Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 64 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:50:
[...]

Ja, ik had al gelezen dat je Clack prefereerde boven de China versie. Maar die is wel 2 keer zo duur. Denk je nog steeds dat dat de moeite waard is?
We spreken elkaar weer als die uit elkaar moet. ;)
Filmpjes op youtube bij aqmos.

(ik denk dat je dan een nieuwe gaat kopen ipv revisiesetje)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 14:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 14:47

mvds

Totally awesome!

flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:50:
[...]

het heeft niks te maken met aansprakelijkheid.

het ligt aan wat in het water zit (daar neemt geen enkele toko verantwoordelijkheid voor), de kwaliteit van zout, of een verkeerde afstelling of een paar andere oorzaken waar niemand aan wat kan doen.

wat de specifieke oorzaak is bij jou (als je er al last van hebt) kan dus aan een boel dingen liggen. welke weet niemand totdat je het hebt.
Als je een unit koopt van 2k€ inclusief de installatie, dan ligt die verantwoordelijkheid van een goede afstelling wel degelijk bij de fabrikant/installateur. En als de fabrikant beloftes doet, zoals kalkvrij water en geen vlekken meer, en je krijgt die vlekken wel, dan ook is de fabrikant verantwoordelijk.

Dus ik ben op zoek naar een link, als die er is, tussen DYI installaties, of goedkopere (Chinese) units en vlekken. Want eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op dat soort problemen en als dat in gaat houden dat ik in het dure segment (en dus inclusief installatie door een erkende installateur) moet gaan shoppen vind ik dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Als je een unit koopt van 2k€ inclusief de installatie, dan ligt die verantwoordelijkheid van een goede afstelling wel degelijk bij de fabrikant/installateur. En als de fabrikant beloftes doet, zoals kalkvrij water en geen vlekken meer, en je krijgt die vlekken wel, dan ook is de fabrikant verantwoordelijk.

Dus ik ben op zoek naar een link, als die er is, tussen DYI installaties, of goedkopere (Chinese) units en vlekken. Want eerlijk gezegd zit ik niet te wachten op dat soort problemen en als dat in gaat houden dat ik in het dure segment (en dus inclusief installatie door een erkende installateur) moet gaan shoppen vind ik dat prima.
als jij bereid bent 1500 euro extra te betalen om niet een paar knopjes in te hoeven drukken om de instellingen aan te passen en wekenlang bij een niet meewerkende installateur te drammen om weer langs te komen zou ik zeker die optie nemen.

mij is al dat gezeik met een installateur weer terugfluiten die je geld al heeft dat niet waard. helemaal als het onder de streep niks veranderd en in het ergste geval de meuk weer weghalen. dan ben je al die tijd en gezeik verder en ben je nog geen steek verder.

en een "erkende installateur" bestaat niet voor dit. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 15:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:10
@mvds Je kan natuurlijk ook eerst een goedkope Chinees neerzetten heb je geen vlekken klaar , wel vlekken de instellingen aanpassen of op marktplaats.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MN95
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-04-2022
flippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:03:
[...]

het model/fabrikant ontharder heeft niks te maken met vlekken, dat komt door je watervoorziening, niet de ontharder.

de vlekken zijn er nu ook maar zijn geïntegreerd in de veel grotere en problematischere kalkvlekken die je nu ook hebt.
Exact, dit varieert enorm van het inkomende water.

Wij hebben ook een WTR high end, geen last van deze witte vlekken. Wat onderzoek kwam mij ook precies op deze waarneming uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:53:
[...]

We spreken elkaar weer als die uit elkaar moet. ;)
Filmpjes op youtube bij aqmos.

(ik denk dat je dan een nieuwe gaat kopen ipv revisiesetje)
Ok, maar hoe vaak moet ie dan uit elkaar? En jij hebt jouw vervangen door een Clack, dus dat zou ik ook nog kunnen doen. Jij had hem toch gekocht bij Aqmos? Ik zie hem niet staan op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@woger
Bij problemen haal je hem uit elkaar.
Dus ik geef geen periode af voor een chinese klep wanneer die stuk gaat ;-)

De clack zit zo simpel in elkaar, dat ik weinig problemen verwacht.
En als het dan problemen oplevert is het in 2 minuten gepiept.
Die gebruiken ze ook in ontijzeringsinstallaties, dus kan tegen een stootje.

De losse clack kop heb ik inderdaad daar besteld.
Let wel op de maatvoering er zijn er verschillende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Ok, maar hoe vaak moet ie dan uit elkaar? En jij hebt jouw vervangen door een Clack, dus dat zou ik ook nog kunnen doen. Jij had hem toch gekocht bij Aqmos? Ik zie hem niet staan op de website.
@AUijtdehaag doet nu voorkomen als of de klep elke 14 dagen uit elkaar moet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Nee, jullie gaan voorbij het punt wat ik probeer te maken. Ik wil gewoon een unit die zijn werk doet. Ik heb geen behoefte aan knopjes of wat dan ook. Sterker nog, ik wil, behalve op de momenten van het zout bijvullen, helemaal niet in de buurt van dat ding hoeven te komen.

Als mij dat dan €1500 extra kost, so be it...

Ik wil dus ook geen €100, of welk bedrag dan ook, gaan besparen bij de aanschaf of installatie, om vervolgens maandenlang nog te moeten gaan klooien om van vlekken af te komen.

En een erkende installateur bestaat zeker wel, dat is de installateur die de fabrikant naar mijn huis stuurt om dat ding te plaatsen. Op het moment dat ik een overeenkomst aan ga voor de aanschaf en plaatsing van dat ding, maakt het goed werken van de installatie zeker wel onderdeel uit van de overeenkomst. Werkt het niet naar behoren en krijgt de installateur/fabrikant het niet opgelost, dan mogen ze hem inderdaad weer weg komen halen en eis ik mijn geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
wizzopa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:07:
[...]

@AUijtdehaag doet nu voorkomen als of de klep elke 14 dagen uit elkaar moet. ;)
Is dat dan dit ding:
https://www.aqmos.com/anl...teuerte-rueckspuelung?c=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:07
mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:09:
Nee, jullie gaan voorbij het punt wat ik probeer te maken. Ik wil gewoon een unit die zijn werk doet. Ik heb geen behoefte aan knopjes of wat dan ook. Sterker nog, ik wil, behalve op de momenten van het zout bijvullen, helemaal niet in de buurt van dat ding hoeven te komen.

Als mij dat dan €1500 extra kost, so be it...

Ik wil dus ook geen €100, of welk bedrag dan ook, gaan besparen bij de aanschaf of installatie, om vervolgens maandenlang nog te moeten gaan klooien om van vlekken af te komen.

