
Ik zit nu zelf even met de twijfel: ga ik het goedkope filter proberen of de dure? De goedkope heeft namelijk ook veel fijnere filters tot 1µm te koop. Het duurdere backwash filter gaat maar tot 90µm.

Hoe denken jullie over dit hele verhaal? Zou het mogelijk een oorzaak kunnen zijn van de vlekken? Ik krijg net als mijn ouders het water van dezelfde bron, maar het leidingwerk van de bron naar mijn huis kon volgens Vitens compleet anders zijn (ander materiaal).

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Saeverix schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:47:
Om even terug te komen op mijn "vlekken" probleem. Ik heb in de tussentijd de volgende dingen gedaan:
  • Contact gezocht met Vitens. Die verwezen mij naar een intern persoon gespecialiseerd in Waterontharders. Hij vertelde mij dat dit best vaak voorkwam, en zijn vermoeden is dat het "ijzerdeeltjes" zijn die vanwege het onttrekken van de kalk vrij spel hebben. Hij herkende namelijk gelijk het soort vlekken, en dat ze niet weg te poetsen zijn. Voordat ik een duur Lab onderzoek ga doen gaf hij de suggestie om een zogenaamd "kaarsenfilter" voor de ontharder te plaatsen.
  • Ik heb met bovenstaande informatie contact gezocht met Aqmos, omdat zij ook van deze filters verkopen: https://www.aqmos.com/kaf...ter-pressfilter-5-bis-20/ Het antwoord van hun was "Dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn. Ik wist niet dat je nog geen filter voor je ontharder had want dat raden wij altijd aan. Ze stuurde toen een link mee naar een backwashfilter: https://www.aqmos.com/anl...nderer-und-manometer?c=75 Die is aanzienlijk duurder (149 euro) dan een simpel kaarsenfilter (33 euro voor een filter + houder), maar deze hoef je enkel te "backwashen" om de paar weken. Het filter hoeft niet vervangen te worden (8 euro per stuk).
Ik zit nu zelf even met de twijfel: ga ik het goedkope filter proberen of de dure? De goedkope heeft namelijk ook veel fijnere filters tot 1µm te koop. Het duurdere backwash filter gaat maar tot 90µm.

Hoe denken jullie over dit hele verhaal? Zou het mogelijk een oorzaak kunnen zijn van de vlekken? Ik krijg net als mijn ouders het water van dezelfde bron, maar het leidingwerk van de bron naar mijn huis kon volgens Vitens compleet anders zijn (ander materiaal).
Ik denk dat je nogal doorschiet. Je kan de vlekken op 2 eenvoudige manieren oplossen:
1. Hardheid iets opvoeren, een hardheid van rond de 2 en je hebt én geen kalkaanslag én geen vlekken is mijn ervaring. Kost gelijk ook iets minder zout en water (minder spoelen) en dus ook beter voor het milieu en de portemonnee.
2. Poetsen met de aanbevolen poets in dit topic.

Waarom vind ik dit? Meer filteren is mijn inziens geen oplossing. Dit kost geld, onderhoud, belast het milieu weer extra en geeft een extra risico op verontreiniging. Je filtert steeds meer uit het water, terwijl het water hier al ontzettend goed is. Het is eigenlijk al schandalig dat we heel decadent zelfs het laatste beetje kalk uit het water halen. Genoeg landen die een moord zouden doen voor een dH onder de 10 of schoon water in het algemeen.

Tevens is het maar de vraag of je na zo'n filter niet weer iets gaat vinden wat je niet bevalt, ga je dan weer een filter plaatsen? Of een ander apparaat? Waar gaat het stoppen?

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 18-11-2021 10:57 ]

• Saeverix
Drardollan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:56:
[...]

Ik denk dat je nogal doorschiet. Je kan de vlekken op 2 eenvoudige manieren oplossen:
1. Hardheid iets opvoeren, een hardheid van rond de 2 en je hebt én geen kalkaanslag én geen vlekken is mijn ervaring. Kost gelijk ook iets minder zout en water (minder spoelen) en dus ook beter voor het milieu en de portemonnee.
2. Poetsen met de aanbevolen poets in dit topic.

