Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 65 ... 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Ozzie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:31:
Mijn R2D2-48 is net binnen gekomen, kap is helemaal gebarsten :( Niet echt een goed begin.

[Afbeelding]
De mijne ook vandaag binnen gekregen. Gelukkig zonder schade, maar die heeft een flinke klap gehad zo te zien. Ik hoop dat het ventiel onbeschadigd is.
Overigens is de service van Aqmos zeer goed. Ik had bij de bestelling gevraagd of de 2x 2m slang vervangen kon worden door een 6m slang met bijbetaling. Die mail hadden ze te laat gezien en ze hebben kosteloos 6 meter slang nagestuurd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reteck
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-05 10:22
Knikmops schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:31:
Ik las eens ergens dat regeneratiezout op twee manieren kan ontgonnen worden, en dat kristallen een stuk minder milieubelastend zouden zijn dan tabletten. Kan iemand daar wat meer over vertellen?
Ik ben hier ook benieuwd naar. Onlangs eigenaar geworden van een woning met waterontharder van AmySoft(?). De vorige bewoners gebruikten de zakken van deze fabrikant. Het is niet dat ze héél duur zijn maar ben even aan het kijken naar de mogelijkheden die er zijn. Bekende zei dat hij overgestapt was op kristallen in verband met bovenstaande. Zit er daadwerkelijk verschil in of zegt men hier gewoon de meest voordelige te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:37
reteck schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Ik ben hier ook benieuwd naar. Onlangs eigenaar geworden van een woning met waterontharder van AmySoft(?). De vorige bewoners gebruikten de zakken van deze fabrikant. Het is niet dat ze héél duur zijn maar ben even aan het kijken naar de mogelijkheden die er zijn. Bekende zei dat hij overgestapt was op kristallen in verband met bovenstaande. Zit er daadwerkelijk verschil in of zegt men hier gewoon de meest voordelige te pakken?
Mogelijk geeft deze link uitsluitsel: https://www.springwellwat...-salt-for-water-softener/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 11:56

woutur

Klauwtjes uit!

Merken jullie iets van drukverlies (bijvoorbeeld bij waterontharders van WTR of Aqmos) op de leiding? Ik heb een dubbele douche en het is niet de bedoeling dat daar ineens veel minder water uitkomt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 16:02
reteck schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Ik neem het zekere voor het onzekere en neem gewoon kristallen. Bij de plaatselijke Hubo op voorraad, 9,95 voor een zak van 25kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-07 16:55
Iemand interesse in een Aqmos CM-60 (inclusief aansluitset)? Kost op dit moment rond de €900, mag weg voor €700. Factuur van 08-2021. Apparaat is ongebruikt en nog niet geïnstalleerd, te groot voor de plek waar ik het bedacht had. Graag even PB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
Ik kwam er afgelopen weekend achter, na een jaar of zo (weet niet exact wanneer de boel aangesloten is), dat de waterleiding op onze ontharder verkeerd om gemonteerd zat (in/uit). Is inmiddels opgelost en 2x manueel regeneratie gestart.
Kan dit verder kwaad? Ons water was wel onthard (maar niet naar 0)

Bij de gamma hebben ze ook goedkope zoutzakken

@woutur wij hebben wel minder druk sinds een tijd, maar ik kan zo niet aangeven of dat door de waterontharder komt. Het maakt iig niks uit of ik de bypass open of dicht zet. Wonen nu een maand of 14 in ons huis, in het begin hadden we duidelijk meer water uit de douche dan nu, maar ik weet niet wat er veranderd zou moeten zijn. Het is nu iig nog steeds ruim voldoende om te douchen, maar zeker minder water.
Zou eventueel ook aan onze douchekraan kunnen liggen want daar zijn ook wat kleine dingen aan waar ik eens naar moet kijken ("vreemd gedrag" zoals een thermostaatfunctie die een tijdje niet goed werkte en daarna wel).
Andere kranen in ons huis hebben sowieso weinig druk door kleine aansluitingen dus die zijn niet representatief (bijv. onze Quooker heeft gewoon hele kleine aansluitingen, dus relatief weinig druk in de keuken) maar een buitenkraan spuit als een gek.
Ben ook wel benieuwd naar eventuele andere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
WTR komt volgende week langs om een ontharder te installeren. Hebben jullie nog tips qua spullen die achteraf gezien wel handig zouden kunnen zijn? Zout krijg ik al voor een jaartje.

Ik zit zelf te denk aan extra tester's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 11:56

woutur

Klauwtjes uit!

banaliteit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:43:
WTR komt volgende week langs om een ontharder te installeren. Hebben jullie nog tips qua spullen die achteraf gezien wel handig zouden kunnen zijn? Zout krijg ik al voor een jaartje.

Heb je het zout erbij onderhandeld?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:13
banaliteit schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:43:

Iets om het zout van de zak in de bak te krijgen, bij mij staat de bak vrij hoog en 25kg vasthouden en gecontroleerd in een bak half gevuld water gieten valt tegen (spettert alle kanten op en een deel van de blokken liggen ernaast).
Maargoed, dat hoef je niet van WTR te verwachten.
Misschien een onderhoudssetje voor volgend jaar, met resin cleaner?

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 19-01-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
mitsumark schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Iets om het zout van de zak in de bak te krijgen, bij mij staat de bak vrij hoog en 25kg vasthouden en gecontroleerd in een bak half gevuld water gieten valt tegen (spettert alle kanten op en een deel van de blokken liggen ernaast).
Maargoed, dat hoef je niet van WTR te verwachten.
Misschien een onderhoudssetje voor volgend jaar, met resin cleaner?
Ja goed idee. Ik heb WTR gevraagd wat nodig is voor onderhoud.
woutur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Heb je het zout erbij onderhandeld?
Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@busscherski Ik heb de afvoerslang naar de achter / andere kan https://imgur.com/kzNIavE misschien krijg je dan iets meer ruimte om hem onder de kap te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46
wizzopa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:46:
@busscherski Ik heb de afvoerslang naar de achter / andere kan https://imgur.com/kzNIavE misschien krijg je dan iets meer ruimte om hem onder de kap te laten vallen.
O dat is wel een heel simpele en doeltreffende optie. Dat ga ik denk ik maar doen. Al kom ik dan juist weer een beetje ongunstig uit bij de afvoer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoefMeistert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 17:50
Ik zit te kijken naar een water ontharder, en gezien ik in mijn meterkast niet super veel ruimte heb kwam ik op dit systeem: https://happydrops.nl/
Het lijkt een stuk compacter dan de water ontharders obv hars en zout, en lijkt ook minder onderhoud etc..etc.

Heeft iemand hier ervaring met dit (of een soortgelijk) systeem ?

PSNID : HoefMeistert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 15:41
HoefMeistert schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:48:
Ik zit te kijken naar een water ontharder, en gezien ik in mijn meterkast niet super veel ruimte heb kwam ik op dit systeem: https://happydrops.nl/
Het lijkt een stuk compacter dan de water ontharders obv hars en zout, en lijkt ook minder onderhoud etc..etc.

Heeft iemand hier ervaring met dit (of een soortgelijk) systeem ?
Dat lijkt gewoon een koolstof filter te zijn in een behuizing. Die zijn qua werking volgens mij niet vergelijkbaar met een ontharder op basis van zout.

Ik heb inmiddels ook de pagina gevonden waar de nieuwe filters te bestellen zijn, en ja het is dus gewoon een koolstof filter: https://happydrops.nl/nieuwe-doseerunit

Volgens mij is het dan ook flink aan de prijs als je dat vergelijk met koolstof filters van andere sites.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 19:45
Saeverix schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Dat lijkt gewoon een koolstof filter te zijn in een behuizing. Die zijn qua werking volgens mij niet vergelijkbaar met een ontharder op basis van zout.

