@AUijtdehaag, we hebben hem nu achter de waterontharder zitten, omdat we anders flexibele slangen moesten koppelen aan stugge uponor.
Als je kijkt naar wat voor het 'water' handiger is, dan is het block in de meterkast makkelijker. Nu gaat het water zegmaar een rondje door de technische ruimte en dan weer terug naar de meterkast, voordat het naar de douche etc. gaat. Maar goed, het water zal dat niet uitmaken
Maar je laat dus eerst goed het zout verzadigen in het water voordat je uberhaupt de ontharde op het stroom aansluit. Daarna ga je een handmatige regeneratie doen waardoor je waterontharder het juiste waterpeil vindt (want aan het einde gaat hij bijvullen toch?). En voordat je de regeneratie start, moet je wel zorgen dat hij ingesteld staat op de juiste hardheid (bij mij is dat 8 ).
Verder ga je daarna pas alles een beetje inregelen op basis van hoeveel water je verbruikt of gewoon op basis van een x aantal dagen. Ik heb een grotere ontharder gekocht vanwege een schuur die verhuurt gaat worden (airbnb), maar op dit moment gebeurd dat nog niet. Dus grote kans dat dat ik qua liters nog niet toe ben aan een regeneratie, maar qua aantal dagen wel bijv. Als er straks gasten zijn, gaat dit sneller. Hoe ga ik om met deze 'fluctuaties' in waterverbruik?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik woon in Helmond en heb een Aqmos waterontharder ingesteld op dH2. Heb hem nu een kleine 2 maanden. Geen aanslag op zwarte kranen. Wel een beetje aanslag op een goudkleurige kraan, geen idee waar dat vandaan komt, maar ik vermoed wel dat het iets te maken heeft met het onthard water.Tanuki schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:25:
Zijn er mensen die al eens hebben geïnformeerd bij bijvoorbeeld Aqmos, om te vragen wat er gedaan kan worden tegen die vlekken?![]()
Lijkt me niet de eerste keer dat zo'n fabrikant zo'n vraag krijgt?
De berichten hier over die aanslag houden mij een beetje tegen om een ontharder te bestellen. Maar ik wil er wel een hebben, gezien zwart sanitair binnenkort.
Edit: Ik woon overigens in Noord Brabant, in Deurne. Zou dat een van de probleem regio's zijn?
Ik wil daar mogelijk een Harvey Crown bestellen, maar ben huiverig voor de douanekosten en dergelijke. Weet iemand of East Midlands die voor haar rekening neemt?
Ik moet zeggen dat van alle handleidingen die ik nu heb, het toch nog best lastig kan zijn. Of ik ben gewoon te voorzichtigwizzopa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:01:
@Krilo_89 lees de gebruiksaanwijzingen voor de juiste proceduren voor ingebruikname😉
Maar goed, had ook nog een filmpje gevonden over hoe je de Clack WS1CI instelt en uiteindelijk was het alleen de hardheid en het aantal dagen. Ik regenereer nu elke 14 dagen of elke 7200 liter.
Ik heb ook al even geprobeerd me twee regendouches aan en daar merk ik eigenlijk niets van de doorstroomsnelheid die verminderd is, dus dat is top. Het water proeft wat platter, maar daarvan was ik op de hoogte.
Verder kan je nog van alles instellen mbt het spoelen etc., maar dat laat ik even voor wat het is. Ik ga nu even kijken hoe het de komende tijd loopt.
Als ik bijv. merk dat ik na 14 dagen nog best veel liter kan 'ontharden', wat is dan de beste optie? Gewoon de dagen omhoog of zijn er ook andere opties?
En hoe houden jullie het zout in de gaten, want ik heb nu nog geen idee hoeveel zout ik precies verbruik (want eerste keer), dus ik wil eigenlijk ook nog niet bijvullen. Maar moet ik dan nu elke dag controleren of het apparaat aangeeft dat er zout bijgevoegd moet worden zodat ik kan zien hoeveel liter er onthard kan worden met 25kg zout (dat is wat ik er nu in gegooid heb)? Het water staat nu namelijk best wat hoger dan het zout wat erin zit, maar ik kan er dan ook een voorraad ingooien van 60kg oid.
En moet ik mijzelf bijvoegen in de excel?
Tot afgelopen week. Ik proef nu een duidelijk waarneembare zoutsmaak. Heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Ik heb dit draadje uitgeplozen, maar proeft zout en zoutsmaak levert geen oplossingsrichting op?
Alle instellingen controleren aan de hand van de gebruiksaanwijzing. Als deze juist zijn contact opnemen met de leverancier .Ralfvkempen schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:04:
sinds 6 maanden heb ik een Aqmos R2D2-72. Niets dan lof. Na de initiële instelling op een hardheid van ±2,5 dH heeft die altijd goed gewerkt.
Tot afgelopen week. Ik proef nu een duidelijk waarneembare zoutsmaak. Heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Ik heb dit draadje uitgeplozen, maar proeft zout en zoutsmaak levert geen oplossingsrichting op?
Zoeken op Aqmos r2d2-32 via Google, geven al zeker 5 resultaten van Nederlandse bedrijven. Ik neem aan dat die ook in het Nederlands communiceren. 😉
Ik denk dat je beter "direkt" met duitsland kan communiceren.
Maar jij hebt ervaring met duitsland toch?