En een erkende installateur bestaat zeker wel, dat is de installateur die de fabrikant naar mijn huis stuurt om dat ding te plaatsen. Op het moment dat ik een overeenkomst aan ga voor de aanschaf en plaatsing van dat ding, maakt het goed werken van de installatie zeker wel onderdeel uit van de overeenkomst. Werkt het niet naar behoren en krijgt de installateur/fabrikant het niet opgelost, dan mogen ze hem inderdaad weer weg komen halen en eis ik mijn geld terug.
Als je dat belangrijk vind is het toch logisch dat je niet de DIY-route neemt? Dan ben je namelijk zelf de installateur en zelf verantwoordelijk voor zulke dingen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ozzie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Als je dat belangrijk vind is het toch logisch dat je niet de DIY-route neemt? Dan ben je namelijk zelf de installateur en zelf verantwoordelijk voor zulke dingen.
Maar dat was de oorsprong van mijn vraag ook niet ;) Ik lees dat veel mensen klagen over het niet goed werken van de installatie en het verschijnen van vlekken. Ik wil weten of er dan een link zit naar het verschijnen van vlekken en een bepaald merk, type, prijsklasse van de unit. Of dat het alleen voorkomt bij DIY units of niet. Want ik lees nergens dat ook mensen die een AquaCell unit hebben, en die ook hebben laten installeren, die vlekken ook krijgen. Want als dat wel zo is (en ze hebben ook zelf niet zitten rommelen aan dat ding of de installatie) dan kan je dus stellen dat de prijsklasse (aangezien de AquaCell volgens mij de duurste is) en het wel of niet laten installeren/afstellen geen garantie is voor het niet krijgen van vlekken.

[ Voor 15% gewijzigd door mvds op 06-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MN95
bke schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:11:
Hebben jullie er al aan gedacht dat deze vlekken kunnen komen door een ontharder die niet goed is afgesteld? Die (goedkope) toestellen van aqmos zijn zodanig zuinig afgesteld dat ze wellicht niet alle zout uit de harstank gespoeld hebben na een regeneratie. Door met debietbegrenzers en spoeltijden te klooien vergroten jullie de kans op problemen. Een ontharder die correct werkt en zelfs op 0 dH afgesteld is veroorzaakt geen schade aan vloertegels of kraanwerk. Zout wel.

Verder is het volkomen normaal dat er geluid geproduceerd wordt als je water op hoge druk door een smalle opening perst. De snelheid van het water is op dat punt erg hoog met geluid tot gevolg. Het is geen goed idee om deze begrenzer te manipuleren of vervangen door een exemplaar die niet geschikt is voor de gebruikte harstank in een bepaald toestel. Je kunt beter een drukregelaar plaatsen die de ingangsdruk op 3,5 bar begrenst. Dit heeft zowel een positieve invloed op het waterverbruik van de ontharder tijdens de bepekelingfase, het geproduceerde geluid alsook op de levensduur van het kraanwerk en leidingen. Bij correct gedimensioneerde leidingen is 3,5 bar meer dan voldoende om comfortabel gebruik te maken van het water in een normale woning.

Je kunt testen of het zout voldoende weggespoeld is na een regeneratie met een goedkope TDS tester.
Nuttige info, bevestigd het verkennend onderzoek en huidige kennis, dank daarvoor.

Plus als het zout niet volledig weg zou zijn, dan proef je dit toch ook geheid na een regeneratie in die eerste slokken water lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Waar hebben jullie je waterontharder staan? Want in de meterkast is daar echt geen plek voor bij mij, dus ik moet op zoek naar een andere plek. Maar dat moet ik dus ook waterleidingen trekken vanuit de meterkast naar die nieuwe plek, niet dat dat heel erg is maar dat betekent wel dat ik door mijn vloer heen moet gaan boren zodat ik door de kruipruimte een waterleiding kan trekken naar bijvoorbeeld de trapkast en daar weer omhoog komen en vervolgens weer terug naar de plek waar het vandaan komt.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woger
Ja de Clack, maar de ventiel van BNT is ook een stuk goedkoper, maar als overstappen naar een clack redelijk eenvoudig toepasbaar is, lijkt me de R2D2 wel een goed start. Of misschien toch even wachten op de opvolger; de 3CPO... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MN95
mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Maar dat was de oorsprong van mijn vraag ook niet ;) Ik lees dat veel mensen klagen over het niet goed werken van de installatie en het verschijnen van vlekken. Ik wil weten of er dan een link zit naar het verschijnen van vlekken en een bepaald merk, type, prijsklasse van de unit. Of dat het alleen voorkomt bij DIY units of niet. Want ik lees nergens dat ook mensen die een AquaCell unit hebben, en die ook hebben laten installeren, die vlekken ook krijgen. Want als dat wel zo is (en ze hebben ook zelf niet zitten rommelen aan dat ding of de installatie) dan kan je dus stellen dat de prijs en het wel of niet laten installeren/afstellen geen garantie is voor het niet krijgen van vlekken.
Ik denk eerder dat het met een slechte afstemming te maken heeft die ingesteld is / geadviseerd wordt vanuit de leveranciers, dit kunnen we gelukkig altijd herberekenen.

Inhakend op Aquacell, zij hebben alles aardig afgebakend en laat de klanten niet zomaar de vrije loop ( iets wat wij hier met z'n allen maar al te graag doen ;)), plus bij de onderhoudscontracten kan er snel wat aangepast waardoor dit soort problemen vrijwel altijd getackled/netjes opgelost worden, maar ze zullen er vast en zeker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

MN95 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Ik denk eerder dat het met een slechte afstemming te maken heeft die ingesteld is / geadviseerd wordt vanuit de leveranciers, dit kunnen we gelukkig altijd herberekenen.

Inhakend op Aquacell, zij hebben alles aardig afgebakend en laat de klanten niet zomaar de vrije loop ( iets wat wij hier met z'n allen maar al te graag doen ;)), plus bij de onderhoudscontracten kan er snel wat aangepast waardoor dit soort problemen vrijwel altijd getackled/netjes opgelost worden, maar ze zullen er vast en zeker zijn.
Nou nee dus ;) Ik ben geen waterontharder-expert en ook geen loodgieter dus ik geef dat soort werk graag uit handen. Zoals ik al zei wil ik een unit die gewoon zonder problemen (en vlekken) zijn werk doet, en ik ben bereid om daar extra voor te betalen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woger
Zo, Aqmos en koppelingen zijn besteld. Nu nog 5 meter slang. Wat zijn daar de afmetingen van? Is 12mm de binnen diameter of de buitendiameter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:29:
Zo, Aqmos en koppelingen zijn besteld. Nu nog 5 meter slang. Wat zijn daar de afmetingen van? Is 12mm de binnen diameter of de buitendiameter?
12x16 mm binnen x buiten