Waarom vind ik dit? Meer filteren is mijn inziens geen oplossing. Dit kost geld, onderhoud, belast het milieu weer extra en geeft een extra risico op verontreiniging. Je filtert steeds meer uit het water, terwijl het water hier al ontzettend goed is. Het is eigenlijk al schandalig dat we heel decadent zelfs het laatste beetje kalk uit het water halen. Genoeg landen die een moord zouden doen voor een dH onder de 10 of schoon water in het algemeen.

Tevens is het maar de vraag of je na zo'n filter niet weer iets gaat vinden wat je niet bevalt, ga je dan weer een filter plaatsen? Of een ander apparaat? Waar gaat het stoppen?
Ik snap je gedachte, maar een van de redenen waarom ik een ontharder heb gekocht is "niet meer vlekken wegpoetsen". Dat voordeel is er nu gewoon niet, sterker nog: de vlekken die ik nu heb zijn lastiger weg te krijgen dan gewone kalk vlekken.

Daarbij kreeg ik van de contactpersoon bij Vitens ook de opmerking: Zodra je begint te poetsen haal je eigenlijk een laagje van je chroom. Daarmee maak je de oppervlakte poreus en krijg je waarschijnlijk nog eerder vlekken. En dat klinkt niet zo raar als je het mij vraagt.

Hardheid opvoeren naar 2dH heb ik geprobeerd, maakt geen verschil.

Chookity-pok

• Drardollan
Saeverix schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:03:
[...]

Ik snap je gedachte, maar een van de redenen waarom ik een ontharder heb gekocht is "niet meer vlekken wegpoetsen". Dat voordeel is er nu gewoon niet, sterker nog: de vlekken die ik nu heb zijn lastiger weg te krijgen dan gewone kalk vlekken.

Daarbij kreeg ik van de contactpersoon bij Vitens ook de opmerking: Zodra je begint te poetsen haal je eigenlijk een laagje van je chroom. Daarmee maak je de oppervlakte poreus en krijg je waarschijnlijk nog eerder vlekken. En dat klinkt niet zo raar als je het mij vraagt.
Het toevoegen van extra filters en andere dingen is daarin ook niet zonder risico. Dan kan je bezig blijven.
Hardheid opvoeren naar 2dH heb ik geprobeerd, maakt geen verschil.
Dan vraag ik mij af of het probleem niet elders veroorzaakt wordt. Wat gebeurd er als je de ontharder voor een maand buitenspel zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Saeverix schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:47:

ik heb een 20"filter (50micron) voor de ontharder zitten. die houd alleen het grove spul tegen. die ga ik morgen vervangen met een koolstofblok en 5 micron filter. dat zou de meeste rotzooi tegen moeten houden.

dat filter zit er nu 1,5 jaar in of zo. die is niet helemaal "alpenfris" meer. :X

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:23:
[...]dat filter zit er nu 1,5 jaar in of zo. die is niet helemaal "alpenfris" meer. :X
Als je daar een foto van wil maken ... :) Ben wel benieuwd wat er vooraf nog voor 'zooi' in zit.

• Saeverix
flippy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:23:
[...]

ik heb een 20"filter (50micron) voor de ontharder zitten. die houd alleen het grove spul tegen. die ga ik morgen vervangen met een koolstofblok en 5 micron filter. dat zou de meeste rotzooi tegen moeten houden.

dat filter zit er nu 1,5 jaar in of zo. die is niet helemaal "alpenfris" meer. :X
Ik zat er inderdaad nog even mee, moet hij voor of na de ontharder. Want zo'n filter zal ook een deel kalk tegenhouden denk ik (en dus eerder aan vervanging toe zijn), zeker op 5µm.
Odeklontje schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:39:
[...]

Als je daar een foto van wil maken ... :) Ben wel benieuwd wat er vooraf nog voor 'zooi' in zit.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad.