@wizzopa
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2021 10:09 ]
[ Voor 7% gewijzigd door royozzz op 30-12-2021 09:12 ]
Dank voor je reactie. Het vreemde is dat ze via die Europese websites de Harvey Crown niet verkopen. Ik heb in dit topic eerder gelezen dat East Midlands naar Nederland verzend, maar ik vroeg mij af of iemand recente ervaring daarmee heeft? Het gaat mij specifiek om de verwachtbare importkosten na de Brexit.AUijtdehaag schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:31:
@Spixo
Ze hebben diverse sites en adressen op hun website staan, dus wie weet
https://www.aquaeuro.com/international_eu.asp
Ik heb vorig week ook 100 ml resin cleaner in mijn R2D2 gebruikt jaarlijkse schoonmaak.royozzz schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:10:
Ik heb mijn waterontharder nu een jaar en moet deze nu reinigen met resin clean. Het is een literfles en volgens de dosering zou ik 100ml op 10liter hars nodig hebben. Mijn ontharder bevat 9 liter hars en daardoor zou ik maar liefst 10 jaar met zo'n flesje doen, maar vraag me af of dit uberhaubt zo lang houdbaar is en of het niet beter is om wat meer te gebruiken....?
Persoonlijk maak ik mij geen zorgen over de houdbaarheid. Bevat voornamelijk fosforzuur wat in mijn ogen niet kan bederven.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Bedankt voor je reactie, ik heb ook de R2D2 en houd dan ook maar de 100ml aan.zonnebaas schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:46:
[...]
Ik heb vorig week ook 100 ml resin cleaner in mijn R2D2 gebruikt jaarlijkse schoonmaak.
Persoonlijk maak ik mij geen zorgen over de houdbaarheid. Bevat voornamelijk fosforzuur wat in mijn ogen niet kan bederven.
En het moet in de buis vd zoutbak en dan één keer regenereren toch? Maakt het nog iets uit hoe vol de zoutbak is?...
Hoeveelheid zout is onbelangrijk zolang er nog maar zichtbaar zout aanwezig is heb je altijd een verzadigde oplossing.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Ik lees veel reacties van mensen die een waterontharder hebben gekocht bij WTR. Ook problemen icm vlekjes op chroom. Hebben mensen hier al een oplossing voor gevonden?
Wij twijfelen om er eentje aan te schaffen voor onze tussenwoning. Kunnen zelf niet installeren, dus toch geen aqmos. WTR lijkt er hier op het forum qua prijs kwaliteit goed uit te komen?
@AUijtdehaag @henkNL @Rol-Co
Ben benieuwd naar de tips, heb veel gelezen hier op het forum. Top info!
Grtz Mark
Idd ook hier een van WTR goedkopewaterontharders (de budget 15 dacht ik). Installatie fijn verlopen en werkt goed.Luuk9 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:34:
Hoi allemaal!
Ik lees veel reacties van mensen die een waterontharder hebben gekocht bij WTR. Ook problemen icm vlekjes op chroom. Hebben mensen hier al een oplossing voor gevonden?
Wij twijfelen om er eentje aan te schaffen voor onze tussenwoning. Kunnen zelf niet installeren, dus toch geen aqmos. WTR lijkt er hier op het forum qua prijs kwaliteit goed uit te komen?
@AUijtdehaag @henkNL @Rol-Co
Ben benieuwd naar de tips, heb veel gelezen hier op het forum. Top info!
Maakt alleen wel wat geluid tijdens regenereren, maar dit gebeurt nu overdag ipv 's nachts.
Tot nu toe geen last van vlekken.
De badkamer maken we na gebruik wel altijd droog met trekker en handdoek.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Geen problemen hier, wel iets meer geluid nog net als henk hierboven maar geen vlekken of gekke dingen op het grohe chroom.
Wel veel minder schoonmaken en wasmiddel gebruik, wasmachine met autodose en flink teruggezet ivm geen kalk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
het model/fabrikant ontharder heeft niks te maken met vlekken, dat komt door je watervoorziening, niet de ontharder.Luuk9 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:34:
Hoi allemaal!
de vlekken zijn er nu ook maar zijn geintegreerd in de veel grotere en problematischere kalkvlekken die je nu ook hebt.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heb zelf geen last van vlekken, maar sommigen hier dus wel. En die vlekken die zij hebben hadden ze voorheen dus niet. Idd omdat het dan kalk was wat weer relatief gemakkelijk is om te verwijderen. De vlekken die sommigen nu dus hebben zijn haast niet of helemaal niet te verwijderen, meer schade dan viezigheid dus.flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:03:
[...]
het model/fabrikant ontharder heeft niks te maken met vlekken, dat komt door je watervoorziening, niet de ontharder.
de vlekken zijn er nu ook maar zijn geintegreerd in de veel grotere en problematischere kalkvlekken die je nu ook hebt.
Ik snap dat je daar niet vrolijk van wordt en de ontharder (of watersamenstelling
Ik woon ik Brabant en volgens mij heeft zich in dit topic ook nog niemand met vlekken gemeld uit Brabant. Geluk dus waarschijnlijk..
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hier huishouden van 2 personen, ooit hopelijk 4. Hebben een grote regendouche. Is de budget versie wat jullie betreft goed genoeg voor een standaard situatie en verwachten jullie dat deze lang meegaat? Twijfel tussen budget en premium ceramic beide van WTR. Zout van welkoop zag ik, relatief goedkoop. Budget versie is ook erg goedkoop! 10L of 15L versie? Bedankt!
Of ie lang mee gaat is natuurlijk glazen bol werk en ligt er misschien aan waar ie staat, hier in de kruipruimte dus vast minder ideaal als gewoon binnen of in een garage.
De elektronische unit kost 40 dollar in china dus daar is geen probleem mocht er wat zijn de rest is fles en hars.