Ik heb inmiddels ook de pagina gevonden waar de nieuwe filters te bestellen zijn, en ja het is dus gewoon een koolstof filter: https://happydrops.nl/nieuwe-doseerunit

Volgens mij is het dan ook flink aan de prijs als je dat vergelijk met koolstof filters van andere sites.
lijkt niet een koolstoffilter te zijn. Bevat een doseringssysteem met fosfaat. Fosfaat raakt op en dan moet je dat gedeelte vervangen:
https://happydrops.nl/systeem/hoe-werkt-het

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het is even duur als een ontharder en refills kosten 150+ euro in het stuk. 8)7

ik krijg heel erg van die "juicero-vibes" als ik dit soort producten zie. :X

let trouwens op dat het fimpje op de achtergrond waar ze het filter losdraaien geen water erin heeft zitten. O-)
elke keer als je dus filter moet vervangen is je meterkast een waterballet. *O*

het is trouwens een standaard 12cm/ 4.5" (big blue) filterbehuizing die je voor een 2~3 tientjes kan bestellen op veel plekken en waarschijnlijk voor een paar euro op ali. O-)

let trouwens op dat ze nergens een 0dh beloven.... B)

2 minuten op google:
standaard filterhuis kopen en een los fosfaatfilter en je bent voor nog geen 5 tientjes klaar.
voorbeeld: https://www.aquariatics.b...m-60mm-790gr/#description

alstublieft en de 900 euro die je bespaart mag je sturen naar het "help flip de winter door" fonds. O-)
woutur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:53:
Merken jullie iets van drukverlies (bijvoorbeeld bij waterontharders van WTR of Aqmos) op de leiding? Ik heb een dubbele douche en het is niet de bedoeling dat daar ineens veel minder water uitkomt.
ik heb deze en ik ik merk niks van drukverlies. officieel trekt deze ook 25 liter per minuut met 0 hardheid. op de meters die voor en na de filterinstallatie zit zie ik niks bijzonders qua drukverlies zelfs niet als de kraan vol openstaat voor het bad.

kanttekening is wel dat ik 1" uponor vanaf de watermeter heb en dat volledig heb tot aan mijn verdeelblok (dus ook 1" aanslutingen op de ontharder en koolfilter) en dat gaat verder met 20mm naar elke aansluiting met zijn eigen leiding.

en nee, ik heb geen aparte terugslagklep want die zit al in de watermeter. ;)

[ Voor 122% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 14:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
woutur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:53:
Als je tussen de aanvoer en de waterontharder een terugstroombeveiliging hebt (wat officieel wel moet, maar vaak niet wordt gedaan), dan heb je zeker een drukverlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPjtoWcYbVRY4Ild7-8P-pSk2hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtXrdGe7wSidzmiqRAEhww3c.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zul je altijd wat drukverlies hebben door de waterontharder zelf (door verhoogde leidingweerstand). Als ik snel op internet zoek, is dat iets van 0,2 - 0,7 bar.

Door een drukverhogingspomp te plaatsen kun je het drukverlies opvangen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-07 13:13
Stefke schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:50:
Ik kwam er afgelopen weekend achter, na een jaar of zo (weet niet exact wanneer de boel aangesloten is), dat de waterleiding op onze ontharder verkeerd om gemonteerd zat (in/uit). Is inmiddels opgelost en 2x manueel regeneratie gestart.
Kan dit verder kwaad? Ons water was wel onthard (maar niet naar 0)

Bij de gamma hebben ze ook goedkope zoutzakken

@woutur wij hebben wel minder druk sinds een tijd, maar ik kan zo niet aangeven of dat door de waterontharder komt. Het maakt iig niks uit of ik de bypass open of dicht zet. Wonen nu een maand of 14 in ons huis, in het begin hadden we duidelijk meer water uit de douche dan nu, maar ik weet niet wat er veranderd zou moeten zijn. Het is nu iig nog steeds ruim voldoende om te douchen, maar zeker minder water.
Zou eventueel ook aan onze douchekraan kunnen liggen want daar zijn ook wat kleine dingen aan waar ik eens naar moet kijken ("vreemd gedrag" zoals een thermostaatfunctie die een tijdje niet goed werkte en daarna wel).
Andere kranen in ons huis hebben sowieso weinig druk door kleine aansluitingen dus die zijn niet representatief (bijv. onze Quooker heeft gewoon hele kleine aansluitingen, dus relatief weinig druk in de keuken) maar een buitenkraan spuit als een gek.
Ben ook wel benieuwd naar eventuele andere ervaringen.
Misschien de thermostaat kraan eens van de muur schroeven en de filters schoonmaken soms zit er bouwvuil in. Wel zorgen dat je nieuwe filters en of ringetjes hebt liggen, zal niet de eerste keer zijn dat die kapot gaan en dat het gaat lekken. Doek gebruiken rond de baco om beschadiging te voorkomen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-06 21:29
Hallo allemaal, sinds vanochtend heb ik hier ook een waterontharder aan het werk. Vorige week al grotendeels geïnstalleerd maar nu ook in werking. Waarom ik op zoek ging? Het voorkomen van een verstopte douchekop en het achterwege blijven van gruis in de waterkoker zijn de voornaamste redenen. Maar ook het hopelijk minder hoeven schoonmaken van de douchecabine, het behoud van apparaten en het positieve effect op een droge huid.

Ik kwam via marktplaats een half jaar oude waterontharder tegen, de eigenaar vond hem niet toereikend in zijn woning met kapsalon aan huis. Er stond geen merk of type bij maar na een kleine zoektocht kwam ik bij dit topic terecht. Jullie zouden hem gelijk herkennen als de Aqmos R2D2-32 😊. Na een groot deel van het topic gelezen te hebben leek deze ontharder voor onze situatie zeer geschikt (2 personen, ~80-100m3 per jaar). We wonen in Groningen en de waterhardheid ligt hier rond 8dH. Dus heb ik deze opgehaald voor een bedrag dat nog een stuk onder de nieuwprijs ligt. Wel zonder alle toebehoren zoals slangen e.d., enkel de stroomadapter.

De watermeter zit bij ons onder een luik in de vloer bij de voordeur. Naast het halletje zit een verdiepte halkast waar ook de groepenkast zit. Dit leek mij een uitstekende plek voor de waterontharder. Vorige week dus begonnen hier eerst een stroompunt te maken. Dit kon erg eenvoudig door een opbouw elektradoos door te lussen naar een nieuwe doos + stopcontact. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt door een extra schakelaar te plaatsen voor een extra lamp. Ook had ik alvast een gat door de tussenmuur gemaakt op kruipruimte niveau, zodat ik vanaf hier gemakkelijk kan doorsteken naar de waterleiding.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CBRg1Hp/2022-01-22-16-11-27.jpg

Vervolgens een complete aansluitset aangeschaft via VTE waterontharders voor 99,- (https://vtewaterontharders.nl/product/aansluitset/). Ik ben voor de 150cm lange ¾” slangen gegaan. Verder zitten er diverse andere handige onderdelen bij waaronder 2 afvoerslangen, sifon, testset, resin cleaner en een airgap, echt een aanrader! :9~