[ Voor 21% gewijzigd door Saeverix op 18-11-2021 14:40 ]

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:08
Ik erger mij ook groen en geel aan die reclames en optredens in RTL programma's. Heb weer eens een klacht ingediend bij de reclame code commissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Odeklontje schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:39:
[...]
Saeverix schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:39:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad.
komt goed. filterhuis is ook transparant.

ik vervang tegelijk de filters van het osmosesysteem (die zit na de ontharder) en daar zit een 5 micron sedimentfilter in als eerste trap. dus zal wel eens kijken hoe goed het hele feest werkt. water is nog steeds <1~2ppm uit het osmosesysteem dus hij werkt nog wel goed. maar na 1,5 jaar is het gewoon toe aan vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben me ook langzaam aan het oriënteren op een waterontharder. Dit vanwege een badkamer met zwart sanitair, maar natuurlijk ook (hopelijk) in het hele huis en in apparaten minder tot geen kalk.

Enkele vragen:

1. Er zijn zoveel waterontharders, welke waterontharders zijn goed? Ik zie bijvoorbeeld veel positieve berichten over de R2D2. Is dit "de" waterontharder om aan te schaffen?
2. Zijn er zaken om op te letten? Of is het in principe "gewoon" een machine aanschaffen en installeren?
3. Ik heb een meterput waar de water aansluiting binnen komt. Erg krap. Ik heb in mijn meterkast veel plaats om zo'n machine neer te zetten. Is dit toegestaan en te doen?
4. Is het zo simpel als zo'n apparaat tussen de leidingen monteren en vervolgens regelmatig zout bijvullen? Of komt er veel meer bij kijken qua installatie en/of dagelijks gebruik?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Odeklontje schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:39:[...]Als je daar een foto van wil maken ... :) Ben wel benieuwd wat er vooraf nog voor 'zooi' in zit.
Saeverix schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:39:[...]Daar ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad.
zoals beloofdt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4D0ARwzm.jpg

gedemonteerd en naast een 10" nieuwe:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eDDtB9Xm.jpg

filters van het osmosesysteem:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AgNUQysm.jpg

het sedimentfilter (die wit zou moeten zijn) is 5 micron, het hoofdfilter (de grote lange) is/was 50 micron. die was ook alleen om de grote troep tegen te houden die is nu vervangen met een koolstofblok met een 5micron voorfilter. dus die zal wel elke 4~5 maanden vervangen moeten worden. maar als die de boel verbetert is dat wel de moeite en kosten waard. zon filter kost 15~20 euro maar kan je gewoon in bulk kopen om te besparen op verzendkosten. dus als dit wat is dan haal ik gewoon een doos van die dingen. immers hebben ze geen houdbaarheidsdatum. met zon groot filter, de 30 liter ontharder en de 28mm hoofdleidingen (en 20mm naar elke verbruiker vanaf een 1" verdeelblok) heb ik geen (merkbaar) last van drukval dus de flow is nog steeds beperkt door de watermeter, niet door de filter of ontharder.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 19-11-2021 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saeverix
flippy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 14:45:
[...]

[...]

zoals beloofdt

[Afbeelding]

gedemonteerd en naast een 10" nieuwe:

[Afbeelding]

filters van het osmosesysteem:

[Afbeelding]

het sedimentfilter (die wit zou moeten zijn) is 5 micron, het hoofdfilter (de grote lange) is/was 50 micron. die was ook alleen om de grote troep tegen te houden die is nu vervangen met een koolstofblok met een 5micron voorfilter. dus die zal wel elke 4~5 maanden vervangen moeten worden. maar als die de boel verbetert is dat wel de moeite en kosten waard. zon filter kost 15~20 euro maar kan je gewoon in bulk kopen om te besparen op verzendkosten. dus als dit wat is dan haal ik gewoon een doos van die dingen. immers hebben ze geen houdbaarheidsdatum. met zon groot filter, de 30 liter ontharder en de 28mm hoofdleidingen (en 20mm naar elke verbruiker vanaf een 1" verdeelblok) heb ik geen (merkbaar) last van drukval dus de flow is nog steeds beperkt door de watermeter, niet door de filter of ontharder.
Thanks! Er wordt dus blijkbaar nog flink wat rommel uitgefilterd. Ik ga ook zo'n filter aanschaffen en hoop dat daarmee mijn vlekken probleem verleden tijd is. Ik hou jullie op de hoogte!