Het geluid komt van een doorlaat rubber we hebben al eens een andere gehad maar hij moet eigenlijk van plastic zijn of iets anders hards, dit rubber gaat fluiten zoals je vroeger op een boomblaadje floot.
Tijdens regenereren hoor je een 7 min zo'n soort geluid, maar het is op te lossen denk ik als je er serieus naar kijkt.
ik heb er last van. al is het een stuk minder met een extra koolfiter ervoor en ander zout.lp77 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:37:
Zijn er tweakers met waterontharders in noordholland die vlekken ervaren?
ik heb het vermoeden dat het door de grote hoeveelheid zout-ionen die in het water komen om de kalk eruit te krijgen. dat slaat neer op glas en chroom. maar omdat het relatief makkelijk wegspoelt verklaart dat het niet bij kraanopeningen en de douchekop verzamelt zoals kalk dat doet.
ik moet nog wat verder experimenteren met ander zout en dergelijke om het zeker te weten.
Nu heb ik andere ringen geprobeerd, hier is ie wel flink stiller door, maar niet helemaal.
De 15 is hier voldoende voor een 3 persoons huishouden met regendouche.
Edit: @Rol-Co is me net voor
[ Voor 5% gewijzigd door henkNL op 02-01-2022 12:53 ]
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Of langer uitspoelen na regenereren, dus de wash tijd verlengen.flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:51:
[...]
ik heb er last van. al is het een stuk minder met een extra koolfiter ervoor en ander zout.
ik heb het vermoeden dat het door de grote hoeveelheid zout-ionen die in het water komen om de kalk eruit te krijgen. dat slaat neer op glas en chroom. maar omdat het relatief makkelijk wegspoelt verklaart dat het niet bij kraanopeningen en de douchekop verzamelt zoals kalk dat doet.
ik moet nog wat verder experimenteren met ander zout en dergelijke om het zeker te weten.
Hier in Amsterdam geen last van zwarte vlekken, wel makkelijk dat het bestek zo uit de vaatwasser vlekkeloos de lade in kanlp77 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:37:
Zijn er tweakers met waterontharders in noordholland die vlekken ervaren?
https://www.springwellwat...-salt-for-water-softener/flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:51:
[...]
ik heb er last van. al is het een stuk minder met een extra koolfiter ervoor en ander zout.
Ontharder instellingen.Luuk9 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:45:
Bedankt @Rol-Co @henkNL
Hoe heb jij hem ingesteld? Ben benieuwd, dankje!
Tijd
02:00
A-01
F-01
3.85
2-07
3-44
4-04
5-07
H-20
B-01
Bedankt, ik ga ze morgen eens bellen voor verder info over installatie verder!Rol-Co schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:55:
[...]
Ontharder instellingen.
Tijd
02:00
A-01
F-01
3.85
2-07
3-44
4-04
5-07
H-20
B-01
Heb je erg hard water? Dan zal het anders zijn, hier 5,5 Dh, wtr adviseert zelf bijna nooit de budget versie dus ben benieuwd bij jou.Luuk9 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:59:
[...]
Bedankt, ik ga ze morgen eens bellen voor verder info over installatie verder!
Regio noord Holland noord. Heb het nog nooit zelf gemeten, op internet lees ik tussen de 6,5-10dh ongeveer.Rol-Co schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:04:
[...]
Heb je erg hard water? Dan zal het anders zijn, hier 5,5 Dh, wtr adviseert zelf bijna nooit de budget versie dus ben benieuwd bij jou.
Meldremzor schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:26:
[...]
Heb zelf geen last van vlekken, maar sommigen hier dus wel. En die vlekken die zij hebben hadden ze voorheen dus niet. Idd omdat het dan kalk was wat weer relatief gemakkelijk is om te verwijderen. De vlekken die sommigen nu dus hebben zijn haast niet of helemaal niet te verwijderen, meer schade dan viezigheid dus.
Ik snap dat je daar niet vrolijk van wordt en de ontharder (of watersamenstelling) dan wel kunt vervloeken.
Ik woon ik Brabant en volgens mij heeft zich in dit topic ook nog niemand met vlekken gemeld uit Brabant. Geluk dus waarschijnlijk..

Hier helaas wel vlekken, heb de hardheid nu op 0,5 staan wat er voor zorgt dat ze nu met antikal wel weg te poetesen zijn.
We wonen in Waalwijk, heb wel het gevoeld dat het heel lokaal kan zijn. Weet bijvoorbeeld niet of heel Waalwijk uit de zelfde waterbron wordt bediend.
https://www.brabantwater....aliteit-opvragen/waalwijk
[ Voor 11% gewijzigd door Tijntje op 02-01-2022 16:15 ]
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Kalk kan inderdaad schade aanrichten aan met name apparatuur. Maar ik lees hier Tweakers die onuitwisbare vlekken hebben op bijvoorbeeld chrome kranen. Daar word je niet vrolijk van, zeker niet als die kraan ook nog eens €1500 heeft gekost (badkraan). Dan kan ik me voorstellen dat je liever af en toe wat kalk wegpoetst en die ontharder de deur uit flikkert..flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:28:
die "nieuwe" vlekken zijn minder schadelijk dan wat kalk doet met je kranen en machines. ze zijn vervelend dat ben ik met je eens, maar onder de streep kom je er nog steeds beter uit.
Ah, toch wel, balen! Het lijkt heel lokaal te zijn dan ja. Bij mij (Tilburg) is de zuurgraad en hardheid iets hoger dan in Waalwijk zie ik, vanuit één bron. De info bladen met alle stoffen die in het water zitten heb ik niet vergelekenTijntje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:11:
[...]