De 2 flexibele slangen heb ik via het gat in de muur op de waterleiding aangesloten. Ik hoefde hier enkel een 22mm knietje te vervangen door bijgeleverd knie met ¾ draad. Deze diameter is voor mij trouwens meer dan voldoende daar de leiding in huis nog een oude 14mm leiding is. Via een neusstukje naar 1” van de Warmteservice heb ik de slangen aangesloten op de R2D2. Ik heb ervoor gekozen geen bypass te installeren. Mocht ik ooit verhuizen en de ontharder meenemen dat gebruik ik simpel de slang als bypass of maak ik het weer origineel door het messing knietje terug te plaatsen. Ook heb ik geen terugstromingsbeveiliging geplaatst. Vanwege de dunne leidingen kan ik geen drukval gebruiken en een EA voldoet officieel niet, dus dan heeft dit voor mij ook geen meerwaarde. Wel heb ik een afsluiter met aftapkraantje aan de uitgangszijde geplaatst voor het gemakkelijk nemen van monsters.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VBnyzSk/2022-01-22-16-11-45.jpg
Dan de afvoer. Aan de andere kant van de voordeur zit een slaapkamer waar ooit een wastafel heeft gezeten. De afvoer, eerst gietijzer en vervolgens een loden pijp, zat nog onder de vloer nabij de watermeter dus perfect om nu weer gebruik van te maken! De airgap is op de ingekorte loden pijp geplaatst en de afvoerslang komt weer vanuit de halkast door de muur.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bWh5MJP/2022-01-22-15-52-36.jpg
Het resultaat: na het inschakelen was de hardheid bij de eerste test nog steeds 8dH. Maar omdat de R2D2 natuurlijk al gebruikt was moest deze, ondanks dat er nog 1,6t te gaan was, waarschijnlijk eerst regenereren. Echter had ik nog geen zout! Gisteren tijdens het douchen geen enkel verschil gemerkt qua drukverlies oid (we hebben een regendouche die ~10l/pm doet). Vanochtend laten regenereren met zout van de Bauhaus (9,49 per zak) en gelijk de resin cleaner toegevoegd. Nieuwe meting: 0dH! Perfect! _/-\o_

Tot nu toe dus erg tevreden. De komende tijd zal in het teken staan van af en toe testen, controleren of hij de termijn haalt en finetunen. Ik heb de klep nu ingesteld op 3000l of 14 dagen. Theoretisch zou hij dat moeten kunnen halen met 0dH tot de volgende regeneratie. In het begin zou ik hem wel constant op 0dH willen hebben om de vervuiling uit de leidingen te halen, maar daarna vind ik het geen probleem als hij vlak voor een nieuwe regerenatie tot 2-3dH is gestegen. Verder wil ik nog iets gaan doen met Smart Home, een leak sensor in de bak leggen die aangeeft wanneer het zout bijgevuld moet worden, just for fun! :9

Hopelijk kan ik over een tijdje meer ervaringen delen! Ik heb de sheet uit de startpost in ieder geval al ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.Dörenberg
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-02-2024
iemand ervaring met Omega waterontharders? :) dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Luuk9 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Toevallig al een update? Bedankt zo!
Hier even een update van mij. Ik heb even gewacht zodat ik ook kon testen of het effect heeft.
Ik schrok in ieder geval wel van de hoeveelheid "rommel" die er tegengehouden wordt. Alleen lijkt het probleem nog niet opgelost te zijn.

Het eerste filter is een 5mcr sediment filter.
Het tweede filter is een "carbon block" 5mcr filter.

Omdat het de problemen nog niet opgelost heeft zit ik eraan te denken om het tweede filter te vervangen voor een 1mcr sediment filter. Ik heb namelijk het idee dat het tweede filter op dit moment niet veel doet.

Hieronder wel even een aantal foto's.

Direct na installatie (5 december 2021). Let niet op de wirwar van slangen, dit is puur nog als testopstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI-Xja1hFnz3rvVeOsez1cZZik8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFtanBnxN81Bsohoa8UNrNkH.jpg?f=fotoalbum_large

Een dag na de installatie (6 december 2021)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxH3QltmDWrH30Cn2FJrgPwKkys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGEXYRysjrHbytuyARAKD7TL.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag (25 januari 2022)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhdifUVlOcY8xpGW2VYXMdc6RSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j06ypWiaBY8ZaFM345t5MXrI.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag (25 januari 2022)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQR5XVYZFOz2GFZWpA99is4krkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgeeIjZHwak9KYPt8VvIjoUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

filters doen hun werk dus. ;)

koolstoffilter zie je niet slecht worden omdat die binnenin alles tegenhoud.

1micron moet je niet doen met zulke kleine filterhuizen. dan moet je die 20 inch versie pakken anders heb je teveel weerstand.

[ Voor 94% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 14:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:03
AI, dat is wel vervelend. Ik krijg zelfs dan bijna zin om de ontharder dan maar de deur uit te schoppen. De vlekken die nu op chroom/glas zitten zijn echt vele malen lastiger te verwijderen dan het kalk voorheen was..(en dat met een dH van 12).
De vlekken komen dus nog steeds terug na het grondig schoonmaken? Of zijn het wellicht nog de oude vlekken?
Ik merk na het poetsen dat de vlekken op chroom dan wel weg zijn, maar als het wat nat/vochtig is, zie je ze alsnog. Alsof het echt in het chroom getrokken is. Maar misschien moet ik iets rigoreuzere middelen pakken (polijstmiddel en pads die ik bij de auto wel gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Lieuwe15 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:24:
AI, dat is wel vervelend. Ik krijg zelfs dan bijna zin om de ontharder dan maar de deur uit te schoppen. De vlekken die nu op chroom/glas zitten zijn echt vele malen lastiger te verwijderen dan het kalk voorheen was..(en dat met een dH van 12).
De vlekken komen dus nog steeds terug na het grondig schoonmaken? Of zijn het wellicht nog de oude vlekken?
Ik merk na het poetsen dat de vlekken op chroom dan wel weg zijn, maar als het wat nat/vochtig is, zie je ze alsnog. Alsof het echt in het chroom getrokken is. Maar misschien moet ik iets rigoreuzere middelen pakken (polijstmiddel en pads die ik bij de auto wel gebruik)
hoe lang is de naspoeling op je ontharder?

welk zout pak je? het kan nog eens de moeite zijn om naar ander soort zout te kijken. met name goedkoop steenzout heeft veel rommel erin zitten wat zulke aanslag kan geven.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Lieuwe15 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:24:
Ik doe altijd even de "glas test". Gewoon een glas omspoelen en dan aan de lucht laten drogen.
Bij goed onthard en schoon water zou je daarna geen vlekken moeten zien. Maar hier zie je dan allemaal witte opgedroogde druppels op het glas zitten. Op het glas zijn ze goed weg te poetsen, maar dat is voor mij bewijs dat het nog niet opgelost is.
Als ik bij mijn ouder namelijk een glas omspoel en laat drogen dan is die gewoon helemaal netjes zonder vlekken. Zij hebben een ontharder van AquaCell. Die vond ik uiteindelijk te duur dus vandaar dat ik op een R2D2 uitgekomen ben.

Maar als laatste poging om dit op te lossen heb ik vanmiddag een https://www.aqmos.com/was...5-stromlos?number=AQSEK15 besteld. Die werk net als de AquaCell zonder stroom en puur op waterdruk. De dubbele unit (SEK-30) kan ik hier niet kwijt, dus ik accepteer nu gewoon dat hij om de zoveel tijd eens wat onthard water doorlaat. Regeneratie duurt ook maar 12 minuten bij deze.

Ik zal jullie wederom op te hoogte houden of de SEK-15 een oplossing is.
Binnenkort zal er dus ook R2D2 in de verkoop gaan.
flippy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:43:
[...]

hoe lang is de naspoeling op je ontharder?

welk zout pak je? het kan nog eens de moeite zijn om naar ander soort zout te kijken. met name goedkoop steenzout heeft veel rommel erin zitten wat zulke aanslag kan geven.
Ik heb er zout in van de Gamma (merk Axal). Wellicht dat ik over een tijdje switch naar zoutkristallen. Dat zou beter zijn voor het milieu en zou de kans op een "zoutkorst" onderin de ontharder verminderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Saeverix op 25-01-2022 16:17 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Volgens mij is de eerste zak van WTR onderin wel zo'n beetje op en er zit nu Regenit van de welkoop in.
Ik heb een groot zoutvat en had er volgens mij 2 zakken in gegooid, dus dat duurt wel even voordat die leeg is :P.

