Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 62 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:39
Dat kan hier ook, alleen heb ik geen idee waar ik het moet zoeken (welke stoffen achterblijven, wat de boosdoeners zijn van deze aanslag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:26:
Ik heb zelf een groot koolstofblokfilter geplaast. Die zou het meeste wel tegen moeten houden. Of het definitief werkt duurt even. Eerst douche ontdoen van de bestaande aanslag.

Ik zit in dezelfde regio dus we hebben hetzelfde probleem.
Puur uit interesse, heb je misschien een linkje naar dat koolstofblokfilter?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

XWB schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:14:
[...]

Puur uit interesse, heb je misschien een linkje naar dat koolstofblokfilter?
flippy in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
:$ Topic gaat soms zo hard, ik moet maar even snel teruglezen! :p
flippy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:23:
[...]

ik heb een 20"filter (50micron) voor de ontharder zitten. die houd alleen het grove spul tegen. die ga ik morgen vervangen met een koolstofblok en 5 micron filter. dat zou de meeste rotzooi tegen moeten houden.

dat filter zit er nu 1,5 jaar in of zo. die is niet helemaal "alpenfris" meer. :X
Overigens kwamen de koolstoffilters een keer aan bod bij Keuringsdienst van Waarde:

https://www.npo3.nl/keuri...rde/08-04-2021/KN_1725006

De gebruikte filters werden onderzocht in een lab en de conclusie was dat zo'n filter een broeinest van bacteriën is. Het advies is dan ook om met enige regelmaat de filters te vervangen, anderhalf jaar is veel te lang :p

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

XWB schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:22:
[...]
Overigens kwamen de koolstoffilters een keer aan bod bij Keuringsdienst van Waarde:

https://www.npo3.nl/keuri...rde/08-04-2021/KN_1725006

De gebruikte filters werden onderzocht in een lab en de conclusie was dat zo'n filter een broeinest van bacteriën is. Het advies is dan ook om met enige regelmaat de filters te vervangen, anderhalf jaar is veel te lang :p
kleine nuance, die stomme "schenkkan-filters" zijn gewoon oplichterij. de "echte" inline filters filterne echt wat en komen niet in contact met zuurstof en is bacteriegroei daardoor veel trager.

maar ja, elke 6 maand is wel handig. O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
goshawk schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:01:
Ik lees veel berichten over aanslag na het installeren van een waterontharder.

Hier hetzelfde verhaal:
Dure ontharder laten installeren van Aquastar.
Vaak Ph metingen gedaan die altijd op 0 uitkwamen. Ontharder is meerdere keren nagekeken maar zou prima functioneren.

Nieuwe badkamer, nieuwe keuken na het installeren van de waterontharder maar toch aanslag en behoorlijk! :(
Zie ook foto's, aanslag op het sanitair, foto's van een tijdje terug het is nu nog erger.

Veel contact gezocht met leverancier en andere aanbieders. Blijkt aanslag van achterblijvende mineralen te zijn.... En schijnt in sommige gevallen voor te komen...

Wie ó wie heeft hier de oplossing voor, wat is zinvol om te proberen?

(regio (noord)Noord-Nederland)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Herkenbaar, ik had het bij mijn vorige ontharder (van waterluxe) en daarom twijfel ik nu om toch voor de aquacell (of engelse variant) te gaan ondanks de prijs. (al is een knappe tweedehandse ook een optie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees veel berichten over aanslag na het installeren van een waterontharder.

Hier hetzelfde verhaal:
Dure ontharder laten installeren van Aquastar.
Vaak Ph metingen gedaan die altijd op 0 uitkwamen. Ontharder is meerdere keren nagekeken maar zou prima functioneren.

Nieuwe badkamer, nieuwe keuken na het installeren van de waterontharder maar toch aanslag en behoorlijk! :(
Zie ook foto's, aanslag op het sanitair, foto's van een tijdje terug het is nu nog erger.

Veel contact gezocht met leverancier en andere aanbieders. Blijkt aanslag van achterblijvende mineralen te zijn.... En schijnt in sommige gevallen voor te komen...

Wie ó wie heeft hier de oplossing voor, wat is zinvol om te proberen?

(regio (noord)Noord-Nederland)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Kleine nuance.
Ph = 0, is byzonder schadelijk.

Afbeeldingslocatie: https://www.scienceabc.com/wp-content/uploads/2019/07/A-pH-scale-on-white-background-illustration-VectorBlueRingMedias.jpg

Ik neem aan dat je dH = 0 bedoeld.
Kan je (dmv een bypass instelling/knop) de dH niet op 1 (laten)afstellen en dan kijken wat er gebeurd?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

een andere dH heeft geen nut. er zit in NH gewoon mineralen in het water wat een ontharder er niet uithaalt. zoals eerder gezegt kan men kaliumzout proberen in de tank ipv normaal zout maar das een duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

<> Blijkt aanslag van achterblijvende mineralen te zijn.... En schijnt in sommige gevallen voor te komen...
<>
En dan bedoel bestaande aaslag in de leidingen NA de waterontharder? Dat zou kunnen, als er schoner water doorheen gaat zouden die weer kunnen oplossen en loskomen.
Als dat zo is, dan zou het mogelijk moeten zijn die leidingen te vullen met een water/azijn/zuur oplossing om het los te krijgen en dan door te spoelen, maar of dat gebruikelijk is? Beetje zoals je met je waterkoker doet zeg maar :+
* franssie denkt even buiten de doos dus het kan een totaal zinloze suggestie zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

franssie schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:56:
[...]

En dan bedoel bestaande aaslag in de leidingen NA de waterontharder? Dat zou kunnen, als er schoner water doorheen gaat zouden die weer kunnen oplossen en loskomen.
Als dat zo is, dan zou het mogelijk moeten zijn die leidingen te vullen met een water/azijn/zuur oplossing om het los te krijgen en dan door te spoelen, maar of dat gebruikelijk is? Beetje zoals je met je waterkoker doet zeg maar :+
* franssie denkt even buiten de doos dus het kan een totaal zinloze suggestie zijn.
ik heb het ook en ik heb 100% schone leidingen aangezien ik die zelf compleet nieuw aan heb gelegd met uponor kunstof leidingen en tegelijk de ontharder heb geinstaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:13:
[...]

Kleine nuance.
Ph = 0, is byzonder schadelijk.