Meld![]()
Hier helaas wel vlekken, heb de hardheid nu op 0,5 staan wat er voor zorgt dat ze nu met antikal wel weg te poetesen zijn.
We wonen in Waalwijk, heb wel het gevoeld dat het heel lokaal kan zijn. Weet bijvoorbeeld niet of heel Waalwijk uit de zelfde waterbron wordt bediend.
https://watersticks.com/showerstick/
Ik heb er nog nooit van gehoord, het idee is best leuk en ik denk dat het ook wel zal werken (het principe blijft hetzelfde. Zie dat ze USD 240 kosten (en best lelijk zijn maar dta is persoonlijk natuurlijk).Adaptix schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:18:
Heeft iemand wel eens gehoord van de Showersticks? Op de website staat dat het is leverbaar naar Nederland en in de FAQ staan ook voorbeelden in hoe je het kan installeren in internationale badkamers. Het is een waterontharder speciaal voor de douche alleen, dus interessant als je voornamelijk onthard water wilt voor je huid en haar. Zelf heb ik het niet aangeschaft, maar de installatie lijkt me minder complex dan een gehele waterontharder en ben nieuwsgierig of andere Nederlanders er ook ervaring mee hebben.
https://watersticks.com/showerstick/
1/2 inch is hier ook de standaard slangmaat dus passen zou het wel moeten doen.
Zou je de juiste hars korrels kunnen vinden dan lego je zo'n ding natuurlijk ook zelf in elkaar van wat PVc en ander loodgieterspul. Als ik op harskorrels zoek vind ik voornamelijk spul om te epileren - dat lijkt me niet de juiste soort
EDIT: Dit https://www.waterontharde...waterontharder-per-liter/ is een soort sifon/filter en je bent al een eind denk ik. Snelkoppeling ertussen zodat je het er makkelijk tussenuit pakt om het zo nu en dan een zoutbadje te geven en je komt een heel eind denk ik.
Bij een douche spoel je er wel warm water doorheen ipv koud - geen idee of dat effect heeft op de hars (anders blijft je haar wel lekker in model zitten
Handmatig regenereren is natuurlijk wel een klusje elke week ...
EDIT 2:
https://nl.aliexpress.com/item/32998830464.html is ook wel een leuk setje - besteld en eens kijken wat dat doet in de douche (en hoe ik het moet aansluiten).
[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 02-01-2022 20:29 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Toevallig al een update? Bedankt zo!Saeverix schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 01:13:
[...]
Thanks! Er wordt dus blijkbaar nog flink wat rommel uitgefilterd. Ik ga ook zo'n filter aanschaffen en hoop dat daarmee mijn vlekken probleem verleden tijd is. Ik hou jullie op de hoogte!
Is dat niet voor een reverse osmose setup?franssie schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:31:
[...]
EDIT 2:
https://nl.aliexpress.com/item/32998830464.html is ook wel een leuk setje - besteld en eens kijken wat dat doet in de douche (en hoe ik het moet aansluiten).
werkelijk geen idee - zou kunnen ik merk het wel als het binnen komt.Helox-in-a-box schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:44:
[...]
Is dat niet voor een reverse osmose setup?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kun je me vertellen hoe je aan die ringen komt? Ik heb hetzelfde probleem, en door dit geluid is 's nachts regeneren niet echt mogelijk. Of misschien heeft @Rol-Co een ander idee?henkNL schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:53:
Als ik het goed heb komt het geluid uit de aansluiting van de afvoer naar het riool, hier zit een vernauwing/restrictor in welke resoneert.
Nu heb ik andere ringen geprobeerd, hier is ie wel flink stiller door, maar niet helemaal.
De 15 is hier voldoende voor een 3 persoons huishouden met regendouche.
Edit: @Rol-Co is me net voor
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
JazekerJoris 407 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:58:
Welkoop heeft nu onthardingszout in tabletvorm beschikbaar. Ik heb een ontharder van Hydrotense, waar wat fijner zout was bijgeleverd, brokjes zeg maar. Kan ik die tabletten van de Welkoop ook in mijn ontharder gooien?
Nog niet, maar met dezelfde ring in plastic is het wel weg vermoed ik, wil ik nog eens een paar draaien op de draaibank van nylons020506 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
[...]
Kun je me vertellen hoe je aan die ringen komt? Ik heb hetzelfde probleem, en door dit geluid is 's nachts regeneren niet echt mogelijk. Of misschien heeft @Rol-Co een ander idee?
Is dat goedkoop? Ik zie hier en daar wat prijzen van €9.95 voor 25kg. Ik heb me nog niet heel veel verdiept erin, aangezien de ontharder half januari pas komt.AUijtdehaag schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:37:
Aha, weer in de aanbieiding voor 9 euro
https://www.welkoop.nl/re...hardingszout-25kg_1110231
Dit is de ring die er nu in zit:Rol-Co schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:51:
[...]
Nog niet, maar met dezelfde ring in plastic is het wel weg vermoed ik, wil ik nog eens een paar draaien op de draaibank van nylon
/f/image/xdsheARbQR07O2I77HRjass7.png?f=fotoalbum_large)
Maar ik vind dat er met deze ring nog te veel geluid wordt gemaakt: link
Ik sta open voor suggesties
Ik heb er ook veel last van en kom uit Breda. Het water is hier ook erg hard (13dH) dus zonder ontharder ben je erg druk aan het poetsen.Tijntje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:11:
[...]