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:08
Revaes schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:02:
[...]

Ik erger mij ook groen en geel aan die reclames en optredens in RTL programma's. Heb weer eens een klacht ingediend bij de reclame code commissie.
Onverwacht snelle reactie, blijkbaar ook al 2x eerder gedoe over geweest:
In antwoord op uw onderstaande e-mail bericht ik u dat de Reclame Code Commissie niet bevoegd is (sluik)reclame in televisieprogramma’s te beoordelen; dit is voorbehouden aan het Commissariaat voor de Media (cvdm.nl).

Wel heeft het College van Beroep, de beroepsinstantie van de Reclame Code Commissie 2 uitspraken gedaan m.b.t. de Amfa4000 (zie onderstaande links).

https://www.reclamecode.n...ng-2021-00050-cvb/297599/
https://www.reclamecode.n...-2021-00050-a-cvb/303448/

Met vriendelijke groet,

Secretariaat Stichting Reclame Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 19:15
Ik ben in de markt voor een waterontharder van WTR 15 voor een gezin van 3. Ik heb in dit topic afwegingen voorbij zien komen over deze 2 modellen:
- Ceramic Premium
- Ceramic High-End

Ik vroeg me af of eigenaren van deze waterontharders achteraf gezien toch nog een andere keuze hadden gemaakt?

De meerwaarde van de High-End zit hem in:
- potentiële zoutbesparing
- handigheidjes zoals service alarm, lekdetectie, vakantiemodus

Het prijsverschil van 200 euro is dusdanig groot dat ik me af vraag of de High-End het waard is. Van 200 euro kan je bijv. veul zout kopen. Bacterievorming lijkt me ook niet echt een probleem in een zoute omgeving, dus een droogzoutvat is ook niet echt nodig?

• vinom
Het is inmiddels wel eens tijd om wat offertes te gaan opvragen. Iemand ervaring met bedrijven die ze aanbieden en installeren in regio Brabant? Er zit her en der wel wat in de buurt, maar weinig ervaringen te vinden.

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:49
Wij gaan ook in onze nieuwe huis een waterontharder plaatsen. De plaatser gaf aan dit model te willen plaatsen
https://www.engeldot.nl/w...ontharder-single-compact/

Ik ken dit merk niet vroeg mij af of mensen hier, toevallig ervaring hebben met deze waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Al_Dodge_Bundy
  • Laatst online: 28-05 22:18
banaliteit schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:39:
Ik ben in de markt voor een waterontharder van WTR 15 voor een gezin van 3. Ik heb in dit topic afwegingen voorbij zien komen over deze 2 modellen:
- Ceramic Premium
- Ceramic High-End

Ik vroeg me af of eigenaren van deze waterontharders achteraf gezien toch nog een andere keuze hadden gemaakt?

De meerwaarde van de High-End zit hem in:
- potentiële zoutbesparing
- handigheidjes zoals service alarm, lekdetectie, vakantiemodus

Het prijsverschil van 200 euro is dusdanig groot dat ik me af vraag of de High-End het waard is. Van 200 euro kan je bijv. veul zout kopen. Bacterievorming lijkt me ook niet echt een probleem in een zoute omgeving, dus een droogzoutvat is ook niet echt nodig?
Wij hebben de ceramic premium 15L, heb hem zelf aangesloten en ingesteld mbv alle tips in dit forum. Best te doen als je een beetje handig bent. Hij bevalt prima, doet wat ie moet doen en geen enkel minpuntje dat ik kan bedenken eigenlijk.

Grtz Mark

• flippy
  • Niet online

flippy

Saeverix schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:13:
[...]