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 06-01-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MN95
mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Nou nee dus ;) Ik ben geen waterontharder-expert en ook geen loodgieter dus ik geef dat soort werk graag uit handen. Zoals ik al zei wil ik een unit die gewoon zonder problemen (en vlekken) zijn werk doet, en ik ben bereid om daar extra voor te betalen :)
Dat is zeker begrijpelijk, ik heb het kleine voordeel dan van een achtergrond in de installatietechniek. Ik denk dat ze dat allemaal zeggen dan hun apparaat dat niet doet, echter kan het dus voorkomen zoals we lezen, maar meer info dan dit kan ik je helaas niet verschaffen. Wij hebben er in ieder geval geen last van! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Hebben mensen hier ook een 'RÜCKSPÜLFILTER' (https://www.aqmos.com/anl...uckminderer-und-manometer) geplaatst? Want die zie ik in de aansluithandleiding terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ozzie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:57:
Hebben mensen hier ook een 'RÜCKSPÜLFILTER' (https://www.aqmos.com/anl...uckminderer-und-manometer) geplaatst? Want die zie ik in de aansluithandleiding terugkomen.
Water hier in Noord Holland Noord is schoon ( PWN ) dus geen filter geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 14:13
woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:34:
Ok, Ook ik ben er na enkele uurtjes lezen wel uit. Met een huishouden van 5 man en af en toe een extra persoon, een Dh van 7, lijkt me de Aqmos R2D2-48 een mooi apparaat om zelf te installeren.
Ik heb in de kelder ongeveer 1,5 meter 22mm koper buis achter de watermeter vrij.
Op mijn lijstje staan de volgende bestellingen:
1 X terugslagklep EA (https://www.toolstation.n...gstroombeveiliging/p19904)
2 X 22mm knel naar 1" (https://www.toolstation.nl/knel-schroefbus/p77639)
1 X R2D2-48 incl. montage set en blok. (https://www.aqmos.com/was...set-und-montageblock?c=16)

overloop ventiel gaat in een emmertje of iets dergelijks. De afvoer moet ik door een muur naar de wasmachine afvoer leggen. Dat is zo'n 4 a 5 m en daar heb ik dus een extra slang voor nodig. Deze is 12mm, alleen weet ik niet of dit de binnen of buiten maat is. De slang gaat dan boven in de afvoer waar ook de wasmachine en droger op zitten. Daar heb ik dan volgens mij geen ontluchting nodig.
Afhankelijk van de druk die door de leiding gaat moet ik deze wel stevig bevestigen.

De volgorde wordt dan aanvoer - EA terugslagklep - tussenstukje buis - 22mm naar 1inch koppeling - blok - 1inch naar 22mm - waterleiding

Ik moet nog wel even kijken hoe ik de 22mm ga doorsnijden want deze zit strak tegen de muur en dan kom ik er niet achter met de pijpensnijder. Zou nog wel met de slijptol kunnen.

Hoewel ik volgens mij het meeste heb doorgespit, ben ik nergens een duidelijke stap voor stap installatie tegen gekomen. Is die er wel?

Verder nog aan- of opmerkingen?
Vergeet de airgap voor het riool niet. Zoals in de foto van @AUijtdehaag te zien is. De afvoerslang, vooral die vanaf de kop in je rioolbuis hangen is een heel slecht idee, dan migreren de bactierien uit het riool uiteindelijk je filter in. Deze is wat betaalbaarder dan die van Aqmos zelf.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:29:
https://www.goedkopewater...waterontharder-per-meter/
en
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
RonJ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Vergeet de airgap voor het riool niet. Zoals in de foto van @AUijtdehaag te zien is. De afvoerslang, vooral die vanaf de kop in je rioolbuis hangen is een heel slecht idee, dan migreren de bactierien uit het riool uiteindelijk je filter in. Deze is wat betaalbaarder dan die van Aqmos zelf.
De bestaande oplossingen worden ingewikkeld i.c.m. de afvoeren van de wasmachine en droger. Maar ik heb al een eenvoudige dhz oplossing gevonden door een dikkere buis in de afvoer te hangen en daar de afvoer van de ontharder weer in te hangen.

https://waterontharderkie...irgap-doevendans-@200.png

[ Voor 6% gewijzigd door woger op 06-01-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 14:13
woger schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:26:
[...]

De bestaande oplossingen worden ingewikkeld i.c.m. de afvoeren van de wasmachine en droger. Maar ik heb al een eenvoudige dhz oplossing gevonden door een dikkere buis in de afvoer te hangen en daar de afvoer van de ontharder weer in te hangen.
Edit: nm, zie nu je plaatje. Als er maar echt géén contact is moet het goedgaan.

[ Voor 32% gewijzigd door RonJ op 06-01-2022 17:48 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:01
@AUijtdehaag is dit niet al de derde ontharder van je? Waarom verander je steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@joenevd
De 1e was te groot, gratis weggegeven
De 2e vertrouwde ik niet meer (na wat incidenten bij "vrienden")
De 3e is wel te vertrouwen...(zelfde als de 2e maar dan andere besturing)

Maar nog steeds te groot.
Tweaker he?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:16:
@joenevd
De 2e vertrouwde ik niet meer (na wat incidenten bij "vrienden"

Tweaker he?
Dan schep je de helft van de hars er uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:01
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:16:
@joenevd
De 2e vertrouwde ik niet meer (na wat incidenten bij "vrienden")

Tweaker he?
Ik ging voor een duurder "merk", maar zo wordt het verschil wel een stuk kleiner. :+

Heb jij met elk type die vlekken?

[ Voor 4% gewijzigd door joenevd op 06-01-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@joenevd
Goeie vraag, ik zal de kranen binnenkort weer eens laten "shinen"
En dan laat ik het wel weten.
Ik zit op 0.5 dH mocht het wat uitmaken.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Ik zit te kijken naar een r2d2. Ik wil deze laten plaatsen in de kelder bij de watermeter. Ik zie dat er een afvoer voor nodig is. Nu is er een rioolpijp die er oud (huis komt uit de jaren 50) uitziet. Deze zit hoger dan het apparaat is. Daarbij zit nog een afvoer van het toilet. Is dat een probleem en kan een loodgieter de afvoer zo maken dat het niet gaat stinken in de kelder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPPJQP3_OsANOHA8ka0_hb7K5D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxDbG5GFTeWAKwfCG3UuQ2ds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEr2IoqP3pE_hPtJj5A4S0HCjNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30rgRsbXTIEgqxgA1NTkHY07.jpg?f=fotoalbum_large

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ik zit nog te twijfelen tussen de R2D2-48 en 72. Het prijsverschil valt erg mee tussen die twee dus waarom zou ik niet voor de 72 gaan. Zitten er nadelen aan een groter model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 09:30
Keuze hier wordt zeer waarschijnlijk WTR ceramic 15l. Goed geadviseerd en lees hier veel goede recensies over. Bedankt voor alle tips van iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09 21:18
Hebben jullie er al aan gedacht dat deze vlekken kunnen komen door een ontharder die niet goed is afgesteld? Die (goedkope) toestellen van aqmos zijn zodanig zuinig afgesteld dat ze wellicht niet alle zout uit de harstank gespoeld hebben na een regeneratie. Door met debietbegrenzers en spoeltijden te klooien vergroten jullie de kans op problemen. Een ontharder die correct werkt en zelfs op 0 dH afgesteld is veroorzaakt geen schade aan vloertegels of kraanwerk. Zout wel.