Meld![]()
De poorboys poetsspul waar ik het eerder over had werkt redelijk op chroom. Mijn tegels hebben ook flinke vlekken. Die krijg ik weer weg met een boormachine i.c.m. een polijst schijf. Alleen voor het glas heb ik nog geen oplossing.
Het is inderdaad klote dat een badkamer veel geld kost en dan word je genaaid door je ontkalker.
Ja zit hier ook in en maakt 10x zoveel geluid dan bij jou.s020506 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:09:
[...]
Dit is de ring die er nu in zit:
[Afbeelding]
Maar ik vind dat er met deze ring nog te veel geluid wordt gemaakt: link
Ik sta open voor suggesties
10x zo veel, dan komen de buren hopelijk kijken of alles nog wel ok isRol-Co schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:57:
[...]
Ja zit hier ook in en maakt 10x zoveel geluid dan bij jou.Dus ik denk niet dat het stiller kan bij je, dat is gewoon het water wat je hoort.
Dit is puur esthetisch toch? Functionaliteit en levensduur blijven gelijk?joenevd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:19:
[...]
Het is inderdaad klote dat een badkamer veel geld kost en dan word je genaaid door je ontkalker.
Zijn de vlekken echt zo lelijk. Ben nu wel nieuwsgierig.
[ Voor 9% gewijzigd door banaliteit op 03-01-2022 20:48 ]
Staat in de kruipruimte dus scheelt al iets.s020506 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:35:
[...]
10x zo veel, dan komen de buren hopelijk kijken of alles nog wel ok is. Maar het is water door dat gaatje duwen, wat als je er een groot gaatje van maakt?
Ja ik denk dat het dan veel water kost aangezien je op tijd in stelt.
7 min x 1,89 doorlaat of 7 min x 10 mm
Dat is wel een heel groot verschil, zat zelf meer te denken aan 6 min x 2 mm. De backwash moet dan ook iets korter. Maar ik wil wel weten of dat kan, en of het zijn heeft, voordat ik ga hobby-bobben.Rol-Co schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:49:
[...]
Staat in de kruipruimte dus scheelt al iets.
Ja ik denk dat het dan veel water kost aangezien je op tijd in stelt.
7 min x 1,89 doorlaat of 7 min x 10 mm
Er was iemand hier die een plastic plaatje geprint had waardoor dat rubber niet meer gaat resoneren, dat scheelde.s020506 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:38:
[...]
Dat is wel een heel groot verschil, zat zelf meer te denken aan 6 min x 2 mm. De backwash moet dan ook iets korter. Maar ik wil wel weten of dat kan, en of het zijn heeft, voordat ik ga hobby-bobben.
Van WTR een andere ring gehad, dit maakte het geluid minder hard en schel, maar weg is het zeker niet.s020506 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:28:
[...]
Kun je me vertellen hoe je aan die ringen komt? Ik heb hetzelfde probleem, en door dit geluid is 's nachts regeneren niet echt mogelijk. Of misschien heeft @Rol-Co een ander idee?
Van @XyRuS een paar 3d geprinte ringgetjes gehad.
Eigenlijk nooit toegepast omdat hij nu gewoon overdag draait.
[ Voor 47% gewijzigd door henkNL op 03-01-2022 21:49 ]
Klopt, het scheelt inderdaad maar niet helemaal stil. Net zoals bovenstaande de regeneratie vroeg in de ochtend ingesteld. Hier bestanden om zelf te printen Step file & Fusion 360Rol-Co schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:43:
[...]
Er was iemand hier die een plastic plaatje geprint had waardoor dat rubber niet meer gaat resoneren, dat scheelde.
XyRuS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Kleine update nog over mijn installatie, ik meet mijn zout niveau op basis van gewicht en dit bevalt goed.
:strip_exif()/f/image/V1lm9HcfxMBR24JCqK6A4cNs.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/afJfo9zwaL0doyIp7LtI7MGs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door XyRuS op 03-01-2022 22:08 ]
Esthetisch inderdaad, maar ik denk dat je je rotschrikt als ik wat foto's laat zien.banaliteit schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Dit is puur esthetisch toch? Functionaliteit en levensduur blijven gelijk?
Dat kan ik nu niet want ze staan op mijn oude telefoon.
Ik heb zitten denken aan overdag, maar de nacht heeft de voorkeur. En als dat echt niet kan, in ieder geval minder geluid zou fijn zijn. Bedankt voor de files, ik denk wel dat zo'n verstevigingsring kan helpen. Alleen hiervoor ga ik geen 3D printer aanschaffen. Kun je me misschien helpen hiermee?XyRuS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:05:
[...]
Klopt, het scheelt inderdaad maar niet helemaal stil. Net zoals bovenstaande de regeneratie vroeg in de ochtend ingesteld. Hier bestanden om zelf te printen Step file & Fusion 360
XyRuS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Kleine update nog over mijn installatie, ik meet mijn zout niveau op basis van gewicht en dit bevalt goed.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Edit: ik heb nu een RVS M4 carrosseriering gebruikt als verstevigingsring. Kijken of dat werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door s020506 op 04-01-2022 09:37 ]
Hier mijn oude foto, dit is na ongeveer 1 maand na het plaatsten van de badkamer. De vlekken die je ziet kan je er niet even vanaf poetsen.banaliteit schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:48:
[...]
Dit is puur esthetisch toch? Functionaliteit en levensduur blijven gelijk?