[Afbeelding]

Ik neem aan dat je dH = 0 bedoeld.
Kan je (dmv een bypass instelling/knop) de dH niet op 1 (laten)afstellen en dan kijken wat er gebeurd?
Ph = 12 is ook bijzonder schadelijk.

Gek genoeg worden zowel Ph 0 en Ph 12 in de vorm van zoutzuur en bleekloog toegepast bij het maken van drinkwater.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wizzopa schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:23:
[...]
Gek genoeg worden zowel Ph 0 en Ph 12 in de vorm van zoutzuur en bleekloog toegepast bij het maken van drinkwater.
dan heb je nog niet gezien wat voor ongelofelijke hoeveelheden dihydrogeen monoxide ze in drinkwater stoppen. enig idee hoeveel mensen elk jaar doodgaan van dat spul? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 01-12-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:05

franssie

Save the albatross

flippy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:47:
[...]

dan heb je nog niet gezien wat voor ongelofelijke hoeveelheden dihydrogeen monoxide ze in drinkwater stoppen. enig idee hoeveel mensen elk jaar doodgaan van dat spul? O-)
Best wel wat per jaar overigens.
spoiler:

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
flippy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:42:
[...]

deze 2x : https://www.waterfilterex...uis/20-inch-filterhuisset

eentje met sedimentfilter 5 micron (kan je meteen erbij bestellen en de andere met een koolstofblok erin (los erbij bestellen, die staat niet in de lijst): https://www.waterfilterex...inch-icepure-icp-cto20-05
Ik heb twee vragen:

1) Bij de filterhuisset kan ook een 1 micron sedimentfilter geselecteerd worden, heeft dat nog zin? Of toch maar 5 micron?
2) Er kan tevens een koolstoffilter (ICP-CTO20) geselecteerd worden, is dat wat anders dan het "koolstoffilter carbon block" waar je naar linkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEpIhRjRaAd5G1j1jX4wclPcD2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TQIeHIGMGEb4f5PM1qFHRHC6.png?f=user_large

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

XWB schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:58:
[...]

Ik heb twee vragen:

1) Bij de filterhuisset kan ook een 1 micron sedimentfilter geselecteerd worden, heeft dat nog zin? Of toch maar 5 micron?
2) Er kan tevens een koolstoffilter (ICP-CTO20) geselecteerd worden, is dat wat anders dan het "koolstoffilter carbon block" waar je naar linkt?

[Afbeelding]
1 micron zit meteen vol. niet echt zinvol.

die filter die ze aanbieden mist een 5 micron filterlaag. dat is de budgetversie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goshawk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-10-2022
Bedankt voor alle reacties. Uiteraard bedoelde ik dH van 1. Heb van alles al geprobeerd, ook verschillende dH van 0 tot 3. Ook de leverancier heeft van alles geprobeerd.

Als ik het goed begrijp zijn er dus misschien twee opties om het te verhelpen/verbeteren?

- kalium zout
- koolstof filter
@flippy Laat je weten hoe dat gaat met het koolstof filter? Ben erg benieuwd.

Als het gaat om kaliumzout, heeft iemand daar voorbeelden van? Zijn dat andere zakken zout? Heb een zoekslag gemaakt op internet maar kom het niet tegen.

Dit zijn de cijfers van mijn waterproductiestation:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0m4f08d0BOETV9V04iSX-T1hq1I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/917VJGHrsnz7hNw8dcnby4sQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7UjvDR0ts5-sQOhJvVSFyXqXCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OWcmwCiZ2oTyHZdkSW3LXjpz.jpg?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door goshawk op 02-12-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

mvds

Totally awesome!

Ik heb een offerte opgevraagd voor een Aquacell, ik schrok toch wel even van de prijs :D €2399, wat een geld zeg! Is zo'n ding nou echt merkbaar beter dan eentje van €500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mvds schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:30:
Ik heb een offerte opgevraagd voor een Aquacell, ik schrok toch wel even van de prijs :D €2399, wat een geld zeg! Is zo'n ding nou echt merkbaar beter dan eentje van €500?
En dan krijg je er ook nog een onderhoudscontract bij. :) Dus het is niet enkel een eenmalig bedrag dat je moet betalen.

Ik ben zelf aan het kijken naar de Aqmos R2D2, deze is inderdaad een heel stuk goedkoper. Dus ik vraag me hetzelfde af, want de R2D2 ziet er ook uit als een prima product.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Tanuki schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:33:
[...]

En dan krijg je er ook nog een onderhoudscontract bij. :) Dus het is niet enkel een eenmalig bedrag dat je moet betalen.

Ik ben zelf aan het kijken naar de Aqmos R2D2, deze is inderdaad een heel stuk goedkoper. Dus ik vraag me hetzelfde af, want de R2D2 ziet er ook uit als een prima product.
Ja, dat had ik ook al door idd. Ik vind het niet erg om te betalen voor kwaliteit maar dit is echt wel een fors verschil waarvan ik sterk betwijfel of je dat terug kan zien. Binnen nu en een paar weken zal mijn nieuwbouwhuis opgeleverd gaan worden dus ik wil eigenlijk direct zo'n ding laten plaatsen, en op zich vallen die kosten (€2399) in het niet bij alle andere kosten die ik moet maken, maar dan nog steeds vind ik dat erg veel geld als ze er ook voor 1/4 van dat bedrag te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:40
Al hun marketing moet ergens van betaald worden. Mijn mening: een ontharder van rond de € 1000,- incl. installatie is ruim voldoende.

Edit: en met onderhoudscontracten moet je altijd opletten. Lijkt me voor een waterontharder niet nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door hansvk op 03-12-2021 10:38 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Ik heb de Aqmos R2D2-32 zelf geplaatst incl. materiaal voor slechts €525.

https://imgur.com/a/KqK4gto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54
Weet niet of het merkbaar beter is. Maar vind het wel cool dat ze geen stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

banaliteit schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:49:
[...]

Weet niet of het merkbaar beter is. Maar vind het wel cool dat ze geen stroom nodig.
Ja dat is handig, maar imho geen €1500 waard :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:25
mvds schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:36:
[...]