Verder is het volkomen normaal dat er geluid geproduceerd wordt als je water op hoge druk door een smalle opening perst. De snelheid van het water is op dat punt erg hoog met geluid tot gevolg. Het is geen goed idee om deze begrenzer te manipuleren of vervangen door een exemplaar die niet geschikt is voor de gebruikte harstank in een bepaald toestel. Je kunt beter een drukregelaar plaatsen die de ingangsdruk op 3,5 bar begrenst. Dit heeft zowel een positieve invloed op het waterverbruik van de ontharder tijdens de bepekelingfase, het geproduceerde geluid alsook op de levensduur van het kraanwerk en leidingen. Bij correct gedimensioneerde leidingen is 3,5 bar meer dan voldoende om comfortabel gebruik te maken van het water in een normale woning.

Je kunt testen of het zout voldoende weggespoeld is na een regeneratie met een goedkope TDS tester.
Welke instellingen zou ik dan moeten verhogen?

Momenteel heeft het de volgende standaard instellingen:
Backwash = 1 minuut
Brine = 56 minuten
Rinse = 3 minuten

https://www.aqmos.com/med...CM-CMX-60er-Kapazit-t.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:06
Hoe stel je een waterontharder dan wèl goed af?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Ik heb de Aqmos nog niet in huis, maar ik ben bezig met de locatie. Het best is direct aan het begin van de kelder. Afvoer is dan op 2 meter en 1.20m hoogte. Stroom moet ik dan omleggen. Echter heb ik daar slechts 50cm diepte. De Aqmos is volgens de gegevens 46cm diep, maar is dat met aangekoppelde slangen/ ventiel of alleen de kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
woger schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:50:
Ik heb de Aqmos nog niet in huis, maar ik ben bezig met de locatie. Het best is direct aan het begin van de kelder. Afvoer is dan op 2 meter en 1.20m hoogte. Stroom moet ik dan omleggen. Echter heb ik daar slechts 50cm diepte. De Aqmos is volgens de gegevens 46cm diep, maar is dat met aangekoppelde slangen/ ventiel of alleen de kast?
Dat is alleen de kast.
Je kan eventueel de fles in de container draaien zo dat de aansluiting of links of rechts komt, ipv aan de achter kant.
Je blauwe kap past dan helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
Hmm.. daar was ik al bang voor. Hoeveel komt er ongeveer bij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
woger schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:00:
Hmm.. daar was ik al bang voor. Hoeveel komt er ongeveer bij ?
Gemeten vanaf de container komt er tussen de 15 en 17 cm bij, dat is met 3/4 slangen met bocht aan de ontharder.

https://imgur.com/EV0G8Q7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
wizzopa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Gemeten vanaf de container komt er tussen de 15 en 17 cm bij, dat is met 3/4 slangen met bocht aan de ontharder.

https://imgur.com/EV0G8Q7
Dank je, ik zal het eens bekijken als ie binnen is. Wordt allemaal krap dan.
Andere optie is beneden in de kelder, maar dan wordt de afvoer 6 meter en 2.20m de hoogte in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Vraagje...

Ik zie een paar merken in het lijstje staan.
Heeft niemand hier toevallig ervaring met een water2buy?
https://www.water2buy.com...ategorie/waterontharders/

Nog 1 keer een zekerheidsvraagje voor ik er 1 koop

@AUijtdehaag weet een beetje hoe mijn directeur is..
Je proeft ECHT geen zout [ als alles goed is ingesteld ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Zoek de verschillen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slezx7H-uyk6L1oHZiShNy5dBiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aioJAUGDgCKTxx57cgWS4Km.jpg?f=fotoalbum_large

In dit geval durf ik jouw CEO niets te beloven
Ralfvkempen in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Waarom niet een clack besturing?
Ik proef geen verschil tussen kraanwater in fles uit de koelkast of chaudfountaine uit de koelkast.
Bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:11:
@Dylantje2
Zoek de verschillen:[Afbeelding]

In dit geval durf ik jouw CEO niets te beloven
Ralfvkempen in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Waarom niet een clack besturing?
Ik proef geen verschil tussen kraanwater in fles uit de koelkast of chaudfountaine uit de koelkast.
Bij wijze van.
Vandaar er zijn er weinig echt te vinden... een beetje in prijs en afmetingen. de w2b is ook voor 8 personen dus zou iets langer mee kunnen en pas beter in mijn ruimte..

Deze twee hebben beiden toch een watermeter voor de spoelcyslus? en geen tijd?

Maar ja de clack?
Bedoel zelf iets gaan bouwen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Clack

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Je zou bijna denken dat je aandelen hebt in Clack, ik heb ze niet in Aqmos. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Kan ik ook van jouw zeggen met BNT toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Maar een Clack is toch gewoon een systeem van de aqmos?
Werkt beter dan de normale?
Of zie ik het helemaal verkeerd

En als @AUijtdehaag zou je dan tzt een scriptje voor de zout indicator voor Domoticz ...:-)
Helaas zit op je ha..:-) Maar hoop dat je toch nog eens xxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Wil je een afstand sensor, gewichts meting of een waterlast detectie (zoutniveau raakt water)
Clack heeft een gecalculeerde zout niveau aanwijzing (of hoe je dat ook wilt noemen)
Ik kijk gewoon 1x per 2 maanden in de bak, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:28:
@wizzopa Kan ik ook van jouw zeggen met BNT toch?
Daarom zeg ik ook. “ ik heb ze niet van Aqmos/BNT “

Maar zout problemen hoeven niet direct voort te komen uit de klep zelf, vlotter, instellingen verstopping filter etc. De klep is alleen maar een orgaan dat opdrachten uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:32:
@Dylantje2
Wil je een afstand sensor, gewichts meting of een waterlast detectie (zoutniveau raakt water)
Clack heeft een gecalculeerde zout niveau aanwijzing (of hoe je dat ook wilt noemen)
Ik kijk gewoon 1x per 2 maanden in de bak, dat kan ook.
Die sensor komt tzt wel hahaa
Je had een scripje voor een afstand sensor lijkt me prachtig..

Maar eerst 1 kopen..
Maar die clack kan evt later ook ? is dat universeel?

Of is het echt een stapje beter?
Die w2b en die jij hebt meten toch ook de hardheid en spoelen dan pas?
En spoelen due niet dagelijks, of zit ik er helemaal naast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Het ontharder abc:
Aqmos is een leverancier
die levert ,Fleck, BNT, CLACK
3 fabrikanten van besturingen.

Een magneet werkt niet.
Het ontharde water kan je meten met een meetsetje.
Er zijn tijdsgestuurde besturingen en besturingen op debiet (flow meter)
De instelbare bypass kraan (die je kan meebestellen, kan je gebruiken om hardheid te verhogen dmv stelschroefje)

Ik weet niet in hoeverre ik nog op moet sommen.
Vaak is het gewoon RTFM (@Arjantje1985 heeft er ook genoeg op staan)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:43:
@Dylantje2
Het ontharder abc:
Aqmos is een leverancier
die levert ,Fleck, BNT, CLACK
3 fabrikanten van besturingen.