Tijntje in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Ik heb die van mij nu op 0,5 staan aan resthardheid en nu krijg ik wel vlekjes, maar die zijn met Antikal weer weg te halen voor het merendeel.
Bedankt voor het delen.Tijntje schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Hier mijn oude foto, dit is na ongeveer 1 maand na het plaatsten van de badkamer. De vlekken die je ziet kan je er niet even vanaf poetsen.
Tijntje in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Ik heb die van mij nu op 0,5 staan aan resthardheid en nu krijg ik wel vlekjes, maar die zijn met Antikal weer weg te halen voor het merendeel.
Misschien moeten we ergens een (anonieme) lijst bijhouden per gemeente waar tweakers toch vlekken hebben bij 0?
Dit kreeg ik op de vloertegels:banaliteit schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:33:
[...]
Bedankt voor het delen.Persoonlijk zou ik dat helemaal niet erg vinden. Maar als je een waterontharder koopt met als doel om vlekken te voorkomen is dit natuurlijk niet handig.

Dit kreeg ik grotendeels weg met de ruwe polijst schijf van deze set:
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
[ Voor 14% gewijzigd door joenevd op 04-01-2022 22:36 ]
Als test zou je de resthardheid eens op 3 kunnen instellen, dat is nog steeds zacht water en misschien hou je dan geen vlekken over.joenevd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:34:
[...]
Dit kreeg ik op de vloertegels:
[Afbeelding]
Dit kreeg ik grotendeels weg met de ruwe polijst schijf van deze set:
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1
Heb ik al gedaan zelfsXWB schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:50:
[...]
Als test zou je de resthardheid eens op 3 kunnen instellen, dat is nog steeds zacht water en misschien hou je dan geen vlekken over.
Verder is het volkomen normaal dat er geluid geproduceerd wordt als je water op hoge druk door een smalle opening perst. De snelheid van het water is op dat punt erg hoog met geluid tot gevolg. Het is geen goed idee om deze begrenzer te manipuleren of vervangen door een exemplaar die niet geschikt is voor de gebruikte harstank in een bepaald toestel. Je kunt beter een drukregelaar plaatsen die de ingangsdruk op 3,5 bar begrenst. Dit heeft zowel een positieve invloed op het waterverbruik van de ontharder tijdens de bepekelingfase, het geproduceerde geluid alsook op de levensduur van het kraanwerk en leidingen. Bij correct gedimensioneerde leidingen is 3,5 bar meer dan voldoende om comfortabel gebruik te maken van het water in een normale woning.
Je kunt testen of het zout voldoende weggespoeld is na een regeneratie met een goedkope TDS tester.
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Als Aqmos toestellen wil verkopen aan de doe-het-zelf markt, moeten ze ervoor zorgen dat deze correct geprogrammeerd staan zodat de gebruiker enkel het uur en de waterhardheid moet instellen bij de opstart. Toestellen als de R2D2 komen wellicht rechtstreeks in de doos uit China, zonder programmering of deftige handleiding. Ze doen de moeite niet om de doos te openen om zo hun toestel zo goedkoop mogelijk aan de man te brengen waardoor professionelen als graaiers of te duur aanzien worden en toch achteraf dikwijls mogen instaan om te werken aan goedkoop materiaal dat niet door hun geplaatst of verkocht werd.
Door slechte installaties of afstelling van ontharders ontstaan er geruchten als "Onthard water is zout", "Onthard water is corrosief" en "een waterontharder zorgt voor bacteriegroei in het drinkwater".
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Mijn professioneel geïnstalleerde ontharder van waterluxe had dit ook. Maar natuurlijk kan die ook verkeerd zijn afgesteld.bke schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:11:
Hebben jullie er al aan gedacht dat deze vlekken kunnen komen door een ontharder die niet goed is afgesteld? Die (goedkope) toestellen van aqmos zijn zodanig zuinig afgesteld dat ze wellicht niet alle zout uit de harstank gespoeld hebben na een regeneratie. Door met debietbegrenzers en spoeltijden te klooien vergroten jullie de kans op problemen. Een ontharder die correct werkt en zelfs op 0 dH afgesteld is veroorzaakt geen schade aan vloertegels of kraanwerk. Zout wel.
Verder is het volkomen normaal dat er geluid geproduceerd wordt als je water op hoge druk door een smalle opening perst. De snelheid van het water is op dat punt erg hoog met geluid tot gevolg. Het is geen goed idee om deze begrenzer te manipuleren of vervangen door een exemplaar die niet geschikt is voor de gebruikte harstank in een bepaald toestel. Je kunt beter een drukregelaar plaatsen die de ingangsdruk op 3,5 bar begrenst. Dit heeft zowel een positieve invloed op het waterverbruik van de ontharder tijdens de bepekelingfase, het geproduceerde geluid alsook op de levensduur van het kraanwerk en leidingen. Bij correct gedimensioneerde leidingen is 3,5 bar meer dan voldoende om comfortabel gebruik te maken van het water in een normale woning.
Je kunt testen of het zout voldoende weggespoeld is na een regeneratie met een goedkope TDS tester.

In mijn geval gaat het om een WTR Ceramic High End 30L ingesteld volgens de handleiding van WTR.bke schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:57:
Het gaat toch in de meeste gevallen over toestellen van Aqmos in dit topic? De meeste andere toestellen worden geplaatst door het waterbehandelingsbedrijf zelf of door loodgieters. Bij beide laatste veronderstel ik dat ze voldoende kennis hebben om het wél correct in te stellen.