Thanks! Er wordt dus blijkbaar nog flink wat rommel uitgefilterd. Ik ga ook zo'n filter aanschaffen en hoop dat daarmee mijn vlekken probleem verleden tijd is. Ik hou jullie op de hoogte!
haal wel een 20" lange en het liefste 2, 1 5 micron sedimentfilter en ernaast een koolstofblok. even aan de toko vragen of ze die voor je in elkaar willen zetten voor ze versturen.

geen GAC filter, als je koolstof neemt moet je een blokfilter pakken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jboy1991 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:23:
Wij gaan ook in onze nieuwe huis een waterontharder plaatsen. De plaatser gaf aan dit model te willen plaatsen

Ik ken dit merk niet vroeg mij af of mensen hier, toevallig ervaring hebben met deze waterontharder
Met een Clack besturing, kan eigenlijk niet zoveel mis zijn.
Er zijn wel 2 uitvoeringen, tijd gestuurd en volume gestuurd (met max tijd)

• wizzopa
Jboy1991 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:23:

Het zout verbruik is wel erg laag, ben daarom wel benieuwd naar de hoeveelheid water die hij kan ontharden tussen de regeneraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
flippy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:35:
[...]

haal wel een 20" lange en het liefste 2, 1 5 micron sedimentfilter en ernaast een koolstofblok. even aan de toko vragen of ze die voor je in elkaar willen zetten voor ze versturen.

geen GAC filter, als je koolstof neemt moet je een blokfilter pakken.
Goed dat je daar over begint. Ik had om ruimte te besparen de volgende op het oog: https://shop.purway.de/pu...3-ad79-4cd4d4e6e5ba&ln=GB

Daar kan ik dan twee van deze filters in doen: https://shop.purway.de/pu...roductid=1010873670&ln=GB

Maar ik kan ook een ander soort filter erbij doen. Jij geeft dus aan dat een filter als deze niet handig is? https://shop.purway.de/pu...3-aaf3-bb38c67a37f4&ln=GB
Of is dat juist wat je bedoelt met Blokfilter?

Want ik zat echt te zoeken tussen alle filters en dacht, welke moet ik hebben: https://shop.purway.de/pu...3-aaf3-bb38c67a37f4&ln=GB

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Saeverix schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:26:
[...]

Goed dat je daar over begint. Ik had om ruimte te besparen de volgende op het oog: https://shop.purway.de/pu...3-ad79-4cd4d4e6e5ba&ln=GB

Daar kan ik dan twee van deze filters in doen: https://shop.purway.de/pu...roductid=1010873670&ln=GB

Maar ik kan ook een ander soort filter erbij doen. Jij geeft dus aan dat een filter als deze niet handig is? https://shop.purway.de/pu...3-aaf3-bb38c67a37f4&ln=GB
Of is dat juist wat je bedoelt met Blokfilter?

Want ik zat echt te zoeken tussen alle filters en dacht, welke moet ik hebben: https://shop.purway.de/pu...3-aaf3-bb38c67a37f4&ln=GB
deze 2x : https://www.waterfilterex...uis/20-inch-filterhuisset

eentje met sedimentfilter 5 micron (kan je meteen erbij bestellen en de andere met een koolstofblok erin (los erbij bestellen, die staat niet in de lijst): https://www.waterfilterex...inch-icepure-icp-cto20-05

dan beugeltje: https://www.waterfilterex...beugel-filterhuis-2-delig

en een verbindingstuk: https://www.waterfilterex.../recht-verbindingsstukken

al gebruik ik zelf de 1" versie en 32mm waterleiding voor alles van de watermeter tot de verdeelmodule met uponor persfittingen en dergelijke (ik heb geen enkele koperen leiding in huis). alles om drukval te reduceren. maar als je gewoon 15mm hebt is 3/4 goed.

je kan ook nog pielen met drukmeters voor en achter de filters om te zien hoe verstopt de filter zitten maar dat vind ik niet zo belanrijk, immers kan je al lang zien dat filter goor is voor je drukverlies merkt.

ik ozu eventueel nog wel ff kijken om kogelkranen erbij te doen zodat je filters kan wisselen zonder een compleet waterballet aan te richten als je filters moet wisselen.

je hebt 2 soorten kooolstoffilters. eentje is gevuld met losse korrels (die laat dus veel water onbehandeld maar weinig drukval) en de andere is een solide blok waarbij al het water door de koolstof moet. denk aan zon aquariumblokje waar lucht uitkomt versus een zak met koolstof. de "zak met los koolstof"zijn GAC filters. die zijn alleen leuk als je later een blok hebt om de levenduur van het koolstofblok te verlengen die na de GAC filter zit. niet echt geweldig handig in deze opstelling.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 25-11-2021 18:49 ]

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:49
wizzopa schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:25:
[...]