Een magneet werkt niet.
Het ontharde water kan je meten met een meetsetje.
Er zijn tijdsgestuurde besturingen en besturingen op debiet (flow meter)
De instelbate bypass kraan (die je kan meebestellen, kan je gebruiken om hardheid te verhogen dmv stelschroefje)

Ik weet niet in hoeverre ik nog op moet sommen.
Vaak is het gewoon RTFM (@Arjantje1985 heeft er ook genoeg op staan)
Vandaar BNT en CLACK... maar zit toch geen wereld van verschil in?
Ik heb het idee, maar ja waar stat dan die fm die dan niet helemaal kan readen...
Dat flow systeem zuiniger is, en daardoor mijn voorkeur heeft.

BNT en Clack hebben dat beiden toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Fleck BNT en CLACk hebben allemaal flow sturingen (debiet)

Jij klaagt altijd over tijd tekort.
Kijk dan ff naar deze filmpjes
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Uiteraard is dat niet jaarlijks van toepassing, maar geeft prima weer, less is more... ;)
5:25 vs. 1:13 en geen onderdelen die over blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2022 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

<knip>Off-topic

[ Voor 91% gewijzigd door Septillion op 11-01-2022 08:47 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

<knip>Off-topic

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 11-01-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
<knip>Off-topic

[ Voor 89% gewijzigd door Septillion op 11-01-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:33
Ik ben al een tijdje aan het denken over de aanschaf van een onthardingssysteem maar ik vind de prijs toch wel aan de hoge kant. Maar nu heb ik de kans om een gebruikte volume gestuurde Lubron ontharder te kopen. Unit is 10 jaar oud. Wat zijn jullie ervaringen qua levensduur van een ontharder?

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-09 08:10
Stealth2000 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:57:
Heeft iemand ervaring met unique waterontharders? Ik kende ze nog niet en kan ook nog weinig vergelijk vinden. https://www.uniquewaterontharders.nl/product/unique-eco-duo/
Ze leveren deze maar ik kan niet vinden welk type dit nu echt is.
[Afbeelding]
Iemand ervaring met deze oplossing in de meterkast icm condensvorming?

De reden dat ik nu niet weer gelijk voor waterluxe ga is omdat ik in het vorige huis toch nog een soort aanslag overhield, terwijl het water wel was onthard. Als ik nu op de website kijk bij waterluxe dan leveren ze nu wel andere apparaten. Desalniettemin wil ik toch weer even om mij heen kijken wat er in die paar jaar is veranderd.
Ben je hier uiteindelijk nog wijzer mee geworden? Vrijwel geen ervaringen/reviews over Unique te vinden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MN95
Tijgertje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Ben je hier uiteindelijk nog wijzer mee geworden? Vrijwel geen ervaringen/reviews over Unique te vinden namelijk.
Unique heeft het zelfde besturingssysteem als mijn ontharder en die is van WTR, dat is Runxin. Runxin wordt ook gevoerd door Boshuis, Waterluxe etc... Welke serienummer ze hebben kan ik niet voor je achterhalen. De ontharder is prima spul en WTR een prima partij, niks over te klagen.

Ik heb geen ervaringen met Unique of de andere partijen, dus daar kan ik je niet verder mee helpen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MN95
Conrado schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Hoe stel je een waterontharder dan wèl goed af?
De juiste spoeltijden hanteren voor de unit.. Afhankelijk van welke injectoren, harscilinder, inhoud, BLFC, DLFC krijg je de juiste waardes die nodig zijn voor een goede regeneratie. De meeste partijen geven een handreiking met informatie die ingevoerd dient te worden. Wij, Tweakers, houden nogal van het controleren en aanpassen waar nodig, dit kan efficiënter worden maar soms ook voor problemen zorgen waarin je een incomplete spoeling inregelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Tijgertje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Nee eigenlijk niet. Maar moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van 'white-label' producten.
Ik was meer bezig met de aanslag die ik met mijn vorige ontharder had. Dat hoop ik in het nieuwe huis met nieuwe ontharder te voorkomen. (wel zelfde woonplaats, dus wellicht valt het niet te voorkomen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Vraagje voor ik hem bestel.
https://www.amazon.nl/Wat...?pd_rd_i=B007THQ4HK&psc=1
Ga er toch maar 1 kopen die past, en aangezien ik toch altijd tegendraads ben hahaha

Alleen is het normaal dat het hars er standaard bij geleverd wordt?
Of moet dat altijd apart bij besteld worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:53
@Dylantje2 hoe kom je bij deze uit? Is het de kleur, of is er een andere reden? ;)

Deze is eigenlijk hetzelfde, is goedkoper, zit een aansluitset bij en er is ervaring mee hier.

Ga je hem zelf aansluiten?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MN95
Stealth2000 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Nee eigenlijk niet. Maar moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van 'white-label' producten.
Ik was meer bezig met de aanslag die ik met mijn vorige ontharder had. Dat hoop ik in het nieuwe huis met nieuwe ontharder te voorkomen. (wel zelfde woonplaats, dus wellicht valt het niet te voorkomen)
Je zal er verbaasd van staan hoe veel van de ontharders uit de zelfde fabrieken komen ;-) De ene werkt het beter af dan de ander.

Welke ontharder had je hiervoor?

[ Voor 1% gewijzigd door MN95 op 12-01-2022 16:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Wat is je waterhardheid en hoeveel ltr per dag verbruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 18:25:
@Dylantje2
Wat is je waterhardheid en hoeveel ltr per dag verbruik je?
110-120 M³ per jaar.
https://www.vitens.nl/ove...rhardheid?Postcode=6679AW

@s020506

Toch niet helemaal gelijk?
Afmetingen zijn iets prettiger... [ pas bijna precies.]
Prijs goedkoper?

Die aansluitset?
Wat doet die 3weg kraan erbij? Is toch geen must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:53
Dylantje2 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:06:
Die aansluitset?
Wat doet die 3weg kraan erbij? Is toch geen must?
Met die 3weg klep kun je de waterontharder bypassen. Handig als je je zwembad wil vullen. Of tuin sproeien ofzo.

En er zullen ook wat slangetjes bij moeten, voor de waterleidingen en naar de air gap voor de afvoer.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
120 m3 per jaar =
120 / 365 = 328 ltr per dag.

Die groene ontharder die je linkte doet 1,417 ltr (bij welke hardheid?)
Dan ga je dus om de 4,3 dagen regenereren.
"normaal" is om de 10 dagen. (ik ben uitzondering met 21 dagen)
Kzou een maatje groter kiezen (en dan een CM :> )

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:18:
@Dylantje2
120 m3 per jaar =
120 / 365 = 328 ltr per dag.

Die groene ontharder die je linkte doet 1,417 ltr (bij welke hardheid?)
Dan ga je dus om de 4,3 dagen regenereren.
"normaal" is om de 10 dagen. (ik ben uitzondering met 21 dagen)
Kzou een maatje groter kiezen (en dan een CM :> )
mmm deze was mooi omdat hij mooiste paste..

Maar ja als Alfons.....

Maar dan zeg je alleen de cm..
Dus deze:
https://www.amazon.nl/Aqm...latie-water/dp/B07D36T9CR

Niet te koopt.
Maar dat is de knipoog?
Dan toch maar de:
https://www.amazon.nl/Wat...itung&s=industrial&sr=1-4

En tsja DE hamvraag, waarom jij 21 dagen?