Ja, dat had ik ook al door idd. Ik vind het niet erg om te betalen voor kwaliteit maar dit is echt wel een fors verschil waarvan ik sterk betwijfel of je dat terug kan zien. Binnen nu en een paar weken zal mijn nieuwbouwhuis opgeleverd gaan worden dus ik wil eigenlijk direct zo'n ding laten plaatsen, en op zich vallen die kosten (€2399) in het niet bij alle andere kosten die ik moet maken, maar dan nog steeds vind ik dat erg veel geld als ze er ook voor 1/4 van dat bedrag te koop zijn.
Dit is een stroomloze ontharder van Aqmos die qua werking vergelijkbaar is met de Aquacell. Deze heeft namelijk ook twee cilinders waardoor je nooit zonder onthard water komt te zitten.
Hij is alleen wel wat groter qua formaat, maar heeft als voordeel dat je de resthardheid en dergelijke ook mooier kunt afstellen. En een ander groot voordeel, er kan gewoon onthardingszout van de bouwmarkt in. Dat is een stuk goedkoper dat die blokken van Aquacell.

https://www.aqmos.com/was...rter-sdk-30-stromlos?c=21

Hij is er ook in de variant met een enkele cilinder, als je het geen probleem vind om zo nu en dan even zonder onthard water te zitten. Stroomloze ontharders zullen op een willekeurig moment gaan regenereren, en dat is altijd tijdens het gebruik van water. Dus als je onder de douche staat of als de vaatwasser aan staat. Ik zou het persoonlijk niet erg vinden om zo nu en dan even wat onthard water te krijgen. Zit er namelijk aan te denken om mijn R2D2 in de toekomst te vervangen voor de versie met enkele cilinder: https://www.aqmos.com/was...rter-sek-15-stromlos?c=21

Beide ontharders zijn rebrands van de bekende Delta Ontharders: https://www.deltawatersof...k/simplex-waterontharders https://www.deltawatersof...jk/duplex-waterontharders

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:43
Mystikal schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:47:
Zojuist ook een deal gesloten, met een relatief onbekende partij (Sea Breeze), de man is sinds een jaar begonnen. Standplaats Maastricht, maar pakt Limburg en Brabant.

Ivm ruimte een split unit genomen. Belgische makelaardij, Pentair onderdelen.

Voordeel is (voor mij) volledige installatie inclusief afvoer aansluiting en extra kraan tussen de unit.

Enkel verkrijgbaar in 10 liter harscilinder,
Droge zoutbak,
Besturing : Fleck 5800 XTR Hurricane,
Volume & tijdsturing,
Optie : Chlorinator ( Desinfectie harsen ), (niet genomen)
Standaard zoutbak is 35 kg,
Bypass, vlotter inbegrepen,
Afmetingen:
Harscilinder inclusief besturing +/- 65 cm
Zoutbak 31 x 31 x 45 cm hoog.

Prijs was voor mij 1681,- inclusief 100kg zout.

Duur of goedkoop? Ik weet het niet, ben er tevreden mee. Installatie binnen een week of 4.
toon volledige bericht
Gisteren SeaBreeze ook over de vloer gehad. Erg vriendelijke man waarbij we allebei een goed gevoel hadden. De lijntjes zijn kort bij hem en dat is prettig. We hebben dezelfde setup genomen als hierboven. Mocht je vragen hebben, stuur maar een berichtje :) Plaatsing is over ongeveer 5 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05 10:12
wizzopa schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:38:
[...]

Ik heb de Aqmos R2D2-32 zelf geplaatst incl. materiaal voor slechts €525.

https://imgur.com/a/KqK4gto
Thanks voor je mooie verslag!
Hier ook flink aan de twijfel. Ik ben niet heel technisch aangelegd, dus ik weet niet of ik het wel aandurf om het zelf aan te gaan leggen. De R2D2 spreekt me iig wel aan.
Misschien dat ik via werkspot eens ga inventariseren wat het zou kosten als ik dit laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sandert98
Als je al aangeeft niet technisch te zijn, waarom kies je dan voor een zo goedkoop mogelijke ontharder die al behoorlijke tweaking nodig heeft (als ik @wizzopa zijn verslag doorneem)

Ook laat je hem aansluiten door iemand die waarschijnlijk ook zijn schouders optrekt, mocht er wat mis zijn.

Ik ken je niet persoonlijk en hoeverre je kennis rijkt, maar ik zou het door een “echt” bedrijf laten doen, die je kan bellen als het mis is.
Vraag dan meteen wat de invloed is van de CA beveiliging op je stortdouche.

@vinom
Ik zit eens wat fotos te bekijken van die meneer, maar ik zie weinig airgaps en terugstroombeveiligingen in zijn werk terug.
Ook in zijn doe-het-zelf shop wordt er geen woord over gerept.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
..

[ Voor 99% gewijzigd door elboero op 05-12-2021 10:05 ]

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:33
.

[ Voor 100% gewijzigd door mitsumark op 05-12-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elboero
Sandert98 schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:00:
[...]

Thanks voor je mooie verslag!
Hier ook flink aan de twijfel. Ik ben niet heel technisch aangelegd, dus ik weet niet of ik het wel aandurf om het zelf aan te gaan leggen. De R2D2 spreekt me iig wel aan.
Misschien dat ik via werkspot eens ga inventariseren wat het zou kosten als ik dit laat doen.
Die twijfel had ik ook. Ik ben redelijk technisch maar durf zoiets ook zelf niet aan. Veel dingen doe je dan voor het eerst en de kans dat het dan ergens op enige manier fout gaat acht ik voor mezelf te groot om het zelf te doen. Ik heb een hele handige buurman en die heeft me geholpen bij het plaatsen van onze R2D2. Ik was daarmee ook voor ca 500 euro klaar. Voor die prijs kun je 3 keer een R2D2 vervangen - mocht ie er mee ophouden - tegenover de prijs van een gemiddelde ontharder inclusief montage. En de installatie is dan ook nagenoeg plug & play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag als je de Aqmos met de instellingen laat draaien die Aqmos heeft ingesteld, en je laat hem 1x in 7 dagen regenereren is er, net als bij vele andere merken, niets aan de hand.

Dan krijg je een zeer laag zout en water verbruik tijdens de regeneratie, maar wel 52x per jaar.

Mijn zout verbruik per regeneratie is gestegen maar het jaarlijkse verbruik is gedaald net als het waterverbruik.

Blijf natuurlijk over heb je zin in het tweaken van je ontharder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-04 23:19
elboero schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:31:
[...]