Het zout verbruik is wel erg laag, ben daarom wel benieuwd naar de hoeveelheid water die hij kan ontharden tussen de regeneraties.
Is dit goed of slecht? Ik heb echt geen verstandvan ontharders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jboy1991
Her hele verhaaltje op die site rammelt van alle kanten, maar qua zoutverbruik zie ik niets vreemds.
Ik heb dezelfde besturing met 8 ltr harscilynder.

@wizzopa vind het weinig omdat hij zelf het zoutverbruik voor regeneratie omhoog heeft geschroefd omdat zijn chinese ontharder het niet haalt.

Wil je het echt weten of het klopt zul je er een moeten kopen en testen.
We houden een mooie excelsheet bij, zie startpost.

Ik verbruik te weinig water om goed te kunnen testen. Na 21 dagen zit ik nog steeds niet aan 2/3 van de 3,2 m3 water capaciteit.

Maar de besturing is heel gemakkelijk te finetunen. Dus haalt hij het niet, verander je wat settings. Waarbij je dus het zoutverbruik kunt aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2021 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag de Aqmos zou volgens de specs 1280 gram per regeneratie verbruiken, bij een periode capaciteit van 3200 liter@ 10 dH.

Dan vraag ik me dus af wat het periode capaciteit is bij 1000 gram per regeneratie.
Periode capaciteit heeft niets te maken met de kwaliteit en prijs van de klep/ontharder.
Of zit er super hars in deze ontharder😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Jboy1991 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:23:
[...]

Is dit goed of slecht? Ik heb echt geen verstandvan ontharders
Laag zout verbruik en snelle regeneraties vallen onder de noemer “ marketing”

Verder staat er geen enkele specificatie op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 11:54
Mystikal schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:47:
Zojuist ook een deal gesloten, met een relatief onbekende partij (Sea Breeze), de man is sinds een jaar begonnen. Standplaats Maastricht, maar pakt Limburg en Brabant.

Ivm ruimte een split unit genomen. Belgische makelaardij, Pentair onderdelen.

Voordeel is (voor mij) volledige installatie inclusief afvoer aansluiting en extra kraan tussen de unit.

Enkel verkrijgbaar in 10 liter harscilinder,
Droge zoutbak,
Besturing : Fleck 5800 XTR Hurricane,
Volume & tijdsturing,
Optie : Chlorinator ( Desinfectie harsen ), (niet genomen)
Standaard zoutbak is 35 kg,
Bypass, vlotter inbegrepen,
Afmetingen:
Harscilinder inclusief besturing +/- 65 cm
Zoutbak 31 x 31 x 45 cm hoog.

Prijs was voor mij 1681,- inclusief 100kg zout.

Duur of goedkoop? Ik weet het niet, ben er tevreden mee. Installatie binnen een week of 4.
Ook wij hebben reeds contact gehad met deze partij. En daarnaast ook met EasyLatie (Eindhoven).
Hoe is de installatie gegaan en hoe bevalt SeaBreeze qua aftersales??
Er is zoveel aanbod en keus, dat je als simpele consument door de bomen het bos echt niet meer ziet. Ik ben er wel uit dat ik geen Chinese rommel wil, maarja? Wat dan wel? En om >400 pagina door te spitten, kost ook wel wat tijd...

Daarnaast krijgen we via SeaBreeze een offerte met deze unit: https://www.pentairaquaeu.../packaged-products-evolio

Ik duik "de Excel" maar eens in ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Bazjuh op 26-11-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Bazjuh schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:34:
[...]

Ook wij hebben reeds contact gehad met deze partij. En daarnaast ook met EasyLatie (Eindhoven).
Er is zoveel aanbod en keus, dat je als simpele consument door de bomen het bos echt niet meer ziet. Ik ben er wel uit dat ik geen Chinese rommel wil, maarja? Wat dan wel? En om >400 pagina door te spitten, kost ook wel wat tijd...
Je kan ook even kijken in de topic start daar staat een Excel sheet, dat geeft misschien wat meer duidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Bazjuh schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:34:
[...]