Wat mij gisteren wel opviel, hij moest weer regenereren na 4.2 [m3], maar de hardheid voor de regeneratie was gewoon 12!
Ik heb wat extra opgelet door de regeneratie even te volgen of hij wel water uit het zoutvat haalde ed. Maar het viel mij op richting de laatste 5-10min van de brine&rinse stap leek het alsof hij best veel lucht ook mee naar binnen zoog. (veel luchtbellen in de afvoer).

Instellingen zijn volgens de WTR ceramic premium 20L handleiding:
Tegenspoelen/Backwash: 6
Pekelspoelen/Brine&Rinse: 38
Pekel vullen/brine refill: 6
Snel spoelen/fast rinse: 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Lieuwe15

Lucht komt via je vlotter of via lekkende slang koppelingen in je ontharder tijdens de brine stap.

Tijden die je op geef mooi, maar liters zeggen veel meer.

Tijd om op je watermeter te kijken voor, tijdens en na je regeneratie en voor en na elke stap de stand op te schrijven.

https://i.imgur.com/qavggpp.jpg
https://i.imgur.com/x2Z8WSs.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door wizzopa op 26-01-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je hardheid meer dan 0 is moet je dus veel eerder beginnen met regeneratie.
ook even kijken of je wel voldoende pekel door je hars trekt om je hars goed te resetten. dus zoals wizzopa dat zegt moet je echt even je systeem goed nijkijken en opschrijven wat er precies doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
@Lieuwe15 staat de vlotter in de zoutbak goed afgesteld?

Indien de watermeter op een lastig bereikbare plek zit:
Kun je de hoeveelheid water in de zoutbak ook in de gaten houden door deze bak op een personen weegschaal te zetten en het verschil in gewicht noteren tussen de regeneratiestappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rollo450 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:44:
@Lieuwe15 staat de vlotter in de zoutbak goed afgesteld?

Indien de watermeter op een lastig bereikbare plek zit:
Kun je de hoeveelheid water in de zoutbak ook in de gaten houden door deze bak op een personen weegschaal te zetten en het verschil in gewicht noteren tussen de regeneratiestappen.
Hoe zou de vlotter dan afgesteld moeten worden😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
wizzopa schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:51:
[...]

Hoe zou de vlotter dan afgesteld moeten worden😉
Dit stond bij mij vermeld in de installatiehandleiding (wel een andere klep als die van Lieuwe15 volgens mij, maar principe zal denk ik niet veel verschillen). Zie stap G t/m L in onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3M0qLvDJazJwZcMtKclgz3buus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcn97M3qRtjS9ixvanNBg0Zs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rollo450 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Dit stond bij mij vermeld in de installatiehandleiding (wel een andere klep als die van Lieuwe15 volgens mij, maar principe zal denk ik niet veel verschillen). Zie stap G t/m L in onderstaande screenshot.

[Afbeelding]
Stap L is belangrijk als de kelk van de vlotter te laag staat, grijp de vlotter in voor dat de tijd voor het vullen verstreken is.
Gevolg is dat er te kort water in de bak staat voor de volgende regeneratie, de zout concentratie die nodig is klopt dan niet.

Dit is de eerste keer dat ik iets lees over het afstellen van de vlotter. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00
Dacht vandaag eventjes mijn waterontharder te gaan aansluiten. Hij moet in de trapkast komen want geen ruimte in de meterkast. Dus eerst even twee waterleidingen naar de trapkast trekken via de kruipruimte.

Eerste gat wat ik boor... Pffffff... dwars door een gasleiding. Dus de rest van de dag daarmee bezig geweest. Morgen nog maar een poging om de waterontharder aan te sluiten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een waterontharder probleem.
Vorig jaar mei hebben we onze Hydrotense ontharder laten aansluiten welke prima werkt. Echter sinds een paar maanden (koudere periode?), hebben wij heel random een harde hoorbare trilling in de aanvoer leiding in de meterkast naar de ontharder toe. Het klinkt bijna als een specht waarbij je de leiding ook voelt trillen.. Het lijkt niet afhankelijk te zijn of er water vraag is maar treed willekeurig op; soms een enkele of paar keer per dag en soms een paar dagen niet.

Toevallig was er 2 weken terug een waterontharder installateur bij de overburen die kort gekeken heeft naar de installatie (aangezien we achteraf niet blij waren met de buurman& buurman installateurs die hier zijn geweest), maar deze was volgens hem in orde. Ik hem heb hem een filmpje laten zien maar helaas had hij geen flauw idee wat het kan zijn....
Zelf dacht ik misschien lucht in de leiding? Alleen kan ik ook niet vinden hoe dit te verhelpen is. Hebben jullie misschien nog tips waar te beginnen :'( ?

Edit: hierbij het filmpje met de trilling:

https://photos.app.goo.gl/J8knSQ8ENyeBSJxG8

[ Voor 12% gewijzigd door Kwakkies op 30-01-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:13
Zou het geen waterslag zijn?
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Edit: niet goed gelezen, dat treed normaal gesproken alleen op als je de kraan dicht doet.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 30-01-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
mitsumark schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:09:
Zou het geen waterslag zijn?
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Edit: niet goed gelezen, dat treed normaal gesproken alleen op als je de kraan dicht doet.
Nee ik denk van niet. De waterslag hebben we wel bij de wasmachine. Het trillen gebeurt ook als er geen apparaten aan staan of water gevraagd wordt. Dus dat is het vreemde.
Hierbij het geluid (het is niet het hout dat klappert! Deze zit muurvast, maar echt de leiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kwakkies schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:29:
[...]

Nee ik denk van niet. De waterslag hebben we wel bij de wasmachine. Het trillen gebeurt ook als er geen apparaten aan staan of water gevraagd wordt. Dus dat is het vreemde.
Hierbij het geluid (het is niet het hout dat klappert! Deze zit muurvast, maar echt de leiding)

terugslagventiel van je watermeter door wisselende druk in je straat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
flippy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:28:
[...]

terugslagventiel van je watermeter door wisselende druk in je straat?
Helaas ben ik niet super technisch maar het klinkt misschien best logisch... Aangezien ik dènk dat het niet in huis zit. Is er een manier om erachter te komen en / of dit (makkelijk) op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bij je watermeter luisteren als het gebeurt. die hoor je dan wel het meeste lawaai maken. en dan kan je de watertoko bellen voor een nieuwe meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:11
Die specht klinkt wel aannemelijk ;)
Het klinkt in ieder geval zeker niet als waterslag en lucht in leiding veroorzaakt dit ook niet. Alle kranen even open en weer dicht dan is de lucht er sowieso uit maar dat is het denk ik echt niet.

Waterontharder lijkt me ook niet de oorzaak overigens maar als er een bypass geplaatst is kan je die natuurlijk gebruiken om de waterontharder uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
@Kwakkies
Als je de water aanvoer voor de watermeter afsluit en het trilt nog steeds dan is het intern. Als het verdwenen is komt het van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:11
Vannacht was voor het eerst de regeneratie, moet zeggen dat het geluid toch wel harder was dan ik dacht. Ding staat in de meterkast. Maargoed, een nieuw geluid dus ik denk dat we er wel aan wennen en op een gegeven moment ook niet meer wakker van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@vinom Je kan ook gewoon overdag regeneren.
Ik heb hem op 18.00 staan.
Ik schoot ook iedere keer wakker.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
De eerste week na de installatie van de ontharder had het water een chemisch nasmaakje. Nu een weekje later smaakte het water top. Geen chemisch nasmaakje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@vinom bij ons gaat de ontharder om 12:00 regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 11:27
Kan iemand mij vertellen hoe vaak je de unit moet bijvullen met zout? Ik heb alleen een plek maar die is niet zo heel goed toegankelijk. Als ik twee keer in het jaar het moet bijvullen is het niet erg.