Hier ook voorzien van een Aqmos R2D2 (stroomloos), en die regenereert toch echt op een moment dat ik dat wil en wanneer er geen gebruik van water is. Namelijk om 2 uur 's nachts. Is gewoon in te stellen.
Stroomloos? Waar stel jij de regeneratietijd dan op in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elboero
geertk schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:03:
[...]

Stroomloos? Waar stel jij de regeneratietijd dan op in?
Je hebt groot gelijk, uiteraard is de R2D2 niet stroomloos. Die keutel is inmiddels weer ingetrokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Laatst online: 04-05 10:12
AUijtdehaag schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:25:
@Sandert98
Als je al aangeeft niet technisch te zijn, waarom kies je dan voor een zo goedkoop mogelijke ontharder die al behoorlijke tweaking nodig heeft (als ik @wizzopa zijn verslag doorneem)

Ook laat je hem aansluiten door iemand die waarschijnlijk ook zijn schouders optrekt, mocht er wat mis zijn.

Ik ken je niet persoonlijk en hoeverre je kennis rijkt, maar ik zou het door een “echt” bedrijf laten doen, die je kan bellen als het mis is.
Vraag dan meteen wat de invloed is van de CA beveiliging op je stortdouche.
Dat is ook zeker weten waar. Dit is ook waar een gedeelte twijfel in zit. Eerlijk gezegd denk ik wel dat niet elke setup met een R2D2 zoveel tweaking nodig heeft als beschreven is in die tutorial, maar dat is een invulling.
Voor het verplaatsen van leidingwerk in de keuken (nieuwbouw) komt er nog een loodgieter. Ik zit er aan te denken hem te vragen of hij dit wil aansluiten.
elboero schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:40:
[...]

Die twijfel had ik ook. Ik ben redelijk technisch maar durf zoiets ook zelf niet aan. Veel dingen doe je dan voor het eerst en de kans dat het dan ergens op enige manier fout gaat acht ik voor mezelf te groot om het zelf te doen. Ik heb een hele handige buurman en die heeft me geholpen bij het plaatsen van onze R2D2. Ik was daarmee ook voor ca 500 euro klaar. Voor die prijs kun je 3 keer een R2D2 vervangen - mocht ie er mee ophouden - tegenover de prijs van een gemiddelde ontharder inclusief montage. En de installatie is dan ook nagenoeg plug & play.
Nice! Als je buurman in de buurt van Zwolle woont, houd ik me aanbevolen 😂 . Maar precies om de reden die jij omschrijft wil ik hem dus inderdaad niet zelf aansluiten.

Het zou ook zomaar kunnen dat ik toch een waterontharder van goedkopewaterontharder.nl kies, omdat zij deze kunnen leveren met installatie. Wat me tegenzit is dat ik hier en daar reacties lees in dit topic dat mensen een typische hars smaak van deze ontharder hebben. Mogelijkheden genoeg dus, nu even goed afwegen welke de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:06
@Sandert98 Ik even nieuwsgierig naar goedkopewaterontharder.nl, als je 5 buurt / aankoop genoten vind krijg je nog een hoop korting ook.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
Sandert98 schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:40:

Nice! Als je buurman in de buurt van Zwolle woont, houd ik me aanbevolen 😂 . Maar precies om de reden die jij omschrijft wil ik hem dus inderdaad niet zelf aansluiten.
"In de buurt" is een relatief begrip, maar in dit geval ergens in Friesland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:33
Aqmos ontharders zijn net zo plug en play als alle andere. Stel je hardheid van het water gewoon iets ruiger in en klaar. Dus meet je een dh van 8, zet je de ontharder op een dh van 10. Max regeneratie tijd naar 14 dagen. Bestel een flesje reiniger mee en mik de juiste hoeveelheid er elk jaar in het vat erbij.

Kan je zelf geen leidingen leggen en knellen etc. Dan zou ik het uit besteden. Als van ontharder + installatie via een leverancier regelen om gezeur achteraf te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:43
AUijtdehaag schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:25:
@vinom
Ik zit eens wat fotos te bekijken van die meneer, maar ik zie weinig airgaps en terugstroombeveiligingen in zijn werk terug.
Ook in zijn doe-het-zelf shop wordt er geen woord over gerept.
Beide heb ik gevraagd, maar hij gaf aan dat een Airgap niet nodig zou zijn, want de afvoer gaat direct de kruipruimte in, aangesloten op de rest van de afvoer. Terugstroombeveiliging heb ik ook gevraagd en als ik het mij goed herinner was dat ook niet nodig, maar de reden weet ik even niet meer :9 Zijn deze twee dingen een vereiste volgens jou? Jij heb ze ook niet, toch @Mystikal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vinom Zodra een installateur de boel installeert is het wel een vereiste om een CA terugstroombeveiliging te plaatsen
https://www.brabantwater....bladen/CA-beveiliging.pdf
3.8 https://www.infodwi.nl/waterwerkbladen

Dat je daar als "gebruiker" de nadelen van ondervind (1 bar drukverlies na de beveiliging/ontharder) is in deze niet relevant.
Hij hoort zich te gedragen volgens de voorschriften.
Ik zou hem toch nog even navragen waarom hij het niet doet.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-05 12:36
Nu weet ik niet of dit de goede plek is, maar wat is er mogelijk qua waterontharding op kleine schaal? (in een huurhuis)

Ik heb bijvoorbeeld een luchtbevochtiger, maar ik kan om de 5 dagen wel weer het hitte-element gaan ontkalken om de volledige performance weer terug te krijgen. Deze machine vul ik met ~5L per dag aan, dus echt een niet noemenswaardige hoeveelheid aan ontkalkt water.

Ook zou ik het niet erg vinden als ik iets voor mijn wasmachine kan hangen zodat de kleding hier ook minder last van heeft, maar dat is gedeeltelijk een luxe probleem. Ik irriteer me niet genoeg aan kalk in de douche en vind het ook niet erg in het drinkwater

Optimaal hang ik gewoon iets tussen de kraan, mij part word de druk hier laag van, ik wacht wel iets langer tot mijn luchtbevochtiger weer bijgevuld is. (En voor de wasmachine, tenzij de druk heel triest word wacht deze gewoon langer tot ie genoeg L aan water heeft)

[ Voor 5% gewijzigd door smiba op 07-12-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
smiba schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:38:
Nu weet ik niet of dit de goede plek is, maar wat is er mogelijk qua waterontharding op kleine schaal? (in een huurhuis)

Ik heb bijvoorbeeld een luchtbevochtiger, maar ik kan om de 5 dagen wel weer het hitte-element gaan ontkalken om de volledige performance weer terug te krijgen. Deze machine vul ik met ~5L per dag aan, dus echt een niet noemenswaardige hoeveelheid aan ontkalkt water.