Als Aqmos toestellen wil verkopen aan de doe-het-zelf markt, moeten ze ervoor zorgen dat deze correct geprogrammeerd staan zodat de gebruiker enkel het uur en de waterhardheid moet instellen bij de opstart. Toestellen als de R2D2 komen wellicht rechtstreeks in de doos uit China, zonder programmering of deftige handleiding. Ze doen de moeite niet om de doos te openen om zo hun toestel zo goedkoop mogelijk aan de man te brengen waardoor professionelen als graaiers of te duur aanzien worden en toch achteraf dikwijls mogen instaan om te werken aan goedkoop materiaal dat niet door hun geplaatst of verkocht werd.
Door slechte installaties of afstelling van ontharders ontstaan er geruchten als "Onthard water is zout", "Onthard water is corrosief" en "een waterontharder zorgt voor bacteriegroei in het drinkwater".
De vooronderstelling dat waterbehandelingsbedrijven en of loodgieters voldoende kennis van zaken hebben durf ik wel in twijfel te trekken.
Voorbeelden in de twee reacties hier boven
Navraag door mijn bij diverse bedrijven m.b.t. zout en water verbruik worden, waarschijnlijk uit concurrentie overwegingen, dan wel marketing technisch NIET beantwoord.
Uiteindelijk zijn er in een ontharder maar 2 dingen die voor zacht water zorgen dat is Hars en Zout dat er een kop op zit met touch screen, kleuren scherm, wifi, is cosmetisch.
Ik heb in de kelder ongeveer 1,5 meter 22mm koper buis achter de watermeter vrij.
Op mijn lijstje staan de volgende bestellingen:
1 X terugslagklep EA (https://www.toolstation.n...gstroombeveiliging/p19904)
2 X 22mm knel naar 1" (https://www.toolstation.nl/knel-schroefbus/p77639)
1 X R2D2-48 incl. montage set en blok. (https://www.aqmos.com/was...set-und-montageblock?c=16)
overloop ventiel gaat in een emmertje of iets dergelijks. De afvoer moet ik door een muur naar de wasmachine afvoer leggen. Dat is zo'n 4 a 5 m en daar heb ik dus een extra slang voor nodig. Deze is 12mm, alleen weet ik niet of dit de binnen of buiten maat is. De slang gaat dan boven in de afvoer waar ook de wasmachine en droger op zitten. Daar heb ik dan volgens mij geen ontluchting nodig.
Afhankelijk van de druk die door de leiding gaat moet ik deze wel stevig bevestigen.
De volgorde wordt dan aanvoer - EA terugslagklep - tussenstukje buis - 22mm naar 1inch koppeling - blok - 1inch naar 22mm - waterleiding
Ik moet nog wel even kijken hoe ik de 22mm ga doorsnijden want deze zit strak tegen de muur en dan kom ik er niet achter met de pijpensnijder. Zou nog wel met de slijptol kunnen.
Hoewel ik volgens mij het meeste heb doorgespit, ben ik nergens een duidelijke stap voor stap installatie tegen gekomen. Is die er wel?
Verder nog aan- of opmerkingen?
Heb je hier wat aan, https://we.tl/t-krplnFJYa5 is een vertaling uit Duits.woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:34:
Ok, Ook ik ben er na enkele uurtjes lezen wel uit. Met een huishouden van 5 man en af en toe een extra persoon, een Dh van 7, lijkt me de Aqmos R2D2-48 een mooi apparaat om zelf te installeren.
Ik heb in de kelder ongeveer 1,5 meter 22mm koper buis achter de watermeter vrij.
Op mijn lijstje staan de volgende bestellingen:
1 X terugslagklep EA (https://www.toolstation.n...gstroombeveiliging/p19904)
2 X 22mm knel naar 1" (https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p67096)
1 X R2D2-48 incl. montage set en blok. (https://www.aqmos.com/was...set-und-montageblock?c=16)
overloop ventiel gaat in een emmertje of iets dergelijks. De afvoer moet ik door een muur naar de wasmachine afvoer leggen. Dat is zo'n 4 a 5 m en daar heb ik dus een extra slang voor nodig. Deze is 12mm, alleen weet ik niet of dit de binnen of buiten maat is. De slang gaat dan boven in de afvoer waar ook de wasmachine en droger op zitten. Daar heb ik dan volgens mij geen ontluchting nodig.
Afhankelijk van de druk die door de leiding gaat moet ik deze wel stevig bevestigen.
De volgorde wordt dan aanvoer - EA terugslagklep - tussenstukje buis - 22mm naar 1inch koppeling - blok - 1inch naar 22mm - waterleiding
Ik moet nog wel even kijken hoe ik de 22mm ga doorsnijden want deze zit strak tegen de muur en dan kom ik er niet achter met de pijpensnijder. Zou nog wel met de slijptol kunnen.
Hoewel ik volgens mij het meeste heb doorgespit, ben ik nergens een duidelijke stap voor stap installatie tegen gekomen. Is die er wel?
Verder nog aan- of opmerkingen?
Thanks! net besteld (had net nodig)AUijtdehaag schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:37:
Aha, weer in de aanbieiding voor 9 euro
https://www.welkoop.nl/re...hardingszout-25kg_1110231
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ik denk het niet. Prijsklasse heeft niet direct te maken met Hars of Zout ( dus de ontharder ), meer met kwaliteit van de stuurkop en Marketing.mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:51:
Ik heb een stuk terug zitten lezen maar kan niet echt een antwoord vinden. Is het verschijnen van vlekken na het plaatsen van een waterontharder te linken aan een bepaald merk (of prijsklasse) waterontharder of komt het bij alle merken, types en prijsklassen voor?