Daarnaast krijgen we via SeaBreeze een offerte met deze unit: https://www.pentairaquaeu.../packaged-products-evolio

Ik duik "de Excel" maar eens in ;-)
Ik ben gisteren door het spreekwoordelijke bos gelopen om te kijken of ik eruit kwam. De merken die ik regelmatig tegenkwam in dit topic: Aquacell, Waterluxe, SensorSoft, AmySoft, Aqmos. Ook nog wat buzz words opgeschreven waar ik mij nog over ga verdiepen: Druk verlies, Terugstroombeveiliging, Bypass, Airgap afvoer, Fleck vs Clack, Capaciteit harskern liters per minuut.

En als eerste stap ook contact opgenomen met SeaBreeze en die komen volgende week langs om te kijken. Het eerste telefoongesprek was ieder geval heel prettig. En anders is er ook nog goedkopewaterontharders.nl die ook installaties doen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De laatste tijd het topic uitgebreid doorgelezen en veel tips opgegaan.
Binnenkort ga ik verhuizen en in het nieuwe huis gaat een waterontharder komen.

Uiteindelijk na het lezen van dit topic ook gekozen voor de Aqmos R2D2-32, met de extra 10% Black Friday korting. Kan niet wachten om hem te installeren, bedankt voor alle info hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 14:52

duderuud

Sliden is koel

@vinom Ik heb me ook aardig verdiept in het hoe en wat. Aangezien ik het niet zelf wilde aansluiten was een R2D2 niet wat voor mij.

Uiteindelijk ben ik voor een Ceramic Premium 15 van WTR gegaan. Uit mijn hoofd €950, geplaatst en wel.

Bevalt goed tot dusver.

Ik zie dat sommige gebruikers hier met de resthardheid schroef spelen om de hardheid te verhogen. Is het niet makkelijker om juist de "Set residual water" waarde te verhogen?
Ben aan het testen om de hardheid van 0dh naar 2dh te zetten en heb daarom die waarde van 3,83 (10 dh) naar 4,79 (8dh) te zetten. (Hardheid van ons water hier is 10dh)

Lijkt me een preciezere manier om de resthardheid te verhogen.

Regeneratie loopt nu, ga als die klaar is weer de hardheid meten.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald-K
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 18:40
Tralapo schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:39:
De laatste tijd het topic uitgebreid doorgelezen en veel tips opgegaan.
Binnenkort ga ik verhuizen en in het nieuwe huis gaat een waterontharder komen.

Uiteindelijk na het lezen van dit topic ook gekozen voor de Aqmos R2D2-32, met de extra 10% Black Friday korting. Kan niet wachten om hem te installeren, bedankt voor alle info hier.
Waar heb je deze gevonden met Black friday korting? Dan ga ik hem ook bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ronald-K schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:29:
[...]

Waar heb je deze gevonden met Black friday korting? Dan ga ik hem ook bestellen.
https://www.aqmos.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ronald-K schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:29:
[...]

Op de site van Aqmos zelf, aqmos.com. Je moet zelf in de winkelwagen nog even BLACKFRIDAY invullen als kortingscode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
duderuud schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:07:
@vinom Ik heb me ook aardig verdiept in het hoe en wat. Aangezien ik het niet zelf wilde aansluiten was een R2D2 niet wat voor mij.

Uiteindelijk ben ik voor een Ceramic Premium 15 van WTR gegaan. Uit mijn hoofd €950, geplaatst en wel.

Bevalt goed tot dusver.

Ik zie dat sommige gebruikers hier met de resthardheid schroef spelen om de hardheid te verhogen. Is het niet makkelijker om juist de "Set residual water" waarde te verhogen?
Ben aan het testen om de hardheid van 0dh naar 2dh te zetten en heb daarom die waarde van 3,83 (10 dh) naar 4,79 (8dh) te zetten. (Hardheid van ons water hier is 10dh)

Lijkt me een preciezere manier om de resthardheid te verhogen.