Ook zou ik het niet erg vinden als ik iets voor mijn wasmachine kan hangen zodat de kleding hier ook minder last van heeft, maar dat is gedeeltelijk een luxe probleem. Ik irriteer me niet genoeg aan kalk in de douche en vind het ook niet erg in het drinkwater

Optimaal hang ik gewoon iets tussen de kraan, mij part word de druk hier laag van, ik wacht wel iets langer tot mijn luchtbevochtiger weer bijgevuld is. (En voor de wasmachine, tenzij de druk heel triest word wacht deze gewoon langer tot ie genoeg L aan water heeft)
Heb je geen regenton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Nee, helaas ook geen plek om er wel een neer te zetten. Het balkon heeft een dak 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smiba schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:38:

https://www.osmoseapparaat.nl/inbouw-modellen.html

met een 3 in 1 kraan erbij kan je "schadevrij" inbouwen (wel ff kraan vervangen tot je weer eruit gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
flippy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:00:
[...]

https://www.osmoseapparaat.nl/inbouw-modellen.html

met een 3 in 1 kraan erbij kan je "schadevrij" inbouwen (wel ff kraan vervangen tot je weer eruit gaat)
Thanks, ik ga er naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

smiba schreef op woensdag 8 december 2021 @ 00:10:
[...]

Thanks, ik ga er naar kijken!
vergeet niet ermee te koken en drinken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:32
Wij zijn ook aan het rondkijken naar verschillende waterontharders. Nu heb ik net contact gehad met Omega, maar die zijn toch een stuk duurder dan bijvoorbeeld de Amysoft. In dit topic kan ik weinig vinden over een Omega terwijl er op internet best wel positieve reviews zijn.

Iemand van Tweakers die er een positieve ervaring mee heeft? Wat mij aansprak op de Omega 400 is dat hij een hoge doorvoersnelheid heeft van 42 liter per minuut, en 15 jaar all in garantie. Lijkt een stuk hoger dan bij de andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 22:16

Tijntje

Hello?!

Tijntje schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:35:
Hier in een nieuwbouw huis een waterontharder van WTR en helaas hebben wij nu ook na een maand aanslag in de nieuwe badkamer op het chroom.
[Afbeelding]
Het is er ook niet van af te poetsen.
Even een update vanuit hier, heb nu de WTR Ceramic High End 30 op een rest hardheid gezet van 1,5. Echter lijkt het er op dat ik nog steeds aanslag heb op chroom.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bioflap schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:46:
Wat mij aansprak op de Omega 400 is dat hij een hoge doorvoersnelheid heeft van 42 liter per minuut
heb je dat nodig?

en doorvoer is relatief, dat is gebaseerd op drukval en harscapaciteit. dus zonder de tabellen erop na te kijken zegt dat op zich weinig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:32
flippy schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:07:
[...]

heb je dat nodig?

en doorvoer is relatief, dat is gebaseerd op drukval en harscapaciteit. dus zonder de tabellen erop na te kijken zegt dat op zich weinig. ;)
Goed punt, weet ik niet. Ik denk niet dat doorvoersnelheid de heilige graal is, maar verder weet ik helemaal niet op basis van wat je ze kan vergelijken. Heb jij ervaring met Omega als waterontharder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bioflap schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:38:
[...]

Goed punt, weet ik niet. Ik denk niet dat doorvoersnelheid de heilige graal is, maar verder weet ik helemaal niet op basis van wat je ze kan vergelijken. Heb jij ervaring met Omega als waterontharder?
nee, ik heb zelf een simpele fleck gekocht met een joekel van een harstank erbij onder het motto van groter = beter. koste iets van 800 euro met 1" leidingen.

ik ben niet zo van die stoere en hippe merken. onderhuids gaat het alleen maar om de hars die erin zit. de rest van de zaken doen er niet veel aan toe. dat gekut met 2 tanks bijvoorbeeld is onzin in mijn idee aangezien de ontharder snachts om 3 uur zijn ding doet 1x in de 2 weken. dus je moet toevallig net die nacht om 3 uur snachts aan het douchen zijn wil je uberhaupt merken dat je ontharder bezig is.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 09-12-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Doorvoer betekent niet dat er ook zoveel onthard wordt lijkt me, anders heb je het al gauw over 40 liter hars (bij 8dh).
Met 18l hars van de 400 is dat dus nog veel minder.

Hier staan de vaatwasser en wasmachine wel regelmatig om 3 uur 's nachts aan, dus dat is toch opletten.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 09-12-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

mitsumark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:58:
Doorvoer betekent niet dat er ook zoveel onthard wordt lijkt me, anders heb je het al gauw over 40 liter hars?

Hier staan de vaatwasser en wasmachine wel regelmatig om 3 uur 's nachts aan, dus dat is toch opletten.
Waar let je op dan? In het slechtse geval heb je wat kalkaanslag op je glazen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
EWK schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:02:
[...]

Waar let je op dan? In het slechtse geval heb je wat kalkaanslag op je glazen.
Mijn vaatwasser staat ingesteld op zacht water, gaat dan dus niet zelf ontharden en dan krijg je kalk in je sproeiers enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

mitsumark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:04:
[...]

Mijn vaatwasser staat ingesteld op zacht water, gaat dan dus niet zelf ontharden en dan krijg je kalk in je sproeiers enzo.
Na één vaatwasje? Nee joh.
En kalk lost op in ontkalkt water, dus eventuele aanslag ben je ook zo weer kwijt.

Edit:
Bovendien, hoe vaak verschoont je vaatwasser het water 3x? En dan een liter of 4 per keer (hoe lang duurt dat, 2 minuten?) . En dat in 2 uur tijd. Kans dat dat net samengaat met het regenereren van je ontharder is ook vrij klein.