Bijvoorbeeld de CM-32 of R2D2-32.

En is het behalve bijvullen van zout verder geen extra onderhoud noodzakelijk?

Mag ook de afvoer iets hoger liggen (bv 1 meter hoger)? Ik kon niet zo gauw vinden of er een afvoer pomp in zit of dat alles op afschot moet staan.

[ Voor 18% gewijzigd door mouse86 op 31-01-2022 09:16 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
mouse86 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:05:
Kan iemand mij vertellen hoe vaak je de unit moet bijvullen met zout? Ik heb alleen een plek maar die is niet zo heel goed toegankelijk. Als ik twee keer in het jaar het moet bijvullen is het niet erg.

Bijvoorbeeld de CM-32 of R2D2-32.

En is het behalve bijvullen van zout verder geen extra onderhoud noodzakelijk?
De R2D2 heeft een “standaard“ zout verbruik van 1280 gram per regeneratie per 7 a 10 dagen.
1x per jaar Resin cleaner voor de/een regeneratie in de vlotterbuis toevoegen.

Regelmatig de hardheid van je water controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
wizzopa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:19:
[...]

De R2D2 heeft een “standaard“ zout verbruik van 1280 gram per regeneratie per 7 a 10 dagen.
1x per jaar Resin cleaner voor de/een regeneratie in de vlotterbuis toevoegen.

Regelmatig de hardheid van je water controleren.
Bedankt voor je bericht.
Ik lees dat er een reservoir inzit van 35kg aan zout. Als ik hem dus vol vul, dan zou ik, uitgaande van 1280 gram per 7 dagen, komen op elke +- 180 dagen bijvullen ofwel elk half jaar. Dat is een goed teken :-)

En kies ik dan een groter model (bv 50kg) dan kan ik wellicht eens in het jaar doen :+

[ Voor 7% gewijzigd door mouse86 op 31-01-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mouse86 Je kan ook zoutvat en ontharder los bestellen he?
(maw, geen all-in-one)
Edit: alleen vanaf de 40 zie ik en 75 kg zout.

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
mouse86 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:25:
[...]

Bedankt voor je bericht.
Ik lees dat er een reservoir inzit van 35kg aan zout. Als ik hem dus vol vul, dan zou ik, uitgaande van 1280 gram per 7 dagen, komen op elke +- 180 dagen bijvullen ofwel elk half jaar. Dat is een goed teken :-)

En kies ik dan een groter model (bv 50kg) dan kan ik wellicht eens in het jaar doen :+
Als je voor een groter zoutvat gaan bestaat hier een reële mogelijkheid dat in het vat een zoutbrug ontstaat. Ogenschijnlijk zit er dan voldoende zout in het vat maar onder de brug is alle zout opgelost waardoor er geen of een heel weinig zout beschikbaar is voor de aanmaak van Brine voor de regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
AUijtdehaag schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:38:
@mouse86 Je kan ook zoutvat en ontharder los bestellen he?
(maw, geen all-in-one)
Edit: alleen vanaf de 40 zie ik en 75 kg zout.
Ik zag deze inderdaad staan. Ik kon alleen niet terug vinden of ik de cilinder dan ook liggend mag bewaren. Want dan zou dat deel passen onder een serviceluik in de vloer bij de hoofdkraan.

Serviceluik van de hoofdkraan is helaas maar 45 cm hoog maar wel heel goed bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@mouse86 cilinders kunnen uitsluitend verticaal geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Iemand bekend met het afstellen van een Aquacell om zoutverbruik aan te passen? Aquacell zegt dat het kan maar zegt er ook bij dat ik dat iet zelf kan. Maar dat wil ik niet zomaar geloven :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
No Hands schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:39:
Iemand bekend met het afstellen van een Aquacell om zoutverbruik aan te passen? Aquacell zegt dat het kan maar zegt er ook bij dat ik dat iet zelf kan. Maar dat wil ik niet zomaar geloven :)
Met welk doel wil je het verbruik veranderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
wizzopa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Met welk doel wil je het verbruik veranderen
Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
wizzopa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:19:
@Lieuwe15

Lucht komt via je vlotter of via lekkende slang koppelingen in je ontharder tijdens de brine stap.

Tijden die je op geef mooi, maar liters zeggen veel meer.

Tijd om op je watermeter te kijken voor, tijdens en na je regeneratie en voor en na elke stap de stand op te schrijven.

https://i.imgur.com/qavggpp.jpg
https://i.imgur.com/x2Z8WSs.jpg
Paar dagen geleden even gemeten wat de hardheid was en die was na een verbruik van 2m³ (van de 4.2m³ dat beschikbaar dient te zijn) al gestegen tot 3dH.
Vanmorgen weer gekeken en het resultaat was nu na totaal verbruik van 3m³ dat de hardheid nu op 6dH stond. Ik vermoed dat na de laatste m³ dat het idd zoals eerder gemeten naar de 10-12 gaat..
Onacceptabel voor een 20L ontharder.

Dus vanmorgen even een regeneratie gestart en van alle stappen de liters bepaald:
Tegelspoeling25,9L
Pekel traag spoelen38,7L
Vullen Zoutbak8,5L
Snelle spoeling64,2L
Totaa137,3L

Geen idee of dit allemaal correct is, ik zag alleen nog wel dat ik per ongeluk vullen zoutbak op 7min had staan ipv 6min. Zou dan eigenlijk 7,2L vullen zoutbak moeten zijn volgens de instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Lieuwe15 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Paar dagen geleden even gemeten wat de hardheid was en die was na een verbruik van 2m³ (van de 4.2m³ dat beschikbaar dient te zijn) al gestegen tot 3dH.
Vanmorgen weer gekeken en het resultaat was nu na totaal verbruik van 3m³ dat de hardheid nu op 6dH stond. Ik vermoed dat na de laatste m³ dat het idd zoals eerder gemeten naar de 10-12 gaat..
Onacceptabel voor een 20L ontharder.

Dus vanmorgen even een regeneratie gestart en van alle stappen de liters bepaald:
Tegelspoeling259L
Pekel traag spoelen387L
Vullen Zoutbak85L
Snelle spoeling642L
Totaa1373L

Geen idee of dit allemaal correct is, ik zag alleen nog wel dat ik per ongeluk vullen zoutbak op 7min had staan ipv 6min. Zou dan eigenlijk 72L vullen zoutbak moeten zijn volgens de instellingen.
Zou het mogelijk zijn dat je de komma vergeten ben bij het noteren van de meterstanden.

Als ik kijk naar je Refill dan staat daar 85 liter, als dat 8,5 liter is zou dat kunnen verklaren waarom je een slechte periode capaciteit hebt.

Je zout concentratie is slechts 151 gram per liter hars, zelf minder dan mijn Aqmos toen ik hem vorig jaar plaatste.

Ik denk dat de concentratie te laag is voor de periode capaciteit die je wil halen.

3 opties,

1 Je gaat bellen met de leverancier
2 Je stelt je verwachte periode capaciteit bij
3 Je verhoogt je refill tijd en je Brine tijd.