Een aftappunt voor een watermonster.woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:46:
Ah, dat leest wat beter dan duits. Maar wat is een bemonstering pik ?...
Maar wellicht dat prijsklasse wel wat zegt over de kwaliteit van de onderdelen en dubbele en/of enkele hars cilinder ed?wizzopa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Ik denk het niet. Prijsklasse heeft niet direct te maken met Hars of Zout ( dus de ontharder ), meer met kwaliteit van de stuurkop en Marketing.
Klopt. met name de stuurkop,mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:08:
[...]
Maar wellicht dat prijsklasse wel wat zegt over de kwaliteit van de onderdelen en dubbele en/of enkele hars cilinder ed?
https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p67096
Water in en uitlaat is vrouwelijk op de bypassklep
mannelijk naar en van de ontharder.
:strip_exif()/f/image/SYRdcpECpJLRsQpIaOdMqCZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 14:29 ]
Die had ik eerst, maar die bypass 3 kranen blok van hun is buitendraad.... Herstel, bij het opzoeken van de foto inderdaad binnendraadAUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:27:
Heb je niet juist zo twee nodig?
https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p67096

Die heb ik altijd op voorraad
Je hebt dezelfde opstelling als die ik wil creëren. Alleen met knijp koppelingen, volgens mij.
nee, het ligt niet aan de prijs.mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:23:
Want ik zat dus ook naar zo'n ding te kijken en het verbaasde mij dat er zo'n enorm prijsverschil soms is (vooral met de apparaten van AquaCell) dus wellicht dat dat het prijsverschil kan goedpraten. Als die vlekken nou nooit bij AquaCell units voor komt bijv
het kan een paar oorzaken hebben. mineralen die de hars er simpelweg niet uit krijgt. dat ga je simpelweg gewoon met niks oplossen. of de kop staat verkeerd afgesteld en er blijft nog zout achter die langzaam meekomt en vlekken achterlaat. dat laatste kan je oplossen door de instellingen aan te passen. dat kan op vrijwel elke kop.
dus nee, duurder wil niet zeggen beter. ik heb zelf een goedkopere kop genomen ( 5800 SXT) en een veel grotere harstank zodat de hardheid ook echt 0 blijft bij grotere waterstromen.
of kolmat easyfit als het echt nooit meer los moet.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 14:39 ]
Klopt viega profipress knijpers
en een CLACK besturing.
Edit: wat linkjes AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
@flippy
Dan nog steeds hennep nodig?
https://www.gamma.be/nl/a...kleurloos-300-g/p/B354439
[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 14:52 ]
Maar is er wel een oorzaak bekend of blijft het bij de melding dat er vlekken ontstaan en gaan dan mensen random dingen proberen? Wat zegt de leverancier/fabrikant erover bijv? Is er sprake van een aftersales of technische dienst die iets kan betekenen?flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:36:
[...]
nee, het ligt niet aan de prijs.
het kan een paar oorzaken hebben. mineralen die de hars er simpelweg niet uit krijgt. dat ga je simpelweg gewoon met niks oplossen. of de kop staat verkeerd afgesteld en er blijft nog zout achter die langzaam meekomt en vlekken achterlaat. dat laatste kan je oplossen door de instellingen aan te passen. dat kan op vrijwel elke kop.
dus nee, duurder wil niet zeggen beter. ik heb zelf een goedkopere kop genomen ( 5800 SXT) en een veel grotere harstank zodat de hardheid ook echt 0 blijft bij grotere waterstromen.
Hier kan je wel aanspraak op maken bij de duurdere units, maar waarschijnlijk niet bij Chinese/DIY units
Als ik vlekken ga krijgen bij een unit van €2k (AquaCell) dan ga ik niet zelf dingen proberen, dan eis ik dat de fabrikant het oplost. Zo simpel is het
[ Voor 7% gewijzigd door mvds op 06-01-2022 14:50 ]
Ja, ik had al gelezen dat je Clack prefereerde boven de China versie. Maar die is wel 2 keer zo duur. Denk je nog steeds dat dat de moeite waard is?AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:41:
@woger
Klopt viega profipress knijpers
en een CLACK besturing.
[/MESSAGE]
het heeft niks te maken met aansprakelijkheid.mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:47:
[...]
Maar is er wel een oorzaak bekend of blijft het bij de melding dat er vlekken ontstaan en gaan dan mensen random dingen proberen? Wat zegt de leverancier/fabrikant erover bijv? Is er sprake van een aftersales of technische dienst die iets kan betekenen?
Hier kan je wel aanspraak op maken bij de duurdere units, maar waarschijnlijk niet bij Chinese/DIY units
het ligt aan wat in het water zit (daar neemt geen enkele toko verantwoordelijkheid voor), de kwaliteit van zout, of een verkeerde afstelling of een paar andere oorzaken waar niemand aan wat kan doen.
wat de specifieke oorzaak is bij jou (als je er al last van hebt) kan dus aan een boel dingen liggen. welke weet niemand totdat je het hebt.
ik heb bij mij een koolstofblok als voorfilter geplaast en de naspoeling wat langer voor de zekerheid en ik heb tot zover er geen last meer van.
flippy in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
daarom gebruik ik filters....

ik doe loctite 55 en pasta als het weer los moet en ik gebruik de kolmat easyfit (op zichzelf) als het nooit meer los moet.AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:41:
@flippy
Dan nog steeds hennep nodig?7
https://www.gamma.be/nl/a...kleurloos-300-g/p/B354439
combi 55 + pasta is 100% tot zover.
[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 14:55 ]
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.