Hallo allemaal, sinds vanochtend heb ik hier ook een waterontharder aan het werk. Vorige week al grotendeels geïnstalleerd maar nu ook in werking. Waarom ik op zoek ging? Het voorkomen van een verstopte douchekop en het achterwege blijven van gruis in de waterkoker zijn de voornaamste redenen. Maar ook het hopelijk minder hoeven schoonmaken van de douchecabine, het behoud van apparaten en het positieve effect op een droge huid.
Ik kwam via marktplaats een half jaar oude waterontharder tegen, de eigenaar vond hem niet toereikend in zijn woning met kapsalon aan huis. Er stond geen merk of type bij maar na een kleine zoektocht kwam ik bij dit topic terecht. Jullie zouden hem gelijk herkennen als de Aqmos R2D2-32 😊. Na een groot deel van het topic gelezen te hebben leek deze ontharder voor onze situatie zeer geschikt (2 personen, ~80-100m3 per jaar). We wonen in Groningen en de waterhardheid ligt hier rond 8dH. Dus heb ik deze opgehaald voor een bedrag dat nog een stuk onder de nieuwprijs ligt. Wel zonder alle toebehoren zoals slangen e.d., enkel de stroomadapter.
De watermeter zit bij ons onder een luik in de vloer bij de voordeur. Naast het halletje zit een verdiepte halkast waar ook de groepenkast zit. Dit leek mij een uitstekende plek voor de waterontharder. Vorige week dus begonnen hier eerst een stroompunt te maken. Dit kon erg eenvoudig door een opbouw elektradoos door te lussen naar een nieuwe doos + stopcontact. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt door een extra schakelaar te plaatsen voor een extra lamp. Ook had ik alvast een gat door de tussenmuur gemaakt op kruipruimte niveau, zodat ik vanaf hier gemakkelijk kan doorsteken naar de waterleiding.
Vervolgens een complete aansluitset aangeschaft via VTE waterontharders voor 99,- (
https://vtewaterontharders.nl/product/aansluitset/). Ik ben voor de 150cm lange ¾” slangen gegaan. Verder zitten er diverse andere handige onderdelen bij waaronder 2 afvoerslangen, sifon, testset, resin cleaner en een airgap, echt een aanrader!
De 2 flexibele slangen heb ik via het gat in de muur op de waterleiding aangesloten. Ik hoefde hier enkel een 22mm knietje te vervangen door bijgeleverd knie met ¾ draad. Deze diameter is voor mij trouwens meer dan voldoende daar de leiding in huis nog een oude 14mm leiding is. Via een neusstukje naar 1” van de Warmteservice heb ik de slangen aangesloten op de R2D2. Ik heb ervoor gekozen geen bypass te installeren. Mocht ik ooit verhuizen en de ontharder meenemen dat gebruik ik simpel de slang als bypass of maak ik het weer origineel door het messing knietje terug te plaatsen. Ook heb ik geen terugstromingsbeveiliging geplaatst. Vanwege de dunne leidingen kan ik geen drukval gebruiken en een EA voldoet officieel niet, dus dan heeft dit voor mij ook geen meerwaarde. Wel heb ik een afsluiter met aftapkraantje aan de uitgangszijde geplaatst voor het gemakkelijk nemen van monsters.

Dan de afvoer. Aan de andere kant van de voordeur zit een slaapkamer waar ooit een wastafel heeft gezeten. De afvoer, eerst gietijzer en vervolgens een loden pijp, zat nog onder de vloer nabij de watermeter dus perfect om nu weer gebruik van te maken! De airgap is op de ingekorte loden pijp geplaatst en de afvoerslang komt weer vanuit de halkast door de muur.

Het resultaat: na het inschakelen was de hardheid bij de eerste test nog steeds 8dH. Maar omdat de R2D2 natuurlijk al gebruikt was moest deze, ondanks dat er nog 1,6t te gaan was, waarschijnlijk eerst regenereren. Echter had ik nog geen zout! Gisteren tijdens het douchen geen enkel verschil gemerkt qua drukverlies oid (we hebben een regendouche die ~10l/pm doet). Vanochtend laten regenereren met zout van de Bauhaus (9,49 per zak) en gelijk de resin cleaner toegevoegd. Nieuwe meting: 0dH! Perfect!
Tot nu toe dus erg tevreden. De komende tijd zal in het teken staan van af en toe testen, controleren of hij de termijn haalt en finetunen. Ik heb de klep nu ingesteld op 3000l of 14 dagen. Theoretisch zou hij dat moeten kunnen halen met 0dH tot de volgende regeneratie. In het begin zou ik hem wel constant op 0dH willen hebben om de vervuiling uit de leidingen te halen, maar daarna vind ik het geen probleem als hij vlak voor een nieuwe regerenatie tot 2-3dH is gestegen. Verder wil ik nog iets gaan doen met Smart Home, een leak sensor in de bak leggen die aangeeft wanneer het zout bijgevuld moet worden, just for fun!
Hopelijk kan ik over een tijdje meer ervaringen delen! Ik heb de sheet uit de startpost in ieder geval al ingevuld.