P: De Heks zegt laat hij maar zeggen wat we moeten kopen..
Hij heeft gelijk ook een 2x odroid enz
Dus advies:-)?

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 12-01-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@Dylantje2
Drieweg kraan zeker doen kun kun je eenvoudig je waterontharder in bypass zetten.
Mocht er eens iets fout gaan (bv lekkage) of voor onderhoud aan kop of kleppen, dan kun je rustig aan doen en dan maar even weer hard water.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:06
Stealth2000 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Ik krijg de indruk dat alle waterontharders ‘white-label’ zijn; dezelfde blauwe houders (soms met wat plastic er omheen) met een kop/klep er op met een tijd- of volumegestuurde besturing. Allemaal weer dezelfde kleppen van Chinese makelij, van Pentair of van Clack. Die merken maken natuurlijk wel een kwaliteitsverschil.

Verder niets onderscheidends, nieuws of innovatiefs. Of zie ik iets over het hoofd?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Conrado schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:37:
[...]Of zie ik iets over het hoofd?
nope. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 13-01-2022 23:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:40
vinom schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:02:
[...]

Is dat goedkoop? Ik zie hier en daar wat prijzen van €9.95 voor 25kg. Ik heb me nog niet heel veel verdiept erin, aangezien de ontharder half januari pas komt.
Www.onthardingszout.nl

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:40
In mijn vorige huis had ik een Delta Duplex, en die had ik het liefst meegenomen.

Ik wil eigenlijk geen andere dan een Delta, dus eigenlijk wil ik die ook in de nieuwe woning.

Maar de marges zijn me te hoog, de prijzen zijn al jaren niet dalende. Dus ik ben wel geïnteresseerd in die rebranded versie van Aqmos.

Zal er verschil zitten in deze units, behalve dan de bak ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Beetje raar om er ook steenzout bij te zetten en op dezelfde site:
Zeker bij drinkwater geen risico nemen met tabletten op basis van bijvoorbeeld steenzout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik ben mezelf momenteel aan het verdiepen in de wereld van waterontharders.
Daarbij ben ik uitgekomen bij de Omega waterontharder en de Boshuis waterontharder. De Omega waterontharder heeft weinig referenties nog online, waar Boshuis op verschillende websites terug komt.

Boshuis biedt echter nog een serviceabonnement aan, waar Omega zegt dat er totaal geen onderhoud hoeft plaats te vinden. Boshuis geeft garantie op onderdelen, maar moet je wel betalen voor voorrijkosten en arbeidsloon en Omega is garantie all in. Heb echter geen idee of onderhoud wenselijk is, en/of een waterontharder slijt/kapot gaat binnen de garantietermijn (15-20 jaar).
De Omega is echter weer 25% duurder.

Hebben mensen ervaring met beide producten of kan iemand noemenswaardige verschillen aangeven of juist wat ik beide merken moet vragen om juiste keuze te kunnen maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDn7YHejNb-1qpQPxJPDI9qpS-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HREknso3nhFLROehuR5tPU8S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYVvKZq_ED55UsbPk5fOF714M6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tShIIfSD3fBmnekxSeHOQG6k.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
Vandaag heb ik de installatie van een R2D2-32 afgerond. (moest erg lang wachten op een Uponor RTM 25x1" knie)
De waterhardheid was volgens het testsetje 8 Duitse graden.
Heb het nu op 3 Duitse graden ingesteld.

Waterafvoer gekozen voor de netst mogelijke standaard oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynLgCJ-hrDEN9RrUKGkV9GOCJCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITxSpwujmg1rBWh7sMO1mNNe.jpg?f=fotoalbum_large

Netjes op de plek van de gasmeter >:), op 3 plankdragers van Karwei. Misschien plaats ik er voor extra veiligheid nog een horizontale houten balk voor.

Vraag 1:
Het valt me op dat het witte deksel net niet lekker dicht gaat omdat het cilindrische onderdeel dat er onder zit er eigenlijk net niet in past. Hebben jullie dat ook? Is daar een oplossing voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlScwfHll4PeZxKGIuTpAN0ssvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRdqBGjKycWXfseI3eXWQ3Ma.jpg?f=fotoalbum_large

De blauwe kap heb ik een beetje ingeknipt met de blikschaar om het mogelijk te maken hem er op te monteren (tijdens plaatsen van de blauwe kap is er namelijk een volumeconflict met de 'groepenkast' waar de hoofdzekering in zit.

Vraag 2:
Het valt me op dat de afwaterslang vastzit op een knietje naar beneden. Als ik de blauwe kap er op doe en die slang naar achteren forceer komt er een knik in de slang, dat lijkt me niet de bedoeling.
Volgens mij kan het knietje ook recht omhoog, is dat de oplossing om de kap dicht te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a307yHH9n0DhbHhagaf5DUm2Nkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvG2O55dOTQph7Ybi16KvRP4.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Conrado schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:37:
[...]

Ik krijg de indruk dat alle waterontharders ‘white-label’ zijn; dezelfde blauwe houders (soms met wat plastic er omheen) met een kop/klep er op met een tijd- of volumegestuurde besturing. Allemaal weer dezelfde kleppen van Chinese makelij, van Pentair of van Clack. Die merken maken natuurlijk wel een kwaliteitsverschil.

Verder niets onderscheidends, nieuws of innovatiefs. Of zie ik iets over het hoofd?
Veel ontharders zijn inderdaad een samengooisel van verschillende onderdelen (zoutbak, harstank, harsen, stuurklep, vlotter
...).

Er zijn ook merken die een toestel volledig zelf maken en verdelen, zoals bijvoorbeeld Delta en Ecowater.

Voor die tweede soort ben je afhankelijk van de fabrikant om al dan niet onderdelen of service te kunnen verkrijgen. Bij de eerste soort kun je onderdelen online vinden, DIY herstellingen doen of terecht bij verschillende bedrijven die deze waterontharders plaatsen.

Ik zou altijd de ''whitelabel'' ontharders met degelijke onderdelen aanraden. Deze zijn vele malen goedkoper dan de ''merken'' zowel in aanschaf als eventuele herstellingen. Voor spare parts betaal je bij de merken goed door.

Fleck is niet meer wat het geweest is. Al jaren niet meer. Chinese kleppen zoals Runxin en Canature (BNT) hoeven niet persé slechter te zijn dan Fleck, maar zijn eerder wegwerpkleppen. Je kunt ze misschien proberen herstellen, maar ik zou er zelf mijn tijd en geld niet insteken. De prijs is er ook naar. De enige goede die overblijft voor alle toepassingen (huishoudelijk, industrieel, ontharders, ontijzeraars...) is Clack. Dit is kwaliteit die 15-20 jaar goed zal functioneren en als het nodig is, vind je zeker een bedrijf die er kan en wil herstellingen op uitvoeren.

In het verleden heb ik meermaals ondergelopen kelders geweten door Runxin of Canature kleppen waar de bypass van losgekomen was of de klep gebarsten was.