Na 1 jaar stoeien met en lezen over ontharders is mij duidelijk dat de leveranciers mooie sier maken met laag zout verbruik, hoge periode capaciteit, en korte regeneratie duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Inderdaad, factor 10 ernaast. Stonden 4 cijfers achter de komma op de meter..
Even rekenend met 360gr/liter water wat de maximale concentratie is zou dan standaard volgens de wtr handleiding maar 131g/lhars zijn..
Dit zou richting de 180g/lharsmoeten zijn toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Lieuwe15 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:59:
Inderdaad, factor 10 ernaast. Stonden 4 cijfers achter de komma op de meter..
Even rekenend met 360gr/liter water wat de maximale concentratie is zou dan standaard volgens de wtr handleiding maar 131g/lhars zijn..
Dit zou richting de 180g/lharsmoeten zijn toch?
Als je meting 8,5 liter in 7 minuten is, dan zou ik richting 10 a 12 minuten gaan dat geeft dan een concentratie in de richting van 200 g/l-hars.

Ook je brine tijd verhogen, en controleren of je vlotter de refill niet stopt voor de tijd voorbij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Top, dankjewel!
Ik ga even in overleg met WTR, kijken hoe ze het oplossen en anders ga ik de tijden evenredig verhogen.
Volgens mij scheelt het dat ik een grote zoutbak heb en dat de vlotter daar volgens mij best hoog in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Lieuwe15 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:40:
Top, dankjewel!
Ik ga even in overleg met WTR, kijken hoe ze het oplossen en anders ga ik de tijden evenredig verhogen.
Volgens mij scheelt het dat ik een grote zoutbak heb en dat de vlotter daar volgens mij best hoog in staat.
Vlotter kan je maximaal omhoog schuiven, er wel rekening mee houden dat het max niveau onder de nood uitloop blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
wizzopa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Vlotter kan je maximaal omhoog schuiven, er wel rekening mee houden dat het max niveau onder de nood uitloop blijft.
Wat voor invloed heeft de vlotter eigenlijk precies? Bij mij zit ie denk ik halverwege of net eronder. Kan het kwaad er water bij te gieten of werkt dit niet zo / wat bereik je hiermee? Alles werkt volgens mij verder prima, behalve de trilling welke ik gister hier gepost heb in de leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Kwakkies schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:45:
[...]

Wat voor invloed heeft de vlotter eigenlijk precies? Bij mij zit ie denk ik halverwege of net eronder. Kan het kwaad er water bij te gieten of werkt dit niet zo / wat bereik je hiermee? Alles werkt volgens mij verder prima, behalve de trilling welke ik gister hier gepost heb in de leiding
De vlotter heeft een dubbele functie.

Tijdens de Brine stap moet hij ervoor zorgen dat er geen lucht in de ontharder komt als het pekel water op is en de ontharder vanaf daar verder gaat met slowe rinse.

Tijdens de Refill “bewaakt “ hij de container tegen over stromen als de regelklep defect zou raken.

Aan de andere kant als de vlotter te laag is afgesteld kan hij tijdens de Refill het vullen stoppen waardoor er te kort water in de container komt, met als gevolg dat hoeveel water die nodig is voor een bepaalde zout concentratie niet gehaald wordt. Dat heeft dan weer gevolgen voor de regeneratie en dus de periode capaciteit.

Water erbij gieten heeft tot gevolg dat de zout concentratie zal stijgen voor de regeneratie.

Zoals mijn vlotter was https://i.imgur.com/UCqz82s.jpg en nu is

https://i.imgur.com/X1X2Nd2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
AUijtdehaag schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:47:
@vinom Je kan ook gewoon overdag regeneren.
Ik heb hem op 18.00 staan.
Ik schoot ook iedere keer wakker.
Wat apart is, mijn vrouw hoorde om 02:00 een klik van de waterontharder en dat kan kloppen, want zo staat de tijd ook ingesteld. Echter rond 05:00 werden we wakker van, ik denk het reinigingsproces. Dat duurt toch geen ruim drie uur?

Het andere wat ik mij afvroeg: de ontharder staat ingesteld op hardheid 11dH. Volgens de gebruiksaanwijzing moet daar de hardheid ingevuld worden die het onbehandelde water heeft. Bij ons is dit toen gemeten op 6dH. Nu hij op 11dH staat, zal hij daardoor meer zout verbruiken en vaker regeneren dan bij 6dH? Ik verander nog liever geen waardes zonder het zeker te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
wizzopa schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:03:
[...]

De vlotter heeft een dubbele functie.

Tijdens de Brine stap moet hij ervoor zorgen dat er geen lucht in de ontharder komt als het pekel water op is en de ontharder vanaf daar verder gaat met slowe rinse.

Tijdens de Refill “bewaakt “ hij de container tegen over stromen als de regelklep defect zou raken.

Aan de andere kant als de vlotter te laag is afgesteld kan hij tijdens de Refill het vullen stoppen waardoor er te kort water in de container komt, met als gevolg dat hoeveel water die nodig is voor een bepaalde zout concentratie niet gehaald wordt. Dat heeft dan weer gevolgen voor de regeneratie en dus de periode capaciteit.

Water erbij gieten heeft tot gevolg dat de zout concentratie zal stijgen voor de regeneratie.

Zoals mijn vlotter was https://i.imgur.com/UCqz82s.jpg en nu is

https://i.imgur.com/X1X2Nd2.jpg
Aha bedankt! Dus als ik het goed begrijp niet teveel water dus ?
Ik heb nu het idee dat hij best laag zit, al kan ik hem ook maar beperkt optillen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OV0TG8fChgBa4XcQ6XyH1WOjfxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ot2oQwGTiOXhX2VQ8r0wtlL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Kwakkies schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Aha bedankt! Dus als ik het goed begrijp niet teveel water dus ?
Ik heb nu het idee dat hij best laag zit, al kan ik hem ook maar beperkt optillen:

[Afbeelding]
Meten is weten, gissen is missen.

Maar ook, weet wat je meet.

En je gekraak en gepiep, al je plastic beugeltjes een klein beetje vettigheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vinom Misschien handig om erbij te vertellen welke ontharder je hebt?
Ik zie je hier ook niet bij staan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Regeneratie proces duurt hooguit 40 a 45 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
AUijtdehaag schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:14:
@vinom Misschien handig om erbij te vertellen welke ontharder je hebt?
Ik zie je hier ook niet bij staan.

***members only***

Regeneratie proces duurt hooguit 40 a 45 minuten
Excuses, ik had een edit gedaan maar niet verder geklikt om te posten. Het gaat om deze: High-End Fleck 5800 XTR - 10

https://www.goedkopewater...igh-end-fleck-5800-xtr-8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vinom
Ik ken de besturing van de fleck niet goed, maar het lijkt me logisch dat je de hardheid dan instelt op 7 ofzo.
https://www.goedkopewater...handleiding-2021-1.00.pdf

Wellicht verander je hiermee de capaciteit, terwijl het zoutgehalte voor een regeneratie hetzelfde blijft.
Maar controleer vooral eerst (regelmatig de komende weken) de dH aan de hand van verbruikte m3 voordat je iets wijzigt.
Heb je een test (druppel) setje voor de dH?

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2022 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

probleem/irritaite van de fleck is dat die werkt met amerikaanse maatvoeringen voor hardheid en hardinhoud. het is meer dan irritant om zon ding goed ingesteld te krijgen. ik heb het uiteindelijk met wat nattevingerwerk gedaan en 20~30% onderberekend. ik verbruik veel meer zout en vaker maar dat vind ik niet zo erg. zout is niet bepaald duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
AUijtdehaag schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:34:
@vinom
Ik ken de besturing van de fleck niet goed, maar het lijkt me logisch dat je de hardheid dan instelt op 7 ofzo.
https://www.goedkopewater...handleiding-2021-1.00.pdf

Wellicht verander je hiermee de capaciteit, terwijl het zoutgehalte voor een regeneratie hetzelfde blijft.
Maar controleer vooral eerst (regelmatig de komende weken) de dH aan de hand van verbruikte m3 voordat je iets wijzigt.
Heb je een test (druppel) setje voor de dH?
Die handleiding heb ik inderdaad gelezen, en dan zou ik inderdaad 7 moeten invullen. Zijn de druppel setjes ergens betaalbaar te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@flippy
Is het geen franse hardheid?
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

@vinom
Google?
Of kijk bij wtr of bij aqmos

En over een jaar gooi je er resin in. (niet de hele fles)

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
Hallo allemaal!