[ Voor 24% gewijzigd door EWK op 09-12-2021 22:12 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bioflap schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:46:
Iemand van Tweakers die er een positieve ervaring mee heeft? Wat mij aansprak op de Omega 400 is dat hij een hoge doorvoersnelheid heeft van 42 liter per minuut, en 15 jaar all in garantie. Lijkt een stuk hoger dan bij de andere merken.
Merk wel op dat doorvoersnelheid niet hetzelfde is als onthardingscapaciteit. Met een harsinhoud van 18 liter zal de onthardingscapaciteit van de Omega 400 ongeveer 13-15 liter per minuut zijn schat ik zo.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mitsumark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:58:
dan stel je de regeneratietijd in op 5 uur. niet zo lastig op te lossen lijkt me. ;)
XWB schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:52:
[...]
Merk wel op dat doorvoersnelheid niet hetzelfde is als onthardingscapaciteit. Met een harsinhoud van 18 liter zal de onthardingscapaciteit van de Omega 400 ongeveer 13-15 liter per minuut zijn schat ik zo.
gezien je doorgaans toch niet meer dan 15l/m door je meter heen krijgt is het ook niet echt nodig. al is de extra capaciteit handig om minder regeneraties te hoeven doen en zeker zijn dat je ook bij vol openstaande kranen je altijd je 0dh haalt zelfs met een regendouche.

ik heb een 30 liter tank, die doet 40l/min bij 10dh.

[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 09-12-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
flippy schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:03:
[...]

gezien je doorgaans toch niet meer dan 15l/m door je meter heen krijgt is het ook niet echt nodig. al is de extra capaciteit handig om minder regeneraties te hoeven doen en zeker zijn dat je ook bij vol openstaande kranen je altijd je 0dh haalt.
Klopt. Al kreeg ik wel het advies van de fabrikant om regeneraties niet te lang uit te stellen in verband bacteriegroei in de harscilinder. Idealiter maximaal elke tien dagen de harscilinder spoelen was het advies.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 09-12-2021 23:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

XWB schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:11:
[...]

Klopt. Al kreeg ik wel het advies van de fabrikant om regeneraties niet te lang uit te stellen in verband bacteriegroei in de harscilinder. Idealiter maximaal elke tien dagen de harscilinder spoelen was het advies.
ik heb hem op 2 weken of 6000 liter gezet. dat werkt goed. beetje aso denk ik met onze hardheid die rond de 8 hangt, officeel zou ik 9000 liter kunnen halen. doorgaans is het na 1,5 week wel gedaan afhankelijk van hoe vaak ik de boiler leegtrek. O-)

gezien de prijs van een zak zout bij de makro (8 euries) hoef je ook niet tot het uiterste te gaan qua verzadiging.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-12-2021 23:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 19:53
@mitsumark als je zonnepanelen hebt is het volgens mij veel handiger om overdag te wassen. Gebruik liever zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikannuna
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-02 19:09
Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd. Fijn. Echter blijkt dat de boiler minimaal 3dH vereist (om aan de garantie te blijven voldoen).

Wat lijkt jullie het beste? Zowel warm als koud voorzien van 3dH, of een bypass voor de boiler (dat is dan 8dH) en het koude water naar 0dH?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
ikannuna schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:27:
Mijn nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd. Fijn. Echter blijkt dat de boiler minimaal 3dH vereist (om aan de garantie te blijven voldoen).

Wat lijkt jullie het beste? Zowel warm als koud voorzien van 3dH, of een bypass voor de boiler (dat is dan 8dH) en het koude water naar 0dH?
Onthard water zou niet significant corrosiever moeten zijn dan hard water; en zeker in een boiler wil je geen kalkopbouw dus helpt onhard water....
Denk dat je er van uit moet gaan dat je geen garantie nodig is (en als er garantie nodig is, geef je de hardheidsinstelling een draai omhoog; en "stond ie altijd al op 5dH").

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

sunnybird schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:02:
@mitsumark als je zonnepanelen hebt is het volgens mij veel handiger om overdag te wassen. Gebruik liever zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom.
Dat maakt (financieel) helemaal niets uit dankzij de salderingsregeling.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ikannuna schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:27:

gewoon lekker de ontharder op 0 zetten. dit soort garantiezaken kan men nooit bewijzen en is ook totaal niet relevant bij een garantieclaim.

er zijn veel makkelijkere manieren voor ze om garantie te weigeren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
EWK schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:42:
[...]

Dat maakt (financieel) helemaal niets uit dankzij de salderingsregeling.
Maar door het wel te doen kun je nu vast langzaam wennen aan het wegvallen van die regeling. Dan is het niet zo een grote schok ineens straks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
naftebakje schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:08:
[...]
Onthard water zou niet significant corrosiever moeten zijn dan hard water; en zeker in een boiler wil je geen kalkopbouw dus helpt onhard water....
Denk dat je er van uit moet gaan dat je geen garantie nodig is (en als er garantie nodig is, geef je de hardheidsinstelling een draai omhoog; en "stond ie altijd al op 5dH").
Het probleem is (zeggen ze ) dat de magnesium anode sneller slijt, deze gaat roestvorming tegen. Waardoor je dus ieder jaar dat ding kunt gaan vervangen of in ieder geval vaker. Kalk voorkomt snellere slijtage en enigszins de roestvorming doordat een extra beschermlaagje zich vormt op de boiler. Klinkt allemaal best logisch al zeg ik zelf. Ik riskeer het vooralsnog niet bij onze warmtepompinstallatie van ~10k.

Bij een rvs boiler maakt dit niet uit overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door koifim op 10-12-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
sunnybird schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:02:
Ik heb zonnepanelen, maar minder opbrengst dan ik jaarlijks gebruik.
Daarnaast ook piek en daltarief, volgens mij kan ik dus het beste 's nachts energie verbruiken.
No Hands schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:04:
Maar door het wel te doen kun je nu vast langzaam wennen aan het wegvallen van die regeling. Dan is het niet zo een grote schok ineens straks.
Ik wen er wel aan als dat financieel aantrekkelijker is.

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 10-12-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
EWK schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:06:
Na één vaatwasje? Nee joh.
En kalk lost op in ontkalkt water, dus eventuele aanslag ben je ook zo weer kwijt.

Edit:
Bovendien, hoe vaak verschoont je vaatwasser het water 3x? En dan een liter of 4 per keer (hoe lang duurt dat, 2 minuten?) . En dat in 2 uur tijd. Kans dat dat net samengaat met het regenereren van je ontharder is ook vrij klein.
Mijn vaatwasser draait sowieso niet zo heel vaak (2x per week), met een beetje pech 1 op 4 tijdens regeneratie als ik hem gewoon aan zet.
Waarschijnlijk zal het wel meevallen inderdaad, maar beter voorkomen dan genezen.
Geen idee of de gehalveerde hoeveelheid zeep nog invloed heeft op het resultaat (vooral wasmachine?).