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Calypsooo schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Welke instellingen zou ik dan moeten verhogen?

Momenteel heeft het de volgende standaard instellingen:
Backwash = 1 minuut
Brine = 56 minuten
Rinse = 3 minuten

https://www.aqmos.com/med...CM-CMX-60er-Kapazit-t.pdf
Ik ga ervan uit dat het over een toestel met 15L hars gaat met een injector C en een DLFC van 1.7 GPM.

De bezouting van 200 gram/liter hars is niet efficiënt en kost je meer aan zout dan dat het opbrengt aan extra capaciteit. Zeker in Nederland is het zout duurder dan het spoelwater van je toestel.

Ik zou deze parameters aanpassen om een hogere efficiëntie te bekomen met minder kans op pekelresten in het water na de regeneratie:

-Capaciteit: 60 -> 40 dH/M3
-Fill: 3,00-> 2,00 kg
-Backwash: 1 -> 5 min
-Brine DN: 56 -> 50 min
-Rinse: 3 -> 5 min
-Geforceerde regeneratie: 21 dagen

(Bij de 3,00 kg die nu ingesteld is zou je een opzuigtijd van 75 minuten moeten programmeren ipv 56. Ik denk dat de kans heel reëel is dat de eerste 50-100L water na regeneratie een te hoge concentratie zout bevat op dit moment + de capaciteit is te hoog waardoor je voor regeneratie al hardheidsdoorbraak kunt ervaren, indien de ontharder op 0 is afgesteld met de regelvijs uiteraard want anders heb je sowieso geen volledig zacht water).

Deze instellingen zullen een realistische capaciteit geven met een lager zoutverbruik, maar iets hoger waterverbruik om een correcte regeneratie te verzekeren. Ik ga ervan uit dat er geen platform in de zoutbak aanwezig is.

[ Voor 15% gewijzigd door bke op 17-01-2022 11:33 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
Robertv88 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:38:
Ik ben mezelf momenteel aan het verdiepen in de wereld van waterontharders.
Daarbij ben ik uitgekomen bij de Omega waterontharder en de Boshuis waterontharder. De Omega waterontharder heeft weinig referenties nog online, waar Boshuis op verschillende websites terug komt.

Boshuis biedt echter nog een serviceabonnement aan, waar Omega zegt dat er totaal geen onderhoud hoeft plaats te vinden. Boshuis geeft garantie op onderdelen, maar moet je wel betalen voor voorrijkosten en arbeidsloon en Omega is garantie all in. Heb echter geen idee of onderhoud wenselijk is, en/of een waterontharder slijt/kapot gaat binnen de garantietermijn (15-20 jaar).
De Omega is echter weer 25% duurder.

Hebben mensen ervaring met beide producten of kan iemand noemenswaardige verschillen aangeven of juist wat ik beide merken moet vragen om juiste keuze te kunnen maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf geen ervaring met beide merken (ik heb er zelf één van WTR), maar de boshuis ontharder lijkt wel een erg hoog zoutverbruik te hebben terwijl de Omega een veel te laag zoutverbruik specificeert. Beide ontharders geven een doorstroomcapaciteit wat niet gelijk staat aan de doorstroom onthardingscapaciteit. Deze is namelijk veel lager dan aangegeven op de specificaties.

Onderhoud is, nadat de ontharder is ingesteld, enkel beperkt tot het bijvullen van zout en 1x per jaar ontsmetten. Neem je een waterontharder met chloor module hoef je alleen zout bij te vullen.

Zou je willen delen wat de prijzen van beide ontharders zijn, als deze bekend zijn? De fabrikanten geven geen openbare prijzen aan op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09 21:18
bke schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Ik ga ervan uit dat het over een toestel met 15L hars gaat met een injector C en een DLFC van 1.7 GPM.

De bezouting van 200 gram/liter hars is niet efficiënt en kost je meer aan zout dan dat het opbrengt aan extra capaciteit. Zeker in Nederland is het zout duurder dan het spoelwater van je toestel.

Ik zou deze parameters aanpassen om een hogere efficiëntie te bekomen met minder kans op pekelresten in het water na de regeneratie:

-Capaciteit: 60 -> 40 dH/M3
-Fill: 3,00-> 2,00 kg
-Backwash: 1 -> 5 min
-Brine DN: 56 -> 50 min
-Rinse: 3 -> 5 min
-Geforceerde regeneratie: 21 dagen

(Bij de 3,00 kg die nu ingesteld is zou je een opzuigtijd van 75 minuten moeten programmeren ipv 56. Ik denk dat de kans heel reëel is dat de eerste 50-100L water na regeneratie een te hoge concentratie zout bevat op dit moment + de capaciteit is te hoog waardoor je voor regeneratie al hardheidsdoorbraak kunt ervaren, indien de ontharder op 0 is afgesteld met de regelvijs uiteraard want anders heb je sowieso geen volledig zacht water).

Deze instellingen zullen een realistische capaciteit geven met een lager zoutverbruik, maar iets hoger waterverbruik om een correcte regeneratie te verzekeren. Ik ga ervan uit dat er geen platform in de zoutbak aanwezig is.
Thanks! Ook voor je uitleg erbij. Helpt toch om deze machines en processen wat beter te begrijpen. Ik ga het vanmiddag eens aanpassen :) Je aannames qua model klopt.

Wat bedoel je met platform in de zoutbak? In de zoutbak zit enkel zout en water, heb er zelf geen verhoging o.i.d. ingemaakt als je dat bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@bke wat voor invloed heeft de temperatuur van het water op het regeneratie proces, en dan met name de periode capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

@AUijtdehaag ik vind het bij Aqmos altijd moeilijk te lezen wat nou de doorstroomcapaciteit is. Ik heb 15 liter per minuut nodig bij een hardheid van (volgens Vitens) 7.4. Maar zij komen met twee Nenndurchfluss daten. De een zou goed zijn, de ander volkomen onbekwaam.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

wizzopa schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:07:
@bke wat voor invloed heeft de temperatuur van het water op het regeneratie proces, en dan met name de periode capaciteit.
De temperatuur heeft een invloed op de dichtheid van het water. Warmer water is "minder dicht" en heeft een groter spoeldebiet nodig om de harsen omhoog te spoelen tijdens backwash, of een langere tijd. Bij kleine huishoudelijke ontharders is de impact klein en te verwaarlozen, maar bij industriële toepassingen kan de temperatuur een factor zijn om de DLFC erop aan te passen, zeker bij ontijzeraars met zware media. Bij warmer water moet een grotere DLFC gebruikt worden.

Het oplossen van zout in water gaat sneller bij warmer water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Calypsooo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Wat bedoel je met platform in de zoutbak? In de zoutbak zit enkel zout en water, heb er zelf geen verhoging o.i.d. ingemaakt als je dat bedoelt.
Een platform wordt vaak gebruikt bij toestellen met een aparte zoutbak. Bij toestellen met de harstank geïntegreerd in de zoutbak zelden, maar het kan. Het water moet altijd boven de platform uitkomen zodat het in contact komt met zout om pekel te vormen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertv88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Rollo450 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Zelf geen ervaring met beide merken (ik heb er zelf één van WTR), maar de boshuis ontharder lijkt wel een erg hoog zoutverbruik te hebben terwijl de Omega een veel te laag zoutverbruik specificeert. Beide ontharders geven een doorstroomcapaciteit wat niet gelijk staat aan de doorstroom onthardingscapaciteit. Deze is namelijk veel lager dan aangegeven op de specificaties.