Ik ben ook in de markt voor een waterontharder op dit moment. Morgen komt er iemand van amysoft langs en dan zal ik eens horen wat deze te vertellen heeft en met welke prijs hij op de proppen komt.

Na dit topic eens door goed doorgenomen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat amysoft inderdaad geen airgap standaard gebruikt. Bij de buurman zit deze ook rechtstreeks op de afvoer/riool en bij een vriend van mij precies hetzelfde verhaal. Wel zijn zij erg tevreden over het apparaat.

Hoe zit het nu precies? Is die airgap verplicht?
In mijn telefoongesprek heb ik nadrukkelijk airgap laten vallen en ik wil hier morgen dan ook zeker even wat vragen over stellen.
Maar ik begrijp het niet verkeerd toch? Het niet gebruiken van een airgap is toch gewoon zeer ongewenst?
Andere fabrikanten gebruiken deze toch ook gewoon?

Hoewel de kans vast heel erg klein is heb ik ook totaal geen zin in eventuele kans op bacteriën, zeker gezien de totaalprijs die je voor dit product neerlegt. Aangezien de werkzaamheden nog niet begonnen zijn is het toch een kleine moeite om dit mee te nemen in de installatie?
Of is er een hele goede reden dat ze dit niet toepassen?

Overigens is het nog geen uitgemaakte zaak dat er een amysoft in huis komt, maar volgens mij is het wel gewoon een goed product afgaande op de ervaringen van anderen.
Als tweede partij dacht ik ook nog aan een ecomatch. Aquacell eerst ook, maar die vind ik wel zoveel duurder dat ik dat niet helemaal recht kan praten.

Onder de streep zullen het vast allemaal wel deugdelijke producten zijn. En zeker de grote merken zullen zich wel een beetje bewezen hebben inmiddels. Maar extra vragen kan nooit kwaad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:14
NileZ_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:34:

Na dit topic eens door goed doorgenomen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat amysoft inderdaad geen airgap standaard gebruikt. Bij de buurman zit deze ook rechtstreeks op de afvoer/riool en bij een vriend van mij precies hetzelfde verhaal. Wel zijn zij erg tevreden over het apparaat.

In mijn telefoongesprek heb ik nadrukkelijk airgap laten vallen en ik wil hier morgen dan ook zeker even wat vragen over stellen.
Maar ik begrijp het niet verkeerd toch? Het niet gebruiken van een airgap is toch gewoon zeer ongewenst?

Hoewel de kans vast heel erg klein is heb ik ook totaal geen zin in eventuele kans op bacteriën, zeker gezien de totaalprijs die je voor dit product neerlegt. Aangezien de werkzaamheden nog niet begonnen zijn is het toch een kleine moeite om dit mee te nemen in de installatie?
Ik had ook expliciet gevraagd om een airgap maar de verkoper bleef voet bij stuk houden dat dit niet nodig was. Ik had het geluk dat al een afvoer aanwezig was. Heb toen zelf een y splitsing geplaatst en de monteur gevraagd of hij de afvoer daarin wilde doen. Dat deed die natuurlijk met liefde want zo was die sneller klaar.

Ben benieuwd wat hun reactie morgen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
NileZ_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:34:
Hallo allemaal!

Ik ben ook in de markt voor een waterontharder op dit moment. Morgen komt er iemand van amysoft langs en dan zal ik eens horen wat deze te vertellen heeft en met welke prijs hij op de proppen komt.

Overigens is het nog geen uitgemaakte zaak dat er een amysoft in huis komt, maar volgens mij is het wel gewoon een goed product afgaande op de ervaringen van anderen.
Als tweede partij dacht ik ook nog aan een ecomatch. Aquacell eerst ook, maar die vind ik wel zoveel duurder dat ik dat niet helemaal recht kan praten.

Onder de streep zullen het vast allemaal wel deugdelijke producten zijn. En zeker de grote merken zullen zich wel een beetje bewezen hebben inmiddels. Maar extra vragen kan nooit kwaad natuurlijk.
Mijn installateur zei dat je geen airgap mag installeren in de kruipruimte. Waarschijnlijk omdat je in de kruipruimte niet makkelijk kan schoonmaken en zo. Hij heeft een terugslagklep geplaatst ipv een air gap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
banaliteit schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 06:34:
[...]

Mijn installateur zei dat je geen airgap mag installeren in de kruipruimte. Waarschijnlijk omdat je in de kruipruimte niet makkelijk kan schoonmaken en zo. Hij heeft een terugslagklep geplaatst ipv een air gap.
Daar zat ik zelf ook ineens aan te denken, dat het misschien te maken zou hebben met de kruipruimte..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo450
  • Niet online
vinom schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Wat apart is, mijn vrouw hoorde om 02:00 een klik van de waterontharder en dat kan kloppen, want zo staat de tijd ook ingesteld. Echter rond 05:00 werden we wakker van, ik denk het reinigingsproces. Dat duurt toch geen ruim drie uur?

...
Kan het zijn dat de ontharder ingesteld staat op een droge zoutbak? Dit wil zeggen dat de zoutbak pas wordt gevuld met water als de regeneratie start. Nadat de zoutbak is gevuld wacht de ontharder enkele uren (zelf in te stellen) voordat de volgende regeneratie stap (aanzuigen) wordt gestart, om het zout in het water op te laten lossen.

Volgens mij zit er bij de Fleck XTR een standaard tijd van 120min tussen. Ik heb deze zelf aangepast naar 180min om het zout wat meer tijd te geven om op te lossen in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-07 15:56

Niwla

dat dus....

Ik lees al een hele tijd mee en eigenlijk vind ik het alleen maar complexer worden hoe meer ik er over lees.

Ik ben op zoek naar een niet-DIY oplossing (dus incl installatie) voor mijzelf en misschien meerdere mensen binnen ons project. Wat zijn dan de belangrijkste kenmerken om op te selecteren:
Ik kom tot:
  • Stroom/Stroomloos
  • Apart zoutvat/geintergreerd
  • Droge/natte zoutopslag
  • Met/Zonder airgap
  • Met of zonder app
Eigenlijk neig ik er gewoon naar een aantal bekende partijen (Amysoft/WTR/Aquacell) aan te schrijven maar weet niet of ik daarmee het gewenste resultaat haal.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Nou de verkoper is hier net geweest. Op zich wel duidelijk gesprek.

Airgap wil hij best plaatsen, maar staat er totaal niet achter. Reden; mocht je overdruk hebben, of een verstopping of iets soortgelijks, dan heb je al die zooi onder je vloer zonder dat je het direct door hebt en je creëert er een zwak punt mee.
Ook zou het niet nodig zijn vanwege de droge zoutbak.

Nou geef ik ook wel toe, dat ze lang genoeg bestaan, en veel installaties doen, dat het heus geen koekenbakkers zijn en dat als het voor problemen zou zorgen dat ze dat wel hadden aangepast... Want voor de kosten van een airgap hoeven ze het niet te laten natuurlijk.

Zelf weet ik er ook net iets te weinig van om er inhoudelijk echt iets nuttigs over te zeggen.
Als ik een airgap wil plaatst hij die.

Overigens wel een mooi product!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

NileZ_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:35:
Nou de verkoper is hier net geweest. Op zich wel duidelijk gesprek.