Nu ik erover nadenk is het misschien wel handiger om om 5 uur te regeneren, dan zijn de wasmachine/vaatwasser zeker klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 09-05 08:32
In mijn zoutvat drijft een klein beetje bruine slurrie bovenop.... Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 09-05 08:32
Ja daar lijkt het op het is ook niet meer dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Stefke schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:28:
Ja daar lijkt het op het is ook niet meer dan dat
Zout boven het water niveau houden dan zie je het niet.😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wizzopa schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:55:
[...]

Zout boven het water niveau houden dan zie je het niet.😉
deksel erop houden, dan zie je het ook niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 22:16

Tijntje

Hello?!

Tijntje schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:57:
[...]

Even een update vanuit hier, heb nu de WTR Ceramic High End 30 op een rest hardheid gezet van 1,5. Echter lijkt het er op dat ik nog steeds aanslag heb op chroom.
Heb inderdaad nog steeds aanslag die ik er met antikal niet vanaf krijg op Chroom en glazen douchewand
Heb nu de rest hardheid opgevoerd naar 2,5. Kijken wat dit weer doet.
Wordt er wel een beetje moedeloos van, had zo gehoopt eindelijk van alle ellende af te zijn met kalk aanslag met een ontharder, heb ik vlekken waar ik aan de slag moet met polijst machine.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:47

Niwla

dat dus....

Ik lees veel over deze problemen maar is aanwijsbaar welke waterontharders wel deze problemen hebben en welke niet? Is het gerelateerd aan de gebruikte techniek of andere waterwaardes per regio?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Niwla schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:17:
Ik lees veel over deze problemen maar is aanwijsbaar welke waterontharders wel deze problemen hebben en welke niet? Is het gerelateerd aan de gebruikte techniek of andere waterwaardes per regio?
het heeft niks te maken met de ontharder, het gaat om wat de ontharder er niet uithaalt en dat ligt aan je lokale watervoorziening. immers zit er meer in water dan alleen kalk.

die aanslag van "overig" haal je normaal weg als je de douche ontkalkt/schroonschobt, dan gaat dat gewoon mee. maar nu er geen kalk meer is maak je het minder vaak schoon op die wijze en zie je een laag "overig" ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:39
Het "overige" blijft waarschijnlijk nu staan omdat normaal de kalk de eerste laag is en het overige er bij in zit en meegaat met reinigen.
Deze aanslag komt niet van het niet/amper schoonmaken.

@flippy jij had toch die extra filters, heb je al resultaten hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Lieuwe15 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:46:
@flippy jij had toch die extra filters, heb je al resultaten hiervan?
ik heb ze nu ene poosje erin zitten en ik heb tot zover nog niet echt aanslag zie komen of erbij zien komen.

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-05 16:23
Binnenkort kunnen wij gebruik gaan maken van onze WTR ontharder. Nu nog wat zout inslaan. Waar halen jullie je zout vandaan en waar op te letten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Barrybobslee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:07:
Binnenkort kunnen wij gebruik gaan maken van onze WTR ontharder. Nu nog wat zout inslaan. Waar halen jullie je zout vandaan en waar op te letten?
Op zich zijn alle onthardingszouttabletten prima. Ik let alleen op de aanbiedingen.

https://www.welkoop.nl/re...hardingszout-25kg_1110231
https://nl.bauhaus/watero...zout-tabletten/p/13343654
https://www.karwei.nl/ass...ontharder-25-kg/p/B277436
https://www.gamma.nl/asso...ontharder-25-kg/p/B168859
https://www.amazon.nl/DEP...etten-25-kg/dp/B08XNT4MM8

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Barrybobslee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:07:
Waar halen jullie je zout vandaan en waar op te letten?
1: de goedkoopste plek

2: zie 1.

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Winsum Friesland, € 6,75 voor 25 Kg Regenerit zouttabletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:46

OMX2000

By any means necessary...

flippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:52:
[...]

ik heb ze nu ene poosje erin zitten en ik heb tot zover nog niet echt aanslag zie komen of erbij zien komen.
Huh wat, filters? Ik las voor de aankoop van WTR al een beetje over chrome aanslag. Maar ik dacht dat dat sporadisch voorkwam.

Duurt het lang voor je die aanslag gaat zien? De WTR installatie is bij ons in een nieuwbouwhuis geïnstalleerd, ik begreep dat de leidingen dan relatief schoon zijn. Maar de vraag is dus of het slim is om meteen die extra filters te installeren?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-04 20:22
Wij hebben de CM60 van Aqmos

Wij hebben mat zwarte kranen op badkamer/keuken en gouden kranen op wc.

Op de gouden kranen op de wc zit er aanslag. Weet niet wat waar dat vandaan komt, maar zou dus mogelijk de ontharder kunnen zijn. Wij hebben ook een nieuwbouwhuis.

Op de zwarte kranen zit geen aanslag, nergens.

Ik vind dit een vreemd probleem en raar dat dit niet beter belicht is op het internet. Ontharder bestaan al relatief lang toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nogmaals: die aanslag komt NIET van de ontharder. Het zijn stoffen die de ontharder er niet uitkrijgt. En het is regiogebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-04 20:22
Maar waar baseer je dit op dan?

En voorheen zorgde de kalk ervoor dat het er makkelijk vanaf ging? En nu zonder kalk is het zowat onmogelijk om het er normaal af te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Calypsooo schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:52:
Maar waar baseer je dit op dan?

En voorheen zorgde de kalk ervoor dat het er makkelijk vanaf ging? En nu zonder kalk is het zowat onmogelijk om het er normaal af te krijgen?
Er is veel meer kalk aanwezig in normaal water dan het "overig". Dat overig zet af bovenop het kalk en dat verwijder je dan. Het kalk maakt het makkelijker te verwijderen doordat je de kalkoplossende middelen gebruikt en veeg je de rest gewoon mee.

Omdat het andere eigenachappen heeft kan het dus ook juist wel of niet aan bepaalde materialen blijven zitten. Immers is het geen kalk en gedraagt het zich anders.

Wat mogelijk is dat het zouten zijn die achter zijn gebleven van de regeneratie.