Regeneratie loopt nu, ga als die klaar is weer de hardheid meten.
Wat je nu instelt is dat hij pas na 4.79m3 water gaat regenereren. Dan heb je tot ±3.83m3 0dH water en daarna zal het wellicht iets op gaan lopen.
Resthardheid stel je in met de schroef, aangezien hij dan een beetje hard water bij het ontharde water mengte. Als deze dicht zit, gaat al het water door de ontharder dus 0dH water.

Als je de resthardheid op 2 instelt door de schroef duurt het langer (qua tijd) voordat hij weer gaat regeneren omdat er natuurlijk 20% minder water doorheen gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Lieuwe15 op 26-11-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 14:52

duderuud

Sliden is koel

Klinkt logisch, thanks!

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Ik wil in mijn nieuwe woning straks ook een waterontharder. Ik heb me hier een tijdje geleden in verdiept (Aqmos), maar ben toen weer verder gegaan met andere keuzes/onderzoeken. Nu wil ik even gebruik maken van de 10% korting bij Aqmos. De R2D2-32 is prima voor ons (3 personen). Nu zie ik ook nog andere modellen van Aqmos voorbijkomen tot 4 personen. Hoe kan ik snel de verschillen achterhalen? Of kan ik niet fout gaan met de R2D2-32 en gewoon deze nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goshawk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik lees veel berichten over aanslag na het installeren van een waterontharder.

Hier hetzelfde verhaal:
Dure ontharder laten installeren van Aquastar.
Vaak Ph metingen gedaan die altijd op 0 uitkwamen. Ontharder is meerdere keren nagekeken maar zou prima functioneren.

Nieuwe badkamer, nieuwe keuken na het installeren van de waterontharder maar toch aanslag en behoorlijk! :(
Zie ook foto's, aanslag op het sanitair, foto's van een tijdje terug het is nu nog erger.

Veel contact gezocht met leverancier en andere aanbieders. Blijkt aanslag van achterblijvende mineralen te zijn.... En schijnt in sommige gevallen voor te komen...

Wie ó wie heeft hier de oplossing voor, wat is zinvol om te proberen?

(regio (noord)Noord-Nederland)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2unn06NGkMn85coOwQpBn7W0yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueXXYfUCXTxrcR2uoyHoEEG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljWHrAX-jjuvU6c3SBm63ZvvqKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCJzKz2lXcNC7getAtnsA0ZG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH2eun7AgC92DOzDKykoTiADG4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwMj3lYzE7qwNvMmCOPhqT5t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MGQzvp4VwHyUIa62heZJZRaEzk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E3nTeiWDftl9I1QmBKWNYdGW.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door goshawk op 01-12-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ik heb zelf een groot koolstofblokfilter geplaast. Die zou het meeste wel tegen moeten houden. Of het definitief werkt duurt even. Eerst douche ontdoen van de bestaande aanslag.

Ik zit in dezelfde regio dus we hebben hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:59
@goshawk Wat klote zeg! Heb hier zelf geen last van (Noord-Brabant). Wellicht toch de samenstelling van het water in de regio.
Eventueel al eens andere zout tabletten geprobeerd? En een resi clean gedaan?
Al lijkt het me ook sterk dat het kan helpen maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Er zijn meerdere (waaronder ik) hier in het topic op de laatste paar pagina's.
Hier in oost-groningen hetzelfde helaas.
Ook met een resthardheid van 1/2/3 dH is het nog aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Lieuwe15 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:41:
Er zijn meerdere (waaronder ik) hier in het topic op de laatste paar pagina's.
Hier in oost-groningen hetzelfde helaas.
Ook met een resthardheid van 1/2/3 dH is het nog aanwezig.
Ga eens navragen bij je waterleiding bedrijf of er meet resultaten zijn van het water dat de leiding in gaat.

Hier in West-Friesland ( PWN gebied ) kan ik elk kwartaal de meet resultaten downloaden.

https://www.pwn.nl/sites/...1_internet_pwn_met_ph.pdf

Pagina: 1 ... 61 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.