Airgap wil hij best plaatsen, maar staat er totaal niet achter. Reden; mocht je overdruk hebben, of een verstopping of iets soortgelijks, dan heb je al die zooi onder je vloer zonder dat je het direct door hebt en je creëert er een zwak punt mee.
Ook zou het niet nodig zijn vanwege de droge zoutbak.

Nou geef ik ook wel toe, dat ze lang genoeg bestaan, en veel installaties doen, dat het heus geen koekenbakkers zijn en dat als het voor problemen zou zorgen dat ze dat wel hadden aangepast... Want voor de kosten van een airgap hoeven ze het niet te laten natuurlijk.

Zelf weet ik er ook net iets te weinig van om er inhoudelijk echt iets nuttigs over te zeggen.
Als ik een airgap wil plaatst hij die.

Overigens wel een mooi product!
Mag ik vragen van wie jij een verkoper langs gehad hebt? (DM?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Niwla schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:08:
[...]

Mag ik vragen van wie jij een verkoper langs gehad hebt? (DM?)
Je mag me gerust een DM sturen hoor! Maar het was een verkoper van Amysoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

NileZ_ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:35:
Nou geef ik ook wel toe, dat ze lang genoeg bestaan, en veel installaties doen, dat het heus geen koekenbakkers zijn
het 1 heeft niks te maken met het ander. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Niwla schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:59:
Ik lees al een hele tijd mee en eigenlijk vind ik het alleen maar complexer worden hoe meer ik er over lees.

Ik ben op zoek naar een niet-DIY oplossing (dus incl installatie) voor mijzelf en misschien meerdere mensen binnen ons project. Wat zijn dan de belangrijkste kenmerken om op te selecteren:
Ik kom tot:
  • Stroom/Stroomloos
  • Apart zoutvat/geintergreerd
  • Droge/natte zoutopslag
  • Met/Zonder airgap
  • Met of zonder app
Eigenlijk neig ik er gewoon naar een aantal bekende partijen (Amysoft/WTR/Aquacell) aan te schrijven maar weet niet of ik daarmee het gewenste resultaat haal.
Alle partijen die je noemt kunnen voor je installeren maar er zit wel een enorm prijsverschil in de aanbieders omdat ze compleet verschillende systemen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

No Hands schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:21:
[...]

Alle partijen die je noemt kunnen voor je installeren maar er zit wel een enorm prijsverschil in de aanbieders omdat ze compleet verschillende systemen aanbieden.
Precies. Maar ik krijg die verschillen zelf moeilijk onder elkaar met de vorens en tegens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
flippy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:28:
[...]

het 1 heeft niks te maken met het ander. :+
Eens.
Maar het regent zeker geen negatieve ervaringen/reviews etc. Negatieve ervaringen zijn over het algemeen makkelijk te vinden. Vaak makkelijker dan positieve 😂.

Heb wel een positief beeld bij het bedrijf in elk geval. Iets wat vaak bij mij ook wel meeweegt.

Kan het goedkoper? Zeker weten. Kan het duurder? Ook dat zeker weten.
De keuze is reuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Niwla schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Precies. Maar ik krijg die verschillen zelf moeilijk onder elkaar met de vorens en tegens.
Uiteindelijk is toch wat je zelf belangrijk vind. Wellicht dat je die keuze kunt maken als alle adviseurs van de bedrijven je hun verhaal verteld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwakkies
woger schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:36:
@Kwakkies
Als je de water aanvoer voor de watermeter afsluit en het trilt nog steeds dan is het intern. Als het verdwenen is komt het van buiten.
Zojuist was het getril in de leidingen weer hoor+ voelbaar aanwezig en nadat ik deze hendel dicht zette stopte het. Om vervolgens na open zetten nog wat na trillingen te hebben. Dan ga ik toch Vitens maar eens bellen. Bedankt voor het meedenken!

EDIT: Vitens komt vandaag al langs. Vermoedelijk zit het inderdaad in de watermeter. Schijnt dat de buren ook last hebben dus wellicht toch een straat dingetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OD_hJhyLzbX1gphLBSnWM9C0sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KQ6JDdteY3sfkEU1C8CVej8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Kwakkies op 04-02-2022 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik heb er 1 staan:
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1

Meteen maar de groootste....
Nu alleen nog tijd voor aansluiten..:-)

Tips en handigheidjes waar ik aan moet denken?

[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 06-02-2022 11:36 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
In België zijn de waterontharders van Durlem bijzonder populair, zeker de vi50 is hoog aangeschreven.

https://durlem.be/nl/boutique/waterontharders/vi-50/

Zijn er hier soms mensen met ervaringen met dit toestel?

Ik vind het als leek moeilijk om te beoordelen hoe deze unit zicht verhoudt tot een Aqmos unit. Iemand die wat hulp kan bieden?

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

iemand mss een NL gebruiksaanwijzing? voor de aqmos:-)
Een luchtkussen?
En ik neem aan 2 afvoerslangen aansluiten:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:08:
iemand mss een NL gebruiksaanwijzing? voor de aqmos:-)
Een luchtkussen?
En ik neem aan 2 afvoerslangen aansluiten:-)
Ja😉 een Google vertaling😉

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 06-02-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wizzopa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:12:
[...]

Ja😉 een Google vertaling😉
Taal kan al op NL dat scheelt al hahahaha
Parameters zal wel een sport worden maar ach leuke hobby :-)

Hopelijk @AUijtdehaag nog een beetje hulp voor een zout sensor hahaha

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 06-02-2022 20:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Dylantje2 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:19:
[...]

Taal kan al op NL dat scheelt al hahahaha
Parameters zal wel een sport worden maar ach leuke hobby :-)

Hopelijk @AUijtdehaag nog een beetje hulp voor een zout sensor hahaha
Bij deze de NL versie suc6 ermee

https://wetransfer.com/do...ce=notify_recipient_email

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:26
Mijn ontharder begint na een goed jaar iets minder goed te ontharden, aan het eind van de cyclus is de hardheid ongeveer 5 à 6 dH. Nu wil ik resin cleaner kopen, maar zie enorme prijsverschillen. Bij WTR zo'n 21,95 voor 250ml (88€/liter!) terwijl ik bij zoutvoordeel.nl slechts 8,17 euro per liter betaal als ik 6 liter koop. Hoe kan dit? En maakt het nog uit welk merk ik koop? Lijkt mij niet toch? Hoor graag jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
its_me_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:10:
Mijn ontharder begint na een goed jaar iets minder goed te ontharden, aan het eind van de cyclus is de hardheid ongeveer 5 à 6 dH. Nu wil ik resin cleaner kopen, maar zie enorme prijsverschillen. Bij WTR zo'n 21,95 voor 250ml (88€/liter!) terwijl ik bij zoutvoordeel.nl slechts 8,17 euro per liter betaal als ik 6 liter koop. Hoe kan dit? En maakt het nog uit welk merk ik koop? Lijkt mij niet toch? Hoor graag jullie ervaringen.
Hier https://www.aqmos.com/anl...sinfizierer-1-bis-5-liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

en een dombo71 check..
Ik kan onder de kruipruimte heel simpel een syphon plaatsen
Dan hoef ik toch niet zon raar ding er tussen te zetten?
Of wat is de echte reden voor zo'n rare syphon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Besmettings gevaar van de riool bacterien met de ontharder
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MMM oke...
Maar komt er op neer als ik de slangen loskoppel van mijn riool, dus los erin laat lopen dit op hetzelfde neer komt...
Di dunne slangetjes... zitten na x tijd of dicht..
Of..
Dus ik houd van wat degelijker....

Kun je mss als je een keer tijd en zin hebt,... een sensor overpeinzen[ in domoitcz of nodered..:-) ] _/-\o_ _/-\o_

En waar is die opgeblazen zak voor ?[ iemand met een mesje doorheen gesneden hahaha 8) :'( :'( ]

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 06-02-2022 21:55 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 121 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.