Je kan ook kijken of kaliumzout het probleem oplost. Maar dat is een prijzig geintje.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-12-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zijn er mensen die al eens hebben geïnformeerd bij bijvoorbeeld Aqmos, om te vragen wat er gedaan kan worden tegen die vlekken? :)

Lijkt me niet de eerste keer dat zo'n fabrikant zo'n vraag krijgt?

De berichten hier over die aanslag houden mij een beetje tegen om een ontharder te bestellen. Maar ik wil er wel een hebben, gezien zwart sanitair binnenkort.

Edit: Ik woon overigens in Noord Brabant, in Deurne. Zou dat een van de probleem regio's zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Tanuki op 17-12-2021 20:26 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:54
Iemand in Utrecht met vlekken met 0 dh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-08-2024
Gisteren heb ik een water ontharder met Fleck 5800 SXT geinstalleerd.

Er staat in de bijgeleverde handleiding van de leverancier beschreven dat parameter H (instellen hardheid) in °dH ingesteld dient te worden. Zie onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9_MvkXtvMPHGgw_z5eYWMIgLMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KAZI25GuV5XsKFMibW2du023.png?f=user_large

Maar in de uitgebreide handleiding van Pentair staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tcIgtaKny5bCP-wX3rDbAJ0r40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wGNfFcsVey78RgJfmDvEf4P6.png?f=user_large

Volgens mij is °dH of °tH toch wel een groot verschil. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31
koifim schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:38:
[...]

Het probleem is (zeggen ze ) dat de magnesium anode sneller slijt, deze gaat roestvorming tegen. Waardoor je dus ieder jaar dat ding kunt gaan vervangen of in ieder geval vaker. Kalk voorkomt snellere slijtage en enigszins de roestvorming doordat een extra beschermlaagje zich vormt op de boiler. Klinkt allemaal best logisch al zeg ik zelf. Ik riskeer het vooralsnog niet bij onze warmtepompinstallatie van ~10k.

Bij een rvs boiler maakt dit niet uit overigens.
Volgens mij is het precies andersom. Als de anode bedekt is door een laag kalk verliest hij zijn functionaliteit en moet hij dus vervangen worden. Een waterontharder is dus een voordeel en zorgt voor een langere levensduur.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
remcodk schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:21:
Gisteren heb ik een water ontharder met Fleck 5800 SXT geinstalleerd.

Er staat in de bijgeleverde handleiding van de leverancier beschreven dat parameter H (instellen hardheid) in °dH ingesteld dient te worden. Zie onderstaande:
[Afbeelding]

Maar in de uitgebreide handleiding van Pentair staat het volgende:
[Afbeelding]

Volgens mij is °dH of °tH toch wel een groot verschil. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vermoed dat het hier gaat om Franse hardheid.
Google zegt:
We drukken de hardheid van water meestal uit in Franse graden (°F). Soms worden ook Duitse graden (°D) gebruikt. Volgend rekensommetje kan je helpen: 1°F = 0,56°D
en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mj9nH5znZsNg1RdKLoPvvulvqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JWunhDGS3mFBCyRTTdhh9U1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-08-2024
Bedankt voor het voorbeeld. Ik begrijp nog niet goed waarom de leverancier in de handleiding een andere eenheid gebruikt dan de fabrikant. Zo wordt het als consument erg verwarrend. Ik ga er vanuit dat de fabrikant gelijk heeft en dat het dus om °tH (franse graden) gaat. Dan zal ik voor 9,5 °dH de ontharder instellen op parameter H met 17 °tH.

In de handleiding lees ik ook niet of de verlichting van het display uit kan. Of is het normaal dat deze blijft branden bij de 5800 SXT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-05 22:55
Ik heb de Aqmos r2d2-32 in mijn meterkast laten installeren door een loodgieter. Nu zag ik allemaal condens in de meterkast bij de ontharder :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pfgdjzQ/IMG-20211220-192506.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2jm6SZq/IMG-20211220-192509.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2cv9JVB/IMG-20211220-192541.jpg

Niet alleen op de leidingen maar ook onder bij de unit zelf en bij de kraan.

Ik zie veel meldingen over condens in dit topic wat ook logisch is gezien koud waterleidingen en de warme meterkast. Voor de leidingen las ik iets over armaflex. Maar volstaat een standaard buisisolatie van 13 mm (bv van de hornbach), zoals :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WnjX2c7/DV-8-7549220-01-4c-SE-20171221001656.jpg

En hoe kan ik de kraan en waterontharder zelf isoleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Voor de waterontharder zelf zou je een geschikte hoes moeten zoeken. Zoals op https://www.goedkopewater...ires-zout-waterontharder/ maar dan eentje die op jouw Aqmos past.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-05 22:55
XWB schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:21:
Voor de waterontharder zelf zou je een geschikte hoes moeten zoeken. Zoals op https://www.goedkopewater...ires-zout-waterontharder/ maar dan eentje die op jouw Aqmos past.
Hmm kan niet echt wat vinden voor dat formaat / afmetingen. Ik zal de winkel (aqmos.com) een mailtje sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Laatst online: 09-05 16:12
Ik pak even een bericht van heeel lang terug, maar mijn waterontharder gaat vandaag aangesloten worden. Dus wellicht is er nog ergens een Nederlandse vertaling te vinden :9 .

Ik heb een mounting block besteld bij mijn CM-60, alleen staat mijn CM-60 ongeveer 2 meter bij mijn meterkast vandaan. Is het handiger om:
- de mounting block in mijn meterkast aan te sluiten en even te kijken hoe ik uponor en de flexibele slang op elkaar aangesloten krijg (of)
- vanuit mijn meterkast met uponor naar de waterontharder, daar de bypass aansluiten en dan met de flexibele slang direct op de waterontharder aansluiten?

Zijn er verder nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

In de CM-60 kan bijna 70 kilo zout, moet ik die straks vol gooien of kan ik beter eerst wat gaan testen met minder zout. Ik las dat @AUijtdehaag adviseerde om eerst te starten met een bodempje water (20 cm) en daarin wat zout. Dat zou ik moeten redden met 1 zak van 25kg. Of kan ik het beter anders doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Krilo_89
25 kg zout erin en dan pas 20 cm water erin (je ontharder is wat groter, dus kieper er 30 cm water in)
en even laten staan zodat het water verzadigd raakt met het zout.

Mocht je ooit de ontharder willen afkoppelen is het handiger om de mounting block bij de ontharder te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Pagina: 1 ... 62 ... 119 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.