Onderhoud is, nadat de ontharder is ingesteld, enkel beperkt tot het bijvullen van zout en 1x per jaar ontsmetten. Neem je een waterontharder met chloor module hoef je alleen zout bij te vullen.

Zou je willen delen wat de prijzen van beide ontharders zijn, als deze bekend zijn? De fabrikanten geven geen openbare prijzen aan op hun website.
Waar baseer je het zoutverbruik op?
Kan je tevens de rekensom aangeven waarmee je bepaalt dat de doorstroomcapaciteit niet gelijk staat aan de doorstroom onthardingscapaciteit?

Boshuis 150 = +/- 2000 euro
Omega 200 = +/- 2300 euro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-08 17:35
Ralfvkempen schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:04:
sinds 6 maanden heb ik een Aqmos R2D2-72. Niets dan lof. Na de initiële instelling op een hardheid van ±2,5 dH heeft die altijd goed gewerkt.

Tot afgelopen week. Ik proef nu een duidelijk waarneembare zoutsmaak. Heeft iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen?

Ik heb dit draadje uitgeplozen, maar proeft zout en zoutsmaak levert geen oplossingsrichting op?
Excuses voor late follow up
Het euvel bleek te liggen aan een geknikte afvoerslang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
Robertv88 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:23:
Waar baseer je het zoutverbruik op?
Gebaseerd op de harsinhoud en hoeveel zout er gemiddeld nodig is om 1L hars te regenereren (uitgaande van 120g zout/l hars).
Robertv88 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:23:
Kan je tevens de rekensom aangeven waarmee je bepaalt dat de doorstroomcapaciteit niet gelijk staat aan de doorstroom onthardingscapaciteit?
Er is een formule om de doorstroomcapaciteit te berekenen. Wat deze fabrikanten laten zien is het maximale debiet van de klep zelf bij een bepaalde Δp. De doorstroomcapaciteit wat de ontharder kan otharden is een andere waarde.

In de handleiding van een Fleck 5800 klep staat dit goed uitgelegd vanaf pagina 22. Je kan daar eens doorheen lezen als je interesse hebt in systeemdimensionering.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hopelijk is het zo een beetje duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Rollo450: Ik zie dat je een injector 0 en BLFC 0.25 gebruikt bij een 28L up flow ontharder. Normaal gezien zou er een injector 000 en BLFC 0.125 in moeten, om te voorkomen dat het harsbed gelift wordt tijdens de up flow bezouting en kanalisatie optreed.

Hoe bereken je het op te zuigen pekelvolume? Ik kom uit op 10.53 L. (3,36 kg zout met 0,359 kg zout/liter water en een volumestijging van 12,5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
Ralfvkempen schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:51:
[...]

Excuses voor late follow up
Het euvel bleek te liggen aan een geknikte afvoerslang
Hetzelfde issue wat ik hierboven had met dat knietje?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
bke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:31:
Rollo450: Ik zie dat je een injector 0 en BLFC 0.25 gebruikt bij een 28L up flow ontharder. Normaal gezien zou er een injector 000 en BLFC 0.125 in moeten, om te voorkomen dat het harsbed gelift wordt tijdens de up flow bezouting en kanalisatie optreed.

Hoe bereken je het op te zuigen pekelvolume? Ik kom uit op 10.53 L. (3,36 kg zout met 0,359 kg zout/liter water en een volumestijging van 12,5%).
De gebruikte injector is een 000 maar werd afegrond naar 0 in de sheet. Dit is nu aangepast.

Volgens Pentair is het gebruik van een 000 injector en een BLFC van 0.25 juist met dit harsvolume in upflow configuratie. Voor een harsinhoud van 28l kunnen zowel een 0.125 en een 0.250 BLFC gebruikt worden volgens hun.

Aan te zuigen pekelvolume moet inderdaad 10.53l zijn bij een volledige oplossing van het zout in water. Ik had hier gerekend met 0,33kg/l.

[ Voor 8% gewijzigd door Rollo450 op 18-01-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Niet online

bke

Rollo450 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Volgens Pentair is het gebruik van een 000 injector en een BLFC van 0.25 juist met dit harsvolume in upflow configuratie. Voor een harsinhoud van 28l kunnen zowel een 0.125 en een 0.250 BLFC gebruikt worden volgens hun.
Door een aanzuigdebiet van +- 0,35 l/min bij een injector 000 denk ik dat de opvulling ook aan dit debiet gebeurt ipv aan 0,95 l/min (0
25 GPM)... Het water passeert langs de injector en vervolgens langs de BLFC bij de Fleck 5800. Kun je eens de 11 minuten refill testen met bijvoorbeeld een emmer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 21:16
Knowbody schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:28:
In mijn vorige huis had ik een Delta Duplex, en die had ik het liefst meegenomen.

Ik wil eigenlijk geen andere dan een Delta, dus eigenlijk wil ik die ook in de nieuwe woning.

Maar de marges zijn me te hoog, de prijzen zijn al jaren niet dalende. Dus ik ben wel geïnteresseerd in die rebranded versie van Aqmos.

Zal er verschil zitten in deze units, behalve dan de bak ?
Ik heb ze staan, werkt gewoon prima. Geen ander verschil dan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
bke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Door een aanzuigdebiet van +- 0,35 l/min bij een injector 000 denk ik dat de opvulling ook aan dit debiet gebeurt ipv aan 0,95 l/min (0
25 GPM)... Het water passeert langs de injector en vervolgens langs de BLFC bij de Fleck 5800. Kun je eens de 11 minuten refill testen met bijvoorbeeld een emmer?
Om de waardes van de BLFC en DLFC, die dan ook weer gekoppeld zijn aan tijd en de dan heersende druk in de waterleiding, te controleren zou je ook eens een uur of zoveel langer als nodig is de standen van je watermeter tijdens de regeneratie volgen.

Zo kwam ik er achter dat de vlotter wel erg laag stond afgesteld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
bke schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Bij het installeren heb ik gekeken of de juiste hoeveelheid water aan de zoutbak toegevoegd werd bij een vultijd van 11min en dit klopte. Hij vult dus wel volgens het BLFC debiet van 0,95l/min.

Als dit niet zo zou zijn zou ik het ook wel gemerkt hebben na een jaar gebruik. Het zoutverbruik is exact zoals berekend over het afgelopen jaar en ik meet elke keer de hardheid net voor een regeneratie en die is altijd 0dH geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Rollo450 op 18-01-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Mijn R2D2-48 is net binnen gekomen, kap is helemaal gebarsten :( Niet echt een goed begin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdEl-JQOaOWHsIrN7r0eUfr9TLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAw5LFSaotSL9kianasnOxnH.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 64 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.